Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Je moet het controleren en desnoods aanvullen als het dus niet klopt, maar in veruit de meeste gevallen staat het al correct weergegeven in je belastingaangifte inderdaad.michael3 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:18:
[...]
Ik heb het nog is even goed bekeken voor zover dat gaat, en zo te zien is er geen bronbelasting ingehouden bij VWRL excuus, wel bij bv de Shell aandelen €0.06 per stuk.
Maar alles wordt dus automatisch doorgegeven waardoor ik er verder geen omkijken naar heb.
Als Flatex niet de constructie hanteert zoals bij bijvoorbeeld Meesman/CB dan heb je met VWRL wel een aardig dividend lek helaas.
In vino veritas, in aqua sanitas
Nee, dat kan Flatex helemaal niet doen. Fonds in in Ierland heeft - als er buitenlandse aandelen in zitten - gewoon altijd een dividendlek. Alleen Nederlandse fondsen met de juiste constructie kunnen het grotendeels minimaliseren, of lokale fondsen die alleen lokale aandelen hebben (je hebt bijv. ook geen dividendlek met een Amerikaans fonds met alleen Amerikaanse aandelen).JohanNL schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:43:
[...]
Da's interessant want VWRL wordt toch beheerd in Ierland waaraan je geen dividendbelasting verschuldigd bent.
Zou Flatex net zo'n constructie hanteren als dat bijvoorbeeld Meesman/Centraal Beheer dat doet waarbij het bruto ( interne ) dividend wordt doorgeschoven aan de gebruiker of houden ze nou ten onrechte 15% in?
@Baytep Wellicht weet jij dat?
Maar is vreemd dat Flatex 15% heeft ingehouden, dat lijkt mij niet correct aangezien Ierland een tarief van 0% heeft. Maar het kan zo zijn dat als ze niet het juiste papierwerk hebben ingevuld je in een hoger standaard tarief komt.
Hoe kom ik daarachter of er een dividend lek is?JohanNL schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:24:
[...]
Je moet het controleren en desnoods aanvullen als het dus niet klopt, maar in veruit de meeste gevallen staat het al correct weergegeven in je belastingaangifte inderdaad.
Als Flatex niet de constructie hanteert zoals bij bijvoorbeeld Meesman/CB dan heb je met VWRL wel een aardig dividend lek helaas.
Bruto uitkering per stuk 0,2973090 usd.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Het heeft ermee te maken dat bepaalde landen een dividendbelasting kennen en deze dus wordt afgedragen aan de desbetreffende fiscus van dat land.michael3 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:44:
[...]
Hoe kom ik daarachter of er een dividend lek is?
Bruto uitkering per stuk 0,2973090 usd.
Dat is dus dividend dat je niet krijgt; dividendlek.
Via bepaalde constructies i.c.m. o.a. dat Nederland een belastingverdrag heeft met andere landen kan dit beperkt worden of zelfs helemaal terug worden gevraagd.
De fondsen van Meesman of Centraal Beheer hanteren zo'n constructie waarbij je het bruto dividend krijgt toegekend van alle Nederlands genoteerde aandelen en alle buitenlandse aandelen waarmee Nederland een belastingverdrag heeft gesloten.
Er wordt dan alleen nog wel 15% dividendbelasting hiervan afgedragen aan de Nederlandse Fiscus, maar deze kun je dan weer verrekenen met je inkomstenbelasting.
Netto betaal je dan 0 belasting ( ze zeggen niet voor niets dat Nederland een belastingparadijs is
Maar om hiervan te profiteren moet je wel het juiste fonds nemen, genoteerd in Nederland met een speciale fiscale status.
Bedankt voor je uitleg?JohanNL schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:21:
[...]
Het heeft ermee te maken dat bepaalde landen een dividendbelasting kennen en deze dus wordt afgedragen aan de desbetreffende fiscus van dat land.
Dat is dus dividend dat je niet krijgt; dividendlek.
Via bepaalde constructies i.c.m. o.a. dat Nederland een belastingverdrag heeft met andere landen kan dit beperkt worden of zelfs helemaal terug worden gevraagd.
De fondsen van Meesman of Centraal Beheer hanteren zo'n constructie waarbij je het bruto dividend krijgt toegekend van alle Nederlands genoteerde aandelen en alle buitenlandse aandelen waarmee Nederland een belastingverdrag heeft gesloten.
Er wordt dan alleen nog wel 15% dividendbelasting hiervan afgedragen aan de Nederlandse Fiscus, maar deze kun je dan weer verrekenen met je inkomstenbelasting.
Netto betaal je dan 0 belasting ( ze zeggen niet voor niets dat Nederland een belastingparadijs is)
Maar om hiervan te profiteren moet je wel het juiste fonds nemen, genoteerd in Nederland met een speciale fiscale status.
Maar je raadt het al, hoe kom ik daarachter?
Momenteel doe ik alles Flatex en stop bijna alles in VWRL.
Eerst deed ik het via Robeco maar die heeft te dure fondskosten.
Ik wil alles in een paar fondsen hebben met maximale spreiding en zoveel mogelijk rendement, net als de rest
Wat is wijsheid om te doen?
Zelf beleggen doe ik nu een half jaar ofzo, daarvoor een jaar bij Robeco gezeten.
Over het algemeen kan je letten op de ISIN code. Als de isin begint met NL of US kan je er vanuit gaan dat er geen of een héél kleine dividendlek ismichael3 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:41:
[...]
Zoals @HEA220 al zegt, maar het zit er dan weer dik in dat die fondsen een hogere TER hebben, daar moet je dus op letten.michael3 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:41:
[...]
Bedankt voor je uitleg?
Ik wil alles in een paar fondsen hebben met maximale spreiding en zoveel mogelijk rendement, net als de rest![]()
Zelf beleggen doe ik nu een half jaar ofzo, daarvoor een jaar bij Robeco gezeten.
Ik stop naast mijn zelf samengestelde portefeuille geld in het aandelen fonds van CB
De kosten zijn net iets hoger ( TER 0,28% + eenmalig 0,3% aankoopkosten ), maar je krijgt er veel gemak voor terug en het dividendlek gedeelte is dus voor je geregeld.
Daarnaast hebben ze meestal wel een actie, zoals nu ook weer dat als je €5000 inlegt je €100 cadeau krijgt.
Geen idee hoe lang ze doorgaan met deze acties maar die maken de net wat hogere kosten wel weer goed
Als alternatief voor ETF's zou je daar dus naar kunnen kijken.
In de meeste gevallen is het het goedkoopst om in de fondsen van Northern Trust te beleggen bij de grootbanken (tenzij je met Amerikaanse ETFs wil gaan werken). Dit is al heel vaak besproken. Zie ook https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/michael3 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:41:
[...]
Bedankt voor je uitleg?
Ik wil alles in een paar fondsen hebben met maximale spreiding en zoveel mogelijk rendement, net als de rest![]()
Wat staat er volgens jou te gebeuren? De futures laten nog niets zien.Sunri5e schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:00:
Goedemorgen allen. Het zal een flink rode dag gaan worden.
Ik vermoed dat het een saaie beursdag wordt
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:31:
Ik stel mijn maandelijkse uitkoop uit ja maar dat is ook omdat ik net deze maand emerging markets ga kopen, en dat is 30 procent China.. China heeft zijn beurs gesloten er staat bijna zeker een daling op het programma wanneer ze terug opengaat
Beurzen China -8%Longcat schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:50:
[...]
Wat ik bedoel is dat die ETFs niet (per se) gaan dalen als de Chinese beurs opent en daalt. Ze zouden zelfs kunnen stijgen. De daling van de Chinese beurs is al in de prijs verwerkt.
Emerging Markets ETF +1%
Komt omdat Shanghai dicht was (een week of meer zelfs) en Hong Kong niet.Miki schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:13:
Ondanks de kapitaal injectie van 420miljard dollar van de Chinese overheid zijn er wel Chinese beurzen onderuit gegaan. De Shanghai SE is 8% gekort maar daarentegen doet de Hang Seng doet het aardig met een piep klein plusje. De Japanse Nikkei lijkt ook niet zwaar onder de indruk te zijn met een kleine 1% in het rood.
Ik vermoed dat het een saaie beursdag wordt
Alleen de Japanse beurs staat op de min. De Europeese, vwrl en iwda zijn hoger geopend.Zr40 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:19:
[...]
Wat staat er volgens jou te gebeuren? De futures laten nog niets zien.
Dividendlekkage is geen eigenschap van een ETF, maar krijg je als je een aandeel hebt (al dan niet via een ETF) in een land waar NL geen belastingverdrag heeft. Als je exact dezelfde aandelen in dezelfde verhoudingen hebt als het ETF, zou je hetzelfde dividendlek hebben. Het dividendlek zou je dus niet mee moeten nemen in je berekening. Natuurlijk kun je die landen uit je portefeuille laten als je losse aandelen hebt, maar dan heb je ook een ander aandelenpakketpirke schreef op zondag 2 februari 2020 @ 02:26:
De grootste nadelen van een ETF tov losse aandelen zijn de TER en dividend lekkage.
De voordelen zijn een zeer brede spreiding, lage (tot geen) transactiekosten en (vaak) verhandelbaar in euro's.
De nadelen gaan zwaarder wegen als je portefeuille groeit, en ergens komt er een omslagpunt dat het goedkoper is om losse aandelen te kopen dan om een ETF aan te houden.
Stel je koopt een ETF met TER 0,3% en 3% dividend wat 15% lekt. De jaarlijkse kosten zijn dan: 0,3% + 3% * 15% = 0,75%.
Als je in plaats daarvan een aandeel koopt met 1 procent transactiekosten, dan heb je na iets meer dan een jaar die transactiekosten er al uit. Als je dat aandeel 30 jaar houdt heb je 22,5% aan jaarlijkse kosten bespaart door eenmalig 1% transactiekosten te accepteren. Met een groot genoege portefeuille kun je zelf ook gaan diversifiëren. Je hebt geen 3000 bedrijven nodig om een goede spreiding te krijgen.
Het nadeel van aandelen aanhouden zijn de transactiekosten bij het herbalanceren, maar je kan best vaak herbalanceren voordat je echt duurder uit bent.
Wat zou een omslagpunt in portefeuille grootte zijn dat losse aandelen in dat opzicht een goed genoege spreiding bieden tegen uiteindelijk lagere kosten?
Ik snap dat handmatig herbalanceren van een grote wereldwijde spreiding portefeuille een hoop werk is, en dat je vooral voor gemak en luiheid betaalt, maar ik vind het een interessante vraag.
Niet waar: als ik US aandelen heb, dan zorgt het belastingverdrag NL-US er voor dat ik geen 15% belasting hoef af te dragen. Nu zit dat zelfde aandeel in een Ierse ETF, waarbij Ierland-US geen verdrag hebben, dan ben ik die 15% belasting kwijt.Sander B schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:08:
[...]
Dividendlekkage is geen eigenschap van een ETF, maar krijg je als je een aandeel hebt (al dan niet via een ETF) in een land waar NL geen belastingverdrag heeft. Als je exact dezelfde aandelen in dezelfde verhoudingen hebt als het ETF, zou je hetzelfde dividendlek hebben. Het dividendlek zou je dus niet mee moeten nemen in je berekening. Natuurlijk kun je die landen uit je portefeuille laten als je losse aandelen hebt, maar dan heb je ook een ander aandelenpakket
Dat is niet perse waar. Het kan bijv. zijn dat een ETF in Ierland een bedrijf bezit waarop 15% dividendbelasting wordt ingehouden die de ETF niet kan terugclaimen, echter als Nederlandse particulier kan je die wel zonder problemen verrekenen met je Nederlandse belastingaangifte. Alleen bij dividendbelastingen boven de 15% kan het zijn dat zowel jij als de ETF het bedrag niet (volledig) kunnen verrekenen of terugclaimen, maar er is geen enkele reden om ervanuit te gaan dat dit in alle gevallen identiek uitpakt. Kan bijv. prima dat een ETF wel belasting kan terug claimen boven de 15% in een obscuur land, terwijl dat de kostbaar en lastig is voor een particulier met kleine positie. Daarnaast kan het bijv. zijn dat een belastingverdrag wel of niet van toepassing is op een Nederlandse particulier, maar niet op een fonds wat gevestigd is in een ander land.Sander B schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:08:
[...]
Dividendlekkage is geen eigenschap van een ETF, maar krijg je als je een aandeel hebt (al dan niet via een ETF) in een land waar NL geen belastingverdrag heeft. Als je exact dezelfde aandelen in dezelfde verhoudingen hebt als het ETF, zou je hetzelfde dividendlek hebben. Het dividendlek zou je dus niet mee moeten nemen in je berekening. Natuurlijk kun je die landen uit je portefeuille laten als je losse aandelen hebt, maar dan heb je ook een ander aandelenpakket
Het belastingverdrag tussen NL en de VS zorgt ervoor dat je 15% moet afdragen aan belasting in de VS, en niet een hoger standaard percentage van 30%. Die 15% kan je vervolgens verrekenen met je aangifte inkomstenbelasting in Nederland. Je hebt wel gelijk dat het stoppen van een US bedrijf in een Ierse ETF zorgt voor een belastinglek die je niet hebt als je de onderliggende aandelen direct aanhoudt, of bijv. via een ETF die gevestigd is in de VS zelf of Nederland met de juiste fiscale structuur.pirke schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:21:
[...]
Niet waar: als ik US aandelen heb, dan zorgt het belastingverdrag NL-US er voor dat ik geen 15% belasting hoef af te dragen. Nu zit dat zelfde aandeel in een Ierse ETF, waarbij Ierland-US geen verdrag hebben, dan ben ik die 15% belasting kwijt.
Dat betrof Fastned, een half jaar geleden. Aandeeltjes handelen inmiddels op een nieuwe all-time low sinds de Euronext listing. Vandaag gingen er wat stukjes om op 11.50. En dat terwijl de omzet lekker blijft groeien. Het aandeel was a priori te hoog gewaardeerd en is dat nog steeds.writser schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:33:
[...]
Ik durf de weddenschap wel aan dat je als je nu verkoopt op 16 euro je aandelen een stuk lager terug kan kopen ergens in 2019. De prijs blijft zakken, dat heeft niets te maken met het onderliggende bedrijf maar met de stukken die langzaam binnendruppelen bij Euronext. Over een paar maand heeft iedereen z'n stukken overgeboekt, is de gekte rond de listing voorbij en kun je ze waarschijnlijk wel weer oppikken voor 8 a 12 euro. Fastned zelf probeert nota bene al jaren om die aandelen voor 10 euro aan de man te brengen.
[ Voor 7% gewijzigd door writser op 03-02-2020 15:14 ]
Onvoorstelbaar!
Het bieden van lage tarieven is altijd één van onze prioriteiten geweest. Dit omdat kosten een aanzienlijke impact kunnen hebben op uw rendement. Zoals beloofd en in oktober vorig jaar gecommuniceerd, hebben wij nu enkele tarieven verlaagd. Per 1 februari 2020 zijn de volgende tarieven verlaagd:
0,008% op het variabele deel van onze tarieven voor effecten op alle markten (met uitzondering van de Amerikaanse en Canadese markten). De kosten van een transactie op Euronext Amsterdam zullen bijvoorbeeld dalen tot €2,00 + 0,03%.
€0,15 op derivatentransacties. Zo zal een optie op Eurex (Duitsland) €0,75 per contract kosten. Deze reductie geldt niet voor Euronext derivaten.
TSLA tussen 29 januari 17:00 a 572 en nu 712 (=140)... Lijkt net Bitcoin hoe het zo schommelt.
Mooi voorbeeld van een shortsqueeze en hoe riskant shorten kan zijnQunix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:25:
[Afbeelding]
TSLA tussen 29 januari 17:00 a 572 en nu 712 (=140)... Lijkt net Bitcoin hoe het zo schommelt.
Zit er dik in dat er velen zijn die meer hebben verloren dan dat ze hadden kunnen winnen.
Maar Tesla lijkt nu toch echt wel te ver zijn doorgeschoten en dat zeggen zowat alle banken die (koers) adviezen geven ook.
Even wachten totdat er weer een negatieve koerstrend is en je zou een mooi shortritje naar beneden kunnen pakken, mits je het risico durft te nemen uiteraard.
Lijkt me verder ook een mooi moment om Tesla te dumpen als je hem in je bezit hebt en er iets anders van te halen.
Volgens mij zat @Zr40 aardig in Tesla als ik mij niet vergis, ben benieuwd wat die gaat doen!
Helemaal niets. Prima bedrijf voor de lange termijn, net zoals de overige 110 in mijn portfolio trouwensJohanNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:54:
[...]
Volgens mij zat @Zr40 aardig in Tesla als ik mij niet vergis, ben benieuwd wat die gaat doen!
Kan je je nader verklaren?BiLLY_daKid schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:09:
Ik was vorig jaar blij met plukje Tesla, van 230 naar 330. Toen zaten ze nog tegen faillisement aan. Sorry, maar het blijft een aandeel gebakken lucht.
Overigens verwacht ik zelf bij de 2020 Q1 earnings call wel een dump van 10~20% om eerlijk te zijn. Long-term nog steeds bullish.
Vorig jaar ingestapt op 9,17 en de afgelopen weken is hij flink gestegen. Ook op jaarbasis ziet de grafiek er goed uit.
Omgerekend sta ik nu zo'n 300,- in de plus, dus dat is een stuk gunstiger dan de spaarrekening met 1% rente;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Dat klinkt als een hele solide investering die ik zeker voor 30 jaar aan zou houden.... ?Greatsword schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:56:
Wat vinden jullie van het aandeel Iberdrola S.A.?
Vorig jaar ingestapt op 9,17 en de afgelopen weken is hij flink gestegen. Ook op jaarbasis ziet de grafiek er goed uit.
Omgerekend sta ik nu zo'n 300,- in de plus, dus dat is een stuk gunstiger dan de spaarrekening met 1% rente;)
[Afbeelding]
Tja een single stock die ongeveer 10% heeft gedaan in een half jaar terwijl een ETF die gespreid de hele wereld trackt in een jaar ongeveer 20% heeft gedaan. Wat vind je zelf van het aandeel als je kijkt naar risico/opbrengst in de afgelopen periode?Greatsword schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:56:
Wat vinden jullie van het aandeel Iberdrola S.A.?
[Afbeelding]
Deze maand (jan) | Vorige maand (dec) | YTD | Since inception | |
---|---|---|---|---|
Totaal rendement | +6,39% | –0,99% | +6,39% | +36,68% |
Hoogste prestatie | TSLA, +56,84% | TSLA, +24,59% | TSLA, +56,84% | SHOP, +228,75% |
Laagste prestatie | OLLI, –17,92% | CWEB, –23,16% | OLLI, –17,92% | CWEB, –62,89% |
Aantal posities | Aandelen 111× Opties 9× | Aandelen 108× Opties 10× | ||
Transacties | Aandelen 4× Opties 7× | Aandelen 3× Opties 9× | ||
Transactiekosten | € 6,24 | € 10,02 |
Margin en risico (hover voor uitleg) | ||
---|---|---|
Deze maand (jan) | Vorige maand (dec) | |
Leverage | 148,4% | 150,5% |
Initial Margin | 58,0% | 60,5% |
Maintenance Margin | 36,9% | 37,8% |
Kritieke daling | –58,8% | –58,7% |

Alle leveragecijfers zijn verbeterd. En dat terwijl ik zelfs een leuk bedrag heb opgenomen voor wat extra rente op de spaarrekening. Blijft toch grappig, die box
In december stond TSLA al bovenaan met +24,59%, deze maand +56,84%, en februari begint ook al goed. Toch is het niet het beste aandeel in mijn portfolio since inception, dat is SHOP met +228,75%. TSLA staat op 'slechts' +100,26%.
Ga ik verkopen? In principe niet, al mijn aandelenposities zijn bedoeld voor de lange termijn. TSLA is wel een van mijn eerste aandelen in mijn portfolio en die positie heb ik destijds (ten opzichte van mijn huidige beleid) iets te groot geopend. Ik heb de gelegenheid genomen om dat terug te brengen naar de gewenste grootte.
Verder met de top 3. Op de tweede plaats staat deze maand AYX met +40,86%, en op de derde plaats APPN met +35,00%. Onderaan: OLLI met –17,92%, TWOU met –16,54%, en JOBS met –14,11%.
De grootste daler van vorige maand, CWEB met –23,16%, daalde nog eens verder met –4,32% en blijft ook deze maand de grootste daler since inception.
En wat is je gedachte bij een stijging van deze rente? Ga je dan margin inlossen? Of risicovoller beleggen?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
De effectieve rente is negatief. Ik leen niet van mijn broker, maar middels een short box spread op de AEX index die iets meer opbrengt dan ik uiteindelijk moet terugbetalen. Komt neer op ongeveer –0,4% op jaarbasis.Panzer_V schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:14:
@Zr40 , mag ik vragen wat de debetrente is waartegen je de margin leent?
En wat is je gedachte bij een stijging van deze rente? Ga je dan margin inlossen? Of risicovoller beleggen?
Risico van deze constructie voor mij: vervroegd sluiten is mogelijk ongunstig wanneer de rente verder daalt of de volatiliteit stijgt. En mogelijk kan ik daartoe gedwongen worden als ik bij een sterke daling niet snel genoeg geld van mijn spaarrekening kan halen om te storten.
De effectieve rente verandert niet zolang de expiration datum nog niet is bereikt. Tegen die tijd kan ik eventueel weer een nieuwe short box positie openen.
De box is slechts een manier om goedkoper te lenen dan direct van de broker, en met de negatieve effectieve rente, een mogelijkheid tot arbitrage. Dit staat verder los van het feit dat ik van leverage gebruik maak.
Wanneer doe ik dan iets aan mijn leverage? Eigenlijk nu al, maar je ziet het niet aan de cijfers vanwege de eerder genoemde arbitrage; geld op de spaarrekening tel ik niet mee. Geld wat ik anders periodiek zou inleggen gaat nu ook direct naar de spaarrekening.
Een maintenance margin requirement van 40% hanteer ik als grens; daarboven vind ik het risico van onverwachte dalingen te groot. Komt de margin requirement hier boven, dan haal ik geld van mijn spaarrekening om te storten.
Mee eens, een aandeel als TSLA kun je niet timen. Tenzij je het geld dringend nodig hebt zou ik niet kunnen bedenken waarom je ze nu allemaal zou "dumpen".Zr40 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:36:
[...]
Helemaal niets. Prima bedrijf voor de lange termijn
Maar goed, de mensen met die gedachtegang zullen waarschijnlijk geen TSLA aandelen bezitten; die waren al bij $500 uitgestapt

Ik hoop er in ieder geval nog zo lang mogelijk in te zitten.

Wat een rendementen zeg, goed gedaan.Zr40 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:05:
Ik hoor dat er iets met TSLA is?
Deze maand (jan)
Vorige maand (dec)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+6,39%
–0,99%
+6,39%
+36,68%
Hoogste prestatie
TSLA, +56,84%
TSLA, +24,59%
TSLA, +56,84%
SHOP, +228,75%
Laagste prestatie
OLLI, –17,92%
CWEB, –23,16%
OLLI, –17,92%
CWEB, –62,89%
Aantal posities
Aandelen 111×
Opties 9×
Aandelen 108×
Opties 10×
Transacties
Aandelen 4×
Opties 7×
Aandelen 3×
Opties 9×
Transactiekosten
€ 6,24
€ 10,02
Margin en risico (hover voor uitleg)
Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
Leverage
148,4%
150,5%
Initial Margin
58,0%
60,5%
Maintenance Margin
36,9%
37,8%
Kritieke daling
–58,8%
–58,7%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alle leveragecijfers zijn verbeterd. En dat terwijl ik zelfs een leuk bedrag heb opgenomen voor wat extra rente op de spaarrekening. Blijft toch grappig, die box
In december stond TSLA al bovenaan met +24,59%, deze maand +56,84%, en februari begint ook al goed. Toch is het niet het beste aandeel in mijn portfolio since inception, dat is SHOP met +228,75%. TSLA staat op 'slechts' +100,26%.
Ga ik verkopen? In principe niet, al mijn aandelenposities zijn bedoeld voor de lange termijn. TSLA is wel een van mijn eerste aandelen in mijn portfolio en die positie heb ik destijds (ten opzichte van mijn huidige beleid) iets te groot geopend. Ik heb de gelegenheid genomen om dat terug te brengen naar de gewenste grootte.
Verder met de top 3. Op de tweede plaats staat deze maand AYX met +40,86%, en op de derde plaats APPN met +35,00%. Onderaan: OLLI met –17,92%, TWOU met –16,54%, en JOBS met –14,11%.
De grootste daler van vorige maand, CWEB met –23,16%, daalde nog eens verder met –4,32% en blijft ook deze maand de grootste daler since inception.
Het kan ook anders, ING, Shell en Vivoryon hebben mijn 2019 winst in 2020 opgerookt
Zou jij nu nog in Tesla stappen? Of naar wat voor aandelen ben jij nu aan het kijken?
BlaBlaBla
Even een klein tegengeluidje: mijn YTD is 3,96% tot op vandaag. (sinds 26/01 is mijn totale portefeuille met ongeveer 2% gedaald)Zr40 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:05:
Ik hoor dat er iets met TSLA is?
Deze maand (jan)
Vorige maand (dec)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+6,39%
–0,99%
+6,39%
+36,68%
Hoogste prestatie
TSLA, +56,84%
TSLA, +24,59%
TSLA, +56,84%
SHOP, +228,75%
Laagste prestatie
OLLI, –17,92%
CWEB, –23,16%
OLLI, –17,92%
CWEB, –62,89%
Aantal posities
Aandelen 111×
Opties 9×
Aandelen 108×
Opties 10×
Transacties
Aandelen 4×
Opties 7×
Aandelen 3×
Opties 9×
Transactiekosten
€ 6,24
€ 10,02
Margin en risico (hover voor uitleg)
Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
Leverage
148,4%
150,5%
Initial Margin
58,0%
60,5%
Maintenance Margin
36,9%
37,8%
Kritieke daling
–58,8%
–58,7%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel met de kanttekeningen dat ik 'maar' vijf posities heb, geen leverage en dit jaar nog helemaal niets gedaan heb qua transacties behalve dan mijn cash wat aangevuld vanuit salaris.
Als je X cash hebt en 0 aandelen, of je hebt 0 cash maar aandelen twv X: dat is exact dezelfde situatie. In beide gevallen heb je X en moet je kijken of een positie binnen je portefeuille past en of de grootte naar wens is. Als het niet naar wens is: actie ondernemen (aan- of verkopen).Strider schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:43:
[...]
Zou jij nu nog in Tesla stappen? Of naar wat voor aandelen ben jij nu aan het kijken?
Puur iets aanhouden omdat je het ooit eerder hebt gekocht is geen goede werkwijze.
De equivalentie die je noemt gaat trouwens ook niet op wanneer je een lange termijn buy & hold strategie hanteert. Dan verkoop je in principe nooit op basis van waardering of koers zolang die lange termijn nog niet voorbij is.
Het hele concept van herbalanceren is dat je assets verkoopt die duur zijn (hard gestegen) en assets koopt die goedkoop zijn (gezakt of minder gestegen). Dit is de beste strategie om op pieken te verkopen en in dalen te kopen
In het geval hierboven: als hij een portefeuille zou hebben waarvan 10% uit Tesla bestaat, en Tesla stijgt 100% naar 20% van zijn portefeuille waarde, dan kun je op dat moment een deel verkopen en in andere assets stoppen zodat de verdeling weer op 10% staat. Zakt het daarna 50% koop je goedkoop weer bij zodat het weer op 10% zit.
Maar dit gaat er wel van uit dat je een gewenste portefeuille verdeling hebt, niet dat je gewoon maar wat loopt aan te kopen zonder strategie
Denk dat ik mijn winst maar ga pakken en eruit ga, kan niet heel lang zo doorgaan denk ik (omzet is nog steeds minder dan die van elke andere autoclub op de beurs, en ze zijn meer waard dan de rest, beetje scheve verhouding vindt ik, ondanks de technologische voorsprong die ze hebben.
Ga niet te hebberig worden in de hoop dat ze de volgende amazon worden. Voor het meergeld kan ik zelf een mooie veranda bouwen aan huis.
Blijft raar, Tesla. De market cap van Tesla staat nu op $140 miljard (€127 miljard). De market cap van Volkswagen AG (dus niet alleen VW maar ook Audi, Seat, Skoda, Porsche, Scania, MAN en nog een aantal kleinere merken) staat op €83 miljard. Nu heeft VW een hoop meer schuld, maar heeft daar veel meer assets tegenover staan.
Totale stockholders equity VW ag: €104 miljard. Een stuk meer dan de market cap... Ingecalculeerd voor boetes voor sjoemelsoftware?
Totale stockholders equity Tesla: $6.6 miljard.
Nu snap ik ook wel dat er veel meer is dat de koers bepaald dan alleen equity, dat de waarde van Tesla vooral in het potentieel voor de toekomst zit, en ik ben zeker geen expert in financiële verslagen, maar ik vind dit verschil wel heel extreem.
Een manier om naar de aandeelhouderswaarde te kijken is als alle toekomstige dividenden tot de opheffing van het bedrijf. Daar gaan uiteraard de schulden vanaf. VW lijkt veel moeite te hebben met de overgang naar elektrische auto's. Dus bij VW is het ook de vraag of zij veel gaan verdienen in de toekomst.Sander B schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:07:
Totale stockholders equity VW ag: €104 miljard. Een stuk meer dan de market cap... Ingecalculeerd voor boetes voor sjoemelsoftware?
Voor Tesla is dat juist andersom. Door de verwachte groei lijken de schulden van Tesla minder groot. Tesla heeft geen verplichtingen uit het tijdperk van de benzine auto. En hun toekomst ziet er zonnig uit.
Als je de verwachte toekomstige dividenden vergelijkt is het verschil beter te verklaren dan op basis van het huidige bezit.
[ Voor 11% gewijzigd door Delay op 04-02-2020 14:52 ]
Pre-market had ik nog niet meegenomen inderdaadHielko schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:42:
Je loopt achter, TSLA is nu al weer $160 miljard waard
Niet dividenden maar winsten bedoel je denk ik. Tot de opheffing van het bedrijf is wel een beetje extreem, hoe verder in de toekomst die winst zal liggen, hoe minder ze mee zullen tellen. Maar inderdaad, mensen lijken te verwachten dat Tesla binnen afzienbare tijd een reus van het formaat van VW gaat worden. Best mogelijk, maar om hem nu al als zodanig te waarderen vind ik een béétje vroeg... De concurrentie zit tenslotte ook niet stil.Delay schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:50:
[...]
Een manier om naar de aandeelhouderswaarde te kijken is als alle toekomstige dividenden tot de opheffing van het bedrijf. Daar gaan uiteraard de schulden vanaf. VW lijkt veel moeite te hebben met de overgang naar elektrische auto's. Dus bij VW is het ook de vraag of zij veel gaan verdienen in de toekomst.
Voor Tesla is dat juist andersom. Door de verwachte groei lijken de schulden van Tesla minder groot. Tesla heeft geen verplichtingen uit het tijdperk van de benzine auto. En hun toekomst ziet er zonnig uit.
Als je de verwachte toekomstige dividenden vergelijkt is het verschil beter te verklaren dan op basis van het huidige bezit.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Denk dat het in de theorie van Intrinsic Value om dividend gaat. Dat is het deel van de winst dat je aan aandeelhouders uitkeert.Sander B schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:27:
Niet dividenden maar winsten bedoel je denk ik. Tot de opheffing van het bedrijf is wel een beetje extreem, hoe verder in de toekomst die winst zal liggen, hoe minder ze mee zullen tellen.
Warren Buffet zegt over Intrinsic Value: "The cash that can be taken out of a business during its remaining life." Maar ik zie hem ook 10 jaar noemen, dat klinkt inderdaad wel logischer.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Heb jij een wereldwijde ETF in je portefeuille zitten? Heb je daarnaast een short positie Tesla? (Hoezo niet?)VidaR-9 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:16:
940 hoog vandaag. Zijn er serieus mensen hier die dan nog steeds niet cashen? Enkel de vraag wanneer deze short squeeze stopt, niet óf..
Maar deze keer gaat het echt anders!pirke schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:51:
Tesla heeft dezelfde curve als bitcoin en tulpenbollen
Ik heb mij ook al die bedenking gemaakt.pirke schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:51:
Tesla heeft dezelfde curve als bitcoin en tulpenbollen
Niets voor mij zo'n manisch gedoe. Waarmee ik niet wil zeggen dat Tesla geen leuke dingen doet.
Vraagje: welke zouden de grootste toeleveranciers van Tesla zijn? Die moeten hier toch ook van mee profiteren?
Ik weet dat Tesla veel in-house doet maar toch ook niet alles?
Bvb Umicore, een producent van kobalt, is vandaag ook met 12% gestegen.
Ik heb een artikeltje teruggevonden maar dat is al heel oud:
https://m.standaard.be/cnt/dmf20110127_159
Via mijn eigen werk ziet het er naar uit dat ik ook zal 'profiteren' van de opkomst van de elektrische wagen. Er zijn veranderingen op komst betreffende wettelijke verplichtingen (in België) op gebied van inspectie van elektrische installaties specifiek: laadpalen. Om te blijven voldoen aan de veiligheidseisen zullen die een gelijkvormigheidsonderzoek en regelmatige controlebezoeken moeten ondergaan.
En zo blijven we weer bezig
Deze vraag stel ik ook graag aan iedereen hier die Tesla (zwaar) overgewaardeerd vindt en belegd is in Tesla via MSCI/FTSE world ETF. Heb je een short positie gelijk aan je (indirecte) positie Tesla? Als Tesla echt zo overgewaardeerd is, wil je deze toch niet in je portefeuille hebben? Ook niet indirect?Longcat schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:09:
[...]
Heb jij een wereldwijde ETF in je portefeuille zitten? Heb je daarnaast een short positie Tesla? (Hoezo niet?)
~3% Tesla in NT World is wel anders dan een groot aandeel individueelLongcat schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:21:
[...]
Deze vraag stel ik ook graag aan iedereen hier die Tesla (zwaar) overgewaardeerd vindt en belegd is in Tesla via MSCI/FTSE world ETF. Heb je een short positie gelijk aan je (indirecte) positie Tesla? Als Tesla echt zo overgewaardeerd is, wil je deze toch niet in je portefeuille hebben? Ook niet indirect?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verwijderd
Hoewel ik volledig achter de logica (houden is kopen, niet kopen is verkopen) sta, is hij niet van toepassing op een indexbelegger: je koopt de markt, inclusief over- én ondergewaardeerde aandelen. Daarvan afwijken door een bepaalde positie te vergroten of verkleinen (shorten) is market timing, iets wat je juist probeert te vermijden.Longcat schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:21:
[...]
Deze vraag stel ik ook graag aan iedereen hier die Tesla (zwaar) overgewaardeerd vindt en belegd is in Tesla via MSCI/FTSE world ETF. Heb je een short positie gelijk aan je (indirecte) positie Tesla? Als Tesla echt zo overgewaardeerd is, wil je deze toch niet in je portefeuille hebben? Ook niet indirect?
Voor mezelf: ja, ik denk dat Tesla overgewaardeerd is. Ja, het zit in mijn indexfondsen. Nee, ik heb het daarnaast niet geshort. Maar als ik mijn strategie (de markt volgen) daarop ga aanpassen (Tesla shorten), heb ik opeens een totaal andere beleggingstactiek. Waarom zou ik dan niet ook al die andere duizenden bedrijven gaan analyseren, en per bedrijf bepalen of ik erin belegd wil zijn? Oh ja, dat ging ik juist niet doen omda ik het toch niet beter weet.
Daarnaast is Tesla <0,5% van de MSCI World index. Dus tenzij je meer dan een ton hebt belegd is je positie niet meer dan enkele honderden euro's. Genoeg om je strategie voor om te gooien?
Tesla zit er volgens mij standaard in, net zoals Microsoft, Amazon, Apple etc
Maar dat maakt allemaal niet zoveel uit omdat je die fondsen als een geheel moet zien voor de lange termijn en je tenslotte expliciet ervoor hebt gekozen de inhoudelijke verdeling door iemand anders te laten samenstellen.
Mijn punt is dat degenen die zo stellig beweren dat Tesla overgewaardeerd het schijnbaar wel beter weten. Wie zeker denkt te weten dat het aandeel Tesla in een bubbel zit gelijk aan Bitcoin en tulpenbollen, zou er verstandig aan doen geen positie te hebben in Tesla via zijn ETF.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:17:
[...]
Voor mezelf: ja, ik denk dat Tesla overgewaardeerd is. Ja, het zit in mijn indexfondsen. Nee, ik heb het daarnaast niet geshort. Maar als ik mijn strategie (de markt volgen) daarop ga aanpassen (Tesla shorten), heb ik opeens een totaal andere beleggingstactiek. Waarom zou ik dan niet ook al die andere duizenden bedrijven gaan analyseren, en per bedrijf bepalen of ik erin belegd wil zijn? Oh ja, dat ging ik juist niet doen omda ik het toch niet beter weet.
Die 3% kan niet kloppen. Dat is het aandeel van Apple in de MSCI World. De laatste keer dat ik keek was de market cap van Tesla nog wel wat lager dan dat van Apple, al kan dat in de tussentijd veranderd zijn.Sport_Life schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:14:
[...]
~3% Tesla in NT World is wel anders dan een groot aandeel individueel. 2019 was het jaar van de tech aandelen, nu is het allemaal wat te gek geworden. Idem voor ASML. Ik zet mijn geld liever op ASR/ING.
Op dit moment vind ik de koersontwikkeling van Tesla opmerkelijk, maar ben ik er nog niet van overtuigd dat het aandeel overgewaardeerd is. Misschien gaan ze wel gigantisch veel auto's (en stroom) verkopen met een hoge marge. Ik heb geen idee. Mocht de absurditeit nog erger toenemen, bijv. dat Tesla het grootste bedrijf ter wereld wordt met 5% allocatie in de World ETFs, dan ga ik zeker wel wat sommetjes maken (en daaruit zou een shortpositie kunnen volgen).
[ Voor 51% gewijzigd door Longcat op 04-02-2020 20:57 ]
Panasonic is de leverancier van batterijen, en die hebben van de week aangegeven dat de samenwerking met Tesla nu ook winstgevend is.Wozmro schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:16:
[...]
Ik heb mij ook al die bedenking gemaakt.
Niets voor mij zo'n manisch gedoe. Waarmee ik niet wil zeggen dat Tesla geen leuke dingen doet.
Vraagje: welke zouden de grootste toeleveranciers van Tesla zijn? Die moeten hier toch ook van mee profiteren?
Bvb Umicore, een producent van kobalt, is vandaag ook met 12% gestegen.
Ik heb een artikeltje teruggevonden maar dat is al heel oud:
https://m.standaard.be/cnt/dmf20110127_159
Via mijn eigen werk ziet het er naar uit dat ik ook zal 'profiteren' van de opkomst van de elektrische wagen. Er zijn veranderingen op komst betreffende wettelijke verplichtingen (in België) op gebied van inspectie van elektrische installaties specifiek: laadpalen. Om te blijven voldoen aan de veiligheidseisen zullen die een gelijkvormigheidsonderzoek en regelmatige controlebezoeken moeten ondergaan.
En zo blijven we weer bezig
Dus een vrij laag risico. Al ben ik van mening dat als Tesla instort, de hele tech markt instort. Of vica versa (toch het tulpenbollen effect). Wil niet zeggen dat het gebeurt, maar het is toch een vreemde gewaarwording niet gebaseerd op enige actuele waarde.Longcat schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:37:
[...]
Mijn punt is dat degenen die zo stellig beweren dat Tesla overgewaardeerd het schijnbaar wel beter weten. Wie zeker denkt te weten dat het aandeel Tesla in een bubbel zit gelijk aan Bitcoin en tulpenbollen, zou er verstandig aan doen geen positie te hebben in Tesla via zijn ETF.
[...]
Die 3% kan niet kloppen. Dat is het aandeel van Apple in de MSCI World. De laatste keer dat ik keek was de market cap van Tesla nog wel wat lager dan dat van Apple, al kan dat in de tussentijd veranderd zijn.In IWDA was de weging 0.24% bij een koers van $780. Laten we er dan 0.3% van maken op dit moment. Dan heb je dus voor elke ton 300 euro in 'tulpenbollen' belegd.
Maarja de beleggers in Tesla zullen hopelijk beter onderzoek hebben gedaan dan ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 04-02-2020 20:57 ]
0.3% doet er niet toe, maar 0.1% op de TER wel?
[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 04-02-2020 21:00 ]
Mijn transactiekosten bij individuele aandelen zijn al snel 0,5-1% (Rabobank), dus ik kijk niet om van 0,1%.Longcat schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:58:
[...]
0.3% doet er niet toe, maar 0.1% op de TER wel?In dit topic en het FO topic schrapen mensen elke basispunt bij elkaar.
Overigens besef ik heel goed (door schade en schande) dat maandelijks ETFs aankopen in mijn geval een beter rendement oplevert dan individuele aandelen, maar ik vind het leuk en leerzaam om her en der wat posities te hebben
Wel probeer ik de buy and hold strategie toe te passen ook op individuele aandelen (gaan vroeg of laat toch weer omhoog... en anders hopelijk wat dividend) en ik ga niet meer in durfaandelen als Kiadis.
Waarom dan pas?Longcat schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:37:
[...]
bijv. dat Tesla het grootste bedrijf ter wereld wordt met 5% allocatie in de World ETFs, dan ga ik zeker wel wat sommetjes maken (en daaruit zou een shortpositie kunnen volgen).
Je reactie is (onbewust) wel tekenend voor het aandeel imo. Als iedereen pas gaat rekenen als Tesla Toyota voorbij is begrijp ik heel goed waarom het zo hoog staat.
[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 04-02-2020 21:20 ]
Ik kijk op van de koersontwikkeling, maar ik vind het nog niet ridicuul. Ook in verhouding tot mijn positie in de world ETF moet het nog iets gekker worden voordat een uitgebreide analyse rendabel wordt.Sport_Life schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:03:
[...]
Waarom dan pas?
Je reactie is (onbewust) wel tekenend voor het aandeel imo. Als iedereen pas gaat rekenen als Tesla Toyota voorbij is begrijp ik heel goed waarom het zo hoog staat.
[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 04-02-2020 21:48 ]
Westwater Resources schijnt het eea. Aan grondstoffen te leveren. Die staat nu mooi laag en op Twitter gaat nu rond dat ze iets interessants hebben aangekondigd. Een leuke om even in de gaten te houden.Wozmro schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:16:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Thapous op 04-02-2020 23:03 ]
//Thapous
Een leuke aankondiging... zullen ze een keer omzet hebben gemaakt?Thapous schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:50:
[...]
Westwater Resources schijnt het eea. Aan grondstoffen te leveren. Die staat nu mooi laag en op Twitter gaat nu rond dat ze iets interessants hebben aangekondigd. Een leuke om even in de gaten te houden.
Of wellicht is de cash op? Eind Q3 stond er nog 7 ton aan cash & cash equivalents waarmee ze de accounts payable niet kunnen betalen.
Buyer beware.
Ik had vandaag ook 1200 euro winst, en geen Tesla in mijn portefeuilleCrazyOne schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:42:
Tesla verkocht, bijna 1200 euro winst op 2 aandelen in iets meer dan een half jaar tijd. Ik vond hem mooi. Kan ik mooi de veranda van afbouwen!
Doe je goedpirke schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:51:
[...]
Ik had vandaag ook 1200 euro winst, en geen Tesla in mijn portefeuille
Volledig mee eensVerwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:17:
Oh ja, dat ging ik juist niet doen omda ik het toch niet beter weet.
Ik heb hem uit interesse eens nagezocht, in het rapport van VWRL van juni 2019, maar ik kom er niet helemaal uit.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:17:
Daarnaast is Tesla <0,5% van de MSCI World index. Dus tenzij je meer dan een ton hebt belegd is je positie niet meer dan enkele honderden euro's. Genoeg om je strategie voor om te gooien?
https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3.0/documents/959/dk
Tesla staat er op 3 plekken in.
Pagina 54 als deel van Equities - United States: 8,033 stocks/$1,795,054/0.07% of total net assets
Pagina 123 als deel van Equities - United States: 1,141 stocks/$254,968/0.07% of total net assets
Pagina 161 als deel van Equities - Consumer goods: 1,562 stocks/$349,045/0.12% of total net assets
Dat de eerste 2 in dezelfde sectie staan is geen typo, die tabellen lijken hetzelfde te heten en het verschil zie ik niet. En waarom zijn die getallen niet hetzelfde op de 3 plekken?
Hoe dan ook, VWRL had toen 0.07% of 0.12% in Tesla zitten, dus per 10.000 euro in VWRL had je 7 of 12 euro aan Tesla.
Nevermind, ik ben er uit, dat zijn 3 verschillende Vanguard fondsen
[ Voor 6% gewijzigd door Sander B op 05-02-2020 11:26 ]
Verwijderd
Zou niet publiek vertellen hoeveel geld je belegt. Maar dat is aan jou.pirke schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:51:
[...]
Ik had vandaag ook 1200 euro winst, en geen Tesla in mijn portefeuille
En je weet natuurlijk zelf ook wel dat percentuele winst telt, niet absolute winst. Op dat gebied heeft Tesla het een stuk beter gedaan.

BlaBlaBla
Bij Binck kan dat volgens mij, desnoods turbo shortObstruct schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:36:
Via DeGiro kan ik wel short gaan, maar niet op Amerikaanse aandelen. Zijn er brokers in Nederland die dit wel aanbieden?
Ja, echt waanzin hoe hard het weer gaat.Strider schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:39:
Correctie deze week is echt gigantisch, er lijkt niet echt meer naar de Coronovirus situatie gekeken te worden.
Overigens hoor ikzelf dus ook bij die groep. Vorige week even snel gekeken wat het (extra) zou kosten om nog een keer VWRL te kopen (bij DeGiro). Uiteindelijk niet gekocht, afgelopen maandag nog even afgewacht maar gistermorgen toch maar zo snel mogelijk wat gekocht. En intussen ook op die aandelen alweer €1,40 per aandeel "winst". Had ik vorige week wel gekocht aan €83, €84 had ik die extra kosten er natuurlijk ook alweer lang uit gehaald. Maar als ze nog verder waren gedaald...
Waarom kijk je uberhaupt naar de prijs? Gewoon 30 jaar lang elke maand blind kopen, klaar.RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:17:
Diegenen die hier vorige week schreven nog even lekker de dalingen af te wachten om "later" flink te kopen zullen zich intussen ook wel voor de kop slaan.
Overigens hoor ikzelf dus ook bij die groep. Vorige week even snel gekeken wat het (extra) zou kosten om nog een keer VWRL te kopen (bij DeGiro). Uiteindelijk niet gekocht, afgelopen maandag nog even afgewacht maar gistermorgen toch maar zo snel mogelijk wat gekocht. En intussen ook op die aandelen alweer €1,40 per aandeel "winst". Had ik vorige week wel gekocht aan €83, €84 had ik die extra kosten er natuurlijk ook alweer lang uit gehaald. Maar als ze nog verder waren gedaald...
Tesla ook weer -10% vanwege Corona. Lekker volatieltomtom901 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:05:
[...]
Ja, echt waanzin hoe hard het weer gaat.
Ja, voor eenieder die er een specifieke positie in heeft gun ik zijn/haar winst maar de manier waarop het nu gaat is wel heel bijzonder. FOMO ten zeerste.pirke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:56:
[...]
Tesla ook weer -10% vanwege Corona. Lekker volatiel
Als je hierdoor je lesje hebt geleerd en nooit meer de markt gaat timen, dan is het nog best een goedkope les.RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:17:
Diegenen die hier vorige week schreven nog even lekker de dalingen af te wachten om "later" flink te kopen zullen zich intussen ook wel voor de kop slaan.
Is iets menselijks, elke keer als je de koers ziet doet dat toch iets met je ook al zeg je van niet en blijf je bij je strategie.pirke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:54:
[...]
Waarom kijk je uberhaupt naar de prijs? Gewoon 30 jaar lang elke maand blind kopen, klaar.
En dat je met die ETF's altijd je inleg '' passend '' moet maken helpt daar niet bij.
Ander vraagje. Welke broker of bank adviseren jullie mbt long-term dividend met maandelijkse inleg?
Dat was al bekend in de voorbeurs.Qunix schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:52:
Tesla is going down! -10% al (binnen 20 minuten)
Ander vraagje. Welke broker of bank adviseren jullie mbt long-term dividend met maandelijkse inleg?
BlaBlaBla
Ja dus, je ziet dat je elke maand weer een andere prijs aftikt voor een ETF en na verloop van tijd wanneer de prijs oploopt, kun je er minder kopen.pirke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:51:
@JohanNL Passend maken? Ik stort gewoon altijd hetzelfde bedrag en koop ervoor wat ik wil. Het afrondingsverschil laat ik staan tot de volgende maand. Als er dividend bij komt dan groeit het ook, maar ik koop slechts 1x per maand.
Jij trekt je hier wellicht niets van aan en blijft bij je strategie, maar anderen gaan wel hun strategie er op aanpassen zoals je wel kunt zien in dit topic.
Corona en vertraagde levering in China -> minder omzet -> minder winst -> cashflow risico'sGreatsword schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:19:
@Qunix @Strider @Longcat Wel jammer dat het piekmoment van korte duur is en voornamelijk dus een mooi moment was om uit te cashen.
Hoe komt het eigenlijk dat het dan al weer so snel instort?
Als je dat soort teksten tegenkomt dan is het meestal tijd om uit te stappenLongcat schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:13:
Gister stond heel https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/ vol met mensen die een paar honderd of duizend in TSLA calls hadden gestoken. Meerdere mensen hadden tonnen winst en een van hen zelfs 4 of 5 miljoen. De meerderheid verkocht niet, want 'papa Elon' zou Tesla nog wel naar $1000+ brengen. Daar lijkt vandaag even een deukje in gekomen.
Maar er zullen vast wel wat gelukszoekers zijn geweest die ook wat " free money " willen en nu er weer uitvluchten.
De koers kan overigens ook zo weer omkeren natuurlijk en dan is die 1000$ niet ver weg.
Er waren best wat partijen short. Degenen die al short waren hebben enorme verliezen, maar kunnen wellicht hun positie vergroten. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het aandeel nu zeer aantrekkelijk is om te shorten. Dat geeft wat verkoopdruk, bovenop de winstnemers.
[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 05-02-2020 16:30 ]
Misschien juist omdat velen uitcashen?Greatsword schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:19:
@Qunix @Strider @Longcat Wel jammer dat het piekmoment van korte duur is en voornamelijk dus een mooi moment was om uit te cashen.
Hoe komt het eigenlijk dat het dan al weer so snel instort?
Maar niemand kan het zeggen, je kan alleen speculeren. Je ziet op de beurs alleen koop- en verkooporders en transacties, niet de redenen achter die orders en transacties.
Prachtig trouwens dat een daling naar inmiddels 750 al gezien wordt als ‘instorten’. Nog niet zo lang geleden werd dit aandeel nog verhandeld voor minder dan 400. Wat een kortetermijnvisie
Dit was gisteren nog niet bekend?pirke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:20:
[...]
Corona en vertraagde levering in China -> minder omzet -> minder winst -> cashflow risico's
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 05-02-2020 16:40 ]
Dat was gisteren nog niet bekend. Maar alsnog is de daling vandaag bij TSLA net zo buiten proporties als de eerdere stijging. Inderdaad zien we alleen de cijfers.Zr40 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:31:
[...]
Misschien juist omdat velen uitcashen?
Maar niemand kan het zeggen, je kan alleen speculeren. Je ziet op de beurs alleen koop- en verkooporders en transacties, niet de redenen achter die orders en transacties.
[...]
Dit was gisteren nog niet bekend?
Ik zie liever stabiele stijging. Ik vind Tesla een mooi bedrijf, waar ik eerder ook aandelen van heb gehad. Nu is het puur speculatie geworden en heeft het weinig meer met duurzame techniek of Elon Musk te maken.
Tsja, -15% vandaag.. balen als je er gisteren in gestapt bent.pirke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:56:
[...]
Tesla ook weer -10% vanwege Corona. Lekker volatiel
Ik verwacht nu een rustige dag. Ik hoop dat het wat stabieler wordt en dat dan het gestaag omhoog gaat.
Het begint inderdaad sterk dat soort vormen aan te nemen ja.BiLLY_daKid schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:08:
Wat mij betreft gaat er nog 25% af, stap ik weer in. Met de bitcoin heb ik ook leuke ritjes kunnen maken.
Dit topic is gesloten.