Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.832 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sunri5e schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:44:
Gaat vandaag de daling ingezet worden?
DJTimo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:47:
[...]
De muntjes lopen er vrij rap uit hier ja. :X
Sunri5e schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:48:
[...]
We gaan nu opeens wel erg hard naar beneden.
Echt, waar hebben jullie het over. :+

Deze 2,5% daling is nog mild vergeleken met eerdere dalingen deze maand. 13 juli bijvoorbeeld. En zeker vergeleken met de stijgingen deze maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Pistachenootje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:22:
De US dollar staat nu op het laagste punt in 2 jaar: 0,8623 euro.

Ik begrijp dat ik nu relatief iets goedkoper Amerikaanse ETFs kan kopen (die genoteerd zijn in USD) maar het is mij niet helemaal duidelijk wat voor gevolgen dit verder heeft, voor ons Europese beleggers. Is dit überhaupt van belang, zo ja, hoe?
De relatieve waarde van je Amerikaanse ETFs daalt dan in je portfolio. Zolang dollar koers daalt, dalen dus ook je assets die in die waarde genoteerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Zr40 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:59:
[...]

België staat niet in de landenlijst van DEGIRO, dus het lijkt mij van niet. Het beleid van DEGIRO is dat je je alleen kan registreren op de site die bij jouw land hoort.
Er zijn genoeg Belgen klant bij Degiro, kan dus best, al weet ik niet of daar nadelen aan verbonden zijn aangezien je dan een Nederlandse rekening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@JLius Blijkbaar had ik het fout. Ik zal de post doorstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Zr40 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:17:
@JLius Blijkbaar had ik het fout. Ik zal de post doorstrepen.
Ik zag het ondertussen ook, te vlug gereageerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Zr40 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:16:
[...]

[...]

[...]

Echt, waar hebben jullie het over. :+

Deze 2,5% daling is nog mild vergeleken met eerdere dalingen deze maand. 13 juli bijvoorbeeld. En zeker vergeleken met de stijgingen deze maand.
Eens hoor. Mijn dagswings zijn sinds feb/maart dan ook vrij fors. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 02:46:
[...]

Lees het topic even door over AVIAW, Northern Trust en Fitvermogen/NN. Dit zijn goedkopere manieren om 'duurzaam' te beleggen zonder dividend lek. SUSW heeft wel dividend lek en zit volgens mij niet in de kernselectie waardoor je ook nog transactiekosten moet gaan betalen.

Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Probleem is dat ik alles in dit forum moet bekijken door Belgische bril. Wij zijn klant bij ING en Rabobank, dus ik zou voor de kinderen ook in northern trust kunnen beleggen veronderstel ik. Beperkt dividendlek zou extra kosten dan compenseren. Maar, heeft northern trust ook herbeleggende fondsen? Belgen betalen belasting op dividenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 13:33
@JLius Een vereiste voor dat beperkt dividendlek waarover we hier spreken is juist dat het fonds dividend uitkeert.

In jouw situatie is dat niet handig omdat je daar dan 30% dividendbelasting over moet betalen en niet meer terug krijgt of kunt verrekenen met iets anders zoals ik het begrijp.
Ik weet even geen voorbeelden, maar er zijn zeker wel meer fondsen/ETF's te vinden dan enkel die van NT die het dividend niet uitkeren maar gelijk het dividend opnieuw investeren binnen het fonds.
Het fonds betaalt dan doorgaans dividendbelasting aan diverse overheden die zij niet meer terug kunnen krijgen of verrekenen, maar dit percentage hierover is meestal een stuk lager dan die 30% die jij erover zou moeten betalen ( soms zelfs 0 in geval van Engelse en Ierse aandelen bijvoorbeeld ), maar hangt ook weer af van waar de ETF / fonds is gestationeerd.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
Ik ben beginnend in beleggen (voor lange termijn) en ga vooral via Fitvermogen in ETF's beleggen, maar wil hier en daar ook nog wat losse (fractioneel) aandelen kopen. Dit vooral omdat ik het leuk vind en het gaat om echt wel hele kleine bedragen.

Nu heb ik aandelen van Shell, 3M en Coca-cola aangekocht omdat dit vooral stabiele bedrijven zijn en dividend uitkeren (welke ik dan weer ga herbeleggen).

Gezien de prijs en dividend neig ik ook naar KPN. Het lijkt mij dat dit ook nog steeds een enorm stabiel bedrijf is, maar als ik naar de aandelen kijk is KPN al sinds 2012 aan het dalen en blijft elke dag dalen. Is dit nog wel de moeite waard? De waardedaling lijkt niet echt aan Corona te liggen, dus wat zou de verwachting zijn na Corona. Ahold, Unilever of ASML zijn ook prima opties voor nu, maar hebben dan weer een relatief lage dividend uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Wellicht dat KPN kan profiteren van hun 5G licenties.. Hoewel ik niet genoeg ben ingevoerd om in te schatten of ze een goede deal hebben gemaakt.

Ik zit KPN calls long. (heel ver weg, voor cheap :P )

[ Voor 8% gewijzigd door DJTimo op 24-07-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:35
Gezien de prijs en dividend neig ik ook naar KPN. Het lijkt mij dat dit ook nog steeds een enorm stabiel bedrijf is, maar als ik naar de aandelen kijk is KPN al sinds 2012 aan het dalen en blijft elke dag dalen. Is dit nog wel de moeite waard?
Veel concurrentie en veel groei lijkt er ook niet in te zitten (NL-markt is te klein).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DJTimo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:29:
Wellicht dat KPN kan profiteren van hun 5G licenties.. Hoewel ik niet genoeg ben ingevoerd om in te schatten of ze een goede deal hebben gemaakt.

Ik zit KPN calls long. (heel ver weg, voor cheap :P )
KPN heeft vrijwel exact hetzelfde gekocht als haar concurrenten voor dezelfde prijs. In die zin dus geen onderscheidend vermogen ten opzichte van VodafoneZiggo en T-Mobile.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Tsurany schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:51:
[...]

KPN heeft vrijwel exact hetzelfde gekocht als haar concurrenten voor dezelfde prijs. In die zin dus geen onderscheidend vermogen ten opzichte van VodafoneZiggo en T-Mobile.
Eens, maar KPN gaat al vrij snel online. Klanten die op 5G zitten te wachten zullen mogelijk overstappen. :?

Ook betalen ze volgens mij dividend uit, wat @crimby fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
JohanNL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:46:
@JLius Een vereiste voor dat beperkt dividendlek waarover we hier spreken is juist dat het fonds dividend uitkeert.

In jouw situatie is dat niet handig omdat je daar dan 30% dividendbelasting over moet betalen en niet meer terug krijgt of kunt verrekenen met iets anders zoals ik het begrijp.
Ik weet even geen voorbeelden, maar er zijn zeker wel meer fondsen/ETF's te vinden dan enkel die van NT die het dividend niet uitkeren maar gelijk het dividend opnieuw investeren binnen het fonds.
Het fonds betaalt dan doorgaans dividendbelasting aan diverse overheden die zij niet meer terug kunnen krijgen of verrekenen, maar dit percentage hierover is meestal een stuk lager dan die 30% die jij erover zou moeten betalen ( soms zelfs 0 in geval van Engelse en Ierse aandelen bijvoorbeeld ), maar hangt ook weer af van waar de ETF / fonds is gestationeerd.
Wel ja, ik had IE00BYX2JD69 en IE00BYVJRP78 van BlackRock op het oog (vrouw wil 'duurzaam sausje'). Maar het forum stuurde me in de richting van NT etc. wegens dividend lek, maar daar moet ik dus niet naar kijken. Eenvoudig beleggen in ETF's is minder eenvoudig dan het lijkt voor een Belgische leek aangezien het vnl Nederlanders zijn die op de fora/blogs actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:53

Qwerty-273

Meukposter

Dividendlekkage is een puur Nederlands ding (nou ja niet helemaal, maar zoals het hier in het topic wordt behandeld wel) en dat wordt op verschillende blogs compleet omschreven - zoals https://www.financieelona...k/wat-is-dividendlekkage/

Voor het Belgische vraagstuk lopen er wellicht meer Belgen in dit topic rond die daar meer over kunnen vertellen? Of de Belgische belastingdienst geeft er ook wat informatie over op https://financien.belgium...n/vrijstelling-dividenden

Maar stel dat je voor Belgische hoge dividend aandelen wilt gaan en je niet in België woont, dan is het ook een behoorlijk werkje om de voorheffing terug te vragen. https://financien.belgium...n-de-roerende-voorheffing

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
JLius schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Wel ja, ik had IE00BYX2JD69 en IE00BYVJRP78 van BlackRock op het oog (vrouw wil 'duurzaam sausje'). Maar het forum stuurde me in de richting van NT etc. wegens dividend lek, maar daar moet ik dus niet naar kijken. Eenvoudig beleggen in ETF's is minder eenvoudig dan het lijkt voor een Belgische leek aangezien het vnl Nederlanders zijn die op de fora/blogs actief zijn.
Die lijken mij prima.
Let alleen nog wel op welke beurs ze verhandeld worden, bij die tweede is dat de LSE en daar betaal je voor elke aankoop een '' stamp-fee '' ( c.q. aankoopbelasting ) van 0,5% van de aankoopwaarde.
Ook kan je te maken hebben met beperkt volume op een bepaalde beurs, waardoor de spreads ( bied/laat prijs ) breder zijn dan op een andere beurs.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken of er ook alternatieven zijn voor je bank/broker, want ING/Rabobank vragen nog wel een aardige vergoeding voor hun dienstverlening, ook in België neem ik aan.
Trading212 bijvoorbeeld, die hebben ook iShares ESG ETF's, maar daar betaal je geen transactiekosten of bewaarloon en zou in België ook beschikbaar moeten zijn.
Je hebt ook nog DeGiro die minder/geen transactiekosten rekenen en geen bewaarloon.
Kwam dit artikel tegen die wellicht wel interessant is: https://www.mijnkapitaal....sen/degiro-nader-bekeken/
Is al een paar jaar oud, maar hier worden nog wel wat zaken aangehaald om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
DJTimo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:22:
[...]

Eens, maar KPN gaat al vrij snel online. Klanten die op 5G zitten te wachten zullen mogelijk overstappen. :?

Dus puur voor het dividend is het interessant maar verder zal het dus niet veel gaan stijgen. Ze gaan nu al live met 5G dus dan hadden we dat al in de aandelen moeten merken lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Waarom zou een consument op 5G zitten te wachten? De voordelen zijn vooral voor de carrier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:04
Miki schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:02:
Voor de mensen die bij ING beleggen en ook graag NT Small cap zouden willen aanschaffen, ik heb zojuist in een Reddit draadje een mail gedicht die je als basis kunt gebruiken en kunt versturen.

Draadje:
https://www.reddit.com/r/...hs88dp/nt_small_caps_ing/

Post met mail voorbeeld:
https://www.reddit.com/r/...t_small_caps_ing/fyyeoy4/

Edit: het Reddit draadje een extra plusje geven helpt ook mee :)
Het heeft succes gehad;
Beste MiKi,

We hebben dit verzoek bekeken en ook wij zijn erg enthousiast over dit beleggingsfonds van Northern Trust.

We hebben daarom besloten deze op te nemen in het assortiment. We zullen wat zaken moeten inregelen en daarom verwachten we dat dit fonds binnen twee weken zichtbaar zal zijn in onze beleggingsomgeving.

Met vriendelijke groet,

ING Beleggen
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Deveon schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Waarom zou een consument op 5G zitten te wachten? De voordelen zijn vooral voor de carrier.
Ik kan me voorstellen dat er een groep consumenten is die willen meer, méér, MEER!!
Het zal mij persoonlijk ook jeuken, maar het is nieuwe tech, die je internet sneller maakt, dus het trekt vast klanten. We gaan het zien. B)
Miki schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Het heeft succes gehad;

[...]

*O*
Good busy! d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door DJTimo op 24-07-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik denk dat vooral de telecomproviders zelf blij worden van 5G en dat zij de consument ook proberen te overtuigen dat het goed voor ze is.
In de praktijk zal het maar een niche markt zijn denk ik die er echt profijt van heeft op dit moment, het is vooral voor de toekomstbestendigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 10:53
[...]

Ze gaan alle 3 vrij snel live. Vodafone is al live, zij het met een oude frequentie. T-Mobile en KPN gaan beide aanstaande dinsdag in een paar steden. T-Mobile zegt eerder landelijk dekkend te zijn (eind dit jaar) dan KPN (2021).
KPN en Vodafone hebben beide ietsje meer betaald dan T-Mobile.

Als je de frontrunner van de markt wil hebben, dan is dat op 5G gebied juist niet KPN.

Desalniettemin lijkt het mij sterk dat dit grote effecten zou hebben op het koersverloop, en dat ze verder behoorlijk dicht bij elkaar zitten qua geïnvesteerde euro's, verkregen frequenties en tijdlijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 24-07-2020 17:37 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
JLius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:29:
Volgens https://www.financieelona...log.nl/duurzaam-beleggen/ sluiten IE00BYX2JD69 en IE00BYVJRP78 wel het meeste bedrijven uit. ASN bespreekt ie niet wegens TER en weinig inzichtelijk.
Ben nu Meesman eens aan het bekijken.
Meesman zijn de Northern Trust fondsen, die sluiten inderdaad minder uit dan die je er boven noemt (SUSM, SUSW en ASN). Nog een tip: op hoofdlijn kun je dit zien aan de duurzaamheidsindicatie bij Morningstar. Hoe duurzamer, hoe meer er logischerwijs uitgesloten wordt. Is natuurlijk geen natuurwet of zo, maar geeft bij indexfondsen die min of meer op duurzaamheid focussen best een indicatie. Voor detail zul je in de documentatie moeten duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 12:05

Niku

Alagaesii

Volgens mij mis ik iets bij de 'Dag +/-' van DeGiro als het gaat om aandelen genoteerd aan de NYSE. Dat laat op één van mijn aandelen (gisteren aangekocht) een dagverlies van € - 9,19 zien. Koersverlies is vandaag in totaal (gehele positie) € - 1,10. Verlies op valuta is vandaag op de positie € - 1,59. Dat telt niet op tot de € - 9,19.

Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk dat je het dagresultaat van vandaag vergelijkt met het resultaat sinds aankoop gisteren. In die laatste zitten ook de schommelingen van gisteren (sinds moment van aankoop), niet alleen die van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Niku de positie is gister met een kleine winst geëindigd denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Longcat schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:05:
@Niku de positie is gister met een kleine winst geëindigd denk ik. :)
Zr40 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:01:
Ik denk dat je het dagresultaat van vandaag vergelijkt met het resultaat sinds aankoop gisteren. In die laatste zitten ook de schommelingen van gisteren (sinds moment van aankoop), niet alleen die van vandaag.
Nee, dat is het niet. Het gaat echt om het dag verlies. Het resultaat sinds aankoop staat er direct onder, en daar vergelijk ik het niet mee :)

[ Voor 47% gewijzigd door Niku op 24-07-2020 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 05-06 06:45
Polycom schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:07:
[...]

[...]

Op naar de $2000,- 8)7
Het lijkt er eerder op dat hij naar $ 1000 gaat :p
Kennelijk is men toch niet zo enthousiast over die winst.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Via Openbank ben ik vanochtend terecht gekomen op een deel in de app waar je zelf kan beleggen naast het geautomatiseerde beleggen. Echter online kan ik hier niets over vinden en inmiddels kan ik er ook niet meer bij (heel wierd, rare spaanse app). Iemand een idee wat de kosten hiervan zijn en of het misschien interessant is voor ETFs?

Daarnaast via FlatEx een mailtje dat ik daar nu met mijn aandelen als onderpand kan lenen tegen 3,3% rente. Dat terwijl ik als startende ondernemer mijn creditcard niet boven een bestedingslimiet van €500 kan krijgen. 8)7

Natuurlijk kost lenen geld, maar kan interessant zijn als je snel geld nodig hebt. Toevallig kwam ik op YT eens tegen dat “Meet Kevin” via Robin Hood zoiets gelijks had gebruikt voor een cash aanbetaling op een huis (om later alsnog te financieren dmv een hypotheek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:22:
Via Openbank ben ik vanochtend terecht gekomen op een deel in de app waar je zelf kan beleggen naast het geautomatiseerde beleggen. Echter online kan ik hier niets over vinden en inmiddels kan ik er ook niet meer bij (heel wierd, rare spaanse app). Iemand een idee wat de kosten hiervan zijn en of het misschien interessant is voor ETFs?
Je betaalt een redelijk hoge service fee. Daarnaast heb je geen keuze uit ETF's, maar kan je alleen beleggen via de 'robo advisor' die voor je de fondsen uitzoekt.
Daarnaast via FlatEx een mailtje dat ik daar nu met mijn aandelen als onderpand kan lenen tegen 3,3% rente. Dat terwijl ik als startende ondernemer mijn creditcard niet boven een bestedingslimiet van €500 kan krijgen. 8)7
3,3% is redelijk hoog. IB rekent voor een EUR margin loan 1,5% op jaarbasis. Lager als het om echt grote bedragen gaat.

Wat betreft de creditcardlimiet: dat is een lening zonder onderpand. Dat zijn de duurst mogelijke leningen, en daarnaast komt je kredietwaardigheid ook nog eens om de hoek kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 24-07-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512757

Niku schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:35:
Volgens mij mis ik iets bij de 'Dag +/-' van DeGiro als het gaat om aandelen genoteerd aan de NYSE. Dat laat op één van mijn aandelen (gisteren aangekocht) een dagverlies van € - 9,19 zien. Koersverlies is vandaag in totaal (gehele positie) € - 1,10. Verlies op valuta is vandaag op de positie € - 1,59. Dat telt niet op tot de € - 9,19.

Wat mis ik?
Volgens mij is dat het Valuta W/V (Dollarkoers tov EUR) wat je ziet. Met andere woorden, de dollar gaat niet zo lekker afgelopen dagen, waardoor je valutarisico loopt en je dus in feite meer 'verloren' hebt op de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Deveon Dat van Flatex is o.b.v. effectenkrediet.
Jij hebt *zoveel* van waarde aan aandelen en de bank wil dat wel accepteren als onderpand om jou een krediet te verschaffen.
Normaal gesproken is het idee hiervan om extra risico te nemen bij het beleggen, c.q. een hefboom effect om nog meer aandelen te kopen terwijl je het geld hiervoor niet hebt.
De bank doet dit ook met '' alle plezier '' want die vangt hier een leuke rente voor en mocht het mis gaan en jouw aandelen zoveel minder waard worden dat het onderpand ontoereikend is, dan verkopen ze dat gewoon voor je.

Alleen verpakt Flatex dit wel op een hele interessante manier, zij bieden dit inderdaad aan als dat je gewoon geld van Flatex kan lenen met je aandelen als onderpand en met dat geld andere leuke dingen kan gaan doen ( wat ook wel zo is, maar dit is niet de standaard gedachtegang )
Het zou vast bij sommigen de illusie wekken dat je kunt beleggen bij Flatex zonder inleg.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 24-07-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:31:
[...]

3,3% is redelijk hoog. IB rekent voor een EUR margin loan 1,5% op jaarbasis. Lager als het om echt grote bedragen gaat.
Het is zelfs 7,9% als je van ze leent zonder het '' flatkrediet '' :+
Bij andere banken overigens ook nog erg hoog, Binck blijft volgens mij vasthouden aan iets van 6,5% en DeGiro zat dacht ik ook op iets van een paar procent.
1,5% van IB lijkt dan best weinig, maar eerlijk is eerlijk, het risico is ook zo goed als 0 door het onderpand wat je moet aanleveren.
Door het aangevoerde ECB beleid zouden ze eigenlijk al blij moeten zijn met een rente van 0%.
Tenslotte handelen mensen die met margin werken meestal vaker en daar zou IB dus al van kunnen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:31:
[...]

Je betaalt een redelijk hoge service fee. Daarnaast heb je geen keuze uit ETF's, maar kan je alleen beleggen via de 'robo advisor' die voor je de fondsen uitzoekt.

[...]
Mijn punt was dat je dus bij Openbank ook zelf kan beleggen en losse aandelen kan kopen. Ik weet niet of hier ook ETFs tussen zitten, maar aangezien hun beheerd beleggen ook ETFs gebruikt lijkt mij van wel. Ik heb zelf alleen geen interesse om (minimaal) €500 in hun Roboding te stoppen om verder te kijken. Zelfs meest risico lopende fonds is nog geen 70% aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 10:57
Ik probeer mijn NT aankopen bij te houden in Excel, maar loop tegen de feestdagen aan. Is er een handige manier om deze ergens vandaan te importeren? Het gaat om world en em: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Anoniem: 512757 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:34:
[...]

Volgens mij is dat het Valuta W/V (Dollarkoers tov EUR) wat je ziet. Met andere woorden, de dollar gaat niet zo lekker afgelopen dagen, waardoor je valutarisico loopt en je dus in feite meer 'verloren' hebt op de dag.
Zoals ik beschreef in mijn bericht was dat op het moment van schrijven € - 1.59, dus nee, dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EM365
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-08-2020
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:49:
[...]

Yup, ben er blij mee. 2 jaar geleden oid gekocht voor rond de 24 euro. Doen het lekker.
Good 4U ! _/-\o_
Inmiddels staat een aandeel AMD bijna 20 dollar hoger dan intel.
Vnl. dankzij het nieuws dat intel steeds grotere productie problemen heeft en ws gaat uitbesteden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
EM365 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 02:38:
[...]

Good 4U ! _/-\o_
Vnl. dankzij het nieuws dat intel steeds grotere productie problemen heeft en ws gaat uitbesteden. :)
Dan moet je wel meenemen dat Intel meer uitstaande aandelen heeft. Zelfs na de correctie is Intel veel groter, het heeft een market cap van 214 miljard waar AMD een cap van 81 miljard heeft. Daarbij wordt Intel verkocht voor minder dan 10 keer de winst waar AMD op 166 keer de winst staat. Dat de verwachting dat AMD veel harder gaat groeien is dus al lang en breed ingeprijsd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 01:34
ocn schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:17:
[...]

De relatieve waarde van je Amerikaanse ETFs daalt dan in je portfolio. Zolang dollar koers daalt, dalen dus ook je assets die in die waarde genoteerd staan.
Dat was me duidelijk, vandaar mijn laatste opmerking dat fondsen genoteerd in USD nu relatief iets goedkoper zijn. Ik vroeg me af of het verder nog gevolgen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:34
noslen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:35:
Ik probeer mijn NT aankopen bij te houden in Excel, maar loop tegen de feestdagen aan. Is er een handige manier om deze ergens vandaan te importeren? Het gaat om world en em: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
Wellicht heb je hier iets aan:

https://gathering.tweaker...message/61537226#61537226

Dit script download de prijzen vanaf deze site https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

[ Voor 12% gewijzigd door helloitsme op 25-07-2020 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

EM365 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 02:38:
[...]

Good 4U ! _/-\o_
Intel is net zo hard gezakt als waar AMD de afgelopen is gestegen. :>

Was een kwestie van tijd totdat AMD ging stijgen gezien het succes van de Ryzen en Threadripper cpu's. Maar zo hoog als dit had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Wel leuk idd dat AMD zo hard stijgt. Maar nog leuker is de vraag; verwachten jullie een nog grotere stijging op de langere termijn? Als in, houd je het aandeel nog langer vast of 'neem je je winst' nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 05:10:
[...]

Dat was me duidelijk, vandaar mijn laatste opmerking dat fondsen genoteerd in USD nu relatief iets goedkoper zijn. Ik vroeg me af of het verder nog gevolgen heeft.
Nou, export vanuit de EU wordt duurder maar import goedkoper voor ons, wat volgens sommigen slecht zou moeten zijn voor onze economie.
Maar dit gaat nu wel aardig snel inmiddels dat de USD aan waarde verliest, alhoewel ook andere valuta inleveren tegen de EUR.

Zou dit het keerpunt zijn van dat Europese aandelen meer rendement gaan opleveren dan Amerikaanse? Een steeds maar sterkere USD had daar de afgelopen jaren wel invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Metaalhoofd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Het lijkt er eerder op dat hij naar $ 1000 gaat :p
Kennelijk is men toch niet zo enthousiast over die winst.
Zo veel hype en een hoge piek, waardoor het alleen maar kan meevallen. Ik denk niet dat 'ie onder de 1000 zal gaan, tenzij corona fabrieken doet laten sluiten of andere negatieve dingen gebeuren in de VS voor Tesla.
Toch ben ik wel van mening dat op de lange duur dit een interessante aandeel is en hopelijk meer stabiliteit brengt. Ik vergelijk dit dan met Amazon van nu.

Ik zie liever een gestage stijging in waarde dan wat er nu gebeurd. Hoe langzamer de opbouw, hoe langer het positief uitpakt. Ik denk dan ook dat het langzaam na de piek naar beneden gaat. Wanneer hij omhoog schiet verwacht ik dat hij hard zal vallen. Ondanks dat ben ik wel overtuigd dat op de lange duur dit bedrijf het waar zal maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
Overigens las ik gisteren in The Intelligent Investor een passage van Warren Buffet over Benjamin Graham met interessante punten wat nog steeds actueel is. Toen ik wat meer info zocht kwam ik deze video tegen wat ook vandaag de dag actueel is (gelet op corona en huidige staat van de markt):

YouTube: Rare Benjamin Graham: Why Wall Street is Wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb aandelen NTEC en die worden opeens niet meer in de IB app weergegeven. In plaats daarvan zie ik een IBCID<nummer> staan. Als ik daar op klik volgt de melding no details for an instrument with unknown type. Iemand dit eerder meegemaakt? Een glitch wellicht en even tot maandag afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Pistachenootje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 05:10:
[...]

Als je het prima vind dat je assets in Eurowaarde dalen, dan nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:43

jjust

Het leven is een strijd

MaZo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:24:
Ik heb aandelen NTEC en die worden opeens niet meer in de IB app weergegeven. In plaats daarvan zie ik een IBCID<nummer> staan. Als ik daar op klik volgt de melding no details for an instrument with unknown type. Iemand dit eerder meegemaakt? Een glitch wellicht en even tot maandag afwachten?
Ik heb dat ook met een aandeel die ik naar mijn portefeuille van IB heb overgeboekt. Dit betreft een aandeel genoteerd in Dublin en daar kan je met IB volgens mij niet direct handelen alleen via de handelsdesk. Online in de rapportages wordt hij wel volledig weergegeven alleen in de app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MaZo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:24:
Ik kan NTEC nog wel vinden bij IB maar het wordt getoond met een close koers van 0.0000. Ik ken dit bedrijf verder niet - is er misschien iets mee gebeurd recent? Delisting of faillissement of merger of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:50:
[...]

Ik kan NTEC nog wel vinden bij IB maar het wordt getoond met een close koers van 0.0000. Ik ken dit bedrijf verder niet - is er misschien iets mee gebeurd recent? Delisting of faillissement of merger of iets dergelijks?
Penny stock. Naar mijn weten niks mee gebeurd dat dit zou moeten veroorzaken. De IB portal laat de ticker zien als NTEC.OLD.

Ik lees op Yahoo Finance en Twitter comments van een aantal mensen die hetzelfde probleem hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door MaZo op 25-07-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Vreemd, zie zelf ook geen corporate action ergens aangekondigd. Maar als ticker veranderd duidt dat meestal op een overname, (reverse) split of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

WizZie- schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:13:
Wel leuk idd dat AMD zo hard stijgt. Maar nog leuker is de vraag; verwachten jullie een nog grotere stijging op de langere termijn? Als in, houd je het aandeel nog langer vast of 'neem je je winst' nu?
Ik houd ze vast. Dinsdag weer kwartaalcijfers geloof ik. Ik zit er in voor de lange termijn en zie ze op de lange termijn nog wel stijgen.
Meestal zakken ze wat in als de kwartaalcijfers bekend gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 05:55
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Ik houd ze vast. Dinsdag weer kwartaalcijfers geloof ik. Ik zit er in voor de lange termijn en zie ze op de lange termijn nog wel stijgen.
Meestal zakken ze wat in als de kwartaalcijfers bekend gemaakt worden.
Als je ziet wat de (overigens prima) kwartaalcijfers van Intel veroorzaakten kan je wellicht nog wel een ritje AMD naar beneden verwachten (en Intel weer omhoog?).

Met betrekking tot de winst van Tesla overigens: ze hebben 120 miljoen USD winst gemaakt waarvan 430 miljoen USD winst afkomstig is van milieucredits. Als je dat buiten beschouwing laat is het operationele verlies 310 miljoen USD. Q2 vorig jaar was het verlies 408 miljoen terwijl 110 miljoen winst werd geboekt door milieucredits.

Dus hoewel Tesla het verlies kleiner heeft gemaakt, wordt er zeker nog geen winst gemaakt op de verkoop van autos. Vandaar (denk ik) ook de koersdaling. Het lijkt allemaal wat mooier dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eMiz0r schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:11:
[...]

Als je ziet wat de (overigens prima) kwartaalcijfers van Intel veroorzaakten kan je wellicht nog wel een ritje AMD naar beneden verwachten (en Intel weer omhoog?).

Met betrekking tot de winst van Tesla overigens: ze hebben 120 miljoen USD winst gemaakt waarvan 430 miljoen USD winst afkomstig is van milieucredits. Als je dat buiten beschouwing laat is het operationele verlies 310 miljoen USD. Q2 vorig jaar was het verlies 408 miljoen terwijl 110 miljoen winst werd geboekt door milieucredits.

Dus hoewel Tesla het verlies kleiner heeft gemaakt, wordt er zeker nog geen winst gemaakt op de verkoop van autos. Vandaar (denk ik) ook de koersdaling. Het lijkt allemaal wat mooier dan het is.
Dat ritje naar beneden van Intel komt simpelweg omdat de 7nm chips wederom vertraging oplopen en ze de 10nm chips nog steeds slecht kunnen leveren. Intel doet het gewoon op steeds goed op het gebied van serverchips.

AMD zal wel weer wat zakken maar voor de lange termijn zie ik ze wel weer omhoog gaan. Ze hebben gewoon een goed product en zodra hun serverchips opgenomen worden in het bedrijfsleven zie ik ze steeds meer omzet van Intel afsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Beleggen jullie ook in obligaties? Ik heb nu VWCE, maar (nog) geen obligaties. Bogle raadt blijkbaar aan ongeveer de je leeftijd in obligaties te beleggen, dus 50/50 zodra je 50 bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
JLius schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:25:
Beleggen jullie ook in obligaties? Ik heb nu VWCE, maar (nog) geen obligaties. Bogle raadt blijkbaar aan ongeveer de je leeftijd in obligaties te beleggen, dus 50/50 zodra je 50 bent.
Ooit wel gehad, maar levert niet veel op. Ik ga voor bijna 90% in aandelen (grootste gedeelte)/ETF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
Dat obligatie advies komt nog uit de tijd dat de rente 3x zo hoog was.
Obligaties doen het goed bij een dalende rente. En bij een lage rentestand is het dus een slechte tijd om ze te kopen.
En als je denkt dat de beurskoers nu hoog is... De rente is lager.

edit: En zo'n groot percentage is ook vooral als je van je spaargeld afhankelijk bent om met pensioen te kunnen. In Nederland heb je nog altijd de AOW. En als je in loondienst werkt bouw je ook een aanvullend pensioen op (als daar nog wat van over blijft).
Je eigen vermogensopbouw is dus vooral een bonus. En dan kun je best wat meer risico nemen voor meer rendement.

[ Voor 25% gewijzigd door RocketKoen op 25-07-2020 22:32 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Tijden veranderen.
Mits je nog minimaal een rente van 0% hebt op je betaal/spaarrekening kun je denk ik beter het gedeelte dat je als obligaties wou aanhouden op je betaal/spaarrekening zetten.

Ik heb zelf 0% obligaties op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eMiz0r schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:11:
[...]

Maar waarom zou je dat buiten beschouwing laten? Want als dat niet uitmaakt is het FCA aandeel momenteel een koopje, het is toch maar tijdelijk.

Overigens heeft Tesla afgelopen kwartaal wel 500 miljoen saldo bijgeschreven. Dat doen veel andere autobedrijven in Corona tijd niet na, al scheelt het wel dat Tesla meer doet dat enkel auto’s bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hoe oud ben je zelf en hoe lang wil je nog werken? Als je dichter bij je pensioen zit kunnen er goede redenen zijn om relatief veel fixed income te hebben maar dat hoeven niet perse obligaties te zijn. Veel Europese staatsobligaties hebben op dit moment een negatief verwacht rendement. Op deposito's kun je nog een positieve rente krijgen. Voordeel van staatsobligaties is wel dat ze vaak omhoog gaan als de aandelen een crash hebben. Op die manier kunnen ze nog wel nut hebben. Zelf kies ik overigens voor deposito's.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 26-07-2020 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ocn schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:32:
[...]

Als je het prima vind dat je assets in Eurowaarde dalen, dan nee.
Wat ik ervan vind heeft er geen invloed op. Ik was op zoek naar wat meer 'in depth' inzichten en heb inmiddels het een en ander kunnen vinden.
https://www.nasdaq.com/ar...year-highs-2020-07-22?amp
https://seekingalpha.com/...n-away-from-united-states

[ Voor 42% gewijzigd door Pistachenootje op 26-07-2020 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 05:55
Deveon schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Maar waarom zou je dat buiten beschouwing laten? Want als dat niet uitmaakt is het FCA aandeel momenteel een koopje, het is toch maar tijdelijk.
Je moet dat naar mijn mening buiten beschouwing laten omdat Tesla al sterk overgewaardeerd is tov andere fabrikanten en die milieu credits slecht een tijdelijk iets is. Deze worden nu door andere bedrijven opgekocht om te kunnen voldoen aan regelgeving totdat zij hun eigen modellen op de markt hebben gebracht. Daarna valt deze omzet voor Tesla gewoon weer weg.

Dat maakt mijn inziens het aandeel een risico op de huidige koers. Ik zeg niet dat het niet meer zal stijgen, maar ik zou er wel heel erg mee oppassen. Tesla is al gedaald van €1.800 dinsdag naar €1.400 vrijdag, ondanks de “goede” cijfers. Ik zou dat geen koopsignaal noemen.

(Ik bezit momenteel geen Tesla posities)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De cijfers waren niet goed, maar conform verwachting. Dat de explosieve groei van afgelopen tijd weer terug zakt is volgens mij niet meer als normaal (al is de €1800 nooit gehaald, hooguit $1750 uit mijn hoofd).

Tesla maakt trouwens wel winst per auto zonder de EV credits, echter investeren ze in groei waardoor de cijfers voor het bedrijf minder rooskleurig zijn. Zo ver mij bekend is Nissan/Renault de enige grote fabrikant die ook geld verdiend aan hun EVs, maar als je daar (intern) de EV credits van gaat verrekenen betwijfel ik dat stand blijft houden.

Dat andere fabrikanten geen winst maken op hun EVs toont wel dat de EV credits van FCA misschien wel tijdelijk is, maar wel lange termijn. Als iets duidelijk is geworden de afgelopen 10 jaar dan is dat wel dat een EV erg simpele techniek is, maar niet simpel op grote schaal te bouwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Pistachenootje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 05:26:
[...]

Hoe oud ben je zelf en hoe lang wil je nog werken? Als je dichter bij je pensioen zit kunnen er goede redenen zijn om relatief veel fixed income te hebben maar dat hoeven niet perse obligaties te zijn. Veel Europese staatsobligaties hebben op dit moment een negatief verwacht rendement. Op deposito's kun je nog een positieve rente krijgen. Voordeel van staatsobligaties is wel dat ze vaak omhoog gaan als de aandelen een crash hebben. Op die manier kunnen ze nog wel nut hebben. Zelf kies ik overigens voor deposito's.
Ik plan nog een jaar of 25 te werken. Ik heb nog een ruime reserve op spaarboekje, vastgoed en wellicht een erfenis binnen dit en 20 jaar. Ik doe ook aan pensioensparen. Bij Bogleheads hebben ze het altijd over bonds, dus dacht dat er nog iets ontbrak in mijn financiële planning. Maar als ik het goed begrijp zijn bonds niet nodig als je voldoende spaarreserve hebt om niet op je aandelen te moeten terugvallen in slechte beursjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 17:23
Pistachenootje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 05:26:
[...]

Rabobank heeft ook een leuk iets wat je kan kopen heb ik mij laten vertellen ;) “gegarandeerde rente” zit daarop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat jij het zo noemt betekent niet dat de Rabobank het ooit zo heeft genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:17
JLius schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:30:
[...]
Maar als ik het goed begrijp zijn bonds niet nodig als je voldoende spaarreserve hebt om niet op je aandelen te moeten terugvallen in slechte beursjaren.
De bonds markt is ...... geen vrije markt. Check deze video van Ray Dalio: YouTube: Ray Dalio Says Capital Markets Are No Longer ‘Free Markets’
Hij heeft hier natuuurlijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:38
Ik heb een (hopelijk) simpele vraag waar ik door de schrijfwijze van flatex niet helemaal uitkom:

Ik heb wat aandelen Cathay Pacific bij flatex staan. Van de week kreeg ik een mail dat ik een claimemissie aangeboden heb gekregen met een inschrijfratio van 1:1, een scheidingsratio van 11:7 en een inschrijfkoers van 4.68 hkd. Verder staat er dat als ik geen instructie geef dat binnenlandse warrants in verkoop worden gegeven.

Als ik het goed lees kan ik dus extra aandelen Cathay kopen in een verhouding 11:7 voor ze op de markt komen tegen een gunstigere koers (huidige marktkoers is 5.5hkd). Stel dat ik geen instructie geef dan houd ik gewoon wat ik heb en vervalt mijn claimrecht. Correct?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
tobitronics schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:51:
Ik heb een (hopelijk) simpele vraag waar ik door de schrijfwijze van flatex niet helemaal uitkom:

Ik heb wat aandelen Cathay Pacific bij flatex staan. Van de week kreeg ik een mail dat ik een claimemissie aangeboden heb gekregen met een inschrijfratio van 1:1, een scheidingsratio van 11:7 en een inschrijfkoers van 4.68 hkd. Verder staat er dat als ik geen instructie geef dat binnenlandse warrants in verkoop worden gegeven.

Als ik het goed lees kan ik dus extra aandelen Cathay kopen in een verhouding 11:7 voor ze op de markt komen tegen een gunstigere koers (huidige marktkoers is 5.5hkd). Stel dat ik geen instructie geef dan houd ik gewoon wat ik heb en vervalt mijn claimrecht. Correct?

Alvast dank!
Ik had laatst ook een claimemissie voor T-mobile. De koers ging omhoog en ook weer omlaag (dicht tegen biedprijs aan). Heb toen maar besloten om de claimemissie te verkopen. Je vangt dan nog iets. Dat zou jij ook kunnen doen als je niet van plan bent om extra aandelen Cathay Pacific te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik plan nog een jaar of 25 te werken. Ik heb nog een ruime reserve op spaarboekje, vastgoed en wellicht een erfenis binnen dit en 20 jaar. Ik doe ook aan pensioensparen. Bij Bogleheads hebben ze het altijd over bonds, dus dacht dat er nog iets ontbrak in mijn financiële planning. Maar als ik het goed begrijp zijn bonds niet nodig als je voldoende spaarreserve hebt om niet op je aandelen te moeten terugvallen in slechte beursjaren.
Om je inkomen aan te vullen zijn er ook mensen die hoog renderende dividend aandelen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

phantom09 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Om je inkomen aan te vullen zijn er ook mensen die hoog renderende dividend aandelen kopen.
Dat klinkt natuurlijk heel leuk, maar ik denk dat de mensen die bijvoorbeeld Shell om die reden in hun portfolio hadden er nu ook wel anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ocn schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:24:
[...]

Dat klinkt natuurlijk heel leuk, maar ik denk dat de mensen die bijvoorbeeld Shell om die reden in hun portfolio hadden er nu ook wel anders over denken.
Shell is nog niet zo’n slechte keuze qua dividend? Icm met de lage aankoopprijs is het toch nog best interessant?

Nog steeds een dividend rendement van 4,5%

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 26-07-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:38
phantom09 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:54:
[...]

Ik had laatst ook een claimemissie voor T-mobile. De koers ging omhoog en ook weer omlaag (dicht tegen biedprijs aan). Heb toen maar besloten om de claimemissie te verkopen. Je vangt dan nog iets. Dat zou jij ook kunnen doen als je niet van plan bent om extra aandelen Cathay Pacific te gaan kopen.
Dus als ik het goed begrijp heb je in eerste instantie het aanbod geaccepteerd en vervolgens de extra aandelen weer verkocht? Of heb je je claimrecht verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
crimby schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:28:
[...]

Shell is nog niet zo’n slechte keuze qua dividend? Icm met de lage aankoopprijs is het toch nog best interessant?

Nog steeds een dividend rendement van 4,5%
Er is gewoon geen garantie voor dat dit in de toekomst ook zo blijft bestaan en daarvan is Shell een goed voorbeeld.
Als volledige dividend uitkeringen ( een deel van jouw ) inkomsten moet voorzien speel je met vuur wat mij betreft, of je hebt het totaal niet begrepen zoals diegene die dachten te kunnen leven van de " rente " op de Rabo certificaten.
Wat een beter plan is ( maar alsnog risico’s kent ) is dat je elke maand voor een bepaald bedrag aan assets verkoopt, maar om aan dit bedrag te komen ook dividenden accepteert en/of dit gebruikt als puur extraatje waar je niet op had gerekend.

Alhoewel er natuurlijk wel meer plannen zijn waarmee je wel van dividend je ( aanvullende ) inkomstenbron kunt maken.
Maar daarbij is het verstandig te spreiden over sectoren en landen, waardoor een dividendrendement van 4,5% totaal onrealistisch is.
Als je het wat safe wilt spelen kun je dan denk ik het beste een bepaald bedrag met jezelf afspreken wat ongeveer 75% is van wat er nu gebruikelijk wordt uitgekeerd aan dividend, met elk jaar inflatiecorrectie en het resterende deel aan dividend opsparen op een spaarrekening voor tijden dat bedrijven geen/minder dividend uitkeren.
Op die manier zou je wél jezelf kunnen voorzien van een dividenduitkering als aanvulling op je inkomen o.i.d. op een meer verantwoorde manier die uiteraard alsnog risico’s kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
JohanNL schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:24:
[...]

Er is gewoon geen garantie voor dat dit in de toekomst ook zo blijft bestaan en daarvan is Shell een goed voorbeeld.
Als volledige dividend uitkeringen ( een deel van jouw ) inkomsten moet voorzien speel je met vuur wat mij betreft, of je hebt het totaal niet begrepen zoals diegene die dachten te kunnen leven van de " rente " op de Rabo certificaten.
Wat een beter plan is ( maar alsnog risico’s kent ) is dat je elke maand voor een bepaald bedrag aan assets verkoopt, maar om aan dit bedrag te komen ook dividenden accepteert en/of dit gebruikt als puur extraatje waar je niet op had gerekend.

Alhoewel er natuurlijk wel meer plannen zijn waarmee je wel van dividend je ( aanvullende ) inkomstenbron kunt maken.
Maar daarbij is het verstandig te spreiden over sectoren en landen, waardoor een dividendrendement van 4,5% totaal onrealistisch is.
Als je het wat safe wilt spelen kun je dan denk ik het beste een bepaald bedrag met jezelf afspreken wat ongeveer 75% is van wat er nu gebruikelijk wordt uitgekeerd aan dividend, met elk jaar inflatiecorrectie en het resterende deel aan dividend opsparen op een spaarrekening voor tijden dat bedrijven geen/minder dividend uitkeren.
Op die manier zou je wél jezelf kunnen voorzien van een dividenduitkering als aanvulling op je inkomen o.i.d. op een meer verantwoorde manier die uiteraard alsnog risico’s kent.
Ik bedoelde ook puur sec Shell nu, maar ik ga zeker niet mijn geld zetten op 1. Ik heb echter wel het idee dat dividend mij iets meer zekerheid geeft dan koersstijging.

Mijn plan is trouwens sowieso om meer in een ETF te stoppen dan in losse aandelen, maar wil wel sowieso al mijn dividend voorlopig herinvesteren en dat zou toch daarin enigszins zekerheid moeten geven lijkt me toch?
Ben sowieso nog beginnend dus probeer het allemaal te snappen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

crimby schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Ik bedoelde ook puur sec Shell nu, maar ik ga zeker niet mijn geld zetten op 1. Ik heb echter wel het idee dat dividend mij iets meer zekerheid geeft dan koersstijging.

Mijn plan is trouwens sowieso om meer in een ETF te stoppen dan in losse aandelen, maar wil wel sowieso al mijn dividend voorlopig herinvesteren en dat zou toch daarin enigszins zekerheid moeten geven lijkt me toch?
Ben sowieso nog beginnend dus probeer het allemaal te snappen 😁
Zekerheid? Waarop?

Heb je het Shell dividend van voor corona gezien? Was flink hoger. Dividend is in de huidige tijden gewoon geen zekerheidje meer.

[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 26-07-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ocn schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Zekerheid? Waarop?

Heb je het Shell dividend van voor corona gezien? Was flink hoger. Dividend is in de huidige tijden gewoon geen zekerheidje meer.
Dat snap ik maar er is sowieso vrij weinig zekerheid in beleggen lijkt me. Puur op koersstijgingen te vertrouwen is toch ook niet alles? Dit lijkt mij nog steeds risicovoller?

Shell was flink hoger idd, maar de aandelen waren dat ook. Ik zeg alleen dat mij Shell nog steeds geen slechte keuze lijkt omdat het dividend nog steeds relatief hoog lijkt tov de aandelenprijs.

Daarnaast zal Shell na de olie en corona crisis er wel weer bovenop komen en zullen de aandelen weer stijgen en vervolgens zullen ze jaarlijks gestaag stijgen. Zeker als ze meer gaan inzetten op duurzamere energiebronnen.

Zie ik dit dan verkeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door crimby op 26-07-2020 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Maar als ik het goed begrijp zijn bonds niet nodig als je voldoende spaarreserve hebt om niet op je aandelen te moeten terugvallen in slechte beursjaren.
Dat is inderdaad een reden maar het gaat ook om het dempen van de volatiliteit. Je kunt hier een risico tolerantie test doen om wat meer inzicht te krijgen: https://personal.vanguard.com/us/FundsInvQuestionnaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Even een beginnersvraag. Bij het beleggen in de NT World en NT EM fondsen wordt veelal gesproken over de verhouding 88% om 12%. Maar hoe moet ik deze verhouding precies zien? Gaat het om de aankoopprijs of gaat het om het aantal aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het gaat om de totale waarde. Dus aantal aandelen in bezit vermenigvuldigd met huidige koers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

PE9SMS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:24:
Even een beginnersvraag. Bij het beleggen in de NT World en NT EM fondsen wordt veelal gesproken over de verhouding 88% om 12%. Maar hoe moet ik deze verhouding precies zien? Gaat het om de aankoopprijs of gaat het om het aantal aandelen?
Gaat om het totaal aan vermogen. Als je 88 aandelen koopt van € 1 en 12 van € 100 heb je het aantal aandelen gespreid maar heb je er vervolgens niet veel aan wat betreft verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Ah, ja dat klinkt logisch, dankjulliewel. Komende tijd wat meer EM want ik zit nu op 92 om 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

crimby schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Dat snap ik maar er is sowieso vrij weinig zekerheid in beleggen lijkt me. Puur op koersstijgingen te vertrouwen is toch ook niet alles? Dit lijkt mij nog steeds risicovoller?

Shell was flink hoger idd, maar de aandelen waren dat ook. Ik zeg alleen dat mij Shell nog steeds geen slechte keuze lijkt omdat het dividend nog steeds relatief hoog lijkt tov de aandelenprijs.

Daarnaast zal Shell na de olie en corona crisis er wel weer bovenop komen en zullen de aandelen weer stijgen en vervolgens zullen ze jaarlijks gestaag stijgen. Zeker als ze meer gaan inzetten op duurzamere energiebronnen.

Zie ik dit dan verkeerd?
Waar baseer je dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ocn schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:53:
[...]

Waar baseer je dit op?
Wat precies? Ik zie geen reden waarom Shell na de olie en corona crisis niet weer op krabbelt. Zeker als de vraag weer hoger wordt en de reserves lager worden. Die vraag zal ook voorlopig aanhouden.

Ook zijn ze betrokken in meerdere grote duurzaamheidsprojecten en willen ze natuurlijk ook blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
phantom09 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Wellicht geen Belgen 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Maahes schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:47:
[...]

De bonds markt is ...... geen vrije markt. Check deze video van Ray Dalio: YouTube: Ray Dalio Says Capital Markets Are No Longer ‘Free Markets’
Hij heeft hier natuuurlijk gelijk.
Ik kan niet zeggen dat ik 'm helemaal snap, bonds market = capital market?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
crimby schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:02:
[...]

Wat precies? Ik zie geen reden waarom Shell na de olie en corona crisis niet weer op krabbelt. Zeker als de vraag weer hoger wordt en de reserves lager worden. Die vraag zal ook voorlopig aanhouden.

Ook zijn ze betrokken in meerdere grote duurzaamheidsprojecten en willen ze natuurlijk ook blijven bestaan.
De hele reden dat de olieprijs zo laag ligt is juist dat de vraag is ingestort.
Ze riepen 10 jaar geleden al "wacht maar, de prijs gaat zo weer naar de $150/barrel en daarna naar het dubbele.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
RocketKoen schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:48:
[...]

De hele reden dat de olieprijs zo laag ligt is juist dat de vraag is ingestort.
Ze riepen 10 jaar geleden al "wacht maar, de prijs gaat zo weer naar de $150/barrel en daarna naar het dubbele.
Doordat iedereen noodgedwongen thuis zit ivm corona inderdaad. Daarnaast heb/had je ook de olie crisis met Rusland. Dat is, hoop ik, allebei toch tijdelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
JLius schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik 'm helemaal snap, bonds market = capital market?
Ja, en het heeft ook indirect effect op aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Pistachenootje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:12:
[...]

Dat is inderdaad een reden maar het gaat ook om het dempen van de volatiliteit. Je kunt hier een risico tolerantie test doen om wat meer inzicht te krijgen: https://personal.vanguard.com/us/FundsInvQuestionnaire
Die negatieve correlatie tussen bonds en aandelen is logischerwijs verdwenen na QE en rentes rond de 0%.

Ik verwacht dat pensioenfondsen (met hun kenmerkende traagheid) hierop zullen reageren door hun portfolio om te gooien. Bonds zullen niet meer gekocht gaan worden op termijn.

edit: Althans, niet meer in zulke hoeveelheden als ze nu doen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Maahes op 26-07-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
crimby schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:10:
[...]

Doordat iedereen noodgedwongen thuis zit ivm corona inderdaad. Daarnaast heb/had je ook de olie crisis met Rusland. Dat is, hoop ik, allebei toch tijdelijk
Niet echt te schatten.De ene econoom verwacht een V-vormig herstel. De ander de zwaarte recessie in 100 jaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maahes schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:20:
[...]
Die negatieve correlatie tussen bonds en aandelen is logischerwijs verdwenen na QE en rentes rond de 0%.
Om volatiliteit te dempen heb je geen negatieve correlatie nodig.

Fixed income hoeft niet perse obligaties te zijn. Deposito's kan ook. Ik heb zelf een voorkeur voor deposito's.

Dit jaar staat VWRL op -5.22%. IEGA staat op +2.85%. Ook nu doen de obligaties dus prima hun werk. Hoe het in de toekomst zal zijn kan niemand nauwkeurig voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:47
Goedemorgen.

Wat is het verschil tussen WT Physical Silver en ETFFS Physical Silver op Degiro? Kan iemand mij dat uitleggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:04
GrazendeKoe schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:21:
Goedemorgen.

Wat is het verschil tussen WT Physical Silver en ETFFS Physical Silver op Degiro? Kan iemand mij dat uitleggen? :)
Heb je al de documentatie (EBI, factsheet, prospectus) bekeken die bij beide producten worden verstrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
GrazendeKoe schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:21:
Goedemorgen.

Volgens Morningstar.nl gaat het om hetzelfde fonds: JE00B1VS3333

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
NOS: Goud is duurder dan ooit, ook andere edelmetalen in de lift

[ Voor 28% gewijzigd door Qunix op 27-07-2020 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:48
Leuk, een linkdrop. 8)7

Wat wil je hiermee zeggen? Heb jij een bijzondere kijk hierop? Waarom drop je deze link?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Panzer_V schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Leuk, een linkdrop. 8)7

Wat wil je hiermee zeggen? Heb jij een bijzondere kijk hierop? Waarom drop je deze link?
Ik zit er niet in. Mij valt wel op dat de laatste paar dagen / weel veel animo hier is voor metalen. Daarom de link.

Is dat niet gewenst hier?

[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 27-07-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 18:13
Nu de goudprijs gecorrigeerd met cumulatieve inflatie. Dat zou een veel helder beeld geven.
Ik vind het altijd zo kortzichtig dat een "valuta" getal moet aangeven of iets duur is. Dat is niet altijd het geval.

Betreft goud blijft dit een prachtig verhaal:
Rather than simply repricing Gold at it's real price and allowing the citizens to be richer, he forced U.S. citizens to sell their Gold at the official price of $20.67 and once he had collected all the Gold into government coffers, he adjusted the price to its real price of $35 per Troy ounce. Thus the government made a handsome 69.33% profit in a few months (equivalent to a 69% tax on Gold owners). Imagine paying a 69% tax sometime!

[ Voor 46% gewijzigd door Immutable op 27-07-2020 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EM365
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-08-2020
Verwijderd1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 04:50:
[...]
Dan moet je wel meenemen dat Intel meer uitstaande aandelen heeft. Zelfs na de correctie is Intel veel groter, het heeft een market cap van 214 miljard waar AMD een cap van 81 miljard heeft. Daarbij wordt Intel verkocht voor minder dan 10 keer de winst waar AMD op 166 keer de winst staat. Dat de verwachting dat AMD veel harder gaat groeien is dus al lang en breed ingeprijsd. ;)
Gelukkig voor Ciris is dat allemaal totaal onbelangrijk wanneer hij zijn AMD aandelen dadelijk verkoopt voor 3 keer het bedrag dat hij ervoor betaalde. :)
Pagina: 1 ... 155 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.