Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• michael3
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16:30
spartacusNLD schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:50:
Nog een ''gratis'' broker in NL:
https://www.fintechfuture...-netherlands-and-ireland/

https://freetrade.io/

''The fintech will be onboarding its first 100 beta testers from the Netherlands and Ireland to its in-house ‘Invest’ platform.''

Iemand hier al bekend mee? Beta testers hier? Ik ben benieuwd naar deze app. Zeker als ze VWRL gaan aanbieden. :)
Via Flatex kan je VWRL gratis aankopen.

• Area
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 20-02 23:06
Sander B schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:31:

Ik bedoel worldwide, XLP is US only. In principe geen ramp omdat er nog steeds veel bedrijven in zitten die hun producten wereldwijd verkopen, maar je mist nog steeds een aantal grote bedrijven puur omdat ze niet in de US zitten. Nestlé bijvoorbeeld, nota bene het grootste bedrijf in de MSCI Consumer Staples World index.
Heb ze even vergeleken maar XLP presteert beter, ondanks redelijk vergelijkbaar structuur.
Daarnaast heeft de XLP ook nog eens een lopende kostenfactor van de helft van wat MSCI heeft.

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 05:37
pirke schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:38:
Er is in Europa geen goede ETF die puur small cap value kan vangen tegen acceptabele kosten.
Wat is er mis met ZPRX? Heeft een TER van 0,30%. Niet supergoedkoop maar alleszins betaalbaar.

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:41
DappereDodo schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:05:
[...]

Wat is er mis met ZPRX? Heeft een TER van 0,30%. Niet supergoedkoop maar alleszins betaalbaar.
Niet iedereen handelt via Deutsche boerse of London Stock Exchange. Bovendien in Ierland geregistreerd.

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
@michael3
Zoals Johan al aangaf (en misschien ten overvloede) kom je bij ETF's uit als je geen zin hebt om losse aandelen te kopen, of al die bedrijven te onderzoeken / in de gaten te houden. Dus als het geen hobby is kun je het best bij ETF's zijn (als het wel een hobby is vaak ook).

Dan kun je je afvragen wat voor soort ETF je zoekt. Gespreid wereldwijd, specifieke sectoren of combinaties.

Als dat duidelijk is kun je bekijken hoeveel tijd je erin wilt steken. Elke maand zelfstandig aankopen, of alles automatisch af laten schrijven (kost meer). Overigens klopt het bij zelfstandig aankopen wel wat Johan zegt, en blijft er meestal wat cash over op je broker account, maar dat is al vrij snel een minimaal deel van het belegde vermogen.

Als je dat weet kun je er de beste broker / ETF combinatie bij zoeken.

Ik heb het ook zo simpel mogelijk gehouden en beleg alleen VWRL (sinds VTI/VXUS niet meer kan). Daar de goedkoopste broker bij gezocht (deGiro) en ongeveer eens per maand spendeer ik daar een paar minuten om aandelen te kopen. Is geen moeite, en je voelt je de wolf of Wallstreet voor vijf minuten. Ook leuk...

Maar als je in die richting zoekt kun je tegenwoordig ook bij de grootbanken terecht (je weet wel, die graaiers die je nog nooit belazerd hebben), die bieden gelijksoortige Northern Trust ETF's aan.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:57:
[...]

Gisteren ontvangen:
Uw aanvraag zal zo snel als mogelijk behandeld worden. Momenteel ben ik in afwachting van de creatie van uw dossier in het systeem. Hierna zal ik kunnen overgaan tot het invoeren van een terugbetaling.
Kleine update wat betreft Sapec:

Geachte Heer,

Uw dossier is reeds behandeld.
Normaal gezien zal u eind maart hiervan de beslissing ontvangen en erna zal een terugbetaling van de fondsen gebeuren.

Al met al ruim 3 jaar verder na 1e aankoop van Sapec en 33-40% winst (afhankelijk v/d beslissing natuurlijk). Een heel mooi percentage, maar het mocht wel iets sneller gaan ;)

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:35
[...]

Lage liquiditeit, lage assets under management. Mn risico's als er een crash optreed.

• michael3
Baytep schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:48:
@michael3
Zoals Johan al aangaf (en misschien ten overvloede) kom je bij ETF's uit als je geen zin hebt om losse aandelen te kopen, of al die bedrijven te onderzoeken / in de gaten te houden. Dus als het geen hobby is kun je het best bij ETF's zijn (als het wel een hobby is vaak ook).

Dan kun je je afvragen wat voor soort ETF je zoekt. Gespreid wereldwijd, specifieke sectoren of combinaties.

Als dat duidelijk is kun je bekijken hoeveel tijd je erin wilt steken. Elke maand zelfstandig aankopen, of alles automatisch af laten schrijven (kost meer). Overigens klopt het bij zelfstandig aankopen wel wat Johan zegt, en blijft er meestal wat cash over op je broker account, maar dat is al vrij snel een minimaal deel van het belegde vermogen.

Als je dat weet kun je er de beste broker / ETF combinatie bij zoeken.

Ik heb het ook zo simpel mogelijk gehouden en beleg alleen VWRL (sinds VTI/VXUS niet meer kan). Daar de goedkoopste broker bij gezocht (deGiro) en ongeveer eens per maand spendeer ik daar een paar minuten om aandelen te kopen. Is geen moeite, en je voelt je de wolf of Wallstreet voor vijf minuten. Ook leuk...

Maar als je in die richting zoekt kun je tegenwoordig ook bij de grootbanken terecht (je weet wel, die graaiers die je nog nooit belazerd hebben), die bieden gelijksoortige Northern Trust ETF's aan.
Ik heb er geen probleem mee om maandelijkse zelfstandig aan te kopen, momenteel doe ik dat al via Flatex.

Ik zoek alleen de goede ETF voor een optimale spreiding waardoor er minder risico is.

VWRL is dat nou echt de goede EFT om bv 10jr in te beleggen en te laten staan?
ik wil daar maandelijks in beleggen en de aankomende jaar of twee veel hogere bedragen in stoppen om het spaargeld af te bouwen.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

michael3 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:10:
[...]

Ik heb er geen probleem mee om maandelijkse zelfstandig aan te kopen, momenteel doe ik dat al via Flatex.

Ik zoek alleen de goede ETF voor een optimale spreiding waardoor er minder risico is.

VWRL is dat nou echt de goede EFT om bv 10jr in te beleggen en te laten staan?
ik wil daar maandelijks in beleggen en de aankomende jaar of twee veel hogere bedragen in stoppen om het spaargeld af te bouwen.
Grootbank icm NT world /NT EM (80/20) = 1X instellen, verder geen gedoe
Degiro icm VWRL = lagere kosten <20k, maandelijks een order leggen

Verschil in kosten is uitvoerig besproken. Probeer het gewoon een paar maanden uit en kijk wat je prettig vindt.

Sport_Life wijzigde deze reactie 25-01-2020 15:24 (4%)

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 15:12
[...]

Dividend lek is jammer, voor de rest een prima fonds. Ik heb hem wel.

• hansem
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-02 20:02
Dag,

Op dit moment hebben we een aardig bedrag (45000) in beheerd beleggen bij ING staan Ik moet zeggen het voelt wel goed om het zo te regelen, vorig jaar 19,5% (70/30), offensief. Doordat er wat meer ruimte is gekomen om te sparen/investeren is het plan aangepast. Daardoor ben ik me wat meer gaan verdiepen in beleggen en de verschillende 'manieren'. Het in individuele aandelen beleggen doe ik niet meer.

Het plan in beheerd beleggen door te gaan heb ik mijn twijfels over gekregen door de veel hogere kosten dan wanneer je zelf in index/etf belegd. Ik heb een rekening bij Degiro geopend maar nu twijfel ik hoe ik dat aan moet pakken. In 1x alles over zetten van beheerd beleggen en dan in een verhouding 70% aandelen en 30% obligaties en verder gewoon weer de maandelijkse inleg doen. Of gefaseerd, zeg een jaar doen om het over te zetten?

En zouden jullie het bij Degiro doen of bij de ING? Ik heb iets gehoord over de gouden combinaties (ING/DEGIRO), maar dat kan ik niet meer zo vinden, de kosten hiervan.

Het doel is langere termijn, 10-15 jaar.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
hansem schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:31:
Dag,

Op dit moment hebben we een aardig bedrag (45000) in beheerd beleggen bij ING staan Ik moet zeggen het voelt wel goed om het zo te regelen, vorig jaar 19,5% (70/30), offensief. Doordat er wat meer ruimte is gekomen om te sparen/investeren is het plan aangepast. Daardoor ben ik me wat meer gaan verdiepen in beleggen en de verschillende 'manieren'. Het in individuele aandelen beleggen doe ik niet meer.

Het plan in beheerd beleggen door te gaan heb ik mijn twijfels over gekregen door de veel hogere kosten dan wanneer je zelf in index/etf belegd. Ik heb een rekening bij Degiro geopend maar nu twijfel ik hoe ik dat aan moet pakken. In 1x alles over zetten van beheerd beleggen en dan in een verhouding 70% aandelen en 30% obligaties en verder gewoon weer de maandelijkse inleg doen. Of gefaseerd, zeg een jaar doen om het over te zetten?

En zouden jullie het bij Degiro doen of bij de ING? Ik heb iets gehoord over de gouden combinaties (ING/DEGIRO), maar dat kan ik niet meer zo vinden, de kosten hiervan.

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 ;)

PVOutput

• Ko.Kane
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:28
@hansem Als jij hebt vast gesteld of verwacht dat zelf iets met een ETF doen (welke wil je?) een beter verwacht rendement heeft. En dat dat een significant verschil is, dan is de enige rationele beslissing het vandaag nog overzetten.

Maar ik denk dat bijvoorbeeld 70% met VWRL en 30% obligaties afgelopen jaar wel rond de 20% zat......

Probeer eerst eens de vraag te beantwoorden waarom je 30% obligaties wil aanhouden. Staat op de laatste pagina's ook veel info over.

Ik persoonlijk vind a) 30% veel en zou eerder naar 20% neigen, en b) in de huidige markt hou ik het niet aandelen-deel liever liquide cash aan om mee te kunnen balanceren ipv obligaties. (Plus nog wat andere persoonlijk redenen)

• Baytep
  • Niet online
@hansem Als je geld wil investeren dat nu ook al belegd is gelden de regels van het gespreid inleggen niet (of nauwelijks), zolang je het in soortgelijke producten stopt.
Dus alles in 1 keer overzetten is wat risico betreft redelijk neutraal.

• Maahes
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16:36
In 1x alles over zetten van beheerd beleggen en dan in een verhouding 70% aandelen en 30% obligaties en verder gewoon weer de maandelijkse inleg doen. Of gefaseerd, zeg een jaar doen om het over te zetten?
Begrijp ik goed dat je een aankoop en verkoop transactie zal gaan doen? Als je je zorgen maakt over verlies omdat er op dat moment veel volatiliteit is of een hoge spread, dan kun je er toch inderdaad gewoon voor kiezen om het te splitsen in een paar van dit soort dubbele transacties. Gefaseerd overbrengen over langere tijd lijkt me ook weer niet nodig.

Dat brengt mij gelijk tot een vraag over eenzelfde situatie: De combinatie VWRL en Degiro Basic zie ik vaak voorbij komen in dit forum. Degiro Basic leent de effecten echter wel uit. Zijn er hier ook mensen die dit eens in de zoveel tijd omzetten naar de herbeleggende variant van VWRL op een bijvoorbeeld een custody account waarbij de effecten niet uitgeleend worden (maar dus wel eenmalig transactiekosten gerekend worden)?

• klaasvaak1853
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:42
writser schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:09:
Je hebt je duidelijk beter verdiept in BFIT dan ik, leuk dat je wat analyse deelt. Een paar vragen:

Ik zit even kort te kijken, maar hier neem je de schuldenlast niet mee, correct? FCF/EV multiple is hoger.
Correct ik gebruik geen EV multiple, schuld zelf gebruik ik wel in mijn waardering maar op een hele andere manier. (dividend wordt uitbetaald tot schuld op 1,5 debt/ebitda staat(nu 2,3 debt/ebitda) dit dividend gooi ik dan samen met mijn terminal value in een DCF-formule) FCF/P geeft voor mij veel beter inzicht in wat BFIT nu/straks verdient per jaar verdient voor de aandeelhouder. Ik stuur je binnenkort wel een dm met mijn BFIT waardering en DCF berekening, moet nog even tijd vinden om het excel bestand op te ruimen en begrijpbaar te maken.
Denk je niet dat fitnessclubs een beetje trendgevoelig zijn? Als in: als je over 10 jaar kan kiezen tussen een Basic-Fit uit 2020 (ook al heeft die nieuwe apparaten) of een nieuwe club, dat mensen dan wellicht sneller voor een nieuwe club kiezen? M.a.w. dat de omzet van de wat oudere vestigingen geleidelijk afneemt?
Nee ik denk niet dat de keuze voor een sportschool trendgevoelig is. Planet Fitness is in Amerika ook al meer dan 25 jaar succesvol, daar wil de consument blijkbaar niet na x jaar een andere value fitness chain. De mens is een gewoontedier, tenzij de concurrent een veel betere locatie, prijs of ervaring bied zullen maar weinig leden switchen naar een nieuwe club van de concurrent.

Je hebt gelijk dat als consumenten kunnen kiezen tussen twee identieke sportscholen en het enige verschil is dat de ene club 10 jaar ouder is ze zullen kiezen voor de nieuwe club. BFIT doet trouwens wel meer dan alleen fitnessapparaten vervangen, er zijn continu interne en externe aannemers bezig zijn om, om de zoveel jaar een club te "renoveren", maar ja de gemiddelde club zal over 10 jaar niet splinternieuw zijn en mocht er een concurrent komen met een spiksplinternieuwe clubs zullen deze clubs zeker leden afpakken.

Ik denk alleen niet dat die clubs van de concurrent er überhaupt gaan komen. Bouw je nu als toetreder een value/budget club in de buurt van BFIT snoep je misschien langzaam wat leden weg(leden zitten vast aan een jaar abonnement), maar het uiteindelijke resultaat voor de toetreder zal waarschijnlijk zijn: 1. toetreder maakt verlies omdat deze geen schaal en niet genoeg leden heeft, 2. BFIT maakt tot dat de toetreder failliet gaat minder winst, 3. Toetreder gaat failliet, 4. BFIT maakt weer net zoveel winst als voorheen. Conclusie: Potentiële toetreder zal niet toetreden, dat is de MOAT van BFIT.

Op dit moment is er geen afnamen te zien in het aantal leden 10 jaar na het openen van een club, het aantal leden blijft stabiel op 3300.
Sowieso heb ik er iets minder vertrouwen in dat ik de omzet van Basic-Fit over 10 jaar kan voorspellen dan de omzet van Unilever of wat dan ook. Basic-Fit lijkt me toch een beetje trend- en conjunctuurgevoeliger.
Afgelopen 10 jaar was de omzet heel simpel te voorspellen namelijk gewoon: prijs abonnement *3300*aantal volwassen clubs=omzet. Komende jaren voorspellen is net zo makkelijk (tenminste als het aantal leden stabiel blijft op 3300), extra makkelijk wordt het voorspellen als het management jaren vooruit guidance geeft over hoeveel hoeveel nieuwe clubs er geopend gaan worden. Je krijgt gewoon 100% van de input om de omzet te berekenen, hoe makkelijk is dat.

De ham vraag is natuurlijk wel hoeveel leden houdt een club vast in een recessie/crisis. BFIT heeft nog nooit met veel clubs een crisis/recessie meegemaakt en ik kan er ook geen data over vinden. Ik denk dat in een crisis/recessie BFIT nog redelijk veel leden per club weet vast te houden, denk aan +3000 leden per club(gemiddelde nu 3300 per club) Ik heb geen enkele data om dit te onderbouwen maar het lijkt mij dat de meeste huishouden wel ergens 20 euro kunnen vinden om een sportschool abonnement te betalen, zelfs al gaat het wat minder met de economie. Bovendien zitten de leden ook nog maanden tot een jaar vast aan hun abonnement, dat zorgt ook weer voor een dempend effect in de leden terugname.
Wat voor huurcontracten hebben ze? Loopt de huur op gedurende de looptijd?
Huurcontracten worden voor ongeveer 10 jaar afgesloten. Geen idee of de huur oploopt tijdens de looptijd. Hoe de huurcontracten precies geregeld zijn maakt denk ook niet zoveel uit, uiteindelijk zal de huur toch met de waarde van het pand (inflatie) omhoog gaan.
En waarom zijn ze naar de beurs gegaan? Hebben aandeelhouders destijds verkocht of is alleen nieuw kapitaal opgehaald? Welke grote partijen zitten er nu nog in (zitten er nu nog grote partijen in)?
BFIT is naar de beurs gegaan om de schuld te te verlagen zodat ze verder konden groeien. Voor de IPO was de schuld z'n 4,5 ebitda. Tijdens de IPO zijn er z'n 25 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven(50% van totaal) en verkochten de zittende aandeelhouders z'n 2 miljoen aandelen. Het was dus echt een IPO om geld op te halen niet om aandeelhouders te laten cashen. De CEO/oprichter bezit z'n 16% van de uitstaande aandelen, 3i (investeerder voor IPO) nog 15%. 3i is zijn belang aan het afbouwen en Ceo/oprichter Moos heeft nooit een aandeel verkocht, de andere oprichter heeft zijn complete belang een paar jaar geleden wel al verkocht.

Edit: Sorry voor alle spellings en grammatica fouten, ik type dit om 5 uur s'nachts. :O
Edit2: Disclaimer ik heb aandelen BFIT, maar dat had je waarschijnlijk al geraden :p

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 26-01-2020 06:20 (7%)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flipjevandejam schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:50:
Ik ontdek net dat m'n pensioen van Befrank (werkgever) elk kwartaal stukken verkoopt om hun kosten te dekken ☹️.

Bel ik ze om te vragen of ze het uit de premie kunnen halen: nee. ☹️

Nu rekenen ze relatief lage kosten met 0.14% bovenop de TER van de instrumenten.

Wat zijn jullie ervaringen met je pensioen?
Ik zit ook bij Befrank, van een vorige werkgever (opgebouwd vermogen 4k excl 33% rendement.) ik leg niet meer in, dus kosten worden betaald van verkoop fondsen.
Maar het maakt toch in principe niet uit of de kosten uit de premie komen of uit het fonds?

Overigens heb ik 3 verschillende pensioen fondsen en vind Befrank veruit het prettigst. Kan live de waarde zien en tevens invloed uitoefenen op de manier van beleggen en de kosten.
Bij de 2 andere pensioen fondsen krijg ik jaarlijks een bericht dat er geen inflatie plaats vindt, Befrank heeft als gezegd al 33% rendement met 100% aandelen :) Waarbij het risico uiteraard groter is, maar gezien het nog 30 jaar duurt en ik niet afhankelijk ben van dit pensioen valt het risico te overzien.

Sport_Life wijzigde deze reactie 26-01-2020 09:20 (15%)

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Ik zit ook bij Befrank, van een vorige werkgever (opgebouwd vermogen 4k excl 33% rendement.) ik leg niet meer in, dus kosten worden betaald van verkoop fondsen.
Maar het maakt toch in principe niet uit of de kosten uit de premie komen of uit het fonds?
In principe niet. Het zou nog uit kunnen maken als je transactiekosten hebt.
Overigens heb ik 3 verschillende pensioen fondsen en vind Befrank veruit het prettigst. Kan live de waarde zien en tevens invloed uitoefenen op de manier van beleggen en de kosten.
Zoals bij elk pensioen op basis van beschikbare premie waarbij je de mogelijkheid hebt om te beleggen. Ik heb hetzelfde bij asr :)
Bij de 2 andere pensioen fondsen krijg ik jaarlijks een bericht dat er geen inflatie plaats vindt, [..]
Indexatie bedoel je?

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:30:
[...]

In principe niet. Het zou nog uit kunnen maken als je transactiekosten hebt.

[...]

Zoals bij elk pensioen op basis van beschikbare premie waarbij je de mogelijkheid hebt om te beleggen. Ik heb hetzelfde bij asr :)

[...]

Indexatie bedoel je?
Indexatie / inflatie correctie idd.

Meeste pensioen fondsen zijn volgens mij vrij conservatief heb ik het idee, weinig of geen keuze en een aanzienlijk deel in obligaties (verplicht?). Maar ik houd me niet zoveel met pensioenen bezig, dus weet er het fijne niet zo van.

Vind het wel jammer dat ik niet meer bij Befrank kan inleggen (desnoods netto in een apart potje) , daarmee is het idee van gespreid inleggen weg.

Sport_Life wijzigde deze reactie 26-01-2020 09:50 (10%)

• Pistachenootje
  • Laatst online: 15:12
Maahes schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:13:
[...]
Dat brengt mij gelijk tot een vraag over eenzelfde situatie: De combinatie VWRL en Degiro Basic zie ik vaak voorbij komen in dit forum. Degiro Basic leent de effecten echter wel uit. Zijn er hier ook mensen die dit eens in de zoveel tijd omzetten naar de herbeleggende variant van VWRL op een bijvoorbeeld een custody account waarbij de effecten niet uitgeleend worden (maar dus wel eenmalig transactiekosten gerekend worden)?
Dan kun je beter IWDA + EMIM nemen die wel in de kernselectie zitten.

Overigens zijn de grootbanken met NT fondsen meestal iets voordeliger dan de Giro als je kijkt naar totale kosten inclusief dividendlek. En die lenen ook niet uit.

• i7x
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:50
Sport_Life schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:47:
[...]

Indexatie / inflatie correctie idd.

Meeste pensioen fondsen zijn volgens mij vrij conservatief heb ik het idee, weinig of geen keuze en een aanzienlijk deel in obligaties (verplicht?). Maar ik houd me niet zoveel met pensioenen bezig, dus weet er het fijne niet zo van.

Vind het wel jammer dat ik niet meer bij Befrank kan inleggen (desnoods netto in een apart potje) , daarmee is het idee van gespreid inleggen weg.
De meeste zijn defined benefit, dus dan heb je geen keuze. Befrank (en een aantal andere aanbieders) zijn individual defined contribution, te vergelijken met een Amerikaanse 401k. Vaak zelf keuze uit een collectie mutual funds, of je kunt het gewoon op life cycle laten staan als je er te weinig vanaf weet. Zelf heb ik 95% in aandelen en 5 in corporate bonds, maar ik overweeg 100% aandelen gezien m'n leeftijd (28).

Ik houd een overzichtje bij van m'n eigen keuzes versus wat het resultaat geweest zou zijn met het standaard life cycle portfolio, en tot dusver maakt dat best een groot verschil omdat men standaard best een hoop in obligaties stopt. (bij een recessie zal dit verschil dus kleiner worden, maar het gaat mij toch om de lange termijn)

i7x wijzigde deze reactie 26-01-2020 13:52 (14%)

• flipjevandejam
Sport_Life schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Nee, dat was mijn misconceptie, zr40 heeft gelijk.

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16:37
Area schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:02:
Heb ze even vergeleken maar XLP presteert beter, ondanks redelijk vergelijkbaar structuur.
Daarnaast heeft de XLP ook nog eens een lopende kostenfactor van de helft van wat MSCI heeft.
Presteert beter? Hoe bedoel je dat? Je vergelijkt een ETF met een index, iha is de "prestatie" van een fonds hoe goed het de index volgt, dus dat is niet echt van toepassing voor de MSCI consumer staples world index :)

Bedoel je het rendement erop? Dat is appels met peren vergelijken, het is best mogelijk dat een US-only ETF beter presteert dan een All World index, maar dat zegt heel weinig over hoe het in de toekomst gaat.

• flipjevandejam
Even ietwat crosspost vanuit het FO topic, dit is toch iets meer een beleggingsvraag:
We zijn inmiddels aardig onderweg met het structuren van het gehele portfolio.
Vraag: Hoe wegen jullie eigenlijk een aflossing op, cq. je gehele hypotheek in je bredere portfolio qua allocatie?

Verhoudingen momenteel:
- 56% worldwide lowcost passive stock
- 44% sparen & deposito, hier zit ook het noodfonds in.

De horizon voor dit laatste is ~10 jaar. Ik ben geneigd de lijn van 'leeftijd in vastrentend' te volgen. Eg. 60/40% stock/bonds op je 40e.

Ik kwam toevallig of niet een interessante uiteenzetting tegen van Ben Felix c.s:
http://rationalreminder.l...eminder-podcast-episode-5

Samengevat:
- hypotheek én bonds hebben in je portfolio is tegen elkaar weg te strepen
- mensen die dat hebben, nemen veelal onbewust veel meer risico in hun portfolio

Ik ben bij deze maar voor de aflossing gegaan.
Hoe wegen jullie zoiets in de verhoudingen/allocatie in je portfolio?

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:34
Here what happened during SARS in 2003 in MSCI Asia Pacific and where we stand now (red line).

https://tweakers.net/ext/f/gydqTYB1AsdqZQ8JMb5FSW6q/thumb.png

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Is niet helemaal met Sars te vergelijken volgens mij.
Ik pik zelf komende tijd wat goedkope aandelen op, lange termijn verwacht ik dat de impact mee valt. Zie ook Sars destijds welke redelijk snel weer hersteld was.

Vandaag wat onderzoek gedaan naar Asr verzekeringen, resultaten en vooruitzichten zijn prima, en het aandeel is nog niet flink gestegen in 2019, waardoor er nog ruimte lijkt . Daarbij gok ik erop dat het groene label mensen over de streep trekt.
Vraag me niet om dcf of andere waarderingsmethode veel te complex bij Asr (voor mij). Vandaag klein tikje gekregen, medio februari worden de resultaten over 2019 bekend gemaakt, vooralsnog lijkt het in orde.

Vind het een mooi aandeel voor de lange termijn. (deels op onderbuik..)

Sport_Life wijzigde deze reactie 27-01-2020 22:52 (57%)

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:34
Sport_Life schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:39:
Is niet helemaal met Sars te vergelijken volgens mij.
Ik pik zelf komende tijd wat goedkope aandelen op, lange termijn verwacht ik dat de impact mee valt. Zie ook Sars destijds welke redelijk snel weer hersteld was.
Is hetzelfde type virus met een zelfde paniek uitbraak.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sunri5e schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:54:
[...]

Is hetzelfde type virus met een zelfde paniek uitbraak.
Wat ik gelezen heb zijn er wel verschillen tov 2003;
- Chinezen zijn veel reislustiger
- Aandelen staan op all time high
- Incubatie tijd is langer
- Wereldeconomie is veel belangrijker geworden

Maar tijd zal het leren.

Ergste is natuurlijk dat er mensen aan sterven, ook al is het ver weg voor ons. (even relativeren)

Sport_Life wijzigde deze reactie 27-01-2020 23:02 (17%)

• Delay
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:35

Producten van Nederlandse banken of verzekeraars zijn relatief kostbaar. Het wordt mooi verkocht maar uiteindelijk krijg je er altijd spijt van. Ik zou bij ING vertrekken en het zelf doen via b.v. DeGiro.

De aangeraden verdeling hangt af van je leeftijd, bijvoorbeeld:

leeftijdaandelenvastgoedobligatiescash
20-3070%10%15%5%
30-4565%10%20%5%
45-6555%12.5%27.5%5%
65+40%15%35%10%

Deze percentages gaan over al het geld wat je bezit. Stel je bent 34, je wilt 45k wilt beleggen, je hebt ook nog 15k reserve. Dan is de suggestie 65% = 39k in aandelen.

Kies bij deze categorieën een brede markt ETF. Filter op een een hoog beheerd vermogen (> 100m) en lage kosten. Je kan ETFs zoeken met Morningstar.

Voor aandelen kan je bijvoorbeeld zoeken op ACWI (de MCSI All World Index.) Bijvoorbeeld de State Street versie op Euronext (ACWE) heeft een beheerd vermogen van 1500 miljoen en een total expense ratio van 0.40%, dat zijn prima stats.

• Motions
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:36
Als je jong bent, is het ook verstanding om te kijken naar het gebruik van hefbomen/debet geld. Zeker met de huidige lage rente-standen waardoor je voor 1.25% geld kunt lenen bij degiro zorgt dit voor hogere rendementen op de langere termijn en een betere tijdspreiding van je investeringen.

Anders krijg je het typische scenario dat je beperkt geinvesteerd bent op jonge leeftijd, omdat je nog weinig verdient en weinig hebt kunnen sparen. Met gebruik van een hefboom in het begin kun je ervoor zorgen dat je risico beter gespreid is over je investerings tijdshorizon. Vervolgens de hefboom afbouwen naarmate je ouder wordt.

• Miki
  • Nu online
Delay schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:13:
[...]

Producten van Nederlandse banken of verzekeraars zijn relatief kostbaar. Het wordt mooi verkocht maar uiteindelijk krijg je er altijd spijt van. Ik zou bij ING vertrekken en het zelf doen via b.v. DeGiro.

20-3070%10%15%5%
30-4565%10%20%5%
45-6555%12.5%27.5%5%
65+40%15%35%10%

Deze percentages gaan over al het geld wat je bezit. Stel je bent 34, je wilt 45k wilt beleggen, je hebt ook nog 15k reserve. Dan is de suggestie 65% = 39k in aandelen.

Kies bij deze categorieën een brede markt ETF. Filter op een een hoog beheerd vermogen (> 100m) en lage kosten. Je kan ETFs zoeken met Morningstar.

Voor aandelen kan je bijvoorbeeld zoeken op ACWI (de MCSI All World Index.) Bijvoorbeeld de State Street versie op Euronext (ACWE) heeft een beheerd vermogen van 1500 miljoen en een total expense ratio van 0.40%, dat zijn prima stats.
Zou je kunnen toelichten waarop je al je aannames doet? Zowel het verhaal over de banken en verzekeraars als ook je effecten verdeling en index fonds die je noemt.

PVOutput

• TechLight
  • Niet online
flipjevandejam schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:33:
Even ietwat crosspost vanuit het FO topic, dit is toch iets meer een beleggingsvraag:
We zijn inmiddels aardig onderweg met het structuren van het gehele portfolio.
Vraag: Hoe wegen jullie eigenlijk een aflossing op, cq. je gehele hypotheek in je bredere portfolio qua allocatie?

Verhoudingen momenteel:
- 56% worldwide lowcost passive stock
- 44% sparen & deposito, hier zit ook het noodfonds in.

De horizon voor dit laatste is ~10 jaar. Ik ben geneigd de lijn van 'leeftijd in vastrentend' te volgen. Eg. 60/40% stock/bonds op je 40e.

Ik kwam toevallig of niet een interessante uiteenzetting tegen van Ben Felix c.s:
http://rationalreminder.l...eminder-podcast-episode-5

Samengevat:
- hypotheek én bonds hebben in je portfolio is tegen elkaar weg te strepen
- mensen die dat hebben, nemen veelal onbewust veel meer risico in hun portfolio

Ik ben bij deze maar voor de aflossing gegaan.
Hoe wegen jullie zoiets in de verhoudingen/allocatie in je portfolio?
Heb net ook even geluisterd. Best interessant, alhoewel ze van mij wel wat sneller mogen praten :)

Het argument dat je een 'bond' koopt (in je portfolio) en er een verkoopt (je hypotheek) die elkaar opheffen hangt natuurlijk een beetje van het soort af. Het verschil - na herbalanceren zoals voorgesteld - lijkt uiteindelijk vooral te zitten in de rente die je op je hypotheek betaalt. Die is nu natuurlijk niet hoog, zeker met HRA.

Dan maakt aflossen of investeren dus weinig uit. Je kunt wel 'min of meer' een overgewicht aan bond(type) investeringen hebben als je je huis meerekent. Hoe verder je huis is afbetaald kun je dus overwegen meer risico in je portfolio te nemen, maar let wel op de randvoorwaarden, want een huis is minder makkelijk liquide te maken als de nood aan de man is (baan kwijt maakt ook hypotheek terug verhogen niet makkelijk).

Een waarheid als een koe is ook dat het gevoel wel degelijk mee speelt. Als het verschil in expected returns dus weinig uitmaakt, kun je doen waar je je goed bij voelt. Maar dat is dus wel met (her)balanceren. Als je een tophypotheek hebt zou ik niet direct in 100% aandelen gaan, maar als je huis is afbetaald (en je nog een tijdje moet werken) kan dat wat mij betreft best - los van een voldoende noodbuffer op spaar.

Je kunt in ieder geval eens kijken naar je netto waarde mbt je huis, en die als 'bonds' meetellen in je portfolio. Als je dan overhelt naar bonds kun je dat wat verminderen. Ik vind zelf 60/40 op je 40e wel erg conservatief (is natuurlijk zeer persoonlijk), alhoewel je aangeeft je noodfonds daar ook in mee te nemen. Dan is het wel moeilijk inschatten. Ik zou je noodfonds apart bekijken en niet meetellen in je portfolio verdeling, want het noodfonds is toch vaak meer een absoluut eurobedrag dan een % verdeling.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
Delay schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:13:
[...]

20-3070%10%15%5%
30-4565%10%20%5%
45-6555%12.5%27.5%5%
65+40%15%35%10%
Voorbeeld of niet, gezien de lage of zelfs negatieve rentestanden horen obligaties wat mij betreft niet meer thuis in een beleggingsportefeuille voor de langere termijn.
Alleen voor de korte termijn, met wellicht wat speculatie op nog lagere rentestanden en daarop winst te nemen i.c.m. wat shortselling, maar dat is allemaal erg speculatief natuurlijk.
De opbouw van vastgoed op latere leeftijd begrijp ik eerlijk gezegd ook niets van.
Motions schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:33:
Als je jong bent, is het ook verstanding om te kijken naar het gebruik van hefbomen/debet geld. Zeker met de huidige lage rente-standen waardoor je voor 1.25% geld kunt lenen bij degiro zorgt dit voor hogere rendementen op de langere termijn en een betere tijdspreiding van je investeringen.

Anders krijg je het typische scenario dat je beperkt geinvesteerd bent op jonge leeftijd, omdat je nog weinig verdient en weinig hebt kunnen sparen. Met gebruik van een hefboom in het begin kun je ervoor zorgen dat je risico beter gespreid is over je investerings tijdshorizon. Vervolgens de hefboom afbouwen naarmate je ouder wordt.
Ja en hiermee loop je ook het risico om op jonge leeftijd al je hele inleg zien te verdampen en theoretisch, maar zeker niet ondenkbaar nog meer schulden te creëren wat kan leiden tot een persoonlijk faillissement als je veel geleend geld hebt gebruikt en je effecten flink in waarde dalen.
Geweldig plan! laten we dat aan de huis-tuin-keuken belegger als '' verstandig '' gaan presenteren! :+

• Delay
Miki schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:34:
[...]
Zou je kunnen toelichten waarop je al je aannames doet? Zowel het verhaal over de banken en verzekeraars als ook je effecten verdeling en index fonds die je noemt.
Banken en verzekeraars boden tot 2006 beleggen aan particulieren aan via wat nu woekerpolissen heet. Je kan ook andere diensten uit het verleden erbij pakken, zoals Alex Vermogensbeheer, of de eigen sector/regio fondsen die de Rabobank en ING lange tijd aanboden en het 1-2% slechter dan de markt deden.

De percentages in de tabel boven komen uit Random Walk Down Wall Street. Je kan ook kijken naar wat een Vanguard Target fonds voor verdeling heeft, deze b.v. voor als je in 2050 met pensioen wilt.

Als je op Morningstar zoekt naar fondsen die aan de volgende criteria voldoen: a) volgt de MCSI All World Index, (b) meer dan 100m belegd vermogen, (c) lage kosten. Dan is ACWE van Street State er een van, maar er zijn ook varianten van iShares en Lyxor enz. Allemaal prima.

• Delay
JohanNL schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:34:
[...]
Voorbeeld of niet, gezien de lage of zelfs negatieve rentestanden horen obligaties wat mij betreft niet meer thuis in een beleggingsportefeuille voor de langere termijn.
Alleen voor de korte termijn, met wellicht wat speculatie op nog lagere rentestanden en daarop winst te nemen i.c.m. wat shortselling, maar dat is allemaal erg speculatief natuurlijk.
De opbouw van vastgoed op latere leeftijd begrijp ik eerlijk gezegd ook niets van.
Bedrijfs obligaties of staats obligaties uit opkomende landen hebben een positief rendement. De percentages slaan op je hele vermogen, dus in de verdeling zit ook een deel veilig voor de kortere termijn.

Vastgoed is historisch wat minder riskant dan aandelen. Het gaat hierbij om REITs (real estate investment trusts.) Voordeel is naast het lagere risico de hogere diversificatie.

• JohanNL
Delay schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:45:
[...]

Bedrijfs obligaties of staats obligaties uit opkomende landen hebben een positief rendement. De percentages slaan op je hele vermogen, dus in de verdeling zit ook een deel veilig voor de kortere termijn.

Vastgoed is historisch wat minder riskant dan aandelen. Het gaat hierbij om REITs (real estate investment trusts.) Voordeel is naast het lagere risico de hogere diversificatie.
Klopt, maar het risico van die obligaties?
Die hogere rente krijg je niet voor niets en vergeet ook niet dat je nog wel een 1 - 1,5% rente krijgt op een deposito van een paar jaar waarbij je al die risico's niet hebt.

Ik begrijp waarom er vastgoed in zit maar ik zou het alsnog afbouwen naarmate je ouder wordt en niet op latere leeftijd nog opbouwen.
Als het er op aan komt dan kan vastgoed ook halveren in waarde en dan kom je er achter dat je alleen veilig zit met cash en goud.

• Motions
JohanNL schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:34:
Ja en hiermee loop je ook het risico om op jonge leeftijd al je hele inleg zien te verdampen en theoretisch, maar zeker niet ondenkbaar nog meer schulden te creëren wat kan leiden tot een persoonlijk faillissement als je veel geleend geld hebt gebruikt en je effecten flink in waarde dalen.
Geweldig plan! laten we dat aan de huis-tuin-keuken belegger als '' verstandig '' gaan presenteren! :+
Gelukkig is je inleg niet groot op jonge leeftijd en heb je je geld ook nog niet snel nodig. Het inkomen die je in de jaren daarna nog gaat sparen, zul je nooit verliezen. Netto schulden of persoonlijk faillissement is eigenlijk uitgesloten als je een hefboom van bijvoorbeeld 2 neemt. Dan zou je ETF met 50% in waarde moeten dalen binnen een dag tijd om een schuld over te houden.

En je dit is inderdaad een geweldig plan, aangezien data laat zien dat met leverage investeren het op de lange termijn het vrijwel altijd beter doet dan zonder leverage te investeren. De gemiddelde tweaker zou ik ook niet onder 'huis-tuin-keuken' belegger scharen, maar eerder onder het intelligente, goed ingelezen en rationelere deel van de bevolking.

Ik vind het kanaal van Ben Felix op youtube een goede video hebben over het gebruik van een hefboom bij het investeren in ETF's:

YouTube: Investing With Leverage (Borrowing to Invest, Leveraged ETFs)

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Motions schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:33:

Klinkt leuk op lange termijn, maar wat doe ik als de (debet)rente hard stijgt, terwijl aandelen dalen?

• Motions
Longcat schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:02:
[...]

Klinkt leuk op lange termijn, maar wat doe ik als de (debet)rente hard stijgt, terwijl aandelen dalen?
Als de debetrente hard stijgt, is het mogelijk voordeliger om een andere manier te gebruiken om een hefboom op ETF's te krijgen. Bijvoorbeeld door in plaats van debetgeld een ETF te kopen die al geleveraged is zoals SSO die 2x de SP500 volgt. Ook financiele derivaten zijn een mogelijkheid om een hefboom te maken.
Het idee is natuurlijk wel dat de -debetrente/expense ratio van leveraged ETF/Theta kosten van je financiele derivaten- die je betaalt lager is dan het gemiddelde rendement dat je kunt verwachten op je investering.

Als aandelen dalen blijf je gewoon onder een hefboom geinvesteerd zolang dat dat mogelijk is. Om maar een voorbeeld te noemen, stel je zou op het hoogtepunt van de aandelenbeurs op 2008 in leveraged ETFs ingestapt zijn en meteen al je geld kwijt zijn. Zolang je daarna maar gewoon door blijft investeren met een hefboom zou je dat verlies meer dan goedmaken. Maar daarom is dit dus ook niet aan te raden voor oudere investeerders die een volledig verlies van hun portefeuille niet kunnen afdekken met toekomstig inkomen en dus toekomstige investeringen met dezelfde hefboom strategie.

En je moet er maar tegen kunnen als je geld kwijt te raken en toch steevast aan deze strategie vast te houden en met een hefboom te blijven beleggen. Maar over het algemeen zou deze strategie meer geld op moeten leveren dan zonder hefboom te beleggen:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1149340

By employing leverage to gain more exposure to stocks when young, individuals can achieve better diversification across time. Using stock data going back to 1871, we show that buying stock on margin when young combined with more conservative investments when older stochastically dominates standard investment strategies:both traditional life-cycle investments and 100%-stock investments. The expected retirement wealth is 90% higher compared to life-cycle funds and 19% higher compared to 100% stock investments. The expected gain would allow workers to retire almost six years earlier or extend their standard of living during retirement by 27 years.

• Magpie
  • Laatst online: 15:17
De woningwaarde heeft dezelfde eigenschappen qua rendement als een (niet uitkerende) obligatie. De hypotheek daarentegen is imho gewoon een vorm van leverage op je totale 'balans'. De eigenschappen van de lening en dan natuurlijk met name de omvang tov totale vermogen en de looptijd van de renteperiode bepalen het (extra) risico van deze lening. Deze zou ik niet zo maar van de woningwaarde afhalen om de netto exposure aan obligaties te bepalen.

• Miki
  • Nu online
Delay schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:36:
[...]

Banken en verzekeraars boden tot 2006 beleggen aan particulieren aan via wat nu woekerpolissen heet. Je kan ook andere diensten uit het verleden erbij pakken, zoals Alex Vermogensbeheer, of de eigen sector/regio fondsen die de Rabobank en ING lange tijd aanboden en het 1-2% slechter dan de markt deden.

De percentages in de tabel boven komen uit Random Walk Down Wall Street. Je kan ook kijken naar wat een Vanguard Target fonds voor verdeling heeft, deze b.v. voor als je in 2050 met pensioen wilt.

Als je op Morningstar zoekt naar fondsen die aan de volgende criteria voldoen: a) volgt de MCSI All World Index, (b) meer dan 100m belegd vermogen, (c) lage kosten. Dan is ACWE van Street State er een van, maar er zijn ook varianten van iShares en Lyxor enz. Allemaal prima.
Ik snap niet hoe je financiële producten koppelt aan banken die broker functionaliteiten aanbieden. In mijn optiek ben je dan niet goed geïnformeerd over wat er zoal in dit topic wordt besproken. Het enige wat je nu kunt verwijten is dat de vele gratis broker platformen (Bux zero, Flatex, DeGiro, enz.) niet transparant maken waaraan zij verdienen.

Wat betreft REIT’s is het mij niet duidelijk waarom je deze extra toevoegt als je al gebruik maakt van een breed gespreide indexfonds. Daarin zitten namelijk al vastgoed effecten dus waarom zou je daar een extra tilt in willen hebben, vastgoed is namelijk ook niet risicoloos en sterk conjunctuur gevoelig.

Waarom zou je ACWE aanraden boven VWRL of IWDA icm EMIM? Volgens mij is de performance niet beter en heb je met veel hogere kosten te maken.

PVOutput

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15:37
Ik blijf het vreemd vinden dat meningen en aannames hier als kant en klare feiten gepresenteerd worden. Bijvoorbeeld een tabelletje met leeftijden hoe je je beleggingen moet verdelen: totaal geen onderbouwing van het waarom en ook een ontbrekende bron. Maar ook schulden aan gaan omdat je jong ben? Hefbomen gebruiken? Dat gaat voor heel veel mensen veel te ver, en ik vind het aannemelijk dat een deel van de personen die toch gebruik maken van dat soort constructies, niet altijd de volledige gevolgen overzien.

Situaties kunnen zo verschillend zijn per leeftijd. Sommigen zijn 20 en beginnen met werken, kopen een huis op hun 22e en hebben al een mooie 50K bij elkaar gespaard op hun 30e. En zo zijn anderen weer 30 als ze beginnen met werken. Er is geen gouden regel hoe je je beleggingen moet spreiden; als deze er was, zou deze sowieso per definitie niet werken.

Spreiden, herbalanceren, en zonder emotie kijken naar het groeien en verdampen van je geld, dat is waar het mijn inziens om draait als basis.

• i7x
Motions schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:25:
[...]

Als de debetrente hard stijgt, is het mogelijk voordeliger om een andere manier te gebruiken om een hefboom op ETF's te krijgen. Bijvoorbeeld door in plaats van debetgeld een ETF te kopen die al geleveraged is zoals SSO die 2x de SP500 volgt. Ook financiele derivaten zijn een mogelijkheid om een hefboom te maken.
Het idee is natuurlijk wel dat de -debetrente/expense ratio van leveraged ETF/Theta kosten van je financiele derivaten- die je betaalt lager is dan het gemiddelde rendement dat je kunt verwachten op je investering.

Als aandelen dalen blijf je gewoon onder een hefboom geinvesteerd zolang dat dat mogelijk is. Om maar een voorbeeld te noemen, stel je zou op het hoogtepunt van de aandelenbeurs op 2008 in leveraged ETFs ingestapt zijn en meteen al je geld kwijt zijn. Zolang je daarna maar gewoon door blijft investeren met een hefboom zou je dat verlies meer dan goedmaken. Maar daarom is dit dus ook niet aan te raden voor oudere investeerders die een volledig verlies van hun portefeuille niet kunnen afdekken met toekomstig inkomen en dus toekomstige investeringen met dezelfde hefboom strategie.

En je moet er maar tegen kunnen als je geld kwijt te raken en toch steevast aan deze strategie vast te houden en met een hefboom te blijven beleggen. Maar over het algemeen zou deze strategie meer geld op moeten leveren dan zonder hefboom te beleggen:

[...]
Heb je ook wat suggesties voor ETFs die we van de EU overlords wel mogen aankopen, gezien SSO VS genoteerd is? Ik kan er wel bij via mijn Amerikaanse platforms, maar zou ook wel fijn zijn een alternatief te hebben wat ook gewoon werkt met DeGiro bijvoorbeeld.

Ik ben het helemaal eens dat een beetje leverage een goede strategie kan zijn. Waarom zou 1x leverage de optimale hoeveelheid zijn? Dat is duidelijk niet het geval wanneer je je er een beetje inverdiept. Afhankelijk van de onderliggende index geeft 2-3x leverage op lange termijn veel betere resultaten (dus idd, dit is minder aantrekkelijk voor korte termijn, oftewel, als je niet jong meer bent).

Ik snap dat mensen wel graag een bron willen, hier heb ik bijvoorbeeld een interessant artikel voor de geinteresseerden: https://seekingalpha.com/...oints-per-year-since-1928

Ik had nog een ander heel goed artikel ooit gebookmarked, maar kan hem nu niet meer vinden in m'n lijstje... Zal nog even goed verder zoeken. edit: gevonden http://ddnum.com/articles/leveragedETFs.php

Hoe dan ook, zelfs wanneer je er niets mee doet kan het nuttig zijn te weten dat er meer strategien zijn dan elke maand VWRL bijkopen tot je pensioen.

i7x wijzigde deze reactie 28-01-2020 09:24 (22%)

• michael3
Welke deposito spaarrekening is aan te raden?
eigenlijk zoek ik er eentje, waarvan je zonde boete evt korter dan de looptijd vanaf kan.
momenteel kan ik een bedrag van me spaargeld wel 5jr missen, maar ja je weet het nooit in de toekomst.

• c0rneel
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:44
ik zelf heb deposito's bij argenta en moneyou. Bij beide kun je zonder problemen je deposito beeindigen. Echter het rente percentage is minder dan 0,1 procent dacht ik. Dus veel zoden zet het niet aan de dijk

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Als je een deposito vrij kan opnemen, dan is het toch niet anders dan een gewone spaarrekening?

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

• Area
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 20-02 23:06
michael3 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:18:
Welke deposito spaarrekening is aan te raden?
eigenlijk zoek ik er eentje, waarvan je zonde boete evt korter dan de looptijd vanaf kan.
momenteel kan ik een bedrag van me spaargeld wel 5jr missen, maar ja je weet het nooit in de toekomst.
Yapi Kredi, hoger rente. Kun je kosteloos openbreken bij werkloosheid, huwelijk, huis kopen, arbeidsongeschiktheid en overlijden.

Lees zelf uiteraard de voorwaarden ook even door.

Area wijzigde deze reactie 28-01-2020 09:52 (4%)

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
Zr40 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:48:
Als je een deposito vrij kan opnemen, dan is het toch niet anders dan een gewone spaarrekening?
Niet als je geen nieuwe inleg kan doen ;)

• c0rneel
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:44
En als je je deposito tijd wel uitzit krijg je hogere rente. Dus de voordelen van spaarrekening qua elk moment opnemen en de voordelen van deposito van hogere rente

Leaseplanbank heeft ook dat je kan opbreken in bepaalde situaties maar als ik m'n geld nodig heb voor een auto heb ik geen zin om te doen dat ik werkloos ben en daardoor geld nodig heb. Dan wil ik er ook gewoon bijkunnen

• michael3
c0rneel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:40:
ik zelf heb deposito's bij argenta en moneyou. Bij beide kun je zonder problemen je deposito beeindigen. Echter het rente percentage is minder dan 0,1 procent dacht ik. Dus veel zoden zet het niet aan de dijk
Dit klinkt eerder als een normale spaarrekening?

• michael3
Area schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:51:
[...]

Yapi Kredi, hoger rente. Kun je kosteloos openbreken bij werkloosheid, huwelijk, huis kopen, arbeidsongeschiktheid en overlijden.

Lees zelf uiteraard de voorwaarden ook even door.
Bedankt, zal er is maar kijken.
Die redenen die je opgaf bedoel ik ook met evt de reden dat ik het eerder nodig zal moeten hebben.

Ik zag ook mooie rentes via
https://www.savedo.nl/deposito/informatie-privatbanka-60m

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:27

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

michael3 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:06:
[...]

Bedankt, zal er is maar kijken.
Die redenen die je opgaf bedoel ik ook met evt de reden dat ik het eerder nodig zal moeten hebben.

Ik zag ook mooie rentes via
En dan vallen onder het Slowaakse depositogarantiestelsel.....neen dank je ;)

• jordyc
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 13:20
Panzer_V schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Wat is het probleem van de Slowaakse regels? Het gros van de regels zijn geregeld via de EU en ook binnen de Solwaakse regels ben je tot 100.000 euro gewaarborgd.

• Baytep
  • Niet online
Krekatos schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:57:
Ik blijf het vreemd vinden dat meningen en aannames hier als kant en klare feiten gepresenteerd worden. Bijvoorbeeld een tabelletje met leeftijden hoe je je beleggingen moet verdelen: totaal geen onderbouwing van het waarom en ook een ontbrekende bron. Maar ook schulden aan gaan omdat je jong ben? Hefbomen gebruiken? Dat gaat voor heel veel mensen veel te ver, en ik vind het aannemelijk dat een deel van de personen die toch gebruik maken van dat soort constructies, niet altijd de volledige gevolgen overzien.

Situaties kunnen zo verschillend zijn per leeftijd. Sommigen zijn 20 en beginnen met werken, kopen een huis op hun 22e en hebben al een mooie 50K bij elkaar gespaard op hun 30e. En zo zijn anderen weer 30 als ze beginnen met werken. Er is geen gouden regel hoe je je beleggingen moet spreiden; als deze er was, zou deze sowieso per definitie niet werken.

Spreiden, herbalanceren, en zonder emotie kijken naar het groeien en verdampen van je geld, dat is waar het mijn inziens om draait als basis.
Op zich is het toch prima als hefbomen besproken worden? Dit draadje gaat over beleggen, en daar horen ook dit soort producten en constructies bij.
Ik beleg al via het niet afbetalen van mijn hypotheek. Tot nog toe is het me uitstekend bevallen.

Natuurlijk verdient het een kritische blik, zeker als de geldbomen weer de hemel in lijken te groeien, maar daarvoor is er hier voldoende kennis aanwezig lijkt me

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15:37
Baytep schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Op zich is het toch prima als hefbomen besproken worden? Dit draadje gaat over beleggen, en daar horen ook dit soort producten en constructies bij.
Ik beleg al via het niet afbetalen van mijn hypotheek. Tot nog toe is het me uitstekend bevallen.

Natuurlijk verdient het een kritische blik, zeker als de geldbomen weer de hemel in lijken te groeien, maar daarvoor is er hier voldoende kennis aanwezig lijkt me
Uiteraard, graag zelfs. Echter is het zo dat ik berichten voorbij zie komen waarin het lijkt alsof dit hele makkelijke constructies zijn met weinig risico. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn/haar beleggingen en klakkeloos advies opvolgen is vragen om problemen, maar niet iedereen kan dit goed inschatten. Het gaat mij er voornamelijk om dat op vele fora zaken worden neergezet als feit terwijl een onderbouwing ontbreekt, terwijl de onderbouwing juist tot goede zaken en nieuwe inzichten kan leiden. Mooi voorbeeld zijn de NT-fondsen bij ABN Amro, dat is door veel mensen bekeken en uiteindelijk zie ik heel veel personen die dit ook zijn gaan doen.

• michael3
Panzer_V schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Wat is daar mis mee, serieuze vraag want ik ben echt geïnteresseerd om daar een rekening te openen.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

jordyc schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Wat is het probleem van de Slowaakse regels? Het gros van de regels zijn geregeld via de EU en ook binnen de Solwaakse regels ben je tot 100.000 euro gewaarborgd.
michael3 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:06:
[...]

Wat is daar mis mee, serieuze vraag want ik ben echt geïnteresseerd om daar een rekening te openen.
Één woord.......IceSave.

Er was helemaal niets mis met het IJslandse depositogarantiestelsel. Gewoon tot 100K euro gewaarborgd. Toen viel de bank en zei de overheid: Leuk zo'n wet, maar wij hebben het geld niet. Jammer dan.....

• nDust
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 27-02 22:15
Panzer_V schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:51:
[...]

[...]

Één woord.......IceSave.

Er was helemaal niets mis met het IJslandse depositogarantiestelsel. Gewoon tot 100K euro gewaarborgd. Toen viel de bank en zei de overheid: Leuk zo'n wet, maar wij hebben het geld niet. Jammer dan.....
Volgensmij klopt dit niet. Factcheck: Wikipedia: Icesave

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

nDust schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Volgensmij klopt dit niet. Factcheck: Wikipedia: Icesave
Als je bedoeld dat het destijds geen 100K was maar 20K, my mistake. Dat was toen in NL ook het gangbare bedrag.

Dat de NL overheid het geld uiteindelijk betaalde.....dat is geen regel maar een uitzondering en het is wel heel naief denken om dat deel van het lijntje door te trekken.

Feit is dat de overheid het geld niet had. Je als Nederlander zelf in Reykjavik het geld moest gaan halen (totdat de NL overheid hier ingreep...wederom naief om te denken dat dit regel is) en dat dit heeeeeeeeeeeeeel erg lang kon gaan duren. Tientallen jaren.

Concluderend: zet allemaal vooral je geld in Slowakije. Bij mijn belastinggeld hoef je niet aan te kloppen als het mis gaat. Tip: ga alvast Slowaaks leren, dan kan je straks de formulieren beter begrijpen ;)

• michael3
Panzer_V schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:14:
[...]

Als je bedoeld dat het destijds geen 100K was maar 20K, my mistake. Dat was toen in NL ook het gangbare bedrag.

Dat de NL overheid het geld uiteindelijk betaalde.....dat is geen regel maar een uitzondering en het is wel heel naief denken om dat deel van het lijntje door te trekken.

Feit is dat de overheid het geld niet had. Je als Nederlander zelf in Reykjavik het geld moest gaan halen (totdat de NL overheid hier ingreep...wederom naief om te denken dat dit regel is) en dat dit heeeeeeeeeeeeeel erg lang kon gaan duren. Tientallen jaren.

Concluderend: zet allemaal vooral je geld in Slowakije. Bij mijn belastinggeld hoef je niet aan te kloppen als het mis gaat. Tip: ga alvast Slowaaks leren, dan kan je straks de formulieren beter begrijpen ;)
Klinkt eerder als bangmakerij.

https://www.dnb.nl/consum...garantiestelsel/index.jsp

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Wederom, leuke website die je aanhaalt. Destijds waren die sites ook positief over IceSave. Ook dat was prima geregeld. IJslandse overheid was betrouwbaar. Je denkt toch niet dat ze iets minder fijne info gaan posten? Natuurlijk niet!

Maar de banken vertrouwen elkaar zoveel dat ze elkaar geen geld voor 1 dag willen lenen. Ze stallen het geld liever tegen 0,4% negatieve rente bij de ECB. Waarom zou ik die Slowaakse banken dan wel vertrouwen?

Het verleden spreekt de waarheid. Men kon het beloven maar het niet waarmaken.

Waarom is Slowakije anders dan IJsland?

Kop, zand, etc. Veel sterkte als je straks in het Slowaaks een claim mag indienen. Zet vooral al je geld daar neer 8)7

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
De bank uit Slowakije valt dus niet onder die regels he! Maar volgens mij kan deze discussie beter in het spaartopic, dit heeft weinig met beleggen te maken.

• michael3
Panzer_V schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:58:
[...]

Wederom, leuke website die je aanhaalt. Destijds waren die sites ook positief over IceSave. Ook dat was prima geregeld. IJslandse overheid was betrouwbaar. Je denkt toch niet dat ze iets minder fijne info gaan posten? Natuurlijk niet!

Maar de banken vertrouwen elkaar zoveel dat ze elkaar geen geld voor 1 dag willen lenen. Ze stallen het geld liever tegen 0,4% negatieve rente bij de ECB. Waarom zou ik die Slowaakse banken dan wel vertrouwen?

Het verleden spreekt de waarheid. Men kon het beloven maar het niet waarmaken.

Waarom is Slowakije anders dan IJsland?

Kop, zand, etc. Veel sterkte als je straks in het Slowaaks een claim mag indienen. Zet vooral al je geld daar neer 8)7
Toen was het wel een andere tijd nu, volgens mij had je toen niet eens het garantie stelsel zoals die nu hedendaags er is, die kwam pas in het leven door Icesave.

En natuurlijk gaat niet al mijn geld daarheen ;)

• michael3
Hielko schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:11:
[...]

De bank uit Slowakije valt dus niet onder die regels he! Maar volgens mij kan deze discussie beter in het spaartopic, dit heeft weinig met beleggen te maken.
Hoezo niet?

• Miki
  • Nu online
Aantal dingen:
  1. Je kunt gebruik maken van de edit knop en posten daardoor samenvoegen, komt de leesbaarheid ten goede :)
  2. Er is een specifieke topic voor Sparen, dit topic is puur bedoeld voor het bespreken van het alles wat te maken heeft met beleggen.
  3. Lees de reacties goed door voordat je er op in gaat. Privat banka valt onder de Slowaakse deposito garantiestelsel en niet onder die van de Nederlandse bank. Dit betekent kort gezegd dat mocht het mis gaan je in je beste Slowaaks mag aankloppen bij de Slowaakse toezichthouder. DNB zal zonder politiek ingrijpen helemaal niets voor je doen.

PVOutput

• michael3
Miki schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:32:
[...]

Aantal dingen:
  1. Je kunt gebruik maken van de edit knop en posten daardoor samenvoegen, komt de leesbaarheid ten goede :)
  2. Er is een specifieke topic voor Sparen, dit topic is puur bedoeld voor het bespreken van het alles wat te maken heeft met beleggen.
  3. Lees de reacties goed door voordat je er op in gaat. Privat banka valt onder de Slowaakse deposito garantiestelsel en niet onder die van de Nederlandse bank. Dit betekent kort gezegd dat mocht het mis gaan je in je beste Slowaaks mag aankloppen bij de Slowaakse toezichthouder. DNB zal zonder politiek ingrijpen helemaal niets voor je doen.
Op de website van de DNB staat het volgende:

Buitenlandse banken

In Nederland zijn ook buitenlandse banken die niet onder toezicht van DNB staan en niet onder het Nederlandse DGS vallen. Vaak hebben buitenlandse banken een vergunning van de toezichthouder uit het land van herkomst. Zij doen dan ook mee aan het Depositogarantiestelsel van dat land. Mocht zo’n bank failliet gaan, dan kunnen de rekeninghouders een beroep doen op een buitenlandse garantieregeling. In Europa zijn de garantieregelingen overigens geharmoniseerd via Europese regelgeving.

Wft-register
Samenwerking in Europa

Voor de uitvoering van het Depositogarantiestelsel in een andere lidstaat werkt DNB samen met andere Europese DGS-organisaties.

Waardoor ik er wel een beetje vanuit ging dat mocht de bank omvallen dat je kan aankloppen bij de DNB en zij dat vervolgens gaan regelen, maar mijn gedachte van erover klopt dus niet?

Ik weet dat je de reacties beter kan samenvoegen, maar dat wil niet echt lukken op de mobiel.

• odysseus
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:53

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

michael3 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:45:
[...]

Op de website van de DNB staat het volgende:

...

Waardoor ik er wel een beetje vanuit ging dat mocht de bank omvallen dat je kan aankloppen bij de DNB en zij dat vervolgens gaan regelen, maar mijn gedachte van erover klopt dus niet?
Dat zal de DNB inderdaad in principe niet doen. Mogelijk zullen ze wel behulpzaam zijn als er veel Nederlandse 'slachtoffers' zouden zijn (door bijvoorbeeld veelgestelde vragen te beantwoorden, standaardbrieven op te stellen, etc.) en ze zullen op de achtergrond vast wel proberen om een oplossing te vinden (want een stabiel financieel systeem is ook in het belang van DNB), maar je hebt geen garantie. De kans dat het mis gaat is klein, maar als het gebeurt, ben je in principe op de Slowaakse instanties aangewezen.

In het geval van IceSave heeft de Nederlandse regering (samen met die in het Verenigd Koninkrijk) druk uitgeoefend op IJsland, dus zoiets zou in de toekomst opnieuw kunnen gebeuren, maar wederom: garantie tot de deur :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

En nu gaan we het weer over beleggen hebben.

Ondanks dat ik er voor de lange termijn inzit en aankoopmomenten geen invloed hebben op de lange termijn baal ik er wel een beetje van dat mijn aankopen net verleden week gedaan zijn 😉. Koersen staan nu wat lager. Ach ja, morgen ben ik dit weer vergeten.

Ik ben alweer in afwachting op het maandoverzicht van @Zr40 Goed leesvoer is altijd een prettig begin van de maand 😃

• Longcat
  • Nu online
@Motions Beleg je zelf met leverage? Op welke manier? Je lijkt namelijk niet compleet de mogelijke consequenties/risico's in te zien. Het lijkt misschien alsof ik anti-leverage ben, dat ben ik niet, maar ik vind het wel belangrijk om de nodige kanttekeningen te plaatsen bij een onderwerp als dit.
[...]

[...]
Volgens mij kan een broker als degiro de debetrente van dag op dag wijzigen als ze dat zouden willen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze die flink ophogen mocht er een aandelencrash plaatsvinden. Ga je dan op dagbasis beoordelen of je beter met debetgeld of een leveraged ETF kan beleggen? Daarnaast zijn leveraged ETF's behoorlijk duur (hoge TER) en worden ze daily leveraged wat ze anders maakt dan leverage via debetgeld.

Voorbeeldje:
- Scenario 1: 100 euro eigen geld, geen leverage
- Scenario 2: 100 euro eigen geld, 100 euro debetgeld
- Scenario 2: 100 euro in 2x daily S&P ETF

Indien de S&P op dag 1 -20% doet en op dag 2 +25% (en daarmee dus weer terugkomt op originele koers) gebeurt dit met je equity:
- 1: dag 1 80 euro, dag 2 100 euro (+25% op 80 euro)
- 2: dag 1 60 euro, dag 2 100 euro (+25% op 160 euro)
- 3: dag 1 60 euro, dag 2 90 euro (+50% op 60 euro)

Debetgeld en leveraged ETFs leiden dus niet tot hetzelfde resultaat bij gelijke leverage.
[...]
Als aandelen dalen blijf je gewoon onder een hefboom geinvesteerd zolang dat dat mogelijk is. Om maar een voorbeeld te noemen, stel je zou op het hoogtepunt van de aandelenbeurs op 2008 in leveraged ETFs ingestapt zijn en meteen al je geld kwijt zijn. Zolang je daarna maar gewoon door blijft investeren met een hefboom zou je dat verlies meer dan goedmaken.
[...]
Hoe hoog was de debetrente op de bodem van de markt? Was dit hoger dan het verwachte rendement? Hoeveel rendement mag je überhaupt verwachten tijdens een crash?

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Nu online
@Longcat
Hier kies je een voorbeeld uit in het voordeel voor leverage met margin. Maar met de leverage ETF heb je natuurlijk veel minder risico. Omdat elke keer het risico/hefboom wordt herwogen naar 2.

HEA220 wijzigde deze reactie 28-01-2020 18:10 (18%)

• Longcat
  • Nu online
@HEA220 Goede toevoeging, maar het gaat me niet om voordeel/nadeel, maar dat het niet hetzelfde is, wat @Motions niet door leek te hebben.

• Delay
Miki schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:47:
[...]
Ik snap niet hoe je financiële producten koppelt aan banken die broker functionaliteiten aanbieden. In mijn optiek ben je dan niet goed geïnformeerd over wat er zoal in dit topic wordt besproken. Het enige wat je nu kunt verwijten is dat de vele gratis broker platformen (Bux zero, Flatex, DeGiro, enz.) niet transparant maken waaraan zij verdienen.

Wat betreft REIT’s is het mij niet duidelijk waarom je deze extra toevoegt als je al gebruik maakt van een breed gespreide indexfonds. Daarin zitten namelijk al vastgoed effecten dus waarom zou je daar een extra tilt in willen hebben, vastgoed is namelijk ook niet risicoloos en sterk conjunctuur gevoelig.

Waarom zou je ACWE aanraden boven VWRL of IWDA icm EMIM? Volgens mij is de performance niet beter en heb je met veel hogere kosten te maken.
De post is een reactie op ING "Beleggen met Beheer". Daar doet ING meer dan een broker. Zo'n product heeft veel weg van hoe destijds woekerpolissen werden aangeboden. Zo kan je kiezen uit een agressief, neutraal of defensief profiel.

Een REIT beweegt vrij onafhankelijk van aandelen en obligaties. Die onafhankelijkheid komt terug in een lage correlatie. Door een REIT toe te voegen aan de mix krijg je een stabielere portefeuille. Dat komt denk ik uit Modern Portfolio Theory.

De fondsen die jij noemt zien er goed uit: grote omvang en lage kosten. Verschil is dat zij de FTSE All World volgen en niet de MCSI All World. Dat lijkt mij een onbelangrijk detail.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:52
@Delay een REIT gedraagt zich volgens onderstaande uitleg alsof het een mix is van 2/3 small cap value en 1/3 high yield bonds, daarmee is het geen eigen asset klasse en zou je er theoretisch niks mee opschieten om vastgoed te kopen (mits je small cap value en high yield bonds hebt).

YouTube: Real Estate Investment Trusts (REITs)

Er zitten wel wat verschillen omdat hij het vanuit een Canadees perspectief uitlegt, inclusief de belasting voor- en nadelen en aanbod en alternatieven daar. Die zaken liggen hier anders.

Echter als je kijkt naar een mix van 2/3 small cap value en 1/3 high yield bonds binnen Europa, dan lijkt vastgoed hier zich toch heel anders te gedragen: er is zo goed als geen correlatie. Ook de kwartaalrendementen van de afgelopen jaar zijn compleet verschillend.

Ik heb zelf ook 30% Europees vastgoed ETF naast 70% wereld aandelen ETF, geen bonds. De wereld ETF heeft maar een heel klein deel in vastgoed terwijl de combinatie Europees vastgoed + wereld aandelen de expected return omhoog gooit en de standaard deviatie omlaag. Je hebt wel een verhoogde blootstelling aan vastgoed sector risico.

Persoonlijk heb ik liever een overweight in Europees vastgoed (zonder valuta risico), dan een over exposure in de (zuid)Europese banken sector (via small cap value ETF, ook zonder valuta risico). Als ik verder de koers/winst verhouding, dividendrendement, expected return, standaard deviatie, etc bekijk, dan komt vastgoed er in bijna alle opzichten beter uit. Je ruilt een deel small cap om voor wat meer mid cap, maar dat is geen ramp. Wat betreft positie overlap is er maar 1 positie die in zowel wereld aandelen als Europees vastgoed zit, de rest is een mooie aanvulling.

• flipjevandejam
pirke schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 01:48:
@Delay een REIT gedraagt zich volgens onderstaande uitleg alsof het een mix is van 2/3 small cap value en 1/3 high yield bonds, daarmee is het geen eigen asset klasse en zou je er theoretisch niks mee opschieten om vastgoed te kopen (mits je small cap value en high yield bonds hebt).

Er zitten wel wat verschillen omdat hij het vanuit een Canadees perspectief uitlegt, inclusief de belasting voor- en nadelen en aanbod en alternatieven daar. Die zaken liggen hier anders.

Echter als je kijkt naar een mix van 2/3 small cap value en 1/3 high yield bonds binnen Europa, dan lijkt vastgoed hier zich toch heel anders te gedragen: er is zo goed als geen correlatie. Ook de kwartaalrendementen van de afgelopen jaar zijn compleet verschillend.

Ik heb zelf ook 30% Europees vastgoed ETF naast 70% wereld aandelen ETF, geen bonds. De wereld ETF heeft maar een heel klein deel in vastgoed terwijl de combinatie Europees vastgoed + wereld aandelen de expected return omhoog gooit en de standaard deviatie omlaag. Je hebt wel een verhoogde blootstelling aan vastgoed sector risico.

Persoonlijk heb ik liever een overweight in Europees vastgoed (zonder valuta risico), dan een over exposure in de (zuid)Europese banken sector (via small cap value ETF, ook zonder valuta risico). Als ik verder de koers/winst verhouding, dividendrendement, expected return, standaard deviatie, etc bekijk, dan komt vastgoed er in bijna alle opzichten beter uit. Je ruilt een deel small cap om voor wat meer mid cap, maar dat is geen ramp. Wat betreft positie overlap is er maar 1 positie die in zowel wereld aandelen als Europees vastgoed zit, de rest is een mooie aanvulling.
Welk REIT gebruik je?

• Delay
pirke schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 01:48:

Ben Felix heeft vaak goede video's, deze had ik nog niet gezien! Hij bevestigt dat de correlatie tussen REITs en aandelen laag is, waardoor het diversificatie toevoegt. Maar uit onderzoek vindt hij een beter alternatief: 2/3 small cap 1/3 high yield bonds. Die hebben hetzelfde profiel maar vermijden het nadeel dat een REIT sector specifiek is.

De analyse zal juist zijn maar het lijkt mij een kleine optimalisatie.

• pirke
VWRL voor wereld, IPRP voor vastgoed

• pirke
Delay schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:26:
[...]

Ben Felix heeft vaak goede video's, deze had ik nog niet gezien! Hij bevestigt dat de correlatie tussen REITs en aandelen laag is, waardoor het diversificatie toevoegt. Maar uit onderzoek vindt hij een beter alternatief: 2/3 small cap 1/3 high yield bonds. Die hebben hetzelfde profiel maar vermijden het nadeel dat een REIT sector specifiek is.

De analyse zal juist zijn maar het lijkt mij een kleine optimalisatie.
Ik heb zelf de mix vergeleken met de kanttekening dat ik puur Europees keek omdat ik een deel van mijn vermogen zonder valutarisico weg wil zetten (ja, wereldwijd kun je daar tegen hedgen), maar daar kon ik de correlatie met 2/3 small cap value en 1/3 high yield bonds niet vinden. Wellicht hebben we in Europa een andere small cap value samenstelling. Of daar zitten teveel banken in die echt een puinhoop zijn hier. Deutsche bank is technisch al failliet, alle belastingbetalers in Europa mogen die gaan redden als Angela haar zin krijgt (waar het wel naar uit ziet).

Zie ook YouTube: Wat is er mis met de Deutsche Bank? Deel 3: Arno Wellens column en deel 1 en 2

• EdwardK123
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 27-02 09:08
Beste allemaal,

Wellicht is het verkeerde topic, maar ik zou graag meer willen weten over het beginnen met beleggen in bedrijven / aandelen kopen.

Sinds vorig jaar ben ik met Peaks begonnen wat ik echt puur voor de absolute lange termijn zie, 10-15 jaar. Hier heb ik nu in 1 jaar al een mooi bedrag voor. Echter zou ik ook graag willen investeren in bedrijven.

Ik heb (nog) niet zoveel verstand van beleggen, maar ik wil eigenlijk "gewoon" aandelen kopen en verkopen op de momenten dat het mij goed lijkt. Ik zat er bijvoorbeeld aan te denken om aandelen Sony en Microsoft te kopen voordat de launch van hun nieuwe consoles is.

Hoe begin ik hiermee? Doe ik dit via DeGiro? Zijn er andere methodes?

Excuus als dit niet de goede plek is, of dat ik wellicht ergens anders moet zijn. Ik dacht: waarom ook niet?

Dank alvast! Edward

• pirke
@EdwardK123 10-15 jaar is medium termijn, geen lange termijn.

Daarnaast "gewoon" kopen en verkopen dat het jou goed lijkt: dat gaat je heel veel geld kosten. Je kan de markt niet voorspellen, dus je kan niet voorspellen wanneer goede momenten zijn om te kopen of te verkopen. Het enige dat echt telt is hoe lang je aandelen in bezit hebt. Hoe langer hoe beter. Kopen en nooit meer verkopen dus (alleen om te herbalanceren).

Ook zijn losse aandelen enorm risicogevoelig, met een in het algemeen lagere return. Het gevolg is ook dat je emotionele beslissingen gaat nemen als het even slecht gaat in de markt.

Het beste wat je kunt doen is een heel saai index fonds kopen met wereldwijd gespreide aandelen, bijvoorbeeld VWRL, maar er zijn genoeg andere. Daarmee koop je alle bedrijven samen en krijg je ook het gemiddelde rendement van alle aandelen samen. Spreiding (in landen, sectoren, etc) is je beste vriend. Koop 30-40 jaar lang elke maand bij, en blijf er al die tijd van af. Daarna kun je rentenieren want dan ben je miljonair.

Geen speculatie, geen korte termijn denken.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
EdwardK123 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:04:
Beste allemaal,

Wellicht is het verkeerde topic, maar ik zou graag meer willen weten over het beginnen met beleggen in bedrijven / aandelen kopen.

Sinds vorig jaar ben ik met Peaks begonnen wat ik echt puur voor de absolute lange termijn zie, 10-15 jaar. Hier heb ik nu in 1 jaar al een mooi bedrag voor. Echter zou ik ook graag willen investeren in bedrijven.

Ik heb (nog) niet zoveel verstand van beleggen, maar ik wil eigenlijk "gewoon" aandelen kopen en verkopen op de momenten dat het mij goed lijkt. Ik zat er bijvoorbeeld aan te denken om aandelen Sony en Microsoft te kopen voordat de launch van hun nieuwe consoles is.

Excuus als dit niet de goede plek is, of dat ik wellicht ergens anders moet zijn. Ik dacht: waarom ook niet?

Dank alvast! Edward
Peaks betaal je je scheel aan kosten.

Stockpicking werkt niet. Dat is keer op keer bewezen. Kan leuk zijn, daar niet van, maar ga gewoon in een wereldfonds zitten als het voor de lange termijn is.

Overigens, als oefening. Kijk eens wat de aandelen Sony en Microsoft gedaan hebben na alle generaties consoles en onderbouw eens waarom je daaruit concludeert dat bij een volgende generatie de aandelen zullen stijgen.

Euler212 wijzigde deze reactie 29-01-2020 15:16 (8%)

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16:37
Ik zat er bijvoorbeeld aan te denken om aandelen Sony en Microsoft te kopen voordat de launch van hun nieuwe consoles is.
Zo makkelijk is het helaas niet :) Op het moment dat er nieuws uitkomt dat er een nieuwe console uitkomt, gaan institutionele beleggers meteen rekenen hoeveel consoles het bedrijf gaat leveren, en wat dat betekent voor de omzet/winst en daardoor de (toekomstige) waarde van het bedrijf. Als het bedrijf daardoor meer waard wordt gaan ze meteen kopen totdat de prijs en toekomstige waarde in balans zijn. Met andere woorden, de (verwachte) opbrengst van die consoles zit nu al ingeprijsd in de koers. De koers zal pas gaan dalen of stijgen op het moment dat er nieuws uitkomt, zoals dat de ene console veel beter is dan de andere, of wanneer de verkoopcijfers uitkomen en die heel anders blijken te zijn dan verwacht. En met de verwerking van dat nieuws zul je de beroepsbeleggers nooit voor zijn.

• Longcat
  • Nu online
Euler212 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:11:
[...]

Overigens, als oefening. Kijk eens wat de aandelen Sony en Microsoft gedaan hebben na alle generaties consoles en onderbouw eens waarom je daaruit concludeert dat bij een volgende generatie de aandelen zullen stijgen.
Dat zegt eigenlijk nog niks. Het kan best dat je meerdere observaties hebt waarbij aandelen significant stijgen/dalen bij de bekendmaking van een console of telefoon of wat dan ook. Dan weet je nog niet waarom. Misschien was de console eerder uitgebracht dan de markt had verwacht, of is de prijs een stuk hoger dan de vorige, zijn ze de concurrentie voor met een bepaalde technologie, etc. Daar heeft het nieuws zelf weinig mee te maken.

Beleggen in individuele aandelen is wel leuk, daarom geef ik mezelf 10% vrije ruimte in mijn portefeuille. Dan ga ik ook niet klooien met het passieve deel, waar nog meer mee te verliezen valt. Wellicht beperkt ik dit nog wel tot 5% of zoiets als mijn portefeuille een cijfer voor de komma er bij krijgt.

Longcat wijzigde deze reactie 29-01-2020 16:16 (16%)

• Euler212
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Dat zegt eigenlijk nog niks. Het kan best dat je meerdere observaties hebt waarbij aandelen significant stijgen/dalen bij de bekendmaking van een console of telefoon of wat dan ook. Dan weet je nog niet waarom. Misschien was de console eerder uitgebracht dan de markt had verwacht, of is de prijs een stuk hoger dan de vorige, zijn ze de concurrentie voor met een bepaalde technologie, etc. Daar heeft het nieuws zelf weinig mee te maken.

Beleggen in individuele aandelen is wel leuk, daarom geef ik mezelf 10% vrije ruimte in mijn portefeuille. Dan ga ik ook niet klooien met het passieve deel, waar nog meer mee te verliezen valt. Wellicht beperkt ik dit nog wel tot 5% of zoiets als mijn portefeuille een cijfer voor de komma er bij krijgt.
Tuurlijk is het veel complexer dan ik het schets. Maar ik denk als de vraagsteller de oefening zou doen dat men dan zou zien dat de aanname "console uitgebracht, aandeel stijgt" al gewoon niet waar is.

Als de vraagsteller die oefening doet hoop ik dat men inziet dat het inderdaad een stuk complexer is dan men denkt.

• Loekoe
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08:55
Beste allemaal,

Dank alvast! Edward
Dag Edward,
Ik ga je uit je droom helpen: je gaat het niet beter doen dan de markt. Of tenminste, dat kan je wellicht wel, maar dat heeft naar alle waarschijnlijkheid niet zoveel te maken met je kwaliteiten als belegger. En aanvullend: niemand hier in dit topic gaat de markt verslaan omdat hij zo briljant is. De aandelenmarkt is, zo werd zojuist in dit topic al opgemerkt, oneindig complex. Laat ik het zo stellen: alles is ingeprijsd, zelfs het feit dat wij erover nadenken dat alles is ingeprijsd, is ingeprijsd in de prijs van een aandeel, indexfonds of ETF. Werkelijk alles. Met andere woorden: je gaat je koop of verkoop van Sony in principe niet goed kunnen timen.
Je weet er duidelijk nog niet zoveel vanaf en dat maakt je vragen beantwoorden ook heel moeilijk; het wordt dan een heel lang verhaal. Weet in ieder geval waar je aan begint en ga ook jezelf eerst grondig verdiepen in de materie voordat je aandelen koopt, er zijn vele goede websites en boeken voor. Beleggen voor dummies is heel aardig voor de basisterminologie. Daarna zul je veel meer aan dit topic hebben. :)

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Miki schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:32:
[...]

Aantal dingen:
Hoewel je gelijk hebt, zijn dit prima zaken die je bij ons kunt melden per TR en dan pakken wij het op ;)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• i7x
Beste allemaal,

Dank alvast! Edward
Is het goede topic hoor. De meeste mensen hier zijn oersaai en gaan je enkel vertellen dat je VWRL etfs moet kopen en wachten tot je met pensioen gaat, en dat is ook een prima tactiek, maar zoals gezegd wel heel saai. Zelf koop ik ook breed gespreide etfs, maar aandelen kopen is ook gewoon leuk (vind ik) dus daar heb ik ook een potje voor en als je dat ook wilt zou ik zeggen doe dat lekker, is nog leerzaam ook. DeGiro is inderdaad een prima platform. Peaks zou ik opzeggen ivm de relatief hoge kosten. Veel fondsen kun je op DeGiro gratis aankopen (check de kernselectie), voor aandelen betaal je wel, dus dat is eigenlijk enkel de moeite waard als je meteen een redelijke hoeveelheid koopt.

• Euler212
  • Niet online
i7x schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:03:
[...]

Is het goede topic hoor. De meeste mensen hier zijn oersaai en gaan je enkel vertellen dat je VWRL etfs moet kopen en wachten tot je met pensioen gaat, en dat is ook een prima tactiek, maar zoals gezegd wel heel saai. Zelf koop ik ook breed gespreide etfs, maar aandelen kopen is ook gewoon leuk (vind ik) dus daar heb ik ook een potje voor en als je dat ook wilt zou ik zeggen doe dat lekker, is nog leerzaam ook. DeGiro is inderdaad een prima platform. Peaks zou ik opzeggen ivm de relatief hoge kosten. Veel fondsen kun je op DeGiro gratis aankopen (check de kernselectie), voor aandelen betaal je wel, dus dat is eigenlijk enkel de moeite waard als je meteen een redelijke hoeveelheid koopt.
Prima om te hobbyen. Alleen moet het wel duidelijk zijn dat het hobby is voordat iemand denkt zijn erfenis op Tesla in te zetten.

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 27-02 23:51
Heeft iemand ervaring met het afbouwen van een ETF portefeuille naar een andere broker?
Ik heb bij Binck nu wat ETF's. Omdat ik ben overgestapt naar ING en ze daar de betreffende ETF's niet aanbieden, wil ik graag de boel bij Binck verkopen en bij ING herinvesteren in NT fondsen.
Het lijkt mij het handigst om het in stapjes af te bouwen, ivm gespreid herinvesteren. Dus elke maand bijvoorbeeld €300 bij Binck verkopen en bij ING herinvesteren. Dan heb ik binnen 1 jaar alles overgezet.
Wat is het beste om te doen?

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• Loekoe
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08:55
PM_Petrol schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:57:
Heeft iemand ervaring met het afbouwen van een ETF portefeuille naar een andere broker?
Ik heb bij Binck nu wat ETF's. Omdat ik ben overgestapt naar ING en ze daar de betreffende ETF's niet aanbieden, wil ik graag de boel bij Binck verkopen en bij ING herinvesteren in NT fondsen.
Het lijkt mij het handigst om het in stapjes af te bouwen, ivm gespreid herinvesteren. Dus elke maand bijvoorbeeld €300 bij Binck verkopen en bij ING herinvesteren. Dan heb ik binnen 1 jaar alles overgezet.
Wat is het beste om te doen?
Dat hoeft niet. Als je van aandelen naar andere aandelen gaat, of van ETF naar ETF, zit je al in hetzelfde en heeft opnieuw spreiden helemaal geen zin. Je gaat je huidige producten (waarschijnlijk?) met winst verkopen, dus je krijgt ook meer NT Fondsen voor je geld dan een jaar geleden. ;) Ik leg het denk ik niet helemaal goed uit, maar zo werkt het wel om en nabij.
Met andere woorden: je kan alles ineen keer overzetten, en vanaf dan gewoon gespreid weer gaan bijkopen. Dan zet je je plan om gespreid te kopen (wat heel verstandig is) structureel door.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:00

Zenix

BOE!

Loekoe schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:16:
[...]

Dat hoeft niet. Als je van aandelen naar andere aandelen gaat, of van ETF naar ETF, zit je al in hetzelfde en heeft opnieuw spreiden helemaal geen zin. Je gaat je huidige producten (waarschijnlijk?) met winst verkopen, dus je krijgt ook meer NT Fondsen voor je geld dan een jaar geleden. ;) Ik leg het denk ik niet helemaal goed uit, maar zo werkt het wel om en nabij.
Met andere woorden: je kan alles ineen keer overzetten, en vanaf dan gewoon gespreid weer gaan bijkopen. Dan zet je je plan om gespreid te kopen (wat heel verstandig is) structureel door.
Hier zit wel een risico aan. Stel je verkoopt ETF op de beurs, dat geld krijg je direct. Maak je dezelfde dag over na de bank. Alleen NT gaat het niet direct inleggen, dat kan even duren volgens mij? Als die dag een hele goede dag is, kan je zo een procent winst mislopen. Het kan natuurlijk ook mee zitten, dat de beurs dik omlaag gaat ;)

Zenix wijzigde deze reactie 29-01-2020 19:31 (3%)

• Longcat
  • Nu online
Mogelijk heeft @PM_Petrol nu een andere allocatie dan de NT fondsen.

• PM_Petrol
Ik heb bij binck VanEck World ETF en Vanguard EM. Dat ga ik bij ING voortzetten met NT world en EM in een mix van ongeveer 80/20.

Dus alles in 1x verkopen en met dat geld direct de NT fondsen aankopen. Toevallig is vandaag een wat slechtere dag voor NT en in de plus voor m'n Binck ETF's.

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Nu online
Zou mezelf de moeite besparen en het in 1x omzetten, mbt hoge en lage koersen, dat weet niemand dus why try...

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 15:14
PM_Petrol schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:11:
Ik heb bij binck VanEck World ETF en Vanguard EM. Dat ga ik bij ING voortzetten met NT world en EM in een mix van ongeveer 80/20.

Dus alles in 1x verkopen en met dat geld direct de NT fondsen aankopen. Toevallig is vandaag een wat slechtere dag voor NT en in de plus voor m'n Binck ETF's.
Ja, behalve dat de NT fondsen achterlopen qua koers en orderuitvoer.

• PM_Petrol
Oke dan weet ik genoeg en zet ik alles in 1 keer om. Bedankt

• Qoost
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 16-02 00:12
Is het niet verstandig om de boel even aan te kijken ivm het coronavirus alvorens het kopen van nieuwe etf's?

• RobertMe
  • Nu online
Qoost schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:43:
Is het niet verstandig om de boel even aan te kijken ivm het coronavirus alvorens het kopen van nieuwe etf's?
Dat is natuurlijk een vorm van timen en dus gokken. Maandag eindige VWRL -€2 of zo maar intussen alweer flink gestegen en ten opzichte van vrijdag misschien nog maar -€0,50 of zo. Voor nu lijk je dan al de boot gemist te hebben en leek maandag het beste moment te zijn. Maar achteraf kijk je de koe in de kont.

• Qoost
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 16-02 00:12
RobertMe schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:51:
[...]

Dat is natuurlijk een vorm van timen en dus gokken. Maandag eindige VWRL -€2 of zo maar intussen alweer flink gestegen en ten opzichte van vrijdag misschien nog maar -€0,50 of zo. Voor nu lijk je dan al de boot gemist te hebben en leek maandag het beste moment te zijn. Maar achteraf kijk je de koe in de kont.
Dat is natuurlijk normaal gesproken zo, maar dit virus kan in potentie echt een behoorlijke schade aan de koers opleveren. Met een bijvoorbeeld een handelsoorlog is er nog een mate van controle van partijen die belang hebben bij een goede wereldeconomie. Dat gezegd hebbende, ik ben absoluut geen expert dus neem niks van mij aan. :+

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
PM_Petrol schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:11:

Als je in batches ver- en aankoopt over een periode van een jaar, heb je dan niet meer aan- en verkoopkosten? Die zou je eens tegen het koersrisico moet zetten.

• RobertMe
  • Nu online
Qoost schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:56:
[...]

Dat is natuurlijk normaal gesproken zo, maar dit virus kan in potentie echt een behoorlijke schade aan de koers opleveren.
Emphasis mine.

Zoals ik al schreef, maandag was er een redelijke dip, waarschijnlijk dus als "reactie" op het coronavirus. Maar intussen is de dip alweer bijna herstelt terwijl er nog niks "nieuws" is omtrent het virus. Ik vermoed dus dat het v.w.b. beleggen een storm in een glas water is. Maandag was er een effect, en tenzij er een nieuwe "schok" komt vermoed ik dat het v.w.b. de beurs over is.

Disclaimer: ik weet echt helemaal niks van beleggen en ben nog geen jaar wat in VWRL aan het stoppen. Maar wat ik wel weet is dat elke keer als er om wat voor reden dan ook een daling is ik denk "goedzo, even wachten en dan bijkopen". En vervolgens stijgt het aandeel ineens zo hard dat ik de boot heb gemist en uiteindelijk meer betaal dan dat ik had gekocht op moment dat ik de (eerste) daling zag.
Pagina: 1 ... 23 ... 33 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True