Wat gebruiken jullie om het resultaat tussen twee fondsen te vergelijken om te bepalen welke je het beste kunt nemen?
Ik heb afgelopen paar jaar iedere maand de Vanguard S&P 500 ETF (VUSA) aangekocht. Echter als ik naar de totale kosten kijk, dus inclusief het dividend lek, schrok ik eigenlijk. Voor afgelopen twee jaar zat dit tussen de 0.27% en 0.35%, dat met de TER van 0.07% dus een totaal van tussen 0.34% en 0.42% aan kosten.
Om deze reden zit ik eraan te denken om met het opgebouwde bedrag een Amerikaans gevestigde ETF te kopen voor de US regio via opties. VTI of ITOT wordt hiervoor vaak gebruikt, dit is echter niet dezelfde index als VUSA. VTI en ITOT bevatten veel meer bedrijven, meer dan 3.000. Dus niet alleen de grootste 500 van de US.
Dit maakt het vergelijken met elkaar niet helemaal eerlijk maar ik was toch benieuwd wat het verschil werkelijk zou zijn geweest. Ik heb een spreadsheet gemaakt waarin iedere maand voor een vast bedrag een aankoop wordt gedaan op basis van historische data. Ook heb ik de dividend uitkeringen meegenomen en omgerekend naar Euro. Het verschil verraste me eigenlijk.
Het scenario, iedere maand op de 28ste een vast bedrag met begin datum 1 januari 2016. Om VUSA met een vergelijkbare index te vergelijken heb ik IVV ook meegenomen.
Ticker | XIRR bij maandelijkse inleg | Rendement bij maandelijkse inleg | XIRR bij eenmalig 10.000 | Rendement bij eenmalig 10.000 |
VUSA | 17.01% | 38.71% | 13.99% | 67.43% |
IVV | 17.48% | 39.74% | 14.63% | 70.78% |
Hier is het dividendlek goed zichtbaar, het verschil op het uiteindelijke rendement is net iets meer dan 1% bij periodieke aankoop maar bij eenmalig meer dan 3%. Best wel veel eigenlijk voor een periode van 4 jaar.
Het verschil tussen VTI en ITOT:
Ticker | XIRR bij maandelijkse inleg | Rendement bij maandelijkse inleg | XIRR bij eenmalig 10.000 | Rendement bij eenmalig 10.000 |
ITOT | 16.89% | 38.35% | 14.31% | 69.07% |
VTI | 16.95% | 38.46% | 14.36% | 69.28% |
VTI lijkt het dus net wat beter te doen dan ITOT. Tevens is te zien dat meer bedrijven niet meer rendement geven. ITOT bevat de meeste bedrijven.
Dit heeft mijn keuze om naar een ander fonds om te zetten niet makkelijker gemaakt

ik heb uiteindelijk met het periodiek aankopen van VUSA een beter rendement behaald ten opzichte van VTI of ITOT. Maar bij een eenmalige aankoop zou het wel weer beter zijn geweest.
Wat denken jullie?
Overigens, ik zit nu bij Binck Fundcoach en zit er dus aan te denken om het US deel van mijn portefeuille onder te brengen bij Lynx.