JLius schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:09:
[...]
Tweets zoals dit:
Right now there is a shortage of physical $usd and a major surplus of electronic $usd. When / if physical usd gains a premium over electronic usd then it will be the first sign of a run on the banks.
Ik maak me om zulke tweets geen zorgen:
Tyler D. Coates
@Sawcruhteez
Derivative trader, content producer & #Bitcoin
Standard Bearer. Creator of EMASAR, co author of Hyperwave Theory, and host of Sawcruhteez Streamz.Chief schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 05:17:
[...]
Ik denk dat de bereidheid van de bevolking om zich aan resitricties te houden een stuk minder zal zijn in westerse landen.
Een tweede golf impliceert dat business weer dicht moeten. Dat is niet ingeprijst als ik kijk naar equity.
Misschien is het wel ingeprijsd, maar verwachten wij meer ingeprijsd risico? Toch denk ik dat er heel veel redenen zouden kunnen zijn waarom tweede golf heel licht zal kunnen zijn qua effect op bedrijven:
- korter/effectiever, door betere tracing.
- veel meer lokale tijdelijke regels
- meer specifiek getarget op risico groepen => main pop kan dus werken
- minder 100% sluitingen over alle branches
- leer curve van deze periode zorgt dat home office start effectief gaat
- draaiboeken voor productie of horeca (pickup) liggen er al, dus er kan sneller geschakeld worden. Resultaat is minder on-off effect, meer xx% reductie.
Ik denk ook dat in de doorsnee genoteerde bedrijven beter zijn in het omgaan met shutdowns tzt, itt bijvoorbeeld een kapper.
Dan natuurlijk nog de kansen: Hoeveel kans op tweede golf? Impact vermindert met kans op goede behandeling/verlichtend medicijn. Kans op vaccin?
Random voorbeeld, maar hoe waardeer je/hoe erg is nog de impact van nog eens: 50% kans op een 50% shutdown van 2 weken in Q3-Q4? Dat is verwachting van 12,5% maandomzet verlies, oftewel 1% jaaromzet. Normaal is 1% GDP verlies wel een ding, maar dit jaar is het relatief klein extra verlies.
Dan is er nog het sociale aspect: als niemand meer restricties wil (of men negeert ze), dan is dat toch eerder positief vanuit economisch perspectief? Je hebt dan alleen weer piek belasting in ziekenhuizen en oversterfte, maar met erge tilt naar 65+.
Ik ben geen arts, maar is het ook niet zo dat de kans dat zwaar getroffen regio's zoals Noord Italië of New York, al zo'n verspreiding hebben gehad dat de risico groepen al bijna allemaal gestorven zijn? In NY city is 1 op de 400 ( ~0,25%) van de totale populatie dood gegaan in Covid crisis. Meer groeps immuniteit bij de overlevers en de zwakkeren zijn al dood, zou dat de kans niet verminderen dat een zware tweede golf niet plaatst vind op plekken die eerste keer ook hardste getroffen waren? Maw de volgende pijn wordt ergens anders gevoeld (financieel en geografisch)?
Los van risico van tweede golf: Wat is er eigenlijk momenteel eigenlijk
wel ingeprijsd? En hoe en wat?
SP500 op 2930: 20 multiple is ong 145 EPS... lijkt mij hoog Q4 2019 was
140$. Dat zou een groei zijn van 3,5% als dat de waarde voor 31 dec 2020 is. Lijkt mij sterk dat we binnen nu en 12 maanden 3,5% tov 31 dec 2019 gaan hebben.
Als je uitgaat van hoger multiple is je EPS lager, maar dan is de vraag waarom zon hoog multiple. Linksom of rechtsom is de verwachting hoog.
Als ik baseline GDP scenario neem, met 1,5% jaarlijkse groei:
-2019: 100
-2020: 101,5
-2021: 103,0
-2022: 104,6
En dat afzet tegen een huidig scenario, met 10% jaarlijkse drop in 2020, en 5% jaarlijkse groei erna:
-2020: 90, delta tov baseline: -11%
-2021: 94,5, delta tov baseline: -8%
-2022: 99, delta tov baseline: -5%
Dan duurt herstel dus langer dan 2022.
Of sterkere groei met 10% drop in 2020, en 10% groei erna in 2021 en 5% 2022, dat lijkt mij al optimistisch met name 2022 na een 10% groei in 2021:
-2020: 90, delta tov baseline: -11%
-2021: 99, delta tov baseline: -4%
-2022: 104, delta tov baseline: -0.5%
Dan zijn we dus vanaf 2022 weer on track. Maar dit zijn wel scenarios die niet uitgaan van recessie, maar sterke groei in de komende 2 jaren...
Ik zie ons hoe dan ook slechter af zijn dan de baseline voorlopig. Alhoewel de Nasdaq aardig op weg is!
YTD staat de SP500 op -10%...Nasdaq op +5%....
Klik voor grafiek.
Edit: Ik lees net een artikel in de Washingon Post
States moving forward with reopening are seeing increases in new coronavirus cases. Waar sommige een W-case aan hangen:
https://twitter.com/eleri...945920?mod=article_inline
Ik ga gewoon lekker naar de bouwmarkt denk ik, ignorance is bliss

.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ko.Kane op 09-05-2020 16:04
]