Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.246 views

Onderwerpen

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-11 08:12

Niku

Alagaesii

phantom09 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:21:
[...]

Door niet te beleggen pak je geen verlies, wel pak je geen winst. Dat is een groot verschil.
Want hoe kan 1000 euro wat ik in mijn spaarspot heb zitten en 1 jaar niet beleg plotseling minder waard zijn geworden dan 1000 euro (en ik dus verlies heb)?
Naast de inflatie of VRH, trek je deze opmerking volledig uit de context. Ik refereerde aan beleggen met een 10% stoploss waarmee je probeert de markt te timen versus gewoon blijven zitten en de beste dagen niet missen. Sparen had daar niets mee te maken.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:18
Deveon schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:59:
@CornermanNL Bij FlatEx was vanwege de risicoprofielen de drempel wel flink hoger. Bij Trading 212 had ik bij wijze van spreke binnen 5 minuten van niets tot een risicovol aandeel waarbij het bij FlatEx meer een week was (langer geleden aangemaakt, pas daarna wat mee gaan doen) en ik allerlei disclaimers moest doorklikken voor dat ik de risicovolle aandelen kon aanschaffen. Fijn dat het kon, maar bij elke disclaimer sta je wel stil met wat je aan het doen bent.
Dit dus vooral.
Elke aanbieder van complexe en/of risicovolle beleggingsproducten doet maar wat qua educatie en het informeren van de risico's naar de klant.
Bij de ene is een vinkje zetten bij de voorwaarden tijdens aanmelden voldoende en de andere heeft weer risicoprofielen die je via een omweg moet activeren en/of vragen correct moet beantwoorden voordat je mag handelen in complexere en/of risicovollere beleggingsproducten.
Hier mag wel een lijn in getrokken worden via wetgeving.
Verplicht educatiemateriaal met ten minste een kleine vragenlijst/toets die de klant moet doorstaan, zoiets.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-11 21:22
JohanNL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:27:
[...]

Dit dus vooral.
Elke aanbieder van complexe en/of risicovolle beleggingsproducten doet maar wat qua educatie en het informeren van de risico's naar de klant.
Bij de ene is een vinkje zetten bij de voorwaarden tijdens aanmelden voldoende en de andere heeft weer risicoprofielen die je via een omweg moet activeren en/of vragen correct moet beantwoorden voordat je mag handelen in complexere en/of risicovollere beleggingsproducten.
Hier mag wel een lijn in getrokken worden via wetgeving.
Verplicht educatiemateriaal met ten minste een kleine vragenlijst/toets die de klant moet doorstaan, zoiets.
Ik heb bij een bank gewerkt waar we juist gesprekken hadden over risicoprofilering.
Er geldt een bepaalde zorgplicht: Weet de klant wat de risico's zijn en kan hij zich die veroorloven? Dat moet je als bank uitvragen. Hoe je dat doet, tja. De AFM tikt op je vingers als ze vinden dat je het niet goed genoeg doet, maar ze zeggen dan niet wat je dan wel moet doen.
AFM stelt geen standaard vragenlijsten op, dat laten ze aan banken ed over.
Daarnaast is er een verschil tussen beleggingsbeheer en mensen zelf laten beleggen. In beide situaties hanteert de AFM andere eisen, maar niemand weet wat precies.

Star Citizen Referral Code

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-11 22:35
Metaalhoofd schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Ik heb bij een bank gewerkt waar we juist gesprekken hadden over risicoprofilering.
Er geldt een bepaalde zorgplicht: Weet de klant wat de risico's zijn en kan hij zich die veroorloven? Dat moet je als bank uitvragen. Hoe je dat doet, tja. De AFM tikt op je vingers als ze vinden dat je het niet goed genoeg doet, maar ze zeggen dan niet wat je dan wel moet doen.
AFM stelt geen standaard vragenlijsten op, dat laten ze aan banken ed over.
Daarnaast is er een verschil tussen beleggingsbeheer en mensen zelf laten beleggen. In beide situaties hanteert de AFM andere eisen, maar niemand weet wat precies.
Hoe de bank de procedures opstelt en hoe ze die in de praktijk brengen verschilt ook nogal eens.
Bijvoorbeeld dat "verdachte transacties" gevlagd worden voor onderzoek.
Maar ze vlaggen honderden transacties per dag, en de afdeling die het onderzoekt heeft de capaciteit om er 2 per dag te onderzoeken.

TheS4ndm4n#1919

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
CornermanNL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:41:
@Hielko het is een statistiek die moeilijk te verslaan is. In die zin, ga je met een zeer simpele bankroll en sizing strategie de markt op met wat vage parameters als bij -10 stap ik er uit dan is de kans dat je structureel de markt verslaat i.e. je doet feitelijk niets zo goed als 0.
Je hoeft me echt niet uit te leggen dat het onwaarschijnlijk is dat je de markt verslaat met een simpele timing strategie, geloof ik direct. Maar het verhaal dat je het beste altijd belegd kan zijn omdat het hele jaarrendement van de beurs in een paar dagen wordt behaald die je niet kan missen rammelt aan alle kanten. Klinkt als een goed verhaal, maar is betekenisloos.

• Deveon
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:36:
[...]
Die eindeloze vragen van een pensioenfonds (of de “financiele check” voor hypotheken) dankzij het AFM werd ik ook niet vrolijk van hoor. Echter Trading 212 staat volledig buiten AFM toezicht en zelfs al pakken ze dit soort wetgeving Europees aan dan valt Trading 212 daar volgend jaar weer buiten (ben nog benieuwd hoe dat mijn account gaat beïnvloeden). Ze zijn daar wel heel duidelijk dat hun CFD platform levensgevaarlijk is en 60-70% daar geld verliest, terwijl ik enkel interesse had in het investment deel. 8)7

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:50:
[...]
Ze zijn daar wel heel duidelijk dat hun CFD platform levensgevaarlijk is en 60-70% daar geld verliest, terwijl ik enkel interesse had in het investment deel. 8)7
Iedere aanbieder van CFD's is onder Europese regels verplicht dit te vermelden. Het getoonde percentage is het werkelijke percentage van klanten dat bij de betreffende aanbieder met CFD's geld verliest.

Bij IB zie je dit bijvoorbeeld ook: https://www.interactivebrokers.co.uk/en/index.php?f=39284

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Misschien nog interessant voor sommigen hier: Bij ABN zelf beleggen basis is nu inderdaad het Low Carbon (small cap) fonds van NT (ISIN NL0013552078) beschikbaar gekomen. Mijn eerste koop actie is inmiddels geslaagd. Een allocatie van developed world, emerging markets en small caps is nu dus mogelijk met de drie NT fondsen daar.

Kopen kon kennelijk nog niet via de app, maar wel via de website link bij abn: https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/fund/NL0013552078

• Pistachenootje
  • Laatst online: 09-11 14:29
Rendement VT over 3 maanden (in USD): +15%
Rendement VWRL over 3 maanden (in EUR): +10%

Oorzaak volgens mij de zwakkere wordende dollar t.o.v. euro.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je fondsen genoteerd in verschillende valuta vergelijkt, moet je ook de valutakoers meenemen in het rendement van dat fonds.

Of maak het jezelf makkelijk, en vergelijk met VWRD ipv VWRL. Hetzelfde fonds, genoteerd in USD.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Wel een meer interessante vergelijking is het verschil tussen IWDA (iShares) en VWRL (Vanguard).
Op korte duur (herstel sinds maart) loopt VWRL beter, maar op lange duur (3 jaar) loopt IWDA beter.

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=0IS7&p=1

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 15-07-2020 08:40 ]

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:30:
Als je fondsen genoteerd in verschillende valuta vergelijkt, moet je ook de valutakoers meenemen in het rendement van dat fonds.
Precies wat ik zei toch? Oorzaak: zwakker wordende dollar.

Goede tip over VWRD. Bevestigt het punt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qunix Wordt daarin rekening gehouden met dividend van VWRL? Je kan dit controleren door te vergelijken met VWCE.

• Pistachenootje
@Qunix als er inderdaad dat verschil is dan wijst dat volgens mij maar op één ding: tegenvallende prestaties van EM. Want dat is het belangrijkste verschil tussen IWDA en VWRL.

• Qunix
Zr40 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:51:
@Qunix Wordt daarin rekening gehouden met dividend van VWRL? Je kan dit controleren door te vergelijken met VWCE.
De inception datum is 23 juli 2019 en dus niet oud genoeg om een goede vergelijking te maken. Andersom (iShares met distributing vs VWRL) kan ik niet vinden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan vergelijken op basis van de laatste 6 maanden, daar zijn al twee dividendbetalingen geweest. Is het gelijk (op een eventueel afrondingsverschil na), dan houdt die website op de juiste manier rekening met dividend en kan je prima VWRL gebruiken voor een vergelijking. Is het niet gelijk, houd dan in gedachten dat het dividend ontbreekt of verkeerd berekend wordt.

[ Voor 58% gewijzigd door Zr40 op 15-07-2020 09:35 ]

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 15:18
Wat zijn de plannen/acties geweest van mensen hier, die nog bijvoorbeeld VTI/VXUS bij DeGiro hebben waarbij voor deze US-domiciled aandelen sinds 30/6 DeGiro niet meer de 15% dividendbelasting uit de VS gaat terughalen?

De jaarlijkse kosten van VTI/VXUS gecombineerd stijgen hierdoor van 0.14% naar 0.44%, maar dat is nog steeds goedkoper dan de %0.56 van VWRL. Daarom heb ik nog niets gedaan, maar ben benieuwd of anderen hier door dit besluit van DeGiro actief zijn overgestapt zijn naar ABN&NT, of iets anders.

MrFOB van de financieel onafhankelijk blog schreef dat Lynx het telefonisch toegezegd werd dat je VTI/VXUS kon laten overschrijven van DeGiro naar Lynx (want Lynx haalt die 15% dividendbelasting (nog) wel terug), maar toen het puntje bij paaltje kwam krabbelde Lynx toch terug en kunnen ze geen VTI/VXUS overnemen.

[ Voor 9% gewijzigd door AceAceAce op 15-07-2020 09:55 ]

• Pistachenootje
@Qunix

Rendement 3 jaar Morningstar.nl
VWRL 6.65
IWDA 7.34
EMIM 2.23

88% IWDA 12% EMIM deed het iets beter dan VWRL.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Zr40 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:31:
Je kan vergelijken op basis van de laatste 6 maanden, daar zijn al twee dividendbetalingen geweest. Is het gelijk (op een eventueel afrondingsverschil na), dan houdt die website op de juiste manier rekening met dividend en kan je prima VWRL gebruiken voor een vergelijking. Is het niet gelijk, houd dan in gedachten dat het dividend ontbreekt of verkeerd berekend wordt.
Verschil komt denk ik door de +/- 10% in EM die VWRL heeft. Emerging Markets doen het al langere tijd minder goed.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 17:59

mark de man

Wij zullen doorgaan...

AceAceAce schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:53:
Wat zijn de plannen/acties geweest van mensen hier, die nog bijvoorbeeld VTI/VXUS bij DeGiro hebben waarbij voor deze US-domiciled aandelen sinds 30/6 DeGiro niet meer de 15% dividendbelasting uit de VS gaat terughalen?
Ik zelf stop nu alles in IWDA en IEMA, voornamelijk bij Degiro. Vind het ook wel zo prettig om nu helemaal geen dividend meer te ontvangen, maar dat het meteen weer wordt geinvesteerd. Zo heb ik er ook geen omkijken meer naar.

Join het DPC Whatpulse team

• magneetje
  • Laatst online: 06-11 13:20
Pistachenootje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:58:
@Qunix

VWRL 6.65
IWDA 7.34
EMIM 2.23

88% IWDA 12% EMIM is 6.7268 % vs VWRL 6.65%. De huidige verhouding is 88/12 was dat 3 jaar geleden ook zo? Wellicht dat daardoor dit minimale verschil ontstaat.

EDIT: Laat maar ik zie dat IWDA de MSCI World volgt en niet de zoals VWRL de FTSE All-World Index. Hierdoor houd je altijd verschillen.

[ Voor 14% gewijzigd door magneetje op 15-07-2020 10:32 ]

• JohanNL

De jaarlijkse kosten van VTI/VXUS gecombineerd stijgen hierdoor van 0.14% naar 0.44%, maar dat is nog steeds goedkoper dan de %0.56 van VWRL. Daarom heb ik nog niets gedaan, maar ben benieuwd of anderen hier door dit besluit van DeGiro actief zijn overgestapt zijn naar ABN&NT, of iets anders.

MrFOB van de financieel onafhankelijk blog schreef dat Lynx het telefonisch toegezegd werd dat je VTI/VXUS kon laten overschrijven van DeGiro naar Lynx (want Lynx haalt die 15% dividendbelasting (nog) wel terug), maar toen het puntje bij paaltje kwam krabbelde Lynx toch terug en kunnen ze geen VTI/VXUS overnemen.
Discussie omtrent VTI/VXUS laatst concludeerde toch wel dat je als Europeaan ( inc. Engels als nationale taal dus ) en bij een Europese broker zit hier afscheid van moet nemen.
Eind dit jaar worden ze ook automatisch voor je verkocht bij degiro omdat zij ervanaf willen.
Via de zoekfunctie met zoekterm " VTI " kun je hier meer over vinden.
En deze post is waardevol: Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
mark de man schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Ik zelf stop nu alles in IWDA en IEMA, voornamelijk bij Degiro. Vind het ook wel zo prettig om nu helemaal geen dividend meer te ontvangen, maar dat het meteen weer wordt geinvesteerd. Zo heb ik er ook geen omkijken meer naar.
Daar heb je juist ook weer een dividendlek en dan ben je effectief wellicht nog duurder uit dan wat VTI/VXUS nu effectief gaat kosten

[ Voor 2% gewijzigd door JohanNL op 15-07-2020 10:57 . Reden: Inhoudelijke correcties met dank aan Zr40 ]

• Pistachenootje
@JohanNL bij Lynx/IB mag ik gewoon mijn VTI/VXUS aanhouden voor zover ik weet.
magneetje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:29:
[...]

88% IWDA 12% EMIM is 6.7268 % vs VWRL 6.65%. De huidige verhouding is 88/12 was dat 3 jaar geleden ook zo? Wellicht dat daardoor dit minimale verschil ontstaat.

EDIT: Laat maar ik zie dat IWDA de MSCI World volgt en niet de zoals VWRL de FTSE All-World Index. Hierdoor houd je altijd verschillen.
Er is ook een verschil in kosten en dividend lek.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 15-07-2020 10:36 ]

• JohanNL
En de kosten die er buitenom het fonds worden gemaakt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Discussie omtrent VTI/VXUS laatst concludeerde toch wel dat je als Europeaan ( ex. Engels als nationale taal ) en bij een Europese broker zit hier afscheid van moet nemen.
Dat heeft echt werkelijk niets met de nationale taal te maken. Ik heb hier al vaak genoeg over geschreven, zoek naar mijn posts in dit topic waar ik "PRIIPs" of "MiFID" noem. Zoals deze.

Verder, dat je bij DEGIRO afscheid moet nemen van bepaalde ETF's is een zakelijke keuze van DEGIRO om kosten te besparen.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 15-07-2020 10:45 ]

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Dat heeft echt werkelijk niets met de nationale taal te maken. Ik heb hier al vaak genoeg over geschreven, zoek naar mijn posts in dit topic waar ik "PRIIPs" of "MiFID" noem. Zoals deze.

Verder, dat je bij DEGIRO afscheid moet nemen van deze ETF's is een zakelijke keuze van DEGIRO om kosten te besparen.
Ik zie het nu, heb ik de zoekfunctie zelf ook niet goed gebruikt :)

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 15:18
JohanNL schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Discussie omtrent VTI/VXUS laatst concludeerde toch wel dat je als Europeaan ( ex. Engels als nationale taal ) en bij een Europese broker zit hier afscheid van moet nemen.
Eind dit jaar worden ze ook automatisch voor je verkocht bij degiro volgens mij.
Dat is niet waar. Alleen @Crasheeee betoogde dat hij het wilt omzetten naar VWRL, maar zonder veel onderbouwing, laat staan een conclusie dat je afscheid moet nemen.

Daarnaast wordt VTI/VXUS niet automatisch verkocht: Er zijn 2 verschillende lijsten bij DeGiro waar we het hier over hebben:
  • Lijst van aandelen die je moet verkopen anders doet DeGiro het
  • Lijst van 2000 meest verhandelde US-domiciled aandelen waarvoor ze nog wel dividendbelasting gaan terughalen
Deze 2 lijsten gecombineerd dekken niet alle US-domiciled aandelen af. VTI/VXUS staan niet op beide lijsten, dus moet je concluderen dat je a) deze niet moet verkopen en b) DG geen dividendbelasting voor je gaat terughalen.

• Qunix
Zie ook MSCI vs. FTSE

[ Voor 10% gewijzigd door Qunix op 15-07-2020 10:48 ]

• magneetje

Ik heb nu alleen VWRL maar ik zit er wel aan te denken om VTI/VXUS of VT te gaan kopen via opties bij Lynx. Ik zie alleen een aantal problemen.

- Het lijkt me lastig om de juiste marktverhouding aan te met met VTI/VXUS omdat je ze bij opties per 100 koopt. Een mogelijkheid is om een deel gelijk weer te verkopen maar dan maak je ook weer extra kosten.
- Aankopen van VT inplaats van VTI/VXUS combinatie zou ook een optie kunnen zijn maar die heeft iets hogere kosten.
- Ik leg maandelijks een x bedrag in dat gaat niet aangezien ik gelijk 100 aandelen moet kopen bij opties, ik zou bijv VWRL kunnen aanhouden totdat ik genoeg heb om dit om te zetten.
- Ik moet me nog verdiepen in de Amerikaanse erfbelasting welke geldt voor VTI/VXUS en VT. Als ik op de VEB (Beleggingsproducten nr 6) lees hoeft deze niet te worden betaald vanwege het successieverdrag tussen Nederland en de Verenigde Staten.

Misschien ontbreekt nog iets in bovenstaand stuk...Is er hier al iemand die VTI/VXUS of VT aankoopt via opties?

• Hielko
Wat betreft de potentiële erfbelasting, dat is al wel eerder in dit topic aan bod gekomen, en is volgens mij totaal geen issue. Dan wat betreft het aankopen per 100, tja, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit op de lange termijn of je bijv elke maand wat koopt, of om de twee maand, of om de drie maand etc. Zolang je niet jaren hoeft te sparen om 100 aandeeltjes te kopen dan loopt dat wel los.

Of het nou echt de moeite waard is om perse voor VTI/VXUS te gaan als er ook andere alternatieven zijn met lage kosten die fiscaal efficiënt zijn, ben ik niet geheel overtuigd van. Overigens, als je wilt zijn er ook nog wel brokers te vinden waar je wel gewoon VTI/VXUS kan kopen. Moet je broker vinden die zich 99% richt op de US markt, maar tegelijkertijd wel klanten vanuit NL accepteert. Natuurlijk loop je dan wel het risico dat ze daar een keer hun proces aanpassen, en het daar ook niet meer mogelijk is.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:06

Vorig jaar heb ik mijn IVV/VXUS/BND (en ook VWRL) posities verkocht en overgegaan op NT-fondsen bij ING. Fondsen worden iedere maand automatisch aangekocht en ik heb niks te maken met het uitlenen van aandelen of het geldmarktfonds van Degiro.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:59:
Wat betreft de potentiële erfbelasting, dat is al wel eerder in dit topic aan bod gekomen, en is volgens mij totaal geen issue. Dan wat betreft het aankopen per 100, tja, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit op de lange termijn of je bijv elke maand wat koopt, of om de twee maand, of om de drie maand etc. Zolang je niet jaren hoeft te sparen om 100 aandeeltjes te kopen dan loopt dat wel los.

Of het nou echt de moeite waard is om perse voor VTI/VXUS te gaan als er ook andere alternatieven zijn met lage kosten die fiscaal efficiënt zijn, ben ik niet geheel overtuigd van. Overigens, als je wilt zijn er ook nog wel brokers te vinden waar je wel gewoon VTI/VXUS kan kopen. Moet je broker vinden die zich 99% richt op de US markt, maar tegelijkertijd wel klanten vanuit NL accepteert. Natuurlijk loop je dan wel het risico dat ze daar een keer hun proces aanpassen, en het daar ook niet meer mogelijk is.
Je hoeft natuurlijk niet in de VS op zoek te gaan naar een broker die je accepteert. Je hebt de mogelijkheid om, indien je EU broker dat ondersteunt, jezelf te herclassificeren als 'professional client' voor de MiFID regels. Vereist wel 500k vermogen, 200k handel per jaar (heb je er zo uit met een box hier en daar), en je verliest bepaalde beschermingen die retail clients genieten. En laten we eerlijk zijn, wanneer je vermogen dusdanig groot is dat de kleine besparing in TER significant wordt, dan haal je die 500k ook gemakkelijk.

• Pistachenootje
@magneetje Tastyworks kan ook nog. Daar kun je ze gewoon per stuk kopen. Is eerder besproken in dit topic.

• magneetje
Pistachenootje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:08:
@magneetje Tastyworks kan ook nog. Daar kun je ze gewoon per stuk kopen. Is eerder besproken in dit topic.
Dat is inderdaad een mogelijkheid alleen zou ik zelf niet kiezen voor een Amerikaanse broker. Ik ben meer op de hoogte en heb meer vertrouwen in het toezicht en de regelgeving binnen Nederland/Europa dan Amerika. Maar dit is natuurlijk een persoonlijke afweging. Ik zag ook dat er Tastyworks wat andere kosten zoals o.a uitboeken van geld $45 komen kijken.

• magneetje
Hielko schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:59:
Met de huidige koerst kost 1 optie van VTI +/-$16100 en VT+/- $5100. Afhankelijk van het bedrag dat je maandelijks over houd om te beleggen kan ik me voorstellen dat het voor een gemiddelde belegger op dit forum iets langer duurt dan een paar maanden. Als je 750 euro per maand belegd ben je al meer dan 21 maanden aan het sparen voor 1 optie VTI. Als je dit op een spaarrekening laat staan loop je toch een gemiddeld (historisch) rendement van +/- 7% p.j. mis. Tenzij je in de tussentijd VWRL koopt en het in een keer overzet zodra je het bedrag bij elkaar hebt.
In Nederland/ Europa zijn er zover ik weet geen brokers te vinden waar je VTI/VXUS gewoon kunt kopen buiten opties om, tenzij jij er een aantal weet te noemen?
Bij Amerikaanse brokers zijn er weer andere kosten en risico's omdat deze onder een ander toezicht en regelgeving vallen.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:51:
Morningstar returns zijn o.a. inclusief dividend.

Divide and conquer.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:58:
@Qunix

VWRL 6.65
IWDA 7.34
EMIM 2.23

VWRL 6.65 --> FTSE
IWDA 7.34 --> MSCI
EMIM 2.23
VUSA 10.90 --> S&P500

Divide and conquer.

• Qunix
Voor degene die de nieuwe versie van DEGIRO proberen, als je een favo lijstje aanmaakt moet je de app restarten (of browser refreshen). Hij is dan namelijk alle events kwijt blijkbaar. Goed getest, maar niet heus...

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:20
writser schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:10:
[...]

Goede vraag. Ten eerste: ik denk dat de startup portfolio wel degelijk wat waard is. Hoeveel precies, geen idee. Hier heeft iemand een gokje gedaan om de portfolio te waarderen, maar dat was pre-Corona. Als je denkt dat die hele portfolio nul waard is dan is GSJ1 uiteraard geen beste investering. Ik ben bepaald geen 'startup'-afficionado, daar ben ik te zuur voor. Er zit ook absoluut wat spul in hun portfolio waar ik mijn twijfels over heb maar bedrijven als Chrono24, Mister Spex en SoundCloud zijn wel degelijk wat waard.

Wat me hier het meeste aantrekt is

a) de 'margin of safety'. In maart handelde GSJ1 even rond de 1.10. Met 1 euro cash per aandeel kocht je de startup portfolio voor 1 miljoen. Deze staat op de boeken voor 23 miljoen. We kunnen discussiëren over wat deze portfolio precies waard is, maar ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken (en dat doe ik dus ook) dat hij meer dan 1 miljoen waard is. Wat me daar in sterkt is dat het bedrijf de afgelopen 1 a 2 jaar de portfolio heeft afgebouwd en dat de waarderingen van de verkochte 'stakes' niet compleet onzinnig bleken.

b) iets minder relevant, maar ik denk dat de gemiddelde internet startup relatief 'Corona-proof is'. Een website als Chrono24 of mister Spex doet het misschien zelfs redelijk goed in deze barre tijden. En ook de ontwikkelingskant: veel jonge mensen, thuiswerken is in de IT relatief makkelijk. Niet dat ik heel veel waarde hecht aan dit punt maar het is een bijkomstigheid.

c) een van de punten waar ik de meeste waarde aan hecht: veel bedrijven lullen wel over 'aandeelhouderswaarde' maar doen vervolgens precies het tegenovergestelde: herinvesteren in kansloze projecten, aandelen uitgeven, groei boven alles. Als je naar dit bedrijf kijkt zijn ze vrij consistent de afgelopen tijd: ze zeggen "onze koers is te laag dus we gaan niet herinvesteren en kopen aandelen terug". Dat lijkt me een zeer zinnige koers (en een die je niet vaak ziet in de startup wereld) en de afgelopen tijd hebben ze laten zien dat dat niet alleen een loos praatje is maar dat ze er ook naar handelen.

[...]

Zeker waar. En die losse flodder had wat mij betreft niet gehoeven. Te veel 'tech bro's' denken dat ze overal alles vanaf weten als ze wat geld verdiend hebben en (met uitzondering van Bill Gates en vast een paar anderen) ben ik daar skeptisch over. Maar goed, als de CEO verder gaat met de ingeslagen koers dan heb ik er vrede mee. Overigens heeft hij een aardige stake in het bedrijf (8%), heeft hij niet meegedaan aan de recent aandelenterugkoopprogramma's en heeft hij dit jaar nog wat aandelen bijgekocht (niet significant though). Ook een klein positief punt in elk geval. Geen insiders die hun eigen aandelen met bakken tegelijk verkopen.

En yes, uiteraard zijn er risico's. Geen enkele investering is perfect. Een lijstje nadelen:

a) Zoals je al zei: wellicht hebben hun participaties extra cash nodig gedurende deze crisis. En zullen exits lastig worden. Dat klopt. Heb ik een duidelijke kijk op hoe groot dit risico is en wat de impact is? Nee. Wel wil ik even de kanttekening plaatsen dat ze redelijk wat participaties bezitten en dat hun meeste posities maar kleine belangen zijn van 1% a 2%.

b) Duitse bedrijven mogen maar 10% van hun uitstaande aandelen per jaar terugkopen (link). Een groot dividend zal belastingimplicaties hebben. Het uitkeren van cash aan aandeelhouders kan dus een proces zijn wat een tijdje gaat duren. Dus als een paar bedrijven extra cash nodig hebben valt dat te overzien en GSJ1 zal in veel gevallen ook niet de cruciale geldverstrekker zijn.

c) compensatie: de vergoedingen voor de CEO, zowel voor doorlopende kosten als bonussen bij realisaties, zijn redelijk opaak. Zie ook de discussie in de blogpost waar ik net naar linkte. Op een Duits forum geeft de CEO zelf ook nog wat uitleg.

d) Ook is er natuurlijk een schaalprobleem. De vaste kosten bij een fonds van ~E30m vormen effectief een aardige 'expense ratio'.

e) mijn analyse kan volledig onjuist zijn, te oppervlakkig zijn of ik kan bepaalde dingen gemist hebben.

Samengevat: ik denk dat de 'startup' sector vorig jaar al aardig uit de gratie is geraakt (WeWork, Uber, etc) en daar komt nu de Corona-crisis nog bovenop - terwijl ik zelf inschat dat deze relatief minder impact heeft op startups dan op veel andere sectoren. Er zitten de nodige haken en ogen aan GSJ1 maar de huidige marktwaardering is zo laag, en de balans zo solide, dat als ze doorgaan op de huidige koers ik denk dat de kans zeer aannemelijk is dat dit een aardige investering is. We zijn al heel dicht in de buurt van een marktwaardering die geen, of zelfs een negatieve waarde toekent aan de investeringsportfolio. En dat is niet houdbaar als ze maar rustig doorgaan met de portfolio afbouwen en geld uitkeren aan aandeelhouders.

Het risico dat de Corona-crisis dit bedrijf de nek omdraait kan ik mee leven - ik denk dat er veel andere beleggingen zijn waar dat risico groter is en/of waar dat risico minder is ingeprijsd. De voornaamste reden die ik zie om van gedachten te veranderen is als ze van hun huidige strategie afstappen en toch weer geld gaan pompen in nieuwe investeringen.

Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe jaarverslag en verwacht dat volgend daarop (of om precies te zijn: volgend op de jaarvergadering) een nieuw terugkoopprogramma wordt gestart. Hopelijk kunnen ze wat aandelen op een habbekrats terugkopen. Het bedrijf wordt door de markt gewaardeerd als een risicovolle startup terwijl je (gechargeerd) zou kunnen zeggen dat het effectief een spaarrekening is.

Overigens is Rocket Internet een soortgelijke situatie, maar dan 100x groter. Ook een rotsvaste balans met bijna de hele market cap in cash.
http://www.german-startup...ement-as-of-15-july-2020/

Dat ziet er interessant uit, voor degenen die hier nog naar kijken.

Onvoorstelbaar!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-11 07:44
AceAceAce schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Dat is niet waar. Alleen @Crasheeee betoogde dat hij het wilt omzetten naar VWRL, maar zonder veel onderbouwing, laat staan een conclusie dat je afscheid moet nemen.

Daarnaast wordt VTI/VXUS niet automatisch verkocht: Er zijn 2 verschillende lijsten bij DeGiro waar we het hier over hebben:
  • Lijst van aandelen die je moet verkopen anders doet DeGiro het
  • Lijst van 2000 meest verhandelde US-domiciled aandelen waarvoor ze nog wel dividendbelasting gaan terughalen
Deze 2 lijsten gecombineerd dekken niet alle US-domiciled aandelen af. VTI/VXUS staan niet op beide lijsten, dus moet je concluderen dat je a) deze niet moet verkopen en b) DG geen dividendbelasting voor je gaat terughalen.
Dat klopt. Ik heb geen zin om elke keer te switchen als DEGIRO plots besluit dat ik mijn VTI/VXUS stukken moet verkopen, dan neem ik nu gewoon zelf het besluit om het direct om te zetten naar de huidige strategie. Dat het een lage TER heeft is mooi, maar je moet het wel in perspectief zien ;-) Ik vond het niet waard

• JohanNL
https://www.marketwatch.com/investing/stock/twtr

Schade lijkt nog mee te vallen bij de futures.

• Pistachenootje
Crasheeee schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:39:
[...]Dat klopt. Ik heb geen zin om elke keer te switchen als DEGIRO plots besluit dat ik mijn VTI/VXUS stukken moet verkopen, dan neem ik nu gewoon zelf het besluit om het direct om te zetten naar de huidige strategie. Dat het een lage TER heeft is mooi, maar je moet het wel in perspectief zien ;-) Ik vond het niet waard
De TER valt nog wel mee. Het is het dividend lek van VWRL wat echt een nadeel is. Totale kosten komen daarmee op 0.569% volgens deze berekening.

• Pistachenootje
magneetje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Dat is inderdaad een mogelijkheid alleen zou ik zelf niet kiezen voor een Amerikaanse broker. Ik ben meer op de hoogte en heb meer vertrouwen in het toezicht en de regelgeving binnen Nederland/Europa dan Amerika. Maar dit is natuurlijk een persoonlijke afweging. Ik zag ook dat er Tastyworks wat andere kosten zoals o.a uitboeken van geld $45 komen kijken.
Dat is wel een nadeel inderdaad. Ik probeer het van de positieve kant te bekijken: buy en hold wordt zodoende wel gemotiveerd ;)

Verder is het wel prettig dat ze geen transactiekosten hebben. En ze maken een zeer professionele indruk op me. Overboeking werd snel geregistreerd, uitvoering order was razendsnel.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 16-07-2020 09:33 ]

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 17:59

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Pistachenootje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 01:46:
[...]

De TER valt nog wel mee. Het is het dividend lek van VWRL wat echt een nadeel is. Totale kosten komen daarmee op 0.569% volgens deze berekening.
Dan valt IWDA ook nog mee met 0.455% :P Ik was juist in de veronderstelling dat het bij VWRL minder zou zijn, aangezien deze wel dividend uitkeert.

Join het DPC Whatpulse team

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wel of niet dividend uitkeren heeft niets met dividendlekkage van het fonds te maken. Dat is namelijk iets anders dan dividendbelasting die voor je wordt ingehouden en je als Nederlander kan verrekenen in de belastingaangifte.

Wat dan wel? Of het fonds zelf dividendbelasting is verschuldigd of niet kan verrekenen, voor dividend dat het zelf ontvangt. Dat is afhankelijk van het land waarin het fonds is gevestigd en de fiscale structuur van het fonds.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 16-07-2020 10:40 ]

• Longcat
writser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:09:
[...]

http://www.german-startup...ement-as-of-15-july-2020/

Dat ziet er interessant uit, voor degenen die hier nog naar kijken.
Wat vind je?

Op zich een gekke move toch? Tech VC dat PE erbij gaat doen. Geen idee wat voor PE, want dat bedrijf dat ze overnemen heeft geen website? Wel op een aantrekkelijke waardering kennelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 16-07-2020 12:01 ]

• JohanNL
Pistachenootje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 01:46:
[...]

Dat is wel erg hoog, voor dat geld kun je bijna wel een setje van actieve beleggingsfondsen kopen met een Nederlandse fonds structuur.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:10:
Wat dan wel? Of het fonds zelf dividendbelasting is verschuldigd of niet kan verrekenen, voor dividend dat het zelf ontvangt. Dat is afhankelijk van het land waarin het fonds is gevestigd en de fiscale structuur van het fonds.
Op Reddit wordt geregeld geroepen dat je beter in Actiam of NorthernTrust fondsen kunt stappen dan Vanguard of Ishares/Blackrock, omdat je dan geen dividendlek hebt. Klopt dat? Kunnen de twee eerstgenoemde wel voor het fonds de dividendbelasting terugvragen maar de laatste twee niet?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die fondsen waarvan dat gezegd wordt zijn gevestigd in Nederland en zijn fiscaal transparant. Dat betekent dat je als Nederlandse particuliere belegger in principe hetzelfde resultaat krijgt qua dividend als wanneer je de onderliggende assets direct in bezit zou hebben.

• Hielko
En als toevoeging, dat is over het algemeen heel gunstig. Je kan in Nederland over het algemeen de eerste 15% van de dividendbelasting verrekenen met de box 3 belasting, en daarmee heb je het allergrootste deel van alle dividendbelasting al te pakken. Voor de landen die meer dan 15% rekenen heb je potentieel een dividendlek, tenzij het fonds dat nog terug kan en wil vorderen (neem aan dat ze dat wel doen voor de wat grotere europese landen met dividendbelasting boven de 15%).

Overigens, kleine voetnoot, maar ik denk eigenlijk dat je als bezitter van een Northern Trust fonds regelmatig meer dividendbelasting verrekend in box 3 dan je zou kunnen doen als je de onderliggende aandelen direct zou bezitten. Japan heeft bijvoorbeeld 15% dividend tax, maar het verdragstarief waar je tegen kan verrekenen is 10%. Maar op de dividenduitkering van Northern Trust is het niet meer duidelijk vanuit welk land het komt, dus komt het allemaal in het 15% bakje, of niet?

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik vind het wel grappig om te zien hoe (on)handig die brokers zijn qua gebruik en hoe je dingen aankoopt, aangezien ik pas begin dit jaar (jaja beter te laat dan nooit ;)) ben begonnen. Fitvermogen is enorm retro en niet eens 2FA (ga ik nog wel aankaarten), maar kan wel doodsimpel met iDeal inleggen met een minimumorder van 25 euro dus geen geneuzel met orders en los prijzen invullen zoals bij Degiro.

Maar ik vind het wel prima zo, leuk dividend binnen vandaag zelfs. Zelfs toen het ruk ging midden in de pandemie, leverde 't meer op dan sparen. Heb het lang niet aangedurfd, maar nu voel ik me d'r wel relaxed bij eigenlijk, kan het missen en ik zie het wel over 20 jaar ofzo :)

DeGiro:
Vanguard FTSE AW
Vanguard S&P 500 UCITS ETF

Fitvermogen:
NN Information Technology Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 12-09-2020 16:49 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Longcat
@2Dutch 2FA is bij een partij als FitVermorgen niet cruciaal, toch? Je kan toch alleen geld in/uitboeken van/naar je tegenrekening en fondsen kopen/verkopen op NAV?

• Qunix
Longcat schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:02:
@2Dutch 2FA is bij een partij als FitVermorgen niet cruciaal, toch? Je kan toch alleen geld in/uitboeken van/naar je tegenrekening en fondsen kopen/verkopen op NAV?
Je kan ook andere gegevens inzien en dat soort dingen moeten vele malen beter beveiligd worden. Het gaat niet zo zeer om het bedrag overmaken, en ja het kan wel.

• Longcat
@Qunix Fair enough. 2FA is pas echt cruciaal als je directe toegang tot een beurs hebt. In dat geval kan je rekening namelijk helemaal leeggetrokken worden.

• writser
Longcat schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Wat vind je?

Op zich een gekke move toch? Tech VC dat PE erbij gaat doen. Geen idee wat voor PE, want dat bedrijf dat ze overnemen heeft geen website? Wel op een aantrekkelijke waardering kennelijk.
Zeg het maar, lastig. We hadden het hier laatst over reverse mergers en dit lijkt daar meer op. Het is niet zozeer het geval dat GSJ de PE-partij overneemt: de PE-partij brengt (als alles goed gaat) $1b - $3.5b aan AUM binnen en krijgt in ruil daarvoor een belang van 85% tot 95% in GSJ. De vraag is dus eerder: wat moet die PE-partij met een listing in Duitsland?

Een van de voordelen is wel dat, met de sharecount een stuk hoger en de nieuwe owners onder een lock-up, het een stuk eenvoudiger wordt om een groot tender offer te lanceren. In Duitsland mag je niet meer dan 10% van je eigen aandelen in een keer terugkopen. Dat maakte een return of capital tot nu toe erg omslachtig, ze mogen nu maar ~1m aandelen per jaar terugkopen. Maar als het aantal aandelen x10 gaat kunnen ze ineens alle huidige shareholders uitkopen (als die dat willen). Misschien is dat wel de bedoeling: huidige internet-portfolio snel liquideren of verkopen, groot tender offer voor de huidige shareholders en vervolgens heb je een listing van je eigen PE-shop zonder de legacy rotzooi.

Op zich denk ik dat het goed is dat er IETS gebeurt, de status quo was niet ideaal voor aandeelhouders: geen schaalvoordeel en het retourneren van kapitaal was lastig. Maar op dit moment is er nog wat te weinig informatie om echt iets zinnigs te kunnen zeggen over de transactie vind ik. Wie zitten er bijv. achter SGT? En waarom wordt GSJ in de transactie 'maar' op 2.35 gewaardeerd? Als ik de CEO goed begrijp hier dan komt er om 15:00 een 'fairness opinion' online met meer informatie. En hopelijk nog meer in de proxy voor de komende jaarvergadering.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 16-07-2020 14:30 ]

Onvoorstelbaar!

• Qunix
Je kan merken dat bij FitVermogen het druk is.

En terwijl ik dit type: "Wegens onderhoud zijn we tijdelijk niet bereikbaar"

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Qunix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:45:

Het was vlak nadat de berichten over dividend binnenkwamen pokketraag en niet meer te doen, genoeg te verbeteren aan de webkant daar ;) Overigens over de vriendelijkheid van de support niets te klagen: die reageert vlot en correct (viel me wat op mbt mail: failed its domain’s authentication requirements, inmiddels gefixed ook). Zal binnenkort als de boel weer up is eens een lijntje droppen over 2FA ;)
In theorie heb je gelijk, maar als iemand eenmaal binnen is en beetje sluw mailtjes gaat sturen ofzo, komen ze wel wat makkelijker binnen om data te wijzigen oid. Ik heb bij alles wat met geld te maken heeft of je persoonlijke data parkeert, toch wel graag dat er een laag tussen zit.

[ Voor 40% gewijzigd door 2Dutch op 16-07-2020 15:12 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• JohanNL
En daarover krijg je ook nog een mail binnen een halfuur ongeveer, als je dan snel bent kun je de heleboel ook nog tegenhouden want orders duren bij hen minimaal 1 werkdag.
Daarnaast kun je i.t.t. veel andere banken/brokers een lekker lang wachtwoord maken van tot een aantal van 99 tekens, met leestekens e.d. erin.
Het is dan wel weer zo dat je ook kunt inloggen met je emailadres, dus als jouw emailadres ( + eventueel wat andere gegevens ) uitlekken op het darkweb dan kun je wel weer van die vervelende hackertjes krijgen die proberen in te loggen.
Maarja, ik zou het ook niet weten wat zij nou echt met je account zouden willen doen wat voor hun eigen belang is.
Zou er dus ook niet zo druk over maken dat er geen 2FA is en de beveiliging dus sub-optimaal is.

• JohanNL
Qunix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:45:

Als je heel veel pagina's snel achterelkaar wilt laden krijg je dit volgens mij automatisch te zien.
Maar hun servers kunnen niet veel aan nee, je zou denken dat ze het daar altijd druk hebben :+

• Fuelke
  • Laatst online: 22:20

Fuelke

Forza Ferrari

K12 gaat ook hard deze week 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-qqg2hHgc7rFzXq5zbNR0NwfQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2K6x1KozxZCcQHbjgFCA9VuL.jpg?f=user_large

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Qunix
33 cent per aandeel (netto als ik het begrijp) per jaar per aandeel voor de NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund. Bij VWRL is dat afgelopen 4 kwartalen €1,36 per aandeel (bruto?).

• JohanNL
Qunix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:23:
33 cent per aandeel (netto als ik het begrijp) per jaar per aandeel voor de NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund. Bij VWRL is dat afgelopen 4 kwartalen €1,36 per aandeel (bruto?).
Bij het NN fonds is er nog Nederlandse dividendbelasting ingehouden, die je bij je IB weer terug kunt vragen.
VWRL is gestationeerd in Ierland en daardoor betaal je geen dividendbelasting over je ontvangen dividend, daarmee kun je dan ook niets terug vragen.

En normaal gesproken bij deze effecten heb je participaties ervan en geen aandelen ;)

• Pistachenootje
Qunix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:23:
Als je dat wil vergelijken moet je ook nog rekening houden met de prijs van één stuk. Dividend rendement is van beide ongeveer 2.7-2.8% volgens Morningstar.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:11
Longcat schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:13:
@Qunix Fair enough. 2FA is pas echt cruciaal als je directe toegang tot een beurs hebt. In dat geval kan je rekening namelijk helemaal leeggetrokken worden.
Ik werk in de cybersecurity en geloof me, 2FA is altijd cruciaal. Of je nou zaken wel of niet kunt aanpassen maakt niet uit, het gaat om welke informatie dan ook die gebruikt kan worden voor social engineering. Dit is risico nummer één van ons digitale tijdperk.

Reden voor mij om Fitvermogen een aantal jaar geleden heb opgezegd, naast hun enorm trage website en niet zo behulpzame klantenservice.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:40:
[...]

Zeker valide redenen, maar verklaren deze een factor tien verschil in waardering? Dat is een gigantisch verschil he. En zo veel groter dan MisterGreen is Fastned nou ook weer niet op dit moment. Disclaimer: ik heb geen bal verstand van laadstations; wellicht zijn die van MisterGreen technisch gezien hopeloos verouderd of zwak.
Gisteren is het prospectus gesuppleerd en daarin staat de overname beschreven. Het bedrijf dat het MisterGreen laadnetwerk bezit is dan wel overgenomen voor 1,98 miljoen aan aandelen, maar dit bedrijf heeft ook een lening uitstaan van 1 miljoen tegen 8,5% per jaar met een resterende looptijd van 6 jaar. Dat maakt de transactie al 2,98 miljoen waard.

Ook is in een eerder supplement de bewoording 'EBITDA break-even' verwijderd:
The following wording shall be deleted:
During 2019, Fastned passed operational EBITDA break-even, but due to network expansion costs and exceptional expenses reported a net loss of €12,034k.
And shall be replaced with:
During 2019, Fastned reported a net loss of €12,034k.
Overigens, in het verleden heb ik vaak gehoord dat die 6% obligaties duur zijn voor Fastned. En dat is gezien de totale schuld ook zeker een goed punt. Maar als 8,5% (met onderpand!) de rente is waartegen andere snellaadbedrijven onder normale omstandigheden kunnen lenen, dan zou je die 6% als goedkoper kapitaal kunnen zien. En zelfs op 6% is er nog voldoende interesse.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 17-07-2020 11:36 ]

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:22
Vanwege de extreem lage rente ben ik aan het kijken om te gaan beleggen. Heb wat linkjes doorgelezen in de openingpost maar kom er niet echt uit eigenlijk, kan iemand mij vertellen wat ik als eerste stap moet doen? Moet ik ergens een account aanmaken bij een exchange ofzo?

Zat zelf te denken aan indexfondsen en zag in verschillende topics meesman voorbij komen, Klopt het dat je daar een rekening aanmaakt en dat hun dan voor je gaan beleggen in die indexfondsen zodat je er zelf geen omkijken naar hebt? Wil het namelijk wel zelf doen en dan zou dat dus al niks zijn voor mij.

Daarnaast twijfel ik met hoeveel geld ik moet beginnen hiermee, wat denken jullie wat een goed start kapitaal is om te beginnen met beleggen?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 02:47:
[...]

Met turbo’s had je waarschijnlijk een vergelijkbaar resultaat kunnen hebben. Hangt er maar net van af of de koers redelijk geleidelijk omhoog gaat (in het voordeel van de Direxion Daily’s) of met veel fluctuaties zonder onder de stop-loss te komen (in het voordeel van de Turbo’s).
Direxion daily bull 3x SP500 heeft circa 23% per jaar opgeleverd van 7-november-2008-nu.
SP500 heef slechts circa 11% opgeleverd.

https://www.google.com/se...6QKHSbBBbwQ4dUDCAs&uact=5

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:11
dennis112 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:38:
Vanwege de extreem lage rente ben ik aan het kijken om te gaan beleggen. Heb wat linkjes doorgelezen in de openingpost maar kom er niet echt uit eigenlijk, kan iemand mij vertellen wat ik als eerste stap moet doen? Moet ik ergens een account aanmaken bij een exchange ofzo?

Zat zelf te denken aan indexfondsen en zag in verschillende topics meesman voorbij komen, Klopt het dat je daar een rekening aanmaakt en dat hun dan voor je gaan beleggen in die indexfondsen zodat je er zelf geen omkijken naar hebt? Wil het namelijk wel zelf doen en dan zou dat dus al niks zijn voor mij.

Daarnaast twijfel ik met hoeveel geld ik moet beginnen hiermee, wat denken jullie wat een goed start kapitaal is om te beginnen met beleggen?
Zoek even in het forum, want dezelfde vragen zijn al vele malen gesteld.

En wat betreft een goed startkapitaal, we hebben natuurlijk geen inzicht in je financiën. We kunnen wel zeggen dat je nu met een ton moet beginnen, maar als je 500 euro over hebt om te beleggen, doe je dat.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@dennis112 Niet bij een exchange maar bij een broker die toegang heeft tot de betreffende exchanges. Dat kan bijvoorbeeld DEGIRO of IB zijn, maar ook je eigen bank. Dan kan je zelf beleggen, in losse aandelen of ETF's. Als beginner zou ik je IB afraden, maar ook de brokers die 'gratis handel' aanbieden. Kies voor een Nederlandse partij. Eventueel overstappen kan altijd nog in de toekomst, zodra je wat ervaring hebt en beter weet wat je wensen zijn.

Partijen zoals Meesman zijn ook een mogelijkheid. Dan beleg je niet zelf, maar stort je een bedrag (eenmalig of periodiek) wat via ETF's of beleggingsfondsen belegd wordt in index trackers. Zeker een prima optie als je er geen omkijken naar wil hebben. Maar je geeft zelf aan dat niet te willen :P

Dan wat betreft hoeveel geld. Beleg alleen geld dat je van plan bent niet nodig te hebben in de komende 5+ jaar. Het liefst nog veel langer. En kom niet in de verleiding om je buffer te beleggen. Dat geld heeft immers een functie: onvoorziene uitgaven/tegenslagen opvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 17-07-2020 11:49 ]

• dennis112
Ah ok duidelijk. Ik heb 10-15 jaar geleden wel eens iets met Binckbank gedaan, is dat een goede partij om bij te beginnen?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
dennis112 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:49:
Ah ok duidelijk. Ik heb 10-15 jaar geleden wel eens iets met Binckbank gedaan, is dat een goede partij om bij te beginnen?
Ik heb geen ervaring met Binck. Wel kan ik je een aantal ideeen mee geven.

1. Hou altijd een x bedrag op je spaarrekening aan voor nood.

2. Kies een broker/bank uit die bij je past (kijk naar wat ze aanbieden).

3. Let op de kosten. Op termijn kan het erg duur worden.

4. Kijk of de broker.bank onder toezicht staat van bijvoorbeelde de AFM of Bafin of een andere instantie. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Nederlandse broker.

5. Laat je beleggingen niet uitlenen (tenzij je dat niet erg vindt).

6. Verdiep je in de mogelijkheden van beleggen. Aandelen, beleggingsfondsen, ETF, sprinters, hefbomen, trackers, futures, opites, etc.
Voor een beginner zijn ETF's en of beleggingsfondsen aan te raden.

7. Ga niet in paniek je beleggingen verkopen als het flink daalt. Rustig wachten, ze herstellen vanzelf (na een aantal weken/maanden/jaren).

8. Kies je strategie: Buy and hold? Day trading of wat anders?

9. Spreid je inleg. Koop bijvoorbeeld niet 1 aandeel van een bedrijf (of een paar). Zo verklein je de kans dat je een groot deel van je geld kwijt raakt mocht een bedrijf failliet gaan.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
dennis112 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:38:

Aanvullende opmerking nog op de al gegeven tips. Blijf aub van CFD's en derivaten (opties/futures) vandaan.

Koop 'groot' genoeg dat de transactiekosten enigzins in verhouding staan. Dus koop niet 8 stukjes RDSA ofzo, dan moet je procentueel gezien te veel goed maken om iets te verdienen. Koop tegelijkertijd 'klein' genoeg in dat je bij een eventuele neerval niet meer pijn hebt dan je hebben kan. Die pijngrens wordt naar mate je langer belegd op natuurlijke wijze automatisch opgerekt (kan ik uit ervaring vertellen ;))

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:56

Qwerty-273

Meukposter

Voordat je een broker uitkiest, is het raadzaam om te weten wat je wilt gaan doen als belegger. Er zijn erg veel kosten bij de verschillende partijen die behoorlijk uitéén kunnen lopen. Wel of geen transactiekosten, wel of geen kosten voor geld opnemen, wel of geen kosten om een account aan te houden, wel of geen kosten om op een bepaalde exchange te kunnen handelen, etc.
Als je een idee hebt wat voor soort beleggingen je wilt doen, kan je ook beter de kosten vergelijken die op jouw profiel van toepassing zullen zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• JohanNL
dennis112 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:49:
Die zijn zeker prima, hebben hun zaakjes meestal goed op orde*, maar zijn wel aardig duur vergeleken met de concurrentie.
*Ze schakelen soms 2FA uit omdat ze daar soms wat probleempjes mee hebben :X

Die gratis opties of beter gezegd de brokers waarbij je geen transactiekosten, bewaarloon of andere bankkosten betaald zijn wat mij betreft ook prima om mee te starten.
Dan kun je juist wel experimenteren met even een paar stukjes Shell te kopen bijvoorbeeld zonder dat je een heel hoog percentage van je inleg aan transactiekosten gaat.

• Qunix
phantom09 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Ik heb geen ervaring met Binck. Wel kan ik je een aantal ideeen mee geven.

1. Hou altijd een x bedrag op je spaarrekening aan voor nood.

2. Kies een broker/bank uit die bij je past (kijk naar wat ze aanbieden).

3. Let op de kosten. Op termijn kan het erg duur worden.

4. Kijk of de broker.bank onder toezicht staat van bijvoorbeelde de AFM of Bafin of een andere instantie. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Nederlandse broker.

5. Laat je beleggingen niet uitlenen (tenzij je dat niet erg vindt).

6. Verdiep je in de mogelijkheden van beleggen. Aandelen, beleggingsfondsen, ETF, sprinters, hefbomen, trackers, futures, opites, etc.
Voor een beginner zijn ETF's en of beleggingsfondsen aan te raden.

7. Ga niet in paniek je beleggingen verkopen als het flink daalt. Rustig wachten, ze herstellen vanzelf (na een aantal weken/maanden/jaren).

8. Kies je strategie: Buy and hold? Day trading of wat anders?

9. Spreid je inleg. Koop bijvoorbeeld niet 1 aandeel van een bedrijf (of een paar). Zo verklein je de kans dat je een groot deel van je geld kwijt raakt mocht een bedrijf failliet gaan.
Zoiets als dit als eerste stap voor beginners in de OP is ook wel een goed idee.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:02
Vraagje over dividend.

Waarom zit er soms zo'n lange tijd tussen record date en pay date?

Voorbeeld van 3M (van Investopedia website):

https://www.investopedia....ividend%20payment%20date.Afbeeldingslocatie: https://www.investopedia.com/thmb/HRryNWSvTZNowEzTU9Z9m-0zukE=/1113x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/3MWord-c3d696cde10640509f532aaa5e36791d.jpg

Bij het dividend van Augustus, zit een verschil van bijna een maand tussen record en pay date.

Bij ETF's werkt het vaak net zo als bij bedrijven, kan echt weken tussen zitten.

Hebben bedrijven/ETF's nu echt weken nodig om uit te zoeken waar het naar betaald moet worden, het geld op de juiste rekening zetten, geld in de juiste currency omzetten of iets dergelijks?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Qunix
Krekatos schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 04:58:
[...]

Ik werk in de cybersecurity en geloof me, 2FA is altijd cruciaal. Of je nou zaken wel of niet kunt aanpassen maakt niet uit, het gaat om welke informatie dan ook die gebruikt kan worden voor social engineering. Dit is risico nummer één van ons digitale tijdperk.
Ik vind FitVermogen nog meevallen vergeleken met Binck wat daar gebeurde...
Pistachenootje schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 02:12:
[...]

Als je dat wil vergelijken moet je ook nog rekening houden met de prijs van één stuk. Dividend rendement is van beide ongeveer 2.7-2.8% volgens Morningstar.
Dat is inderdaad beter om te gebruiken.

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Ben ondertussen kleine twee maand bezig en leer elke dag veel bij door dit topic te volgen, veel youtube filmpjes over beleggen te kijken, boeken te lezen en podcasts te luisteren. Ondertussen ongeveer 5k belegd en sta op een winst van ongeveer 150euro. Losse aandelen die ik nu bezit zijn Basic-Fit, Virgin, ABN en Volkswagen, daarnaast nog 3 ETF (VWRL, TGET, IWDA). Ben nog niet volledig belegd omdat ik eigenlijk nog een tweede corona golf verwacht. Wel stort ik maandelijks 500-750euro bij om alvast in de markt te zijn, ik beleg voor de lange termijn 20-30jaar. Mijn definitieve maandelijkse inleg ga ik aankomende weken eens berekenen, wil potjes overal voor gaan maken. Tot die tijd blijf ik mijn geld gespreid inleggen, in plaats van alles in een keer aan te kopen. Ik heb veel ervaring (3-5jaar intensief) in het wedden op sport wedstrijden en daar was bankrollmanagement key om op de langere termijn profit te maken. Over bankrollmanagement heb ik dan ook een vraag; hoe bepalen jullie hoe groot jullie een positie nemen in een bepaald aandeel?

Nu koop losse aandelen elke keer met hetzelfde totaalbedrag (500euro). Alleen Volkswagen heb ik een water grotere positie t.o.v. de rest. Graag wil ik in de toekomst toe naar een verhouding van 70% ETF en 30% "losse" aandelen. Alleen omdat ik nu nog maar kleine portfolio heb is her balanceren en telkens bij kopen slecht voor je rendement door alle transacties kosten, maar graag wil ik hier wat grip op krijgen. Hebben jullie nog tips hoe hier mee om te gaan of kunnen wellicht ervaringen delen? Of maak ik mij teveel zorgen en moet ik na een halfjaar- jaar eens gaan balanceren. Heb over het stukje bankrollmanagement voor beginners nog weinig tot geen informatie kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen.

Samenvatting: hoe bepaal je als beginner je positie in losse aandelen?

• JohanNL
@asdf25 Tja wellicht moet je als beginner dan eerst eens goed onderzoek doen naar of het überhaupt wel rendabel is voor jou om met een relatief kleine portefeuille constant te herbalanceren.
Er zijn wel opties om de kosten te drukken, zoals het gebruik van een broker die geen transactiekosten rekent, maar als je die niet wil gebruiken kun je beter naar eenvoudigere opties kijken.

In plaats van dat je telkens losse aandelen koopt met een totaalbedrag van €500 kun je dat wellicht dan beter opsparen totdat je een bedrag van €5000 hebt, bijvoorbeeld.
En de verhouding 70% ETF en 30% losse aandelen wellicht niet te nauwkeurig nemen, maar dit wat meer laten fluctueren totdat je hier actie tegen onderneemt om het weer volgens jouw verhouding op te delen.
Dus denk aan dat als het pas 10% afwijkt van de originele verhouding, dat je dan pas gaat herbalanceren om transactiekosten te besparen.

Wat je balans zou moeten zijn tussen losse aandelen en ETF's/indexfondsen is geen eenduidig antwoord op te geven en vooral iets persoonlijks.
Maar wil je vooral de markt zijn werk laten doen en volgen, dan stop je vooral daar je geld in, wil je meer eigen controle doe je meer in losse aandelen.
Wat jouw visie en mening daarover is moet je zelf bepalen :)

• dennis112
JohanNL schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:47:
[...]

Die zijn zeker prima, hebben hun zaakjes meestal goed op orde*, maar zijn wel aardig duur vergeleken met de concurrentie.
*Ze schakelen soms 2FA uit omdat ze daar soms wat probleempjes mee hebben :X

Die gratis opties of beter gezegd de brokers waarbij je geen transactiekosten, bewaarloon of andere bankkosten betaald zijn wat mij betreft ook prima om mee te starten.
Dan kun je juist wel experimenteren met even een paar stukjes Shell te kopen bijvoorbeeld zonder dat je een heel hoog percentage van je inleg aan transactiekosten gaat.
Heb je een voorbeeld van een broker die geen kosten rekenen? Zie dat Binck nu wel een actie heeft dat je 200 euro transactietegoed cadeau krijgt en de eerste 3 maanden geen service fee betaald dus denk dat ik daar begin en even kijk hoe het in zijn werk gaat. Kan ik altijd na die 3 maanden beslissen of ik naar een andere ga of alles laat staan daar.

Als ik het zo allemaal doorgelezen heb dan wil ik in aandelen gaan handelen of ETF's, iemand nog tips welke aandelen het meestal redelijk goed doen?

• JohanNL
dennis112 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:52:
[...]

Heb je een voorbeeld van een broker die geen kosten rekenen? Zie dat Binck nu wel een actie heeft dat je 200 euro transactietegoed cadeau krijgt en de eerste 3 maanden geen service fee betaald dus denk dat ik daar begin en even kijk hoe het in zijn werk gaat. Kan ik altijd na die 3 maanden beslissen of ik naar een andere ga of alles laat staan daar.

Als ik het zo allemaal doorgelezen heb dan wil ik in aandelen gaan handelen of ETF's, iemand nog tips welke aandelen het meestal redelijk goed doen?
Dat transactietegoed is ook maar 3 maanden geldig dus daar heb je uiteindelijk niet zoveel aan.

Korte samenvatting:
Bij Bux0 kun je gratis aandelen orders doen die worden uitgevoerd na 16:00 via de zogenaamde '' zero order'', geen bewaarloon/service fee.
Bij Trading212 kun je gratis handelen in aandelen en ETF's, geen beperkingen op ordertypes, geen bewaarloon/service fee.
Bovenstaande twee zijn wel beperkt qua aanbod, bij Binck heb je veel meer keuze aan aandelen maar ook opties, turbo's, obligaties e.d. zou je daar nog wat mee willen doen.

Bij DeGiro is het mogelijk om gratis te handelen in een aantal ETF's van de zogenaamde '' kernselectie '', wel beperkt aantal orders per maand anders betaal je alsnog transactiekosten, ook geen bewaarloon/service fee.
Wel aansluitkosten maar dat ging maar om 2,50 per jaar per beurs zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 17-07-2020 14:01 ]

• Deveon
  • Niet online
@asdf25 Zelf ben ik ook sinds kort begonnen en balanceer mijn portfolio enkel met aankopen van nieuwe aandelen/ETFs. Met €500 per maand zou je dan 1 á 2 kunnen kopen en de volgende maand bijvoorbeeld een ander. Naast mijn buitengewoon grote positie in Tesla (in verhouding tot de rest) heb ik Ahold, Randstad en Unilever voor het dividend en heb ik een duurzame ETF voor de westerse wereld, een duurzame ETF voor opkomende markten en nog een wat bredere ETF op de westerse markt waar ik het meeste op inzet.

Voor nu zit ik bij Flatex en Trading 212, maar verwacht dit jaar niet meer in te leggen. Voor volgend jaar wil ik eigenlijk een Nederlandse partij erbij om volledig automatisch ETFs aan te kopen maar voel mij daar ivm een potentieel tweede golf nog niet prettig bij. Uiteindelijk wil ik onderscheid maken in vermogen opbouw (automatisch aankoop van ETFs) en “hobbygeld” voor losse aandelen bij Trading 212. Gezien de meeste professionals de markt niet kunnen verslaan verwacht ik dat namelijk zelf ook niet te kunnen, maar het is leuk om te proberen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hmmm...
Brookfield Property REIT Inc heeft een bod uitgebracht op haar eigen aandelen en biedt een bedrag van USD 12 per aangemeld aandeel Brookfield Property REIT Inc. Het bod wordt pro rata afgewikkeld. Het aanmelden van 99 aandelen of minder krijgt voorrang op andere aanmeldingen.

Deadline: dinsdag 11 augustus 2020, 12:00 uur.
Noteert nu 11,2 USD.. iemand zin in 7% rendement?

Nog onbekend wanneer transactie plaats vindt, maar eind augustis is ex-dividend dus verwacht daarvoor al. Anders komt er namelijk nog eens 3% rendement bovenop (zo hoog is de yield momenteel; bijna 12% op jaarbasis).

Denk dat potentie evan 7-10% rendement over dergelijke korte periode geen slecht uitgangspunt is.

• Longcat
@Xanaroth Wat is de kans dat je niet al je aandelen aan ze kwijtraakt?

• DJTimo
Je hebt alleen garantie voor een tender van 99 stukjes. Als je er 100 aanbiedt (of meer) en ze zitten al vol krijg je ze mogelijk allemaal terug.
99 stukjes is wel erg weinig.

Deadline is 12 augustus. 5pm eastern

Met 99 stukjes kun je nu dus 80 cent p.a. pakken. Degiro rekent volgens mij (hoop dat ik het verkeerd gezien heb) €50,- voor het aanbieden van je stukken. Met geluk hou je er 3 tientjes aan over.

[ Voor 31% gewijzigd door DJTimo op 17-07-2020 18:46 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Longcat schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:22:
@Xanaroth Wat is de kans dat je niet al je aandelen aan ze kwijtraakt?
Onder de 99 heeft voorkeursbehandeling. Daarnaast zit er significante hoeveelheid bij een paar instellingen (ETFs van vanguard, blackrock), die zie ik niet meedoen vanwege de regels binnen de fondsen.. Daardoor zijn ze zo goedkoop, niet actief meedoen maar passief domweg index volgen.
DJTimo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:40:
Je hebt alleen garantie voor een tender van 99 stukjes. Als je er 100 aanbiedt (of meer) en ze zitten al vol krijg je ze mogelijk allemaal terug.
99 stukjes is wel erg weinig.

Deadline is 12 augustus. 5pm eastern

Met 99 stukjes kun je nu dus 80 cent p.a. pakken. Degiro rekent volgens (hoop dat ik het verkeerd gezien heb) €50,- voor het aanbieden van je stukken. Met geluk hou je er 3 tientjes aan over.
Klopt, maar heb mensen meer moeite doen voor minder (zoals rekening openen om 50,- welkomstbonus die 3-6 maanden op zich laat wachten). Dus vandaar mogelijk melden waard. Afhankelijk van de afwikkeling pak je zeg 80,- binnen 1 maand of 120,- als het langer wat duurt (want ex-div date).
Kan me zelf niet voorstellen dat ze dit over de ex-div date heen zullen tillen.

[ Voor 49% gewijzigd door Xanaroth op 17-07-2020 18:48 ]

• DJTimo
Xanaroth schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:46:
[...]

Klopt, maar heb mensen meer moeite doen voor minder (zoals rekening openen om 50,- welkomstbonus die 3-6 maanden op zich laat wachten). Dus vandaar mogelijk melden waard. Afhankelijk van de afwikkeling pak je zeg 80,- binnen 1 maand of 120,- als het langer wat duurt (want ex-div date).
Kan me zelf niet voorstellen dat ze dit over de ex-div date heen zullen tillen.
oh ik waardeer absoluut de vermelding! :9 Persoonlijk vind ik het teveel moeite voor te weinig upside. Bij een odd lot regeling van 999 stukken had ik nog wel willen overwegen. :)

• writser
Zr40 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Overigens, in het verleden heb ik vaak gehoord dat die 6% obligaties duur zijn voor Fastned. En dat is gezien de totale schuld ook zeker een goed punt. Maar als 8,5% (met onderpand!) de rente is waartegen andere snellaadbedrijven onder normale omstandigheden kunnen lenen, dan zou je die 6% als goedkoper kapitaal kunnen zien. En zelfs op 6% is er nog voldoende interesse.
Die 6% voor een lening zonder onderpand is voor Fastned geen slechte deal. De slechte deal wordt gemaakt door alle naïeve particuliertjes die denken dat het een goed idee is om deze obligaties te kopen. De verstrekker van de lening aan MisterGreen krijgt meer rente EN heeft werkelijk alles dat los en vast zit als onderpand. En MisterGreen heeft op het eerste gezicht ook nog eens een veel lagere schuldenlast (relatief gezien).

Ik zeg het niet graag, maar ik zou bijna nog liever de aandelen kopen .. :P De obligaties zijn qua risicoprofiel ook effectief aandelen, maar de upside is beperkt tot 6%.

[ Voor 20% gewijzigd door writser op 17-07-2020 21:42 ]

Onvoorstelbaar!

• Longcat
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort overstap op die extreem saaie indexfondsen via de grootbank. Dit vanwege het beschikbaar komen van een lump sum en een nieuwe functie waarbij er veel restricties liggen op het handelen in aandelen. Even een aantal checks:
- NT lijkt lichtelijk goedkoper dan IWDA (TER 0.15% vs 0.18%). Voordeel van minder dividendlek bij NT. Dit kan je enigszins wegstrepen tegen de beheerkosten bij de bank
- Welk van de banken is goedkoper*? Het lijkt te gaan tussen Rabo en ABN. Rabo is iets duurder, maar is gemaximeerd op 100 euro per kwartaal. Dat wordt bereikt bij ~235k. Voordat je aan 400 euro kosten per jaar zit, heb je bij ABN ~365k belegd
- Geven Rabo en ABN de mogelijkheid om wekelijks aan te kopen? Ik wil de lump sum inleggen gedurende 1 jaar en voel me een stuk beter bij een week frequentie dan maand

*ik heb uiteraard de zoekfunctie gebruikt, maar eerdere vergelijkingen incl. de calculator gaan vooral om maandelijks inleggen van scratch

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 18-07-2020 10:41 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:38:
- Geven Rabo en ABN de mogelijkheid om wekelijks aan te kopen? Ik wil de lump sum inleggen gedurende 1 jaar en voel me een stuk beter bij een week frequentie dan maand
Bij de Rabobank kun je standaard maandelijks of minder frequent (per kwartaal, per half jaar) inleggen. Ik denk dat je wel ongeveer wekelijks kan inleggen door 4 verschillende maandopdrachten te maken maar of dat heel handig loopt weet ik niet. Je kunt in ieder geval wel begin en einddata opgeven, dus ik denk dat je dan de dag van de maand kiest waardoor vier opdrachten redelijk gespreid over de maand zullen zijn.

• Longcat
Verwijderd1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat je wel ongeveer wekelijks kan inleggen door 4 verschillende maandopdrachten te maken maar of dat heel handig loopt weet ik niet.
:r
Ik zoek meer naar iets dat neerkomt op 'elke maandag, koop x, y, z'.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:01

Zenix

BOE!

Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Ik zie het probleem niet. Gewoon vier maandelijks aankopen periodiek instellen op maandag en je bent klaar. Voor het is uitgevoerd ben je wel drie dagen verder. Dus een exacte datum of dag kopen bij fondsen is er sowieso al niet bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 18-07-2020 10:57 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Denk je dat de maandagen gunstiger zijn dan de 1e, 9e, 16e, en 22e van elke maand? Dat het geen beursdag is hoeft voor het opgeven van de opdracht niet uit te maken, die kun je natuurlijk ook in het weekend inschieten.

Verder zou ik kijken naar het aanbod (wil je het NT small cap fonds ook?) en andere overwegingen. Of een paar orders nou op dinsdag of woensdag uitgevoerd worden in plaats van maandag zal op de lange termijn ook niet uitmaken (en op de korte termijn waarschijnlijk ook niet). ;)

• Longcat
Zenix schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Ik zie het probleem niet. Gewoon vier maandelijks aankopen periodiek instellen op maandag en je bent klaar. Voor het is uitgevoerd ben je wel drie dagen verder. Dus een exacte datum of dag kopen bij fondsen is er sowieso al niet bij.
Die opdrachten vallen dan toch om de haverklap in het weekend?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:01

Zenix

BOE!

Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:59:
[...]

Die opdrachten vallen dan toch om de haverklap in het weekend?
Maakt niet uit. Dan gaat die gewoon op de maandag.

• Longcat
Verwijderd1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Denk je dat de maandagen gunstiger zijn dan de 1e, 9e, 16e, en 22e van elke maand? Dat het geen beursdag is hoeft voor het opgeven van de opdracht niet uit te maken, die kun je natuurlijk ook in het weekend inschieten.
Gaat me meer om het afschrijven. Ik heb niet continu duizenden euro's op de rekening staan.
Verwijderd1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Verder zou ik kijken naar het aanbod (wil je het NT small cap fonds ook?) en andere overwegingen. Of een paar orders nou op dinsdag of woensdag uitgevoerd worden in plaats van maandag zal op de lange termijn ook niet uitmaken (en op de korte termijn waarschijnlijk ook niet). ;)
Zelfde als m'n huidige degiro portefeuille, oftewel een mix van world, EM en small caps. Nogmaals, ik heb geen voorkeur voor een specifieke dag in de week. De gedachte is meer: op maandag (of dinsdag of whatever) moet ik even wat geld overmaken zodat de incasso goed loopt. Een vaste dag is wat makkelijker te herinneren.

[ Voor 47% gewijzigd door Longcat op 18-07-2020 11:02 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:00:
[...]

Gaat me meer om het afschrijven. Ik heb niet continu duizenden euro's op de rekening staan.

[...]

Zelfde als m'n huidige degiro portefeuille, oftewel een mix van world, EM en small caps.
Als je twee weekbedragen erop hebt staan (als buffer) en vanaf het begin iedere maand vier weekbedragen erbij stort, eventueel automatisch (als je eigenlijk bij een andere bank zit), dan moet dat geen probleem zijn. De tegenrekening is (bij de Rabobank in ieder geval) gewoon je betaalrekening, dus daar gebeurt verder niets mee (volgens mij ook geen negatieve rente tot een flink bedrag).

NT small cap heeft de Rabobank volgens mij (nog) niet. Abn Amro volgens mij wel, maar dat zou je nog na moeten kijken. Als dat een deal breaker is kun je daar denk ik beter op filteren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Longcat Maak je het jezelf niet ingewikkelder dan noodzakelijk?

Waarom wekelijks en niet maandelijks? Je doet al aan DCA over een jaar en dat zou met een maandelijkse aankoop in 12 perioden zijn. Heel veel meer noemenswaardige spreiding in aankoopmoment ga je niet krijgen door dat jaar in 52 perioden op te delen.

Stel dat je 1 januari 2020 was begonnen; iedere 1e handelsdag van de maand koop je voor 1/12e van de lump sum aan. Dan had je net het dal van midden maart gemist! Maar dit betreft slechts 1/12e van je inleg. En op de 1e handelsdag van april had je nog steeds bijna evenveel profijt gehad van het dal (slechts een +5% herstel op dat moment).

Had je wekelijks ingelegd, dan had je met 2x 1/52e deel van je inleg tegen een iets gunstigere koers kunnen kopen dan bij een aankoop op 1 april. Voordeel van 5%. Maar de inleg is dan ook een stuk kleiner, effectief voordeel is dan nog maar +2,5%.

Hetzelfde geldt voor de piek van midden februari, ook circa 5% verschil ten opzichte van de 1e dag van de maand. Dat nadeel had je dan ook meegenomen.

Ik verwacht dat het voordeel van wekelijks ipv maandelijks aankopen zeer dicht tegen 0% aan zit.

Denk je echt dat wekelijkse inleg voor jou beter is dan maandelijks? En weegt dat op tegen de extra transactiekosten?

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 18-07-2020 11:56 ]

• JohanNL
En gewoon handmatig elke maand wat overboeken en een aankoop plaatsen is ook nog een optie.
Dat het allemaal niet zo nauwkeurig gaat zou niet ten koste moeten gaan van je rendement op de lange termijn.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:59:
Dat het allemaal niet zo nauwkeurig gaat zou niet ten koste moeten gaan van je rendement op de lange termijn.
Eens, behalve als dat zou leiden tot niet-rationele beslissingen, zoals "de markt stijgt/daalt/blijft gelijk, dus ik koop minder/meer of ik koop nu wat eerder/later."

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 18-07-2020 12:05 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.