Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.546 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Brons schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:20:
Zelfs als er veranderingen op stapel zijn zit je met een maximale vraag aan auto's. Al is de auto zo mooi, innovatief en goedkoop heb je maar een maximaal aantal auto's per jaar nodig.

Daarnaast doet men alsof de andere fabrikanten nooit meer gaan innoveren en volledig wegvallen als concurrent.

Veel hoop.
Pretty much. Er was 1 auto CEO die serieus wilde gaan innvoeren (Dies). En die is ontslagen. De huidige generatie wordt geleid door dinosaurussen die geen geld willen investeren in verbeteringen waar pas na hun pensioen rendement op wordt gemaakt.

Waar dat vroeger prima kon, omdat een nieuwkomer op de markt toch kansloos was vanwege de enorme investeringen die nodig zijn, is dat nu anders.
Tesla heeft laten zien dat het kan. En je ziet nu aan Nikola hoe makkelijk het is om miljarden op te halen met een futuristisch idee, een paar leuke renders en een CEO met een grote mond.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Ik heb geen enkele twijfel over het feit dat Tesla kapitaal kan bemachtigen op dit moment. Ik twijfel meer over het feit dat het een kwart of meer van alle auto's gaat verkopen over een paar jaar en dat de concurrentie daar niks aan doet.

Maar we zullen zien. Ik blijf sowieso altijd af van bedrijven die een groei van een paar duizend procent nodig hebben om de beurswaarde te verantwoorden dus heb geen belang in de prijs van het aandeel. Ik hoop alleen dat de mensen die meegaan in de hype begrijpen wat de prijs van het aandeel impliceert in de werkelijkheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
@RocketKoen

Volgens mij mis je de helft van de posts, in je haast om zelf te fanboy posten. Niemand vraagt zich af of TSLA aan geld kan komen, winst kan gaan maken, of overleven.

Er wordt maar 1 vraag gesteld: is de koers realistisch. Dat is een compleet ander vraagstuk. Als je uitgangspunt is 'ze worden groter dan VW+toyota samen' is er veel mogelijk. Maar is het realistisch dat een bedrijf een dergelijk marktaandeel kan veroveren zonder dat concurrentie erop inhaakt? En ook binnen 5-10 jaar?? En ook de huidige winstmarges in stand houden???

Kijk bijvoorbeeld naar de MG full-electric SUV. Komt, in tegenstelling tot TSLA Model Y, ook nog eens in aanmerking voor subsidies. Gevolg is 23k vs 64k aanschafprijs terwijl jan modaal met z'n 30km enkele rit van en naar werk verder geen verschil zal merken in snelheid of bereik.
Je grote voorbeeld apple behaalde uiteindelijk ook maar een 20% marktaandeel, gooi dat voor de grap eens tegen de huidige aandelenkoers.

Vraag jezelf dan nog eens af of je realistisch verwacht dat de 30+% marges in stand gehouden kunnen worden EN de double-digit groei tot een >50% marktaandeel wanneer de echt grote (of nieuwe, hoi nkla) jongens zich serieus in deze strijd gaan mengen.

Dan kun je wel gooien met zaken als de energie tak, maar als je niet kunt kwantificeren hoe de waardering is of gaat worden... hoe weet je dan zo zeker dat de koers omhoog kán? Zover wij leken hier weten, kan de huidige koers best al uitgaan van een TSLA >50% marktaandeel in beide markten, simpelweg omdat straks de marges keihard onderuit gaan wanneer de concurrentie even de biceps aanspant. Dat zou betekenen dat de komende 10-20 jaar de koers helemaal niets meer zal doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 24-06-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

kamerplant schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:28:
Ik heb een vaag, maar iemand die kan toelichten? Ik wil een ETF kopen (SUSW), deze is beschikbaar in meerdere beurzen waaronder London en Milaan. Op basis van het volume koop dit in London. Kan ik het dan alleen maar verkopen via Milaan, of ook via een andere beurs? Oftewel, telt hierbij alleen het volume van de betreffende beurs - of het geheel? Just wondering.
Je kan inderdaad kopen op een beurs en verkopen op een andere wanneer het verhandelde product daadwerkelijk identiek is.
Lynx biedt de mogelijkheid om de beurs automatisch te bepalen ("Smart"), in dat ligt vraag ik me dit af. https://www.lynx.be/service/smart-routing/
Bij IB/Lynx gaat dat inderdaad automatisch met smart routing (tenzij je expliciet een beurs selecteert). Het systeem kijkt continu naar de beste beurs aan de hand van de actuele orderboeken en de tarieven van handelen op die beurs. Dat heet best execution. In feite heb je de gezamenlijke liquiditeit van alle beurzen waar je broker op is aangesloten tot je beschikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een veel interessanter vraagstuk of afnemers bereid zijn om een Tesla te gaan kopen in plaats van een traditioneel merk. Volgens mij is ieder automerk met veel emotie omgeven.

Zo geloof ik eigenlijk niet dat als Tesla met een betere F150 komt, dat dan automatisch de default keuze wordt. Ford heeft een all-American imago, en dat heeft Tesla in ieder geval in de USA zelf naar mijn idee helemaal niet. Een electrisch voertuig überhaupt lijkt helemaal niet bekend te zijn in de VS, en wil een republikein dan wel gezien worden in een 'Californische' auto?

Ik moet denken aan een roadtrip die ik maakte in 2018: ik was ergens in Vermont en kwam te spreken over de omgang met het milieu (ik zei dat overal wegwerpbestek en serviesgoed gebruikt werd). Mijn gesprekspartners waren er echter volledig van overtuigd dat ze he-le-maal milieuvriendelijk bezig waren, want ze hadden nu ook zonnepanelen op hun diner. Precies zes, zo te zien.

Kortom: Amerikanen hebben een compleet ander idee van milieuvriendelijkheid dan wij in Europa, daar scoort Tesla bij grote groepen helemaal niet mee.

In Europa gaan we de komende jaren heel anders kijken naar individuele mobiliteit, hier verwacht ik ook niet bepaald een bloeiende afzetmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
kamerplant schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:28:
Ik heb een vaag, maar iemand die kan toelichten? Ik wil een ETF kopen (SUSW), deze is beschikbaar in meerdere beurzen waaronder London en Milaan. Op basis van het volume koop dit in London. Kan ik het dan alleen maar verkopen via Milaan, of ook via een andere beurs? Oftewel, telt hierbij alleen het volume van de betreffende beurs - of het geheel? Just wondering.

Lynx biedt de mogelijkheid om de beurs automatisch te bepalen ("Smart"), in dat ligt vraag ik me dit af. https://www.lynx.be/service/smart-routing/
Producten kopen en die op een andere beurs verkopen kan, dat heet arbitrage. Maar je zult daar zelf als particulier niet veel aan hebben. Professionele traders hebben geautomatiseerde systemen opgezet die dit automatisch doen zo gauw het maar iets van winst oplevert. Dit trekt de koersen op concurrerende beurzen gelijk. Verder zal jouw broker het waarschijnlijk niet faciliteren, daar heb je professionele toegang tot de beurs voor nodig.

https://www.investopedia.com/terms/a/arbitrage.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:50:
@RocketKoen

Volgens mij mis je de helft van de posts, in je haast om zelf te fanboy posten. Niemand vraagt zich af of TSLA aan geld kan komen, winst kan gaan maken, of overleven.

Er wordt maar 1 vraag gesteld: is de koers realistisch. Dat is een compleet ander vraagstuk. Als je uitgangspunt is 'ze worden groter dan VW+toyota samen' is er veel mogelijk. Maar is het realistisch dat een bedrijf een dergelijk marktaandeel kan veroveren zonder dat concurrentie erop inhaakt? En ook binnen 5-10 jaar?? En ook de huidige winstmarges in stand houden???
Als je Tesla bekijkt als autobedrijf dan is het overgewaardeerd, echter is het bedrijf zoveel meer. De waarde zit niet alleen in wat er van de band rolt, maar hoe het over de band rolt. Daarnaast zijn hebben ze hun supercharger netwerk en verkopen ook laadpalen, stationaire accu’s en zonnepanelen. Deze producten integeren ze weer vlekkeloos met elkaar met een open API en beschikken ook over “Autobid” software.
Kijk bijvoorbeeld naar de MG full-electric SUV. Komt, in tegenstelling tot TSLA Model Y, ook nog eens in aanmerking voor subsidies. Gevolg is 23k vs 64k aanschafprijs terwijl jan modaal met z'n 30km enkele rit van en naar werk verder geen verschil zal merken in snelheid of bereik.
Je grote voorbeeld apple behaalde uiteindelijk ook maar een 20% marktaandeel, gooi dat voor de grap eens tegen de huidige aandelenkoers.

Vraag jezelf dan nog eens af of je realistisch verwacht dat de 30+% marges in stand gehouden kunnen worden EN de double-digit groei tot een >50% marktaandeel wanneer de echt grote (of nieuwe, hoi nkla) jongens zich serieus in deze strijd gaan mengen.
Aantallen staan niet gelijk aan winst en daar gaat het om. De instapper in China heeft een marge van 39% en kunnen niet aan de vraag voldoen. De Chinese markt voor EVs is groter dan de rest van de wereld bij elkaar, dus hoezo concurrentie?

De vergelijking van Apple is zeer zeker interessant als je de volgende link erbij pakt: https://www.forbes.com/si...everyone-else-unlucky-13/
Dan kun je wel gooien met zaken als de energie tak, maar als je niet kunt kwantificeren hoe de waardering is of gaat worden... hoe weet je dan zo zeker dat de koers omhoog kán? Zover wij leken hier weten, kan de huidige koers best al uitgaan van een TSLA >50% marktaandeel in beide markten, simpelweg omdat straks de marges keihard onderuit gaan wanneer de concurrentie even de biceps aanspant. Dat zou betekenen dat de komende 10-20 jaar de koers helemaal niets meer zal doen.
De energietak is inderdaad nog niet zo relevant, maar daar is de aandacht nog niet voor omdat de auto’s meer winst halen uit de beperkte accu productie. De zonnepanelen van Tesla vind ik persoonlijk erg duur en lijken meer een optie voor Tesla fans of wie de panelen wilt huren (hun aanbod daarin is erg interessant).
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:08:
Zo geloof ik eigenlijk niet dat als Tesla met een betere F150 komt, dat dan automatisch de default keuze wordt. Ford heeft een all-American imago, en dat heeft Tesla in ieder geval in de USA zelf naar mijn idee helemaal niet. Een electrisch voertuig überhaupt lijkt helemaal niet bekend te zijn in de VS, en wil een republikein dan wel gezien worden in een 'Californische' auto?
Daarom wordt de Cybertruck vooral neergezet als “bulletproof” en gaan ze hem (zeer waarschijnlijk) bouwen in Austin, Texas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sander B schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:14:
[...]

Producten kopen en die op een andere beurs verkopen kan, dat heet arbitrage. Maar je zult daar zelf als particulier niet veel aan hebben. Professionele traders hebben geautomatiseerde systemen opgezet die dit automatisch doen zo gauw het maar iets van winst oplevert. Dit trekt de koersen op concurrerende beurzen gelijk. Verder zal jouw broker het waarschijnlijk niet faciliteren, daar heb je professionele toegang tot de beurs voor nodig.

https://www.investopedia.com/terms/a/arbitrage.asp
IB faciliteert dat gewoon. Maar als particulier heb je het inderdaad niet nodig; best execution / smart routing zorgt zelf al voor deze arbitrage. En IB rekent ook nog eens lagere commissies voor smart routing dan voor direct routing.

Dus ja, als je echt wil kan je op die ene speciale beurs handelen. Maar waarom zou je het willen als particulier die gewoon de beste prijs wil :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Wat in 2004 een online boekenwinkel was, is nu 1360 miljard waard. Een kleine computer fabrikant die in 2007 begon met telefoons maken is nu 1590 miljard waard.
Wat in 2016 120 miljoen euro van Google kreeg voor een 400 euro sap pers bestaat niet meer.

Een fintech die in 2015 15 miljard was, gaat vandaag richting noppes

Een internetgigant dat in 2000 al 125 miljard waard was, in 2020 vrijwel niet meer bestaat.

Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:15:
[...]
Daarom wordt de Cybertruck vooral neergezet als “bulletproof” en gaan ze hem (zeer waarschijnlijk) bouwen in Austin, Texas.
Austin ligt dan weliswaar in Texas, maar laat me een stukje van Wikipedia quoten:
Austin is known as an enclave of liberal politics in an otherwise conservative state—so much so, that the city is sometimes sarcastically called the "People's Republic of Austin" by residents of other parts of Texas, and conservatives in the Texas Legislature.
Whole Foods is bijvoorbeeld ook in Austin begonnen, en SXSW is natuurlijk ook al een aanwijzing.

Ik denk daarom dat Austin niet veel goeds doet voor de beeldvorming, bulletproof misschien? (omdat er mensen op je schieten als je er in rijdt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:28:
[...]

Austin ligt dan weliswaar in Texas, maar laat me een stukje van Wikipedia quoten:

[...]

Whole Foods is bijvoorbeeld ook in Austin begonnen, en SXSW is natuurlijk ook al een aanwijzing.

Ik denk daarom dat Austin niet veel goeds doet voor de beeldvorming, bulletproof misschien? (omdat er mensen op je schieten als je er in rijdt?)
Ga je nu proberen om de aanschaf van een F150 te rationaliseren?:+ Waarschijnlijk noemen ze het gewoon Giga Texas en wie wil er niet in de bar opscheppen over dat ze door een kogelstorm heen kunnen rijden? Dat is tenminste de markt die pickups koopt.

Net zoals de Model 3 niet alleen het luxe segment aan boorde, maar ook het sportieve en economisch segment zullen ze met de Cybertruck ook de economisch (zakelijke gebruik), sportieve, luxe én pickup segment willen aanboren. Als ze tegen de helft van de kosten van Ford kunnen produceren dan moet je wel erg veel waarde hechten aan je Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
@Xanaroth

Wat ik bedoel is dat "de concurrentie" niet gaat komen van de huidige auto fabrikanten.
Ze zijn gewoon te log. En er is een heel sterke drang om op korte termijn te presteren in plaats van nu pijn hebben om over 10 jaar nog mee te mogen doen. Ik denk dat alle grote merken tussen nu en 2030 failliet gaan. En dan zal het aan de overheden liggen of ze gered worden met belastinggeld of niet. Ik zou daar iig geen aandeelhouder willen zijn.

De concurrentie gaat komen van merken die nu nog niet bestaan, of die nog niet bekend zijn.
Daarom dat iedereen op RH op Nikola springt (tip: niet doen, dat bedrijf is theranos 2.0)

MG kan bijvoorbeeld heel leuk met een goedkopere auto komen. Maar verdient MG daar ook nog wat aan? Want de kans is heel groot dat ze dat ding met verlies verkopen, zodat ze aan de EU uitstoot normen voldoen. En dan moet je dus wel ICE's verkopen waar je wel een dikke winst op maakt.
En waarom zou iemand straks nog een ICE kopen als elektrische auto's goedkoper en beter zijn?

Wat een realistische prijs betreft. Ik had net al aangegeven dat ik zie nog wel een paar keer die verdubbelen. Ik vind het ook voor $1000 dus een koopje (en ik ben ook nog van plan om meer aandelen te nemen)

[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 24-06-2020 16:54 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:06
De F150 is de main competitor van Tesla. De Cybertruck is juist op deze competitie ontworpen, dat wordt een heel interessant duel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
De F150 is op een compleet ander marktsegment gericht dan eerdere Teslamodellen denk ik. Het lijkt me dat de gemiddelde koper van eerdere Teslamodellen door de bank genomen innovatie en groen rijden belangrijk vindt. Dat zie ik niet zo als ik de gemiddelde F150 rijder bekijk, die zijn een stuk conservatiever en misschien juist wel de lastigste klant om te overtuigen van electrisch rijden, vooral in de VS.

Maar goed, zelfs 20% van de markt van de F150 afsnoepen zou een enorme bak cash opleveren.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dr. Strangelove schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:22:
De F150 is op een compleet ander marktsegment gericht dan eerdere Teslamodellen denk ik. Het lijkt me dat de gemiddelde koper van eerdere Teslamodellen door de bank genomen innovatie en groen rijden belangrijk vindt. Dat zie ik niet zo als ik de gemiddelde F150 rijder bekijk, die zijn een stuk conservatiever en misschien juist wel de lastigste klant om te overtuigen van electrisch rijden, vooral in de VS.

Maar goed, zelfs 20% van de markt van de F150 afsnoepen zou een enorme bak cash opleveren.
Ze maken zich best populair bij de doelgroep. Er zijn nu 650k pre-orders voor de cybertruck.
- Made in America (en waarschijniljk made in Texas)
- Bulletproof
- Elon die klaagt over lockdown en voor "re-open" is.
- Indrukwekkende specs voor een klein prijsje.
- Dat ontwerp is van "wtf?" naar cool gegaan. Het prototype staat nu in het Petersen. Dat is zo'n beetje de heilige graal voor auto ontwerpers.

De "groene" klant in Californië zal gewoon de S3XY blijven kopen.

Nu moeten ze het natuurlijk nog wel waarmaken. Die fabriek staat er nog niet. En er is 1 exemplaar van de auto.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:15

Thompson

Beeromaniac

Gister 33.000 nieuwe corona gevallen in de VS, -3% momenteel.
Als die corona gevallen een paar dagen nog verder door durven te stijgen en dat "dagrecord" van 36.000 van medio april gaat eraan dan kan het best ff een dip worden. En met 4th of july in het vooruitzicht...

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
Dus toch een gigantische dead cat bounce? Gaan we nu weer flink naar beneden? ;O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee hoor, LK staat vrolijk op +9% :+

* Zr40 vraagt zich toch af wat men denkt om dit vandaag nog te kopen.

[ Voor 52% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:59
Zr40 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:10:

Hopen op dat er morgen iemand zal zijn die er meer voor wil geven :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:42

Op een gegeven moment moeten de baissiers zich ook gaan indekken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:16

Mensen met te veel speelgeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:32
JohanNL schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Om even terug te komen op dat staatslot, die vergelijking zou je alsnog wel kunnen maken want er is geen enkele garantie dat het geld dat je op de beurs gaat beleggen terug krijgt.
Het risico hiervan wordt alleen een heel stuk kleiner ingeschat zolang je maar goed spreid en de tijd neemt.
Het staatslot is risico lopen en hopen dat je veel wint. Investeren in Wirecard (of een andere bedrijf wat fraude heeft gepleegd) is een beetje vergelijkbaar met een staatslot. Je hoopt dat je goedkoop een aandeel koopt en dat het toch goed komt en de koersen weer gaan stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij een staatslot heb je nog de wettelijke eis dat een deel van de aanschafprijs van het lot afgedragen wordt aan een aantal wettelijk vastgelegde goede doelen. En de expected value is hoger dan die van een fraude-aandeel :P

Ik zou ze allebei niet kopen :+ maar als ik gedwongen word te kiezen tussen 1000 euro aan aandelen Wirecard of 1000 euro aan staatsloten, dan zou ik kiezen voor de staatsloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
Zr40 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:00:
Bij een staatslot heb je nog de wettelijke eis dat een deel van de aanschafprijs van het lot afgedragen wordt aan een aantal wettelijk vastgelegde goede doelen. En de expected value is hoger dan die van een fraude-aandeel :P

Ik zou ze allebei niet kopen :+ maar als ik gedwongen word te kiezen tussen 1000 euro aan aandelen Wirecard of 1000 euro aan staatsloten, dan zou ik kiezen voor de staatsloten.
Pf ja hoor. De kans dat je met 30 staatsloten echt iets goeds wint is klein. Met wirecard heb je misschien net als bij Hertz best een kans op een dagje +50% van Robinhood en dan cash je uit ;)
Faalloos plan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Santee Merk op dat ik het heb over de expected value. Met 1000 euro aan staatsloten verwacht ik toch minimaal 200 euro terug te krijgen. Die verwachting heb ik niet met 1000 euro aan Wirecard op dit moment.

(Misschien had ik 'buy & hold 1000 euro Wirecard' moeten zeggen.)

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
DJTimo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:46:
[...]

[...]
10x in 10 jaar... Klinkt als een koopaanbeveling. :)
De koers van Mastercard is van 2010-2020 met een factor 25 gestegen. Dus is het best mogelijk dat Tesla 10 keer in waarde stijgt in 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Santee schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:03:
[...]

Pf ja hoor. De kans dat je met 30 staatsloten echt iets goeds wint is klein. Met wirecard heb je misschien net als bij Hertz best een kans op een dagje +50% van Robinhood en dan cash je uit ;)
Faalloos plan :P
We hadden het niet over kopen en dan even wachten en snel verkopen. Nee, we hebben het over buy and hold. Dus minstens 5 jaar of liever 10 jaar. Want dan is geen kunst om 1000 euro aan aandelen snel te verzilveren, desnoods voor 50% verlies.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 24-06-2020 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
UglyDinosaur schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:59:
[...]

De onderliggende waarde van bedrijven bepalen is volgens mij voor 99% van die nieuwe beleggers echt wel een brug te ver hoor...
Ik ben dus een beginnende belegger. Nog steeds geen cent belegd :D

Ik heb even gekeken naar waarde van NVIDIA en als we dan kijken naar de Sales growth dan hebben ze een gemiddelde Sales growth van 23% over de afgelopen 4 jaar. Maar dan komt voor mij het lastige, als je de waarde van het bedrijf zou willen berekenen dan moet je een aanname doen over de toekomstige winsten. In de NPV formule moet je iets met de Discount rate, die bestaat uit de WACC en de growth Rate. Maar wat pak je dan voor growth rate? 23% is onrealistisch voor een DCF dus ik heb de industry growth rate genomen. Dan kom ik uit op een waardering van 150B wat gelijk staat aan een share prijs van $244,-. Huidige stock price staat op $375,- Dus dat komt niet eens in de buurt.
De financiële cijfers lopen iets achter (zoals altijd) en er is een overname geweest van Cumulus waarvan men dus veel verwacht. Als ik een beter beeld wil krijgen dan moet ik eigenlijk ook de cijfers van Cumulus erbij pakken en kijken wat dat doet met de free cash flow :O

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:34
battler schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:53:
[...]

Ik heb even gekeken naar waarde van NVIDIA en als we dan kijken naar de Sales growth dan hebben ze een gemiddelde Sales growth van 23% over de afgelopen 4 jaar. Maar dan komt voor mij het lastige, als je de waarde van het bedrijf zou willen berekenen dan moet je een aanname doen over de toekomstige winsten. In de NPV formule moet je iets met de Discount rate, die bestaat uit de WACC en de growth Rate. Maar wat pak je dan voor growth rate? 23% is onrealistisch voor een DCF dus ik heb de industry growth rate genomen. Dan kom ik uit op een waardering van 150B wat gelijk staat aan een share prijs van $244,-. Huidige stock price staat op $375,- Dus dat komt niet eens in de buurt.
De financiële cijfers lopen iets achter (zoals altijd) en er is een overname geweest van Cumulus waarvan men dus veel verwacht. Als ik een beter beeld wil krijgen dan moet ik eigenlijk ook de cijfers van Cumulus erbij pakken en kijken wat dat doet met de free cash flow :O
Haha mooie reactie :) Je kan idd wel een beginnende belegger zijn, maar dat betekent niet dat je nieuw bent in finance (en dus wel degelijk een onderbouwing kunt hebben bij de waarde van een bedrijf).

Het probleem is denk ik alleen dat veel aandelen zich niet (meer) laten prijzen op waarde d.m.v. keiharde cijfers. Met name in de tech industrie zijn hoge waarderingen niet abnormaal. Geld wordt dan meestal opgehaald via bijvoorbeeld aandelenemissies en dan ga je met DCF scheef. Mooi voorbeeld: https://finance.yahoo.com/quote/UBER/cash-flow en dat heeft dan een market cap van 56 miljard.

Daarom noem ik het ook een volwassen gokparadijs en zie ik het verschil niet zo met de staatsloterij. Hoe weet je dat bepaalde bedrijven het extra goed doen en bepaalde bedrijven naar het honderd gaan? Puur op financials zou Uber al lang en breed failliet moeten zijn, maar er zijn genoeg mensen die nog in het verhaal "geloven". Net zoals Tesla. Is dat dan de basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eMiz0r schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:47:
[...]

Daarom noem ik het ook een volwassen gokparadijs en zie ik het verschil niet zo met de staatsloterij. Hoe weet je dat bepaalde bedrijven het extra goed doen en bepaalde bedrijven naar het honderd gaan? Puur op financials zou Uber al lang en breed failliet moeten zijn, maar er zijn genoeg mensen die nog in het verhaal "geloven". Net zoals Tesla. Is dat dan de basis?
Dat soort scale-ups zijn haast onmogelijk om op waarde te schatten. Het lijkt erg de waan van de dag te zijn. Gelukkig maakt dat niet zoveel uit zo lang je een lange horizon hebt. Zelf moet ik alleen even gaan afleren om dagelijks meerdere keren te kijken naar de koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
Deveon schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:14:
[...]

Dat soort scale-ups zijn haast onmogelijk om op waarde te schatten. Het lijkt erg de waan van de dag te zijn. Gelukkig maakt dat niet zoveel uit zo lang je een lange horizon hebt. Zelf moet ik alleen even gaan afleren om dagelijks meerdere keren te kijken naar de koersen.
Eens hoor, maar ik heb second hand (vriendenkring) mogen ervaren hoe een snelgroeiende scaleup die maximaal investeert bijna kopje onder kan gaan door een crisis zoals nu corona. Geen vet op de botten, veel geïnvesteerd en nu afhankelijk van externe financiering en anders exit.

Het is een high risk game die faliekant mis kan gaan (of goed kan uitpakken, zeg het maar... place your bets!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
[...]

Haha mooie reactie :) Je kan idd wel een beginnende belegger zijn, maar dat betekent niet dat je nieuw bent in finance (en dus wel degelijk een onderbouwing kunt hebben bij de waarde van een bedrijf).

Het probleem is denk ik alleen dat veel aandelen zich niet (meer) laten prijzen op waarde d.m.v. keiharde cijfers. Met name in de tech industrie zijn hoge waarderingen niet abnormaal. Geld wordt dan meestal opgehaald via bijvoorbeeld aandelenemissies en dan ga je met DCF scheef. Mooi voorbeeld: https://finance.yahoo.com/quote/UBER/cash-flow en dat heeft dan een market cap van 56 miljard.

Ik probeer mij te verdiepen in het finance stuk zodat je dus de waarde van het bedrijf kan bepalen. Misschien heb ik het verkeerde bedrijf gepakt maar ik denk dat als je probeert de waarderen met de veel gebruikte formules je vrijwel overal short op moet gaan. :/

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

battler schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:54:
[...]

Ik probeer mij te verdiepen in het finance stuk zodat je dus de waarde van het bedrijf kan bepalen. Misschien heb ik het verkeerde bedrijf gepakt maar ik denk dat als je probeert de waarderen met de veel gebruikte formules je vrijwel overal short op moet gaan. :/
Nouja, je moet helemaal niets. Vergeet niet dat het houden van short posities niet gratis is (je betaalt per dag dat je de aandelen leent) en daarnaast kan je geld verliezen als de markt het niet met je analyse eens is.

Géén positie is ook helemaal prima als je denkt dat een bedrijf overgewaardeerd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 25-06-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
[...]

Er zijn er nog een hoop ondergewaardeerd volgens mij. Maar alles wat enigszins populair is, is de laatste maanden zo omhoog geschoten dat daar inderdaad weinig interessant tussen zit... Dus de kans is groot dat je inderdaad bij de foute bedrijven kijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:00:
[...]

Géén positie is ook helemaal prima als je denkt dat een bedrijf overgewaardeerd is.
Géén positie is ook positie. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 16:27
battler schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:53:
[...]

Voor de growth rate kijk je naar de growth rate van de cash flows. Als je naar omzet kijkt, geeft dat een vertekend beeld omdat sales niet gelijk staat aan cash flow. Maar met DCF valuaties heb je over het algemeen genoeg variabelen en guestimates dat je er eigenlijk alles uit kan laten rollen.

(maar Nvidia is inderdaad aan de prijs, alleen is het dat al vele jaren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:13

Het zijn niet alleen groeibedrijven die zich niet meer laten prijzen met traditionele methoden. Er is geen redelijk alternatief. Een obligatie met een looptijd van 100 jaar geeft zelfs amper rente: https://fd.nl/beurs/13490...-0-88-blijkt-zeer-in-trek
Het gevolg hiervan is dat de K/W heel hoog staat en je met aandelen over 30 jaar waarschijnlijk 2% rendement per jaar hebt gemaakt in plaats van de 7% die we altijd gewend waren. Pensioenfondsen rekenen overigens met de inleg van je premie nog steeds met een rendement van 7% per jaar. Dus daar gaan nog wel wat klappen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Maahes op 25-06-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-09 15:37
DJTimo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:19:
[...]
Géén positie is ook positie. B)
Haha! Doet m'n denken aan de aloude wijsheid: Kapot maken is ook maken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Probeer eens met (winkel)vastgoed of verzekeraars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Op dit moment zou ik zeggen verzekeraars (nn, allianz, munich re etc) of consumentengoederen (danone's/unilevers/coca cola's van de wereld). Of eventueel zelfs utility hoek (essential utilities, veolia environnement, suez)

Denk dat bij dergelijke bedrijven er heel andere data uit komt rollen. Namelijk niet hot of sexy of get-rich-quick sectoren, maar slow-boring-n-steady.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Om nou te beginnen met verzekeraars. Probeer de risico's van een gemiddelde verzekeraar maar eens te kwantificeren. Succes.

Je hebt voldoende kleine industrials die producten maken in hun fabrieken zonder complexe financiële producten of constant te moeten groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
Wirecard is finito. Insolvency proceedings aangevraagd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN6aKPJN2Cna0QGx1AWdn3R0NpE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zNW4R4Th7qvoJFTYKABw0OpQ.jpg?f=user_large

Trading halted

[ Voor 69% gewijzigd door DJTimo op 25-06-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DJTimo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:32:
Wirecard is finito. Insolvency proceedings aangevraagd.[Afbeelding]
*kijkt naar Hertz* dus nu massaal inkopen voor makkelijk +100% in 1,5 dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Xanaroth schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:37:
[...]

*kijkt naar Hertz* dus nu massaal inkopen voor makkelijk +100% in 1,5 dag?
Handel ligt stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
DJTimo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:32:
Wirecard is finito. Insolvency proceedings aangevraagd.
Bedrijven kunnen helemaal niet meer failliet anno 2020 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Waar zijn de Robinhood speculators? Wirecard had ze nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Brons schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:31:
Om nou te beginnen met verzekeraars. Probeer de risico's van een gemiddelde verzekeraar maar eens te kwantificeren. Succes.

Je hebt voldoende kleine industrials die producten maken in hun fabrieken zonder complexe financiële producten of constant te moeten groeien.
Ja maar je krijgt wel een aardige korting hierop, in tegenstelling tot de meeste tech aandelen waar men zo positief over is dat men meer biedt, óók in deze onzekere tijden.

Toen de koers van Wereldhave ( vastgoed ) nog op 6,xx stond was er ook iets heel geks aan de hand.
Dat vastgoedfonds heeft veel aandelen in handen van het andere vastgoed fonds Wereldhave Belgium en alleen die aandelen waren meer waard op de beurs dan waarvoor Wereldhave zelf waard was op de beurs op dat moment.
Ik kijk zo even als deze situatie er nog steeds is is op dit moment niet meer van toepassing, maar het geeft maar aan dat niet alles enorm overgewaardeerd is ( of tenminste volgens hun eigen boeken ;) )
Want de intrinsieke waarde zou vele malen hoger moeten zijn dan waarvoor ze nu ook op de beurs verhandeld worden, maar de markt vertrouwd dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
JohanNL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Ja maar je krijgt wel een aardige korting hierop, in tegenstelling tot de meeste tech aandelen waar men zo positief over is dat men meer biedt, óók in deze onzekere tijden.

Toen de koers van Wereldhave ( vastgoed ) nog op 6,xx stond was er ook iets heel geks aan de hand.
Dat vastgoedfonds heeft veel aandelen in handen van het andere vastgoed fonds Wereldhave Belgium en alleen die aandelen waren meer waard op de beurs dan waarvoor Wereldhave zelf waard was op de beurs op dat moment.
Ik kijk zo even als deze situatie er nog steeds is is op dit moment niet meer van toepassing, maar het geeft maar aan dat niet alles enorm overgewaardeerd is ( of tenminste volgens hun eigen boeken ;) )
Want de intrinsieke waarde zou vele malen hoger moeten zijn dan waarvoor ze nu ook op de beurs verhandeld worden, maar de markt vertrouwd dit niet.
Interessant! Heb je er ook iets mee gedaan om hiervan te profiteren?

In winkelvastgoed is inderdaad ingeprijsd dat winkeliers failliet gaan en de huur niet gaan betalen. Als de winkeliers de huur wel betalen (al dan niet met hulp via belastinggeld) dan zal het dividendrendement bijzonder hoog zijn. Dan zullen de koersen ook wel stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Maahes schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Interessant! Heb je er ook iets mee gedaan om hiervan te profiteren?
Ik heb aardig wat ingekocht, maar helaas levert dat tot nu toe nog niet zoveel op qua (koers)winst.
Wel betalen shorters een mooi percentage voor het lenen van deze aandelen.
Bij Binck krijg ik daarvoor dan netto iets van 3,2% op jaarbasis voor :9
Daarmee haal ik nu ruimschoots alle kosten die Binck rekent voor de posities in Wereldhave en wat ik daar nog heb staan, kan ik wat transacties doen en houd ik nog geld over ook.
Iets als negatieve kosten, nouja geen garanties natuurlijk, ik ben afhankelijk van de koers voor de vergoeding en kunnen shorters hun positie natuurlijk ook op elk moment sluiten.

Voor de rest maar gewoon geduld hebben, winkelvastgoedfondsen blijven riskant maar er zit wel en nog steeds een enorme discount op dit aandeel.

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 25-06-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 19:30
is nu open, op naar de 0

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Als je hebt kunnen kopen op 2,5 dan heb je dikke +50% O.o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:30
Of ze staan zo op 1 en dan is het wat minder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 18:10
Zijn er mensen die nog durven te daytraden in Wirecard nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:51
Wirecard zal een mooi boek opleveren. En een aantal rechtszaken. Is er vanuit Nederland al een clubje met lotgenoten 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
JohanNL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Ik heb aardig wat ingekocht, maar helaas levert dat tot nu toe nog niet zoveel op qua (koers)winst.
Wel betalen shorters een mooi percentage voor het lenen van deze aandelen.
Bij Binck krijg ik daarvoor dan netto iets van 3,2% op jaarbasis voor :9
Daarmee haal ik nu ruimschoots alle kosten die Binck rekent voor de posities in Wereldhave en wat ik daar nog heb staan, kan ik wat transacties doen en houd ik nog geld over ook.
Iets als negatieve kosten, nouja geen garanties natuurlijk, ik ben afhankelijk van de koers voor de vergoeding en kunnen shorters hun positie natuurlijk ook op elk moment sluiten.

Voor de rest maar gewoon geduld hebben, winkelvastgoedfondsen blijven riskant maar er zit wel en nog steeds een enorme discount op dit aandeel.
Heb je een model om de waarde te bepalen? Is het BE belang realistisch gewaardeerd? Op welk punt stap je uit?

Als het puur om de discount tov de BE holding ging waarom dan niet long NL een short BE?

Commercieel vastgoed muv supermarktlocaties is m.i. enorm lastig te bepalen. Halve winkelcentra staan leeg danwel worden verhuurd tegen extreme kortingen aan pop-up stores etc. Hoe waardeer je in dat perspectief een vastgoedportfolio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Wel interessant dat men nog steeds aandelen kan verkopen. Blijkbaar zijn er toch kopers...

Misschien degene die aan het shorten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Xanaroth schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:07:
Als je hebt kunnen kopen op 2,5 dan heb je dikke +50% O.o
Dan heb je Hertz nog niet gezien, kon je 1000% pakken binnen een paar dagen, met goed timen natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
BiLLY_daKid schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:18:
Wirecard zal een mooi boek opleveren. En een aantal rechtszaken. Is er vanuit Nederland al een clubje met lotgenoten 😊
De VVE wil zichzelf al weer belangrijk/belachelijk maken met een rechtsgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaizka
Qunix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:20:
Wel interessant dat men nog steeds aandelen kan verkopen. Blijkbaar zijn er toch kopers...

Hij zakt weer onder de € 3 zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rukapul schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:20:
[...]

VEB bedoel je denk ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik kan hier wel om lachen

YouTube: Why you SHOULD BUY WIRECARD STOCK NOW!

Je kan best long gaan voor een paar cent per aandeel en hopen dat ze niet helemaal bankroet gaan op de lange duur :') Maar dan alleen je wisselgeld gebruiken, wetende dat er een enorm grote kans is dat het geld ook weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:51
@Rukapul Na belachelijke rollen van EY, KPMG en Bafin, gaat hier sowiezo nog wat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:16
Rukapul schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:19:
[...]
Als het puur om de discount tov de BE holding ging waarom dan niet long NL een short BE?
Voorzover ik weet is WEHB lastig of niet in te lenen. Bovendien heeft Wereldhave een meerderheidsbelang in WEHB en controleren ze in de praktijk de gang van zaken (Storm is effectief leider), dus als het schip ten onder gaat dan zou ik niet vreemd opkijken als minderheidsbeleggers in WEHB ook het bokje zijn, linksom of rechtsom. Ik ben nooit de kleine lettertjes ingedoken, maar welke assets zijn onderpand voor welke schulden? Wie staat waar voor garant? Zulke dingen zou je moeten uitzoeken. Het is een leuke arbitrage in theorie, maar niet in de praktijk, denk ik.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Rukapul schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Nouja, er is wel wat te zeggen over een grote namen als Ernst&Young die meerdere jaren ~2 miljard over het hoofd ziet (+de revenue/profit die daaraan ten grondslag ligt).

Iets wat kwa cijfers blijkbaar dusdanig opviel dat het leidde tot nieuwsberichten en zelfs invallen vanuit de wetgever, en tegelijk toch goedgekeurd alsof er niks mis mee is. Betekend dat E&Y wel degelijk eerder alarm had moeten slaan, want al deze partijen kijken naar dezelfde cijfers.

Als ze hun werk goed zouden uitvoeren, zouden ze lang voordat deze partijen zich ermee gingen bemoeien al dezelfde conclusie hebben getrokken; de cijfers kloppen niet. Dat dit niet is gebeurt door hun maar wel derden, kan enkel leiden tot de conclusie dat E&Y iets heeft laten vallen.

[ Voor 49% gewijzigd door Xanaroth op 25-06-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Waarom denk je dat het nu (of binnen enkele jaren) opeens gaat stijgen? Wereldhave zit toch in een jarenlange daling die nu met het virus weer eens versneld is. Zijn er positieve vooruitzichten waarom je denkt dat er een upside is die nog niet ingeprijsd is / was?

Het sentiment wat je hier vaak lijkt te hebben (enorme discount, gaat wel weer omhoog) zoals laatst met Wirecard. Interessant om te noemen dat dat sentiment er aan het begin van het jaar ook was op het IEX forum, daar waren de koersdoelen 20-25 euro voor het einde van dit jaar en dat het een van de meest geshorte aandelen is was voor de liefhebbers daar reden om bij te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Ik zie vaker Duitse bedrijven de laatste tijd slecht in het nieuws komen. Ik denk dat Duitse economie geen goede toekomst heeft. Auto bedrijven die continu boetes krijgen, marktaandeel verliezen en een interne machtsstrijd hebben zoals Nokia intern had. Totaal geen visie.
Deutsche Bank is eigenlijk failliet, en met mondjesmaat komt er slecht nieuws naar buiten. Die bank ligt in Coma, maar de overheid weet dat de markt zijn werk laten doen het gigantisch fout kan gaan.
Duitse maak industrie is op zijn retour, kwaliteit gaat achteruit met hoge kosten. Teveel managers in Duitsland.
Ik heb geen positief uitzicht in de toekomst betreft Duitsland, en dat gaan wij ook merken.
Continu schandalen komen naar buiten, Volkswagen nu WireCard en Chinezen die steeds beter kwaliteit gaan leveren. Duitsland moet zichzelf opnieuw uitvinden, of gewoon langzame neergang en een oudere generatie die zoveel mogelijk uit de neergang naar zichzelf toetrekken ten koste van de jongeren in Duitsland.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:16
Qunix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:20:

Ik heb mijn stukjes weer teruggekocht. De borrow is inmiddels rond de 50%, stukken zijn lastig in te lenen en de marktwaarde van de aandelen begint langzamerhand iets minder bizar te worden to.v. de balansgrootte (voorzover die niet verzonnen is ..). Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om long te gaan, ik denk nog steeds dat de aandelen nul waard zijn, maar shorten is nou eenmaal wat riskanter dus dat doe ik niet helemaal tot de bodem.

Tja, wat moet je er van zeggen .. Bedankt voor jullie speelgeld! :P Tegelijkertijd is ook een beetje treurig, alle grafiekturende particulieren die, ondanks alle feiten en waarschuwingen, het aandeel nog kopen en honderden procenten upside zien.

Je kan het op je CV zetten in elk geval. Grootste fraudegeval ooit in Duitsland gekocht op een waardering van een paar miljard, nadat de fraude bekend werd gemaakt. En een paar dagen voor het faillissement wordt aangevraagd. Het is nog net niet letterlijk je geld in de fik steken, maar het komt in de buurt.

Nou is beleggen met 'speelgeld' of 'mentaal afgeschreven geld' natuurlijk het perfecte excuus om even lekker te gokken zonder zelfreflectie, maar als je ook maar enigszins de intentie hebt om iets te leren van wat je aan het doen bent dan is dit wellicht een geschikt moment om jezelf even achter de oren te krabbelen en bijv. alle artikelen in het FT over WireCard van de afgelopen jaren nog eens rustig door te nemen.

[ Voor 34% gewijzigd door writser op 25-06-2020 13:30 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 06:23
JohanNL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Dan heb je Hertz nog niet gezien, kon je 1000% pakken binnen een paar dagen, met goed timen natuurlijk :p
Verschil zat 'm daar toch dat een tak failliet was en niet het hele bedrijf? Waardoor er een hoop panic sellers waren.

Zoiets had ik in ieder geval meegekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaizka
writser schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Ik heb mijn stukjes weer teruggekocht. De borrow is inmiddels rond de 50%, stukken zijn lastig in te lenen en de marktwaarde van de aandelen begint langzamerhand iets minder bizar te worden to.v. de balansgrootte (voorzover die niet verzonnen is ..). Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om long te gaan, ik denk nog steeds dat de aandelen nul waard zijn, maar shorten is nou eenmaal wat riskanter dus dat doe ik niet helemaal tot de bodem.

Tja, wat moet je er van zeggen .. Bedankt voor jullie speelgeld! :P Tegelijkertijd is ook een beetje treurig, alle grafiekturende particulieren die, ondanks alle feiten en waarschuwingen, het aandeel nog kopen en honderden procenten upside zien.

Je kan het op je CV zetten in elk geval. Grootste fraudegeval ooit in Duitsland gekocht op een waardering van een paar miljard, nadat de fraude bekend werd gemaakt. En een paar dagen voor het faillissement wordt aangevraagd. Het is nog net niet letterlijk je geld in de fik steken, maar het komt in de buurt.

Nou is beleggen met 'speelgeld' of 'mentaal afgeschreven geld' natuurlijk het perfecte excuus om even lekker te gokken zonder zelfreflectie, maar als je ook maar enigszins de intentie hebt om iets te leren van wat je aan het doen bent dan is dit wellicht een geschikt moment om jezelf even achter de oren te krabbelen en bijv. alle artikelen in het FT over WireCard van de afgelopen jaren nog eens rustig door te nemen.
Jij hebt ze dus terug gekocht rond de € 3? Maar met welk idee, denk jij dat de koers weer op kan krabbelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
writser schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Tja, wat moet je er van zeggen .. Bedankt voor jullie speelgeld! :P T
Geen dank ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
gaizka schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Jij hebt ze dus terug gekocht rond de € 3? Maar met welk idee, denk jij dat de koers weer op kan krabbelen?
Van winst nemen is nog nooit iemand arm geworden... Bovendien is er nog maar nauwelijks potentieel als je een flinke rit short al naar beneden hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd1 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Waarom denk je dat het nu (of binnen enkele jaren) opeens gaat stijgen? Wereldhave zit toch in een jarenlange daling die nu met het virus weer eens versneld is. Zijn er positieve vooruitzichten waarom je denkt dat er een upside is die nog niet ingeprijsd is / was?

Het sentiment wat je hier vaak lijkt te hebben (enorme discount, gaat wel weer omhoog) zoals laatst met Wirecard. Interessant om te noemen dat dat sentiment er aan het begin van het jaar ook was op het IEX forum, daar waren de koersdoelen 20-25 euro voor het einde van dit jaar en dat het een van de meest geshorte aandelen is was voor de liefhebbers daar reden om bij te kopen.
Dat de winkelcentra weer ( volledig ) open zijn maar ook de intrinsieke waarde vooral voor de langere termijn.
Ik kan ook niet in de toekomst kijken maar de markt is m.i. veel te negatief over Wereldhave.
Plan is voor nu om de shorters-bonus te innen en als alles een beetje mee zit, kunnen de panden open blijven, met huurders die uiteindelijk weer hun rekening kunnen betalen en kan WH weer winst maken, waardoor er weer dividend kan worden betaald.

Op IEX lijken ze nu wel helemaal de weg kwijt te zijn :p
Maar ik begrijp het ook wel, de koers is echt enorm gezakt en laat nauwelijks herstel zien terwijl andere aandelen alweer naar een ATH gaan, dan krijg je de deksel op je neus en wil je wellicht nooit meer wat te maken hebben met individuele aandelen.
Het dividend is voor dit jaar ook geschrapt wat natuurlijk ook geen goed verkooppraatje is bij een vastgoedfonds.
Het is een aandeel voor degenen met een lange adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 13:06
eMiz0r schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Van winst nemen is nog nooit iemand arm geworden... Bovendien is er nog maar nauwelijks potentieel als je een flinke rit short al naar beneden hebt gemaakt.
Sorry, die snap ik even niet. Hoe is nu bijkopen hetzelfde als winst nemen? Heeft dat met de short gaan constructie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
JohanNL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:12:
[...]

Dat de winkelcentra weer ( volledig ) open zijn maar ook de intrinsieke waarde vooral voor de langere termijn.
Ik kan ook niet in de toekomst kijken maar de markt is m.i. veel te negatief over Wereldhave.
Plan is voor nu om de shorters-bonus te innen en als alles een beetje mee zit, kunnen de panden open blijven, met huurders die uiteindelijk weer hun rekening kunnen betalen en kan WH weer winst maken, waardoor er weer dividend kan worden betaald.

Op IEX lijken ze nu wel helemaal de weg kwijt te zijn :p
Maar ik begrijp het ook wel, de koers is echt enorm gezakt en laat nauwelijks herstel zien terwijl andere aandelen alweer naar een ATH gaan, dan krijg je de deksel op je neus en wil je wellicht nooit meer wat te maken hebben met individuele aandelen.
Het dividend is voor dit jaar ook geschrapt wat natuurlijk ook geen goed verkooppraatje is bij een vastgoedfonds.
Het is een aandeel voor degenen met een lange adem.
Kan het schrappen van dividend nog invloed hebben op hun REIT status en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
feelthepower schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:17:
[...]

Sorry, die snap ik even niet. Hoe is nu bijkopen hetzelfde als winst nemen? Heeft dat met de short gaan constructie te maken?
Ja, het sluiten van de short positie dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Immutable schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:53:
Ik denk dat Duitse economie geen goede toekomst heeft.
...
Ik heb geen positief uitzicht in de toekomst betreft Duitsland, en dat gaan wij ook merken.
...
Duitsland moet zichzelf opnieuw uitvinden, of gewoon langzame neergang ...
Heel Europa gaat dat merken, want de andere nationale economien hebben ook geen geweldige toekomst en zijn daarbij flink van Duitsland afhankelijk. (die vallen gewoon mee om)
Ik noem het "de ondergang van het noordwesteuropese rijk", met bloeiperiode 1965-1995, want eigenlijk zijn de afgelopen 25 jaar al sukkelen. Sinds de '90er jaren wordt de wankele constructie namelijk overwegend door naar voren getrokken consumptie (lenen/schulden) overeind gehouden. Na de computer en het internet eind 20e eeuw ontbreekt in de 21e eeuw elke vorm van baanbrekende technische ontwikkeling. Dat wreekt zich. Het is imho wachten op een revolutie op het gebied van de energieverzorging. Goedkoper en minder verwoestend voor ons milieu, daaraan moet voldaan worden. De oplossingen van vandaag de dag doen dat helaas helemaal niet. Gevolg is een financieel landschap waar er maar weinig mogelijkheden zijn om zinvol te investeren in bedrijven. Maar alle QE moet ergens heen, wat tot een levensgevaarlijke "everything bubble" heeft geleid. Als die klapt hebben we een probleempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Vanoverdegrens schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:48:
[...]

Heel Europa gaat dat merken, want de andere nationale economien hebben ook geen geweldige toekomst en zijn daarbij flink van Duitsland afhankelijk. (die vallen gewoon mee om)
Ik noem het "de ondergang van het noordwesteuropese rijk", met bloeiperiode 1965-1995, want eigenlijk zijn de afgelopen 25 jaar al sukkelen. Sinds de '90er jaren wordt de wankele constructie namelijk overwegend door naar voren getrokken consumptie (lenen/schulden) overeind gehouden. Na de computer en het internet eind 20e eeuw ontbreekt in de 21e eeuw elke vorm van baanbrekende technische ontwikkeling. Dat wreekt zich. Het is imho wachten op een revolutie op het gebied van de energieverzorging. Goedkoper en minder verwoestend voor ons milieu, daaraan moet voldaan worden. De oplossingen van vandaag de dag doen dat helaas helemaal niet. Gevolg is een financieel landschap waar er maar weinig mogelijkheden zijn om zinvol te investeren in bedrijven. Maar alle QE moet ergens heen, wat tot een levensgevaarlijke "everything bubble" heeft geleid. Als die klapt hebben we een probleempje.
Mee eens, maar hoe heeft dit invloed op je beleggingen. Het is immers het beleggen topic. ;-)
Zie je mogelijkheden om hier op een redelijke manier op te speculeren? Of beleg je gewoon vooral buiten europa?

[ Voor 4% gewijzigd door Maahes op 25-06-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
https://www.nu.nl/coronav...-tegen-covid-19-goed.html

Long-gilead? Verwachting is meen ik iets van $10 voor de volledige behandeling als kosten basis en $200-500 verkoop (en in de US, de grootste brandhaard, eerder $5000), en zolang de wereld als geheel nog lang niet piekt...

Voorlopig ziet men daar een aardige bull-case in medicatie, aangezien mensen die covid hebben gehad niet immuun raken en al op zeer korte termijn weer vatbaar zijn (zie o.a. case van de US theodore roosevelt, dat meerdere 2x in quarantine moesten). Dat maakt een long-term vaccin uitdagend waardoor ze hier best eens wat jaren aan kunnen verdienen.

Sommige denken zelfs dat dit een billion-dollar drug wordt, voor covid alleen al.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 25-06-2020 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Maahes Waarschijnlijk is dat laatste verstandig. Of je betaalt bewust teveel voor hetgeen waar je in belegt. Dat doen veel beleggers, wat de bubble veroorzaakt heeft. Vastgoed en goud als onproductieve beleggingen zijn ook peperduur. Alles is duur, behalve (massa)consumptie. En cash is vanwege de QE een gevaarlijke king.
Ik zie geen mogelijkheden waar je met een gerust hart in kunt stappen. Alles is tricky. En buiten Europa is het ook op veel plekken alles behalve rozengeur en manenschijn. (VS, Downunder etc.)
(ikzelf zit cash + zelfbewoond onroerend goed, zoekende naar beters)

@Xanaroth En het is niet eens een "wondermiddel". Het helpt iets sneller beter te worden, da's alles. Dit ruikt naar een poging een al bestaand medicijn fijn uit te melken, zolang er geen echt medicijn of vaccin is.

[ Voor 22% gewijzigd door Vanoverdegrens op 25-06-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Vanoverdegrens schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:05:
@Xanaroth En het is niet eens een "wondermiddel". Het helpt iets sneller beter te worden, da's alles. Dit ruikt naar een poging een al bestaand medicijn fijn uit te melken, zolang er geen echt medicijn of vaccin is.
Ligt eraan hoe je het leest. De zwaarste gevallen herstellen sneller en dit leidt ook tot minder doden op basis van de huidige data. Dus het is geen wondermiddel, maar aangezien het werkt en de enige optie is (ook zeker gezien de verwachtte prijs) zal de afname er wel zijn met vele duizenden tegelijk.

Als het straks volledig bevestigd is, en de bijwerkingen vallen mee, gaat het ook sneller/meer toegepast worden. (bull-case) misschien als je het vroeg genoeg krijgt, en daarmee vroeg genoeg het virus indamt, kun je uberhaupt opname gaan voorkomen? Zo zijn ze bezig om er een inhaler achtige versie van te maken, om toedienen makkelijker en sneller te maken en ook in veel vroegere stadia. (bull-case)

Natuurlijk zijn ze niet de enige die hieraan werken, concurrentie genoeg, maar zolang die niet goedgekeurd worden... ga je voor die 300-500 per ziekenhuisopname het gewoon gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Vanoverdegrens schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:05:
@Maahes Waarschijnlijk is dat laatste verstandig. Of je betaalt bewust teveel voor hetgeen waar je in belegt. Dat doen veel beleggers, wat de bubble veroorzaakt heeft. Vastgoed en goud als onproductieve beleggingen zijn ook peperduur. Alles is duur, behalve (massa)consumptie. En cash is vanwege de QE een gevaarlijke king.
Ik zie geen mogelijkheden waar je met een gerust hart in kunt stappen. Alles is tricky. En buiten Europa is het ook op veel plekken alles behalve rozengeur en manenschijn. (VS, Downunder etc.)
(ikzelf zit cash + zelfbewoond onroerend goed, zoekende naar beters)

Vastgoed is natuurlijk in tegenstelling tot goud natuurlijk wel een productieve belegging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:29
Actie bij Openbank.nl
Door nu onze geautomatiseerde beleggingsdienst Robo-Advisor af te sluiten, kun je tot € 600 extra krijgen, afhankelijk van het bedrag dat je belegt.

En nu kun je, op basis van het ingelegde bedrag, tot € 600 extra krijgen om te beleggen1:

Als je tussen € 5.000 en € 9999,99 belegt, dan ontvang je € 50.
Als je tussen € 10.000 en € 24.999,99 belegt, dan ontvang je € 100.
Als je tussen € 25.000 en € 99.999,99 belegt, dan ontvang je € 300.
Als je € 100.000 of meer belegt, dan krijg je € 600.
https://www.openbank.nl/a...-te-beleggen-robo-advisor

Iemand zich al verder verdiept in deze dienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
klaasvaak1853 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:06:
[...]

Vastgoed is natuurlijk in tegenstelling tot goud natuurlijk wel een productieve belegging.
Ik doelde op zelfbewoond vastgoed, wat voor veel mensen wel als belegging aanvoelt, maar het in feite niet is. (consumptiegoed) Zulk vastgoed is niet productief. (het bindt wel vermogen, wat niet elders belegd kan worden)
Bedrijfsvastgoed is inderdaad wel productief, dat klopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 25-06-2020 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje Waarom lijkt jou dat interessant? Gezien de service fee plus fondskosten en het feit dat je het bedrag 12 maanden op die wijze belegd moet houden is dit niets meer dan een verkapte 'eerste jaar gratis' actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sowieso is het bedrag natuurlijk niet echt schokkend bij Openbank. De afgelopen half jaar zijn bij ABN (50E voor 50E inleg) en Robeco (25 voor 50 inleg) de acties wel wat voordeliger geweest. Al is bij ABN de dienst nu al weer gekilled: Kendu.
Rabo Rendemix eindigt ook trouwens komende week.

Nog even over Openbank. De spaanse roots zijn duidelijk merkbaar: inloggen met paspoortnummer, trage transacties, aparte manier van weergeven van je tegoeden (pas na doorklikken weet je werkelijk wat er beschikbaar is, de rest zijn reserveringen a la creditcard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:19:
Actie bij Openbank.nl

[...]

Ja en de kosten zijn veel te hoog, komt inderdaad min of meer neer op dat je het eerste jaar geen kosten hebt zoals @Zr40 ook zegt.
Je zou natuurlijk voor één jaar kunnen beleggen en daarna alles overhevelen naar iets anders...
Lijkt me meer iets voor de Openbank fans die het ook leuk zouden vinden daar te beleggen, m.i. verder niet echt interessant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zr40 ik zei niet dat het mij interessant lijkt. Ik wist al dat je eerst de kleine letters moet lezen om te kunnen beoordelen of het interessant is. En daar had ik geen zin in op mijn telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:19:
Actie bij Openbank.nl

[...]

Zou er niet teveel van verwachten. De service is wel uitstekend aangezien ik binnen 3 minuten een nieuwe toegangscode had nadat ik hem kwijt was. Zelf heb ik daar een gratis betaalrekening ivm ApplePay, gratis reisverzekering en spaarrekening met tijdelijke 2% rente. Het beleggingsdeel springt er voor mij niet echt uit om iets mee te gaan doen. Dan vind ik het zelf veel leuker (en waarschijnlijk goedkoper) om met ETFs aan de gang te gaan.

Edit:
Op de normale spaarrekening zit trouwens een rente van 0,2% wanneer je 30-35k in hun Robo adviser hebt zitten. Geen idee voor wie dat interessant kan zijn, maar toch.

[ Voor 26% gewijzigd door Deveon op 25-06-2020 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Maahes schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:23:
[...]

Kan het schrappen van dividend nog invloed hebben op hun REIT status en dergelijke?
Dat zou kunnen, maar er zijn hier nog wel wat ''trucjes'' voor om minder uit te hoeven keren en/of uit te stellen, zie ook dit stukje wat in hun Q1 trading update stond:
Given the uncertainties on timing and magnitude of this event, Wereldhave withdraws its guidance on EPRA EPS and dividend
per share for 2020. Wereldhave will cease its quarterly dividend payments for the 2020 result and move towards an annual
payment. Under normal circumstances, Wereldhave will stick to its dividend policy of distributing 75-85% of EPRA EPS. Payment
of the 2020 dividend should then occur in 2021
Hier op het IEX forum ook wat theorieën, iemand die dezelfde/vergelijkbare vraag stelt: https://www.iex.nl/Forum/...ldhave-2020.aspx?page=166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 22:13
https://www.beursduivel.b...nkenregulering-in-VS.aspx

Mijn buikgevoel zegt mij om nog zo weinig mogelijk te werken en mijn gespaarde geld op te doen.

Nu nog proberen dit in de praktijk te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 15:57

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Wozmro schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:47:
https://www.beursduivel.b...nkenregulering-in-VS.aspx

Mijn buikgevoel zegt mij om nog zo weinig mogelijk te werken en mijn gespaarde geld op te doen.

Nu nog proberen dit in de praktijk te brengen...
Voorspel je nu het einde van de wereld? Of val je gewoon in een depressie/midlife crisis?
Wel typisch natuurlijk dat dergelijke beslissingen nergens een nieuwsuitzending halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Zr40 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:35:
@Pistachenootje Waarom lijkt jou dat interessant? Gezien de service fee plus fondskosten en het feit dat je het bedrag 12 maanden op die wijze belegd moet houden is dit niets meer dan een verkapte 'eerste jaar gratis' actie.
Het is niet alleen dat je dat bedrag pas een jaar "na de betaling" weer mag opnemen. Je beleggingen moeten ook boven de minimumwaarde blijven.
En als jouw beleggingen onder het niveau dalen van de betaling die je hebt ontvangen krijg je niet de betaling van de lagere schijf, maar moet alles terug.
En je kiest dus niet waar ze in beleggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 22:13
Joindry schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Voorspel je nu het einde van de wereld? Of val je gewoon in een depressie/midlife crisis?
Wel typisch natuurlijk dat dergelijke beslissingen nergens een nieuwsuitzending halen.
Ik voorspel niks, zeker niet het einde van de wereld.

Depressie is het zeker niet.

Midlife crisis? Misschien wel een beetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik zat zo maar even te kijken. Als je naar de grafiek van de SP500 kijkt van begin 1980 tot aan 2000 dan heb je circa een rendement van 13,5 % per jaar.
Kijk je naar de volgende 20 jaar (2000-2020) dan haal je per jaar een gemiddeld rendement van circa 4%.

Hoe kan dit?? Is dat omdat de rente in de jaren 80 vrij hoog was? Vanwege de dot.com en kredietcrisis?
Andere oorzaken?

Of is er nog veel geld ergens verstopt wat in de loop der jaren weer naar de aandelen markt gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
phantom09 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:26:
Ik zat zo maar even te kijken. Als je naar de grafiek van de SP500 kijkt van begin 1980 tot aan 2000 dan heb je circa een rendement van 13,5 % per jaar.
Kijk je naar de volgende 20 jaar (2000-2020) dan haal je per jaar een gemiddeld rendement van circa 4%.

Hoe kan dit?? Is dat omdat de rente in de jaren 80 vrij hoog was? Vanwege de dot.com en kredietcrisis?
Andere oorzaken?

Of is er nog veel geld ergens verstopt wat in de loop der jaren weer naar de aandelen markt gaat?
Ik vind dit ook interessant. Deze video heeft een mogelijke verklaring:
- YouTube: YouTube
en is gemaakt door Ray Dalio (https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Dalio).

Het boek 'De onzichtbare hand' van Bas van Bavel kan ik je ook aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
https://nos.nl/artikel/23...over-steunpakket-klm.html

Van de week toch wat KLM gekocht. Morgen om 9:00 omhoog, omlaag of toch gelijk? Ik ben benieuwd :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Dr. Strangelove schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:33:
https://nos.nl/artikel/23...over-steunpakket-klm.html

Van de week toch wat KLM gekocht. Morgen om 9:00 omhoog, omlaag of toch gelijk? Ik ben benieuwd :P
Ik onthoud de nare ervaring dat beleggers onteigend zijn bij het aandeel SNS. Zou dit ook niet zomaar voor het aandeel KLM kunnen gebeuren? Daarom weiger ik bank aandelen of aandelen waarbij de staat mogelijk kan optreden aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Mja, elke crisis is weer anders en het ziet er nu naar uit dat alles wat een beetje groot is en voor werkvoorziening zorgt overeind wordt gehouden, whatever it takes, dus dat lijkt me goed als aandeelhouder.
Ik zou alleen als je in een Europese luchtvaart bedrijf wilt investeren niet voor AF-KLM gaan, maar eerder voor Lufthansa omdat die het voor de corona crisis een aardig stuk beter deden m.i. en ook nog steeds in de aanbieding zijn.
Steunpakket lijkt me ook beter, de staat krijgt dan wel 20% van de aandelen in handen maar daar hebben ze dan ook de hoofdprijs voor betaald.
Een overheid die naar eigen zeggen vooral Lufthansa gewoon zijn ding wil laten doen en later de aandelen weer wil verkopen zodra het weer beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20

Andere oorzaken?

De nominale rente is een functie van inflatie. Inflatie is een functie van economische groei. Ik zou eens kijken of je verschil kan vinden in reele groei van de economie tussen de twee periodes en het is kansrijk dat je een dalende trend ziet.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Reken je het dividend niet mee misschien? Ik kom namelijk op wat andere cijfers. Rendement van SPY over 2000-2020 is ~5.6%, zie https://www.portfoliovisu...ol1=SPY&allocation1_1=100

Begin je in 2003 dan kom je op ~9.5% uit. Vanaf 2009 t/m 2020 is het rendement weer ~13.5%.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2020 06:08 ]

Pagina: 1 ... 140 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.