Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Wij hebben 2 kinderen van 9 en 11 jaar en voor beide sparen wij al sinds hun geboorte een vast bedrag per maand. Destijds werd er aangegeven dat met de maandelijkse inleg per kind (25 Euro) en de toen geldende rente ze beide op hun 18e levensjaar ongeveer 18.000 Euro zouden hebben.

Inmiddels heeft de realiteit ons natuurlijk ingehaald en staat de rente enorm veel lager, los daarvan vertrouwde ik het destijds al niet. Ondertussen hebben we de maandelijkse inleg verdubbeld naar 50 Euro per kind, maar recent nieuws van ING kondigde aan: 0% rente voor de kinderspaarrekeningen...

Wij hebben niet per se een specifiek spaardoel voor ze. De voornaamste reden is om ze rond hun 18e allebei een rijbewijs te kunnen geven en daarnaast de studie te bekostigen, zodat wij daar niet ineens diep voor in de buidel hoeven te tasten. Inmiddels staat er voldoende op voor de rijbewijzen, maar hoe nu verder.

Zelf sparen wij, maar ik heb ook geld in aandelen, cryptocurrency, Mintos, etc. zitten en we lossen af op de hypotheek. Beide kinderen heb ik ook wat cryptocurrency gegeven en 10% van de waarde van hun spaargeld heb ik in Mintos belegd. Maar met het geld voor de kinderen wil je doorgaans gewoon een simpele oplossing kiezen en daarnaast wil ik de potjes graag gescheiden houden.

Nou ben ik erg benieuwd hoe anderen dit voor hun kinderen regelen. En dan heb ik het niet over een opa en oma die bijspringen en extra geld storten, maar hoe je voor iedere Euro die je voor je kinderen spaart er het maximale uithaalt, zonder een te groot risico te lopen en bijvoorbeeld aan het eind van de rit een lager bedrag over te houden.

Ik heb al even rondgekeken en zie in oudere topics dat er met constructies met aflossen op hypotheken icm leningen richting kinderen wordt gespeeld. Of dat men eerst voor zichzelf kiest, om daardoor lagere maandlasten te hebben en sneller te kunnen sparen voor de kinderen. Creatief, maar wat zijn anno 2020 goede lange termijn oplossingen waar je niet wekelijks of maandelijks bovenop hoeft te zitten om bij te sturen?

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:46
Hier hebben beide kids een eigen Meesman account waarop maandelijks 100eu de neus op gestort wordt. Tegen de tijd dat ze (hopelijk..) gaan studeren staat er een mooi potje op.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Die van mij krijgt straks ook een Meesman account. Daar gaat in ieder geval de kinderbijslag naar toe. Volgens mij valt er met beleggingsrekeningen een beter rendement te behalen dan met een spaarrekening. Uiteraard wel iets met "garanties", "verleden" en "toekomst".

• Tweakez
  • Registratie: maart 2015
  • Niet online
Mijn ouders hadden gewoon een aparte beleggingsrekening geopend toendertijd bij een ABN AMRO en deden elke maand een storting van 50 euro. Wellicht is dat een idee? Tegenwoordig heb je ook peaks om eventueel in te beleggen, alhoewelbik daar wat negatieve verhalen hoor over de kosten die het met zich meebrengt.

Het is eigenlijk volledig aan jezelf welk risico je wilt lopen natuurlijk. Niemand wil natuurlijk veel risico lopen, in de wereld van beleggen (want sparen heeft echt geen zin meer) loop je natuurlijk altijd risico

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Ik heb heel weinig vertrouwen in de Euro als middel om waarde te behouden voor de lange termijn.

Ik gebruik meesman.

| live and give like no one else |

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:39

Rukapul

Moderator General Chat
Mijn kinderen hebben (op eigen naam):
Betaalrekening
Spaarrekening
Beleggingsrekening bij DeGiro (met wat ETF)

Zakgeld gaat naar de betaalrekening. Spaarrekening ooit wat op gestort. Merendeel zit in ETFs.

[Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 30-05-2020 20:03]

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 03:15

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kijk, je stort geld op een rekening die zekerheid biedt. Zekerheid wil zeggen: laag risico, maar lage opbrengst.

Kan je het splitsen? Een deel in de markt, en een deel op een spaarrekening?

De economie zit nu op z'n gat, een goed moment om aandelen te kopen voor lange termijn!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Was dat voor iets raars? Ok, ze geven rente. Wel 0,2% :+ :(
Maar je mag max 600 euro per jaar sparen en als je meer spaart boeken ze het terug. Das toch geen sparen :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• saharoen
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online
Sparen met rente nu lastig. Hoger alleen buitenland met hoge inflatie ;)
anders https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering

[Voor 29% gewijzigd door saharoen op 30-05-2020 20:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Voor onze dochter heb ik dit afgesloten https://new.brandnewday.nl/particulier/kinderrekening/

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
Ik beheer het geld voor het gezin zelf. Twee dochters van 2 en 4. Zodra er ergens geld voor nodig is, dan betaal ik dat op dat moment. Ze krijgen 100 euro per jaar op een eigen rekening en daar mogen ze mee doen wat ze willen. Dat is dan ook slechts 2000 euro in totaal als ze 18 zijn.

Iedereen mag doen wat hij of zij wil uiteraard. Zelf snap ik het reserveren van potjes niet zo. Geld is geld, of het van mijn rekening komt of een kinderrekening van 18 jaar oud. In plaats van x duizend euro op een leeftijd van 18 jaar, geef ik liever spontaan (en bij goed gedrag) het nodige geld per rijbewijs, studie, eventueel eerste woning, enz.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
Tjeerd84 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:33:
Ik beheer het geld voor het gezin zelf. Twee dochters van 2 en 4. Zodra er ergens geld voor nodig is, dan betaal ik dat op dat moment. Ze krijgen 100 euro per jaar op een eigen rekening en daar mogen ze mee doen wat ze willen. Dat is dan ook slechts 2000 euro in totaal als ze 18 zijn.

Iedereen mag doen wat hij of zij wil uiteraard. Zelf snap ik het reserveren van potjes niet zo. Geld is geld, of het van mijn rekening komt of een kinderrekening van 18 jaar oud. In plaats van x duizend euro op een leeftijd van 18 jaar, geef ik liever spontaan (en bij goed gedrag) het nodige geld per rijbewijs, studie, eventueel eerste woning, enz.
Jouw manier kan ik mij zeker in vinden. Toen ik 18 jaar werd kreeg ik van mijn ouders eenzelfde soort bedrag en tussendoor kreeg ik een extraatje.

Ik was toen super blij dat ik zo een bedrag kreeg van ze. Ook omdat ik er geen weet van had.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:09

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet daar alleen wel mee oppassen, sparen op naam van een kind. Dat komt op hun 18e vrij en als je kind dan net in een slechte periode zit kan het geld in een dag/week/maand weg zijn. En het een paar maanden ervoor afhalen kan ook een heel slecht plan zijn als kind ervan af weet. Kan dan bij rechter opgeëist worden. Ik wil niet van het slechte uitgaan, maar zelfs mijn vriendin geeft toe; als ik op mijn 18e ineens 18k had gehad was het snel op geweest. Iets om over na te denken dus.

Wij doen overigens beide varianten voor dochter; Rabo regenboogrekening op haar eigen naam, daar sparen Opa en Oma op, +- 1k per jaar. Zal dus (met alle risico’s van dien) rond de 18k op staan rond haar 18e verjaardag, afhankelijk of haar grootouders dan nog leven.

Zelf sparen wij de kinderbijslag, op een aparte rekening met haar naam als label maar dus NIET op haar naam. Ook rond de 1k per jaar. Dat geld is dus echt van ons en kan zij op haar 18e niet ineens over beschikken.

We hebben nog geen idee wat we met dat geld gaan doen. Studie? Uitzet? We zien het wel.

• Munki
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:57

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Zoals in enkele posts hierboven al is aangegeven houden wij het geld ook graag liquide dus het spaarpotje voor desbetreffend kind is gewoon een spaardoel/label op onze eigen rekening.

Mocht er tussendoor iets geks gebeuren dan kunnen we het in geval van nood zelf gebruiken en/of hoeven we geen lening af te sluiten.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
FreakNL schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:58:
En het een paar maanden ervoor afhalen kan ook een heel slecht plan zijn als kind ervan af weet. Kan dan bij rechter opgeëist worden.
Nogal wiedes. En niet alleen een paar maanden ervoor. Juridisch is dat geld eenmaal geschonken van het kind.
Ik wil niet van het slechte uitgaan, maar zelfs mijn vriendin geeft toe; als ik op mijn 18e ineens 18k had gehad was het snel op geweest. Iets om over na te denken dus.
Als je het aan ziet komen dan is daar ook nog wel een mouw aan te passen. In het kader van normaal financieel beheer kan zolang het kind minderjarig is het geld vastgezet worden in bijvoorbeeld termijndeposito's.

Als het zover komt heb je echter feitelijk al gefaald. Tegen die tijd hoop ik zowel het financieel klein denken (goedbestede uitgaven vs geld wegpissen) als het groot denken (vermogen maakt dingen mogelijk) bijgebracht te hebben. Faalt dat dan kan ik beter even langs de notaris :P

Laatst nog over gehad dat we voor de (jonge) kinderen kijken of we een betaalpas aan kunnen vragen. Edit: wtf, pas vanaf 12 jaar -O-edit2: onduidelijke website, online zo aangevraagd

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 30-05-2020 22:38]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Wij hebben de kinderspaarrekeningen bij de ING. Via onze omgeving kunnen we ook bij deze rekeningen en daar gewoon gebruik van maken. Geld overboeken naar Mintos was direct mogelijk, het staat dus niet voor langere tijd vast.

Wel proef ik dat het misschien goed is om niet langer op naam van de kinderen te sparen, maar gewoon een potje met label of ergens iets op onze eigen beleggingsomgeving te sparen. Heb zojuist een Meesman rekening geopend (Heb het topic waarin hier verder op wordt ingegaan een tijdje gevolgd en nu dus de stap gezet).

Ik zag nog wel genoemd worden waarom je specifiek voor de kinderen spaart en niet in het algemeen spaart om dat voor de kinderen te gebruiken wanneer dat nodig is. Dat is voor mij heel simpel, ik heb bijv. de volgende potten/labels:

- Zorgverzekering (Hierop staat 2x het maximale jaarlijkse eigen risico + jaarlijkse kosten lenzen + sparen voor 2 beugels ;) ). We zijn echt minimaal verzekerd, bewust, en besparen daardoor >70 Euro per maand al >8 jaar lang.
- Auto (Jaarlijkse kosten auto van mijn vrouw)
- Onderhoud huis (Geld voor evt. nieuwe ketel, schilderwerk, etc.)
- Vakantie (Los van vakantiegeld leggen we iedere maand een x bedrag in voor extra vakanties)
- Extra hypotheekaflossing
- Spaarrekening voor grotere algemene zaken
- Noodgevallen spaarrekening met een bedrag op basis waarvan we zonder inkomsten enige tijd vooruit kunnen

Doel hiervan is dat je misschien wel een enkele spaarrekening met bedrag X erop kunt hebben, maar stel dat je ketel kapot gaat, 1 van beide ineens het maximale eigen risico moet betalen, de TV kapot gaat en je kind net een beugel moet hebben terwijl 1 van beide net een baan is verloren. Heb je dan voldoende om alles op te vangen? Doordat je verschillende labels hebt die per stuk het bedrag bevatten dat je daarvoor nodig hebt kan je met een grotere zekerheid bepalen of je tegenvallers op kunt vangen of niet en of je dus bijvoorbeeld een keer een leuke extra uitgave kunt doen, zonder dat het mogelijk betekent dat het restant onvoldoende blijkt te zijn.

Dat is mijn denkwijze hierachter, iedereen staat daar natuurlijk anders in, maar dit werkt voor mij erg goed.

De kinderbijslag niet bij de spaarrekening erop zetten, maar investeren is ook een goede. Het voelt voor mijn vrouw nog niet altijd goed om te investeren, die heeft het liever op de rekening staan, maar door de inflatie kost sparen je eigenlijk geld en dat is soms niet direct duidelijk te maken.

Leuk om alle reacties te zien, benieuwd naar nog meer andere zienswijzen ;)

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:10
Ik spaar samen met mijn ex alle kinderbijslag op een Rabobank doelsparen rekening die op zijn 18e vrijvalt. Tegen 1.26% rente. Wel op onze eigen naam, ik weet hoe ik zelf was toen ik 18 was. En dan kunnen we zelf bepalen of en voor welk doel we het schenken.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Taro schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:41:
Wij hebben 2 kinderen van 9 en 11 jaar en voor beide sparen wij al sinds hun geboorte een vast bedrag per maand. Destijds werd er aangegeven dat met de maandelijkse inleg per kind (25 Euro) en de toen geldende rente ze beide op hun 18e levensjaar ongeveer 18.000 Euro zouden hebben.

Inmiddels heeft de realiteit ons natuurlijk ingehaald
Ik vrees dat de realiteit altijd al anders is geweest. Met een maandelijkse inleg van 25 euro gedurende 18 jaar heb je namelijk een rente van >12% nodig om op ca 18k uit te komen. Zelfs Icesave gaf niet zoveel ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12:34
We zijn gestopt met alle aparte potjes en spaarrekeningen voor de kids. Nu gewoon een gedeelte op een beleggingsrekening en een gedeelte op een spaarrekening. Ja, we blijven toch Nedelanders. :) We zitten in de gelukkige positie dat we voldoende middelen hebben. Twee aparte potjes voor de kids vonden we na een tijdje wat nutteloos. We zijn ook geen big spenders. Als je het geld anders elke maand op maakt is een apart potje wel zinvol.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:03:
[...]

Ik vrees dat de realiteit altijd al anders is geweest. Met een maandelijkse inleg van 25 euro gedurende 18 jaar heb je namelijk een rente van >12% nodig om op ca 18k uit te komen. Zelfs Icesave gaf niet zoveel ;)
Klopt, ik stond daar zoals ik al aangaf zelf ook argwanend tegenover. Maar de bankmedewerkers konden het prima verkondigen...

Volgens mij was de rente op deze kinderspaarrekeningen rondom het openen zelfs even 6 of 8%. Nou is het natuurlijk wel zo dat je 18 jaar lang rente over rente krijgt, maar die 18.000 zag ik zelf echt niet gebeuren.

Gelukkig is er nog voldoende tijd om bij te sturen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Zoals ik ook in het FO topic al aangaf. Als je slim met FO bezig bent; beleggen, sparen en hypotheek versneld aflossen, dan is tegen die tijd je spaarquote dusdanig hoog dat je daar die vaste lasten van studerende kinderen normaliter mee zou kunnen betalen.

Dat is in ieder geval wel mijn insteek voor later. Ik ben ook niet van plan voor kinderen te gaan sparen, maar juist te zorgen dat onze vaste lasten laag genoeg zijn om de lasten gewoon te kunnen betalen uit regulier inkomen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@CurlyMo Eens dat dat een goede manier is, maar ik verwacht dat veel mensen naar die nieuwe standaard gaan leven. Bijv. een groter huis kopen omdat ze toch maandelijks geld overhebben, etc. en het ze dan ineens overkomt dat je veel studiegeld moet betalen (=voorbeeld). Je moet wel de discipline hebben om dat verschil vrij besteedbaar te houden en ik denk dat dat niet voor iedereen even makkelijk is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-06 19:07
Sinds de geboorte van de eerste (2005) spaar ik €250,- per maand. Eerst deed ik dit op een Regenboog spaarrekening en later op Internetspaarrekening (beiden vallen vrij op hun eigen naam op hun 18e verjaardag). Inmiddels zijn er 3 kinderen. Samen hebben ze inmiddels een heel bedrag (ik ben €250 per maand blijven sparen ondanks enorme toename van levensonderhoud kosten met 3 kinderen, groter huis etc etc), en dit sparen wil ik aanhouden tot hun 18e verjaardag.

Helemaal blindelings vertrouwen in deze tijd dat zij op hun 18e direct verstandig met hun geld om gaan, dat heb ik beetje laten varen. Dat komt deels door mijn eigen ervaringen rond die leeftijd en door wat ik gezien heb in mijn omgeving.

Daarom hebben we nu de 3 aparte rekeningen van de kinderen opgeheven en samengevoegd tot 1 rekening; wij hebben dat dus apart gelabeld en wij zullen van die rekening in de toekomst benodigdheden/studiekosten deels betalen.

Oh, en net Meesman even bekeken. Ik heb ooit een groot bedrag zelf in in een index-fonds gestoken. In 2008-2009 crashte de boel, waarna ik in ~2014 ofzo weer eindelijke zelfde bedrag had en er uit gestapt ben.... het was leuk tot dan, maar daarna niet meer gedurfd te beleggen.

[Voor 13% gewijzigd door cyclofosfamide op 30-05-2020 23:26]

| medic with nerdskillz | Pixel 5 | S21 Ultra | glFTPd addict | i7 GTX1080 | Nvidia SHIELD 2017 |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-06 13:44
Toevallig recentelijk een account geopend bij fitvermogen waarbij er 150 voor onze tweeling (1,5 jaar) wordt belegd in een indexfonds.

Deze rekening staat gewoon op onze naam voor het geval ze ontsporen tijdens de opvoeding. Hoe goed je dit ook doet, een verkeerd milieu en vrienden kan dit behoorlijk in de war gooien.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
cyclofosfamide schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:24:
Sinds de geboorte van de eerste (2005) spaar ik €250,- per maand. Eerst deed ik dit op een Regenboog spaarrekening en later op Internetspaarrekening (beiden vallen vrij op hun eigen naam op hun 18e verjaardag). Inmiddels zijn er 3 kinderen. Samen hebben ze inmiddels een heel bedrag (ik ben €250 per maand blijven sparen ondanks enorme toename van levensonderhoud kosten met 3 kinderen, groter huis etc etc), en dit sparen wil ik aanhouden tot hun 18e verjaardag.

Helemaal blindelings vertrouwen in deze tijd dat zij op hun 18e direct verstandig met hun geld om gaan, dat heb ik beetje laten varen. Dat komt deels door mijn eigen ervaringen rond die leeftijd en door wat ik gezien heb in mijn omgeving.

Daarom hebben we nu de 3 aparte rekeningen van de kinderen opgeheven en samengevoegd tot 1 rekening; wij hebben dat dus apart gelabeld en wij zullen van die rekening in de toekomst benodigdheden/studiekosten deels betalen.
Realiseer je dat 250 * 12 * 18 = 54k exclusief eventueel rendement. Dan moet je dus t.z.t. mogelijk rekening houden met posten die niet als gift beschouwd worden en (eenmalig) schenkbelastinggrenzen. Moet je tijdig plannen.

• cyclofosfamide
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-06 19:07
Rukapul schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Realiseer je dat 250 * 12 * 18 = 54k exclusief eventueel rendement. Dan moet je dus t.z.t. mogelijk rekening houden met posten die niet als gift beschouwd worden en (eenmalig) schenkbelastinggrenzen. Moet je tijdig plannen.
Om eerlijk te zijn heb ik daar niet over nagedacht. Maar als ik die giften over 3 kinderen spreid, en (als ze gaan studeren) college geld een keer betaal, of elke maand de huur van hun kamer een deel mee betaal... is de fiscus dan ook zo streng zoals je aangeeft?

Deze pot is bedoeld voor hen als ze het nodig hebben tijdens studie, niet om het een keer op vaste momenten uit te delen.

[Voor 9% gewijzigd door cyclofosfamide op 30-05-2020 23:43]

| medic with nerdskillz | Pixel 5 | S21 Ultra | glFTPd addict | i7 GTX1080 | Nvidia SHIELD 2017 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het betalen van kosten van levensonderhoud van kinderen, zeker als ze studeren, wordt niet als gift gezien. Moet je dus wél het geld gebruiken om kosten te betalen, en niet naar hen over maken. Zoek maar eens op ‘dringende verplichting’.

Note to self: being good is often more important than being right.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

54k over 3 kinderen is nog steeds wisselgeld, ook voor de fiscus. Niet in 1 keer schenken natuurlijk, maar dat komt heus we op als kinderen gaan studeren, uit huis of wat dan ook.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 11:54
FreakNL schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:39:
54k over 3 kinderen is nog steeds wisselgeld, ook voor de fiscus. Niet in 1 keer schenken natuurlijk, maar dat komt heus we op als kinderen gaan studeren, uit huis of wat dan ook.
Ik neem aan dat die 250 per persoon per maand is en niet in totaal!

Zelf sparen onze kinderen 100 euro per maand om het later, gecombineerd met bijbaantje als ze 15-16 zijn, wat makkelijker te maken om een rijbewijs te halen, autootje, uit huis gaan, etc.

Los daarvan zullen we ook genoeg spaargeld hebben om studie van de kinderen te kunnen betalen.

Maar de 100 euro per maand sparen is qua inflatie toch eigenlijk wel zonde. Jaarlijks verlies je toch snel 2% door inflatie. Die 100 euro per maand nu is over 15 jaar dus eigenlijk maar '70 euro waard'...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oeps dat is +-162k in totaal inderdaad! Dan wordt het wel een serieus bedrag per kind. Maar alsnog kan je natuurlijk prima ongemerkt 50k aan je kind even in het proces van eventuele studie en uit huis gaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rukapul schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:10:
[...]

Als het zover komt heb je echter feitelijk al gefaald. Tegen die tijd hoop ik zowel het financieel klein denken (goedbestede uitgaven vs geld wegpissen) als het groot denken (vermogen maakt dingen mogelijk) bijgebracht te hebben. Faalt dat dan kan ik beter even langs de notaris :P
Ik ben het in theorie met je eens hoor, dat het ook een (groot) deel opvoeding is. Maar ook omgeving en milieu. Bij mij kwam er ook 20k of iets dergelijks vrij, maar ik had al een brommertje en mijn rijbewijs hoefde ik ook niet zelf te betalen. Ik moest overigens wel werken voor andere dingen (vakantie, uitgaan, etc).

Maar als je al heel je leven niks hebt en dan ineens 18k... En dan een puberbrein...

Maar er is ook causaal verband, als je al heel je leven niks hebt heb je op je 18e waarschijnlijk ook geen 18k. De kinderen uit dit topic waar dit soort bedragen voor gespaard worden hebben het over het algemeen al niet slecht :)

Ik vind het trouwens wel van belang dat mijn kind inderdaad met geld leert omgaan en de lange en korte termijn in de gaten kan houden. Zoals jij ook schetst. Mijn vriendin was stomverbaasd dat ik de KK voor het huis waar we nu wonen in 1 keer aftikte en ook nog geld over had voor een keuken en badkamer. Terwijl haar broer op een verjaardag doodleuk vertelde dat ze snel de koop van het huis hadden afgerond omdat ze dan nog 104% konden lenen ipv 103% ...

Compleet andere mindset, ene gezin gaat gaat alles er gewoon uit andere gezin zorgt voor een appeltje voor de dorst. Maar ook hier weer; causaal verband, ene gezin komt ook al minder binnen. Maargoed, ik denk dat je altijd kunt sparen, ook als er weinig binnenkomt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12:34
Wij funden ook liever bepaalde zaken voor de kids in de toekomst dan dat ze zelf ineens 50k hebben als ze 18 zijn. Ook omdat ik vind dat ze zelf rustig mogen werken voor "nutteloze/luxe" zaken. Die ze anders dus wellicht gewoon lekker uit het 50k potje halen. Dus liever studie betalen, rijbewijs (mocht dat over 10+ jaar nog nut hebben) en bijspringen bij huur etc. Ons doel is een beetje om ze zonder schuld door de studie te krijgen. Om ze zomaar 50k te geven als ze 18 zijn is niet ons doel. Ook al zouden we dit wel kunnen missen. Maar goed, dat is ook weer persoonlijk. Ze moeten ook leren dat het geld ze niet zomaar aan komt waaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Taro schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:14:
@CurlyMo Eens dat dat een goede manier is, maar ik verwacht dat veel mensen naar die nieuwe standaard gaan leven.
Dat risico is er wellicht. Maar de situatie hoeft niet heel veel anders te zijn.

Of je spaart nu € 500,- voor twee kinderen per maand en € 500,- voor versnelde aflossing voor 15 jaar lang (elk jaar wel daadwerkelijk aflossen).
Of je lost nu € 12000,- per jaar af op je hypotheek en spaart over 12 jaar 3 jaar lang € 24000,- per jaar voor twee kinderen kinderen (dubbele bedrag want immers groot deel hypotheek vrij).

Bij die 15 jaar lang € 500,- sparen heb je € 90.000 gespaard, met iets lagere hypotheeklasten.
Bij € 24.000 sparen voor 3 jaar vanaf 12 jaar heb je € 72.000 gespaard, maar met veel lagere hypotheeklasten.

Ik neem aan dat als je 15 jaar lang kan sparen voor hypotheek en kinderen je ook 12 jaar kan sparen voor hypotheek en 3 jaar voor kinderen. Voor je vrij te besteden ruimte maakt het niks uit. Wel voor je financiën wanneer je kinderen ouder dan 15 jaar zijn.

Overigens is de tweede situatie een stuk minder gevoelig voor inflatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GuitarHero87
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 11:23
CurlyMo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Dat risico is er wellicht. Maar de situatie hoeft niet heel veel anders te zijn.

Of je spaart nu € 500,- voor twee kinderen per maand en € 500,- voor versnelde aflossing voor 15 jaar lang (elk jaar wel daadwerkelijk aflossen).
Of je lost nu € 12000,- per jaar af op je hypotheek en spaart over 12 jaar 3 jaar lang € 24000,- per jaar voor twee kinderen kinderen (dubbele bedrag want immers groot deel hypotheek vrij).

Bij die 15 jaar lang € 500,- sparen heb je € 90.000 gespaard, met iets lagere hypotheeklasten.
Bij € 24.000 sparen voor 3 jaar vanaf 12 jaar heb je € 72.000 gespaard, maar met veel lagere hypotheeklasten.

Ik neem aan dat als je 15 jaar lang kan sparen voor hypotheek en kinderen je ook 12 jaar kan sparen voor hypotheek en 3 jaar voor kinderen. Voor je vrij te besteden ruimte maakt het niks uit. Wel voor je financiën wanneer je kinderen ouder dan 15 jaar zijn.

Overigens is de tweede situatie een stuk minder gevoelig voor inflatie.
Dus hier ga je wel uit van het feit dat je niet meer gaat verhuizen en/of je je hypotheek gaat verhogen. Klinkt leuk natuurlijk en ik snap je denkwijze, maar mijn gezin en ik gaan echt niet tot ons pensioen in onze huidige woning blijven. Maar voor degenen die zeker weten dat ze niet meer willen verhuizen, is jouw optie zeker reëel.

Voor onze dochter beleggen en sparen we elke maand een bedrag. De ene helft beleggen we in een ETF via de bank en de andere helft sparen we op een zilvervlootrekening. Alles staat op onze naam, ondanks dat zowel mijn vrouw als ik financieel verstandig zijn opgevoed en wij het niet verspild zouden hebben op onze 18e, wil ik liever dat wij kunnen bijdragen aan de studie en eerste huis van onze dochter dan dat zij zelf over een groot bedrag zal beschikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Krekatos schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:48:
[...]

Dus hier ga je wel uit van het feit dat je niet meer gaat verhuizen en/of je je hypotheek gaat verhogen. Klinkt leuk natuurlijk en ik snap je denkwijze, maar mijn gezin en ik gaan echt niet tot ons pensioen in onze huidige woning blijven. Maar voor degenen die zeker weten dat ze niet meer willen verhuizen, is jouw optie zeker reëel.
Ook als ik al zou gaan verhuizen dan is dat hoogstens voor een huis 1,5x de huidige waarde. Dat levert bij een afbetaalde huidige hypotheek nog steeds hele lage maandlasten op (~ € 500,- p/m)

Daarbij is ons eerste huis ook geen standaard starterswoning, maar een vrij riante ééngezinswoning, waar we het best zouden kunnen uitzingen met twee kinderen t/m puber leeftijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Twee kinderen; twee spaarrekeningen. De een bij Triodos en de ander bij ASN, allebei een jeugdrekening. Allebei 100 euro per maand en hoewel de rente maar 1% is (jawel) is het eindbedrag voor hun 18de tig substantieel.

In de tussentijd bouw ik zelf ook financieel buffers en spaarzaam leven, dus in principe moet er wat te doen zijn. Maar ik spaar niet voor het geld, ik spaar voor de zekerheid. Puur financieel zou ik al het spaargeld hebben moeten storten in onze hypotheekspaarpot (van 2.2%), alleen zitten de reserves dan in stenen.

[Voor 15% gewijzigd door Delerium op 31-05-2020 11:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Nu online
Krekatos schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:48:
[...]

Het uitgangspunt is eerder dat je bij een eventuele verhuizing niet wilt kiezen voor de duurste woning die je 'kunt' betalen, maar daarbij ook kijkt naar je persoonlijke uitgavenpatroon. Even voor de beeldvorming, voor je budget maakt het weinig uit of je 18 jaar lang 500 spaart en 500 aflost, of dat je eerst 9 jaar 1000 spaart en 9 jaar 1000 aflost, of dat je eerst 9 jaar 1000 aflost en dan 9 jaar 1000 spaart. Maar in die laatste variant heb je wel lagere woonlasten omdat je eerder meer hebt afgelost.

Maar je moet dan dus na die 9 jaar wel in je achterhoofd houden dat je relatief veel hebt afgelost juist omdát je daarna veel wil sparen. En dus niet na een verhuizing weer aan de top gaan zitten omdat je vanwege die aflossingen een hogere overwaarde hebt. En dus duurder zou kunnen kopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rubbergrover1 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:14:
[...]
Maar je moet dan dus na die 9 jaar wel in je achterhoofd houden dat je relatief veel hebt afgelost juist omdát je daarna veel wil sparen. En dus niet na een verhuizing weer aan de top gaan zitten omdat je vanwege die aflossingen een hogere overwaarde hebt. En dus duurder zou kunnen kopen.
Precies wat ik zeg inderdaad. Je koopt dan niet 2,25x hypotheek, want dat is immers wat je met een afgelost huis kan betalen incl. stijging in salaris e.d., maar juist 1.5x hypotheek omdat je geld over dient te houden om je spaarbelofte in te willigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Ik zelf heb trouwens geen apart 'potje' voor de kinderen. Ik heb wel een algemene pot waarmee ik spaar en beleg, maar ik zou niet willen dat een specifieke pot geld voor bijvoorbeeld een studie nét op het moment dat het nodig is door een crash veel te klein is geworden. En andersom wil ik voor de langere termijn van 18 jaar niet al het geld op een niet renderende spaarrekening zetten. Dus een deel van de 'algemene pot' is bedoeld voor zaken zoals de studie van de kinderen.

Daarnaast krijgen ze wat zakgeld en met verjaardagen vaak ook wat geld van familie, deels voor een cadeautje en deels voor de lange termijn, alleen bedoeld voor een bijzondere, dure uitgave. Zo leren ze spelenderwijs met geld omgaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:08

Secsytime

Automagisch

Geld wegzetten over zo een grote periode vind ik zelf onzinnig en doen wij dan ook niet voor ons kind. Zoals je al aangeeft is de rente nihil en wordt het door inflatie alleen maar minder interessant. Wat wij doen is zo snel mogelijk kostenvrij worden, al het geld wat je dan maandelijks over hebt heeft imo veel meer invloed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Secsytime Hou je daarbij ook rekening met tijden waarin het minder goed kan gaan? Bijv. door het verliezen van een baan voor 1 of 2 personen? Of tegenvallers wat betreft je huis, auto, zorgkosten, etc. die toevallig net allemaal tegelijk komen?

In mijn vriendenkring heb ik een aantal stellen die beide in dienst zijn van de overheid, ik merk dat zij meer bij de dag leven, omdat ze meer zekerheid kennen. Ze zullen niet opeens worden ontslagen en al helemaal niet tegelijk. Dat is op zich prima, maar, het contract van mijn vrouw is bijv. vorige maand niet omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd omdat haar werkgever sinds 3 maanden een COVID-19 beleid heeft waarbij er geen nieuwe vaste contracten worden afgesloten. We hebben tig jaren op alleen mijn inkomsten geleefd, dus dat komt wel goed, maar je valt toch ineens behoorlijk terug in salaris (even los van of ze wat nieuws vindt, een uitkering krijgt, etc.). En dat zijn situaties waar ik ook rekening mee houd. Ik heb geen garantie dat ik voor de eeuwigheid mijn baan behoud. Waarschijnlijk ben ik dan vrij snel weer ergens anders aan het werk, maar toch, niets is voor de eeuwigheid en 100% zekerheid heb je nooit. En dat moet je naar mijn idee ook incalculeren. Nu kan je prima die kosten voor je kinderen ophoesten, maar kan je dat ook nog op het moment dat die kosten daadwerkelijk gaan spelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:02:
@Secsytime Hou je daarbij ook rekening met tijden waarin het minder goed kan gaan? Bijv. door het verliezen van een baan voor 1 of 2 personen? Of tegenvallers wat betreft je huis, auto, zorgkosten, etc. die toevallig net allemaal tegelijk komen?

In mijn vriendenkring heb ik een aantal stellen die beide in dienst zijn van de overheid, ik merk dat zij meer bij de dag leven, omdat ze meer zekerheid kennen. Ze zullen niet opeens worden ontslagen en al helemaal niet tegelijk. Dat is op zich prima, maar, het contract van mijn vrouw is bijv. vorige maand niet omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd omdat haar werkgever sinds 3 maanden een COVID-19 beleid heeft waarbij er geen nieuwe vaste contracten worden afgesloten. We hebben tig jaren op alleen mijn inkomsten geleefd, dus dat komt wel goed, maar je valt toch ineens behoorlijk terug in salaris (even los van of ze wat nieuws vindt, een uitkering krijgt, etc.). En dat zijn situaties waar ik ook rekening mee houd. Ik heb geen garantie dat ik voor de eeuwigheid mijn baan behoud. Waarschijnlijk ben ik dan vrij snel weer ergens anders aan het werk, maar toch, niets is voor de eeuwigheid en 100% zekerheid heb je nooit. En dat moet je naar mijn idee ook incalculeren. Nu kan je prima die kosten voor je kinderen ophoesten, maar kan je dat ook nog op het moment dat die kosten daadwerkelijk gaan spelen?
Hangt allemaal af van je leefstijl denk ik. Veel middenklassers leven ver boven hun stand en zullen inderdaad redelijk snel in de problemen komen.

Een voorbeeld hiervan is naar de bank gaan om te vragen wat je maximaal aan hypotheek kan krijgen ipv te denken, wat heb ik nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Secsytime Helemaal mee eens.

Wij kunnen bijv. prima een veel groter huis bekostigen, maar kiezen ervoor om in tegenstelling tot veel mensen om ons heen niet een groter huis te laten bouwen als die kans zich voordoet. Wij kiezen er bewust voor de hypotheek sneller af te lossen, vaker op vakantie te gaan en meer ruimte over te houden voor de niet vaste kosten en daardoor in de toekomst te investeren. En als hier dus een baan verloren gaat leven wij verder ipv ons huis te moeten verkopen.

Wat ik hier echter wel lastig aan vind is dat de mensen die die andere levensstijl hanteren er vaak ook mee wegkomen (niet negatief bedoeld) en daardoor de noodzaak van een andere zienswijze niet begrijpen. Totdat het natuurlijk ooit wel een keer verkeerd gaat en ze in grote problemen raken.

Afijn, iedereen leeft op zijn eigen manier en als alles meezit kan je anders leven dan dat je ook daadwerkelijk tegenvallers hebt. Uiteindelijk red je het vaak zelf wel, de vraag is voornamelijk hoe je kinderen er daarna bijzitten. En om eerlijk te zijn: Als ze de studie kunnen doen die ze willen doen, dan gaan ze zelf maar lekker werken voor hun rijbewijs en andere zaken, dat heb ik zelf ook altijd moeten doen. Mijn ouders hadden het erg goed, maar ik heb vanaf mijn 12e gewerkt (3 gulden/uur) voor de extraatjes en ben daar zeker niet slechter van geworden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:31:
@Secsytime Helemaal mee eens.

Wij kunnen bijv. prima een veel groter huis bekostigen, maar kiezen ervoor om in tegenstelling tot veel mensen om ons heen niet een groter huis te laten bouwen als die kans zich voordoet. Wij kiezen er bewust voor de hypotheek sneller af te lossen, vaker op vakantie te gaan en meer ruimte over te houden voor de niet vaste kosten en daardoor in de toekomst te investeren. En als hier dus een baan verloren gaat leven wij verder ipv ons huis te moeten verkopen.

Wat ik hier echter wel lastig aan vind is dat de mensen die die andere levensstijl hanteren er vaak ook mee wegkomen (niet negatief bedoeld) en daardoor de noodzaak van een andere zienswijze niet begrijpen. Totdat het natuurlijk ooit wel een keer verkeerd gaat en ze in grote problemen raken.

Afijn, iedereen leeft op zijn eigen manier en als alles meezit kan je anders leven dan dat je ook daadwerkelijk tegenvallers hebt. Uiteindelijk red je het vaak zelf wel, de vraag is voornamelijk hoe je kinderen er daarna bijzitten. En om eerlijk te zijn: Als ze de studie kunnen doen die ze willen doen, dan gaan ze zelf maar lekker werken voor hun rijbewijs en andere zaken, dat heb ik zelf ook altijd moeten doen. Mijn ouders hadden het erg goed, maar ik heb vanaf mijn 12e gewerkt (3 gulden/uur) voor de extraatjes en ben daar zeker niet slechter van geworden.
Ik denk dat je onderschat hoe ongelukkig en gestressed een heleboel mensen zijn door zaken die ze zelf veroorzaken. Maar wel dat grote huis kopen, die LV tas of Rolex om te kunnen pochen bij vrienden of de buren.

Wat andere mensen doen is voor mij niet relevant, ook niet of ze "ermee wegkomen" of niet. Het is niet hoe wij ons leven willen inrichten, daarnaast vind ik het zonde hoeveel er wordt verspild.

Veel mensen vinden de kringloop "vies" en mij een vrek dat een groot deel van onze meubels daar vandaan komen (of van familieleden). Geloof me, wij kunnen het ons echt wel veroorloven om een bank van € 5k te kopen bij de meubelboulevard, maar het is het me gewoon niet waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Als je over 7 jaar (bijna) kostenvrij bent, dan kun je toch gewoon één van de maandsalarissen besteden aan de studie van je kind?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:02:
Juist door nu je kosten te verlagen kan je zo'n klap opvangen.

Een gelukkige voortzetting van gezinsleven in tijden van crisis, zoals bij het verliezen van een baan, is vele malen meer waard dat het volledig kunnen betalen van een studie. Een gedwongen verhuizing of stress in huis om financiën hebben veel meer impact op een kind dan het leenstelsel zal hebben. Dan gaat dat spaargeld oorspronkelijk bedoeld voor je kinderen er maar aan.

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 31-05-2020 21:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
Wij sparen elk jaar een deel van de combinatiekorting wat we ontvangen. 750 per jaar, per kind (2). Doen dit op een gezamenlijke spaarrekening bij nationale Nederlanden. Wat is het doel? Onbekend, we willen ze wat meegeven voor een studie en wat extra.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:26
Secsytime schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:44:
Geld wegzetten over zo een grote periode vind ik zelf onzinnig en doen wij dan ook niet voor ons kind. Zoals je al aangeeft is de rente nihil en wordt het door inflatie alleen maar minder interessant. Wat wij doen is zo snel mogelijk kostenvrij worden, al het geld wat je dan maandelijks over hebt heeft imo veel meer invloed.
Deels mee eens.
Hoe frustrerend is het dat er door een bepaalde situatie helemaal niks meer binnenkomt en je deels moet leven van de voedselbank terwijl het geld van je kinderen vast zit in een deposito. Wij leggen de kinderbijslag nu apart (momenteel zit het in een ETF) voor later. Maar mocht het onverhoopt toch zo zijn dat we er van moeten eten dat zij het zo en kunnen we er gewoon bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CurlyMo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:08:
[...]

Juist door nu je kosten te verlagen kan je zo'n klap opvangen.

Een gelukkige voortzetting van gezinsleven in tijden van crisis, zoals bij het verliezen van een baan, is vele malen meer waard dat het volledig kunnen betalen van een studie. Een gedwongen verhuizing of stress in huis om financiën hebben veel meer impact op een kind dan het leenstelsel zal hebben. Dan gaat dat spaargeld oorspronkelijk bedoeld voor je kinderen er maar aan.
Volledig eens.

Komt bij: je hebt alleen last van het leenstelsel als ze in Nederland gaan studeren. Dat is een keuze. Nederland was altijd al een van de duurdere landen in Europa qua studiekosten (collegegeld, onderdak, overige voorzieningen/kosten), maar een ooit riante basisbeurs compenseerde dat zeer aardig, waardoor het netto niet bovengemiddeld duur was.

Die rekensom is nu volkomen scheef geworden: de kosten zijn flink gestegen, terwijl de beurs weggevallen is. In vergelijking met UK valt het nog mee, maar in vergelijking met vrijwel elk ander land in EU is het fors duurder. Tegelijkertijd is het onderwijs steeds meer geinternationaliseerd, is het steedds makkelijker geworden elders te studeren. In Belgie kun je sowieso met de Nederlandse taal terecht, maar daarbuiten genoeg landen met onderwijs op minimaal vergelijkbaar niveau met NL gegeven wordt in het Engels, en een van de voordeligste plekken is buurland Duitsland, waar je wel Duits moet kennen en kunnen, maar dat zou haalbaar moeten zijn met een beetje voorbereiding. Uiteraard ga je meer reiskosten hebben bij studeren in het buitenland, maar zolang kindlief niet per se ieder weekend met vuile wasgoed bij hotel mama hoeft te staan gaan die extra kosten lang niet het verschil opmaken, dat over vier of vijf jaar studie makkelijk in de tienduizenden EUR loopt. Bovendien is internationale ervaring een grote pre, zowel bij het solliciteren als bij het functioneren in een multinational omgeving.

Nu, ik heb makkelijk praten, ik heb in verschillende landen gewoond en gestudeerd, m'n dochter - de eerste die zal gaan studeren - zit nu al in een ander land dan NL (en heeft voorheen in weer twee andere landen gewoond), dus drempels zijn laag en m'n twee zoons die wel in NL wonen vinden het volstrekt normaal om grensoverschrijdend te leven. Maar ook als je dat allemaal niet met de paplepel meegekregen hebt, is het de moeite waard om je er in ieder geval in te verdiepen. Als je (beter: je kinderen) ervoor kiest, levert het meerwaarde tegen een lagere prijs, kies je het niet, dan ben je in ieder geval bewust van de meerprijs die je in NL betaalt - en is het ook beter te onderbouwen dat die 'luxe' met een lening gefinancieerd wordt. Als een van m'n kinderen per se in NL wil studeren onder huidige omstandigheden is dat ook mijn insteek: bekostigen tot op het niveau dat het elders zou kosten (voorzover dat ons lukt), de rest leent hij er maar zelf bij.

Mbt sparen - nauwelijks, alleen wat geld dat m'n dochter uit het nalatenschap van m'n wijlen moeder staat op een spaarrekening. Voor de rest hebben we het niet krap, maar betalen we honderden EUR per maand aan buitenschoolse opvang. Wat overblijft gaat richting hypotheek aflossen - 3% niet hoeven te betalen is beter dan 0% positieve rente. Komt bij: door versneld afbetalen gaat de maandpremie omlaag. Dat geeft ruimte, mochten we er ooit financieel minder vrolijk voor komen te staan. Zodra we geen kinderopvangkosten meer hebben gaan we er qua besteedbaar inkomen fors op vooruit. Dat wordt het moment om te kijken naar mogelijk sparen (al zitten we op dat moment al met studiekosten dochterlief, dus mogelijk pas sparen voor de jongens als zij afgestudeerd en onafhankelijk is).

Soittakaa Paranoid!

• david19861
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online
interesse peiling

Ik heb een spaarrekening voor mijn kind geopend en voor 20 jaar vastgezet.
Dus 2040 komt het geld vrij.
wie van jullie heeft dat ook gedaan of meerdere jaren en wanneer komt bij jullie het geld vrij.

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 12:02
david19861 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:37:
interesse peiling

Ik heb een spaarrekening voor mijn kind geopend en voor 20 jaar vastgezet.
Dus 2040 komt het geld vrij.
wie van jullie heeft dat ook gedaan of meerdere jaren en wanneer komt bij jullie het geld vrij.
15 jaar hier, ik wil zelf beschikking houden over het geld. Dat kan niet meer als ze 20 zijn. En met 20 zitten ze wellicht al een paar jaar op een hogere school of uni.

• david19861
  • Nu online
hoe bedoel je met dat kan niet meer met 20 jaar ?

• Drardollan
david19861 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:43:
hoe bedoel je met dat kan niet meer met 20 jaar ?
Als je op naam van je kind spaart kunnen ze erbij als ze 18 zijn. ls je kind gok of drugsverslaafd, dan is het dag geld.

• david19861
  • Nu online
Ik zeg niks tegen mijn zoon eerst zijn best op school doen .
Kan altijd het geld apart houden.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Laatste 5 eacties verplaatst naar juiste topic.

Note to self: being good is often more important than being right.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

david19861 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:50:
Ik zeg niks tegen mijn zoon eerst zijn best op school doen .
Kan altijd het geld apart houden.
Totdat hij op zijn 17e een brief van de bank met een jaaroverzicht vind. Dat geld is dan een jaar later gewoon opeisbaar door kindlief, desnoods via de rechter.

Het handigst is op je eigen naam sparen met een labeltje. Je kan daarnaast gewoon ook op naam kind sparen maar voor dat potje moet je er rekening mee houden dat het op zijn/haar 18e vrij tot beschikking kind komt.

Wij doen hier ook beide, 50/50.

[Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2020 20:16]

• david19861
  • Nu online
Het handigst is op je eigen naam sparen met een labeltje.
Weten jullie toevallig of je dat evt kan wijzigen zonder al teveel poespas .
anders so be it.
Hoe nemen jullie die witte geseelte tekst over van vorige of eerdere bericht?

• Drardollan
Ardana schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:07:
[mbr]Laatste 5 eacties verplaatst naar juiste topic.[/]
Ik ben rots op je.

;)

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:21
Hier doen we beide...
Ieder jaar gaat er 600 euro naar de Zilvervloot rekening (op naam van het kind), sparen we op een aparte spaarrekening (wel op onze naam) iedere maand nog eens 100 euro + ieder kwartaal de kinderbijslag en hebben we een (index)beleggingsrekening.

Waarom meerdere rekeningen per kind?
De Zilvervloot is straks een mooi bedrag om ze een goede start mee te geven.
De dag (of week of maand) voor de 18e verjaardag, maken wij de keuze of wij de rekening opzeggen of niet. Zien we dat ons eigen kind niet met geld kan omgaan, verslaafd is, etc. dan trekken we tijdig de stekker uit deze rekening. Het geld komt dan gewoon weer in ons "beheer".
Voordeel van de Zilvervloot is natuurlijk dat je geen schenkbelasting hoeft te betalen als het geldbedrag vrijkomt (je hebt immers ieder jaar max 600 euro geschonken en dus vrijstelling).

Op onze eigen spaarrekening sparen wij ook nog voor ieder kind (en neefje en nichtjes). Dit bedrag is meer voor onszelf om straks hun studie, rijbewijs, etc. te kunnen bekostigen. Een zakje geld meegeven gaat hiermee wat lastiger ivm schenkbelasting.

Tevens zijn we dus ook aan het indexbeleggen. De spaarrente is nihil, dus hopelijk haalt hier meer rendement te halen. Dit doen we echter alleen met wat extra's, zodat een studie e.d. niet in het geding komt, mocht dit op een fiasco uitkomen. Tot op heden gaat het de goede kant op, maar niemand kan de zekerheid garanderen.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:22
We sparen maandelijks een klein bedrag op een rekening op naam van de kinderen. Daardoor hebben ze op hun 18e een potje van ca 5000 EUR om geheel naar eigen inzicht (on)verstandige dingen mee te doen.

De echt belangrijke zaken betalen we vanuit de 'gezinspot'. Zo zorgen we dat er altijd geld is voor rijbewijs, studie, opleiding, etc.

Ik geloof niet zo in hoge bedragen sparen. Niet omdat ik geen vertrouwen zou hebben in mijn kinderen, maar omdat we allemaal domme dingen hebben gedaan op ons pad naar volwassenheid. Wij willen nu geen substantieel bedrag per maand opzij zetten, met het risico dat het in rook op gaat.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

wij sparen ook voor de kids ..

Maar eerlijk gezegd geef ik liever geen enkele euro... op zakgeld/kleedgeld na .. en ik waardeer ook geen spaarpotje(s) van de opa/oma(s) ..

Met geld omgaan is zo belangrijk, voor iets (leren)sparen, de waarde van geld.
Als ze werken & thuis wonen is dat het moment dat ik "kostgeld' ga vragen, dat geld zet ik wel apart (duh) het is immers niet mijn zuur verdiende geld ;)
Joris748 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:11:
Ik geloof niet zo in hoge bedragen sparen. Niet omdat ik geen vertrouwen zou hebben in mijn kinderen, maar omdat we allemaal domme dingen hebben gedaan op ons pad naar volwassenheid. Wij willen nu geen substantieel bedrag per maand opzij zetten, met het risico dat het in rook op gaat.
exact .. wat koop je ervan .. 1 of 2 dure dingen .. (en dus is het in rook opgegaan) .. want je wilt de luxe ..
of erger ze gaan lenen.

ik spek liever bij een "koophuis" .. of basis levensbehoeften

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• Rubbergrover1
  • Nu online
Joris748 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:11:
De echt belangrijke zaken betalen we vanuit de 'gezinspot'. Zo zorgen we dat er altijd geld is voor rijbewijs, studie, opleiding, etc.

Maar dat doe je dus wel, alleen dan in die 'gezinspot'... Volgens mij bedoel je alleen te zeggen dat je niet op naam van de kinderen wilt sparen, maar dat je op eigen naam ook voor je kinderen spaart.

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Maar dat doe je dus wel, alleen dan in die 'gezinspot'... Volgens mij bedoel je alleen te zeggen dat je niet op naam van de kinderen wilt sparen, maar dat je op eigen naam ook voor je kinderen spaart.
Ja, het is een beetje een broekzak/vestzak verhaal. Als ze zelf geen rijbewijs hoeven te betalen houden ze dus geld over om op te zuipen. Of zoeken ze geen bijbaan, omdat ze toch niet voor hun rijbewijs hoeven te werken.

Je kan er i.h.k.v. opvoeding natuurlijk wel voorwaarden aan verbinden, maar afhankelijk van het karakter van je kind (waar je deels invloed op hebt) kan dat ook averechts werken.

Zijn er ook mensen die voor neefjes/nichtjes sparen? Daar voel ik me toch een beetje dubbel over. Ik wil dat wel graag doen, maar je weet ook hierbij natuurlijk nooit hoe het contact verloopt.

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:25
Heb zelf geen kinderen, maar ik ben het wel geweest, een advies vanuit die ervaring:

Probeer zoveel mogelijk te spreiden en betrek je kinderen daarbij. Je leert ze met geld om te gaan en ook wat diverse methodes met geld doen. En je brengt nog samen tijd door ook.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:17:
[...]

Was dat voor iets raars? Ok, ze geven rente. Wel 0,2% :+ :(
Maar je mag max 600 euro per jaar sparen en als je meer spaart boeken ze het terug. Das toch geen sparen :?
Maar wél een gegarandeerde 10% renteuitkering als je kind 18 wordt (en je 10 jaar maximaal hebt gespaard). Dat is een leuke rente op het eind van de rit, die andere rekeningen niet hebben. Bovendien ben je vrij om, als je voldoende geld over hebt om te sparen, naast deze rekening nog een andere spaar/beleggingsrekening te openen.
Secsytime schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:18:
[...]
Een voorbeeld hiervan is naar de bank gaan om te vragen wat je maximaal aan hypotheek kan krijgen ipv te denken, wat heb ik nodig?
Onze ervaring is andersom (2x). Het eerste dat de banken melden, na opgeven jaarinkomens, hoeveel je maximale hypotheek kan zijn. Zijn we totaal niet in geïnteresseerd, en maakt ook dat je neigt duurder te gaan kijken. De eerste keer kwamen we met een maandbedrag dat we aan wonen kwijt willen zijn, vraag was welke hypotheek past daarbij. De tweede keer stond de hypotheeksom al vast...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:22
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Inderdaad, we zorgen voor een voldoende grote gezinsbuffer.
finsdefis schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:01:
[...]

Ja, het is een beetje een broekzak/vestzak verhaal. Als ze zelf geen rijbewijs hoeven te betalen houden ze dus geld over om op te zuipen. Of zoeken ze geen bijbaan, omdat ze toch niet voor hun rijbewijs hoeven te werken.

Je kan er i.h.k.v. opvoeding natuurlijk wel voorwaarden aan verbinden, maar afhankelijk van het karakter van je kind (waar je deels invloed op hebt) kan dat ook averechts werken.

Zijn er ook mensen die voor neefjes/nichtjes sparen? Daar voel ik me toch een beetje dubbel over. Ik wil dat wel graag doen, maar je weet ook hierbij natuurlijk nooit hoe het contact verloopt.
Er is niets mis met voorwaarden stellen. En die voorwaarden kunnen afhankelijk zijn van het karakter en/of gedrag van het kind. Bijvoorbeeld een eigen bijdrage, afhankelijk van nut en noodzaak van een aankoop/uitgave. Voor het rijbewijs zijn bijvoorbeeld vele constructies te bedenken:
  • Tot en met het eerste examen alle kosten voor ouders, daarna voor rekening kind
  • Kind betaalt 20% uit eigen zak.
  • <optie 3>
  • <optie 4>
  • <optie n>
Wat ze met hun eigen zuurverdiende geld doen*, is wat mij betreft onderdeel van de weg naar volwassenheid.

* Zolang ze anderen er geen schade mee berokken en niks illegaals doen

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12:16
Even meegelezen en i.c.m de jeugd die ik nu zie en mijn eigen jeugd zie ik dat veel ouders teveel regelen voor hun kinderen. Ze krijgen echt heel veel en na de middelbare hoeven ze niet zelf te betalen om te kunnen studeren, waardoor ze direct gaan studeren (zelfs al weten ze nog niet wat) omdat dat van hen verwacht word (soort f'ed up idee binnen de samenleving).

Ik wil mijn kinderen ondersteunen en helpen in hun zelfontwikkeling dus ik haal de volgende punten eruit voor mijzelf

- Met 75 euro per kind per maand kun je in principe studie, rijbewijs en deel van kamers betalen
- De kinderen zelf niet laten weten dat je geld voor ze hebt.
- Geld op eigen rekening beheren.

Wat ik voor mijzelf besloten heb;
- Voor elke gift voor bijv. een rijbewijs een soort van eigen inzet eisen (al is het 10%), puur omdat ik vind dat dat een stukje mentaliteit laat zien. Deze inzet zal hand in hand lopen met het bijbaantje en inzet thuis en op school. Gaat het niet goed, dan maar een jaar later met je rijbewijs beginnen etc.
- Alles wat overblijft word voor hen een eerste buffer als ze de eerste woning willen kopen. IMO veel nuttiger dan alle giften bij elkaar.
- Studie niet pushen als ze het nog niet weten, na de middelbare een aantal jaar werken levert de ontwikkeling meer op dan een gefaalde studie. Ene kind ontwikkelt sneller dan de ander.

Zelf, buiten erg lang gratis kost en inwoning, veelal alles zelf betaald (studie, rijbewijs, ziektekosten verzekering en alles wat volgde) en vond het oneerlijk dat anderen het wel kregen. Nu denk ik erover terug en denk ik dat niets krijgen ook niet nodig hoeft te zijn, maar als je het ZELF bekostigd het 10x meer oplevert voor je ontwikkeling en mentaliteit dan wanneer alles komt aanwaaien. Ouders moeten stimuleren en helpen waar nodig, maar niet constant dat vangnet zijn. Cru gezegd worden het anders watjes die in een diep zwart dal vallen wanneer ze na hun studie ineens een slechte baas treffen, 40 uur moeten werken en achterovervallen als ze hun eerste rekeningen zien. Bereiden we kinderen voor op het 'echte leven' door ze vol te proppen met complete giften of met financiele steun?

• Rubbergrover1
  • Nu online
Ik zou zelf juist niet gaan voor een 'vast' bedrag per kind (waarbij een evt hulp bij een eerste woning dus afhankelijk is van hoeveel ze al hebben 'verbruikt') omdat je daarmee naar mijn mening juist afhankelijkheid stimuleert. Veel meer kans dat je dan kinderen krijgt die tot hun 30ste thuis willen blijven wonen omdat dat lekker goedkoop is.

Zelf vind ik het juist goed als ze zelf de wijde wereld ontdekken en wil ze juist stimuleren om op eigen benen te staan en er op uit te trekken. Dus dat bv op kamers gaan niet belemmerd wordt door gebrek aan geld. Uiteraard zullen ze zelf ook een bijdrage moeten leveren en is het niet zo dat ze alles in de schoot wordt geworpen, maar een hogere bijdrage voor een kind dat elders een studie doet zou bij ons niet ten koste gaan van eventuele andere toekomstige ondersteuning.

• Robthebest
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:52
Hier ook 2 kids, vanaf de geboorte allebei een eigen spaarrekening waar we beide € 25 per maand per kind op storten.

• Furion2000
@Rubbergrover1 Dat ze tot hun 30ste thuis blijven wonen is jouw ervaring dan misschien, ik ben daar iets genuanceerder en deel die ervaring niet. Het hebben van een partner, studiekeuze, de wens om op zichzelf te wonen verkorten die tijd van thuiswonen aanzienlijk. Ter illustratie een gezinslid hier ging na de Havo binnen een half jaar op kamers met dezelfde steun als ik, 17 jaar... Wat nou belemmering? Mentaliteit komt dan om de hoek kijken. Direct ook extra respect van mij verworven! ;)

Wijde wereld leer je pas echt kennen als je op de kleintjes moet letten en er al vroeg in de jeugd realisatie is van dat gebrek aan geld. Neem backpackers die reizen met papa's bijdrage vs. de backpackers die het doen op een budget puur van zichzelf.... van die laatste zijn de verhalen veel puurder, soms tot het emotionele toe omdat ze het helemaal zelf doen. Zij spreken over die kleine gebeurtenissen met mensen die ze ontmoet hebben, terwijl die andere vaak praten over lijstjes highlights waar ze allemaal zijn geweest. Sociale verschillen die ik uit mijn ervaring duidelijk spotte.

Stimuleren om hard voor die ervaringen te werken en als ze dat doen daarin financieel een steun bijdragen vs ze het in de hand werpen omdat 'elke student op een kamer zou moeten kunnen'. Elke persoon moet kunnen studeren denk ik dan, maar als je op kamers wil (extra luxe) dan moet je daar inzet voor tonen, want wat is er mis met pendelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BastaRhymez
@finsdefis Ja, wij sparen voor ons neefje en twee nichtjes van mijn vrouw en voor de twee nichtjes van mijn broer. Zeker voor de broer van mijn vrouw zijn we bewust gaan "sparen" (a 50 euro per kind per maand). Dit omdat we weten dat ze het niet heel breed hebben en we ze wel een goede toekomst toewensen en dat ze zonder hele grote schuld hopelijk toch een studie kunnen gaan doen.
Voor mijn nichtjes van mijn broer is het eigenlijk niet nodig, die hebben het goed zat. Maar om geen onderscheid te maken, sparen we voor hun eenzelfde bedrag.

Uiteindelijk staat het voor alle vijf de kinderen nog niet vast dat ze ook daadwerkelijk (een deel van het) geld ooit zullen krijgen. Net als onze drie kinderen, weten zij niet dat we dit doen. Het is met name voor onszelf dat we dit doen en dat we hier aparte spaarrekeningen voor hebben, zodat het geld niet op de grote hoop verdwijnt.

Ook onze eigen kinderen (nu nog te jong om bewust te zijn van de waarde van geld) weten niet dat we voor hun sparen. Weet ook niet of we het ze ooit zullen vertellen. Het is meer dat we ze een goede start (zonder schuld hopelijk) kunnen meegeven. En we zien over 12 jaar wel, wanneer de oudste mag gaan autorijden wat een rijbewijs kost (en of het nog wel nodig is om er eentje te halen, wellicht zijn er tegen die tijd alleen maar zelf-rijdende auto's).

En mocht het ons privé tegen komen te zitten, dan hebben we een extra buffer om te gebruiken. niet dat het de bedoeling is, maar mochten we onverhoopt beide onze baan kwijtraken én onze eigen buffer op de een of andere manier op maken, dan is dit ook nog een mooi potje om (tijdelijk) te gebruiken tot er weer betere tijden aankomen.

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:57
Hier 1 kleine van 1,5 jaar. Stort maandelijks 100 euro op een offensieve beleggingsrekening welke op naam van mij en mijn vrouw staat. De bedoeling is om hier zijn studie van te betalen. Aangezien de horizon lang is, is beleggen met een vast bedrag per maand gemiddeld gezien rendabeler dan regulier sparen. Daarnaast geeft het wat rust om een vaste 'ontastbare' buffer te hebben waar we in principe gewoon van afblijven totdat hij gaat studeren. Zeker omdat je nooit weet wat de toekomst gaat brengen.

Alles wat overblijft na zijn studie is om nader in te vullen. Het is sowieso niet gegarandeerd voor hem. Ik betaal met alle liefde van de wereld zijn studie, maar slechts 4 (max 5?) jaar. Als hij door lui-/laksheid vertraging op loopt, mag hij zelf dat extra jaar betalen. Dit zal ik hem t.z.t. ook zeker duidelijk maken en vind ik ook een goede stok achter de deur zodat hij een verstandig besluit neemt. Ieder fout besluit gaat hem namelijk zelf geld kosten.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Furion2000 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:51:
Even meegelezen en i.c.m de jeugd die ik nu zie en mijn eigen jeugd zie ik dat veel ouders teveel regelen voor hun kinderen. Ze krijgen echt heel veel en na de middelbare hoeven ze niet zelf te betalen om te kunnen studeren, waardoor ze direct gaan studeren (zelfs al weten ze nog niet wat) omdat dat van hen verwacht word (soort f'ed up idee binnen de samenleving).

Ik wil mijn kinderen ondersteunen en helpen in hun zelfontwikkeling dus ik haal de volgende punten eruit voor mijzelf

- Met 75 euro per kind per maand kun je in principe studie, rijbewijs en deel van kamers betalen
- De kinderen zelf niet laten weten dat je geld voor ze hebt.
- Geld op eigen rekening beheren.

Wat ik voor mijzelf besloten heb;
- Voor elke gift voor bijv. een rijbewijs een soort van eigen inzet eisen (al is het 10%), puur omdat ik vind dat dat een stukje mentaliteit laat zien. Deze inzet zal hand in hand lopen met het bijbaantje en inzet thuis en op school. Gaat het niet goed, dan maar een jaar later met je rijbewijs beginnen etc.
- Alles wat overblijft word voor hen een eerste buffer als ze de eerste woning willen kopen. IMO veel nuttiger dan alle giften bij elkaar.
- Studie niet pushen als ze het nog niet weten, na de middelbare een aantal jaar werken levert de ontwikkeling meer op dan een gefaalde studie. Ene kind ontwikkelt sneller dan de ander.

Zelf, buiten erg lang gratis kost en inwoning, veelal alles zelf betaald (studie, rijbewijs, ziektekosten verzekering en alles wat volgde) en vond het oneerlijk dat anderen het wel kregen. Nu denk ik erover terug en denk ik dat niets krijgen ook niet nodig hoeft te zijn, maar als je het ZELF bekostigd het 10x meer oplevert voor je ontwikkeling en mentaliteit dan wanneer alles komt aanwaaien. Ouders moeten stimuleren en helpen waar nodig, maar niet constant dat vangnet zijn. Cru gezegd worden het anders watjes die in een diep zwart dal vallen wanneer ze na hun studie ineens een slechte baas treffen, 40 uur moeten werken en achterovervallen als ze hun eerste rekeningen zien. Bereiden we kinderen voor op het 'echte leven' door ze vol te proppen met complete giften of met financiele steun?
Klinkt als een mooie weloverwogen keuze, ik sta er ook grotendeels achter. Wat betreft je punt "kinderen niet laten weten dat je geld voor ze hebt"; ik ben wel voornemens om mijn dochter al redelijk snel de waarde van geld mee te geven en om ook transparant te zijn over de kosten. Vroeg of laat komen ze er dan - als ze slim genoeg zijn / interesse hebben - er ook wel achter dat er geld voor ze gespaard wordt. In ons geval zeker omdat er ook een zilvervlootrekening is.
Ik heb mijn rijbewijs overigens geheel bekostigd gekregen, maar daar stond wel een voorwaarde tegenover: ik mocht niet roken totdat het rijbewijs gehaald was. Een dergelijk 'voor wat hoort wat' principe vind ik zeker waardevol.

Ik zat net voor de grap te bedenken dat ik later misschien wel huishoudelijke taken ging 'uitbesteden' aan mijn dochter in ruil voor (zak)geld. Maar eigenlijk is dat helemaal nog niet zo heel gek, of zij het nu doet of een schoonmaak(st)er, in beide gevallen kost het geld...

• President
Furion2000 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:51:
maar als je het ZELF bekostigd het 10x meer oplevert voor je ontwikkeling en mentaliteit dan wanneer alles komt aanwaaien. Ouders moeten stimuleren en helpen waar nodig, maar niet constant dat vangnet zijn. Cru gezegd worden het anders watjes die in een diep zwart dal vallen wanneer ze na hun studie ineens een slechte baas treffen, 40 uur moeten werken en achterovervallen als ze hun eerste rekeningen zien. Bereiden we kinderen voor op het 'echte leven' door ze vol te proppen met complete giften of met financiele steun?
Wat een flauwekul, probeer je daarmee de keuze van jouw ouders goed te praten? Mijn ouders hebben voor en met mij gespaard. Hebben mijn eerste studie betaald en toen ik na 1,5 jaar erachter kwam dat het niks voor mij was hebben ze probleemloos mijn tweede studie betaald... Fijn dat ik geen schulden of zorgen op financieel gebied had!

Wat voor jou heeft gewerkt werkt niet automatisch ook zo voor anderen. En omgekeerd. Bewust woorden van de waarde van geld staat los van sparen voor je kind en bijvoorbeeld studie betalen en helpen bij een huis.

Als je als ouder wekelijks uit eten gaat of eten bestelt, jaarlijks op dure vakantie, makkelijk op terrasjes gaat zitten, etc. Dan mis je de essentie. Zo gingen wij gewoon wat te eten en drinken in de supermarkt kopen, stukken goedkoper dan terras. Ondertussen spaarden mijn ouders zeker 30.000 gulden op jaarbasis

• Furion2000
President schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Wat een flauwekul, probeer je daarmee de keuze van jouw ouders goed te praten? Mijn ouders hebben voor en met mij gespaard. Hebben mijn eerste studie betaald en toen ik na 1,5 jaar erachter kwam dat het niks voor mij was hebben ze probleemloos mijn tweede studie betaald... Fijn dat ik geen schulden of zorgen op financieel gebied had!

Wat voor jou heeft gewerkt werkt niet automatisch ook zo voor anderen. En omgekeerd. Bewust woorden van de waarde van geld staat los van sparen voor je kind en bijvoorbeeld studie betalen en helpen bij een huis.

Als je als ouder wekelijks uit eten gaat of eten bestelt, jaarlijks op dure vakantie, makkelijk op terrasjes gaat zitten, etc. Dan mis je de essentie. Zo gingen wij gewoon wat te eten en drinken in de supermarkt kopen, stukken goedkoper dan terras. Ondertussen spaarden mijn ouders zeker 30.000 gulden op jaarbasis
Als je een andere mening hebt is mijn mening dan gelijk flauwekul? Wat een manier om je tegenargument te beginnen zeg.....jeez louise :*)

Ik probeer niets goed te praten, wat ik vroeger oneerlijk vond relativeer ik nu heel anders en vind het nou juist positief wat ze (misschien ook uit noodzaak, dat weet ik niet) gedaan hebben. Je laatste alinea is totaal niet toepasbaar op mijn situatie en misschien ook wel niet op die van het gros in Nederland.

Maar het blijven meningen en dat mag, net zo goed dat onze insteek was dat als de HBO niks was je dat binnen een half jaar moest beslissen (if you fail, fail fast and learn) en als je later tot de conclusie kwam dat het niks was dat je dan ff deed doorzetten en gewoon dat papiertje moest halen. Ik wist na 3 jaar dat ik niks wilde doen met de opleiding....

• BastaRhymez
Ik was ook een van de gelukkige, voor wie zijn studie is betaald. Of beter gezegd, waarvoor beide studies zijn betaald. Hierdoor heb ik zonder enige vorm van schuld het werkende leven kunnen beginnen.
Zou het invloed hebben gehad op mijn keuze om nog een 2e studie te doen (nadat ik de eerste succesvol had afgerond)? Ik vermoed van niet, aangezien ik gedreven genoeg was om die 2e studie te doen. Maar de keuze was wel snel gemaakt, omdat ik er niet echt hoeven na te denken (qua kosten).

Het is overigens niet dat ik alles in mijn schoot geworpen heb gekregen. Als ik iets wilde, dan lieten mijn ouders mij er "gewoon" voor werken (bijbaantje). Als ze zagen dat ik er echt mijn best voor deed, kreeg ik zo nu en dan wel eens een sponsoring. Maar als ik een tijdje geen bijbaantje had en iets graag wilde, sprongen ze ook echt niet bij! Dan kreeg ik te horen dat ik maar moest gaan werken voor m'n centjes, net als ieder ander.

Hetzelfde wil ik mijn kinderen proberen mee te geven straks. Om ze de waarde van geld te leren kennen, wil ik met de oudste (nu 6 jaar) wellicht gaan starten met wat zakgeld (20 of 50 cent per week). Dat mag ze vervolgens uitgeven aan alles wat zij maar wilt. Als ze dan iets wil, wat wat duurder is zal ze dus moeten "sparen" om dat te kunnen kopen. Echter vraag ik mij af, of ze op die leeftijd al dat "bewustzijn" heeft ontwikkeld. Vaak komen dingen met vlagen, maar vertrekken ze nog sneller... En de dingen die ze wilt, zijn vaak ook wel duurder dan een paar euro, waardoor ze wellicht een jaar moet sparen om het te kopen (verjaardagsgeld even buiten beschouwing gelaten). Daarmee mis je naar mijn idee ook de essentie en werkt het juist averechts (want je kan/mag een lange periode niks doen en dat kan frustreren).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Furion2000 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Als je een andere mening hebt is mijn mening dan gelijk flauwekul? Wat een manier om je tegenargument te beginnen zeg.....jeez louise :*)
offtopic:
zulke reacties kun je verwachten als je zelf jouw mening ook als waarheid poneert.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
BastaRhymez schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:23:
Ik was ook een van de gelukkige, voor wie zijn studie is betaald. Of beter gezegd, waarvoor beide studies zijn betaald. Hierdoor heb ik zonder enige vorm van schuld het werkende leven kunnen beginnen.
Zou het invloed hebben gehad op mijn keuze om nog een 2e studie te doen (nadat ik de eerste succesvol had afgerond)? Ik vermoed van niet, aangezien ik gedreven genoeg was om die 2e studie te doen. Maar de keuze was wel snel gemaakt, omdat ik er niet echt hoeven na te denken (qua kosten).

Het is overigens niet dat ik alles in mijn schoot geworpen heb gekregen. Als ik iets wilde, dan lieten mijn ouders mij er "gewoon" voor werken (bijbaantje). Als ze zagen dat ik er echt mijn best voor deed, kreeg ik zo nu en dan wel eens een sponsoring. Maar als ik een tijdje geen bijbaantje had en iets graag wilde, sprongen ze ook echt niet bij! Dan kreeg ik te horen dat ik maar moest gaan werken voor m'n centjes, net als ieder ander.

Hetzelfde wil ik mijn kinderen proberen mee te geven straks. Om ze de waarde van geld te leren kennen, wil ik met de oudste (nu 6 jaar) wellicht gaan starten met wat zakgeld (20 of 50 cent per week). Dat mag ze vervolgens uitgeven aan alles wat zij maar wilt. Als ze dan iets wil, wat wat duurder is zal ze dus moeten "sparen" om dat te kunnen kopen. Echter vraag ik mij af, of ze op die leeftijd al dat "bewustzijn" heeft ontwikkeld. Vaak komen dingen met vlagen, maar vertrekken ze nog sneller... En de dingen die ze wilt, zijn vaak ook wel duurder dan een paar euro, waardoor ze wellicht een jaar moet sparen om het te kopen (verjaardagsgeld even buiten beschouwing gelaten). Daarmee mis je naar mijn idee ook de essentie en werkt het juist averechts (want je kan/mag een lange periode niks doen en dat kan frustreren).
Inderdaad, het gaat om alles om het geld heen wat bijdraagt aan financieel verstandige volwassenen. Alle heb je daar als ouder uiteraard geen 100% invloed op.

Zelf sparen we ook met veel plezier voor de kinderen. Ik hoop ze zelfs als ze een jaar of 25-30 zijn en uit huis gaan ze te kunnen helpen met de aankoop van een woning. Of dat nou een voordelige lening of schenking is. Ik ben ook een ouder die zijn kind liever 3000 euro sponsort voor de aanloop van een goede auto van 5000 euro, in plaats van dat ik mijn kind later in een barrel van 2000 euro laat rijden zonder airbags die soms stilstaat langs de weg.

Uiteindelijk maken we allemaal keuzes die passen bij ons en bij onze kinderen hoop ik!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12:06
Sparen voor je kind: top.

Sparen op naam van je kind: ik zou het niet doen.

Zelf bij een bank gewerkt en zeer veel telefoontjes gehad van ouders die een spaarrekening op naam van hun kind hadden geopend en toch een beetje zenuwachtig werden nu Pietje volgende maand 18 wordt en ineens de beschikking heeft over een groot bedrag.

Ik zou een eigen aparte spaarrekening openen voor je kind en er elke maand wat in leggen. Een puber van 18 die ineens een smak geld ter beschikking krijgt kan dat nog weleens opmaken aan dingen (vakantie, uitgaan) die jij niet in gedachte had. Hoe goed je opvoeding is.

• chinchan9
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15-06 18:03
Als je een mooi dak hebt op de zon kan je voor voor zn 5000 investering 7-14% krijgen aan stroom inkomsten per jaar, is zeker waard om daar naar te kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had zelf het idee xk per kind per jaar te schenken. Met de clausule dat het alleen voor een woning /studie gebruikt kan worden. Eventueel op papier, zodat ze er niet bij kunnen.
Zodra ze 18 zijn scheelt dat ons vermogensbelasting.

[Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2020 18:28]

• Rubbergrover1
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:52:

Ik zou een eigen aparte spaarrekening openen voor je kind en er elke maand wat in leggen. Een puber van 18 die ineens een smak geld ter beschikking krijgt kan dat nog weleens opmaken aan dingen (vakantie, uitgaan) die jij niet in gedachte had. Hoe goed je opvoeding is.
Ik denk dat de combinatie nog het verstandigste is. Een relatief kleine spaarrekening op naam van het kind met 'leergeld', om te zien hoe er werkelijk met 'echt' geld wordt omgegaan, en daarnaast een andere rekening op je eigen naam, waaruit je naar eigen inzicht je kind kunt 'sponsoren'.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:51

Matis

Rubber Rocket

Ik heb twee kinderen, momenteel 6 en 4 jaar oud. Vanaf hun geboorte sparen we €50,- per maand per kind. Op hun eigen rekening bij de ASN.

Mijn redenering is als volgt: ik mis het geld maandelijks toch niet en voor mijn kinderen is het op hun 18e verjaardag toch een behoorlijk bedrag.
Daarnaast storten hun grootouders ook regelmatig geld op hun rekeningen, iets dat ze niet zouden doen als het bij ons ondergebracht zou zijn.

Wij sparen gewoon voor een stukje zekerheid. Mochten we op dat moment krap bij kas zitten, dan hoop ik dat mijn kinderen (mochten ze dat dan willen) het geld spenderen aan een studie of andere "waardevolle" investering.
Daarnaast hoop ik dat wij op die momenten nog genoeg geld hebben om onze kinderen financieel te ondersteunen bij hun kosten. Laat hun spaargeld dan een aanjager zijn op de woningmarkt.

Mijn ouders hebben dat ook altijd voor mijn gegaan en gelukkig was het geld op mijn 18e niet "nodig". Daarnaast was ik op dat moment al zo financieel volwassen dat ik dat geld gewoon bij mijn eigen spaarrekening heb overgeboekt zodat het op de (al) grote hoop kwam.

Wij proberen onze oudste middels zakgeld, sparen en bordspellen waarbij handelsgeest nodig is de meerwaarde van geld achter de hand hebben in te laten zien.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Matis schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:38:
Wij proberen onze oudste middels zakgeld, sparen en bordspellen waarbij handelsgeest nodig is de meerwaarde van geld achter de hand hebben in te laten zien.
Mijn partner heeft altijd alleen maar wol / schaap gekocht tijdens bijv. Catan, omdat je daar zulke mooie truien van kan breien. Dat tot wanhoop van de vader die graag de omgang met geld en handelsgeest wilde aanleren :p

• Matis

Matis

Rubber Rocket

CurlyMo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:42:
Mijn partner heeft altijd alleen maar wol / schaap gekocht tijdens bijv. Catan, omdat je daar zulke mooie truien van kan breien. Dat tot wanhoop van de vader die graag de omgang met geld en handelsgeest wilde aanleren :p
Ja, Catan Junior helemaal stuk gespeeld tijdens de vakantie. Dochterlief koopt alleen maar Coco kaarten.

Tot op heden heeft ze daar verrassend vaak mee gewonnen :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09:31
FreakNL schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:58:
Je moet daar alleen wel mee oppassen, sparen op naam van een kind. Dat komt op hun 18e vrij en als je kind dan net in een slechte periode zit kan het geld in een dag/week/maand weg zijn.
Daarom hebben wij een rekening geopend die wel op naam van het kind staat, waar ze vanaf haar 18e bij kan, maar beide ouders moeten voor elke transactie toestemming geven.
Als ze er na haar 21e een potje van maakt, dan is het jammer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:42:
[...]

Daarom hebben wij een rekening geopend die wel op naam van het kind staat, waar ze vanaf haar 18e bij kan, maar beide ouders moeten voor elke transactie toestemming geven.
Volgens mijn ouders was het destijds wel meer dan jammer, jarenlang met enige moeite sparen en dat dan door een net-volwassene 'in een moeilijke periode' opgebrast zien worden.
De net-volwassene van destijds heeft daar nu als midlifecruiser nog steeds spijt van, en heeft het bij zijn kind ook anders aangepakt: een klein beetje gespaard, en vooral financieel gesteund op het moment dat het nodig was/is.

Heeft Maurice de Hond daar verstand van?

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Nu online

RobbyTown

Grootmeester

Zelf nog geen kinderen. Interessant topic om is te kijken wat er allemaal mogelijk is.

Wat ik zelf nog weet toen ik kind was. Bij geboorte was er ik dacht 1000 gulden gestort (toen had je nog wel een leuke rente). Op wat latere leeftijd kreeg wekelijks zakgeld handje contantje. Na x tijd spaarpot vol, inleveren bij de bank bij de mooie munten geldmachine. Dat geld ging naar de spaarrekening. Rijlessen zijn betaald, studie (nog gelukkig studiefinanciering gehad).

Dat x geld naar spaar storten klinkt leuk. Maar ik ben persoonlijk van het fysieke. Wat je in handen hebt geeft je een beter beeld wat je nog hebt om te kunnen uitgeven. Met een plastic pasje kun je maar blijven doorgaan zonder dat je het voelt of ziet (merk ik persoonlijk).

Los van dat. Ik weet dat mijn pa inzicht had in mijn betaal en spaar rekening. Zo kon hij toch zicht houden als ik het geld niet digitaal verbraste of ging opnemen. Beetje wat @ASS-Ware dus ook typt. Toestemming van pa was niet nodig zover ik nog weet. Geen idee als dat bij de Rabo kan?

[Voor 16% gewijzigd door RobbyTown op 17-07-2020 22:00]

• david19861
  • Nu online
wat ik mijn zoon wil meegeven is ind leren met geld omgaan en dat het hardwerken is voor een x bedrag.
Mocht hij laks/lui worden dan gaan het heel anders aan toe natuurlijk.
Ik ga proberen aan te passen bij dela.

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:08
Het blijft wel lastig, je wil eigenlijk met zo min mogelijk risico het maximale eruit halen voor je kinderen.
Zelf spaar ik 1.000 euro per jaar per kind op onze eigen spaarrekening zodat we op hun 18e 18.000 per kind hebben staan.
Met de inflatie is je geld tegen die tijd lang niet zoveel waard als het nu zou zijn.

Toch zit ik wel regelmatig te kijken om het geld dat we tot nu toe bespaard hebben eerst weer te investeren in de hypotheek, om de maandelijkse kosten omlaag te krijgen.
Voor de toekomst minder kosten en als het goed is een stijgend salaris zou er dan voor moeten kunnen zorgen dat we zo weer 18k gespaard hebben als het moet.

Maar wat is verstandig... ik weet het niet.
Op advies van de bank heb ik 2 jaar geleden mijn bankspaarhypotheek omgezet naar een annuïteit toen we gingen verhuizen. Dat bleek achteraf een hele domme keuze en helemaal niet nodig. Dus advies van de bank durf ik ook niet meer heel serieus te nemen.

[Voor 4% gewijzigd door yorroy op 18-07-2020 08:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RobbyTown schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:56:
Dat x geld naar spaar storten klinkt leuk. Maar ik ben persoonlijk van het fysieke. Wat je in handen hebt geeft je een beter beeld wat je nog hebt om te kunnen uitgeven. Met een plastic pasje kun je maar blijven doorgaan zonder dat je het voelt of ziet (merk ik persoonlijk).
Ik ben het met je eens voor wat betreft het fysieke. Daarom krijgt mijn dochter ook zakgeld.

Ruilen, wisselen, tellen, briefjes, muntjes etc etc. Maar ik verwacht dat fysiek geld steeds minder gebruikt en geaccepteerd gaat worden. Tegen de tijd dat mijn kinderen volwassenen zijn (over 12 en 14 jaar respectievelijk) "hoop" ik eigenlijk dat we geen fysiek geld meer hebben.

Hoogstens voor educatieve doeleinden.

Wel leuk ook te zien hoe dat gaat bij kinderen, eerst kiezen ze de stapel met de meeste munten. Nu wikt en weegt m'n dochter al af welke stapel de meeste waarde heeft.
Mijn zoon niet, dat is nog een echte grijpstuiver :+

• Rubbergrover1
  • Nu online
RobbyTown schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:56:

Even heel zwart-wit gezien lijkt het mij dat hier tussen de basisschool en middelbare school een overgang zit. Bij jonge kinderen lijkt het mij inderdaad vaak belangrijk dat kinderen de 'eindigheid' van het geld ook fysiek zien, als ze met hun spaargeld in de speelgoedwinkel staan en precies kunnen uittellen of ze dat doosje lego/playmobil kunnen kopen of niet. En ook jaarlijs in de spaarweken naar de Rabo om spaargeld op de bank te zetten, in ruil voor een cadeautje... Dat ze al vroeg meekrijgen dat sparen loont. (Zelfs met de huidige rentes.) Maar op de middelbare school gaat bijna alles electronisch en zouden ze in mijn ogen dus inmiddels ook de mentale 'omslag' naar het abstracte concept van geld moeten hebben gemaakt.
ASS-Ware schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:42:
[...]

Is dat in Nederland mogelijk? Ik dacht dat je met 18 jaar sowieso bij je eigen geld zou kunnen, zonder toestemming van de ouders. Klinkt wel interessant anders, kun je aangeven bij welke bank dit loopt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:38
Wij doen het heel anders dan de meesten hier:
We zorgen ervoor dat onze hypotheek afgelost is, voordat de kinderen 18 worden.
Tegen die tijd zitten we dus wat ruimer in het geld en kunnen we ondersteunen waar dat nodig is.

Geld 18 jaar op een spaarrekening laten staan is in mijn ogen echt zonde... Beleg dan maandelijks bij bijvoorbeeld Meesman voor je kind.

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het kan ook allebei he ;)

Wij wonen relatief bescheiden (rijtjeshuis 125m2), hypotheekje van 145k nog (woon er nu 6 jaar), kan er zo 325-350k voor krijgen in de huidige gekte en soms kriebelt het wel. Maar de stap naar een 2-onder-1-kap in deze wijk is wel groot, dat gaat al snel naar de 500k. Dan mag ik een overwaarde hebben van 2 ton maar alsnog moet ik dan weer een lening afsluiten van 3 ton.. Nog niet te spreken over alle bijkomende kosten van dien... Wij zouden samen overigens ruim 5 ton kunnen lenen, gekkenwerk. Dat kunnen we helemaal niet betalen ook... Tenminste, zou we kunnen maar dan gaat alles er wel uit per maand.

Ik neig er nu steeds meer naar om maar gewoon te blijven zitten en die 145k binnen 10-12 jaar weg te werken. Dan ben ik 55 en hypotheekloos en dochter is dan 14.

Ontopic ;)
Overigens geen slecht plan hoor, best kans dat als er bijvoorbeeld nog 50k openstaat ik het in 1 keer aflos met deels geld van kind en dan dat kindsdeel weer bij elkaar spaar in paar jaar tijd.. Dat is gewoon een rekensom en afweging...

[Voor 116% gewijzigd door FreakNL op 18-07-2020 19:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Jullie hebben me wel aan het denken gezet. Binnenkort maar eens kritisch kijken naar de (historische) inflatie, (reken)rente op de spaarrekening van de kinderen, hypotheekrente, aflossingsschema etc etc.

Misschien de resterende 150K aan hypotheek versneld aflossen en zorgen dat we, voordat de oudste 18 wordt/gaat studeren, we hypotheekvrij zijn.

Daarnaast is het misschien wel goed op het spaargeld voor de kinderen op onze rekening te houden. En het op hun 18, naar gelang, uitbetalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Dat is natuurlijk een beetje de crux, dat het 'doel' vaak niet een zak geld met 18 jaar is, maar dat het er meer om gaat dat de kinderen tegen die tijd bepaalde grote uitgaven/kosten kunnen hebben. En dat veel mensen niet willen dat ze daarvoor zouden moeten lenen. In het geval van een studie gaat het er dan om dat je de kinderen een bepaald maandbedrag wilt kunnen geven en dan maakt het principieel niet zo veel uit of dat uit een zak spaargeld/beleggingsportefeuille komt of uit je maandelijkse inkomsten.

Maar waar je wel rekening mee moet houden is dat de 'terugverdientijd' van een aflossing vaak langer duurt. 1000 euro extra aflossen scheelt bijvoorbeeld misschien 5 euro per maand in de lasten, maar voordat je die 1000 hebt terugverdiend zijn je kinderen inmiddels afgestudeerd. Of anders gezegd, het geeft je 5 euro per maand meer ruimte, naar je kunt er in plaats daarvan ook 15 euro per maand voor de studie van betalen.

• President
FreakNL schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:32:
Het kan ook allebei he ;)

Wij wonen relatief bescheiden (rijtjeshuis 125m2), hypotheekje van 145k nog (woon er nu 6 jaar), kan er zo 325-350k voor krijgen in de huidige gekte en soms kriebelt het wel. Maar de stap naar een 2-onder-1-kap in deze wijk is wel groot, dat gaat al snel naar de 500k.
Och, hier wonen (en zijn we) 4,5 jaar samen en doen we ook beiden: sparen en extra aflossen. Zijn over 6 jaar hypotheek vrij (nog 93k te gaan, ook tussenwoning 360k). Maar: de 100 euro die per maand naar de rekening van elk kinderen gaat heb ik toevallig nu stop gezet. Het geld staat daar maar te staan, terwijl aflossen uiteindelijk bespaart en stilstaand geld niet.

Gaan hier overigens wel verhuizen, richting een woning van inderdaad rond de 500k. Geld hebben is leuk, maar een ander huis in een andere omgeving heeft meerwaarde! Dat zal hun jeugd naar onze mening toch 'beter' maken (dichter bij familie, strand, uit onze huidige wijk)

• GCuccureddu
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 13-05 12:17
knip spam

[Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 13-05-2021 12:52]

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True