Die stelling kun je imo niet zo makkelijk doen. Mijn persoonlijke balans wordt groter, omdat de nieuwe woning duurder is en de debt to equity ratio gaat mede daardoor omhoog. De overwaarde is deels afkomstig uit aflossingen die ik achteraf gezien liever niet gedaan had.
Dat doe je, neem ik aan, omdat je overtuigd bent op lange termijn een hoger rendement te halen met beleggen in ETF's dan met het aflossen van je hypotheek gebaseerd op ruim honderd jaar historiscpohe data.
Ja.
En toch wil je op basis van diezelfde historische data niet geloven dat lump sum een betere keuze is?
Ik geloof het wel, maar ik houd er ook rekening mee dat mensen niet rationeel zijn. Mijn portefeuille heb ik opgebouwd door elke maand in te leggen uit salaris. Dan koop je op pieken en dalen. Ik denk dat ik behoorlijk zal balen als ik m'n portefeuille met 50% laat groeien door de lump sum en dat vervolgens de beurzen inzakken.
Lijkt op een emotionele keuze die niet direct gebaseerd is op harde cijfers. Wellicht is DCA met een termijn van een jaar of twee dan een betere optie?
Daar neig ik inderdaad naar.
Ik zat vorig jaar trouwens in een vergelijkbare situatie. Huis verkocht met overwaarde en nieuwe woning gefinancierd met <50% LTV. Hield een redelijk bedrag over dat ik nu gespreid in ben gaan leggen eigenlijk ook vanuit meer emotionele redenen. Liever de komende jaren langzaam dat spaargeld zien dalen en mijn portefeuille zien stijgen tot een niveau waar ik er zelf weer tevreden mee ben.
In mijn geval koop ik met NHG, waardoor de incentive voor een lagere LTV een stuk beperkter is.
Andere punten in de overweging:
- Ik heb liever liquide vermogen dan vermogen in het huis dat 'vast' zit, aflossen kan altijd nog (zeker als aflossen niet leidt tot een lagere rente zoals bij NHG)
- De nieuwe financiering komt deels in box 3 (aflossingsvrij) om als aftrekpost te dienen op de beleggingen. Bovendien wil ik ergens tussen de 40 en 50 stoppen met werken, waardoor een box 1 aftrekpost z'n nut verliest, in tegenstelling tot een box 3 aftrekpost
[
Voor 10% gewijzigd door
Longcat op 17-06-2020 13:03
]