Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Zag deze zojuist op Twitter langkomen, leek me wel relevant met betrekking tot de recente discussie:

• Drakin-Korin
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-01 12:36
Pakhaas schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:20:
Beurzen schieten omhoog, heeft dat te maken met dat de eerste dreiging tussen Iran en Amerika lijkt afgewend?
Januari heeft statistisch gezien altijd de grootste stijging
Zie het januari effect:
https://www.beursduivel.b...-januari-effect-echt.aspx

Daarbij komt dat de Europeese beurzen al een tijd achterlopen op de Amerikaanse, en dus meer kans krijgen op een fikse stijging.

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-01 20:58
Als ik zo her en der lees lijkt iemand het te linken aan de Tesla hype maar ook aan: https://www.linkedin.com/...agement-voor-tom-simonts/

We hebben het aandeel natuurlijk hier een paar keer laten passeren toen vroeg ik nog of het met het oog op de energietransitie een goede keuze zou zijn. Blij dat ik daarna wat had aangekocht maar twijfel of ik nu niet even moet cashen en op een later moment weer wat terug zou kopen lijkt wel beetje gehyped nu. Beleggen is toch wel een flink stukje psychologie :D

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:51
dieselb0y schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:00:
[...]

Als ik zo her en der lees lijkt iemand het te linken aan de Tesla hype maar ook aan: https://www.linkedin.com/...agement-voor-tom-simonts/

We hebben het aandeel natuurlijk hier een paar keer laten passeren toen vroeg ik nog of het met het oog op de energietransitie een goede keuze zou zijn. Blij dat ik daarna wat had aangekocht maar twijfel of ik nu niet even moet cashen en op een later moment weer wat terug zou kopen lijkt wel beetje gehyped nu. Beleggen is toch wel een flink stukje psychologie :D
Maar waarom nu ineens? De stijging is voor een aandeel echt abnormaal te noemen.

Ik zit er natuurlijk niet in :( :+

BlaBlaBla

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-01 18:59
Alfen is zowiezo al +15% dit jaar, en bijna verdubbeld sinds augustus. Niet echt iets van 1 dag dus.

Kan natuurlijk ook FastNed nieuws zijn (+150% QoQ??) welke kwa blootstelling gelijk is, beiden zijn volledig afhankelijk van adapatie van elektrische voortuigen. Als de een gaat, is het ergens logisch dat de ander ook bijzondere cijfers zal gaan laten zien.

Xanaroth wijzigde deze reactie 09-01-2020 15:10 (15%)

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19:13
klaasvaak1853 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:12:
[...]

Top. Weer wat geleerd, het dus dus niet zo simpel als een laadpaal in een stopcontact stoppen.
De netbeheerders hebben dolle pret want zij zorgen voor de aansluiting (= hoogspanningscabine). Zelfs al komt er geen kat tanken ze verdienen er aan.

• Edwin__
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:12
Strider schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Maar waarom nu ineens? De stijging is voor een aandeel echt abnormaal te noemen.

Ik zit er natuurlijk niet in :( :+
Ik wou er eigenlijk al een 3 weken geleden in stappen, maar helaas vanwege omstandigheden niet van gekomen. Nu wacht ik even tot de hype wat over is, en hopelijk een kleine prijs daling.

De reden dat TSLA zo omhoog knalt heeft meerdere redenen;

-Shanghai Gigafactory operationeel in 10 maanden tijd.
-Model Y gaan geruchten over dat flink voor licht op schema. Q1 waarschijnlijk al uitrol naar klanten. Model Y is voor 70% hetzelfde als de Model 3, verwachting dat hier dus geen productie problemen meer gaan optreden.
-Vraag blijft groter dan aanbod, Q1 gaat gebruikt worden om weer voorraden op te bouwen, aangezien ze nu meer uitleveren als ze produceren.

Longterm: Solid State Battery
Nog onduidelijk of ze hier echt mee bezig zijn, maar er is al gehint op de 1.000.000 mile battery.

Edwin__ wijzigde deze reactie 09-01-2020 22:32 (6%)

Discogs

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:33
Hielko schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:40:
Zag deze zojuist op Twitter langkomen, leek me wel relevant met betrekking tot de recente discussie:

[Afbeelding]
Tsja, is natuurlijk maar beperkt tot dit tijdslot. Pak je de S&P waarde van mei 2000 tot maart 2009, dan kun je hier toch weer een totaal andere kijk op hebben. Een periode waarin je al niet 1 keer een daling van 50% hebt doorstaan, maar nu wederom op een daling van 50% zit.

Nu zal ik zeker niet iedereen adviseren om te gaan verkopen. Maar ik kan mij wel voorstellen dat indien je al wat ouder bent, je pensioen leeftijd begint te naderen, je je geld binnen relatief korte termijn toch wilt gaan uitgeven, dat timing tot verkopen uitermate spannend kan zijn. Wat uiteindelijk de trigger wordt voor de volgende beurscrash is tenslotte slecht te voorspellen.

En laten we wel wezen. De beurs crashes zoals wij deze hebben kunnen zien in de afgelopen twee decennia zijn uiteraard peanuts in vergelijking met een heftige crash zoals de Wall Street crash van 1929. Kijk je naar de waardevermeerdering van de DJIA in deze 10 voorafgaande jaren, en het onderliggend sentiment dat deze waardevermeerdering teweeg bracht, dan zijn er zekere gelijkenissen met de huidige groei van het afgelopen decennium.

Na de crash? Ruim 25 jaar tot herstel tot het niveau van 1929. Dat is toch wel even een periode om door een zure appel heen te bijten ;). Indien je beleggingshorizon langer is dan deze termijn, dan zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. Je net worth zal uiteraard een hit krijgen, maar je hebt in ieder geval nog voldoende tijd om op te bouwen. Maar zelfs indien jij nog 'ruim' 10 jaar verwijderd bent tot je pensioen en je beleggingsrendement overwegend hiervoor wilde inzetten? Tsja, dan loop je toch een zeker risico.

Angst voor een crash zou geen motivator moeten zijn tot paniekverkoop. Maar de kennis dat een crash onvermijdelijk is moet je wel doen realiseren om afhankelijk van je beleggingsdoelen tijdig af te bouwen dan wel uit te stappen, ook al betekent dat een verlies aan verder onzeker rendement op de koop toe te nemen.

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:55
@psychodude Eens dat je beleggingshorizon sterk bepalend is voor de mate van risico die je kunt lopen. Het scheelt sowieso om - als je al 100% in aandelen zit - wereldwijd te beleggen om te voorkomen dat je in een Japan scenario kunt komen.

En bij een globale (aandelen)crisis kan alleen eventueel een gespreide portefeuille zoals een Permanent Portfolio nog redding brengen.

• Xanaroth
Hielko schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:40:

[Afbeelding]
Op zich wel relevant, als je kijkt naar de typische bubbel verlopen. Zou mij persoonlijk niets verbazen als we ergens iets van 'bear trap' (eind 2015, dow falls 1000 pts) danwel 'first sell-off' (dec 2018 dip?) achter de hand hebben en langzaam aan toch een eind gaat komen.

We lijken namelijk op een punt te komen dat er aan de koffietafel over beleggen wordt gepraat, mensen elkaar overtuigen (zoals jouw plaatje) dat ze moeten beginnen of hoe geweldig het is, en het weer in de media zit met o.a. reclames. Net zoals ondertussen steeds meer mensen een huis te verhuur hebben naast hun eigen woning. Toen wij gingen samenwonen afgelopen jaar, was men ook druk af aan het vragen waarom we toch de woningen niet aanhielden voor de verhuur...

Zelfs paar keer horen vallen dat 'het deze keer anders is' want [ lage rente, woningnood, lage werkloosheid, ...]. Dat is toch een van de weinige zinnen waar ik graag goed op let in de omgeving.

Ter referentie, wij hebben nu in pakweg 5 jaar tijd 200k (op papier!!) verdient aan beurs+vastgoed, waarvan >100k in de laatste 2 jaar. Als dergelijk scenario geen bubbel schreeuwt... samen met dat steeds meer mensen interesse krijgen in investeringen in vastgoed&aandelen, weet ik het ook niet meer.

Verwacht korte termijn nog niet veel vuurwerk, maar zit stiekem naar 'greed/delusion' periode te kijken en af te vragen waar we ongeveer zitten. Eind dit jaar, volgend jaar... wie weet.
Mocht ik het fout hebben en dat er geen bubbel gaande is, dan gaan wij in dit tempo binnen 5 jaar met pensioen, ruim voor ons 40e levensjaar 8)7

Xanaroth wijzigde deze reactie 10-01-2020 09:15 (10%)

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Van mij mag de boel in ieder geval klappen. Liever eerder dan later! (Net een jaartje bezig met beleggen en eind 20)

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:38

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazienza schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:16:
Van mij mag de boel in ieder geval klappen. Liever eerder dan later! (Net een jaartje bezig met beleggen en eind 20)
Ik heb twee keer een krach van dichtbij meegemaakt. De 2000 dotcom als student, de 2008 lehman&co als werkende in de financiële sector.

Laat ik je vertellen dat een echte beurskrach veel leed met zich mee brengt. Ik heb van dichtbij veel meegemaakt. Van klanten met 4,5 miljoen margin die een margincall kregen tot aan collega's die ontslagen werden, hun huis niet meer konden betalen (want ze waren een bankstel, oftewel...beide werkzaam bij dezelfde bank en beiden ontslagen) en deze met verlies moesten verkopen.

Een echte krach veroorzaakt veel leed en laat levenslange littekens achter....ik heb ze nu nog steeds.

Neen, ik zal nooit zeggen "laat de boel maar klappen". Dat is echt niet tof. Idealer zou een geleidelijke daling/ neutraallijn zijn. Beetje zoals in de tweede helft vorige eeuw gebruikelijk was.

Vergis je niet....2000 en 2008 waren in de orde van grootte van 1929 en niets vergeleken met de crashes uit de jaren 70/80. Het is al zeer bijzonder dat er twee keer in 10 jaar een mega krach heeft plaatsgevonden. De volgende mag wat mij betreft echt nog even zo'n 60 jaar op zich laten wachten.....

ps. offtopic: ik ga toch ook niet 'hopen' op WO3 omdat dan de aandelenkoersen zo lekker stijgen! (ja...een wereldoorlog is super goed voor de aandelenbeurzen, mits je aandelen van de overwinnende kant hebt).

Panzer_V wijzigde deze reactie 10-01-2020 09:27 (7%)

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Panzer_V schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:24:
[...]

Ik heb twee keer een krach van dichtbij meegemaakt. De 2000 dotcom als student, de 2008 lehman&co als werkende in de financiële sector.

Laat ik je vertellen dat een echte beurskrach veel leed met zich mee brengt. Ik heb van dichtbij veel meegemaakt. Van klanten met 4,5 miljoen margin die een margincall kregen tot aan collega's die ontslagen werden, hun huis niet meer konden betalen (want ze waren een bankstel, oftewel...beide werkzaam bij dezelfde bank en beiden ontslagen) en deze met verlies moesten verkopen.

Een echte krach veroorzaakt veel leed en laat levenslange littekens achter....ik heb ze nu nog steeds.

Neen, ik zal nooit zeggen "laat de boel maar klappen". Dat is echt niet tof. Idealer zou een geleidelijke daling/ neutraallijn zijn. Beetje zoals in de tweede helft vorige eeuw gebruikelijk was.

Vergis je niet....2000 en 2008 waren in de orde van grootte van 1929 en niets vergeleken met de crashes uit de jaren 70/80. Het is al zeer bijzonder dat er twee keer in 10 jaar een mega krach heeft plaatsgevonden. De volgende mag wat mij betreft echt nog even zo'n 60 jaar op zich laten wachten.....

ps. offtopic: ik ga toch ook niet 'hopen' op WO3 omdat dan de aandelenkoersen zo lekker stijgen! (ja...een wereldoorlog is super goed voor de aandelenbeurzen, mits je aandelen van de overwinnende kant hebt).
Wat ik meer bedoelde is dat als het toch moet gebeuren (een crash) dan liever eerder dan later. En uiteindelijk is het onvermijdelijk, en ja dan zijn er verliezers.

Verder: ik heb inderdaad ontzettend veel medelijden met de banken en de mensen die voor banken werken. Ze krijgen een hongerloontje en wanneer er problemen komen lopen ze tot overmaat van ramp het risico hun baan kwijt te raken! Misschien moeten we een bankiersprotest op het malieveld organiseren omdat de maatschappij ze zo in de steek laat.

Off topic: ik heb meer compassie met postbodes, schoonmakers, mensen in de zorg, politie agenten. Sorry.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Niet heel veel mensen hier zullen nog bij Binck zitten, maar ze hebben hun tarieven weer iets verhoogd (ik neem aan per 1 januari). Binck Green is van €3 + 0,01% per maand naar €3,50 + 0,01% per maand gegaan, tot een portefeuillebedrag van EUR 450.000 (was EUR 400.000). Daarmee komen de jaarlijkse kosten voor Binck Green nu op minimaal EUR 42 (was EUR 36) en maximaal EUR 582 (was EUR 516). Tarieven voor orders zijn niet aangepast.

Grootbanken zijn inmiddels goedkoper, alleen bieden die in het algemeen minder beurzen aan. Het aanbod wordt zo wel heel schraal... :/ Het begint te lijken op de situatie vóór 2004.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Voorlopig zit ik nog op Binck inactive :)

• Cocytus
  • Niet online
Ik ook, maar ik begreep uit een eerdere reactie in dit topic dat Binck Inactive binnenkort geheel zou verdwijnen:
JohanNL schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:54:
[...]

Heb mail terug met: '' U vraagt ons om uw rekening om te zetten naar Binck Inactive. Dit is niet mogelijk, Binck Inactive zal binnenkort geheel verdwijnen. ''
Dus het is tijd om een nieuwe broker te zoeken.
We zullen het wel zien.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Cocytus schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:25:
Niet heel veel mensen hier zullen nog bij Binck zitten, maar ze hebben hun tarieven weer iets verhoogd
Let wel, het gaat om Binck 'Zelf beleggen'. Binck Fundcoach hanteert andere tarieven

Skyaero wijzigde deze reactie 10-01-2020 10:31 (56%)

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:52
writser schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:27:
Ik heb de afgelopen dagen een aardige positie opgebouwd in TVG (Triodos Vastgoedfonds): https://www.triodos-im.com/funds/triodos-vastgoedfonds . Laat ik voor de verandering niet meteen een paar a4-tjes volkladden waar niemand in geinteresseerd is. Ik draai het om: iemand enig idee waarom ik het gekocht heb? Ik kan alvast verklappen: niet omdat ik graag ethisch verantwoord vastgoed wil bezitten. Waarom denk je dat het een goede (of slechte!) aankoop is? Wat denk je dat het waard is? Ben benieuwd of iemand een gokje wil wagen.
Deze week uitstekend nieuws vanuit Triodos. De liquidatie van het Triodos vastgoedfonds is afgerond en de laatste distributie komt uit op E0.666 (link), een stuk hoger dan de initiele schatting van E0.58 - E0.62 uit dit persbericht. Niet mijn beste belegging ooit, in eerste instantie waren mijn berekeningen over de geschatte liquidatieopbrengsten te optimistisch en dus heb ik te vroeg te veel ingeslagen. Dat gezegd hebbende, ik heb in oktober aardig wat stukjes van de stub kunnen inslaan op prijzen tussen E0.42 (E3.02 cum dividend) en E0.53. Dat leken me idiote prijzen gezien de guidance van Triodos en die trades pakken uitstekend uit (maar waren ook prima als de laatste distributie in lijn was met de guidance van Triodos zelf). Ook in december en januari kon je de stub nog kopen op E0.56 - E0.58, prima prijzen gezien de geschatte opbrengsten en -timeline. Helaas was ik deze maanden iets te gierig en heb ik slechts een beperkt aantal stukjes binnengekregen op E0.56, terwijl er redelijk wat omging op E0.57 en E0.58. Specifiek op 10 december 200k stukjes en 7 januari 60k stukjes op 58 cent. Beide helaas gemist. 7 januari zat ik op een tropisch eiland (die stukjes gingen naar een ander forum-lid). Voor 10 december heb ik niet eens een slap excuus ..

writser wijzigde deze reactie 10-01-2020 12:45 (4%)

Onvoorstelbaar!

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:36
Alfen is het enige aandeel naast mijn NT fondsen dat ik aanhield. Simpelweg omdat ik het een prachtig bedrijf vind. Vandaag op 20,65 euro toch maar mijn winst genomen. Een verdubbeling van de waarde kan ik niet laten liggen. De tijd zal leren of het een juiste beslissing is.

• JohanNL
  • Laatst online: 19:41
Cocytus schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:30:
Ik ook, maar ik begreep uit een eerdere reactie in dit topic dat Binck Inactive binnenkort geheel zou verdwijnen:

[...]

We zullen het wel zien.
Inderdaad is dit vreemd, wellicht zijn ze toch bang veel klanten te verliezen.
Ik zal binnenkort weer eens een mailtje sturen of het nu wel omgezet kan worden naar Binck Inactive.
Of anders blijf ik mijn porto langzaam afbouwen en ga ik binnenkort bij ze weg.
Genoeg alternatieven met geen bewaarloon én veelal lagere tarieven; Flatex, degiro, Bux0.

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-01 20:58
OosterF schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:55:
Alfen is het enige aandeel naast mijn NT fondsen dat ik aanhield. Simpelweg omdat ik het een prachtig bedrijf vindt. Vandaag op 20,65 euro toch maar mijn winst genomen. Een verdubbeling van de waarde kan ik niet laten liggen. De tijd zal leren of het een juiste beslissing is.
Nu ben ik geen professionele belegger maar een tijdje terug vroeg ik hier of bv Alfen niet interessant was met het oog op de energietransitie en de green-deal die er aankomt. Toch wel leuk om een beetje gelijk te krijgen. Maar jullie kennen ook wel het gevoel, had ik nou maar.. <insert bedrag> meer aangekocht toen :D

Dus zelfs met deze prijs zou het nog een goede lange termijn investering zijn..
(ABM FN-Dow Jones)Berenberg beschouwt het Nederlandse Alfen als één van de winnaars van de energietransitie die in Europa plaatsvindt. Dit meldde de bank in een stevig rapport over Europese midcap-aandelen.

De analisten van Berenberg verwachten dat Alfen als één van de winnaars uit de bus zal komen dankzij de jarenlange ervaring en de leidende positie van het bedrijf in Nederland. "Op een eigen hoog- en middenspanningsnet voor bedrijven in het vrije domein hebben zij een marktaandeel van 75 procent en een marktaandeel van 30 procent in het opladen van elektrische auto’s”,aldus Berenberg.

Ook benadrukte de zakenbank dat Alfen wordt beschermd door hoge toetredingsdrempels.

"Ondanks de recente sterke koersstijging, blijven we van mening dat de huidige waardering een goede investeringskans biedt voor de lange termijn", aldus de analisten van Berenberg.

Berenberg heeft een koopadvies op Alfen met een koersdoel van 22,00 euro.

• JohanNL
dieselb0y schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:39:
[...]

Nu ben ik geen professionele belegger maar een tijdje terug vroeg ik hier of bv Alfen niet interessant was met het oog op de energietransitie en de green-deal die er aankomt. Toch wel leuk om een beetje gelijk te krijgen. Maar jullie kennen ook wel het gevoel, had ik nou maar.. <insert bedrag> meer aangekocht toen :D

Dus zelfs met deze prijs zou het nog een goede lange termijn investering zijn..

[...]
En dat niet alleen, je moet er ook maar geld voor hebben klaarliggen en/of de keuze maken een ander bepaald aandeel niet te kopen, en daarvoor in de plaats voor Alfen te gaan.
Maar er zijn wel vaker buitenkansjes, met bijvoorbeeld Kiadis Pharma laatst, kon je je inleg ook meer dan verdubbelen binnen een paar dagen ;)
Inmiddels is dat aandeel ook weer flink gezakt en dat kan natuurlijk ook weer gebeuren met Alfen.

Maar sowieso was iedereen het er volgens mij wel over eens dat Alfen interessant was, maar dat andere aandeel, Fastned, waar ook een ''pump&dump'' aan de gang was, juist niet.
Alfen blijft wat mij betreft ook wel interessant, alleen is het de vraag of dat het ook zo is voor de huidige koers.
En zoja, is het ook de vraag of de koers niet nog eens gaat halveren in waarde en het dus achteraf gezien beter was geweest om nog even te wachten.

• Cocytus
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:14:
[...]

Inderdaad is dit vreemd, wellicht zijn ze toch bang veel klanten te verliezen.
Ik zal binnenkort weer eens een mailtje sturen of het nu wel omgezet kan worden naar Binck Inactive.
Of anders blijf ik mijn porto langzaam afbouwen en ga ik binnenkort bij ze weg.
Genoeg alternatieven met geen bewaarloon én veelal lagere tarieven; Flatex, degiro, Bux0.
Van deze drie vind ik Flatex en Bux toch echt geen serieus alternatief, en DeGiro eigenlijk ook niet (maar die discussie is al veel vaker gevoerd en hoeft wmb niet overgedaan te worden), en de overname door Flatex maakt dat er niet beter op. Het is dus wel écht schraal nu.

• JohanNL
Cocytus schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Van deze drie vind ik Flatex en Bux toch echt geen serieus alternatief, en DeGiro eigenlijk ook niet (maar die discussie is al veel vaker gevoerd en hoeft wmb niet overgedaan te worden), en de overname door Flatex maakt dat er niet beter op. Het is dus wel écht schraal nu.
Een 1:1 alternatief is het zeker niet maar het staat je natuurlijk altijd vrij om er een combinatie van te maken, daar ben ik dan nu ook mee bezig en dan heb je vrijwel alle mogelijkheden van Binck tot je beschikking maar dan tegen veel lagere kosten.
Sterker nog, er is dan ook wel weer meer mogelijk zoals het aankopen van Amerikaanse aandelen in euro's bij Flatex en bij Degiro heb je volgens mij toegang tot meer beurzen.
Maar het liefste houd ik mijn Binck rekening nog aan, maar dan zonder die stomme '' service fee '' elke maand en dan vind ik het ook helemaal niet erg om eens een keer wat extra te betalen voor een uitgevoerde order...

• writser
  • Laatst online: 17:52
Cocytus schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Eens. Om het nog erger te maken: ik ben bang dat Binck de komende jaren nog veel verder achteruit gaat. Ik heb bijzonder weinig vertrouwen in wat Saxobank gaat uitvreten met Binck in de toekomst, gezien mijn ervaringen met hun eigen platform. Bux is een speelgoedje, geen serieuze broker. Flatex biedt ook geen directe markttoegang en is enorm basic. DeGiro heeft ook zeker zijn nadelen, die inderdaad al tot in den treure zijn besproken in dit topic. Zelf actief beleggen bij een van de Nederlandse banken is duur met een beperkt aanbod aan beurzen, in elk geval de laatste keer dat ik daar naar gekeken heb. Voor Europese aandelen ben ik eigenlijk alleen te spreken over Interactive Brokers. Maar bijv. het AIM segment in London is daar weer niet compleet beschikbaar en ze doen niet zo makkelijk over aandelen toevoegen als Binck.

In Amerika heb ik nog accounts bij TDAmeritrade, ETrade en Schwab als 'fatsoenlijke' brokers. Maar die bieden alleen US trading aan. En bovendien geloof ik dat je bij geen van de drie als Nederlander tegenwoordig nog een account kan openen.

Keus is inderdaad best beperkt als je in Europa wat aandeeltjes wil handelen zonder een rib uit je lijf te betalen.

writser wijzigde deze reactie 10-01-2020 18:23 (5%)

Onvoorstelbaar!

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Ik heb vanavond ook ABN maar even gebeld om NT small cap toe te voegen aan zelf beleggen basis. De vriendelijke meneer aan de lijn dacht dat de kans niet zo groot zou zijn, omdat het wel bij 'zelf beleggen plus' zit, maar dat kost natuurlijk weer meer. Maar hij zou het ook doorgeven, dus alle beetjes helpen wellicht.

• JohanNL
Ik kijk wel eens op finanzen.nl maar die lijkt niet meer te bestaan (?!) en door te linken naar de Duitse website finanzen.net
Iemand enig idee?

• Ko.Kane
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18:33
Even een cross-quote uit FO topic:
Magpie schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Licht bewerkte kopie uit beleggingstopic, kort antwoord: maandelijks per saldo behoorlijk transactievolume waarbij soms de hele portfolio wordt omgegooid en soms alleen verhoudingen worden aangepast. Beperking van transactiekosten en liquiditeit van de ETF's is dus naast de TER van de ETF's voor mij ook belangrijk.

Concreet voorbeeld voor een eventueel geïnteresseerde lezer: mijn asset allocation is op dit moment 56% goud, 17% Europese aandelen en 27% Amerikaanse aandelen. Iedere maand pas ik dat aan voor de asset classes die dan momentum hebben (waarin te beleggen), waarbij ik via een minimum variance algoritme de weging bepaal tussen deze asset classes (hoeveel in ieder asset). Tot slot relateer ik de verwachte ex ante volatiliteit van deze portfolio aan mijn gewenste risico en pas ik leverage toe in dit geval (36%) om op dit (ex ante) gewenste risico van 8% te komen.

Klinkt ingewikkeld, maar is een concrete toepassing van Adaptive Asset Allocation. Zit allemaal in een excelletje dat ik maandelijks bijwerk met de nieuwe koersdata. In feite betekent deze uitkomst voor januari 2020 dat aandelen en goud het de afgelopen periode goed hebben gedaan qua rendement en dat deze beide asset classes ongeveer even volatiel zijn (plus-minus 50/50 verdeling). Tot slot betekent het feit dat er leverage toegepast kan worden dat ze zeker niet synchroon hebben bewogen.

Het doel is natuurlijk om te profiteren van een aanhoudend goede performance (rendement via momentum) en mocht er één achterblijven dat de ander (meer of minder) tegengesteld beweegt (risicobeheersing). Dit kan hopeloos misgaan als bijvoorbeeld ineens obligaties gaan renderen en beide omlaag gaan. Na de aanval op de Iraanse generaal werkte het wel goed, goud steeg harder dan aandelen daalden. Als de rust weerkeert gaat goud natuurlijk omlaag en gaan aandelen stijgen, hopelijk blijft er wat achter op de strijkstok.

De aanname is dus dat het verleden in de meerderheid van de gevallen iets vertelt over de toekomstige rendementen en volatiliteit/correlaties. En dat het daarmee nuttig is om hier "bets" op te doen iedere maand. En dat de Asset Allocation beslissing voor 80-90% bepalend is voor rendement en risico van portfolio.

Het voorgaande is slechts een voorbeeld van een methode met dynamische wisseling en weging tussen asset classes. De Permanent Portfolio werkt met vaste wegingen voor de diverse asset classes. Veel simpeler, alleen wel herbalanceren op vastgestelde momenten.
Heb je wat links met meer info hier over? Inclusief de wiskunde benodigd om dat uit te rekenen zoals jij doet?

Permanent portfolio of nog simpeler xx% aandelen en yy% obligaties (of nu gewoon cash) ben ik mee bekend. Echter ben ik ben niet thuis in de wat gecompliceerde portfolio's maar mijn eerste gevoel is: als je altijd pas na een maand het momentum vast stelt: mis je dan niet steeds de push en zit je niet te vaak achter het net? Ik neem aan dat je goede redenen/bewijs hebt dat dit netto niet zo werkt en dat er wel een edge is?

edit: Doe je dit al langer trouwens? Ik las net dat in 2019 een gedempt resultaat had, wat je weet aan het lagere risico profiel. Maar hoe verliep bv 2018 zat je daar ook rond ~8%?

• Magpie
  • Laatst online: 21:55
@Ko.Kane

Natuurlijk loop je ook regelmatig achter de feiten aan... vooral momentum wisselingen zijn vervelend. Met name de tweede helft van 2019 deden aandelen het zeer goed en was de verschuiving daarnaar toe te laat. Begin 2019 waarin aandelen sterk daalden was daarentegen weer prima. Maar eigenlijk moet je de vergelijking met 100% aandelen loslaten. In 2018 belegde ik nog niet zo.

Maar zowel 2018 als 2015 waarin veel asset classes het niet zo best deden ook voor deze methode niet best. Ik heb hier een link naar een eenvoudig voorbeeld van een backtest volgens deze methode. https://www.portfoliovisu...ing-model#analysisResults Dit geeft een aardig beeld wat deze methode in 2008 en 2011 zou kunnen doen. Maar geeft ook aan dat het verschil met 100% aandelen in jaren enorm kan zijn, zowel positief als negatief.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2328254 voor de theoretische achtergrond en een IMHO redelijk toegankelijke introductie. Let daarin ook op het belang van een goede asset universe met voldoende onafhankelijkheid in return drivers.

https://gestaltu.com voor de uitgebreide achtergrond met de toepassing van Risk Parity.

Als je een eigen modellering gaat maken is met name de laatste website onontbeerlijk. Hier staan ook wel eens artikelen met links naar Excelformules. Maar ook diepergaande analyses over momentumindicatoren. Ik middel nu bijvoorbeeld de (co)variantie over 1-6 maanden en bepaal 3 indicatoren voor momentum gemiddeld over 3-6-9-12 maanden. Nog lang geen optimaal wiskundig model, maar haalt hopelijk de grootste ruis eruit. In Excel gebruik ik de optimizer om voor de 2-4 op basis van momentum gekozen ETF's de minimale variantie te berekenen.

Edit: ik zie dat de verwijzing naar de backtest niet goed werkt. Daarom hierbij de meeste parameters, maar als je de achtergrond leest is het niet heel moeilijk meer.

Timing Model: Adaptive Allocation

Tickers: VTSMX VGTSX VUSTX VGSIX ^GOLD  (voorbeeld eenvoudig maar wel vrij breed universe)

Performance Periods-Multiple Periods 

Period Weighting-Weight performance 

Exclude Previous Month-No 

Volatility Period-3 months  

Assets to hold-3 

Allocation Weights-Minimum Variance

Trading Frequency-Monthly 

Trade Execution-Trade at end of month price 

Compared Allocation-Equal Weighted 

Benchmark-Vanguard 500 Index Investor

Timing Periods-bijvoorbeeld 3/6/9/12 months elk voor 25% dus 4 perioden invullen

Magpie wijzigde deze reactie 11-01-2020 19:35 (17%)

• Ko.Kane
Veel info, heb het gebookmarked om later te lezen. Bedankt

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 16:15
Voor wie net als ik duurzaam wil beleggen, heb ik wat info samengevat. Ik ben op zoek naar de juiste fondsen voor mij en hoop dat anderen wellicht wat ideeën hebben. Naast beleggen voor een beetje lol in bijvoorbeeld Tesla, regel ik ook zelf mijn pensioen. Je belegt dan voor tientallen jaren. Daar moet je goed over nadenken vind ik.

Bij elke baan die ik aanga neem ik een take it or leave it standpunt mbt het accepteren van het bedrijfspensioen: ik accepteer het niet. Het is het laatste echt schimmige en achterhaalde financiële product in mijn ogen.

In plaats daarvan heb ik al tijden een geblokkeerde beleggers rekening (ook wel pensioenrekening). Je kan alleen geld storten op deze rekening, niet opnemen tot je de pensioenleeftijd bereikt waarna je met de rekening waarde kan gaan shoppen voor een pensioen bij leven.

De rekening had ik bij BLG waarbij ik beleg in ASN Duurzame fondsen via het ASN Mixfonds.

Nu heeft BLG vrij hoge kosten dus heb ik een soortgelijke rekening bij DEGIRO geopend en de waarde overgeheveld van BLG (je mag niet opnemen maar overhevelen naar een soortgelijke rekening kan wel).

Nu had ik bij DEGIRO eerst gecheckt of hetzelfde fonds beschikbaar was. Helaas verkeken, alleen de "defensieve" versie van het ASN Mixfonds is beschikbaar. De andere versies komen wel beschikbaar (aanvraag loopt bij ASN volgens DEGIRO).

Maar om die reden ben ik aan het kijken naar vergelijkbare Duurzame fondsen. Wat ik heb geleerd is dat er 4 categorieën duurzame fondsen:
  1. Impact Investing - (selectief industrieën, alleen in bedrijven die sociale of milieudoelen nastreven)
  2. ESG - best in class (Alle industrieën maar alleen in bedrijven per industrie die best scoren op ESG)
  3. ESG - (Environmental, Social, Governance criteria)
  4. UN CG (UN Global Compact richtlijnen)
Bron:
https://www.iexprofs.nl/N...zame-aandelenfondsen.aspx

Dit artikel is wat verouderd. Daarnaast mist een duidelijke top 10. Welk fonds is bijvoorbeeld de genoemde "nummer 4"?
Ik wil eigenlijk alleen voor Impact Investing gaan, alleen dat vind ik daadwerkelijk "duurzaam". Maar dan heb je erg weinig keuze (de ASN fondsen uitgezonderd). Daarnaast is het erg moeilijk te achterhalen welk fonds daadwerkelijk Impact Investing is.

Mijn lijst, merk op dat hier nog maar 1 ASN fonds in zit. De overige ASN fondsen vind ik minder duurzaam nadat ik de lijst met bedrijven ben doorgespit:
  • ASN Milieu & Waterfonds
  • NL0009712488 NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund (lage kosten)
  • Pictet Global Environmental Opportunities
  • LU0104884605 Pictet Water
Misschien dat in deze lijst nog enkele Impact fondsen zitten die ik hier niet heb genoemd.

Weet iemand misschien een betere bron/overzicht van echte Impact Investing fondsen? En doe ik er wel goed aan zo te focussen op echt duurzame fondsen, zonder bijvoorbeeld naar "duurzame" obligatie-, microkredieten- of green bond fondsen te kijken?

Jazco2nd wijzigde deze reactie 12-01-2020 11:54 (15%)

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:06
Jazco2nd schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:29:
Voor wie net als ik duurzaam wil beleggen, heb ik wat info samengevat. Ik ben op zoek naar de juiste fondsen voor mij en hoop dat anderen wellicht wat ideeën hebben. Naast beleggen voor een beetje lol in bijvoorbeeld Tesla, regel ik ook zelf mijn pensioen. Je belegt dan voor tientallen jaren. Daar moet je goed over nadenken vind ik.

Bij elke baan die ik aanga neem ik een take it or leave it standpunt mbt het accepteren van het bedrijfspensioen: ik accepteer het niet. Het is het laatste echt schimmige en achterhaalde financiële product in mijn ogen.

In plaats daarvan heb ik al tijden een geblokkeerde beleggers rekening (ook wel pensioenrekening). Je kan alleen geld storten op deze rekening, niet opnemen tot je de pensioenleeftijd bereikt waarna je met de rekening waarde kan gaan shoppen voor een pensioen bij leven.

De rekening had ik bij BLG waarbij ik beleg in ASN Duurzame fondsen via het ASN Mixfonds.

Nu heeft BLG vrij hoge kosten dus heb ik een soortgelijke rekening bij DEGIRO geopend en de waarde overgeheveld van BLG (je mag niet opnemen maar overhevelen naar een soortgelijke rekening kan wel).

Nu had ik bij DEGIRO eerst gecheckt of hetzelfde fonds beschikbaar was. Helaas verkeken, alleen de "defensieve" versie van het ASN Mixfonds is beschikbaar. De andere versies komen wel beschikbaar (aanvraag loopt bij ASN volgens DEGIRO).

Maar om die reden ben ik aan het kijken naar vergelijkbare Duurzame fondsen. Wat ik heb geleerd is dat er 4 categorieën duurzame fondsen:
  1. Impact Investing - (selectief industrieën, alleen in bedrijven die sociale of milieudoelen nastreven)
  2. ESG - best in class (Alle industrieën maar alleen in bedrijven per industrie die best scoren op ESG)
Bron:

Dit artikel is wat verouderd. Daarnaast mist een duidelijke top 10. Welk fonds is bijvoorbeeld de genoemde "nummer 4"?
Ik wil eigenlijk alleen voor Impact Investing gaan, alleen dat vind ik daadwerkelijk "duurzaam". Maar dan heb je erg weinig keuze (de ASN fondsen uitgezonderd). Daarnaast is het erg moeilijk te achterhalen welk fonds daadwerkelijk Impact Investing is.

Mijn lijst, merk op dat hier nog maar 1 ASN fonds in zit. De overige ASN fondsen vind ik minder duurzaam nadat ik de lijst met bedrijven ben doorgespit:
  • Een selectie van deze lijst
Weet iemand misschien een betere bron/overzicht van echte Impact Investing fondsen? En doe ik er wel goed aan zo te focussen op echt duurzame fondsen, zonder bijvoorbeeld naar "duurzame" obligatie-, microkredieten- of green bond fondsen te kijken?
Goed streven!

Ik heb het NN fonds even bekeken. Persoonlijk vind ik het opvallend dat in de top 10 bedrijven van het fonds 2 olie producenten zitten (total en bp). Wellicht vallen die onder best in class binnen die sector?

Wellicht nog wat meer inspiratie: https://www.morningstar.n...-is-esg-bij-beleggen.aspx

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 20:20

Wat gebeurd er met je inleg indien je vroegtijdig komt te overlijden? Gek dat je een bedrijfspensioen achterhaald vindt, maar vervolgens wel op eigen houtje in eenzelfde product stapt. Verder prima bezig man!

• Jazco2nd
r0bb schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Wat gebeurd er met je inleg indien je vroegtijdig komt te overlijden? Gek dat je een bedrijfspensioen achterhaald vindt, maar vervolgens wel op eigen houtje in eenzelfde product stapt. Verder prima bezig man!
Als jij de bedrijfspensioen producten eenzelfde product vind als een eigen beleggers rekening, raad ik je aan met een onafhankelijk pensioen adviseur te gaan praten. Ik hoef geen discussie hoor. Het is een ieders eigen verantwoordelijkheid zich hierin te verdiepen en daar wat van te vinden. Ik vind het te gek voor woorden dat we met z'n allen nog steeds klakkeloos een voorgeschoteld ontransparant product accepteren bij een nieuwe baan. Opheffen en in plaats daarvan informeren. Laat een ieder gewoon zelf voor zijn pensioen zorgen bijv middels een geblokkeerde spaar/beleg rekening. Je salaris gaat omhoog, jij bent verantwoordelijk wat je daarmee doet (en voor de belastingteruggave van je inleg).
helloitsme schreef op zondag 12 januari 2020 @ 06:12:
[...]

Goed streven!

Ik heb het NN fonds even bekeken. Persoonlijk vind ik het opvallend dat in de top 10 bedrijven van het fonds 2 olie producenten zitten (total en bp). Wellicht vallen die onder best in class binnen die sector?

Wellicht nog wat meer inspiratie: https://www.morningstar.n...-is-esg-bij-beleggen.aspx
Ja ik zat nog door de info van NN te scrollen, het is best wat werk om allerlei fondsen uit te pluizen. Deze wordt hem dus niet. NN meent wel Impact Investing producten te hebben:
https://www.nn-group.com/...mpact-Investing-funds.htm
  • NN Euro Green Bond fund, kan ik niet vinden op Morningstar.nl of DEGIRO.
  • NN Global Equity Impact Opportunities, hier zijn meerdere van, kan ze niet vinden via DEGIRO.
  • NN FMO Emerging Markets Loans Fund, beetje vaag. Ook niet gevonden
Lijkt erop dat er niet veel veel is om uit te kiezen qua impact fondsen.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bron:

Misschien dat in deze lijst nog enkele Impact fondsen zitten die ik hier niet heb genoemd.

Hoe werkt dat precies? Maakt je werkgever de pensioeninleg bruto over naar het pensioenfonds of krijg jij het geld netto gestort op je rekening en maak je het zelf over? Maw: wanneer vindt de IB plaats?

• Jazco2nd
Sport_Life schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Hoe werkt dat precies? Maakt je werkgever de pensioeninleg bruto over naar het pensioenfonds of krijg jij het geld netto gestort op je rekening en maak je het zelf over? Maw: wanneer vindt de IB plaats?
Nee er is geen link tussen werkgever en je geblokkeerde spaar/beleg rekening (want dat is het. Geen pensioenfonds). De ene werkgever zal het wel als aparte post vermelden op je salarisstrook, de andere niet.

Jij geeft op hoeveel je op die rekening hebt gestort (tegenwoordig deels voor ingevuld) bij je jaarlijkse aangifte. Overigens kan je die ook nu doen over dit jaar en dan maandelijks een teruggave ontvangen maar dat kan altijd en staat los van dit onderwerp.

Je moet daarbij rekening houden met je jaarruimte. Als je de afgelopen 7 jaar niet veel inleg in pensioen hebt gehad (door je werkgevers en jezelf) heb je vrij veel ruimte om dus belastingvrij in te leggen. De standaard jaaropgave module heeft daar een rekentool voor.

Trouwens, bijna alle werkgevers beweren dat je verplicht bent het bedrijfspensioen te accepteren. Dat is niet zo. Zij zijn wel verplicht het aan te bieden (vanaf x aantal werknemers in dienst).
Het is juist de tussenpersoon organisatie (bijv een BrightNewDay) of het pensioenbedrijf die een contract opstelt voor je werkgever met een voorwaarde dat de werkgever alle werknemers deel laat nemen. Een voorwaarde die werkgevers vaak niet onderhandelen.
Je kan een afstandsverklaring tekenen. Maar sommige (pensioenbedrijven en tussenpersonen) accepteren dat niet.
Op die manier kan je gedwongen worden het product te accepteren als je de baan wil. Dat is niet ok maar dan ben je dus machteloos.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jazco2nd schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Nee er is geen link tussen werkgever en je geblokkeerde spaar/beleg rekening (want dat is het. Geen pensioenfonds). De ene werkgever zal het wel als aparte post vermelden op je salarisstrook, de andere niet.

Jij geeft op hoeveel je op die rekening hebt gestort (tegenwoordig deels voor ingevuld) bij je jaarlijkse aangifte. Overigens kan je die ook nu doen over dit jaar en dan maandelijks een teruggave ontvangen maar dat kan altijd en staat los van dit onderwerp.

Je moet daarbij rekening houden met je jaarruimte. Als je de afgelopen 7 jaar niet veel inleg in pensioen hebt gehad (door je werkgevers en jezelf) heb je vrij veel ruimte om dus belastingvrij in te leggen. De standaard jaaropgave module heeft daar een rekentool voor.

Trouwens, bijna alle werkgevers beweren dat je verplicht bent het bedrijfspensioen te accepteren. Dat is niet zo. Zij zijn wel verplicht het aan te bieden (vanaf x aantal werknemers in dienst).
Het is juist de tussenpersoon organisatie (bijv een BrightNewDay) of het pensioenbedrijf die een contract opstelt voor je werkgever met een voorwaarde dat de werkgever alle werknemers deel laat nemen. Een voorwaarde die werkgevers vaak niet onderhandelen.
Je kan een afstandsverklaring tekenen. Maar sommige (pensioenbedrijven en tussenpersonen) accepteren dat niet.
Op die manier kan je gedwongen worden het product te accepteren als je de baan wil. Dat is niet ok maar dan ben je dus machteloos.
Ah zo. Als ik de keuze had zou ik het ook op die manier doen, maar ik heb al vrij hoge eisen aan een werkgever, als daar dan nog iets bijkomt blijft er weinig over.

Overigens heb ik nog een deel opgebouwd pensioen lopen via BeFrank, dat is eigenlijk hetzelfde idee. Enig nadeel is dat ik daar niet meer kan inleggen sinds ik weg ben bij die werkgever , dus het opgebouwd vermogen wordt belegd (naar mijn eigen keuze) en dat is het. Ik vind het wel veel overzichtelijker dan de overige pensioenfondsen waar je jaarlijks een nietszeggend overzicht van ontvangt.
En het rendement over de afgelopen jaren is erg hoog, omdat ik vrij risicovol beleg.

Sport_Life wijzigde deze reactie 12-01-2020 12:22 (3%)

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:36
Jazco2nd schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Puur uit interesse: stort je exact je vrije jaarruimte ieder jaar op de geblokkeerde pensioenrekening of is dit meer/minder? Heb je berekent hoeveel geld je nodig denkt te hebben voor je pensioen?

• CIM
  • Laatst online: 20:10
r0bb schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Waarde valt gewoon onder nalatenschap, wat je gewoon had kunnen google'en.

• Jazco2nd
OosterF schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Puur uit interesse: stort je exact je vrije jaarruimte ieder jaar op de geblokkeerde pensioenrekening of is dit meer/minder? Heb je berekent hoeveel geld je nodig denkt te hebben voor je pensioen?
In het begin wel gedaan, afgelopen jaren ivm wereldreis 6 maanden en aankoop nieuw huis en inrichting heb ik 3 jaar niets op de rekening gestort. Afgelopen december weer paar duizend overgemaakt en dit jaar wil ik proberen daar nog max 7k aan toe voegen, dan voldoe ik weer +/- aan mijn doel en ga ik vanaf 2021 niet meer zoveel als dit jaar inleggen. Uiteindelijk is mijn woning mijn pensioen en heb ik meer baat bij het zoveel mogelijk aflossen (maar niet helemaal) van de hypotheek, dat krijgt dan ook volledig voorrang.

• CIM
  • Laatst online: 20:10
Sport_Life schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:19:
[...]

Ik vind het wel veel overzichtelijker dan de overige pensioenfondsen waar je jaarlijks een nietszeggend overzicht van ontvangt.
Kleine tip voor de nieuwsgierige beleggers: bel je pensioenfonds op en meld dat je op het punt staat van emigreren (dat sta je natuurlijk niet). Vraag om een waarde van het te conserveren inkomen op peildatum X. Je ontvangt dan een brief met de exacte waarde van je pensioenvermogen. Gewoon een bedrag van 5-6 cijfers. Gaan ze daarna vragen stellen, dan meld je gewoon dat het hele avontuur niet doorging.

• TechLight
  • Niet online
Ik heb afgelopen maanden ook wat rondgezocht qua duurzaamheid (en hier en daar ook al eens wat over geschreven op het forum). Mijn aanpak is om het simpel te houden, en zonder echt diep te duiken heb ik een twintigtal fondsen bekeken die ofwel bekend zijn, ofwel beschikbaar bij bepaalde brokers tegen niet al te hoge kosten.

Een combinatie die er dan interessant uitspringt naast de al veel besproken NT fondsen, is wellicht SUSM IE00BYVJRP78 en SUSW IE00BYX2JD69 van iShares. Deze hebben een hoge duurzaamheidsrating op Morningstar (top 3-4%), een prima rendement (afgelopen jaar 10 en 29% respectievelijk), lage kosten (0.35 en 0.3%). Helaas wel een dividendlek, maar alles bij elkaar een mooie set voor simpele wereldspreiding en doorgaans goed verkrijgbaar.

Een reden dat deze voor jou nog relevant kan zijn, is omdat als je zelf je pensioen regelt, je naast bv bij Degiro, dat ook bij zzppensioen.nl kan doen. Deze laatste gebruiken ook ESG criteria, en hebben SUSM en SUSW gekozen als onderliggende fondsen (voor het aandelendeel) en ook lage kosten van 35E per jaar plus 0.35% (inclusief fondskosten!) Grootste nadeel is dat je niet geheel vrij bent te kiezen omdat ze lifecycle beleggen, dus naar mate je pensioen dichterbij komt, je automatisch meer in obligaties terecht komt. Maar dat doen muv Degiro bijna alle aanbieders. Je kunt wel aangeven dat je risicobereid bent en je pensioen zo laat mogelijk wilt om dat effect te beperken.

Hier ter referentie en zonder garantie mijn tabel met info over fondsen, kosten en duurzaamheid (morningstar). Niet alle info is helemaal compleet. grijze dividendlekken zijn schattingen op basis van soort fonds en andere gegevens. Broker beschikbaarheid alleen voor degenen waar ik toen naar keek, en mogelijk ook onvolledig. Use at your own risk! :)

(edit: voor de duidelijkheid, bankkosten is aangenomen bij flatex (nul) indien beschikbaar, anders ABN of (als ik me goed herinner) Binck voor Actiam. Niet overal beschikbaar, dus kijk even uit met de TCO kolom.)

TechLight wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:23 (4%)

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 23:06
Ik zie dat veel mensen graag 'duurzaam beleggen'. Zijn jullie je ervan bewust dat het uitsluiten van bedrijven zorgt voor hogere volatiliteit en/of lager verwacht rendement?
Wat is de voornaamste reden om bedrijven uit te sluiten? Is het om te zorgen dat 'slechte' bedrijven minder toegang hebben tot kapitaal? Dat lijkt me namelijk ontzettend naïef. Of wil je simpelweg dat jouw geld duurzaam bezig is?

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18:09
Longcat schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:06:
Is het om te zorgen dat 'slechte' bedrijven minder toegang hebben tot kapitaal? Dat lijkt me namelijk ontzettend naïef.
Waarom vind je dat naïef?

Waarom zou je morele standaarden opzij zetten voor mogelijk een hoger rendement?

• Loekoe
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:02
BFmango schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Waarom zou je morele standaarden opzij zetten voor mogelijk een hoger rendement?
Dat kan je helemaal niet zo zeggen. Het is ongelooflijk ingewikkeld om te beoordelen wat moraliteit behelst en hoe moraliteit zich verhoudt tot de markt van het kapitaal. Er zijn talloze criteria om te beoordelen wat duurzaam is, wat niet. Vind je mensenrechten belangrijker? Klimaat? Omgaan met toenemende vermogensongelijkheid? En houd verhoudt zich dat tot elkaar? Wie stellen de ranglijsten op, hebben die makers van die ranglijsten daar zelf enig belang bij?
Neem iets als Shell. Niet erg duurzaam; hoe je het ook wendt of keert gaan zij een enorme rol spelen in de aankomende energietransitie. Bovendien hebben we olie gewoon nodig, ook voor middelen die de duurzaamheidstransitie juist op gang brengen. Moeten we wel of niet investeren? Ik weet het niet.. Ik kan het allemaal nauwelijks beoordelen merk ik.
Ik zit zelf overigens wel in een een global clean energy ETF, en die maakt ook goed rendement. Maar om eerlijk te zijn is het een beetje afkopen van schuldgevoel. Ik voel me er beter door, en dat is fijn. Uiteindelijk zit ik, net als bijna iedereen, echter om de beurs om rendement te maken. Het is intrinsiek egoïstisch. Je kunt beter je geld investeren in zonnepanelen, goed vlees, elektrisch rijden, etc. Maargoed, dat we we (ook) nog niet massaal. Dat we mooi rendement kunnen pakken op duurzame energie is de voornaamste reden we ons geld erin steken. Of ik in ieder geval.

• Longcat
BFmango schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Het gaat je nooit lukken om dit soort bedrijven de toegang tot kapitaal te ontzeggen. Dat zou je beter via wetgeving/politiek kunnen doen. Als alle particuliere beleggers en pensioenfondsen hun non-ESG aandelen in de uitverkoop zetten, worden deze bedrijven voor een koopje opgekocht door private equity, holding companies, actieve aandelenfondsen, etc. Wie weet moet de couponrente op de obligaties wat omhoog. Rente is belastingaftrekbaar, dus de belastingbetaler betaalt mee aan de hogere cost of capital.

De grootste non-ESG bedrijven redden zich wel. Je doet ze misschien wel een enorme dienst door de toegang tot kapitaal te verkrappen (als dat al lukt). Het wordt zo namelijk moeilijker voor nieuwe bedrijven om toe te treden op deze markt. Goed voor de winstmarge.

Longcat wijzigde deze reactie 12-01-2020 14:41 (15%)

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:33
Loekoe schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Dat kan je helemaal niet zo zeggen. Het is ongelooflijk ingewikkeld om te beoordelen wat moraliteit behelst en hoe moraliteit zich verhoudt tot de markt van het kapitaal. Er zijn talloze criteria om te beoordelen wat duurzaam is, wat niet. Vind je mensenrechten belangrijker? Klimaat? Omgaan met toenemende vermogensongelijkheid? En houd verhoudt zich dat tot elkaar? Wie stellen de ranglijsten op, hebben die makers van die ranglijsten daar zelf enig belang bij?
Neem iets als Shell. Niet erg duurzaam; hoe je het ook wendt of keert gaan zij een enorme rol spelen in de aankomende energietransitie. Bovendien hebben we olie gewoon nodig, ook voor middelen die de duurzaamheidstransitie juist op gang brengen. Moeten we wel of niet investeren? Ik weet het niet.. Ik kan het allemaal nauwelijks beoordelen merk ik.
Ik zit zelf overigens wel in een een global clean energy ETF, en die maakt ook goed rendement. Maar om eerlijk te zijn is het een beetje afkopen van schuldgevoel. Ik voel me er beter door, en dat is fijn. Uiteindelijk zit ik, net als bijna iedereen, echter om de beurs om rendement te maken. Het is intrinsiek egoïstisch. Je kunt beter je geld investeren in zonnepanelen, goed vlees, elektrisch rijden, etc. Maargoed, dat we we (ook) nog niet massaal. Dat we mooi rendement kunnen pakken op duurzame energie is de voornaamste reden we ons geld erin steken. Of ik in ieder geval.
Zelf sta ik er soortgelijk in. Ook hier een deel van mijn geld belegd in een renewable energy fund, deels omdat ik geloof in de visie van de binnen dit fonds opgenomen bedrijven, maar ook overwegend omdat ik het zie als een markt met een goed te behalen rendement in de nog te komen jaren.

Met je beleggingen alleen ga je tenslotte nauwelijks het verschil maken. Nu zijn er een aantal uitzonderingen te bedenken waarbij eigenlijk geen enkele partij gebaat is behoudens die partij zelf, denk aan de tabak industrie. Maar voor wat betreft veel niet duurzame bedrijven zijn zij toch nog altijd van fundamenteel belang in de gehele productieketen van ook duurzame producten. Dus indirect, hoe je het ook went of keert, draag je hier toch wel aan bij.

Dit veranderen gaat niet werken door waarin je belegt. Dit zijn zaken die op een hoger niveau geregeld dienen te worden. En zelf kun je er veel beter een bijdrage aan doen door zoals de genoemde voorbeelden, maar bijv. ook een meer veganistische levensstijl, een auto-vrij leven, etc. Daarmee ga je als individu veel meer verschil kunnen behalen.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18:09
Longcat schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Het gaat je nooit lukken om dit soort bedrijven de toegang tot kapitaal te ontzeggen.
Daar gaat het niet om.

Ik zet mijn morele standaarden niet aan de kant voor een mogelijk hoger rendement.

Of ze daarmee wel of geen toegang, minder of meer toegang, minder of meer marge krijgen, ... het interesseert me allemaal geen bal. Maar ík wil er niet een meewerken - dáár gaat het om.

• Jazco2nd
TechLight schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Ik heb afgelopen maanden ook wat rondgezocht qua duurzaamheid (en hier en daar ook al eens wat over geschreven op het forum). Mijn aanpak is om het simpel te houden, en zonder echt diep te duiken heb ik een twintigtal fondsen bekeken die ofwel bekend zijn, ofwel beschikbaar bij bepaalde brokers tegen niet al te hoge kosten.

Een combinatie die er dan interessant uitspringt naast de al veel besproken NT fondsen, is wellicht SUSM IE00BYVJRP78 en SUSW IE00BYX2JD69 van iShares. Deze hebben een hoge duurzaamheidsrating op Morningstar (top 3-4%), een prima rendement (afgelopen jaar 10 en 29% respectievelijk), lage kosten (0.35 en 0.3%). Helaas wel een dividendlek, maar alles bij elkaar een mooie set voor simpele wereldspreiding en doorgaans goed verkrijgbaar.

Een reden dat deze voor jou nog relevant kan zijn, is omdat als je zelf je pensioen regelt, je naast bv bij Degiro, dat ook bij zzppensioen.nl kan doen. Deze laatste gebruiken ook ESG criteria, en hebben SUSM en SUSW gekozen als onderliggende fondsen (voor het aandelendeel) en ook lage kosten van 35E per jaar plus 0.35% (inclusief fondskosten!) Grootste nadeel is dat je niet geheel vrij bent te kiezen omdat ze lifecycle beleggen, dus naar mate je pensioen dichterbij komt, je automatisch meer in obligaties terecht komt. Maar dat doen muv Degiro bijna alle aanbieders. Je kunt wel aangeven dat je risicobereid bent en je pensioen zo laat mogelijk wilt om dat effect te beperken.

Hier ter referentie en zonder garantie mijn tabel met info over fondsen, kosten en duurzaamheid (morningstar). Niet alle info is helemaal compleet. grijze dividendlekken zijn schattingen op basis van soort fonds en andere gegevens. Broker beschikbaarheid alleen voor degenen waar ik toen naar keek, en mogelijk ook onvolledig. Use at your own risk! :)

(edit: voor de duidelijkheid, bankkosten is aangenomen bij flatex (nul) indien beschikbaar, anders ABN of (als ik me goed herinner) Binck voor Actiam. Niet overal beschikbaar, dus kijk even uit met de TCO kolom.)

[Afbeelding: Fondsoverzicht Nov '19]
Dank, dit helpt. De genoemde SUSM en SUSW zie ik nog aardig wat bedrijven in staan die ik niet per se hoef. Maar ik ga je lijsje ff door.

Op dit moment is dit mijn shortlist, maar ik wil nog onderling vergelijken obv nettorendement afgelopen 5 jaar (rekening houdend met kosten):

NL0000280501 ASN Milieu & Waterfonds (1)
LU0503631631 Pictet Global Environmental Opportunities
LU0280435461 Pictet Clean Energy
LU0104884605 Pictet Water

Het lastige aan sommige fondsen is dat er wel 30 versies (verschillende ISIN nummers) zijn, zoals de Pictet Global Environmental Opportunities. Deze wordt geprezen op Morningstar maar ze schrijven bij het artikel geen ISIN! Wat heb je dan aan het artikel?Ik kies dan maar de eerste 5* EUR versie, maar die heeft niet per se de grootste groei.

Misschien een domme vraag dit, maar hoe kan je nou makkelijk ontdekken wat het nettorendement is van een fonds obv afgelopen 5 jaar? Morningstar laat alleen brutorendement zien. DEGIRO laat het ook niet zien.. Juist de kosten maken een enorm verschil. ASN Milieu & Water is zowat 60% gestegen, maar volgens de ASN website is het netto slechts 10%.

Jazco2nd wijzigde deze reactie 12-01-2020 19:26 (12%)

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:55
Wat is dat Pictet dan precies, wat zit erin

https://www.iexprofs.nl/N...tiever-over-aandelen.aspx

Word er nog niet veel wijzer van behalve dan dat het pas nu weet wat positiever eruit ziet

Zjemm wijzigde deze reactie 12-01-2020 20:43 (70%)

...

• TechLight
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd wat het verschil soms is. In dit geval geeft de pictet website wel wat info (individual investor): er zijn verschillende valutanoteringen, en daarnaast ten minste in EUR verschil tussen accumulating en distributing ('DY') voor dividend. Wat de letter klasse is weet ik niet, die ben ik bij andere fondsen ook tegengekomen. Mogelijk heeft dat te maken met belastingregime voor investeerders (bv voor amerikaanse vs europese investeerders), maar dat weet iemand anders hier vast beter :)

Wel relatief hoge kosten (>1% TER plus verwacht dividendlek, en ook de in- en uitstapkosten zijn mogelijk fors). Altijd even naar de key investor info kijken...

Mee eens dat in SUSM en SUSW best bedrijven kunnen zitten die je misschien alsnog niet wilt. Dan is de afweging of je vanuit de hoek van passief volgen van de wereldeconomie komt (bv index volgen zonder uitsluitingen) of de hoek van duurzaamheid. Hoe meer uitsluitingen, hoe minder passief je de wereldeconomie volgt. En vaak: hoe meer uitsluitingen, hoe actiever het beleggingsbeleid, hoe hoger de kosten (en hoe meer volatiel zoals longcat al zei). Je ASN milieu en waterfonds heeft 1.2% kosten, het algemenere ASN duurzaam aandelenfonds al iets lager met 0.85%. SUSM/SUSW zit al aan de kant van index passief volgen met veel minder uitsluitingen, maar kosten ook maar 0.3/0.35%. En dan heb je nog fondsen die weer iets lager zitten met kosten, maar bijna niets meer uitsluiten (bv Northern Trust 0.15/0.2%). In die vergelijking gaan zaken als dividendlek, verkrijgbaarheid en bewaarkosten ook veel meer meespelen.

(Overigens kan je een aantal ASN fondsen ook bij andere banken dan ASN krijgen, met iets lagere bewaarkosten en eventueel minder aan- en verkoopkosten).

Als je naar historisch rendement van actievere fondsen kijkt, moet je ook uitkijken dat ze niet net een goed of slecht jaar of periode gehad hebben (de volatiliteit) en je te veel daarop selecteert ipv de kosten (die wel voorspelbaar zijn). Natuurlijk samen met het thema of de criteria van het fonds dat aan je wensen voldoet qua inhoud.

Ik ben overigens van mening dat uitsluitingen niet erg hoeven te zijn. Ik geloof wel dat 'duurzaam' op termijn een hoger rendement kan halen dan niet duurzaam, of dat de pros en cons elkaar ongeveer opheffen. Ik ben dus helemaal niet bang voor de grotere volatiliteit en andere risico's van zulke ESG uitsluitingen en kies daar dus ook bewust voor, zonder de kosten daarbij veel te laten oplopen.

Mijn lijst is overigens oorspronkelijk gemaakt eerst vanuit kosten oogpunt, en dan met een beetje duurzaamheid er in. Deels geinspireerd door de kernselectie bij Degiro (alhoewel ik daar uiteindelijk niet voor gekozen heb) en een aantal algemeen bekende fondsen en fondsen die ik zelf al kende. Ben niet héél actief op zoek geweest, dus er is zeker ruimte voor meer interessante kandidaten!

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:16
TechLight schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:52:
Ik ben ook wel benieuwd wat het verschil soms is. In dit geval geeft de pictet website wel wat info (individual investor): er zijn verschillende valutanoteringen, en daarnaast ten minste in EUR verschil tussen accumulating en distributing ('DY') voor dividend. Wat de letter klasse is weet ik niet, die ben ik bij andere fondsen ook tegengekomen. Mogelijk heeft dat te maken met belastingregime voor investeerders (bv voor amerikaanse vs europese investeerders), maar dat weet iemand anders hier vast beter :)
Het is inderdaad niet ongebruikelijk dat een bepaald fonds meerdere typen participaties (kan je letterklasses noemen, omdat ze vaak elk met een andere letter zijn aangeduid) uitgeeft die elk net wat andere voorwaarden of kenmerken hebben.

Het kan gaan om van alles, zolang de aard van het fonds niet wezenlijk verandert: verschillen in denominatie (waarde participatie uitgedrukt in EUR of een andere valuta), een uitkerende (distributing) of opbouwende (accumulating) klasse (dividend/renteinkomsten binnen het fonds worden juist wel of niet uitgekeerd), hedging van valutarisico’s of niet, andere kostenprofielen (vaak gekoppeld aan een bepaalde minimuminleg), ga zo maar door. Dit soort informatie zou je terug moeten kunnen vinden in het prospectus van het fonds.

• Cocytus
  • Niet online
Heeft iemand eigenlijk ooit nog iets gehoord over plannen van grote ETF-aanbieders en de PRIIPS wetgeving, of nieuwe manieren om die te omzeilen? Voor zover ik kan zien heeft geen enkele aanbieder een KID / EID beschikbaar gemaakt.

De specifieke aanleiding is dat ik mijn portofolio meer de emerging value kant op wil duwen. Alleen, daar zijn in de EU bijna geen ETFs voor beschikbaar. De enige die ik ken is EMVL (iShares Edge MSCI EM Value Factor UCITS ETF), maar daar wordt echt weinig in gehandeld. In de VS is veel meer - en veel meer liquide - aanbod van deze en soortgelijke ETFs, maar die zijn dus niet meer te kopen. Opties zijn geen optie, want nauwelijks aanbod en/of teveel spread bij de ETFs die ik interessant vind.

• Trenchdog
Cocytus schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:59:
Heeft iemand eigenlijk ooit nog iets gehoord over plannen van grote ETF-aanbieders en de PRIIPS wetgeving, of nieuwe manieren om die te omzeilen? Voor zover ik kan zien heeft geen enkele aanbieder een KID / EID beschikbaar gemaakt.
Ik geloof dat die discussie in de praktijk snel een stille dood is gestorven. Als een US aanbieder zich aan de Europese regels houdt, mag hij meedoen. De kosten daarvan lijken niet tegen de baten op te wegen. Het gevolg is dat Europese niet-professionele beleggers het in principe moeten doen met simpel gezegd Europese producten.

• Longcat
BFmango schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Daar gaat het niet om.

Ik zet mijn morele standaarden niet aan de kant voor een mogelijk hoger rendement.

Of ze daarmee wel of geen toegang, minder of meer toegang, minder of meer marge krijgen, ... het interesseert me allemaal geen bal. Maar ík wil er niet een meewerken - dáár gaat het om.
Prima, ik vroeg eerder toch ook:
Wat is de voornaamste reden om bedrijven uit te sluiten? Is het om te zorgen dat 'slechte' bedrijven minder toegang hebben tot kapitaal? Dat lijkt me namelijk ontzettend naïef. Of wil je simpelweg dat jouw geld duurzaam bezig is?
Vervolgens ging je op mijn eerste vraag/punt in, terwijl het je daar niet om te doen is. Vervolgens is dan wel de vraag hoe je gaat zorgen dat je geld echt goed/duurzaam bezig is. Je loopt tegen een definitiekwestie aan en ETF beleggen is eigenlijk direct uitgesloten. Het voordeel van de grote spreiding die je bij ETFs vaak hebt is gelijk je grootste nadeel. Hoe houd je in de gaten of duizend(en) bedrijven ESG/duurzaam genoeg zijn voor jouw standaard?
TechLight schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:52:
Ik geloof wel dat 'duurzaam' op termijn een hoger rendement kan halen dan niet duurzaam, of dat de pros en cons elkaar ongeveer opheffen.
Je bent lang niet de enige met deze mening. Denk je niet dat de prijs van duurzame/groene aandelen al flink is opgelopen en je daardoor de aandelen koopt op een zeer hoge K/W? Ondertussen staat PE ratio van Shell historisch gezien aan de lage kant:
https://www.zacks.com/sto.../fundamental/pe-ratio-ttm

Longcat wijzigde deze reactie 12-01-2020 23:18 (37%)

• TechLight
  • Niet online
Longcat schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:55:
Je bent lang niet de enige met deze mening. Denk je niet dat de prijs van duurzame/groene aandelen al flink is opgelopen en je daardoor de aandelen koopt op een zeer hoge K/W?
Ik ben dan ook niet vandaag pas begonnen met duurzaam beleggen :). En nee, ik ben niet bang dat het einde in zicht is, er is immers nog veel 'te redden', en daarmee is genoeg groei en geld te verdienen. En er kan nog héél veel meer vermogen opschuiven naar meer ESG de komende jaren. Dat is overigens geen harde overtuiging, maar vooral een geloof dat het slechts deels uitsluiten van ondernemingen onder de streep niet of nauwelijks rendement kost ondanks de marginaal hogere kosten.

Maar dat is allemaal een slecht onderbouwde mening waarbij ik mezelf goed genoeg ken om te weten dat ik niet genoeg weet om de markt te kunnen 'verslaan'. Ik ben ook niet op zoek naar allerlei parameters van de bedrijven die wel of niet in bepaalde fondsen zitten en wat die dan waard zouden moeten zijn. Dat laat ik graag aan de (min of meer efficiente) markt over die dat veel beter kan dan ik. Vandaar dat ik dus vooral een passieve-markt-volger ben, maar dat dus graag een stukje duurzamer doe als het kan - en dat kan dus. Ik hoef daarbij niet in mijn eentje de wereld te veranderen, maar weet genoeg over welk risico ik daarbij neem, en slaap prima van die combinatie.

Overigens vind ik niet dat gebruik van ETFs in tegenspraak is met duurzaamheid. Je hoeft niet alles van alles te weten om ergens op te vertrouwen. Je hoeft ook niet zelf allerlei merken TVs uit elkaar te slopen om te weten wat er precies in zit, maar je kunt (tot op zekere hoogte) vertrouwen op de specificaties en beoordelingen van anderen op de punten die je van belang vindt.

• Trenchdog
Een nadeel is dat er nog geen duidelijke definitie is van wat duurzaam is in de beleggingswereld. Daar wordt wel aan gewerkt op Europees niveau, zodat producten ook op dit punt beter vergelijkbaar zijn. Zie bijvoorbeeld https://ec.europa.eu/info...e-finance-teg-taxonomy_en voor meer info.

Tegelijkertijd beginnen toezichthouders aandacht te besteden aan de vraag of producten die als sustainable worden aangeboden dat wel echt zijn. Zie bijvoorbeeld https://www.cnbc.com/2019...ersight-of-esg-funds.html.

Kortom, een sector in ontwikkeling :)

• Bytemaester
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22-01 23:47
TechLight schreef op maandag 13 januari 2020 @ 00:18:
[...]

Ik ben dan ook niet vandaag pas begonnen met duurzaam beleggen :). En nee, ik ben niet bang dat het einde in zicht is, er is immers nog veel 'te redden', en daarmee is genoeg groei en geld te verdienen. En er kan nog héél veel meer vermogen opschuiven naar meer ESG de komende jaren. Dat is overigens geen harde overtuiging, maar vooral een geloof dat het slechts deels uitsluiten van ondernemingen onder de streep niet of nauwelijks rendement kost ondanks de marginaal hogere kosten.

Maar dat is allemaal een slecht onderbouwde mening waarbij ik mezelf goed genoeg ken om te weten dat ik niet genoeg weet om de markt te kunnen 'verslaan'. Ik ben ook niet op zoek naar allerlei parameters van de bedrijven die wel of niet in bepaalde fondsen zitten en wat die dan waard zouden moeten zijn. Dat laat ik graag aan de (min of meer efficiente) markt over die dat veel beter kan dan ik. Vandaar dat ik dus vooral een passieve-markt-volger ben, maar dat dus graag een stukje duurzamer doe als het kan - en dat kan dus. Ik hoef daarbij niet in mijn eentje de wereld te veranderen, maar weet genoeg over welk risico ik daarbij neem, en slaap prima van die combinatie.

Overigens vind ik niet dat gebruik van ETFs in tegenspraak is met duurzaamheid. Je hoeft niet alles van alles te weten om ergens op te vertrouwen. Je hoeft ook niet zelf allerlei merken TVs uit elkaar te slopen om te weten wat er precies in zit, maar je kunt (tot op zekere hoogte) vertrouwen op de specificaties en beoordelingen van anderen op de punten die je van belang vindt.
Tips voor ESQ-etfs?

• TechLight
  • Niet online
Trenchdog schreef op maandag 13 januari 2020 @ 06:12:
Een nadeel is dat er nog geen duidelijke definitie is van wat duurzaam is in de beleggingswereld. (...) Kortom, een sector in ontwikkeling :)
Ik ben ook zo blij met Europa op gebied van regelgeving. Vroeger waren kosten totaal niet inzichtelijk, maar dat is met de komst van de EBI/KII documentatie enorm veranderd. De kosten van allerlei fondsen zijn in diezelfde periode ook veel lager geworden. En dat heeft natuurlijk met elkaar te maken.
Ik dacht dat ik al wel weer even genoeg geroepen had over wat in mijn lijstje staat, en waar ik 'fan' van ben. Moet je even een paar posts terugbladeren...

(Overigens worden ETFs en index fondsen best veel door elkaar gehaald. Dat doe ik ook zelf wel. Meestal doelt men op index fondsen, maar een ETF hoeft niet per se een index te volgen, en een index fonds hoeft niet per se Exchange-traded te zijn)

• Longcat
TechLight schreef op maandag 13 januari 2020 @ 00:18:
[...]
Ben ik met je eens, maar ik zie meerdere mensen die (veel) strengere eisen hebben dan de benchmark makers. Die zijn zich er niet altijd van bewust dat de ESG variant van bijv. MSCI world gewoon oliebedrijven er in kan hebben (vanwege best in class).

• Ko.Kane
Er vanuitgaande dat bovenstaande correct is of dat er op zijn minst mensen in vertrouwen dat er door die uitsluitingen rendement wordt gemist betekent dus dat een deel van de uitgesloten aandelen dus bovengemiddeld presteren. Bestaan er dan ook ETF's die zich alleen op de ESG uitsluitingen focussen?

Dus een non-sustainable fonds? Ze zullen wel een andere naam gebruiken dan dat neem ik aan ;) .

Er zijn genoeg die focussen op een branche, zoals olie en gas. Maar ik bedoel meer alle uitsluitingen. Zoals je bijvoorbeeld MSCI aanvult met small cap of EM, zo zou het ook fijn zijn om aan te kunnen vullen met wat je door de esg uitsluitingen mist.

• Longcat
Ko.Kane schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:38:
Er vanuitgaande dat bovenstaande correct is of dat er op zijn minst mensen in vertrouwen dat er door die uitsluitingen rendement wordt gemist betekent dus dat een deel van de uitgesloten aandelen dus bovengemiddeld presteren. Bestaan er dan ook ETF's die zich alleen op de ESG uitsluitingen focussen?

Dus een non-sustainable fonds? Ze zullen wel een andere naam gebruiken dan dat neem ik aan ;) .

Er zijn genoeg die focussen op een branche, zoals olie en gas. Maar ik bedoel meer alle uitsluitingen. Zoals je bijvoorbeeld MSCI aanvult met small cap of EM, zo zou het ook fijn zijn om aan te kunnen vullen met wat je door de esg uitsluitingen mist.
Ho, ho, not so fast. Het punt is niet dat de uitsluitingen een superieur rendement geven, maar dat je portefeuille als geheel een hogere (verwachte) volatiliteit en/of lager (verwacht) rendement zal hebben door überhaupt uit te sluiten. Daarvoor hoeven de uitsluitingen niet bovengemiddeld goede prestaties te leveren.

Er is trouwens wel een soort van 'ESG uitsluitingen ETFs'. Zoek maar eens op 'sin stocks'. De Vice ETF zit vol met deze aandelen.

Keywords: portfolio theory, efficient frontier

Longcat wijzigde deze reactie 13-01-2020 12:56 (7%)

• Ko.Kane
Same difference. :P

Dat is ook een goede reden om ze te willen toevoegen. Vraag of ze bestaan blijft bestaan. :)

Bestaat er geen ATF-etf. :+

Ko.Kane wijzigde deze reactie 13-01-2020 12:54 (12%)

• Xanaroth
Longcat schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:49:
[...]

Ho, ho, not so fast. Het punt is niet dat de uitsluitingen een superieur rendement geven, maar dat je portefeuille als geheel een hogere (verwachte) volatiliteit en/of lager (verwacht) rendement zal hebben door überhaupt uit te sluiten. Daarvoor hoeven de uitsluitingen niet bovengemiddeld goede prestaties te leveren.

Er is trouwens wel een soort van 'ESG uitsluitingen ETFs'. Zoek maar eens op 'sin stocks'. De Vice ETF zit vol met deze aandelen.

Keywords: portfolio theory, efficient frontier
Je kunt het ook omdraaien. Dat het uitsluiten juist voor lagere (verwachte) volatiliteit en/of hoger (verwacht) rendement kan hebben.

Immers in plaats van lijden onder disruptive invloeden zoals in automotive/oil/.. (hoi Tesla, of Duitse ban op Diesels, of stadscentra met ban op soorten uitstoot) heb je juist aandelen in degene die ervan profiteert.
Dat geld ook voor beyond burger, zon/wind energie, etc.

Andersom wordt zonder uitsluitingen de aanpassingen van de consument juist risico in plaats van kans.

Dus ik ben wel benieuwd waarom de long-term outlook volgens jou eigenlijk niet anders kan dan underperformen, en bijvoorbeeld niet juist beter kan gaan presteren dan de overall markt als je bedenkt dat hun winst/verlies direct gevolg kan hebben voor (deel van) de uitgesloten bedrijven.

• Longcat
@Xanaroth Hoger rendement met uitsluitingen is zeker mogelijk, maar onwaarschijnlijk dat dit gepaard gaat met lagere volatiliteit. Dat heeft niets te maken met wat je uitsluit, maar dat je uitsluit. Ik bekijk het dus puur wiskundig.

Zie ook de formules onder 'Risk and expected return':
Wikipedia: Modern portfolio theory

Simpel gezegd: als je uitsluitingen een correlatie < 1 hebben met de rest van je portefeuille, dan zal je volatiliteit door het uitsluiten hoger uitkomen.

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:04

GG85

.......

Schaamteloze crosspost vanuit het FO topic :O :

Ik heb een calculator gemaakt om de kosten te vergelijken tussen indexbeleggen bij BrandNewDay, Meesman, Rabobank, ING, ABN en Binck.

laatste versie staat hier: https://github.com/GvY85/FO-calculators/releases

zit helaas nog wel een kleine afrondingsfout in bij de aankoopkosten van de Rabo die ik er niet uit krijg dus als iemand een idee heeft, graag :).

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
TechLight schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:19:
[...]

(...)
Bedankt voor het overzicht, dat is wel fijn om af en toe langs te zien komen. Zorgt er ook voor dat er minder langs elkaar heen gepraat wordt.

Wat me altijd opvalt is dat we of TER vergelijken, of dividendverlies, of (minder vaak) rendement.
Dus ik hoop niet te veel van je te vragen, maar TER en dividendlek heb je al. Als je er het rendement over vergelijkbare periodes bij zet kun je er het totale netto rendement uit toveren om te vergelijken...

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 23:07
GG85 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:08:
Schaamteloze crosspost vanuit het FO topic :O :

Ik heb een calculator gemaakt om de kosten te vergelijken tussen indexbeleggen bij BrandNewDay, Meesman, Rabobank, ING, ABN en Binck.

laatste versie staat hier: https://github.com/GvY85/FO-calculators/releases

[Afbeelding: v2.3 front]

zit helaas nog wel een kleine afrondingsfout in bij de aankoopkosten van de Rabo die ik er niet uit krijg dus als iemand een idee heeft, graag :).
Mooi overzicht, maar mag ik vragen waarom je DeGiro niet hebt meegenomen in de vergelijking? Omdat je bij DeGiro altijd zelf de belegging moet doen en de anderen dat voor je kunnen doen?

Mesque wijzigde deze reactie 13-01-2020 14:20 (6%)

• Area
  • Registratie: juli 2019
Ik heb een vraag.

Ik heb een aandeel in mijn account van DeGiro. Daar zit een negatieve vrije ruimte, omdat mijn aandeel zwaar is gekelderd in waarde.

Als ik nu een ETF koop en deze keert dividend uit, komt deze samen met mijn aandeel (soort verrekening) op een hoop of apart?
Alles op een hoop in de vrije ruimte lijkt mij namelijk niks. Wil liever alles afgescheiden en transparantie.

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:38

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Area schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:26:
Ik heb een vraag.

Ik heb een aandeel in mijn account van DeGiro. Daar zit een negatieve vrije ruimte, omdat mijn aandeel zwaar is gekelderd in waarde.

Als ik nu een ETF koop en deze keert dividend uit, komt deze samen met mijn aandeel (soort verrekening) op een hoop of apart?
Alles op een hoop in de vrije ruimte lijkt mij namelijk niks. Wil liever alles afgescheiden en transparantie.
Hoe bedoel je "vrije ruimte"? Heb je op margin gekocht?

• Longcat
@Area Je zal denk ik wat meer detail moeten geven over je situatie. Je vrije ruimte wordt berekend over je hele portefeuille. Ik snap niet wat je bedoelt met de vrije ruimte op je aandeel.

• Area
Ik heb een aandeel gekocht bij deGiro.

Als ik inlog op mijn app lees ik bij mijn portefeuille een negatief bedrag van - €8 euro nog wat. Dit staat onder 'vrije ruimte'.

Zou niet weten hoe ik het nog duidelijker moet beschrijven.

Area wijzigde deze reactie 13-01-2020 17:49 (7%)

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Klinkt alsof je méér hebt gekocht dan je geldsaldo. Bij de meeste brokers kan je automatisch geld lenen (ook wel margin of effectenkrediet genoemd) zolang je voldoende tegenwaarde hebt in je account. Wat DEGIRO 'vrije ruimte' noemt is niet je saldo, maar het maximum dat je nog kan uitgeven binnen de grenzen van margin.

In de app staat je saldo vermeld onder 'EUR MMF'. Als dat negatief is dan maak je inderdaad gebruik van margin en betaal je rente over het negatieve saldo. Is dat het geval, dan kan je het beste zsm wat geld storten zodat je saldo niet meer negatief is. Maar in ieder geval wil je die vrije ruimte positief houden, omdat DEGIRO bij een aanhoudend tekort je aandelen voor jou kan verkopen waarbij extra kosten in rekening gebracht worden (€ 50 + 0,5%).

Zr40 wijzigde deze reactie 13-01-2020 18:52 (46%)

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• TechLight
  • Niet online
Baytep schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:12:
Dus ik hoop niet te veel van je te vragen, maar TER en dividendlek heb je al. Als je er het rendement over vergelijkbare periodes bij zet kun je er het totale netto rendement uit toveren om te vergelijken...
Ik ben zelf eigenlijk voorlopig wel 'voorzien' van de info die ik nodig had. Maar misschien als ik komend weekend wat rust heb loop ik er nog een keer door (beloof niks :P)

Ik heb ook wel een beetje naar rendement gekeken, wat bij Morningstar wel te vinden is, zeker met de ISIN codes, maar dan moet je voor goed vergelijk ook weer uitkijken wat de valutanotering doet. Immers zijn sommige fondsen in € of $ genoteerd, en dat maakt denk ik in het rendementsplaatje dat je daar ziet wel uit. TER en dividendlek moeten al in het rendement verwerkt zijn (want vallen binnen het fonds zelf), maar ik weet niet of dat voor herbeleggen van uitgekeerd dividend ook is (kan dus ook weer een vertekend beeld opleveren tussen accumulating en distributing fondsen).

Uiteindelijk heb ik dus een beetje de aanname gedaan dat rendement vooral gekoppeld is aan de index die een fonds volgt, met iets meer volatiliteit obv uitsluitingen (maar dat dat weinig uitmaakt bij beperkte uitsluiting) en natuurlijk eat kleine effecten door strategie van herbalanceren e.d.. Ik meen ook dat daarbij veel van de fondsen die ik vergeleek (NT, Actiam, iShares in een aantal varianten) steeds dezelfde MSCI index volgen - maar dat kan ik niet meer helemaal herinneren.

Als je echt in detail wil kijken maakt dat allemaal vast uit, maar is dus niet helemaal triviaal om precies te krijgen (net als de dividendlekken overigens, want een NL domicilie waarbij het fonds zo'n lek grotendeels kan voorkomen wil niet per se zeggen dat ze dat allemaal ook even effectief doen, en precies dezelfde fondsen in dezelfde landen hebben, en andere domicilies kunnen ook bepaalde verdragen hebben die weer net anders liggen, etc). Ik denk dat je de schatting voor dividendlek met een +/- 0.1% marge moet bekijken, en rendement door bovenstaande wellicht zelfs met +/- 5% op basis van de Morningstar getallen.

In other news: Na mijn contact met ABN over het NT smallcap fonds in Zelf beleggen basis vandaag de terugkoppeling gekregen dat ze het ook een interessant fonds vinden en in de loop van het jaar naar het basis assortiment gaan kijken. Geen beloftes, maar het zou dus best kunnen dat deze in de loop van het jaar toegevoegd gaat worden. Nog even geduld dus wel, er is geen indicatie over wanneer ze dat gaan doen.

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
TechLight schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:39:
[...]

In other news: Na mijn contact met ABN over het NT smallcap fonds in Zelf beleggen basis vandaag de terugkoppeling gekregen dat ze het ook een interessant fonds vinden en in de loop van het jaar naar het basis assortiment gaan kijken. Geen beloftes, maar het zou dus best kunnen dat deze in de loop van het jaar toegevoegd gaat worden. Nog even geduld dus wel, er is geen indicatie over wanneer ze dat gaan doen.
nice

...

• Area
Vrije ruimte en EUR MMF is exact hetzelfde bedrag. €8,04

Bedankt voor de tip, zal hem dan zo snel mogelijk aanvullen.

Maar naar waar wordt de dividend dan uitgekeerd?
Vrije ruimte, EUR MMF of bij de portefeuille?

Area wijzigde deze reactie 13-01-2020 20:27 (28%)

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:24
Area schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:19:

Bedankt voor de tip, zal hem dan zo snel mogelijk aanvullen.

EUR MMF want degiro heeft zelf geen geld (en mag ook geen geld hebben)

https://www.degiro.nl/over-degiro/cashfunds.html

GrooV wijzigde deze reactie 13-01-2020 21:38 (9%)

• Area
Twijfel om te gaan beleggen vanwege de vermogensbelasting die omhoog is gegaan.

• Poecillia
  • Laatst online: 21:37
Ik ben benieuwd wie zich hier bezig houdt met algotrading (algorithmic trading). Dit onderwerp lijkt in dit forum nog nauwelijks besproken te zijn. Ik heb me de afgelopen dagen er wat in verdiept en accounts aangemaakt bij Quantconnect en Quantopian. Je krijgt daar toegang tot historische data en een python/jupyter notebook omgeving waarin je stapsgewijs algorithmes kunt ontwikkelen en backtesten. Deze bedrijven hebben een businessmodel waarbij de meest succesvolle algorithmes gekozen worden door investeerders waarna je een share ontvangt. Persoonlijk zit ik daar niet op te wachten en wil ik na grondig testen mijn algorithmes zelf implementeren bij een broker. Daarvoor overweeg ik een account bij Interactivebrokers. Wie houdt zich hier ook mee bezig, welke platformen gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Area schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:19:
Dat klinkt dan weer raar. Net was je vrije ruimte negatief, nu is het positief? Als het positief is dan is er natuurlijk niets aan de hand.

En exact hetzelfde? Dat zou betekenen dat je nu géén aandelen in bezit hebt. Vrije ruimte = EUR MMF plus de kredietwaarde van al je aandelen.
Dividend is geld. Dat komt dus bij EUR MMF. En dat telt op zijn beurt weer mee als vrije ruimte.
Poecillia schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:20:
Ik ben benieuwd wie zich hier bezig houdt met algotrading (algorithmic trading). Dit onderwerp lijkt in dit forum nog nauwelijks besproken te zijn. Ik heb me de afgelopen dagen er wat in verdiept en accounts aangemaakt bij Quantconnect en Quantopian. Je krijgt daar toegang tot historische data en een python/jupyter notebook omgeving waarin je stapsgewijs algorithmes kunt ontwikkelen en backtesten. Deze bedrijven hebben een businessmodel waarbij de meest succesvolle algorithmes gekozen worden door investeerders waarna je een share ontvangt. Persoonlijk zit ik daar niet op te wachten en wil ik na grondig testen mijn algorithmes zelf implementeren bij een broker. Daarvoor overweeg ik een account bij Interactivebrokers. Wie houdt zich hier ook mee bezig, welke platformen gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen?
Even los van de zin of onzin van deze manier van handel; heb je wel eens gekeken naar het benodigde kapitaal om dit na aftrek van commissies rendabel te maken bij een theoretisch 100% success rate? En wat als je algo 'slechts' bovengemiddeld goed is met 60% success?

• Longcat
Zr40 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:33:
[...]

En exact hetzelfde? Dat zou betekenen dat je nu géén aandelen in bezit hebt. Vrije ruimte = EUR MMF plus de kredietwaarde van al je aandelen.
Niet bij alle account types volgens mij.

• Poecillia
Zr40 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:33:

Even los van de zin of onzin van deze manier van handel; heb je wel eens gekeken naar het benodigde kapitaal om dit na aftrek van commissies rendabel te maken bij een theoretisch 100% success rate? En wat als je algo 'slechts' bovengemiddeld goed is met 60% success?
Ik denk dat er veel misverstanden zijn over algorithmic trading. Wat mij wel overtuigde is dit korte youtube filmpje YouTube: What is Algorithmic Trading & How to Get Started

Waarom zou er zoveel kapitaal nodig zijn? Je kunt zoveel beleggen als je zelf wilt? Vooropgesteld dat je zelf in staat bent je algorithmes te ontwikkelen, maar een beetje tweaker schrikt daar toch niet van? En 100% succesrate heb je ook met algotrading nooit. Wel biedt het de mogelijkheid je strategie te testen tegen historische data en het handelt consequent, ook als je niet beschikbaar bent of als je eens een mindere dag hebt.

• Longcat
@Poecillia handelen is niet gratis. Je betaalt commissie en bij illiquide aandelen hakt de spread er in. Als je per trade €1 kwijt bent aan kosten en je strategie levert 0.1% winst op per trade, dan moet de size van je trade dus minstens €1000 zijn om quitte te spelen.

• Area
Zr40 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:33
Dat klinkt dan weer raar. Net was je vrije ruimte negatief, nu is het positief? Als het positief is dan is er natuurlijk niets aan de hand.
Sorry, - €8,04. Was de - teken vergeten.
Ja, beide waren - €8,04, na geld overmaken zijn ze nu beide 0.
Ehm nee, ik heb in totaal 978 aandelen van Interbit Ltd. Waarde is iets boven de €123 nu.
Verlies is ruim €9.800 nog wat.
Dividend is geld. Dat komt dus bij EUR MMF. En dat telt op zijn beurt weer mee als vrije ruimte.
Duidelijk!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Poecillia schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:27:
[...]
Waarom zou er zoveel kapitaal nodig zijn? Je kunt zoveel beleggen als je zelf wilt? Vooropgesteld dat je zelf in staat bent je algorithmes te ontwikkelen, maar een beetje tweaker schrikt daar toch niet van? En 100% succesrate heb je ook met algotrading nooit.
Wat @Longcat schrijft. En de success rate noem ik omdat dat de te verwachten winst sterk vermindert. Als 60% van de pogingen 0,1% winst wordt behaald en 40% 0,1% verlies, dan is je gemiddelde winst per trade 0,02% en heb je bij € 1 kosten per trade opeens € 5000 nodig om breakeven te komen. En voor het gemak laat ik onverwachte marktbewegingen waar je algo niet (of niet snel genoeg) op kan reageren buiten beschouwing.

Merk trouwens ook op dat winst is uitgesloten als je algo 50% of minder van de keren gelijk heeft.
Area schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:44:
[...]
Ehm nee, ik heb in totaal 978 aandelen van Interbit Ltd. Waarde is iets boven de €123 nu.
Verlies is ruim €9.800 nog wat.
Het zou natuurlijk kunnen dat DEGIRO deze aandelen niet meer als tegenwaarde accepteert. Kredietwaarde is dan 0.

Maar ik blijf het nog steeds een raar verhaal vinden. Waarom kocht je voor zoveel geld aandelen in een relatief onbekend Canadees bedrijf zonder duidelijk product of zelfs enige omzet?

Ik krijg het idee dat je helemaal niet weet wat je aan het doen bent op de beurs. Dat is veel zorgwekkender dan die aankomende belastingwijziging waar je het een paar posts terug over had.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:45

coelho

VanTheManFan

Mesque schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Mooi overzicht, maar mag ik vragen waarom je DeGiro niet hebt meegenomen in de vergelijking? Omdat je bij DeGiro altijd zelf de belegging moet doen en de anderen dat voor je kunnen doen?
Daar ben ik ook benieuwd naar, @GG85 . Zeker met de aankoop van bijvoorbeeld VWRL waarbij je geen aan- en verkoopkosten hebt lijkt DeGiro me een van de, zoniet dé voordeligste. Het enige wat je betaalt is TER van slechts 0,22%.

• Area
Zr40 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 00:10
Maar ik blijf het nog steeds een raar verhaal vinden. Waarom kocht je voor zoveel geld aandelen in een relatief onbekend Canadees bedrijf zonder duidelijk product of zelfs enige omzet?
Omdat ik onder de indruk ben van hun technologie. Ik kocht het omdat ik erop vertrouw dat dit bedrijf heel veel potentie heeft, meer dan Ethereum. Dat het nu geen omzet heeft zegt mij niet zoveel, ze zijn nu volop bezig met patenten en octrooien vastleggen.
Ik heb geen spijt van mijn aankoop, wel van mijn verkeerde timing.
Ik krijg het idee dat je helemaal niet weet wat je aan het doen bent op de beurs. Dat is veel zorgwekkender dan die aankomende belastingwijziging waar je het een paar posts terug over had.
Ik heb geleerd om niet overhaast te handelen.

• Poecillia
@Longcat en @Zr40 Algotrading is geen high frequency trading. Je zou zelfs minder kunnen traden dan handmatig omdat het algoritme consequent aan de strategie vasthoudt.

• JohanNL
Poecillia schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:20:
Als je zoiets weet te implementeren bij Flatex zou dat ideaal zijn, die hebben namelijk geen transactiekosten.
Er zit wel op veel effecten een opslag, maar heel veel aandelen niet en dan handel je letterlijk 1:1 met de echte beurs en ETF's zijn ook opslag vrij.
Het blijft echter wel een website die niet helemaal soepel loopt en vrij simpel is, wat als gewone belegger in de meeste gevallen geen probleem is, maar in jouw geval waarschijnlijk wel.
Is iets om uit te proberen...
Poecillia schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:03:
@Longcat en @Zr40 Algotrading is geen high frequency trading. Je zou zelfs minder kunnen traden dan handmatig omdat het algoritme consequent aan de strategie vasthoudt.
Dat is toch allemaal theoretisch.
In principe zou je als echte belegger effecten aan kopen en er dan wel zo'n decennium niet meer naar om kijken, als niet meerdere decennia.
Waar jij meer op doelt zijn de day-traders en die voeren doorgaans veel meer transacties uit inderdaad, die zou je prima kunnen verslaan in het aantal transacties, inderdaad.

• Poecillia
JohanNL schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:20:
[...]

Als je zoiets weet te implementeren bij Flatex zou dat ideaal zijn, die hebben namelijk geen transactiekosten.
Er zit wel op veel effecten een opslag, maar heel veel aandelen niet en dan handel je letterlijk 1:1 met de echte beurs en ETF's zijn ook opslag vrij.
Het blijft echter wel een website die niet helemaal soepel loopt en vrij simpel is, wat als gewone belegger in de meeste gevallen geen probleem is, maar in jouw geval waarschijnlijk wel.
Is iets om uit te proberen...
Ik weet niet of Flatex een api heeft. Interactivebrokers wel en is ook gratis. Ik heb wel iets nodig om van Python naar C++ te komen, maar daarvoor heb ik wel opties. Overigens is het natuurlijk eenvoudig om de transactiekosten in de modellen mee te nemen.
Dat is toch allemaal theoretisch.
In principe zou je als echte belegger effecten aan kopen en er dan wel zo'n decennium niet meer naar om kijken, als niet meerdere decennia.
Waar jij meer op doelt zijn de day-traders en die voeren doorgaans veel meer transacties uit inderdaad, die zou je prima kunnen verslaan in het aantal transacties, inderdaad.
Die fondsen heb ik ook voor mijn pensioen. Mag ik één keer per jaar mee switchen en heb ik nog nooit gedaan. Hebben het geweldig gedaan de laatste tien jaar. Het zou me verbazen als we de komende tien jaar weer zo'n mooie run krijgen. Ik denk dat ik voor mij prepensioen meer moeite moet doen, vandaar de algotrading. Nogmaals HFT of daytrading is niet mijn ambitie, tenzij ik die ns verbinding krijg.

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:09
Poecillia schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:54:
Ik weet niet of Flatex een api heeft. Interactivebrokers wel en is ook gratis.
Wait, what? Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik betaal keurig transactiekosten als ik wat koop of verkoop bij IB.

• Miki
  • Laatst online: 22:40
coelho schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 00:12:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar, @GG85 . Zeker met de aankoop van bijvoorbeeld VWRL waarbij je geen aan- en verkoopkosten hebt lijkt DeGiro me een van de, zoniet dé voordeligste. Het enige wat je betaalt is TER van slechts 0,22%.
Vermoedelijk wel de goedkoopste maar het fonds is verre van efficiënt vanwege dividendlek en interne kosten.

PVOutput

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:24
Miki schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 07:53:
[...]

Vermoedelijk wel de goedkoopste maar het fonds is verre van efficiënt vanwege dividendlek en interne kosten.
Wat adviseer je dan te gebruiken icm DEGIRO?

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16:14
VWRL mag dan niet de laagste totale kosten hebben maar aangezien je geen bewaarloon en geen transactiekosten betaald bij DeGiro is het zeker geen slechte keuze.

_______

Voor degenen die contact opnemen met ABN i.v.m. NT Small caps: Ik zou er bij vermelden dat dit de enige mogelijkheid is om wereldwijd gespreid in small caps te beleggen zonder dividend lek. Het is daarmee een betere optie dan de small cap fondsen die ze nu aanbieden.

Pistachenootje wijzigde deze reactie 14-01-2020 11:07 (46%)

• Miki
  • Laatst online: 22:40
GrooV schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:00:
[...]

Wat adviseer je dan te gebruiken icm DEGIRO?
Ik geef geen advies, dat is echt voor ieder een persoonlijke afweging. Er zijn namelijk veel factoren die voor een ieder heel bepalend kunnen zijn naast kosten ansich. Staar je daarbij ook niet blind op een specifieke broker, er zijn een aantal "gouden combinaties" die hun specifieke voor- en nadelen hebben.

DeGiro basic: VWRL
DeGiro Custody: IWDA + EMIM
Binck Fundcoach: Actiam wereld fondsen + opkomende markten
De 3 grootbanken: Northern Trust World + EM
En verder nog wat specifieke instellingen met hun eigen producten waaronder: Meesman, Fitvermogen en
Centraal Beheer

Gebruik de zoekfunctie in dit topic en je zult merken dat hier al heel veel over bediscussieerd is. Kies gewoon iets waar je je goed bij voelt en blijf er dan verder vanaf, buy and hold is het devies.

PVOutput

• AudiRS3
  • Laatst online: 12:54
@Zr40 voor zover ik het begrijp gebruik jij ook Degiro en IB.
Gebruik je dan IB voor alle Amerikaanse aandelen en opties en deGiro voor alle Nederlandse aandelen en opties?
Lijkt mij dat dat het goedkoopste is.

• Strider
  • Laatst online: 22:51
Zijn er nog tweakers in Vivoryon gestapt? :+

BlaBlaBla

• wimjongil
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 07:53:
[...]

Wat ik me wel eens afvraag, is het niet goedkoper om een ETF te kopen door een cash settled calloptie te kopen? Met een korte looptijd zit er weinig tijdswaarde in de premie die je betaalt. De vraag is natuurlijk of de premie lager is dan het dividendlek en interne kosten.

• Bumaa
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16-01 13:05
wimjongil schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Wat ik me wel eens afvraag, is het niet goedkoper om een ETF te kopen door een cash settled calloptie te kopen? Met een korte looptijd zit er weinig tijdswaarde in de premie die je betaalt. De vraag is natuurlijk of de premie lager is dan het dividendlek en interne kosten.
Vaak is dit inderdaad goedkoper, maar dan zul je wel in verband met de call optie 100 stuks moeten kopen. Wat toch snel neer komt op 7000 euro als ik mij niet vergis.

• Jazco2nd
TechLight schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:39:
[...]

Ik ben zelf eigenlijk voorlopig wel 'voorzien' van de info die ik nodig had. Maar misschien als ik komend weekend wat rust heb loop ik er nog een keer door (beloof niks :P)

Ik heb ook wel een beetje naar rendement gekeken, wat bij Morningstar wel te vinden is, zeker met de ISIN codes, maar dan moet je voor goed vergelijk ook weer uitkijken wat de valutanotering doet. Immers zijn sommige fondsen in € of $ genoteerd, en dat maakt denk ik in het rendementsplaatje dat je daar ziet wel uit. TER en dividendlek moeten al in het rendement verwerkt zijn (want vallen binnen het fonds zelf), maar ik weet niet of dat voor herbeleggen van uitgekeerd dividend ook is (kan dus ook weer een vertekend beeld opleveren tussen accumulating en distributing fondsen).

Uiteindelijk heb ik dus een beetje de aanname gedaan dat rendement vooral gekoppeld is aan de index die een fonds volgt, met iets meer volatiliteit obv uitsluitingen (maar dat dat weinig uitmaakt bij beperkte uitsluiting) en natuurlijk eat kleine effecten door strategie van herbalanceren e.d.. Ik meen ook dat daarbij veel van de fondsen die ik vergeleek (NT, Actiam, iShares in een aantal varianten) steeds dezelfde MSCI index volgen - maar dat kan ik niet meer helemaal herinneren.

Als je echt in detail wil kijken maakt dat allemaal vast uit, maar is dus niet helemaal triviaal om precies te krijgen (net als de dividendlekken overigens, want een NL domicilie waarbij het fonds zo'n lek grotendeels kan voorkomen wil niet per se zeggen dat ze dat allemaal ook even effectief doen, en precies dezelfde fondsen in dezelfde landen hebben, en andere domicilies kunnen ook bepaalde verdragen hebben die weer net anders liggen, etc). Ik denk dat je de schatting voor dividendlek met een +/- 0.1% marge moet bekijken, en rendement door bovenstaande wellicht zelfs met +/- 5% op basis van de Morningstar getallen.

Ben toch even benieuwd wat je bedoelt mbt Morningstar, als ik daar kijk zie ik toch niet het nettorendement?
Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True