JohanNL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:19:
[...]
Fundamenteel weet ik er ook niet veel van af, het is puur de scherpe daling van gisteren en vandaag en toen hij onder de €20 ging heb ik even wat gekocht in de hoop een ritje naar boven te kunnen maken.
Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het verder kan herstellen zodra er wat meer zekerheid is, ja dat kan ook heel anders uitpakken, maar er is inmiddels een veelvoud van die verdwenen 1,9 miljard aan beurswaarde verdampt wat nog wel een opwaarts potentieel biedt denk ik.
Kortom, je kijkt alleen maar naar het grafiekje en luistert naar de 'experts' op IEX

. Kijk een naar de laatste balans: (
link). Eigen vermogen is 2.3b. 4.6b aan passiva. 1.4b aan goodwill. Als er daadwerkelijk 1.9b aan cash mist, wat impliceert dat dan?
- Er is niet genoeg geld om huidige crediteuren af te betalen.
- Maar ook: het bedrijf heeft eigenlijk niet of nauwelijks winst gemaakt het afgelopen decennium.
Wat denk je dat crediteuren momenteel aan het doen zijn? En wie gaat er ooit nog zaken doen met een financiele dienstverlener die twee miljard "kwijt raakt"? Of nog erger, de boel besodemietert? Wat denk je dat klanten nu aan het doen zijn? Denk je dat Wirecard nu nog geld kan lenen? BaFin heeft tien jaar lang weggekeken en nu blijkt dat ze keihard gefaald hebben. Hoe denk je dat die gaan reageren? En politici?
Ik ben oprecht benieuwd wat jouw 'best case' scenario is. Dat KPMG volgende week zegt: "oeps, we hadden een rekening vergeten te bekijken, hier is de missende 2 miljard!"? Of dat alle klanten en crediteuren zeggen: "die twee miljard is er niet, foutje, moet kunnen! We blijven lekker zaken doen, hier, we lenen jullie nog even wat extra geld in deze lastige tijd".
"Er is een veelvoud van het verdwenen geld van de marktwaarde af" is geen analyse. In dit geval lijkt me dat volkomen terecht. Als je 10 euro in je spaarpot hebt en je koopt een ijsje van een euro dan kun je daarna stellen dat je spaarpot daarna 9 euro waard is. Maar als een financiele dienstverlener met een wankele balans 1.9 miljard kwijtraakt kun je niet stellen "de oude market cap was 25 miljard dus nu is het nog 23.1 miljard waard".
Overigens, als je wil speculeren in Wirecard zou ik denken dat de obligaties op de huidige prijs een beter idee zijn. Daar worden al forse verliezen ingecalculeerd terwijl de aandelenkoers suggereert dat de obligaties money-good zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
writser op 19-06-2020 22:57
]