Die goud/zilver run verwachtte ik al, want die loopt al heeeel lang omhoog. Het dal was ergens eind 2018 meen ik, de run omhoog nu is gewoon onderdeel van wat al 2 jaar bezig is.
Zit zelf sinds 2018 al in WPM, +177%.
Alleen geen price target, omdat het teveel afhankelijk is van grote macro-economische factoren. Hoe India/China zich ontwikkelen (daar heeft edelmetaal, met name goud, een grote rol in showen van rijkdom en als 'spaargeld' - bovendien zit sell-high buy-low in deel van die culturen ingebakken), opkoopprogrmama's centrale banken, de geldpers, opkomst van gebruik in elektronica/robotica (goud voor geleiding contacten zoals stekkers/moederborden, zilver o.a. als bescherming elektronica voor betere levensduur).
Ik zie zilver ook rustig >50$ gaan, als je je basseerd op bijvoorbeeld historisch zilver/goud ratio als basis. Zelfs al targets van >$150 geroepen zien worden. Maar kan ook prima komende 5-10 jaar sideways blijven gaan en niet boven de $25 uitkomen, omdat bijvoorbeeld goud juist terugvalt naar de lange-termijn ratio of dat de industriële vraag afzwakt door ontwikkelingen/crisis.
Anderzijds, als zaken als een vorm van bijvoorbeeld zilveroxide bij elektronica meer mainstream wordt en het gebruik aanzienlijk toeneemt (lampen, auto's, robotica, zegmaar alles wat 'buiten' gebruikt wordt) kan de hele casus weer overhoop.
In bijvoorbeeld EV's zit veel meer zilver dan in oude ICE's om iets te noemen wat niet voor de hand liggend is bij een eerste high-level analyse. Dus tenzij ze ook daarvoor alternatieven ontwikkelen, kan zilver verbruik best met tientallen procenten stijgen in de komende 10-20 jaar.
Dus mijn inzet was meer een "Buffet" inzet. Gaat erom dat je gelijk hebt, niet wanneer je dat gelijk krijgt. De prijs merk ik wel over 20 jaar..
[
Voor 87% gewijzigd door
Xanaroth op 23-07-2020 09:50
]