Amens schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:01:
Al eerder aangegeven in het topic recent te zijn gestart met aandelen, nu voornamelijk Shell wat het goed doet en waar ik blij van wordt. Het risico is dat ik een roze bril ga krijgen en wellicht onnodig (ondanks veel onderzoek / tijdsbesteding in aandelen algemeen) risico neem. Ik heb daarom besloten om mijn Gemaksbeleggen rekening van Centraal Beheer volgende week maar weer van stal te halen. Het plan is dan om 50/50 te gaan beleggen. 50% zelf en 50% in het Mixfonds Ambitieus van Centraal Beheer. Hoe kijkt de doorgewinterde belegger naar deze strategie?
Zoals gezegd heb ik momenteel voornamelijk aandelen Shell welke ik nog wel een poosje wil gaan aanhouden. De spreiding van het Mixfonds is momenteel als volgt:
Wereldwijde aandelen: belegt vooral in de eurozone, Noord-Amerika en het Verre Oosten (inclusief
Japan). We voeren een passief beleggingsbeleid volgens ‘enhanced indexing’ en volgen zoveel mogelijk
de benchmark, MSCI World Net Total Return Index (EUR hedged).
52%
Aandelen opkomende markten: belegt in passief beheerde beleggingsinstellingen. De benchmark,
MSCI Emerging Markets Net Total Return Index, wordt gevolgd(replicatie van de benchmark). 13% 8 - 18%
Investment Grade Bedrijfsobligaties: belegt actief in obligaties (minimaal BB-). Vooral in
bedrijfsobligaties en een deel in staatsobligaties. De benchmark, Bloomberg Barclays 50% US Agg
Credit Total Return Index (EUR hedged) + 50% Euro Agg Credit Total Return Index (EUR
hedged), volgen we niet.
7,5%
Euro Staatsobligaties: minimaal 75% Staatsobligaties uitgegeven door Eurozone landen en kan ook
beleggen in overheidsgegarandeerde obligaties en obligaties uitgegeven door een supranationale
instelling. We voeren een actief beleggingsbeleid met als doel een rendement te behalen hoger dan de
benchmark. De benchmark, Bloomberg Barclays Euro Agg Treasury GDP Weighted 75% Core + 25%
Non-core Total Return Index, volgen we niet.
7,5%
Grondstoffen: belegt via financiële instrumenten actief in grondstoffen. De benchmark, Bloomberg
Commodity Total Return Index (EUR hedged), volgen we niet. 5% 0 - 10%
Liquiditeiten: belegt in een standaard geldmarktfonds met variabele intrinsieke waarde dat actief belegt
in kortlopende beleggingen waaronder staats- en bedrijfsbedrijfsobligaties (minimaal van A-), deposito’s
bij kredietinstellingen en commercial paper of deposit. De benchmark, Euribor 3 Month, volgen we niet.
5%
Staatsobligaties opkomende markten: belegt actief in voornamelijk in euro en dollar genoteerde
staatsobligaties van opkomende landen en deels in euro en dollar genoteerde bedrijfsobligaties. De
benchmark, JP Morgan Emerging Markets Bond Index (EMBI) Global Diversified Total Return
(EUR hedged), volgen we niet.
5%
Vastgoed: belegt in passief beheerde beleggingsinstellingen. De benchmark, FTSE
EPRA/NAREIT Developed Net Total Return Index wordt gevolgd (replicatie van de benchmark). 5%
Ik verwacht hiermee toch een aardige risicospreiding te hebben toegepast, voornamelijk op het deel Mixfonds. Uiteraard kunnen mijn eigen acties alsnog spelbreker zijn, maar ik ben gelukkig van nature geen cowboy die ongefundeerd ergens in springt.
Alvast bedankt voor jullie input!