Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 14:43
Om in de US gebruik te maken van het belastingverdrag met NL moet je een zgn. W8-BEN formulier aanleveren.

Hieronder het formulier, echter heb ik moeite met de juiste passages te vinden om van het 15% tarief gebruik te maken in het NL-US verdrag. Zie de rode highlight.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBybzobsm2-1sqqsyiyEcPF-ZX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/916qg2p4ZkqoNS3Ypt9rJryV.png?f=user_large

Google levert allerlei resultaten, maar niet de juiste.
Kan iemand me op de juiste info wijzen? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor welke broker heb je dit nodig? Bij de meeste Nederlandse brokers wordt dit al voor je ingevuld en hoef je alleen te ondertekenen.

Als je het toch zelf moet invullen dan vul je bij vraag 9 Netherlands in en vraag 10 laat je leeg. In de instructies staat immers de volgende uitleg:
Line 10 must be used only if you are claiming treaty benefits that require that you meet conditions not covered by the representations you make on line 9 and Part III. For example, persons claiming treaty benefits on royalties must complete this line if the treaty contains different withholding rates for different types of royalties. However, this line should always be completed by foreign students and researchers claiming treaty benefits. See Scholarship and fellowship grants, later, for more information.

This line is generally not applicable to treaty benefits under an interest or dividends (other than dividends subject to a preferential rate based on ownership) article of a treaty.
(Het stukje voor studenten gaat over het ontvangen van een studiebeurs in de VS. Niet voor beleggen als een student :P)

[ Voor 82% gewijzigd door Zr40 op 28-04-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Zr40 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:57:
Voor welke broker heb je dit nodig? Bij de meeste Nederlandse brokers wordt dit al voor je ingevuld en hoef je alleen te ondertekenen.

Als je het toch zelf moet invullen dan vul je bij vraag 9 Netherlands in en vraag 10 laat je leeg. In de instructies staat immers de volgende uitleg:

[...]

(Het stukje voor studenten gaat over het ontvangen van een studiebeurs in de VS. Niet voor beleggen als een student :P)
Een US broker. Kan je een vooringevuld exemplaar delen?

Ik zal deel 10 wel moeten gebruiken, aangezien het anders aan de broker niet duidelijk is dat het 15% tarief geldt in het geval van Nederland. Dus moet ik refereren aan het artikel/paragraaf, dit is waar ik naar de juiste op zoek ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:01
flipjevandejam schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:49:
[...]

Ik zal deel 10 wel moeten gebruiken, aangezien het anders aan de broker niet duidelijk is dat het 15% tarief geldt in het geval van Nederland. Dus moet ik refereren aan het artikel/paragraaf, dit is waar ik naar de juiste op zoek ben.
Ik gebruik zelf die formulieren wel eens voor royalties (artikel 13). Ik vermoed dat het in jouw geval om artikel 10 gaat, paragraaf 2b.

https://wetten.overheid.nl/BWBV0001109/2004-12-28

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flipjevandejam schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:49:
[...]

Bij IB is vraag 10 niet eens aanwezig in hun substitute W-8BEN formulier. Verklaren dat je belastingplichtig bent in Nederland is voldoende om de withholding rate van 15% vast te stellen.
Artikel 10 van de treaty: https://www.irs.gov/pub/irs-trty/nether.pdf

Maar volgens de instructies moet je dus niets invullen omdat de treaty geen aanvullende voorwaarden stelt om gebruik te kunnen maken van het gereduceerde tarief.
Line 10 must be used only if you are claiming treaty benefits that require that you meet conditions not covered by the representations you make on line 9 and Part III.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Thanks! Dit helpt, aangezien dit het IRS W8-BEN formulier is, blijkbaar gebruiken allerlei brokers een eigen, andere, versie van hetzelfde formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:22
Ik zit voor dezelfde broker te kijken hoe dit werkt.

https://tastyworks.freshd...c15ed532a95.1597054978082
HOW DO I COMPLETE AND SUBMIT A W-8 BEN?

You've decided to open a tastyworks account! Great! When you apply for a tastyworks account, we (tastyworks) will submit a W-8 BEN on your behalf based on the information provided to us during the application process. That said, if you have any special rates or conditions for tax withholding, then you may send a W-8 BEN to our accounts team (accounts@tastyworks.com), and they will process it on your behalf.
Als ik dit zo lees zou het al gedaan moeten zijn en is het niet nodig om het zelf te doen. Eens @Zr40 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eens, zeker als je vervolgens ook https://tastyworks.freshd...ions/articles/43000472762 leest. Voor de standaard withholding rate van 15% op basis van het NL-US belastingverdrag zou je dus niets speciaals hoeven doen. Alleen even controleren of het daadwerkelijk goed gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:22
Top, bedankt voor de zoveelste keer :)

Ik heb een mailtje gestuurd naar Tastyworks om het te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik bedoelde controleren bij de eerstvolgende dividendbetaling, maar mailen kan natuurlijk ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Bij mij waren ze vrij vlot met corrigeren van het tarief.
Pagina: 1