Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Wij sparen 30,- per maand voor onze twee kinderen, voor hen allebei een kindertoekomstspaarrekening op eigen naam. Ik snap de twijfels wanneer ze rond hun 18e het geld zelf ter beschikking krijgen, maar ze moeten het toch echt zelf gaan ondervinden.
Toen ik 18 werd kreeg ik van mijn opa en oma een bankpas op eigen naam, ze hadden 18 jaar lang voor mij gespaard. Ze gaven duidelijk aan: denk er goed over na en investeer hiermee in je toekomst. Ook samen met mijn ouders destijds besproken wat ik er het beste mee kon doen. Ik heb dit bedrag van ca 2000 euro toen besteed aan mijn rijbewijs, nog nooit spijt van gehad. Wij gaan onze kinderen tegen die tijd ook voorbereiden op het feit dat dit geld bedoeld is voor hun toekomst. Het zal een mooie gelegenheid zijn voor een studie, uitzet, rijbewijs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:24
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:55:
Ik snap de twijfels wanneer ze rond hun 18e het geld zelf ter beschikking krijgen, maar ze moeten het toch echt zelf gaan ondervinden.
Toen ik 18 werd kreeg ik van mijn opa en oma een bankpas op eigen naam, ze hadden 18 jaar lang voor mij gespaard. Ze gaven duidelijk aan: denk er goed over na en investeer hiermee in je toekomst. Ook samen met mijn ouders destijds besproken wat ik er het beste mee kon doen.
Lastige is dat je nu nog niet weet hoe je (klein-)kind over 18 jaar zal zijn. Dat het kan zijn dat je een losgeslagen puber hebt die met 18 jaar die sloot geld er in no-time doorheen jaagt. En 5 jaar later spijt krijgt.

Voor 2.000 euro kun je nog zeggen: pech, het is 'leergeld' waar je zelf mee moet kunnen doen wat je wilt. Maar als het om serieus geld gaat (bv genoeg om 4/5 jaar van te studeren), dan is dat toch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:09:
[...]

Lastige is dat je nu nog niet weet hoe je (klein-)kind over 18 jaar zal zijn. Dat het kan zijn dat je een losgeslagen puber hebt die met 18 jaar die sloot geld er in no-time doorheen jaagt. En 5 jaar later spijt krijgt.

Voor 2.000 euro kun je nog zeggen: pech, het is 'leergeld' waar je zelf mee moet kunnen doen wat je wilt. Maar als het om serieus geld gaat (bv genoeg om 4/5 jaar van te studeren), dan is dat toch wat anders.
Het zal rond hun 18e 4K-5K zijn wat ter beschikking komt. We kunnen natuurlijk altijd nog overwegen het naar onze rekening te storten voordat ze 18 jaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:10:
We kunnen natuurlijk altijd nog overwegen het naar onze rekening te storten voordat ze 18 jaar zijn?
Nee, dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel heel zwart-wit (en dus niet per se juist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Ik zou niet weten waarom? De rekeningen zijn gekoppeld aan die van ons, ik kan nu ook gewoon geld overhevelen via internetbankieren.

[ Voor 4% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-05-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Dat is wel heel zwart-wit (en dus niet per se juist).
Helaas is de wet wel zwart-wit
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Ik zou niet weten waarom? De rekeningen zijn gekoppeld aan die van ons, ik kan nu ook gewoon geld overhevelen via internetbankieren.
Dat iets kan, betekent niet dat het mag

Voorbeeld leesvoer:
https://www.doehetzelfnot...rrekening-kind-gebruiken/
of
https://www.vbsadvocaten....ie-is-dit-geld-eigenlijk/

Geld wegnemen is niet in het belang van het kind en mag dus niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Jwlb op 20-05-2021 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Alles kan, maar dat maakt het nog niet juist of rechtmatig.

In beginsel is geld dat op een rekening op naam van een kind staat van dat kind. Stort je daar wat op dan is het een schenking. Als ouder beheer je de rekening van het minderjarige kind in het belang van het kind. Het weer afpakken of een meerderjarig kind het beheer onthouden levert in beide gevallen een onrechtmatige daad naar het kind op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Rukapul schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Alles kan, maar dat maakt het nog niet juist of rechtmatig.

In beginsel is geld dat op een rekening op naam van een kind staat van dat kind. Stort je daar wat op dan is het een schenking. Als ouder beheer je de rekening van het minderjarige kind in het belang van het kind. Het weer afpakken of een meerderjarig kind het beheer onthouden levert in beide gevallen een onrechtmatige daad naar het kind op.
Bedankt, had ik niet zo bewust bij stil gestaan. Onze kids zijn nog jong en hebben dus nog niet zoveel gespaard, ik denk dat we het bedrag dan inderdaad liever op een spaarrekening op onze eigen naam gaan beheren, dan kan je het op hun 18e (evt gedoseerd) overmaken naar hun eigen rekening voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jwlb schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:27:
[...]

8)7 lekker kort door de bocht weer. De wet is zwart-wit maar rechtspraak zou geen werkverschaffing voor zo veel mensen zijn als het zo makkelijk was ;)

Voorbeeld leesvoer:
of

In de situatie waar het hier over gaat (shit, wil ik dat mijn kinderen dit geld op hun 18e beschikbaar krijgen?), kan je bijvoorbeeld het geld onder bewind schenken aan je kinderen. Een tussenstap kan dan zijn dat je het geld naar de tegenrekening (je eigen rekening dus) overmaakt terwijl je een andere spaarrekening opent, en dat het geld dus een tijdje op jouw rekening staat geparkeerd.

Het juridisch eigendom blijft uiteindelijk in stand. Staat in de wet of dit mag? Volgens mij niet. Is dit in het belang van het kind? Daar zou een rechter zich over kunnen buigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
Zolang je kind er niets van weet of het ermee eens is, zal dat sowieso geen probleem geven op de 18e. Je kind zal dan blij zijn met je ouderlijk gezag.

Echter in een worst-case scenario waar je kind het geld opeist op een 18e zie ik een rechter niet snel meegaan in jouw verhaal en zal het kind snel gelijk geven, vrees ik. En laat dat nou misschien één van de redenen zijn dat je koudwatervrees krijgt op de 17e verjaardag van je kind om een dergelijk groot bedrag te scheneken .

[ Voor 19% gewijzigd door Jwlb op 20-05-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Dus als ik het goed begrijp doe je er verstandig aan om op je eigen naam een spaarrekening te spekken voor je kids, zodat je zelf kan bepalen wanneer en hoeveel je stort op hun eigen rekening wanneer ze 18 zijn geworden?

Dit heeft dan wel nadelige gevolgen wat betreft vermogensbelasting gok ik, als je geld spaart op een rekening op naam van je kind kun je een groot bedrag per jaar belastingvrij "schenken" op hun rekening....

[ Voor 32% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-05-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:53:
Dus als ik het goed begrijp doe je er verstandig aan om op je eigen naam een spaarrekening te spekken voor je kids, zodat je zelf kan bepalen wanneer en hoeveel je stort op hun eigen rekening wanneer ze 18 zijn geworden?
Ja en nee. Er zijn veel aspecten die een rol spelen: leren met geld om te gaan, financiele ondersteuning, maar ook fiscale (hoogte schenkvrijstellingen, vermogen fiscaal vriendelijk overbrengen op de jonge generatie), de verhoudingen tot het totale vermogen, etc.

Een mix kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Rukapul schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:18:
[...]

Ja en nee. Er zijn veel aspecten die een rol spelen: leren met geld om te gaan, financiele ondersteuning, maar ook fiscale (hoogte schenkvrijstellingen, vermogen fiscaal vriendelijk overbrengen op de jonge generatie), de verhoudingen tot het totale vermogen, etc.

Een mix kan ook.
Ik was mn post net aan het aanvullen inderdaad. Een mix is dan inderdaad wel slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Sparen op jouw eigen naam: je kunt zelf beslissen wanneer en of je het geld aan je kind geeft. Als je het geeft is er sprake van een schenking (schenkbelasting van toepassing indien je boven de vrijstelling uitkomt). Mocht je overlijden, valt het geld in de nalatenschap en is er eventueel erfbelasting van toepassing. Als je failliet gaat of gaat scheiden, valt het geld in de boedel. Totdat het kind 18 wordt, valt het vermogen bij de ouders in box 3 en betaal je vermogensbelasting als je boven de vrijstelling uitkomt.

Sparen op naam van kind: als je kind 18 wordt, kan hij/zij doen met het geld wat hij/zij wil. Er vindt een schenking plaats elke keer dat je geld overmaakt naar de rekening. Aangezien dit vaker kleinere bedragen zullen zijn, heb je meer kans om onder de schenkvrijstelling te blijven. Bij overlijden, scheiding of faillissement valt het geld niet in de nalatenschap of boedel. Totdat het kind 18 wordt, valt het vermogen bij de ouders in box 3 en betaal je vermogensbelasting als je boven de vrijstelling uitkomt.

(Bron: https://www.financelle.nl...-sparen-voor-je-kinderen/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:20

Tys

Jwlb schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:27:
[...]

[...]

Voorbeeld leesvoer:
of

Vandaag was ik met dit onderwerp bezig, want wij hebben een betaal- en spaarrekening voor ons kind (op zijn naam) en wij maken er "normaal" gebruik van. Dat houdt in 1) we sparen wat op de spaarrekening 2) de rest staat op de betaalrekening waarop o.a. toeslagen etc. binnenkomen en uitgaven zoals kleding, speelgoed etc (alles kindgerelateerd) uitgaan.

Dat moet toch gewoon kunnen? In de genoemde artikelen gaat het vooral over het niet mogen aanwenden van de spaarrekening, maar gaat dit ook op voor de betaalrekening op de naam van het kind? Mij is het nog niet duidelijk.

Persoonlijk vind ik het prettig om die stromen gescheiden te houden. Zo kunnen wij als ouders de kosten van de kleine onder controle houden. En als dat betekent dat bedragen richting de spaarrekening dus eenrichtingsverkeer zijn (juridisch gezien), prima. Maar ik worstel nog even met de betaalrekening.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Ieder kwartaal boeken we de kinderbijslag over. Komt neer op een 1000 euro per jaar dus 18.000 als ie 18 is. Daarnaast krijgt ie af en toe wat gestort van opa en oma.

Of het over 18 jaar genoeg is voor een studie en een rijbewijs? Geen idee. Maar dat passen we dan wel bij.
Het totale bedrag ineens vrij geven zou ik niet zo snel doen. Meer als potje om zelf uit te putten om zaken te betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door MagniArtistique op 12-10-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:15
Ik spaar ook voor mijn kinderen, maar het is mijn rekening en ik bedenk later wel wat er mee gaat gebeuren. Waarschijnlijk voor de universiteit, maar wie weet gaan de kinderen wel niet naar de universiteit. Het is simpelweg een makkelijke manier om te zorgen dat het geld gereserveerd is voor bepaalde mogelijke doeleinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Tys schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:24:
[...]

Vandaag was ik met dit onderwerp bezig, want wij hebben een betaal- en spaarrekening voor ons kind (op zijn naam) en wij maken er "normaal" gebruik van. Dat houdt in 1) we sparen wat op de spaarrekening 2) de rest staat op de betaalrekening waarop o.a. toeslagen etc. binnenkomen en uitgaven zoals kleding, speelgoed etc (alles kindgerelateerd) uitgaan.

Dat moet toch gewoon kunnen? In de genoemde artikelen gaat het vooral over het niet mogen aanwenden van de spaarrekening, maar gaat dit ook op voor de betaalrekening op de naam van het kind? Mij is het nog niet duidelijk.

Persoonlijk vind ik het prettig om die stromen gescheiden te houden. Zo kunnen wij als ouders de kosten van de kleine onder controle houden. En als dat betekent dat bedragen richting de spaarrekening dus eenrichtingsverkeer zijn (juridisch gezien), prima. Maar ik worstel nog even met de betaalrekening.
Tuurlijk gaat dit ook op voor een betaalrekening op naam van een kind. Snap nog dat je het inzichtelijk wil houden, maar waarom dan een betaalrekening op je kinds naam daar voor gebruiken? Begrijp ik nou goed dat je deze rekening ook direct de toeslagen en kinderbijslag op laat binnenkomen?

Theoretisch zijn die betalingen aan jou voor de kosten van je kind dus tot zo ver wellicht geen probleem, maar geld op de rekening van je kind is zijn/haar geld. Net als de spaarrekening variant. Want een betaal of spaarrekening hebben niet een andere status ofzo.

En hoe lang wil je dit zo blijven doen? Mijn oudste van (morgen) 13 gebruikt haar betaalrekening nu om haar zakgeld op te ontvangen en uit te geven, dus hoe (ga) je dan zorgen dat de kinderbijslag niet opgaat aan panini's in de schoolkantine?

Zou als je het echt niet kan overzien een rekening op je eigen naam openen specifiek hiervoor, of te werken met tags in je bankapp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat moet toch gewoon kunnen?
Als je dat geld van de betaalrekening ziet als een vorm van kleedgeld en zakgeld, dan is dat een mogelijkheid. Maar dan zou de keus waar het geld aan besteed wordt in principe ook bij je kind moeten liggen. In feite is het formeel zo dat jij nu je kind een bijdrage geeft waar hij bepaalde zaken van moet kopen.

Dat jij op dit moment 'vanuit praktisch oogpunt' dat geld 'beheert', en de betaling van die zaken doet vanaf zijn rekening, doet er niets aan af dat het wel zijn geld is zodra het op zijn rekening staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
[...]

Weinig toe te voegen aan de vorige 2 posts. Zodra het geld op naam van de kind staan is het van het kind en je kan je heel veel gezeur op je hals halen om dit op deze manier door te zetten. Ik zeg niet dat het per definitie "illegaal" is, maar je geeft in ieder geval een heleboel mogelijkheden voor discussie.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom je geld wat je zelf wilt beheren op een rekening van je kind laat storten. Lijkt me niet uitermate lastig om dit overzicht gewoon op je eigen rekening te houden. Stop het in potjes, geef het bepaalde tags of als je het toch gescheiden wilt houden, maak een extra rekening op je eigen naam en stort vanaf nu alleen geld op de rekening van je kind als je daadwerkelijk het geld ook aan je kind geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:20

Tys

Jwlb schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:00:
[...]

Weinig toe te voegen aan de vorige 2 posts. Zodra het geld op naam van de kind staan is het van het kind en je kan je heel veel gezeur op je hals halen om dit op deze manier door te zetten. Ik zeg niet dat het per definitie "illegaal" is, maar je geeft in ieder geval een heleboel mogelijkheden voor discussie.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom je geld wat je zelf wilt beheren op een rekening van je kind laat storten. Lijkt me niet uitermate lastig om dit overzicht gewoon op je eigen rekening te houden. Stop het in potjes, geef het bepaalde tags of als je het toch gescheiden wilt houden, maak een extra rekening op je eigen naam en stort vanaf nu alleen geld op de rekening van je kind als je daadwerkelijk het geld ook aan je kind geeft.
Ja, dat we het niet goed doen is wel duidelijk. Dan maar op zoek naar een bank met potjes, wij hebben er nu eentje die er vooral een potje van maakt. :)

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwaar de drang om altijd op naam van de kinderen te sparen? Wat maakt het uit of ik op hun 18de verjaardag 20k op mijn naam of hun naam gespaard heb?

Voordelen:
Als je het in een keer wil schenken van jouw naam moet je schenkbelasting betalen.
Het staat in een apart potje dus mentaal voelt het niet als jouw geld.

Nadelen:
Op de 18de verjaardag ben je de controle over het geld kwijt. Fijn dat je je jong kind nu vertrouwd, maar dingen kunnen in de puberteit omslaan.
Tweede potje met de daarbij horende kosten.

Schenkbelasting kan een ding zijn maar de meeste mensen sparen voor een rijbewijs en bijspringen met studie, niet om jaarlijks meer dan de schenkbelastinggrens over te maken. Zet dat tegenover het totale verlies van controle en ik snap niet waarom apart sparen zo populair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:14:
Voordelen:
Als je het in een keer wil schenken van jouw naam moet je schenkbelasting betalen.
Wat is het voordeel van belasting betalen?

Verder eens met de strekking dat sparen op naam van je kind wel z'n haken en ogen heeft. Echter valt of staat alles met het vertrouwen wat je zelf in je kind hebt op het moment dat ze 18 worden. Die keuze is ieder vrij.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar sparen op MIJN naam. Het geld staat apart in een potje/aparte beleggersrekening en ik kies het doel en het moment van de schenking. Als ik het geld van mijn ouders op mijn 18e had gekregen was het doel waarschijnlijk anders geweest dan zoals ik het nu op mijn 23e kreeg met als doel een eigen huis. In deze situatie was het geld veel waardevoller voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jwlb schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Wat is het voordeel van belasting betalen?

Verder eens met de strekking dat sparen op naam van je kind wel z'n haken en ogen heeft. Echter valt of staat alles met het vertrouwen wat je zelf in je kind hebt op het moment dat ze 18 worden. Die keuze is ieder vrij.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar sparen op MIJN naam. Het geld staat apart in een potje/aparte beleggersrekening en ik kies het doel en het moment van de schenking. Als ik het geld van mijn ouders op mijn 18e had gekregen was het doel waarschijnlijk anders geweest dan zoals ik het nu op mijn 23e kreeg met als doel een eigen huis. In deze situatie was het geld veel waardevoller voor mij.
Het is het voordeel van apart sparen, dat je dan geen belasting hoeft te betalen als je boven de grens schenkt. Ik betwijfel dat voordeel, want hoe vaak plan je nou echt om meer dan 5k 6.6k in een jaar over te maken (en zou je dat niet over twee jaar kunnen uitsmeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vanwaar de drang om altijd op naam van de kinderen te sparen? Wat maakt het uit of ik op hun 18de verjaardag 20k op mijn naam of hun naam gespaard heb?

Voordelen:
Het staat in een apart potje dus mentaal voelt het niet als jouw geld.

Nadelen:
Op de 18de verjaardag ben je de controle over het geld kwijt. Fijn dat je je jong kind nu vertrouwd, maar dingen kunnen in de puberteit omslaan.
Tweede potje met de daarbij horende kosten.

Schenkbelasting kan een ding zijn maar de meeste mensen sparen voor een rijbewijs en bijspringen met studie, niet om jaarlijks meer dan de schenkbelastinggrens over te maken. Zet dat tegenover het totale verlies van controle en ik snap niet waarom apart sparen zo populair is.
Ik zou ook niet volledig op naam dan de kinderen sparen. Maar in mijn optiek is een onderdeel van de opvoeding ook het besef van geld en hoe je ermee omgaat bijbrengen. In die zin letterlijk leergeld, dus. Dat de kinderen beseffen dat áls ze een keer iets 'groots' willen, dat een spaarpot dan handig is. En tegelijk ook dat die wetenschap (omdat ze een 'potje geld' hebben) ook al een hoop 'vrijheid' of financiele rust kan geven.

Tegelijk zou ik dit dus ook alleen doen in de wetenschap dat ze dat wel eens aan iets 'nutteloos' kunnen uitgeven. En dat het dus ook niet zó veel moet zijn dat het echt zonde van het geld is als ze het aan iets 'onzinnigs' uitgeven wat hen op dat moment heel belangrijk lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zoals @Rubbergrover1 ook aangeeft volledig op hun naam sparen doen wij ook niet, ze hebben wel allebei een betaalrekening en een spaarrekening.

Financieel opvoeden houd in mijn ogen ook in dat ze wel inzicht krijgen wat de effecten van sparen zijn en ook dat uitgeven gevolgen heeft. Betaalrekening staat 300-400 op en kan mijn oudste gewoon bij via de betaal app van de bank. Maar ze stuurt nog gewoon een berichtje / vraagt het als ze er wat van wil kopen. Vooralsnog krijgt ze meer dan ze uitgeeft.

Spaargeld dat ze ook hebben staat op een andere bank waar ze wel de saldi van weten, maar niet zo maar bij kunnen. Dus als ze wat zouden willen moeten ze even met ons in overleg, zodat we vinger aan de pols kunnen houden. Maar ze lijken wat dat betreft meer op hun ouders: weinig uitgave drang.

Maar ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik weet dat mochten ze gaan studeren of rijlessen nemen dat ik voldoende achter de hand heb om ze een goed zetje in de rug te geven. Het is natuurlijk anders als er dubbeltjes om gedraaid moeten worden en dat er een risico is dat er geen grote hoop is mocht het zo ver zijn. Dat zijn natuurlijk valide redenen om wel apart / doel te sparen. Maar dan nog kan je dat doen in een potje met [naam kind] als tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
@Barrycade zoals eerder geschreven. Zodra er dubbeltjes omgedraaid moeten worden, dan zijn kinderen al lang blij als ze niet noodgedwongen hoeven te verhuizen. Dan maar geen betaalde studie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:24
Een van de dingen die je daarmee wel voorkomt is gedoe als 1 of beide ouders onverhoopt zouden overlijden.

Ik heb het nu zo ingericht:
Sparen per maand een bedrag + per kwartaal kinderbijslag naar een Dela spaarverzekering. Die staat op mijn naam en als ik overlijd dan keert deze uit aan ons kind. Aangezien ons kind <18 is krijgt mijn partner automatisch de zeggenschap over het geld. In het geval dat we beiden zouden overlijden dan krijgt de aangewezen voogd de zeggenschap.
Dit geld komt sowieso vrij als ons kind 15 is. En daarmee heb ik het risico afgedekt dat dit over de balk wordt gesmeten. Op dat moment kunnen we kijken wat we doen en of het bijvoorbeeld noodzakelijk is voor een studie. We kunnen dan alle kanten op, nog even vastzetten of gebruiken.

De basis is wel dat dit ons geld is. Wij betalen alles voor ons kind (zelfs als er aangeboden wordt om zelf te betalen halen we het niet van de kindrekening). We zitten in de gelukkige omstandigheid dat we voldoende geld hebben om ons leven te leiden en te doen wat we willen. Als ik dit geld straks ga gebruiken om een nieuwe auto te kopen dan doe ik dat zonder enig schuldgevoel. Maar de kans is groot dat het straks voor studie of een startkapitaal gebruikt wordt :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CurlyMo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:57:
@Barrycade zoals eerder geschreven. Zodra er dubbeltjes omgedraaid moeten worden, dan zijn kinderen al lang blij als ze niet noodgedwongen hoeven te verhuizen. Dan maar geen betaalde studie.
Wat dat betreft is het ook een zichzelf versterkend effect. Leren omgaan met geld werkt het beste als er ook geld is. Met de wetenschap dat je een spaarrekening hebt die niet meteen aangesproken hoeft te worden, 'hoef' je ook niet zo veel uit te geven.

Dat is wat anders als je bent opgevoed in een situatie waarin de rekeningen zich opstapelden tot er een meevaller/vakantiegeld kwam. En het geld wat er daarna dan nog over was gebruikt kon worden voor bv eindelijk eens een nieuwe jas of een paar schoenen. Dan heb je van jong af aan de associatie van het hebben van wat geld op de bank met de mogelijkheid om dat ook meteen uit te geven. Daarom is het niet zo raar dat veel mensen die uit een financieel niet rooskleurig gezin komen, ook een 'andere' manier hebben om met geld om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

CurlyMo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:57:
Zeker, maar ik kan me voorstellen als het niet zo drastisch is als mogelijk verhuizen maar ook geen vetpot dat ouders dan wel specifiek gaan sparen. Iets wat ik in mijn situatie onnodig vind. Het geld is er nu al, en zal over jaar of 5-8 er ook zijn.

Ik spaar nergens specifiek voor, ik heb geen potjes (nodig). Maar dat is niet standaard. En dat vergeten we hier nog wel eens op Tweakers dat niet iedereen HBO / WO en een goede baan heeft.

Mijn ouders hadden vroeger wel een zilvervloot rekening voor me bij elkaar gespaard en daar werd krom voor gelegen om er voor te zorgen dat er jaarlijks het maximum op kwam om maximaal van de bonus uitkering gebruik te maken. Ik heb er niet onder geleden tijdens mijn jeugd maar ruim was allemaal niet. En hierdoor heb ik schuldenvrij mijn studie af kunnen ronden. En me een goed besef van de waarde van geld opgeleverd. Wat me uiteindelijk in deze royale situatie gebracht heeft.

Dus ik kan me nog steeds voorstellen dat huidige ouders die helaas niet in een royale situatie zitten dit ook voor kinderen willen regelen. Maar dan is het wel goed te realiseren dat als je die potjes op naam van je kinderen opbouwt er voor en nadelen aan kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De enige financiële reden om op naam van kind te sparen is het ontwijken van schenkbelasting. Echter wanneer je bijvoorbeeld meebetaald aan een opleiding of een rijbewijs dan kan je het gespaarde bedrag uitsmeren over meerdere jaren om die belasting niet te hoeven betalen. Ook kan het handig zijn om niet altijd geld te geven maar zelf te betalen voor iets. Zo is het betalen van collegegeld of een rijbewijs als ouder vaak voordeliger omdat er dan meestal geen sprake is van een schenking.

Zeker met beleggingsproducten kan het praktischer zijn om niet op naam van kind te sparen omdat lang niet alle partijen dat even makkelijk geregeld hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 20:12
Toevallig bericht van AbnAmro ontvangen over dit onderwerp. Het bevat zaken die hier ook zijn genoemd.

https://financialfocus.ab...4CC4EC23ED405-27390-15806
Pagina: 1 2 Laatste