Ik zal het proberen. Vraag gerust als je nog iets mist
Het 'schrijven' van een optie is het verkopen van een optie die je niet op een eerder moment hebt gekocht. In andere woorden, je gaat een negatieve positie aan op de optie en daar ontvang je geld voor terug, ook wel de 'premie' genoemd.
Door opties te schrijven ga je de verplichting aan om te kunnen leveren wanneer de koper de optie uitoefent. In het geval van een geschreven put optie betekent dat dat je 100 stuks van het aandeel moet kopen voor de afgesproken prijs (de 'strike') wanneer de koper de optie uitoefent. En vergelijkbaar bij een geschreven call optie moet je 100 stuks verkopen.
(Kopen van opties werkt andersom, dan heb je de mogelijkheid, niet de plicht, om de optie uit te oefenen.)
Het 'dekken' ('to cover' in het Engels) van de geschreven call optie houdt in dat je verwacht dat de koper de optie zal uitoefenen, of dat al heeft gedaan, en je alvast de 100 aandelen koopt zodat je zeker weet dat je ze kan leveren. Doe je dat niet, dan word je gedwongen om short te gaan om te voldoen aan je leveringsplicht. Dan kan je alsnog 100 aandelen kopen om de short positie op te heffen.
Nu ik dit zo schrijf zie ik dat ik gekochte puts bedoelde, en niet geschreven calls. Ik dacht het prijsopdrijvende effect toe te schrijven aan het kopen om geschreven calls te dekken, maar plausibeler is dat juist de kopers van puts aandelen kopen zodat ze hun put kunnen uitoefenen zonder short te gaan
Met 'massaal dekken' bedoelde ik het kopen van aandelen om de geschreven calls te kunnen dekken. Maar dat was fout, ik heb er 'massaal uitoefenen van puts' van gemaakt.
Hoe dat massaal uitoefenen dan zit: naar aanleiding van de bevestiging van fraude in april daalde de koers enorm en werden een hoop put opties die voorheen 'out of the money' waren (= intrinsieke waarde van nul, want koers hoger dan strike) nu 'in the money' (= koers lager dan strike). Dus als je bijvoorbeeld in februari een put met strike van $20 kocht (intrinsieke waarde 0), voor praktisch niets omdat de koers destijds rond de $40 stond, dan zou die optie met de slotkoers van dit moment ($5.43) een intrinsieke waarde van $14.57 hebben. Oftewel het levert de houder van de optie $1457 aan winst op als hij deze uitoefent en de 100 aandelen vervolgens weer aan de markt verkoopt.
En waarom dat dan juist gisteren en vandaag aan de hand was: vandaag is de expiration date van een van de optiereeksen op LK. Je kan opties in principe op iedere gewenste datum voor expiration uitoefenen, maar meestal is het gunstig om te wachten tot het laatste moment. Dat heeft met de 'time value' van de optie te maken: uitoefenen kan je niet ongedaan maken, en het resultaat is hetzelfde of je nu vandaag of over een maand uitoefent. Doe je het later, dan heb je nog de mogelijkheid om toch niet uit te oefenen. Die mogelijkheid heeft een waarde die in geld is uit te drukken (de time value) en er is een heus wiskundig model om dat te berekenen (het
Black–Scholes model). Dat is iets te ingewikkeld om hier uit te leggen
Let wel, of deze theorie daadwerkelijk het geval is bij LK weet ik niet. Het is slechts een van de mogelijke verklaringen waarom er gisteren en vandaag ontzettend veel is gehandeld en de koers enorm is gestegen. Een logisch gevolg van deze theorie is dat maandag de koers weer begint te dalen richting het oude niveau.
[
Voor 30% gewijzigd door
Zr40 op 06-06-2020 12:37
]