Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.479 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStan
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-09 02:09
Zr40 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:20:
[...]

[...]

Bijna alle aandelen die ik bezit heb ik ontdekt met behulp van een nieuwsbrief met stock picks, dit is al eerder besproken in dit topic. Zo ook QDEL. Dit bedrijf vond ik interessant genoeg om een stukje van te kopen.
Welke nieuwsbrief is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat ga ik hier niet delen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51
TheStan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Welke nieuwsbrief is dit?
Het is een geheime nieuwsbrief. Je moet er wel voor betalen maar het is een super super super goede. Als je hem hebt gevonden wordt je vanzelf gigantisch rijk zonder zelf na te hoeven denken. Zo'n kip met gouden eieren kun je natuurlijk niet zo maar met iedereen delen ..

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 12-05-2020 09:35 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is het dus niet. En dat is een van de vele redenen waarom ik het niet deel. Ik wil niet de indruk wekken dat deze nieuwsbrief bovengemiddeld goede picks maakt of dat het blind koopadvies is.

Case in point: LK.

Feit is wel: zonder deze nieuwsbrief zou ik nooit van het aandeel QDEL gehoord hebben. En van SHOP. En van een hele hoop andere aandelen ook niet. Ook niet de middelmatige en ondergemiddelde aandelen.

Ik gebruik het vooral voor discovery. Dat een paar picks het achteraf uitmuntend deden, een paar slecht, en de rest gemiddeld, dat is wel te verwachten (zie ook: a random walk down wall street) en niet toe te schrijven aan de nieuwsbrief.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 12-05-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
MaNdM schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:20:
Ik zag de nieuwsberichten van Aegon die toch wel een positieve toon hadden, toch gaat het aandeel ook vandaag weer verder omlaag. Iemand een idee waarom dat zou zijn? Heb ik iets gemist in de nieuwsberichten wat dit zou verklaren?
Het persbericht staat bol van onzekerheden. Daarbij is vandaag het algehele sentiment ook neerwaarts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:37:
Dat is het dus niet. En dat is een van de vele redenen waarom ik het niet deel. Ik wil niet de indruk wekken dat deze nieuwsbrief bovengemiddeld goede picks maakt of dat het blind koopadvies is.

Case in point: LK.

Feit is wel: zonder deze nieuwsbrief zou ik nooit van het aandeel QDEL gehoord hebben. En van SHOP. En van een hele hoop andere aandelen ook niet. Ook niet de middelmatige en ondergemiddelde aandelen.

Ik gebruik het vooral voor discovery. Dat een paar picks het achteraf uitmuntend deden, een paar slecht, en de rest gemiddeld, dat is wel te verwachten (zie ook: a random walk down wall street) en niet toe te schrijven aan de nieuwsbrief.
Discovery? En daarna doe je je eigen gedegen onderzoek? Ik heb zo mijn twijfels. Die hele Luckin' Coffee disaster van je suggereert dat je het bedrijf nog geen 5 minuten hebt gegoogled hebt voordat je het aandeel blind hebt gekocht o.b.v. een aanbeveling in je nieuwsbrief. Ik blijf bij wat ik eerder zei:
Als je individuele aandeeltjes leuk vind dat moet je gewoon zelf de filings induiken en aan het werk gaan. Er is geen makkelijke oplossing. Wat je nu doet werkt niet. Het voelt waarschijnlijk goed, en leuk, en spannend, maar op de lange termijn schiet je er niks mee op.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Prima. Dan blijf ik ook bij mijn eerdere stelling: ik vind dit niet wezenlijk anders dan het kopen van een ETF met vergelijkbare spreiding. Daarmee koop je immers ook blind aandelen op basis van opname in een index, zonder die allemaal te hebben gegoogled. Met het verschil dat je met de ETF helemaal niets ziet van de performance van de individuele onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:55

Polycom

Poes van goud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 19:13
@Polycom Had ome Musk niet laatst gezegd dat Tesla te hoog gewaardeerd is? :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik denk nu juist dat 'ie omhoog gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 16-09 13:21
Ik ben wel benieuwd welke aandelen jullie naar aanleiding van Corona hebben gekocht/verkocht en met welke reden erachter.

Vandaar een paar vragen

1. Welke aandelen heb je gekocht/verkocht naar aanleiding van Corona?
2. De reden waarom heb je dit aandeel juist nu hebt gekocht/verkocht?
3. Sta je op dit moment nog steeds achter je aan/verkoop?
4. Voor hoe lang wil je dit aandeel vasthouden?

Laat ik zelf beginnen met een paar van mijn aan/verkopen.

1. Flow traders (gekocht en verkocht)
2. Ik had het aandeel al een paar jaar in m'n portefeuille (met papier verlies). Eind januari / begin februari heb ik mijn positie Flow flink vergroot. Ik verwachte een oplopende VIX de markten waar Flow traders van zou profiteren. In April heb ik alles verkocht met een goede winst.
3. Ja. Ik had meer kunnen verdienen als ik ze langer had aangehouden maar aangezien Flow soms net zo volatiel is als de VIX had het net zo goed verkeerd kunnen uitpakken.
4. NVT

1. VWRL (gekocht)
2. Ik koop VWRL al iedere maand op een vaste dag/tijd aan. Tijdens de daling van de markten heb ik VWRL extra aangekocht in op koersdalingen vanaf ALTH op -15%, -20%, -30%.
3. Ja ik heb mijn beleggingsstrategie gevolgd.
4. +/-25 jaar

1. Heineken (gekocht)
2. De huidige corona crisis heeft natuurlijk een grote impact op de biermarkt maar ik denk dat Heineken er op de middellange termijn sterker uitkomt. Ik denk dat Heineken met hun sterke merken, schaalgrootte en relatief lage schuld het meest gaat profiteren van een herstel van de biermarkt, naast de mogelijkheid dat ze overnames gaan doen van kleinere bierbrouwers welke in de huidige markt in de problemen komen.
3. Ja
4. +/- 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• South_Styler
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 18:55
writser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:01:
[...]

Discovery? En daarna doe je je eigen gedegen onderzoek? Ik heb zo mijn twijfels. Die hele Luckin' Coffee disaster van je suggereert dat je het bedrijf nog geen 5 minuten hebt gegoogled hebt voordat je het aandeel blind hebt gekocht o.b.v. een aanbeveling in je nieuwsbrief. Ik blijf bij wat ik eerder zei:

[...]
Ik kan me wel vinden in de opmerking over gedegen onderzoek. Zelf doe ik mijn onderzoek voornamelijk via SeekingAlpha, filings/kwartaalresultaten, Yahoo Finance. Ik ben niet helemaal comfortabel met mijn kennisniveau van financiele instrumenten dus ik had mezelf getrakteerd op het boek How Finance Works van Mihir Desai.
Ik heb zelf een achtergrond in data analyse dus eerlijk is eerlijk, mijn aandelen zijn een verkapte hobby met soms financieel succes en regelmatig is het bijleren.
Iemand anders nog tips om betere due diligence te doen bij het aankopen van aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16

1: Intel (verkocht)
2: De coronacrisis. Ik dacht dat de economie veel sneller slecht zou worden. Meer werkloosheid, dus minder afgifte van chips en dergelijke.
3: Ja, de koers is niet te voorspellen. Intel verkocht voor een mooie prijs, ook al had ik er meer uit kunnen halen.
4: nvt

1: NT World ETF en NT EM ETF gekocht
2: maandelijkse inleg om een portefeuille op te bouwen.
3: ja, ik heb zelfs in april iets meer ingelegd tijdens de dip. Nu weer terug op de oude inleg.
4: 30-35 jaar

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
MaNdM schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:20:
Ik zag de nieuwsberichten van Aegon die toch wel een positieve toon hadden, toch gaat het aandeel ook vandaag weer verder omlaag. Iemand een idee waarom dat zou zijn? Heb ik iets gemist in de nieuwsberichten wat dit zou verklaren?
Inmiddels aardig in de plus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:38

Duinkonijn

Huh?

hoofdzakelijk hold.

Diegene die gecrashed zijn, worden evt uitgebreid.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:48
Opmerkelijke quote van de website:
Geen zorgen, voor meer dan 99,5% van de klanten heeft deze wijziging geen gevolgen.
Ik had verwacht dat juist bij Binck de “whales” zouden zitten. Blijkt maar weer dat ik ook dit onderdeel niet goed weet in te schatten :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:33
Miki schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:02:
[...]

[...]

Ik had verwacht dat juist bij Binck de “whales” zouden zitten. Blijkt maar weer dat ik ook dit onderdeel niet goed weet in te schatten :')
Qua daytrading dacht je dat dan?

Die grens 100k is niet je port, maar kas posities, dus iemand met 1 milj Shell en 99k €heeft er ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:48
Ko.Kane schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Qua daytrading dacht je dat dan?

Die grens 100k is niet je port, maar kas posities, dus iemand met 1 milj Shell en 99k €heeft er ook geen last van.
Yepp daytrading, het gaat om gestald geld tenslotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 15:32
Miki schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:02:
[...]

[...]

Whales zitten sowieso niet bij discount brokers. De laatste jaren hebben veel UHNWI's een family office opgericht om hun beleggingen te beheren of zijn aangesloten bij een multi-family office. Daarnaast zit veel bij wealth management van de grote banken. Bijvoorbeeld meer dan de helft van alle miljardairs is klant van UBS wealth management.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Miki schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:12:
[...]

Yepp daytrading, het gaat om gestald geld tenslotte.
Er zijn volgens mij echt maar minimaal aantal particuliere daytraders met 100k plus. Ex-prof traders die nu voor eigen account traden, gebruiken waarschijnlijk ook geen Binck.

Sowieso is dat iets wat vrij weinig ex-traders doen; voor eigen account gaan daytraden....prof traden geeft je alle tools. En met geld van iemand anders traden is extreem lonend qua bonussen, met goede risicobescherming voor je persoonlijk risico.
De kennis die ze hebben over wat je nodig hebt voor optimaal daytrading, weerhoudt de meesten er wel van om dat op hun zolderkamertje te gaan doen met sub optimale tools.

Daarbij zijn er maar 2,7% van de huishoudens miljonair in NL. Dus moet 1 op de 6 vd groep al met een 100k te zitten daytraden op Binck om die 0,5% te zijn.* Aangezien ook woning waarde in die 2,7% zijn er dus echt weinig mensen die 1) überhaupt 100k vrij hebben, 2) dat willen beleggen, 3) dat zelf willen doen, 4) dat bij Binck gaan doen, 5) na lezen van dit topic nog steeds liever daytraden dan alles in VWRL willen stoppen.

Als je er zo over nadenkt is 0,5% eigenlijk nog veel ook! :o

Edit: * het is natuurlijk niet zo dat binck afspiegeling van doorsneehuishoudens is, er zullen weinig sub modaal mensen opzitten, dit was gewoon bierviltje voor ordergrootte. Maar het gros blijft middenklasse/bovenmodaal.

[ Voor 34% gewijzigd door Ko.Kane op 12-05-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat heeft wel even geduurd. IB rekent al tijden negatieve rente over een EUR saldo vanaf 100k. Op dit moment 0,25% onder de benchmark, dus effectief -0.806%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:25:
[...]
Daarbij zijn er maar 2,7% van de huishoudens miljonair in NL. Dus moet 1 op de 6 vd groep al met een 100k te zitten daytraden op Binck om die 0,5% te zijn. Aangezien ook woning waarde in die 2,7% zijn er dus echt weinig mensen die 1) überhaupt 100k vrij hebben
Je hoeft echt geen miljonair te zijn om 100k investeerbaar vermogen te hebben. Maar andersom kan je wel redeneren dat iemand die nu 100k investeerbaar vermogen heeft, goed op weg is om ook miljonair te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-09 16:45
1. ABN, ING, Randstad
2. Alle 3 bedrijven die nu geraakt worden maar na de crisis goede perspectieven hebben. + Afgaande op de bankencrisis verwacht ik in het geval van ABN en ING dat de staat zal bijspringen als ze dreigen om te vallen.
3. Zeker, maar ben benieuwd hoe de vlag er na q2 bij hangt.
4. Hangt er vanaf hoe snel het herstel komt / hoe de wereld er straks uit ziet. Als V verkoop ik ze misschien relatief snel weer en steek ik de eventuele winst in mn reguliere brede fondsen. Anders hou ik ze ws voor onbepaalde tijd aan.

1. AMRN
2. Had ik al, maar verloren in corona tijd een rechtszaak en gingen door het putje. (-70%)
3. De hype is voor Amarin bij iedereen wel een beetje voorbij geloof ik. :D
4. Als ze nog een keer een opleving hebben stap ik uit denk ik. Gevalletje gegokt en verloren.

Trouwens allemaal relatief kleine bedragen... Bij elkaar ongeveer 10% van mn totale portfolio.

1. TGET, EMIM, NT world
2. Zat ik al in, maar in een dure periode begonnen. Nu extra ingekocht.
3. Ja.
4. ... vroeg pensioen? Datum tbd afhankelijk van of/hoe hard we straks weer omhoog gaan met zn allen. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Charly op 12-05-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik gok dat er ook wel mensen zullen zijn geweest die om de negatieve rente te ontwijken van hun reguliere bank, grote bedragen hebben gestort op hun Binck rekening.
Ze vragen dan wel weer een enorme rente van 6,5% was het volgens mij als je van Binck geld leent met effectenkrediet, ook al is het risico voor Binck daarbij ontzettend klein doordat er altijd voldoende onderpand moet zijn.

Dat is toch mooi zaken doen; aan de ene kant je klanten laten betalen voor het stallen van geld en aan de andere kant datzelfde geld uitlenen aan andere klanten die gebruikmaken van effectenkrediet tegen een forse positieve rente.
Uiteraard maken ze geen winst op enkel dat mensen geld stallen bij ze door het ECB beleid, maar het gaat om het idee :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Zr40 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Je hoeft echt geen miljonair te zijn om 100k investeerbaar vermogen te hebben. Maar andersom kan je wel redeneren dat iemand die nu 100k investeerbaar vermogen heeft, goed op weg is om ook miljonair te worden.
Ja, helaas weet ik dat maar al te goed. Vanuit FO perspectief is 100k relatief makkelijk doel en goed te halen, 1 miljoen duurt aardig lang! -O-

Het ging om een idee te geven hoe 'normaal' 100k is. Buiten de FO community heeft bijna niemand relatief grote bedragen op spaarrek/beleggingen. Ik heb collega's (ook oudere) die tweedehands auto's op afbetaling kopen. Terwijl ik met FO bezig ben. En we zitten in een loonstaffel systeem, dus iedereen werkt met de zelfde inkomsten.
Maar als ik al zie hoe weinig in de mijn peergroup van HBO+ opgeleide mensen überhaupt geen 25k hebben. Dan kan ik mij voorstellen dat er erg weinig met 100k zijn, die ook nog zelf willen daytraden.

Dat vind ik wel jammer: ik ken niemand in real life die bezig is met beleggen. Behalve wat oudere mensen die laten beleggen via hun huisbank. Of mensen die ooit eens wat ingelegd hebben in een fonds. (Met FO is dat nog zeldzamer en ik durf eigenlijk niet eens te zeggen aan de koffietafel, wat je kan sparen en wat FO is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Charly schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:47:

2. Alle 3 bedrijven die nu geraakt worden maar na de crisis goede perspectieven hebben. + Afgaande op de bankencrisis verwacht ik in het geval van ABN en ING dat de staat zal bijspringen als ze dreigen om te vallen.
Wat zijn je verwachtingen mbt staatssteun en de positie van aandeelhouders? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-09 16:45
Brons schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Wat zijn je verwachtingen mbt staatssteun en de positie van aandeelhouders? En waarom?
Wat betreft ABN is de staat zelf nog groot aandeelhouder voor zo ver ik weet. Dus vertrouw er op dat ze zichzelf daar niet in de voet gaan schieten. ING heb ik niet uitgezocht, maar puur gekocht als alternatief voor ABN.

Welke vorm van steun er zou moeten / kunnen komen heb ik me helemaal niet mee bezig gehouden, maar niet hinderd door enige kennis leek kans op ondersteuning me beter dan geen kans op ondersteuning. :P

Worst case heb ik een dure cursus "Dit is waarom amateurs niet met individuele aandelen moeten rommelen" gekocht. Maar ik zal er gelukkig geen boterham minder om eten.

[ Voor 12% gewijzigd door Charly op 12-05-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Slecht signaal geef je dan als CEO af.
Maar van deze narcist valt niets anders te verwachten. Hopelijk wordt ie opgepakt en blijven we een tijdje van z'n achterlijke publiciteitsstuntjes verschoond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 16-09 13:21
Charly schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:47:
1. ABN, ING, Randstad
De ING en ABN zullen niet omvallen omdat het systeembanken zijn maar dat betekent niet dat je veilig bent als aandeelhouder. De overheid heeft ook in de kredietcrisis Fortis genationaliseerd en dat pakte ook niet zo goed uit voor de aandeelhouders. (zie deze pagina)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Gebaseerd op mobility data van Google:
Afbeeldingslocatie: https://ei.marketwatch.com/Multimedia/2020/05/12/Photos/NS/MW-IG303_db_ope_20200512041102_NS.png?uuid=1eda75a2-9428-11ea-9c78-9c8e992d421e

Laat goed zien hoe open de US is momenteel nog is. Nog een uitleg voor de SP500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:15
Ik maakte mij net volgende bedenking: wat als Trump zou overlijden aan Corona nog voor de verkiezingen in november?

Niet onmogelijk:
- er zijn besmettingen in zijn entourage.
- niet meer van de jongste.
- hij lijkt niet zo voorzichtig. Maar hij zou wel smetvrees hebben en hij zal wel goed medisch opgevolgd worden.

Kleine kans, grote gevolgen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• flyguy

1. Shell, verkocht
2. Dalende olie- en gasprijzen en daarmee het verminderde vermogen om de schuld terug te dringen van de BG acquisitie. Daarnaast heeft Shell van alle Majors de laagste economische winbare reserves. Om de reserves aan te vullen is nu ook niet voldoende cash.
3. Ja
4. NVT

1. Cineworld, verkocht
2. Ze waren heel ambitieus met overnames van o.a. Regal in de VS, maar zelfde verhaal als bij Shell; flink wat schuld op de balans genomen. Met het sluiten van de bioscopen/beperkte kaartverkoop straks, zitten ze scheef. Plus verder opkomst van streamingdiensten.
3. Ja
4. NVT

1. Southwest Airlines, verkocht
2. Voor corona draaide LUV fantastisch, maar nu is er een gigantische cashburn. Hierdoor is veel kapitaal opgehaald dmv nieuwe aandelen en schulden. Voorlopig is de hele sector niet investeerbaar.
3. Ja
4. NVT

1. Alibaba, gekocht
2. Relatief lage multiple, groei in e-commerce ondanks concurrentie van o.a. JD, Meituan, etc. Groei in Cloud en met Ant Financial (AliPay) hebben ze een groot gedeelte van het Chinese betalingsverkeer in handen.
3. Ja
4. Afhankelijk van wat er in de toekomst gebeurd.

1. Apollo Global Management, gekocht
2. 1 van de beste PE funds als het gaat om distressed situations & credit. Heb ik zelf te weinig kaas van gegeten (individuele non-vanilla obligaties hebben voorwaarden van honderden pagina's...), maar hier waren/zijn flinke kansen, want iedereen wil liquiditeit. Oprichter Leon Black heeft 1 van de beste trackrecords op dit vlak. Ze waren ook één van de vorige winnaars na de crisis. Waar andere bijvoorbeeld in maart stopten met het inkopen van eigen aandelen, deed Apollo dit juist extra hard, want lage prijs.
3. Ja

1. Brookfield Asset Management, bijgekocht
2. Sinds ze Oaktree met Howard Marks hebben gekocht, ook een credit specialist, dus gedeeltelijk hetzelfde verhaal als voor Apollo. Maar daarnaast zitten ze overal eigenlijk wel in. Na Blackstone de grootste alternative manager. Bruce Flatt, de CEO, heeft van BAM een fort gemaakt dat zoveel ijzers in het vuur heeft dat ze blij zijn met de huidige markt: zie https://bam.brookfield.co...hareholders_3-23-2020.pdf
3. Ja

1. Blackstone, gekocht
2. Ook weer private equity. De laatste naam van mijn PE tilt. Hebben 150 miljard aan dry powder, dus die staan te springen als de boel verder omlaag gaat. CEO Schwarzman heeft uitstekende connectie in Washington, wat altijd handig is.
3. Ja

1. Kone, gekocht
2. Finse liftfabrikant. Stond al jaren op mijn lijstje. Uitstekend businessmodel (bouw een lift, sluit een onderhoudscontract af voor x jaar en renoveer vervolgens de lift, repeat cycle). Asset-light en een schone balans. De familie van de oprichter is 1 van de rijkste van Finland en zit er nog altijd dik in.
3. Ja

1. Novo Nordisk, bijgekocht
2. Deense pharma. Heeft meer dan de helft van de diabetesmarkt in handen. Een markt die nog altijd hard groeit. Uitstekende return metrics en lage beta. Nauwelijkse geraakt door de crisis.
3. Ja

1. Discovery Inc., gekocht
2. Lage FCF multiple, heeft heel weinig capex nodig om flink geld te genereren. Was dus in de aanbieding,
3. Ja

1. Euronext, bijgekocht
2. Praktische monopolistisch positie voor de markten die het bediend en profiteert van de toegenomen handelsvolumes. Komt morgen met cijfers. Prima balans, ondanks de extra schuld na de Noorse overname en produceert flinke cashflows. Klein genoeg om een overname prooi te zijn.
3. Ja.

1. Liberty Global, gekocht
2. Europese tak van het imperium van John Malone. Malone heeft een betere trackrecord dan Warren Buffett, dus die weet wat die doet, met name als het op M&A aankomt. Lage FCF multiple en flink geld op de balans na de verkoop van wat activiteiten aan Vodafone. Liberty Global heeft zelf ook gebruik gemaakt van de dip om 'even' 5 procent van alle aandelen terug te kopen in een paar maand.
3. Ja, helemaal toen ik mijn positie nog verder vergrote 2 dagen voor de JV in de UK.

1. Liberty SiriusXM, Gekocht
2. Tracking stock van Malone op Siri, monopolist in satelliet radio in de VS. Flinke discount op het onderliggende. Zodra Liberty SiriuXM 80% van Siri in handen heeft, kan Siri in z'n geheel geconsolideerd worden op de balans zonder fiscale implicaties (reverse morris trust). Recent zijn wat assets geshuffeld binnen Liberty Media, waardoor wat van F1 naar deze tracking stock en vice versa is geschoven. Volgende week is hierdoor een rights issue. Dan kan men extra aandelen kopen voor 20% korting op de markt prijs.
3. Ja

1. S&P Global, gekocht
2. Oligopolie wat betreft ratings en index providers. Eigenlijk altijd aan de prijs vanwege deze positie, in maart relatief goedkoop kunnen oppikken.
3. Ja

1. Microsoft, bijgekocht
2. Corona zorgt voor extra groei voor veel van de diensten van Microsoft. Denk aan cloud en data. Sinds Nadella aan het roer staat is Microsoft gigantisch goed bezig. Van alle grote tech lijken ze ook het minst problemen te hebben/krijgen met regulatie.
3. Ja

1. ViacomCBS, bijgekocht
2. Enorm lage multiples, staat nu veel sterker nu de fusie is afgerond. Grote overname-kandidaat in de media sector. Klassieke valueplay.
3. Ja

1. LVMH, bijgekocht
2. Sterkste speler in het luxe-segement, zelden in de aanbieding. Sterke balans en met de koop van Tiffany's wordt een gat gevuld. Bernard Arnault heeft er echt iets van gemaakt.
3. Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
Ja dan wordt de vicepresident president. Tot aan de verkiezingen zal Pence het dan overnemen. Die zal denk ik hetzelfde patroon aanhouden als Trump nu doet.
Maar als Trump besmet zou zijn, dan zal dat toch allang gebeurt zijn.
Is de piek in de US al geweest qua besmettingen?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• South_Styler
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 18:55
flyguy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:35:

1. Shell, verkocht
2. Dalende olie- en gasprijzen en daarmee het verminderde vermogen om de schuld terug te dringen van de BG acquisitie. Daarnaast heeft Shell van alle Majors de laagste economische winbare reserves. Om de reserves aan te vullen is nu ook niet voldoende cash.
3. Ja
4. NVT

1. Cineworld, verkocht
2. Ze waren heel ambitieus met overnames van o.a. Regal in de VS, maar zelfde verhaal als bij Shell; flink wat schuld op de balans genomen. Met het sluiten van de bioscopen/beperkte kaartverkoop straks, zitten ze scheef. Plus verder opkomst van streamingdiensten.
3. Ja
4. NVT

1. Southwest Airlines, verkocht
2. Voor corona draaide LUV fantastisch, maar nu is er een gigantische cashburn. Hierdoor is veel kapitaal opgehaald dmv nieuwe aandelen en schulden. Voorlopig is de hele sector niet investeerbaar.
3. Ja
4. NVT

1. Alibaba, gekocht
2. Relatief lage multiple, groei in e-commerce ondanks concurrentie van o.a. JD, Meituan, etc. Groei in Cloud en met Ant Financial (AliPay) hebben ze een groot gedeelte van het Chinese betalingsverkeer in handen.
3. Ja

1. Apollo Global Management, gekocht
2. 1 van de beste PE funds als het gaat om distressed situations & credit. Heb ik zelf te weinig kaas van gegeten (individuele non-vanilla obligaties hebben voorwaarden van honderden pagina's...), maar hier waren/zijn flinke kansen, want iedereen wil liquiditeit. Oprichter Leon Black heeft 1 van de beste trackrecords op dit vlak. Ze waren ook één van de vorige winnaars na de crisis. Waar andere bijvoorbeeld in maart stopten met het inkopen van eigen aandelen, deed Apollo dit juist extra hard, want lage prijs.
3. Ja

1. Brookfield Asset Management, bijgekocht
2. Sinds ze Oaktree met Howard Marks hebben gekocht, ook een credit specialist, dus gedeeltelijk hetzelfde verhaal als voor Apollo. Maar daarnaast zitten ze overal eigenlijk wel in. Na Blackstone de grootste alternative manager. Bruce Flatt, de CEO, heeft van BAM een fort gemaakt dat zoveel ijzers in het vuur heeft dat ze blij zijn met de huidige markt: zie https://bam.brookfield.co...hareholders_3-23-2020.pdf
3. Ja

1. Blackstone, gekocht
2. Ook weer private equity. De laatste naam van mijn PE tilt. Hebben 150 miljard aan dry powder, dus die staan te springen als de boel verder omlaag gaat. CEO Schwarzman heeft uitstekende connectie in Washington, wat altijd handig is.
3. Ja

1. Kone, gekocht
2. Finse liftfabrikant. Stond al jaren op mijn lijstje. Uitstekend businessmodel (bouw een lift, sluit een onderhoudscontract af voor x jaar en renoveer vervolgens de lift, repeat cycle). Asset-light en een schone balans. De familie van de oprichter is 1 van de rijkste van Finland en zit er nog altijd dik in.
3. Ja

1. Novo Nordisk, bijgekocht
2. Deense pharma. Heeft meer dan de helft van de diabetesmarkt in handen. Een markt die nog altijd hard groeit. Uitstekende return metrics en lage beta. Nauwelijkse geraakt door de crisis.
3. Ja

1. Discovery Inc., gekocht
2. Lage FCF multiple, heeft heel weinig capex nodig om flink geld te genereren. Was dus in de aanbieding,
3. Ja

1. Euronext, bijgekocht
2. Praktische monopolistisch positie voor de markten die het bediend en profiteert van de toegenomen handelsvolumes. Komt morgen met cijfers. Prima balans, ondanks de extra schuld na de Noorse overname en produceert flinke cashflows. Klein genoeg om een overname prooi te zijn.
3. Ja.

1. Liberty Global, gekocht
2. Europese tak van het imperium van John Malone. Malone heeft een betere trackrecord dan Warren Buffett, dus die weet wat die doet, met name als het op M&A aankomt. Lage FCF multiple en flink geld op de balans na de verkoop van wat activiteiten aan Vodafone. Liberty Global heeft zelf ook gebruik gemaakt van de dip om 'even' 5 procent van alle aandelen terug te kopen in een paar maand.
3. Ja, helemaal toen ik mijn positie nog verder vergrote 2 dagen voor de JV in de UK.

1. Liberty SiriusXM, Gekocht
2. Tracking stock van Malone op Siri, monopolist in satelliet radio in de VS. Flinke discount op het onderliggende. Zodra Liberty SiriuXM 80% van Siri in handen heeft, kan Siri in z'n geheel geconsolideerd worden op de balans zonder fiscale implicaties (reverse morris trust). Recent zijn wat assets geshuffeld binnen Liberty Media, waardoor wat van F1 naar deze tracking stock en vice versa is geschoven. Volgende week is hierdoor een rights issue. Dan kan men extra aandelen kopen voor 20% korting op de markt prijs.
3. Ja

1. S&P Global, gekocht
2. Oligopolie wat betreft ratings en index providers. Eigenlijk altijd aan de prijs vanwege deze positie, in maart relatief goedkoop kunnen oppikken.
3. Ja

1. Microsoft, bijgekocht
2. Corona zorgt voor extra groei voor veel van de diensten van Microsoft. Denk aan cloud en data. Sinds Nadella aan het roer staat is Microsoft gigantisch goed bezig. Van alle grote tech lijken ze ook het minst problemen te hebben/krijgen met regulatie.
3. Ja

1. ViacomCBS, bijgekocht
2. Enorm lage multiples, staat nu veel sterker nu de fusie is afgerond. Grote overname-kandidaat in de media sector. Klassieke valueplay.
3. Ja
Super interessante fondsen :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Ko.Kane schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Ja, helaas weet ik dat maar al te goed. Vanuit FO perspectief is 100k relatief makkelijk doel en goed te halen, 1 miljoen duurt aardig lang! -O-

Het ging om een idee te geven hoe 'normaal' 100k is. Buiten de FO community heeft bijna niemand relatief grote bedragen op spaarrek/beleggingen. Ik heb collega's (ook oudere) die tweedehands auto's op afbetaling kopen. Terwijl ik met FO bezig ben. En we zitten in een loonstaffel systeem, dus iedereen werkt met de zelfde inkomsten.
Maar als ik al zie hoe weinig in de mijn peergroup van HBO+ opgeleide mensen überhaupt geen 25k hebben. Dan kan ik mij voorstellen dat er erg weinig met 100k zijn, die ook nog zelf willen daytraden.

Dat vind ik wel jammer: ik ken niemand in real life die bezig is met beleggen. Behalve wat oudere mensen die laten beleggen via hun huisbank. Of mensen die ooit eens wat ingelegd hebben in een fonds. (Met FO is dat nog zeldzamer en ik durf eigenlijk niet eens te zeggen aan de koffietafel, wat je kan sparen en wat FO is.)
Vanaf welke leeftijd ben jij (actief) begonnen met FO? En vanaf welke leeftijd met beleggen? Ik heb het idee dat hoogopgeleide jonge mensen in hun eerste 3-5 jaar zo snel in salaris (kunnen) stijgen, dat het eigenlijk niet heel veel zin heeft om in het begin al in te zetten op sparen en beleggen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Jedi_Pimp Dat is de gedachte val waarin mensen in vast komen te zitten en dan beginnen ze nooit. Dat leidt tot uitstel gedrag, want daarna komt een huis, trouwerij, kinderen, studerende kinderen en dan oeps....dan ben je 50.

Als je in die eerste 5 jaar al 750e per maand spaart, dan is dat al 45000€ ex rendement, alleen sparen. Dat is al enorme head start!

Time in the market is alles, en ik had ook eerder willen beginnen met beleggen achteraf.

Achteraf ben ik begonnen zodra ik begon te werken. Ik had alleen nog niet van FIRE gehoord. Ik spaarde vanaf begin x percentage, met idee eventueel sabbatical te kunnen nemen voor wereldreis of aanbetaling huis. Toen bleek na een tijdje dat ik meer dan dat percentage kon sparen. In het begin had ik alleen internetspaarrekeningen/deposito's voor maximale rente. Toen heb ik later FIRE leren kennen, ik denk ongeveer 3 of 4 jaar geleden, en toen is het balletje wat meer gaan rollen en is het meer een georganiseerd plan geworden met ook beleggen. Ik ben nu midden dertig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Ko.Kane schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:58:
@Jedi_Pimp Dat is de gedachte val waarin mensen in vast komen te zitten en dan beginnen ze nooit. Dat leidt tot uitstel gedrag, want daarna komt een huis, trouwerij, kinderen, studerende kinderen en dan oeps....dan ben je 50.

Als je in die eerste 5 jaar al 750e per maand spaart, dan is dat al 45000€ ex rendement, alleen sparen. Dat is al enorme head start!

Time in the market is alles, en ik had ook eerder willen beginnen met beleggen achteraf.

Achteraf ben ik begonnen zodra ik begon te werken. Ik had alleen nog niet van FIRE gehoord. Ik spaarde vanaf begin x percentage, met idee eventueel sabbatical te kunnen nemen voor wereldreis of aanbetaling huis. Toen bleek na een tijdje dat ik meer dan dat percentage kon sparen. In het begin had ik alleen internetspaarrekeningen/deposito's voor maximale rente. Toen heb ik later FIRE leren kennen, ik denk ongeveer 3 of 4 jaar geleden, en toen is het balletje wat meer gaan rollen en is het meer een georganiseerd plan geworden met ook beleggen. Ik ben nu midden dertig.
Wat is FIRE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

ik denk (FIRE )= Financial Independence Retire Early
https://www.financieelona...cieel-onafhankelijk-fire/

Grappig.. ben 4/3 30 en heb dat ook als doelstelling.. Wist alleen niet dat er een naam voor was.

Ik had het idee Financieel neutraal leven als woord :+

[ Voor 40% gewijzigd door Duinkonijn op 12-05-2020 16:05 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:11
@Duinkonijn financieel onafhankelijk is de gangbare Nederlandse term, er is zelfs een apart draadje voor op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ik las laatst iemand die Luckin Coffee (op het oog) had. Lees net op Bloomberg ‘Luckin Coffee board terminated ceo and coo’. Gaat lekker daar. :N

Edit: Ah, zie ook ‘trading halt’ en geen prijs sinds vorige week.

[ Voor 19% gewijzigd door _the_crow_ op 12-05-2020 17:02 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Lijkt mij juist goed nieuws. Weg met de mensen die leiding hebben gegeven aan corruptie.

Maar het blijft China dus corruptie hoort erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Brons schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:03:
Lijkt mij juist goed nieuws. Weg met de mensen die leiding hebben gegeven aan corruptie.
Zeker goed dat corrupt management weg gaat. Was meer dat ik de schaal van corruptie en laakbaar handelen nu pas goed zie met het nieuws van vandaag.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Santee schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:27:
Vraagje, ik wil mogelijk een positie nemen in de "iShares Global Clean Energy ETF" (ICLN), deze is alleen niet beschikbaar op DeGiro? "iShares Global Clean Energy UCITS EFT" (INRG) is wel beschikbaar, deze heeft alleen net een andere coverage, 1,5x hogere expense en trade niet op de NASDAQ.

Komt dit omdat DeGiro deze ETF simpelweg niet in de selectie heeft om te traden en zijn er betere alternatieve die wel in de selectie zitten en bij voorkeur traden op de EAM of NASDAQ?
Heb je hier nog een oplossing/alternatief voor gevonden bij DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Ko.Kane schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:58:

Thanks! Niet om wederom de zielige (wat jongere) millenial-kaart te trekken, maar ik kan nu echt nog geen 750eu per maand sparen (ik ben eind 20). Wellicht als mijn aanstaande salarisonderhandelingen goed uitpakken.

Eind mei ben ik van plan mijn eerste VWRL te kopen. Wel tempted om te wachten op "de tweede crash", maar na hier meegelezen te hebben kan ik de markt toch niet timen ;)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:59:
[...]

Thanks! Niet om wederom de zielige (wat jongere) millenial-kaart te trekken, maar ik kan nu echt nog geen 750eu per maand sparen (ik ben eind 20). Wellicht als mijn aanstaande salarisonderhandelingen goed uitpakken.

Eind mei ben ik van plan mijn eerste VWRL te kopen. Wel tempted om te wachten op "de tweede crash", maar na hier meegelezen te hebben kan ik de markt toch niet timen ;)
Same, huur en alles veel te hoog om zoveel te sparen. Ik mis op 250 pm vwrl en los nog sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
flyguy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:35:
1. Shell, verkocht
Wat bedoel je met de 'laagste economische winbare reserves'?
Bedoel je hiermee de absolute hoeveelheid olie/gas reserves op papier of dat het met de huidige lage olieprijs veel van de reserves niet rendabel kan winnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
[...]

en @Santee samenwonen scheelt enorm, of met kennis of partner. Maar ik leefde gewoon goedkoop als student en dat duurde voordat dat veranderde toen ik begon te werken. Vermijd lifestyle creep. (zie FO topic op GOT)

Maar 250 p/m inleggen is ook al veel meer dan de meesten doen. Het gaat erom dat je iets spaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
[...]
Santee schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:49:
[...]
Same, huur en alles veel te hoog om zoveel te sparen. Ik mis op 250 pm vwrl en los nog sparen.
Nou ben ik net als Ko.Kane een 30'er en ik kan ook echt geen €750,- per maand vrij maken hoor. Er zijn zelfs jaren dat ik dit niet red. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

_the_crow_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:00:
Ik las laatst iemand die Luckin Coffee (op het oog) had. Lees net op Bloomberg ‘Luckin Coffee board terminated ceo and coo’. Gaat lekker daar. :N
Belangrijker nieuws is wie er voor in de plaats komen.
Luckin Coffee Announces Changes to Board of Directors and Senior Management
GlobeNewswire
11:10 AM ET
Luckin Coffee Inc. (the "Company") (NASDAQ: LK), today announced changes to its Board of Directors ("Board") and senior management, effective May 11, 2020.

During its ongoing internal investigation (the "Internal Investigation"), the Special Committee of the Board (the "Special Committee") has brought to the attention of the Board evidence that sheds more light on the fabricated transactions described in the press release issued by the Company on April 2, 2020. After considering such information, the Board has terminated Ms. Jenny Zhiya Qian and Mr. Jian Liu from the positions of the Chief Executive Officer and the Chief Operating Officer, respectively. The Board also demanded and received from Ms. Qian and Mr. Liu their resignations from the Board. In addition to Ms. Qian and Mr. Liu, since the beginning of the Internal Investigation, the Company has placed six other employees, who were involved in or had the knowledge of the fabricated transactions, on suspension or leave.

The Board has appointed Mr. Jinyi Guo, a director to the Board and a Senior Vice President of the Company, as the Acting Chief Executive Officer of the Company. The Board also announced the appointment of Mr. Wenbao Cao and Mr. Gang Wu as directors to the Board. Following the changes to the Board, the Compensation Committee of the Board currently consists of Mr. Sean Shao, Mr. Erhai Liu and Mr. Jinyi Guo, with Mr. Sean Shao serving as its chairman; the Nominating and Corporate Governance Committee of the Board currently consists of Mr. Wai Yuen Chong, Mr. David Hui Li and Mr. Jinyi Guo, with Mr. Wai Yuen Chong serving as its chairman; the composition of Audit Committee of the Board remains unchanged.

Mr. Wenbao Cao has served as Senior Vice President of the Company in charge of store operations and customer service since June 2018. Before joining the Company, Mr. Cao had over 23 years of experience at McDonald's China and served in various positions, including vice president and North regional manager at McDonald's China.

Mr. Gang Wu has served as Vice President of the Company in charge of strategic partnerships since March 2019, and has also been in charge of supply chain management since April 2020. Before joining the Company, Mr. Wu had over 26 years of experience in airline industry, including holding senior management positions at China United Airlines, China Eastern Airlines and Air China.

Following issuing the press release by the Company on April 2, 2020, the Company has been cooperating with and responding to inquiries from regulatory agencies in both the United States and China. The Company will continue to cooperate with the Internal Investigation and focus on growing its business under the leadership of the Board and current senior management.
---
Edit: Ah, zie ook ‘trading halt’ en geen prijs sinds vorige week.
Hoe bedoel je, sinds vorige week? Trading is al sinds 7 april halted.

[ Voor 79% gewijzigd door Zr40 op 12-05-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
HyperH schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:35:
[...]

Wat bedoel je met de 'laagste economische winbare reserves'?
Bedoel je hiermee de absolute hoeveelheid olie/gas reserves op papier of dat het met de huidige lage olieprijs veel van de reserves niet rendabel kan winnen?
In absolute zin hebben ze laagste reserves. Uit mijn hoofd zeg ik 4 a 4,5 jaar. Waar andere majors eerder richting de 8 jaar of meer gaan. Daarnaast heeft Shell weinig winning in gebieden waar lage kosten nodig zijn om olie op te pompen zoals bijvoorbeeld in SA of Rusland. Dat maakt het economisch feitelijk nog lager, alleen het is lastig om daar wat waardes op te plakken omdat olie reserves en accounting regels niet heel duidelijk in zijn. (olie reserves staan niet op de balans, want het is lastig om de exacte recovery uit een veld te bepalen en een prijs op die ondergrondse reserves te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
JohanNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:37:
[...]

Ik denk dat je elke situatie individueel moet beoordelen en dat je dan vooral moet kijken naar wanneer je het geld nodig hebt / wilt hebben.
De ene wil op z'n 55 al met pensioen en wat is opgebouwd als overbrugging gebruiken tot de officiële pensioengerechtigde leeftijd.
De ander wil zoveel mogelijk opbouwen tot de officiële pensioengerechtigde leeftijd en daarna het geleidelijk opmaken.
En zo zijn er nog zoveel meer situaties waarbij er geen één formule is om te berekenen hoe zij moeten beleggen.
Het is ook niet dat dit voorbeeld 100% aangehouden moet worden. Het idee er achter is dat als je jong bent het verstandig is om een groot gedeelte te gaan beleggen en naarmate je ouder wordt dit af te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik beleg al een tijdje via mijn bank (en lees hier al een tijdje mee), maar heb ook veel interesse in dividend, helaas blijkt dat de broker welke en maat van me aanraadde (IG.com) geen aandelenrekening meer aanbied. Nu is me echter niet duidelijk hoe ik uit kan vinden welke aandelen ik bij welke broker te verkrijgen zijn. Ik richt me momenteel voornamelijk op Amerikaanse fondsen welke dividend uitkeren zoals bv Cornerstone. Kan iemand inzicht verschaffen waar en hoe ik dat kan vinden?

Verder neem ik aan dat ik uit kom bij DEGIRO of Lynx, maar wil het toch even zeker weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Lanfear89 op 12-05-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb even gekeken naar de site van IG... :X

https://www.ig.com/nl/professioneel
https://www.ig.com/nl/professionele-belegger

Hoe verkoop ik de MiFID 2 restricties als ongewenst aan mijn CFD klanten en haal ik ze over om de wettelijke beschermingen uit te schakelen om nog veel meer margin aan te mogen bieden... :X

Dan nog even inhoudelijk.
Lanfear89 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:19:
Nu is me echter niet duidelijk hoe ik uit kan vinden welke aandelen ik bij welke broker te verkrijgen zijn.
Een goede broker biedt op zijn minst alle aandelen aan die genoteerd zijn op de belangrijkste Europese en VS aandelenbeurzen. Je noemt zelf DEGIRO en Lynx (IB), daar kan je in principe vrijwel ieder aandeel verhandelen.
Ik richt me momenteel voornamelijk op Amerikaanse fondsen welke dividend uitkeren zoals bv Cornerstone. Kan iemand inzicht verschaffen waar en hoe ik dat kan vinden?
Cornerstone zegt mij dan weer niets, maar ik zou jou aanraden om het eenvoudig te houden en een goed gespreide dividend ETF met lage kosten te kopen. Bijvoorbeeld VHYL (een ETF van Vanguard met een TER van 0,29%), of een van de vele alternatieven.

[ Voor 59% gewijzigd door Zr40 op 12-05-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
flyguy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:08:
[...]
In absolute zin hebben ze laagste reserves. Uit mijn hoofd zeg ik 4 a 4,5 jaar. Waar andere majors eerder richting de 8 jaar of meer gaan.
Het was mij bekend dat Shell de afgelopen twee decennia meermalen reserves heeft moeten afschrijven. Dat ze de afgelopen paar jaar ook met exploratie rustig aan hebben gedaan zal niet geholpen hebben. Ik had echter geen idee dat Shell 'maar' 4 of 5 jaar vooruit zou kunnen met hun huidige reserves.
Daarnaast heeft Shell weinig winning in gebieden waar lage kosten nodig zijn om olie op te pompen zoals bijvoorbeeld in SA of Rusland. Dat maakt het economisch feitelijk nog lager, alleen het is lastig om daar wat waardes op te plakken omdat olie reserves en accounting regels niet heel duidelijk in zijn. (olie reserves staan niet op de balans, want het is lastig om de exacte recovery uit een veld te bepalen en een prijs op die ondergrondse reserves te zetten).
Shell heeft eigenlijk een hogere olieprijs nodig maar hun reserves zijn toch ook weer niet de duurste reserves om te exploiteren als je het met enkele van de concurrenten vergelijkt?
Dat het lastig is om waardes op te plakken geloof ik gelijk. Daar had Shell zelf in het verleden ook al eens moeite mee.

Ik ben geïnteresseerd om de materie omtrent investeren beter te gaan begrijpen en dacht met Shell een mooi voorbeeld te hebben om te bestuderen, omdat er zoveel aandacht voor is en veel over gepubliceerd wordt.
Hoewel de cijfers publiek zijn en er in Nederland heel veel aandacht voor Shell is en dus ook goede artikelen te vinden zijn ben ik er inmiddels wel achter dat een grote multinational geen beginners case is.
Uiteraard ben ik de tegenslagen voor Shell tegengekomen maar ik heb ook veel positieve artikelen gevonden over de bedrijfsvoering en winstgevendheid.
Van alles wat ik over Shell tegen kwam ben jij de eerste die de schijnbaar slechte uitgangspositie van de economische winbare reserve benoemt.

Zo wordt ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt hoe moeilijk het is om als buitenstaander zonder voldoende achtergrondkennis de ogenschijnlijke feiten goed te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik beleg al een tijdje via mijn bank (en lees hier al een tijdje mee), maar heb ook veel interesse in dividend, helaas blijkt dat de broker welke en maat van me aanraadde (IG.com) geen aandelenrekening meer aanbied. Nu is me echter niet duidelijk hoe ik uit kan vinden welke aandelen ik bij welke broker te verkrijgen zijn. Ik richt me momenteel voornamelijk op Amerikaanse fondsen welke dividend uitkeren zoals bv Cornerstone. Kan iemand inzicht verschaffen waar en hoe ik dat kan vinden?

Verder neem ik aan dat ik uit kom bij DEGIRO of Lynx, maar wil het toch even zeker weten.
Cornerstone zou je ook bij Trading212 Invest kunnen aankopen.
Trading212 Invest is vooral interessant omdat je daar zonder transactiekosten, bewaarloon e.d. kunt handelen.

Door wat te googlen met termen als '' high dividend us stocks '' zou je toch aardig ver moeten komen, maar ik zou je niet zo focussen op dividenden.
Vooral nu met de huidige situatie kunnen bedrijven besluiten geen dividend meer uit te keren om bijvoorbeeld hun kaspositie te verbeteren of omdat er gewoon geen winst meer is.
Je kunt denk ik beter een brede spreiding maken o.b.v. vooral sectoren dan de aandelen uit te kiezen die ( historisch gezien ) dividend uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46

Wat is Cornerstone voor fonds? Ze betalen een enorm hoog % dividend uit. Hoe doen ze dat?

overigens zit ik bij degiro, maar zie ik het fonds daar niet zo snel staan (ook gezocht op US21924B3024 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

page404 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:47:
[...]

Da's een mooi scrippie! oOo
Weet jij toevallig ook hoe je andere ID's van fondsen (vooral de bekende ETF's) kan achterhalen om die hierin in te voeren?
Beetje een kick, maar omdat ik zelf ook wat meer fondsen wilde toevoegen aan Portfolio Performance dit uitgezocht.

Het fonds opzoeken op ft.com, bijvoorbeeld: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0010948204:EUR
Daar de page source van bekijken en zoeken naar
code:
1
","symbol":"NL

Dan staat links de ID, rechts de ISIN.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat me net wel opviel bij Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR (NL0011515424)

De portfolio bestaat bijv. voor 2.31% in Northern Trust Global Funds plc. Leuk voor NT maar betaal je dan niet dubbel fondskosten voor NT?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
HyperH schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:37:
[...]

Het was mij bekend dat Shell de afgelopen twee decennia meermalen reserves heeft moeten afschrijven. Dat ze de afgelopen paar jaar ook met exploratie rustig aan hebben gedaan zal niet geholpen hebben. Ik had echter geen idee dat Shell 'maar' 4 of 5 jaar vooruit zou kunnen met hun huidige reserves.

[...]

Shell heeft eigenlijk een hogere olieprijs nodig maar hun reserves zijn toch ook weer niet de duurste reserves om te exploiteren als je het met enkele van de concurrenten vergelijkt?
Dat het lastig is om waardes op te plakken geloof ik gelijk. Daar had Shell zelf in het verleden ook al eens moeite mee.

Ik ben geïnteresseerd om de materie omtrent investeren beter te gaan begrijpen en dacht met Shell een mooi voorbeeld te hebben om te bestuderen, omdat er zoveel aandacht voor is en veel over gepubliceerd wordt.
Hoewel de cijfers publiek zijn en er in Nederland heel veel aandacht voor Shell is en dus ook goede artikelen te vinden zijn ben ik er inmiddels wel achter dat een grote multinational geen beginners case is.
Uiteraard ben ik de tegenslagen voor Shell tegengekomen maar ik heb ook veel positieve artikelen gevonden over de bedrijfsvoering en winstgevendheid.
Van alles wat ik over Shell tegen kwam ben jij de eerste die de schijnbaar slechte uitgangspositie van de economische winbare reserve benoemt.

Zo wordt ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt hoe moeilijk het is om als buitenstaander zonder voldoende achtergrondkennis de ogenschijnlijke feiten goed te interpreteren.
In vergelijking met enkele concurrenten hebben bepaalde partijen inderdaad hogere winningskosten. De laatste jaren was alles met schalie rondt de Permian, Eagle Ford, Anadarko en Bakken formaties 'hot' dus daar is flink voor overbetaald. Met als mooiste voorbeeld OXY die veel te duur Anadarko overnam. Maar met olie zijn je concurrenten niet alleen private oliemaatschappijen, maar met name nationale oliemaatschappijen (NOC) die 90% van de markt in handen hebben. En de Saudi's hoeven bij wijze van spreken maar een spade in de Empty Quarter in de grond te steken en ze hebben de goedkoopste olie te pakken (en gewilde crude (light and sweet)). Maar uiteindelijk blijft olie ook gewoon een commodity market en heeft een individuele partij geen pricing power. Vandaar dat OPEC er ook is. En met Amerikanen die full retard zijn gaan oppompen de laatste tien jaar, is de balans tussen vraag en aanbod verstoord.

Maar Shell haalt meer dan de helft van het resultaat uit gas (tenminste de laatste keer dat ik echt goed keek...). De acquisitie van BG was dan ook om minder afhankelijk te zijn van olie, maar sinds die deal is de gasprijs ook structureel gedaald.

Nu is Shell natuurlijk meer dan alleen upstream, maar bijvoorbeeld een Total heeft een meer gebalanceerde portefeuille met meer omzet uit midstream, waardoor ze minder gevoelig zijn voor prijsveranderingen van ruwe olie. Shell heeft dan weer wel een uitstekende trading divisie en relatief gezien van alle Majors een grotere blootstelling aan renewables, maar aan inkomsten zet dat nog niet echt zoden aan de dijk. Ook de ROI is daarvan flink lager.

Uiteraard is er een prima investment case te maken voor Shell, maar persoonlijk zie ik op dit moment simpelweg betere alternatieven voor mijn euro.

Dat er voldoende media-aandacht is voor Shell, daar moet je je niet door laten leiden. Maak je eigen casus voor een investering op basis van de cijfers en het jaarverslag. Als je vervolgens artikelen leest, zoek ze dan op die tegen jouw beeld en casus ingaan. Kijk wat die tegenargumenten doen voor je verhaal en sta open om fout te zitten. Te veel mensen lezen alleen dat wat instemt met hun investering (confirmation bias) en ageren tegen de rest. Uiteindelijk heb je daar financieel vaak niets aan, maar je voelt je wel even lekker omdat mensen je gelijk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

HyperH schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:49:
[...]

[...]

Nou ben ik net als Ko.Kane een 30'er en ik kan ook echt geen €750,- per maand vrij maken hoor. Er zijn zelfs jaren dat ik dit niet red. 8)7
ligt er ook aan hoe je woont, sociale toestand. Wat zijn je vaste lasten en wat zijn je prioriteiten.

Bij mij ook prima haalbaar, maar wellicht bij jou niet. ( geen mens is gelijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
helloitsme schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:56:
[...]

Wat is Cornerstone voor fonds? Ze betalen een enorm hoog % dividend uit. Hoe doen ze dat?

overigens zit ik bij degiro, maar zie ik het fonds daar niet zo snel staan (ook gezocht op US21924B3024 )
Probeer eens US21925Y1038

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Niemand die het eind van de Amerikaanse beurzen opviel, inclusief doorgaande trend iets na sluiten? Vond het wel meer typische dag, je kijkt even niet en hop -2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ko.Kane schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 00:51:
Niemand die het eind van de Amerikaanse beurzen opviel, inclusief doorgaande trend iets na sluiten? Vond het wel meer typische dag, je kijkt even niet en hop -2%.
Inderdaad, maar dit kan ook de zoveelste bear-trap zijn.

Morgen in ieder geval veel Q1 cijfers van o.a. ABN en ook Aston Martin waar ik zelf benieuwd naar ben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 01:43:
[...]

Inderdaad, maar dit kan ook de zoveelste bear-trap zijn.

Morgen in ieder geval veel Q1 cijfers van o.a. ABN en ook Aston Martin waar ik zelf benieuwd naar ben :p
Aston Martin? Hadden die niet zo heel lang geleden 150 miljoen geleend tegen 12% rente? Daar zou ik zo ver mogelijk weg blij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
ABN cijfers zijn niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
JohanNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:43:
[...]

Probeer eens US21925Y1038
Die staat er wel in, maar dat is een ander bedrijf lijkt het. Betaald ook geen dividend uit, waarover wel gesproken werd in de eerste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Sunri5e schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:12:
ABN cijfers zijn niet zo best.
Vooral dat 2 klanten dik half miljard heeft gekost. Iemand heeft aardige blootstelling aan traders die op $-40/vat zwaar het schip in gingen?

Wel bizar vooral dat verschil met ING, welke ironisch genoeg meer bekend staat om blootstelling aan de oliemarkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 13-05-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
Xanaroth schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:48:
[...]

Vooral dat 2 klanten dik half miljard heeft gekost. Iemand heeft aardige blootstelling aan traders die op $-40/vat zwaar het schip in gingen?

Wel bizar vooral dat verschil met ING, welke ironisch genoeg meer bekend staat om blootstelling aan de oliemarkt.
Ik ben wel benieuwd wat de koers nu gaat doen. Het zou natuurlijk vreemd zijn om te denken dat die cijfers goed zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:55

Polycom

Poes van goud

8% in het rood nu..
Buy and hold aandeel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
https://www.bloomberg.com...-grow?srnd=premium-europe

Kwam dit toevallig net tegen. Het gaat nog niet echt de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
Xanaroth schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:48:
[...]

De ene was een fout bij de clearing waar niet voldoende marge was en de andere klant was een oliehandelaar in Singapore die fraude heeft gepleegd (inventory op de balans klopte niet echt...). Beide waren al een maand bekend.

https://www.spglobal.com/...-into-trouble-fd-58084674

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Sunri5e schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat de koers nu gaat doen. Het zou natuurlijk vreemd zijn om te denken dat die cijfers goed zouden zijn.
Dat een grote olietrader in Singapore failliet is gegaan is al weken bekend: https://www.straitstimes....e-claim-against-hin-leong . HSBC was de grootste crediteur met een uitstaande lening van ~$600m en had al kwartaalcijfers bekend gemaakt. In hun presentatie (https://www.hsbc.com/-/fi...nvestors-and-analysts.pdf, pagina 8), zie je dat ze $700m hebben afgeschreven in Azie dit kwartaal, "primarily related to a corporate exposure in Singapore". Oftewel waarschijnlijk bijna de hele lening. ABN had $300 uitstaan bij deze klant (https://www.spglobal.com/...ts/street-talk-episode-60). Als deze lening een vergelijkbare senioriteit had als de lening van HSBC dan was ook een afschrijving van rond de $300m te verwachten.

En dat ABN Amro $200 verloren had op een Amerikaanse klant in de clearing divisie was ook allang bekend ( https://www.wsj.com/artic...on-u-s-client-11585225229 ). Samen ~$500m wat met de huidige wisselkoers precies de E460m is die is afgeschreven op twee grote klanten.

edit: flyguy was me te vroeg af. In elk geval, ik zie weinig verrassingen. De koers is dit jaar al ~60% gekelderd, dat er wat 'problemen' zouden zijn lijkt me niet echt een verrassing :) . Misschien had de markt minder Corona afschrijvingen verwacht? het zou me niet verbazen als de huidige koersdaling vooral veroorzaakt wordt door wat minder ingelichte beleggers die in paniek aan het verkopen zijn na het snellen van de koppen in de krant. Om deze hypothese te testen heb ik een paar aandeeltjes gekocht vanochtend, met het plan ze later op de dag weer te verkopen. Bescheiden gokje. Zal wel helemaal verkeerd uitpakken :P .

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 13-05-2020 10:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
writser schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Dat een grote olietrader in Singapore failliet is gegaan is al weken bekend:
It wasn't me!! :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
flyguy schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:28:
[...]

https://www.bloomberg.com...-grow?srnd=premium-europe

Kwam dit toevallig net tegen. Het gaat nog niet echt de goede kant op.
Ah ja en weer 10% eraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
flyguy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:33:
Maar Shell haalt meer dan de helft van het resultaat uit gas (tenminste de laatste keer dat ik echt goed keek...). De acquisitie van BG was dan ook om minder afhankelijk te zijn van olie, maar sinds die deal is de gasprijs ook structureel gedaald.
Het is bijna fifty-fifty dacht ik gezien te hebben. Shell is wel bezig met 'verduurzaming'. Ook zoiets dat moeilijk te kwantificeren is.
Dat er voldoende media-aandacht is voor Shell, daar moet je je niet door laten leiden. Maak je eigen casus voor een investering op basis van de cijfers en het jaarverslag. Als je vervolgens artikelen leest, zoek ze dan op die tegen jouw beeld en casus ingaan. Kijk wat die tegenargumenten doen voor je verhaal en sta open om fout te zitten. Te veel mensen lezen alleen dat wat instemt met hun investering (confirmation bias) en ageren tegen de rest. Uiteindelijk heb je daar financieel vaak niets aan, maar je voelt je wel even lekker omdat mensen je gelijk geven.
Met media aandacht bedoel ik natuurlijk niet de sensatie berichtgeving op het journaal of artikelen op nu.nl maar de beschouwingen / analyse van 'experts'. Dat laatste kun je vaak ook met een flinke korrel zout nemen maar het geeft vaak wel andere inzichten.
Volgens mij sluit dat ook prima aan wat jij hier aanbeveelt. Hoe dan ook heb ik besloten om het analyseren van Shell even te laten voor wat het is omdat ik al gemerkt heb dat er zoveel variabelen zijn dat ik het simpelweg niet kan overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
Duinkonijn schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:42:
[...]
ligt er ook aan hoe je woont, sociale toestand. Wat zijn je vaste lasten en wat zijn je prioriteiten.

Bij mij ook prima haalbaar, maar wellicht bij jou niet. ( geen mens is gelijk )
Uiteraard verschilt dat per individu en zijn sociaal-economische omstandigheden. Ik had echter het gevoel dat het eerder uitzondering is dan de norm als ik naar mij zelf (WO'er, werkzaam in de IT, inkomen iets boven modaal en vrijesector huurwoning) en mijn kennissenkring kijk.

Dit is een beleggers topic dus niet echt de plaats om hier verder in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Heren/dames, ik heb jullie advies nodig. Ik had $VTIQ gekocht voor de lange termijn (15+ jaar). Echter lijkt het erop dat dit aandeel door een hype wordt opgepompt en het mogelijk een "pump and dump" is.

Moet ik:
  1. 1. Blijven zitten en niks doen (initiële plan)
  2. 2. Vlak na de aftopping er voor 25-50% uitstappen om vervolgens hopen lager terug te kunnen kopen?
  3. 3. Volledig eruit stappen zodra de prijs mij compleet onrealistisch lijkt en later instappen?
Ik weet dat velen zullen zeggen dat optie 1 het meest verstandige is. Helaas zie ik ook aandelen als Tesla naar $900 gaan en vervolgens weer wegzakken naar $350 binnen 3 weken. Als dit aandeel straks ook -50% gaat vanaf de top dan durf ik DeGiro niet meer te openen ben ik bang. Daarom is er toch een sterke wil om proberen te timen en voor optie 2 of zelfs 3 te gaan.

De winst die ik daarmee pak zou ik dan in VWRL willen stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
Santee schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:24:
Heren/dames, ik heb jullie advies nodig. Ik had $VTIQ gekocht voor de lange termijn (15+ jaar). Echter lijkt het erop dat dit aandeel door een hype wordt opgepompt en het mogelijk een "pump and dump" is.

Moet ik:
  2. 2. Vlak na de aftopping er voor 25-50% uitstappen om vervolgens hopen lager terug te kunnen kopen?
  3. 3. Volledig eruit stappen zodra de prijs mij compleet onrealistisch lijkt en later instappen?
Ik weet dat velen zullen zeggen dat optie 1 het meest verstandige is. Helaas zie ik ook aandelen als Tesla naar $900 gaan en vervolgens weer wegzakken naar $350 binnen 3 weken. Als dit aandeel straks ook -50% gaat vanaf de top dan durf ik DeGiro niet meer te openen ben ik bang. Daarom is er toch een sterke wil om proberen te timen en voor optie 2 of zelfs 3 te gaan.

Mijn glazenbol is kapot....

Doe waar jij je prettig bij voelt. Als je er voor de lange termijn inzit....waarom valt deze koersexplosie je dan op? Kijk je dagelijks/ meermaals per dag naar de koers? Dan zit je er dus niet voor de lange termijn in. Koersverloop op korte termijn is namelijk niet relevant voor de lange termijn.

Ik zou je adviseren die vraag eens voor jezelf te beantwoorden, te kijken of je visie, je beleggingsplan, nog steeds dezelfde is. Om voorts daarop te acteren.

En natuurlijk niet op basis van wat iedereen hier, met een werkende of kapotte glazen bol, allemaal uitkraamt!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Is dit toch de lang verwachte door de FED uitgestelde dead cat bounce? who knows...

Wat gaan jullie doen?
- Afwachten? Afgewogen de beste manier lange termijn.
- Leuk bijkoop moment? Dead cat bounce?
- Verkopen? (ik iig niet)

[ Voor 47% gewijzigd door Immutable op 13-05-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
helloitsme schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:14:
[...]

Die staat er wel in, maar dat is een ander bedrijf lijkt het. Betaald ook geen dividend uit, waarover wel gesproken werd in de eerste post
Blijkbaar zijn er dus meer hoekstenen inderdaad ;)
Die waar jij naar linkte was ook geen aandel maar een fonds, maar wellicht bedoelde hij die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

MaNdM

1000-dingen-doekje

Moet ik:

Men denkt dat het komt door: pending merger with Nikola Motor Company

Maar waarom niet gewoon nu je winst pakken als je het niet helemaal vertrouwd?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
MaNdM schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Men denkt dat het komt door: pending merger with Nikola Motor Company

Maar waarom niet gewoon nu je winst pakken als je het niet helemaal vertrouwd?
Bedankt voor jullie reactie. Die merger is inderdaad al sinds 3 maart bekend. Toen boomde de stock ook, maar daarna zakte die in door Corona. Aangezien ik wel vertrouwen in de lange termijn had had ik ingekocht. Echter vind ik het zonde op zoveel geld te laten liggen mocht de boel weer keihard inkakken :+

Over het vertrouwen, na het onderzoek dat ik heb gedaan heb ik een gok genomen door een redelijk bedrag (voor mij dan, voor andere peanuts) in hun te beleggen. Nu winst pakken betekent wellicht over 5 jaar FOMO. Nu geen winst pakket kan betekenen een rode portefeuille komende maanden. Tekort aan ervaring steekt mij hier.

Aan de andere kant, hou zouden mensen zich voelen die ooit Tesla hebben gekocht op $20 en hebben verkocht op $50 of zelfs $100? Destijds dikke ++ en wellicht nog steeds goed als ze het slim hebben herinvesteert. Aan de andere kant missen ze 850-1700% aan stijging...
Panzer_V schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:28:
[...]

Mijn glazenbol is kapot....

Doe waar jij je prettig bij voelt. Als je er voor de lange termijn inzit....waarom valt deze koersexplosie je dan op? Kijk je dagelijks/ meermaals per dag naar de koers? Dan zit je er dus niet voor de lange termijn in. Koersverloop op korte termijn is namelijk niet relevant voor de lange termijn.

Ik zou je adviseren die vraag eens voor jezelf te beantwoorden, te kijken of je visie, je beleggingsplan, nog steeds dezelfde is. Om voorts daarop te acteren.

En natuurlijk niet op basis van wat iedereen hier, met een werkende of kapotte glazen bol, allemaal uitkraamt!
Ik kijk er vaak naar omdat ik het stiekem toch wel een beetje een kick vind om te zien hoeveel geld je op 1 dag kan "verdienen". Eigenlijk moet ik daarvoor helemaal niet in de markt zitten. Ik kijk inderdaad (te) vaak naar de koers momenteel, maar is dat raar? +33% gister kan morgen -30% betekenen. Dan pak ik misschien liever winst aangezien om best flinke bedragen gaat (voor mij dan) en het een goed moment zou zijn om mijn portefeuille meer op de VWRL te richten dan op losse aandelen.

[ Voor 64% gewijzigd door Santee op 13-05-2020 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
Santee schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:35:

maar is dat raar? +33% gister kan morgen -30% betekenen.
Ja dat is raar. Ja, dat vind ik raar.

Want na die -30% kan het zomaar +100% zijn. En als je dan uitgestapt bent en bij +100% instapt heb je veel koerswinst gemist.

Je weet het niet. Ik weet het niet. Niemand weet het.

Daarom maak je een beleggingsplan voor de lange termijn en is het zaak om, bij voor- én tegenspoed, daaraan vast te houden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Panzer_V schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Ja dat is raar.

Want na die -30% kan het zomaar +100% zijn. En als je dan uitgestapt bent en bij +100% instapt heb je veel koerswinst gemist.

Je weet het niet. Ik weet het niet. Niemand weet het.

Daarom maak je een beleggingsplan voor de lange termijn en is het zaak om, bij voor- én tegenspoed, daaraan vast te houden.
Mijn plan is wellicht te simplistisch. Ik ben een beetje abrupt ingestapt door de recente inzakking. Plan is simpelweg VWRL elke maand + enkele losse aandelen waar ik brood in zie. Enkele aandelen die ik nog heb (Shell, ING) wil ik van de hand doen zodra ik er geen brood meer in zie (horizon nu tot 10 jaar). Echter betekent dit dat op dit moment mijn selectie er scheef zit en "vanzelf" recht moet trekken naar VWRL na verloop van tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy

Moet ik:

De vraag is: waarom heb je het in eerste instantie gekocht? Het bedrijf heeft geen operationele activiteiten, maar is een blank check company. Gewoon een pot geld, wat in de toekomst ingezet kan worden voor M&A om zo operationele activiteiten te krijgen. In dat geval is het met name het geloof in het management belangrijk. Wat hebben zij in het verleden gedaan dat ze nu een blanco cheque krijgen om mee te werken? Hebben ze zich al bewezen? Bijvoorbeeld de oud-CEO van Delta lloyd, Niek Hoek heeft hetzelfde gedaan met Dutch Star Companies wat nu CM.com is.

Maar over het algemeen hebben blank check companies nogal een slechte reputatie en zijn het verschijnselen die je enkel tijdens hoogconjunctuur ziet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
VTIQ is een SPAC, oftewel absolute rotzooi. Institutionele beleggers hebben 10 dollar cash per aandeel ingelegd en krijgen gratis een hele zooi warrants. Ook de sponsors van de SPAC krijgen 'gratis' equity in het uiteindelijke bedrijf. Kortom, zo'n beursgenoteerde unit is maximaal $10 waard. De incentives van insiders van SPAC's zijn helemaal niet gelijk aan de incentives van suckers die een unit op de beurs kopen. Insiders MOETEN een deal doen, anders is hun gratis upside niks waard. De huidige koersstijging is pure speculatie. Waarom zou de verkoper Nikola op zo'n goedkope prijs van de hand doen dat elke dollar die geinvesteerd is in VTIQ meteen 3 dollar waard is - en dat na een hele hoop verdunning door alle warrants en 'founder shares'? Ik zou die aandelen meteen verpatsen .. Maar goed, dat had ik ook al op $11 gedaan, of $12, of $13.

Zie hier wat leesvoer over SPAC's: http://mbelr.org/spac-the...on-company-part-iv-of-iv/ . Mijn mening: vermijden als de pest. Maar goed, hopelijk wist je dat ook al toen je deze rotzooi hebt aangeschaft. Heb je de laatste 10Q doorgenomen? Daar kun je een beetje rondvogelen m.b.t. the warrants en founder shares.

edit: flyguy me weer te snel af ..

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 13-05-2020 11:01 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
flyguy schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:49:
[...]

De vraag is: waarom heb je het in eerste instantie gekocht? Het bedrijf heeft geen operationele activiteiten, maar is een blank check company. Gewoon een pot geld, wat in de toekomst ingezet kan worden voor M&A om zo operationele activiteiten te krijgen. In dat geval is het met name het geloof in het management belangrijk. Wat hebben zij in het verleden gedaan dat ze nu een blanco cheque krijgen om mee te werken? Hebben ze zich al bewezen? Bijvoorbeeld de oud-CEO van Delta lloyd, Niek Hoek heeft hetzelfde gedaan met Dutch Star Companies wat nu CM.com is.

Maar over het algemeen hebben blank check companies nogal een slechte reputatie en zijn het verschijnselen die je enkel tijdens hoogconjunctuur ziet.
In eerste instantie gekocht omdat ik geloof dat waterstof vrachtwagens over 20 jaar de normaal zijn. Na onderzoek in het bedrijf viel het goede design mij op en dat het bedrijf veel samenwerking zoekt met andere partijen die al veel expertise en werkende producten op de markt heeft. Verder hadden ze al grote geldschieters bij de hand waardoor ik zie kans op succes groot inschatte.
Verder een beetje het principe, wie niet waagt wie niet wint gevolgd.
writser schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:55:
VTIQ is een SPAC, oftewel absolute rotzooi. Institutionele beleggers hebben 10 dollar cash per aandeel ingelegd en krijgen gratis een hele zooi warrants. Ook de sponsors van de SPAC krijgen 'gratis' equity in het uiteindelijke bedrijf. Kortom, zo'n beursgenoteerde unit is maximaal $10 waard. De incentives van insiders van SPAC's zijn helemaal niet gelijk aan de incentives van suckers die een unit op de beurs kopen. De huidige koersstijging is pure speculatie. Waarom zou de verkoper Nikola op zo'n goedkope prijs van de hand doen dat elke dollar die geinvesteerd is in VTIQ meteen 3 dollar waard is - en dat na een hele hoop verdunning door alle warrants en 'founder shares'? Ik zou die aandelen meteen verpatsen .. Maar goed, dat had ik ook al op $11 gedaan, of $12, of $13.

Zie hier wat leesvoer over SPAC's: http://mbelr.org/spac-the...on-company-part-iv-of-iv/ . Mijn mening: vermijden als de pest. Maar goed, hopelijk wist je dat ook al toen je deze rotzooi hebt aangeschaft.

edit: flyguy me weer te snel af ..
Zijn er voorbeelden van SPACs die wel wat worden? Is Tesla ook niet klein begonnen met veel speculatie. En zoals je al zei, jij was eruit gegaan op $13, ondertussen staan ze op $28 en heb je 100% stijging gemist.. Wat is wijsheid? Als ik jou advies volg en ze staan over 1 jaar op $100 sla ik mijzelf op mijn voorhoofd.

[ Voor 36% gewijzigd door Santee op 13-05-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:09
Immutable schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:28:
Is dit toch de lang verwachte door de FED uitgestelde dead cat bounce? who knows...

Wat gaan jullie doen?
- Afwachten? Afgewogen de beste manier lange termijn.
- Leuk bijkoop moment? Dead cat bounce?
- Verkopen? (ik iig niet)
Die -2% van gisteren? Nou kan niemand de toekomst voorspellen maar het lijkt me wel erg voorbarig om conclusies te gaan trekken op basis van dergelijke kleine schommelingen.

Gewoon doorgaan met het plan. Een plan dat, als het goed is, niet afhankelijk is van schommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Pistachenootje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:58:
[...]

Die -2% van gisteren? Nou kan niemand de toekomst voorspellen maar het lijkt me wel erg voorbarig om conclusies te gaan trekken op basis van dergelijke kleine schommelingen.

Gewoon doorgaan met het plan. Een plan dat, als het goed is, niet afhankelijk is van schommelingen.
Eens, krijg alleen maar koop kriebels wanneer mijn portfolio omlaag gaat... Mijn portfolio plan is 10 jaar iig vasthouden. De QQQ etf die ik heb is volatiel, maar zal zeker wel weer groeien. Hopen alleen dat het geen tweede dot com bubble aan het worden is, betreft hedendaagse tech aandelen. Er zit aardig wat lucht ingepompt op toekomstige resultaten. Dat is wel het recept voor een bubbeltje die kan ploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
evleerdam schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 01:34:
[...]

Is er dan niemand die zegt: op basis van deze extreem beperkte informatie kan je geen advies geven?

Vragen als:
- Hoeveel inkomen heeft hij nu?
- Wat zijn zijn huidige uitgaven?
- Hoeveel pensioen en wanneer?
- Partner? Kinderen? Huis, hypotheek?
- Doel van het geld, wanneer nodig?
- Slaapt hij nog wel goed als z'n geld (gedeeltelijk) belegd is?

Ik denk dat je eerst moet kijken naar hoeveel risico hij kan nemen en hoeveel risico hij wil nemen, pas dan kan je een beetje advies geven.
-2000 euro per maand WIA
-Geen idee ik schat zo'n 800 euro
-Pensioen meende ik iets van 5000 6000
-Partner geen inkomsten. Kinderen ja ik en nog - Huis koop woning, hypotheek 100.000 spaar 60.000 aflosvrij
-Doel is zorgeloos oud worden
-slapen weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Immutable schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:14:
[...]Eens, krijg alleen maar koop kriebels wanneer mijn portfolio omlaag gaat... Mijn portfolio plan is 10 jaar iig vasthouden. De QQQ etf die ik heb is volatiel, maar zal zeker wel weer groeien. Hopen alleen dat het geen tweede dot com bubble aan het worden is, betreft hedendaagse tech aandelen. Er zit aardig wat lucht ingepompt op toekomstige resultaten. Dat is wel het recept voor een bubbeltje die kan ploffen.
Daarom ben ik geen voorstander van het over-wegen van bepaalde sectoren, regio's of bedrijven. Gewoon alles in VWRL, eventueel aangevuld met extra factor blootstelling zoals size, value en quality.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Santee schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:57:
[...]

In eerste instantie gekocht omdat ik geloof dat waterstof vrachtwagens over 20 jaar de normaal zijn. Na onderzoek in het bedrijf viel het goede design mij op en dat het bedrijf veel samenwerking zoekt met andere partijen die al veel expertise en werkende producten op de markt heeft. Verder hadden ze al grote geldschieters bij de hand waardoor ik zie kans op succes groot inschatte.
Verder een beetje het principe, wie niet waagt wie niet wint gevolgd.

[...]

Zijn er voorbeelden van SPACs die wel wat worden? Is Tesla ook niet klein begonnen met veel speculatie. En zoals je al zei, jij was eruit gegaan op $13, ondertussen staan ze op $28 en heb je 100% stijging gemist.. Wat is wijsheid? Als ik jou advies volg en ze staan over 1 jaar op $100 sla ik mijzelf op mijn voorhoofd.
FOMO is geen goede beleggingsstrategie .. Wat is wijsheid? Zelf de prospectus doornemen, proberen te begrijpen hoe het bedrijf er pro-forma uit ziet, wat de toekomstperspectieven zijn, proberen daar een prijskaartje aan te hangen en aan de hand daarvan besluiten of je wil instappen of niet. Maar dat heb jij niet gedaan. Dus elk advies is zinloos, want je weet niet wat je gekocht hebt en je weet niet wat het waard is. Je hebt een blinde gok genomen en nu zoek je een waarzegger die je kan vertellen of dat over een jaar een goed idee is. Dat heeft niks met beleggen te maken dus ik snap niet zo goed wat je hier hoopt te bereiken.

Ik zeg je slechts: je koopt een aandeeltje met $10 cash per aandeel. Met die $10 per aandeel kopen andere bankiers een bedrijfje voor je. Die andere bankiers krijgen een hele hoop gratis aandelen als ze succesvol een deal sluiten. Als ze geen deal sluiten krijgen ze niks en krijg jij je 10 dollar terug. Wat is de kans dat die bankiers enorm voorzichtig zijn met jouw geld, geen enkel belang hebben bij gratis aandelen en alleen een transactie doen als die zo monsterlijk goed is dat jouw 10 dollar in een klap 30 dollar waard is? En wat is de kans dat iemand anders een prachtig bedrijf verkoopt voor 30 cent op de dollar? Waarom zou dat bedrijf niet zelf een IPO doen zodat ze zelf de hele dollar opstrijken?

Kortom, er is een enorme incentive om een kutdeal te promoten en af te sluiten - iemand krijgt de kans om zijn flutbedrijf voor de hoofdprijs te verkopen, de bankier krijgen deal fees, de sponsors krijgen gratis aandelen, institutionele beleggers krijgen gratis warrants. Samen kunnen ze allemaal risicovrij profiteren van de naieve particulier die de SPAC op de beurs koopt zonder zijn huiswerk te doen vanwege een rooskleurig bla bla verhaal. Daarom underperformen die dingen historisch gezien. Een paar voorbeeldjes van SPAC's in Amerika die ik wel eens heb bekeken: (allemaal op $10 op de markt gebracht de afgelopen jaren):

DSKE: nu $1.60
LMB: nu $2.81
TACO: nu $5.91
ROSE: nu $0.42
LIND: nu $6.05
YTRA: nu $0.97
KLR: nu $6.34

Tuurlijk, er zit ook wel eens eentje tussen die het goed doet, maar door de bocht genomen zit je te vissen in de riolering van de beursgenoteerde bedrijven.

En bovendien is de deal nog niet eens beklonken. Hij kan nog afketsen, aandeelhouders kunnen nog tegenstemmen, etc. Op dit moment betaal je $27 voor een portemonnee met daarin $10. En ja, morgen is er misschien een gek die $35 voor die portemonnee wil betalen. Dat betekent niet dat het een goede beslissing is om je aandelen te houden.

[ Voor 39% gewijzigd door writser op 13-05-2020 12:48 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Pistachenootje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 02:35:
@Supreme_One evleerdam stelt hierboven een aantal juiste vragen. En ik mis nog één belangrijke vraag: heeft je vader het überhaupt nodig om te beleggen? M.a.w. als hij genoeg inkomen en geld heeft om comfortabel te leven tot 90-100 jaar, waarom zou je überhaupt gaan beleggen? Als je geen behoefte hebt om risico te nemen hoef je helemaal geen risico te nemen. Als dat zo is zet het geld dat je voorlopig niet nodig hebt in mooie depositos (ladders).
Omdat hij nu in de WIA zit en mijn moeder niet werkt hij is 57 wordt 58 in december duurt nog ff tot zijn pensioen. Daarom wil ik weten of hij nu al iets met zijn pensioen kan eventueel? Werken gaat nier meer omdat hij is afgekeurd.

Andere vraag ik had me eerder nier verdiept in duurzaam beleggen. Ik wil misschien toch echt duurzaam gaan beleggen, etisch beleggen. Dacht aan SUSW en SUSM voor de gein bij ABN Amro even gekeken naar de kosten voor 1 aandeel van 6 euro betaal je al snel meer dan 10 euro kosten waar kan dit goedkoper? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Pistachenootje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:18:
[...]

Daarom ben ik geen voorstander van het over-wegen van bepaalde sectoren, regio's of bedrijven. Gewoon alles in VWRL, eventueel aangevuld met extra factor blootstelling zoals size, value en quality.
Helaas moet ik dat dus zelf door schande leren. Immers heb ik VWRL, VUSA en QQQ. Waarbij VWRL het laagste aandeel is. VUSA is al beetje tech, en QQQ is praktisch puur tech. En VWRL is het laagste deel, ga dus volgende keer ook wat meer VWRL bijkopen, en laat VUSA en QQQ even voor wat het is.

Moet even een goede balans zien te vinden voor mijn plan voor de komende jaren. Zoek naar een gezonde verhouding met een relatief grote knipoog naar technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Immutable vraagje: hoeveel procent technologie denk je dat VWRL is?

Als technologie bedrijven op dit moment overgewaardeerd zijn zoals jij vermoedt, dan zou dat eigenlijk al te veel zijn. Weet je zeker dat het dan slim is om nog meer te nemen? Ik niet. Daarom laat ik de markt bepalen welk aandeel technologie heeft in mijn portefeuille.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Supreme_One schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Omdat hij nu in de WIA zit en mijn moeder niet werkt hij is 57 wordt 58 in december duurt nog ff tot zijn pensioen. Daarom wil ik weten of hij nu al iets met zijn pensioen kan eventueel? Werken gaat nier meer omdat hij is afgekeurd.

Andere vraag ik had me eerder nier verdiept in duurzaam beleggen. Ik wil misschien toch echt duurzaam gaan beleggen, etisch beleggen. Dacht aan SUSW en SUSM voor de gein bij ABN Amro even gekeken naar de kosten voor 1 aandeel van 6 euro betaal je al snel meer dan 10 euro kosten waar kan dit goedkoper? Iemand enig idee?
De eerste vraag kan ik je niet mee helpen, de pensioen instelling misschien wel.

Voor je tweede vraag: Fitvermogen biedt redelijk duurzaam, wereldwijd gespreid beleggen aan tegen zeer lage tarieven en zonder dividend lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
writser schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:22:
[...]

FOMO is geen goede beleggingsstrategie .. Wat is wijsheid? Zelf de prospectus doornemen, proberen te begrijpen hoe het bedrijf er pro-forma uit ziet, wat de toekomstperspectieven zijn, proberen daar een prijskaartje aan te hangen en aan de hand daarvan besluiten of je wil instappen of niet. Maar dat heb jij niet gedaan. Dus elk advies is zinloos, want je weet niet wat je gekocht hebt en je weet niet wat het waard is. Je hebt een blinde gok genomen en nu zoek je een waarzegger die je kan vertellen of dat over een jaar een goed idee is. Dat heeft niks met beleggen te maken dus ik snap niet zo goed wat je hier hoopt te bereiken.

Ik zeg je slechts: je koopt een aandeeltje met $10 cash per aandeel. Met die $10 per aandeel kopen andere bankiers een bedrijfje voor je. Die andere bankiers krijgen een hele hoop gratis aandelen als ze succesvol een deal sluiten. Als ze geen deal sluiten krijgen ze niks en krijg jij je 10 dollar terug. Wat is de kans dat die bankiers enorm voorzichtig zijn met jouw geld, geen enkel belang hebben bij gratis aandelen en alleen een transactie doen als die zo monsterlijk goed is dat jouw 10 dollar in een klap 30 dollar waard is? En wat is de kans dat iemand anders een prachtig bedrijf verkoopt voor 30 cent op de dollar? Waarom zou dat bedrijf niet zelf een IPO doen zodat ze zelf de hele dollar opstrijken?

Kortom, er is een enorme incentive om een kutdeal te promoten en af te sluiten - de verkoper krijgt een bak geld, de bankier krijgt gratis aandelen en de domme particulier wordt opgelicht. Daarom underperformen die dingen historisch gezien. Een paar voorbeeldjes van SPAC's in Amerika die ik de afgelopen jaren wel eens heb bekeken: (allemaal op $10 op de markt gebracht de afgelopen jaren):

DSKE: nu $1.60
LMB: nu $2.81
TACO: nu $5.91
ROSE: nu $0.42
LIND: nu $6.05
YTRA: nu $0.97
KLR: nu $6.34

Tuurlijk, er zit ook wel eens eentje tussen die het goed doet, maar door de bocht genomen zit je te vissen in de riolering van de beursgenoteerde bedrijven.

En bovendien is de deal nog niet eens beklonken. Hij kan nog afketsen, aandeelhouders kunnen nog tegenstemmen, etc. Op dit moment betaal je $27 voor een portemonnee met daarin $10. En ja, morgen is er misschien een gek die $35 voor die portemonnee wil betalen. Dat betekent niet dat het een goede beslissing is om je aandelen te houden.
Al is de toon star, toch bedankt voor je reactie. Ik ben hier ook vooral om te leren. Het klopt inderdaad dat ik niet goed weet wat ik koop voor de merger. Ik heb de documenten doorgelezen en mijn conclusie was dat ~7% van de aandelen openbaar gaan voor $10 p/s waardoor de totale waarde van Nikola 3,3B (of was het 4B) zou zijn.
Met de aanname dat de merger door gaat (ja tuurlijk kan het nog afketsen, maar wat is de kans?) ben ik gaan kijken naar de marktsector en de producten die ze aanbieden. Ik heb gekeken naar de mensen die er aan het roer staan, de partijen waarmee ze samenwerken en de investeerders.

Ik ben inderdaad niet tot in het detail gaan onderzoeken hoe het zit met de merger en ik snap niet 100% hoe de SPAC werkt. Sorry?

Maar jou advies is duidelijk: het is een gigantisch risico en wat een gek ervoor geeft.

Ik neig dan ook steeds meer dan een heel deel verkopen wanneer het tij lijkt te keren (top pump) en later wellicht terugkopen na de merger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden :P . Ik probeer slechts duidelijk te maken dat ik als een gek zou verkopen. Aandelen zijn niet in te lenen dus je kan niet short gaan, jji bent als een van de weinigen in de positie om nu te profiteren van deze squeeze. Een geluk bij een ongeluk, want als je je er vantevoren in verdiept had dan was je wellicht nooit ingestapt. En ja, je kan hopen dat het nog harder omhoog gaat maar dat is pure speculatie.

Op de lange termijn zijn die SPAC's dus vaak een disaster, zoals ik probeerde uit te leggen. En dat zijn ze dus al op de emissieprijs ($10) en deze handelt daar al ver boven. Tenzij je een heel sterk tegenargument hebt ben ik a priori al geneigd om te zeggen dat dit een idioot slechte investering is op $27.

[ Voor 48% gewijzigd door writser op 13-05-2020 11:49 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
writser schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:44:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden :P . Ik probeer slechts duidelijk te maken dat ik als een gek zou verkopen. Aandelen zijn niet in te lenen dus je kan niet short gaan, jji bent als een van de weinigen in de positie om nu te profiteren van deze squeeze.
Ik zie een positieve premarket dus wellicht zet ik een marketorder op $30 voor een aantal stuks en kijk ik of de rest nog verder gesqueezed wordt. Wanneer de hype naar beneden gaat zal het ook wel weer snel richting de $20 zakken is mijn vermoeden.
Pagina: 1 ... 117 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.