Ik denk dat hierom de Tracking Difference (TD) uiteindelijk het meeste waarde heeft in een vergelijk.
Ik quote even de door jou al genoemde
uitgebreide post van Gerbenvl op Reddit mbt performance van all world all caps portfolio's. Erg nuttige informatie.
Lees eerst even de introductie, zoals jij ook al noemde
hier.
'Heb laten zien in een aantal vorige posts wat fondsen echt kosten. Nu we dat weten kunnen we een aantal All World portfolio's maken, en kijken wat die kosten. Een index fonds all world all cap sizes portfolio tegen lage kosten is meestal de droom van velen hier.
Ik kijk hier niet naar rendementen. Alleen wat het kost om een bepaald portfolio aan te houden ten opzichte van de bruto rendementen van de bijhorende indexes. Ik mix de index fondsen neutraal naar market capitalization. Een voorbeeld voor een mix van een developed world en een emerging markets fonds: de door de world fonds gevolgde index heeft 40 mljd market cap. De door de emerging markets fonds gevolgde index heeft 10 mljd market cap. Dan mix ik die twee dus 80-20. Onderstaande tabel geeft weer hoe de tracking difference op basis van de huidige verdeling zou zijn. Ik reken geen verhoudingen uit het verleden terug. Voor de tracking difference per fonds gebruik ik het gemiddelde van de afgelopen jaren zoals die in de andere posts staan.
Overzicht TD
Overzicht voor populaire portfolio's
Opmerkingen
Vanguard verlaagd steeds de kosten. De Tracking Difference meet ik over een wat langere periode uit het verleden. De Tracking Difference voor de toekomst zal dus steeds wat lager zijn als hier weergegeven.
De iShares mix heb ik even op 99% market cap gezet. Dit omdat IUSN niet alle bedrijven meeneemt. Het percentage zal echter heel beperkt zijn.
VWRL heeft veel spreiding in één fonds. Alleen small caps missen eigenlijk. Ietwat lastig zuiver aan te vullen, daarom heb ik dat hier niet meegenomen. VWRL volgt een index van FTSE. Small caps fondsen volgen meestal MSCI indexes. De normale FTSE index neemt een aantal bedrijven mee die bij MSCI onder small caps vallen. Dus je gaat wat overlap krijgen. Bijvoorbeeld Logitech, Galapagos en ASR vallen bij de normale FTSE er nog in, maar zitten bij MSCI in de small caps. Het zal wat wisselen, momenteel heb je een positie of 50 hierdoor dubbel. Zie meer info hier.
Conclusie
Vanguard VTI en VXUS zijn de onbetwiste winnaars van de efficiënte fondsen. Dit zijn Amerikaanse ETF's, dus de verkrijgbaarheid is lastig. Zie mijn vorige posts hier over. Northern Trust is een goede opvolger mits je je kan vinden in de uitsluitingen. Broker opties kunnen nog een verschil maken in de kosten, zie daarvoor de broker post.'
Effect
Het effect even visueel gemaakt met 50.000 start, 1500/maand, voor 15 jaar, tegen 6%/jaar dmv
dit tooltje.
Your fund: ING + NT
Alt. fund: VTI/VXUS