Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.977 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:32:
@Zr40 voor zover ik het begrijp gebruik jij ook Degiro en IB.
Gebruik je dan IB voor alle Amerikaanse aandelen en opties en deGiro voor alle Nederlandse aandelen en opties?
Lijkt mij dat dat het goedkoopste is.
Nee, ik gebruik in principe alleen IB. Splitsen tussen brokers op basis van productkosten vind ik niet interessant.

Bij DEGIRO heb ik alleen een pensioenrekening. Zou ik liever ook bij IB onderbrengen maar die bieden dit type rekening niet aan in Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 14-01-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Welke broker is IB als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Area schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:05:
Welke broker is IB als ik vragen mag?
Interactive Brokers

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 06:50

oscar82

De ondertitel

Heeft iemand hier al de zomerbonus van ABN binnen? Dat was €100 als je €2000 drie maanden liet staan. Na vier maanden zouden ze dan uitbetalen. Dat is voor mij nu geweest. Via Facebook chat konden ze verder ook niks specifieks zeggen. Behalve dat de actie tot eind september liep, dus dat je mag verwachten dat alle bonussen eind januari wel zijn uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oscar82 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:22:
Heeft iemand hier al de zomerbonus van ABN binnen? Dat was €100 als je €2000 drie maanden liet staan. Na vier maanden zouden ze dan uitbetalen. Dat is voor mij nu geweest. Via Facebook chat konden ze verder ook niks specifieks zeggen. Behalve dat de actie tot eind september liep, dus dat je mag verwachten dat alle bonussen eind januari wel zijn uitbetaald.
Bij mij duurde het na de 3 maanden nog 1 of 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Niet ontvangen. Twee keer gebeld en het lijkt er op dat mijn ticket is blijven hangen. Ik weet niet meer zeker of ik het formulier heb ingevuld, het is ook al vrij lang geleden... Mocht ik het formulier niet hebben ingevuld, dan vind ik het vrij flauw als ze de bonus niet uitkeren. De bedoeling van de actie is om nieuwe klanten aan te trekken en om niet onnodig bonussen uit te keren aan mensen die toch al zouden gaan beleggen bij ABN. Ik had precies 2000 euro gestort in de actieperiode, dus je mag er toch vanuit gaan dat ik door de actie naar ABN ben gegaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Longcat op 14-01-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 15:53
Ik zit bij degiro waar ik enkele keren per jaar wat grotere aankopen doen en ben nu overgestapt van Meesman naar Rabo voor mijn standaard maandelijkse inleg. Dit doe ik bij NT fondsen:
- Northern Trust Wereld Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund NL0011225305
- Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund NL0011515424

Ik dacht alleen net als bijvoorbeeld bij degiro met IWDA en EMIM dit gewoon dagelijks veel verhandeld werd, maar bij de Rabo gaven ze aan dat dit bij de NT fondsen maar 1x in de paar dagen is. Had gisteren een order ingelegd en zag dat het nog niet was uitgevoerd, er zal vast een simpele reden voor zijn waarom dit zo is, maar was hier niet van de op de hoogte. Weet iemand waarom dit zo is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Kluifjes Miki in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Hoeveel dagen het precies duurt moet je zelf zoeken, weet ik niet precies. De reden hiervoor is dat je bij een beleggingsfonds koopt/verkoopt op NAV (Net Asset Value). Deze moet worden vastgesteld en dat gebeurt op vaste momenten. Daarnaast moeten orders worden verwerkt bij je broker en ontvangen bij de fondsbeheerder. Dit gebeurt ook op vaste momenten. Nadat de orders zijn ontvangen en de NAV is bepaald, wordt op een vast tijdstip de koop/verkoop opdrachten uitgevoerd en worden de aandelen bijgeschreven op je account. Er zijn dus een aantal schakels en sommige schakels zorgen voor vertraging. Bij ETFs heb je dit probleem niet, omdat je niet per se op NAV handelt, maar op de bied/laat op de beurs (dit zal over het algemeen heel dicht op de NAV zitten). Er hoeft hier niets verzameld te worden en uitvoering kan vrijwel direct, waardoor een ETF kopen vliegensvlug gaat en het aankopen van een beleggingsfonds zo traag als dikke stront in een trechter (lijkt).

[ Voor 83% gewijzigd door Longcat op 14-01-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Tesla gaat lekker hard zo. Goede investering geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo, mijn tweede verkooporder ooit als buy&hold belegger.

Tesla. Een-derde van mijn positie verkocht.

Waarom? Eigenlijk dezelfde reden als met Fastned destijds; positie was eigenlijk groter dan wat ik vandaag zou gebruiken voor nieuwe posities. En een mooie koersstijging is een prima excuus om mijn portfolio recht te trekken naar huidig beleid. :)

Gekocht voor $ 303.30 in februari 2019, nu verkocht voor $ 534.68. De resterende twee-derde houd ik verder gewoon in bezit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 18:37
Hier 8 augustus positie geopend, 18 december uitbetaald. 10 aandelen Tesla bijgekocht, die 100 euro maakte niet meer zoveel uit op het rendement ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Zr40 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Nee, ik gebruik in principe alleen IB. Splitsen tussen brokers op basis van productkosten vind ik niet interessant.

Bij DEGIRO heb ik alleen een pensioenrekening. Zou ik liever ook bij IB onderbrengen maar die bieden dit type rekening niet aan in Nederland.
Maar de fees voor nederlandse aandelen en opties zijn veel duurder bij IB niet? Ook live updates dat bij degiro gratis is kost geld.
Of zie ik nu iets over het hoofd.
Bedankt voor je hulp btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:52:
[...]
Maar de fees voor nederlandse aandelen en opties zijn veel duurder bij IB niet?
DEGIRO rekent € 2 + 0,038%. IB rekent € 0,25 + 0,06% met een minimum van € 1,50. Onder 8k per order is DEGIRO niet goedkoper, en ik denk niet dat je daar regelmatig overheen gaat :)

NL opties zijn inderdaad een paar dubbeltjes duurder bij IB in de eerste staffel. Lijkt me eigenlijk niet iets om je druk over te maken; als je slechts een paar opties per maand verhandelt dan is het verschil klein genoeg om te negeren; verhandel je heel veel opties, dan kom je in de volgende staffel terecht waarna IB alsnog goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:48
DeeSung schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:52:
Tesla gaat lekker hard zo. Goede investering geweest.
2019 Q4 resultaten verwacht ik nog wel positief. 2020 Q1 zal wel een sales dip in zitten, is namelijk elk jaar het geval.

Daarnaast komt er nog een powertrain investor day begin 2020, dus mochten ze met interessante dingen komen kan de koers mogelijk nog wel wat verder gaan stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:39:
[...]

DEGIRO rekent € 2 + 0,038%. IB rekent € 0,25 + 0,06% met een minimum van € 1,50. Onder 8k per order is DEGIRO niet goedkoper, en ik denk niet dat je daar regelmatig overheen gaat :)

NL opties zijn inderdaad een paar dubbeltjes duurder bij IB in de eerste staffel. Lijkt me eigenlijk niet iets om je druk over te maken; als je slechts een paar opties per maand verhandelt dan is het verschil klein genoeg om te negeren; verhandel je heel veel opties, dan kom je in de volgende staffel terecht waarna IB alsnog goedkoper is.
Plus... voor opties heeft IB een veel beter en uitgebreider platform. Waar je ook combinaties kunt uitvoeren met meer dan twee legs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Jazco2nd schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:37:
Ben toch even benieuwd wat je bedoelt mbt Morningstar, als ik daar kijk zie ik toch niet het nettorendement?
Hihi, dat weet ik dus ook niet precies. Ik neem wel aan dat je rendementen daar 'een beetje' met elkaar onderling kunt vergelijken, maar omdat dat op valuta e.d. al mis kan gaan als je niet uitkijkt heb ik me daar dus verder niet zo veel in verdiept. Was voor mij niet zo kritisch (zoals aangegeven). Anders moet je per fonds gaan kijken in de fondsinfo zelf, en alhoewel ik verwacht dat die (door regelgeving) ook wel consistent moet zijn, weet ik niet of ze daar bruto of netto rendement rekenen, en met herbelegging van dividend of niet, etc. dus dat kan net zo goed weer een scheve vergelijking opleveren.

Conclusie: ik wacht liever iemand af die wél goed weet hoe vergelijkbare rendementen op te diepen zijn zodat het ook echt een appels-appels vergelijking is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:18:
[...]

Ik geef geen advies, dat is echt voor ieder een persoonlijke afweging. Er zijn namelijk veel factoren die voor een ieder heel bepalend kunnen zijn naast kosten ansich. Staar je daarbij ook niet blind op een specifieke broker, er zijn een aantal "gouden combinaties" die hun specifieke voor- en nadelen hebben.

DeGiro basic: VWRL
DeGiro Custody: IWDA + EMIM
[...]
Waarom is er voor de custody variant een andere gouden combinatie? En zou dat dan ook gelden voor de custody pensieonbeleggingsrekening van DEGIRO?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 23:00
Bij custody account worden er kosten berekend voor het ontvangen van dividend en aangezien VWRL 4 maal jaar dividend uitkeert krijg je ook 4 maal die kosten om je oren. Om deze reden hebben accumulerende ETFs (die geen dividend uitkeren,maar herinvesteren in de ETF) de voorkeur in combinatie met custody account.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tegenwoordig heb je ook een accumulerende variant van VWRL: VWCE. Verder identiek aan VWRL (zelfde fonds, andere share class) dus ook geen verschil in kosten. Prima dus voor het custody account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42
Zr40 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:00:
Tegenwoordig heb je ook een accumulerende variant van VWRL: VWCE. Verder identiek aan VWRL (zelfde fonds, andere share class) dus ook geen verschil in kosten. Prima dus voor het custody account.
Die zit helaas niet in de kernselectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
afgelopen jaar een rendement van 18.8% gehaald. Ben daar toch vrij blij mee, aangezien er toch veel 'doom en gloom' denken / vooruitzichten waren over de beurs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:51

garrow

PSN: Garrow1978

Nice @bluebear welke fondsen of aandelen heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
garrow schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:07:
Ik heb een spreiding van:
80% Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund
10% AMP Capital NZ Shares Index Fund
10% AMP Capital Australasian Property Index Fund

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
squaddie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:54:
Bij custody account worden er kosten berekend voor het ontvangen van dividend en aangezien VWRL 4 maal jaar dividend uitkeert krijg je ook 4 maal die kosten om je oren. Om deze reden hebben accumulerende ETFs (die geen dividend uitkeren,maar herinvesteren in de ETF) de voorkeur in combinatie met custody account.
Ik heb nog even de tarieven erop nageslagen.
(https://www.degiro.nl/dat...GIRO_Pensioenrekening.pdf)

Bij de Pensioenrekening van DEGIRO worden deze kosten niet in rekening gebracht, terwijl dit wel een custody profiel heeft. Scheelt toch weer :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De DEGIRO pensioenrekening is dan weer op zijn eigen manier duur. Minimum activity fee van 0,2% per jaar, hogere connectivity fees voor buitenlandse beurzen (€ 1 per beurs per maand), en op het eind een exit fee van € 150 (of 5% als dat minder is).

Desondanks maak ik er gebruik van. Ik ken geen beter alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Ja, maar dat wist ik al wel. Ik was even getriggerd door die extra dividendkosten, aangezien ik VWRL heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 17:46
garrow schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:07:
Niet lullig bedoeld hoor maar als de standaard markt (VWRL) 30% doet en jij doet 18% dan kun je je afvragen of je het wel zo goed hebt gedaan.

Verder zijn de 2019 rendementen geflatteerd omdat 2018 een flinke dip kende op het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:30:
[...]

Niet lullig bedoeld hoor maar als de standaard markt (VWRL) 30% doet en jij doet 18% dan kun je je afvragen of het je wel zo goed hebt gedaan.
Niet lullig bedoeld hoor, maar aan wie die vraag werd gesteld had een defensieve portefeuille. Om dat met 100% vwrl te vergelijken is appels met peren.

Sowieso zegt natuurlijk rendementen van 1 jaar niks, maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:39:
[...]

Niet lullig bedoeld hoor, maar aan wie die vraag werd gesteld had een defensieve portefeuille. Om dat met 100% vwrl te vergelijken is appels met peren.

Sowieso zegt natuurlijk rendementen van 1 jaar niks, maar dat terzijde
Niet lullig bedoeld hoor ( :P) maar zo conservatief vind ik dit niet:
80% Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund
10% AMP Capital NZ Shares Index Fund
10% AMP Capital Australasian Property Index Fund

Terzijde, een fonds als Robeco Conservatives had 28% rendement over 2019 (hoe conservatief dit fonds werkelijk is kun je over steggelen maar dat geldt ook voor bovenstaande portefeuille).

(edit, voor de duidelijkheid) Mijn punt is niet dat er iets mis is met die portefeuille, maar wel dat 18% rendement over 2019 geen bijzonder goed rendement is als je grotendeels in aandelen zat. Het leek mij dat Garrow dat misschien niet wist.

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 16-01-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Loev schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:30:
Cross post vanuit Financiële onafhankelijkheid - Deel 4

Een nieuw jaar, tijd om te investeren in een nieuwe aandelen om mijn portfolio uit te breiden. (Zie onder voor mijn huidige portfolio) Ik zoek nieuwe aandelen waarbij het dividend elk jaar groeit. Welke aandelen hebben Tweakers op de watch list staan om te kopen? Ik hoor graag suggesties, ik heb een aantal punten waaraan ze moeten voldoen. Ik snap dat anderen onderstaande punten belachelijk, dom of niets zeggend vinden. Dit zijn punten waar ik mij aan wil houden, ben het er niet mee eens? Prima iedereen zijn mening, dit werkt voor mij.
  • Payratio < 55% (er moet nog genoeg groei mogelijkheden zijn)
  • Div. Yield > 3% deze kan wel eens lastig worden
  • Gemiddelde dividend groei van 10% over de afgelopen 3jaar zou mooi zijn
  • Liever geen vastgoed bedrijf, ik zit al vrij diep in vastgoed met een aantal REIT
  • VS of Europa maakt niet uit
Ik bekend met Dividend Champion lijsten, maar ik hoor graag of Tweakers tips hebben naar aandelen die wellicht interessant zijn om te volgen. Geen aankoopadvies, maar meer suggesties welke andelen interessant zijn voor om een blik op te werpen.

[Afbeelding: Portfolio]

Afgelopen jaar groeiende het ontvangen dividend van $500 naar $553 met een investering van $486. (Let op dollars) Voor 2020 staat er $556 op de planning, ik reken echter op verhogingen van de meeste aandelen. Winst over het afgelopen jaar kan ik helaas niet zo makkelijk uit mijn Excel halen, open puntje.
Heb je nog een update van je lijst aandelen die je zelf aanhoudt en overweegt om toe te voegen?

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-10 16:08
Cross post vanuit het FO topic, het past hier beter:
R.van.M schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Goede reactie van Meesman, wat overeen komt met de informatie die hierboven gegeven is. Meesman belegt in de NT fondsen, al zit er dus wel klein verschil in, maar min of meer hetzelfde.

Meesman rekent een iets hogere beheersvergoeding, maar probeert hiervoor extra service te bieden door bijvoorbeeld het gecombineerde fonds Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal.

Mijn conclusie blijft hetzelfde, voor grotere bedragen is 0,10% verschil in kosten significant. Voor deze besparing zal ik zelf in de gaten moeten houden of er nieuwe betere producten op de markt verschijnen. Daarnaast is het op dit moment (nog) niet mogelijk om in NT small cap te beleggen.
Dat laatste mbt NT small cap beschikbaarheid is niet waar, het is bij de grootbanken nog niet mogelijk, maar bijv bij BND wel.
Ik heb daar in november een reguliere beleggingsrekening geopend en dan kan je gewoon in NT small cap investeren.

Ik ben er na een paar maanden mee gestopt, aangezien:
• Áls je je portfolio zo op geknipt wil hebben, je eigenlijk alleen small cap value voor small cap wilt hebben, zie Ben Felix waarom:
YouTube: The Problem With Small Cap Stocks
en
YouTube: Small Cap and Value Stocks

• De kosten vrij significant zijn met 0.68% TER én 0.5% transactiekosten instap:
https://www.brandnewday.n.../EBI_en_FB/EBI-BND-SC.pdf

Should DIY investors be factor investing:
YouTube: Should You Be Factor Investing?

Ik volg Ben in zijn conclusie tot op heden: focus on simplicity and cost.
Lees: NT WC/EM 85/15 tot een bepaald bedrag, vervolgens omzetten naar VTI/VXUS 45/55.

Jouw mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@flipjevandejam ik ben best wel een fan van Ben Felix, en hij weet er echt veel vanaf maar zijn stelling dat je alleen value moet hebben is nogal subjectief. De laatste 15 jaar doet SCG het eigenlijk beter. Ik geloof dat de laatste keer dat SCV het beter deed 2001 was. Ik investeer zelf wel in SCV maar ik zou weinig bezwaar hebben om ook SCG te bezitten. De hogere TER en instapkosten die je noemt vind ik wel bezwaarlijk.

15 jaar performance
IJT (US small cap growth) 10.19
IJS (US small cap value) 8.64

Bij 20 jaar is er wel een licht voordeel voor IJS 9.76 vs 9.05. Historisch gezien doet value het natuurlijk welk iets beter, zoals Ben ook zegt.

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 16-01-2020 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:51:
Vandaag 100 stuks Beter Bed gekocht op 2,30. Ik hou wel van een vallend mes op z'n tijd. Morgen kijken of 'ie ook weer een stuk omhoog stuitert.
Kleine update mbt mijn 'actieve' portefeuille:
De Beter Bed positie heb ik nu een heel stuk langer dan ik had gedacht. Het vallende mes ging dwars door m'n hand. De koers ging al snel naar 1,50. Ik heb ze toen maar gehouden, ook niet bijgekocht. Later kwamen er berichten over verkoop van distributiecentra en de Duitse tak (Matratzen Concord) waarop de koers opveerde.
Ik sta nu op zo'n 25% winst. Morgen omzetcijfers 2019 en ik verkoop mijn positie dan denk ik ongeacht wat er uit komt.

(resterende) BESI heb ik onlangs verkocht op 35,75. Helaas voordat ASMI met een correctie kwam op de verwachtingen, in positieve zin. Toch een mooi rendement, met gemiddelde aankoop op ong. 18,50.

Flow Traders is drama. Ik had calls met twee expiration dates waarvan een in december vorig jaar. Die is waardeloos verlopen. Van de positieve kant bekeken: mijn FT positie doet het dramatisch omdat de rest van m'n portefeuille zo belachelijk goed gaat.

Dan nog wat (US) dividend aandelen. Doen het prima, maar minder goed dan de rest van de markt. Rendement 2019 komt vooral uit de tech sector geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:56
flipjevandejam schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:44:
Cross post vanuit het FO topic, het past hier beter:

[...]

Dat laatste mbt NT small cap beschikbaarheid is niet waar, het is bij de grootbanken nog niet mogelijk, maar bijv bij BND wel.
Ik heb daar in november een reguliere beleggingsrekening geopend en dan kan je gewoon in NT small cap investeren.

Ik ben er na een paar maanden mee gestopt, aangezien:
• Áls je je portfolio zo op geknipt wil hebben, je eigenlijk alleen small cap value voor small cap wilt hebben, zie Ben Felix waarom:
YouTube: The Problem With Small Cap Stocks
en
YouTube: Small Cap and Value Stocks

• De kosten vrij significant zijn met 0.68% TER én 0.5% transactiekosten instap:

Should DIY investors be factor investing:
YouTube: Should You Be Factor Investing?

Ik volg Ben in zijn conclusie tot op heden: focus on simplicity and cost.
Lees: NT WC/EM 85/15 tot een bepaald bedrag, vervolgens omzetten naar VTI/VXUS 45/55.

Jouw mening?
Mee eens. Ik zou waarschijnlijk de small cap ook niet toevoegen indien deze bij de grootbanken beschikbaar zou zijn.

Wat betreft de NT vs VTI/VXUS is het verschil vrij gering. NT heeft geen dividend lekkage waar VXUS dat wel heeft. Daarnaast kun je VTI/VXUS alleen met opties aankopen wat mij het gedoe niet waard is.

Uiteindelijk zien de kosten dan er als volgt uit

VTI + VXUS 55/45 0.121% Wereld + small cap
Northern trust 85/15 0.189%

Bron: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
R.van.M schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:49:
[...]

Mee eens. Ik zou waarschijnlijk de small cap ook niet toevoegen indien deze bij de grootbanken beschikbaar zou zijn.

Wat betreft de NT vs VTI/VXUS is het verschil vrij gering. NT heeft geen dividend lekkage waar VXUS dat wel heeft. Daarnaast kun je VTI/VXUS alleen met opties aankopen wat mij het gedoe niet waard is.

Uiteindelijk zien de kosten dan er als volgt uit

VTI + VXUS 55/45 0.121% Wereld + small cap
Northern trust 85/15 0.189%

Bron: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
Dat laatste lijkt kleiner dan het echt is, in mijn geval via ING:
VTI + VXUS 55/45 0.121% sindskort ~0.06% sorry, je hebt gelijk, toch 0.121%
Northern trust 85/15 0.189% + 0.24%= ~0.43% + 16 euro

Ik heb een US internationaal account kunnen bemachtigen, waar ik gewoon weer per stuk in VTI en VXUS kan handelen én geen transactiekosten heb.
Mocht je dat ook willen, DM me even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
flipjevandejam schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:44:
Ik kan het niet helemaal terugvinden, maar dit lijkt een ander fonds dan het nieuwe Small Cap Low Carbon fonds van NT (en de 'jouwe' bestaat ook al veel langer). Ik kan echter bij NT niet terugvinden welke dat nu echt is (ISIN). Wat googlen levert in ieder geval op dat de TER van het Small Cap Low Carbon fonds (ISIN NL0013552078) maar 0.23% is, en daar vind ik ook een BND file van (via google, geen idee of ook via de BND website): https://new.brandnewday.n...p-Wereld-Indexfonds-B.pdf met (vrijwel) dezelfde TER.

In de tekst van beide documenten (de jouwe en die ik hierboven link) wordt wel een identiek NT fonds genoemd als onderliggend, maar dat kan een copy/paste fout zijn als het geen toeval is. Vervelend altijd als er niet gewoon de ISIN nummers genoemd worden, maar ja bedrijven met hogere kosten hebben sowieso geen behoefte aan al die transparantie natuurlijk :)

NL0013552078 is overigens (zoals meen ik al aangegeven) bij ABN gewoon beschikbaar, alleen niet bij het goedkope zelf beleggen basis / in het gratis basisassortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
TechLight schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Ik kan het niet helemaal terugvinden, maar dit lijkt een ander fonds dan het nieuwe Small Cap Low Carbon fonds van NT (en de 'jouwe' bestaat ook al veel langer). Ik kan echter bij NT niet terugvinden welke dat nu echt is (ISIN). Wat googlen levert in ieder geval op dat de TER van het Small Cap Low Carbon fonds (ISIN NL0013552078) maar 0.23% is, en daar vind ik ook een BND file van (via google, geen idee of ook via de BND website): https://new.brandnewday.n...p-Wereld-Indexfonds-B.pdf met (vrijwel) dezelfde TER.

In de tekst van beide documenten (de jouwe en die ik hierboven link) wordt wel een identiek NT fonds genoemd als onderliggend, maar dat kan een copy/paste fout zijn als het geen toeval is. Vervelend altijd als er niet gewoon de ISIN nummers genoemd worden, maar ja bedrijven met hogere kosten hebben sowieso geen behoefte aan al die transparantie natuurlijk :)

NL0013552078 is overigens (zoals meen ik al aangegeven) bij ABN gewoon beschikbaar, alleen niet bij het goedkope zelf beleggen basis / in het gratis basisassortiment.
Dat zou kunnen, ik heb NT wel eens gebeld en na wat doorvragen (ze staan consumenten normaliter niet te woord):
Veel van de NT fondsen zijn verschillend in ISIN omdat ze voor verschillende partijen (Meesman, Brandnewday, etc) zijn opgezet. Dit zijn uiteindelijk allemaal 'feeders' richting het moederfonds. Bij Morningstar vind je dan ook vaak Feeder-A, Feeder-B, etc in de naam.
De verschillen zitten hem net in de nuances: TER, instap, etc.

In het geval van brandnewday is het vrij simpel, de TER 0,68% wordt gewoon in het gelinkte document genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
2 weken terug dacht ik nog "Moet ik weer op hoogte punt VWRL kopen a € 83.67" 2 weken later staan ze alweer op € 85.72. Zo gaat het nu al 1.5 jaar voor mijn gevoel..

Edit: wellicht niet duidelijk gezegd, maar 2 weken terug weer gewoon gekocht van mijn maandelijkse inleg.

[ Voor 24% gewijzigd door Pakhaas op 17-01-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Zo gaat het al 10 jaar in deze bullmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Pakhaas schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:13:
2 weken terug dacht ik nog "Moet ik weer op hoogte punt VWRL kopen a € 83.67" 2 weken later staan ze alweer op € 85.72. Zo gaat het nu al 1.5 jaar voor mijn gevoel..
Ja moet gewoon maandelijks een X bedrag inleggen en niet proberen de markt te timen want dat gaat je toch niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motions
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
We hadden best een grote correctie eind vorig jaar. Voor mensen die aan de zijlijn wachten voor een goede prijs leek me dat toch een goed moment om in te stappen. Veel aandelen die 25% omlaag gegaan zijn en ook VWRL meer dan 10%.

Of wacht je dan puur en alleen op een 2008-like event. En op hoeveel % daling ga je dan wachten voordat je instapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:32
Eind 2018 bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Je doet je naam eer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sunri5e schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:36:
[...]

Ja moet gewoon maandelijks een X bedrag inleggen en niet proberen de markt te timen want dat gaat je toch niet lukken.
Idd. Wel minder spannend, maar ik vind dat de NT fondsen het ook best aardig doen (7% in 2 maanden).
Voor de lange termijn maakt het rendement in 2 maanden weinig uit natuurlijk , maar voor het gevoel is het wel lekker :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
Sunri5e schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:36:
[...]

Haha dat hoor je mij ook niet zeggen. 8)7 Ik leg al 3 jaar elke maand standaard in, ongeacht wat de hoogte van het fonds is. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet kijk wat de stand is.
Motions schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:06:
We hadden best een grote correctie eind vorig jaar. Voor mensen die aan de zijlijn wachten voor een goede prijs leek me dat toch een goed moment om in te stappen. Veel aandelen die 25% omlaag gegaan zijn en ook VWRL meer dan 10%.

Of wacht je dan puur en alleen op een 2008-like event. En op hoeveel % daling ga je dan wachten voordat je instapt?
Ik weet niet of je op mij reageert, maar ik koop al 3 jaar gewoon elke maand. Ook 2 weken terug gewoon op ATH gekocht.
Wat bedoel je?

Multiposten is niet de bedoeling op Tweakers. Hier is de multi-quote voor. Ik heb je posts dan ook samengevoegd.

[ Voor 50% gewijzigd door Yorinn op 17-01-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
Ik dacht dat je aan het wachten, wachten en wachten was, maar je hebt hierboven al duidelijk uitgelegd dat dit niet zo was.
Het was ook een grapje overigens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Longcat schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Kleine update mbt mijn 'actieve' portefeuille:
De Beter Bed positie heb ik nu een heel stuk langer dan ik had gedacht. Morgen omzetcijfers 2019 en ik verkoop mijn positie dan denk ik ongeacht wat er uit komt.
Het begon goed met een plus. Op tijd kunnen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
tomtom901 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:32:
[...]

Het begon goed met een plus. Op tijd kunnen verkopen?
Ik sliep nog... you snooze you lose. :F Ik ga ze wel vandaag nog verkopen, rond sluit.
EDIT: verkocht in de slotveiling voor 2,795.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 17-01-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:56

Edit: wellicht niet duidelijk gezegd, maar 2 weken terug weer gewoon gekocht van mijn maandelijkse inleg.
1,5 jaar geleden, de goede tijd dat ik 3 aandelen kon kopen van mijn maandelijkse inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
Lightning89 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:34:
[...]

1,5 jaar geleden, de goede tijd dat ik 3 aandelen kon kopen van mijn maandelijkse inleg.
Eigenlijk wel mooi, dan zorg je er zelf voor dat je in dure tijden minder aandelen koopt en in goedkopere tijden meer aandelen...maak je nog meer gebruik van de grillen van de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Longcat schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:06:
[...]

Ik sliep nog... you snooze you lose. :F Ik ga ze wel vandaag nog verkopen, rond sluit.
EDIT: verkocht in de slotveiling voor 2,795.
Alsnog mooi rendement maar wel jammer van de gemiste kans. Zelf zorg ik altijd dat ik bij mijn losse stockpicks de ER volg en meteen klaarzet bij het openen van de desbetreffende beurs haha.

Wat zit er nog meer in jouw portefeuille?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
tomtom901 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:09:
[...]

Alsnog mooi rendement maar wel jammer van de gemiste kans. Zelf zorg ik altijd dat ik bij mijn losse stockpicks de ER volg en meteen klaarzet bij het openen van de desbetreffende beurs haha.

Wat zit er nog meer in jouw portefeuille?
Ach ja, soms is het precies omgekeerd en is de koers bij sluiten veel hoger dan opening. Op zich had ik gister wel een doorlopende verkooporder kunnen indienen, want ik wist dat ik zou uitslapen ivm vakantie. Les voor de volgende keer misschien. :D

Portefeuille is >90% ETF (ong 45% world, 30% EM, 13% smallcap, 2% gold miners). Actieve deel houd ik op maximaal 10% en bestaat momenteel uit:
MMM, MO, BGS, FLOW, HMC, IVZ, MERC. Flow Traders gekocht toen mijn portefeuille op all time high stond in februari 2019 met de verwachting dat de beurzen wel een keer zouden dalen. Portefeuille is alleen maar verder gestegen sindsdien. Ik wil tzt wel van Flow af omdat het geen lange termijn buy and hold was voor mij, ook al is dat het wel aan het worden (of geworden). De rest zal ik in principe niet verkopen. Ik denk er aan om uit te breiden met Shell (1% positie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:18
Ik zal ook eens mijn portefeuille delen, ik ben nu 1 jaar serieus bezig met beleggen. Ik heb in 2008 wat Nederlandse aandelen gekocht en al die tijd laten staan tot vorig jaar. Toen alles verkocht, overgestapt van broker en Nederlandse aandelen teruggekocht en een stukje herbalanceerd. Vervolgens heel 2019 ETFs bijgekocht.
Mijn portefeuille op dit moment:

26% Nederlandse aandelen (AKZO, ING, SHELL, PHILIPS, KPN, AEGON)
74% ETFS (VWRL, TGET, ISHARES S&P500, AMUNDI EM)

Geestig genoeg bij mijn herbalancering van NL aandelen in januari aandelen gekocht in een bedrijf wat een grote concurrent is van mijn toenmalige werkgever. Ben vervolgens overgelopen enkele maanden later naar dat bedrijf waarvan ik aandelen heb gekocht, maar had toen ik die aandelen kocht nog geen idee dat ik dat zou doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 21:52
26% Nederlandse aandelen (AKZO, ING, SHELL, PHILIPS, KPN, AEGON)
74% ETFS (VWRL, TGET, ISHARES S&P500, AMUNDI EM)
Heb je niet onnodig veel overlap in je ETF's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:30
Zijn er nog tweakers die aandelen in Biotech bedrijven hebben?

Wat vinden jullie van Vivoryon?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Strider schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:49:
Zijn er nog tweakers die aandelen in Biotech bedrijven hebben?

Wat vinden jullie van Vivoryon?
Ik heb recent Avantium gekocht. Heb vorig jaar stage gehad bij een bedrijf op het chemiepark en Avantium bouwde hier haar nieuwe fabriek, waar vorige week een groot deel van de lening (120 vd 150 miljoen) is gerealiseerd. Erg enthousiast geraakt over Avantium.

Na dit bericht van financiering ging het aandeel ook 60% omhoog :D.

Nu weer behoorlijk gezakt, maar ik heb vertrouwen in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Phyrozi op 18-01-2020 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluebear
Pistachenootje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:30:
[...]

Niet lullig bedoeld hoor maar als de standaard markt (VWRL) 30% doet en jij doet 18% dan kun je je afvragen of je het wel zo goed hebt gedaan.

Verder zijn de 2019 rendementen geflatteerd omdat 2018 een flinke dip kende op het einde van het jaar.
Als ik toegang had tot VWRL dan had ik dat wel in mijn portfolio gestopt... Er is hier in nieuw zeeland een zeer beperkt aanbod van fondsen en de meesten hebben hoge kosten.

En 18% is altijd beter dan 0%, ik ben er blij mee

[ Voor 11% gewijzigd door bluebear op 19-01-2020 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Miki schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:18:
[...]

Ik geef geen advies, dat is echt voor ieder een persoonlijke afweging. Er zijn namelijk veel factoren die voor een ieder heel bepalend kunnen zijn naast kosten ansich. Staar je daarbij ook niet blind op een specifieke broker, er zijn een aantal "gouden combinaties" die hun specifieke voor- en nadelen hebben.

DeGiro basic: VWRL
DeGiro Custody: IWDA + EMIM
Binck Fundcoach: Actiam wereld fondsen + opkomende markten
De 3 grootbanken: Northern Trust World + EM
En verder nog wat specifieke instellingen met hun eigen producten waaronder: Meesman, Fitvermogen en
Centraal Beheer

Gebruik de zoekfunctie in dit topic en je zult merken dat hier al heel veel over bediscussieerd is. Kies gewoon iets waar je je goed bij voelt en blijf er dan verder vanaf, buy and hold is het devies.
Waarom bij een Custody account niet VWRL aanraden maar juist EMIM en IWDA? Je kan met Custody namelijk gewoon VWRL aankopen.

Raad je dit niet aan omdat VWRL 0.22% jaarlijkse kosten heeft en EMIM lager zit met 0.18% en IWDA 0.20%?
Niet een enorm verschil toch? Plus VWRL lijkt afgelopen x jaar sneller te groeien dan EMIM en IWDA..

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 19-01-2020 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Jazco2nd schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Waarom bij een Custody account niet VWRL aanraden maar juist EMIM en IWDA? Je kan met Custody namelijk gewoon VWRL aankopen.

Raad je dit niet aan omdat VWRL 0.22% jaarlijkse kosten heeft en EMIM lager zit met 0.18% en IWDA 0.20%?
Niet een enorm verschil toch? Plus VWRL lijkt afgelopen x jaar sneller te groeien dan EMIM en IWDA..
Heeft te maken met de dividendkosten bij het custody account.
squaddie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:54:

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:05
VWRL heeft nu echter ook een accumulerende versie: VWCE IE00BK5BQT80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ko.Kane schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:35:
Eens, maar die zit dan weer niet in "de lijst" van etf's van de giro zover ik weet.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Roozzz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:32:
[...]

Heeft te maken met de dividendkosten bij het custody account.

[...]
Oei, dit had ik over het hoofd gezien. Dank!
Maar dit is dan echt ideaal! Zeker voor long term (>10-15 jaar).
Roozzz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:43:
[...]

Eens, maar die zit dan weer niet in "de lijst" van etf's van de giro zover ik weet.
Met mijn Custody Pensioenrekening kan ik deze (IE00BK5BQT80, EUR) gewoon aankopen.

Ik ben er helemaal uit voor mijn DeGiro pensioenrekening (waar ik komende 32 jaar niks van kan opneme):
  • 66% IE00BK5BQT80 VWCE*
  • 33% NL0000280501
*Zodra deze Pictet fondsen via DeGiro beschikbaar zijn, verlaag ik mijn aandeel in VWCE naar ± max 15%, bijvoorbeeld:
  • 10% IE00BK5BQT80 VWCE
  • 30% LU0503631631 Pictet Global Environmental Opportunities
  • 30% LU0104884605 Pictet Water
  • 30% NL0000280501 ASN Milieu & Waterfonds
Tov VWCE heb je hoge kosten bij Pictet en ASN, dat is het compromis dat ik accepteer omdat ik voor maximale duurzaamheid wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
[...]

https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

Is inderdaad niet opgenomen. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Oh zo, ik verkeek mij door alleen naar entry/exit kosten te kijken van het fonds zelf..
Dan ben je dus voor DEGIRO Custody nog steeds beter af met EMIM IE00BKM4GZ66 of IWDA IE00B4L5Y983 ipv VWCE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Jazco2nd
Waarom deze verdeling:
  • 66% IE00BK5BQT80 VWCE*
  • 33% NL0000280501 ASN Milieu & Waterfonds
ASN Milieu & Waterfonds is dat niet MSCI small en midcap gebaseerd? Het lijkt mij een bias te hebben naar small en midcap.

Heb het voor bovenstaande niet gecontroleerd, maar voor bijvoorbeeld dit:
  • IWDA iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
  • EMIM iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Acc)
  • IUSN iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF
Kom je uit op 78-11-11% gebaseerd op market cap. Ik zou dus eerder iets verwachten in de 88-12 range als je het gebaseerd op market cap zou doen.

Vraag geld eigenlijk ook voor hoe je de latere spreiding maakt met de pictet fondsen, maar die fondsen ken ik niet.

Verder heb ik geen idee of die kernselectie überhaupt opgaat voor de pensioenrekening bij deGiro of dat daar sowieso andere tarieven zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 19-01-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ko.Kane schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:00:
@Jazco2nd
Waarom deze verdeling:
  • 66% IE00BK5BQT80 VWCE*
  • 33% NL0000280501 ASN Milieu & Waterfonds
ASN Milieu & Waterfonds is dat niet MSCI small en midcap gebaseerd? Het lijkt mij een bias te hebben naar small en midcap.

Heb het voor bovenstaande niet gecontroleerd, maar voor bijvoorbeeld dit:
  • IWDA iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
  • EMIM iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Acc)
  • IUSN iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF
Kom je uit op 78-11-11% gebaseerd op market cap. Ik zou dus eerder iets verwachten in de 88-12 range als je het gebaseerd op market cap zou doen.

Vraag geld eigenlijk ook voor hoe je de latere spreiding maakt met de pictet fondsen, maar die fondsen ken ik niet.

Verder heb ik geen idee of die kernselectie überhaupt opgaat voor de pensioenrekening bij deGiro of dat daar sowieso andere tarieven zijn.
Je hebt denk ik wel een goed punt. Ik ben gewoon totaal geen expert. Wat ik uit de documentatie haal:
De benchmark voor ASN Milieu & Water is MSCI World Small & Midcap TR Net Index EUR.
Zie hier. Wereldwijd 50 kleine tot middelgrote bedrijven die actief zijn in milieu/water/schone energie/voeding etc.
Je hebt ook het ASN Duurzaam Small & Midcapfonds, lager rendement. Benchmark is MSCI Europe Small Cap TR Net Index. Zie hier. 30 Europese kleine tot middelgrote bedrijven.

Wat je eigenlijk bedoelt te zeggen is dat ik het ASN Milieu en Waterfonds kan imiteren door 1 of meerdere fondsen te kiezen die dezelfde benchmark volgen, een MSCI World small/midcap fonds dat tot de kernselectie van DEGIRO hoort zodat je minimale kosten hebt?

Indien ja:
Het IUSN fonds dat je noemt behoort niet tot de kernselectie dus ga ik kosten betalen en helaas werkt de link naar de documentatie niet voor deze, dus de fondskosten zelf moet ik ook nog ergens anders vinden.

Het is haast monnikenwerk.. maar de enige MSCI world small & midcap van de kernselectie die ik kan vinden is deze:
LU1681043599 AMUNDI ETF MSCI WR (Euronext Paris).
Ik zoek dan naar "MSCI" met iets dat op World lijkt en check vervolgens of het een small & midcap fonds/tracker is.

Dus dan zou het deze en IWDA worden ipv ASN Milieu & Water..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Jazco2nd schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:34:
[...]

Het is haast monnikenwerk.. maar de enige MSCI world small & midcap van de kernselectie die ik kan vinden is deze:
LU1681043599 AMUNDI ETF MSCI WR (Euronext Paris).
Ik zoek dan naar "MSCI" met iets dat op World lijkt en check vervolgens of het een small & midcap fonds/tracker is.

Dus dan zou het deze en IWDA worden ipv ASN Milieu & Water..
Als het MSCI WORLD volgt, dan is het absoluut geen small/mid cap ETF.
Zoek eens op DJSC in degiro. ;) Kernselectie en small cap. Geen world helaas, maar Europe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 20:12
Ik dacht dat dat VWRA was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Wat gebruiken jullie om het resultaat tussen twee fondsen te vergelijken om te bepalen welke je het beste kunt nemen?

Ik heb afgelopen paar jaar iedere maand de Vanguard S&P 500 ETF (VUSA) aangekocht. Echter als ik naar de totale kosten kijk, dus inclusief het dividend lek, schrok ik eigenlijk. Voor afgelopen twee jaar zat dit tussen de 0.27% en 0.35%, dat met de TER van 0.07% dus een totaal van tussen 0.34% en 0.42% aan kosten.

Om deze reden zit ik eraan te denken om met het opgebouwde bedrag een Amerikaans gevestigde ETF te kopen voor de US regio via opties. VTI of ITOT wordt hiervoor vaak gebruikt, dit is echter niet dezelfde index als VUSA. VTI en ITOT bevatten veel meer bedrijven, meer dan 3.000. Dus niet alleen de grootste 500 van de US.

Dit maakt het vergelijken met elkaar niet helemaal eerlijk maar ik was toch benieuwd wat het verschil werkelijk zou zijn geweest. Ik heb een spreadsheet gemaakt waarin iedere maand voor een vast bedrag een aankoop wordt gedaan op basis van historische data. Ook heb ik de dividend uitkeringen meegenomen en omgerekend naar Euro. Het verschil verraste me eigenlijk.

Het scenario, iedere maand op de 28ste een vast bedrag met begin datum 1 januari 2016. Om VUSA met een vergelijkbare index te vergelijken heb ik IVV ook meegenomen.

TickerXIRR bij maandelijkse inlegRendement bij maandelijkse inlegXIRR bij eenmalig 10.000Rendement bij eenmalig 10.000
VUSA17.01%38.71%13.99%67.43%
IVV17.48%39.74%14.63%70.78%

Hier is het dividendlek goed zichtbaar, het verschil op het uiteindelijke rendement is net iets meer dan 1% bij periodieke aankoop maar bij eenmalig meer dan 3%. Best wel veel eigenlijk voor een periode van 4 jaar.

Het verschil tussen VTI en ITOT:
TickerXIRR bij maandelijkse inlegRendement bij maandelijkse inlegXIRR bij eenmalig 10.000Rendement bij eenmalig 10.000
ITOT16.89%38.35%14.31%69.07%
VTI16.95%38.46%14.36%69.28%

VTI lijkt het dus net wat beter te doen dan ITOT. Tevens is te zien dat meer bedrijven niet meer rendement geven. ITOT bevat de meeste bedrijven.

Dit heeft mijn keuze om naar een ander fonds om te zetten niet makkelijker gemaakt 8)7 ik heb uiteindelijk met het periodiek aankopen van VUSA een beter rendement behaald ten opzichte van VTI of ITOT. Maar bij een eenmalige aankoop zou het wel weer beter zijn geweest.

Wat denken jullie?

Overigens, ik zit nu bij Binck Fundcoach en zit er dus aan te denken om het US deel van mijn portefeuille onder te brengen bij Lynx.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
The_FrankO schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:07:
Wat gebruiken jullie om het resultaat tussen twee fondsen te vergelijken om te bepalen welke je het beste kunt nemen?

Ik heb afgelopen paar jaar iedere maand de Vanguard S&P 500 ETF (VUSA) aangekocht. Echter als ik naar de totale kosten kijk, dus inclusief het dividend lek, schrok ik eigenlijk. Voor afgelopen twee jaar zat dit tussen de 0.27% en 0.35%, dat met de TER van 0.07% dus een totaal van tussen 0.34% en 0.42% aan kosten.

Om deze reden zit ik eraan te denken om met het opgebouwde bedrag een Amerikaans gevestigde ETF te kopen voor de US regio via opties. VTI of ITOT wordt hiervoor vaak gebruikt, dit is echter niet dezelfde index als VUSA. VTI en ITOT bevatten veel meer bedrijven, meer dan 3.000. Dus niet alleen de grootste 500 van de US.

Dit maakt het vergelijken met elkaar niet helemaal eerlijk maar ik was toch benieuwd wat het verschil werkelijk zou zijn geweest. Ik heb een spreadsheet gemaakt waarin iedere maand voor een vast bedrag een aankoop wordt gedaan op basis van historische data. Ook heb ik de dividend uitkeringen meegenomen en omgerekend naar Euro. Het verschil verraste me eigenlijk.

Het scenario, iedere maand op de 28ste een vast bedrag met begin datum 1 januari 2016. Om VUSA met een vergelijkbare index te vergelijken heb ik IVV ook meegenomen.

VUSA17.01%38.71%13.99%67.43%
IVV17.48%39.74%14.63%70.78%

Hier is het dividendlek goed zichtbaar, het verschil op het uiteindelijke rendement is net iets meer dan 1% bij periodieke aankoop maar bij eenmalig meer dan 3%. Best wel veel eigenlijk voor een periode van 4 jaar.

Het verschil tussen VTI en ITOT:
ITOT16.89%38.35%14.31%69.07%
VTI16.95%38.46%14.36%69.28%

VTI lijkt het dus net wat beter te doen dan ITOT. Tevens is te zien dat meer bedrijven niet meer rendement geven. ITOT bevat de meeste bedrijven.

Dit heeft mijn keuze om naar een ander fonds om te zetten niet makkelijker gemaakt 8)7 ik heb uiteindelijk met het periodiek aankopen van VUSA een beter rendement behaald ten opzichte van VTI of ITOT. Maar bij een eenmalige aankoop zou het wel weer beter zijn geweest.

Wat denken jullie?

Overigens, ik zit nu bij Binck Fundcoach en zit er dus aan te denken om het US deel van mijn portefeuille onder te brengen bij Lynx.
Morningstar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
r0bb schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:51:
[...]

Ik dacht dat dat VWRA was?
Ticker kan variëren per beurs, is dezelfde als VWCE op Xetra, : https://www.justetf.com/d...=IE00BK5BQT80&tab=listing

@Jazco2nd Nee, dat is niet wat ik bedoel.

Ik maakte ook een kleine fout: ik dacht dat MSCI small cap volgde met uitsluitingen gebaseerd op duurzaamheid. Ik zie nu echter dat het een fonds is met 50 bedrijven. Dit ASN fond hoopt alleen maar met 50 bedrijven een gelijk resultaat te generen als die index. Ik vind dat persoonlijk weinig spreiding. Daar zou ik niet 30% van mijn pensioen aan ophangen.
Tevens is de TER/lopende kosten 1,2%: dat is erg hoog. En ik snap dat je duurzaam wil beleggen, maar dit is ook wel je pensioen. Je kan ~1% 'winnen' door iets anders te kiezen.

In MSCI world zitten 1600 bedrijven ongeveer, MSCI small cap is ~4000 en in VWRL 3000+. Dus dat is totaal anders en ik bedoelde dus niet dit:
Wat je eigenlijk bedoelt te zeggen is dat ik het ASN Milieu en Waterfonds kan imiteren door 1 of meerdere fondsen te kiezen die dezelfde benchmark volgen, een MSCI World small/midcap fonds
Wat ik wel bedoelde was dit:
  • MSCI world index heeft een market cap van: 44,658,900.61 miljoen USD
  • MSCI EM: 6,220,193.40 miljoen USD
  • MSCI Smal: 6,330,901.31 miljoen USD
Note: uit de brochures van MSCI die ik had met datum dec 2019.

Stel dat je nu gespreid wil beleggen in deze 3, met je geld verdeeld naar de waarde (marketcap) van de indexen dan kom je op 78-11-11. Stel dat je geen small cap wil dan kom je op 88-12.
Echter, stel dat je van mening bent dat small cap beter presteert zou je kunnen overwegen met bv 65-10-25%. (Ik noem maar wat, als voorbeeld).

Ik verwacht dat het weinig zin heeft om dat te doen met dat ASN fonds want ik vermoed dat de marketcap erg klein is vergelijken met FTSE all world index. Dan heb je kans dat je uitkomt op 99,5-0.5% of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@The_FrankO Als je het helemaal 'clean' wil doen: vergelijken met de benchmark (van FTSE of MSCI). De benchmark doet geen transacties, heeft geen TER, geen dividendlek etc. Vergelijk de performance met de benchmark en dan heb je een totaal verschil dat je vervolgens kan toekennen aan:
- Dividendlek: dit zou je in theorie precies moeten kunnen uitrekenen, maar kost erg veel moeite. Je kan ook een grove schatting pakken o.b.v. dividendrendement * een bepaalde factor
- Transactiekosten: dit zit geloof ik niet in de TER. In principe kun je hier een grove schatting voor pakken. De transactiekosten zullen even hoog zijn voor twee vergelijkbare ETFs
- TER: publiekelijk bekende informatie
- Tracking error: het is moeilijk (onmogelijk) om de benchmark 100% exact te volgen. Hierdoor zullen ETFs een kleine out/underperformance hebben als gevolg van kleine verschillen in allocatie tov benchmark. Ik weet niet of deze informatie beschikbaar is, maar je kan dit evt. als sluitpost behandelen

Ook opletten dat je dividend herinvesteerd als je niet met 'ACC' ETFs vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jazco2nd schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:24:
[...]
Plus VWRL lijkt afgelopen x jaar sneller te groeien dan EMIM en IWDA..
Weet je dat zeker? Het zijn vrijwel exact dezelfde bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ko.Kane schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:44:
[...]
Wat ik wel bedoelde was dit:
  • MSCI EM: 6,220,193.40 miljoen USD
  • MSCI Smal: 6,330,901.31 miljoen USD
Note: uit de brochures van MSCI die ik had met datum dec 2019.

Stel dat je nu gespreid wil beleggen in deze 3, met je geld verdeeld naar de waarde (marketcap) van de indexen dan kom je op 78-11-11. Stel dat je geen small cap wil dan kom je op 88-12.
Echter, stel dat je van mening bent dat small cap beter presteert zou je kunnen overwegen met bv 65-10-25%. (Ik noem maar wat, als voorbeeld).

Ik verwacht dat het weinig zin heeft om dat te doen met dat ASN fonds want ik vermoed dat de marketcap erg klein is vergelijken met FTSE all world index. Dan heb je kans dat je uitkomt op 99,5-0.5% of iets dergelijks
OK het eerste deel begrijp ik je helemaal en ik hoef niet per se meer dit ASN fonds voor mijn pensioen want ik kan veel beter een normaal DeGiro account nemen en voor de kortere termijn (<10-15jr) beleggen in pure groene bedrijven. Mijn doel met overstappen naar een DeGiro Pensioenrekening was juist: overall kostenbesparing (tov BLG). Focus moet ik dus daarop houden. Dan wil ik eigenlijk zoveel mogelijk bij de Kernselectie blijven.

Tweede deel niet helemaal: De market cap van een fonds beperkt mij toch (nog) niet? Die van ASN is inderdaad wel erg klein (goed voorbeeld van het risico: het ASN groenfonds is niet meer aan te kopen, alle beschikbare aandelen zijn al gekocht) en je hebt het risico dat als je maandelijks/jaarlijks wil inleggen, het fonds niet meer beschikbaar is op een gegeven moment.

Maar dat limiteert slechts als je in de toekomst meer wil aankopen van dit fonds. Niet als je nu een (eenmalige) grote aankoop doet?

Ik blijf nog zoeken naar een Kernselectie small/midcap World. Bij voorkeur enigszins duurzaam.
Met de tip van @Longcat DJSC IE00B02KXM00 (kernselectie, small/mid Europa), EMIM en IWDA heb ik dan met 4 fondsen een goede basis (al ga ik nog wel market cap, aantal bedrijven, overlap etc vergelijken).

Wanneer de genoemde Pictet fondsen beschikbaar komen kan ik tzt kijken of ik daar nog aan mee wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Jazco2nd Ik heb het niet over de marketcap van een fonds.

Ik heb het over de market cap van de index die door een etf gevolgd wordt. Dus IWDA volgt de MSCI world index:
  • IWDA iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) fonds grootte: EUR 21,244 Mio.
vs
De market cap van de index stuurt je allocatie van je portfolio (Als je marketcap allocatie wil gebruiken), de fondsgrootte zelf kan je helpen bij keuze van fonds.

Je zou bijvoorbeeld van een mix IWDA en EMIM kunnen wisselen naar XDWD en EMIM. Je zou dan nog steeds 88-12% moeten aanhouden.
Dat XDWD Xtrackers MSCI World Index 'maar' EUR 4,952 Mio. in omvang is, veranderd daar niks aan.

Een te klein fonds kan wel leiden tot hogere TER of sluiting van fonds in toekomst omdat het niet rendabel is trouwens.

FYI: hier een directe link naar MSCI index world: https://www.msci.com/docu...6e-4b4c-8ea4-43fcb5bd6523

En hier voor meer info https://www.msci.com/developed-markets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
@Jazco2nd Ik snap je keuze voor EMIM en IWDA niet helemaal in combinatie met duurzaamheidswens. Beide hebben niets met duurzaamheidsbeleid, maar proberen gewoon de algemene gerelateerde index te volgen. Dan kun je voor vrijwel dezelfde totaalkosten beter SUSM en SUSW (bij Flatex ipv Degiro) pakken die dezelfde indexen volgen, maar met duurzaamheids-uitsluitingen. Zelfs NT world custom esg bij de grootbank geeft iets meer duurzaamheid dan IWDA en iets lagere kosten.

Voor Smallcap wacht ik zelf nog even of het NT Small Cap Low Carbon fonds goedkoop beschikbaar komt (bij de grootbanken), maar vind Small Cap op zich niet zo kritisch in het portfolio - zie ook eerdere discussie en twijfel over de toegevoegde waarde van Small Cap algemeen. Bovendien is het qua marketcap maar ca 10% (net als emerging markets overigens, maar die zijn veel makkelijker low-cost te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
TechLight schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:12:
@Jazco2nd Ik snap je keuze voor EMIM en IWDA niet helemaal in combinatie met duurzaamheidswens. Beide hebben niets met duurzaamheidsbeleid, maar proberen gewoon de algemene gerelateerde index te volgen. Dan kun je voor vrijwel dezelfde totaalkosten beter SUSM en SUSW (bij Flatex ipv Degiro) pakken die dezelfde indexen volgen, maar met duurzaamheids-uitsluitingen. Zelfs NT world custom esg bij de grootbank geeft iets meer duurzaamheid dan IWDA en iets lagere kosten.

Voor Smallcap wacht ik zelf nog even of het NT Small Cap Low Carbon fonds goedkoop beschikbaar komt (bij de grootbanken), maar vind Small Cap op zich niet zo kritisch in het portfolio - zie ook eerdere discussie en twijfel over de toegevoegde waarde van Small Cap algemeen. Bovendien is het qua marketcap maar ca 10% (net als emerging markets overigens, maar die zijn veel makkelijker low-cost te vinden).
Omdat het nog altijd om een pensioenrekening gaat. Een product dat Flatex niet (meer?) aanbied. Ik zag het wel op sites die over Flatex schreven, maar niet op hun site zelf. De keuze voor DeGiro werd toen makkelijk.
Ik had echter niet verwacht dat het zo verschrikkelijk moeilijk zou zijn om fondsen te vinden die de laagste kosten te combineren met duurzaam, in het algemeen en bij DeGiro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:09

Duinkonijn

Huh?

Weet iemand waar ik de dividend informatie van "Janus Henderson Asian Div. Income (D)" kan vinden?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@TechLight en @Longcat heb inmiddels deze sheet gevonden met duurzame ETFs die via DeGiro beschikbaar zijn, verdeeld in opkomende en emerging markets.

Mooie lijst helaas geen enkele is opgenomen in de kernselectie. Om dit te checken zoek ik de ISINs 1 voor 1 op via Trackers (ETF's) met filter Soort op "Trackers (Gratis)". Ik neem aan dat dat hetzelfde is als de Kernselectie PDF maar meer up to date.

Ik geef mezelf nog 2 dagen om ze te vinden en anders wordt het toch de eerder genoemde niet-duurzame fondsen totdat DeGiro wel dergelijke opneemt in de kernselectie. Je hebt toch geen verkoopkosten dus kan prima voorlopig deze fondsen aanhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 20-01-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Jazco2nd zo erg zijn die aankoopkosten toch niet? Zeker niet op lange termijn (pensioen duurt vast nog even)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Longcat schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:40:
@Jazco2nd zo erg zijn die aankoopkosten toch niet? Zeker niet op lange termijn (pensioen duurt vast nog even)?
Bedoel je de ETFs in de Excelsheet? Want dat verschilt enorm. Ik heb de sheet ff online gezet met kosten en koersinformatie.
DEGIRO rekent voor niet-kernselectie de standaardbeurskosten en die varieren van €2 (Amsterdam) tot €4 (grofweg de rest van Europa) plus 0.038% (Amsterdam) tot 0.118% (grofweg de rest van Europa).

Ik loop nu door de lijstjes van onder naar boven (meeste uitsluitingen eerst). Als we naar de onderste 3 kijken:
  • IE00BYX2JD69 iShares MSCI World SRI UCITS ETF
  • aankoopkosten van London/Parijs/Milaan, lopende kosten van 0.30% en is accumulatief. Deze is misschien nog wel de mooiste optie.. brutostijging van 37% sinds oktober 2017 en 14% afgelopen 6mnd. Helaas TER van 0,30%.
  • LU1861134382 MSCI World SRI – UCITS ETF
  • fonds aankoop en verkoop kosten van 3% en 0.18% lopende kosten. Niet verhandeld in Amsterdam. Ondanks dat de aan/verkoopkosten mij afschrikken is de TER dan weer laag, 0.18%. Gek.
  • LU0629459743 EAM UIMM (UBS ETF WSRUSA)
  • Verhandeld in Amsterdam dus lagere aankoopkosten. Lopende kosten zijn 0.25%. Voor een duurzame ETF is dat best laag. In de afgelopen 3 jaar een brutostijging van ±20% (25>30). Dat gaat niet zo hard. Helaas TER van 0,38%.
Dus de verschillen zijn nogal groot. iShares SRI en EAM UIMM lijken mij van dit lijstje dan het aantrekkelijkst omdat ze de meeste uitsluitingen hebben ivm duurzaamheid. Nadeel is een vrij hoge TER tov de rest in dit lijstje. Dit had ik nooit kunnen afleiden uit de lopende kosten :|

Ook weer zoiets: als er geen (acc) bij staat in DEGIRO, is het dan altijd niet-accumulatief? En als je in de documenten niets vind over dividend of accumulative, heb je dan geen dividendkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Jazco2nd wat is die paar euro nou op tientallen jaren rendement? Vooral met lagere TER, dan verdien je het op termijn nog terug ook. Ik koop ook zoveel mogelijk binnen de kernselectie, maar niet uitsluitend.
Waar heb je die 3% aankoopkosten vandaan? Is dat die 2 of 4 euro?

Alle 3 zijn ACC. De tweede ETF in je lijstje (Amundi) had het wat meer verstopt, maar het staat in de fact sheet.

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 20-01-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Longcat het is voor mij nu een sport geworden om de allerlaagste kosten te vinden :) op de lange termijn (waar dit voor bedoeld is) maakt het inderdaad niet veel uit.
Maar de aankoopkosten van Amundi zijn wel echt 3% volgens het document waar DeGiro naar linkt.

Edit: dit zijn dus kosten van deze ETF, los van de beurskosten (2 of 4 euro) die DEGIRO rekent.

[ Voor 15% gewijzigd door Jazco2nd op 20-01-2020 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 12:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

[...]

Voor mensen in Belgie, let wel op met VWCE, het is niet helemaal duidelijk hoe deze qua tax zitten (https://www.reddit.com/r/...ere_do_you_buy_your_vwce/).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Jazco2nd Aha, daar was ik al bang voor. Dat misverstand is al eens eerder voorgekomen. Kleine lettertjes lezen:
Entry and exit charges will only apply when shares are subscribed or redeemed directly from the Sub-Fund, and will not apply when investors buy or sell such shares on stock exchanges. Investors dealing on exchange will pay fees charged by their intermediaries. Such charges can be obtained from intermediaries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-10 22:12
lol, uit het FD van afgelopen week:
'Het is net als met Tesla', zegt ceo en medeoprichter Michiel Langezaal in zijn kantoor op de dertiende verdieping van een gebouw bij het Amstel Station. 'Mensen geloven erin. En er zijn mensen die zeggen dat het niet gaat werken. In Nederland zien we dat rondom Fastned.'
Dit zou positief bedoeld moeten zijn, I guess? Onze cijfers zijn slecht maar sommige mensen geloven er in. Ik denk dat hij zijn doelgroep in elk geval aardig aanvoelt, van de aandeelhouders van Fastned schat ik dat de meerderheid ook zeer enthousiast is over het aandeel Tesla.

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 20-01-2020 22:16 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:09:
lol, uit het FD van afgelopen week:

[...]

Dit zou positief bedoeld moeten zijn, I guess? Onze cijfers zijn slecht maar sommige mensen geloven er in. Ik denk dat hij zijn doelgroep in elk geval aardig aanvoelt, van de aandeelhouders van Fastned schat ik dat de meerderheid ook zeer enthousiast is over het aandeel Tesla.
Pijnlijk artikel...
De onderneming rapporteerde in totaal 174.000 laadsessies in het vierde kwartaal. Dat komt neer op gemiddeld zestien sessies per dag bij zijn 114 stations.
..en..
'Bij de tien drukste stations van Fastned zie je wel vijftig tot honderd klanten per dag voorbijkomen.'
Dus de 10 drukste stations hebben 500 tot 1.000 laadsessies per dag van de ~1825 (114*16). Dan zijn er dus 104 stations met een totaal van 825-1325 sessies. Per station 8 tot 13 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Theorievraagje. Gisteren waren de beurzen in de VS gesloten. Hoe wordt op zo'n moment de waardering van een op een Europese beurs genoteerde ETF bepaald die VS aandelen bevatten, zoals VWRL of een S&P 500 ETF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Die staan ook deels stil, afgezien van valuta fluctuaties. Het is niet mogelijk om arbitrage te doen met ETF's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ETFs kunnen nog steeds verhandeld worden. Als er op zo'n niet-handelsdag (in de VS) nieuws verschijnt dat invloed heeft op de (verwachte) beurswaarde van een groot bedrijf, sector of de hele markt, dan zal de prijs van een ETF (tijdens de handel in Europa) al meebewegen, in de richting van de verwachte beurswaarde bij de opening van de beurs op de eerstvolgende handelsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:21
Longcat schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:22:
[...]

Pijnlijk artikel...

[...]

..en..

[...]

Dus de 10 drukste stations hebben 500 tot 1.000 laadsessies per dag van de ~1825 (114*16). Dan zijn er dus 104 stations met een totaal van 825-1325 sessies. Per station 8 tot 13 per dag.
Is dit niet een beetje een kip/ei verhaal. Natuurlijk moet er ook vraag zijn, maar de vraag wordt vanzelf gecreeerd als het wagenpark steeds meer op elektra gaat draaien. En als die er éénmaal is, dan moet Fastned daar wel van kunnen profiteren. Als zij de grootste netwerk hebben, dan zal de omzet vanzelf rechttrekken. Maar tot die tijd, is het vooral een lange adem hebben en hopen dat het bedrijf niet onder de kosten gaat zwichten.

Disclaimer: Heb zelf geen aandelen Fastned.

[ Voor 42% gewijzigd door Robkazoe op 21-01-2020 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:45:
Theorievraagje. Gisteren waren de beurzen in de VS gesloten. Hoe wordt op zo'n moment de waardering van een op een Europese beurs genoteerde ETF bepaald die VS aandelen bevatten, zoals VWRL of een S&P 500 ETF?
Hoe waardeert de markt Microsoft? Daar is ook geen onderliggend mandje aandelen dat je real-time kan uitrekenen. Antwoord: die prijs wordt niet letterlijk 'berekend' maar is slechts het evenwicht tussen vraag een aanbod. Zelfde met S&P 500 ETF's gisteren. Als iedereen vind dat S&P 500 ETF's 10% hoger moeten handelen dan handelen ze 10% hoger, of de onderliggende beurs nou open is of niet. Als er 1 ETF handelt op +5% en een andere op -5% dan kan een arbitrageur de eerste ETF shorten en de tweede kopen, ongeacht of de markt in Amerika open is of niet. Dus alles blijft 'vanzelf' (lees: doordat er genoeg mensen mee bezig zijn) in evenwicht. In de praktijk zijn de E-mini futures vaak het meest liquide product en is de beweging daar 'leidend'. Maar als iemand in Europa voor 100 miljard aan Vanguard S&P 500 ETF's gaat kopen dan gaat de future (en alle andere producten) vanzelf mee omhoog. Arbitrage werkt twee kanten op. De prijs van de ETF kun je afleiden van de onderliggende index, maar de (virtuele stand van de) onderliggende index kun je ook afleiden van de ETF.

Dit heb ik ergens begin 2019 in dit topic gegooid:
Dus als bijvoorbeeld de Amerikaanse beurs nog niet open is dan is het de taak van market makers (of eigenlijk van de markt in zijn geheel) om in te schatten wat het mandje aandelen waard is - afhankelijk van hoe andere beurzen, futures en fondsen bewegen, nieuws, beurssentiment en wat andere market makers / beursparticipanten doen.
Overigens, als je een World ETF koopt zit daar altijd een groot component in dat niet verhandeld wordt. Als je hier rond de middag VWRL koopt is de beurs in Amerika nog niet open maar Australie en Hong Kong zijn al dicht. Bovendien is er op bijna elke dag wel ergens een random feestdag waardoor er een beurs gesloten is. In die ETF's zit dus altijd een schattingscomponent, want pas de volgende dag (of nog later, bijv. rond de kerst met alle feestdagen - iemand in dit topic informeerde deze kerst waarom het zo lang duurde voor zijn order settelde) weet je de closing prints van alle onderliggende aandelen en dus de prijs waarop je daadwerkelijk kan creeren / redeemen.

[ Voor 88% gewijzigd door writser op 21-01-2020 11:43 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
https://www.iexprofs.nl/N...umpt-externe-fondsen.aspx

Ik had het idee dat aardig wat mensen hier aan het overstappen waren naar ING, om dan te gaan beleggen in NT fondsen. Vallen die fondsen onder dit besluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:13:
[...]

Volgens mij heb ik deze vraag een hele tijd geleden in dit topic al eens beantwoord.
Bedoel je deze post?

De vraag die ik probeer te beantwoorden is deze: wanneer je wil kopen of verkopen, zou het op die dag gesloten zijn van de buitenlandse beurs een goede reden kunnen zijn om de koop of verkoop uit te stellen? Ik zou zelf denken van niet, maar ik kan het niet onderbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Yes, die bedoelde ik. Kon 'm zelf niet vinden dus een soortgelijk verhaal weer opnieuw getikt ..

Als de beurs in de US dicht is dan is de markt vaak iets minder liquide. Als pensioenfonds zou ik zo'n dag niet gebruiken om een positie van 100 miljard te liquideren. Dan heeft je order waarschijnlijk iets meer invloed op de markt (lees: je drukt de prijs sneller omlaag) dan als de US wel open zou zijn.

Maar met orders onder de 10 a 100 miljoen ofzo ga je de markt echt niet verplaatsen en maakt het geen ene bal uit dat de US dicht is. En de meeste mensen in dit topic zullen daar wel onder zitten :P .

Zijdelings gerelateerd, wat je soms wel ziet is dat als belangrijke cijfers uitkomen (non-farm payrolls, rentebesluiten) op een vast tijdstip (zeg 14:00), market makers vaak even hun quotes een minuutje terugtrekken uit de markt voor het geval er iets onverwachts gebeurt. Als je precies dan je order inschiet kun je in theorie een iets slechtere uitvoering krijgen. De kans daarop is ook bijzonder klein en je kan het makkelijk voorkomen door je order niet om xx:59 of xx:29 in te leggen. En door nooit market orders te gebruiken, maar dat moet je sowieso niet doen. Maar goed, allemaal erg theoretisch en als particulier zou ik me ook hier niet al te druk om maken.

[ Voor 17% gewijzigd door writser op 21-01-2020 12:04 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trasos schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:37:

Ik had het idee dat aardig wat mensen hier aan het overstappen waren naar ING, om dan te gaan beleggen in NT fondsen. Vallen die fondsen onder dit besluit?
ob Homan, hoofd ING Investment Office: “De afgelopen tien jaar hebben de door ING beheerde portefeuilles met individuele aandelen en obligaties beter gepresteerd dan portefeuilles met daarin alleen beleggingsfondsen. We verwachten deze resultaten door te trekken."
En de laatste 30 jaar? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 17:33

Lees het artikel eens goed door voordat je er een conclusie aan verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33

In mijn optiek betreft het hier alleen de mensen die aan beheerd beleggen doen.

Kan mij niet voorstellen dat ze voor de particuliere klant die zelf belegd de markt dicht gaan gooien.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:02:
[...]

Lees het artikel eens goed door voordat je er een conclusie aan verbind.
Ik verbond nog geen conclusies, vandaar dat ik het vroeg.
Panzer_V schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:03:
[...]

In mijn optiek betreft het hier alleen de mensen die aan beheerd beleggen doen.

Kan mij niet voorstellen dat ze voor de particuliere klant die zelf belegd de markt dicht gaan gooien.
Dat klinkt wel aannemelijk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Hoe doet ons belastingstelsel het trouwens ten opzichte van de Amerikaanse?
Welke stelsel is duurder voor long term investors?

En wat voor invloed heeft dit voor de Nederlanders met een buy and hold strategy aangezien een groot voordeel hiervan is voor Amerikanen, dat ze dan geen capital gains tax hoeven te betalen en ze die kunnen compounden.

Ik vind het een beetje krom dat wij geen capital gains tax hebben maar een vaste belasting.

Mensen die niet in aandelen handelen en geen rendement hebben gehaald in 2019 nu met die spaarrente, betalen net zoveel als mensen die in 2019 30% hebben behaald op de beurs. (als 2 mensen hetzelfde vermogen hebben). Die mensen die niet beleggen bloeden gewoon 1-1.5% van hun vermogen weg elk jaar bizar. Die mensen zouden in Amerika geen belasting hoeven betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door AudiRS3 op 21-01-2020 14:41 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.