Bij Trading 212 kan je ook met nep geld mee doen. Op die manier krijg je misschien wat meer gevoel bij de bedragen, maar écht geld is altijd anders dan nep geld of een paar honderd euro.ThaddeusX schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:27:
Ik ga beginnen met weinig geld beleggen, denk aan 200 euro om even uit te proberen. Het liefst wil ik zo min mogelijk kosten maken per transactie. Zonder maandelijkse/jaarlijkse abo kosten.
Voor het rendement kun je dan het beste de acties die sommige aanbieders van beleggen aanbieden nalopen.ThaddeusX schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:27:
Ik ben ook geinteresseerd geworden in beleggen. Er zijn zoveel brokers die zeggen dat ze de goedkoopste zijn het is ook een beetje verwarrend omdat ze allemaal andere soorten manieren van je cashen.
Welk heeft het meest makkelijke/gebruikers vriendelijke platform om mee te handelen?
Het liefst een groot bekende naam.
En de broker vergelijkingsites zijn ook meerendeels nep lijkt het wel. Blijkbaar verdienen ze der op om iemand anders op nummer 1 te zetten.
Ik ga beginnen met weinig geld beleggen, denk aan 200 euro om even uit te proberen. Het liefst wil ik zo min mogelijk kosten maken per transactie. Zonder maandelijkse/jaarlijkse abo kosten.
Edit: Ik zit op een wachtrij bij DeGiro...op nummero 15 duizend
Anders zou ik voor Trading212 gaan, daarbij heb je geen transactiekosten wat erg veel kan schelen als je met slechts €200 wilt beleggen.
Kun je ook met nep geld spelen inderdaad wat wellicht ook een beter beeld geeft van wat er gebeurd als je met meer geld zou beleggen.
Voor het rendement gaat het toch niet helemaal in eerste instantie neem ik aan (?) Meer om de feeling.
In vino veritas, in aqua sanitas
Wat zegt dit plaatje nu eigenlijk behalve dat er het meest mee wordt gespeculeerd?Zr40 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:27:
[...]
DEGIRO publiceert geen lijstje maar wel een infographic:
[Afbeelding]
Als je daar binnen bent, van iets meer dan €200 haal je 3x VWRL of 4x IWDA.ThaddeusX schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:27:
Ik ben ook geinteresseerd geworden in beleggen. Er zijn zoveel brokers die zeggen dat ze de goedkoopste zijn het is ook een beetje verwarrend omdat ze allemaal andere soorten manieren van je cashen.
Welk heeft het meest makkelijke/gebruikers vriendelijke platform om mee te handelen?
Het liefst een groot bekende naam.
En de broker vergelijkingsites zijn ook meerendeels nep lijkt het wel. Blijkbaar verdienen ze der op om iemand anders op nummer 1 te zetten.
Edit: Ik zit op een wachtrij bij DeGiro...op nummero 15 duizend
Zou dat niet zinloos noemen. Als beginner is het naast inlezen in de theorie ook goed om in de praktijk wat uit te proberen. Er komt in de praktijk ook gevoel en psychologie bij beleggen kijken, en je leer jezelf toch beter in de praktijk kennen. Bovendien is het vergelijken van brokers e.d. op papier echt anders dan hoe het in de praktijk werkt.Rukapul schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:03:
Dit klinkt vrij zinloos.
Wat moet er geprobeerd worden en wat doe je met de uitkomst?
200 euro heeft niets met 'beginnen met beleggen' te maken. Dat is niet meer dan een probeersel om op wat knoppen te drukken. Financieel geeft het ook geen feedback of resultaat.
Natuurlijk is het gevoel bij kleine bedragen anders dan bij grote, maar dat wil niet zeggen dat je er maar meteen met een groot bedrag moet inspringen als beginner.
Beetje rare vraag hier, maar wat ik het verschil tussen een Shell kopen op een NL markt of op de VS markt. Mijn broker lijkt enkel Shell aan te bieden via NYSE en niet via AEX.
Bij mijn weten, als leek zijnde: als de ISIN hetzelfde is is het hetzelfde aandeel. Het verschil is vervolgens de munteenheid waarin deze verhandeld wordt en uiteraard de andere beurs wat kan leiden tot andere transactiekosten en andere handelstijden.Joindry schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:06:
Beetje rare vraag hier, maar wat ik het verschil tussen een Shell kopen op een NL markt of op de VS markt. Mijn broker lijkt enkel Shell aan te bieden via NYSE en niet via AEX.
Ik meen hier ook eens gelezen te hebben dat in principe de beurs niet uitmaakt en je de aandelen net zo goed mondeling / op papier kunt verkopen, zonder tussenkomst van een beurs, of dat je de aandelen over zet van beurs A naar beurs B. Maar als je gewoon bij een broker gericht op consumenten zit (DeGiro, huisbank, ...) is het uiteraard de vraag of dat allemaal mogelijk is.
Als je het op de Amerikaanse markt koopt dan koop je een ADR. Wikipedia kan daar veel meer over vertellen, maar in het kort is het een huls om de niet-Amerikaanse aandelen zodat ze genoteerd en verhandeld kunnen worden op de Amerikaanse markt. Veel Amerikaanse beleggers hebben namelijk geen toegang tot internationale market en zo kunnen ze toch internationale aandelen kopen.Joindry schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:06:
Voor ons maakt dat natuurlijk niet uit, en zijn alleen de kosten en de valuta het belangrijkste verschil. Het houden van een ADR is iets duurder dan het houden van de onderliggende aandelen, je betaalt voor een ADR positie circa 2 cent per stuk per jaar. Andere verschillen zijn de handelstijden, en zoals @JohanNL hieronder aangeeft hoeft de verhouding ook niet 1:1 te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2020 14:06 ]
Verder staat Shell A op de NYSE gelijk aan twee keer Shell A op de AEX.
@Joindry Bij welke broker zit je waar je Shell alleen via de NYSE kunt krijgen?
Lynx, Maar ik heb het intussen gevonden via het ISIN zoals @RobertMe hierboven adviseerde.JohanNL schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:03:
Verder staat Shell A op de NYSE gelijk aan twee keer Shell A op de AEX.
de auto zoekfunctie van de broker is niet altijd de beste.

Bij Lynx (IB) kan je gewoon handelen op Euronext en andere Europese beurzen...
Ik zei och dat ik em intussen vond, was gewoon een gevalletje van slechtwerkende zoekfunctie op hun website.Zr40 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:10:
Bij Lynx (IB) kan je gewoon handelen op Euronext en andere Europese beurzen...
Ik typ gewoon RDSA in TWS en krijg ze allemaal te zien. Maar ik handel ook niet via een website (en niet bij Lynx maar direct bij IB)
Dat doe ik ook, en ik weet dat het puur een hobbymatige projectje is. Ik heb gewoon niet de illusie dat ik een performance vol kan houden over de periode van pak hem beet 30 jaar om zeker te zijn dat ik het beter doe dan een brede ETF.phantom09 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:39:
[...]
Ik zou zeggen, probeer het eens uit. gebruik een gedeelte van je portfolio en probeer hier een aantal aandelen van te kopen en kijken hoe je het doet.
Ik heb tot nu toe geluk gehad, door het simpele feit dat ik voornamelijk tech aandelen los heb gekocht , Microsoft, Apple, ASML, Cisco. En nog voordat ik indexbeleggen en ETF's en de voordelen daarvan leerde kennen.
Echter dat is omdat ik zelf in de IT zit. Dus kan ik de business begrijpen. Het is echter geen enkele schim van een waterdicht systeem waar ik de index gemiddelden mee versla. Ik weet ook dat er firma's zijn die met wiskundige modellen naar voordelen in de markt speuren en daarmee 30 jaar of langer indexen meer dan ruim verslaan. Er zit bij mij dus geen enkel systeem achter, geen risicodekking , geen allocatiebeleid helemaal niets. En dat vindt ik interessant. Hoe mensen dat voor zichzelf doen , zeker als er puur op stockpicken wordt vertrouwd. En in die zin dus mensen zeer overtuigd zijn van eigen kunnen.
Als ik dat dan lees , die overtuiging om dat allemaal zelf ook te kunnen ben ik gewoon benieuwd naar het hoe. Welke ideeën liggen eraan ten grondslag. Welke uitvoeringscriteria. En ga zo maar door.
Die lees ik niet , alleen een overtuiging dat stockpicken een beter resultaat gaat geven.
Sinds maart ben ik begonnen met beleggen bij Fitvermogen voor de lange termijn. In eerste instantie een kleine maandelijkse inleg, maar sindskort ca. 40% van mijn inkomen met FO in gedachten. Ik heb voldoende spaargeld dat ik dat wel aandurf.
Nu heb ik de volgende verhouding in fondsen:
- 87.5% in NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund (0.17% lopende kosten)
- 12.5% in NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund (0.30% lopende kosten)
Deze samenstelling komt de meesten natuurlijk wel bekend voor...
Nu ben ik benieuwd hoe jullie tegen het toevoegen van een Europees fonds aankijken? Ik zit te kijken naar https://www.fitvermogen.n...-Duurzaam-Aandelen-Fonds/ en wat mij opvalt is dat de lopende kosten hoger zijn dan de andere twee fondsen (0.68% tov 0.30% en 0.17%), maar dat het rendement na aftrek van kosten niet verkeerd oogt. Als voordeel lijkt mij meer spreiding door ook Europa toe te voegen.
Als je het doet of aanraad, welke verhouding is dan "aan te raden"? 87.5% (US), 6.25% (EU) en 6.25% (emerging) wellicht? Of is dit niet aan te raden en bij US en emerging houden?
- 12.5% in NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund (0.30% lopende kosten)
Deze samenstelling komt de meesten natuurlijk wel bekend voor...
Nu ben ik benieuwd hoe jullie tegen het toevoegen van een Europees fonds aankijken? Ik zit te kijken naar https://www.fitvermogen.n...-Duurzaam-Aandelen-Fonds/ en wat mij opvalt is dat de lopende kosten hoger zijn dan de andere twee fondsen (0.68% tov 0.30% en 0.17%), maar dat het rendement na aftrek van kosten niet verkeerd oogt. Als voordeel lijkt mij meer spreiding door ook Europa toe te voegen.
Als je het doet of aanraad, welke verhouding is dan "aan te raden"? 87.5% (US), 6.25% (EU) en 6.25% (emerging) wellicht? Of is dit niet aan te raden en bij US en emerging houden?
Exact. Zo heb ik een collega die een paar tientjes heeft ingezet bij BUX. In het begint was hij niet voor beleggen en sceptisch. Hij is nu laaiend enthousiast.TechLight schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:56:
[...]
Zou dat niet zinloos noemen. Als beginner is het naast inlezen in de theorie ook goed om in de praktijk wat uit te proberen. Er komt in de praktijk ook gevoel en psychologie bij beleggen kijken, en je leer jezelf toch beter in de praktijk kennen. Bovendien is het vergelijken van brokers e.d. op papier echt anders dan hoe het in de praktijk werkt.
Natuurlijk is het gevoel bij kleine bedragen anders dan bij grote, maar dat wil niet zeggen dat je er maar meteen met een groot bedrag moet inspringen als beginner.
Hij heeft er in ieder geval nu een beter gevoel bij en snapt een beetje hoe het werkt.
Vergeet niet dat dividend anders verloopt bij beide beurzen.RobertMe schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:21:
[...]
Bij mijn weten, als leek zijnde: als de ISIN hetzelfde is is het hetzelfde aandeel. Het verschil is vervolgens de munteenheid waarin deze verhandeld wordt en uiteraard de andere beurs wat kan leiden tot andere transactiekosten en andere handelstijden.
Ik meen hier ook eens gelezen te hebben dat in principe de beurs niet uitmaakt en je de aandelen net zo goed mondeling / op papier kunt verkopen, zonder tussenkomst van een beurs, of dat je de aandelen over zet van beurs A naar beurs B. Maar als je gewoon bij een broker gericht op consumenten zit (DeGiro, huisbank, ...) is het uiteraard de vraag of dat allemaal mogelijk is.
Logisch. Bux gebruikt gamingfication en andere psychologische trucs om gebruikers te binden en ze in een volgende fase van hun geld te scheiden.phantom09 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:53:
[...]
Exact. Zo heb ik een collega die een paar tientjes heeft ingezet bij BUX. In het begint was hij niet voor beleggen en sceptisch. Hij is nu laaiend enthousiast.
Doordat dit erg de aandacht van toezichthouders trok is dit afgelopen jaar minder direct zichtbaar door het naar voren halen van Bux Zero en de CFD business een beetje naar de achtergrond. Het zijn echter nog steeds dezelfde aasgieren.
Je moet op archive.org voor de gein eens kijken hoe het telkens anders gepositioneerd wordt.
Uiteraard moet je comfortabel zijn met beleggen, maar emotie is geen handige eigenschap.
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2020 16:06 ]
Ik zit ook in de IT.CornermanNL schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:58:
[...]
Echter dat is omdat ik zelf in de IT zit. Dus kan ik de business begrijpen. Het is echter geen enkele schim van een waterdicht systeem waar ik de index gemiddelden mee versla. Ik weet ook dat er firma's zijn die met wiskundige modellen naar voordelen in de markt speuren en daarmee 30 jaar of langer indexen meer dan ruim verslaan. Er zit bij mij dus geen enkel systeem achter, geen risicodekking , geen allocatiebeleid helemaal niets. En dat vindt ik interessant. Hoe mensen dat voor zichzelf doen , zeker als er puur op stockpicken wordt vertrouwd. En in die zin dus mensen zeer overtuigd zijn van eigen kunnen.
Als ik dat dan lees , die overtuiging om dat allemaal zelf ook te kunnen ben ik gewoon benieuwd naar het hoe. Welke ideeën liggen eraan ten grondslag. Welke uitvoeringscriteria. En ga zo maar door.
Die lees ik niet , alleen een overtuiging dat stockpicken een beter resultaat gaat geven.
Voordat ik een aandeel koop kijk ik naar de historische koers grafiek. Als deze relatief stabiel is en 20% of meer koeststijgingen per jaar heeft behaalt de afglopen 5-10 jaar, dan koop ik dit aandeel.
Als voorbeeld Mastercard, adobe
Aandelen die achtbaan koersen vertonen koop ik niet. Zoals bijvoorbeeld tata steel.
En ik weet dat behaalde resultaten geen garanties voor de toekomst bieden.
In NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund zit ook al EU, als je het gewoon goed gespreid wilt hebben over de wereld dan kun je de verdeling zoals je dit nu hebt ook wel aanhouden.Nordlys schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:26:
Sinds maart ben ik begonnen met beleggen bij Fitvermogen voor de lange termijn. In eerste instantie een kleine maandelijkse inleg, maar sindskort ca. 40% van mijn inkomen met FO in gedachten. Ik heb voldoende spaargeld dat ik dat wel aandurf.
Deze samenstelling komt de meesten natuurlijk wel bekend voor...![]()
Dat Europa Duurzaam Aandelen fonds is voor als je wilt inspelen op ( zoals de naam al zegt ) specifiek Europa en de kosten zijn veel hoger omdat het een actief beheerd fonds is waarbij de fondsbeheerder kan afwijken van de index, een fonds dat de index probeert te verslaan dus.
Ik zou het dus zo houden, zo'n 87,5% world en 12,5% EM is wat meer hier doen inderdaad.
Ben benieuwd of iemand me met het volgende kan helpen.
Rendement op EM is historisch zo'n 11.84% (SD ~23.5%)
Rendement op EM small cap is historisch zo'n 13.39% (SD ~24.5%)
(Bron: IFA data)
Een verschil van 1.55%, wat mij de moeite waard leek om in EM small caps te beleggen.
Er is een probleem: het fonds dat in EM small caps belegt (WTED) heeft een behoorlijk dividendlek. Aangezien het dividend rendement van WTED zo'n 8% is zou bij een gemiddeld dividendlek van ~12% (aanname) het effectieve lek zo'n 1% op jaar basis kunnen zijn. Bij een standaard EM fonds is er geen dividendlek (bijv. NT of NN).
Wat ik niet goed kan inschatten: zorgt dat dividendlek ervoor dat het verwachte rendement verschil volledig verdwijnt of kun je simpelweg de 1% van de 1.55% aftrekken? (en blijft er dus nog steeds een hoger verwacht rendement over voor de small caps?)
@BrtH misschien?
Een verschil van 1.55%, wat mij de moeite waard leek om in EM small caps te beleggen.
Er is een probleem: het fonds dat in EM small caps belegt (WTED) heeft een behoorlijk dividendlek. Aangezien het dividend rendement van WTED zo'n 8% is zou bij een gemiddeld dividendlek van ~12% (aanname) het effectieve lek zo'n 1% op jaar basis kunnen zijn. Bij een standaard EM fonds is er geen dividendlek (bijv. NT of NN).
Wat ik niet goed kan inschatten: zorgt dat dividendlek ervoor dat het verwachte rendement verschil volledig verdwijnt of kun je simpelweg de 1% van de 1.55% aftrekken? (en blijft er dus nog steeds een hoger verwacht rendement over voor de small caps?)
@BrtH misschien?
Een Nasdaq 100 ETF had circa meer dan 20% koers rendement per jaar behaald.Pistachenootje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:26:
Mijn vraag gaat over Emerging Markets. In de Nasdaq beleg ik al en daar heb ik geen vragen over.phantom09 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:42:
[...]
Een Nasdaq 100 ETF had circa meer dan 20% koers rendement per jaar behaald.
Het is hier wel stil over wat er deze week waarschijnlijk gaat gebeuren. Durft niemand erover te praten
Vertel, wat gaat er gebeuren?Immutable schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:56:
Het is hier wel stil over wat er deze week waarschijnlijk gaat gebeuren. Durft niemand erover te praten
We zijn onze glazen bollen nog aan het poetsenImmutable schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:56:
De gemiddelde premium van small cap in EM is 1.67% per jaar (Ken French data 1990-2020). Dat is overigens ongeveer twee keer zo hoog als in developed markets. Ik ben er sceptisch over dat dat grotendeels het verschil van 1,55% verklaart (een SmB factor van 0.9 is nogal hoog voor een long-only portfolioPistachenootje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:26:
In theorie mag je die percentages niet zomaar van elkaar aftrekken, omdat ze niet op dezelfde manier in de tijd plaatsvinden: rendement wordt dagelijks 'verrekend', dividend maar 1x per jaar, dus de rente-op-rente effecten zijn anders. Zolang het niet over tientallen procenten gaat, ga je dat in de praktijk niet merken en kan je het gewoon van elkaar aftrekken. Hetzelfde geldt voor de expense ratio. Vergeet niet dat dit fonds zo'n 0,3% hogere ER heeft dan de andere fondsen die je noemt.Er is een probleem: het fonds dat in EM small caps belegt (WTED) heeft een behoorlijk dividendlek. Aangezien het dividend rendement van WTED zo'n 8% is zou bij een gemiddeld dividendlek van ~12% (aanname) het effectieve lek zo'n 1% op jaar basis kunnen zijn. Bij een standaard EM fonds is er geen dividendlek (bijv. NT of NN).
@BrtH misschien?
Mooie momenten om bij te kopen. Misschien, kan nog deze maand gratis ETF's aanschaffen.
Devs is wel een leuke mini serie hierover.Zr40 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:27:
Mijn glazen bol toont alleen het verleden. Is hij stuk?
Ik heb wel een nieuwe voor je als je je op mijn nieuwsbrief abonneert.Zr40 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:27:
Mijn glazen bol toont alleen het verleden. Is hij stuk?
Trend is nog steeds up, er heeft alleen een correctie plaats gevonden op de relatief hoge koersen.Immutable schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:56:
Niemand weet hoe het volgend week zal verlopen. Het kan zijn dat het verder omlaag gaat, ik vermoed dat het de koersen weer langzaam omhoog gaan.
Ik heb van de week al eens een vraag gesteld over hoe een keuze te maken voor een Nasdaq 100 ETF. Toen is-ie denk ik wat ondergesneeuwd in de slow-chat rondom de 'crash' van donderdag.
Dus ik herhaal bij deze mijn vraag maar een keer:
Trasos schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:47:
Ik heb mijn maandelijkse inleg in VWRL (via DEGIRO) nu al een tijdje op de rit, nu wil ik maandelijks ook wat gaan investeren in een NASDAQ 100 ETF.
Nu ben ik dus op zoek naar een geschikte ETF.
Volgens JustETF.com zijn er (als je je regio op Nederland hebt ingesteld) kennelijk maar 5 ETF's die de NASDAQ 100 volgen.
Van deze 5 zitten er 2 in de kernselectie van DEGIRO (leuk maar niet per se een vereiste):
Lyxor Nasdaq-100 Ucits ETF Acc
Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS ETFKortom, ik kom er eigenlijk niet echt uit welke ETF ik op basis van welk criterium dan zou moeten kiezen.
- Beide hebben een TER van 0.3%. Lijkt me prima.
- Lyxor gebruikt synthetische en Invesco fysieke replicatie. Pluspuntje voor Invesco denk ik dan.
- Lyxor bestaat pas sinds januari 2018 en Invesco al sinds december 2002. Weer een pluspuntje voor Invesco lijkt me.
- Lyxor is accumulerend, dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
- Invesco is een equal weighted ETF, maar dat lijkt qua performance ten opzichte van de benchmark (bijna) niets uit te maken.
- De koers van Invesco ligt met ~ €212 wel een stuk hoger dan de ~ €35 van Lyxor.
Hoe kan het dat een ETF die dezelfde index volgt een veel hogere prijs heeft dan een andere ETF?- Er zit ook een verschil in qua domicilie; Lyxor zit in Luxemburg en Invesco in Ierland.
Ik had begrepen dat Ierland de betere keuze van de twee is qua dividenlekkage, omdat Luxemburgse fondsen kennelijk vaak geen gebruik kunnen maken van de verdragen.
Maar misschien gelden deze beperkingen wel niet voor dit fonds? Hoe kom ik daar achter?- In de beleggersinformatie van Lyxor zie ik wel een verhaal bij de in- en uitstapvergoeding. Hoe moet ik dit interpreteren? Bij Invesco zie ik hier niets over.
Waar zouden jullie naar kijken? Of wellicht helemaal geen NDX ETF en een ander fonds/ETF aankopen?
Ik denk ook niet dat de markt heel hard gaat reageren op een 2e golf. Volgens mij wordt in de meeste gevallen al uitgegaan dat Corona doorettert tot einde 2020 begin 2021 wanneer er een keer een vaccin komt.phantom09 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:24:
[...]
Trend is nog steeds up, er heeft alleen een correctie plaats gevonden op de relatief hoge koersen.
Niemand weet hoe het volgend week zal verlopen. Het kan zijn dat het verder omlaag gaat, ik vermoed dat het de koersen weer langzaam omhoog gaan.
Denk het ook, zolang TINA nog van toepassing is lijkt het the only way is up te zijn op de middellange termijnphantom09 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:24:
[...]
Trend is nog steeds up, er heeft alleen een correctie plaats gevonden op de relatief hoge koersen.
Ik ben zelf voor de IE0032077012 gegaan. Invesco, onder anderen vanwege de replicatie en nog wat andere zaken. Weet niet precies meer waarom. Ohjha, volgens mij omdat daar meer in geïnvesteerd is. Is meer liquide volgens mij als je later wil verkopen. Denk dat de invesco van de twee een prima keuze is.Trasos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:29:
Ik heb van de week al eens een vraag gesteld over hoe een keuze te maken voor een Nasdaq 100 ETF. Toen is-ie denk ik wat ondergesneeuwd in de slow-chat rondom de 'crash' van donderdag.
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door Immutable op 14-06-2020 21:48 ]
Je reageerde op een andere post van mij, maar ik haak even hier op in omdat de strekking hetzelfde is.CornermanNL schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:58:
[...]
Waar je op hamert is dat je denkt niet dezelfde rendementen over een termijn van 30 jaar te realiseren. Zou heel goed kunnen! Het gros van de particuliere beleggers verliest geld, een klein verdient geld. Maar je zou maar in dat kleine deel zitten...
Een ETF heeft geen gegarandeerd rendement, enkel op basis van prestaties uit het verleden. Bovendien is je uitstapmoment bepalend voor het uiteindelijke rendement, net zoals je pensioen. Als je het geld nodig hebt tijdens een crisis (zoals rond 2008), dan is je pensioen/ETF geen klap waard en heb je waarschijnlijk negatief rendement behaald.
Waarom ik liever aandelen koop is omdat ik graag aan de knoppen zit en ik vind het leuk om te doen. Het voornaamste idee waar ik mee beleg is het genereren van een stabiel inkomen dmv dividend. Niet door cherry picking van aandelen die kunnen ontploffen of imploderen. De onderkant dek ik af met putopties, daarnaast schrijf ik callopties voor wat extra inkomen.
Dit kan je niet met een ETF. Dat is puur een instrument voor de passieve belegger. Als je je daar goed bij voelt, moet je dat vooral blijven doen. Het is alleen niet per se een betere of slechtere strategie dan het kopen van aandelen en spelen met opties.
Kortom: nee stock picken geeft niet automatisch een beter resultaat, net zoals ETFs dat niet doen.
Ik neig ook naar Invesco, vanwege de door jou genoemde punten maar ook omdat-ie al een trackrecord heeft. Die van Lyxor bestaat amper een jaar.Immutable schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:46:
[...]
Ik ben zelf voor de IE0032077012 gegaan. Invesco, onder anderen vanwege de replicatie en nog wat andere zaken. Weet niet precies meer waarom. Ohjha, volgens mij omdat daar meer in geïnvesteerd is. Is meer liquide volgens mij als je later wil verkopen. Denk dat de invesco van de twee een prima keuze is.
Het volume van Lyxor is wel weer veel hoger, 48.000 vs. 1.800 afgelopen vrijdag. Dat heeft ook met de prijs te maken natuurlijk. En daarmee kom ik op een van m'n openstaande vragen uit.
Waarom is de ETF van Invesco zoveel duurder?
Edit:
Een kleine 20 jaar dividendaccumulatie heeft daar natuurlijk flink aan bijgedragen. Is dat het dan?
De Lyxor is juist accumulerend, niet Invesco.
[ Voor 8% gewijzigd door Trasos op 15-06-2020 11:40 ]
Dat ligt er aan wanneer je ingestapt bent. Als je pas een paar jaar bezig bent zal 2008 geen goed moment geweest zijn om uit te stappen, maar als je daarvoor 30 jaar gespreid ingestapt bent kom je toch niet op negatief rendement? En dan nog lijkt het me vreemd om in een keer uit te stappen, dat kun je t.z.t ook gespreid doen waarbij je het in veiligere dingen stopt, bijvoorbeeld spaarrekeningen, deposito's en lijfrentes.eMiz0r schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:01:
Een ETF heeft geen gegarandeerd rendement, enkel op basis van prestaties uit het verleden. Bovendien is je uitstapmoment bepalend voor het uiteindelijke rendement, net zoals je pensioen. Als je het geld nodig hebt tijdens een crisis (zoals rond 2008), dan is je pensioen/ETF geen klap waard en heb je waarschijnlijk negatief rendement behaald.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je hier bedoelt. Je wil zelf "aan de knoppen zitten", geen ETF's omdat diet voor "de passieve belegger" zijn, maar je hebt het ook over het genereren van "een stabiel inkomen dmv dividend".Waarom ik liever aandelen koop is omdat ik graag aan de knoppen zit en ik vind het leuk om te doen. Het voornaamste idee waar ik mee beleg is het genereren van een stabiel inkomen dmv dividend. Niet door cherry picking van aandelen die kunnen ontploffen of imploderen. De onderkant dek ik af met putopties, daarnaast schrijf ik callopties voor wat extra inkomen.
Dit kan je niet met een ETF. Dat is puur een instrument voor de passieve belegger. Als je je daar goed bij voelt, moet je dat vooral blijven doen. Het is alleen niet per se een betere of slechtere strategie dan het kopen van aandelen en spelen met opties.
Kortom: nee stock picken geeft niet automatisch een beter resultaat, net zoals ETFs dat niet doen.
Bij die eerste twee krijg ik de indruk dat je actief wilt gaan handelen. Bij die laatste quote krijg ik juist de indruk dat je een soort conservative equity / waarde aanpak wilt, bijvoorbeeld zoals Robeco die heeft. Bij Robeco heb je natuurlijk het nadeel dat je meer lopende kosten hebt, maar daar tegenover staat dat zij er dagelijks mee bezig zijn, waarschijnlijk meer spreiding hebben en lagere transactiekosten per aandeel zullen hebben (omdat ze in grotere aantallen werken). Dat laatste kan met individueel picken wel een dingetje zijn, maar het kan ook een voordeel zijn omdat je misschien net een scherpere deal kan krijgen (omdat je maar een paar stukken koopt waar zo'n fonds er duizenden koopt).
Goedenavond, ik ben momenteel ook (bij DEGIRO) op zoek naar een NASDAQ tracker. Echter, als ik de huidige kernselectie van hun site pluk zie ik de Invesco er niet meer tussen staan, en is die van Lyxor de enige NASDAQ tracker op de lijst. Dat zou wel een makkelijke uitkomst zijn dan. Ik vraag me nog wel af of er anderen zijn die om een bepaalde reden een specifieke NASDAQ tracker hebben aangeschaft, bijvoorbeeld omdat de prijs hoog of juist laag is, omdat ie accumulerend (of juist niet) is zoals ergens hierboven aangegeven, of vanwege een andere reden.Trasos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:16:
[...]
Ik neig ook naar Invesco, vanwege de door jou genoemde punten maar ook omdat-ie al een trackrecord heeft. Die van Lyxor bestaat amper een jaar.
Het volume van Lyxor is wel weer veel hoger, 48.000 vs. 1.800 afgelopen vrijdag. Dat heeft ook met de prijs te maken natuurlijk. En daarmee kom ik op een van m'n openstaande vragen uit.
Waarom is de ETF van Invesco zoveel duurder?
Hij staat er bij mij nog gewoon tussen, maar zonder Nasdaq in de naam:Despotes98 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:44:
[...]
Goedenavond, ik ben momenteel ook (bij DEGIRO) op zoek naar een NASDAQ tracker. Echter, als ik de huidige kernselectie van hun site pluk zie ik de Invesco er niet meer tussen staan, en is die van Lyxor de enige NASDAQ tracker op de lijst. Dat zou wel een makkelijke uitkomst zijn dan. Ik vraag me nog wel af of er anderen zijn die om een bepaalde reden een specifieke NASDAQ tracker hebben aangeschaft, bijvoorbeeld omdat de prijs hoog of juist laag is, omdat ie accumulerend (of juist niet) is zoals ergens hierboven aangegeven, of vanwege een andere reden.
Is er een manier om de aankoop van vwrl maandelijks te automatiseren? Betrap mezelf erop dat ik de aankoop uitstel ivm potentiële dips en dat schiet niet op..
Mijn fout, ik heb eroverheen gekekenVerwijderd1 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:47:
[...]
Hij staat er bij mij nog gewoon tussen, maar zonder Nasdaq in de naam:
[...]
Hangt van je broker af. Ik zit bij Binck Fundcoach en daar heb ik alles geautomatiseerd.Freddy22 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:52:
Is er een manier om de aankoop van vwrl maandelijks te automatiseren? Betrap mezelf erop dat ik de aankoop uitstel ivm potentiële dips en dat schiet niet op..
Alle grootbanken kunnen het, Binck kan het.Freddy22 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:52:
Market timen is idd geen goede manier. Het beste is elke maand op dezelfde dag een order laten plaatsen.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |
Daar ben ik het niet mee eens. Als je kijkt naar waarderingen dan prijst men eerder een scherp herstel in economie in 2020 en weer "groei als vanouds" in 2021 and beyond.Santee schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:33:
[...]
Ik denk ook niet dat de markt heel hard gaat reageren op een 2e golf. Volgens mij wordt in de meeste gevallen al uitgegaan dat Corona doorettert tot einde 2020 begin 2021 wanneer er een keer een vaccin komt.
Om te zeggen dat de markt niet heel hard gaat reageren op een 2e golf lijkt ook niet waar. Gedeeltelijke lock-down weer in Beijing en futures staan op -2% al is dat met dunne handel:
:strip_exif()/f/image/bKWqfMALpZJujiuyIIoB9cWE.gif?f=fotoalbum_large)
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
S&P 500 futures staan op dit moment op -1.15%
Si, vs de futures slot -1% maar -2% vs de SPX slotPistachenootje schreef op maandag 15 juni 2020 @ 02:19:
S&P 500 futures staan op dit moment op -1.15%
/edit
En nu een legdown in de future
:strip_exif()/f/image/L7G3xc6Usl9L66VVVXOVAX5e.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Chief op 15-06-2020 07:15 ]
https://nos.nl/artikel/23...en-door-schuldeisers.html
"De schuldeisers van de HEMA hebben een akkoord gesloten over de schulden van het bedrijf. Een groot deel van de bedrijfsschuld wordt omgezet in aandelen."
Gaat iemand de Hema aandelen kopen als ze er zijn? Ik niet.
"De schuldeisers van de HEMA hebben een akkoord gesloten over de schulden van het bedrijf. Een groot deel van de bedrijfsschuld wordt omgezet in aandelen."
Ik denk niet dat die public worden.Qunix schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:30:
Je bedoelde waarschijnlijk 'verkopen'? Typfoutje, kan gebeuren.Qunix schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:30:
Begrijp ik dan goed dat ze HEMA de beurs op gooien en met de opbrengsten de schuld willen drukken? Het bedrijf schijnt namelijk redelijk goed te lopen, het is alleen de gigantische schuldenberg wat het probleem is (bedankt private equity).Qunix schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:30:
De kans dat zij een "blokkertje" uithalen acht ik klein. Falliet over 3 jaar zelfs met hulp.Qunix schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:30:
Anoniem: 567735
Nee, want dan werd er wel over een beursgang gesproken.Deveon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:55:
[...]
Begrijp ik dan goed dat ze HEMA de beurs op gooien en met de opbrengsten de schuld willen drukken? Het bedrijf schijnt namelijk redelijk goed te lopen, het is alleen de gigantische schuldenberg wat het probleem is (bedankt private equity).
De schulden zijn nu afgelost met delen van het bedrijf, dus waar je bijvoorbeeld eerst een schuld had van bijvoorbeeld 100 miljoen heb je nu 15% van HEMA. In een later stadium kunnen die aandelen alsnog genoteerd worden, maar (zoals in het artikel genoemd wordt) lijkt doorverkoop aan een andere partij waarschijnlijker.
Aandelen hoeven niet op de beurs verhandelbaar te zijn.
Waarom de NASDAQ 100 en niet de S&P 500? Dan heb je sowieso meer aanbieders.Trasos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:29:
[...]
Omdat ik verwacht dat de NDX het beter blijft en gaat doen dan de SPX.The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:09:
[...]
Waarom de NASDAQ 100 en niet de S&P 500? Dan heb je sowieso meer aanbieders.
Ik zit ook al in VWRL, dus m'n algemene spreiding heb ik al wel. Dit is dus extra.
En ik wil prima in dat kleine deel zitten als ik dus met meer moeite ook een significant beter resultaat kan boeken. Een resultaat waarmee ik bij wijze van spreken mijn werk ervan zou kunnen maken. Anders loont het meer om mij in mijn huidige beroep te ontwikkelen en als het extra verdiende geld in ETF (dus passief beleggen) te stoppen. Dit kost mij namelijk geen inspanning en een gemiddeld rendement.eMiz0r schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:01:
[...]
Je reageerde op een andere post van mij, maar ik haak even hier op in omdat de strekking hetzelfde is.
Waar je op hamert is dat je denkt niet dezelfde rendementen over een termijn van 30 jaar te realiseren. Zou heel goed kunnen! Het gros van de particuliere beleggers verliest geld, een klein verdient geld. Maar je zou maar in dat kleine deel zitten...
Waarom ik liever aandelen koop is omdat ik graag aan de knoppen zit en ik vind het leuk om te doen. Het voornaamste idee waar ik mee beleg is het genereren van een stabiel inkomen dmv dividend. Niet door cherry picking van aandelen die kunnen ontploffen of imploderen. De onderkant dek ik af met putopties, daarnaast schrijf ik callopties voor wat extra inkomen.
Ik doe exact hetzelfde met put en call opties, maar ik kan mijn day job er echt niet vaarwel mee zeggen. Het is dus een hobby. En de allocatie is er ook naar. De rest heb ik geen omkijken naar.
Overigens is je opmerking wat betreft de waarde op het moment dat je het geld nodig hebt wel een aardige in deze, je hebt het geld niet in een keer direct nodig. Zeker niet in geval van een pensioen. Dus je verkoopt niet alles in tijden van een crash. Tijd is de factor bij opbouw, maar zeker ook bij afbouw. Een van de redenen dat ik niet de illusie heb om over een hele lange tijd de markt te kunnen verslaan.
En een verkeerd gewogen zelf gekozen portefeuille , kan vele malen grotere klappen krijgen dan die breed gespreide ETF. En daar zit dus mijn vraag, of mijn uitdaging. Je kan prima leven met de klappen, als je maar weet dat je rendement over de langere periode groter is dan het gemiddelde.
Dus ik kan mijn verdiencapaciteit en dus tijd aanwenden om mijn investeringen actief te gaan beheren en een systeem te bouwen dat wellicht (grote kans) de tand des tijds niet doorstaat als het gaat om bovengemiddelde opbrengsten. Of ik kan mijn tijd besteden aan meer verdienen in mijn vakgebied en passief ETF's kopen (met kleine hobby portefeuille ernaast) en moeiteloos het gemiddelde halen.
Mijn vermoeden is dat het laatste succesvoller is dan de eerste, om de doodeenvoudige reden dat het extreem moeilijk is om bovengemiddelde rendementen over langere tijd te behalen.
Ik ben eenvoudigweg geen Ray Dalio, Bill Ackman , Soros , Drunkenmiller, Jim Simons of noem ze maar op.
En het verbaasd mij dan enigzins dat mensen verwachten dat ze met rudimentaire zaken als een paar aandelen wat opties wel een bovengemiddeld rendement verwachten. En ik ben dan nieuwsgierig naar het systeem, al begrijp ik dat als er een winnende formule is dat men die niet deelt maar bewaakt. Net als voorgenoemde investeerders.
Maar het is met name interessant om te lezen hoe mensen die actief handelen dat wel denken te doen. Daar ben ik naar op zoek. Om daarover door te praten.
Voorbeelden van regels binnen een systeem (wederom simplistisch) :
- Een lijst van aandelen waar je altijd van bijkoopt bij X% daling (of opties verkoopt)
- Een set van regels voor het op of afbouwen van posities
- Een set van tijdsgebonden regels om optie premie binnen te harken
Enzovoorts.
@eMiz0r @CornermanNL Om me even in jullie discussie te mengen... Het is belangrijk om rekening te houden met standaard deviatie (en daarmee het rendement per eenheid risico) en niet alleen verwacht rendement. Ik denk dat je als 'simpele particulier' hooguit de standaard deviatie verhoogt en niet het rendement. Dan ga je naar de verkeerde kant op de efficient frontier.
Stel dat je een equal weight portefeuille had met 50 posities en dat LK daar ook in zat. Dat zorgt al voor een hap van -1.5-2% rendement en dan moeten je resterende posities het extra goed doen om de markt bij te benen. Bij een brede ETF heb je dit soort risico's bijna weggediversificeerd. Als LK ten onder gaat, dan profiteren andere partijen in de ETF daar wellicht weer van. De kans dat je een van die 'winnaars' hebt in je portefeuille van 50 aandelen is een stuk kleiner.
Stel dat je een equal weight portefeuille had met 50 posities en dat LK daar ook in zat. Dat zorgt al voor een hap van -1.5-2% rendement en dan moeten je resterende posities het extra goed doen om de markt bij te benen. Bij een brede ETF heb je dit soort risico's bijna weggediversificeerd. Als LK ten onder gaat, dan profiteren andere partijen in de ETF daar wellicht weer van. De kans dat je een van die 'winnaars' hebt in je portefeuille van 50 aandelen is een stuk kleiner.
[ Voor 39% gewijzigd door Longcat op 15-06-2020 10:56 ]
Is dit niet gewoon het extra geprinte geld (4 miljard miljard in USA alleen al) dat de markt in stroomt en de koers opdrijft? Dat is voor de korte termijn natuurlijk heel erg leuk ja.Chief schreef op maandag 15 juni 2020 @ 02:12:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Als je kijkt naar waarderingen dan prijst men eerder een scherp herstel in economie in 2020 en weer "groei als vanouds" in 2021 and beyond.
Om te zeggen dat de markt niet heel hard gaat reageren op een 2e golf lijkt ook niet waar. Gedeeltelijke lock-down weer in Beijing en futures staan op -2% al is dat met dunne handel:
[Afbeelding]
2e golf of niet, ik zie het wel gebeuren dat er in Q4 over de hele linie slechte jaarcijfers naar boven komen waardoor alles alsnog (voor een tweede keer) in elkaar stort.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
De top 10 lijkt wel heel erg veel, waar de top 10 bij de NASDAQ 100 meer dan 50% is. Kijk de verschillen:Trasos schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Omdat ik verwacht dat de NDX het beter blijft en gaat doen dan de SPX.
Ik zit ook al in VWRL, dus m'n algemene spreiding heb ik al wel. Dit is dus extra.
:strip_exif()/f/image/Hb5yPGToEmgzlf18mVoQsSi7.jpg?f=fotoalbum_large)
Links de S&P 500, rechts de NASDAQ 100.
Doe je er niet beter aan om zelf een positie in te nemen op de aandelen die volgens jou verwachting beter gaan doen dan de S&P 500? Daarmee bespaar je TER, dividend lekkage en je focust bewust op wat voor jou de succesvolste is. Voor transactie kosten hoef je het niet te laten bij DEGIRO met Amerikaanse aandelen.
Exact , ik heb dat niet eens benoemd nog. Maar uitstekende aanvulling. Dat maakt het dus uitermate moeilijk om een bovengemiddeld rendement te behalen als je er niet je beroep van kan maken. En je 'kans' op een aardig vermogen dus veel groter is door je inkomen uit je dagelijkse beroep te vergroten (waar je wel een goed overzicht hebt hoe ver je kan komen en wat je daarvoor moet doen)Longcat schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:50:
@eMiz0r @CornermanNL Om me even in jullie discussie te mengen... Het is belangrijk om rekening te houden met standaard deviatie (en daarmee het rendement per eenheid risico) en niet alleen verwacht rendement. Ik denk dat je als 'simpele particulier' hooguit de standaard deviatie verhoogt en niet het rendement. Dan ga je naar de verkeerde kant op de efficient frontier.
Maar het blijft leuk om er mee bezig te zijn, dat staat buiten kijf. Het begrijpen van de economische en andere realiteiten in de wereld werkt altijd in je voordeel.
Maar ik vrees toch dat velen hun eigen kennis en kunde op het gebied van investeren overschatten, zodanig dat het op eerder negatief dan positief uitpakt op de lange termijn. Niets hoeven doen is lastiger dan actief ergens mee bezig zijn blijkt maar weer. Dank voor de aanvulling in ieder geval.
Maar moet je "als het niet je beroep is" als doel hebben een bovengemiddeld restultaat halen? Alles wat je meer maakt dan je huidige spaarrente is toch ook al mooi. En die is momenteel vrij makkelijk te verslaan.
Dat lijkt me een heel slecht target als je ook gewoon in minder dan een uur een beleggingsrekening in kan stellen met automatische incasso voor aankoop van beleggingsfondsen.DJTimo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:10:
Maar moet je "als het niet je beroep is" als doel hebben een bovengemiddeld restultaat halen? Alles wat je meer maakt dan je huidige spaarrente is toch ook al mooi. En die is momenteel vrij makkelijk te verslaan.

Het is daarentegen ook heel makkelijk om verlies te maken, of zelfs gewoon zwaar het schip in te gaan.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Tenzij je voor lange termijn gaat, dan is de kans niet zo zeer 50/50 meer. Maar is de kans zeker groot aanwezig dat je een positief rendement zult hebben. (Indien de kosten laag blijven)ArthurMorgan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:13:
Het is daarentegen ook heel makkelijk om verlies te maken, of zelfs gewoon zwaar het schip in te gaan.
Maar je weet het allemaal niet, er kunnen hele verschrikkelijke dingen gebeuren in de wereld. Maar dan heb je meer aan je hoofd dan je aandelen ga ik vanuit.
[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 15-06-2020 11:15 ]
Om dat zelf te gaan doen heb je wel een hoop geld nodig.The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:56:
[...]
De top 10 lijkt wel heel erg veel, waar de top 10 bij de NASDAQ 100 meer dan 50% is. Kijk de verschillen:
[Afbeelding]
Doe je er niet beter aan om zelf een positie in te nemen op de aandelen die volgens jou verwachting beter gaan doen dan de S&P 500? Daarmee bespaar je TER, dividend lekkage en je focust bewust op wat voor jou de succesvolste is. Voor transactie kosten hoef je het niet te laten bij DEGIRO met Amerikaanse aandelen.
AMZN zit op $2.500, AAPL $340, MSFT $187, GOOG en GOOGL $1.400.
Dat is juist het gemak van een ETF dat ik met eentje meteen een deel van allemaal heb. Als ik losse stocks moet gaan aanhouden dan heb ik een grote kans op tracking errors.
Nee juist niet , dat is net niet de bedoeling. Het gaat om risico, kans op succes en investering in tijd en geld. Als ik zonder inspanning in tijd , een gemiddeld historisch resultaat haal van 7% moet dat het minimale doel zijn , ook bij actief beleggen.DJTimo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:10:
Ik reken voor mijn vermogensopbouw met 5% , om het bedrag per maand dat ik in moet leggen te bepalen. En ik heb dus al een buffer aan de voorkant.
Het hele idee van actief is dat je bovengemiddeld presteert, anders kun je beter elders je recources instoppen en daarmee meer geld verdienen en dat investeren , dat levert dan een veel groter resultaat op dan proberen de markt te verslaan.
Ik lees veel over stockpicking , de 'voordelen' daarvan en de 'kans' op een beter rendement dan een ETF. Dan ben ik dus nieuwsgierig genoeg om te willen weten hoe dan ? En hoe garandeer je dat ? Zeker ten opzichte van niets doen en een gemiddeld rendement halen.
Verwachting, hoe bepaal je die verwachting, dat is dan toch de puzzel ? Ik verwacht dat Tesla nog 10 keer meer waard wordt omdat iedereen elektrisch gaat rijden ? Is dat voldoende om een set aandelen te selecteren en de index te verslaan ? Op een termijn van 30 jaar ? Ik denk het niet.The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:56:
[...]
Het moet meetbaar zijn, er moet een idee zijn , een risico verhouding en een voordeel in de markt om uit te buiten en dan een bovengemiddeld resultaat te halen. Anders is het mijns inziens dus niet mogelijk om dat 30 jaar lang vol te houden. Dat is mijn punt en die 30 jaar heb je nodig om je vermogen op te bouwen. En veel langer heb je ook niet alvorens je weer gaat afbouwen. Dus hoe kan je de markt blijvend verslaan in dat tijdsbestek.
Het gemak en de eenvoud van ETF's wordt mijns inziens door velen enorm onderschat.
[ Voor 33% gewijzigd door CornermanNL op 15-06-2020 11:27 ]
Verslaat een beleggingsfonds nu de spaarrente dan? Ik denk dat dat dit jaar nog wel tegenvalt, maar beleggingsfondsen zijn geen zaken waar ik me actief mee bezig hou. Ik beleg daarin ècht passief, dus kan zijn dat ik het mis hebLongcat schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:12:
[...]
Dat lijkt me een heel slecht target als je ook gewoon in minder dan een uur een beleggingsrekening in kan stellen met automatische incasso voor aankoop van beleggingsfondsen.
[ Voor 3% gewijzigd door DJTimo op 15-06-2020 11:21 ]
Het leuke van dit soort voorbeelden is dat je die daadwerkelijk in de praktijk kan tegenkomenLongcat schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:50:
Eindresultaat voor mijn LK positie is een verlies van 89,38%, mijn grootste verlies op één positie tot nu toe. De onderste 10% (op basis van equal weighted initiële aankoop) van mijn portfolio staat op een verlies van 27,5% of groter. De bovenste 10% staat op een winst van 117,1% of groter.
Met die bovenste 10%, plus eenzelfde 10% aan LK, had ik nog steeds op ruime winst gestaan. Daarbij stel ik voor het gemak het rendement van de top 10% allemaal op exact 117,1%, het laagste individuele rendement van deze groep. En dan heb ik de middelste 80% nog niet meegenomen, die als groep gemiddeld positief staan.
Vergeleken met een benchmark wordt het natuurlijk wat minder rooskleurig; neem ik de SPX met +17,91% sinds mijn inception, dan komen bovenstaande percentages op -91,3% voor LK, -40,5% voor de onderste 10% en +84,12% voor de bovenste 10%. Dan was mijn top 10% plus 10% aan LK op underperformance gekomen. De grens voor outperformance zou (op dit moment) op 9,2% LK liggen.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 15-06-2020 11:47 ]
Als je maandelijks inlegt dan kan dat alsnog wel eens heel duur worden.The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:56:
[...]
The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:09:
[...]
Waarom de NASDAQ 100 en niet de S&P 500? Dan heb je sowieso meer aanbieders.
Ik vind het echt heel bijzonder dat iemand vraagt om een ETF op de NASDAQ, en dat je dan twee suggesties geeft: S&P 500 of direct aandelen kopen.The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:56:
[...]
De top 10 lijkt wel heel erg veel, waar de top 10 bij de NASDAQ 100 meer dan 50% is. Kijk de verschillen:
[Afbeelding]
Dat is toch niet vergelijkbaar?
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Het verschil tussen NASDAQ of S&P 500 is hier nog wel relevant om te maken:evleerdam schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:13:
[...]
[...]
Ik vind het echt heel bijzonder dat iemand vraagt om een ETF op de NASDAQ, en dat je dan twee suggesties geeft: S&P 500 of direct aandelen kopen.
- In de NASDAQ zitten alleen maar tech bedrijven. Spreiding is dus binnen één branche.
- De S&P 500 bevat 500 aandelen uit de NYSE en is dus in veel bredere zin een afspiegeling van de Amerikaanse markt.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Als je doel is om de NASDAQ 100 exact te volgen dan is dat voor een kleine particuliere belegger inderdaad niet te doen. Als je ervan overtuigd bent dat bepaalde bedrijven, waar de NASDAQ 100 een zwaardere weging heeft tenopzichte van de S&P 500, het beter doen kun je maling hebben naar die tracking error.Trasos schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:16:
[...]
Om dat zelf te gaan doen heb je wel een hoop geld nodig.
AMZN zit op $2.500, AAPL $340, MSFT $187, GOOG en GOOGL $1.400.
Dat is juist het gemak van een ETF dat ik met eentje meteen een deel van allemaal heb. Als ik losse stocks moet gaan aanhouden dan heb ik een grote kans op tracking errors.
Mee eens, daarom mijn vraag waarom Trasos een subset van de S&P 500 wilt nemen.CornermanNL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:21:
[...]
Verwachting, hoe bepaal je die verwachting, dat is dan toch de puzzel ? Ik verwacht dat Tesla nog 10 keer meer waard wordt omdat iedereen elektrisch gaat rijden ? Is dat voldoende om een set aandelen te selecteren en de index te verslaan ? Op een termijn van 30 jaar ? Ik denk het niet.
Het moet meetbaar zijn, er moet een idee zijn , een risico verhouding en een voordeel in de markt om uit te buiten en dan een bovengemiddeld resultaat te halen. Anders is het mijns inziens dus niet mogelijk om dat 30 jaar lang vol te houden. Dat is mijn punt en die 30 jaar heb je nodig om je vermogen op te bouwen. En veel langer heb je ook niet alvorens je weer gaat afbouwen. Dus hoe kan je de markt blijvend verslaan in dat tijdsbestek.
Het gemak en de eenvoud van ETF's wordt mijns inziens door velen enorm onderschat.
Dit gaat inderdaad niet werken voor een maandelijkse inleg. Maar niet ieder deel van je portefeuille hoeft in een maandelijkse inleg. Je kan er prima voor kiezen om bijvoorbeeld 90% van je portefeuille in een wereld index te stoppen (bijvoorbeeld VWRL) welke je maandelijks aankoopt. De overige 10% gebruik je voor de spielerij waar je af en toe mee handelt, zo blijft het ook nog een beetje leukJohanNL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:51:
[...]
Als je maandelijks inlegt dan kan dat alsnog wel eens heel duur worden.
Ik heb geen suggestie gegeven maar stel een vraag. Waarom 100 van deze 500 aandelen waarvan 10 al meer dan 50% uitmaakt? Waardoor ik de vraag krijg, waarom koop je niet die 10 aandelen? Zeker ook omdat het aanbod NASDAQ 100 trackers niet heel interessant zijn en vooral duur.evleerdam schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:13:
[...]
[...]
Ik vind het echt heel bijzonder dat iemand vraagt om een ETF op de NASDAQ, en dat je dan twee suggesties geeft: S&P 500 of direct aandelen kopen.
Onwaar. Of je moet bedrijven zoals FRPT, wat bijvoorbeeld voedsel voor huisdieren produceert, TSCO, de Boerenbond/Welkoop van de US, of TXRH, een keten van restaurants, ook beschouwen als tech bedrijven.MrWilliams schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:30:
[...]
Het verschil tussen NASDAQ of S&P 500 is hier nog wel relevant om te maken:
• In de NASDAQ zitten alleen maar tech bedrijven. Spreiding is dus binnen één branche.
Onwaar. AAPL bijvoorbeeld is genoteerd op de NASDAQ en is weldegelijk onderdeel van de S&P 500. Op welke beurs een bedrijf is genoteerd is geen onderdeel van de selectiecriteria.• De S&P 500 bevat 500 aandelen uit de NYSE en is dus in veel bredere zin een afspiegeling van de Amerikaanse markt.
Als je '500 aandelen' vervangt door 'ook aandelen' dan klopt het
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 15-06-2020 12:41 ]
Omdat ik dus denk dat in de toekomst de Nasdaq 100 beter blijft presteren dan de S&P 500.The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:31:
Ik heb geen suggestie gegeven maar stel een vraag. Waarom 100 van deze 500 aandelen waarvan 10 al meer dan 50% uitmaakt? Waardoor ik de vraag krijg, waarom koop je niet die 10 aandelen? Zeker ook omdat het aanbod NASDAQ 100 trackers niet heel interessant zijn en vooral duur.
De kosten vallen met een TER van 0,3% wel mee lijkt me.
De prijs van een ETF doet er eigenlijk niet echt toe, de performance van de ETF volgt de getrackte index.
Als je een ETF hebt van €33 (Lyxor) en een andere van €206 (Invesco), dan is het totale verschil in resultaat dus maximaal gebaseerd op een verschil €173 ingelegd vermogen.
Zoiets is wellicht nog een interessant alternatief inderdaad.The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:45:
Als het om de focus op Amerikaanse technologie aandelen gaat is misschien de iShares S&P 500 Information Technology (IE00B3WJKG14) nog een optie? Laatste 3 jaar de NASDAQ 100 out-performed.
[Afbeelding]
Zal me ook eens in de ETF's die niet direct een 'echte' index volgen verdiepen.
[ Voor 29% gewijzigd door Trasos op 15-06-2020 13:14 ]
Fascinerend is ook hoe gigantisch de home bias is. De top 25 bestaat alleen uit Nederlandse (Belgische) aandelen en certificaten. Eerste "buitenlandse" bedrijf: Apple op plek 32. Top 200: 83 Nederlandse aandelen, 31 Amerikaanse aandelen en slechts 16 Europese aandelen. Meer beleggers in Nederlandse microcap bagger als BeterBed, Wereldhave en Kiadis dan giganten als Amazon, Berkshire en Nestle.Hielko schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Laat denk ik vooral ook mooi zien hoe verschillende brokers compleet verschillende doelgroepen weten aan te boren. Durf te wedden dat als je het lijstje van DeGiro erbij pakt deze er compleet anders uitziet, wellicht met uitzondering van Shell op #1. Die hebben waarschijnlijk Tesla op #2 staan en verwacht daar ook een flinke hoeveelheid ETFs in de top 200. Bij Binck zitten denk ik vooral de 50+'ers die al jaren aan het beleggen zijn en nog komen uit een tijd dat ETFs nog nauwelijks bestonden.
Wel een leuk berichtje, geinig om eens door te spitten.
Onvoorstelbaar!
Op letten dat de sectoren ongeveer een jaar geleden een grote herweging hebben gekregen.Trasos schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:00:
[...]
Zoiets is wellicht nog een interessant alternatief inderdaad.
Zal me ook eens in de ETF's die niet direct een 'echte' index volgen verdiepen.
De hier benoemde technologie sector bezit dus geen Facebook, Alphabet, netflix ( communicatie sector) en Amazon ( cyclische gebruiksgoederen)
Klopt. De NASDAQ Stock market is iets anders als de NASDAQ-100 index, waarop de NASDAQ ETFs veelal zijn gebaseerd... Ook in de (bijv. iShares) ETF zit een klein aandeel niet-techneuten. Als dat 10% aantikt van het geheel is dat veel.Zr40 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:38:
[...]
Onwaar. Of je moet bedrijven zoals FRPT, wat bijvoorbeeld voedsel voor huisdieren produceert, TSCO, de Boerenbond/Welkoop van de US, of TXRH, een keten van restaurants, ook beschouwen als tech bedrijven.
[...]
Ik zie inderdaad dat de S&P 500 aandelen selecteert uit NYSE én NASDAQ beurzen.Onwaar. AAPL bijvoorbeeld is genoteerd op de NASDAQ en is weldegelijk onderdeel van de S&P 500. Op welke beurs een bedrijf is genoteerd is geen onderdeel van de selectiecriteria.
Als je '500 aandelen' vervangt door 'ook aandelen' dan klopt het
Desalniettemin blijft mijn punt: De spreiding van de NASDAQ ETF >=90% tech (en ~100 verschillende aandelen) en is S&P500 ETF veel breder dan dat (en ~500 verschillende aandelen).
Die trend lijkt zowat in elk land te spelen, de stap om te beleggen in een bedrijf die dicht bij huis is lijkt lager.writser schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:25:
[...]
Fascinerend is ook hoe gigantisch de home bias is. De top 25 bestaat alleen uit Nederlandse (Belgische) aandelen en certificaten. Eerste "buitenlandse" bedrijf: Apple op plek 32. Top 200: 83 Nederlandse aandelen, 31 Amerikaanse aandelen en slechts 16 Europese aandelen. Meer beleggers in Nederlandse microcap bagger als BeterBed, Wereldhave en Kiadis dan giganten als Amazon, Berkshire en Nestle.
Wel een leuk berichtje, geinig om eens door te spitten.
Het is alleen wel zo dat dat voor bepaalde landen beter werkt dan andere, zo was het advies van de bekende belegger Warren Buffett laatst nog om te gaan beleggen in een S&P500 ETF omdat daar ook bedrijven in zitten als McDonalds die internationaal opereren.
Met die theorie zou je dus ook prima ( marketcapgewogen ) in de bedrijven die genoteerd staan op de AEX, AMX en AScX kunnen beleggen, want daar zit toch ook internationaal opererende bedrijven in zoals Shell, Aegon, Unilever, ASML en zelfs Takeaway lijkt een grote speler te worden internationaal gezien.
Ik zou zelf ook niet alles in Nederlands genoteerde bedrijven investeren, maar ik zou het ook weer niet helemaal afschuiven als een dom en idioot plan, want zo gek is het nou ook weer niet.
Vraag is alleen wel hoe de portefeuille eruit ziet van de meeste beleggers waaruit dat onderzoek is gekomen.
Er wordt ook niet geselecteerd specifiek op tech bedrijven. De 100 grootste niet-financiële bedrijven op de NASDAQ worden geselecteerd. Verder moeten bedrijven voldoen aan:MrWilliams schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:15:
[...]
Klopt. De NASDAQ Stock market is iets anders als de NASDAQ-100 index, waarop de NASDAQ ETFs veelal zijn gebaseerd... Ook in de (bijv. iShares) ETF zit een klein aandeel niet-techneuten. Als dat 10% aantikt van het geheel is dat veel.
Dat dit grotendeels tech bedrijven blijken te zijn is eerder een gevolg van dat tech bedrijven over het algemeen groter zijn geworden (qua market cap) dan bedrijven uit andere sectoren genoteerd op de NASDAQ.
- Being listed exclusively on NASDAQ in either the Global Select or Global Market tiers.
- Being publicly offered on an established American market for three months.
- Having average daily volume of 200,000 shares.
- Being current in regards to quarterly and annual reports.
- Not being in bankruptcy proceedings.
YouTube: Stocks fall as fears of second coronavirus wave take hold
Paniek! Hopelijk gaat men massaal verkopen en gaat ‘ie weer naar beneden.
Paniek! Hopelijk gaat men massaal verkopen en gaat ‘ie weer naar beneden.
Herstel?
Wellicht dat je precies in de juiste aandelen zit dan, maar volgens mij stond het vandaag toch over het algemeen in het rood. Niet heel veel, maar herstel al zeker niet.
Persoonlijk ben ik ook niet zo bang voor (de gevolgen van) een tweede golf. Door wat adequater optreden zal zo'n golf sowieso korter duren lijkt me, en van de eerste weten we wat we inmiddels kunnen verwachten. Als landen weer op slot gaan verwacht ik niet dat alles over de hele linie weer onderuit gaat, hooguit weer de airlines e.d..
Tot zover mijn 2 centen (Dat is misschien al te hoog gewaardeerd
)
Wellicht dat je precies in de juiste aandelen zit dan, maar volgens mij stond het vandaag toch over het algemeen in het rood. Niet heel veel, maar herstel al zeker niet.
Persoonlijk ben ik ook niet zo bang voor (de gevolgen van) een tweede golf. Door wat adequater optreden zal zo'n golf sowieso korter duren lijkt me, en van de eerste weten we wat we inmiddels kunnen verwachten. Als landen weer op slot gaan verwacht ik niet dat alles over de hele linie weer onderuit gaat, hooguit weer de airlines e.d..
Tot zover mijn 2 centen (Dat is misschien al te hoog gewaardeerd
@Trasos In Amerika zet het herstel voort nadat onze beurs gesloten is
En wallstreet is leading, c.q. alle markten volgen wallstreet. Morgen dus groene lichten voor de AEX.JohanNL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:24:
Ja, omdat de FED weer even komt helpen net ja...JohanNL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:24:
Deze zit niet in de kernselectie van de giro als ik het goed zieThe_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:45:
Als het om de focus op Amerikaanse technologie aandelen gaat is misschien de iShares S&P 500 Information Technology (IE00B3WJKG14) nog een optie? Laatste 3 jaar de NASDAQ 100 out-performed.
[Afbeelding]
Link die hierbij hoort:UglyDinosaur schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:29:
[...]
Ja, omdat de FED weer even komt helpen net ja...
https://edition.cnn.com/2...nding-facility/index.html
Bij Trading212 is hij wel te krijgen zie ik nuvortexnl1982 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:37:
[...]
Deze zit niet in de kernselectie van de giro als ik het goed zie
Maarja, behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
[ Voor 15% gewijzigd door JohanNL op 15-06-2020 21:04 ]
Nu 2 weken verder blijft NIO maar groeien, uiteraard met een kleine correcte tussendoor. In de afgelopen maand ging het van €3,27 naar nu bijna €7. Dat is zowat een verdubbeling.sypie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:01:
De laatste weken valt mij op dat Nio Inc aardig herstelt van de dip in september/oktober vorig jaar. Het blijft wisselgeld maar met voldoende aantallen tikt het lekker door...
Ik denk dat ik deze maar even aanhoudt voor de lange termijn. Mocht het een 2e Tesla gaat worden dan heb ik ook eens een gelukje ;-)
Klopt en tech staat nu wel heel erg hoog. Zeker aandelen als Tesla / Amazon / Apple. Maar ik ben in it for the long runJohanNL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:04:
[...]
Bij Trading212 is hij wel te krijgen zie ik nu
Maarja, behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
Dat betwijfel ik..sypie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:09:
[...]
Ik denk dat ik deze maar even aanhoudt voor de lange termijn. Mocht het een 2e Tesla gaat worden dan heb ik ook eens een gelukje ;-)
I know, hoog fanboy gehalte. Hij zit zelf volgens mij voor tegen de half miljoen zo niet meer in Tesla.
Daarnaast gister in het nieuws dat ze op de Chinese instap Model 3 rond de 39% gross margin zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 15-06-2020 21:36 ]
In b4 ze revenue verzinnen net als LKsypie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:09:
[...]
Nu 2 weken verder blijft NIO maar groeien, uiteraard met een kleine correcte tussendoor. In de afgelopen maand ging het van €3,27 naar nu bijna €7. Dat is zowat een verdubbeling.

Chinese stocks vertrouw ik voor geen meter.
Heeft iemand hier een mening over?
YouTube: DANGER to ALL Robinhood Users! BIG RISK Coming
TL:DR:
- PIPE investors (rijke privates) hebben 52,5M shares van Nikola (VTIQ) gekocht voor $10 per stuk en mogen die 45 dagen na de merger verkopen.
- Publiek worden er nu 23M shares getrade rond de $60-70
- Zelfs als je put op $30 koopt voor over 2 maanden maak je verlies, omdat de kosten voor die option zo duur zijn
- Robinhood is mogelijk ~33% van de public traders van Nikola holders (niet shares, Robinhood users kopen denk ik relatief weinig shares)
[ Voor 41% gewijzigd door Santee op 15-06-2020 22:23 ]
Lekker dan, alsof de spreads nog niet tight genoeg zijn mogen we nu ook nog concurreren met de FED

Ik heb daar wel een mening over: wat een verschrikkelijke clickbait titel. Als iemand het nodig vindt om dat soort tactieken te gebruiken om views te genereren zou ik al groot wantrouwen hebben over de rest van hun claims.Santee schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:49:
[...]
Heeft iemand hier een mening over?
YouTube: DANGER to ALL Robinhood Users! BIG RISK Coming
De video heb ik verder niet gekeken, ook omdat het onderwerp me niet trekt.
Voor de mensen die veronderstellen dat er eind 2020 en in 2021 snel economisch herstel gaat plaatsvinden... CPB plaatst daar nu al een serieuze kanttekening bij.
https://www.nu.nl/economi...bbeling-werkloosheid.html
In mijn optiek gaan we einde dit jaar een nog een flinke dip krijgen. Dit begint met slechte jaarcijfers over 2020 door bedrijven en wordt opgevolgd door de matige vooruitzichten voor 2021.
Daarnaast hebben we het globale gemis van minimaal 4-5 maanden omzet voor veel partijen en een ronduit belabberde situatie in Amerika: 10% werkloosheid nu al, ontevreden mensen, de verkiezingen einde dit jaar en als kers op de taart: Als de 4 biljoen dollars verdeeld zijn, gaan ze allemaal hun hand weer gewoon ophouden...
En als er nog een tweede corona-golf komt dan wordt t nog een graadje erger.
Ik ben normaal gesproken heel positief ingesteld, maar zie nu niet zo snel hoe het er op korte termijn (eind 2020 en heel 2021) rooskleuriger uit gaat zien. Iemand ideeën?
https://www.nu.nl/economi...bbeling-werkloosheid.html
In mijn optiek gaan we einde dit jaar een nog een flinke dip krijgen. Dit begint met slechte jaarcijfers over 2020 door bedrijven en wordt opgevolgd door de matige vooruitzichten voor 2021.
Daarnaast hebben we het globale gemis van minimaal 4-5 maanden omzet voor veel partijen en een ronduit belabberde situatie in Amerika: 10% werkloosheid nu al, ontevreden mensen, de verkiezingen einde dit jaar en als kers op de taart: Als de 4 biljoen dollars verdeeld zijn, gaan ze allemaal hun hand weer gewoon ophouden...
En als er nog een tweede corona-golf komt dan wordt t nog een graadje erger.
Ik ben normaal gesproken heel positief ingesteld, maar zie nu niet zo snel hoe het er op korte termijn (eind 2020 en heel 2021) rooskleuriger uit gaat zien. Iemand ideeën?
Anoniem: 567735
Dan maar puts schrijven, dan heb je winst - dat kan dan wel ongedektSantee schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:49:
[...]
• Zelfs als je put op $30 koopt voor over 2 maanden maak je verlies, omdat de kosten voor die option zo duur zijn
Dit topic is gesloten.