Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.643 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09
dennis112 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:03:
Lekker veroordelend om gelijk maar te zeggen dat ik geen eigen inzet heb. Ik ben me al een week lang aan het verdiepen op beleggen voordat ik ermee ga beginnen en ik lees al meer dan een week in dit topic en vraag gewoon om wat tips voor ETF's zodat ik die nader kan bekijken ipv alle 800 ETF's door te nemen. Ik ga echt niet klakkeloos kopen wat jullie zeggen maar zal echt mijn onderzoek wel doen.

En om te zeggen is al vaak voorbij gekomen lees maar in dit topic is lekker makkelijk maar iets vinden in een topic die 612 pagina's heeft is niet te doen.

Thnx voor de mensen die wel inhoudelijk gereageerd hebben
TLDR die ik vaak voorbij zie komen als je saai wilt beleggen is óf 100% VWRL óf 85% IWDA en 15% EMIM. Op DeGiro zijn er (onder bepaalde voorwaarden) geen transactiekosten (google even kernselectie DeGiro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Santee EMIM bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23

Qwerty-273

Meukposter

@dennis112 voor een allround inzet wil je het liefst kijken naar een ETF dat wereldwijd indexen volgt. @Santee noemt al de meest voorkomende, en in deze post staan er nog een aantal meer flipjevandejam in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Het ligt er dan ook maar net aan waar jij zelf in wilt investeren. Ik zou namelijk niet alle ETFs die beschikbaar zijn compleet gaan doornemen. Je kan ten eerste al filteren op welke beurs ze verhandeld worden, en ten tweede op welke markt of sector de ETF zich richt. Daarmee sluit je al het gros uit, en kan je vervolgens wat dieper lezen over welke aan jouw wensen voldoet. Wel of niet duurzaam, verschil tussen distributing en accumulating (waarbij je ook jouw belastingstelsel moet laten meewegen), etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:36
Lekker veroordelend om gelijk maar te zeggen dat ik geen eigen inzet heb. Ik ben me al een week lang aan het verdiepen op beleggen voordat ik ermee ga beginnen en ik lees al meer dan een week in dit topic en vraag gewoon om wat tips voor ETF's zodat ik die nader kan bekijken ipv alle 800 ETF's door te nemen. Ik ga echt niet klakkeloos kopen wat jullie zeggen maar zal echt mijn onderzoek wel doen.

En om te zeggen is al vaak voorbij gekomen lees maar in dit topic is lekker makkelijk maar iets vinden in een topic die 612 pagina's heeft is niet te doen.

Tja, mensen kunnen niet ruiken wat voor inzet jij al gedaan hebt als je het niet laat zien. Als je meer concreet vertelt wat jouw doelen zijn, zijn er vast genoeg mensen die daar een paar specifieke ETF's voor kunnen aanraden.
Maar enkel vragen om 'een ETF'. Dat is alsof je advies vraagt omdat je 'een auto' wil, en dat verbaasd bent dat je zowel een Hummer als een Tesla aangeraden krijgt. Help mensen om jou te helpen, stel gerichte vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je je een week lang aan het verdiepen bent dan heb je neem ik aan plan gemaakt voor je een account hebt gemaakt bij een broker? Hierbij heb je rekening gehouden met beschikbare producten, kosten, gemak, veiligheid,...

Geef eens wat meer informatie over jouw plan, de termijn waarop je wilt beleggen en wat het doel er achter is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
JLius schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:30:
Wij hebben momenteel een spaarrekening voor de kinderen (5 & 7). Brengt natuurlijk niets op, tegen dat ze 18 zijn is het veel minder waard. Anderzijds wil ik (enfin, vooral mijn vrouw) ook niet gaan gokken met hun geld. Wat doen jullie met geld van/voor de kinderen?
Ok, mijn vrouw is min of meer over de streep om wat we tot nu toe gespaard hebben voor de kinderen in een ETF te stoppen (we blijven wel verder maandelijks sparen op hun spaarrekening, dus geen DCA in ETF maar LSI).
  1. Een grote voorwaarde is wel dat we het in een 'duurzame' etf stoppen, ze wil dus geen wapens, olie... dus VWCE valt af. Ik kom dan uit bij SUSW https://www.ishares.com/n...-world-sri-ucits-etf-fund. Goede keuze volgens jullie?
  2. Ik weet dat je de markt niet kan timen, maar vraag me af of we niet beter wachten tot januari om in te stappen aangezien de economische weerslag van covid zich nog niet vertaald lijkt te hebben naar de beurs (misschien gebeurt dat niet en kopen we in januari duurder aan dan nu). Dom van mij? Gewoon nu kopen en niet meer naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Wat is er met Unilever aan de hand? Opeens 7.5% erbij vandaag.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:26

Polycom

Poes van goud

mark de man schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:04:
(ABM FN-Dow Jones) Unilever heeft een konijn uit de hoge hoed getoverd. Dit stelde analist Reginald Watson van ING donderdag.

"Onze voorzichtigheid rond de halfjaarresultaten van Unilever was ongegrond", schreef Watson in een commentaar op de cijfers.

In de eerste zes maanden daalde de omzet onderliggend met slechts 0,1 procent. De consensus rekende op een krimp van 2,2 procent en ING had zelfs op een daling van 7,2 procent gemikt.

"We krabben achter onze oren om erachter te komen hoe Unilever zo’n konijn tevoorschijn wist te toveren, terwijl de wereld in een lockdown zat", aldus Watson.

De analist was blij te zien dat zijn vertrouwen in de marges van Unilever wel correct was. Toch deed Unilever het ook op dit vlak beter dan ING en het analistencorps als totaal had voorzien.

"Na twee kwartalen waarin de markt teleur werd gesteld, is het mooi om te zien dat Unilever eindelijk de verwachtingen wist te verslaan en nog wel op een geheel onverwachte manier", besloot Watson.
Op naar de $2000,- 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 23:32
mark de man schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:04:
Lees het nieuws zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@ocn Mooie grafiekjes, maar ik zou wel willen weten wat de relatie is. Neem bijv. Commodities to S&P500 ratio. De grafiek laat zien dat die behoorlijk schommelt door de tijd en dat de ratio nu op een relatief laag punt staat. Dat betekent echter nog niet dat het nu moet gaan stijgen. Als je de grafiek in 2014 had gemaakt, dan had je vrijwel tot dezelfde conclusie kunnen komen.
Of neem de grafiek met FED balance sheet vergeleken met goud en silver. Wat toont die grafiek aan? Dat de correlatie heel laag is? (ik zie een geval waar de balance sheet fors stijgt en de metalen stijgen, maar ook een geval waar de metalen dalen en waar ze gelijk blijven) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Polycom schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:07:
[...]
In de eerste zes maanden daalde de omzet onderliggend met slechts 0,1 procent. De consensus rekende op een krimp van 2,2 procent en ING had zelfs op een daling van 7,2 procent gemikt.
Dan zou je je toch ook gewoon eens af moeten vragen wat je aan dit soort duurbetaalde ING analysten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Skyaero schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Dan zou je je toch ook gewoon eens af moeten vragen wat je aan dit soort duurbetaalde ING analysten hebt.
ING pist wel vaker naast de pot. ;)

Je moet sowieso nooit op één analist afgaan. Als je daar al waarde aan hecht kun je er beter een handvol nemen en daar een beetje het midden van de consensus opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:22
Skyaero schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Analisten leggen de lat laag zodat bedrijven elk kwartaal positief kunnen verrassen. Is goed voor de transacties en dan kan het bedrijf dat de cijfers uitbrengt mooi weer spelen met hun 'positieve cijfers'. Goede klantrelatie > bank blij. Salaris van de analist heeft zich dan weer terugverdiend.

Analisten, en dan helemaal het type waar je niet zelf dik voor betaald, die zijn er niet voor jou en daar naar luisteren is niet aan te raden.

[ Voor 12% gewijzigd door flyguy op 23-07-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:44:
Neem bijv. Commodities to S&P500 ratio. De grafiek laat zien dat die behoorlijk schommelt door de tijd en dat de ratio nu op een relatief laag punt staat.
Merk bij deze grafiek op dat hierbij niet is gekozen voor een logaritmische schaal. Dit zorgt er voor dat bewegingen boven 1.00 heel duidelijk zichtbaar zijn terwijl bewegingen beneden 1.00 nauwelijks opvallen.

Daarnaast, wat wordt hier eigenlijk precies getoond? Welke basket van commodities wordt vergeleken met de S&P 500? Waarschijnlijk een hele hoop commodities die niets met zilver te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:06
Vraag voor de gebruikers van Fitvermogen.nl. Ik moet daar inloggen met username en WW. Ik zie geen mogelijkheid om 2FA in te stellen. Klopt dat? Ik vind het ongemakkelijk dat mijn portefeuille slechts achter 1FA zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 02:20
Vraagje:

Ik ben zelf nog student, dus totaal geen vermogen (of eigenlijk negatief vermogen :') ). Maar het leek me grappig om eens een klein bedrag (€25-50) in een bedrijfje te stoppen die ik zelf kies. En dan over 20 jaar eens kijken wat er mee gebeurd is. Dus geen fonds.

Omdat het een klein bedrag is wil ik de kosten zo laag mogelijk houden. Ik kwam zelf eTorro en Flatex tegen. Het probleem is alleen dat die volgens mij echt bedoeld zijn om te daghandelen. En ik weet niet of ik over 20 jaar nog wel bij die brokers kan aan kloppen om te kijken wat er met mijn investerinkje in een bedrijf is gebeurd.

Hebben jullie suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
abbeyrules schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:10:
Vraag voor de gebruikers van Fitvermogen.nl. Ik moet daar inloggen met username en WW. Ik zie geen mogelijkheid om 2FA in te stellen. Klopt dat? Ik vind het ongemakkelijk dat mijn portefeuille slechts achter 1FA zit?
Klopt. Ze willen een 2FA-achtige systeem implementeren. Ze zeiden tegen mij een half jaar geleden dat het via sms gaat gebeuren, maar ze waren nog niet helemaal zeker.

Het beste is om hen te mailen en te vragen wat ze hieraan gaan doen. Hoe meer mensen contacteren, hoe sneller zoiets kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Over nieuwkomers, misschien moeten we een template maken voor in de OP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
TTMJ! schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:12:
Vraagje:

Ik ben zelf nog student, dus totaal geen vermogen (of eigenlijk negatief vermogen :') ). Maar het leek me grappig om eens een klein bedrag (€25-50) in een bedrijfje te stoppen die ik zelf kies. En dan over 20 jaar eens kijken wat er mee gebeurd is. Dus geen fonds.

Omdat het een klein bedrag is wil ik de kosten zo laag mogelijk houden. Ik kwam zelf eTorro en Flatex tegen. Het probleem is alleen dat die volgens mij echt bedoeld zijn om te daghandelen. En ik weet niet of ik over 20 jaar nog wel bij die brokers kan aan kloppen om te kijken wat er met mijn investerinkje in een bedrijf is gebeurd.

Ga lekker een avondje uit van die 50 euro of koop een goede fles [spirit-naar-keuze]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
Qunix schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:13:
[...]

Klopt. Ze willen een 2FA-achtige systeem implementeren. Ze zeiden tegen mij een half jaar geleden dat het via sms gaat gebeuren, maar ze waren nog niet helemaal zeker.

Het beste is om hen te mailen en te vragen wat ze hieraan gaan doen. Hoe meer mensen contacteren, hoe sneller zoiets kan komen.
Ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
DJTimo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:20:
[...]
Ga lekker een avondje uit van die 50 euro of koop een goede fles [spirit-naar-keuze]
Thanks, dat is ook een goede investering voor over 20 jaar. Maar het gaat er nu even om dat ik gewoon benieuwd ben wat er dan gebeurtmet zo een opkomend bedrijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:46
Vraagje:

Dan kun je het beste eens kijken naar een broker die je een cadeau geeft als je er een rekening opent.

Bux0 en Trading212 zijn dan ook het meest voor de hand liggende, omdat je daar gratis kunt handelen en geen bewaarloon of andere kosten moet betalen voor het aanhouden van de rekening.
Bij beide kun je een gratis aandeel krijgen met een referral van een bestaande gebruiker.

Maar verwacht absoluut niet dat je van €50 een groot vermogen kunt maken, als het over 20 jaar iets van €250 is geworden mag je al blij zijn.
Kies je een klein bedrijf / startup kan het natuurlijk wel veel meer worden, maar is de kans ook groter dat het uiteindelijk helemaal niets meer waard zal zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Nou is het zo dat je via de giro per maand eenmalig geselecteerde etf's kan verhandelen zonder transactiekosten.

Ik lees hier vaker dat mensen 2-3 verschillende etf's bezitten. Is het niet beter om meer diversiteit te hebben in de etf's die je bezit of zit er gewoon veel overlap tussen etfs's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
champion16 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:38:
Nou is het zo dat je via de giro per maand eenmalig geselecteerde etf's kan verhandelen zonder transactiekosten.

Ik lees hier vaker dat mensen 2-3 verschillende etf's bezitten. Is het niet beter om meer diversiteit te hebben in de etf's die je bezit of zit er gewoon veel overlap tussen etfs's?
In principe heeft een ETF de spreiding al voor je gedaan, door in een ETF te beleggen bezit je al ( kleine stukjes van ) meestal honderden als niet duizenden bedrijven.
Je hebt veel verschillende aanbieders van ETF's die vrijwel hetzelfde doen, maar dan net even anders en zoal ook andere tarieven hanteren.
Spreiden over meerdere ETF's die ( vrijwel ) hetzelfde doen heeft niet zoveel zin inderdaad door de overlapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:31
Zit volgens mij niet in de kernselectie. IEMM wel. IE00B0M63177

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Vraagje:

Ik zou zeggen, bespaar jezelf de moeite. Gooi liever 10 euro per maand (en als dat niet kan vanwege minimaal bedrag, 30 euro per kwartaal, of 60 euro per half jaar of wat dan ook) in een beleggingsfonds via automatische incasso. Drink je 4 bier minder per maand. ;)

Je verwachting/hoop is misschien dat je na 20 jaar eens kijkt hoe het er voor staat met je investering van 50 euro en dat je tot de ontdekking komt dat er tienduizenden euro's op je beleggingsrekening staan. Not gonna happen...

[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 23-07-2020 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:33
Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:56:
@writser Mooie tu quoque hoor. Maar ik knoop er geen op fantasie gebaseerd koersdoel van € XX aan vast.
@ocn heeft tenminste nog een koersdoel, jij knoopt helemaal niks vast aan je aankopen, dat is nou juist het probleem! Het enige concrete dat ik jou heb horen zeggen over Fastned is dat 2020 een 'omslagpunt' wordt. Dat is zo'n vaag statement dat zelfs Nostradamus zich in zijn graf omdraait. En persoonlijk zie ik nog weinig van dat omslagpunt, maar dat zie jij ongetwijfeld heel anders.

Effectief doen jullie beiden precies hetzelfde: niet kopen op basis van fundamentele waardering, maar op basis van een leuk praatje over de toekomst. Of dat praatje nou is: "de FED print heel veel geld dus zilver gaat omhoog" of "elektrisch rijden is de toekomst dus Fastned gaat omhoog", daar zie ik niet zo veel verschil tussen. Je thesis voor Luckin' Coffee is hier volgens mij ook nog nooit verder gekomen dan A: het stond in een nieuwsbrief en B: het is nu zo'n kleine positie dat ik het niet meer verkoop. Terwijl het bedrijf al geruime tijd onder vuur lag van meerdere respectabele short-sellers. Ook daar ben ik niet erg van onder de indruk.

Dus ik zou zeggen: geef het goede voorbeeld en kom met een mooie financiele onderbouwing voor Fastned of Luckin' Coffee (of iets heel anders) en laat ons zien hoe hoe het wel moet, voordat je andere ideeen gaat afbranden en gaat opscheppen over je trackrecord van anderhalf jaar. Waarom is Fastned met een market cap van 175 miljoen een koopje? Waarom is het een beter idee dan zilver kopen? Wat is het bedrijf vandaag waard volgens jou?

[ Voor 18% gewijzigd door writser op 23-07-2020 15:06 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
champion16 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:38:

Je hebt twee soorten spreiding. De eerste is waarin je belegt: welke bedrijven met welke wegingsfactoren. Door ETFs the combineren kun je een gewenste regionale, sectoriale, etc. speiding realiseren. ETFs die (ongeveer) hetzelfde tracken verschillen typisch weinig in de onderliggende aandelen.

De tweede is spreiding over ETF uitgevers. Ik beschouw dat als verzekering tegen bepaalde staartrisico's. Dit is eenvoudig te combineren met het bovenstaande.

Uiteindelijk blijft voor de meeste mensen het aantal ETFs beperkt tot een klein aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 18:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Animocheck, iemand die "tsmc" heeft?

https://finance.yahoo.com/quote/TSM

Lijkt alsof ik te laat ben, maar het hele 7nm procédé en Apple hun arm die van daar komen lijkt mij goed nieuws voor hen. Het verlies van Huawei dan weer niet.
Ik wil vooral weten of ik wat "Tweakersbiased" ben. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JLius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Ok, mijn vrouw is min of meer over de streep om wat we tot nu toe gespaard hebben voor de kinderen in een ETF te stoppen (we blijven wel verder maandelijks sparen op hun spaarrekening, dus geen DCA in ETF maar LSI).
  1. Een grote voorwaarde is wel dat we het in een 'duurzame' etf stoppen, ze wil dus geen wapens, olie... dus VWCE valt af. Ik kom dan uit bij SUSW https://www.ishares.com/n...-world-sri-ucits-etf-fund. Goede keuze volgens jullie?
  2. Ik weet dat je de markt niet kan timen, maar vraag me af of we niet beter wachten tot januari om in te stappen aangezien de economische weerslag van covid zich nog niet vertaald lijkt te hebben naar de beurs (misschien gebeurt dat niet en kopen we in januari duurder aan dan nu). Dom van mij? Gewoon nu kopen en niet meer naar kijken?
Je zegt eigenlijk "ik weet dat je de markt niet kan timen en ik wil de markt timen".

LSI betekent dat je nu volledig instapt. Als je dat liever niet doet kun je DCA overwegen. Statistisch gezien heeft LSI het in het verleden in ongeveer 2/3 van de gevallen het beter gedaan.

Afgaande op jouw verhaal denk ik dat DCA geen slechte optie is. Investeer bijvoorbeeld 1/3 nu en dan de rest in de volgende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:44:
[...]
@ocn heeft tenminste nog een koersdoel, jij knoopt helemaal niks vast aan je aankopen, dat is nou juist het probleem!
Dus als ik nu roep: "Lange termijn price target Fastned € 50!" zonder verdere onderbouwing (behalve dat het een mooi rond getal is dat veel hoger ligt dan de huidige koers, en kijk die elektrische auto's toch eens gáán! Brrrrr! Zoem!), dan heb ik volgens jou ook een koersdoel? Je vindt onzinnige koersdoelen onderbouwd met memes en grafiekjes die op honderd verschillende manieren geinterpreteerd kunnen worden werkelijk beter dan een vage notie dat de koers ergens in de toekomst zal gaan stijgen omdat dat in het verleden ook een paar keer is gebeurd?
[knip]

Dus ik zou zeggen: geef het goede voorbeeld en kom met een mooie financiele onderbouwing voor Fastned of Luckin' Coffee (of iets heel anders) en laat ons zien hoe hoe het wel moet, voordat je andere ideeen gaat afbranden en gaat opscheppen over je trackrecord van anderhalf jaar.
Oh, nu ben ik degene die opschept over mijn track record? Heb je de post gemist waar ik op reageerde? "Kijk mij eens geluk hebben met mijn aankoop in maart waar ik in maart niets over heb gepost en in april nog over twijfelde." De enige reden dat ik uberhaupt verwees naar mijn eigen portfolio is om aan te geven dat er meer asset classes zijn die precies hetzelfde effect hebben meegemaakt vanaf maart.

En ik brand helemaal geen ideeën af. Dat ocn graag in zilver belegt moet hij vooral zelf weten. Ik vraag enkel en alleen waarom hij denkt dat "$50" het koersdoel is volgens hem. Een vraag die hij nog steeds niet durft te beantwoorden in dit topic. Het enige foute antwoord is "ik heb geen idee, ik gok maar wat". En de enige reden waarom ik dát antwoord fout vind is omdat hij dan "ik gok maar wat" vertaald heeft naar een concreet getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Longcat schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Ik zou zeggen, bespaar jezelf de moeite. Gooi liever 10 euro per maand (en als dat niet kan vanwege minimaal bedrag, 30 euro per kwartaal, of 60 euro per half jaar of wat dan ook) in een beleggingsfonds via automatische incasso. Drink je 4 bier minder per maand. ;)

Je verwachting/hoop is misschien dat je na 20 jaar eens kijkt hoe het er voor staat met je investering van 50 euro en dat je tot de ontdekking komt dat er tienduizenden euro's op je beleggingsrekening staan. Not gonna happen...
Het leek me grappig om te zien wat er mee zou gebeuren idd. Of het keihard vermeerderd of juist weg zakt. Of dat de broker verdwenen is en ik er niet meer bij kan :+ (is dat een reëel risico?). Maar goed als 2 mensen hier al aangeven dat dat weinig zin heeft dan neem ik dat serieus. En op zich vind ik je tip ook wel lachen. Kijken wat ik opbouw met minimale bedragen over 20 jaar.

Niet heel relevant voor over 20 jaar natuurlijk, maar momenteel heb ik niet al teveel spaargeld (buffer van ongeveer 1,5x vaste maandlasten op m'n betaalrekening). Nu zit ik in een levensfase waarin dat begrijpelijk is. Maar ik ben dan toch benieuwd of het baat heeft om een klein bedrag steeds in een fonds te beleggen ipv sparen.

(Ik denk persoonlijk aan Binck, maar dat komt alleen omdat buy+hold daar voordelig lijkt. Als iemand andere suggesties heeft dan hoor ik het graag, ik heb wat vergelijkers doorgenomen maar weet niet goed waar ik in de praktijk op moet letten. En welke betrouwbaar zijn )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:33
Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Dus als ik nu roep: "Lange termijn price target Fastned € 50!" zonder verdere onderbouwing (behalve dat het een mooi rond getal is dat veel hoger ligt dan de huidige koers, en kijk die elektrische auto's toch eens gáán! Brrrrr! Zoem!), dan heb ik volgens jou ook een koersdoel? Je vindt onzinnige koersdoelen onderbouwd met memes en grafiekjes die op honderd verschillende manieren geinterpreteerd kunnen worden werkelijk beter dan een vage notie dat de koers ergens in de toekomst zal gaan stijgen?
Goed dat de onderbouwing van je Fastned-positie eindelijk op tafel ligt :P .

En om je vraag te beantwoorden: nee, dat vind ik niet. In beide gevallen ben je aan het speculeren. Als jij niet kan vertellen wat het bedrijf Fastned op dit moment waard is, of waard zou moeten zijn volgens jou, dan ben je wat mij betreft net zo goed (slecht) bezig als iemand die zilver bezit en denkt dat het op de lange termijn naar $50 gaat. Namelijk: je koopt iets voor een willekeurige prijs, gewikkeld in een leuk verhaaltje, en hoopt het ergens in de toekomst voor meer geld te kunnen verkopen.

Of je nou 'een vage notie van stijgende koersen' hebt, of een totaal random koersdoel, dat is broekzak / vestzak wat mij betreft. In beide gevallen ben je aan het gokken. En als je naar het casino gaat is een random winstdoel slimmer dan een vage notie van 'winst in de verre toekomst'. In het eerste geval heb je in elk geval nog met jezelf afgesproken wanneer je stopt met gokken.

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 23-07-2020 15:46 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Zr40 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:21:
...juist. Je onderbouwing is memes en 'het verleden herhaalt zich'! En nog meer afbeeldingen die weinig zeggen over je koersdoel van $50.

Opvallend dat je je niet eens wil wagen aan een datum voor je koersdoel, zelfs met een ruime 12 maanden range.
Aan de andere kant, je kunt toch moeilijk concluderen dat het monetair beleid van de afgelopen 10 jaar houdbaar is naar de toekomst. Zelfs in economisch goede tijden zijn de staatsschulden enorm toegenomen overal in de ontwikkelde wereld. Je moet centrale bank schuld trouwens gewoon zien als staatsschuld. Dat vinden de overheden niet, maarja zij maken hun eigen regels dus die mag je vervolgens best betwijfelen.

Het is een beetje als een auto die zo rot is dat ie alleen nog maar wil draaien op kerosine. En niet lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Goed dat de onderbouwing van je Fastned-positie eindelijk op tafel ligt :P .
Jij weet ook heel goed dat het daar niet over gaat. :P

Daarnaast: graaf eens in je geheugen. :P Ik heb nog een heus model gedeeld op jouw verzoek, bijna een jaar geleden. Je kan mij niet wijs maken dat dit model gelijkwaardig is aan de zilver-argumenten hierboven.
En om je vraag te beantwoorden: in beide gevallen ben je aan het speculeren. Als jij niet kan vertellen wat het bedrijf Fastned op dit moment waard is, of waard zou moeten zijn volgens jou, dan ben je wat mij betreft net zo goed (slecht) bezig als iemand die zilver bezit en denkt dat het op de lange termijn naar $50 gaat. Namelijk: je koopt iets voor een willekeurige prijs met een leuk verhaaltje en hoopt het duurder te kunnen verkopen.
Kijk, en die redenering vind ik nog acceptabel. Nu moet @ocn nog zo ver zijn om dat te accepteren.
Config schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:39:
[...]

Aan de andere kant, je kunt toch moeilijk concluderen dat het monetair beleid van de afgelopen 10 jaar houdbaar is naar de toekomst. [..]
Ik probeer daar niet eens conclusies uit te trekken. Het is simpel gezegd niet relevant voor mij, noch heb ik de kennis om daar goede beleggingsbeslissingen op te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:43:
Ik probeer daar niet eens conclusies uit te trekken. Het is simpel gezegd niet relevant voor mij, noch heb ik de kennis om daar goede beleggingsbeslissingen op te baseren.
Niet relevant? Betwijfel ik. Macro-economie is macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
Verbazingwekkend snel antwoord. Geen 2FA op dit moment, -----blablabla alleen naar eigen rekening dus stelen niet mogelijk, bla bla----. Wij hebben nog geen zicht op wanneer we twee factor authentificatie gaan implementeren.

Hoezo security :/ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Pistachenootje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:11:
[...]

Je zegt eigenlijk "ik weet dat je de markt niet kan timen en ik wil de markt timen".

LSI betekent dat je nu volledig instapt. Als je dat liever niet doet kun je DCA overwegen. Statistisch gezien heeft LSI het in het verleden in ongeveer 2/3 van de gevallen het beter gedaan.

Afgaande op jouw verhaal denk ik dat DCA geen slechte optie is. Investeer bijvoorbeeld 1/3 nu en dan de rest in de volgende maanden.
I know, maar het buikgevoel denkt het altijd beter te weten 😆

En SUSW, is dat een goede keuze qua duurzaam, of zijn er betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
abbeyrules schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:29:
[...]

Verbazingwekkend snel antwoord. Geen 2FA op dit moment, -----blablabla alleen naar eigen rekening dus stelen niet mogelijk, bla bla----. Wij hebben nog geen zicht op wanneer we twee factor authentificatie gaan implementeren.

Hmm... Maar het gaat niet alleen om het geld. Er zijn ook persoonlijke gegevens in te zien.

Of er moet bewezen worden dat er wel in te breken valt en ze overstag moeten of zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Joindry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:55:
Animocheck, iemand die "tsmc" heeft?

https://finance.yahoo.com/quote/TSM

Lijkt alsof ik te laat ben, maar het hele 7nm procédé en Apple hun arm die van daar komen lijkt mij goed nieuws voor hen. Het verlies van Huawei dan weer niet.
Ik wil vooral weten of ik wat "Tweakersbiased" ben. 8)7
Nee, niet in bezit. Maar van ASML heb ik dan wel weer een plukje :)

TSM is zelfs al aan het proefdraaien op 5nm, met ASML machines :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 23-07-2020 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:44
Config schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:39:
[...]

Aan de andere kant, je kunt toch moeilijk concluderen dat het monetair beleid van de afgelopen 10 jaar houdbaar is naar de toekomst. Zelfs in economisch goede tijden zijn de staatsschulden enorm toegenomen overal in de ontwikkelde wereld. Je moet centrale bank schuld trouwens gewoon zien als staatsschuld. Dat vinden de overheden niet, maarja zij maken hun eigen regels dus die mag je vervolgens best betwijfelen.

Het is een beetje als een auto die zo rot is dat ie alleen nog maar wil draaien op kerosine. En niet lang.
Ik ben zelf van het idee dat handel/speculatie in grondstoffen vooral afhankelijk is van wie het het best kan uitleggen, de meeste volgers heeft, ...

Iedere tweet van zo'n babbelaar komt op het zelfde neer:

….
Copy/paste 'slecht nieuws bericht'
...
Buy gold

Op een of andere manier staat er geen enkele bij stil dat ze hun boeken verkopen op Amazon en dat ze hun tweetjes schrijven op een Google/Apple smartphone.
(En eten, drinken, wonen, zich verplaatsen,... zullen die mensen ook wel doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Dus als ik nu roep: "Lange termijn price target Fastned € 50!" zonder verdere onderbouwing (behalve dat het een mooi rond getal is dat veel hoger ligt dan de huidige koers, en kijk die elektrische auto's toch eens gáán! Brrrrr! Zoem!), dan heb ik volgens jou ook een koersdoel? Je vindt onzinnige koersdoelen onderbouwd met memes en grafiekjes die op honderd verschillende manieren geinterpreteerd kunnen worden werkelijk beter dan een vage notie dat de koers ergens in de toekomst zal gaan stijgen omdat dat in het verleden ook een paar keer is gebeurd?

[...]

Oh, nu ben ik degene die opschept over mijn track record? Heb je de post gemist waar ik op reageerde? "Kijk mij eens geluk hebben met mijn aankoop in maart waar ik in maart niets over heb gepost en in april nog over twijfelde." De enige reden dat ik uberhaupt verwees naar mijn eigen portfolio is om aan te geven dat er meer asset classes zijn die precies hetzelfde effect hebben meegemaakt vanaf maart.

En ik brand helemaal geen ideeën af. Dat ocn graag in zilver belegt moet hij vooral zelf weten. Ik vraag enkel en alleen waarom hij denkt dat "$50" het koersdoel is volgens hem. Een vraag die hij nog steeds niet durft te beantwoorden in dit topic. Het enige foute antwoord is "ik heb geen idee, ik gok maar wat". En de enige reden waarom ik dát antwoord fout vind is omdat hij dan "ik gok maar wat" vertaald heeft naar een concreet getal.
Uiteindelijk is de aandelenmarkt altijd een gok. Alles wat met zekerheid voorspelbaar is, is al ingeprijsd.

Zilver is op basis van historische patronen (in relatie tot goud en $fiat; safe haven effect) die zich nu al een aantal keer hebben herhaald een verstandige gok.

Daarbij komt, zoals ik eerder heb uitgelegd, dat zilver op dit moment veel meer in industriele toepassingen wordt gebruikt dan vroeger. Ook wordt fysiek zilver nu massaal opgekocht door financiële instellingen, wat extra schaarste in de hand werkt. Eric Sprott koopt voor 1,5 miljard dollar aan zilver, op moment van aankondiging 8,8% van de wereldwijde jaarproductie.

Instellingen als Citigroup, Goldman Sachs, JP Morgan en Bank of America laten zilver in toenemende mate nu ook echt leveren, in plaats van dat ze futures doorschuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VBLbQCSrBAljE56FDjtI32x_Xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qY3kuErOA6Y0IXHU6L0Jw6Zp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUyh1k78yR3G_1K_yTCnMi8RPHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Dv8Hu932lrkJoIo2GRjtm3V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGKMMrlSMjt5YnRMJl8JOjuTjkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ue9tM0WwM1jRlSJJ6uKMR4tk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUPQqi-kHX2iHRzcDRXSk2XhfDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Q03G9NXbnGcxKC9d7t1mtjz.png?f=fotoalbum_large

Dat jij je blijft focussen op één meme die ik heb gepost zegt volgens mij meer over jou dan over mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. Ik blijf focussen op de $50 die je nog steeds niet hebt onderbouwd.

In plaats daarvan onderbouw je waarom je denkt dat zilver in waarde zal stijgen. Prima verder, maar je bent zelf begonnen met "Lange termijn price target $50". Waarom $50, en niet $30 of $80. Onderbouw dat nou eens... :P

[ Voor 64% gewijzigd door Zr40 op 23-07-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Qunix schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:44:
[...]

Hmm... Maar het gaat niet alleen om het geld. Er zijn ook persoonlijke gegevens in te zien.

Of er moet bewezen worden dat er wel in te breken valt en ze overstag moeten of zo...
Als je nou een heel sterk en uniek wachtwoord maakt en deze lokaal opslaat, dan is het aan de user kant goed beveiligd lijkt mij.
Waar het vaak fout gaat is m.i. dat mensen een erg simpel wachtwoord gebruiken en wachtwoorden hergebruiken die wellicht al eerder zijn gelekt uit databases van andere websites.
2FA zou dan een uitkomst kunnen zijn inderdaad, maar laatst met die Twitter hack had dat ook geen effect meer.

Wat ze nog wel aan '' extra beveiliging '' hebben is dat je bij te vaak een verkeerde wachtwoord te hebben ingevoerd een nieuw wachtwoord moet aanvragen via de klantenservice.

Overigens kun je bij Binck ook zonder 2FA je account in en je persoonlijke gegevens, posities e.d. inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:46:
Nee. Ik blijf focussen op de $50 die je nog steeds niet hebt onderbouwd.

In plaats daarvan onderbouw je waarom je denkt dat zilver in waarde zal stijgen. Prima verder, maar je bent zelf begonnen met "Lange termijn price target $50". Waarom $50, en niet $30 of $80. Onderbouw dat nou eens... :P
Wat is jouw price target ook alweer voor FastNed en Luckin? Per welke datum? Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daar heb ik nooit een price target voor gegeven. Dat is ook geen excuus om jouw $50 niet te onderbouwen.

Grappig dat je dan liever een persoonlijke aanval maakt. Toch niet zo overtuigd van je $50 target?

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 23-07-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Vanwege de pensioenaftoppingsregelig die in 2015 is ingevoerd bouw ik geen pensioen op boven 100.000 euro bruto salaris (100% loondienst). Dit is gecompenseerd met een hoger salaris waarmee ik dus naar eigen inzicht kan bepalen of ik iets aanvullends wil doen. Ik ben hiervoor aanvankelijk begonnen met inleggen in het Wereldwijd Totaal fonds van Meesman. Nu heeft het recente pensioenakkoord volgens mij als gevolg dat mijn uiteindelijke pensioen sterker afhankelijk wordt van de opbrengsten op de markt.

Nu mijn vraag: maak ik mijn pensioen en aanvulling via zo'n breed fonds nu niet té afhankelijk van de markt? Dus als de markt in een dip zit rond het moment dat ik met pensioen ga dat zowel mijn pensioenfonds weinig uitkeert als mijn Meesman fonds een lage waarde heeft? Moet ik mij hierover zorgen maken en kan ik beter investeren in iets anders? (een huis heb ik niet en wil ik nog lang niet vanwege wens tot mobiliteit). Ik begrijp dat dit min of meer een luxe-probleem is maar ik hoor graag jullie gedachtes hierover.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:52:
Daar heb ik nooit een price target voor gegeven. Dat is ook geen excuus om jouw $50 niet te onderbouwen.
Ik ben daar eerder al op in gegaan.
ocn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:37:
[...]

In deze markt valt er geen datum te prikken. Alles gaat sneller dan 'normaal'.

50$ is historisch gezien haalbaar. Dat is mijn eigen price target, waarop ik ga overwegen uit te stappen. Het zou in deze markt weleens ver door kunnen schieten.

Normaal gesproken duren deze bull markets jaren.

Ik probeer je trouwens niet te overtuigen, deze kans kan je beter zelf beoordelen. But hindsight will be a b#tch als je deze kans laat lopen 🤪
Ik heb je verder voldoende charts laten zien die de voorspelling dat de zilver bull run de $50 wel voorbij gaat kracht bijzetten. Maar zoals ik eerder zei: uiteindelijk is de aandelenmarkt altijd een gok. Alles wat met zekerheid voorspelbaar is, is al ingeprijsd. Als we alles met zekerheid konden voorspellen waren we überhaupt niet met dit soort futiliteiten bezig, maar zat ik in ieder geval ergens op mijn eigen eiland een cocktailtje weg te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Radiodurans Als je niet te afhankelijk wil zijn van de markt op de exit datum, dan kan je natuurlijk ook je positie geleidelijk afbouwen over een periode van X jaar. Je levert natuurlijk wat rendement in (immers, minder tijd in de markt) in ruil voor wat minder onzekerheid. Ik weet niet bij welke pensioenaanbieder je zit, maar dit wordt soms al voor je gedaan via een lifecycle fonds. Die stapt automatisch geleidelijk over op obligaties in de laatste X jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ocn schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:01:
[...]

Ik ben daar eerder al op in gegaan.
Volgens mij niet, maar het zou goed kunnen dat ik die post heb gemist. Als dat zo is, mijn excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:22
Radiodurans schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:57:
Vanwege de pensioenaftoppingsregelig die in 2015 is ingevoerd bouw ik geen pensioen op boven 100.000 euro bruto salaris (100% loondienst). Dit is gecompenseerd met een hoger salaris waarmee ik dus naar eigen inzicht kan bepalen of ik iets aanvullends wil doen. Ik ben hiervoor aanvankelijk begonnen met inleggen in het Wereldwijd Totaal fonds van Meesman. Nu heeft het recente pensioenakkoord volgens mij als gevolg dat mijn uiteindelijke pensioen sterker afhankelijk wordt van de opbrengsten op de markt.

Nu mijn vraag: maak ik mijn pensioen en aanvulling via zo'n breed fonds nu niet té afhankelijk van de markt? Dus als de markt in een dip zit rond het moment dat ik met pensioen ga dat zowel mijn pensioenfonds weinig uitkeert als mijn Meesman fonds een lage waarde heeft? Moet ik mij hierover zorgen maken en kan ik beter investeren in iets anders? (een huis heb ik niet en wil ik nog lang niet vanwege wens tot mobiliteit). Ik begrijp dat dit min of meer een luxe-probleem is maar ik hoor graag jullie gedachtes hierover.
In veel gevallen zie je dat er een lifecycle-element in beheerde persoonlijke regelingen zit (of dat het de default optie is). Als je het zelf regelt en je hebt een dergelijke 'angst' dan kan je dat emuleren door naar mate je pensioendatum dichterbij komt defensiever te beleggen in bijvoorbeeld obligaties of MM.

Dus de vraag is a) ben je nog jong? en b) heb je een significant vermogen dat je bijvoorbeeld buiten je pensioenpot hebt of denkt te verkrijgen? Dat laatste omdat je in dat geval minder afhankelijk bent van je pensioenuitkering en met jouw salaris kan dat relevant zijn. Net zoals een CEO die zijn schaapjes op het droge heeft ook niet de laatste paar jaar voor zijn pensioen zijn pensioenpot heel defensief belegd hoeft te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
JohanNL schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:51:
[...]

Als je nou een heel sterk en uniek wachtwoord maakt en deze lokaal opslaat, dan is het aan de user kant goed beveiligd lijkt mij.
Waar het vaak fout gaat is m.i. dat mensen een erg simpel wachtwoord gebruiken en wachtwoorden hergebruiken die wellicht al eerder zijn gelekt uit databases van andere websites.
2FA zou dan een uitkomst kunnen zijn inderdaad, maar laatst met die Twitter hack had dat ook geen effect meer.

Wat ze nog wel aan '' extra beveiliging '' hebben is dat je bij te vaak een verkeerde wachtwoord te hebben ingevoerd een nieuw wachtwoord moet aanvragen via de klantenservice.

Overigens kun je bij Binck ook zonder 2FA je account in en je persoonlijke gegevens, posities e.d. inzien.
Er is een limiet aan het aantal karakters in je wachtwoord. Ook de tekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Qunix schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Er is een limiet aan het aantal karakters in je wachtwoord. Ook de tekens.
Als u het wachtwoord wenst te veranderen, dan dient het minimaal 8 en maximaal 60 tekens lang zijn en bestaan uit een combinatie van (hoofd)letters en cijfers.
Dacht dat je ook leestekens kon gebruiken maar dat is blijkbaar niet zo, alsnog tot 60 karakters lang wat boven de 256 bits aan wachtwoordsterkte ( password entropy ) zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Dank voor jullie snelle antwoorden @Zr40 en @flyguy!

Ik ben eind dertig en zit nu bij ABP. ik had van het nieuwe pensioenakkoord juist begrepen dat er minder sprake is van een soort lifecycle afbouw maar meer van wat de markt heeft gedaan tot je pensioendatum. ABP biedt wel een nettopensioensregeling met lifecycleverloop maar daar zit volgens mij geen belastingvoordeel aan (edit: behalve vrijstelling van vermogenrendementsheffing in box 3) en wel nadelen (kosten, mogelijk geen indexatie, afhankelijkheid van 1 partij, niet bij je eigen geld kunnen, etc).

Ik heb nu geen significant vermogen maar verwacht nog wel tijd te hebben om dit op te bouwen naast mijn pensioen, daarvoor wilde ik nu juist investeren in een breed fonds als Meesman.

Als ik het goed begrijp kan ik het beste zo'n 5-10 jaar voor geplande pensioendatum overwegen of ik moet afbouwen naar veiliger beleggingsopties of dat ik voldoende heb opgebouwd dat ik risico kan blijven nemen. Ik snap dat dit een beleggingtopic is en niet een pensioenstopic maar het gaat me om dat ik de risico's van beleggen voor het opbouwen van (aanvullend) pensioen beter begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
ocn schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Zilver is op basis van historische patronen (in relatie tot goud en $fiat; safe haven effect) die zich nu al een aantal keer hebben herhaald een verstandige gok.
Kun je dat onderbouwen?
Cobalt was ook the-next-big-thing. Hele bedrijven gingen al contracten aan om aanvoer te garanderen. Ging van >15 naar <10 naar >40 naar <15. Allemaal binnen 5 jaar.

Waarom weet je dat zilver nog minstens +100% omhoog gaat, en niet juist goud straks een correctie omlaag om meer binnen de historische bandbreedte te belanden en daarmee de 2 jaar durende bull-run van zilver indirect afstopt?

Niemand valt je aan op de analyse dat zilver mogelijk omhoog gaat, die analyse deel ik bijvoorbeeld ook (zie eerdere post). Ik zou er persoonlijk echt geen getal of termijn aan durven knopen, daarvoor zijn er zo bizar veel ontwikkelingen gaande op dit moment...

De vraag is dus nog altijd waarop je de $50 gebaseerd hebt, wat de achtergrond is van die uitspraak. Waarom zou het niet straks op 25-30 kunnen eindigen, of 150 worden? Als je simpelweg bedoeld 'het gaat verder omhoog' is het een heel ander verhaal, maar zet er dan niet zo'n hard feit bij neer als.. nouja.. dat het dus niet is.

[ Voor 24% gewijzigd door Xanaroth op 23-07-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Xanaroth schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:53:
[...]

Kun je dat onderbouwen?
Cobalt was ook the-next-big-thing. Hele bedrijven gingen al contracten aan om aanvoer te garanderen. Ging van >15 naar <10 naar >40 naar <15. Allemaal binnen 5 jaar.

Waarom weet je dat zilver nog minstens +100% omhoog gaat, en niet juist goud straks een correctie omlaag om meer binnen de historische bandbreedte te belanden en daarmee de 2 jaar durende bull-run van zilver indirect afstopt?

Niemand valt je aan op de analyse dat zilver mogelijk omhoog gaat, die analyse deel ik bijvoorbeeld ook (zie eerdere post). Ik zou er persoonlijk echt geen getal of termijn aan durven knopen, daarvoor zijn er zo bizar veel ontwikkelingen gaande op dit moment...

De vraag is dus nog altijd waarop je de $50 gebaseerd hebt, wat de achtergrond is van die uitspraak. Waarom zou het niet straks op 25-30 kunnen eindigen, of 150 worden? Als je simpelweg bedoeld 'het gaat verder omhoog' is het een heel ander verhaal, maar zet er dan niet zo'n hard feit bij neer als.. nouja.. dat het dus niet is.
Als je mijn posts goed terugleest zie je dat ik al twee keer heb aangegeven waarom ik voor mezelf dit koersdoel heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 12:05

Niku

Alagaesii

ocn schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Als je mijn posts goed terugleest zie je dat ik al twee keer heb aangegeven waarom ik voor mezelf dit koersdoel heb gezet.
Is deze opmerking niet gewoon voldoende om de discussie te sluiten? :)
Radiodurans schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:50:
Dank voor jullie snelle antwoorden @Zr40 en @flyguy!

Ik ben eind dertig en zit nu bij ABP. ik had van het nieuwe pensioenakkoord juist begrepen dat er minder sprake is van een soort lifecycle afbouw maar meer van wat de markt heeft gedaan tot je pensioendatum. ABP biedt wel een nettopensioensregeling met lifecycleverloop maar daar zit volgens mij geen belastingvoordeel aan (edit: behalve vrijstelling van vermogenrendementsheffing in box 3) en wel nadelen (kosten, indexatie, afhankelijkheid van 1 partij, niet bij je eigen geld kunnen, etc).

Ik heb nu geen significant vermogen maar verwacht nog wel tijd te hebben om dit op te bouwen naast mijn pensioen, daarvoor wilde ik nu juist investeren in een breed fonds als Meesman.

Als ik het goed begrijp kan ik het beste zo'n 5-10 jaar voor geplande pensioendatum overwegen of ik moet afbouwen naar veiliger beleggingsopties of dat ik voldoende heb opgebouwd dat ik risico kan blijven nemen. Ik snap dat dit een beleggingtopic is en niet een pensioenstopic maar het gaat me om dat ik de risico's van beleggen voor het opbouwen van (aanvullend) pensioen beter begrijp.
Het eerste (de lifecycle afbouw) ligt een beetje aan welke keuze het ABP maakt in het nieuwe pensioencontract. Er komt in ieder geval wel een risico- en rendementstoedeling op basis van leeftijdscohorten. Dit is momenteel anders voor de basisregeling dan voor de netto pensioenregeling, onder het nieuwe pensioencontract kan dat wijzigen.

Daarnaast zou ik het belastingvoordeel niet uitvlakken, dat kan wel een factor zijn. Overigens hebben we het over een pensioenopbouw boven de aftoppingsgrens van een ton, dus je probleem is er wel eentje uit luxe :)

[ Voor 74% gewijzigd door Niku op 23-07-2020 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JLius
Eventjes op de website van BlackRock aan het zoeken naar een 'duurzame' ETF. Ik viel bijna achterover toen ik dit las (ja, uit naieviteit allicht):
Waarom hebben wij een voorkeur voor de Amerikaanse aandelen?
Wij verkiezen nog steeds de Amerikaanse aandelen boven aandelen uit andere ontwikkelde markten. Waarom? In onze ogen leveren het slagvaardige coronabeleid van de Amerikaanse regering en de relatief hoge kwaliteit van Amerikaanse aandelen goede perspectieven op.
Dat geeft meteen te denken hoeveel waarde ik kan hechten aan het duurzame karakter van hun duurzame ETF's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 22:15
ocn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:48:
https://finance.yahoo.com/quote/SI=F?p=SI=F

Nog meer mensen die deze zilver bull market al zagen aankomen?

Ik ben half maart ingestapt en mijn positie de laatste maanden uitgebreid (ETFs). Pluk daar nu de vruchten van.

Lange termijn price target $50
In oktober 2008 was ongeveer het dieptepunt van zilver ($10,9,-) en in januari 2011 ongeveer het hoogtepunt ($ 36,6,-). Iets meer dan een verdrievoudiging. Niemand weet hoe veel zilver nu gaat stijgen en hoe lang het gaat duren. Dieptepunt was in januari2020 op ongeveer $ 23,-. Stel dat je dit verdrievoudigd dan kom je op $ 69,-

$ 50,- is dus een mogeljikheid als de trend hetzelfde wordt als in 2008/2011.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
@Niku Ik had zelf al aangegeven dat het min of meer een luxe-probleem is maar dit lijkt me verder bezijden deze discussie.
Het ging mij om te begrijpen of het inderdaad een risico is om voor je pensioenvoorziening in feite 2x te wedden op hetzelfde marktpaard. Ik begrijp nu dat het ABP daar reeds een mitigerende strategie (lifecycle afbouw) voor op na houd waarbij ik de komende tijd moet kijken wat het nieuwe pensioenscontract voor zowel de basisregeling als de netto-pensioensregeling voor gevolgen heeft. Ook kan ik zelf kijken hoe ik een dergelijke lifecycle strategie in mijn Meesman fondsen (of elders) t.z.t. kan implementeren. Dank voor de toelichtingen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
dennis112 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:29:
Nou ben ingelogd bij een broker en wil gaan beleggen in ETF's om te beginnen en daarbij nog wat losse aandelen kopen. Zie echter door de bomen het bos niet want er zijn echt zoveel ETF's, iemand tips voor welke ik nader kan bekijken want om ze allemaal door te nemen kost me dagen.
QQQ Nasdaq 100 ETF is misschien een idee, of Vanguard SP500. Je kan ook een Constant Leverage-Zertifikat on the 2X Long Index linked to S&P 500® Index V2 ( ISIN: DE000VP1X6Y7) om je geld extra snel te laten groeien. Je kan ook hogere leveraged nemen, alleen heb je kans dat binnen een dag je complete inleg niks waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JLius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:48:
[...]

• Ik weet dat je de markt niet kan timen, maar vraag me af of we niet beter wachten tot januari om in te stappen aangezien de economische weerslag van covid zich nog niet vertaald lijkt te hebben naar de beurs (misschien gebeurt dat niet en kopen we in januari duurder aan dan nu). Dom van mij? Gewoon nu kopen en niet meer naar kijken?
[/list]
Ik zou niet wachten tot januari. Waarom je dan pas kopen? Stel dat je nu €1.000- hebt en dit wil gaan beleggen. Leg dan maandelijks een bedrag in van bijvoorbeeld € 200,-. Dan spreid je het over de tijd en koop je zowel op hoogte als dieptepunten. Wachten tot januari snap ik niet, van uitstel komt vaak afstel. je mist rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Vraagje:

Als je de kosten laagt wilt houden kan je ook bij BUXX beleggen. Er zijn bedrijven die maar een paar euries kosten. Zo kan je meerdere bedrijven kopen en je risico verspreiden. En er zijn geen bijkomende kosten bij BUX (lees de voorwaarden). Flatex is niet gratis meer.
Let wel op dat je aandelen uitgeleend worden bij BUX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
DJTimo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:20:
[...]
Het is juist goed dat iemand klein wil beginnen. Beter dan mensen die weigeren te gaan beleggen omdat ze vinden dat het gokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
phantom09 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:55:
[...]

Ik zou niet wachten tot januari. Waarom je dan pas kopen? Stel dat je nu €1.000- hebt en dit wil gaan beleggen. Leg dan maandelijks een bedrag in van bijvoorbeeld € 200,-. Dan spreid je het over de tijd en koop je zowel op hoogte als dieptepunten. Wachten tot januari snap ik niet, van uitstel komt vaak afstel. je mist rendement.
Omdat ik niet maandelijks wil kopen owv de transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
TTMJ! schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Het leek me grappig om te zien wat er mee zou gebeuren idd. Of het keihard vermeerderd of juist weg zakt. Of dat de broker verdwenen is en ik er niet meer bij kan :+ (is dat een reëel risico?). Maar goed als 2 mensen hier al aangeven dat dat weinig zin heeft dan neem ik dat serieus. En op zich vind ik je tip ook wel lachen. Kijken wat ik opbouw met minimale bedragen over 20 jaar.
Kies een broker die geregistreerd staat bij de AFM of bij een andere toezichthouder.
Brokers zijn verplicht je aandelen te registreren. Indien de broker failliet gaan blijven de aandelen van jou, behalve als je broker je aandelen uitleent. Dan wordt je een schuldeiser en heb ik geen idee wat je terug krijgt.
Uitlenen van aandelen gaat niet zomaar, je broker eist een garantie in geld van de lener. En als de lener faillet gaat dan is je broker aansprakeljik. In zeer extreme gevallen kan je broker het niet betalen en is hij failliet. Wil je dit risico niet, dan moet je goed de voorwaarden doornemen en zorgen dat je aandelen niet worden uitgeleend.
Mocht je broker failliet en zijn je aandelen niet uitgeleend dan worden je aandelen in een bewaarbedrijf bijgehouden. Een andere broker zal dan de diensten overnemen en je kan weer bij je aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
abbeyrules schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:29:
[...]

Klacht indienen bij de AFM, consumentenbond en autoriteit persoonsgegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
JLius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:02:
Eventjes op de website van BlackRock aan het zoeken naar een 'duurzame' ETF. Ik viel bijna achterover toen ik dit las (ja, uit naieviteit allicht):

[...]

Dat geeft meteen te denken hoeveel waarde ik kan hechten aan het duurzame karakter van hun duurzame ETF's...
Dat moet je misschien lezen als 'economisch slagvaardig coronabeleid' (kan je ook bij twijfelen, maar qua economie kan het best prima zijn om Corona door te laten waaien, vooral inslag op de arme bevolking te laten hebben en het land dan als een van de eersten weer volledig open kan doen zonder risico waar de rest nog lange tijd aanmoddert).

Maar qua duurzaamheid zijn veel fondsen maar een klein stapje beter dan het gemiddelde, omdat ze ook weer niet te actief willen worden en niet te veel willen uitsluiten. Als je echt voor duurzaam gaat moet je misschien gewoon een fonds als ASN duurzaam aandelenfonds pakken (TER 0,85%). Dan zit je ergens waar duurzaamheid core business is en is het dus zeker ook niet alleen greenwashing of opvullen van wat niche opportunities. Maar wel veel uitsluitingen (of liever: beperkte set die toe gelaten wordt) en een redelijk hoge TER.

(edit: duurzaam wordt ook gebruikt in de eenvoudige betekenis van langere tijd mogelijk blijven / continuiteit waarborgen. Dat kan met olie, dictatuur en bepaald personeelsbeleid ook best een hele tijd vol gehouden worden, getuige landen als Saudi Arabie en China en bedrijven zoals Amazon :) )

[ Voor 10% gewijzigd door TechLight op 23-07-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:51:
[...]

En dan staat er een keylogger op zijn pc...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JLius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Omdat ik niet maandelijks wil kopen owv de transactiekosten.
Welke transactiekosten? Bij DeGiro zijn er geen kosten als je uit de DEGIRO Trackers Kernselectie* ETF's kiest. https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf. Je mag dacht ik 1 keer per maand wat kopen en dan zijn er geen kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 23-07-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
TechLight schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Dat moet je misschien lezen als 'economisch slagvaardig coronabeleid' (kan je ook bij twijfelen, maar qua economie kan het best prima zijn om Corona door te laten waaien, vooral inslag op de arme bevolking te laten hebben en het land dan als een van de eersten weer volledig open kan doen zonder risico waar de rest nog lange tijd aanmoddert).

Maar qua duurzaamheid zijn veel fondsen maar een klein stapje beter dan het gemiddelde, omdat ze ook weer niet te actief willen worden en niet te veel willen uitsluiten. Als je echt voor duurzaam gaat moet je misschien gewoon een fonds als ASN duurzaam aandelenfonds pakken (TER 0,85%). Dan zit je ergens waar duurzaamheid core business is en is het dus zeker ook niet alleen greenwashing of opvullen van wat niche opportunities. Maar wel veel uitsluitingen (of liever: beperkte set die toe gelaten wordt) en een redelijk hoge TER.

(edit: duurzaam wordt ook gebruikt in de eenvoudige betekenis van langere tijd mogelijk blijven / continuiteit waarborgen. Dat kan met olie, dictatuur en bepaald personeelsbeleid ook best een hele tijd vol gehouden worden, getuige landen als Saudi Arabie en China en bedrijven zoals Amazon :) )
Volgens https://www.financieelona...log.nl/duurzaam-beleggen/ sluiten IE00BYX2JD69 en IE00BYVJRP78 wel het meeste bedrijven uit. ASN bespreekt ie niet wegens TER en weinig inzichtelijk.
Ben nu Meesman eens aan het bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JLius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:02:

[...]

Triodos heeft duurzame beleggingsfondsen en ik dacht dat Robeco er ook 1 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
phantom09 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:26:
[...]

Welke transactiekosten? Bij DeGiro zijn er geen kosten als je uit de DEGIRO Trackers Kernselectie* ETF's kiest. https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf. Je mag dacht ik 1 keer per maand wat kopen en dan zijn er geen kosten.
Ik zit bij Bolero. Kan natuurlijk altijd een account bij Degiro openen, maar ben er nog niet uit of dit voor Belgen nadelen heeft. Zij hebben toch ook een bewaarloon, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:21:
[...]

En dan staat er een keylogger op zijn pc...... 8)7
Ja, hoe zou die er dan nou op gekomen zijn? ;)
Sowieso heb je dan een nog veel groter probleem dan dat iemand enkel weet in te loggen op je Fitvermogen account, 2FA gaat daar hoogstwaarschijnlijk ook niets aan kunnen doen omdat ze gewoonweg toegang hebben tot jouw pc en via/met jou er dan wel inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Ja, hoe zou die er dan nou op gekomen zijn? ;)
Sowieso heb je dan een nog veel groter probleem dan dat iemand enkel weet in te loggen op je Fitvermogen account, 2FA gaat daar hoogstwaarschijnlijk ook niets aan kunnen doen omdat ze gewoonweg toegang hebben tot jouw pc en via/met jou er dan wel inkomen.
Ja zekers helpt 2FA. De crimineel heeft op het moment dat men inlogt de inlognaam en wachtwoord, maar de 2FA code is alleen voor die sessie geldig. Wil de crimineel zelf opnieuw inloggen dan kan dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JLius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:31:
[...]

Ik zit bij Bolero. Kan natuurlijk altijd een account bij Degiro openen, maar ben er nog niet uit of dit voor Belgen nadelen heeft. Zij hebben toch ook een bewaarloon, niet?
Ik weet zo niet of het mogelijk is om voor een Belg een rekening bij DeGiro te kunnen openen. Dat zul je bij DeGiro moeten navragen. In de link staan alle kosten in. Ze hebben geen bewaarloon. Wel rekenen ze per beurs € 2,50 per jaar af (alleen als je daar belegt). AEX is gratis.
Daarnaast kan het zijn dat je over dividend kosten moet betalen als je een custody profiel kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 00:12
Radiodurans schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:48:
@Niku Ik had zelf al aangegeven dat het min of meer een luxe-probleem is maar dit lijkt me verder bezijden deze discussie.
Het ging mij om te begrijpen of het inderdaad een risico is om voor je pensioenvoorziening in feite 2x te wedden op hetzelfde marktpaard. Ik begrijp nu dat het ABP daar reeds een mitigerende strategie (lifecycle afbouw) voor op na houd waarbij ik de komende tijd moet kijken wat het nieuwe pensioenscontract voor zowel de basisregeling als de netto-pensioensregeling voor gevolgen heeft. Ook kan ik zelf kijken hoe ik een dergelijke lifecycle strategie in mijn Meesman fondsen (of elders) t.z.t. kan implementeren. Dank voor de toelichtingen daarvoor.
Tja, er is nou eenmaal geen alternatief voor de markt. Of je moet al andersoortige beleggingen gaan doen (vastgoed bijvoorbeeld), maar daar zitten ook weer andere risico's aan vast (die doorgaans wel correlatie hebben met hoe de markt het in het algemeen doet).

Als je een dergelijk salaris houdt tot aan je pensioen en geen exorbitante leefstijl hebt heb je A) vanuit je ABP-pensioen al zat inkomen om riant te kunnen leven, of de beurskoersen nou wat hoger of lager staan en b) dus niet afhankelijk bent van wat de markt precies doet op een zeker moment, want als het goed is is je buffer ruim genoeg om niet geraakt te worden door een tijdelijk dipje. Dat betekent dat het niet eens per se nodig is om het percentage aandelen af te bouwen ten gunste van obligaties of cash. Dat zou louter voor je gemoedsrust zijn, of natuurlijk als je een specifiek doel hebt waarvoor je X bedrag nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:56:
[...]
Ik weet zo niet of het mogelijk is om voor een Belg een rekening bij DeGiro te kunnen openen.
België staat niet in de landenlijst van DEGIRO, dus het lijkt mij van niet. Het beleid van DEGIRO is dat je je alleen kan registreren op de site die bij jouw land hoort.

[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 24-07-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Ja zekers helpt 2FA. De crimineel heeft op het moment dat men inlogt de inlognaam en wachtwoord, maar de 2FA code is alleen voor die sessie geldig. Wil de crimineel zelf opnieuw inloggen dan kan dat niet.
Daar zijn deze gasten doorgaans best slim in hoor, als ze het willen nemen ze je hele account over als je niet oplet.
Dat zou tijdens dat jij bent ingelogd kunnen zijn, maar ze zouden ook net zo goed een vorm van spoofing kunnen toepassen waardoor jij denkt in te loggen op je account en daarvoor een 2FA code aan te vragen, maar in werkelijkheid geef je de 2FA code aan de hackers.
Als je de beveiliging van je apparaat niet op orde hebt kun je zoveel factoren van authenticatie hebben, die gaan jou niet beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:04:
[...]

Daar zijn deze gasten doorgaans best slim in hoor, als ze het willen nemen ze je hele account over als je niet oplet.
Dat zou tijdens dat jij bent ingelogd kunnen zijn, maar ze zouden ook net zo goed een vorm van spoofing kunnen toepassen waardoor jij denkt in te loggen op je account en daarvoor een 2FA code aan te vragen, maar in werkelijkheid geef je de 2FA code aan de hackers.
Als je de beveiliging van je apparaat niet op orde hebt kun je zoveel factoren van authenticatie hebben, die gaan jou niet beschermen.
Een vorm van spoofing? Man in the middle attack? Host file aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:59:
[...]

België staat niet in de landenlijst van DEGIRO, dus het lijkt mij van niet. Het beleid van DEGIRO is dat je je alleen kan registreren op de site die bij jouw land hoort.
Dat wordt dus verhuizen naar Nederland ;) (of een ander land waar DeGiro is).

Ze zitten in best veel landen: https://www.degiro.eu/. 18 stuks. Bijna heel europa (zekers het westen), behalve Belgie. Ik vraag mij af waarom ze niet in Belgie gevestigd zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door phantom09 op 23-07-2020 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23

Qwerty-273

Meukposter

Je kan bij DeGiro als Belg gewoon een account openen. Dat doe je via https://www.degiro.nl/ en dan bij "Open een rekening" te kiezen voor België. Er is geen aparte Belgische site, die is gewoon gedeeld met de Nederlandse (hoe ze dat dan doen voor de Walen - dat durf ik niet te zeggen).

De Belgische belastingdienst wilt wel graag 30% van uitbetaalde dividenden zien. ;) En als je een berg gaat beleggen dan ook nog de effectentaks https://www.degiro.nl/data/pdf/Belgium_effectentaks.pdf

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:24:
Je kan bij DeGiro als Belg gewoon een account openen. Dat doe je via https://www.degiro.nl/ en dan bij "Open een rekening" te kiezen voor België. Er is geen aparte Belgische site, die is gewoon gedeeld met de Nederlandse (hoe ze dat dan doen voor de Walen - dat durf ik niet te zeggen).

De Belgische belastingdienst wilt wel graag 30% van uitbetaalde dividenden zien. ;) En als je een berg gaat beleggen dan ook nog de effectentaks https://www.degiro.nl/data/pdf/Belgium_effectentaks.pdf
Je hebt gelijk. Ook wel logisch dat ze 1 site gebruiken, scheelt in kosten. En de taal is hetzelfde :).
Alhoewel het niet verkeerd zou zijn als ze ook www.degiro.be registeren en dit doorsturen naar www.degiro.nl.
Kost nauwelijks wat.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 23-07-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qwerty-273 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:24:
(hoe ze dat dan doen voor de Walen - dat durf ik niet te zeggen).
Via de Franse site dan?

Ik vind het trouwens maar een gek beleid. Registreer bij de site voor je eigen land, behalve als die er niet is, dan kan het wel. En het bepaalt ook nog eens je taalkeuze...
phantom09 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:27:
[...]
Ook wel logisch dat ze 1 site gebruiken, scheelt in kosten.
Nouja, die paar euro voor het domein zal het probleem heus niet zijn :+

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 23-07-2020 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 00:12
Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Waar baseer je dat op? Ik heb een zowel een Ierse als een Nederlandse account (oftewel: je kan je op elke willekeurige site van degiro registreren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Azrael schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:32:
[...]

Waar baseer je dat op? Ik heb een zowel een Ierse als een Nederlandse account (oftewel: je kan je op elke willekeurige site van degiro registreren).
Blijkbaar baseer ik dat op foutieve informatie. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JLius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:35:
[...]

I know, maar het buikgevoel denkt het altijd beter te weten 😆

En SUSW, is dat een goede keuze qua duurzaam, of zijn er betere opties?
Lees het topic even door over AVIAW, Northern Trust en Fitvermogen/NN. Dit zijn goedkopere manieren om 'duurzaam' te beleggen zonder dividend lek. SUSW heeft wel dividend lek en zit volgens mij niet in de kernselectie waardoor je ook nog transactiekosten moet gaan betalen.

Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 24-07-2020 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
phantom09 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:04:
[...]

Het is juist goed dat iemand klein wil beginnen. Beter dan mensen die weigeren te gaan beleggen omdat ze vinden dat het gokken is.
Eens, maar dit heeft niks met beleggen te maken. Het gaat om één 'investering' van een handje kleingeld. En na 20 jaar kijken wat het resultaat is.... Wat is de volgende stap. Over 20 jaar opschalen van 50 naar 100 euro en het nog een keer doen? Want dan heb je iig wat achter de hand als je met pernsioen gaat ofzo? :z

Bespaar je dan de moeite zou ik zeggen en doe wat anders leuks/nuttigs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Klein beginnen kan er voor zorgen dat iemand er meer 'feeling' voor krijgt, meer ervaring en meer vertrouwen. Dan kunnen ze later meer gaan investeren. Ik zeg doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:12:
Klein beginnen kan er voor zorgen dat iemand er meer 'feeling' voor krijgt, meer ervaring en meer vertrouwen. Dan kunnen ze later meer gaan investeren. Ik zeg doen.
Goed punt, maar uit de vraag was dit niet de vibe die ik kreeg, om vertrouwen te krijgen met beleggen. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De US dollar staat nu op het laagste punt in 2 jaar: 0,8623 euro.

Ik begrijp dat ik nu relatief iets goedkoper Amerikaanse ETFs kan kopen (die genoteerd zijn in USD) maar het is mij niet helemaal duidelijk wat voor gevolgen dit verder heeft, voor ons Europese beleggers. Is dit überhaupt van belang, zo ja, hoe?

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 24-07-2020 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
Gaat vandaag de daling ingezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Sunri5e schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:44:
De muntjes lopen er vrij rap uit hier ja. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Gisteren toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
We gaan nu opeens wel erg hard naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sunri5e schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:48:
[...]

We gaan nu opeens wel erg hard naar beneden.
Ik kijk live naar de futures. S&P 500 nu -0.65%. Gisteren was negatiever.

De dollar is wel aan het dalen, daardoor wellicht erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:22:
De US dollar staat nu op het laagste punt in 2 jaar: 0,8623 euro.

Ik begrijp dat ik nu relatief iets goedkoper Amerikaanse ETFs kan kopen (die genoteerd zijn in USD) maar het is mij niet helemaal duidelijk wat voor gevolgen dit verder heeft, voor ons Europese beleggers. Is dit überhaupt van belang, zo ja, hoe?
Het lijkt me niet dat dat er veel toe doet. De onderliggende aandelen zijn genoteerd in een bepaalde valuta. Als de euro sterker is dan heb je dat voordeel omdat je euro's hebt, of je die dat besteedt aan een USD ETF met onderliggende aandelen in dollars of een euro ETF met onderliggende aandelen in dollars maakt denk ik niet veel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
Maak mij wakker als we op -5% staan. Headlines als "stocks fall sharply" terwijl de S&P op -1,23% staat zijn ronduit hilarisch.
Pagina: 1 ... 154 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.