Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.546 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Vincentsmit11 Trading 212 bied ook ETFs aan hé, helaas kan je alleen niet zoeken op ISIN..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Deveon schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:37:
@Vincentsmit11 Trading 212 bied ook ETFs aan hé, helaas kan je alleen niet zoeken op ISIN..
Klopt, de reden dat ik even op degiro ging zoeken is omdat het aanbod daar normaal gesproken wat groter is. Het liefst haal ik inderdaad alles op Trading212, super fijn platform zonder transactiekosten :*)

Meeste ETF's met financiele dienstverlening gaan in op de banken sector, misschien denk dat ik zelf maar een soort van ETF samen ga stellen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Vincentsmit11 op 23-06-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:30
@Vincentsmit11 US based ETFs zijn wel te verkrijgen bij Tastyworks. Geen transactiekosten, wel kost overmaken 20,- via Currencyfair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:40:
@Vincentsmit11 US based ETFs zijn wel te verkrijgen bij Tastyworks. Geen transactiekosten, wel kost overmaken 20,- via Currencyfair.
Toch wel grappig. Men zoekt US based ETFs omdat de TER daarvan over het algemeen enkele basispunten lager is dan de vergelijkbare ETFs die je wel direct kan aankopen, en de oplossing is een US broker die niets van doen heeft met de Euro en je dus flinke kosten moet maken voor valutaconversie. Om nog niet te spreken over alle belastingaspecten waar je op deze manier mee te maken krijgt. Het middel ontgaat het doel.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 23-06-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:44:
[...]

Toch wel grappig. Men zoekt US based ETFs omdat de TER daarvan over het algemeen enkele basispunten lager is dan de vergelijkbare ETFs die je wel direct kan aankopen, en de oplossing is een US broker die niets van doen heeft met de Euro en je dus flinke kosten moet maken voor valutaconversie. Om nog niet te spreken over alle belastingaspecten waar je op deze manier mee te maken krijgt. Het middel ontgaat het doel.
Haha klopt, hier ga ik me niet mee bezig houden. Overigens de reden dat ik bij Trading212 zit is uberhaupt geen transactiekosten voor mijn gehele portfolio, fractional shares (voor mij heel belangrijk) en een fijne interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:59
[...]

Als je met grotere bedragen werkt en voor de LT wilt beleggen moet het wel uitkomen.
Maar inderdaad niet voor iedereen de beste manier.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 09:01
phantom09 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:18:
[...]

En over 1 maand baal je dat je verkocht hebt omdat Galapagos nog iets meer waard geworden is.
Dat kan, Galapagos is de afgelopen dagen een mooi daytrading aandeel geworden. Dus ik koop en verkoop constant nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Als je met grotere bedragen werkt en voor de LT wilt beleggen moet het wel uitkomen.
Maar inderdaad niet voor iedereen de beste manier.
Maar wat is een 'groter bedrag'? Sowieso komt het niet uit als je ook periodiek wil inleggen.

Als je een flink kapitaal hebt om in te leggen, dan heb je ook bij Europese brokers bepaalde routes om toch aan de US-based ETFs te komen:

1. Koop ze via opties (alleen voor de ETFs die opties hebben, en aankoop in veelvoud van 100 stuks)
2. Word gezien als 'professional client' voor de MiFID regels (verlies je wel bepaalde beschermingen die 'retail clients' hebben, en vereist een kapitaal van 500k en handel van minimaal 200k per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Kosten van valuta conversie begrijp ik, maar dat valt erg mee met Currencyfair.

Belasting aspecten? Met het VS verdrag en een W-8 formulier zal er toch geen groter dividend lek zijn dan voor bijvoorbeeld een ETF based in Ierland?

Feit blijft natuurlijk wel dat je in de VS bepaalde ETFs kan kopen die in Europa niet eens bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:56:
[...]
Belasting aspecten? Met het VS verdrag en een W-8 formulier zal er toch geen groter dividend lek zijn dan voor bijvoorbeeld een ETF based in Ierland?
Een W-8BEN formulier regelt alleen de withholding tax, voor zover de US broker daar aan meewerkt. Zie bijvoorbeeld Dividend belasting US - W8-BEN formulier invullen - de poster moest aan zijn US broker uitleggen hoe het belastingverdrag precies werkt 8)7

Maar withholding tax is lang niet het enige belastingaspect waar je mee te maken kan krijgen. Zie maar eens een jaaropgaaf te krijgen; een US broker zal die niet kunnen verstrekken op de manier die wij gewend zijn. In plaats daarvan krijg je een opgaaf volgens de standaarden van de IRS.

Dat is uiteraard in US dollars. Je moet op eigen verantwoordelijkheid de juiste wisselkoersen opzoeken op diverse data; uiteraard 1 januari, maar ook die van de data waarop buitenlandse bronbelasting is ingehouden. Met een beetje pech krijg je alleen totalen te zien. Voor US persons natuurlijk prima, maar onze belasting werkt met Euro en heb je dus de juiste wisselkoers nodig.

En dat zijn nog maar de belastingaspecten die ik zo snel in een paar minuten kan verzinnen. Wie weet is er nog meer.
Kosten van valuta conversie begrijp ik, maar dat valt erg mee met Currencyfair.
Heb je al ooit nagedacht over de weg terug? Over 15 jaar wanneer je alles verkoopt. Iets met AML en 'ongebruikelijke transacties' die door je bank opgemerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dat met die wisselkoers is toch niet zo'n probleem, daarvoor hebben we https://www.ecb.europa.eu...rofxref-graph-usd.en.html en calc.exe :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De weg terug maak ik me geen zorgen over, zolang je maar goed kunt onderbouwen waar het geld van afkomstig is.

Belasting jaar opgave heb ik me nog niet in verdiept.

Die andere poster, @flipjevandejam, zit ook bij Tastyworks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:13:
Dat met die wisselkoers is toch niet zo'n probleem, daarvoor hebben we https://www.ecb.europa.eu...rofxref-graph-usd.en.html en calc.exe :p
Ja. Het punt is, vind je dit, en alle andere aspecten waar je bij een US broker mee te maken krijgt om die paar basispunten te besparen (min de extra kosten), de moeite waard?

Als je kapitaal dusdanig groot is dat 'een paar basispunten' een noemenswaardig verschil maakt, dan haal je ook makkelijk de criteria om gezien te worden als 'professional client'. Dan kan je het gewoon via een Europese broker blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:18:
[...]
Als je kapitaal dusdanig groot is dat 'een paar basispunten' een enorm verschil maakt, dan haal je ook makkelijk de criteria om gezien te worden als 'professional client'. Dan kan je het gewoon via een Europese broker blijven doen.
Ik heb gezocht om de eisen aan zo'n account te vinden bij Lynx maar kan het niet direct vinden. Jij wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Ik heb gezocht om de eisen aan zo'n account te vinden bij Lynx maar kan het niet direct vinden. Jij wel?
https://ibkr.info/node/3298

Onder "Re-categorisation as Professional Client", punt 2, staan de eisen benoemd.

En bovenaan de pagina staat een samenvatting van de beschermingen die je specifiek als Retail Client hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 23-06-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:24:
[...]

https://ibkr.info/node/3298

Onder "Re-categorisation as Professional Client", punt 2, staan de eisen benoemd.

En bovenaan de pagina staat een samenvatting van de beschermingen die je specifiek als Retail Client hebt.
Bedankt. Als ik het goed begrijp zou ik het kunnen aanvragen als ik tenminste 500k heb staan. Qua transactie volume haal ik het wel. Als ik wat van mijn andere rekeningen zou sluiten en dat zou overhevelen naar IB zou ik wel aan de 500k komen. Dan ben ik nog afhankelijk van of ze ja zeggen. Enig idee hoe makkelijk/moeilijk ze daar in zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Bedankt. Als ik het goed begrijp zou ik het kunnen aanvragen als ik tenminste 500k heb staan. Qua transactie volume haal ik het wel. Als ik wat van mijn andere rekeningen zou sluiten en dat zou overhevelen naar IB zou ik wel aan de 500k komen. Dan ben ik nog afhankelijk van of ze ja zeggen. Enig idee hoe makkelijk/moeilijk ze daar in zijn?
Op zich is overhevelen niet noodzakelijk. De enige harde eis voor accountwaarde is 50k. Die 500k is niet een garantie voor IB, maar een eis vanuit de regelgeving. Als je het niet bij IB hebt staan dan moet je aantonen dat je elders voldoende kapitaal hebt staan om de 500k grens te passeren. Als het bij IB staat is het natuurlijk wel makkelijker om het transactievolume te halen. :P

Ik heb zelf geen ervaring met deze procedure. Ik voldoe bij lange na niet aan het criterium voor transactievolume, ondanks dat ik een hele berg losse posities heb. Maar ik ga er van uit dat als je aan de genoemde eisen voldoet en je dit voldoende kan aantonen, ze er niet moeilijk over doen.

Wat wel relevant is, is dat je moet blijven voldoen aan de criteria. Als je je nu laat herclassificeren als 'professional client', maar volgend jaar voldoe je niet meer aan het criterium voor transactievolume, dan staan de regels niet toe dat je gezien blijft worden als 'professional client'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:09

3DDude

I void warranty's

DJTimo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:39:
Zou het vreemd vinden als de CEO niet wordt opgpakt.

German prosecutors may seek arrest of former Wirecard executives

MUNICH (Reuters) - German prosecutors may issue arrest warrants against former Wirecard bosses Markus Braun and Jan Marsalek as they investigate how $2.1 billion went missing from the electronic payments company, two sources said on Monday.

Both executives are Austrian citizens and there is a risk that they may attempt to flee, added the sources, who were familiar with the matter and spoke on condition of anonymity.

Lawyers for Braun, who resigned as Wirecard’s CEO on Friday, and Marsalek, who was fired on Monday, declined comment.
Topman Wirecard gearresteerd wegens verdenking boekhoudfraude.

Braun, heeft zichzelf maandag avond gemeld bij justitie, liet het OM weten.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
3DDude schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Topman Wirecard gearresteerd wegens verdenking boekhoudfraude.

Braun, heeft zichzelf maandag avond gemeld bij justitie, liet het OM weten.
en op dit moment +15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ja, nadat er een paar dagen lang -40%~ af ging...

Dit was altijd al een aandeel waarbij de markt het niet altijd even goed wist wat het nou waard was en je enorme uitschieters had in de koers.
Dat is natuurlijk nu alleen nog erger geworden doordat er nog meer onzekerheid bij is gekomen als in dat het wellicht binnenkort helemaal gedaan is en het bedrijf failliet wordt verklaard of dat er toch nog wat positief nieuws komt waarmee het bedrijf wellicht weer kan voortbestaan.

Dus de (dag)koersen zeggen niet zoveel :)
Dit aandeel wordt nu gedomineerd door speculanten, zowel long als short, iets waar je als '' gewone '' belegger niet met een serieus bedrag wilt instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Bestaan er opties of vergelijkbare producten met een lagere multiplier dan 100?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, mini-opties, maar die zijn er vrijwel geen. En voor de paar effecten die ze wel hebben is de liquiditeit veel lager (dus grotere spreads) en de commissies niet lager (dus 1 mini is niet goedkoper om te verhandelen dan 1 gewone optie).

Als je ze overweegt omdat gewone opties te groot zijn voor je portfolio, dan zou ik eerder aanraden om helemaal weg te blijven van opties totdat je portfolio wat is gegroeid.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 23-06-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:48:
Als je ze overweegt omdat gewone opties te groot zijn voor je portfolio, dan zou ik eerder aanraden om helemaal weg te blijven van opties totdat je portfolio wat is gegroeid.
Dank.

Achtergrond van mijn vraag is dat ik graag opties zou schrijven op mijn AMZN positie, maar de underlying value van USD 270.000 wat groot vind 8)7

Ik zie dat er inderdaad mini options AMZN (multiplier 10x) bestaan, maar helaas niet bij mijn brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:37
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Op zich is overhevelen niet noodzakelijk. De enige harde eis voor accountwaarde is 50k. Die 500k is niet een garantie voor IB, maar een eis vanuit de regelgeving. Als je het niet bij IB hebt staan dan moet je aantonen dat je elders voldoende kapitaal hebt staan om de 500k grens te passeren. Als het bij IB staat is het natuurlijk wel makkelijker om het transactievolume te halen. :P

Ik heb zelf geen ervaring met deze procedure. Ik voldoe bij lange na niet aan het criterium voor transactievolume, ondanks dat ik een hele berg losse posities heb. Maar ik ga er van uit dat als je aan de genoemde eisen voldoet en je dit voldoende kan aantonen, ze er niet moeilijk over doen.

Wat wel relevant is, is dat je moet blijven voldoen aan de criteria. Als je je nu laat herclassificeren als 'professional client', maar volgend jaar voldoe je niet meer aan het criterium voor transactievolume, dan staan de regels niet toe dat je gezien blijft worden als 'professional client'.
Dat alles is dus voor velen teveel red tape en te hoge bedragen.
In welk scenario komt iemand met buy&hold ooit aan 200k volume/jaar?

Je hebt op zich terechte feedback mbt belasting, alhoewel dit niet verder strekt dan de W8-BEN en het omgerekende totaal opgeven in de IB. Welke obstakels zie je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flipjevandejam schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Dat alles is dus voor velen teveel red tape en te hoge bedragen.
In welk scenario komt iemand met buy&hold ooit aan 200k volume/jaar?
Open 3 box spreads per jaar à 60k (moet makkelijk kunnen met >500k accountwaarde) en je bent er al bijna.
Je hebt op zich terechte feedback mbt belasting, alhoewel dit niet verder strekt dan de W8-BEN en het omgerekende totaal opgeven in de IB. Welke obstakels zie je nog meer?
Ik zie verder geen concrete obstakels want ik heb dit pad niet bewandeld, maar ik verwacht dat internationale transacties, en internationale accounts al helemaal (waarbij ik 'internationaal' definieer als 'buiten EER') een aantal haken en ogen hebben die je vooraf niet aan had zien komen.

Om maar iets te noemen: de US broker werkt op basis van US recht, wat best wel anders in elkaar steekt dan het recht in Europa. Zolang alles goed gaat is dat natuurlijk geen probleem. Zolang het goed gaat. Jij als inwoner van Nederland hebt geen ervaring met US recht en kent de relevante verschillen niet. Ik ook niet trouwens.

En ook niet geheel onbelangrijk: je bent een van de weinigen die dit proberen te doen. Je zal weinig ervaringsdeskundigen vinden, en vraag je om advies, dan zou je zelfs verkeerde adviezen kunnen krijgen omdat de meeste adviseurs hier nooit mee te maken krijgen en je situatie mogelijk verkeerd interpreteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 23-06-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
JohanNL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:28:
[...]

Ja, nadat er een paar dagen lang -40%~ af ging...
Ik gok op een overreactie en wellicht staat het over een jaar weer op €50-60 dat zou bijna 300-400% rendement zijn, daarom voor een laag bedrag gekocht.

Mentaal is dit al afgeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Ok. Maar dan zou je dus wel 1 jaar professional kunnen zijn, alles kopen wat je nog hebt (Amerikaanse ETFs), en dan het jaar daarna weer terug naar normaal en dan jaren lang buy en hold? Dat zou toch mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Maaarkske86 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:17:
[...]

Ik gok op een overreactie en wellicht staat het over een jaar weer op €50-60 dat zou bijna 300-400% rendement zijn, daarom voor een laag bedrag gekocht.

Ik zou hier maar niet te hard roepen dat je bent ingestapt :P

Maar wil je long gaan dan zijn opties ook wellicht interessant, er worden fikse premies betaald voor put opties.
Op Binck zie ik zoal dat men zonet nog bereid is/was 7,30 te betalen voor de put optie WCQ 17 jul 2020 15,00, dan moet de koers dus onder de €7,70 gaan wil je hier verlies op maken ( niet rekening houdende met kosten van je broker )
Mocht de koers echter sky-high gaan dan moet je het natuurlijk doen met de betaalde premie, maar alsnog is dit wellicht een mooie tussenweg om met wat minder risico alsnog in te spelen op long.

Of puur voor long hoeft het natuurlijk niet, de koers moet gewoon boven de 15 blijven voor de maximale winst :)

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 23-06-2020 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
[...]

In mijn berekeningen kon dit al vrij snel uit, voor global US & global INT stock:
- NT '85/15' (met z'n beperkte diversificatie & ESG screen)
0.189 + 0.24% + 16 euro per jaar (via ING)
- VTI/VXUS:
0.12%

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er totaal geen dividenklek bij NT bestaat, maar ik geef ze dat voordeel (van de twijfel).

De NN mogelijkheden heb ik buiten beschouwing gelaten, omdat:
- De diversificatie substantieel lager is
- De diversificatie is gekortwiekt/getilt door een opmerkelijk ESG screen
- Deze nog niet beschikbaar was toen ik hiermee bezig was

Het effect even visueel gemaakt met 50.000 start, 1500/maand, voor 15 jaar, tegen 6%/jaar dmv dit tooltje.
Your fund: ING + NT
Alt. fund: VTI/VXUS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0H5zIXy6gafF9mJ-8KhthLFkyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T04YBhD8FN0q0VupzCK95fL2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:43:
[...]

Open 3 box spreads per jaar à 60k (moet makkelijk kunnen met >500k accountwaarde) en je bent er al bijna.

[...]

Ik zie verder geen concrete obstakels want ik heb dit pad niet bewandeld, maar ik verwacht dat internationale transacties, en internationale accounts al helemaal (waarbij ik 'internationaal' definieer als 'buiten EER') een aantal haken en ogen hebben die je vooraf niet aan had zien komen.

Om maar iets te noemen: de US broker werkt op basis van US recht, wat best wel anders in elkaar steekt dan het recht in Europa. Zolang alles goed gaat is dat natuurlijk geen probleem. Zolang het goed gaat. Jij als inwoner van Nederland hebt geen ervaring met US recht en kent de relevante verschillen niet. Ik ook niet trouwens.

En ook niet geheel onbelangrijk: je bent een van de weinigen die dit proberen te doen. Je zal weinig ervaringsdeskundigen vinden, en vraag je om advies, dan zou je zelfs verkeerde adviezen kunnen krijgen omdat de meeste adviseurs hier nooit mee te maken krijgen en je situatie mogelijk verkeerd interpreteren.
Goeie discussie, dank voor je reactie!

Box spreads ken ik niet; ik heb je er wel eens eerder over gehoord, maar begreep toen ook niet waarom je er gebruik van zou maken en wat de risico's zijn. Kan je dit uitleggen?

Counter-party risk dmv US broker het ben ik me bewust van en ben me ook bewust van m'n onvermogen om counter-country risk te overzien. Dit is een cruciale afweging geweest nadat ik m'n research deed, om de redenen die je aangeeft.

Echter kwam ik tijdens m'n research tegen dat beleggers bij US brokers véél beter beschermt worden dan hier in de EU. Er is een volwaardig beschermsysteem ontwikkeld, SIPC:

SIPC protects against the loss of cash and securities – such as stocks and bonds – held by a customer at a financially-troubled SIPC-member brokerage firm. The limit of SIPC protection is $500,000, which includes a $250,000 limit for cash. Most customers of failed brokerage firms are protected when assets are missing from customer accounts. There is no requirement that a customer reside in or be a citizen of the United States. A non-U.S. citizen with an account at a brokerage firm that is a member of SIPC is treated the same as a resident or citizen of the United States with an account at a SIPC member brokerage firm.
flipjevandejam in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Als laatste bewaar ik m'n maandelijkse afschriften van m'n broker, EU of US, altijd goed, als bewijs van bezit van de stukken.

Zie ik dan nog zaken over het hoofd? Ik waardeer het kritisch meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@flipjevandejam Het kan dus inderdaad wel degelijk een substantieel bedrag schelen, maar kun je VTI/VXUS als Nederlander zonder verdere kosten van broker of valutaconversiekosten e.d. kopen en aanhouden? Die kosten wil je namelijk ook meenemen.

En een dividendlek zal wel blijven bestaan omdat niet alle landen een belastingverdrag hebben met het land waar de NT fondsen zijn gestationeerd.
Gaat echter wel in dit soort ( voornamelijk ) world fondsen om maar hele kleine bedragen die je anders ook niet terug zult krijgen wil je in het desbetreffende aandeel investeren.
Staat wel in de jaarverslagen als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
JohanNL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:02:
@flipjevandejam Het kan dus inderdaad wel degelijk een substantieel bedrag schelen, maar kun je VTI/VXUS als Nederlander zonder verdere kosten van broker of valutaconversiekosten e.d. kopen en aanhouden? Die kosten wil je namelijk ook meenemen.

En een dividendlek zal wel blijven bestaan omdat niet alle landen een belastingverdrag hebben met het land waar de NT fondsen zijn gestationeerd.
Gaat echter wel in dit soort ( voornamelijk ) world fondsen om maar hele kleine bedragen die je anders ook niet terug zult krijgen wil je in het desbetreffende aandeel investeren.
Staat wel in de jaarverslagen als het goed is.
Bovenstaande grafiek is indicatief. Eigenlijk voornamelijk neergezet om het effect van terugkerend vs. eenmalige kosten weer te geven.

Valutaconversie en transactiekosten zijn eenmalig en hebben veelal een veel kleiner effect dan 'een basis-puntje' minder.

Overigens bevalt me ook zeer dat Vanguard in dit geval 'mutually owned' is, alleen in de VS. Dit betekend dat de aandeelhouders van hun fondsen ook inherent aandeelhouder v/h bedrijf zijn.
Dat heeft als effect, dat ze continuïteit in de focus op kostenverlaging garanderen.

Dat effect zie je terug in hun fondsen. Vanguard in de UK/EU of elders heeft die structuur niet. Zij volgen de markt, wat je terug ziet i/d kosten.

VWRL? Totaal: 0.569% 0.539% aan jaarlijkse kosten - Your fund:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozIfmj5c7Eb67cGFItxpJEEoPAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHerqrAbW4MF4XW1Pcd1Z0hO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Ok. Maar dan zou je dus wel 1 jaar professional kunnen zijn, alles kopen wat je nog hebt (Amerikaanse ETFs), en dan het jaar daarna weer terug naar normaal en dan jaren lang buy en hold? Dat zou toch mooi zijn.
Buy & hold gaat dan niet, althans, het buy, want je hebt daarna immers geen toegang meer tot de US fondsen, of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Ja, hold en uiteindelijk verkopen is geen enkel probleem. De regels beperken alleen het openen of vergroten van posities in producten die niet aan de regels voldoen.

Waarom de optieroute trouwens werkt voor retail clients: de uitgevende instantie van US opties heeft er voor gezorgd dat hun opties wél aan de Europese regels voldoen. Zij zien wel het belang in van toegang voor Europese beleggers. Dat je er vervolgens dezelfde ETF's mee kan kopen maakt voor de regels dan weer niets uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flipjevandejam schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Goeie discussie, dank voor je reactie!

Box spreads ken ik niet; ik heb je er wel eens eerder over gehoord, maar begreep toen ook niet waarom je er gebruik van zou maken en wat de risico's zijn. Kan je dit uitleggen?
Simpel gezegd: box spreads zijn een optieconstructie waarmee je gebruik kan maken van de rentemarkt. Je kan daarmee geld lenen tegen een mogelijk lagere effectieve rente dan wanneer je direct van je broker zou lenen. Of andersom, geld vastzetten tegen een mogelijk hogere effectieve rente.

Een box spread zelf wordt gezien als een 'risicoloze' positie. Dat heeft een specifieke betekenis: niet dat het gebruik geen risico's kent, maar dat het resultaat bij expiration vooraf vast staat, wat de markt in de tussentijd ook doet. Belangrijk hierbij is dat de opties 'european style' zijn, oftewel waarbij early exercise niet mogelijk is.

Stel, je wil € 50k lenen van je broker, en die rekent daar 1% rente voor op jaarbasis. Leen je met een short box spread, dan kan je lenen tegen een lagere rente. In het geval van de AEX als underlying is dat momenteel zelfs negatief, ongeveer -0,5% op jaarbasis (afhankelijk van de bereidwilligheid van de market maker en van jouw geduld). Bij expiration over een jaar zou je dan bijvoorbeeld nu € 50.250 ontvangen, en hoef je over een jaar slechts € 50.000 terug te betalen.

Vanuit het perspectief van je broker is er geen verschil tussen direct lenen van de broker ("rood staan") en lenen via een short box spread. Simpel gezegd, voor de berekeningen van accountwaarde en margin wordt de marktwaarde van de spread weggestreept tegen je cash saldo.

Risico's. Zoals gezegd staat het resultaat bij expiration vooraf al vast, en dat heet 'risicoloos'. Maar op andere vlakken heb je wel degelijk risico's. Je moet immers wel expiration bereiken. Sluit je de positie eerder (al dan niet vrijwillig), dan betaal je de huidige marktwaarde van de box spread terug, en die kan hoger zijn dan wat je hebt ontvangen. Je zit dan immers aan de andere kant van de spread. De marktwaarde stijgt ook wanneer de rente daalt.

Een ander risico is dat hierdoor je cash saldo te hoog wordt en je broker zelf negatieve rente in rekening gaat brengen voor het overschot. Die rente is doorgaans groter dan de effectieve rente van je box spread.
Echter kwam ik tijdens m'n research tegen dat beleggers bij US brokers véél beter beschermt worden dan hier in de EU. Er is een volwaardig beschermsysteem ontwikkeld, SIPC:
Hier heb je bij IB ook profijt van, zelfs als klant van IB UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
flipjevandejam schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:16:
[...]
Buy & hold gaat dan niet, althans, het buy, want je hebt daarna immers geen toegang meer tot de US fondsen, of zie ik het verkeerd?
Als je ze eenmaal gekocht hebt kun je ze volgens mij gewoon houden, net als met de optie route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:16
Santee schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:19:
Hey, ik wil eigenlijk wat SHLL kopen morgen, alleen DeGiro lijkt dit niet aan te bieden? Is er een kans dat dit toegevoegd wordt? Ze hadden hun USA aanbod verkleind geloof ik?
Net toegevoegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 10:59
Santee schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:19:
Hey, ik wil eigenlijk wat SHLL kopen morgen, alleen DeGiro lijkt dit niet aan te bieden? Is er een kans dat dit toegevoegd wordt? Ze hadden hun USA aanbod verkleind geloof ik?
Had je ze nog kunnen kopen? Zag er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 19:30
elbeannie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:08:
[...]

gisteren zag het er goed uit, vandaag lijkt de hype er weer uit

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
elbeannie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:08:
[...]

Nope, wilde anders bij opening kopen maar nu al de 35% surge van gisteren gemist. Het concept is wel interessant maar nog niet heel veel in verdiept. Ze installeren geloof ik aardgas installaties op trucks welke electrisch worden aangedreven, niet geheel groen dus maar beter dan diesel. Ze hebben in ieder geval wel revenue, klinkt al beter dan Nikola...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Kijk toch uit met die SPACs... :F Het lijkt hier wel RobinHood/wallstreetbets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:08:
Kijk toch uit met die SPACs... :F Het lijkt hier wel RobinHood/wallstreetbets.
Toch leuk met wat speelgeld? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SPeelgeld Acquisition Companies? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/8/8f/Euro_area_annual_inflation_and_its_main_components_%28%25%29%2C_May_2010_-_May_2020.png

" Euro area annual inflation was 0.1 % in May 2020, down from 0.3 % in April 2020. "
Bron: https://ec.europa.eu/euro...nflation_in_the_euro_area

Huidige inflatie statistieken.
Ik merk ook dat eten omhoog is gegaan, maar uiteindelijk ziet het eruit dat er vrijwel geen inflatie is. Op zich niet verkeerd aangezien vrijwel niemand salarisverhoging gaat krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Qunix op 23-06-2020 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
Santee schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:11:
[...]

Toch leuk met wat speelgeld? ;)
Roepen dat het maar 'speelgeld' is waarmee je het doet is een slap excuus voor slechte beslissingen. Doe wat je niet laten kan, maar ik zie dat mensen elkaar volgen in hun slechte beslissingen en dat is erg jammer.

Waarom iets kopen met een negatieve verwachtingswaarde (je betaalt veelvouden van $10 voor iets met verwachtingswaarde $10), terwijl er aandelen zijn (ook besproken in dit topic) met tientallen procenten of zelfs 100% upside potential met degelijke onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:24:
[...]

Roepen dat het maar 'speelgeld' is waarmee je het doet is een slap excuus voor slechte beslissingen. Doe wat je niet laten kan, maar ik zie dat mensen elkaar volgen in hun slechte beslissingen en dat is erg jammer.

Waarom iets kopen met een negatieve verwachtingswaarde (je betaalt veelvouden van $10 voor iets met verwachtingswaarde $10), terwijl er aandelen zijn (ook besproken in dit topic) met tientallen procenten of zelfs 100% upside potential met degelijke onderbouwing.
Nou ja toen ik SHLL op het oog kreeg was het nog $11, ik was er net te laat bij. Ik kijk het nu verder aan en doe meer onderzoek naar het bedrijf en de waardering. Ik denk dat ze puur een SPAC doen omdat ze zien wat er met NKLA gebeurde.
Nikola ben ik ondertussen ook hard van af gekapt. Ik verwacht dat die binnen nu en 24 maanden volledig in elkaar kakt. Met geluk hebben ze Q1 2022 BEV trucks in Duitsland, maarja ze stellen al 5 jaar lang vanalles uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:29:
[...]
NKLA brak de $50 bijna niet, +38%. Hoezo vind je het shit als ik vragen mag? Ik vind het overgewaardeerd door FOMO en hype, maar ik vind het geen shit bedrijf.
Santee schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:37:
[...]
Nikola ben ik ondertussen ook hard van af gekapt. Ik verwacht dat die binnen nu en 24 maanden volledig in elkaar kakt. Met geluk hebben ze Q1 2022 BEV trucks in Duitsland, maarja ze stellen al 5 jaar lang vanalles uit 8)7
Ik heb je toen geen antwoord gegeven volgens mij, maar gelukkig heb je nu zelf het antwoord gevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:03:
[...]

[...]

Ik heb je toen geen antwoord gegeven volgens mij, maar gelukkig heb je nu zelf het antwoord gevonden ;)
Leugen na leugen na onzinbelofte van de (ex)-CEO. Ze doen alsof ze 700 waterstof stations binnen nu en 5 jaar uit de grond kunnen stampen en hun fcev trucks in 2023 al kunnen produceren. Dat was in 2016 nog 2020. Dat is ongeveer de tl:dr waardoor ik echt zoiets heb van, bewijs eerst maar eens iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Weet er iemand hoe die kapitalisatie bij VWCE precies werkt? Bij VWRL krijg je het dividend gewoon uitbetaald veronderstel ik, maar hoe doen ze dat bij de kapitaliserende variant? Je kan namelijk geen stukje VWCE kopen. En wanneer doen ze die kapitalisatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De herinvestering gebeurt binnen het fonds zelf. Je houdt evenveel stukken VWCE, ze worden alleen meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:09

3DDude

I void warranty's

Maaarkske86 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:17:
[...]

Kijk nou maar uit, dit is gewoon een speelbaal van een aantal shorters dadelijk. Die gaan de koers nu wat op laten komen, want dan gaan er mensen denken kijk het komt toch goed: en gaan ze er geld in stoppen. Vervolgens word de koers gedrukt aan denken al die mensen shit, ik verkoop ze gauw voor ze naar de 1 euro gaan.
Pump en dump enzo.

p.s. ik vind het wel raar dat de ABN zo hard omhoog gaat vandaag; ze zitten voor 200 miljoen in wirecard.. >:)

We gaan wel zien of dit het nieuwe imtech wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door 3DDude op 23-06-2020 21:44 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:30:
De herinvestering gebeurt binnen het fonds zelf. Je houdt evenveel stukken VWCE, ze worden alleen meer waard.
Heb je ook een idee wanneer dat precies gebeurd en of je daar melding van krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mij lijkt dat het geherinvesteerd wordt nadat het fonds dividend ontvangt. En dat gebeurt vrijwel dagelijks, in een fonds met duizenden holdings.

Je krijgt er geen melding van. Waarom zou je dat willen? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-06-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:32
Amens schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Dat kan, Galapagos is de afgelopen dagen een mooi daytrading aandeel geworden. Dus ik koop en verkoop constant nu.
Tsja, dat kan. Ik doe aan set and forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tanooki schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:44:
Bestaan er opties of vergelijkbare producten met een lagere multiplier dan 100?
100 stuk, dan laat je het wel om te opties voor Berkshire Hattaway te gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
3DDude schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Kijk nou maar uit, dit is gewoon een speelbaal van een aantal shorters dadelijk. Die gaan de koers nu wat op laten komen, want dan gaan er mensen denken kijk het komt toch goed: en gaan ze er geld in stoppen. Vervolgens word de koers gedrukt aan denken al die mensen shit, ik verkoop ze gauw voor ze naar de 1 euro gaan.
Pump en dump enzo.

p.s. ik vind het wel raar dat de ABN zo hard omhoog gaat vandaag; ze zitten voor 200 miljoen in wirecard.. >:)

We gaan wel zien of dit het nieuwe imtech wordt.
Dat kan net zo goed de andere kant op, het is een aandeel dat op dit moment volledig wordt gedomineerd door de daghandelaren ja, niet enkel shorters die het aandeel het liefst gisteren nog op €0 hadden gezien.
Maar wil je toch instappen ( long of short ) dan doe je er goed aan om maar voor een - wat voor jou een klein bedrag is - in te stappen.
Op die manier hoef je niet of tenminste een heel stuk minder te laten beïnvloeden door wat de dagkoersen doen en kunnen ze jou niet betrekken bij het profiteren van paniek (ver)kopen en het afgaan van stoplosses.

Over de banken ja, dacht ik ook aan, het gaat zeker niet om weinig geld maar tot nu toe lijkt de markt zich daar nog geen zorgen over te maken.
Als een ING of een ABN het geïnvesteerde geld niet terug zien hebben ze wel degelijk een probleem ben ik bang, vraag is alleen of dit soort risico's niet al lang en breed zijn ingeprijsd van deze aandelen, ABN staat bijvoorbeeld nog steeds op een dikke -50% YTD als je naar de koers wilt kijken.
Wellicht zijn er nog wat meevallers en kunnen ze mogelijke ( totaal ) verliezen uit Wirecard goed opvangen, maar dat is wel een positief scenario in dat geval waar je niet op moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:24:
[...]

Kan je inderdaad beter een staatslot of zo kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:34
phantom09 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:36:
[...]

Kan je inderdaad beter een staatslot of zo kopen.
Nou, dat weet ik niet... De kans op een mooie winst met een staatslot is volgens mij wel aanzienlijk kleiner. Is de beurshandel tegenwoordig niet gewoon een volwassen gokpaleis? Koers/winstverhoudingen doen er niet meer toe en de echte handel met volume is vrijwel volledig geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:01:
Mij lijkt dat het geherinvesteerd wordt nadat het fonds dividend ontvangt. En dat gebeurt vrijwel dagelijks, in een fonds met duizenden holdings.

Je krijgt er geen melding van. Waarom zou je dat willen? :P
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Nu zie ik de waarde van mijn portefeuille stijgen en dalen naargelang de beurskoers, maar het is mij nog niet opgevallen dat ze stijgt door herinvestering. Nu goed, ik heb maar 10k in VWCE, dus wellicht is die herinvestering verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9EhqjZyMCZGeUWPiCbRi0Yxdnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WvvAXgGe1TXEQy9iP7DFf9y1.jpg?f=user_large

Het blijft me toch aan bitcoin eind 2017 doen denken... Alsof verliezen niet mogelijk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
UglyDinosaur schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:21:
[Afbeelding]

Het blijft me toch aan bitcoin eind 2017 doen denken... Alsof verliezen niet mogelijk is...
Alleen als je verkoopt pak je je verlies, daarnaast staan vele gerenommeerde aandelen nog steeds op de helft van een half jaar geleden.
Het idee om in een korte tijd je geld te verdubbelen, moet je alleen wel even loslaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:06
Ik vind het wel mooi, als jongeren zich interesseren in deze wereld. Dat er ook verlies bij komt kijken is een onlosmakelijk gegeven en daar is niks mis mee. Part of the game. Hoop wel dat ze enige voorzichtigheid in acht nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29
Wat fijn overigens. Gisteren onverwachte dividend payday ( had t niet scherp)
Shell en Northern Trust EM. Wel jammer dat het Shell Dividend fors naar beneden was bijgesteld (van $0.47 per aandeel naar $0.16...)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[Afbeelding]

Afhankelijk van de strategie is het ook winstgevend. Het grote verschil met Bitcoins is natuurlijk dat er achter een aandeel een bedrijf zit met resultaten en werknemers en niet alleen gebruikte stroom.

Jongeren hebben een lange horizon en je ziet op YouTube ook steeds voorstanders voor inzetten op brede ETFs. Ik overweeg nu zelf ook om voor de spaarrekeningen van de kinderen leeg te halen en bij Brand New Day in ETFs onder te brengen. De horizon is nog ruim 10 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 24-06-2020 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Deveon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Afhankelijk van de strategie is het ook winstgevend. Jongeren hebben een lange horizon en je ziet op YouTube ook steeds voorstanders voor inzetten op brede ETFs. Ik overweeg nu zelf ook om voor de spaarrekeningen van de kinderen leeg te halen en bij Brand New Day in ETFs onder te brengen. De horizon is nog ruim 10 jaar.
Hoewel er ongetwijfeld ook serieuze en verstandige beleggers tussen zitten die hun kansen hebben afgewacht en denken aan de lange termijn, zie je de fora bol staan van berichten van beginners die daytraden (timen) met indexfondsen/ETF's en bij ieder imploderend aandeel denken "lekker goedkoop" in de hoop om snel rijk te worden. Dat heeft weinig met een lange horizon te maken. Leerzaam is het overigens wel. ;)

Ik ben over het algemeen huiverig als collega's bij het (virtuele) koffieapparaat massaal roepen dat je ergens in moet investeren. Veel collega's werden in december 2017 wild enthousiast over de stijging van Bitcoin. Het zou alleen nog maar verder stijgen. Dit sentiment zie je nu ook. Ik zie veel mensen reageren op koersbewegingen, maar weinig oog hebben voor de onderliggende waarde en prestaties van een bedrijf. Dat is vooral speculeren, niet investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Aardappelzakje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Hoewel er ongetwijfeld ook serieuze en verstandige beleggers tussen zitten die hun kansen hebben afgewacht en denken aan de lange termijn, zie je de fora bol staan van berichten van beginners die daytraden (timen) met indexfondsen/ETF's en bij ieder imploderend aandeel denken "lekker goedkoop" in de hoop om snel rijk te worden. Dat heeft weinig met een lange horizon te maken. Leerzaam is het overigens wel. ;)

Ik ben over het algemeen huiverig als collega's bij het (virtuele) koffieapparaat massaal roepen dat je ergens in moet investeren. Veel collega's werden in december 2017 wild enthousiast over de stijging van Bitcoin. Het zou alleen nog maar verder stijgen. Dit sentiment zie je nu ook. Ik zie veel mensen reageren op koersbewegingen, maar weinig oog hebben voor de onderliggende waarde en prestaties van een bedrijf. Dat is vooral speculeren, niet investeren.
Kijk jij wel naar de onderliggende waarde van een bedrijf en zo ja, waar kijk je dan naar?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:13
Zolang je de bekende ETF's koopt, is er weinig sprake van speculeren mijn inziens. Overigens zie ik heel veel mensen die vanuit de cryptovaluta trading de overstap nemen naar de reguliere handel, in dit topic zie je ze ook wel eens voorbij komen. Dat zijn veelal mensen die denken 'Tesla is de toekomst, punt'. Zo werkt het namelijk in de crypto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Kijk jij wel naar de onderliggende waarde van een bedrijf en zo ja, waar kijk je dan naar?
De onderliggende waarde van bedrijven bepalen is volgens mij voor 99% van die nieuwe beleggers echt wel een brug te ver hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:30
Deveon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Afhankelijk van de strategie is het ook winstgevend. Het grote verschil met Bitcoins is natuurlijk dat er achter een aandeel een bedrijf zit met resultaten en werknemers en niet alleen gebruikte stroom.

Jongeren hebben een lange horizon en je ziet op YouTube ook steeds voorstanders voor inzetten op brede ETFs. Ik overweeg nu zelf ook om voor de spaarrekeningen van de kinderen leeg te halen en bij Brand New Day in ETFs onder te brengen. De horizon is nog ruim 10 jaar.
Ik (in de 20) ben sinds vorig jaar juni bezig met het maandelijks kopen van VWRL en wat EMIM. De coronadip was wel even slikken, maar sta inmiddels al wel weer aardig in het groen, veel meer dan ik ooit aan rente zou kunnen vangen op een spaarrekening :P

Ik verwacht dat het de komende jaren moeizaam zal zijn en er weinig winst wordt gemaakt, maar dit zal over een jaar of 10 wel weer bijtrekken. Ik overweeg wel nog meer in te gaan zetten op ETF's die minder op de VS georiënteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[Afbeelding]

Mania fase??

Met 'new tech' bubbel ipv dotcom bubble. Ditmaal geleid door de TSLA/NKLA's van de wereld ipv de internet bedrijven.

Sky is the limit, nergens op gebasseerd, en de horde losgeslagen schaapjes springt er vrolijk bij in.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 24-06-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
eMiz0r schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:35:
[...]

Nou, dat weet ik niet... De kans op een mooie winst met een staatslot is volgens mij wel aanzienlijk kleiner. Is de beurshandel tegenwoordig niet gewoon een volwassen gokpaleis? Koers/winstverhoudingen doen er niet meer toe en de echte handel met volume is vrijwel volledig geautomatiseerd.
Dat was het altijd al, wellicht vroeger nog wel erger want toen had je volgens mij veel meer mensen die hun hele vermogen in één bedrijf stoken.
En dan ook nog wel eens het bedrijf waarvoor je zelf werkt, iedereen kan zich wel voorstellen wat er gebeurt als dat bedrijf het dan moeilijk krijgt.

Inmiddels heb je ETF's en beleggingsfondsen waarbij je eenvoudig, gespreid en met weinig kosten kunt beleggen.
Om even terug te komen op dat staatslot, die vergelijking zou je alsnog wel kunnen maken want er is geen enkele garantie dat het geld dat je op de beurs gaat beleggen terug krijgt.
Het risico hiervan wordt alleen een heel stuk kleiner ingeschat zolang je maar goed spreid en de tijd neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
[Afbeelding]

Groot verschil toch. Bitcoin is als een stock pick, op 1 slecht nieuwsbericht kan je investering de helft waard zijn. Als je IWDA begon te kopen vanaf begin maart kan je de plank een stuk moeilijker mis slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Kwam dit nog tegen: https://www.nrc.nl/nieuws...n-amro-hoofdpijn-a4003797

Dit kan nog wel eens heel spannend worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
battler schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:56:
[...]

Ik ben niet roomser dan de paus en ben ook nog lerende, maar ik probeer wel enigszins een beeld te krijgen van basale zaken als inkomsten, winst/verlies, schulden, groei, koers/winst, competitie, etc.
Orangelights23 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:56:
Zolang je de bekende ETF's koopt, is er weinig sprake van speculeren mijn inziens.
Eens. Het kopen van ETF's voor de lange termijn noem ik geen speculeren, maar het op dagelijkse basis kopen/verkopen om te timen schiet het doel wel voorbij.
UglyDinosaur schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:59:
[...]

De onderliggende waarde van bedrijven bepalen is volgens mij voor 99% van die nieuwe beleggers echt wel een brug te ver hoor...
Dat is denk ik een mooie constatering. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Aardappelzakje op 24-06-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Aardappelzakje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:53:
[...]
Dit sentiment zie je nu ook. Ik zie veel mensen reageren op koersbewegingen, maar weinig oog hebben voor de onderliggende waarde en prestaties van een bedrijf. Dat is vooral speculeren, niet investeren.
Tja, het enige bedrijf waar ik de financiën van volg is Tesla en daar zit ik ook flink in (~75%, totaal onder de 10k) maakt dat dan een verstandiger keus dan in Ahold en Randstad waar ik eigenlijk niet echt van weet hoe de financiën eruit zien? Daarbij ga ik er gewoon vanuit de handige stand van zaken in de prijs zit en de bedrijven langdurig relevant blijven en dividend uitbetalen. Tenslotte waarom zou ík het beter weten dan duizenden analisten?

PS: Na Tesla zit het meeste in ETFs, maar die vond ik te weinig op de Nederlandse markt gericht en heb dat zo aangevuld met dividend aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Vooral afgelopen maanden heb ik sterk de indruk dat Tesla behoorlijk bloated is. Dat ging bij het aanbreken van de Corona crisis keihard onderuit en is nu een van de weinige aandelen dat op hetzelfde niveau staat als voor de Corona-crisis. Dat laatste had ik echt niet verwacht namelijk, omdat ik het voor de crisis al behoorlijk bloated vond.

Maarja, ik volg de financiëen van Tesla momenteel ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Metaalhoofd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:11:
Vooral afgelopen maanden heb ik sterk de indruk dat Tesla behoorlijk bloated is. Dat ging bij het aanbreken van de Corona crisis keihard onderuit en is nu een van de weinige aandelen dat op hetzelfde niveau staat als voor de Corona-crisis. Dat laatste had ik echt niet verwacht namelijk, omdat ik het voor de crisis al behoorlijk bloated vond.

Ik volg de financiën wel.

Tesla heeft zo'n 3 jaar bijna horizontaal gehandeld. Ondertussen is de productie van <100k naar 500k/jaar gegaan. Maar de grote tik was dat ze winst hebben gemaakt en gezonde marges halen op massa productie.
Ook de model Y, die eind 2020 beloofd was, is al goed beschikbaar in de VS. De fabriek in China is in record tempo gebouwd en wordt nu uitgebreid. In Berlijn komt een fabriek bij en de VS krijgt een 4e fabriek.
Ondertussen vallen concurrerende merken enorm tegen (ipace, etron), worden ze steeds uitgesteld vanwege productie problemen (ID3) of worden ze compleet geschrapt (Lincoln, Dyson).

De bears hebben eigenlijk geen argumenten meer dat Tesla niks wordt. En zelfs een groot deel van Wallstreet is om. Daarnaast wordt het aandeel in de S&P500 opgenomen als ze dit jaar nog 1 kwartaal winst maken.

Verder zien de concurrenten hun verkopen instorten dit jaar. En op een tijdelijke fabriekssluiting na lijkt Tesla nergens last van te hebben. Ze hebben genoeg cash en kunnen indien nodig makkelijk nieuwe aandelen uitgeven. Terwijl bijvoorbeeld Ford miljarden aan leningen heeft genomen tegen rentes van 9% of meer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
-

[ Voor 100% gewijzigd door klaasvaak1853 op 24-06-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
[...]

Pump en dump enzo.
D'r zit letterlijk 0,001% van m'n vermogen in dus komt wel goed met de "verliezen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:11:

De correctie van de koers wordt gedragen door de fabriek in Shanghai die niet alleen in recordtijd op volle toeren draait maar ook nog eens auto’s tegen een goede prijs kan aanbieden met 39% (!!) marge.

Dit truckje gaan ze vervolgens herhalen in Berlijn (en Austin) en de Model Y is ontworpen op goedkope productie (rear casting) en weet ondanks dat die 10% groter is dan de 3 niet alleen dezelfde efficiency te behalen, maar zeer waarschijnlijk tegen vergelijkbare productiekosten.

Wat verder in de toekomst komt hun eigen batterij productie er aan die waarschijnlijk weer aanzienlijk beter is dan de huidige aandrijflijn waar de concurrentie al geen antwoord op heeft. Dankzij verticale integratie levert dit meer en meer marge op.

Tot slot komt de Cybertruck waarbij Tesla helemaal los gaat in het productieproces nóg voordeliger wordt (ontbreken van paintshop). Volgens Sandy Munro gaan ze de Cybertruck rond de helft van de kosten produceren dan de grootste concurrent (F150) waarvan Ford er jaarlijk 800.000 verkoopt.

Het is dus niet zo zeer de auto die geweldig is waarom ik geloof in het bedrijf en de waarde ervan, maar vooral de mogelijkheid om zeer voordelig te produceren waarom ik er toekomst in zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Deveon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:23:
[...]

De correctie van de koers wordt gedragen door de fabriek in Shanghai die niet alleen in recordtijd op volle toeren draait maar ook nog eens auto’s tegen een goede prijs kan aanbieden met 39% (!!) marge.

Dit truckje gaan ze vervolgens herhalen in Berlijn (en Austin) en de Model Y is ontworpen op goedkope productie (rear casting) en weet ondanks dat die 10% groter is dan de 3 niet alleen dezelfde efficiency te behalen, maar zeer waarschijnlijk tegen vergelijkbare productiekosten.

Wat verder in de toekomst komt hun eigen batterij productie er aan die waarschijnlijk weer aanzienlijk beter is dan de huidige aandrijflijn waar de concurrentie al geen antwoord op heeft. Dankzij verticale integratie levert dit meer en meer marge op.

Tot slot komt de Cybertruck waarbij Tesla helemaal los gaat in het productieproces nóg voordeliger wordt (ontbreken van paintshop). Volgens Sandy Munro gaan ze de Cybertruck rond de helft van de kosten produceren dan de grootste concurrent (F150) waarvan Ford er jaarlijk 800.000 verkoopt.

Het is dus niet zo zeer de auto die geweldig is waarom ik geloof in het bedrijf en de waarde ervan, maar vooral de mogelijkheid om zeer voordelig te produceren waarom ik er toekomst in zie.
Bedankt voor de toelichtingen :)
Ik zit vooral in ETF's en heb gedurende de corona dip wel wat aandelen gekocht (en inmiddels weer verkocht), maar mijn beeld van Tesla was vooral gebaseerd op wat ik nog van wist toen ik me er 2 jaar geleden in verdiept had. Te vroeg uitgestapt dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Ik volg de financiën wel.

Tesla heeft zo'n 3 jaar bijna horizontaal gehandeld. Ondertussen is de productie van <100k naar 500k/jaar gegaan. Maar de grote tik was dat ze winst hebben gemaakt en gezonde marges halen op massa productie.
Ook de model Y, die eind 2020 beloofd was, is al goed beschikbaar in de VS. De fabriek in China is in record tempo gebouwd en wordt nu uitgebreid. In Berlijn komt een fabriek bij en de VS krijgt een 4e fabriek.
Ondertussen vallen concurrerende merken enorm tegen (ipace, etron), worden ze steeds uitgesteld vanwege productie problemen (ID3) of worden ze compleet geschrapt (Lincoln, Dyson).
Tesla als bedrijf gaat het financieel best aardig mee. Toch kun je je afvragen of een bedrijf dat ongeveer 25 miljard per jaar omzet, een brutowinst heeft van 5 miljard per jaar en een netto-winst achter de komma, een marktwaarde van 185 miljard verantwoord.

De (verwachte) netto winst is zo'n 2 dollar per aandeel voor dit jaar (op basis van Q3 ,Q4 en Q1), op een aandeelwaarde van 1000 dollar. Dat is 0,2%.

Cijfers hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Tesla zit nog in de opstartfase, dus elke dollar profit gaat naar nieuwe investeringen.

@Metaalhoofd 2 jaar geleden durfde ik ook geen Tesla te kopen hoor. Nu baal ik dat ik er met pussysize in zit. Mooi hoe je soms van inzicht kunt veranderen. :)

[ Voor 48% gewijzigd door DJTimo op 24-06-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Bedankt voor de toelichtingen :)
Ik zit vooral in ETF's en heb gedurende de corona dip wel wat aandelen gekocht (en inmiddels weer verkocht), maar mijn beeld van Tesla was vooral gebaseerd op wat ik nog van wist toen ik me er 2 jaar geleden in verdiept had. Te vroeg uitgestapt dus 8)7
Twee jaar geleden stonden ze er ook een stuk minder goed voor hoor! De Model 3 productie had ze bijna de kop gekost. De inzet was zoveel mogelijk automatiseren en tijdens de productie moest er ruimte gemaakt worden voor handwerk. De Y is ontworpen op zoveel mogelijk automatisering, maar alleen waar het kosteneffectief is. Wat niet te kosteneffectief te automatiseren is hebben ze ingezet op kosteneffectief handarbeid. Een voorbeeld hiervan is dat de Model Y tijdens de productie aan de achterkant zeer toegankelijk is voor de productiemedewerkers.

Tesla leert snel en voert snel correcties uit. Als autobouwer zijn ze niet het aandeel waard, maar als producent van productielijnen wel. De potentie van autonoom rijden en na levering extra te kunnen verkopen gaat ook een grote rol spelen, maar is net als het bedrijf twee jaar geleden nog een groot risico. Gelukkig zit er een gezond bedrijf achter wat ontzettend veel investeert in groei.

@DJTimo Achteraf is natuurlijk altijd makkelijk praten. Het blijft een aandeel met risico en lang niet zo veilig als een Ahold of Randstad die ik blindelings gekocht heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 24-06-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
DJTimo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:37:
Tesla zit nog in de opstartfase, dus elke dollar profit gaat naar nieuwe investeringen.

@Metaalhoofd 2 jaar geleden durfde ik ook geen Tesla te kopen hoor. Nu baal ik dat ik er met pussysize in zit. Mooi hoe je soms van inzicht kunt veranderen. :)
Maar de komende 5-10 jaar double-digit exponentiele groei, non-stop, is al ingeprijsd. En daarmee ook een groot deel van die herinvesteringen.

Dus.. waar gaat de 'groei' nu dan nog vandaan komen? Of gaat het de komende 5-10 jaar weer sideways totdat al deze jaren aan investeringen zijn gedaan, en zich eindelijk kunnen uitbetalen?
Blijft eigenlijk alleen de bottom-line over, waar ondanks de investeringen toch iets gaat gebeuren om de koers te rechtvaardigen.

Toch zit de Model Y nu op een punt dat zowel eigenaren leveringen weigeren, als Tesla leveringen schijnt te annuleren, vanwege de vele issues. En daarnaast dat demand enorm achter lijkt te blijven (van google-hits/animo/hype, tot referall program introductie). Dat matched niet met een double-digit stijgend bedrijf.
Daarnaast gaan aardig wat landen EV's subsidieren die betaalbaar zijn, daar valt tesla ook snel buiten wat niet echt gaat helpen in veroveren/vasthouden van marktaandeel. Tenzij ze goedkoper over de toonbank gaan om onder subsidie te vallen, maar dan valt het groei scenario weer deels weg door de lagere inkomsten.
Zie bijvoorbeeld het carriers overzicht voor de wereldwijde leveringen. Van 12-16 schepen per kwartaal (sinds Q1 19), nu naar 4. Au.

Het lijkt vooral een perfect storm te worden. Priced to outperform perfection, but wont even hit perfection.

Ik zit (of ga) niet long of short TSLA. Ik kijk rustig vanaf de zijlijn toe. Als ik echter nu een gok zou moeten wagen, zeg ik dat de 'hi-tech' crisis begint wanneer TSLA omlaag gaat, en het vertrouwen wegvalt.

[ Voor 50% gewijzigd door Xanaroth op 24-06-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
DJTimo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:37:
Waar zie je dat in het Financial Statement? R&D neemt niet toe en CAPEX komt niet op de resultaatrekening, maar op de balans te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Xanaroth schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Dus.. waar gaat de 'groei' nu dan nog vandaan komen?
ik denk dat je de marktpotentie van zowel EV's als renewable energy onderschat. En de concurrentie overschat. Tesla bouwt ook al alternatieven voor peaker plants en die beginnen gretig aftrek te krijgen.
Skyaero schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:04:
[...]

Waar zie je dat in het Financial Statement? R&D neemt niet toe en CAPEX komt niet op de resultaatrekening, maar op de balans te staan.
Goede vraag, was meer een aanname. Dividend keren ze niet uit, dus dat geld blijft in de toko.of wellicht aflossing van schuld. Daarbij bouwen ze momenteel 2 fabrieken tegelijk, dus investeringen lopen gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Anders gezegd: is er een prijsstijging (en zo ja welke?) waarbij Tesla wél overvalued wordt gevonden? 10% erbij? 50%? 100%? 1000%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
The sky is the limit zeggen ze weleens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Soulfix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:25:
Anders gezegd: is er een prijsstijging (en zo ja welke?) waarbij Tesla wél overvalued wordt gevonden? 10% erbij? 50%? 100%? 1000%?
Dat is erg lastig te bepalen. het betreft hier een groei aandeel waarbij de rek er nog lang niet uit is. Ik heb in ieder geval geen targetprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Xanaroth schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Maar de komende 5-10 jaar double-digit exponentiele groei, non-stop, is al ingeprijsd. En daarmee ook een groot deel van die herinvesteringen.

Dus.. waar gaat de 'groei' nu dan nog vandaan komen? Of gaat het de komende 5-10 jaar weer sideways totdat al deze jaren aan investeringen zijn gedaan, en zich eindelijk kunnen uitbetalen?
Blijft eigenlijk alleen de bottom-line over, waar ondanks de investeringen toch iets gaat gebeuren om de koers te rechtvaardigen.

Toch zit de Model Y nu op een punt dat zowel eigenaren leveringen weigeren, als Tesla leveringen schijnt te annuleren, vanwege de vele issues. En daarnaast dat demand enorm achter lijkt te blijven (van google-hits/animo/hype, tot referall program introductie). Dat matched niet met een double-digit stijgend bedrijf.
Daarnaast gaan aardig wat landen EV's subsidieren die betaalbaar zijn, daar valt tesla ook snel buiten wat niet echt gaat helpen in veroveren/vasthouden van marktaandeel. Tenzij ze goedkoper over de toonbank gaan om onder subsidie te vallen, maar dan valt het groei scenario weer deels weg door de lagere inkomsten.
Zie bijvoorbeeld het carriers overzicht voor de wereldwijde leveringen. Van 12-16 schepen per kwartaal (sinds Q1 19), nu naar 4. Au.

Het lijkt vooral een perfect storm te worden. Priced to outperform perfection, but wont even hit perfection.

Ik zit (of ga) niet long of short TSLA. Ik kijk rustig vanaf de zijlijn toe. Als ik echter nu een gok zou moeten wagen, zeg ik dat de 'hi-tech' crisis begint wanneer TSLA omlaag gaat, en het vertrouwen wegvalt.
De guidance voor het autodeel is 50% volume groei per jaar, voor de komende 10 jaar. 40% als er een enorme recessie is en 30% als de 3e wereldoorlog uitbreekt.
En het energiedeel van het bedrijf zou minimaal net zo groot worden als het auto deel.

Die 2 dingen worden door de meeste analisten nog genegeerd. En als ze al zover vooruit kijken dan denken ze aan 20-25% groei per jaar.
Mijn verwachting voor het aandeel is een verdubbeling iedere 3 jaar. En (over 10 jaar) een dominante positie in de markt die vergelijkbaar is met Amazon, Microsoft en Apple. (en dus ook een beurswaarde vergelijkbaar met die giganten).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Soulfix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:25:
Moeilijk te zeggen, maar buiten Covid om ziet het er redelijk stabiel uit. Voor dit jaar wacht ik even af en spreid ik liever naar ETFs.

Afhankelijk van de bouw van Giga Berlin, Giga Austin en de productie van de Y, Semi en Cybertruck is $2000 eind 2021 niet eens hoog gegrepen denk ik, maar het is nog de vraag wat dit kwartaal voor resultaten gaat tonen (Covid, Model Y productie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:58:
[...]
De guidance voor het autodeel is 50% volume groei per jaar, voor de komende 10 jaar. 40% als er een enorme recessie is en 30% als de 3e wereldoorlog uitbreekt.
Dat zou betekenen dat Tesla 20 miljoen auto's per jaar gaat leveren (nu ongeveer 400.000 per jaar, 50% groei over 10 jaar is een factor 57 in groei). Dat is meer dan VW (nr 1) en Toyota (nr 2) op dit moment samen
verkopen. Geloof je het zelf?
En het energiedeel van het bedrijf zou minimaal net zo groot worden als het auto deel.
Het energiedeel is al 8 kwartalen gestagneerd. Solar City gaat het niet zo goed mee en op het vlak van containers vol batterijen leveren zijn er heel wat concurrenten. Tesla is daar absoluut niet uniek in.
Mijn verwachting voor het aandeel is een verdubbeling iedere 3 jaar. En (over 10 jaar) een dominante positie in de markt die vergelijkbaar is met Amazon, Microsoft en Apple. (en dus ook een beurswaarde vergelijkbaar met die giganten).
De aandelen zijn over 10 jaar dus een factor 10 meer waard dan nu, terwijl je net riep dat er 57x meer volume zal zijn. Je zegt dus dat de aandelen overgewaardeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een vaag, maar iemand die kan toelichten? Ik wil een ETF kopen (SUSW), deze is beschikbaar in meerdere beurzen waaronder London en Milaan. Op basis van het volume koop dit in London. Kan ik het dan alleen maar verkopen via Milaan, of ook via een andere beurs? Oftewel, telt hierbij alleen het volume van de betreffende beurs - of het geheel? Just wondering.

Lynx biedt de mogelijkheid om de beurs automatisch te bepalen ("Smart"), in dat ligt vraag ik me dit af. https://www.lynx.be/service/smart-routing/

[ Voor 17% gewijzigd door kamerplant op 24-06-2020 14:28 ]

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Skyaero schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:21:
De aandelen zijn over 10 jaar dus een factor 10 meer waard dan nu, terwijl je net riep dat er 57x meer volume zal zijn. Je zegt dus dat de aandelen overgewaardeerd zijn.
Als je nu al weet dat ze over tien jaar een factor tien meer waard zijn, dan zijn ze nu niet overgewaardeerd he? :D
RocketKoen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:43:
De bears hebben eigenlijk geen argumenten meer dat Tesla niks wordt.
Het gaat bij Tesla ook niet om 'niks worden'. De vraag is of ze in het komend decennium de grootste automobielleverancier van de wereld gaan worden, danwel een héle grote speler gaan worden op de energie-opslagmarkt.

Het kan zomaar gebeuren dat ze nog tien jaar lang flink groeien, een grote speler worden op autogebied, elk kwartaal meer winst maken, maar toch de huidige prijs niet waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Skyaero schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Dat zou betekenen dat Tesla 20 miljoen auto's per jaar gaat leveren (nu ongeveer 400.000 per jaar, 50% groei over 10 jaar is een factor 57 in groei). Dat is meer dan VW (nr 1) en Toyota (nr 2) op dit moment samen
verkopen. Geloof je het zelf?
Er is ruimte voor 65 miljoen tot 75 miljoen auto's per jaar. Zo groot is de wereldwijde markt. EV's zijn reeds op het prijsniveau (of beter) van ICE voertuigen. Wil je een EV, is Tesla superieur. Ik zien niet in waarom Tesla op een gegeven moment geen 20 mio EV's p.j. zou kunnen verkopen.
Het energiedeel is al 8 kwartalen gestagneerd. Solar City gaat het niet zo goed mee en op het vlak van containers vol batterijen leveren zijn er heel wat concurrenten. Tesla is daar absoluut niet uniek in.
Solar City heeft een probleem met opschalen. Er zijn niet genoeg installateurs te vinden. Productie en vraag is momenteel dik in orde.
10x in 10 jaar... Klinkt als een koopaanbeveling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
DJTimo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:46:
[...]
Er is ruimte voor 65 miljoen tot 75 miljoen auto's per jaar. Zo groot is de wereldwijde markt. EV's zijn reeds op het prijsniveau (of beter) van ICE voertuigen. Wil je een EV, is Tesla superieur. Ik zien niet in waarom Tesla op een gegeven moment geen 20 mio EV's p.j. zou kunnen verkopen.
Nou laat de afwerking van een Model S (iig een uit 2018) van een ton wel te wensen over als je die vergelijkt met een BWM van een ton of zelfs een VW van 50k

Dus het prijsniveau vind ik nog niet gelijkwaardig, maar het is wel een groeimarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Metaalhoofd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Nou laat de afwerking van een Model S (iig een uit 2018) van een ton wel te wensen over als je die vergelijkt met een BWM van een ton of zelfs een VW van 50k

Dus het prijsniveau vind ik nog niet gelijkwaardig, maar het is wel een groeimarkt
Eens, er is op gebied van afwerking nog wel ruimte voor verbetering. De Fabriek in Berlijn krijgt iig een betere spuitstraat, dus daar wordt aan gewerkt. Overigens zijn aanschafkosten niet 100% van de prijs. onderhoud, verzekeringen en kosten per km zijn ook factoren die je mee moet nemen als je wil vergelijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
eamelink schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Het kan zomaar gebeuren dat ze nog tien jaar lang flink groeien, een grote speler worden op autogebied, elk kwartaal meer winst maken, maar toch de huidige prijs niet waard zijn.
Wat in 2004 een online boekenwinkel was, is nu 1360 miljard waard. Een kleine computer fabrikant die in 2007 begon met telefoons maken is nu 1590 miljard waard.

Het grote verschil tussen Tesla en andere auto fabrikanten is dat Tesla bijna alles zelf ontwikkelt en fabriceert. Hierdoor is de marge per auto 10x zo groot als bij de rest. En ze innoveren veel sneller, waardoor de concurrentie ze waarschijnlijk niet meer gaat inhalen.

De auto markt gaat dezelfde verandering tegemoet als de telefonie markt. Daar ligt de winkel nu vol met merken die 15 jaar geleden nog niet bestonden. Terwijl er weinig over is van Nokia, Sony, Ericsson of Blackberry.
Het is alsof je in 2000 je geld op Samsung zet:

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Zelfs als er veranderingen op stapel zijn zit je met een maximale vraag aan auto's. Al is de auto zo mooi, innovatief en goedkoop heb je maar een maximaal aantal auto's per jaar nodig.

Daarnaast doet men alsof de andere fabrikanten nooit meer gaan innoveren en volledig wegvallen als concurrent.

Veel hoop.
Pagina: 1 ... 139 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.