Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.508 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00
flyguy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Wel heel negatief allemaal. Voor de mensen die hun baan verliezen zijn er meer die momenteel geld overhouden omdat er minder mogelijkheden zijn om dit uit te geven. Dit zie je in Q1 al terug in extra uitgaves in games en voedingsmiddelen. Veel consumptie is enkel uitgesteld. Tov de GFC zijn consumenten hier maar bijvoorbeeld ook in de VS gedeleveraged en minder volgehangen met schulden (hoewel er uiteraard een grote groep is voor wie dit niet geldt, maar het gehele plaatje is beter). Non-financiële bedrijven hebben wel significant meer schulden uitstaan, maar dat maakt ook niet uit. Bij een herstructurering wordt dat gewoon omgezet van schuld naar eigen vermogen.

Uiteindelijk blijft schuld ook niets minder dan een liability voor de een, maar een asset voor de ander. Het is puur een verplaatsing die plaats vindt en zo lang er nog genoeg partijen met dry powder zijn, zal er ook wel vraag blijven.
Geen idee of het negatief is, natuurlijk is schuld voor de een een asset en voor de ander een liability , dat kan prima, zo lang er vertrouwen blijft en er geen afwenteling plaatsvindt en een teruggang is asset waarde is het geen probleem. Ik heb echter niet het idee of consumenten nu wel zo de-levaraged zijn. En hoe lang men het volhoudt om de liquiditeit overeind te houden. Daar zit mijn vraag, hoe lang mag dit nog duren.

Het is echter niet zoals je stelt slechts een papieren kwestie , maar heeft wel degelijk directe impact op toekomstige bestedingen. Reële bestedingen.Het is nu eenmaal niet zo dat je als je als privé persoon de boel naar nul kan stellen zonder dat dat gevolgen heeft. Ik snap wat je bedoelt maar het is denk ik wat kort door de bocht om het alleen als een boekhoudkundig probleem te zien.

De waardedaling tot nu toe is opgevangen door schulden, normaal start na een klap de economie weer op door stimulus , nu is de stimulus erin gepompt en staat het stil , voor een groot deel. Nu starten delen op en is dat ook slechts deels. Hoe lang in de tijd is dit nog vol te houden ? Ik ben het met je eens dat zodra de boel weer draait het snel zou kunnen keren.

De waarderingen zijn echter op een niveau van een prima economie, en dat is het niet. Het lijkt wellicht zo en de balansen zullen wel kloppen. Maar dat valt of staat met vertrouwen en liquiditeit.

Ik ben denk ik niet negatief ik vraag mij gewoon af hoe lang , 3 maanden, 6 maanden 18 maanden vanaf nu de ondersteuning nog kan en de waarderingen nog wel in de pas kunnen blijven lopen ten opzichte van wat er daadwerkelijk gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Santee schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:30:
Merger VTIQ en Nikola motor is 2e week juni compleet werd gisteren getweet. Momenteel +15% en als grootste losse aandeel in mijn portefeuille daarmee ook een lekkere plus vandaag. :)
Geloof niet zo in hun waterstof verhaal. Trucks moeten dan zoveel waterstof tanken, hoe krijg je dat bij een tankstation. En het duurt super lang voordat zo'n tankstation weer op druk is. Hebben ze misschien de thermodynamische wetten weten te omzeilen? Is dat hun innovatie betreft waterstof? Kan ik ergens lezen over welke probleem in de natuurkunde qua waterstof ze hebben opgelost? Want als ze dat hebben gedaan, investeer ik graag. :)
(Heb zelf praktijk ervaring met fuel cells op school. Grijze waterstof uit een tank, die al op druk is door een fuel cell drukken. Met aangevoerde zwaar gefilterde lucht, want anders gaat de fuel cell stuk.. En als je de filter niet om de zoveel tijd vervangt gaat de efficiëntie omlaag. Belasting mag niet teveel dynamisch zijn, anders gaat de fuel cell stuk... doe dit doe dat.. fuel cell stuk. Man zoveeeeeel problemen om het praktisch werkend te maken.)

[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 07-05-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:01
Heeft iemand die de bonus van Kendu deze maand zou moeten ontvangen, deze al ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Immutable mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1 (4 delig) gaat er nog veel dieper op in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Immutable schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:53:
[...]

Geloof niet zo in hun waterstof verhaal. Trucks moeten dan zoveel waterstof tanken, hoe krijg je dat bij een tankstation. En het duurt super lang voordat zo'n tankstation weer op druk is. Hebben ze misschien de thermodynamische wetten weten te omzeilen? Is dat hun innovatie betreft waterstof? Kan ik ergens lezen over welke probleem in de natuurkunde qua waterstof ze hebben opgelost? Want als ze dat hebben gedaan, investeer ik graag. :)
(Heb zelf praktijk ervaring met fuel cells op school. Grijze waterstof uit een tank, die al op druk is door een fuel cell drukken. Met aangevoerde zwaar gefilterde lucht, want anders gaat de fuel cell stuk.. En als je de filter niet om de zoveel tijd vervangt gaat de efficiëntie omlaag. Belasting mag niet teveel dynamisch zijn, anders gaat de fuel cell stuk... doe dit doe dat.. fuel cell stuk. Man zoveeeeeel problemen om het praktisch werkend te maken.)
Nel fixed die tankstations geloof ik, zou je even moeten opzoeken. Volgens mij bestaat dat al. En tjah, er zijn altijd sceptische mensen en dat is goed. In de jaren 50 en 60 zag men ook geen brood in transistors en lasers en kijk waar we nu zijn. Ik geloof in een waterstof samenleving die vanaf 2030 in een stroomversnelling gaat. Mogelijk zit ik ernaast en er zijn vast nog genoeg technische problemen die overkomen moeten worden. We zullen zien, ik hou wel van een gokje nemen. Tot zo ver sta ik op +36% dus ik klaag niet.

Oh en je vraag “hoe krijg je dat bij een tankstation”: gewoon door een pijpleiding, niet zo lastig hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 07-05-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:39
flyguy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Welke private equity partijen zijn dat? Zo veel zijn dat er namelijk niet die er op gefocust zijn omdat er weinig harde assets zijn voor potentiële portfolio companies waarmee je kan herkapitaliseren. De enige grote die ik daarvan ken is Vista Equity Partners van Robert Smith, maar die is niet beursgenoteerd.
https://www.sofinagroup.c...tors_table_03_20_NL-2.svg

Er valt veel te lezen op hun website over de strategie en geschiedenis van sofina.

Voorbeeldje:
https://www.beursduivel.b...-Walmart-op-Flipkart.aspx

Maar nu ook wat mindere puntjes:
https://www.trivano.com/aandeel/sofina.212.nieuws

Ze investeren bijvoorbeeld ook in een hip biermerk in India. Dat valt nu een beetje tegen door het verbod op alcoholverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:20:
[...]
In de jaren 50 en 60 zag men ook geen brood in transistors en lasers en kijk waar we nu zijn
Er is een wezenlijk verschil tussen 'ik weet niet waarvoor je dit zou willen toepassen' en 'dit is natuurkundig onmogelijk rendabel te krijgen'.
Oh en je vraag “hoe krijg je dat bij een tankstation”: gewoon door een pijpleiding, niet zo lastig hoor.
Mag ik je even wijzen op mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 2? Ctrl-f, pipeline, en je kan beginnen met lezen. :p

De rest van de reeks is zeker ook aan te raden :)

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 07-05-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
ZXRY schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:53:
Heeft iemand die de bonus van Kendu deze maand zou moeten ontvangen, deze al ontvangen?
Had hem vorige maand al ontvangen.
Je zult gewoon heel veel geduld moeten hebben, ze zullen wel weer een '' storing '' hebben o.i.d.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:48:
[...]

Er is een wezenlijk verschil tussen 'ik weet niet waarvoor je dit zou willen toepassen' en 'dit is natuurkundig onmogelijk rendabel te krijgen'.

[...]

Mag ik je even wijzen op mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 2? Ctrl-f, pipeline, en je kan beginnen met lezen. :p

Ik vertrouw mijn eigen kennis en kunde meer dan een artikel uit 2015. Er is in Nederland al bewezen (met enige aanmerkingen) dat huidige gasleiding gewoon bruikbaar zijn. Verder kan je voor nieuwe leidingen prima HDPE gebruik ipv staal. Ik link je zo wel een artikel als ik op mijn pc zit. En mag ik je eraan herinneren hoeveel nee roepers Tesla had/HEEFT?

En als het waar zou zijn wat die auteur allemaal schrijft, waarom zijn er dan duizenden wetenschappers in vele bedrijven/de overheid die nu wel een transitie richting waterstof/biobrandstof maken? Als er echt zoveel duidelijke nadelen zijn vind ik het erg vreemd dat zoveel wetenschappers en bedrijven er zo uitvoering mee bezig zijn. En wat is het alternatief, biobrandstoffen?

[ Voor 17% gewijzigd door Santee op 07-05-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:01
JohanNL schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:59:
[...]

Had hem vorige maand al ontvangen.
Je zult gewoon heel veel geduld moeten hebben, ze zullen wel weer een '' storing '' hebben o.i.d.
Had ze paar dagen geleden al gecontacteerd en toen was er een storing inderdaad. Deze week zou de bonus in de portefeuille moeten verschijnen zeiden ze, maar de week zit er alweer bijna op. Wellicht weer een nieuwe storing... Het is een vrij slechte dienst moet ik toegeven. De servicekosten zijn echt ontzettend hoog en het platform zelf is sloom en heeft vaak last van storingen. Het is absoluut niet die kosten waard imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
ZXRY schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:39:
[...]

Had ze paar dagen geleden al gecontacteerd en toen was er een storing inderdaad. Deze week zou de bonus in de portefeuille moeten verschijnen zeiden ze, maar de week zit er alweer bijna op. Wellicht weer een nieuwe storing... Het is een vrij slechte dienst moet ik toegeven. De servicekosten zijn echt ontzettend hoog en het platform zelf is sloom en heeft vaak last van storingen. Het is absoluut niet die kosten waard imo.
Je moet het inderdaad enkel voor de bonus doen, anders veel te duur en het is inderdaad ook niet echt een goed platform an sich.
Heb bij mij dan ook alles eraf gehaald, nouja, er staat nog 99 cent op die ik er niet af krijg, je kunt namelijk enkel hele euro's overboeken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Ik vertrouw mijn eigen kennis en kunde meer dan een artikel uit 2015.
Ik geloof niet dat de wetenschap fundamentele ontdekkingen heeft gedaan sinds 2015 die het periodiek systeem en de natuurkundige wetten ongeldig maken. Dat deze (zeer uitgebreide en onderbouwde) artikelen 5 jaar oud zijn maakt de inhoud niet opeens onjuist.

Mocht je zelf iets onjuists zien in de artikelen, benoem het dan vooral. :) (Liefst in de comments daar, hier in het beleggen topic is het best wel offtopic.)
Er is in Nederland al bewezen (met enige aanmerkingen) dat huidige gasleiding gewoon bruikbaar zijn. Verder kan je voor nieuwe leidingen prima HDPE gebruik ipv staal. Ik link je zo wel een artikel als ik op mijn pc zit.
De auteur schrijft over waterstof in auto's en alles wat daar bij komt kijken. Waterstof heeft vast en zeker een hele hoop interessante toepassingen buiten de automotive sector, maar die zijn allemaal niet relevant voor auto's :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 07-05-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Santee schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Ik vertrouw mijn eigen kennis en kunde meer dan een artikel uit 2015. Er is in Nederland al bewezen (met enige aanmerkingen) dat huidige gasleiding gewoon bruikbaar zijn. Verder kan je voor nieuwe leidingen prima HDPE gebruik ipv staal. Ik link je zo wel een artikel als ik op mijn pc zit. En mag ik je eraan herinneren hoeveel nee roepers Tesla had/HEEFT?

En als het waar zou zijn wat die auteur allemaal schrijft, waarom zijn er dan duizenden wetenschappers in vele bedrijven/de overheid die nu wel een transitie richting waterstof/biobrandstof maken? Als er echt zoveel duidelijke nadelen zijn vind ik het erg vreemd dat zoveel wetenschappers en bedrijven er zo uitvoering mee bezig zijn. En wat is het alternatief, biobrandstoffen?
Uit interesse: zijn er praktisch haalbare oplossingen voor wat betreft het tanken van waterstof? Door een gewone niet opgeleide consument bedoel ik dan.

Benzine is eigenlijk al op het randje voor wat betreft explosiegevaar. We staan er alleen nu niet meer bij stil omdat we dat al 100 jaar doen.

Waarmee ik zeker niet wil beweren dat elektriciteit 'tanken' zonder enig gevaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Wozmro Leuk weetje: een volle tank waterstof in een auto is over een maand praktisch leeg zonder dat je een meter hebt gereden. Ofwel door lekkage (bij opslag onder hoge druk), ofwel door energieverbruik door continu actieve koeling (bij opslag in vloeibare staat, ruim onder 20 graden Kelvin).

In vloeibare staat krijg je indien de koeling faalt een flinke explosie ;) dus die optie valt af. Daarnaast, onderhoud aan de koeling terwijl die moet blijven werken is, laten we zeggen, erg lastig.

Oplossingen? Ja, je kan de tank veel dikker maken zodat er minder waterstof lekt. Wordt 'ie ook veel zwaarder, en dat gaat ten koste van de efficiëntie van de auto. Je kan ook de druk verlagen, maar dan kan je weer minder waterstof meenemen in dezelfde tank.

[ Voor 53% gewijzigd door Zr40 op 07-05-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waar blijven die unemployment cijfers? Mijn portfolio staat bijna op een nieuwe ATH... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ondertussen keert IBM vrolijk verder dividend uit ($1,63 per aandeel). Dus gaat prima hoor.
Een yield van bijna 2% geloof ik.

Edit: dat moet ik dus x4 doen en kom ik bijna op de 8% yield uit.

Edit 2: (1,63/95,5)*4*100=6,83%

[ Voor 45% gewijzigd door Qunix op 07-05-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Ik geloof niet dat de wetenschap fundamentele ontdekkingen heeft gedaan sinds 2015 die het periodiek systeem en de natuurkundige wetten ongeldig maken. Dat deze (zeer uitgebreide en onderbouwde) artikelen 5 jaar oud zijn maakt de inhoud niet opeens onjuist.

Mocht je zelf iets onjuists zien in de artikelen, benoem het dan vooral. :) (Liefst in de comments daar, hier in het beleggen topic is het best wel offtopic.)

[...]

De auteur schrijft over waterstof in auto's en alles wat daar bij komt kijken. Waterstof heeft vast en zeker een hele hoop interessante toepassingen buiten de automotive sector, maar die zijn allemaal niet relevant voor auto's :)
Ik zal het van het weekend uitgebreid doornemen. Wellicht heeft hij wel goede punten. Ik herinner mij nog van de hydrogen course van mijn studie dat er inderdaad aardig wat haken en ogen aan waterstofopslag zit. Zo ver ik weet doen ze het nu in tanks van ~700bar. Hoe poreus die op het moment zijn weet ik niet, zal mij er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Santee Voor auto's is gewicht een belangrijke factor. Als je het hebt over stationaire opslag dan speelt gewicht geen grote rol en kan de wand van de tank veel dikker gemaakt worden. Enige lekkage zal er altijd zijn (H2 is immers kleiner dan ieder ander molecuul), maar hoe dikker de wand, hoe minder er lekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Maahes schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:31:
[...]

Zij moeten verplicht een groot deel in laag risico beleggen, wat feitelijk neerkomt op staatsobligaties. Ik heb even op internet gezocht, meer info hier: https://www.toezicht.dnb.nl/2/6/50-234104.jsp

Maar los van het feit of het wel/niet verplicht is (regelgeving kun je aanpassen). Als de helft belegd is in obligaties rond de 0% rente met een inflatie van 2% (altijd, want beleid), dan is een kapitaalgedekt pensioenstelsel gedoemd te mislukken.

De rekenrente wordt weliswaar gebruikt om de verplichtingen te berekenen, maar de hoogte van de pensioenpremie die deelnemers nu betalen wordt nog steeds uitgegaan van 7% rendement. Dat rendement is 7% geweest door de daling van de rente. Het is toch overduidelijk dat dit onhoudbaar is?
You lost me. Eerst zeg je dat pensioenfondsen verplicht zijn om obligaties met lage yield te kopen, vervolgens verwijs je naar een document waar dat niet in benoemd staat en dan zeg je "Maar los van het feit of het wel/niet verplicht is (regelgeving kun je aanpassen)". Geen sterk staaltje forensisch onderzoek.

Overigens, wat jij noemt als "inflatie van 2% (altijd, want beleid) is ook niet waar. De ECB streeft naar een inflatie van 2% in de eurozone maar dat hebben we al een hele tijd niet gezien:
https://nl.inflation.eu/i...hicp-inflatie-europa.aspx
Ook in Nederland hebben we in de laatste 2 decennia vaker niet dan wel de 2% gehaald
https://nl.inflation.eu/i...i-inflatie-nederland.aspx

Dat pensioenfondsen nog steeds obligaties kopen heeft meerdere oorzaken:

1. Het huidige toetsingskader voor pensioenfondsen heeft bepaalde dat de pensioenverplichten gewaardeerd worden met een rentevoet dat (deels) afhankelijk is van de marktrente. Dat maakt de pensioenverplichtingen rentegevoelig. Dat maakt het vanuit risicomanagement perspectief dus wel zo handig als je activa ook rentegevoelig is
2. Als pensioenfondsen een dik eigen vermogen hebben - wat zelden het geval is - dan hoeven ze het renterisico helemaal niet in obligaties met lage rentes te beleggen. Dan mogen ze dat vervangen door bv beleggingen in aandelen wat over de lange termijn waarschijnlijk meer rendement oplevert maar met meer volatiliteit. Zolang ze genoeg eigen vermogen hebben kunnen ze die volatiliteit opvangen
3. Ik weet niet of pensioenpremies berekend worden met 7% verwacht rendement, dat zou wel kunnen. Dan is het inderdaad geen hogere wiskunde dat obligaties met een lagere yield geen zoden aan de dijk zet.

Wie z'n schuld is het dan? De overheid die het toetsingskader ontwikkelt heeft? Werkgevers die de pensioenfondsen met weinig vermogen achter gelaten hebben? Ons pensioenstelsel dat nog veel gegarandeerde uitkeringen kent? De centrale banken die massaal obligaties opkopen om de economie op gang te helpen

/edit

Ik blijf me verbazen hoe aandelen en credit spreads zich hersteld hebben sinds maart. Het wordt natuurlijk fors gedreven door de historisch grote hoeveelheid steun die overheden/centrale banken verlenen maar als ik nu naar waarderingen kijk dan is het min of meer ingeprijst dat we 2Q, uiterlijk begin 3Q van dit jaar een sterke comeback gaat maken en dat het daarna "business as usual is". Dat zie ik ook in de consensus van economic forecasts. Waar haalt met dit optimisme vandaan? Zelfs als er geen tweede wave aan infecties komt, de economie zal geen 100% gaan draaien door social distancing dat van kracht blijft. Manufacturing komt ook bij lange na niet aan 100% tegen 2Q-2020. Mis ik iets?

[ Voor 10% gewijzigd door Chief op 08-05-2020 06:50 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
@Chief ik verbaas me er ook over, maar had gehoopt dat jij wel een verklaring zou hebben.
TINA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
Idk other than dat ik een contraire view heb :)

Er is wel eens genoemd dat mix fondsen (maar ook bv pensioenfondsen) eind 1Q moesten herbalanceren en dus relatief meer flow naar equity is gegaan maar die rebalancing is allang voorbij. Je ziet equity positief reageren op het moment dat een land aangeeft weer (deels) open gaat en dat is wel een beetje de trend van de afgelopen weken.

Kijk ik bv naar credit issuances dan zie ik dat zelfs laag IG (BBB-) 4 tot 6x overschreven wordt. Het is echt full risk on trade op dit moment.

Nogmaals, het lijkt mij dat de meeste beleggers een hele scherpe rebound verwachten terwijl ik denk dat we dat juist niet gaan zien.

Laten we overigens eerlijk zijn: wouldn't be the first (nor the last time) that I was dead wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31
@Chief @rube
En toch denk ik wel dat op heel veel terreinen er nu al van alles gewoon 100% draait. Over een paar weken of maanden is dat nog meer zo, zolang er geen sterke tweede golf komt.

Het lijkt ten eerste zo te zijn dat de tweede golf niet sterk gaat worden. Maar dit is uiteraard zeer onzeker.

Er zijn ook heel wat sectoren die de komende maanden zelfs ver over de 100% zullen gaan. Waar de schade van afgelopen weken ruimschoots wordt ingehaald. Er worden dus ook kansen gezien. Deels ook omdat bij een deel van de mensen en bedrijven nu zelfs extra geld ligt te wachten om te worden geïnvesteerd.

Ik heb nu alleen de positieve kant belicht uiteraard. Als je dat combineerd met de negatieve, dan kom je wellicht uit op de huidige standen. Daarbij speelt ook een rol dat er veel geld is bijgeprint. Dat kan de waarde van valuta globaal verlagen en zo de waarde (uitgedrukt in valuta) van aandelen verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@Chief Exact wat ik ook denk, de laatste keer dat er recessie vrees was stonden we al een stuk lager. Er zijn zoals @Playa del C. aangeeft ook veel zaken die doorgaan, en dat gecombineerd met ongekende geld creatie.

De vraag is hoe lang gaan we dit vol kunnen houden, sportscholen en evenementen tot 1 september dicht. Nu worden mensen nog doorbetaald, straks wellicht niet meer ? Dan gaan de inkomens naar 70% en is de horizon een stuk korter voor velen (max 18 maanden versus stabiel inkomen).

Mijn voornaamste vraag in deze is de houdbaarheid van de krediet verstrekking, hoe langer het duurt hoe verder mensen stagneren in hun financiele ontwikkeling. Ik bekijk het in mijn omgeving, er zijn er die buffers hebben , de maandelijkse lasten zijn ten opzichte van het salaris laag. Deze groep houdt geld over nu.

Maar dat is een minderheid, velen houden heel weinig over of missen een stuk salaris aan het einde van de maand en hebben een buffer van niks. Daar wringt het nu nog niet omdat ze nog betaald krijgen , de omgeving bijspringt of er een andere regeling is.

Dan nog de bijkomende schade, mensen worden moe, onzekerheid geeft stress, en leidt tot van alles behalve vrolijk geld uitgeven. Ik bekijk het wellicht op een te klein niveau en mensen kunnen ook ineens draaien en weer blij gaan spenderen. Maar dit is toch wel wat mij zorgen baart. Niet zozeer de eerste klap, maar de duur en onzichtbare kosten van deze pandemie. Die zien we pas veel later.

Aan de andere kant mocht het herstel er komen en mensen hebben straks in september de mogelijkheid om weer te doen zoals vooraf dan zou het inderdaad hard kunnen gaan.

Maar is het dan nu al waarderingen waard die voor sommige sectoren net onder pre crisis waarden staan ? Welke data wordt bekeken en doorgerekend die wij niet voorhanden hebben ? De 'markt' heeft immers altijd gelijk. Er zijn nu grote spelers die al decennia met data in de weer zijn. en wellicht modellen hebben die een scherp herstel laten zien waarbij de risk/reward in het voordeel van aandelen uitvalt.

Het blijven in ieder geval boeiende tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar die grote spelers hebben ook eerdere grote crashes niet altijd voorzien? Dus waarom nu wel.
Aan de andere kant, waarom zou ik het beter weten als die andere "grote spelers" en "de markt"? Om nu te denken dat ik het altijd beter weet, zo narcistisch ben ik nu ook weer niet :+

Er zijn een hoop argumenten voor beide kanten.
Maar mijn gevoel, zoals elders gelezen: 'after all of this, unemployment, GDP, lock-downs, etc the market is down 15% from its highs...I don't know about you but it seems like the world is more than 15% screwed up.' zodat er meer downside lijkt te zijn dan upside (voor de rest van het jaar / tot er meer duidelijkheid is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
Leuke inhoudelijke reacties!

Wat betreft op 100% draaien, zelfs in China waar ze als eerste uit de lockdown zijn gegaan draaien de fabrieken verre van 100% en wordt dat ook niet heel snel verwacht. Ik denk dat het permanente banenverlies en daarmee gepaarde lagere consumptie veel erger is dan nu wordt ingeprijsd.

Er zijn sectoren die het beter gaan doen dan pre-COVID-19 maar over de gehele breedte ben ik van mening dat het economisch een significante achteruitgang is.

Ik denk dat @rube mijn gedachte het goed verwoordt: ik zie meer downside risk dan upside potential.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 09:33
Uiteindelijk gaat het nog wel een significante impact krijgen in Q2 & Q3.
Kijk enkel naar de airfreight capaciteit, just FYI 1KG Asia-US betaalde je 2 USD en nu 13 USD en is momenteel nog steeds stijgend elke week.

Zolang er geen vaccin is zal dit zo blijven aangezien er veel cargo met passenger planes meegaat en die er gewoon niet zijn.
Je ziet dat manufacturers deze extra transportkosten niet dragen en deze door gaan belasten naar de klanten en die uiteindelijk weer naar de consument, maar die zal uiteindelijk minder te besteden hebben waardoor de ecomy minder hard zal gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
Maar ondertussen staan de futures voor zowel de DJI als S&P weer lekker >1% hoger :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFxt3hHV7GdNdSkkGbX7A8F5Xw0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/xFDrvjfq3fndoLmDI7rlCHjE.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Chief Ach, 1% en een beetje is toch niets in deze tijd, dat is zo +3% of -3% een paar uur later :P

Zelfs al valt het allemaal wel mee, dan is waar we nu staan nog steeds erg hoog (en dan heb ik het over indices, niet individuele aandelen). Of in ieder geval echt niet erg laag.
De enige "redenen" die ik kan verzinnen is TINA - te veel geld en het zoeken van bescherming in het geval van een (sterk) oplopende inflatie. Maar ja, oplopende inflatie hebben we ook niet gezien bij QE van BOJ, FED, ECB, dus waarom nu (opeens) wel?

Ik heb nog aardig wat liquide wat nu niets staat te doen. Ik was voorzichtig begonnen in maart om te kopen, maar daar ben ik weer even mee gestopt nadat het weer zo enorm omhoog ging. Ik loop met dit geld liever iets rendement mis dan dat ik veel verlies. Ik ben er echter nog niet uit wanneer wel/wat ik dan ga doen. Wellicht de komende maanden e.e.a. aankijken en in de tussentijd een strategie bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 21:45

tomtom901

Moderator General Chat
Chief schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:22:
Maar ondertussen staan de futures voor zowel de DJI als S&P weer lekker >1% hoger :D
Zelf ben ik benieuwd naar het payrollreport, valt deze boven, beneden of conform verwachting.. Het absolute cijfer wordt in elk geval dramatisch, maar daar lijkt de markt in de wekelijkse rapportages ook niet echt bijzonder hard op te reageren.
rube schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:25:
@Chief Ach, 1% en een beetje is toch niets in deze tijd, dat is zo +3% of -3% een paar uur later :P
Ik heb nog aardig wat liquide wat nu niets staat te doen. Ik was voorzichtig begonnen in maart om te kopen, maar daar ben ik weer even mee gestopt nadat het weer zo enorm omhoog ging. Ik loop met dit geld liever iets rendement mis dan dat ik veel verlies. Ik ben er echter nog niet uit wanneer wel/wat ik dan ga doen. Wellicht de komende maanden e.e.a. aankijken en in de tussentijd een strategie bepalen.
Zelf heb ik exact hetzelfde, ik blijf maandelijks inleggen maar heb ook nog een lump sum beschikbaar, daarvan weet ik ook nog niet precies wat ik er mee ga doen.

Daarnaast ook nog iets geleerd over timing the market, vooralsnog werkt het niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
rube schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:25:
De enige "redenen" die ik kan verzinnen is TINA - te veel geld en het zoeken van bescherming in het geval van een (sterk) oplopende inflatie. Maar ja, oplopende inflatie hebben we ook niet gezien bij QE van BOJ, FED, ECB, dus waarom nu (opeens) wel?
We gaan denk ik geen oplopende inflatie zien en als we het gaan zien dan lijkt mij dat ook meteen een hyperinflatie scenario: overheden die niet kunnen betalen. In dat geval wil je ook niet in equity zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Zit je bij hyperinflatie dan nog niet liever in harde assets dan in spaargeld?

Moeilijke keuze, maar ik heb dan toch een lichte voorkeur voor die eerste.

Het is een vreemde situatie. Er lijkt wel hyperinflatie gaande op de beurs maar in het gewone leven blijven de prijzen stabiel of dalen ze. Zeker als je kijkt naar de energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
De markt is ook een voorspeller, dus het kan zeker gebeuren in de nabije toekomst...

Ook Bitcoin heeft een spurt gehad van ±6000 naar ±9000 in 6 uur tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
tomtom901 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:29:
[...]
Daarnaast ook nog iets geleerd over timing the market, vooralsnog werkt het niet :+
Ja, ik heb zelf ook altijd geroepen dat ik de markt niet kan timen. En ik denk nog steeds dat ik dat niet echt kan, maar om nu een lumpsum op deze manier in de markt te gooien. Nee, of althans, niet zonder dat ik daar een betere strategy voor heb met de juiste spreidingen zodat draw-downs (waarschijnlijk) beperkt zijn tot het niveau waar ik niet van wakker ga liggen.

@Chief bij hyperinflatie zijn aandelen (op lange termijn) toch beter dan spaargeld/obligaties? En dan ga ik even niet uit van individuele aandelen maar brede spreiding zodat je in ieder geval in bedrijven zitten die blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:17
Dat die cijfers van ING zo goed ontvangen worden, sta ik toch versteld van. Als je kijkt naar de loan impairment door covid dan boeken ze maar weinig extra in. Sowieso hebben Europese banken maar heel beperkt kredietverliezen ingeboekt tov de Amerikaanse banken die een veelvoud aan voorzieningen hebben uitgetrokken (vaak meer dan 2 a 3x zoveel als hier). En dan zijn Amerikaanse banken ook nog enorm veel beter gekapitaliseerd en vele malen winstgevender. Daarnaast zijn de revenue streams van de Amerikanen ook veel beter gedifferentieerd.

Ironisch genoeg zijn het juist de Britse banken die in Europa het wel doen, want die hebben hun balansen aangedikt vanwege de Brexit. (Barclays staat er prima voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Kwam dit tegen: https://www.nrc.nl/nieuws...ra-te-beschermen-a3999082

Het is dus weer zover, ben benieuwd hoe het deze keer afloopt.
In 2018 heeft ING destijds uitstaande Lira leningen verkocht voor een schijntje en heeft deze situatie wereldwijd de beurskoersen wat doen dalen.
Zover ik kan zien is het enige zinvolle wat ze nog kunnen doen de rente flink verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Inflatie wordt berekend op een manier die eigenlijk niet meer bij deze tijd past, inhouden worden gewijzigd terwijl het als inflatie gewoon wordt gezien als het oude artikel. Samenstelling veranderd en gebruik ook. Geenszins is er een compleet beeld. Ik ben even de boektitel kwijt maar heb er ooit een aardig boek over gelezen.

Cash is waardeloos , maar nu alles in de markt stoppen is niet ideaal. Ik hou mijn maandelijkse aankopen op peil, maar doe niets extra's. Ik moet niet aan market timing willen doen dus hou ik vast aan het plan. Stom doorgaan.

Maar als ik er , met wellicht te beperkte kennis tegenaan kijk, zou er logischerwijs nog wel een correctie aan moeten komen. Maar ik ben er wellicht veel te dom voor om de huidige dynamiek te duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:42
@Chief Misschien heb je gelijk dat het niet verplicht is, maar dit meen ik mij wel te herinneren. Zie bijvoorbeeld hier https://www.ad.nl/economi...-strenge-regels~aed6e5d0/ maar misschien is het AD geen betrouwbare bron.

Ik geloof best dat het business as usual wordt na corona, maar daar gaat het niet om. Het punt is dat pensioenfondsen onmogelijk aan hun toekomstige verplichtingen kunnen voldoen omdat zij met twee maten meten. Enerzijds de rekenrente, maar het verwachte rendement op premie is wel 7%. Die 7% gaat nooit gehaald worden als er op obligaties van 30 jaar 0% rendement te halen is. Wie belegt er nog in obligaties als je 7% extra rendement krijgt voor het nemen van risico? M.i. is dat allang ingeprijsd in aandelen en verklaart dat juist de stijging van aandelen in de laatste decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:17
Die 7% daar wordt door Europese pensioenfondsen echt niet mee gerekend (het zou wel een stuk makkelijker maken, want dan kunnen alle definied benefit obligation praktisch van de balans van het bedrijf af). Amerikanen zijn wel een stuk hoger met hun rendementsverwachtingen, maar dat komt ook omdat zij over het algemeen flink underfunded tov hun liabilities. En door flinke verwachtingen te houden voor hun assets, kunnen ze het wat mooier laten lijken.

7% krijg je ook echt niet afgetekend door pensioenconsultants, toezichthouders en auditors .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
CornermanNL schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:47:
[...]
De overheid kan ook niet eeuwig doorgaan met het blijven oppompen van de leningen. Ik vraag me sterk af waar die grens ligt, en of die er is. Dat de waardes nu nog niet absurd zijn omdat er genoeg welwillende leners (of eigenlijk maar 1 de centrale banken) tegenover staan is op de korte termijn wellicht behulpzaam om bedrijven open te houden , of in ieder geval in coma te houden tot een vaccin. Is die grens er niet. Prima dan kan het nog hoger.

Is die grens er wel dan is het een kwestie van snelheid in het vinden van een vaccin of een harde opening van de economie in mijn beleving, anders stort alsnog de kredietmarkt in en is er geen redden meer aan. Dan is er slechts het kwijtschelden van schulden of opkopen van particulieren hypotheken en terugkopen van huurwoningen nog een oplossing. (Althans in Nederland)
De laatste regel doet bij mij de wenkbrauwen fronsen. Het is wellicht een middel dat zou kunnen worden gezet, maar ik denk (en hoop) dat het daar nooit van zal gaan komen.

Enkele dagen geleden werd er hier over de IceSave gesproken en dat het onrechtvaardig was dat particuliere spaarders werden gecompenseerd met behoud van rente.

Tijdens de financiële crisis zijn er veel mensen die gedwongen hun huis hebben moeten verkopen. Die mensen zijn toen ook niet gered. Wat zouden die van een dergelijke maatregel vinden?

Veel starters en/of huurders die willen kopen zijn momenteel kansloos op de huizenmarkt. Deze mensen hopen dat de huizenmarkt weer wat bedaard en zien de malaise als een kans om op termijn weer te kunnen kopen tegen lagere prijzen. Als de overheid besluit om hypotheken te laten opkopen dan wordt de huizenmarkt wederom niet toegankelijker voor deze mensen die nog geen woning bezitten.

De een zijn dood is de ander zijn brood klinkt hard natuurlijk en de mensen die in de benarde positie komen om een huis gedwongen te moeten verkopen vallen zeker niet te benijden.
Aan de andere kant is het ook niet fair om huurders in de vrije sector bijvoorbeeld mee te laten betalen voor iemand die jaren heeft kunnen profiteren van lagere woonlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:56
Het verloop van AMD is wel leuk om te zien. Het aandeel piekt telkens vlak voor een crisis. Nu zit het ook alweer op 25x de waarde in 2015. Als dat geen bubbel is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFIUVldwlL7WAX9lAgDIxp0oqdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QbcFP4yWbEGACZgZCDuKgPT.jpg?f=fotoalbum_large

Geldt deels ook voor Nvidia. Van 2000 tot 2015 van $10 naar $20, en in de laatste 5 jaar naar $300🤡.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
JSTPS schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:21:
Het verloop van AMD is wel leuk om te zien. Het aandeel piekt telkens vlak voor een crisis. Nu zit het ook alweer op 25x de waarde in 2015. Als dat geen bubbel is...

[Afbeelding]

Geldt deels ook voor Nvidia. Van 2000 tot 2015 van $10 naar $20, en in de laatste 5 jaar naar $300🤡.
Je kan niet puur op koers zomaar zeggen dat iets een bubbel is. AMD was niks in 2015, gpu land ging nog wel redelijk/matig, maar op cpu gebied waren ze randje afgrond. Sowieso leed het bedrijf jaren verlies in die tijd. Vanaf 2017 kwam Ryzen en nu hebben ze Intel (wat mij betreft) officieel ingehaald. Ze hanteren nu lage prijzen om marktsegmenten terug te pakken en AMD weer te normaliseren (Intel is overal de norm geworden sinds 2006). Mogelijk kan AMD over 2 jaar meer marge pakken en zullen ze dus ook weer winst draaien. Ook op de servermarkt zitten ze nu voorbij Intel en daar is gigantisch veel omzet te halen.

Op dit moment investeert AMD gelijk hun omzet weer in R&D (budget was erg klein geworden tot 2017) waardoor de winst erg minimaal blijft, hierdoor is hun PE ratio ruk. Echter investeert men op de hoop/verwachting dat ze deze stijgende lijn kunnen doortrekken. Intel heeft op dit moment nog wel een tig keer grotere omzet, puur door lopende contracten, naamsbekendheid etc.

Aanvulling: De hele markt is op dit moment een bubbel, echter denk ik dat AMD niet extra speciaal is, er zijn gewoon veel mensen die veel verwachtingen hebben voor de komende 5+ jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Ik ben erg benieuwd wat $TSLA vandaag gaat doen na publicatie van de interview tussen Elon en Joe Rogan (YouTube: Joe Rogan Experience #1470 - Elon Musk Momenteel pre market +1.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
HyperH schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:04:
[...]

De laatste regel doet bij mij de wenkbrauwen fronsen. Het is wellicht een middel dat zou kunnen worden gezet, maar ik denk (en hoop) dat het daar nooit van zal gaan komen.

Enkele dagen geleden werd er hier over de IceSave gesproken en dat het onrechtvaardig was dat particuliere spaarders werden gecompenseerd met behoud van rente.

Tijdens de financiële crisis zijn er veel mensen die gedwongen hun huis hebben moeten verkopen. Die mensen zijn toen ook niet gered. Wat zouden die van een dergelijke maatregel vinden?

Veel starters en/of huurders die willen kopen zijn momenteel kansloos op de huizenmarkt. Deze mensen hopen dat de huizenmarkt weer wat bedaard en zien de malaise als een kans om op termijn weer te kunnen kopen tegen lagere prijzen. Als de overheid besluit om hypotheken te laten opkopen dan wordt de huizenmarkt wederom niet toegankelijker voor deze mensen die nog geen woning bezitten.

De een zijn dood is de ander zijn brood klinkt hard natuurlijk en de mensen die in de benarde positie komen om een huis gedwongen te moeten verkopen vallen zeker niet te benijden.
Aan de andere kant is het ook niet fair om huurders in de vrije sector bijvoorbeeld mee te laten betalen voor iemand die jaren heeft kunnen profiteren van lagere woonlasten.
Klopt helemaal het is nogal iets , maar het beleid heeft van huurders en kopers een mooie melkkoe gemaakt. Huren gaan per juni weer omhoog en vaak nogal fors. Kopers voelen zich rijk maar zijn dat vaak slechts op papier. En er zit nogal wat risico dat is afgewenteld op het individu dat niet op te vangen is met papieren waarde van het vastgoed wat je bewoont.

Er gaan straks , en nogmaals alles is gerelateerd aan hoe lang dit gaat duren, hele hordes mensen in de vrije sector hun huur niet meer kunnen betalen. Oplossing ? Meer mensen via een verhoogde huursubsidie helpen. Of huren bevriezen maar daar wil men niet zo snel aan. Gaan verhuurders verlagen, daar lijkt de overheid op te gokken.

Komen we bij de kopers. Die hebben tegen hele lage rentes hoge bedragen geleend. Kan prima tegen de salarissen die verdiend worden. Echter door de lage rente en hoge bedragen is het niet eenvoudig om via het versneld aflossen je hypotheeklast te verminderen. Kort door de bocht voorheen 2 ton tegen 5 en nu 4,5 tegen 1,07 . waar zit het probleem ? De hoge maandelijkse terugbetaling van de aflossing.

Daar tegen over is de flexibilisering van de arbeidsmarkt, veel mensen snel hun baan kwijt, en minder aanspraak op WW etc, ook minder opbouw van vangnetten want er wordt minder premie afgedragen.

Sparen kost 2% per jaar dus je buffer slinkt, daar moet eigenlijk geld bij. Al deze problemen waren er al in de 'goede' tijden. Nu is het een stuk minder. Asset waardes zijn nog hoog omdat er liquiditeit voorhanden is , waar zit die ? Nog niet direct bij de mensen. Vele krijgen slechts een deel van hun vaste lasten, met karige buffer.

Als het nog lang duurt is een daling van assets (ik kom even niet op de Nederlandse term gek genoeg) onvermijdelijk. Erg ? Op het geheel niet, maar op persoonlijk niveau kan dat een krater slaan waar je niet meer van terugkomt , althans niet snel. Je zit onder water, maar kan daar met je weinige geld niet veel aan doen , verhuizen naar goedkoper? Leuk maar je hebt geen leencapaciteit want je bent werkloos.

Dan krijg je of negatieve rentes op hypotheken, of kwijtschelding van schulden. Eerlijk tegenover oudere situaties ? Ergens moet er een afwaardering plaatsvinden die niet je halve bevolking voor decennia achter de feiten aan laat lopen, want dan hersteld er niet zoveel.

Op de hele balans van Nederland en wellicht de wereld is het tot nu toe vast te doen, echter op individueel niveau kraakt het al fors. En dat zijn toch de mensen die het moeten verdienen. Je kan maar zover gaan met het uithollen van de slagkracht van je beroepsbevolking. Ik zie dit niet terug in de koersen, maar nogmaals ik kan er met mijn ongetwijfeld beperkte kennis geen chocola van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Santee schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:37:
[...]

Je kan niet puur op koers zomaar zeggen dat iets een bubbel is. AMD was niks in 2015, gpu land ging nog wel redelijk/matig, maar op cpu gebied waren ze randje afgrond. Sowieso leed het bedrijf jaren verlies in die tijd. Vanaf 2017 kwam Ryzen en nu hebben ze Intel (wat mij betreft) officieel ingehaald. Ze hanteren nu lage prijzen om marktsegmenten terug te pakken en AMD weer te normaliseren (Intel is overal de norm geworden sinds 2006). Mogelijk kan AMD over 2 jaar meer marge pakken en zullen ze dus ook weer winst draaien. Ook op de servermarkt zitten ze nu voorbij Intel en daar is gigantisch veel omzet te halen.

Op dit moment investeert AMD gelijk hun omzet weer in R&D (budget was erg klein geworden tot 2017) waardoor de winst erg minimaal blijft, hierdoor is hun PE ratio ruk. Echter investeert men op de hoop/verwachting dat ze deze stijgende lijn kunnen doortrekken. Intel heeft op dit moment nog wel een tig keer grotere omzet, puur door lopende contracten, naamsbekendheid etc.

Aanvulling: De hele markt is op dit moment een bubbel, echter denk ik dat AMD niet extra speciaal is, er zijn gewoon veel mensen die veel verwachtingen hebben voor de komende 5+ jaar.
AMD doet het de laatste jaren beter idd, ik probeer ook niet te bewijzen dat deze stijgingen nergens op zijn gebaseerd, het gaat om het tijdsframe van de stijgingen en dalingen.

Zo kan je voor elk aandeel wel bewijzen dat een stijging geoorloofd is. Bijvoorbeeld dat Tesla en Shopify goed gewaardeerd zijn omdat de bedrijven over 10 jaar 100x meer winst draaien. Overal is wat voor te zeggen.

AMD valt vooral op doordat de stijgingen tot twee keer toe vlak voor een crisis plaatsvonden, en nu is het aandeel wederom te hoog gewaardeerd (net als de rest) naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
JSTPS schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:50:
[...]

AMD valt vooral op doordat de stijgingen tot twee keer toe vlak voor een crisis plaatsvonden, en nu is het aandeel wederom te hoog gewaardeerd (net als de rest) naar mijn mening.
Dat is het waarschijnlijk ook, maar men verwacht dat het bedrijf verder zal groeien waardoor de waardering van nu geoorloofd is.
Wat jij verder beschrijft lijkt me vooral toeval, de stijging van nu is vooral te danken aan het succes van de Ryzen processoren, zonder dat waren ze denk ik inmiddels een penny stock ( met uiteindelijke overname ) of zelfs failliet gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 08-05-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:06:
[...]

Dat is het waarschijnlijk ook, maar men verwacht dat het bedrijf verder zal groeien waardoor de waardering van nu geoorloofd is.
Wat jij verder beschrijft lijkt me vooral toeval, de stijging van nu is vooral te danken aan het succes van de Ryzen processoren, zonder dat waren ze denk ik inmiddels een penny stock ( met uiteindelijke overname ) of zelfs failliet gegaan.
Succes icm goedkoop geld ja O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:18
Ik heb het zelfde als @rube : van de 3 opties (omhoog, opzij of omlaag), heb ik het meeste gewicht bij downside of gelijk. Vanaf deze stand, zie ik geen shortterm upside, eigenlijk Q4 of 2021 pas ALS de opening goed gaat

@Chief qua start-up: Die verbaast mij enigzins: Ik woon dus in Oostenrijk en hier begint het toch aardig op gang te komen. Verkeersdrukte, bedrijven en winkels open. Ook lijkt 'angst' weg te ebben. Er zijn in heel Oostenrijk nog maar 1300 actieve gevallen bekend. Dus achteraf gezien is Oostenrijk ook niet ernstig getroffen. Supermarkten staat iedereen weer naast elkaar in de schappen te graaien. (met mondkapje, maar de meeste hebben die toch fout op (niet op de neus)).
De vraag blijft of de gemiddelde aankoopwaarde in winkels herstelt, maar alle winkels hebben vrij normaal bezoekersaantallen.

Dat druist dus eigenlijk in tegen wat ik zie in GDP data, werkloosheid cijfers, same store purchases na openen, consumer spending in China sinds opening en uitkomsten van enquêtes met uitslagen als: "60% van de mensen zegt deze zomer niet naar drukke plekken te durven".

So basically I'm confused :?

En tweede golf zal denk ik altijd beter worden opgevangen, de data convergeert steeds meer naar wat nu echt de mortaliteit is, welke groepen (leeftijd, andere aandoeningen) het meest risico lopen, welke behandelingen het beste werken, etc. Tevens is de tijdslijn van een lockdown of maatregel bekend en dat geeft perspectief. Als er dan een tweede golf komt, wordt er wellicht eerst mondkapjes aangeraden of met betere tracing specifiek gemeentes tijdelijk beperkte lockdown.

Waar de eerste golf en val in de beurs deels kwam door "OMG 10% of all population will die!!!!!!", kan ik me tweede golf een stuk nuchtere houding voor stellen, meer kwantitatief. "Ow bummer gaan we weer 3 weken met x% minder omzet, ok vooruit dan ff uitzitten". Vooral als ze meer lokaal zijn.

En tweede golf is per definitie dichter bij een vaccin. ;)

Momentum uit futures is ook al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ko.Kane schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:53:
[...]

maar dan is er dus vrijdag helemaal geen nieuws met betrekking tot unemployment? ;)

en dus geen reactie :)

*edit: geen voorspelling, maar gewoon als voorbeeld van "nieuw" nieuws vs "bekend/verwacht" nieuws.
Nou de cijfers zijn binnen, de werkeloosheid in de US steeg met 10.3% naar 14.7% oftewel ruim 20 miljoen extra werklozen... de grootste stijging sinds dit soort gegevens worden bijgehouden in 1948. Je zal maar een werkeloosheid hebben van één op de zeven personen :X

https://www.bls.gov/news.release/empsit.nr0.htm

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:17
Widow schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Nou de cijfers zijn binnen, de werkeloosheid in de US steeg met 10.3% naar 14.7% oftewel ruim 20 miljoen extra werklozen... de grootste stijging sinds dit soort gegevens worden bijgehouden in 1948. Je zal maar een werkeloosheid hebben van één op de zeven personen :X

https://www.bls.gov/news.release/empsit.nr0.htm
Aan de andere kant.....zo snel als ze daar mensen ontslaan nemen ze ze ook weer aan.

Het is gewoon een heel ander systeem dan hier in Europa.

Zodra de economie weer aantrekt vliegt de werkeloosheid in de USA omlaag.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Widow Meteen een jump op in de futures :)
Economists had been expecting a loss of 21.5 million jobs and the unemployment rate to surge to 16%.
;)
On COVID-19, China either made a terrible mistake or probably it was incompetence: Trump
"Either they made a terrible mistake -- probably it was incompetence. Somebody was stupid and they did not do the job that they should have done. It is too bad," the president said in response to a question.
shady bron

Maar zo iets lijkt mij meer disruptief nieuws mbt tot soepele start-up versus trade war met een stroeve start-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ko.Kane Ach, de uitspraken van iemand met een bijna ongeëvenaard track record aan leugens en een woordenschat van een twaalfjarige moet je niet zo serieus nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:54:
@Ko.Kane Ach, de uitspraken van iemand met een bijna ongeëvenaard track record aan leugens en een woordenschat van een twaalfjarige moet je niet zo serieus nemen ;)
Je bedoelt die ene president van de US, die alles op alles zal zetten om dingen zo te framen dat hij zijn herverkiezing wint. Onafhankelijk van waarheid of impact.....

MAGA was natuurlijk al nationalistisch en een nieuw narrative naar zijn electoraat van 1 vijand, China, te bestrijden met meer homeland productie om banen en economie te stimuleren zal zeker goed resoneren.

Als hij inderdaad zo'n soort lijn kiest voor zijn herverkiezing dan is, ook als hij niet herkozen wordt, totdat de uitslag bekend is, nogal een demper op soepele start-up. En ik zie dat als reële lijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 08-05-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
Zo, weer 20mm banen weg, futures +1.4% in US :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Chief schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:11:
Zo, weer 20mm banen weg, futures +1.4% in US :P
Logisch want 1,3% onder verwachting dus dan gaat de beurs met ~1,3% omhoog toch :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ko.Kane schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Logisch want 1,3% onder verwachting dus dan gaat de beurs met ~1,3% omhoog toch :+
Minder werknemers -> lagere kosten -> hogere EPS. *O* Als straks iedereen werkloos is, worden we stinkend rijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:48:
[...]

[...]

Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar lees nu wel een post van Tweakers van eind 2018 waar hij een stukje schrijft:
"Het gouden moment voor waterstofauto's is gepasseerd, en ik ben heel benieuwd of hetzelfde gaat gebeuren voor vrachtwagens, schepen, treinen en vliegtuigen."

Het is goed skeptisch te zijn en wellicht laat de toekomst ook zien dat waterstof toch niet rendabel is. Daarmee is Nikola ook een vrij risicovolle investering. Ik hoop dat ze verder verbreden met EV, zodat ze ten minste niet 100% voor waterstof gaan (ze hebben al EV vrachtwagens in de vorm van de tre).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Ik had nog niet echt bij dat VectoIQ/Nikola stilgestaan, maar ik begin me ineens ontzettend te ergeren aan die naam. Je bent een fabrikant van 'alternatieve' voertuigen, Tesla was al bezet, dus dan maar Nikola? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:34:
Ik had nog niet echt bij dat VectoIQ/Nikola stilgestaan, maar ik begin me ineens ontzettend te ergeren aan die naam. Je bent een fabrikant van 'alternatieve' voertuigen, Tesla was al bezet, dus dan maar Nikola? |:(
Ik denk omdat ze de volgende meme stock worden, maar gelijk een meme naam gecombineerd met Tesla? Het is vrij cringy inderdaad :+ Toch weer +12,5% opening, dus ik klaag niet :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Ik snap dat de beurs omhoog kan als het banencijfer slechter verwacht was. Maar het blijft toch op z'n minst opmerkelijk dat de S&P500 slechts zo'n 14% lager staat dan ATH en ongeveer op het niveau van een jaar geleden terwijl de werkloosheid hoger is dan de jaren 30 (bron: fd.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
JSTPS schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:21:

[Afbeelding]

Daar ben ik ook te vroeg uitgestapt zeg :+ maar inderdaad, grappig om te zien.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Wat denken jullie over deze video en de current bubble?
YouTube: Why the SP500 is in a MASSIVE BUBBLE and Poised for DEFLATION

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:01
Maahes schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:50:
Ik snap dat de beurs omhoog kan als het banencijfer slechter verwacht was. Maar het blijft toch op z'n minst opmerkelijk dat de S&P500 slechts zo'n 14% lager staat dan ATH en ongeveer op het niveau van een jaar geleden terwijl de werkloosheid hoger is dan de jaren 30 (bron: fd.nl).
Ik vind dit wel een goede uitleg:
"For one, the jobs data in and of itself is backward-looking. The April figures — which saw a record 20.5 million Americans lose their job — is from the height of the crisis. Since then, economies have begun to reopen. There is still a long way to go, of course, but the market is discounting what’s going to happen six months from now, when most states will be getting back to business."
"Additionally, 78% of those who lost their job in April said they were furloughed, meaning the unemployment in theory will be temporary. Goldman strategist Jan Hatzius said this is an important distinction to make, given that it suggests the recovery will be swifter. "
https://www.cnbc.com/2020...-historic-job-losses.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Als de omloopsnelheid van geld afneemt is het wel logisch dat er meer geld in het systeem (moet) komen. Ik zie geen causale verbanden uitgelegd en het lijkt nogal te berusten op een soort 'technische analyse'. Verder wordt bij elke crisis weer geleerd en is daardoor ook de aanpak van elke crisis weer anders. De geschiedenis herhaalt zichzelf niet, elke crisis is daardoor anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik ben nog steeds van mening dat er nog een drop zou moeten komen... Aan de andere kant is de ECB en FED continue aan het pushen om het maar niet te laten vallen... Echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdes
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-06-2023
Heeft iemand ervaringen onbeperkt beleggen met Revolut metal abonnement?

[ Voor 3% gewijzigd door kdes op 08-05-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, maar ik zie nu al een aantal haken en ogen.
  • Je kan niet in alles beleggen, alleen in een 'growing number of US-listed securities'.
  • Jaarlijkse kosten € 167,88 + 0,01%.
  • Uitsluitend market orders, geen limit orders
  • Max transactiegrootte USD 1000
Ik vind dit geen serieuze partij om mee te gaan beleggen. Zelfs DEGIRO biedt meer mogelijkheden en is veel goedkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 08-05-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Pistachenootje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:02:
[...]

Ik vind dit wel een goede uitleg:
"For one, the jobs data in and of itself is backward-looking. The April figures — which saw a record 20.5 million Americans lose their job — is from the height of the crisis. Since then, economies have begun to reopen. There is still a long way to go, of course, but the market is discounting what’s going to happen six months from now, when most states will be getting back to business."
"Additionally, 78% of those who lost their job in April said they were furloughed, meaning the unemployment in theory will be temporary. Goldman strategist Jan Hatzius said this is an important distinction to make, given that it suggests the recovery will be swifter. "
https://www.cnbc.com/2020...-historic-job-losses.html
Ben het met het forward looking eens.

Alleen dat furlough punt is dubieus. Furlough geeft geen garantie en kan eindigen in ontslag. Tevens zorg het PPP voor dat bedrijven moeten wachten totdat ze de ontslagen mogen doorvoeren. Volgens mij pas in september.
Ja, de intentie van furlough is tijdelijk. Maar als een bedrijf moet afslanken over paar maanden dan kan een deel dus wel degelijk in echt ontslag over gaan. Dus alles hangt af van herstel. Kan nog alle kanten op wat dat betreft.

En dan zijn we weer terug bij het kritieke punt: hoe sterk en snel gaat het herstel zijn en wanneer begint het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het een interessante analyse is maar het laat wel een aantal zaken buiten beschouwing:

-Het is een analyse met focus op de VS

De VS heeft een veel flexibelere economie dan bv. wij of andere economieën. Mooi voorbeeld is de werkeloosheid cijfers die ons nu week op week verbazen. Bedenk daarbij dat de arbeidsmarkt daar anders is dan bij ons, minder arbeidsbescherming vanwege lange lobby vanuit commercie. Ja, deze mensen hebben weinig arbeidsbescherming en het feit dat ze nu werkeloos zijn in historisch ongekende percentages is zorgwekkend. Echter het is ook een economie die sowieso al veer meer leunt op flexibele arbeid, jammer voor de werknemers maar niet heel slecht voor de werkgevers, een statistiek die de SP500 tov een Europese index een meer positieve outlook geeft. Immers een betere en vooral minder gecompliceerde prikkel om opnieuw op te schalen (los van emotie over vooruitzichten, baanonzekerheid en noem maar op). Je gooit mensen er makkelijker uit en je neemt ze makkelijker aan.

-Het is een crisis die uniek is

Te veel analisten proberen deze crisis in TA's te vangen, grafiekjes te trekken of dit te vergelijken met crisissen uit het verleden, de vraag of dit werkt, het is uniek. Sowieso was de dot-com of financiële crisis iets anders, systematische crisis, emotionele crisis, whatever, dit is een crisis van externe invloed. Spaanse griep was een ding en enigszins vergelijkbaar is maar na een periode van extreem politieke instabiliteit en oorlog. Dan de crisis die zo vaak wordt aangehaald, de jaren dertig, in tijdsgeest (niet ver na 1e wereldoorlog, politieke instabiliteit, onrust, weinig externe economische factoren) maar niet vergelijkbaar. Ook is de realiteit van steun en geldcreatie nu anders (en die gaat vooral naar de beurs, minder naar de reële economie).

In mijn ogen is nu alleen wat telt het economisch vooruitzicht, de vraag gaat dit lang duren of kort. Hierbij is een hoop van de onzekerheid al verwerkt in de koersen. Gaat dit lang(er dan verwacht) duren en houden we vast aan economisch beperkende maatregelen dan gaat dit kosten en gaan we zeker een tweede dip krijgen. Gaat dit echter op middel-lange termijn afnemen dan kunnen we ook snel herstellen, sterker nog ik voorspel een opleving vanuit sentiment.

In die zin is de VS economie veel meer flexibel dan welke economie dan ook (misschien met uitzondering van China maar ik betwijfel dit). De beurs loopt hierop al voorop maar wel met grote onzekerheid: nieuws van medicijn, bedrijfscijfers, steunmaatregelen, Trump toespraak, versoepeling maatregelen, QE, etc; het is volatiel.

Beleggers speculeren (duh, dat is wat het beestje doen) op uitkomst crisis en zowel het best-case scenario als de worst-case zijn niet ingeprezen, de gok zit ergens in het midden. Het is dus volatiel. Jouw filmpje en dus het bubbel verhaal schaar ik dan ook onder: "misschien gelijk, maar ook wat alarmistisch en kijkend naar het spectrum van worst-case". Niet meer, niet minder.

Dus ja, in mijn ogen een TA om kennis van te nemen, echter niks nieuws en ietwat alarmistisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
kdes schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:35:
Heeft iemand ervaringen onbeperkt beleggen met Revolut metal abonnement?
Als je een goedkope manier van zelf-beleggen zoekt is Trading212 wellicht het proberen waard.
Zolang je maximaal 100 transacties per maand doet, maximaal €100K per maand en geen day-trader bent ( zelfde positie op dezelfde dag kopen en weer verkopen ) is het gratis.

Wel beperkt aantal aandelen en ETF's maar meer keuze dan bij Revolut.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 08-05-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Deze week een mailtje in de bus:

---------
Precies een jaar geleden ben ik, samen met 300 partners * die uit het juiste hout gesneden zijn, begonnen met “Mining Moonshots”.

Mining Moonshots is een vereniging van beleggers die samen in mijnaandelen investeren.

Succesvol, mag ik wel zeggen.

Natuurlijk, het is nu voor mij heel makkelijk om te wijzen op de koersstijgingen van de voorbije maanden en je voorbeelden laten zien van aandelen die 100% … 200% en zelfs meer in waarde stegen.

Mijn eigen portefeuille, die goed gevuld werd met “moonshots” verdubbelde in de voorbije weken in waarde.

Maar laten we eens kijken naar de prestaties van een aantal aandelen sinds deze voor het eerst besproken werden in Mining Moonshots.

Lion One Metals steeg 81% op 11 maanden tijd

Minera Alamos steeg 162% op 9 maanden tijd

Liberty Gold steeg 98% op 8 maanden tijd

Calibre Mining steeg 75% op 7 maanden tijd

Nulegacy Gold steeg 167% op 2 maanden tijd

en Premier Gold steeg 63% op 2 maanden tijd

Het aantal deelnemers van Mining Moonshots is begrensd tot 300.

Dit is ook de reden waarom ik al een tijdje niks meer over Mining Moonshots heb geschreven in deze nieuwsbrief. De 300 plaatsen waren allemaal ingevuld en ik had amper openingen.

Een groot deel van mijn “partners” zijn ondernemers met een eigen bedrijf die daarnaast zeer actief zijn met hun investeringen in mijnaandelen.

Ze hebben een potje langs de kant staan als “appeltje voor de dorst”.

Helaas moeten velen van hen dat potje nu aanspreken om hun bedrijf door deze moeilijke Corona-tijden te loodsen.

Zo had ik in de voorbije weken maar liefst 31 partners die me met spijt in het hart lieten weten dat ze even moeten stoppen met beleggen en de vrijgekomen middelen in hun bedrijf nodig hebben.

Erg jammer dat zij nu hun mijnaandelen moeten verkopen op een moment dat de sector aan het uitbreken is … maar het is niet anders, vrees ik.

En misschien is het wel goed nieuws voor jou, aangezien er nu voor het eerst in maanden weer wat plaatsen bij Mining Moonshots beschikbaar zijn voor nieuwe partners.

Word jij één van mijn 31 nieuwe partners?

---------------

Hoe lang zou men bezig geweest zijn om die tekst nét wervend genoeg te krijgen? :)

* Partner worden = 100€/maand voor een abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Als je een goedkope manier van zelf-beleggen zoekt is Trading212 wellicht het proberen waard.
Zolang je maximaal 100 transacties per maand doet, maximaal €100K per maand en geen day-trader bent ( zelfde positie op dezelfde dag kopen en weer verkopen ) is het gratis.

Dit is echt heel slecht advies. Trading212 is gewoon de zoveelste CFD boer waar je alleen maar geld gaat verliezen.

[ Voor 86% gewijzigd door Cocytus op 08-05-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 18:10
JohanNL schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:18:
[...]

Met Flatex kun je vandaag helemaal niets ben ik bang omdat alles van hun via Tradegate verloopt.
Tradegate is een Duitse beurs/market maker en in Duitsland is de dag van de arbeid wel een beetje heilig O-)

Sowieso wellicht verstandig een andere broker te zoeken omdat ze bij Flatex vanaf 1 juni toch wel transactiekosten gaan rekenen van €3,90 per uitgevoerde order.
Ik wil inderdaad overstappen naar een andere broker, was verder erg tevreden over Flatex!

Ik doe veel aan daytraden, dus veel orders. En ik handel de laatste tijd veel in aandelen van Amerikaanse bedrijven (Tesla o.a.)

Ik zag bij degiro dat je dan € 0,50 betaalt per order, + 0,004 per aandeel. Dit lijkt mij de meest voordelige optie in mijn situatie, of weet iemand een beter alternatief?

Alvast bedankt!

Edit: ik kwam ook trading212 tegen, is dit vergelijkbaar met Flatex? Of ben ik bij degiro toch beter af?

[ Voor 5% gewijzigd door gaizka op 08-05-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Cocytus Bij "Trading212 Invest" (ze hebben ook "Trading212 CFD" zou je normale aandelen moeten kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

gaizka schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Ik wil inderdaad overstappen naar een andere broker, was verder erg tevreden over Flatex!

Ik doe veel aan daytraden, dus veel orders. En ik handel de laatste tijd veel in aandelen van Amerikaanse bedrijven (Tesla o.a.)

Ik zag bij degiro dat je dan € 0,50 betaalt per order, + 0,004 per aandeel. Dit lijkt mij de meest voordelige optie in mijn situatie, of weet iemand een beter alternatief?
Hoeveel orders per maand noem je veel? IB kan interessant zijn. De minimum kosten die je hebt onder $100k accountwaarde zijn natuurlijk niet relevant als je meer kosten betaalt met je orders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Longcat schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:17:
@Cocytus Bij "Trading212 Invest" (ze hebben ook "Trading212 CFD" zou je normale aandelen moeten kunnen kopen.
Maar.... Je kan ook halve aandelen kopen en of dat onderwater ook een CFD is, weet niemand.
Longcat schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:22:
@Qunix Er zal inderdaad vast een 'trucje' bij te pas komen als je gratis kan handelen. Zolang je het niet kan onderscheiden van een echt aandeel in bezit hebben en er zijn geen verborgen kosten in het spel kan het zeker voor kleine portefeuilles denk ik niet veel kwaad (in tegenstelling tot CFD's).
Mee eens. Ze moeten ergens aan verdienen...

[ Voor 42% gewijzigd door Qunix op 08-05-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Qunix Er zal inderdaad vast een 'trucje' bij te pas komen als je gratis kan handelen. Zolang je het niet kan onderscheiden van een echt aandeel in bezit hebben en er zijn geen verborgen kosten in het spel kan het zeker voor kleine portefeuilles denk ik niet veel kwaad (in tegenstelling tot CFD's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Let wel op de kleine letters:

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1Opu&p=1

Klanten in Europa buiten de UK hebben dus hun geld in Bulgarije zitten.

Zo zijn er meerdere dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cocytus schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:01:
Dit is echt heel slecht advies. Trading212 is gewoon de zoveelste CFD boer waar je alleen maar geld gaat verliezen.

[...]
Ik heb het dan uiteraard over Trading212 Invest.
Trading 212 Invest en CFD zijn ( gelukkig ) twee verschillende platformen en je moet je er beide apart voor aanmelden, of je moet tenminste selecteren dat je je voor beide aanmeld of enkel een van beide.

@Qunix Volgens mij alsnog een garantiestelsel tot 85K was het geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 08-05-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:18:
[...]

Maar.... Je kan ook halve aandelen kopen en of dat onderwater ook een CFD is, weet niemand.
Je kan aandelen inderdaad niet bezitten in fracties. Dat gaat per heel stuk. Bij brokers die fracties ondersteunen bezit je enkel afgeleide rechten op een stukje aandeel.

Dat moet inderdaad volledig op de CFD-manier, want ook op de beurs worden alleen hele stukken verhandeld. Een broker zou wellicht een heel stuk kunnen kopen wanneer alle fracties van alle klanten bij elkaar groot genoeg worden en verkoopt wanneer dit weer voldoende krimpt, maar dan loopt de broker koersrisico. Zijn de transacties ook gratis dan zullen ze dit risico niet gaan nemen.

Je kan natuurlijk ook nooit controleren hoe je broker daadwerkelijk omgaat met fractieposities. Je ziet er niets van op je statement.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 08-05-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
gaizka schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Alvast bedankt!

Edit: ik kwam ook trading212 tegen, is dit vergelijkbaar met Flatex? Of ben ik bij degiro toch beter af?
Bij Trading212 mag je eigenlijk niet daytraden, dat staat zeg maar in hun '' huisregels '' voor het gratis handelen bij hun.
Ik herhaal even uit mijn vorige post: Zolang je maximaal 100 transacties per maand doet, maximaal €100K per maand en geen day-trader bent ( zelfde positie op dezelfde dag kopen en weer verkopen ) is het gratis.

Wil je wel daytraden dan lijkt Degiro mij dan ook het meest logische alternatief.
Sowieso heb je veel meer instrumenten bij Degiro, Trading212 is aardig beperkt, ze hebben iets meer dan 3000 verschillende aandelen en ETF's, er komen er dan wel telkens meer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:31:
[...]
Wil je wel daytraden dan lijkt Degiro mij dan ook het meest logische alternatief.
Sowieso heb je veel meer instrumenten bij Degiro, Trading212 is aardig beperkt, ze hebben iets meer dan 3000 verschillende aandelen en ETF's
Ik vind DEGIRO helemaal niet geschikt voor actieve handel. Ja, het is technisch gezien wel mogelijk, en ja, ze zijn beter dan Trading212, maar je mist een hoop tools die je bijvoorbeeld bij Binck of IB wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Wozmro schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:01:
Deze week een mailtje in de bus:

---------
Precies een jaar geleden ben ik, samen met 300 partners * die uit het juiste hout gesneden zijn, begonnen met “Mining Moonshots”.

Mining Moonshots is een vereniging van beleggers die samen in mijnaandelen investeren.

Succesvol, mag ik wel zeggen.

Natuurlijk, het is nu voor mij heel makkelijk om te wijzen op de koersstijgingen van de voorbije maanden en je voorbeelden laten zien van aandelen die 100% … 200% en zelfs meer in waarde stegen.

Mijn eigen portefeuille, die goed gevuld werd met “moonshots” verdubbelde in de voorbije weken in waarde.

Maar laten we eens kijken naar de prestaties van een aantal aandelen sinds deze voor het eerst besproken werden in Mining Moonshots.

Lion One Metals steeg 81% op 11 maanden tijd

Minera Alamos steeg 162% op 9 maanden tijd

Liberty Gold steeg 98% op 8 maanden tijd

Calibre Mining steeg 75% op 7 maanden tijd

Nulegacy Gold steeg 167% op 2 maanden tijd

en Premier Gold steeg 63% op 2 maanden tijd
.
Wel fijn dat hij zijn posities geeft:

Lion One Metals stock

Minera Alamos stock

Liberty Gold stock

Wat is zijn play hier? Zelf laag liquide penny stock boosten, dan per ongeluk je geheim weggeven, mensen gaan het zelf kopen. Koers op => Profit? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:37:
[...]

Ik vind DEGIRO helemaal niet geschikt voor actieve handel. Ja, het is technisch gezien wel mogelijk, en ja, ze zijn beter dan Trading212, maar je mist een hoop tools die je bijvoorbeeld bij Binck of IB wel hebt.
Soms doe ik aan swing/day-trading en gebruik dan Webull voor de TA en op een scherm er naast heb ik DEGIRO open. Ik snap dat het beter kan, maar het is best te doen zo voor kleine bedragen. Écht daytrading zou ik voor Bink Blue/Black gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Ko.Kane schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:38:
[...]

Wat is zijn play hier? Zelf laag liquide penny stock boosten, dan per ongeluk je geheim weggeven, mensen gaan het zelf kopen. Koers op => Profit? 8)7
Minstens dat, en als mensen inderdaad 'partner' worden, dan kan hij hen gebruiken om te pump'n'dumpen en pakt hij nog 100 euro per maand ook.

Ik ben geïnspireerd. Wie wil er partner worden van 'Longcat's nanocaps'? :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 08-05-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:37:
[...]

Bij die andere brokers betaal je dan weer een stuk meer aan transactiekosten, wat heel veel kan schelen omdat je veel transacties zult doen.
Als die tools nou je succes garanderen was het leuk geweest maar dat doen ze natuurlijk niet.
Wellicht niet ideaal maar je kunt heel veel buiten je broker platform halen/gebruiken, beetje improviseren voor lagere kosten en uiteindelijk een beter resultaat :)

Voor @gaizka zal het ook wel niet uitmaken want die komt van Flatex waarbij je als enkele '' tool '' een koersgrafiek hebt met 2 of 3 TA lijntjes erdoorheen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Longcat schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:41:
[...]

Minstens dat, en als mensen inderdaad 'partner' worden, dan kan hij hen gebruiken om te pump'n'dumpen en pakt hij nog 100 euro per maand ook.

Ik ben geïnspireerd. Wie wil er partner worden van 'Longcat's nanocaps'? :*)
de website... alleen een login; klik

Maar wat krijg je voor die 100e, is dat maandelijkse inleg of is dat fee voor hele duure nieuwsbrief met 'insider' ( ;) wink wink) info?

Nee, maar ik vraag mij af hoe 'diep' dit gaat. Je kan een scan doen, van penny stock met huge returns, die noemen in een nieuwsbrief en hopen dat x mensen 100€ per maand betalen. 100 mensen zo gek krijgen is al 10k. Best mooie return op een scan, gare website, en wellicht pluk je dat paar maanden.

Of is het een diepere scam met dat de originator op zijn minst een positie in die stocks heeft, of wellicht deels geboost zelf (wat duidelijker duurder is en nogal elaborate scam is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Best grote kans dat je na 100 euro overmaken helemaal niets meer hoort. :) De standaard pump&dumps worden volgens mij meer in het publiek gedaan zodat je meer massa hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 18:10
JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Bij die andere brokers betaal je dan weer een stuk meer aan transactiekosten, wat heel veel kan schelen omdat je veel transacties zult doen.
Als die tools nou je succes garanderen was het leuk geweest maar dat doen ze natuurlijk niet.
Wellicht niet ideaal maar je kunt heel veel buiten je broker platform halen/gebruiken, beetje improviseren voor lagere kosten en uiteindelijk een beter resultaat :)

Voor @gaizka zal het ook wel niet uitmaken want die komt van Flatex waarbij je als enkele '' tool '' een koersgrafiek hebt met 2 of 3 TA lijntjes erdoorheen :p
Haha, ben inderdaad geen hele ervaren belegger. Vind het gewoon leuk als tijdverdrijf en gaat best aardig tot nog toe.

Denk dat het dan degiro gaat worden, bedankt voor alle info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Nouja, hoe het bij Binck zit qua transactiekosten weet ik niet, maar IB is zeker niet duur. Voor handel op US beurzen vaak zelfs goedkoper dan DEGIRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:50:
[...]

de website... alleen een login; klik

Maar wat krijg je voor die 100e, is dat maandelijkse inleg of is dat fee voor hele duure nieuwsbrief met 'insider' ( ;) wink wink) info?

Nee, maar ik vraag mij af hoe 'diep' dit gaat. Je kan een scan doen, van penny stock met huge returns, die noemen in een nieuwsbrief en hopen dat x mensen 100€ per maand betalen. 100 mensen zo gek krijgen is al 10k. Best mooie return op een scan, gare website, en wellicht pluk je dat paar maanden.

Of is het een diepere scam met dat de originator op zijn minst een positie in die stocks heeft, of wellicht deels geboost zelf (wat duidelijker duurder is en nogal elaborate scam is)
Waarschijnlijk gewoon allebei. Pump & dump is obvious. Voor de nieuwsbrief verschillende mensen spammen met verschillende selecties aan penny stocks. Statistisch gezien zijn er altijd mensen bij wie je 3x achter elkaar door dom toeval het goede aandeel hebt genoemd en die je zo kunt overhalen.
JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:23:
[...]

Ik heb het dan uiteraard over Trading212 Invest.
Trading 212 Invest en CFD zijn ( gelukkig ) twee verschillende platformen en je moet je er beide apart voor aanmelden, of je moet tenminste selecteren dat je je voor beide aanmeld of enkel een van beide.

@Qunix Volgens mij alsnog een garantiestelsel tot 85K was het geloof ik.
Toegegeven, ik kende het onderscheid niet. Maar gratis bestaat natuurlijk niet. Ik weet niet waar de scam zit, maar je kunt ervan uitgaan dat die er is. Voor niets gaat de zon op. Het feit alleen al dat ze én fractionele aandelen aanbieden én beweren dat je toegang tot een aantal beurzen hebt zou alle alarmbellen af moeten laten gaan. Dat kan namelijk helemaal niet, zoals een aantal mensen al heeft aangegeven.
Longcat schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:22:
Je loopt counterparty risk, om maar eens iets totaal onbelangrijks te noemen, en je kunt er donder op zeggen dat je genaaid wordt met de uitoefeningsprijs.

[ Voor 38% gewijzigd door Cocytus op 08-05-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Cocytus schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:14:
[...]

Je loopt counterparty risk, om maar eens iets totaal onbelangrijks te noemen, en je kunt er donder op zeggen dat je genaaid wordt met de uitoefeningsprijs.
Daarom dat ik zeg dat het aantrekkelijk kan zijn voor kleine portefeuilles. Als je transacties enkele tientjes groot zijn en je portefeuille enkele honderden euro's groot, dan is die iets grotere spread niet zo'n zorg en dat counterparty risico, tja... Bij degiro tik je 2 euro transactiekosten af voor een aandeeltje Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
In de VS groeit de vrees voor een banken run (volgens sommigen alleszins).
Is het risico reëel dat er in Be/Nl banken over kop gaan en welke banken lopen het meeste risico?
Is bijna al je geld in VWRL stoppen dan verstandiger dan het op de spaarrekening te laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Yakuza
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
ABN Amro is een halve staatsbank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:17
JLius schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:40:
Is het risico reëel dat er in Be/Nl banken over kop gaan en welke banken lopen het meeste risico?
Is bijna al je geld in VWRL stoppen dan verstandiger dan het op de spaarrekening te laten staan?
Tot 100k per bank heb je geen probleem op (spaar)rekeningen in de EU, gezien de bankgaranties. Mocht die garantie in het water vallen dan zijn er wel veel grotere problemen om zorgen over te maken dan die euro's.

[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 08-05-2020 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:23:
[...]

Daarom dat ik zeg dat het aantrekkelijk kan zijn voor kleine portefeuilles. Als je transacties enkele tientjes groot zijn en je portefeuille enkele honderden euro's groot, dan is die iets grotere spread niet zo'n zorg en dat counterparty risico, tja... Bij degiro tik je 2 euro transactiekosten af voor een aandeeltje Shell.
Dat zijn wel heel, heel, héél erg kleine portefeuilles. M.i. heeft dat weinig meer met beleggen te maken. Het is niet veel meer dan roulette, inzetten en kijken maar en als het niks oplevert overschakelen op iets anders want dat kost niks want geen transactie fee. Er is kennelijk een markt voor maar ik denk echt dat degenen die hier zoiets komen zoeken meer geholpen zijn met wat uitleg over hoe dit in de praktijk niks op gaat leveren (of in ieder geval óók die uitleg, i.p.v. ze kritiekloos naar een veredelde bucketshop doorverwijzen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
JLius schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:40:
Ben benieuwd waarom je dit denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cocytus schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:14:

Toegegeven, ik kende het onderscheid niet. Maar gratis bestaat natuurlijk niet. Ik weet niet waar de scam zit, maar je kunt ervan uitgaan dat die er is. Voor niets gaat de zon op. Het feit alleen al dat ze én fractionele aandelen aanbieden én beweren dat je toegang tot een aantal beurzen hebt zou alle alarmbellen af moeten laten gaan. Dat kan namelijk helemaal niet, zoals een aantal mensen al heeft aangegeven.
Het is inderdaad te mooi om waar te zijn.
Ik denk zelf dat ze op ten duur ook gewoon transactiekosten gaan rekenen, maar dat zien we dan wel weer.
Securities lending leek me dan ook wel logisch, zouden ze dan gelijk kunnen inzetten voor hun CFD klanten die short willen gaan bijvoorbeeld, maar ik kan hierover niets vinden in hun voorwaarden.
Longcat schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:23:
[...]

Tot zover ik heb gezien zijn de bied/laat prijzen hetzelfde als op de reguliere beurzen.
Inclusief de effecten die in een andere valuta zijn, zit ook geen opslag op.

Zou ook niet logisch zijn overigens als dat hun verdienmodel is, dan zouden ze ook niet zo moeilijk doen over mensen die bij ze willen day-traden.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 08-05-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:05:
[...]

Tot zover ik heb gezien zijn de bied/laat prijzen hetzelfde als op de reguliere beurzen.
Inclusief de effecten die in een andere valuta zijn, zit ook geen opslag op.

Zou ook niet logisch zijn overigens als dat hun verdienmodel is, dan zouden ze ook niet zo moeilijk doen over mensen die bij ze willen day-traden.
Terecht punt wel. Dan zit het ws inderdaad in de securities lending. Of pushen ze mensen die eenmaal op 212 Invest zitten naar de 212 CFD bucketshop? 'Hier kun je sneller rendement halen', zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cocytus schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:13:
[...]

Terecht punt wel. Dan zit het ws inderdaad in de securities lending. Of pushen ze mensen die eenmaal op 212 Invest zitten naar de 212 CFD bucketshop? 'Hier kun je sneller rendement halen', zoiets?
Zou kunnen, bij CFD heb je wel transactiekosten enzo.

Quote van Reddit:
They will lock you out when you try to trade where there is a bull run on ...."Trading suspended". I have seen this happen several times.....this never happens when the price is falling against your position.
Deze claim wordt door meer mensen gemaakt alleen begrijp ik niet helemaal wat Trading212 hier aan zou hebben.
Heb het zelf ook nog niet mogen meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:27:
[...]

Deze claim wordt door meer mensen gemaakt alleen begrijp ik niet helemaal wat Trading212 hier aan zou hebben.
Heb het zelf ook nog niet mogen meemaken.
Als jij winst maakt op de koop en de latere verkoop, dan moeten ze dit aan jou uitbetalen. Wat zouden ze er aan hebben om de verkoop te weigeren wanneer je momenteel op winst staat door een tijdelijke bull run, en pas weer toestaan zodra de koers weer is hersteld? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 08-05-2020 23:37 ]

Pagina: 1 ... 115 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.