Links
Waarom zijn ETFs de beste DIY beleggen optie:
YouTube: YouTube
Asset allocation; wat vertellen academische studies ons:
Zonder enige transactiekosten beleggen bij DeGiro:
Doel van dit topic
Discussiëren hoe mensen hun portfolio hebben opgebouwd, en waarom.
Inleiding
Steeds meer mensen beleggen. Met de continue uitbreiding van beschikbare producten zoals ETFs en actief gemanagede fondsen, is het makkelijk om keuzes te maken die rendement drukken. Zo zijn kosten van een actief gemanaged fonds vaak relatief hoog. Deze kosten maken over een lange tijd een groot verschil op je rendement vanwege cumulatief behaald rendement.
Onlangs ben ik geswitcht van een actief gemanaged fonds Robeco One naar zelf beleggen in ETFs via DeGiro. De reden dat ik ben geswitched is dat Robeco One Offensief 1,37% per jaar kost voor het totaal belegde bedrag. Bij DeGiro betaal ik 0,20% per jaar voor hetzelfde bedrag. Historisch gezien maakt Robeco dat verschil niet goed. Maar nu de crux: er zijn veel ETFs en actief gemanagede fondsen om uit te kiezen. Wat is het beste?
Asset Allocation
Graag de portfolio als volgt delen:
Broker
Ticker | Naam | Allocatie
Met toelichting
Mijn portfolio
DeGiro
IWDA | iShares MSCI World utics Acc | 90%
IEMA | iShares MSCI EM utics acc | 10%
Mijn beweegredenen zijn simpel. Maximale diversificatie en zo laag mogelijke kosten. Ik denk dat een value weighted en small cap value tilted etf bij zou kunnen, 5% ieder, voor een hoger rendement, maar daar zijn er in DeGiro kernselectie nog geen goede van. Idem voor REITs.
De reden dat ik geen obligaties heb is omdat ik dit geld apart zet om eerder te stoppen met werken. Obligaties leveren minder op.