Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.348 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

michael3 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Klopt, zou ik zelf ook zolang mogelijk uitstellen.
Alleen diegene waarop ik reageerder die wou het juist aflossen.
En daarbij een huis kopen en dan zou een studieschuld nadelig kunnen zijn.
Dat zijn de regels inderdaad die gehanteerd worden bij een hypotheek, maar als je er van een afstand naar kijkt is het eigenlijk best vreemd. Je moet een lening met uitermate gunstige voorwaarden en lage rente aflossen zodat je meer kan lenen tegen slechtere voorwaarden en een hogere rente 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Pistachenootje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 02:38:
@michael3 NT fondsen bij de Rabobank zijn een prima optie. Als je goedkoper wil beleggen is er Fitvermogen. Wereldwijd gespreid beleggen zonder transactiekosten, zonder dividendlek, en zonder bewaarloon.

[...]

Op zich een goed idee om mensen te wijzen op de fusie en dat die mogelijk gevolgen kan hebben voor de kosten. Maar ik zou het met minder stelligheid brengen. Het zou natuurlijk best kunnen dat Degiro de kosten gaat verhogen maar het zou ook best kunnen dat de 'gratis' kernselectie gewoon blijft bestaan. Wie zal het zeggen. En "waarschijnlijk een bewaarloon"? Ik zie dat niet zo gauw gebeuren voor een basic account. Maar wie weet krijg je gelijk. En ja ik heb de artikelen ook gelezen.
Bij fitvermogen is het dan deze fonds toch?
https://www.fitvermogen.n...N-Global-Fund/useFilter/1
Daar zie ik een ter van 0.73%, dat is toch duur?

Ik weet even echt niet wat handig is voor een wereldverspreide fonds, ik lees zoveel verschillende opties.
Las ook dat hier veel NT plus iwda en emerging market nemen voor een betere spreiding.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
JSTPS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:19:
Deutsche Bank, die volgens een aantal experts voordat Corona en de opeenvolgende crisis ons bereikten al op omvallen stond, noteert nu hoger dan voordat er iets aan de hand was.

Air France KLM staat ook weer hoger dan een aantal jaar geleden toen er nog gewoon gevlogen werd, de onzekerheid van vandaan de dag is er nooit geweest.

Bfit met een koers/winst van 122.

Mis ik iets wat sommige experts wel zien? Ik dacht dat als iets niets met tech te maken had, een PE van 122 belachelijk is.

Maarja, ik zal nu toch gaan inzetten, want het ziet ernaar uit dat de overheden en banken hebben besloten dat de markten omhoog gaan. Don't fight the FED en nu ook don't fight the ECB.🍾🍾
PE van 122 belachelijk? Heeft ZOOM niet een PE van 6000? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Zr40 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Dat zijn de regels inderdaad die gehanteerd worden bij een hypotheek, maar als je er van een afstand naar kijkt is het eigenlijk best vreemd. Je moet een lening met uitermate gunstige voorwaarden en lage rente aflossen zodat je meer kan lenen tegen slechtere voorwaarden en een hogere rente 8)7
Welkom in Nederland :)

Zal allemaal met kredietwaardigheid te maken hebben.
ook al kan je soms je vraagtekens zetten bij de methodes die daarvoor gebruikt worden.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Herstel lijkt ingezet. Rabobank certificaten ook weer op 104+ Hier mensen die weer terug ingestapt zijn?

De uitkering van 6,5% verspreid over kwartalen vind ik toch prettig (ook al is dit nu uitgesteld)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:59
Deutsche Bank, die volgens een aantal experts voordat Corona en de opeenvolgende crisis ons bereikten al op omvallen stond, noteert nu hoger dan voordat er iets aan de hand was.

Air France KLM staat ook weer hoger dan een aantal jaar geleden toen er nog gewoon gevlogen werd, de onzekerheid van vandaan de dag is er nooit geweest.

Mis ik iets wat sommige experts wel zien? Ik dacht dat als iets niets met tech te maken had, een PE van 122 belachelijk is.

Maarja, ik zal nu toch gaan inzetten, want het ziet ernaar uit dat de overheden en banken hebben besloten dat de markten omhoog gaan. Don't fight the FED en nu ook don't fight the ECB.🍾🍾
Bfit heeft ook een app dus wie weet :p
Je zou verder eigenlijk niet je aankopen moeten baseren op enkel wat de koers doet, alhoewel ik wel heel goed kan begrijpen dat je last kunt krijgen van FOMO in deze markt.
michael3 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:27:
[...]

Bij fitvermogen is het dan deze fonds toch?
https://www.fitvermogen.n...N-Global-Fund/useFilter/1
Daar zie ik een ter van 0.73%, dat is toch duur?
Je moet het NN enhanced index fund hebben, ik heb hem zelfs in mijn signature staan O+

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
@michael3 om wereldwijd te beleggen heb je 2 fondsen nodig waarvan 1 voor EM. TER is flink lager dan 0.7.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 05-06-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:54
Santee schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Gelukkig heb ik uiteindelijk op €4,70 toch een redelijke pluk ING gekocht 2 weken geleden :) Tja niks gaat perfect. Ik merk aan mijzelf dat ik veel baal van het te laat instappen/te vroeg/laat uitstappen van korte ritjes. Accepteren dat perfect timen niet kan is lastig. Eigenlijk moet ik blij zijn dat vrijwel alles tot nu toe positief heeft uitgepakt :+ Ik ben moeilijk tevreden te krijgen.
Dat is een mooie instapprijs. Ik heb op de bodem ABN AMRO opgepikt. Door puts te geven en me te laten assignen ligt mijn GAK daar op 5.75. Ik heb dat met meerdere fondsen gedaan, dus maak wederom een mooie week mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
Zr40 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Zo gek is het niet, zo kan de bank meer van hun eigen product verkopen. Echt kredietwaardiger wordt de klant er alleen niet van.

Net zoals dat vroeger banken verplichten dat bedrijven een derivaat (rentecap oid) afsloten bij hun lening/hypotheek. Zo kunnen ze twee producten in een keer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
Santee schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:27:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat de waardering van ZOOM niet belachelijk is, net als Shopify :Y).

Het lijkt dat je het beste niet alleen kijkt naar de potentie van een bedrijf, maar waar de grootste hype train kan ontstaan. Dat lijkt de laatste jaren meer zijn vruchten af te werpen. Nvidia, Tesla, Zoom, Shopify, Nio.

2 weken geleden dacht ik wat NIO te kopen aan 3,20 USD omdat ik een spurt wel zag gebeuren, maar uiteindelijk niet gedaan omdat het leek alsof de stijging was gestopt. Nu: 6 USD. Er gebeuren gekke dingen op de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
Vond dit wel opvallend:
1 maand performance
VT 11.71% (Vanguard world in USD)
VWRL 8.36% (Vanguard world in EUR)
(deze ETFs zijn vrijwel gelijk qua samenstelling maar niet 100%)

6 Mei was 1 USD 0.93 Euro
5 Juni was 1 USD 0.88 Euro

Met andere woorden, als de dollar niet zoveel was gedaald t.o.v. de euro dan had VWRL een flink stukje hoger gestaan?

En de mensen die dachten dat het wel prima was om obligaties (of spaarrekening) in USD te nemen komen er ook (even) niet best vanaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 05-06-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
JSTPS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat de waardering van ZOOM niet belachelijk is, net als Shopify :Y).

Het lijkt dat je het beste niet alleen kijkt naar de potentie van een bedrijf, maar waar de grootste hype train kan ontstaan. Dat lijkt de laatste jaren meer zijn vruchten af te werpen. Nvidia, Tesla, Zoom, Shopify, Nio.

2 weken geleden dacht ik wat NIO te kopen aan 3,20 USD omdat ik een spurt wel zag gebeuren, maar uiteindelijk niet gedaan omdat het leek alsof de stijging was gestopt. Nu: 6 USD. Er gebeuren gekke dingen op de beurs.
Ik zou “potentiële hype”, persoonlijk, niet als koop argument gebruiken. Ik zou hype op gebakkenlucht eerder gebruiken als argument om het niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
JohanNL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Bfit heeft ook een app dus wie weet :p
Je zou verder eigenlijk niet je aankopen moeten baseren op enkel wat de koers doet, alhoewel ik wel heel goed kan begrijpen dat je last kunt krijgen van FOMO in deze markt.

[...]

Je moet het NN enhanced index fund hebben, ik heb hem zelfs in mijn signature staan O+
Zo het was even zoeken, maar heb hem gevonden onder duurzame fondsen.
Bedankt.

Maar dit is niet echt wereld verspreid zoals VWRL, welke zou je evt erbij moeten hebben om dezelfde dekking te hebben?

Wat hebben jullie eigenlijk voor wereld dekking?

Mijn inleg zou trouwens de aankomende twee a drie jaar groeien tot circa 30K, weet niet of dat belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:44
JohanNL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:53:
[...]

Het ging erom dat als het geld bestemd was voor beleggen, gewoon los geld waarmee je nog niet weet wat je ermee wilt doen is een ander verhaal.

[...]

Ook in jouw geval zou ik even de berichten van maart terug lezen :p
Velen zeiden toen de AEX op 400 punten stond dat het nog veel lager ging, inmiddels zitten we op 560.
Dus makkelijk praat om cash aan te houden voor het moment dat het " lekker laag is ", maar dat moment bepalen blijkt in de praktijk toch moeilijker dan gedacht.
Exact, timen is extreem moeilijk. Achteraf lijkt het vrij simpel wanneer je had moeten kopen en verkopen.

Toen de beurs ging crashen was ik in eerste instantie rustig. Kan gebeuren. Echter na een tijdje zag ik dat dit abnormaal hard naar beneden ging. Zelf 5% meerdere dagen achter elkaar. Ongelovelijk hard. Zelfs harder dan in 1929. Heb toen vlug wat verkocht en toen het begon te stijgen flink weer wat gekocht.

Al met al was het niet verkeerd, echter ik had niet al het geld van wat ik verkocht had ingezet. dat is jammer en dan mis je rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47

Heb het al eerder gezegd maar je kan BFIT niet waarderen met een koers/winst verhouding. Winst is heel anders dan cashflow bij dit bedrijf. Net zoals bij bijvoorbeeld reits.

2021 cashflow multiple is nog steeds onder de 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
Crasheeee schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Ik zou “potentiële hype”, persoonlijk, niet als koop argument gebruiken. Ik zou hype op gebakkenlucht eerder gebruiken als argument om het niet te kopen.
Toen ik pas begon met beleggen heb ik dat ook geprobeerd... Het zal je niet verbazen dat dat vies tegen viel...
Sinds een jaar of 5 meer de kaart van waardebeleggen gekozen en dat is wat minder spannend maar wel meer rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
-

[ Voor 100% gewijzigd door klaasvaak1853 op 05-06-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSTPS
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Heb het al eerder gezegd maar je kan BFIT niet waarderen met een koers/winst verhouding. Winst is heel anders dan cashflow bij dit bedrijf. Net zoals bij bijvoorbeeld reits.

2021 cashflow multiple is nog steeds onder de 10.
Oke, dus voor Bfit is er iig een soort van verklaring. Alsnog is de koers 60% hoger dan tijdens de initiële beursgang, terwijl het niet zeker is wanneer we weer voluit mogen sporten in de sportschool. Zoals altijd zit het goede nieuws al in de koers verwerkt.

Niet dat ik veel tegenslag verwacht, Corona blijkt minder ernstig dan gedacht. 2 maanden geleden lag Italië krom en zou het failliet gaan zonder bakken met geld na een paar weken lockdown, nu draaien we weer en mogen we weer op vakantie naar Italië. Ik blijf het vreemd vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:38
Santee schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:27:
[...]

Ik mag hopen dat je ZM, en niet ZOOM bedoelt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:41
HEMA krijgt welicht staatssteun: https://fd.nl/economie-po...eegt-staatssteun-aan-hema

Als je maar groot genoeg bent word je altijd gered. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Maahes op 05-06-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
BrtH schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Ik mag hopen dat je ZM, en niet ZOOM bedoelt? :+
Zoom = $ZM ;) Tickers staan altijd een $ voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Zoom = $ZM ;) Tickers staan altijd een $ voor.
Op Twitter wellicht, maar niet in dit topic en ook niet bij de meeste brokers of op de beurs zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Op Twitter wellicht, maar niet in dit topic en ook niet bij de meeste brokers of op de beurs zelf.
Reddit meestal. Ik vind het sowieso vaag, op google finance staat bijvoorbeeld "AMS: RDSA", terwijl op Degiro het weer "EAM | RDSA" is. Dan zeg ik liever $RDSA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat komt omdat de ticker (en de koers) per beurs kan verschillen. Een $ toevoegen helpt daar niets mee. ;)

Zij doen het om ambiguiteit te voorkomen. Maar als in een forum post iedereen duidelijk is dat je met RDSA aandelen Shell bedoelt, en de beurs/valuta verder niet relevant is, dan hoef je dat natuurlijk niet na te bootsen.

Wat betreft $ toevoegen: dat deed je zelf ook niet :P
Santee schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:58:
[...]
Something else: GNUS maakt ook leuke bewegingen vandaag.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:45:
Dat komt omdat de ticker (en de koers) per beurs kan verschillen. Een $ toevoegen helpt daar niets mee. ;)

Zij doen het om ambiguiteit te voorkomen. Maar als in een forum post iedereen duidelijk is dat je met RDSA aandelen Shell bedoelt, en de beurs/valuta verder niet relevant is, dan hoef je dat natuurlijk niet na te bootsen.

Wat betreft $ toevoegen: dat deed je zelf ook niet :P

[...]
O-) Oké oké ;)

Overigens lijkt de markt weer "hopeloos" positief vandaag. KLM weer +10% (zonder hulp falliet?)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gisteren weer eens een gokje met HTZ gemaakt en kunnen profiteren van buy low, sell high, buy low. Vooralsnog staat HTZ in pre-market op +68%. Ga maar weer eens een sell stop-limit zetten, want ik verwacht een crash bij opening. :)

Edit: Heb net pre-market verkocht en m'n winst gepakt.

Edit: Kut, te vroeg verkocht. :X

[ Voor 26% gewijzigd door MaZo op 05-06-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
MaZo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:58:
Gisteren weer eens een gokje met HTZ gemaakt en kunnen profiteren van buy low, sell high, buy low. Vooralsnog staat HTZ in pre-market op +68%. Ga maar weer eens een sell stop-limit zetten, want ik verwacht een crash bij opening. :)
Ik snap er weinig van, is $HTZ niet gewoon falliet? Hoe zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Santee schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Ik snap er weinig van, is $HTZ niet gewoon falliet? Hoe zit dit?
Niemand snapt het, ikzelf ook niet. Lijkt op pump en dump. Bij herstructurering is de gewone aandeelhouder namelijk als eerste de klos, dus waarom zou men massaal investeren? Maar goed, ik ga hier graag even in mee. :)

It's a Stock Market Bubble

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:57
NKLA staat bij mij nu op $0,00. Lekker bezig DeGiro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:00
tweakers gezocht die goede ervaringen hebben met alert apps/websites om hun aandelen te tracken.

Ik handel in zowel aandelen als crypto en zoek een goede alert app waarbij ik alerts kan plaatsen en een korte omschrijving kan meegeven waarom ik de alert heb gezet.

De apps/sites die ik nu gebruik:

TabTrader
Pro: veel crypto exchanges, tekst meegeven en kleur, onbeperkt alerts plaatsen
Con: alleen via de app alerts zetten en aandelen alleen via currency.com

Investing.com
- Pro: zowel aandelen (meeste beurzen) als crypto, website en app en onbeperkt alerts plaatsten
- Con: geen textveld

Tradingview
- Pro: in de chart meteen alert plaatsen, zowat alle beurzen
- Con: max 10 (in mijn betaalde versie) alerts

Wat zoek ik:
- zowel APP (iOS) als website
- alerts voor aandelen en crypto
- text veld
- notificatie via app/site/mail
- kosten van gratis tot max $5 in de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
SeeS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:46:
tweakers gezocht die goede ervaringen hebben met alert apps/websites om hun aandelen te tracken.

Ik handel in zowel aandelen als crypto en zoek een goede alert app waarbij ik alerts kan plaatsen en een korte omschrijving kan meegeven waarom ik de alert heb gezet.

TabTrader

Investing.com
- Pro: zowel aandelen (meeste beurzen) als crypto, website en app en onbeperkt alerts plaatsten

Tradingview

Wat zoek ik:
- text veld
Kun je niet gewoon iffft gebruiken? Die hebben wel share price alerts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aghanim schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:22:
[...]

Ik ook. Misschien is het een kleine opleving en gaat het alsnog mis. Anderzijds stonden ze jarenlang rond de 70$ dus dan is een aankoop op 13$ behoorlijk ver van de ATH. Stiekem hoop ik dan ook dat het nog wat verder terug naar herstel gaat.

Maar niet alle berichten rondom Carnival zijn positief :)
Vandaag wederom +20% so far 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06:23
Aghanim schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Vandaag wederom +20% so far 8)7
Pff, had zowel Carnival als KLM willen kopen. Maar door allerlei doomberichten van anderen niet gekocht. Moet gewoon naar mezelf luisteren 8)7

Nu maar "hopen" op een second wave want dan komt lump sum tenminste goed tot zijn recht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Freddy22 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:36:
[...]

Pff, had zowel Carnival als KLM willen kopen. Maar door allerlei doomberichten van anderen niet gekocht. Moet gewoon naar mezelf luisteren 8)7

Nu maar "hopen" op een second wave want dan komt lump sum tenminste goed tot zijn recht :+
Ach, ik heb ook Galapagos gekocht vanuit FOMO deze week. So far heeft dat alleen maar (beperkt) verlies opgeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
SeeS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:46:

TabTrader

Investing.com

Tradingview

Wat zoek ik:
- text veld
Webull.

Je moet wel registreren voor live data, en dat is gratis. Je kan niet handelen via Webull. Ik gebruik ook de alerts en kan je helemaal customizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:10

jdh009

FP ProMod
Ben door dit topic ook in Galapagos gedoken en besloten erin gesprongen. Voor de wat langere termijn lijkt het een prima bedrijf met veel potentie.

Zijn de beurzen nu zo hard gestegen door het nieuws over de Amerikaanse banen? Ik zit meer meerdere aandelen die 8-12% in de plus zitten. Het herstel lijkt zo wel absurd snel te gaan.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSTPS
[...]

Precies dit probleem heb ik ook vaak. Tesla op 180 dollar, maar zou naar 100 gaan hoor, gaat het nooit waarmaken! 2 van de 3 Cruise maatschappijen zouden failliet kunnen gaan, een maand later +200 procent. ABN Ambro hetzelfde verhaal. Slechtste bank van NL. Nou, zo'n slechte bank had ik de laatste tijd wel aandelen van willen bezitten!

Ik heb me dus ook voorgenomen om niet meer te worden beïnvloed door nieuws, positief of negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
JSTPS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:59:
[...]

Precies dit probleem heb ik ook vaak. Tesla op 180 dollar, maar zou naar 100 gaan hoor, gaat het nooit waarmaken! 2 van de 3 Cruise maatschappijen zouden failliet kunnen gaan, een maand later +200 procent. ABN Ambro hetzelfde verhaal. Slechtste bank van NL. Nou, zo'n slechte bank had ik de laatste tijd wel aandelen van willen bezitten!

Ik heb me dus ook voorgenomen om niet meer te worden beïnvloed door nieuws, positief of negatief.
Niemand heeft een glazen bol zo blijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Zit er nog iets van nieuws achter die stijging van RDSA? Ik vind 7% erbij best buitensporig (maar ben er best wel blij mee :D)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
Dit is wat je krijgt als je zelf geen onderbouwde mening hebt over wat een aandeel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Wat een cijfers, slaat nergens op xD.

Lijken weer volop in crisis mode met meerdere dagen uitslagen van 10-15%... alleen nu een + ervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 14:40
[...]

Je moet gewoon niet teveel op Beleggers fora's zitten, ik heb mijzelf daar ook wel wat door laten leiden en daardoor geplande aankopen uiteindelijk niet door laten gaan. Er waren ook hier genoeg doemdenkers te vinden die je soms toch wel wat twijfels brachten.

BlaBlaBla

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Aghanim schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:05:
[...]

Niemand heeft een glazen bol zo blijkt :)
Nou.......

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=0Aat&p=1

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hmm zie ik daar nu een future post van mezelf dat ik flink verloren heb met Carnival :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dow ook alweer boven de 27K, wie had dat gedacht 2,5 maanden geleden :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
JohanNL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:50:
Ongelofelijk ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
ErnstH schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Kun je niet gewoon iffft gebruiken? Die hebben wel share price alerts.
Ifttt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jossens
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-06-2021
If This Then That
https://ifttt.com/

Een tool waarmee je verschillende apps of smart apparaten aan elkaar kunt koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 14:40
JohanNL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:50:
Je ziet maar weer dat je aan al die beurs analisten niets hebt + geadviseerde koersdoelen ook 'nergens' op slaan. Je hebt er in deze tijden gewoon niets aan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Strider schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:54:
[...]

Je ziet maar weer dat je aan al die beurs analisten niets hebt + geadviseerde koersdoelen ook 'nergens' op slaan. Je hebt er in deze tijden gewoon niets aan.
Dat was altijd toch al zo? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ben wel blij dat ik de afgelopen periode iedere 3 weken weer 15% ingelegd heb van alles wat ik in maart verkocht heb. Hierdoor YTD toch weer een mooi plus te pakken. Maar het blijft wachten op die forse dip die alle analisten voorspellen. Of toch niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06:23
Het lastige met deze markt is dat je niet weet hoe lang corona duurt.
Met een crisis kan je er nog wel wat modellen op los laten en een gok doen.
Maar dit virus kan muteren of zo genezen zijn, second waves, etc. Dat maakt het lastig te voorspellen en daarom zie je ook zulke volatiliteit. Just my 2 cents

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 18:10
Luncatic12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:56:
Een tijdje geleden las ik hier dat een aantal mensen het hadden over norwegian air. Zijn er nog mensen die in norwegian air zitten? Zelf heb ik 4000 aandelen a €0,30 gekocht.

Blijft een gok gezien financieel het bedrijf in slecht weer zit en er zelf een hele grote emissie nodig was. Maar toch met vorige week het nieuws dat de Chinese staat en een lease maatschappij een groot belang hebben genomen, heb ik er wel vertrouwen in.
Staan inmiddels al op € 0,40 zie ik, goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Freddy22 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:22:
Het lastige met deze markt is dat je niet weet hoe lang corona duurt.
Met een crisis kan je er nog wel wat modellen op los laten en een gok doen.
Maar dit virus kan muteren of zo genezen zijn, second waves, etc. Dat maakt het lastig te voorspellen en daarom zie je ook zulke volatiliteit. Just my 2 cents
Plus mega helikopter geld wat het nog volatieler maakt..

Je ziet nu al in de graphs dat de swings groter aftekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door r0bb op 05-06-2020 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Xanaroth schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:26:
Wat een cijfers, slaat nergens op xD.

Lijken weer volop in crisis mode met meerdere dagen uitslagen van 10-15%... alleen nu een + ervoor.
20 % is niks. Gisteren zag ik een aandeel op de Nasdaq (weet niet meer wat) dat meer dan 200% in 1 dag in waarde steeg 8)7 8)7

Vandaag 1 die meer dan 60% steeg 8)7 https://www.marketwatch.com/investing/stock/tops

Wat een vaag aandeel. In 2005 was deze meer dan 151 miljard dollar waard en en circa 0,25 ? 8)7 8)7 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 05-06-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Van wat er met LK gebeurt snap ik ook helemaal niets meer.

Gisteren steeg het al van 2.58 naar 4.05 (+57%), nu staat het al op 5.57 (+37%) met intraday high zelfs op 6.79. En nog steeds geen nieuws dat de stijging kan verklaren.

Wat zou het zijn? Iemand met insider knowledge of heel goede hoop die er een paar honderd miljoen tegenaan gooit? Een verkeerd ingevoerde kooporder? Een algoritme dat de weg kwijt is? Massaal uitoefenen van put opties? Pure speculatie?

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16
Buy and hold, lekker dagje vandaag 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 17-09 21:54
michaeltb schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:59:
Buy and hold, lekker dagje vandaag weekje 8)
FTFY; 5 plus dagen deze week. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maak er gerust 2 maanden van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
De FED en ECB pompen veel geld in het systeem, daardoor gaan de aandeel koersen ook omhoog.

https://www.goudstandaard...rkt-geen-veilige-haven-is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Jossens schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:50:
[...]

If This Then That
https://ifttt.com/

Een tool waarmee je verschillende apps of smart apparaten aan elkaar kunt koppelen.
I know, maar @ErnstH schreef iffft en daar heb ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is natuurlijk If Fhis Fhen That, de typografische concurrent van If This Then That :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:39
Blik1984 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:12:
Zit er nog iets van nieuws achter die stijging van RDSA? Ik vind 7% erbij best buitensporig (maar ben er best wel blij mee :D)
Blij met mijn extra aankoop RDS vanochtend.. de rest laat ik nog even voor wat het is. Wellicht maandag nog wat inleggen in wat stabiele bedrijven die nu nog wat ondergewaardeerd zijn. Hoop vooral op een stijging richting 20 euro per aandeel RDS volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
JSTPS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Oke, dus voor Bfit is er iig een soort van verklaring. Alsnog is de koers 60% hoger dan tijdens de initiële beursgang, terwijl het niet zeker is wanneer we weer voluit mogen sporten in de sportschool. Zoals altijd zit het goede nieuws al in de koers verwerkt.

Niet dat ik veel tegenslag verwacht, Corona blijkt minder ernstig dan gedacht. 2 maanden geleden lag Italië krom en zou het failliet gaan zonder bakken met geld na een paar weken lockdown, nu draaien we weer en mogen we weer op vakantie naar Italië. Ik blijf het vreemd vinden.
Koers toen met koers nu vergelijken heeft natuurlijk niet heel veel zin. Waardering vergelijken is logischer. In 2016 was de forward Cashflow multiple 16x tegenover <10x nu. Schuld ratio is echter wel weer een tikje hoger dan in 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Zr40 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:45:
Van wat er met LK gebeurt snap ik ook helemaal niets meer.

Gisteren steeg het al van 2.58 naar 4.05 (+57%), nu staat het al op 5.57 (+37%) met intraday high zelfs op 6.79. En nog steeds geen nieuws dat de stijging kan verklaren.

Wat zou het zijn? Iemand met insider knowledge of heel goede hoop die er een paar honderd miljoen tegenaan gooit? Een verkeerd ingevoerde kooporder? Een algoritme dat de weg kwijt is? Massaal dekken van geschreven call opties? Pure speculatie?
Kan je dit uitleggen in jip en janneketaal? I.e. in termen als moment van de optie aangaan, moment van kopen, verkopen etc.. Serieuze vraag :P

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Cai schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:32:
Herstel lijkt ingezet. Rabobank certificaten ook weer op 104+ Hier mensen die weer terug ingestapt zijn?

De uitkering van 6,5% verspreid over kwartalen vind ik toch prettig (ook al is dit nu uitgesteld)
Nee zeker niet:
- Het is niet duidelijk wanneer en of überhaupt weer rente uitgekeerd gaat worden.
- Het is niet duidelijk of ze de rente van eerdere kwartalen alsnog gaan uitkeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 05-06-2020 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Ja toch vreemd dat die certificaten zo hoog staan, ze kunnen er mee doen wat ze maar willen en het is ook gebleken dat ze hier gebruik van maken.
Zouden onder al die nieuwe beleggers de afgelopen maanden opnieuw particulieren zijn ingestapt onder het mom van '' risicovrij rendement '' ? eventueel met de gedachte dat het vanaf eind dit jaar weer gegarandeerd is?
Het zou me niet verbazen in ieder geval :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jedi_Pimp schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Kan je dit uitleggen in jip en janneketaal? I.e. in termen als moment van de optie aangaan, moment van kopen, verkopen etc.. Serieuze vraag :P
Ik zal het proberen. Vraag gerust als je nog iets mist :)

Het 'schrijven' van een optie is het verkopen van een optie die je niet op een eerder moment hebt gekocht. In andere woorden, je gaat een negatieve positie aan op de optie en daar ontvang je geld voor terug, ook wel de 'premie' genoemd.

Door opties te schrijven ga je de verplichting aan om te kunnen leveren wanneer de koper de optie uitoefent. In het geval van een geschreven put optie betekent dat dat je 100 stuks van het aandeel moet kopen voor de afgesproken prijs (de 'strike') wanneer de koper de optie uitoefent. En vergelijkbaar bij een geschreven call optie moet je 100 stuks verkopen.

(Kopen van opties werkt andersom, dan heb je de mogelijkheid, niet de plicht, om de optie uit te oefenen.)

Het 'dekken' ('to cover' in het Engels) van de geschreven call optie houdt in dat je verwacht dat de koper de optie zal uitoefenen, of dat al heeft gedaan, en je alvast de 100 aandelen koopt zodat je zeker weet dat je ze kan leveren. Doe je dat niet, dan word je gedwongen om short te gaan om te voldoen aan je leveringsplicht. Dan kan je alsnog 100 aandelen kopen om de short positie op te heffen.

Nu ik dit zo schrijf zie ik dat ik gekochte puts bedoelde, en niet geschreven calls. Ik dacht het prijsopdrijvende effect toe te schrijven aan het kopen om geschreven calls te dekken, maar plausibeler is dat juist de kopers van puts aandelen kopen zodat ze hun put kunnen uitoefenen zonder short te gaan :)

Met 'massaal dekken' bedoelde ik het kopen van aandelen om de geschreven calls te kunnen dekken. Maar dat was fout, ik heb er 'massaal uitoefenen van puts' van gemaakt.

Hoe dat massaal uitoefenen dan zit: naar aanleiding van de bevestiging van fraude in april daalde de koers enorm en werden een hoop put opties die voorheen 'out of the money' waren (= intrinsieke waarde van nul, want koers hoger dan strike) nu 'in the money' (= koers lager dan strike). Dus als je bijvoorbeeld in februari een put met strike van $20 kocht (intrinsieke waarde 0), voor praktisch niets omdat de koers destijds rond de $40 stond, dan zou die optie met de slotkoers van dit moment ($5.43) een intrinsieke waarde van $14.57 hebben. Oftewel het levert de houder van de optie $1457 aan winst op als hij deze uitoefent en de 100 aandelen vervolgens weer aan de markt verkoopt.

En waarom dat dan juist gisteren en vandaag aan de hand was: vandaag is de expiration date van een van de optiereeksen op LK. Je kan opties in principe op iedere gewenste datum voor expiration uitoefenen, maar meestal is het gunstig om te wachten tot het laatste moment. Dat heeft met de 'time value' van de optie te maken: uitoefenen kan je niet ongedaan maken, en het resultaat is hetzelfde of je nu vandaag of over een maand uitoefent. Doe je het later, dan heb je nog de mogelijkheid om toch niet uit te oefenen. Die mogelijkheid heeft een waarde die in geld is uit te drukken (de time value) en er is een heus wiskundig model om dat te berekenen (het Black–Scholes model). Dat is iets te ingewikkeld om hier uit te leggen :P

Let wel, of deze theorie daadwerkelijk het geval is bij LK weet ik niet. Het is slechts een van de mogelijke verklaringen waarom er gisteren en vandaag ontzettend veel is gehandeld en de koers enorm is gestegen. Een logisch gevolg van deze theorie is dat maandag de koers weer begint te dalen richting het oude niveau.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgezwollenleve
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 21:52
phantom09 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:21:
De FED en ECB pompen veel geld in het systeem, daardoor gaan de aandeel koersen ook omhoog.

Wel een interessant artikel. Toch snap ik maar matig waarom aandelen niet zouden beschermen tegen hyperinflatie. Ik kan me dit voorstellen als je in Venezuela investeert in de locale beurs daar. Maar stel dat je daar je geld in wereldwijd gespreide Etfs gestoken zou hebben dan zou je toch juist prima beschermt zijn tegen hyperinflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:25

3DDude

I void warranty's

Maahes schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:09:
HEMA krijgt welicht staatssteun: https://fd.nl/economie-po...eegt-staatssteun-aan-hema

Als je maar groot genoeg bent word je altijd gered. :+
Hier ben ik niet zo’n fan van.

Probleem is namelijk dat zo een private equity club net als met de V&D het vastgoed heeft verkocht, het geld naar zichzelf overgemaakt heeft, en de hema doorverkocht heeft.
En nu zitten ze in de shit.

Meneer boekhoorn is zelf ook wel zo’n soort boef. Hij wilde de Hema even redden en oplossen. Laat hem zijn eigen zakgeld maar erin stoppen.

Het slimste wat hij kan doen: de panden kopen zodat ze niet die huur van zoveel miljoen hebben.
je moet er gewoon bij zo’n bedrijf voor zorgen dat die vaste lasten flink minder worden. en elke maand 30 miljoen huur betalen; tjah dat tikt aan.

Maar als dit met belastingcenten word gered, is het hek van de dam. Want die private equity clubs die kunnen dat dan nog wel paar keer doen bij andere bedrijven. :X

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@3DDude als je als bedrijf de huur niet kan betalen, dan moet je plaats maken voor een bedrijf dat dat wel kan, of je moet de huur omlaag onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:25

3DDude

I void warranty's

Tsjah of je staat niet toe dat private equity de panden verkopen, snel cashen en dat bedrijf vervolgens kassie gaat naar verloop van tijd als het even slechter gaat.

Wat de Hema betreft, Meneer boekhoorn is zelf ook paar miljard waard als het goed is, laat hem zelf maar is wat erin steken.

[ Voor 27% gewijzigd door 3DDude op 06-06-2020 10:20 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
3DDude schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Probleem is namelijk dat zo een private equity club net als met de V&D het vastgoed heeft verkocht, het geld naar zichzelf overgemaakt heeft, en de hema doorverkocht heeft.

Meneer boekhoorn is zelf ook wel zo’n soort boef. Hij wilde de Hema even redden en oplossen. Laat hem zijn eigen zakgeld maar erin stoppen.

Het slimste wat hij kan doen: de panden kopen zodat ze niet die huur van zoveel miljoen hebben.
je moet er gewoon bij zo’n bedrijf voor zorgen dat die vaste lasten flink minder worden. en elke maand 30 miljoen huur betalen; tjah dat tikt aan.

Maar als dit met belastingcenten word gered, is het hek van de dam. Want die private equity clubs die kunnen dat dan nog wel paar keer doen bij andere bedrijven. :X
De lobby is sterk.

In een gezonde situatie zou een vastgoedbelegger gewoon een andere huurder moeten zoeken bij faillisement van HEMA en de huur moeten verlagen als er geen andere huurder te vinden is. Maar nu zou de staatssteun via de HEMA zo naar de zakken van de vastgoedbelegger gaan inderdaad.

I.t.t. de officiele berichtgeving wordt HEMA natuurlijk niet gered voor de werknemers, want werknemers kunnen in een mum van tijd bij een nieuwe winkel aan de slag. Het zijn de beleggers (vooral vastgoed) dat hier gered wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
Opgezwollenleve schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Wel een interessant artikel. Toch snap ik maar matig waarom aandelen niet zouden beschermen tegen hyperinflatie. Ik kan me dit voorstellen als je in Venezuela investeert in de locale beurs daar. Maar stel dat je daar je geld in wereldwijd gespreide Etfs gestoken zou hebben dan zou je toch juist prima beschermt zijn tegen hyperinflatie?
Ten eerste lijkt dit mij geen belangenloze website. Ze proberen je hier iets te verkopen he. :9

Maar dat gezegd hebbende, wat er staat lijkt mij niet onjuist. Aandelen, vastgoed en commodities beschermen tot op zekere hoogte tegen inflatie. Bij hyperinflatie is er echter zo weinig vertrouwen in het systeem dat de complete economische activiteit stil komt te staan. Dan kan er overigens net zo goed geen vertrouwen meer zijn in goud. Niemand heeft goud nodig in een hongersnood, dus dan is rijst veel waardevoller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@3DDude ik ben tegen de staatssteun, maar ik vind het een goede zaak dat vastgoed werd gescheiden van de business zoals bij V&D en Hema. Bijna alle waarde zat in het vastgoed. Andere bedrijven konden die locaties niet huren. Zo los je inefficiënties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Longcat schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:35:
@3DDude ik ben tegen de staatssteun, maar ik vind het een goede zaak dat vastgoed werd gescheiden van de business zoals bij V&D en Hema. Bijna alle waarde zat in het vastgoed. Andere bedrijven konden die locaties niet huren. Zo los je inefficiënties op.
Daar ben ik het deels mee eens. Grote warenhuizen zoals V&D en de Bijenkorf zijn ook trekpleisters voor winkelgebieden. Dus het feit dat ze daar zitten maakt omliggende panden meer waard. Vastgoed bezitten is juist een manier om je crisis bestendig te maken.

Je stelling klopt wel voor kleine winkels. Die hebben op zichzelf niet genoeg aantrekkingskracht om een winkelgebied aantrekkelijk te maken. Dus zij liften mee op de aanstekelijkheid van een locatie. Dat is beter te waarborgen als het hele gebied van 1 partij is, dan verkaveld aan kleine ondernemers die in een ondernemingsvereniging de aantrekkelijkheid van het gebied moet waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Dat is beter te waarborgen als het hele gebied van 1 partij is, [...]
Is er dan nog wel sprake van marktwerking? Hoe zie je dit voor je? Het klinkt niet heel gezond als complete winkelstraten in stadscentra in handen van 1 partij zijn. Is het dan niet een monopolie, en is die partij dan niet veel te machtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Beleggen jullie ook in fysiek goud? Ergens zie ik het appeal wel, maar als shit hits the fan zodanig hard dat de Euro niets meer waard is weet ik niet of een paar gouden munten onder je matras veel verschil zullen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@JLius Als je de kans dat 'shit hits the fan' als reëel inschat, dan kan je volgens mij beter investeren in kennis hoe je zelfvoorzienend kunt leven dan in gouden munten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Longcat schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:20:
@JLius Als je de kans dat 'shit hits the fan' als reëel inschat, dan kan je volgens mij beter investeren in kennis hoe je zelfvoorzienend kunt leven dan in gouden munten.
Klopt, dat idee speelt ook in mijn hoofd, maar zelfvoorzienend leven vergt veel meer dan wat gouden munten kopen natuurlijk.
Als ik ooit genoeg geld heb om mijn huis te renoveren, wil ik volledig off-grid gaan. Dat zie ik haalbaar. Zelfvoorzienend worden wat voeding betreft is echter andere koek. Mijn schoonbroer is boer, dus dat is partly covered veronderstel ik - al vrees ik dat akkers niet meer veilig zullen zijn als er honger heerst, er zijn nu al mensen die op klaarlichte dag zijn akkers komen beroven. Investeren in wapens? 😆
Excuses voor de lichte off topic.

[ Voor 3% gewijzigd door JLius op 06-06-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op zich lijkt goud en dergelijke mij wel 'grappig' als een soort van hedge als je je vermogen al omschrijft met miljoenen. Maar tot die tijd heb ik wel belangrijkere dingen om mijn geld in te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Koers toen met koers nu vergelijken heeft natuurlijk niet heel veel zin. Waardering vergelijken is logischer. In 2016 was de forward Cashflow multiple 16x tegenover <10x nu. Schuld ratio is echter wel weer een tikje hoger dan in 2016.
Oke, dan is het inderdaad niet direct te vergelijken. Alsnog zie ik BFIT niet als een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Zr40 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:28:
Op zich lijkt goud en dergelijke mij wel 'grappig' als een soort van hedge als je je vermogen al omschrijft met miljoenen. Maar tot die tijd heb ik wel belangrijkere dingen om mijn geld in te investeren.
Ik vrees dat ik de honderd moet halen wil ik mijn vermogen kunnen omschrijven als 1 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:21:

Dat bedrijven steun/leningen ontvangen en medewerkers ontslaan om kosten te dekken om het bedrijf boven water te houden kan ik nog snappen.
Maar alles te doen om aandeelhouders tevreden te houden.
high risk high reward.

https://www.zerohedge.com...-spent-it-dividends-while

Ondertussen redelijk wachtrij bij degiro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--Ttj-f64QND00w0Es5jVKpL5kY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCiModvNL381D9l14WGpGTsr.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 23% gewijzigd door Viper® op 06-06-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:25:
Hoe dat massaal uitoefenen dan zit: naar aanleiding van de bevestiging van fraude in april daalde de koers enorm en werden een hoop put opties die voorheen 'out of the money' waren (= intrinsieke waarde van nul, want koers hoger dan strike) nu 'in the money' (= koers lager dan strike). Dus als je bijvoorbeeld in februari een put met strike van $2 kocht (intrinsieke waarde 0), voor praktisch niets omdat de koers destijds rond de $40 stond, dan zou die optie met de slotkoers van dit moment ($5.43) een intrinsieke waarde van $3.43 hebben. Oftewel het levert de houder van de optie $343 aan winst op als hij deze uitoefent en de 100 aandelen vervolgens weer aan de markt verkoopt.
In jouw voorbeeld klopt er iets niet volgens mij :) Misschien bedoelde je call in plaats van put, maar die zou dan in februari juist heel duur geweest zijn, en als je 'naakt' (dus zonder de stukken te hebben) een put geschreven had voor $2 (voor zo weinig premie, dan betwijfel ik of die ooit verhandeld zou zijn) dan was-ie nu netjes waardeloos afgelopen bij een slotkoers van $5.43.

Een geschreven (verkochte) call op $2 bij een koers van $40 in februari zou destijds $38 + tijdswaarde waard geweest zijn, dan koop je lachend die stukken nu op $5.43 om op $2 te leveren als het moet.

Als ik zo scheef zou zitten, zou ik overigens eerder mijn positie terugkopen (en daarmee sluiten) als de onderliggende stukken, want dat is alleen maar extra gedoe. Bij een geschreven call zou je ook voor een prikje gaan sluiten als de waarde ver gezakt zou zijn (ikke tenminste).

Je kunt aan de Open Interest trouwens makkelijk zien hoeveel posities er uitstaan, op Yahoo! Finance bijvoorbeeld kun je dat volgen. Ik handel al jaaaren niet meer in opties, dus ik heb geen flauw idee of dat tegenwoordig relatief veel of weinig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luncatic12
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-07 15:43
Voor mijn mede galapagos fans....
Gister hebben ze erg hoopgevende resultaten gepresenteerd tijdens een symposium wat ze samen met Gilhead hielden.
https://www.beursgorilla....soriatische-artritis.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:01:
[...]

In jouw voorbeeld klopt er iets niet volgens mij :) Misschien bedoelde je call in plaats van put, [..]
|:(

Initieel dacht ik aan geschreven calls. Toen ik die uitleg schreef dacht ik, dat klopt niet, want een call wordt juist minder waard wanneer de koers daalt, het moet een put zijn. Dus verhaal bewerkt, maar gezien het tijdstip heb ik wel een paar vergissingen gemaakt in het rekenvoorbeeld. Met name heb ik een verkeerde strike gekozen.

Februari: koers rond $40, iemand koopt een put met een strike van $20 voor weinig. Vooral market makers zijn wel bereid om zo'n put voor je te schrijven als je ze een paar cent extra premie geeft.
April: koers zakt naar $4.
Slotkoers bij expiration: $5.43. Deze put heeft nu een intrinsieke waarde van $14.57.

(Dit heb ik nu ook aangepast in de uitleg.)
Je kunt aan de Open Interest trouwens makkelijk zien hoeveel posities er uitstaan, op Yahoo! Finance bijvoorbeeld kun je dat volgen.
Helaas is dat niet meer in te zien voor de opties die gisteren zijn verlopen.

edit: Op dit moment is het nog wel in te zien op de website van OCC. Ik zie 25372 open puts en 7940 open calls. Goed voor een potentieel volume van 3.331.200 stukken als deze gisteren allemaal zijn uitgeoefend. Dat komt lang niet in de buurt van het LK volume gisteren van 232M stukken. Dan lijkt het mij wel duidelijk, opties zijn hier niet de hoofdoorzaak :)

[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
[...]
Nu ik dit zo schrijf zie ik dat ik gekochte puts bedoelde, en niet geschreven calls. Ik dacht het prijsopdrijvende effect toe te schrijven aan het kopen om geschreven calls te dekken, maar plausibeler is dat juist de kopers van puts aandelen kopen zodat ze hun put kunnen uitoefenen zonder short te gaan :)

Met 'massaal dekken' bedoelde ik het kopen van aandelen om de geschreven calls te kunnen dekken. Maar dat was fout, ik heb er 'massaal uitoefenen van puts' van gemaakt.
Je kunt een gekochte put is toch gewoon verkopen, als je de onderliggende aandelen zelf niet hebt en de put ITM is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tanooki schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:37:
[...]

Je kunt een gekochte put is toch gewoon verkopen, als je de onderliggende aandelen zelf niet hebt en de put ITM is?
Ja, maar wat denk je dat de koper gaat doen? Die gaat de ITM put natuurlijk niet laten verlopen nadat hij jou daar de intrinsieke waarde voor heeft betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

Ik zal het proberen. Vraag gerust als je nog iets mist :)

Het 'schrijven' van een optie is het verkopen van een optie die je niet op een eerder moment hebt gekocht. In andere woorden, je gaat een negatieve positie aan op de optie en daar ontvang je geld voor terug, ook wel de 'premie' genoemd.

Door opties te schrijven ga je de verplichting aan om te kunnen leveren wanneer de koper de optie uitoefent. In het geval van een geschreven put optie betekent dat dat je 100 stuks van het aandeel moet kopen voor de afgesproken prijs (de 'strike') wanneer de koper de optie uitoefent. En vergelijkbaar bij een geschreven call optie moet je 100 stuks verkopen.

(Kopen van opties werkt andersom, dan heb je de mogelijkheid, niet de plicht, om de optie uit te oefenen.)

Het 'dekken' ('to cover' in het Engels) van de geschreven call optie houdt in dat je verwacht dat de koper de optie zal uitoefenen, of dat al heeft gedaan, en je alvast de 100 aandelen koopt zodat je zeker weet dat je ze kan leveren. Doe je dat niet, dan word je gedwongen om short te gaan om te voldoen aan je leveringsplicht. Dan kan je alsnog 100 aandelen kopen om de short positie op te heffen.

Hoe dat massaal uitoefenen dan zit: naar aanleiding van de bevestiging van fraude in april daalde de koers enorm en werden een hoop put opties die voorheen 'out of the money' waren (= intrinsieke waarde van nul, want koers hoger dan strike) nu 'in the money' (= koers lager dan strike). Dus als je bijvoorbeeld in februari een put met strike van $20 kocht (intrinsieke waarde 0), voor praktisch niets omdat de koers destijds rond de $40 stond, dan zou die optie met de slotkoers van dit moment ($5.43) een intrinsieke waarde van $14.57 hebben. Oftewel het levert de houder van de optie $1457 aan winst op als hij deze uitoefent en de 100 aandelen vervolgens weer aan de markt verkoopt.

En waarom dat dan juist gisteren en vandaag aan de hand was: vandaag is de expiration date van een van de optiereeksen op LK. Je kan opties in principe op iedere gewenste datum voor expiration uitoefenen, maar meestal is het gunstig om te wachten tot het laatste moment. Dat heeft met de 'time value' van de optie te maken: uitoefenen kan je niet ongedaan maken, en het resultaat is hetzelfde of je nu vandaag of over een maand uitoefent. Doe je het later, dan heb je nog de mogelijkheid om toch niet uit te oefenen. Die mogelijkheid heeft een waarde die in geld is uit te drukken (de time value) en er is een heus wiskundig model om dat te berekenen (het Black–Scholes model). Dat is iets te ingewikkeld om hier uit te leggen :P

Let wel, of deze theorie daadwerkelijk het geval is bij LK weet ik niet. Het is slechts een van de mogelijke verklaringen waarom er gisteren en vandaag ontzettend veel is gehandeld en de koers enorm is gestegen. Een logisch gevolg van deze theorie is dat maandag de koers weer begint te dalen richting het oude niveau.
d:)b

Bedankt! Ik zat al in deze richting te denken maar door het zo concreet te maken is het veel duidelijker. Wel ironisch dat het (massaal) uitoefenen van puts een prijsopdrijvend effect heeft, wat vervolgens de intrinsieke waarde van puts die nog niet uitgeoefend zijn, verlaagt.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Ja, maar wat denk je dat de koper gaat doen? Die gaat de ITM put natuurlijk niet laten verlopen.
Nee, dus koopt hij die put alleen als hij zelf de aandelen heeft. Tenzij ook hij het doel heeft om hem weer te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tanooki schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Nee, dus koopt hij die put alleen als hij zelf de aandelen heeft. Tenzij ook hij het doel heeft om hem weer te verkopen.
Als hij zijn aandelen wil verkopen, waarom zou hij dan moeilijk doen met ITM opties terwijl hij de aandelen ook rechtstreeks kan verkopen? Strike - koers = intrinsieke waarde (of koers - strike in geval van calls)

Wie zou het dan wel kopen? Diegenen die winst proberen te maken met de spread, oftewel market makers. En die maken ook alleen winst als ze de optie daadwerkelijk uitoefenen. Daar hebben ze aandelen voor nodig; ofwel op de markt gekocht, ofwel ontvangen via uitoefening of assignment van andere opties.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
@Tanooki
Je avatar doet me denken aan een trend reversal in een renko chart. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Je kan een ITM put ook kopen, omdat je hem eerder had geschreven. Dan is je saldo weer 0 en wordt hij dus uit de markt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Is er dan nog wel sprake van marktwerking? Hoe zie je dit voor je? Het klinkt niet heel gezond als complete winkelstraten in stadscentra in handen van 1 partij zijn. Is het dan niet een monopolie, en is die partij dan niet veel te machtig?
Als 1 partij de hele stad in handen heeft is er geen marktwerking meer, als 1 partij 1 straat heeft of 1 winkelcentrum (niet het centrum van de stad) dan concurreert die gewoon met andere winkelcentra. Als huurder betaal je liever meer huur voor een winkelcentrum met veel bezoekers dan voor een verlaten winkelcentrum. Van beide zijn genoeg voorbeelden in Nederland. Helaas wel steeds meer die in de 2e categorie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:09:
Je kan een ITM put ook kopen, omdat je hem eerder had geschreven. Dan is je saldo weer 0 en wordt hij dus uit de markt gehaald.
Klopt. Alleen was ik op zoek naar mogelijke verklaringen waarom er zo ontzettend veel gehandeld werd in de onderliggende aandelen :)

De mogelijkheid dat het met opties te maken heeft lijkt inmiddels onwaarschijnlijk (als hoofdoorzaak):
Zr40 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:22:
[...]
Op dit moment is het (de open interest) nog wel in te zien op de website van OCC. Ik zie 25372 open puts en 7940 open calls. Goed voor een potentieel volume van 3.331.200 stukken als deze gisteren allemaal zijn uitgeoefend. Dat komt lang niet in de buurt van het LK volume gisteren van 232M stukken. Dan lijkt het mij wel duidelijk, opties zijn hier niet de hoofdoorzaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Als 1 partij de hele stad in handen heeft is er geen marktwerking meer, als 1 partij 1 straat heeft of 1 winkelcentrum (niet het centrum van de stad) dan concurreert die gewoon met andere winkelcentra. Als huurder betaal je liever meer huur voor een winkelcentrum met veel bezoekers dan voor een verlaten winkelcentrum. Van beide zijn genoeg voorbeelden in Nederland. Helaas wel steeds meer die in de 2e categorie vallen.
Hoe definieer jij een verlaten winkelcentrum? Ik ken er zelf geen, maar ik ben ook alleen bekend met de winkelcentra bij mij in de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:25:
[...]

Klopt. Alleen was ik op zoek naar mogelijke verklaringen waarom er zo ontzettend veel gehandeld werd in de onderliggende aandelen :)

De mogelijkheid dat het met opties te maken heeft lijkt inmiddels onwaarschijnlijk (als hoofdoorzaak):

[...]
Heb wel eens gelezen dat maar echt een zeer klein deel van opties worden uitgevoerd. Gedeelte loopt waardeloos af en een ander gedeelte wordt op het laatste gewoon teruggekocht/verkocht/doorgerold.

Shorters die hun stukken terug moeten kopen zijn dan vaker reden voor volatiliteit. Zeker wanneer er een soort short squeeze ontstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Viper® schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:33:
[...]
Ondertussen redelijk wachtrij bij degiro
[Afbeelding]
Dat gaat in dit tempo dan zomaar nog wel een paar maanden duren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
3DDude schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Het probleem zit voor Hema ook niet in het hele gebeuren met PE, maar in hun eigen bedrijfsmodel. Dat PE het vastgoed verkoopt en schulden op de balans zet, is in veel gevallen juist veel beter voor de kapitaalstructuur van het overgenomen bedrijf (er zat al te veel kapitaal vast tegen geen of lage rendementen). Ook veel corporates hebben geen eigen vastgoed meer, omdat dit niet bij hun core business hoort (geen vastgoedinvesteerders). Bijvoorbeeld toen Blackstone Hilton overnam hebben ze ook al het vastgoed verkocht en flink schulden genomen, hierdoor werd Hilton juist een enorm assetlight bedrijf met veel hogere marges en sindsdien doet het bedrijf het uitstekend. Het is momenteel bijvoorbeeld een van de lievelingetjes van Ackman.

Hema heeft gewoon te lang zijn eigen ding gedaan. Net zoals familiebedrijf Blokker, wat ook ruk loopt en met een zakgeld is weggeven uiteindelijk. E-commerce hebben ze beide laten liggen en toen Action kwam (gesteund door PE 3i), hebben ze ook daar nauwelijks op gereageerd. Hema ging juist doubledown op hun eigen bedrijfsmodel door te kiezen voor een buitenlandse expansie. Maar markten zoals die van Parijs zijn verzadigd en dus is het extra kostbaar om daar vastgoed te betrekken, reclame te maken en lokkertjes te creëren voor foot traffic. Voor panden kopen is momenteel overigens zeker geen geld.

Boekhoorn is wel slim in dit hele verhaal. Hij heeft nauwelijks er geld in gestoken en heeft praktisch geen neerwaarts risico. Maar dat hij het jaarverslag blijft uitstellen en de overheid om hulp vraagt is schofterig naar de obligatiehouders (die hebben gewoon recht op info) en uiteindelijk de belastingbetaler. Hij kan ook, zoals enkele obligatiehouders als voorstelden, de boel herstructureren door de obligaties om te zetten in aandelen. Maar dan verwaterd zijn belang enorm, is zijn wedje klaar en is dat een deuk voor zijn reputatie/ego.

Dat PE nu de zwarte piet toegespeeld krijgt (doet het altijd goed bij het grote volk) en dat er eventueel belastinggeld naar toe gaat is complete onzin. Het is gewoon falend ondernemerschap. Dat moet failliet.
Pagina: 1 ... 128 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.