Zr40 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:29:
[...]
Dat gaat over een cash saldo en effecten. (FSCS)
Wat @
Longcat beweert is dat je helemaal geen effecten in handen hebt bij Trading212. Daar ben ik op zich ook wel benieuwd naar want na even vlug op de site te hebben gekeken zie ik dit ook niet duidelijk vermeld staan.
Okay het blijkt inderdaad wat anders in elkaar te steken, in positieve zin
Hier heeft iemand ook de vraag gesteld over wat er gebeurd als Trading212 failliet zou gaan:
https://community.trading...eassurance-hopefully/2159
En daar is dit zoal door een moderator gepost:
Where is my equity?
When you invest with Trading 212, your equity is held in custody at Interactive Brokers. They are the biggest broker in the world by the number of daily trades. They hold $160B in client assets.
Ik denk ook vrijwel zeker te weten hoe het zit met de CFD's in dit geval.
Zolang je maar hele stukken koopt loop je hier geen risico mee, maar zodra je dus fractional shares hebt, dan is dat gedeelte een CFD, een contract met Trading212 die je enkel kunt verkopen aan Trading212 en dus zodra Trading212 failliet zou gaan loop je dus het risico dat zij deze niet meer van je kunnen kopen en je dit deel dus technisch kwijt raakt.
Je zou dan wel weer fractional shares kunnen omzetten naar echte shares door minimaal een gedeelte bij de kopen zodat je weer een hele share hebt.
Dus als voorbeeld:
Ik koop 250 aandelen Shell, dan heb ik gewoon 250 aandelen, geen CFD contracten.
Ik koop daarbij nog 140,8 aandelen Shell, wat een totaal maakt van 290,8 Shell, dan heb ik 290 echte aandelen Shell en 0,8 aandelen Shell in vorm van een CFD contract met Trading212.
Koop ik er dan nog 9,2 aan Shell bij heb ik 300 in totaal, wat dan weer 300 echte aandelen Shell zou moeten maken en geen CFD contracten meer.
Ik denk dus dat het zo moet werken, dit maak ik tenminste uit hun voorwaarden over fractional shares.