Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 152 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.219 views

Onderwerpen

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:18
Zr40 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:00:
[...]

Eens, behalve als dat zou leiden tot niet-rationele beslissingen. "De markt stijgt/daalt/blijft gelijk, dus ik koop nog even niet."
Inderdaad maar ik denk/ga ervan uit dat @Longcat hier wel mee om kan gaan :)

Sowieso wil hij de ABN of Rabo rekening niet als primaire bankrekening gebruiken zoals ik het begrijp, dan komen er waarschijnlijk sowieso wat handmatige handelingen aan te pas.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:29
@Longcat volgens mij zijn er artikelen die hebben onderzocht wat de ideale tijd is om je DCA te spreiden. Daar kwam volgens mij uit dat 6 maanden beter was dan 12. Misschien interessant om op te zoeken.

Verder misschien nog kijken naar VTI/VXUS via IB of Tastyworks.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Pistachenootje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:39:
@Longcat volgens mij zijn er artikelen die hebben onderzocht wat de ideale tijd is om je DCA te spreiden. Daar kwam volgens mij uit dat 6 maanden beter was dan 12. Misschien interessant om op te zoeken.
Sterker nog, lump sum is de allerbeste optie en daarna zo kort mogelijke DCA's. Gezien het om +/- een bruto jaarsalaris gaat, heb ik denk ik ook wat emotie te managen. Vandaar voorkeur voor 12M DCA.
Ik moet clearance krijgen voor trades bij werkgever en dat wordt denk ik lastig met die opties. :9

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat ontgaat best wel flink aan het doel ;)

• Longcat
Zr40 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:52:
@Longcat Maak je het jezelf niet ingewikkelder dan noodzakelijk?

Waarom wekelijks en niet maandelijks? Je doet al aan DCA over een jaar en dat zou met een maandelijkse aankoop in 12 perioden zijn. Heel veel meer noemenswaardige spreiding in aankoopmoment ga je niet krijgen door dat jaar in 52 perioden op te delen.
Als wekelijks had gekund als standaard frequentie, dan was het niet ingewikkelder geweest en gaf het (wellicht) een klein voordeel. Nu zal ik even af moeten wegen.
Denk je echt dat wekelijkse inleg voor jou beter is dan maandelijks? En weegt dat op tegen de extra transactiekosten?
Transactiekosten zijn er niet (ABN) of een fixed % (0.1% Rabo).

Even gekeken naar S&P500 van het laatste jaar (1-6-2019 tm 30-06-2020) om een idee te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN3e9cMczB9ug7dxJaKWxu450b8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kcWZpEomq95p59rOnH9S4BR7.png?f=user_large
Vrijwel geen verschil na een jaar, maar de weekly curve is wel een stuk smoother. :9 Stel dat je anders zou prikken, dan zou de weekly nauwelijks veranderen, maar de monthly mogelijk wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 18-07-2020 13:33 ]

• Pistachenootje
Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:48:
[...]
Sterker nog, lump sum is de allerbeste optie en daarna zo kort mogelijke DCA's. Gezien het om +/- een bruto jaarsalaris gaat, heb ik denk ik ook wat emotie te managen. Vandaar voorkeur voor 12M DCA.
Dat lump sum meestal beter is weet ik natuurlijk ook. Mijn punt was dat er onderzoeken gedaan zijn naar de lengte van DCA en dat daarin 12 maanden werd afgeraden, als ik het me tenminste goed herinner.

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Dat ontgaat best wel flink aan het doel ;)
Ik dacht dat het doel was wereldwijd gespreid beleggen tegen zo laag mogelijke kosten?

• Longcat
Pistachenootje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Dat lump sum meestal beter is weet ik natuurlijk ook. Mijn punt was dat er onderzoeken gedaan zijn naar de lengte van DCA en dat daarin 12 maanden werd afgeraden, als ik het me tenminste goed herinner.
Ah zo. Tja, 6 maanden DCA zal beter zijn, maar het is nogal onwennig om 2 bruto maandsalarissen te investeren elke maand.

• JohanNL
Dat wordt dan nog wel wat lastig daar je maandelijkse inleg in te stoppen, of je moet wel heel veel verdienen.
Bij zo'n hoge inkomen hoort waarschijnlijk ook een groot vermogen.
Zoals hier al vaker is betoogd is het dan ook mogelijk om je als professional te laten classificeren, waardoor er dan nog veel meer mogelijkheden bij zouden moeten komen.

Sowieso zitten er tussen VTI/VXUS en de NT fondsen bij de grootbanken nog wel meer partijen tussen qua totale kosten die veel toegankelijker zijn voor een maandelijkse inleg, maar daar is hier expliciet niet voor gekozen denk ik.

In geval van de NT fondsen bij de grootbanken, maar ook VWRL bij DeGiro bijvoorbeeld: Het enige struikelblok wat mij betreft is dat dit niet gaat om producten die de bank/broker zelf aanbiedt.
Op de langere termijn is het dus wat mij betreft wat onzekerder of de tarieven wel gelijk blijven en/of niet teveel stijgen, alhoewel het je dan natuurlijk weer vrij staat om de boel over te zetten naar een andere partij :)
Maar ik denk dat een partij zoals Fitvermogen ( NN ), Centraal Beheer en ook Meesman zou je daar wel toe kunnen rekenen, dat de kans veel kleiner is dat zij in de toekomst de kosten gaan verhogen.

[ Voor 28% gewijzigd door JohanNL op 18-07-2020 14:13 ]

• Pistachenootje
JohanNL schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:03:
[...]
Dat wordt dan nog wel wat lastig daar je maandelijkse inleg in te stoppen, of je moet wel heel veel verdienen.
Volgens mij vallen de kosten erg mee als je Tastyworks gebruikt icm Currencyfair. Het kleine beetje wat je aan extra kosten maakt heb je er volgens mij zo uit.

Niet iedereen wil natuurlijk bij een Amerikaanse broker beleggen, dat kan ik wel begrijpen.

En automatisch inleggen wordt een lastig verhaal.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:43:
[...]

Ik dacht dat het doel was wereldwijd gespreid beleggen tegen zo laag mogelijke kosten?
Nee, het doel is om nog te kunnen beleggen binnen de restricties vanuit het werk waar @Longcat mee te maken heeft. Ik ken die restricties zelf niet, maar iets zegt mij dat opties en VS brokers niet bepaald mogelijk zijn :P

Grappig genoeg maakt dit het voor @Longcat juist weer makkelijker om over een jaar geclassificeerd te worden als professional voor de MiFID regels aangezien het klinkt alsof hij werkzaam is in de financiële sector. Daarmee hoef je alleen nog te voldoen aan een van de twee andere criteria (vermogen of handelsvolume).

(En dan ben je een professional client, dan mag je van je werk niet vrij handelen :X)

[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 18-07-2020 14:48 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:43:
[...]

Ah zo. Tja, 6 maanden DCA zal beter zijn, maar het is nogal onwennig om 2 bruto maandsalarissen te investeren elke maand.
Even geduld nog. Na verloop van tijd zal 2 bruto maandsalarissen aan volatiliteit iedere dag al normaal geworden zijn ;)

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-10 18:59
Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:38:
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort overstap op die extreem saaie indexfondsen via de grootbank. Dit vanwege het beschikbaar komen van een lump sum en een nieuwe functie waarbij er veel restricties liggen op het handelen in aandelen. Even een aantal checks:
- NT lijkt lichtelijk goedkoper dan IWDA (TER 0.15% vs 0.18%). Voordeel van minder dividendlek bij NT. Dit kan je enigszins wegstrepen tegen de beheerkosten bij de bank
- Welk van de banken is goedkoper*? Het lijkt te gaan tussen Rabo en ABN. Rabo is iets duurder, maar is gemaximeerd op 100 euro per kwartaal. Dat wordt bereikt bij ~235k. Voordat je aan 400 euro kosten per jaar zit, heb je bij ABN ~365k belegd
- Geven Rabo en ABN de mogelijkheid om wekelijks aan te kopen? Ik wil de lump sum inleggen gedurende 1 jaar en voel me een stuk beter bij een week frequentie dan maand
Heb je fitvermogen overwogen? Die schijnt nog wat goedkoper te zijn. (op internet staat ergens éen vergelijking vanaf welk bedrag dat is) https://www.fitvermogen.n...-Sustainable-Equity-Fund/
Ik twijfel nog om een rekening te openen.

Ik zit nu bij abn en doe volgens mij elke 1e 11e en 21e (oid) een aankoop NT, want echt wekelijks kan niet. Sowieso mogen orders niet overlappen. Je kunt bij wekelijks dus ook niet of moeilijk tussendoor extra inleggen (of verkopen). Vind het wel een redelijk primitieve interface in vergelijking met bijv. Binck of de giro.

• JohanNL
Bulldock schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Heb je fitvermogen overwogen? Die schijnt nog wat goedkoper te zijn. (op internet staat ergens éen vergelijking vanaf welk bedrag dat is) https://www.fitvermogen.n...-Sustainable-Equity-Fund/
Ik twijfel nog om een rekening te openen.

Ik zit nu bij abn en doe volgens mij elke 1e 11e en 21e (oid) een aankoop NT, want echt wekelijks kan niet. Sowieso mogen orders niet overlappen. Je kunt bij wekelijks dus ook niet of moeilijk tussendoor extra inleggen (of verkopen). Vind het wel een redelijk primitieve interface in vergelijking met bijv. Binck of de giro.
Het grootste bezwaarpunt is dat de spreiding minder is door het ESG beleid.
Wat op zich niet zo'n heel groot probleem hoeft te zijn want alle sectoren zitten er alsnog in, maar er is volgens sommigen vooral een risico op dat het rendement minder zal zijn hierdoor in plaats van dat het zich zou kunnen afwisselen.
Ene Ben Felix had hier een video over gemaakt op YouTube met een interessante theorie.
De in het verleden behaalde resultaten laten ook zien dat de ESG indexen het net wat slechter hebben gedaan dan de gewone, wat geen garantie hoeft te zijn voor de toekomst maar wel het enige wat we hebben om de verwachte resultaten mee te vergelijken.
Ook met de extra kosten eraf blijft non-ESG nog net in het voordeel.

Ik denk zelf dat desondanks wat ik hierboven schreef het NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund een goede keuze kan zijn.
Kosten zijn overduidelijk lager en zoals gezegd zitten alle sectoren er wel in, maar zijn er ongeveer de helft uit gehaald van elke sector die het minst duurzaam zijn.
Gezien waar we in de toekomst heen willen met z'n allen qua duurzaamheid lijkt het mij juist wel een positief resultaat te kunnen geven t.o.v. non-ESG fondsen.
Wil je graag duurzamer beleggen dan normaal is dit ook een mooie uitkomst want alternatieve duurzame fondsen/ETF's zijn doorgaans duurder dan de normale, terwijl in dit geval het juist de goedkoopste optie is, voor elk bedrag om mee te beleggen in aandelen als Nederlander.

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:52
Wellicht een hele domme vraag, maar waarom is de samenstelling van de NT fondsen niet terug te vinden? Ik weet dat dit een beleggingsfonds is en dat die over het algemeen minder transparant zijn (of is dat alleen bij een actief beleggingsfonds?). Echter is de ter van NT wel weer erg laag dus ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie en dat dit een passief fonds is. Van een VWRL, IWDA, etc. (ETF’s) is alles terug te vinden, maar van NT niet. Wat maakt dan dat dit zo goed beoordeeld wordt, ook door Morningstar? Je wilt dan toch ook weten waar het allemaal in zit?

Ten aanzien van abn; kun je daar instellen dat je elke maand €100 in world wil doen en €20 in EM? Dus dat alles geïnvesteerd wordt omdat je delen aankoopt of is dat niet zo automatisch in te stellen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Trezzahn schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:41:
Wellicht een hele domme vraag, maar waarom is de samenstelling van de NT fondsen niet terug te vinden?
Kijk in de factsheet voor de top 10 holdings. Wil je alles zien, kijk dan in het jaar- of halfjaarverslag.

NT heeft een paraplustructuur, dus let bij het lezen van het verslag goed op dat je naar het juiste subfonds kijkt.

[ Voor 76% gewijzigd door Zr40 op 18-07-2020 23:21 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Zr40 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:16:
[...]

Kijk in de factsheet voor de top 10 holdings. Wil je alles zien, kijk dan in het jaar- of halfjaarverslag.

NT heeft een paraplustructuur, dus let bij het lezen van het verslag goed op dat je naar het juiste subfonds kijkt.
Aanvullend: ze hebben een custom world ESG index, die kun je dus raadplegen op MSCI zelf waarbij je voor ieder land de betreffende samenstelling kunt inzien.

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:52
@Zr40 Dat heb ik dus gedaan, maar wijzer word ik er niet van. De top10 is mij bekend en vind ik minder belangrijk. Ik wil namelijk de rest ook kunnen zien en weten.

In de jaarverslag staat bij een aantal fondsen wel de onderliggende participaties genoemd. Echter voor NT World niet; daarin staat dat er 99,8% belang is in 'Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund'. Tja, en dat wil ik dus juist weten.

Zal ongetwijfeld met de verschillende classes te maken hebben denk ik. Maar daar ben ik nog niet zo in thuis. Iemand daarover een uitleg/linkje?

Brengt mij bij het volgende dat ik me afvraag en zal waarschijnlijk samenhangen met mijn vraag hiervoor: Hoe kan het dat er geen dividendlek is? Het zijn allemaal Nederlandse fondsen. Maar als ik zie dat wat ik hiervoor noemde 99,8% een belang is in 'Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund' en dat staat in het jaarverslag onder Ierland, hoe kan dan geen sprake zijn van een dividendlek? Die Ierse participatie kan toch ook niet alle bronbelasting terugvragen/verrekenen?

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:25
2Dutch schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:17:
Ik vind het wel grappig om te zien hoe (on)handig die brokers zijn qua gebruik en hoe je dingen aankoopt, aangezien ik pas begin dit jaar (jaja beter te laat dan nooit ;)) ben begonnen. Fitvermogen is enorm retro en niet eens 2FA (ga ik nog wel aankaarten), maar kan wel doodsimpel met iDeal inleggen met een minimumorder van 25 euro dus geen geneuzel met orders en los prijzen invullen zoals bij Degiro.

Maar ik vind het wel prima zo, leuk dividend binnen vandaag zelfs. Zelfs toen het ruk ging midden in de pandemie, leverde 't meer op dan sparen. Heb het lang niet aangedurfd, maar nu voel ik me d'r wel relaxed bij eigenlijk, kan het missen en ik zie het wel over 20 jaar ofzo :)

DeGiro:
Vanguard S&P 500 UCITS ETF

Fitvermogen:
NN Emerging Europe Fund
NN Information Technology Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
Waarom je keuze voor het Emerging Europe fund?

Los daarvan, NT bij een grootbank is populair hier, maar als ik hier https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kijk en de servicekosten meeneem komen ze er bekaaid vanaf ivm #1 en #2, of ligt dat aan mij?

• Miki
Trezzahn schreef op zondag 19 juli 2020 @ 07:04:
@Zr40 Dat heb ik dus gedaan, maar wijzer word ik er niet van. De top10 is mij bekend en vind ik minder belangrijk. Ik wil namelijk de rest ook kunnen zien en weten.

In de jaarverslag staat bij een aantal fondsen wel de onderliggende participaties genoemd. Echter voor NT World niet; daarin staat dat er 99,8% belang is in 'Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund'. Tja, en dat wil ik dus juist weten.

Zal ongetwijfeld met de verschillende classes te maken hebben denk ik. Maar daar ben ik nog niet zo in thuis. Iemand daarover een uitleg/linkje?

Brengt mij bij het volgende dat ik me afvraag en zal waarschijnlijk samenhangen met mijn vraag hiervoor: Hoe kan het dat er geen dividendlek is? Het zijn allemaal Nederlandse fondsen. Maar als ik zie dat wat ik hiervoor noemde 99,8% een belang is in 'Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund' en dat staat in het jaarverslag onder Ierland, hoe kan dan geen sprake zijn van een dividendlek? Die Ierse participatie kan toch ook niet alle bronbelasting terugvragen/verrekenen?
Ik zou de zoekfunctie eens gebruiken in dit topic. Jouw vragen zijn inhoudelijk al meerdere malen bediscussieerd.

• Pistachenootje
Nadeel van de Sustainable index fondsen bij Fitvermogen is dat ze behoorlijk veel ESG uitsluitingen hebben, meer dan NT.

Meer ESG uitsluitingen zorgt waarschijnlijk voor een lager verwacht rendement volgens de huidige onderzoeken op dat gebied. Dit wordt hier nog een keer uitgelegd door Larry Swedroe:
New research shows that companies that adhere to positive environmental, social and governance (ESG) principles have lower costs of capital, higher valuations, are less vulnerable to systemic risks and are more profitable. But beware; those higher valuations translate to lower expected returns for investors.
https://www.advisorperspe...sg-makes-companies-better

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:11
Pistachenootje schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:12:
Nadeel van de Sustainable index fondsen bij Fitvermogen is dat ze behoorlijk veel ESG uitsluitingen hebben, meer dan NT.

Meer ESG uitsluitingen zorgt waarschijnlijk voor een lager verwacht rendement volgens de huidige onderzoeken op dat gebied. Dit wordt hier nog een keer uitgelegd door Larry Swedroe:

[...]

https://www.advisorperspe...sg-makes-companies-better
Nogal logisch, toch? Als je in sectoren en organisaties investeert die meer/wel aandacht geven aan de punten die binnen ESG vallen, wordt al veel uitgesloten. O.a stukje compliance wat meer kost, maar ook het feit dat je bijdraagt aan een ‘wat’ betere wereld is prima mijn inziens.

• JohanNL
Orangelights23 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:26:
[...]

Nogal logisch, toch? Als je in sectoren en organisaties investeert die meer/wel aandacht geven aan de punten die binnen ESG vallen, wordt al veel uitgesloten. O.a stukje compliance wat meer kost, maar ook het feit dat je bijdraagt aan een ‘wat’ betere wereld is prima mijn inziens.
Inderdaad, prima als je wat wil investeren in een betere wereld, alhoewel ik erbij moet zeggen dat je daadwerkelijke impact heel laag zal zijn.
Met je algehele energieverbruik te verminderen, zonnepanelen, minder goederen weggooien die nog goed zijn, minder goederen inkopen die niet nodig zijn etc. bereik je waarschijnlijk veel en veel meer.
Daarnaast gaat het bij het NN fonds waar we het over hebben slechts op uitsluitingen per sector.
Voor elke sector worden de bedrijven die de laagste ESG score hebben uitgesloten, dus geen ExxonMobil maar wel BP bijvoorbeeld.

Tenslotte zijn er ook andere meningen die zeggen dat ESG beleggen wél extra rendement kan opleveren: https://www.fool.com/inve...better-stock-returns.aspx
En daar lijkt mij ook best wat in te zitten, want we moeten uiteindelijk toch de klimaattransitie doorstaan.
Bedrijven die hier al mee bezig zijn hebben een streepje voor en kunnen flexibeler zijn.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
WizZie- schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:05:
[...]

Los daarvan, NT bij een grootbank is populair hier, maar als ik hier https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kijk en de servicekosten meeneem komen ze er bekaaid vanaf ivm #1 en #2, of ligt dat aan mij?
Goeie site. Thanks.

• JohanNL
Goede site inderdaad, chapeau voor degene die dat heeft gemaakt! :)
Geeft mooi weer hoeveel een paar tienden procenten aan kosten op jaarbasis wel niet kan schelen aan rendement op de lange termijn.

• Miki
[...]

De site werkt bij mij niet maar wellicht dat dit komt vanwege Safari.

Toch vind ik dat je niet alleen op kosten alleen op moet focussen, brokers kunnen zich ook onderscheiden in diensten. Bij de grootbanken icm NT fondsen kun je na 1x goed instellen rustig achterover leunen doordat je de aankoop en eventueel uitgekeerd dividend herbeleggen kunt automatiseren. Zeker bij buy and hold beleggen komt het aan op discipline, lees de lange adem. De vraag of je iedere maand, zeg 15 jaar lang dit kunt opbrengen is dan ook maar de vraag. Idem geldt bijvoorbeeld voor Meesman, niet de goedkoopste maar door het wereld totaalfonds i.c.m. maandelijkse overschrijving zeer interessant. Beide opties zijn letterlijk set and forget.

Tja en verder is gebleken dat de gratis brokers met name gefocust waren op marktaandeel vergaren en vervolgens langzaam kosten in rekening zijn gaan brengen dan wel met minder gunstige voorwaarden hun klanten opzadelen.

Anyway, ik zou eerst je beleggingsstrategie en eisen/wensen bepalen van het brokerplatform en dan pas de aandelen erbij gaan zoeken waarin je wenst te beleggen (check of die broker in je specifieke aandelen handelt) en vervolgens pas ergens een account openen.

• JohanNL
@Miki Ik zou dan toch nog maar even een andere browser proberen want het gaat hier niet om die gratis brokers ;)

• Miki
JohanNL schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:41:
@Miki Ik zou dan toch nog maar even een andere browser proberen want het gaat hier niet om die gratis brokers ;)
Nee, geen haar op mijn hoofd die erover peinst om een andere browser op mijn Mac te installeren :P

Anyway ik heb zelf de kostenstaatje voor ING gemaakt in de berekening die @GG85 alias Gerbenvl met ons deelt dus ik weet dondersgoed wat de kosten zijn en vooralsnog neem ik wat verlies voor lief. Het bevalt me prima om bij ING te bankieren en te beleggen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan Safari ook niet de schuld geven van een syntax error in de (obfuscated) javascript op die site. Dat andere browsers er niet over struikelen zegt eerder iets over die andere browsers. :P

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Het was een gevoelsmatig ding o.a. ter compensatie van de focus op de US bij veel fondsen. Maar ik krijg er wel steeds meer een niet lekker gevoel bij, dit ivm de fikse nadruk op Rusland (niet dat je daar makkelijk omheen komt) en Turkije. Denk eraan om te switchen naar een duurzaam fonds dat de directe landen om ons heen bevat, bv NN Europa Duurzaam Aandelen Fonds. Moet maar even kijken wat ik ga doen, kan ook zijn dat ik wat ga schuiven en meer bij deGiro wegzet. Vind rendement leuk, maar duurzaam vind ik steeds belangrijker gezien de toekomst. En tech blijft toch altijd wel belangrijk voor groei op alle fronten eigenlijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door 2Dutch op 19-07-2020 19:53 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Pistachenootje
[...]
Wat mij verraste was dat AVIAW/EMIM bij Lynx er vaak als goedkoopste uitkwam bij mij. Dat is een optie waar je maar weinig over hoort hier.

Overigens kan dat mogelijk nog goedkoper: AVIAW bij Lynx/Binck en dan EM bij Fitvermogen.

DeGiro/TGET vind ik niet in het rijtje thuishoren. Heel ander fonds (o.a. equal weighted en veel minder aandelen).

Als je dan nagaat dat voor sommigen Fitvermogen teveel ESG uitsluitingen heeft komen de banken er toch wel goed uit. En daarnaast zijn er natuurlijk andere voordelen van de banken, zoals al deels genoemd door Miki.

Edit: trouwens wel vreemd dat je handmatig nog aan moet geven de servicekosten mee te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 20-07-2020 03:07 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 19:26
Pistachenootje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 01:53:
[...]

Wat mij verraste was dat AVIAW/EMIM bij Lynx er vaak als goedkoopste uitkwam bij mij. Dat is een optie waar je maar weinig over hoort hier.
Je weet toch wel dat ACTIAM begin dit jaar de onderliggende fondsen van AVIAW sterk heeft aangepast hè? In plaats van 'normale' ESG uitsluitingen hebben ze nieuwe fondsen voor de US en EU gemaakt welke zo'n 40% uitsluitingen kent!!! Deze nieuwe fondsen zijn de nieuwe onderliggende fondsen voor AVIAW geworden.

Kortom....AVIAW is een totaal ander product geworden met een totaal andere doelgroep.

Voor mij reden om destijds alle ACTIAM eruit te knikkeren en naar NT over te stappen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Pistachenootje
@Panzer_V nee dat wist ik niet. Ik heb me er nooit in verdiept.

Ik heb het nu even opgezocht, volgens Morningstar heeft AVIAW 1305 aandelen t.o.v. IWDA 1602. Dat lijkt nog mee te vallen?

Nn Enhanced index heeft er 905.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 19:26
Pistachenootje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:33:

Ik heb het nu even opgezocht, volgens Morningstar heeft AVIAW 1305 holdings t.o.v. IWDA 1602. Dat lijkt nog mee te vallen?

https://www.actiam.com/nl...uurzaam-passief-beleggen/

Daar staat iets aan info. Wijziging heeft in maart of zo plaatsgevonden. Heb toen zelf nog even met een accountmanager van Actiam gebeld om te checken of dit ook op AVIAW effect had. En dat had het. Dag later alles verkocht hier ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:33:

Ik heb het nu even opgezocht, volgens Morningstar heeft AVIAW 1305 holdings t.o.v. IWDA 1602. Dat lijkt nog mee te vallen?

Het ligt er wel aan welke bedrijven je uitsluit natuurlijk. Sluit je bedrijven uit de top 10 uit of de kleinste 50 bedrijven? Dat eerste heeft waarschijnlijk meer invloed op de performance terwijl je het amper merkt in het aantal holdings.

In het jaarverslag kan je uitsluitingen zien op 31 december 2019. Een paar opvallende: Amazon (controverse), AT&T (controverse), Berkshire Hathaway (Klant- en productintegriteit) en zo nog veel meer.

Als ik naar de top 10 kijk op Morningstar lijken ze Amazon weer toegevoegd te hebben wat het een vreemde strategie maakt. Slechte bedrijven weren is tot daaraan toe, ze verkopen bij een controverse (nadat het ingeprijsd is?) en weer terugkopen als er wat herstel plaats gevonden heeft lijkt me een uiterst slechte strategie. Ik weet natuurlijk niet hoeveel bedrijven weer van de uitsluitingenlijst gehaald zijn, maar het wekt bij mij niet heel veel vertrouwen.

• Pistachenootje
Volgens Morningstar sluiten ze Facebook nu uit.

Maar goed afgaande op de getallen van Morningstar lijkt het nog mee te vallen met het aantal uitsluitingen van AVIAW. Wel behoorlijk ondoorzichtig allemaal.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:47:
Volgens Morningstar sluiten ze Facebook nu uit.

Maar goed afgaande op de getallen van Morningstar lijkt het nog mee te vallen met het aantal uitsluitingen. Wel behoorlijk ondoorzichtig allemaal.
Nog steeds dan, want die stond al op de lijst in het jaarverslag. ;)

En dat is ook mijn probleem met ESG fondsen. Het is nogal arbitrair om voor de lange termijn te bepalen wat voldoet. Controverse en integriteitsproblemen kunnen overal optreden en dan wil je niet (meer dan noodzakelijk voor herbalancering) in de dip verkopen.

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:43:
[...]
Het ligt er wel aan welke bedrijven je uitsluit natuurlijk.
Mee eens, maar mijn opmerking was een reactie op de 40% uitsluitingen die Panzer noemde. Op basis van de getallen van Morningstar lijkt het om 18.5% uitsluitingen te gaan t.o.v. IWDA. In dat licht lijkt het mee te vallen.

Dit sluit ook aan op wat Actiam zelf zegt: "Het percentage bedrijven dat door deze recente aanscherping wordt uitgesloten - omdat zij onvoldoende voorbereid zijn op de transitie naar een duurzame samenleving - stijgt hiermee van 5% naar 20%."

Ik blijf zelf zo veel mogelijk doorgaan met VTI/VXUS.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Dit is wat mij betreft ook een groot gemis in de vergelijkingen die hier veelvuldig voorkomen. Er wordt fanatiek gekeken naar totale kosten (brokerkosten, TER, eventueel dividendlek, etc.), maar zeer beperkt naar daadwerkelijke performance. Zie ook: https://www.reddit.com/r/...ndex_fondsen_kosten_2020/. Ook hier geen volledig overzicht, maar wel een goede aanzet.

Daarnaast hebben verschillende fondsen ook een historisch verschillend rendement, e.g. MSCI, FTSE, EM, S&P, etc.

Divide and conquer.

• Qunix
Hoeveel documentatie moet er vertaald worden zodat VTI/VXUS in Nederland te koop kan zijn? :P

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Geen enkele, want de taal is het probleem niet. Stop toch eens met het verspreiden van dat misverstand.

Het gaat om dat de fondsbeheerder niet aan de Europese regels voor verpakte beleggingsproducten (PRIIPs; Packaged Retail and Insurance-based Investment Products) wil voldoen.

Als het product niet aan de regels voldoet, dan mag het niet verkocht worden aan retail beleggers in de EU. De Amerikaanse ETF beheerders zien geen noodzaak om te voldoen aan de Europese regels. Het is niet in het belang van hun primaire doelgroep (Amerikaanse beleggers).

Het document met essentiële beleggersinformatie (het Key Investor Information Document) is slechts het eindresultaat waaraan je als belegger kan herkennen dat aan de regels is voldaan, en waaraan de broker kan herkennen dat retail beleggers het mogen kopen.

• JohanNL
@wimpie Omdat het lastig te bepalen is of de performance van het verleden ook gaat gelden voor de toekomst.
De kosten daarintegen kun je wel met een vrijwel zekerheid vaststellen, dus dat is iets waar je makkelijk op kunt sorteren.
Ga je wel de nadruk leggen op de performance van het verleden dan zou je waarschijnlijk iets totaal anders kunnen doen; een beheerd fonds die zich dan voornamelijk richt op een bepaalde sector.

• wimpie
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:48:
@wimpie Omdat het lastig te bepalen is of de performance van het verleden ook gaat gelden voor de toekomst.
De kosten daarintegen kun je wel met een vrijwel zekerheid vaststellen, dus dat is iets waar je makkelijk op kunt sorteren.
Ga je wel de nadruk leggen op de performance van het verleden dan zou je waarschijnlijk iets totaal anders kunnen doen; een beheerd fonds die zich dan voornamelijk richt op een bepaalde sector.
Dat is logisch, maar het staat af en toe niet in verhouding met de andere parameters. Bijvoorbeeld, in het overzicht hierboven van indexvergelijken wordt gerekend met een constant rendement voor alle opties. Dat is een inschatting die niet echt realistisch is. Focus komt hierdoor met name op de (totale) kosten, die in verhouding met het totaal echt gering is. Als je in plaats van 500, 520 per maand inlegt, heb je het gat gedicht van duurste naar goedkoopste optie.
Alles telt mee, maar 20 per maand is echt peanuts in het grotere geheel.

Dus prima om voor de/een goedkoopste optie te gaan, maar over het algemeen zou je meer aandacht moeten geven aan een hogere inleg (dus meer inkomsten generen, minder geld aan onzin uitgeven) en een juiste rendement/risico mix vinden (inclusief differentiatie over bv hypotheek aflossen, pensioenopbouw, buffer en belegd vermogen, etc.).

Ik vind dit een erg leuk topic, maar het is af toe meer 'ik begin met beleggen op de beurs want een vrouw bij de kapper doet het ook en wat is de goedkoopste optie' :+

Divide and conquer.

• wimpie
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:37:
Geen enkele, want de taal is het probleem niet. Stop toch eens met het verspreiden van dat misverstand.

Het gaat om dat de fondsbeheerder niet aan de Europese regels voor verpakte beleggingsproducten (PRIIPs; Packaged Retail and Insurance-based Investment Products) wil voldoen.

Als het product niet aan de regels voldoet, dan mag het niet verkocht worden aan retail beleggers in de EU. De Amerikaanse ETF beheerders zien geen noodzaak om te voldoen aan de Europese regels. Het is niet in het belang van hun primaire doelgroep (Amerikaanse beleggers).

Het document met essentiële beleggersinformatie (het Key Investor Information Document) is slechts het eindresultaat waaraan je als belegger kan herkennen dat aan de regels is voldaan, en waaraan de broker kan herkennen dat retail beleggers het mogen kopen.
Misschien moeten we dit toevoegen aan een topic warning 8) Net zoals uitleg over verschil tussen dividendlek en dividendbelasting.

Divide and conquer.

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
Zenix schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Ik zie het probleem niet. Gewoon vier maandelijks aankopen periodiek instellen op maandag en je bent klaar. Voor het is uitgevoerd ben je wel drie dagen verder. Dus een exacte datum of dag kopen bij fondsen is er sowieso al niet bij.
Dit lukt in elk geval bij de ABN niet. Tijdens dieptepunt Corona wilde ik ook graag wat extra bijstorten bovenop de maandelijkse order, maar ik kon geen tweede maandelijkse order er bij aanmaken.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:29
Volgens deze kan je bij ING wel kiezen voor "wekelijks" https://www.reddit.com/r/...h_inleggen_ing_instellen/

Is wel 6 maanden geleden, maar als dat nog steeds zo is, zou je eens een belletje/mailtje aan je bank kunnen wagen, dat je overweegt over te stappen om mogelijkheid x te hebben.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:06
dcl! schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:25:
Volgens deze kan je bij ING wel kiezen voor "wekelijks" https://www.reddit.com/r/...h_inleggen_ing_instellen/

Is wel 6 maanden geleden, maar als dat nog steeds zo is, zou je eens een belletje/mailtje aan je bank kunnen wagen, dat je overweegt over te stappen om mogelijkheid x te hebben.
Dat kan nog steeds. :)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24

Zenix

BOE!

yoekel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Dit lukt in elk geval bij de ABN niet. Tijdens dieptepunt Corona wilde ik ook graag wat extra bijstorten bovenop de maandelijkse order, maar ik kon geen tweede maandelijkse order er bij aanmaken.
Rabobank is dat geen probleem. Heb er wel 6 tegelijk gehad.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
2Dutch schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:50:
[...]

Het was een gevoelsmatig ding o.a. ter compensatie van de focus op de US bij veel fondsen. Maar ik krijg er wel steeds meer een niet lekker gevoel bij, dit ivm de fikse nadruk op Rusland (niet dat je daar makkelijk omheen komt) en Turkije. Denk eraan om te switchen naar een duurzaam fonds dat de directe landen om ons heen bevat, bv NN Europa Duurzaam Aandelen Fonds. Moet maar even kijken wat ik ga doen, kan ook zijn dat ik wat ga schuiven en meer bij deGiro wegzet. Vind rendement leuk, maar duurzaam vind ik steeds belangrijker gezien de toekomst. En tech blijft toch altijd wel belangrijk voor groei op alle fronten eigenlijk :)
Ik zou niet alleen maar fondsen nemen van de landen direct om ons heen. Mocht het economisch eens tegenzitten in Nederland, dan zijn je beleggingen ook direct de Sjaak. Als je verspreid zit met óók beleggingen in landen ver weg (economisch minder/niet gerelateerd aan Nederland), dan is dat stuk van je beleggingen stabiel als er thuis woelige tijden zijn.

• Carfanatic
yoekel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Als je dan toch de markt wil timen kun je ook een ETF kopen en deze op een rustiger moment weer inruilen voor een NT fonds.

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
Carfanatic schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:15:
[...]

Als je dan toch de markt wil timen kun je ook een ETF kopen en deze op een rustiger moment weer inruilen voor een NT fonds.
Dat is vrij prijzig bij de grootbanken, dus gewoon handmatig wat extra orders gedaan met iets van 1 euro transactiekosten.

• JohanNL
wimpie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:08:
[...]

Dat is logisch, maar het staat af en toe niet in verhouding met de andere parameters. Bijvoorbeeld, in het overzicht hierboven van indexvergelijken wordt gerekend met een constant rendement voor alle opties. Dat is een inschatting die niet echt realistisch is. Focus komt hierdoor met name op de (totale) kosten, die in verhouding met het totaal echt gering is. Als je in plaats van 500, 520 per maand inlegt, heb je het gat gedicht van duurste naar goedkoopste optie.
Alles telt mee, maar 20 per maand is echt peanuts in het grotere geheel.

Dus prima om voor de/een goedkoopste optie te gaan, maar over het algemeen zou je meer aandacht moeten geven aan een hogere inleg (dus meer inkomsten generen, minder geld aan onzin uitgeven) en een juiste rendement/risico mix vinden (inclusief differentiatie over bv hypotheek aflossen, pensioenopbouw, buffer en belegd vermogen, etc.).

Ik vind dit een erg leuk topic, maar het is af toe meer 'ik begin met beleggen op de beurs want een vrouw bij de kapper doet het ook en wat is de goedkoopste optie' :+
Dit is dan ook het beleggen-topic, voor algemeen financieel(onafhankelijkheid) discussie/advies hebben we dat andere topic :p
En ja eens dat er ook meer is dan enkel de kosten bij beleggen in aandelen, maar dit staat wat mij betreft wel bovenaan de lijst waarop je als eerste zou willen vergelijken tussen verschillende opties, inclusief wel/geen(nauwelijks) dividendlek.
Daarna kun je kijken of die duurdere opties daadwerkelijk iets voor jou toevoegen, wat vaak ook een aardige persoonlijke kwestie betreft.
Zo waren er sommigen een jaar geleden ongeveer die Meesman adviseerden omdat zij - na eigen zeggen - zo klantvriendelijk waren :+
Maar met dit soort informatie kun je dus niet echt een constructieve vergelijking maken.

• TechLight
  • Niet online
wimpie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:21:
Dit is wat mij betreft ook een groot gemis in de vergelijkingen die hier veelvuldig voorkomen. Er wordt fanatiek gekeken naar totale kosten (brokerkosten, TER, eventueel dividendlek, etc.), maar zeer beperkt naar daadwerkelijke performance. Zie ook: https://www.reddit.com/r/...ndex_fondsen_kosten_2020/. Ook hier geen volledig overzicht, maar wel een goede aanzet.

Daarnaast hebben verschillende fondsen ook een historisch verschillend rendement, e.g. MSCI, FTSE, EM, S&P, etc.
Een risico met kijken naar rendement uit het verleden is al genoemd, maar ik ben *juist* daarvoor huiverig. We weten dat actieve fondsbeheerders het in het algemeen niet beter doen dan passieve, en door hogere kosten dan op totaalrendement achterblijven. Nu kan ik specifieke fondsen niet goed inschatten los van regio, en algemeen bijvoorbeeld qua esg uitsluitingen (juist reden om passief te willen beleggen zonder veel kennis nodig te hebben of inschatting te moeten doen van allerlei details).

Als de hypothese stand houdt dat fondsen op langere termijn niet betrouwbaar 'de markt' kunnen outperformen is het risico dat als je naar rendementen uit het verleden kijkt, en daar een 'hoge' uit selecteert het best kan zijn dat die komende tijd juist minder gaat presteren. Dat zal afhangen van factoren zoals momentum, of dat wel of niet werkt(e), en ook daar weet ik niet genoeg van om de markt te kunnen verslaan.

Voor mij is rendement dus geen selectiecriteria. Wel inderdaad de kosten en het soort fonds, zoals wereld vs emerging markets, en zo, maar dan gaat het dus om de markt die afgedekt wordt en niet het rendement (en de kosten apart, want zichtbare totaalrendementen varieren vaak meer dan de kosten waar het om gaat).

Maar goed, dat past natuurlijk wat minder in dit topic, vandaar dat ik wel veel lees, maar weinig post :)

• wimpie
  • Niet online
TechLight schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:17:
[...]

Als de hypothese stand houdt dat fondsen op langere termijn niet betrouwbaar 'de markt' kunnen outperformen

Wel inderdaad de kosten en het soort fonds, zoals wereld vs emerging markets,
Exact, precies dit! Daarom zou juist een discussie goed zijn over wat precies de beste markt is om te volgen = soort fonds/spreiding/etc.

We hebben daarvoor een paar parameters:
- Historisch rendement
- Kosten per ETF/fonds/mandje etc.
- Broker, kwaliteit, etc.

Daarbovenop moeten wij dan expertise toevoegen en hopelijk wat data-driven analyse om hier te bekijken welke selectie de beste verhouding tussen rendement/risico biedt.

Divide and conquer.

• Longcat
wimpie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:26:
[...]

Exact, precies dit! Daarom zou juist een discussie goed zijn over wat precies de beste markt is om te volgen = soort fonds/spreiding/etc.

We hebben daarvoor een paar parameters:
- Historisch rendement
- Kosten per ETF/fonds/mandje etc.
- Broker, kwaliteit, etc.

Daarbovenop moeten wij dan expertise toevoegen en hopelijk wat data-driven analyse om hier te bekijken welke selectie de beste verhouding tussen rendement/risico biedt.
Modern portfolio theory zegt meer diversificatie -> meer return voor zelfde risk, minder risk voor zelfde return of meer return voor minder risk. Hoe meer verschillende aandelen in je portefeuille, hoe minder bedrijfsspecifiek risico. In het extreme heb je alleen nog maar market risk en verwaarloosbaar bedrijfsrisico. Dan valt er niet zoveel te discussieren over welke markt te volgen. Hooguit of MSCI/FTSE/NT world wel 'world' genoeg is, vanwege ontbreken van bepaalde landen uit de Emerging Markets of Frontier Markets en/of small caps.

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Wat is jullie idee over deze portfolio? Vanuit Belgisch standpunt, is dit een betere keuze dan enkel VWCE?

[ Voor 8% gewijzigd door JLius op 20-07-2020 20:56 ]

• Longcat
@JLius Volgens mij zijn ze allemaal accumulating. Als je marktgewogen % aanhoudt, kom je op grofweg hetzelfde uit als VWCE. Afhankelijk van de percentages die je hanteert, kan de combi IWDA/EMIM/IUSN iets goedkoper zijn dan VWRL. Vooral IUSN is hierbij bepalend met relatief hoge TER.
Kort gezegd: verschil in kosten is niet zo boeiend. Ik zou de combi aanraden boven VWCE als je een over- of underweight wil op EM en/of small caps.

• JLius
Longcat schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:03:
@JLius Volgens mij zijn ze allemaal accumulating. Als je marktgewogen % aanhoudt, kom je op grofweg hetzelfde uit als VWCE. Afhankelijk van de percentages die je hanteert, kan de combi IWDA/EMIM/IUSN iets goedkoper zijn dan VWRL. Vooral IUSN is hierbij bepalend met relatief hoge TER.
Kort gezegd: verschil in kosten is niet zo boeiend. Ik zou de combi aanraden boven VWCE als je een over- of underweight wil op EM en/of small caps.
Bedankt voor je uitleg. Ik wil het vooral eenvoudig houden (daarom koos ik voor VWCE), maar vroeg me af of de kosten niet al te nadelig beginnen doorwegen.

• Carfanatic
Nikola topman Trevor Milton zit in de laatste aflevering van Tesla sceptici TC's Chartcast
Join TC and Georgia as Trevor Milton, executive chairman of the high-flying company Nikola, sits down for a wide-ranging interview that lasted nearly two hours. With abundant energy and genuine enthusiasm, Milton fielded all questions head on. In an era characterized superficiality and empty sound bites, the conversation was refreshingly civil and comprehensive.
https://podcasts.google.c...F04UKHWryAbcQkfYCegQIARAE

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
[...]

Als je die linkt bekijkt dan kom je uit op ongeveer 4% rendement per jaar de afgelopen 20 jaar. Best weinig voor aandelen. Dit zou normaal gesproken op minimaal 6, zo tniet 7% per jaar moeten liggen.

• DJTimo
  • Laatst online: 22:48
Carfanatic schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:43:
Nikola topman Trevor Milton zit in de laatste aflevering van Tesla sceptici TC's Chartcast

[...]
Staat zijn aandeel daarom 20% lager vandaag? Maar eens luisteren dan, dank voor de tip :)

• Qunix
Carfanatic schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:43:

[...]
Hebben ze ook een site, kanaal ergens online, of een losse mp3 ergens?

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:20
DJTimo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:24:
[...]

Staat zijn aandeel daarom 20% lager vandaag? Maar eens luisteren dan, dank voor de tip :)
Nee, de warrants zijn vanaf vandaag te exercisen.

Onvoorstelbaar!

• wimpie
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:13:
[...]

Modern portfolio theory zegt meer diversificatie -> meer return voor zelfde risk, minder risk voor zelfde return of meer return voor minder risk. Hoe meer verschillende aandelen in je portefeuille, hoe minder bedrijfsspecifiek risico. In het extreme heb je alleen nog maar market risk en verwaarloosbaar bedrijfsrisico. Dan valt er niet zoveel te discussieren over welke markt te volgen. Hooguit of MSCI/FTSE/NT world wel 'world' genoeg is, vanwege ontbreken van bepaalde landen uit de Emerging Markets of Frontier Markets en/of small caps.
Dat klopt wel vanuit de theorie, maar verschillende portfolios laten toch andere uitkomsten zien. Veelal door verschillende risicoprofielen, diversicatie, etc.

Ik ben juist op zoek naar meer onderbouwde analyse over rendement vs. risico. Vergelijk bijvoorbeeld de subsets all world, S&P500 en Nasdaq100. Van groot naar steeds kleiner. Laatste jaren zien we ook een duidelijke verschuiving van rendement, naar met name tech portfolios.
Onderliggend aan rendement van portfolios zit de performance van de onderliggende bedrijven, in speciek b.v. de omzet groei, winstgevendheid (future cash flow). Beproefde concepten (bv supermarkten, levensmiddelen) laten maar een beperkte groei zien, meestal de GDP volgend. Dat is groei, maar er zijn bedrijven met betere groeipotentie.
Uiteraard ook met een hoger risicoprofiel, want die portfolios bevatten minder unieke posities en hebben daardoor minder diversicatie. Maar mijns inziens niet een hoger risicoprofiel (relatief aan groeipotentie, dus rendement) in verhouding tot de onderliggende oorzaken.

Daarom schuif ik op van all world naar S&P, en mogelijk zelfs ook een deel Nasdaq100. Weet iemand daar een aardige ETF voor (volgens mij geen enkele meer in DeGiro kernselectie)?

Divide and conquer.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
Snapt iemand hoe laat bij De Giro de dagwinst/verlies en alle dagrendementen worden gereset naar 0? Het is niet om 00:00 uur, want nu is het bijvoorbeeld nog geen middernacht en alles staat al op nul bij mij. Moet dus eerder zijn. Weet iemand hoe laat dat dan is en waarom ze dat doen?

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:55
@wimpie QQQ zit in de kernselectie van DeGiro.

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:12:
[...]
Als je die linkt bekijkt dan kom je uit op ongeveer 4% rendement per jaar de afgelopen 20 jaar. Best weinig voor aandelen. Dit zou normaal gesproken op minimaal 6, zo tniet 7% per jaar moeten liggen.
Helaas was het rendement voor de internationale markt (ex. VS) maar zo rond de 3% over de afgelopen 20 jaar.

Gelukkig is rendement behaald in het verleden vaak geen betrouwbare indicatie voor de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 21-07-2020 04:22 ]

• Pistachenootje
wimpie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:44:
[...]
Daarom schuif ik op van all world naar S&P, en mogelijk zelfs ook een deel Nasdaq100. Weet iemand daar een aardige ETF voor (volgens mij geen enkele meer in DeGiro kernselectie)?
De VS en met name de NASDAQ hebben het de afgelopen 10 jaar uitstekend gedaan. Maar om je allocatie daarom nu maar aan te gaan passen ... Ik denk niet dat het een goede strategie is. Het is mogelijk een voorbeeld van selling low en buying high. Verder staan de waarderingen in de S&P 500 en NASDAQ zeer hoog.
The index right now is valued at 30 times average per-share earnings of the past decade. Prior to this year, it has only matched or exceeded that level twice since records began in the 1880s: In 2000, and 1929.
https://www.marketwatch.c...500-index-fund-2020-07-17

Vanguard verwacht juist dat international het beter gaat doen dan VS:
Vanguard's 10-year annualized outlook for asset class
U.S. equities 4.0%-6.0% (16.4% median volatility)
Global equities ex-U.S. (unhedged) 7.0%-9.0% (18.3%)
https://americas.vanguard...y/market-perspectives.htm

Ik zelf maak geen enkele gok over welk werelddeel het beter gaat doen, ik hou het gewoon bij market cap wereld spreiding.

• Qunix
TimoDimo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:58:
Snapt iemand hoe laat bij De Giro de dagwinst/verlies en alle dagrendementen worden gereset naar 0? Het is niet om 00:00 uur, want nu is het bijvoorbeeld nog geen middernacht en alles staat al op nul bij mij. Moet dus eerder zijn. Weet iemand hoe laat dat dan is en waarom ze dat doen?
Volgens mij UTC. Dat was mij opgevallen. Geen idee of het echt zo is.

• DJTimo
TimoDimo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:58:
Vraag het ze: klanten@degiro.nl

• wimpie
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 02:37:

https://www.marketwatch.c...500-index-fund-2020-07-17

Vanguard verwacht juist dat international het beter gaat doen dan VS:
Vanguard's 10-year annualized outlook for asset class
U.S. equities 4.0%-6.0% (16.4% median volatility)
Global equities ex-U.S. (unhedged) 7.0%-9.0% (18.3%)
https://americas.vanguard...y/market-perspectives.htm

Ik zelf maak geen enkele gok over welk werelddeel het beter gaat doen, ik hou het gewoon bij market cap wereld spreiding.
Interessant. Overigens is in de tech sector een hogere PE dan de markt nu de norm geworden lijkt het, geeft ook wel aan dat er meer verwachting is van de future earnings. Moeten natuurlijk nog wel waargemaakt worden.

Divide and conquer.

• wimpie
  • Niet online
Paul!1987! schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 01:50:
@wimpie QQQ zit in de kernselectie van DeGiro.
Thanks

Divide and conquer.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
Hebben jullie een bepaalde site die gebruikt wordt om meer informatie te krijgen over ETF's? Zoals het uitkeren van dividend? Als ik google kom ik op morningstar uit, maar dat vind ik niet heel overzichtelijk.

• Pistachenootje
champion16 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:05:
Hebben jullie een bepaalde site die gebruikt wordt om meer informatie te krijgen over ETF's? Zoals het uitkeren van dividend? Als ik google kom ik op morningstar uit, maar dat vind ik niet heel overzichtelijk.
https://www.justetf.com/ heeft een hoop informatie.

• Miki
champion16 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:05:
Imo zou ik je aanraden om bij de betreffende fondshuizen de informatie op te zoeken. Onder andere Vanguard en iShares(Blackrock) hebben prima pagina’s waar je eea kunt terugvinden.

Het is wat dat betreft niet verkeerd om handigheid te ontwikkelen in het vinden van beleggingsinformatie :)

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
Miki schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Imo zou ik je aanraden om bij de betreffende fondshuizen de informatie op te zoeken. Onder andere Vanguard en iShares(Blackrock) hebben prima pagina’s waar je eea kunt terugvinden.

Het is wat dat betreft niet verkeerd om handigheid te ontwikkelen in het vinden van beleggingsinformatie :)
Ah natuurlijk dat was ik helemaal vergeten! Ik begin net met het inlezen en zie soms door de bomen het bos niet meer 8)7 . Zal de sites van de fondsen zelf lezen en justetf.

• Pistachenootje
En Morningstar is wel een goede site hoor. Als je het nog niet zo overzichtelijk vindt is het misschien een kwestie van wennen. Misschien niet het handigst voor dividend data maar wel een hoop andere nuttige informatie.

[ Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 21-07-2020 10:14 ]

• Charly
  • Laatst online: 20:16
Gaat lekker vandaag, eu mag vaker een akkoordje sluiten wat mij betreft. 😋

• Qunix
Pistachenootje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:12:
En Morningstar is wel een goede site hoor. Als je het nog niet zo overzichtelijk vindt is het misschien een kwestie van wennen. Misschien niet het handigst voor dividend data maar wel een hoop andere nuttige informatie.
Daar denken sommige anders over, waaronder ikzelf. Maar dat is een ander onderwerp.

https://seekingalpha.com, https://www.macrotrends.net en https://finance.yahoo.com vind ik prima, samen met de genoemde JustETF.

• JLius
Wij hebben momenteel een spaarrekening voor de kinderen (5 & 7). Brengt natuurlijk niets op, tegen dat ze 18 zijn is het veel minder waard. Anderzijds wil ik (enfin, vooral mijn vrouw) ook niet gaan gokken met hun geld. Wat doen jullie met geld van/voor de kinderen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Stop het in 3x daily leveraged VIX futures ETF's!

Oh, wacht, niet gokken :+ Gewoon een doodnormale wereldwijd gespreide ETF met lage kosten?

• Longcat
JLius schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:30:
Wij hebben momenteel een spaarrekening voor de kinderen (5 & 7). Brengt natuurlijk niets op, tegen dat ze 18 zijn is het veel minder waard. Anderzijds wil ik (enfin, vooral mijn vrouw) ook niet gaan gokken met hun geld. Wat doen jullie met geld van/voor de kinderen?
Twee dingen:
- de reele rente is al heel lang negatief. Toen de rente hoger was, was de inflatie ook hoger dan nu. Waarom pas kijken naar alternatieven als de nominale rente laag is?
- waarom anders beleggen voor je kinderen dan voor jezelf? Voor jezelf ben je toch ook niet aan het gokken?

• JLius
Zr40 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:32:
Stop het in 3x daily leveraged VIX futures ETF's!

Oh, wacht, niet gokken :+ Gewoon een doodnormale wereldwijd gespreide ETF met lage kosten?
Wel ja, ik wou het ook gewoon in VWCE steken, maar ik kan geen 2 aparte accounts aanmaken voor de kinderen bij een broker, toch? Mijn vrouw vindt dat ook gokken, maar als we een beheerd fonds bij de bank nemen heeft ze daar minder bezwaar bij ...

• JLius
Longcat schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:39:
[...]

Twee dingen:
- de reele rente is al heel lang negatief. Toen de rente hoger was, was de inflatie ook hoger dan nu. Waarom pas kijken naar alternatieven als de nominale rente laag is?
- waarom anders beleggen voor je kinderen dan voor jezelf? Voor jezelf ben je toch ook niet aan het gokken?
Ik beschouw VWCE eigenlijk ook als een gok. Kan altijd kelderen en verlies kan vele jaren duren. Kinderen hebben natuurlijk een ruime horizon.
Het is vooral mijn vrouw die ik moet kunnen overtuigen 😉 Ik zou trouwens ook niet weten hoe ik in naam van de kinderen een etf kan aankopen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
JLius schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Ik beschouw VWCE eigenlijk ook als een gok. Kan altijd kelderen en verlies kan vele jaren duren.
Maar een beheerd fonds bij een bank geldt dat net zo goed voor. Als het slecht gaat op de beurs zie je dat zowel bij een VWCE, een NT fonds of een beheerd beleggen pakket van de bank.

• Longcat
@JLius Laat haar zich een beetje inlezen. Beheerd fonds bij de bank zorgt alleen voor hogere kosten. Als ze zich niet wil inlezen, niet doen. Als het fout gaat, heb jij het gedaan en als beurzen hard dalen zal ze je onder druk zetten om te verkopen.
Als je dingen die 'altijd kunnen kelderen' als een gok ziet, dan is je enige optie een spaarrekening. Alle alternatieven kunnen (hard) schommelen in waarde.

• i7x
  • Laatst online: 04-11 15:41

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Wij doen voor onze dochter elke maand 50 euro in de S&P 500 via deGiro (VUSA uit de kernselectie dus 0 euro kosten). Wat is gokken? Ja, het kan best dalen, maar op een termijn van ongeveer 18 jaar is dat nogal onwaarschijnlijk. Om het dan maar tegen 0.1% weg te zetten... Stel je gaat uit van een rendement van 6% per jaar, dan eindig je na 18 jaar met 19k ipv, of als we conservatief doen 16k bij 4%. Vergelijk dat met de 10900 euro van een ing groeirekening en dan is voor mij de keuze snel gemaakt. (als je het in een sok stopt eindig je met 10800) Ja, bij de ing krijg je wel een mooie leeuw knuffel kado, dat wel. 8)7

Ik snap het wel van je vrouw hoor, mijn vrouw heb ik ook even een beetje uitgelegd (zij had de ing rekening al geopend :P). Nu belegde ik al voor onszelf, dus dat hielp. Wat voor leken een handige uitleg is (heb ik gemerkt), is uitleggen dat het princiepe hetzelfde is als dat van je pensioen, en dat gaat ook voor iedereen prima. Stel je pensioen zou niet worden belegd, dan zou het 50% zo laag zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door i7x op 21-07-2020 10:51 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• Qunix
Een spaarrekening heeft ook risico's, alleen veel minder dan beleggen.

• RobertMe
  • Laatst online: 00:12
Charly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:19:
Gaat lekker vandaag, eu mag vaker een akkoordje sluiten wat mij betreft. 😋
Daar heb je toch niks aan? Voor hetzelfde geldt staat het morgen weer lager. Afgelopen weken schommelt de beurs elke dag flink, zowel omhoog als omlaag. En effectief zie je alleen over een termijn van een week een lichte stijging. Wat er nu deze morgen bij is gekomen kan er vanmiddag, of morgen, al weer af zijn.

Toen ik gistermorgen keek stond VWRL in het rood, gistermiddag in het groen, en dat is afgelopen maanden al vaker geweest. Valt dus geen pijl op te trekken, en de virtuele winst die je nu hebt heb je alleen iets aan als je nu ook verkoopt, want over een paar uur kun je net zo goed weer in het rood staan.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:50
Deze vraag (inclusief potentieel beleggen) wordt al in een ander topic bediscussieerd: Geld sparen voor kinderen

• JLius
i7x schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Wij doen voor onze dochter elke maand 50 euro in de S&P 500 via deGiro (kernselectie dus 0 euro kosten). Wat is gokken? Ja, het kan best dalen, maar op een termijn van ongeveer 18 jaar is dat nogal onwaarschijnlijk. Om het dan maar tegen 0.1% weg te zetten... Stel je gaat uit van een rendement van 6% per jaar, dan eindig je na 18 jaar met 19k ipv, of als we conservatief doen 16k bij 4%. Vergelijk dat met de 10900 euro van een ing groeirekening en dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Ja, bij de ing krijg je wel een mooie leeuw knuffel kado, dat wel. 8)7

Ik snap het wel van je vrouw hoor, mijn vrouw heb ik ook even een beetje uitgelegd (zij had de ing rekening al geopend :P). Nu belegde ik al voor onszelf, dus dat hielp. Wat voor leken een handige uitleg is (heb ik gemerkt), is uitleggen dat het princiepe hetzelfde is als dat van je pensioen, en dat gaat ook voor iedereen prima. Stel je pensioen zou niet worden belegd, dan zou het 50% zo laag zijn.
Op jouw naam dan? Mijn vrouw heeft er ook problemen mee dat ik het geld op mijn naam in een etf zou steken (snap ik ook wel, zij kan er niet aan dan). Of hebben jullie een gezamenlijk account aangemaakt bij Degiro? En beleg je enkel voor de kinderen in s&p? Wij hebben 2 kinderen en zou de boel toch een beetje gescheiden willen houden.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:56

Qwerty-273

Meukposter

JLius schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:39:
maar ik kan geen 2 aparte accounts aanmaken voor de kinderen bij een broker, toch? Mijn vrouw vindt dat ook gokken, maar als we een beheerd fonds bij de bank nemen heeft ze daar minder bezwaar bij ...
Vroeger kon je bij DeGiro volgens mij wel een minderjarig account openen, maar dat is sinds de aanscherping van de registratie processen vanwege de Wwft volgens mij niet meer mogelijk ( https://www.degiro.nl/hel...rig-en-of-rekening-openen ). In januari 2018 was dit het process:
Bij DEGIRO heeft u de mogelijkheid om een minderjarige account te openen. Indien u een minderjarig account wenst te openen verzoeken wij u om contact op te nemen met de helpdesk. Wij hebben een aantal documenten van u nodig om een minderjarig account aan te maken.

• Kopie ID/paspoort wettelijke vertegenwoordiger en minderjarige
• Ingevuld acceptatieformulier (deze ontvangt u nadat u contact opgenomen heeft met de helpdesk)

Houdt er rekening mee dat u uw eigen e-mailadres invult tijdens het aanmeldproces, omdat uw kind anders zelf nieuwe wachtwoorden en dergelijke op kan vragen. Daarnaast is het alleen mogelijk om een basisaccount te openen en er kan dus enkel in long producten gehandeld worden.
Volgens mij bieden de meeste brokers en banken wel een vorm van beleggen voor je kind aan. Wellicht niet in de vorm die je zelf wilt, dan kan je bij de volgende kijken:
https://www.robeco.nl/beleggen/beleggen-voor-je-kind/
https://www.ing.nl/partic...n-voor-je-kind/index.html
https://www.nn.nl/Financien/Beleggen-voor-je-kind.htm
https://www.binck.nl/laten-beleggen/beleggen-voor-uw-kind

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• i7x
  • Laatst online: 04-11 15:41

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

JLius schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Op jouw naam dan? Mijn vrouw heeft er ook problemen mee dat ik het geld op mijn naam in een etf zou steken (snap ik ook wel, zij kan er niet aan dan). Of hebben jullie een gezamenlijk account aangemaakt bij Degiro? En beleg je enkel voor de kinderen in s&p? Wij hebben 2 kinderen en zou de boel toch een beetje gescheiden willen houden.
Hey, ja, is allemaal op mijn naam, maar goed, mocht er ooit iets met mij gebeuren, dan gaat het natuurlijk naar haar (hopelijk nooit nodig). Ik wilde het liefst meteen op naam van onze dochter, maar deGiro doet daar niet aan (achteraf gezien misschien niet eens zo erg, zo kun je zelf bepalen wanneer en hoeveel je wilt overmaken naar je kind later).Wel kun je meerdere rekeningen openen per persoon met andere login. Nu heb ik er dus twee: 1 voor mijzelf (en vrouw), 1 voor dochter, beiden onder mijn naam. Bij meerdere kinderen kun je gewoon rekeningen blijven toevoegen. Wanneer ze 18 is kun je het hele bedrag belastingvrij schenken zolang het onder de drempel blijft (zal tegen die tijd wel 30k+ zijn, en als het voor een studie is nog meer zelfs). Ja, in de tussentijd betaal je dus wel vrh (boven de drempel natuurlijk). Ik hoor het graag als iemand daar een trucje voor heeft, maar ik vermoed dat je daar gewoonweg niet onderuit komt.

Voor onze dochter inderdaad S&P 500 (VUSA), lekker simpel en met ongeveer 500 bedrijven een goede spreiding. Je kunt ook VWRL doen ofzo als je liever wereldwijd hebt, maar ikzelf heb liever VS dus vandaar.

Voor onszelf doe ik ook wel andere dingen includief individuele bedrijven enzo af en toe, maar voor de meeste zekerheid en eenvoud zou ik (en waarschijnlijk de meesten hier) dan ook gewoon bijv VWRL aanraden.

[ Voor 14% gewijzigd door i7x op 21-07-2020 11:25 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• Charly
  • Laatst online: 20:16
RobertMe schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:47:
[...]

Daar heb je toch niks aan? Voor hetzelfde geldt staat het morgen weer lager. Afgelopen weken schommelt de beurs elke dag flink, zowel omhoog als omlaag. En effectief zie je alleen over een termijn van een week een lichte stijging. Wat er nu deze morgen bij is gekomen kan er vanmiddag, of morgen, al weer af zijn.

Toen ik gistermorgen keek stond VWRL in het rood, gistermiddag in het groen, en dat is afgelopen maanden al vaker geweest. Valt dus geen pijl op te trekken, en de virtuele winst die je nu hebt heb je alleen iets aan als je nu ook verkoopt, want over een paar uur kun je net zo goed weer in het rood staan.
Vandaar de :P in mijn post ;)

Desondanks begin ik mijn dag doorgaans liever met groene dan met rode cijfers.

• DJTimo
Charly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Vandaar de :P in mijn post ;)

Desondanks begin ik mijn dag doorgaans liever met groene dan met rode cijfers.
Grappig, ik eindig mijn dag het liefst in het groen. ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dagresultaten maken mij dan weer helemaal niets uit ;)

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:22
wimpie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:26:
[...]

Ik denk dat hierom de Tracking Difference (TD) uiteindelijk het meeste waarde heeft in een vergelijk.

Ik quote even de door jou al genoemde uitgebreide post van Gerbenvl op Reddit mbt performance van all world all caps portfolio's. Erg nuttige informatie.

Lees eerst even de introductie, zoals jij ook al noemde hier.

'Heb laten zien in een aantal vorige posts wat fondsen echt kosten. Nu we dat weten kunnen we een aantal All World portfolio's maken, en kijken wat die kosten. Een index fonds all world all cap sizes portfolio tegen lage kosten is meestal de droom van velen hier.

Ik kijk hier niet naar rendementen. Alleen wat het kost om een bepaald portfolio aan te houden ten opzichte van de bruto rendementen van de bijhorende indexes. Ik mix de index fondsen neutraal naar market capitalization. Een voorbeeld voor een mix van een developed world en een emerging markets fonds: de door de world fonds gevolgde index heeft 40 mljd market cap. De door de emerging markets fonds gevolgde index heeft 10 mljd market cap. Dan mix ik die twee dus 80-20. Onderstaande tabel geeft weer hoe de tracking difference op basis van de huidige verdeling zou zijn. Ik reken geen verhoudingen uit het verleden terug. Voor de tracking difference per fonds gebruik ik het gemiddelde van de afgelopen jaren zoals die in de andere posts staan.

Overzicht TD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbsMWPy9onQfm_g1YbQWqGHDi24=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P85eILLHKrSuRNtZ8BcsrnhK.png?f=user_large

Overzicht voor populaire portfolio's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2HLPZzRsi3o-PAU6RCwUxElBgA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l9SRY5vP9SEDmGl60Ly3uqS7.png?f=user_large

Opmerkingen

Vanguard verlaagd steeds de kosten. De Tracking Difference meet ik over een wat langere periode uit het verleden. De Tracking Difference voor de toekomst zal dus steeds wat lager zijn als hier weergegeven.

De iShares mix heb ik even op 99% market cap gezet. Dit omdat IUSN niet alle bedrijven meeneemt. Het percentage zal echter heel beperkt zijn.

VWRL heeft veel spreiding in één fonds. Alleen small caps missen eigenlijk. Ietwat lastig zuiver aan te vullen, daarom heb ik dat hier niet meegenomen. VWRL volgt een index van FTSE. Small caps fondsen volgen meestal MSCI indexes. De normale FTSE index neemt een aantal bedrijven mee die bij MSCI onder small caps vallen. Dus je gaat wat overlap krijgen. Bijvoorbeeld Logitech, Galapagos en ASR vallen bij de normale FTSE er nog in, maar zitten bij MSCI in de small caps. Het zal wat wisselen, momenteel heb je een positie of 50 hierdoor dubbel. Zie meer info hier.

Conclusie

Vanguard VTI en VXUS zijn de onbetwiste winnaars van de efficiënte fondsen. Dit zijn Amerikaanse ETF's, dus de verkrijgbaarheid is lastig. Zie mijn vorige posts hier over. Northern Trust is een goede opvolger mits je je kan vinden in de uitsluitingen. Broker opties kunnen nog een verschil maken in de kosten, zie daarvoor de broker post.'

Effect
Het effect even visueel gemaakt met 50.000 start, 1500/maand, voor 15 jaar, tegen 6%/jaar dmv dit tooltje.
Your fund: ING + NT
Alt. fund: VTI/VXUS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oKt68jBMg9l92sUPIx8usS_1n0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zumyNncTw7v0csEgBxud7Lha.png?f=user_large

• Miki
flipjevandejam schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat hierom de Tracking Difference (TD) uiteindelijk het meeste waarde heeft in een vergelijk.

Ik quote even de door jou al genoemde uitgebreide post van Gerbenvl op Reddit mbt performance van all world all caps portfolio's. Erg nuttige informatie.

Lees eerst even de introductie, zoals jij ook al noemde hier.

'Heb laten zien in een aantal vorige posts wat fondsen echt kosten. Nu we dat weten kunnen we een aantal All World portfolio's maken, en kijken wat die kosten. Een index fonds all world all cap sizes portfolio tegen lage kosten is meestal de droom van velen hier.

Ik kijk hier niet naar rendementen. Alleen wat het kost om een bepaald portfolio aan te houden ten opzichte van de bruto rendementen van de bijhorende indexes. Ik mix de index fondsen neutraal naar market capitalization. Een voorbeeld voor een mix van een developed world en een emerging markets fonds: de door de world fonds gevolgde index heeft 40 mljd market cap. De door de emerging markets fonds gevolgde index heeft 10 mljd market cap. Dan mix ik die twee dus 80-20. Onderstaande tabel geeft weer hoe de tracking difference op basis van de huidige verdeling zou zijn. Ik reken geen verhoudingen uit het verleden terug. Voor de tracking difference per fonds gebruik ik het gemiddelde van de afgelopen jaren zoals die in de andere posts staan.

Overzicht TD
[Afbeelding]

Overzicht voor populaire portfolio's
[Afbeelding]

Opmerkingen

Vanguard verlaagd steeds de kosten. De Tracking Difference meet ik over een wat langere periode uit het verleden. De Tracking Difference voor de toekomst zal dus steeds wat lager zijn als hier weergegeven.

De iShares mix heb ik even op 99% market cap gezet. Dit omdat IUSN niet alle bedrijven meeneemt. Het percentage zal echter heel beperkt zijn.

VWRL heeft veel spreiding in één fonds. Alleen small caps missen eigenlijk. Ietwat lastig zuiver aan te vullen, daarom heb ik dat hier niet meegenomen. VWRL volgt een index van FTSE. Small caps fondsen volgen meestal MSCI indexes. De normale FTSE index neemt een aantal bedrijven mee die bij MSCI onder small caps vallen. Dus je gaat wat overlap krijgen. Bijvoorbeeld Logitech, Galapagos en ASR vallen bij de normale FTSE er nog in, maar zitten bij MSCI in de small caps. Het zal wat wisselen, momenteel heb je een positie of 50 hierdoor dubbel. Zie meer info hier.

Conclusie

Vanguard VTI en VXUS zijn de onbetwiste winnaars van de efficiënte fondsen. Dit zijn Amerikaanse ETF's, dus de verkrijgbaarheid is lastig. Zie mijn vorige posts hier over. Northern Trust is een goede opvolger mits je je kan vinden in de uitsluitingen. Broker opties kunnen nog een verschil maken in de kosten, zie daarvoor de broker post.'

Effect
Het effect even visueel gemaakt met 50.000 start, 1500/maand, voor 15 jaar, tegen 6%/jaar dmv dit tooltje.
Your fund: ING + NT
Alt. fund: VTI/VXUS
[Afbeelding]
Je moet er alleen nog wel e.e.a. bijvertellen hoe je aan de combi VTI/VXUS kunt komen, dat is niet zonder je mouwen op te stropen te doen vs lekker achterover leunen bij ING bij het eenmalig inregelen van je aankoop van fondsen.

Ps. vergeet ook niet de som geld die je moet hebben klaar liggen om de benodigde optie te kunnen aankopen.. iets met 100 ;)

• JohanNL
Het staat je ook vrij natuurlijk om slechts een gedeelte te beleggen ( gespreid in aandelen ) en de rest op de spaarrekening te laten staan.
In plaats van dat je voor het vergroten van je vermogen gaat, ga je dan voor het behoud van de waarde ervan door als streven te hebben rendement te maken dat gelijk of hoger is aan de inflatie.
Naarmate de einddatum nadert ( als ze 18 zijn neem ik aan? ) kun je ook telkens nog verder het risico beperken door wat aandelen te verkopen, totdat ze dus 18 zijn en je weer 100% cash hebt.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:02
Er is natuurlijk een speciaal topic voor deze vraag: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1997270

Verder ligt het natuurlijk helemaal wat je van plan bent met het geld. Wil je dat ze er op hun 16e al een scooter van kunnen kopen? Of voor hun studie? En om hoeveel geld gaat het, paar honderd, paar duizend of paar tienduizend euro?

Anyway, als je een goed plan hebt van wat je ermee wilt doen, wanneer en hoeveel dan kan je bekijken of je kan sparen of beleggen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Pagina: 1 ... 152 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.