pirke schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:45:
Vandaar ook mijn vraag vandaag welke portefeuille grootte dat interessant begint te worden. Met 100k zit je op 750 euro per jaar aan kosten bij een ETF. Bij 1m is dat al 7,5k. Dat vind ik best een flink bedrag aan kosten voor een fonds. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die 10m beheerd dat in een ETF stopt voor 75k per jaar.
Ik kan me dat erg goed voorstellen. Sterker nog er zijn vrij veel particuliere vermogenden, die hun geld beheerd laten beleggen. Die betalen en daar een vergoeding voor en er zitten vaker duurdere fondsen in de voorgestelde portfolios. Dat gebeurt gewoon. Idem voor zakelijke partijen met vermogen.
Maar zelfs vanuit rationeel standpunt is het te verdedigen: stel je hebt 10m en je gaat een world ETF proberen te benaderen. Dat zijn erg veel transacties, VWRL is bv
1600 3000+ aandelen, nu denk ik wel dat de grootste 25% aandelen de meeste invloed hebben;
400 750 aandelen is al heel wat. Maar dat continu herbalanceren (per week?, maand?) kost veel transactie kosten en begin je dus snel richting de TER te gaan. Los van de tijd die het kost.
Stel dat je het wil gaan beleggen gebaseerd op een fundamentele belegging strategie: voor 75k dek je nog geen goede analist qua salaris.
En bedenk dat elke 1% 'fout' al 100k penalty oplevert. Je moet er continue boven op zitten, elke keer dat je net te laat reageert op nieuws omtrent een merger, veranderende markt etc, kan je rendement al erg verminderen. Dat is waarom vermogensbeheer redelijk duur is (eigenlijk veel geld kost), omdat er mensen nonstop met een aandeel of market bezig zijn.
PS: dit is dus geen pleidooi voor vermogensbeheer. Ik bedoel eigenlijk dat een ETF goede deal is qua kosten versus verwacht rendement in algemeen, ook voor grotere vermogens. Alhoewel ik dan ook andere assetclasses zou toevoegen.
Edit: getallen verandert, perongeluk aantal aandelen van MSCI world ipv FTSE gebruikt
[
Voor 8% gewijzigd door
Ko.Kane op 02-02-2020 12:18
]