Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DJTimo
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
KLM krijgt dus 3.4 mrd. https://nos.nl/l/2338545

Iets zegt mij dat dit veel te weinig is. Maar ondertussen geen woord over een evt. emissie.

Vandaag maar eens kijken wat puts kosten.

AF KLM +11% nu

[Voor 4% gewijzigd door DJTimo op 26-06-2020 08:07]

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:02
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 02:25:
[...]

Reken je het dividend niet mee misschien? Ik kom namelijk op wat andere cijfers. Rendement van SPY over 2000-2020 is ~5.6%, zie https://www.portfoliovisu...ol1=SPY&allocation1_1=100

Begin je in 2003 dan kom je op ~9.5% uit. Vanaf 2009 t/m 2020 is het rendement weer ~13.5%.
Inderdaad, periode 2000-2009 bevat zowel de dotcom burst als de kreditcrisis. Periode 2010-2019 had een aantal stagnatiejaren maar vanaf 2015 ging het weer bijna net zo booming als eind jaren 90.

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 01-07 14:59
Podcast NPR Planet Money heeft een aflevering aan Hertz gewijd:
Owner Of A Broken Hertz

Sometimes bankruptcy means a company is sold for parts, and disappears forever. But other times, they just reorganize: They shed some debt, come back slimmer and stronger. GM's been through it. Delta too. And in both cases, the company's stock became worthless. That's what almost always happens.

Which is what makes the recent case of Hertz so interesting. Hertz is in bankruptcy, but for some weird reason, people keep buying Hertz stock — even though the company itself is warning people that its stock will almost certainly be wiped out within the year.

Today on the show, we take you inside the Hertz bankruptcy — how it happened, how they're trying to get out of this mess, and how the gamble of a lifetime paid off (at least for one person).
https://www.npr.org/2020/...7/owner-of-a-broken-hertz

• The_FrankO
  • Niet online
The_FrankO schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:10:
Ik heb een aantal aandelen Sonova (SOON), produceren hoortoestellen waarover een paar mensen in mijn directe omgeving enorm enthousiast zijn. Het product aanbod dat ze hebben zie ik het een beetje als de Apple van de hoortoestellen. Ik was echter hier niet met het doel om dit aandeel te “pitchen”

Afgelopen week hebben ze in plaats van de jaarlijkse cash dividend stock dividend uitgekeerd, 151:150. Volgens mij betekend dat je 1 aandeel krijgt voor iedere 150. Nou heb ik geen 150 aandelen in bezit maar 10. Ik ging er vanuit dat je dan 1/150 deel van het aandeel in cash uitgekeerd krijgt.

Bij DeGiro zie ik “Non tradeable” met CHF 0.00 in het transactie overzicht. Is er nou ongeveer CHF 13 door mijn neus geboord?
Gisterochtend een mail verstuurd naar DEGIRO. Binnen een paar uur een reactie dat ze het spoedig in orde gaan maken. Eind van de middag was er CHF 12.6 bijgeschreven op mijn account. Snel opgelost door DEGIRO! Fijn!

Ik heb echter geen opheldering gekregen waarom dit niet “vanzelf” goed is gegaan. Ik denk dat ik toch maar zelf wat meer in de gaten moet houden wanneer en hoeveel dividend uitgekeerd wordt. Zijn er handige websites waar ik dit eenvoudig kan bijhouden of vanaf kan halen? Ik had vorigjaar een account gemaakt bij IEX Cloud en een API gemaakt in google sheets. Maar dat werd snel stopgezet omdat ik niet kon aantonen dat ik die informatie nodig had...

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• odysseus
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat is de beste manier om opties op Amerikaanse aandelen (bijv. opties op aandelen genoteerd op Nasdaq of NYSE) te kopen?

Ik heb een account bij DeGiro, maar daar lijken voor Amerikaanse aandelen alleen opties op de index (bijv. Nasdaq) beschikbaar en niet op individuele aandelen. Er zijn wel wat opties op bijv. Netflix te vinden, maar die zijn in Frankfurt genoteerd, zijn erg beperkt en hebben een aantal niet-standaard eigenschappen die niet passen bij wat ik zoek. Mis ik iets, of biedt DeGiro dat inderdaad niet aan?

Bij Lynx kan ik terugvinden dat er opties op '3.000 verschillende Amerikaanse aandelen' beschikbaar zijn (https://www.lynx.nl/tarieven-beleggen/opties/degiro/), maar niet om welke aandelen het gaat. Is die lijst ergens beschikbaar? Ik vermoed dat dezelfde lijst dan geldt voor IB en alle andere partijen die van het IB-platform gebruikmaken?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Volgens mij bieden ze gewoon alle opties aan die genoteerd worden op de beurs in de VS, dus elke large cap heeft in ieder geval wel opties. Anders kan je bijv. hier zoeken wat ze precies aanbieden: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=463

• DJTimo
  • Nu online
The_FrankO schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Ik heb echter geen opheldering gekregen waarom dit niet “vanzelf” goed is gegaan. Ik denk dat ik toch maar zelf wat meer in de gaten moet houden wanneer en hoeveel dividend uitgekeerd wordt.
Er is een CA team, wat de hele dag onder andere dividenden verwerkt, Die moet je zeker weten altijd controleren. Vooral bij niet-Euronext fondsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
odysseus schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:01:
Wat is de beste manier om opties op Amerikaanse aandelen (bijv. opties op aandelen genoteerd op Nasdaq of NYSE) te kopen?

Ik heb een account bij DeGiro, maar daar lijken voor Amerikaanse aandelen alleen opties op de index (bijv. Nasdaq) beschikbaar en niet op individuele aandelen. Er zijn wel wat opties op bijv. Netflix te vinden, maar die zijn in Frankfurt genoteerd, zijn erg beperkt en hebben een aantal niet-standaard eigenschappen die niet passen bij wat ik zoek. Mis ik iets, of biedt DeGiro dat inderdaad niet aan?
Bij Degiro is dit inderdaad niet mogelijk. Ben om die reden over naar Binck, maar ook daar is het aanbod beperkt. Bijv. AMD wel, maar AAXN niet. Denk dat je bij IB inderdaad het best zit.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10:03
DJTimo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Er is een CA team, wat de hele dag onder andere dividenden verwerkt, Die moet je zeker weten altijd controleren. Vooral bij niet-Euronext fondsen.
Is dit de standaard? Vind het toch wel slordig hoor ookal is DeGiro een " budgetbroker ", zelfs bij Flatex wordt dit allemaal keurig voor je geregeld.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen --- Voordelig zelf beleggen op de beurs 💸

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJTimo
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:18:
[...]

Is dit de standaard? Vind het toch wel slordig hoor ookal is DeGiro een " budgetbroker ", zelfs bij Flatex wordt dit allemaal keurig voor je geregeld.
Of dit dè standaard is, weet ik niet. Maar dat er een aardige bak handmatig werk bij komt kijken is normaal. Het kan ook door ABN AMRO Clearing komen, waar DEGIRO klant is. Die hebben misschien een verkeerde pay date doorgekregen.

punt is; weet altijd waar je recht op hebt en controleer daar op.

[Voor 6% gewijzigd door DJTimo op 26-06-2020 12:39]

• JohanNL
Kwam dit zonet nog tegen: https://www.iex.nl/Nieuws...gale-staatssteun-KLM.aspx

Lijkt me dat Ryanair hier een punt heeft, die ze al eens eerder hadden gemaakt.
Maar ik denk dat de EU hier uiteindelijk wel een omweg voor verzint als dat nodig is, de belangen zijn te groot, whatever it takes.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen --- Voordelig zelf beleggen op de beurs 💸

• DJTimo
  • Nu online
Ik had ook liever gezien dat het geld bij de aandeelhouders opgehaald zou worden, dan nu bij de belastingbetaler en banken. Ik vraag me ook af in hoeverre de banken die nu garant staan voor 90% van de 3.4 mrd, dit vrijwillig doen. Dit is hooguit het geval denk ik bij buitenlandse banken.

In ander nieuws
BERLIJN (AFN/BLOOMBERG) - De Duitse financiële waakhond BaFin ligt onder vuur vanwege de problemen bij Wirecard. Dit vanwege de mogelijke fouten op het toezicht bij het betalingsbedrijf dat gebukt gaat onder een groot fraudeschandaal. Vanuit de Europese Unie is om opheldering gevraagd over de gebeurtenissen die hebben geleid tot de ineenstorting van het betaalbedrijf.
Lijkt me dat BaFin inderdaad ook niet geheel vrij uit gaat in deze soap

[Voor 45% gewijzigd door DJTimo op 26-06-2020 13:48]

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 09:58
Voor de liefhebbers van een gokje; kijk eens naar de koers van Exmar.

https://www.beursduivel.b...ers-Exmar-implodeert.aspx

• JohanNL
Santee schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:19:
Hey, ik wil eigenlijk wat SHLL kopen morgen, alleen DeGiro lijkt dit niet aan te bieden? Is er een kans dat dit toegevoegd wordt? Ze hadden hun USA aanbod verkleind geloof ik?
Is sinds gisteren toegevoegd aan Trading212 Invest zie ik nu! Binck heeft ze nu ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJTimo
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Is sinds gisteren toegevoegd aan Trading212 Invest zie ik nu! Binck heeft ze nu ook.
DEGIRO nu ook

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Santee
JohanNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Ja ik weet het, keek er alleen naar toen ze $14 waren en toen kon het nog niet. Ondertussen bungelde die tussen de $16-18 en net geopend op $19,25 dus ik laat het voor wat het is. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
Wozmro schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:03:
Voor de liefhebbers van een gokje; kijk eens naar de koers van Exmar.

https://www.beursduivel.b...ers-Exmar-implodeert.aspx
Of LK, gaat met een duikvlucht naar beneden.

https://finance.yahoo.com...al-request-130010354.html
En nu wil iedereen er z.s.m. van af....

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 09:58
Ja, we moeten nog zien of er fraude mee gemoeid is.

Ik volg Exmar niet echt. Maar voor zover ik weet is het een bedrijf met veel schulden, famillietoestanden en wisten ze al van maart dat er betalingsproblemen zijn.

Zou kunnen passen in het rijtje van LK, Hertz, wirecard,...

Iets voor de echte beleggers ;)

Acties:
  • +5Henk 'm!
Voor de echte beleggers: Wirecard gisteren -70%, vandaag weer zo'n 70% in de min. Als je nog wat speelgeld hebt liggen zou ik het er nu in stoppen. Als ik even naar de grafiek kijk zie ik zo'n 10.000% upside. Wie weet ligt er toch nog 2 miljard ergens op de plank in een vissershutje op de Filipijnen!

[Voor 18% gewijzigd door writser op 26-06-2020 17:19]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:36

Rukapul

Moderator General Chat
writser schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:17:
Voor de echte beleggers: Wirecard gisteren -70%, vandaag weer zo'n 70% in de min. Als je nog wat speelgeld hebt liggen zou ik het er nu in stoppen. Als ik even naar de grafiek kijk zie ik zo'n 10.000% upside. Wie weet ligt er toch nog 2 miljard ergens op de plank in een vissershutje op de Filipijnen!
Nog een paar keer -70% en je zit op een waarde voor een lege beurshuls. Kun je net als Wirecard toch mooi met een reverse takeover zonder al te lastige vragen je eigen luchtkasteel op de beurs bouwen.

Laat het Value8 niet horen :+

Bonuspunten overigens voor degene die de relevante sectie aanwijst in Security Analysis voor de Wirecard boekhoudmanipulatie :)

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2020 17:27]

• phantom09
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02:08
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 02:25:
[...]

Reken je het dividend niet mee misschien? Ik kom namelijk op wat andere cijfers. Rendement van SPY over 2000-2020 is ~5.6%, zie https://www.portfoliovisu...ol1=SPY&allocation1_1=100

Begin je in 2003 dan kom je op ~9.5% uit. Vanaf 2009 t/m 2020 is het rendement weer ~13.5%.
Als je dividend gaat meerekenen van 2000-2020 dan moet je dat ook meenemen voor de periode 1980-2000.

• JLius
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 08:49
Iemand enig idee of VWCE ooit op de Amsterdamse beurs te verkrijgen zal zijn? Frankfurt is vrij duur bij Bolero, vandaar dat ik me voorgenomen heb om tweemaandelijks in te leggen ipv maandelijks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09:13
writser schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:17:
En volgens Google Finance is de dividend yield een whopping 15%!

• phantom09
Longcat schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:45:
[...]

En volgens Google Finance is de dividend yield een whopping 15%!
15% van 0 is 0

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dat is niet hoe dividend yield werkt.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Dat is niet hoe dividend yield werkt.
Dus als wirecard failliet is krijg je alsnog 15%?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
phantom09 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:55:
[...]

Dus als wirecard failliet is krijg je alsnog 15%?
Je mist de grap ;)

Het is nou eenmaal gedefinieerd als laatste dividend gedeeld door huidige koers.

• phantom09
Rukapul schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:03:
[...]

Je mist de grap ;)

Het is nou eenmaal gedefinieerd als laatste dividend gedeeld door huidige koers.
ohhhh

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:03:
En dus eigenlijk nog een behoorlijk lage yield voor dat bedrijf anno nu! :)
Even wachten tot de yield 100% of meer is :+

• Pistachenootje
  • Laatst online: 09:18
phantom09 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:01:
[...]
Als je dividend gaat meerekenen van 2000-2020 dan moet je dat ook meenemen voor de periode 1980-2000.
Dat acht ik volledig vanzelfsprekend. Als je gaat vergelijken wil je de vergelijking zo gelijk mogelijk houden. Maar dividend zou ik inderdaad zeker meenemen. Dividend rendement is immers ook rendement.

En als je dan toch bezig bent met vergelijken zou ik zelf gelijk ook inflatie meenemen. Die was is de jaren 80-90 over het algemeen een stukje hoger.

[Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 27-06-2020 07:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-07 14:55
odysseus schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:01:

Bij DeGiro wordt dit inderdaad niet aangeboden. Binck zou je nog als alternatief kunnen overwegen maar mij is opgevallen dat koersen van (o.a.) opties ietwat vertraagd zijn tov IB. Uiteindelijk destijds bij Lynx terecht gekomen en vanwege de zeer uitgebreide mogelijkheden van het handelsplatform happy met die overstap.

DeGiro en Binck zijn prima brokers voor passieve handel. Af en toe wat aan- verkopen en wat investeren in ETFs. Lynx zou ik adviseren voor de actieve handel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
Of zoals anderen hier ook wel vaker hebben gezegd: gelijk voor IB gaan.
En ik weet even niet of het een tijdelijke actie is maar bij Binck kun je met het blue en black pakket de eerste 50 optie transacties per maand voor €0,60 krijgen, alhoewel ze op andere fronten dan alsnog best duur blijven.

Voor passief beleggen in ETF's of beleggingsfondsen zie ik sowieso niet hoe Binck of Degiro ( m.u.v. kernselectie ) daar prima voor zijn.
De extra service heb je zo goed als niets aan en het hele platform met al die functionaliteiten zijn vaak een overbodige luxe die alleen maar ruis geeft.
Genoeg alternatieven die in dat geval waarschijnlijk een beter alternatief zijn.

• phantom09
Maahes schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Ik vind dit ook interessant. Deze video heeft een mogelijke verklaring:
- YouTube: YouTube
en is gemaakt door Ray Dalio (https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Dalio).

Het boek 'De onzichtbare hand' van Bas van Bavel kan ik je ook aanraden.
Leuk filpmje. Dus je wilt zeggen dat we een opleving krijgen doordat er flink wat geld door de FED en ECB geprint is? Waarschijnlijk voor de komende 7-8 jaar? Of toch niet, omdat we nu in een uitzonderings positie zitten i.v.m. corona? Minder productie, dus minder inkomsten?

• phantom09
Zit er wat in het volgende artikel ?

https://www.deaandeelhouder.nl/columns/knie-in-nek/

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Er zat in elk geval teveel alcohol in het bloed van de schrijver en/of deze heeft last van een beperkt vermogen tot het schrijven van een leesbaar betoog.

• phantom09
Rukapul schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Er zat in elk geval teveel alcohol in het bloed van de schrijver en/of deze heeft last van een beperkt vermogen tot het schrijven van een leesbaar betoog.
Ha ha :D

Het punt is wel dat er nu

-Gigantische schulden worden gemaakt
-de productie minder is
-Consumptie minder is
-werkeloosheid oploopt
-Handelsoorlogen zijn
-valuta oorlog
-negatieve rentes
-kapitaal dat dankzij de negatieve rente minder wordt
-kredietwaardigheid van landen afneemt
-Er zware klappen/faillisimenten dreigen in bepaalde sectoren welke effecten hebben voor de lange toekomst

De vraag is wat dit als gevolg heeft voor o.a. de aandelen beurs.

[Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 27-06-2020 12:08]

• JohanNL
phantom09 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:04:
[...]

Da's de vraag.
Inmiddels komen er alweer van die vage verhalen voorbij van experts die zeggen dat de aandelenbeurs gaat instorten, maar daarna weer omhoog gaat :+
Puntje bij paaltje is het allemaal vooral vermaak en heb je er in de praktijk zo goed als niets aan.
Zie ook de resultaten van Nike gisteren, de voorspellingen zaten er totaal naast.

• phantom09
JohanNL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Da's de vraag.
Inmiddels komen er alweer van die vage verhalen voorbij van experts die zeggen dat de aandelenbeurs gaat instorten, maar daarna weer omhoog gaat :+
Puntje bij paaltje is het allemaal vooral vermaak en heb je er in de praktijk zo goed als niets aan.
Zie ook de resultaten van Nike gisteren, de voorspellingen zaten er totaal naast.
Klopt, maar de dot.com crisis en de kredietcrisis hebben er wel voor gezorgd dat het gemiddelde rendement veel lager is dan normaal. Herstel zal er komen, maar het is mogelijk dat rendementen lager zijn.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:42
Zijn er nog mensen die hun geld nu nog in Wirecard durven te stoppen?

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 08:00
"Recordaantal besmettingen in VS • Beleggers een stuk positiever"
(linkt naar de NOS liveblog van vandaag)

Aparte kop, maar klopt wel :P

[Voor 32% gewijzigd door Qunix op 27-06-2020 12:44]

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:20
Sunri5e schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:25:
Hoe meer, hoe beter.

Maar je zou gek zijn. De Engelse toezichthouder heeft Wirecard verboden om nog transacties uit te boeken. Ondanks een Duitse systeembank heeft Bafin niet hard ingegrepen (eigenlijk al jaren niet). De vorige COO zit ergens tussen de Filipijnen en China.

Enige reden waarom je nog aandelen zou willen kopen, dat EY straks mag gaan betalen voor schade. Drie jaar lang geen de transactieoverzichten opgevraagd bij audits, dit gaat ze serieus geld kosten. En Bafin misschien ook wel, gezien hun stop op shorts.

Neem van mij overigens geen advies aan hoor. Ik zat long, te laat om uit te stappen.

• Nick The Heazk
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:57

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

@Sunri5e Zoals al aangehaald door @writser en @Hielko: Wirecard is essentieel failliet. De huidige aandeelhouders zullen uitgeveegd worden. De twee meest evidente scenario's zijn: 1. er komt een doorstart na reorganisatie van de schuld waarbij de huidige schuldeisers nieuwe aandelen krijgen of 2. er komt een volledige ontmanteling van het bedrijf waarbij de opbrengst (if any) gebruikt zal worden om de schuld (deels) af te lossen.

[Voor 5% gewijzigd door Nick The Heazk op 27-06-2020 13:43]

Performance is a residue of good design.

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 08:00
YouTube: Nikola surges as reservations open on Monday

Dus maandag gaan reserveringen open (betaald en wel) voor de truck, maar wat doen ze met de reserveringen die gratis gemaakt zijn? Telt dat niet?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01-07 21:51
Qunix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:20:
YouTube: Nikola surges as reservations open on Monday

Dus maandag gaan reserveringen open (betaald en wel) voor de truck, maar wat doen ze met de reserveringen die gratis gemaakt zijn? Telt dat niet?
Nikola ging gisteren anders 10% onderuit. Mede door de SEC filing dat ze warrents vroegtijdig willen laten uitvoeren.

Die reserveringen zijn voor de pickup truck Badger. Die kon je nog niet eerder reserveren.
De gratis reserveringen die ze al hebben zijn voor de vrachtwagen.

Overigens bestaan er van de truck alleen nog maar renders... Ze hebben beloofd om het prototype te laten zien in December. 2 dagen nadat alle insiders hun aandelen mogen verkopen.

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
phantom09 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:04:
[...]

Ha ha :D

Het punt is wel dat er nu

-Gigantische schulden worden gemaakt
-de productie minder is
-Consumptie minder is
-werkeloosheid oploopt
-Handelsoorlogen zijn
-valuta oorlog
-negatieve rentes
-kapitaal dat dankzij de negatieve rente minder wordt
-kredietwaardigheid van landen afneemt
-Er zware klappen/faillisimenten dreigen in bepaalde sectoren welke effecten hebben voor de lange toekomst

De economie gaat naar de kloten. Maar de beurs gaat omhoog.
- Geld op je bankrekening levert niks op (of kost je zelfs geld)
- Enorme begrotingstekorten kunnen voor inflatie zorgen
- Lenen is bijna gratis
- Onervaren beleggers zien overal "koopjes" en willen profiteren van het herstel na de crash.

Er moet ergens een punt komen dat al die leningen moeten worden terugbetaald. Of dat duidelijk wordt dat ze nooit terugbetaald gaan worden.
Maja, dat roepen economen al sinds het opkoop programma na de euro crisis. En de beurs blijft maar stijgen.

TheS4ndm4n#1919

• phantom09
Echt niet! Er is een reeele kans dat je je geld niet meer terug ziet.

• phantom09
Qunix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:43:
"Recordaantal besmettingen in VS • Beleggers een stuk positiever"
(linkt naar de NOS liveblog van vandaag)

Aparte kop, maar klopt wel :P
Record aantal besmetting die allemaal veroorzaakt zijn door de politie agent die knie in de nek zet.
Nu gaat het weer langer duren voordat het minder erg wordt en duurt het herstel van de economie ook langer.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:50
Mss dat @JohanNL zijn GAK nog wat omlaag wil brengen ;)?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• phantom09
BasvanS schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Mss dat @JohanNL zijn GAK nog wat omlaag wil brengen ;)?
Hij heeft vast nog meer speelgeld over :D

• JohanNL
Eerst maar naar pennystock en dan eens kijken wat de berichtgeving gaat zijn :)
Dat er nog een leuke schadevergoeding kan komen vanuit EY, de Duitse toezichthouder en anderen lijkt me ook wel een kans hebben.
Doen ze dat niet zal dat mogelijk nog meer reputatieschade toebrengen aan het Duitse investeringsklimaat dan wat er nu al is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:50
JohanNL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:50:
Eerst maar naar pennystock en dan eens kijken wat de berichtgeving gaat zijn :)
Dat er nog een leuke schadevergoeding kan komen vanuit EY, de Duitse toezichthouder en anderen lijkt me ook wel een kans hebben.
Doen ze dat niet zal dat mogelijk nog meer reputatieschade toebrengen aan het Duitse investeringsklimaat dan wat er nu al is.
Heb je daar recht op als je gekocht hebt wetende dat er 1.9 miljard ontbrak?

• DJTimo
  • Nu online
BasvanS schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:52:
[...]

Dat kan inderdaad nog wel eens een (terechte) voorwaarde zijn.

Voor de class action rechtszaak tegen Imtech moest ik bijvoorbeeld aangeven wanneer ik stukken heb aangeschaft en tegen welke prijs.
RocketKoen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Nikola ging gisteren anders 10% onderuit. Mede door de SEC filing dat ze warrents vroegtijdig willen laten uitvoeren.

Die reserveringen zijn voor de pickup truck Badger. Die kon je nog niet eerder reserveren.
De gratis reserveringen die ze al hebben zijn voor de vrachtwagen.

Overigens bestaan er van de truck alleen nog maar renders... Ze hebben beloofd om het prototype te laten zien in December. 2 dagen nadat alle insiders hun aandelen mogen verkopen.
Als aanvulling:

[Voor 47% gewijzigd door DJTimo op 27-06-2020 16:00]

• phantom09
DJTimo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Dat kan inderdaad nog wel eens een (terechte) voorwaarde zijn.

Voor de class action rechtszaak tegen Imtech moest ik bijvoorbeeld aangeven wanneer ik stukken heb aangeschaft en tegen welke prijs.
[...]
Als aanvulling:

[YouTube: Nikola surges as reservations open on Monday]
Heb je nog wat terug kunnen krijgen? Zo ja, hoeveel % van het orgineel geinvesteerde geld was het?

• JohanNL
BasvanS schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:52:
[...]

Zou best kunnen dat je dan bent uitgesloten of dat je dan niet meer terug kunt krijgen dan je inleg bijvoorbeeld.

• DJTimo
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:03:
[...]

Heb je nog wat terug kunnen krijgen? Zo ja, hoeveel % van het orgineel geinvesteerde geld was het?
Dat traject loopt nog. Sterker nog, as december pas zal de rechtbank een datum bepalen voor de rechtszaak.

Het is trouwens op basis van een 25% fee no cure no pay. Ik reken op niks, dan kan het alleen maar meevallen. De schade heb ik zelf al in de markt hersteld door vol short te gaan. :P Neemt niet weg dat ik als aandeelhouder enorm in de maling ben genomen, dus zou graag zien dat dit door een rechtbank onderkend wordt.

[Voor 33% gewijzigd door DJTimo op 27-06-2020 16:11]

• JohanNL
Ja plus dat het wel heel lang op zich kan laten wachten voordat er wat gaat gebeuren en je dus iets terug ziet.
Denk echter dat het hier wel wat sneller kan gaan, dit schandaal kan men nu echt niet gebruiken tijdens deze crisis en wil men het liefste zo snel mogelijk vergeten.
Zit er dik in dat het goedkoper is voor de midden-lange termijn om beleggers maar z.s.m. een schadevergoeding te geven zodat verdere reputatieschade uitblijft.
Maarja we zullen wel zien wat er gaat gebeuren...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RocketKoen
Het gaat niet om de techniek. Het gaat om de spanning.
Hij gaat video's "lekken" om hype op te bouwen.
En "mensen willen graag in de rij staan".

Dit is het schoolvoorbeeld van een boilerroom scam.

TheS4ndm4n#1919

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@RocketKoen Dat lijken de shorters ook door te hebben, getuige het feit dat ze nog steeds bereid zijn te shorten tegen een borrow fee van meer dan 900% op jaarbasis!

• RocketKoen
Zr40 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:26:
@RocketKoen Dat lijken de shorters ook door te hebben, getuige het feit dat ze nog steeds bereid zijn te shorten tegen een borrow fee van meer dan 900% op jaarbasis!
Ja, dat lijkt mij nou ook niet de slimste actie.
De hele scam draait erom dat ze het aandeel hoog houden tot december. Dan loopt de lock-out voor de originele investeerders af.
En ik verwacht eigenlijk wel dat Trevor de hype tot die tijd vol gaat houden. een zelfs daarna kan het nog makkelijk een jaar duren voordat ze toegeven dat de truck er nooit komt en al het geld van reserveringen op is.

En zelfs dan... Kijk naar Hertz en Wirecard. Dat je bedrijf 100% zeker failliet gaat betekent niet dat mensen je aandeel niet meer kopen tegenwoordig.

TheS4ndm4n#1919

• JohanNL
Nouja als er shorters zijn die bereid zijn 900% te betalen op jaarbasis heb je ook nog een alternatief verdienmodel :p

• JLius
JLius schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:02:
Iemand enig idee of VWCE ooit op de Amsterdamse beurs te verkrijgen zal zijn? Frankfurt is vrij duur bij Bolero, vandaar dat ik me voorgenomen heb om tweemaandelijks in te leggen ipv maandelijks.
Niemand? VWRL is wel op Amsterdam, weet niet goed hoe dat beslist wordt?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Of VWCE ooit in de toekomst verhandeld gaat worden op Euronext Amsterdam? Sorry, mijn glazen bol is stuk.

Verhandelbaarheid op een specifieke beurs is natuurlijk een afweging tussen extra fondskosten en toegang voor de juiste doelgroep. Voor Nederlanders maakt dividendbelasting niets uit, dus het heeft geen voordeel om zowel VWRL als VWCE op Euronext Amsterdam verhandelbaar te maken.

Wil je het toch, dan kan je het natuurlijk gewoon op de beurs kopen waar dit wel verhandeld wordt. Is dat duur bij jouw broker, misschien is het dan zinvol om over te stappen naar een met betere tarieven :)

• RocketKoen
JohanNL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:52:
Nouja als er shorters zijn die bereid zijn 900% te betalen op jaarbasis heb je ook nog een alternatief verdienmodel :p
Helaas steek mijn broker die fee in zijn eigen zak :P

TheS4ndm4n#1919

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03:49

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

RocketKoen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:04:
[...]

Helaas steek mijn broker die fee in zijn eigen zak :P
Maar je Broker loopt toch ook het risico?
Dan lijkt me dat niet meer dan eerlijk.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Eerlijker is delen van de opbrengst. Het zijn immers jouw assets die uitgeleend worden.

IB deelt 50% van de opbrengst. Ik geloof dat Binck dit ook doet.

• JohanNL
MrMonkE schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:29:
[...]

Maar je Broker loopt toch ook het risico?
Dan lijkt me dat niet meer dan eerlijk.
Nouja dan zou je als aandeelhouder er ook wel voor kunnen kiezen dat je aandelen niet worden uitgeleend, dus dat je een vergoeding krijgt is wel terecht.
Bij Binck krijg je 50% van de netto opbrengsten en bij Lynx/IB is dat volgens mij ook zo.
Maar bij die budgetbrokers zoals DeGiro, Bux0 en Trading212 ( vanaf volgende maand ) wordt je verplicht je aandelen uit te lenen en de opbrengsten hiervan gaan dan naar de broker.
Op deze manier kunnen deze brokers dan ook minder/geen bewaarloon of transactiekosten rekenen, maar soms is het dus wel voordeliger om bij een broker te zitten waarbij je wel ( een deel ) van deze opbrengsten krijgt ;)

• JLius
Zr40 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:00:
Of VWCE ooit in de toekomst verhandeld gaat worden op Euronext Amsterdam? Sorry, mijn glazen bol is stuk.

Verhandelbaarheid op een specifieke beurs is natuurlijk een afweging tussen extra fondskosten en toegang voor de juiste doelgroep. Voor Nederlanders maakt dividendbelasting niets uit, dus het heeft geen voordeel om zowel VWRL als VWCE op Euronext Amsterdam verhandelbaar te maken.

Wil je het toch, dan kan je het natuurlijk gewoon op de beurs kopen waar dit wel verhandeld wordt. Is dat duur bij jouw broker, misschien is het dan zinvol om over te stappen naar een met betere tarieven :)
Weet ik, maar ik had niet door wat de afweging was. Zou dus eerder iets voor de Brusselse beurs zijn dan.

• Longcat
Ik ben benieuwd naar de getallen bij de volgende situatie (misschien kan iemand kijken als de beurs open is):
- Koop 100 aandelen WDI
- Koop een ATM put optie (met korte time to expiration)
- Leen de aandelen uit
- Doe het omgekeerde wanneer je de aandelen terug krijgt

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Welke getallen wil je precies zien voor wat betreft het uitlenen?

Ik denk niet dat er iemand in dit topic actief is die zelf aandelen uitleent. En bij uitlenen via de broker zie je pas end of day of ze wel of niet waren uitgeleend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Echt niet! Er is een reeele kans dat je je geld niet meer terug ziet.
Velen, waaronder ikzelf, hebben anders aardig verdiend met day traden van HTZ en LK. Gewoon niet holden die zooi.

• MaZo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Bizar dat ik hier IDEX etc. nog niet voorbij heb zien komen. Vooral niet na de soap en bijbehorende crash van gisteren. Niemand hier die in penny stocks handelt soms?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-07 15:25
Links
Waarom zijn ETFs de beste DIY beleggen optie:
YouTube: YouTube

Asset allocation; wat vertellen academische studies ons:

Zonder enige transactiekosten beleggen bij DeGiro:

Doel van dit topic
Discussiëren hoe mensen hun portfolio hebben opgebouwd, en waarom.

Inleiding
Steeds meer mensen beleggen. Met de continue uitbreiding van beschikbare producten zoals ETFs en actief gemanagede fondsen, is het makkelijk om keuzes te maken die rendement drukken. Zo zijn kosten van een actief gemanaged fonds vaak relatief hoog. Deze kosten maken over een lange tijd een groot verschil op je rendement vanwege cumulatief behaald rendement.

Onlangs ben ik geswitcht van een actief gemanaged fonds Robeco One naar zelf beleggen in ETFs via DeGiro. De reden dat ik ben geswitched is dat Robeco One Offensief 1,37% per jaar kost voor het totaal belegde bedrag. Bij DeGiro betaal ik 0,20% per jaar voor hetzelfde bedrag. Historisch gezien maakt Robeco dat verschil niet goed. Maar nu de crux: er zijn veel ETFs en actief gemanagede fondsen om uit te kiezen. Wat is het beste?

Asset Allocation
Graag de portfolio als volgt delen:
Broker
Ticker | Naam | Allocatie
Met toelichting

Mijn portfolio
DeGiro
IWDA | iShares MSCI World utics Acc | 90%
IEMA | iShares MSCI EM utics acc | 10%

Mijn beweegredenen zijn simpel. Maximale diversificatie en zo laag mogelijke kosten. Ik denk dat een value weighted en small cap value tilted etf bij zou kunnen, 5% ieder, voor een hoger rendement, maar daar zijn er in DeGiro kernselectie nog geen goede van. Idem voor REITs.
De reden dat ik geen obligaties heb is omdat ik dit geld apart zet om eerder te stoppen met werken. Obligaties leveren minder op.

I've seen 'em do it, man. They fucking drown 'em in that shit.

• Longcat
Zr40 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:53:
Welke getallen wil je precies zien voor wat betreft het uitlenen?

Ik denk niet dat er iemand in dit topic actief is die zelf aandelen uitleent. En bij uitlenen via de broker zie je pas end of day of ze wel of niet waren uitgeleend.
Aangenomen dat je ze direct uitgeleend krijgt (gezien die 900% zal er wel veel demand zijn, toch?) hoe ziet dan de pay-off er uit als je ze uitgeleend krijgt tot eerstvolgende expiration date bijv. als de koers naar 0, 1, of 5 euro gaat?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

MaZo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:33:
Bizar dat ik hier IDEX etc. nog niet voorbij heb zien komen. Vooral niet na de soap en bijbehorende crash van gisteren. Niemand hier die in penny stocks handelt soms?
Ik moest wel even kijken welk bedrijf je precies bedoelde - ik heb namelijk een positie in IDXX (IDEXX Laboratories), die zijn het gelukkig niet. :P

IDEX kende ik niet, maar ik doe verder ook niets met penny stocks. Maar als ik dit zo lees dan blijf ik er ook heel ver van weg:
Originally founded as a video content company that subsequently pivoted toward blockchain-based financial technology, Ideanomics expanded into EVs last year.

[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 27-06-2020 21:16]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:40

t_captain

Moderator General Chat
Ik vind de vraag best interessant, en de post vrij goed uiteengezet. Maar is dit niet iets wat ook in het “beleggen op de beurs in de praktijk” topic past?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Longcat schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Aangenomen dat je ze direct uitgeleend krijgt (gezien die 900% zal er wel veel demand zijn, toch?) hoe ziet dan de pay-off er uit als je ze uitgeleend krijgt tot eerstvolgende expiration date bijv. als de koers naar 0, 1, of 5 euro gaat?
Die 900% die ik noemde ging over NKLA. De borrow fee voor WDI was gisteren 'slechts' 64%.

Kopen voor de borrow fee samen met een kortlopende put heeft minder zin dan je zou denken. Je kan pas uitlenen na settlement.

[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 27-06-2020 21:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:47

g0tanks

Moderator CSA
Dekar schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:06:
Asset Allocation
Graag de portfolio als volgt delen:
Broker
Ticker | Naam | Allocatie
Met toelichting
Mijn suggestie is om er een tabel van te maken:

DEGIRO
TickerNaamAllocatie
VWRLVanguard FTSE All-World UCITS ETF (EUR)100%

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Anakha
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
JohanNL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:35:
[...]

Maar bij die budgetbrokers zoals DeGiro, Bux0 en Trading212 ( vanaf volgende maand ) wordt je verplicht je aandelen uit te lenen en de opbrengsten hiervan gaan dan naar de broker.

[...]
Kleine verbetering: DeGiro verplicht dat niet. Je mag zelf kiezen of je een account wilt waarbij je aandelen uitgeleend worden (waar je dan gunstiger voorwaarden voor terugkrijgt). Wil je dat niet, dan neem je een Custody-account.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Anakha schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:02:
[...]

Kleine verbetering: DeGiro verplicht dat niet. Je mag zelf kiezen of je een account wilt waarbij je aandelen uitgeleend worden (waar je dan gunstiger voorwaarden voor terugkrijgt). Wil je dat niet, dan neem je een Custody-account.
Dan hier ook een kleine verbetering: met 'gunstiger voorwaarden' gaat het om geen kosten bij dividendverwerking, de mogelijkheid voor handel in opties en andere derivaten, en de mogelijkheid voor margin.

Voor de dividendverwerking gaat het om een heel klein beetje voordeel. Lang geen 50% van de opbrengst zoals bij IB of Binck.

Wil je derivaten of margin gebruiken bij DEGIRO, dan is het wel verplicht. Dit is niet beschikbaar bij Custody accounts.

• Anakha
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
@Zr40: Dank voor de aanvulling. Ik zie overigens niet helemaal waar het een 'verbetering' is, volgens mij schreef ik niets wat niet waar is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eMiz0r
Zr40 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Die 900% die ik noemde ging over NKLA. De borrow fee voor WDI was gisteren 'slechts' 64%.

Kopen voor de borrow fee samen met een kortlopende put heeft minder zin dan je zou denken. Je kan pas uitlenen na settlement.
Als je kijkt naar de putoptie prijzen van bijv. 21 juli voor NKLA dan krijg je wel een idee van wat de markt er van verwacht. Strike 66 (slotkoers) kost je nu om en nabij de €22, dat is echt een bizar hoge premie. Interessant om die misschien op te strijken ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Het zou mij ook niets verbazen als de borrow fee en de IV nauw samenhangen. Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat het arbitrage-idee van @Longcat daarom niet zou werken.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:52
Zou het sowieso niet interessanter zijn, en meteen een reden om het niet op het beleggen op de beurs in de praktijk topic te doen, als al je assets (zover je die wil delen) hier genoemd wordt. En dus niet alleen welke aandelen, want dan krijgen we voor merendeel mensen die een World ETF hebben. Maar juist ook percentage cash, p2p leningen, crypto en andere piramide spellen (:P), etc.

Acties:
  • +3Henk 'm!
De borrow-rate is deel van de 'cost of carry' in het Black & Scholes model. Met andere woorden, je kan de verwachte borrow kosten / baten (kort door de bocht) beschouwen als een continu dividend. Door een dividend worden puts duurder en calls goedkoper.

Dat is ook wat je zou verwachten bij een hoge borrow fee (en ook wat je ziet bij bijvoorbeeld NKLA). Als dat niet het geval was kon je inderdaad, zoals @Longcat voorstelt, het aandeel long gaan, synthetisch short gaan (long put, short call) en risicovrij 900% op jaarbasis aan borrow fees binnenharken als je je aandelen uitleent. Was geld verdienen maar zo eenvoudig!

[Voor 69% gewijzigd door writser op 27-06-2020 23:29]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07:59

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Dit kan prima in het bestaande topic.

Note to self: being good is often more important than being right.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dekar
Sissors schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:44:
Zou het sowieso niet interessanter zijn, en meteen een reden om het niet op het beleggen op de beurs in de praktijk topic te doen, als al je assets (zover je die wil delen) hier genoemd wordt. En dus niet alleen welke aandelen, want dan krijgen we voor merendeel mensen die een World ETF hebben. Maar juist ook percentage cash, p2p leningen, crypto en andere piramide spellen (:P), etc.
Dit maakt me wel nieuwsgierig over jouw allocatie in crypto en piramidespellen.

De reden dat ik een topic wilde openen is dat er zijn meer factoren die rendement zouden kunnen genereren dan alleen (global) market beta. Zoals in de fama-french 3 factor model wordt beschreven zijn ook value en small cap stocks historisch gezien beter dan de markt. Ook al is dat sinds de publicatie verminderd. Ik ben bv. nieuwsgierig of mensen allocaties hebben in value en small cap stocks. En hoe veel risico ze daarmee nemen. Of wellicht nog meer risico nemen door aan stock picking te doen en met welke beweegredenen.
Wat dat betreft past het prima in dit topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
@Dekar ik denk dat je goede keuzes aan het maken bent. Waar je misschien nog niet naar hebt gekeken is het dividend lek. Daar zou je nog winst kunnen behalen. Zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Ik heb zelf een aanzienlijke allocatie voor small value. Dat kan bijvoorbeeld met ZPRV/ZPRX bij DeGiro. Alternatief is bijvoorbeeld IJS en DLS bij IB/Lynx of de Amerikaanse broker Tastyworks waar je alle Amerikaanse ETFs kan kopen.

[Voor 31% gewijzigd door Pistachenootje op 28-06-2020 02:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
JLius schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:02:
Ik heb geen antwoord op je vraag maar is het echt zo erg dat VWRL dividend uitkeert?

Mocht de AEX VWCE gaan aanbieden zal het volume minder zijn en de spread dus groter.

Overigens vind ik het behoorlijke dividendlek van VWRL/VWCE wel een nadeel. Zie mijn post hier boven.

[Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 28-06-2020 04:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eMiz0r
Pistachenootje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 02:21:Ik heb zelf een aanzienlijke allocatie voor small value. Dat kan bijvoorbeeld met ZPRV/ZPRX bij DeGiro. Alternatief is bijvoorbeeld IJS en DLS bij IB/Lynx of de Amerikaanse broker Tastyworks waar je alle Amerikaanse ETFs kan kopen.
Als je dan toch in Amerikaanse ETFs gaat beleggen, verdiep je dan ook in het (gedekt) schrijven van call opties om je rendement te verhogen. Voorwaarde is dan wel dat je ETFs moet zoeken waar ook opties op worden aangeboden. Ik zit zelf bijvoorbeeld in XLE (Energy) en XLF (Finance).

Eventuele dividendlekken kan je dan eveneens compenseren met het schrijven van korte termijn call opties.

En voor wat betreft allocatie in het vrij besteedbare vermogen: ik heb altijd geleerd maximaal 1/3e van je vermogen te steken in 1 “onderdeel”. Ik zit dan ook voor ongeveer 1/3e in aandelen, 1/3e in cash (niet geheel onbelangrijk) en de rest gaat in vastgoed (momenteel eigen huis en daarnaast aanschaf voor de verhuur).

Crypto is gewoon een enorme gokhal dus daar blijf ik ver van weg. Dat kan je ook met Hertz of Wirecard doen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
eMiz0r schreef op zondag 28 juni 2020 @ 06:29:
[...]
Als je dan toch in Amerikaanse ETFs gaat beleggen, verdiep je dan ook in het (gedekt) schrijven van call opties om je rendement te verhogen.
Prima dat jij dat doet en je mag het natuurlijk ook als advies aan anderen geven. Ik zou het zelf echter nooit als advies geven en al helemaal niet aan een beginnend belegger.

Een Amerikaanse ETF zoals bijvoorbeeld VIOV kan ook voor mensen die geen opties willen schrijven interessant zijn. De TER is lager dan ZPRV, de tracking error is lager en het dividend lek is veel lager. Maar goed, het aanschaffen is wat complexer omdat je een account nodig hebt waarmee het kan (Tastyworks of IB professional).

[Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 28-06-2020 08:20]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 04:32:
[...]

Ik heb geen antwoord op je vraag maar is het echt zo erg dat VWRL dividend uitkeert?
Voor Belgen is dat erg. Die betalen belasting over ontvangen dividend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Santee
MaZo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:33:
Ik holde ze van 10 tot 15 juni, precies voor de surge weer verkocht want het bewoog niet...
:+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JLius
Zr40 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:27:
[...]

Voor Belgen is dat erg. Die betalen belasting over ontvangen dividend.
En ik ben een Belg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:15:
Dat is ook wat je zou verwachten bij een hoge borrow fee (en ook wat je ziet bij bijvoorbeeld NKLA). Als dat niet het geval was kon je inderdaad, zoals @Longcat voorstelt, het aandeel long gaan, synthetisch short gaan (long put, short call) en risicovrij 900% op jaarbasis aan borrow fees binnenharken als je je aandelen uitleent. Was geld verdienen maar zo eenvoudig!
Het leek er wellicht op, maar ik dacht absoluut niet een gigantische arbitrage opportunity gevonden te hebben. :D Gewoon een leuk praktijkvoorbeeld. Je zou vervolgens kunnen kijken hoeveel % borrow rate zit ingeprijsd in die opties, of hoe lang je ze zou moeten uitlenen tegen 900% om quitte te spelen in verschillende scenario's.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dekar
@eMiz0r ik vind eigen huisvesting geen belegging. Ik ben in 2013 huiseigenaar geworden dus heb een mooi 'rendement', maar ik zal ook na mijn pensioen ergens moeten wonen.
Daarnaast wil ik geen huurders. Kan een groot ellende worden met een beetje pech.
Ook opties passen niet bij mij. Ik ga voor 1x per maand wat kopen, en niet elke dag er mee bezig zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Het prijzen van opties is zo'n exacte wetenschap (die bijv. door Optiver beoefend wordt) dat je als particulier eigenlijk alleen maar kan concluderen dat je de 'vis' aan de pokertafel bent. Ik denk dat in 99% van de gevallen de particulier die een optietransactie doet beter af is door 1) die trade niet te doen of 2) de onderliggende te handelen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijv. als je via opties een betere margin-rate kan inlocken dan je broker aanbiedt.

Over aandelenprijzen zelf kun je nog zeggen dat er misschien emotie in de prijs verwerkt zit, m.a.w. dat de koers te optimistisch of de pessimistisch is. Maar de optieprijzen zijn 'gewoon' een afgeleide van de aandelenprijs. Alle variabelen (aandelenkoers, borrow fee, interest rate) gaan in de modellen van de grote market makers en er rolt een prijskaartje uit. Elke trade die je doet als particulier doe je ofwel tegen een market maker (die verwacht een winstgevende trade te doen op basis van de huidige aandelenkoers, oftewel jij betaalt te veel of ontvangt te weinig: een trade met een negatieve verwachtingswaarde) of je handelt op een prijs die door alle market makers niet interessant genoeg is bevonden om een prijs aan te bieden (op zijn best een trade zonder winstverwachting).

Ik denk niet dat het als particulier veel zin heeft om te proberen de modellen van Optiver en consorten te verslaan. Als je denkt dat het onderliggende aandeel verkeerd geprijsd is kun je vaak beter het onderliggende aandeel zelf handelen dan via een optietransactie (met waarschijnlijk een negatieve verwachtingswaarde) exposure genereren. En dan zijn de transactiekosten en de spread bij opties vaak ook nog groter dan bij de onderliggende. Kortom, ik zie niet zo veel brood in de optiehandel en dus besteed ik er niet al te veel aandacht aan.

[Voor 25% gewijzigd door writser op 28-06-2020 12:15]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eMiz0r
Pistachenootje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:18:
[...]

Prima dat jij dat doet en je mag het natuurlijk ook als advies aan anderen geven. Ik zou het zelf echter nooit als advies geven en al helemaal niet aan een beginnend belegger.
Het gedekt schrijven van callopties zit weinig risico aan. Een paar pagina’s terug is dit al eens besproken. Het enige risico dát je hebt is dat je je winst maximaliseert bij een stijgende koers. Je bent je aandelen dan wel kwijt (die verkoop je tegen de strike koers), maar je maakt winst tot aan de strike van de optie + de optiepremie die je mag houden. Als je niet weet waar ik het over heb moet je er natuurlijk niet aan beginnen, maar dat lijkt me evident. Dat geldt voor elk beleggingsadvies dat je in dit topic of ergens anders op internet kunt vinden.

Ik merk dat het nogal wat losmaakt door te beginnen over opties, maar "beleggen op de beurs" mag en kan meer inhouden dan alleen ETF's kopen en de boel parkeren. Optiehandel kan prima lucratief zijn, zeker wanneer je dit doet om je eigen aandelen heen. Zo kan je met gedekt calls schrijven proberen extra rendement te halen of koop je (lange termijn) puts om jezelf te verzekeren tegen het dalen van de aandelenkoers. Een ander voorbeeld is dat je in plaats van aandelen direct te kopen, ook putopties kunt schrijven om de aandelen goedkoper te bemachtigen óf dat je bij expiratie zonder aandelen zit, maar de premie in de zak steekt. Maar goed, dit laatste is wel degelijk een riskante strategie en kan veel geld kosten als je niet weet wat je doet.

Zelf deel ik het negatieve sentiment rondom opties in combinatie met aandelen van de posts hier boven niet. Het is niets meer of minder dan een extra of andere strategie die je als belegger kunt toepassen als je goed weet waar je mee bezig bent. Een ETF kopen, daar maandelijks op inleggen en over 30 jaar kijken wat het waard is is óók een strategie. Niet beter of slechter, maar anders. Je moet uitsluitend doen waar je je goed bij voelt, zo simpel is het.

[Voor 48% gewijzigd door eMiz0r op 28-06-2020 12:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

eMiz0r schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:38:
[...]
Het gedekt schrijven van callopties zit vrijwel geen risico aan. [..]

Het enige risico dát je hebt is dat je je winst maximaliseert bij een stijgende koers.
Niet alleen is de winst begrensd, maar in dat scenario raak je ook je aandelen kwijt. Schrijf geen covered calls op aandelen die je wil behouden.

[Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 28-06-2020 12:46]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eMiz0r
Zr40 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Niet alleen is de winst begrensd, maar in dat scenario raak je ook je aandelen kwijt. Schrijf geen covered calls op aandelen die je wil behouden.
Klopt, thanks voor de aanvulling. Had er bij moeten staan :) Ik edit het er nog even in voor de zekerheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dekar
Aandelen verkopen, direct of middels opties is dus precies wat ik niet wil. Geld uit de markt halen moet je ook meenemen in de berekening van extra winsten die je haalt uit een call optie. En ik betwijfel of dat werkelijk rendeert.
Goede aanvulling inderdaad.

Pagina: 1 ... 141 ... 144 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True