Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.533 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:19:
[...]

Dan maar puts schrijven, dan heb je winst - dat kan dan wel ongedekt :)
Ja maar iedereen denkt dus dat dat aandeel flink in waarde gaat dalen.
Als je dat niet denkt of maar relatief weinig, dan kun je op die manier wel een leuke winst maken.
Alternatief is om de aandelen gewoon gelijk in te kopen en deze uit te lenen aan shorters, zal wel een leuk percentage voor gegeven worden :9

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:45:
Als het om de focus op Amerikaanse technologie aandelen gaat is misschien de iShares S&P 500 Information Technology (IE00B3WJKG14) nog een optie? Laatste 3 jaar de NASDAQ 100 out-performed.
[Afbeelding]
Met 40% MSFT en AAPL vind ik het nog tegenvallen, 30% in 1 jaar, terwijl AAPL 75+% en MSFT 45+% staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Er is goed nieuws m.b.t. de VRH voor wie het nog niet heeft meegekregen Pistachenootje in "Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:46:
Er is goed nieuws m.b.t. de VRH voor wie het nog niet heeft meegekregen Pistachenootje in "Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022"
Ik heb altijd al gezegd dat het te vroeg was om daar nu al plannen voor te maken. Wacht eerst maar tot het definitief is, dan heb je nog meer dan genoeg tijd om te reageren. En zie daar, het gaat niet door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
MrWilliams schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:23:
Voor de mensen die veronderstellen dat er eind 2020 en in 2021 snel economisch herstel gaat plaatsvinden... CPB plaatst daar nu al een serieuze kanttekening bij.

https://www.nu.nl/economi...bbeling-werkloosheid.html

In mijn optiek gaan we einde dit jaar een nog een flinke dip krijgen. Dit begint met slechte jaarcijfers over 2020 door bedrijven en wordt opgevolgd door de matige vooruitzichten voor 2021.

Daarnaast hebben we het globale gemis van minimaal 4-5 maanden omzet voor veel partijen en een ronduit belabberde situatie in Amerika: 10% werkloosheid nu al, ontevreden mensen, de verkiezingen einde dit jaar en als kers op de taart: Als de 4 biljoen dollars verdeeld zijn, gaan ze allemaal hun hand weer gewoon ophouden...

En als er nog een tweede corona-golf komt dan wordt t nog een graadje erger.

Ik ben normaal gesproken heel positief ingesteld, maar zie nu niet zo snel hoe het er op korte termijn (eind 2020 en heel 2021) rooskleuriger uit gaat zien. Iemand ideeën?
Wie gaat er nog uit van de CPB berekeningen :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:22
Strider schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:01:
[...]

Wie gaat er nog uit van de CPB berekeningen :+
en sinds wanneer heeft 'de economie' iets te maken met koersen, het is toch allemaal asset price inflation door centrale banken beleid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:39
Maahes schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:20:
[...]

en sinds wanneer heeft 'de economie' iets te maken met koersen, het is toch allemaal asset price inflation door centrale banken beleid :+
Gaat deze asset price inflation door CB beleid ook doorwerken op de vastgoedmarkt, salarissen etc of heeft dat een veel indirecter verband denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
Qunix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:57:
https://nos.nl/artikel/23...ranchegenoot-grubhub.html
"Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway koopt Amerikaanse branchegenoot Grubhub"
De Nederlands-Britse maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft een grote slag geslagen in de Verenigde Staten. Het bedrijf neemt de Amerikaanse branchegenoot Grubhub over en krijgt zo voet aan de grond in Amerika.

(dat verklaarde de stijging gisteren)

en

https://nos.nl/artikel/23...er-een-brits-bedrijf.html
"Unilever wordt op papier een Brits bedrijf"
Levensmiddelenconcern Unilever gaat zijn hoofdkantoor vestigen in Londen. Nu heeft het bedrijf nog twee hoofdkantoren, in Rotterdam en Londen. Het kantoor in Rotterdam sluit niet.
Unilever gaat zijn hoofdkantoor vestigen in Londen. Maar wil wel graag dat de ECB de obligaties op blijft kopen, dus ze willen graag de obligaties nog in NL uitgeven.

Zijn er meer niet EU bedrijven die obligaties uitgeven in de EU? En wil de EU dit soort obligaties ook opkopen? Belachelijk als je het mij vraagt.

https://www.iex.nl/Nieuws...en-voor-ECB-voordeel.aspx

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:20
r0bb schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Gaat deze asset price inflation door CB beleid ook doorwerken op de vastgoedmarkt, salarissen etc of heeft dat een veel indirecter verband denken jullie?
Er is een disconnect tussen de reele economie en de financiele markten. Met nieuwe records in het aantal werklozen, banen die permanent zijn verdwenen etc verwacht ik niet dat vastgoed of salarissen een heel goed vooruitzicht hebben.

/edit: excuses, bovenstaand is natuurlijk mijn eigen mening :)

[ Voor 6% gewijzigd door Chief op 16-06-2020 14:21 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:41
evleerdam schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Unilever gaat zijn hoofdkantoor vestigen in Londen. Maar wil wel graag dat de ECB de obligaties op blijft kopen, dus ze willen graag de obligaties nog in NL uitgeven.

Zijn er meer niet EU bedrijven die obligaties uitgeven in de EU? En wil de EU dit soort obligaties ook opkopen? Belachelijk als je het mij vraagt.

Ja, eurobonds zijn heel normaal (voor de duidelijkheid eurobonds zijn geen obligaties van eurolanden of de EU, maar obligaties in een andere valuta dan de valuta die gebruikt wordt in het land van de uitgevende instantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Chief schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Er is een disconnect tussen de reele economie en de financiele markten. Met nieuwe records in het aantal werklozen, banen die permanent zijn verdwenen etc verwacht ik niet dat vastgoed of salarissen een heel goed vooruitzicht hebben.

Al dat geld dat ECB/FED/.. sinds 2008 uitgeven aan obligaties en dergelijke moet toch ergens heen.
Kan ook zijn dat er juist geen disconnect is, maar simpelweg vorm van hyper-inflatie die langzaam zichtbaar wordt.

Kijken naar iets als Vanguards BND, de goudprijs, de S&P, vastgoed.. hoe kan je anders verklaren dat alle sectoren tegelijk high's aan het scoren zijn, dan de 'trillions' die rondgepompt worden??

Normaal gesproken zou volgens mij een piek bij 1 ervan, elders een dal moeten geven, want het geld verschuift heen en weer tussen de sectoren. Dat zou dan ook betekenen dat 1 van deze straks gigantisch gaat outperformen ondanks de toppen, omdat door 'sell' elders er kapitaal overblijft dat ergens heen moet.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 16-06-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
evleerdam schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Zoals @flyguy terecht aangeeft zijn er inderdaad niet euro bedrijven die eurobonds uitgeven om te financieren. Voornamelijk als ze ook investeren/kosten hebben in euro landen.

Maar jou tweede vraag wordt eigenlijk in het nieuwsbericht beantwoord. Dat de ECB deze dus niet opkoopt. Overigens zou het voor het doel van de ECB niet uitmaken of ze dit doen ja of nee. De ECB koopt ze namelijk op van financiele instellingen die deze obligaties op hun balans hebben. Om zo weer liquiditeit aan de banken/instellingen te verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Xanaroth schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Al dat geld dat ECB/FED/.. sinds 2008 uitgeven aan obligaties en dergelijke moet toch ergens heen.
Kan ook zijn dat er juist geen disconnect is, maar simpelweg vorm van hyper-inflatie die langzaam zichtbaar wordt.

Kijken naar iets als Vanguards BND, de goudprijs, de S&P, vastgoed.. hoe kan je anders verklaren dat alle sectoren tegelijk high's aan het scoren zijn, dan de 'trillions' die rondgepompt worden??

Normaal gesproken zou volgens mij een piek bij 1 ervan, elders een dal moeten geven, want het geld verschuift heen en weer tussen de sectoren. Dat zou dan ook betekenen dat 1 van deze straks gigantisch gaat outperformen ondanks de toppen, omdat door 'sell' elders er kapitaal overblijft dat ergens heen moet.
Economische indicatoren hebben een gigantische lag, (flash)PMIs lijken op dit moment betere indicaties en daar zie ik dat economic recovery vrij traag, zie bv China wat als een van de grotere landen weer open ging.
Asset prijzen blijven hoog omdat FED/ECB vrijwel alles opkopen en dus beleggers heel anders tegen risico's aankijken: ze zijn niet meer genoodzaakt om te verkopen ondanks dat economische vooruitzichten niet heel rooskleurig zijn.

Zombie ondernemingen blijven punt van aandacht en deze blijven voorlopig overeind maar tot wanneer? Voor mij is de math heel simpel: recordaantal werklozen in vrijwel alle ontwikkelde landen. Hoewel beleggers zeker vastgoed kopen is dat niet hetzelfde vastgoed dat de consument zou kopen om te wonen. Ik verwacht dan ook zeker niet dat residential blijft stijgen om maar te zwijgen van lonen of inflatie.

/edit Onderstaand is dan weer wel een hele positieve verrassing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKw1Ief5O1OznKDpZnBVliovz04=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/UL80tDpNpU23MXPYUiEvL84Q.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Chief op 16-06-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
r0bb schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:54:
[...]

De afgelopen jaren was de invloed op aandelen en vastgoed groot. Hoe lang het nog door gaat werken is niet duidelijk. Er zal steeds extremer beleid gevoerd moeten worden om hetzelfde effect te bewerkstelligen.

In de pensioendiscussie zie je dat we netto geen baat hebben bij dit beleid. Na de 2008 crisis is er een heleboel transfer van vermogen geweest tussen verschillende asset classes, maar het netto resultaat is 0. De reele economie staat er niet beter bij.

Een van de functies van geld is 'opslag van waarde', maar die functie werkt al niet meer. Geen idee wat er gebeurt als men het vertrouwen verliest. Het lijkt erop dat het nu aan de gang is. Daarom koopt iedereen misschien vastgoed en aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j1WgsgU.jpg

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:44
Haha wat een clown.
Maandag: -5%, Maandagavond: JPOW brrrrrr 750 Miljard.
Dinsdag: +5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
flyguy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:26:
[...]

Ja, eurobonds zijn heel normaal (voor de duidelijkheid eurobonds zijn geen obligaties van eurolanden of de EU, maar obligaties in een andere valuta dan de valuta die gebruikt wordt in het land van de uitgevende instantie)
HEA220 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Zoals @flyguy terecht aangeeft zijn er inderdaad niet euro bedrijven die eurobonds uitgeven om te financieren. Voornamelijk als ze ook investeren/kosten hebben in euro landen.

Maar jou tweede vraag wordt eigenlijk in het nieuwsbericht beantwoord. Dat de ECB deze dus niet opkoopt. Overigens zou het voor het doel van de ECB niet uitmaken of ze dit doen ja of nee. De ECB koopt ze namelijk op van financiele instellingen die deze obligaties op hun balans hebben. Om zo weer liquiditeit aan de banken/instellingen te verschaffen.
Ik denk dat mijn eerste vraag niet juist geformuleerd was. Ik bedoelde: zijn er bedrijven van buiten de EU, die obligaties in de EU uitgeven zodat de ECB ze kan kopen? Tweede vraag was dan: koopt de ECB ze dan ook?

Als, zoals in het nieuwsartikel gesuggereerd wordt, de ECB deze obligaties niet gaat kopen, dan snap ik de intentie van Unilever niet (en van het nieuwsartikel ook niet). Daar staat juist in dat Unilever juist in NL de obligaties wil uitgeven, met de intentie dat de ECB ze op gaat kopen.

@HEA220 Ik neem aan dat het doel niet alleen is om liquiditeit te verschaffen aan de financiele instellingen, maar ook om de bedrijven te ondersteunen. Bedrijven in de EU, want de ECB gaat geen bedrijven van buiten de EU sponsoren.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Santee schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Haha wat een clown.
Ja die clown moet voordat er gestemd mag worden door het volk de beurs nog even op een ATH zetten, dan kan hij zichzelf weer de beste president aller tijden noemen.
En mocht dat niet lukken dan is het de democraten, de fed, Hillary, Obama, Chinezen, [vul iets in] schuld.

Overigens iemand al eens overna gedacht wat de reactie van de beurs zou zijn als Trump verliest? Maar ook daarna met beleid van de democraten?
Na Trump's eigen zeggen zou de beurs dan instorten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
JohanNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:59:
[...]
Overigens iemand al eens overna gedacht wat de reactie van de beurs zou zijn als Trump verliest? Maar ook daarna met beleid van de democraten?
Na Trump's eigen zeggen zou de beurs dan instorten :+
Wat de beurs dan doet kan me eigenlijk weinig schelen (wat er nu mee gebeurt is ook maar artificieel)... Als die clown nog eens 4 jaar krijgt, is Amerika niet langer een democratie maar een dictatuur en krijgen ze hem nooit meer weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:18:
[...]
En natuurlijk: 10.000 (fictief getal) - 5% = 9.500. Maar dan 9.500 + 5% = 9.975, heb je toch nog niet weer je originele 10.000 terug, al zouden de meesten zeggen dat ze weer op het oude punt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:11

jacobras

Developer

JohanNL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:04:
[...]

Bij Trading212 is hij wel te krijgen zie ik nu :)

Maarja, behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
Hij is ook wel te krijgen bij DeGiro maar zit alleen niet in de "kernselectie". Dus geen gratis transactiekosten onder bepaalde voorwaarden maar wel normaal te kopen.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
jacobras schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:23:
[...]

Hij is ook wel te krijgen bij DeGiro maar zit alleen niet in de "kernselectie". Dus geen gratis transactiekosten onder bepaalde voorwaarden maar wel normaal te kopen.
Bij Trading212 betaal je helemaal geen transactiekosten maar is het aanbod vrij beperkt.
Die specifieke ETF hebben ze dan wel en dat was dan ook meer als alternatief voor DeGiro waarbij deze ETF niet in de kernselectie zit, wil je de transactiekosten ontlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 20:47
Chief schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:15:
[...]

FED en ECB zetten geld kranen open: aandeelkoersen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Xanaroth schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Exact. Google maar eens met de hyperinflatie van de Weimar republiek en aandelen. Dan lees je dat de waarde van aandelen destijds ook flink zijn gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
phantom09 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Exact. Google maar eens met de hyperinflatie van de Weimar republiek en aandelen. Dan lees je dat de waarde van aandelen destijds ook flink zijn gaan stijgen.
Tja en in dat scenario wordt het ook wel tijd voor PHAU fysiek goud want of een VWRL het dan nog zo lekker doet vraag ik me af 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 07:02
phantom09 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:31:
[...]

FED en ECB zetten geld kranen open: aandeelkoersen stijgen.
Dan is uiteindelijk de vraag wat het meest handig is. Spaargeld daalt in waarde, aandelen crashen, is goud echt waardevast en is dat wel zo zeker? Tenzij je zelf een klomp onder je bed legt betaal je kosten aan de bewarende partij die er een instrument van heeft gemaakt. Dat terwijl goud geen waarde creëert zoals een goed bedrijf dat wel doet.

Volgens mij ga je er bij hyperinflatie altijd het schip in tenzij je in de schuldsanering zit en kan je in dat geval het best investeren in whisky om op te drinken zodra de poep de ventilator raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:47
PHiXioN schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:55:
[...]
Volgens mij ga je er bij hyperinflatie altijd het schip in tenzij je in de schuldsanering zit en kan je in dat geval het best investeren in whisky om op te drinken zodra de poep de ventilator raakt.
Wat wel kan beschermen tegen (hyper) inflatie zijn inflation linked bonds (ook verkrijgbaar in ETFs).

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 17-06-2020 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
De ECB gooit al jaren er bakken met geld tegenaan om een inflatie van 2% te krijgen. Dit lukt ook al jaren niet.

Waarom zou dat deze keer anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Dus het grootste gedeelte van het ECB geld wordt gestald op de beurs en bereikt de reële economie nooit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
r0bb schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:19:
Dus het grootste gedeelte van het ECB geld wordt gestald op de beurs en bereikt de reële economie nooit?
Nope, ik ben van mening dat dat niet zo is. Heel specifiek op de VS: de opkoopprogramma's van de FED zijn in fixed income (vooralsnog is het alleen BoJ dat als CB ook aandelen koopt dacht ik) en met als doelen
a) liquiditeit te garanderen en geen 2e GFC te laten ontstaan
b) rente laag te houden

Dat verklaart voor groot gedeelte ook waarom aandelenprijzen zo sterk herstellen.

Wie zijn echter de grootste houders van assets: een klein percentage van de bevolking en dan ook nog diegenen die het meeste vermogen hebben.

Kijk, de "normale" consument profiteert ook door bv de pensioenrendementen maar dat is allemaal indirect.

De steun rechtstreeks aan consumenten (payroll checks in bv NL, VS en andere landen) en MKB is vrij beperkt in vergelijking met de opkoopprogramma's.

Het einde van de payrol checks programma in de VS loopt in juli af en de hoop van de overheid is dat de economie dan bijna weer voluit draait maar vrijwel alle analisten zijn het erover eens dat het aantal werklozen sterk zal afnemen maar nog wel een hele tijd ver boven de werkloosheid in februari blijven.

Minder banen, minder consumenten, supply chains die worden veranderderd maar de waarderingen op de aandelenbeurzen zijn nauwelijks veranderd. Something doesn't add up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
r0bb schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:19:
Dit is natuurlijk een beetje kort geformuleerd, maar veel analisten/economen denken wel in deze richting. Enkele factoren die meespelen: intrinsieke waarderingen van assets stijgen in een situatie met lage cost of capital (rente) en relatief "veel" geld. Hierdoor stijgt ook de prijs van deze assets.
Daarnaast landt een gedeelte van extra geld direct bij bedrijven/op de beurs, beste voorbeeld hiervan zijn junk bonds die de Fed koopt, zie ook de zogenaamde zombies. Maar, het is niet zo dat wanneer de market cap van bijvoorbeeld Microsoft met 10mld verhoogt, er ook 10mld direct ingaat. Een directe bijdrage van bijvoorbeeld 1mld kan al zorgen voor zowel meer volume als hogere prijs, hence een verhogend effect op de market cap die de initiële 1mld overstijgt.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:01
Zo, goedemorgen.. Galapagos lijkt eindelijk te gaan vliegen. Meer mensen die er in zitten hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Amens schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:27:
Zo, goedemorgen.. Galapagos lijkt eindelijk te gaan vliegen. Meer mensen die er in zitten hier?
Yes.

En is DeGiro down bij jullie? Hij laadt een witte pagina met de loading scherm en that's it. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 12:06
+3% is toch niet "vliegen"
Qunix schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:40:
[...]

En is DeGiro down bij jullie? Hij laadt een witte pagina met de loading scherm en that's it. :/
Geen issues hier met de webtrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
DJTimo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:41:
[...]
+3% is toch niet "vliegen"
[...]

Geen issues hier met de webtrader
'lijkt te gaan vliegen' is iets anders dan werkelijk vliegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Amens schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:09:
[...]

'lijkt te gaan vliegen' is iets anders dan werkelijk vliegen :)
Ook weer zo, maar zelf zie ik er niet eens een schijnbeweging in. Heb zelf geen positie, maar zit denk ik wel potentie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
DJTimo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:12:
[...]
Ook weer zo, maar zelf zie ik er niet eens een schijnbeweging in. Heb zelf geen positie, maar zit denk ik wel potentie in.
Ik heb mijn positie in eerste instantie voor de lange termijn, maar mocht de koers de komende dagen blijven gaan dan verkoop ik het toch wel weer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Het aandeel dat echt aan het vliegen is vandaag is PostNL.
Ziet er blijkbaar toch beter uit dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48
Ik zit ook in Galapagos; rond de 186 gekocht na de eerste scherpe daling vorige maand en aangezien dit mijn speculatiepotje is ben ik wel een beetje klaar met die positie. Ik had gehoopt dat hij snel terug zou bouncen naar de 200 maar op dit moment wil ik er rond de 190 wel vanaf.

Hier ook geen issues met De Giro via de webpage.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-06-2020 11:45 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ik verwacht dit jaar mijn huidige woning te verkopen en een nieuwe woning 100% te financieren, waardoor er behoorlijk wat overwaarde vrijkomt om te investeren. Dan komt de afweging lump sum vs. DCA om de hoek kijken. Ik heb hier in het verleden als eens statistieken over gepost en lump sum won vrij overtuigend. Toch denk ik dat ik het niet aandurf. Voor de beeldvorming: de overwaarde (na kosten voor verkoop en aankoop nieuwe woning en zo) schat ik op minstens 50% van mijn huidige portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Je kunt evt ook gespreid Lump Sumpen? De kluit over een aantal weloverwogen producten verdelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Longcat schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:32:
Ik verwacht dit jaar mijn huidige woning te verkopen en een nieuwe woning 100% te financieren, waardoor er behoorlijk wat overwaarde vrijkomt om te investeren. Dan komt de afweging lump sum vs. DCA om de hoek kijken. Ik heb hier in het verleden als eens statistieken over gepost en lump sum won vrij overtuigend. Toch denk ik dat ik het niet aandurf. Voor de beeldvorming: de overwaarde (na kosten voor verkoop en aankoop nieuwe woning en zo) schat ik op minstens 50% van mijn huidige portefeuille.
In feite dus beleggen met geleend geld. Dat doe je, neem ik aan, omdat je overtuigd bent op lange termijn een hoger rendement te halen met beleggen in ETF's dan met het aflossen van je hypotheek gebaseerd op ruim honderd jaar historische data.
En toch wil je op basis van diezelfde historische data niet geloven dat lump sum een betere keuze is?

Lijkt op een emotionele keuze die niet direct gebaseerd is op harde cijfers. Wellicht is DCA met een termijn van een jaar of twee dan een betere optie?

Ik zat vorig jaar trouwens in een vergelijkbare situatie. Huis verkocht met overwaarde en nieuwe woning gefinancierd met <50% LTV. Hield een redelijk bedrag over dat ik nu gespreid in ben gaan leggen eigenlijk ook vanuit meer emotionele redenen. Liever de komende jaren langzaam dat spaargeld zien dalen en mijn portefeuille zien stijgen tot een niveau waar ik er zelf weer tevreden mee ben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Tsurany schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:47:
[...]

In feite dus beleggen met geleend geld.
Die stelling kun je imo niet zo makkelijk doen. Mijn persoonlijke balans wordt groter, omdat de nieuwe woning duurder is en de debt to equity ratio gaat mede daardoor omhoog. De overwaarde is deels afkomstig uit aflossingen die ik achteraf gezien liever niet gedaan had.
Dat doe je, neem ik aan, omdat je overtuigd bent op lange termijn een hoger rendement te halen met beleggen in ETF's dan met het aflossen van je hypotheek gebaseerd op ruim honderd jaar historiscpohe data.
Ja.
En toch wil je op basis van diezelfde historische data niet geloven dat lump sum een betere keuze is?
Ik geloof het wel, maar ik houd er ook rekening mee dat mensen niet rationeel zijn. Mijn portefeuille heb ik opgebouwd door elke maand in te leggen uit salaris. Dan koop je op pieken en dalen. Ik denk dat ik behoorlijk zal balen als ik m'n portefeuille met 50% laat groeien door de lump sum en dat vervolgens de beurzen inzakken.
Lijkt op een emotionele keuze die niet direct gebaseerd is op harde cijfers. Wellicht is DCA met een termijn van een jaar of twee dan een betere optie?
Daar neig ik inderdaad naar.
Ik zat vorig jaar trouwens in een vergelijkbare situatie. Huis verkocht met overwaarde en nieuwe woning gefinancierd met <50% LTV. Hield een redelijk bedrag over dat ik nu gespreid in ben gaan leggen eigenlijk ook vanuit meer emotionele redenen. Liever de komende jaren langzaam dat spaargeld zien dalen en mijn portefeuille zien stijgen tot een niveau waar ik er zelf weer tevreden mee ben.
In mijn geval koop ik met NHG, waardoor de incentive voor een lagere LTV een stuk beperkter is.

Andere punten in de overweging:
- Ik heb liever liquide vermogen dan vermogen in het huis dat 'vast' zit, aflossen kan altijd nog (zeker als aflossen niet leidt tot een lagere rente zoals bij NHG)
- De nieuwe financiering komt deels in box 3 (aflossingsvrij) om als aftrekpost te dienen op de beleggingen. Bovendien wil ik ergens tussen de 40 en 50 stoppen met werken, waardoor een box 1 aftrekpost z'n nut verliest, in tegenstelling tot een box 3 aftrekpost

[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 17-06-2020 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tsurany schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:47:
[...]
Om even alleen op dit stukje te reageren: ja, gemiddeld genomen is het een betere keuze. Maar een lump sum investering is geen gemiddelde, het is per definitie afhankelijk van het moment van instappen, en vooraf kan je niet weten of (en wanneer) er nog betere momenten gaan komen.

Ga je wel over op een gemiddelde, dan kom je feitelijk terecht bij DCA. De keuze die je dan dient te maken is: over welke termijn wil ik het instappen verspreiden. Is een jaar prima? Twee jaar? Een half jaar? Dan is volledig afhankelijk van je eigen wensen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 17-06-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Longcat schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:54:
[...]

Die stelling kun je imo niet zo makkelijk doen. Mijn persoonlijke balans wordt groter, omdat de nieuwe woning duurder is en de debt to equity ratio gaat mede daardoor omhoog. De overwaarde is deels afkomstig uit aflossingen die ik achteraf gezien liever niet gedaan had.
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Natuurlijk is een hypotheek een veiligere lening dan een persoonlijk krediet maar het is alsnog een schuld die op den duur afgelost moet worden. Maar als je die beslissing weloverwogen hebt gemaakt hoeft het geen probleem te zijn.
Ik geloof het wel, maar ik houd er ook rekening mee dat mensen niet rationeel zijn. Mijn portefeuille heb ik opgebouwd door elke maand in te leggen uit salaris. Dan koop je op pieken en dalen. Ik denk dat ik behoorlijk zal balen als ik m'n portefeuille met 50% laat groeien door de lump sum en dat vervolgens de beurzen inzakken.
Je eigen irrationaliteit herkennen en toegeven is nooit verkeerd natuurlijk :)
Lijkt mij prima. Enige kans is dat je met een stijgende markt de komende jaren aardig teleurgesteld gaat zijn. Maar de komende jaren te duur inkopen zal een lagere teleurstelling geven dan nu inkopen en jaar op jaar dalingen zien. Dat was in ieder geval mijn redenatie.
In mijn geval koop ik met NHG, waardoor de incentive voor een lagere LTV een stuk beperkter is.
Dat klopt, met de huidige lage rentes is zelfs zonder NHG de incentive om af te lossen minimaal.
Zr40 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:56:
[...]

Om even alleen op dit stukje te reageren: ja, gemiddeld genomen is het een betere keuze. Maar een lump sum investering is geen gemiddelde, het is per definitie afhankelijk van het moment van instappen.

Ga je wel over op een gemiddelde, dan kom je feitelijk terecht bij DCA. De keuze die je dan dient te maken is: over welke termijn wil ik het instappen verspreiden. Is een jaar prima? Twee jaar? Een half jaar? Dan is volledig afhankelijk van je eigen wensen.
Dat is zo, maar datzelfde geld voor indexbeleggen. Gemiddeld genomen een betere keuze dan de hypotheek aflossen maar hoeft niet altijd zo te zijn. Dus tenzij je aan market timen doet is lump sum investeren de veiligste gok. Echter wel met potentieel de hoogste teleurstelling.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tsurany schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Dus tenzij je aan market timen doet is lump sum investeren de veiligste gok. Echter wel met potentieel de hoogste teleurstelling.
Dan zou ik juist zeggen dat het de minst veilige gok is. DCA verkleint zowel de potentiële downside als upside die volgt uit het gekozen moment van investeren. En daar lever je een klein beetje aan tijdwaarde voor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
@Longcat Je kunt ook je Woning verkopen, de overwaarde inderdaad beleggen lump sump of DCA. En dan ook weer terug bij je ouders gaan wonen voor een aantal jaartjes. En dat geld wat je daarmee bespaard ook extra beleggen(DCA) !! :) Werkt natuurlijk alleen als je ouders een groot huis hebben, je prima met ze kan opschieten. En als je alleen bent.

Wanneer je dan genoeg geld hebt om cash een nieuwe woning te kopen, heb je geen hypotheek. Maar dan heb je dan ook weer geld in stenen zitten.... Maar wel een dikke savingsrate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Immutable schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:10:
@Longcat Je kunt ook je Woning verkopen, de overwaarde inderdaad beleggen lump sump of DCA. En dan ook weer terug bij je ouders gaan wonen voor een aantal jaartjes. En dat geld wat je daarmee bespaard ook extra beleggen(DCA) !! :) Werkt natuurlijk alleen als je ouders een groot huis hebben, je prima met ze kan opschieten. En als je alleen bent.
Een woning is ook een belegging. Bij ouders wonen is in feite timing the market omdat je dan tijdelijk geen vastgoedbelegging hebt. Kan je duur komen te staan als huizenprijzen stijgen.
Wanneer je dan genoeg geld hebt om cash een nieuwe woning te kopen, heb je geen hypotheek. Maar dan heb je dan ook weer geld in stenen zitten.... Maar wel een dikke savingsrate.
Ik heb geen enkel probleem met een hypotheek, zeker met de huidige rentes. Mooie aftrekpost (vooral box 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Bij ouders wonen is in feite timing the market omdat je dan tijdelijk geen vastgoedbelegging hebt. Kan je duur komen te staan als huizenprijzen stijgen.
Ik noem het eerder een besparing. Een vastgoedbelegging heb je evengoed niet wanneer je huurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 17-06-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-09 15:00
Longcat schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:54:

[...]

Er is een whitepaper van dacht ik Vanguard waarin ze verschillende DCA termijnen vergelijken. Uit m'n hoofd was de conclusie dat een DCA termijn van langer dan 24 maanden niet loont, omdat een gedeelte van je geld dan te lang niets staat te doen. Ik weet alleen even geen details meer.

[ Voor 4% gewijzigd door BrtH op 17-06-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:42
Ik zat in een vergelijkbare situatie als @Longcat. Gaan samenwonen en een behoorlijke overwaarde uit de verkoop van mijn eigen appartement. Dus had "opeens" een behoorlijk bedrag te investeren. Dat statistisch lump sum een beter rendement geeft maakt niet dat ik persoonlijk niet erg blij ben dat ik me niet eind vorig jaar in een klap ingekocht heb maar de afgelopen maanden van fors lagere prijzen heb kunnen profiteren.

De markt kent nog steeds behoorlijke ups en downs op het moment en ook al kun je misschien niet 100% timen, zou ik dat gegeven niet negeren en proberen gespreid over een x aantal maanden of langer in te kopen.

Maargoed, ik ben dan ook een gevoelsmens :P

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 17-06-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmoney
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-01-2022
Ik lees wel eens dat mensen het waardeverloop van hun portefeuille (met en zonder inleg en/of cash) bij DEGIRO in Excel in mooie grafieken weergeven. Ik zou dat ook graag willen, liefst zo automatisch mogelijk. Maar ik denk dat ik wel dagelijks een csv-bestand moet downloaden bij DEGIRO.

Ik heb weinig verstand van Excel vooralsnog. Wie kan me in de juiste richting wijzen? Ergens moet iemand daar toch meer over uitgelegd hebben...

Betering.nl - tonnair in 1000 dagen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:41
Vmoney schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:40:
Ik lees wel eens dat mensen het waardeverloop van hun portefeuille (met en zonder inleg en/of cash) bij DEGIRO in Excel in mooie grafieken weergeven. Ik zou dat ook graag willen, liefst zo automatisch mogelijk. Maar ik denk dat ik wel dagelijks een csv-bestand moet downloaden bij DEGIRO.

Ik heb weinig verstand van Excel vooralsnog. Wie kan me in de juiste richting wijzen? Ergens moet iemand daar toch meer over uitgelegd hebben...
Je kunt het programma "Portfolio Performance" gebruiken. De transacties van DeGiro kun je daarin automatisch importeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
Vmoney schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:40:

Als het alleen te doen is om de grafieken, gebruik dit:
https://github.com/CNugteren/DGPC/

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 17-06-2020 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
BrtH schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:28:
[...]

Er is een whitepaper van dacht ik Vanguard waarin ze verschillende DCA termijnen vergelijken. Uit m'n hoofd was de conclusie dat een DCA termijn van langer dan 24 maanden niet loont, omdat een gedeelte van je geld dan te lang niets staat te doen. Ik weet alleen even geen details meer.
Ik ken dat onderzoek en ik heb dezelfde conclusies meerdere malen bereikt in het verleden obv eigen data (gedeeld in dit topic). Het punt van mijn post was eigenlijk vooral dat het een stuk makkelijker gezegd (en onderzocht) is dan gedaan. Als puntje bij paaltje komt, denk je toch twee keer na voordat je order(s) inlegt van tienduizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-09 15:00
Longcat schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Ik ken dat onderzoek en ik heb dezelfde conclusies meerdere malen bereikt in het verleden obv eigen data (gedeeld in dit topic). Het punt van mijn post was eigenlijk vooral dat het een stuk makkelijker gezegd (en onderzocht) is dan gedaan. Als puntje bij paaltje komt, denk je toch twee keer na voordat je order(s) inlegt van tienduizenden euro's.
Ja, dat begrijp ik heel goed, het is wel even wat meer dan wat je normaal maandelijks doet. Wat ik vooral bedoelde is dat áls je DCA doet, dat je het dan niet over een langere periode dan één of twee jaar zou moeten doen. Lang genoeg om de meeste neergaande markten op te vangen, maar niet zó lang dat je significant veel potentieel rendement gaat verliezen.

[ Voor 9% gewijzigd door BrtH op 17-06-2020 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05
LSI vs DCA, market timing, in een Rational Reminder podcast werd dit door AQR behandeld onder het mom:

'Sin a little'
https://www.aqr.com/Insights/Perspectives/Sin-a-Little

TLDR: Als je toch DCA doet, blijf binnen de 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:47
^^^ Goede podcast, zoals gebruikelijk van de Rational Reminder. De recente met Ken French (van Fama & French) is ook een aanrader. Eugene Fama is eerder geweest.

[ Voor 45% gewijzigd door Pistachenootje op 17-06-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Santee schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:49:
[...]

In b4 ze revenue verzinnen net als LK 8)7
Chinese stocks vertrouw ik voor geen meter.

Heeft iemand hier een mening over?
YouTube: DANGER to ALL Robinhood Users! BIG RISK Coming

TL:DR:
  • PIPE investors (rijke privates) hebben 52,5M shares van Nikola (VTIQ) gekocht voor $10 per stuk en mogen die 45 dagen na de merger verkopen.
  • Publiek worden er nu 23M shares getrade rond de $60-70
  • Zelfs als je put op $30 koopt voor over 2 maanden maak je verlies, omdat de kosten voor die option zo duur zijn
  • Robinhood is mogelijk ~33% van de public traders van Nikola holders (niet shares, Robinhood users kopen denk ik relatief weinig shares)
Ik gok dat ze <$30 staan einde van het jaar.
Interessant. Dus stel dat 20% van die rijke beleggers besluit om hun winst te nemen, dan wordt er zo'n 20%×52,5 / 75,5 = 14 % van het hele marktkapitaal verkocht. Die 20% zou nog weleens veel meer kunnen zijn. Hadden ze het niet gekocht voor $10? Als ik zo'n belegger zou zijn zou ik nu al de 45 dagen aftellen en hopen dat het nog even zo hoog blijft staan. Als dat zo blijkt uit te pakken dan wordt het een verkooprace en een val naar beneden.

Een ander scenario is dat de Robin Hood-belegger nu langzaamaan wakker wordt en de koers de komende dagen alvast inzakt. Misschien naar $30 of nog lager. Dan is het normaler geprijsd en verandert het ook niet veel als de 45 dagen voorbij zijn, want die PIPE-investors blijven er dan liever nog wat langer in geïnvesteerd.

Dat laatste lijkt me waarschijnlijker. Ik denk trouwens dat jouw 33% RH-beleggers nog weleens een stuk hoger kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
yup.

Wil je iets zien vliegen? onderstaande aandeel is vandaag meer dan 360% gestegen in waarde 8)7 :

https://www.marketwatch.com/investing/stock/carv

Daar verbleekt de 3% van Galapogos flink bij

Gisteren was dit aandeel circa $ 2,80 waard en begin van de dag meer dan $21,- Meer dan 700% in waarde gestegen !!! 8)7 8)7 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door phantom09 op 17-06-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Longcat schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:32:
Ik ben in maart begonnen met 'beleggen'. Mijn voornemen was toen om LSI in VWCE te doen ('slechts' 10k, weliswaar). Ik durfde het op dat moment echter niet aan, en heb in 4x geDCAt. Gevolg is dat mijn gemiddelde aankoop koers nu op €66,73 staat. Als ik LSI gedaan had zoals ik me had voorgenomen, was mijn gemiddelde aankoop koers €57 geweest.
Anekdotisch natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:44
phantom09 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:09:
[...]

yup.

Wil je iets zien vliegen? onderstaande aandeel is vandaag meer dan 360% gestegen in waarde 8)7 :

https://www.marketwatch.com/investing/stock/carv

Daar verbleekt de 3% van Galapogos flink bij

Gisteren was dit aandeel circa $ 2,80 waard en begin van de dag meer dan $21,- Meer dan 700% in waarde gestegen !!! 8)7 8)7 8)7
Tja je hebt dagelijks aandelen die +300-500% doen hoor, hoe die side maar eens vaker in de gaten. Vaak niks meer dan een korte pump and dump op wat random nieuws.
JLius schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:34:
[...]

Ik ben in maart begonnen met 'beleggen'. Mijn voornemen was toen om LSI in VWCE te doen ('slechts' 10k, weliswaar). Ik durfde het op dat moment echter niet aan, en heb in 4x geDCAt. Gevolg is dat mijn gemiddelde aankoop koers nu op €66,73 staat. Als ik LSI gedaan had zoals ik me had voorgenomen, was mijn gemiddelde aankoop koers €57 geweest.
Anekdotisch natuurlijk.
Lastig, maar we zitten nu alweer 90% richting een ATH (gemiddeld). Dit hangt dus er af van het moment waarop je begint. Jou situatie is alweer anders geweest dan de situatie momenteel, niet echt 1:1 te vergelijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Santee op 17-06-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Santee schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:35:
[...]

Tja je hebt dagelijks aandelen die +300-500% doen hoor, hoe die side maar eens vaker in de gaten. Vaak niks meer dan een korte pump and dump op wat random nieuws.

[...]

Lastig, maar we zitten nu alweer 90% richting een ATH (gemiddeld). Dit hangt dus er af van het moment waarop je begint. Jou situatie is alweer anders geweest dan de situatie momenteel, niet echt 1:1 te vergelijken.
Klopt. En ik vraag mij af wie nou de koers van zo'n aandeel nou flink laat oplopen. Day traders met een grote zak met geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
TimoDimo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:01:
[...]
Je kunt het programma "Portfolio Performance" gebruiken. De transacties van DeGiro kun je daarin automatisch importeren.
Ik probeer het allemaal bij te houden hier, maar ben dit nog niet eerder tegengekomen.
Kun je sinds kort werkelijk automatisch importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
Baytep schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:09:
[...]

Ik probeer het allemaal bij te houden hier, maar ben dit nog niet eerder tegengekomen.
Ik doe het in Numbers (Apple's versie van Excel). Ik heb mijn PF verdeeld over meerdere brokers, waardoor ik niet automatisch kan importeren. Ik denk dat ik per dag 1 minuut kwijt ben aan het noteren van openings- en slotkoersen om mijn grafieken bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Amens schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Ik doe het in Numbers (Apple's versie van Excel). Ik heb mijn PF verdeeld over meerdere brokers, waardoor ik niet automatisch kan importeren. Ik denk dat ik per dag 1 minuut kwijt ben aan het noteren van openings- en slotkoersen om mijn grafieken bij te houden.
1 minuut? Hoeveel verschillende koersen moet je bijhouden 10 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
phantom09 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:43:
[...]

1 minuut? Hoeveel verschillende koersen moet je bijhouden 10 ?
Nee, koersen per aandeel houdt ik niet bij, omdat ik regelmatig koop en verkoop. Ik hou de aandelen dusdanig in de gaten dat ik niet bij hoef te houden welke aandelen presteren en welke niet. Ik hou dus per broker mijn begin en eindsaldo bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
Dr. Strangelove schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:44:
Ik zit ook in Galapagos; rond de 186 gekocht na de eerste scherpe daling vorige maand en aangezien dit mijn speculatiepotje is ben ik wel een beetje klaar met die positie. Ik had gehoopt dat hij snel terug zou bouncen naar de 200 maar op dit moment wil ik er rond de 190 wel vanaf.

Zou je niet nog even afwachten? Het is jouw potje natuurlijk, maar ik zou hem nog even aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Dr. Strangelove schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:44:

Je bent hier klaar mee? Waarom dan? omdat je al een tijdje geen koerswinst hebt behaald?
Sinds vorig jaar juni is het aandeel naar mijn mening te hard gestegen. Het kan denk ik nog wel een tijdje duren voordat de koers stabiliseert en verder gaat stijgen.

Zo moest ik met domino;s 2 jaar wachten voordat hij weer winst maakte. En met chipotle baalde ik dat hij hard ging zakken en ik flinke verliezen had gemaakt (dacht 50% verlies of meer). Dit vanwege 2 voedsel vergiftigingen, beetje overdreven. Maar dat is typisch amerikaans.
Nu zit ik weer na een paar jaar weer op winst.

Dus ja, wanneer neem je winst en wanneer niet? Wat je wilt doen is timen en dat is erg moeilijk (en zeer makkelijk achteraf). Ik doe aan long.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 17-06-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Baytep schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:09:
[...]

Niet sinds kort. Dat kan al enkele jaren.

Je hoeft alleen je realtime databronnen te selecteren met de juiste beurs erbij. Verder moet je ook handmatig dividenden invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:19
TimoDimo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Niet sinds kort. Dat kan al enkele jaren.

Je hoeft alleen je realtime databronnen te selecteren met de juiste beurs erbij. Verder moet je ook handmatig dividenden invoeren.
Importeren actuele koersen van je aandelen/etf gaat over het algemeen goed met portfolio performance.

Importeren van je aan en verkopen vanuit een bestand van je broker naar mijn ervaring nogal moeizaam/niet. Of is het inmiddels iemand wel gelukt om op een simpele manier (degiro) transacties te importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Interessant stukje over USA QE simpel uitgelegd (Wikipedia: Quantitative easing)

En wat leesvoer over de stock market en goud/zilver
https://www.crescat.net/crescat-turns-activist-on-gold/

Allemaal korreltje zout natuurlijk. Niemand weet wat er in de toekomst gaat gebeuren, up or down.
Geen investeringsadvies ook :+

[ Voor 34% gewijzigd door Viper® op 18-06-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
Ik dacht ik duik ook even in portfolio performance.

Hier een handige how-to: http://indexfundinvestor....th-portfolio-performance/

Zelf kreeg ik het eerst niet opgezet. Met behulp van bovenstaande link is het wel gelukt :)
Bij mij was het belangrijk dat ik VWRL en IWDA zelf opzocht, en dan de Amsterdam variant gebruikte. Dus zoeken op VWRL of IWDA en niet op ISIN nummer.

[ Voor 21% gewijzigd door LuPo op 18-06-2020 09:25 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
helloitsme schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:03:
[...]

Importeren actuele koersen van je aandelen/etf gaat over het algemeen goed met portfolio performance.

Importeren van je aan en verkopen vanuit een bestand van je broker naar mijn ervaring nogal moeizaam/niet. Of is het inmiddels iemand wel gelukt om op een simpele manier (degiro) transacties te importeren?
Ik heb ze handmatig erin gezet. Als ik een .pdf van DeGiro importeerde dan pakte hij ETF's die niet realtime worden bijgewerkt door portfolio performance.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
phantom09 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Je bent hier klaar mee? Waarom dan? omdat je al een tijdje geen koerswinst hebt behaald?
Sinds vorig jaar juni is het aandeel naar mijn mening te hard gestegen. Het kan denk ik nog wel een tijdje duren voordat de koers stabiliseert en verder gaat stijgen.

Zo moest ik met domino;s 2 jaar wachten voordat hij weer winst maakte. En met chipotle baalde ik dat hij hard ging zakken en ik flinke verliezen had gemaakt (dacht 50% verlies of meer). Dit vanwege 2 voedsel vergiftigingen, beetje overdreven. Maar dat is typisch amerikaans.
Nu zit ik weer na een paar jaar weer op winst.

Dus ja, wanneer neem je winst en wanneer niet? Wat je wilt doen is timen en dat is erg moeilijk (en zeer makkelijk achteraf). Ik doe aan long.
Ik heb 85% van mijn portefeuille al op buy and hold zitten. De resterende 15% gebruik ik om te speculeren en wat meer gevoel te krijgen voor de markt, de kosten, verschillen tussen brokers, theorie vs praktijk etc, kortom, om het spelletje te leren. Mijn vader heeft altijd mijn beleggingen beheerd maar sinds hij overleden is sta ik er alleen voor.

Dus sinds maart ben ik met een klein deel van het geld wat aan het spelen. Ik ga niet voor het onderste uit de kan, ik ben tevreden met wat tientjes links en rechts maar alles bij elkaar stapelt het redelijk op. Ik wil geen posities verkopen met verlies en op Galapagos sta ik sinds ik het kocht al in het rood dus dat is er wel eentje waar ik niet al te lang in wil blijven zitten.

Ik heb overigens wel overwogen deze naar de lange termijn pot over te zetten. Mogelijk dat ik dus nog wel besluit hem langer aan te houden.
[...]

Misschien mis ik iets maar waarom zou je koersdata willen importeren? Dat is toch allemaal terug te vinden? Waarom zou je dat lokaal willen gaan opslaan?

Aan en verkopen exporteren gaat bij Binck heel simpel, bij De Giro heb ik het nog niet geprobeerd. Ik heb zelf een simpel spreadsheet waarmee ik mijn persoonlijke data (aan- en verkoopdata) bijhou en mijn gains, en dat integreert met mijn algemene financiële datasheets, maar ik zie de toegevoegde waarde van het dagelijks importeren van algemene koersinformatie niet echt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-06-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
[...]

Ik weet echt niet wat je bedoelt met moeizaam. :) Je kunt al heel lang gewoon je afschrift met transacties van DeGiro automatisch importeren. Je kunt de pull request op GitHub ergens vinden als het goed is. Het was al enige tijd geleden dat ze het hebben ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
Dr. Strangelove schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:27:
[...]

Ik heb 85% van mijn portefeuille al op buy and hold zitten. De resterende 15% gebruik ik om te speculeren en wat meer gevoel te krijgen voor de markt, de kosten, verschillen tussen brokers, theorie vs praktijk etc, kortom, om het spelletje te leren. Mijn vader heeft altijd mijn beleggingen beheerd maar sinds hij overleden is sta ik er alleen voor.

Dus sinds maart ben ik met een klein deel van het geld wat aan het spelen. Ik ga niet voor het onderste uit de kan, ik ben tevreden met wat tientjes links en rechts maar alles bij elkaar stapelt het redelijk op. Ik wil geen posities verkopen met verlies en op Galapagos sta ik sinds ik het kocht al in het rood dus dat is er wel eentje waar ik niet al te lang in wil blijven zitten.

Ik heb overigens wel overwogen deze naar de lange termijn pot over te zetten. Mogelijk dat ik dus nog wel besluit hem langer aan te houden.

[...]

Misschien mis ik iets maar waarom zou je koersdata willen importeren? Dat is toch allemaal terug te vinden? Waarom zou je dat lokaal willen gaan opslaan?

Aan en verkopen exporteren gaat bij Binck heel simpel, bij De Giro heb ik het nog niet geprobeerd. Ik heb zelf een simpel spreadsheet waarmee ik mijn persoonlijke data (aan- en verkoopdata) bijhou en mijn gains, en dat integreert met mijn algemene financiële datasheets, maar ik zie de toegevoegde waarde van het dagelijks importeren van algemene koersinformatie niet echt.
Ik zou GLPG zeker nog even aanhouden! Wat is je gemiddelde aankoopprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
[...]

Het lijkt me ook een prima langetermijnaandeel. Het is jammer dat dat reumamiddel niet zo goed werkt als gehoopt werd, maar er zit nog meer in de pijplijn. Ik heb ook een beetje, lang geleden gekocht.
[...]

Brokers bieden over het algemeen geen optie om je portfoliowaarde over de tijd weer te geven. Je kunt dan een mooie vergelijking maken met verschillende benchmarks. Verder zou je ook de rest van je vermogen erin kunnen zetten. Portfolio performance of een dergelijk programma bieden dan mooie overzichten hoe je vermogen gespreid is, en hoeveel elk van de fondsen die je hebt daaraan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
Ik heb de portefeuille in Morningstar gezet. Spartaanse interface. Maar het werkt voor mij goed genoeg. Doe maar 2 transacties per maand max (kopen).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Iemand hier in Wirecard? :(:)

Share falls after renewed deferral of AR 2019 & missing audit evidence on bank balances in the amount of € 1.9 billion on trust accounts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Amens schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Ik zou GLPG zeker nog even aanhouden! Wat is je gemiddelde aankoopprijs?
Rond de 186. Ik heb er wel vertrouwen in dat hij weer omhoog gaat maar de positie was niet bedoeld als een lange termijn aankoop. C'est la vie, buy and hold voorlopig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
DJTimo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:19:

Share falls after renewed deferral of AR 2019 & missing audit evidence on bank balances in the amount of € 1.9 billion on trust accounts!
Nee maar dat is wel een hele grote klap naar beneden! Stond even op €35.
Dit lijkt de nieuwe Imtech te worden als dit zo doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34
Deze (wirecard) doet wel pijn.. gak 105.

Stond pasvoor vanmiddag toch..

[ Voor 29% gewijzigd door BiLLY_daKid op 18-06-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
Dr. Strangelove schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Rond de 186. Ik heb er wel vertrouwen in dat hij weer omhoog gaat maar de positie was niet bedoeld als een lange termijn aankoop. C'est la vie, buy and hold voorlopig maar.
Is een hele nette prijs! Ik denk dat het niet heel lang meer duurt voordat we weer een koers van 200+ zien. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DJTimo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:19:

Vooral stukje
Wirecard postponed its 2019 annual financial statements yet again, and if not completed by Friday, some €2 billion of loans can be terminated.
Iets zegt me dat ze niet binnen 24 uur 'even' dat geld terugvinden op een vergeten rekening ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Xanaroth schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:15:
[...]

Vooral stukje

[...]

Iets zegt me dat ze niet binnen 24 uur 'even' dat geld terugvinden op een vergeten rekening ergens.
Indien wel staat er morgern weer 100 op de borden, indien niet staat er 0. Je zou een straddle kunnen kopen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Ja en er was al eerder fraude aan het licht gekomen bij dat bedrijf.
Ze hebben veel potentie in theorie maar als dit soort zaken door blijven gaan dan betaal je als aandeelhouder uiteindelijk de rekening ben ik bang.

@DJTimo Ook destijds met Imtech waren er nog velen die dachten dat het nog goed zou komen, dus die 0 zal nog wel even op zich laten wachten denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
@JohanNL dat waren vooral particulieren idd, compleet ignorant van de situatie toen 8)7
Heb destijd zelfs nog Imtech calls verkocht in alle strikes van 1 tot 9 (!) euro. Toen stond er al 0 in Imtech. Dat was ècht gratis geld. Echt zo prachtig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:33
BiLLY_daKid schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:39:
Deze (wirecard) doet wel pijn.. gak 105.

Stond pasvoor vanmiddag toch..
Neem aan dat je in ieder geval niet verrast bent. De FT (en andere partijen) hebben de afgelopen jaren uitgebreid gerapporteerd dat hun cijfers niet lijken te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DJTimo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:19:
[...]
Indien wel staat er morgern weer 100 op de borden, indien niet staat er 0. Je zou een straddle kunnen kopen. :)
Mwah.. speelt al langer van alles daar, er zijn ook al invallen gedaan door autoriteiten.

Dit lijkt niet een op zichzelf staand gevalletje of een human-error foutje dat zo opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
DJTimo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:19:
[...]
Straddle zal aardig duur zijn, denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Straddle zal aardig duur zijn, denk je niet?
In de 8 a 10 euro range zag ik vanmiddag. Beter te duur dan niet te koop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34
Hielko schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Neem aan dat je in ieder geval niet verrast bent. De FT (en andere partijen) hebben de afgelopen jaren uitgebreid gerapporteerd dat hun cijfers niet lijken te kloppen.
De artikelen in FT kon ik niet valideren met andere bronnen en ik vond dat er conflict of interest was tussen de onderzoeker, zijn vrouw en Wirecard. Daarbij was Bafin erg op de hand van WDI. Met een dergelijk bedrag had de accountant iets stelliger kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Ondertussen eens wat wezen rondneuzen. Of je het nou hebt over robin-hood nieuws, nikola, zoom, tesla, hertz.. of gewoon de (letterlijke) wachtrijen om beleggingsaccounts te mogen openen.
Nergens lijkt angst te zijn voor corona, een 2e golf, langdurig herstel... of überhaupt of een bedrijf ooit z'n huidige waardering kan gaan waarmaken.

Het lijkt er steeds meer op dat we toch echt bubbel werk zien op dit moment. Zolang je een internet verbinding hebt en in staat bent een account te openen bij een commission-free trader, maak je waarschijnlijk bizarre winsten en ga je voor meer-meer-meer (samen met inleg je zakgeld, inkomsten van bijbaantje, spaargeld etc). Beetje gevoel als ik voor het laatst zag bij de china-bubbel, waar ook de groenteman naast zn stand druk bezig was met traden..

Ik ben dan ook de teugels weer wat aan het aanhalen. Betekend onder andere speculatieve aandelen aan het afronden en daarnaast versneld cash reserves aanvullen ipv blind de maximale maandelijks inkoop te doen. Doel is om binnen een 2-3 maanden de cash positie weer >10% te hebben staan, klaar voor de herfst storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Xanaroth schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:40:
Ondertussen eens wat wezen rondneuzen. Of je het nou hebt over robin-hood nieuws, nikola, zoom, tesla, hertz.. of gewoon de (letterlijke) wachtrijen om beleggingsaccounts te mogen openen.
Nergens lijkt angst te zijn voor corona, een 2e golf, langdurig herstel... of überhaupt of een bedrijf ooit z'n huidige waardering kan gaan waarmaken.

Het lijkt er steeds meer op dat we toch echt bubbel werk zien op dit moment. Zolang je een internet verbinding hebt en in staat bent een account te openen bij een commission-free trader, maak je waarschijnlijk bizarre winsten en ga je voor meer-meer-meer (samen met inleg je zakgeld, inkomsten van bijbaantje, spaargeld etc). Beetje gevoel als ik voor het laatst zag bij de china-bubbel, waar ook de groenteman naast zn stand druk bezig was met traden..

Ik ben dan ook de teugels weer wat aan het aanhalen. Betekend onder andere speculatieve aandelen aan het afronden en daarnaast versneld cash reserves aanvullen ipv blind de maximale maandelijks inkoop te doen. Doel is om binnen een 2-3 maanden de cash positie weer >10% te hebben staan, klaar voor de herfst storm.
Blind een maandelijke ETF aankoop doen was toch de sleutel tot succes want de markt is niet te timen? 8)

Bedenk ook dat er juist enorm veel cash aan de kant ligt. De rente blijft misschien nog wel enkele decennia rond de 0%. Als je een horizon hebt van 30 jaar, ga je dan cash aanhouden tegen 0% of aandelen ondanks de hoge waarderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Ik ben daar al klaar voor. Koop nog wel maandelijks ETF in, maar ga nu zeker niet groot inkopen. Wacht daarmee tot de onvermijdelijke crash die een keer gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Blik1984 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Ik ben daar al klaar voor. Koop nog wel maandelijks ETF in, maar ga nu zeker niet groot inkopen. Wacht daarmee tot de onvermijdelijke crash die een keer gaat komen
Ik acht zelf de kans op een zombie economie met blijvend hoge koersen groter dan een grote correctie en echte marktwerking. Als er iets duidelijk is geworden de afgelopen jaren dan is het wel dat de lobby sterk is en de marktwerking zwak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Maahes schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Blind een maandelijke ETF aankoop doen was toch de sleutel tot succes want de markt is niet te timen? 8)

Bedenk ook dat er juist enorm veel cash aan de kant ligt. De rente blijft misschien nog wel enkele decennia rond de 0%. Als je een horizon hebt van 30 jaar, ga je dan cash aanhouden tegen 0% of aandelen ondanks de hoge waarderingen?
Ik zeg nergens dat de maandelijkse inkoop stopt. Alleen enkel die loopt nog, de rest van het geld aan het eind van de maand gaat weer gewoon naar de spaarrekening ipv maximaal bijkopen.
Idem met dividend, of als ik de speculatieve posities sluit (denk aan een 1k gokje op NIBC - niet zo'n dikke plus als gehoopt, maar toch beetje extra zakgeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

[...]
Jammer dat je vader niet meer leeft. Heb je veel van heb kunnen leven van beleggen?

Jij bent degene die bepaalt of je moet verkopen of niet. Denk er goed over na, het zou jammer zijn dat je het nu verkoopt en na zeg 1-2 jaar je winsten maakt. Aan de andere kant zou je blij zijn als je verkoopt en over 1-2 jaar de koers nog lager staat. Ik heb geen idee wat de koers zal zijn. Wel heb ik het gevoel dat sinds juni 2019 de koers van galapagos te hard gestegen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:37

Vandaag een beetje gelezen over die robinhood-app. Als ik het goed begrijp dan wordt beleggen eigenlijk gepresenteerd als een game.

Gamification of trading: https://www.cnbctv18.com/...-cash-balance-6163421.htm

Wat moet je hierover denken?

Als het kapitalisme toch maar een spelletje is waarbij het morgen game over kan zijn dan ga ik daar eigenlijk niet teveel energie meer insteken.
Ja, ik blijf beleggen want eigenlijk is er geen alternatief. Als je wat geld op overschot hebt dan moet je er gewoon in mee. Ofwel moet je extra consumeren maar daar heb ik geen zin in.

Als tegengewicht focus ik mij meer op het lokale, sociale, kleinschalige,... zaken waar geld weinig tot geen rol speelt. Je 'betaling' is wederzijds vertrouwen.

Als het kapitalisme ooit poef zegt dan heb ik tenminste dat nog.
Pagina: 1 ... 136 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.