Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.350 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51
Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Als 1 partij de hele stad in handen heeft is er geen marktwerking meer, als 1 partij 1 straat heeft of 1 winkelcentrum (niet het centrum van de stad) dan concurreert die gewoon met andere winkelcentra. Als huurder betaal je liever meer huur voor een winkelcentrum met veel bezoekers dan voor een verlaten winkelcentrum. Van beide zijn genoeg voorbeelden in Nederland. Helaas wel steeds meer die in de 2e categorie vallen.
Voorbeeld: De Megastores in Den Haag. Enorm winkelcentrum met 1 eigenaar. Maar het staat al >5 jaar voor minstens de helft leeg.
De huur is hoog. Maar de winkels die er zitten kunnen dat opbrengen. Dat zijn alleen vooral de winkels die voor de lokale bevolking zijn. Supermarkt, drogist ect. Die markt is verzadigd als de helft van de winkels is verhuurd. Voor de andere helft is het de bedoeling dat er publiek met de auto of trein zou komen. Vooral meubelwinkels. Voor die winkels blijkt de huur per m2 alleen vaak te hoog, waardoor er een groot verloop en veel leegstand zit in die sector.

Als er meerdere eigenaren waren dan kwam er prijs concurrentie en zou de prijs zakken tot een niveau met veel minder leegstand. Maar nu wil de eigenaar de prijs niet verlagen. Want als hij die voor nieuwe winkels verlaagd, willen de huidige huurders dezelfde deal hebben. Het is voor hem winstgevender om 50% leegstand te hebben voor de volle prijs, dan 10% leegstand bij halve prijzen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Dit forum volg ik al een tijdje, en dacht ik hou eens een idee tegen jullie aan :)

Er zijn diverse beleggers die ook tips delen met andere mensen in een select groepje. Nu zit ik zelf sinds kort bij een dergelijk groepje, en daaruit volgt 1x per maand een advies rapportje. Het gaat om een groepje waar je € 100 per maand voor betaald met een maximum van 300 leden. Slim natuurlijk, daar zie ik zijn verdienmodel ook direct in terug, 30k per maand aan betalende beleggers is een leuke basis.

Het rapportje ziet er goed onderbouwd uit met een concreet advies betreffende een stuk of 30 aandelen. Ik dacht laat ik het eens proberen om te zien hoe dat uitpakt. Daarnaast deel ik de kosten met wat vrienden, waardoor het nog interessanter is om eens te proberen.

De rapportjes van de afgelopen maanden (tot begin dit jaar) kan ik ook inzien, wat me nieuwsgierig maakte naar het daadwerkelijke rendement dat behaald wordt. Een en ander uitgezet in een spreadsheet, en als zijn adviezen precies werden gevolgd vanaf begin dit jaar is het rendement ruim 40% tot nu toe.

Wellicht heeft iemand hier ook ervaring met dergelijke groepjes, adviezen en het resultaat ervan? Het kan uiteraard gewoon een kwestie zijn van geluk, al neig ik zelf meer naar de kant dat deze persoon goed onderzoek doet en goed kan onderbouwen waarom bepaalde aandelen een goed rendement staan te wachten (naar verwachting).

Kortom, ik ben benieuwd naar andere ervaringen en blijf dit proberen zolang het resultaat positief is :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inhoudelijk kan ik niets vertellen over het adviesrapport afkomstig uit dat groepje, maar eh... 100 euro PER MAAND?! Dat is 1200 euro per jaar wat je aan extra rendement dient te maken bovenop het rendement van een goede ETF, om slechts break-even te komen ten opzichte van die ETF.

Het enige waar je als particulier zekerheid over hebt in beleggen zijn de kosten. Hoeveel % van je belegd vermogen ben je jaarlijks kwijt aan dit selecte groepje? Meer dan 1%? Ik zou aanraden om iets anders kiezen. Meer dan 3%? Ren alsjeblieft gillend weg en kijk niet meer terug.

Ter vergelijking, goede ETF's heb je al voor 0,25% per jaar of minder.

Voor de volledigheid: het is wel algemeen bekend in dit topic dat ik betaal voor een stock picking nieuwsbrief. Daar betaal ik minder dan 100 euro voor. Per jaar. En dit ligt ver onder 1% van mijn belegd vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
@NeoPhire De grootste winner daarin is natuurlijk de betreffende persoon die deze rapporteren opstelt. En hoewel op afstand uiteraard niet in te schatten is wat de resultaten zijn die zijn of haar strategie behaald, denk ik dat je je goed moet realiseren dat om die 100 euro per maand te overbruggen, je toch een redelijk hoog rendement (lees inleg) moet hebben om hier zelf nog profijt van te gaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
NeoPhire schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:11:
Dit forum volg ik al een tijdje, en dacht ik hou eens een idee tegen jullie aan :)

Er zijn diverse beleggers die ook tips delen met andere mensen in een select groepje. Nu zit ik zelf sinds kort bij een dergelijk groepje, en daaruit volgt 1x per maand een advies rapportje. Het gaat om een groepje waar je € 100 per maand voor betaald met een maximum van 300 leden. Slim natuurlijk, daar zie ik zijn verdienmodel ook direct in terug, 30k per maand aan betalende beleggers is een leuke basis.

Het rapportje ziet er goed onderbouwd uit met een concreet advies betreffende een stuk of 30 aandelen. Ik dacht laat ik het eens proberen om te zien hoe dat uitpakt. Daarnaast deel ik de kosten met wat vrienden, waardoor het nog interessanter is om eens te proberen.

De rapportjes van de afgelopen maanden (tot begin dit jaar) kan ik ook inzien, wat me nieuwsgierig maakte naar het daadwerkelijke rendement dat behaald wordt. Een en ander uitgezet in een spreadsheet, en als zijn adviezen precies werden gevolgd vanaf begin dit jaar is het rendement ruim 40% tot nu toe.

Wellicht heeft iemand hier ook ervaring met dergelijke groepjes, adviezen en het resultaat ervan? Het kan uiteraard gewoon een kwestie zijn van geluk, al neig ik zelf meer naar de kant dat deze persoon goed onderzoek doet en goed kan onderbouwen waarom bepaalde aandelen een goed rendement staan te wachten (naar verwachting).

Kortom, ik ben benieuwd naar andere ervaringen en blijf dit proberen zolang het resultaat positief is :)
Advies wat gegeven is in maart, april en mei was praktisch altijd raak. Zolang de bedrijven uit jan en feb niet geraakt zijn door corona heb je dan toch al bijna 40%? Hoe heb je trouwens de performance gemeten? De adviezen buy en holden of switchen na elk advies.

Ben je trouwens thuis in de financiële wereld? Dat een rapport goed onderbouwd lijkt betekend het trouwens nog niet dat het ook daadwerkelijk zo is. Ik stuur je wel een dm hoe z'n rapport er (naar mijn mening) uit moet zien. Kan je dat is vergelijken. (en even zodat iedereen het weet, het gaat hier niet om een betaald rapport ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:25

3DDude

I void warranty's

flyguy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Het probleem zit voor Hema ook niet in het hele gebeuren met PE, maar in hun eigen bedrijfsmodel. Dat PE het vastgoed verkoopt en schulden op de balans zet, is in veel gevallen juist veel beter voor de kapitaalstructuur van het overgenomen bedrijf (er zat al te veel kapitaal vast tegen geen of lage rendementen). Ook veel corporates hebben geen eigen vastgoed meer, omdat dit niet bij hun core business hoort (geen vastgoedinvesteerders). Bijvoorbeeld toen Blackstone Hilton overnam hebben ze ook al het vastgoed verkocht en flink schulden genomen, hierdoor werd Hilton juist een enorm assetlight bedrijf met veel hogere marges en sindsdien doet het bedrijf het uitstekend. Het is momenteel bijvoorbeeld een van de lievelingetjes van Ackman.

Hema heeft gewoon te lang zijn eigen ding gedaan. Net zoals familiebedrijf Blokker, wat ook ruk loopt en met een zakgeld is weggeven uiteindelijk. E-commerce hebben ze beide laten liggen en toen Action kwam (gesteund door PE 3i), hebben ze ook daar nauwelijks op gereageerd. Hema ging juist doubledown op hun eigen bedrijfsmodel door te kiezen voor een buitenlandse expansie. Maar markten zoals die van Parijs zijn verzadigd en dus is het extra kostbaar om daar vastgoed te betrekken, reclame te maken en lokkertjes te creëren voor foot traffic. Voor panden kopen is momenteel overigens zeker geen geld.

Boekhoorn is wel slim in dit hele verhaal. Hij heeft nauwelijks er geld in gestoken en heeft praktisch geen neerwaarts risico. Maar dat hij het jaarverslag blijft uitstellen en de overheid om hulp vraagt is schofterig naar de obligatiehouders (die hebben gewoon recht op info) en uiteindelijk de belastingbetaler. Hij kan ook, zoals enkele obligatiehouders als voorstelden, de boel herstructureren door de obligaties om te zetten in aandelen. Maar dan verwaterd zijn belang enorm, is zijn wedje klaar en is dat een deuk voor zijn reputatie/ego.

Dat PE nu de zwarte piet toegespeeld krijgt (doet het altijd goed bij het grote volk) en dat er eventueel belastinggeld naar toe gaat is complete onzin. Het is gewoon falend ondernemerschap. Dat moet failliet.
Wel mee eens, tuurlijk heeft het met een oud business model te maken.
Maar die extra terugkerende lasten (huur van 20 - 30 miljoen de maand) moet je wel even extra hebben liggen.
Het helpt natuurlijk niet mee;

Kijk als je al niet goed draait en je kon gewoon prima nog door omdat de tent toch van jou was en de kosten daarvan vielen mee zijn je lasten een stuk lager.
En dat vastgoed verkopen om vervolgens wat te investeren is ook nog wel wat voor te zeggen.
Maar als we onder aan de streep kijken zien we dat zo'n PE club helemaal niet centen terug heeft geinvesteerd (bij lange na niet wat ze eruit gehaald hebben).

Kijk als jij het vastgoed verkoopt laten we zeggen 1.5 miljard en vervolgens huur je de boel terug en doe je tegelijk investeren in e-commerce en andere zaken voor het bedrijf, zeg ik ok dat kan nog wel is slim zijn.
Maar als je het vastgoed verkoopt en je maakt de centen over naar PE club en vervolgens huur je de boel terug en je moet het even ophoesten van de lopende zaken doen. (en dat ging al niet geweldig). Dan kan je heel hard roepen dat een oud business model exit moet: maar daar heb je nog wel meer bedrijven van..

Tsjah, en boekhoorn is een boef dat wisten we al.
Katalaysator

Om direct maar een misverstand weg te nemen, als Hema al omvalt is het niet vanwege de coronacrisis. Natuurlijk liep de omzet sinds maart flink terug, maar het probleem van de verkoper van rookworsten is de schuldenlast die het als een loden kogel met zich mee torst. De keten krijgt alleen weer lucht als die schuld wordt gesaneerd. En daarover strijden eigenaar Marcel Boekhoorn en een groep buitenlandse schuldeisers nu al enige maanden. Wie van de twee betaalt de rekening?

De coronacrisis is voor beide partijen een katalysator, maar paradoxaal genoeg ook een buitenkans. Als volleerde pokeraars nodigen Boekhoorn en de schuldeisers, met hulp van de huisbanken van de winkelketen, de overheid aan tafel, en proberen zij deze een deel van de drankrekening in haar schoenen te schuiven. Sinds de lockdown doet de overheid haar uiterste best zoveel mogelijk banen te behouden.

En Hema is in Nederland met 9500 werknemers een grote werkgever in een sector (horeca, winkelketens) waar toch al de nodige klappen vallen. Die troefkaart dwingt Economische Zaken tot een zorgvuldige afweging van het steunverzoek van Hema. Zoals het nu ook moet nadenken over de emotionele verzoeken van vakbonden, ondernemingsraad en voormalig commissarissen bij Hoogovens, om het staalbedrijf te redden uit de greep van Britten en Indiërs.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Als je bereid bent om te betalen voor advies wat misschien wel en misschien niet goed (beter dan indexbeleggen of niet) uitpakt, waarom dan niet een (aantal) beheerde fondsen kiezen? Bij die fondsen kun je duidelijker zien hoe ze in het verleden presteerden, hoeveel geld eraan toevertrouwd is en ze vallen onder toezicht.

Bij zo'n groepje weet je er denk ik niet zoveel van, hoe weet je bijvoorbeeld dat historische aankopen en verkopen die ze jou laten zien ook de echte aan- en verkopen destijds waren? Als er geen toezicht is kunnen ze ook met kennis achteraf hun historische trades wat opleuken, dagje eerder hier een dagje eerder daar en het rendement kan ineens een stuk beter lijken dan het eigenlijk was.

Er zijn natuurlijk wel grotere nieuwsbrieven die daar niet mee wegkomen (maar niet per se duurder zijn?) maar met een paar honderd deelnemers waar je het over hebt zal zo'n vorm van 'toezicht' er ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Met de huidige rentes kunnen bedrijven beter geld ophalen dan vastgoed verkopen.

De enige reden om met de huidige rente je vastgoed te verkopen en terug te huren is als je van plan bent de locatie na de 1e huur termijn te verlaten. Dat kan dus wel een goede strategie zijn als je het aantal stores wil verlagen op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Dat gaat in dit tempo dan zomaar nog wel een paar maanden duren...
Het gaat toch redelijk snel hoor. Ik heb me op 2 mei aangemeld en stond toen op plaats +-35,000 in de wachtrij en kon m'n aanmelding deze week afronden. Dat de wachtrij lang blijft heeft dus vooral te maken met nieuwe aanmeldingen die afgelopen maand ook nog binnen zijn gekomen en niet zozeer met een lage doorstroom binnen de wachtrij.

Tussentijds ook een mailtje gekregen waaruit ik opmaakte dat er meerdere wachtrijen zijn voor verschillende landen, o.a. dit stond erin:
Recentelijk hebben wij een manier gevonden om meer mensen de mogelijkheid te geven om hun registratie te voltooien. Hierdoor hebben afgelopen week ruim 20.000 mensen binnen Europa hun plek op de wachtlijst kunnen verlaten en hun registratie kunnen voltooien. En we schalen op! Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat u zo snel mogelijk via ons platform kunt beleggen. Onze excuses voor de vertraging. Als dank voor uw geduld bieden wij u de rest van het jaar gratis realtime koersen aan, op Amerikaanse aandelen aan zodra uw account actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
3DDude schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Wel mee eens, tuurlijk heeft het met een oud business model te maken.
Maar die extra terugkerende lasten (huur van 20 - 30 miljoen de maand) moet je wel even extra hebben liggen.
Het helpt natuurlijk niet mee;

Kijk als je al niet goed draait en je kon gewoon prima nog door omdat de tent toch van jou was en de kosten daarvan vielen mee zijn je lasten een stuk lager.
En dat vastgoed verkopen om vervolgens wat te investeren is ook nog wel wat voor te zeggen.
Maar als we onder aan de streep kijken zien we dat zo'n PE club helemaal niet centen terug heeft geinvesteerd (bij lange na niet wat ze eruit gehaald hebben).

Kijk als jij het vastgoed verkoopt laten we zeggen 1.5 miljard en vervolgens huur je de boel terug en doe je tegelijk investeren in e-commerce en andere zaken voor het bedrijf, zeg ik ok dat kan nog wel is slim zijn.
Maar als je het vastgoed verkoopt en je maakt de centen over naar PE club en vervolgens huur je de boel terug en je moet het even ophoesten van de lopende zaken doen. (en dat ging al niet geweldig). Dan kan je heel hard roepen dat een oud business model exit moet: maar daar heb je nog wel meer bedrijven van..

Tsjah, en boekhoorn is een boef dat wisten we al.

[...]
Het handelen van PE heeft inderdaad de boel versneld, maar desondanks is het ook 'goed' dat het bedrijf ten onder gaat. Het is simpelweg niet goed genoeg. Dat is kapitalisme. Dat ze van Lion de opbrengst van de herkapitalisatie niet uitgeven aan capex voor Hema is goede kapitaalallocatie. De ROI en voorspelbaarheid daarvan was laag, dan kun je het beter uitgeven aan andere portfoliobedrijven of doorzetten naar je beleggers.

Dat in binnen- en buitenland een hele rits aan andere detailbedrijven ten onder zijn gegaan zelfs met extra investering, bewijst enkel het gelijk van Lion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:11:
Met de huidige rentes kunnen bedrijven beter geld ophalen dan vastgoed verkopen.

De enige reden om met de huidige rente je vastgoed te verkopen en terug te huren is als je van plan bent de locatie na de 1e huur termijn te verlaten. Dat kan dus wel een goede strategie zijn als je het aantal stores wil verlagen op lange termijn.
Dat ligt puur aan de overige investeringsopties die je hebt en wat je WACC is. Maar in het geval van retail kun je op het algemeen beter het bedrijf leegtrekken en opdoek ipv er geld insteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

Het rapportje ziet er goed onderbouwd uit met een concreet advies betreffende een stuk of 30 aandelen.
LOL. Het is onmogelijk om 30 onderbouwde adviezen te geven elke maand weer. Laten we uitgaan van 21 werkdagen a 10 uur = 210 uur. Dat is 7 uur per aandeel.

Laten we aannemen dat de basisidee en aangedragen worden door de leden en externe bronnen (anders is onmogelijk). Laten we aannemen dat 1 op de 4 ideeën iets in zit (lijkt me erg ruim).

Voor die 7 uur moet je dan:
• 4 ideeën evalueren
• informatie vergaren, analyseren en structureren
• due diligence down
• resultaten helder opschrijven
(Excl enige vorm van overhead zoals eigen business operations)

Dit lijkt me volstrekt onhaalbaar. Zelfs als er meer resources achter zitten die gefund worden uit de 30k/maand.

Waarschijnlijker lijkt me dat er op basis van wat ideeën op basis van intuïtie een samenvatting wordt geschreven, maar of.je dat dan advies mag noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ter illustratie, die stock picking nieuwsbrief die ik gebruik levert per maand 'slechts' 2 nieuwe picks, en daar zit al een heel team achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:04
En die kunnen er ook flink naast zitten, de toegevoegde waarde van die nieuwsbrieven, stock-picking adviezen e.d. zijn uiteindelijk erg beperkt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik wordt momenteel doodgegooid op google met 'Koop goud/zilver/Rodium/Platina".
Hebben jullie daar ook last van?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, ik gebruik DuckDuckGo. :)

Mogelijk heb je een website of social media pagina bezocht die jou nu target met deze advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
MrMonkE schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:00:
Ik wordt momenteel doodgegooid op google met 'Koop goud/zilver/Rodium/Platina".
Hebben jullie daar ook last van?
Misschien Google niet gebruiken voortaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Wat denken mensen hier van NOVONIX?

Bedrijf wat testmateriaal voor batterijen produceert en levert aan partijen als Panasonic, Apple, Tesla en nog een paar van dat formaat.

Daarnaast gaan ze eind dit jaar beginnen met productie van een synthetisch grafiet geproduceerd op Amerikaanse bodem met lokale grondstoffen. Dit geeft ze een unieke positie omdat hun dan de enige leverancier hiervan worden buiten China. Ze gaan eind dit jaar al beginnen met leveren aan Samsung, en er gaan geruchten rond dat ze ook met Tesla in zee gaan hiervoor. De potentie hiervan is enorm, vraag naar batterijen gaat de komende 10 jaren enorm groeien. Wat voor veel partijen ook prettig is dat ze dan niet meer compleet afhankelijk zijn van China.

Afgelopen week kwam ik het bedrijf tegen bij een paar investeringskanalen en inmiddels is de stock al met 50% omhoog gegaan. Sinds maart staan ze al op +300%

Ik was zelf al van plan om een kleine positie in te nemen, maar omdat het bedrijf op de Australische beurs geregistreerd staat heb je al vrij hoge transactiekosten. (10 euro per order)

[ Voor 17% gewijzigd door PWSteal op 06-06-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

flyguy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:31:
[...]

Het handelen van PE heeft inderdaad de boel versneld, maar desondanks is het ook 'goed' dat het bedrijf ten onder gaat. Het is simpelweg niet goed genoeg. Dat is kapitalisme. Dat ze van Lion de opbrengst van de herkapitalisatie niet uitgeven aan capex voor Hema is goede kapitaalallocatie. De ROI en voorspelbaarheid daarvan was laag, dan kun je het beter uitgeven aan andere portfoliobedrijven of doorzetten naar je beleggers.

Dat in binnen- en buitenland een hele rits aan andere detailbedrijven ten onder zijn gegaan zelfs met extra investering, bewijst enkel het gelijk van Lion.
Nu wij het er hier over hebben kwam nog een nieuw artikel in de FD voorbij:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En daar ben ik het helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Edwin__ schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:08:
Ik was zelf al van plan om een kleine positie in te nemen, maar omdat het bedrijf op de Australische beurs geregistreerd staat heb je al vrij hoge transactiekosten. (10 euro per order)
Niet de goedkoopste beurs inderdaad, maar bij IB lijkt het nog wel mee te vallen? Ik zie kosten van rond de 5 AUD per order, dat is rond 3 EUR.

Je zou het aandeel ook in Frankfurt kunnen kopen, maar dat is zelfs duurder. :P 4,45 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
flyguy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:33:
[...]

Dat ligt puur aan de overige investeringsopties die je hebt en wat je WACC is. Maar in het geval van retail kun je op het algemeen beter het bedrijf leegtrekken en opdoek ipv er geld insteken.
Dat klopt, puur financieel gezien. Maar vanuit MVO gezien, zou de overheid de winkelstraat beter moeten beschermen tegen dit soort praktijken van PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:35:
[...]

Dat klopt, puur financieel gezien. Maar vanuit MVO gezien, zou de overheid de winkelstraat beter moeten beschermen tegen dit soort praktijken van PE.
Persoonlijk denk ik dat je de maatschappij juist schaadt als je beschermingswallen gaat oprichten. Uiteindelijk is de maatschappij het meest bevoordeeld als zowel het financieel als het menselijk kapitaal het meest efficiënt ingezet wordt. Daar zijn PE fondsen juist vaak vrij goed in door dit scherp te houden. Wat mij betreft zie ik dan liever eerder voordeeltjes voor PE, dan ze in de weg te staan.

Daarnaast is de vraag of de winkelstraat in de huidige vorm wel gewenst is. Lokale overheden zorgen dat hypermarkets zoals in Duitsland en Frankrijk geen voet aan de grond krijgen om winkelstraten te beschermen, terwijl het voor de burger beter voor zijn portemonnee zou kunnen zijn. Ook worden parkeertarieven jaarlijks verhoogt waardoor lokale overheden zelf de winkelstraat de nek omdraaien. Een aanpassing van het gebruik van de winkelstraat is dan logischer dan het vasthouden aan het oude plaatje. Het groeiende marktaandeel van e-commerce zal dit enkel versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:51:
[...]
Als er meerdere eigenaren waren dan kwam er prijs concurrentie en zou de prijs zakken tot een niveau met veel minder leegstand. Maar nu wil de eigenaar de prijs niet verlagen. Want als hij die voor nieuwe winkels verlaagd, willen de huidige huurders dezelfde deal hebben. Het is voor hem winstgevender om 50% leegstand te hebben voor de volle prijs, dan 10% leegstand bij halve prijzen.
Het probleem is vooral dat je moet gaan afboeken op de waarde van het object als je lagere huren (per verhuurde vierkante meter) realiseert, zeker als je met geleend geld werkt. Dan liever inderdaad half leeg (of bijna helemaal leeg) door in plaats van te moeten herfinancieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Zr40 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:29:
Ter illustratie, die stock picking nieuwsbrief die ik gebruik levert per maand 'slechts' 2 nieuwe picks, en daar zit al een heel team achter.
Jup, een heel team van marketing mensen zeker ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
flyguy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:02:
[...]

Persoonlijk denk ik dat je de maatschappij juist schaadt als je beschermingswallen gaat oprichten. Uiteindelijk is de maatschappij het meest bevoordeeld als zowel het financieel als het menselijk kapitaal het meest efficiënt ingezet wordt. Daar zijn PE fondsen juist vaak vrij goed in door dit scherp te houden. Wat mij betreft zie ik dan liever eerder voordeeltjes voor PE, dan ze in de weg te staan.

Daarnaast is de vraag of de winkelstraat in de huidige vorm wel gewenst is. Lokale overheden zorgen dat hypermarkets zoals in Duitsland en Frankrijk geen voet aan de grond krijgen om winkelstraten te beschermen, terwijl het voor de burger beter voor zijn portemonnee zou kunnen zijn. Ook worden parkeertarieven jaarlijks verhoogt waardoor lokale overheden zelf de winkelstraat de nek omdraaien. Een aanpassing van het gebruik van de winkelstraat is dan logischer dan het vasthouden aan het oude plaatje. Het groeiende marktaandeel van e-commerce zal dit enkel versnellen.
Dus jij huurt ook je huis, auto, wasmachine, etc? Dat is wat de PE partijen doen. Deze assets verkopen en dan terughuren. Dit terwijl je deze assets kan financieren tegen minder dan 2% rente. De huur van commercieel vastgoed is tegen 10% van de waarde. Daar zit natuurlijk ook onderhoud enzo bij, maar toch.

Het is gunstig om winkels in je buurt te hebben, waar je lopend/fietsend heen kan. Parkeertarieven is alleen een probleem voor mensen die buiten de stad wonen. Je ziet daarom dat bouwmarkten van in de stad naar grote industrie terreinen weer terug naar de stad aan het komen zijn.

Als een Hema voor een pand in eigendom in de stad maar 2-5k kwijt is ipv 10k, wat ook nog jaarlijks stijgt, dan kan het met veel minder omzet overleven. Dan kan je wel als PE partij het vastgoed verkopen en terughuren en het vastgoed cashen. Dat is echt niet in het voordeel van de klanten van Hema, die veelal in de buurt wonen. PE verkoopt moet alleen assets, ze stoppen de werkmaatschappijen ook vol schulden, die ze als moedermaatschappij lenen tegen woekerrentes, waardoor effectief geen winst en dus belasting overblijft in Nederland. Elke tegenslag stuurt de werkmaatschappij naar faillissement. Er is daarmee in de financiële wereld wel geld geoptimaliseerd, maar wel ten koste van de reële economie.

Online is leuk en aardig. Maar voor producten onder de 10 euro is de distributie gewoon veel duurder dan een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:44

Netjes. Echter ik ga geen 100 euro per maand betalen. De vraag is of er oudere rapporten zijn. Hoe zijn de rendement van de afgelopen 10 jaar?

Ik zelf beleg zowel in beleggingsfondsen alsmede in aandelen. En merk dat ik jaar op jaar hogere rendement behaal met mijn aandelen. Ik dacht iets van 5% meer rendement dan de beleggingsfondsen.
Ga de beleggingsfondsen dan ook jaarlijks verder afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
Al eerder aangegeven in het topic recent te zijn gestart met aandelen, nu voornamelijk Shell wat het goed doet en waar ik blij van wordt. Het risico is dat ik een roze bril ga krijgen en wellicht onnodig (ondanks veel onderzoek / tijdsbesteding in aandelen algemeen) risico neem. Ik heb daarom besloten om mijn Gemaksbeleggen rekening van Centraal Beheer volgende week maar weer van stal te halen. Het plan is dan om 50/50 te gaan beleggen. 50% zelf en 50% in het Mixfonds Ambitieus van Centraal Beheer. Hoe kijkt de doorgewinterde belegger naar deze strategie?

Zoals gezegd heb ik momenteel voornamelijk aandelen Shell welke ik nog wel een poosje wil gaan aanhouden. De spreiding van het Mixfonds is momenteel als volgt:

Wereldwijde aandelen: belegt vooral in de eurozone, Noord-Amerika en het Verre Oosten (inclusief
Japan). We voeren een passief beleggingsbeleid volgens ‘enhanced indexing’ en volgen zoveel mogelijk
de benchmark, MSCI World Net Total Return Index (EUR hedged).
52%

Aandelen opkomende markten: belegt in passief beheerde beleggingsinstellingen. De benchmark,
MSCI Emerging Markets Net Total Return Index, wordt gevolgd(replicatie van de benchmark). 13% 8 - 18%
Investment Grade Bedrijfsobligaties: belegt actief in obligaties (minimaal BB-). Vooral in
bedrijfsobligaties en een deel in staatsobligaties. De benchmark, Bloomberg Barclays 50% US Agg
Credit Total Return Index (EUR hedged) + 50% Euro Agg Credit Total Return Index (EUR
hedged), volgen we niet.
7,5%

Euro Staatsobligaties: minimaal 75% Staatsobligaties uitgegeven door Eurozone landen en kan ook
beleggen in overheidsgegarandeerde obligaties en obligaties uitgegeven door een supranationale
instelling. We voeren een actief beleggingsbeleid met als doel een rendement te behalen hoger dan de
benchmark. De benchmark, Bloomberg Barclays Euro Agg Treasury GDP Weighted 75% Core + 25%
Non-core Total Return Index, volgen we niet.
7,5%

Grondstoffen: belegt via financiële instrumenten actief in grondstoffen. De benchmark, Bloomberg
Commodity Total Return Index (EUR hedged), volgen we niet. 5% 0 - 10%
Liquiditeiten: belegt in een standaard geldmarktfonds met variabele intrinsieke waarde dat actief belegt
in kortlopende beleggingen waaronder staats- en bedrijfsbedrijfsobligaties (minimaal van A-), deposito’s
bij kredietinstellingen en commercial paper of deposit. De benchmark, Euribor 3 Month, volgen we niet.
5%

Staatsobligaties opkomende markten: belegt actief in voornamelijk in euro en dollar genoteerde
staatsobligaties van opkomende landen en deels in euro en dollar genoteerde bedrijfsobligaties. De
benchmark, JP Morgan Emerging Markets Bond Index (EMBI) Global Diversified Total Return
(EUR hedged), volgen we niet.
5%

Vastgoed: belegt in passief beheerde beleggingsinstellingen. De benchmark, FTSE
EPRA/NAREIT Developed Net Total Return Index wordt gevolgd (replicatie van de benchmark). 5%

Ik verwacht hiermee toch een aardige risicospreiding te hebben toegepast, voornamelijk op het deel Mixfonds. Uiteraard kunnen mijn eigen acties alsnog spelbreker zijn, maar ik ben gelukkig van nature geen cowboy die ongefundeerd ergens in springt.

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Amens schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:01:
Al eerder aangegeven in het topic recent te zijn gestart met aandelen, nu voornamelijk Shell wat het goed doet en waar ik blij van wordt. Het risico is dat ik een roze bril ga krijgen en wellicht onnodig (ondanks veel onderzoek / tijdsbesteding in aandelen algemeen) risico neem. Ik heb daarom besloten om mijn Gemaksbeleggen rekening van Centraal Beheer volgende week maar weer van stal te halen. Het plan is dan om 50/50 te gaan beleggen. 50% zelf en 50% in het Mixfonds Ambitieus van Centraal Beheer. Hoe kijkt de doorgewinterde belegger naar deze strategie?

Zoals gezegd heb ik momenteel voornamelijk aandelen Shell welke ik nog wel een poosje wil gaan aanhouden. De spreiding van het Mixfonds is momenteel als volgt:

Wereldwijde aandelen: belegt vooral in de eurozone, Noord-Amerika en het Verre Oosten (inclusief
Japan). We voeren een passief beleggingsbeleid volgens ‘enhanced indexing’ en volgen zoveel mogelijk
de benchmark, MSCI World Net Total Return Index (EUR hedged).
52%

Aandelen opkomende markten: belegt in passief beheerde beleggingsinstellingen. De benchmark,
MSCI Emerging Markets Net Total Return Index, wordt gevolgd(replicatie van de benchmark). 13% 8 - 18%
Investment Grade Bedrijfsobligaties: belegt actief in obligaties (minimaal BB-). Vooral in
bedrijfsobligaties en een deel in staatsobligaties. De benchmark, Bloomberg Barclays 50% US Agg
Credit Total Return Index (EUR hedged) + 50% Euro Agg Credit Total Return Index (EUR
hedged), volgen we niet.
7,5%

Euro Staatsobligaties: minimaal 75% Staatsobligaties uitgegeven door Eurozone landen en kan ook
beleggen in overheidsgegarandeerde obligaties en obligaties uitgegeven door een supranationale
instelling. We voeren een actief beleggingsbeleid met als doel een rendement te behalen hoger dan de
benchmark. De benchmark, Bloomberg Barclays Euro Agg Treasury GDP Weighted 75% Core + 25%
Non-core Total Return Index, volgen we niet.
7,5%

Grondstoffen: belegt via financiële instrumenten actief in grondstoffen. De benchmark, Bloomberg
Commodity Total Return Index (EUR hedged), volgen we niet. 5% 0 - 10%
Liquiditeiten: belegt in een standaard geldmarktfonds met variabele intrinsieke waarde dat actief belegt
in kortlopende beleggingen waaronder staats- en bedrijfsbedrijfsobligaties (minimaal van A-), deposito’s
bij kredietinstellingen en commercial paper of deposit. De benchmark, Euribor 3 Month, volgen we niet.
5%

Staatsobligaties opkomende markten: belegt actief in voornamelijk in euro en dollar genoteerde
staatsobligaties van opkomende landen en deels in euro en dollar genoteerde bedrijfsobligaties. De
benchmark, JP Morgan Emerging Markets Bond Index (EMBI) Global Diversified Total Return
(EUR hedged), volgen we niet.
5%

Vastgoed: belegt in passief beheerde beleggingsinstellingen. De benchmark, FTSE
EPRA/NAREIT Developed Net Total Return Index wordt gevolgd (replicatie van de benchmark). 5%

Ik verwacht hiermee toch een aardige risicospreiding te hebben toegepast, voornamelijk op het deel Mixfonds. Uiteraard kunnen mijn eigen acties alsnog spelbreker zijn, maar ik ben gelukkig van nature geen cowboy die ongefundeerd ergens in springt.

Alvast bedankt voor jullie input!
Bij welke broker heb je die aandelen Shell?
Is het niet een idee om daar gewoon een wereldwijde ETF te kopen zoals VWRL of IWDA? Dat mixfonds is relatief duur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:29:
[...]

Jup, een heel team van marketing mensen zeker ;)
Noem het wat je wil. Het is enkel ter illustratie van wat @Rukapul schreef over die fantastische besloten groep die 15x zoveel picks per maand weet te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Dus jij huurt ook je huis, auto, wasmachine, etc? Dat is wat de PE partijen doen. Deze assets verkopen en dan terughuren. Dit terwijl je deze assets kan financieren tegen minder dan 2% rente. De huur van commercieel vastgoed is tegen 10% van de waarde. Daar zit natuurlijk ook onderhoud enzo bij, maar toch.

Het is gunstig om winkels in je buurt te hebben, waar je lopend/fietsend heen kan. Parkeertarieven is alleen een probleem voor mensen die buiten de stad wonen. Je ziet daarom dat bouwmarkten van in de stad naar grote industrie terreinen weer terug naar de stad aan het komen zijn.

Als een Hema voor een pand in eigendom in de stad maar 2-5k kwijt is ipv 10k, wat ook nog jaarlijks stijgt, dan kan het met veel minder omzet overleven. Dan kan je wel als PE partij het vastgoed verkopen en terughuren en het vastgoed cashen. Dat is echt niet in het voordeel van de klanten van Hema, die veelal in de buurt wonen. PE verkoopt moet alleen assets, ze stoppen de werkmaatschappijen ook vol schulden, die ze als moedermaatschappij lenen tegen woekerrentes, waardoor effectief geen winst en dus belasting overblijft in Nederland. Elke tegenslag stuurt de werkmaatschappij naar faillissement. Er is daarmee in de financiële wereld wel geld geoptimaliseerd, maar wel ten koste van de reële economie.

Online is leuk en aardig. Maar voor producten onder de 10 euro is de distributie gewoon veel duurder dan een winkel.
Als ik een afbetaald huis had, had ik deze inderdaad gelijk verkocht en was ik gaan huren. Dan kan ik het kapitaal anders gebruiken en zit het niet vast in stenen. Wel bezit ik bijvoorbeeld geen films en muziek meer, maar huur ik dit maandelijks via streamingdiensten. Overigens kan commercieel vastgoed echt niet tegen 2% gefinancierd worden, dit ligt echt wel een stuk hoger. Ongeveer x2 voor 10 jaar vast.

PE verkoopt ook echt niet alleen assets, maar doet bijvoorbeeld ook veel consolidatie van kleinere bedrijven naar 1 grotere speler of doet bolt-on acquisities om een portfoliobedrijf te groeien. Grote concurrent van de Hema, Action wordt met steun van PE immers ook tot groeien aangezet. Volledig afhankelijk van hoe waarde gecreëerd kan worden. Je beeld van woekerrentes, verkopen en de het schade van de reële economie staat dan ook ver af van de werkelijkheid. Het is eerder het beeld wat structureel belicht wordt in de media, maar het 'roofkapitalisten' labeltje is slechts zelden terecht. Als je als een Hema niet je huur en aflossing kan betalen, dan is alsnog je operationele model slecht. Dan is de maatschappij beter af met hun failliet en de werknemers op plekken waar ze wel waarde toevoegen.

Winkels om je heen hebben is inderdaad handig, maar dat hoort te ontstaan uit vraag en dienen niet behouden te worden om de traditionele winkelstraat te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Zr40 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Niet de goedkoopste beurs inderdaad, maar bij IB lijkt het nog wel mee te vallen? Ik zie kosten van rond de 5 AUD per order, dat is rond 3 EUR.

Je zou het aandeel ook in Frankfurt kunnen kopen, maar dat is zelfs duurder. :P 4,45 EUR.
Ik koop normaal via de Rabobank (ook niet de goedkoopste), maar daar kon ik ze niet eens afschaffen. Ik heb ook een account bij DeGiro, en daar was het 10 euro kosten. Maar staat me ook wat tegen om net na een rally van 50% in een week te gaan instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
RocketKoen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:10:
[...]
Bij welke broker heb je die aandelen Shell?
Is het niet een idee om daar gewoon een wereldwijde ETF te kopen zoals VWRL of IWDA? Dat mixfonds is relatief duur.
Momenteel bij Bux, zou eventueel VWRL kunnen kopen via Trading212, daar heb ik ook een account. Dat mixfonds is met 0,6% inderdaad wel aan de dure kant, daarnaast betaal je ook een deel aankoopkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:35:
[...]

De overheid moet alleen optreden als het algemeen belang in gevaar komt. Dit hebben ze gedaan door de banken in 2008 te ondersteunen. Ik hoop niet dat de HEMA failliet gaat, maar mocht dat zo zijn dan is het helaas niet anders. Je kan niet geld in een onderneming blijven steken als deze jaar na jaar verliezen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Amens schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Momenteel bij Bux, zou eventueel VWRL kunnen kopen via Trading212, daar heb ik ook een account. Dat mixfonds is met 0,6% inderdaad wel aan de dure kant, daarnaast betaal je ook een deel aankoopkosten.
Je weet dat al je aandelen bij BUXX ZERO uitgeleend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
phantom09 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Verklaar je nader? Hier heb ik niets over kunnen lezen namelijk. Welk risico loop ik hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
phantom09 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Al even ingelezen, het schijnt redelijk normaal te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Amens schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:16:
[...]

Al even ingelezen, het schijnt redelijk normaal te zijn?
Degiro doet het ook in ieder geval.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Degiro doet het ook in ieder geval.
Ja en nee. Als je een custody account neemt bij DeGiro, dan worden je aandelen niet uigeleend.
Neem je een andere vorm bij DeGiro, dan worden je aandelen ook uitgeleend.

Mocht de lener (vaak een grote partij waarvan de kans dat deze failliet gaat extreem klein is) failliet gaan, dan is DeGiro aansprakelijk voor het verlies. Als DeGiro dit ook niet kan terug betalen, dan wordt jij schuldeiser.
De belastingdienst staat op plaats 1, daarna de bedrijven en als klant komt jij als 3e aan de beurt.
Mocht dit gebeuren, dan blijft er weinig tot niks voor jou over.

De lener moet vaak een garantstelling van ik dacht 105-110% tegenover stellen als borg.

Wil je dus geen risico lopen, kies dan een vorm waarbij je aandelen niet worden uitgeleend.
Of een vorm waarbij als extra zekerheid je beleggingen worden verzekerd. Echter ook hier is de kans dat de verzekeraar failliet kan gaan. Lynx bied dit o.a. aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Amens schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:55:
[...]

Verklaar je nader? Hier heb ik niets over kunnen lezen namelijk. Welk risico loop ik hiermee?
Het uitlenen van effecten doen ze wel.
Het risico is dat als degenen die jouw effecten leent en verkoopt aan iemand anders, deze niet meer terug kan kopen, als BUX dan ook in financieel zwaar weer komt of zelfs failliet gaat, dan kan het zijn dat je je effect(en) kwijt raakt.
Je houdt wel altijd een vordering op BUX en ze beweren zelf dat ze minimaal 100% onderpand hebben/eisen, maar dit kan onvoldoende zijn zoals sommigen al eens eerder hadden aangegeven in dit topic.
DeGiro had als het goed is ook meer dan 100% aan onderpand om het risico verder te verkleinen.

Oh dit was hierboven al uitgelegd :)

Overigens doet Trading212 niet aan uitlenen dus dat zou in dat opzicht al beter zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 06-06-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Amens schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:55:
[...]

Hier een uitgebreid antwoord:

https://www.finner.nl/nie...ico-van-securties-lending

En nog 1:

https://www.paulvanderkwa...len-uitlenen-niet-eng-is/

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 06-06-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:48
Daarop inhakende. Als aandelen zijn uitgeleend en de lenende partij en de broker gaan failliet, heb je dan niet nog steeds het vangnet dat de broker niet de aandelen bevat? Ik heb hier in ieder geval vaker gelezen dat in het geval van DeGiro je zaken doet met partij A (DeGiro dus), maar alle aandelen in beheer zijn van partij B. En als partij A (DeGiro) failliet gaat dat dat dan geen gevolgen heeft voor partij B en via die weg de aandelen wel nog steeds van jouw zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@RobertMe Degene die jouw aandelen lenen, die verkopen ze meestal (short-selling)
Wat je in de praktijk hebt is een vordering op je broker, die dan weer een vordering heeft op de shortseller.
Kunnen beide partijen niet aan hun verplichtingen voldoen heb je een probleem; je kunt je hele inleg kwijtraken.
Dat je aandelen - als deze niet worden uitgeleend - gestald worden bij een andere partij lijkt in deze niet uit te maken en gaat dus ook geen bescherming bieden.

Dit lijkt heel heftig maar in de praktijk zou het risico echt ontzettend klein moeten zijn ( zeggen ze :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wat je mist bij de brokers die je aandelen (ongevraagd) uitlenen is eigenlijk vooral dat de broken de premie in eigen zak steekt.
Degene die ze leent betaalt namelijk wel een premie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dat is dan ook het verdienmodel om het beleggen goedkoper ( DeGiro ) of zelfs gedeeltelijk gratis te maken ( Bux 0 ) voor de klant.
Maar ook bij brokers waarbij je wel zelf de opbrengst krijgt, krijg je ook niet alles maar doorgaans slechts de helft van de winst.
En natuurlijk niet te vergeten; diegene die jouw aandelen leent hoopt erop dat de koers gaat dalen, het tegenovergestelde van wat jij graag wilt.
Hier kun je ook consequent tegen zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door JohanNL op 07-06-2020 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:40

Brons

Fail!

Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Het geld wat uit de onderneming is getrokken is niet verdwenen. Dat kan gebruikt worden om ergens anders nuttig te alloceren. HEMA is geen liefdadigheidsinstelling voor de werknemers of een nutsbedrijf zodat jij je goedkope meuk kan kopen.

Als de winkels niet eens genoeg opleveren om de huur betalen heeft het geen bestaansrecht.

Laat de boel maar kapot gaan. Als het HEMA concept zo nuttig voor de economie is kan altijd iemand het failliete bedrijf nieuw leven inblazen of iets nieuws beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Brons schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:34:
[...]

Het geld wat uit de onderneming is getrokken is niet verdwenen. Dat kan gebruikt worden om ergens anders nuttig te alloceren. HEMA is geen liefdadigheidsinstelling voor de werknemers of een nutsbedrijf zodat jij je goedkope meuk kan kopen.

Als de winkels niet eens genoeg opleveren om de huur betalen heeft het geen bestaansrecht.

Laat de boel maar kapot gaan. Als het HEMA concept zo nuttig voor de economie is kan altijd iemand het failliete bedrijf nieuw leven inblazen of iets nieuws beginnen.
Oh waar is dat heen dan? Dus de Hema. heeft volgens jou voor 1.5 miljard aan zakgeld op de balans gehad door alle vastgoed te verkopen.
Dat staat echt niet op de balans, maar die slimme PE clubs hebben zichzelf rijkelijk beloond omdat ze dat zo goed hadden gedaan.
Anders had de Hema ook niet mega hoge schulden hoeven aan gaan als je 1.5 miljard in cash hebt?
Tuurlijk heeft elk verhaal meerdere invalshoeken zullen we maar zeggen.
Maar het enige waar een PE club goed voor is, is voor de PE club zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:59
@Amens ik zou bij CB alleen kiezen voor fondsbeleggen met het wereldwijde aandelen fonds. Dat mix fonds is duurder en beleggen in staatsobligaties levert te weinig op (of zelfs negatief rendement). Als je je risico wil verlagen kun je beter het geld dat je niet kan missen op spaarrekening of deposito zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Pistachenootje Fondsbeleggen bedoel je, daar heb je het aandelenfonds.
Bij gemaksbeleggen heb je enkel die ( dure ) mixfondsen en inderdaad de obligatiefondsen zijn ook niet interessant door de lage rentestanden voor de LT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vandaag een account geopend bij Tastyworks. Alle Amerikaanse ETFs kunnen kopen zonder opties en zonder transactiekosten lijkt me interessant. Ben benieuwd.

@JohanNL inderdaad die bedoelde ik. Gewijzigd.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 07-06-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:09:
Vandaag een account geopend bij Tastyworks. Alle Amerikaanse ETFs kunnen kopen zonder transactiekosten lijkt me interessant. Ben benieuwd.
Dat ziet er zeker interessant uit en geven ze hier nou een soort van $250 cadeau? https://info.tastyworks.com/challenge
Lijkt mij een leuke actie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:18:
[...]
Dat ziet er zeker interessant uit en geven ze hier nou een soort van $250 cadeau? https://info.tastyworks.com/challenge
Da's jammer. Die actie heb ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Da's jammer. Die actie heb ik gemist.
Als bestaande gebruiker kun je er ook aan meedoen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:22:
[...]

Als bestaande gebruiker kun je er ook aan meedoen volgens mij.
Ja lees ik nu ook. Mooi.
https://challenge.tastywo...ampaign=trading_challenge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:18:
Lees wel even de voorwaarden. Eventuele winst is alleen voor U.S. residents... Je doet dus alsnog voor spek en bonen mee. Zie https://s3.amazonaws.com/...07c76800844.1591513732461

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor wie ook een account wil openen bij Tastyworks: Let even op dat je veel goedkoper geld kunt overmaken met Transferwise en Currencyfair. Ik moet het nog uitzoeken. @flipjevandejam weet er meer van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:25
Brons schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:34:
[...]

Raar verhaal dit. Geld dat in de Hema zat En dat ze zelf hebben opgebouwd door vastgoed te kopen om zo goedkoper hun eigen winkels te exploiteren is er door de PE-club uitgetrokken, uitgekeerd ten goede van zichzelf om vervolgens de Hema te overladen met schulden en hoge doorlopende kostenposten. Niks daarvan is ten goede van de Hema gegaan

En je laatste alinea is natuurlijk precies waar Boekhoorn op afstevent om zo schuldenvrij een doorstart te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
Pistachenootje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 02:23:
@Amens ik zou bij CB alleen kiezen voor fondsbeleggen met het wereldwijde aandelen fonds. Dat mix fonds is duurder en beleggen in staatsobligaties levert te weinig op (of zelfs negatief rendement). Als je je risico wil verlagen kun je beter het geld dat je niet kan missen op spaarrekening of deposito zetten.
Dat is het, ik hoef het niet op een spaarrekening hebben want ik kan het missen. Wellicht ga ik toch maar even kijken naar VWRL, lijkt ook wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Als net gestarte zzp'er ben ik van plan om bij De Giro een lijfrenterekening (pensioenrekening) te openen en daar zelf jaarlijks mijn jaarruimte in te stoppen. Voordelen lijken mij:
- zelfstandig beleggen
- vrijgesteld van box 3
- hogere aftrek nu dan belastingtarief bij uitkeren

Maar wat zijn de nadelen? Behalve dat je er pas op pensioenleeftijd bij kan?

Ik las een artikel dat je beter van dividend kan gaan leven maar die volgde ik niet helemaal.

En hoeveel draag je af aan de partij die mij vanaf pensioen gaat uitbetalen? En beleggen die nog verder voor je met het geld wat in de pot blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
Heeft iemand VWRL aandelen via Trading212? Ik zie dat ze alleen aanbieden via de London Stock Exchange, in GBP. Is er geen EUR versie bij Trading212?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 18:48
Pistachenootje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:09:
Vandaag een account geopend bij Tastyworks. Alle Amerikaanse ETFs kunnen kopen zonder opties en zonder transactiekosten lijkt me interessant. Ben benieuwd.

@JohanNL inderdaad die bedoelde ik. Gewijzigd.
Pistachenootje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:26:
Voor wie ook een account wil openen bij Tastyworks: Let even op dat je veel goedkoper geld kunt overmaken met Transferwise en Currencyfair. Ik moet het nog uitzoeken. @flipjevandejam weet er meer van.
Dit is een beetje vreemd

in Januari stuur je mij een bericht waarin je uitlegt dat je al bij tasty works aan het beleggen bent en hoe je dit precies kan doen (met een referral link er in... zodat jij en ik er beide voordeel van hebben)

zou naar mijn mening netjes zijn als je gewoon aangeeft dat je al via hun belegt en dat je graag wil dat meer mensen dat (via jouw referral link) gaan doen

[ Voor 18% gewijzigd door helloitsme op 07-06-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
flyguy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:19:
[...]

Als ik een afbetaald huis had, had ik deze inderdaad gelijk verkocht en was ik gaan huren. Dan kan ik het kapitaal anders gebruiken en zit het niet vast in stenen. Wel bezit ik bijvoorbeeld geen films en muziek meer, maar huur ik dit maandelijks via streamingdiensten. Overigens kan commercieel vastgoed echt niet tegen 2% gefinancierd worden, dit ligt echt wel een stuk hoger. Ongeveer x2 voor 10 jaar vast.

PE verkoopt ook echt niet alleen assets, maar doet bijvoorbeeld ook veel consolidatie van kleinere bedrijven naar 1 grotere speler of doet bolt-on acquisities om een portfoliobedrijf te groeien. Grote concurrent van de Hema, Action wordt met steun van PE immers ook tot groeien aangezet. Volledig afhankelijk van hoe waarde gecreëerd kan worden. Je beeld van woekerrentes, verkopen en de het schade van de reële economie staat dan ook ver af van de werkelijkheid. Het is eerder het beeld wat structureel belicht wordt in de media, maar het 'roofkapitalisten' labeltje is slechts zelden terecht. Als je als een Hema niet je huur en aflossing kan betalen, dan is alsnog je operationele model slecht. Dan is de maatschappij beter af met hun failliet en de werknemers op plekken waar ze wel waarde toevoegen.

Winkels om je heen hebben is inderdaad handig, maar dat hoort te ontstaan uit vraag en dienen niet behouden te worden om de traditionele winkelstraat te beschermen.
Huren kost je 4-6% van de woningwaarde, een nieuwe hypotheek nemen op je stenen, waardoor je ook geld vrij maakt tegen 2% van de lening.

Over rente voor Hema, probeer maar eens een vastgoed obligatie te vinden die meer dan 2% rente betaalt. Dat MKB die rentes niet krijgt dat klopt, maar grote bedrijven krijgen kapitaal bij een pakje boter.

Ik zeg ook nergens dat de overheid nu Hema moet redden, juist niet, laat maar failliet gaan. Ik vind alleen dat de overheid de BV Nederland moet beschermen tegen buitenlandse roof PE. Als het binnenlandse PE is die het geld weer gebruiken om te investeren in beter renderende binnenlandse economische activiteiten, ben ik wel voorstander.
Zoals hierboven genoemd is, assets verkopen en terughuren en het cash dat het oplevert uit de werkmaatschappij trekken is not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 07:57
Hertog_Martin schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:47:
Voordelen lijken mij:
- zelfstandig beleggen
- vrijgesteld van box 3
Het grootste voordeel is dat je bruto inleg rendeert. Dat levert veel op.
En hoeveel draag je af aan de partij die mij vanaf pensioen gaat uitbetalen? En beleggen die nog verder voor je met het geld wat in de pot blijft?
Zoals DeGiro zelf zegt: Op uw pensioenleeftijd koopt u met het eindkapitaal een inkomen bij een aanbieder naar keuze.

Die aanbieders kan je te zijner tijd vergelijken. Zo staan in de Geld Gids van de Consumentenbond tabellen met aanbieders. Wat zij aanbieden hangt af van de rente standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Als net gestarte zzp'er ben ik van plan om bij De Giro een lijfrenterekening (pensioenrekening) te openen en daar zelf jaarlijks mijn jaarruimte in te stoppen. Voordelen lijken mij:
- zelfstandig beleggen
- vrijgesteld van box 3

Maar wat zijn de nadelen? Behalve dat je er pas op pensioenleeftijd bij kan?

Ik las een artikel dat je beter van dividend kan gaan leven maar die volgde ik niet helemaal.

Een ander voordeel is dat je lijfrente niet in beslag kan worden genomen als je failliet bent verklaart:

https://www.financieelact...faillissement-en-bijstand

Bij beleggen gaat het naar mijn mening om het totale rendement. Dus koerstijging + eventuele dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:54
Een ander voordeel is dat bij vroegtijdig overlijden het geld naar je nabestaanden gaat en niet in de pot van een pensioenfonds achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Dus alleen maar voordelen? :)

Deze blog doelde ik op overigens, volg z'n verhaal dus niet helemaal en wellicht gaat het zelfs over iets anders maar het prikkelde mij om even te checken of ik niet bepaalde nadelen en/of betere alternatieven over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

3DDude schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:44:
[...]

Oh waar is dat heen dan? Dus de Hema. heeft volgens jou voor 1.5 miljard aan zakgeld op de balans gehad door alle vastgoed te verkopen.
Dat staat echt niet op de balans, maar die slimme PE clubs hebben zichzelf rijkelijk beloond omdat ze dat zo goed hadden gedaan.
Anders had de Hema ook niet mega hoge schulden hoeven aan gaan als je 1.5 miljard in cash hebt?
Tuurlijk heeft elk verhaal meerdere invalshoeken zullen we maar zeggen.
Maar het enige waar een PE club goed voor is, is voor de PE club zelf.
Het geld is naar de PE gegaan. Die hebben daar weer andere dingen mee gedaan of teruggegeven aan haar investeerders. Dat geld is dus niet weg. Welke toegevoegde waarde heeft een boel spaargeld of bezittingen voor de HEMA behalve dat het een slecht renderende winkel zonder bestaansrecht in leven blijft houden?
Blik1984 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:27:
[...]

Raar verhaal dit. Geld dat in de Hema zat En dat ze zelf hebben opgebouwd door vastgoed te kopen om zo goedkoper hun eigen winkels te exploiteren is er door de PE-club uitgetrokken, uitgekeerd ten goede van zichzelf om vervolgens de Hema te overladen met schulden en hoge doorlopende kostenposten. Niks daarvan is ten goede van de Hema gegaan

En je laatste alinea is natuurlijk precies waar Boekhoorn op afstevent om zo schuldenvrij een doorstart te kunnen maken.
Mooi dat het in het verleden een keer opgebouwd is. Iets met resultaten uit het verleden. Omdat iets in het verleden ooit een keer een succes was hoeft in de toekomst geen succes te zijn.

Wat was het alternatief geweest? Een paar jaar interen op het kapitaal en dan alsnog failliet gaan? Is dat zoveel beter?
Z___Z schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Ik zeg ook nergens dat de overheid nu Hema moet redden, juist niet, laat maar failliet gaan. Ik vind alleen dat de overheid de BV Nederland moet beschermen tegen buitenlandse roof PE. Als het binnenlandse PE is die het geld weer gebruiken om te investeren in beter renderende binnenlandse economische activiteiten, ben ik wel voorstander.
Zoals hierboven genoemd is, assets verkopen en terughuren en het cash dat het oplevert uit de werkmaatschappij trekken is not done.
Eigenlijk zeg je dat eigenaren niet zelf mogen beslissen wat ze mogen doen met hun geld. De overheid laten bepalen hoe de kapitaalallocatie gaat. Klinkt als een goed plan en trekt vast heel veel buitenlandse investeerders aan. 8)7

Ik kan je nog enigszins volgen als je het over strategische bedrijven hebt. Energie bijvoorbeeld. Maar we hebben het hier over een generieke winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Het alternatief is dat Hema weinig vreemd kapitaal heeft en daarmee met de bestaande winkels een gezonde winst houdt. Rendement op eigen vermogen is dan misschien laag, maar je hebt wel een veel robuuster bedrijf. Het koopt tijd in slechtere tijden om te kunnen nadenken over de toekomst. Bijvoorbeeld het investeren in e-commerce en OMNI channel oplossingen. In de huidige vorm hoop ik niet dat de overheid Hema gaat helpen. Dan is het failliet gaan en laten doorstarten een betere oplossing, die ons belastingbetaler geen geld kost.

Nederland beschermt al wel degelijk enigszins haar eigen bedrijven tegen buitenlandse overnames. Daarom zijn AEX bedrijven veelal lager gewaardeerd dan S&P500 bedrijven. Je hebt niet de koersbonus voor de kans op overname.

De Nederlandse overheid moet doen wat goed is voor de Nederlandse bevolking. Een onderdeel daarvan is het aantrekken van buitenlandse investeerders, maar ook het aantrekkelijk houden van het wonen in Nederland. Als alle generieke retailers als Hema, Blokker, Kruidvat etc failliet gaan en er alleen Amazon overblijft, is dat IMHO niet goed voor de leefbaarheid van Nederland.
Ik ben in principe geen voorstander van protectionisme, maar het behoud van diversiteit in de winkelstraat is IMHO net zo belangrijk als het behoud van controle over de energievoorziening in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Amens schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:51:
Heeft iemand VWRL aandelen via Trading212? Ik zie dat ze alleen aanbieden via de London Stock Exchange, in GBP. Is er geen EUR versie bij Trading212?
Denk het niet, echter kun je dit wel aankopen met je euro's zonder omwisselkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
Z___Z schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Voor Nederland zou extra beschermingsconstructies opwerpen juist enorm contraproductief zijn, want Nederland bezit een stuk meer van het buitenland dan andersom. Er wordt nu al op grote schaal misbruik gemaakt van Nederlandse constructies waardoor bestuurders oneigenlijke macht hebben tov de aandeelhouders en door grootaandeelhouders tov van de kleinere. Denk aan de Agnelli's die Exor hier hebben gestald zodat ze meer zeggenschap hebben tov het eigenlijke bezit of Berlusconi dat Mediaset naar Nederland probeert te trekken, maar wat gelukkig voorlopig nog door Bollore via Vivendi wordt tegengehouden.

Assets wegdoen en terughuren of schulden erop gooien en vervolgens eruit halen is niet not done; het is best practice. Daarom doet niet alleen PE dit, maar elke fatsoenlijk bedrijf. Toen United Technologies zichzelf opsplitste in drie delen, laden ze de lift- en A/C-divisie ook vol met schulden en boekte dit terug naar de remain-holding. Nu straks Liberty Global hun Britse tak samenvoegen met O3 van Telefonica, laden ze ook de JV met schuld vol en wordt dit teruggeboekt naar beide moeders. Als Pfizer over enkele maanden hun generieke drugdivisie samenvoegt met Mylan, krijgt de nieuwe holding ook een verse lading miljardenschuld en wordt dit teruggeboekt naar Pfizer-remain. Nogmaals, het is niet not done, het is hoe corporate finance hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Brons schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:55:
[...]

Het geld is naar de PE gegaan. Die hebben daar weer andere dingen mee gedaan of teruggegeven aan haar investeerders. Dat geld is dus niet weg. Welke toegevoegde waarde heeft een boel spaargeld of bezittingen voor de HEMA behalve dat het een slecht renderende winkel zonder bestaansrecht in leven blijft houden?

[...]

Mooi dat het in het verleden een keer opgebouwd is. Iets met resultaten uit het verleden. Omdat iets in het verleden ooit een keer een succes was hoeft in de toekomst geen succes te zijn.

Wat was het alternatief geweest? Een paar jaar interen op het kapitaal en dan alsnog failliet gaan? Is dat zoveel beter?

[...]

Eigenlijk zeg je dat eigenaren niet zelf mogen beslissen wat ze mogen doen met hun geld. De overheid laten bepalen hoe de kapitaalallocatie gaat. Klinkt als een goed plan en trekt vast heel veel buitenlandse investeerders aan. 8)7

Ik kan je nog enigszins volgen als je het over strategische bedrijven hebt. Energie bijvoorbeeld. Maar we hebben het hier over een generieke winkel.
Zolang we (de belastingbetaler) ze maar niet redden vind ik het best.
Dat is natuurlijk wat boekhoorn wil, die kan wel pokeren en hoopt dat de overheid bijspringt.
Dat zo'n PE club de centen eruit trekt dat heeft een grote bijdrage aan het probleem.

Het verhaal is gewoon simpel

PE club verkoopt vastgoed
Hema moet winkels terug huren
PE maakt zakgeld naar zichzelf over
Investeert 0 euro in de Hema terug.

Oftewel Hema heeft nu geen vastgoed meer en hoge kosten.
Dat jij daar dan van maakt dat Hema nooit goed heeft gedraaid en beter winstgevend moet worden.
Daar kan ik me deels in vinden; maar het had wel handig geweest als die PE hierboven dat dan deels had gefinancieerd; investeren om de hema beter te maken; Ze hebben alleen eigenbelang en we verkopen de tent toch door dan is het niet meer ons probleem.
Lekker zo'n club; dan krijg je overal lege winkelstraten op deze manier... :?

Gevolg nu hebben we een pokeraar die ook zijn eigen centen er niet in wil stoppen (hij is niet gek die boekhoorn)
en komt door die hoge lasten een failiette Hema sneller in zicht.
Die andere schuldeisers willen wel delen kwijtschelden; maar dan een belang in de Hema (wil boekhoorn niet natuurlijik) want dat belang/ aandelen kunnen ze proberen door te verkopen en er nog iets van de schuld terug mee zien te halen.

Word nog mooier als je weet dat een pensioenfonds geld aan zo'n PE club geeft om geld te investeren :P

De voorbeelden die je hierboven geeft gaat er daar ook iemand met de centen vandoor of boeken ze het over naar de eigen holding / moedermaatschappij? Dat is nogal een verschil he, die kunnen daarmee dan weer investeringen doen e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 07-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
In sommige gevallen worden er investeringen van gedaan/schulden afgelost, in andere gevallen gaat het uit de holding terug naar de aandeelhouders via buybacks of een speciaal dividend. En dat is niet met de centen er vandoor gaan, het is simpel kapitaaldistributie, zodat het efficiënter benut wordt.

Het kapitaal was al van de eigenaar, ongeacht in of het in het bedrijf zat of op zijn bankrekening staat.

[ Voor 39% gewijzigd door flyguy op 07-06-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Zal ook even een nadeel noemen dan :) Je bent je geld tot pensioenleeftijd kwijt (anders een extra hoge belastingaanslag) en kunt het niet meer gebruiken voor andere investeringen. Als je in plaats van je jaarruimte de fiscale oudedagsreserve gebruikt heb je ook belastingkorting maar houd je nog wel de beschikking over je vermogen.

Wat wijsheid is hangt van veel factoren af. Kom je boven de vrijstelling uit in Box 3? Voorzie je het geld voor je pensioen nodig te hebben? Wat is je belastingpercentage nu en wat tijdens je pensioen? Etc... Ik ben aardig thuis financiële zaken maar dit is de enige financiële kwestie waar ik een adviseur voor zou inschakelen omdat het zo complex is.

[ Voor 19% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 07-06-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@MoshiMoshi84 Niet per se tot pensioenleeftijd hoor. Je kan ook kiezen om de uitkering eerder in te laten gaan. Enige vereiste is dat het in dat geval minimaal doorloopt tot 20 jaar na AOW-datum.

En nog sneller opnemen kan ook. Dat heet afkoop (belastingterm) en kost 20% extra, en je betaalt inkomstenbelasting in één keer (ten opzichte van verspreid over de uitkeringsperiode zonder afkoopsituatie). Ik zou het nooit aanraden, maar de mogelijkheid bestaat voor als het echt, echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:51:
Dit is een beetje vreemd

in Januari stuur je mij een bericht waarin je uitlegt dat je al bij tasty works aan het beleggen bent en hoe je dit precies kan doen (met een referral link er in... zodat jij en ik er beide voordeel van hebben)

zou naar mijn mening netjes zijn als je gewoon aangeeft dat je al via hun belegt en dat je graag wil dat meer mensen dat (via jouw referral link) gaan doen
Je haalt me waarschijnlijk door de war met Flipjevandejam. Ik heb pas vandaag een account geopend. Je zal van mij zeker geen referral link hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 18:48
Pistachenootje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:11:
[...]

Je haalt me waarschijnlijk door de war met Flipjevandejam. Ik heb pas vandaag een account geopend. Je zal van mij zeker geen referral link hebben gehad.
Excuses, je hebt gelijk, Ik heb je inderdaad verwisselt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:25
Brons schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:55:
[...]

[...]

[...]

Het wordt wel vrij lastig om je als winkel aan te passen aan nieuwe omstandigheden als je eigenaar al het geld eruit trekt. Je moet kunnen investeren. Dat geld was er gewoon, maar PE heeft ervoor gezorgd dat dat overal terecht is gekomen behalve bij de Hema zelf. Dat is een beetje als als tech-bedrijf alle duurbetaalde developers eruit gooien en er niet geschoold personeel voor in de plaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07

LankHoar

Langharig tuig

Ik had al eerder een gedegen inestment plan willen maken, echter door corona in de familie kwam dat er even niet van. Enfin, komende woensdag heb ik op aanraden uit dit topic een afspraak staan met mijn accountant om e.e.a. door te nemen. Hier mijn vragenlijstje, zien jullie iets ontbreken?
  • Investments in CZ are tax free after 3 years: does that mean that if I put in money each month, 3 years after my last deposit I will be eligible for the tax exemption?
  • If I transfer my investments to the same broker in another EU country, what does this do for the tax? And when transferring to a non-EU country?
  • If I sell with loss, what does this mean for taxes? E.g. I put in 100K CZK and take out 50K what does that do for taxes I need to pay?
  • Is there a difference in investing with pre-tax income versus that what's already on my personal bank account?
  • Can I buy real estate (e.g. a garage) for rental with pre-taxed income?
  • What's the amount of tax on rental income?
Indien het allemaal positief is, ga ik een aantal ETFs selecteren bij degiro.cz en beginnen met maandelijks beleggen. Daarnaast een spaarpotje aanleggen om een garagebox van te kopen voor de verhuur :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Z___Z schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:16:
Het alternatief is dat Hema weinig vreemd kapitaal heeft en daarmee met de bestaande winkels een gezonde winst houdt. Rendement op eigen vermogen is dan misschien laag, maar je hebt wel een veel robuuster bedrijf. Het koopt tijd in slechtere tijden om te kunnen nadenken over de toekomst. Bijvoorbeeld het investeren in e-commerce en OMNI channel oplossingen. In de huidige vorm hoop ik niet dat de overheid Hema gaat helpen. Dan is het failliet gaan en laten doorstarten een betere oplossing, die ons belastingbetaler geen geld kost.

Nederland beschermt al wel degelijk enigszins haar eigen bedrijven tegen buitenlandse overnames. Daarom zijn AEX bedrijven veelal lager gewaardeerd dan S&P500 bedrijven. Je hebt niet de koersbonus voor de kans op overname.

De Nederlandse overheid moet doen wat goed is voor de Nederlandse bevolking. Een onderdeel daarvan is het aantrekken van buitenlandse investeerders, maar ook het aantrekkelijk houden van het wonen in Nederland. Als alle generieke retailers als Hema, Blokker, Kruidvat etc failliet gaan en er alleen Amazon overblijft, is dat IMHO niet goed voor de leefbaarheid van Nederland.
Ik ben in principe geen voorstander van protectionisme, maar het behoud van diversiteit in de winkelstraat is IMHO net zo belangrijk als het behoud van controle over de energievoorziening in Nederland.
Is 'de winkelstraat' zoals we die nu kennen dan nationaal erfgoed of zo?

Ik heb zelf geen medelijden met (middel)grote ketens.

Als die er uit gaan dan zullen de huurprijzen dalen en komt er misschien ruimte vrij voor de echt kleine commerciële spelers: bakker, slager, café,...

Waarom verzint een gemeente geen coöperatief model waarin de lokale bewoners kunnen investeren in dergelijk commercieel vastgoed voor heel lokale bedrijfjes?

En dat kan net zo goed naast die hele grote spelers als een Ahold, Amazon, Ikea,... Voor de 'gewone aankopen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Mensen ik had een vraagje betreffende een tweede woning kopen.

Ik wil een tweede woning kopen en die verhuren aan mijn moeder.
Ik koop deze zonder hypotheek.

Wat voor constructie zouden jullie mij aanraden?
De woning in een holding steken, of beide woningen prive (mijn prive woning en de tweede woning)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdes schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:35:
Heeft iemand ervaringen onbeperkt beleggen met Revolut metal abonnement?
Ja, bij Revolut Metal moet je eerst veel voorwaarden van derde partijen met wie Revolut samenwerkt om aandelen aan te bieden accepteren, invullen of je een Amerikaans staatsburger bent en je BurgerServiceNummer opnieuw invullen, etc.

En dan bieden ze nu alleen nog aandelen van Amerikaanse beurzen NYSE en Nasdaq aan.
De interface is wel mooi en komt overeen met de rest van Revolut en het is leuk dat je ook met kleine bedragen kunt beleggen zonder hoge transactiekosten. De maximale transactie grootte is sinds Maart 2020 $10,000
Alleen jammer dat je moet wachten totdat de beurzen echt open zijn op werkdagen om 15:30 Nederlandse tijd en je dus geen limietorders kunt plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdes
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik ga een IB-rekening openen voor US aandelen en opties. Welke basisvaluta gebruikt je? Euro of Dollar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:23:
[...]

Ja, bij Revolut Metal moet je eerst veel voorwaarden van derde partijen met wie Revolut samenwerkt om aandelen aan te bieden accepteren, invullen of je een Amerikaans staatsburger bent en je BurgerServiceNummer opnieuw invullen, etc.

En dan bieden ze nu alleen nog aandelen van Amerikaanse beurzen NYSE en Nasdaq aan.
De interface is wel mooi en komt overeen met de rest van Revolut en het is leuk dat je ook met kleine bedragen kunt beleggen zonder hoge transactiekosten.
Alleen jammer dat je moet wachten totdat de beurzen echt open zijn op werkdagen om 15:30 Nederlandse tijd en je dus geen limietorders kunt plaatsen.
Behalve als je ook gebruik wilt maken van de andere functionaliteiten van dat Revolut Metal lijkt het me niet echt interessant, zoals @Zr40 eerder al zei:
Zr40 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:53:
Nee, maar ik zie nu al een aantal haken en ogen.
  • Je kan niet in alles beleggen, alleen in een 'growing number of US-listed securities'.
  • Jaarlijkse kosten € 167,88 + 0,01%.
  • Uitsluitend market orders, geen limit orders
  • Max transactiegrootte USD 1000
Ik vind dit geen serieuze partij om mee te gaan beleggen. Zelfs DEGIRO biedt meer mogelijkheden en is veel goedkoper.
Lijkt me duidelijk :)

Als beperkte functionaliteit en/of beperkt aantal in te verhandelen effecten acceptabel is kun je beter beleggen bij Trading212 of desnoods Bux0 waarbij het tot heden nog mogelijk is om volledig gratis te handelen, zonder bewaarloon en/of abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AudiRS3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:13:

De woning in een holding steken, of beide woningen prive (mijn prive woning en de tweede woning)?
Volgens mij is woning privé kopen en verhuren interessanter dan vanuit je bv. Dan is het zakelijk en betaal je winst over je verhuur inkomsten.
Bv opzetten en boekhouding hiervoor kost ook tijd en geld.
Mocht je die al hebben kan je wel het geld lenen uit je bv tegen een marktconforme rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
AudiRS3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:13:

Hou er rekenig mee dat je een reele huur moet vragen waarbij er een minimum huurprijs is en een maximum huurprijs afhankelijk van de status van de woning. verhuren voor een habbekrats mag niet.

In principe heb je 2 keuzes (als de bank dat toestaat).

1. Woning compleet kopen met eigen geld
2. Woning gedeeltelijk kopen met eigen geld en gedeeltelijk een hypotheek
3. Woning compleet kopen met een hypotheek (uitgaande dat de bank dit toe staat).

Stel dat de woning € 250.000,- kost.

Een hypotheek kan je aflsuiten voor circa 0,8% rente 1 jaar vast. Dat kost je € 781,- aan een annuniteiten hypotheek. Per jaar dus 12 x € 781-= € 9372,-

Je € 250.000,- kan je gaan beleggen. Theoretisch behaal je bruto op lange termijn 6-7%.
Dus tussen de € 15.000 en € 17.500,-
Daarover moet je nog VRH betalen van 1,2% en dat is € 3.000,-
Netto zit je dan op circa € 12.000,- en € 14.500,- winst.

Trek daar je hyptoheek vanaf dan hou je tussen de € 2672 en € 5128,- winst aan over.

Daarnaast moet je nog VRH betalen over je woning. Dit zal elk jaar hoger worden gezien je steeds meer aflost en de woning steeds meer waard wordt. Hoeveel dit is weet ik niet.

Na 30 jaar is het huis afbetaald en van jou

Voordeel is dus:

1. De woning stijgt in waarde
2. Je vermogen stijgt in waarde
3. Je huur inkomsten wordt elk jaar hoger dus je vermogen stijgt elk jaar harder in waarde.

Je kan de woning in je eigen vermogen houden, maar dan moet je hierover VRH betalen.
Als je het in een b.v. zet dan niet. Echter moet je dacht ik wel inkomsten belasting betalen. Als je geld uit je B.V. haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:51:
[...]

Hou er rekenig mee dat je een reele huur moet vragen waarbij er een minimum huurprijs is en een maximum huurprijs afhankelijk van de status van de woning. verhuren voor een habbekrats mag niet.

In principe heb je 2 keuzes (als de bank dat toestaat).

1. Woning compleet kopen met eigen geld
2. Woning gedeeltelijk kopen met eigen geld en gedeeltelijk een hypotheek
3. Woning compleet kopen met een hypotheek (uitgaande dat de bank dit toe staat).

Stel dat de woning € 250.000,- kost.

Een hypotheek kan je aflsuiten voor circa 0,8% rente 1 jaar vast. Dat kost je € 781,- aan een annuniteiten hypotheek. Per jaar dus 12 x € 781-= € 9372,-

Je € 250.000,- kan je gaan beleggen. Theoretisch behaal je bruto op lange termijn 6-7%.
Dus tussen de € 15.000 en € 17.500,-
Daarover moet je nog VRH betalen van 1,2% en dat is € 3.000,-
Netto zit je dan op circa € 12.000,- en € 14.500,- winst.

Trek daar je hyptoheek vanaf dan hou je tussen de € 2672 en € 5128,- winst aan over.

Daarnaast moet je nog VRH betalen over je woning. Dit zal elk jaar hoger worden gezien je steeds meer aflost en de woning steeds meer waard wordt. Hoeveel dit is weet ik niet.

Voordeel is dus:

3. Je huur inkomsten wordt elk jaar hoger dus je vermogen stijgt elk jaar harder in waarde.

Je kan de woning in je eigen vermogen houden, maar dan moet je hierover VRH betalen.
Als je het in een b.v. zet dan niet. Echter moet je dacht ik wel inkomsten belasting betalen. Als je geld uit je B.V. haalt.
Woning in BV betekent wel dat je kosten zoals OZB en onderhoud van de bedrijfswinst mag aftrekken. Echter betekent dit ook dat je winst belasting betaalt over waarde vermeerdering van het pand en ook inkomsten van de huur.

Er zijn overigens aparte topics hiervoor, bijvoorbeeld: Financiële onafhankelijkheid - Deel 4
Vastgoed als investering

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 07-06-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:51:
[...]

Voordeel is dus:

1. Ja, de woning zal over lange termijn waarschijnlijk in waarde stijgen, maar er kunnen soms ook fluctuaties zijn die prijzen tijdelijk naar beneden kunnen brengen zoals in 2014 gebeurde. En de onderhoudskosten voor het huis zullen variabel zijn om een hoge woning waarde te behouden.

2. Ja, op papier stijgt je vermogen zodra de WOZ waarde van je woning hoger wordt. Toch willen veel mensen weleens bezwaar maken tegen hoge WOZ waarderingen, omdat ze meer belasting moeten betalingen over het vermogen.

3. Ja, maar de huurinkomsten kunnen elk jaar alleen hoger worden, als je iemand hebt die de hogere huur kan en wil blijven betalen. Dus zolang het iemand is die je op lange termijn kan vertrouwen, dan ja, dan kan de huur elk jaar blijven stijgen.

Maar er zijn ook erg veel huurders die niet meer kunnen betalen dan de huurgrens (in 2020: 737,14 Euro) waarvoor ze huurtoeslag krijgen. De huurgrens is in het verleden weleens een paar jaar hetzelfde gebleven.

Verder zijn huurders vrij om op elk moment 1 maand van te voren de huur op te zeggen.

Huurders in Nederland hebben bovendien erg strikte huurdersbeschermingen, waardoor huurders maandenlang geen enkele cent hoeven te betalen en het jou meer dan 1000 Euro kan kosten voordat er een uitzettingsprocedure is, waarbij ze de woning moeten verlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Blik1984 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Het wordt wel vrij lastig om je als winkel aan te passen aan nieuwe omstandigheden als je eigenaar al het geld eruit trekt. Je moet kunnen investeren. Dat geld was er gewoon, maar PE heeft ervoor gezorgd dat dat overal terecht is gekomen behalve bij de Hema zelf. Dat is een beetje als als tech-bedrijf alle duurbetaalde developers eruit gooien en er niet geschoold personeel voor in de plaats zetten.
Je doet nu alsof de PE's zelf niet weten hoe het werkt. Als er een case was om de HEMA rendabel te maken met een beetje geld dan kunnen ze het geld er zelf in pompen of aantrekken. De case is er waarschijnlijk niet. Alsof we nog een online retailer nodig hebben met goedkope rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:30:
Ik had al eerder een gedegen inestment plan willen maken, echter door corona in de familie kwam dat er even niet van. Enfin, komende woensdag heb ik op aanraden uit dit topic een afspraak staan met mijn accountant om e.e.a. door te nemen. Hier mijn vragenlijstje, zien jullie iets ontbreken?

[list]
• Investments in CZ are tax free after 3 years: does that mean that if I put in money each month, 3 years after my last deposit I will be eligible for the tax exemption?
• If I transfer my investments to the same broker in another EU country, what does this do for the tax? And when transferring to a non-EU country?
Hopelijk gaat het beter met de corona!

Je kunt beter vragen wat je moet documenteren om in aanmerking te komen voor die belastingaftrek. Tsjechië mag geen onderscheid maken tussen investeren in welk EU-land dan ook, kwestie van de Vier Vrijheden. Je moet ook vragen hoe de verantwoordelijkheid gedekt is als de adviseur je van onjuiste informatie voorziet.

Verder verwijs ik naar mijn eerder gemaakte opmerkingen. Ik sta -ceteris paribus- nog steeds achter mijn eerste bericht aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Hopelijk gaat het beter met de corona!

Je kunt beter vragen wat je moet documenteren om in aanmerking te komen voor die belastingaftrek. Tsjechië mag geen onderscheid maken tussen investeren in welk EU-land dan ook, kwestie van de Vier Vrijheden. Je moet ook vragen hoe de verantwoordelijkheid gedekt is als de adviseur je van onjuiste informatie voorziet.

Verder verwijs ik naar mijn eerder gemaakte opmerkingen. Ik sta -ceteris paribus- nog steeds achter mijn eerste bericht aan jou.
Het verantwoordelijksheidpunt, hoe bedoel je dat precies? Stel ik moet straks toch X aan belasting betalen terwijl hij zei dat dit niet zo was o.i.d.?

Ik snap wat je bedoeld met je eerste bericht, en wil ook niet op de lokale markt investeren met CZK. Via degiro.cz wil ik een stuk of 2-3 ETFs uitzoeken en bij een verhuizing naar Nederland overzetten naar degiro.nl (eenmalige kosten van 7,50 EUR per positie hebben ze mij verteld). Dat is dan toch in lijn met de gedachte van jouw eerste bericht?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:13
LankHoar schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:40:
[...]

Het verantwoordelijksheidpunt, hoe bedoel je dat precies? Stel ik moet straks toch X aan belasting betalen terwijl hij zei dat dit niet zo was o.i.d.?

Ik snap wat je bedoeld met je eerste bericht, en wil ook niet op de lokale markt investeren met CZK. Via degiro.cz wil ik een stuk of 2-3 ETFs uitzoeken en bij een verhuizing naar Nederland overzetten naar degiro.nl (eenmalige kosten van 7,50 EUR per positie hebben ze mij verteld). Dat is dan toch in lijn met de gedachte van jouw eerste bericht?
Je moet je vraag met betrekking tot overzetten van beleggingen anders stellen. Waar je belegd maakt niet perse uit, maar waar je belasting ingezetene bent. (tax resident) De vraag is wat er gebeurt als je dat verandert.

En als je maandelijks inlegt is je vermoedelijk die inleg (en daar uit voortvloeiend rendement) naar 3 jaar belasting vrij.

Maar als je drie jaar inlegt en verhuist naar NL dan is alleen de eerste maand zover. En omdat je belasting zetel mee verhuisd zal er afrekening moeten plaatsvinden. Tegen genoteerde stand op peildatum. Tevens bv ook over de gewerkte maanden etc. Of dat effectief ook gebeurd etc is iets anders. Maar je loopt altijd risico, stel je wist hier niks van en had twee jaar belegt en winst gepakt. En bij gebrek aan kennis doe je geen aangifte: dan loop je altijd risico op naheffing evt plus boete, omdat je nu eenmaal geacht wordt de wet te kennen.

Zoek het dus goed uit en zorg dat de verschillende scenario's duidelijk zijn. Dus alle belasting implicatie bij emigratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:40:
[...]
Exact. Het enige dat je eigenlijk hoeft te weten is wat je documenteren moet voor die belastingaftrek en wat er gebeurt als je vrouw het heupen krijgt en volgende week vertrekken wil, of dat je vertrekken wilt vanwege einde opdracht.

De rest van de discussie wordt een herhaling van zetten, maar onthoud daarvan in ieder geval dit:
Mijn tip is en blijft dan om het gewoon in Nederland te regelen, desnoods bij een normale grootbank. Scheelt je misschien 1% in rendement (en ik weet dat dat veel geld is, opgeteld), maar het bespaart je gewoon de ellende.
Maar kies gewoon iets waarbij je je senang voelt, dat hoeft voor jou niet hetzelfde te zijn als voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JohanNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:36:
@Greatsword Ik zou je bestaande posities laten staan ( als je deze posities ook wilt aanhouden ) en voor nieuwe beleggingen een andere broker zoeken.
Flatex was sowieso nooit helemaal gratis doordat er veel effecten zijn welke handelen tegen een verhoogde spread; je betaald meer voor een aandeel en krijgt minder als je hem verkoopt.
Dit hebben ze nog steeds maar je betaald dan ook nog €3,90 per uitgevoerde transactie, niet meer interessant om daar ( actief ) te beleggen dus.
Nog even over die transactiekosten van 3,90 per uitgevoerde transactie bij Flatex, is dat alleen voor de aankoop of geldt dat ook voor de verkoop?

Heb net even de afgelopen 3 maanden uitgedraaid en heb toen gemiddeld 30x per maand iets gekocht en 30x verkocht, dus dan tikt die 3,90 echt flink aan en al helemaal als het dubbel is.

Verder is Flatex mijn eerste broker, dus totaal geen idee welke broker het beste bij mij zou passen.
Wat ik in ieder geval fijn vind aan Flatex is:
  • Dat je het gewoon vanuit je browser kan benaderen en dat er ook een app is (voor onderweg).
  • Dat je zelf een watchlist kan aanmaken en kan zoeken op ISIN.
  • Dat je een sessie tan kan gebruiken zodat je snel kan kopen/verkopen.
  • Dat ik limiet orders kan plaatsen voor een lange periode voor koop/verkoop.
  • Dat ik kan handelen tussen 0800 en 2200.
  • Dat er tot voor kort geen bijkomende kosten waren voor het kopen, verkopen of geld op de rekening hebben staan.
  • Dat het handig te combineren is met Tradegate (Ik heb een stuk of 20 tabbladen open staan en hier monitor ik voornamelijk het koersverloop op dagbasis van mijn watchlist)
Ik doe verder niets met CFD's of kredieten.

Suggesties zijn welkom ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 08-06-2020 01:17 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Greatsword Ja ook voor verkopen betaal je die €3,90

Voor de gratis handel is Trading212 het meest logische alternatief, die heb ik ook in mijn signature staan.

Qua verschillen t.o.v. Flatex nog het volgende:

- Trading212 heeft minder keuze
- De website en platform van Trading212 ziet er wat innovatiever uit en ze hebben een mobiele app
- Bij Flatex had je een heleboel effecten waarop een verhoogde spread zat, daardoor betaal je meer voor aankopen en ontvang je minder voor verkopen dan de daadwerkelijke markt
Bij Trading212 heb je dat niet, ook voor effecten die handelen in een vreemde valuta hoef je geen op/afslag of commissie te betalen
- Handelstijden zijn zoals de reguliere beurs, maar dat langer handelen bij Flatex werd toch enkel mogelijk gemaakt door market makers die een enorm verhoogde spread rekenden tijdens deze uren
- Er zijn '' huisregels '' omtrent het gratis handelen op Trading212, zo mag je maximaal 100 transacties per maand doen en deze mogen in totaal niet meer dan €100.000.- bedragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:09
Overnamebod op NIBC verlaagd
(ABM FN-Dow Jones) Blackstone is bereid minder te betalen voor de overname van NIBC. Dit maakte de overnameprooi maandag voorbeurs bekend.

Blackstone wil nu 7,00 euro per aandeel betalen aan alle aandeelhouders. Eerder lag het bod nog op 9,32 euro per aandeel, maar dat was na uitkering van het dividend van 0,52 euro per aandeel. Inclusief dit dividend bedroeg het bod 9,85 euro per aandeel NIBC.

In het bod van 7,00 euro per aandeel mogen de aandeelhouders van NIBC wel het slotdividend van 0,53 euro per aandeel incasseren.

Momenteel is er volgens NIBC geen zekerheid dat het ook daadwerkelijk tot een akkoord komt. Mocht Blackstone er uiteindelijk niet uitkomen, dan moet de belager een schadevergoeding van 46 miljoen euro betalen.
Ouch, behoorlijk lager bod. Zelf geen NIBC aandelen in m'n bezit. Ik gun iedereen een leuk rendement, maar moet toch wel een klein beetje gniffelen om al die IEX forumlieden die 100% overtuigd waren van ca. 30% rendement in een paar maanden tijd.

En ondertussen heeft AstraZeneca ($140 bn market cap) Galapagos-partner Gilead ($96 bn market cap) benadert voor een fusie. Gilead schijnt weinig interesse in een fusie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:09
ErnstH schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Kun je niet gewoon iffft gebruiken? Die hebben wel share price alerts.
Interesssant! Thkz, in het verleden hier mee gewerkt. Zal eens kijken wat ik hier allemaal mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
TheDeuce schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:22:

[...]

Ouch, behoorlijk lager bod. Zelf geen NIBC aandelen in m'n bezit. Ik gun iedereen een leuk rendement, maar moet toch wel een klein beetje gniffelen om al die IEX forumlieden die 100% overtuigd waren van ca. 30% rendement in een paar maanden tijd.

En ondertussen heeft AstraZeneca ($140 bn market cap) Galapagos-partner Gilead ($96 bn market cap) benadert voor een fusie. Gilead schijnt weinig interesse in een fusie te hebben.
Ben benieuwd naar het vervolg nu rond NIBC. 7 is veel lager dan voordat de overnamegesprekken uberhaupt begonnen geloof ik.

Ik zou bijna gokken dat ze uit zijn op een breuk en dan maar de break-up fee betalen, of dat het een soort openingsbod is en er straks iets uitkomt van 8,xx inclusief het dividend.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 08-06-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
TheDeuce schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:22:

[...]

Staat nu op €6,91 dus dan valt er alsnog 9 cent + dividend te halen, wie durft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
JohanNL schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Staat nu op €6,91 dus dan valt er alsnog 9 cent + dividend te halen, wie durft?
Ik zit er al in op 7.25. Wilde wel een gokje wagen. Blijf ook gewoon zitten. :) Dat kwartje scheef geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
De RABO Certificaten gaan weer als een trein sinds een week. Nu al op 107,50%.

Ben zelf al een tijdje bezig om mijn positie langzaam af te bouwen. Somehow heb ik er niet echt vertrouwen in dat ze vanaf oktober weer rentedragend gaan worden tegen 6,5%.

Wie zijn deze nieuwe kopers van de certificaten? Hier mensen die ze nu aan het aanschaffen zijn?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Panzer_V schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:25:
De RABO Certificaten gaan weer als een trein sinds een week. Nu al op 107,50%.

Ben zelf al een tijdje bezig om mijn positie langzaam af te bouwen. Somehow heb ik er niet echt vertrouwen in dat ze vanaf oktober weer rentedragend gaan worden tegen 6,5%.

Wie zijn deze nieuwe kopers van de certificaten? Hier mensen die ze nu aan het aanschaffen zijn?
Ik koop nu niet meer bij, maar heb ze wel in de dip gekocht voor 95%. Waarom denk je dat dit niet meer goed komt?
Pagina: 1 ... 129 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.