Dit, en dit. En ja, short gaan is op dit moment riskant. De borrow is inmiddels al >25% en er zijn weinig stukken beschikbaar. Dat het gevaarlijk is om de shorten betekent echter nog niet dat long blijven zitten een goed idee is ..
En daarover gesproken, dat toen de koers nog vrij hoog / normaal stond en het nieuws dat 1,9 miljard '' kwijt '' was, dat je dan short gaat begrijp ik.
Maar inmiddels is de koers van 100 naar 15 gegaan, dus er valt in verhouding niet meer heel veel te halen
Dit heet 'anchoring bias'. Je beslissingen af laten hangen van hoe de koers er vroeger uit zag. Je zegt: er valt niet meer te halen, maar vandaag staat het aandeel gewoon weer ruim 40% in de min, en dat kan morgen ook weer gebeuren. En overmorgen weer. Het bedrijf is nog steeds een paar miljard waard.
En een punt dat nog niet eens is aangestipt: een bedrijf dat 2 miljard euro verzint en auditors om de tuin leidt, dat een paar dagen geleden nog beweerde dat geld 'op de Filipijnen was', terwijl dat vandaag al simpelweg een leugen blijkt, is intens verrot. Denken dat dit een onschuldig foutje was lijkt me zeer naief, ik zou er van uit gaan dat er nog meer lijken uit de kast komen. Als de cash fictief is, wat was de cashflow dan? En de omzet? En de winst? En de overige activa? Als belegger streven we natuurlijk allemaal naar enorme winsten. Soms is 'greed' goed, maar je moet door je hebberigheid en de geziene kans om je geld te vertienvoudigen niet de feiten uit het oog verliezen. Ook niet met speelgeld, zou ik zeggen.
Maar goed, wie weet pakt het goed uit .. Je argumentatie vind ik in elk geval zwak. Als je dit doet ter leering ende vermaeck, probeer dan, zoals Rukapul zegt, in elk geval je idee wat te concretiseren. Voorzover ik zie betaal je 2 miljard (nog een stuk meer o.b.v. enterprise value) voor een frauderend bedrijf dat in principe failliet is en waarvan je de schulden inmiddels al voor een habbekrats kan opkopen. Lijkt me een vrij beroerde propositie.
[
Voor 8% gewijzigd door
writser op 22-06-2020 15:52
]