Geen idee of het negatief is, natuurlijk is schuld voor de een een asset en voor de ander een liability , dat kan prima, zo lang er vertrouwen blijft en er geen afwenteling plaatsvindt en een teruggang is asset waarde is het geen probleem. Ik heb echter niet het idee of consumenten nu wel zo de-levaraged zijn. En hoe lang men het volhoudt om de liquiditeit overeind te houden. Daar zit mijn vraag, hoe lang mag dit nog duren.flyguy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:56:
[...]
Wel heel negatief allemaal. Voor de mensen die hun baan verliezen zijn er meer die momenteel geld overhouden omdat er minder mogelijkheden zijn om dit uit te geven. Dit zie je in Q1 al terug in extra uitgaves in games en voedingsmiddelen. Veel consumptie is enkel uitgesteld. Tov de GFC zijn consumenten hier maar bijvoorbeeld ook in de VS gedeleveraged en minder volgehangen met schulden (hoewel er uiteraard een grote groep is voor wie dit niet geldt, maar het gehele plaatje is beter). Non-financiële bedrijven hebben wel significant meer schulden uitstaan, maar dat maakt ook niet uit. Bij een herstructurering wordt dat gewoon omgezet van schuld naar eigen vermogen.
Uiteindelijk blijft schuld ook niets minder dan een liability voor de een, maar een asset voor de ander. Het is puur een verplaatsing die plaats vindt en zo lang er nog genoeg partijen met dry powder zijn, zal er ook wel vraag blijven.
Het is echter niet zoals je stelt slechts een papieren kwestie , maar heeft wel degelijk directe impact op toekomstige bestedingen. Reële bestedingen.Het is nu eenmaal niet zo dat je als je als privé persoon de boel naar nul kan stellen zonder dat dat gevolgen heeft. Ik snap wat je bedoelt maar het is denk ik wat kort door de bocht om het alleen als een boekhoudkundig probleem te zien.
De waardedaling tot nu toe is opgevangen door schulden, normaal start na een klap de economie weer op door stimulus , nu is de stimulus erin gepompt en staat het stil , voor een groot deel. Nu starten delen op en is dat ook slechts deels. Hoe lang in de tijd is dit nog vol te houden ? Ik ben het met je eens dat zodra de boel weer draait het snel zou kunnen keren.
De waarderingen zijn echter op een niveau van een prima economie, en dat is het niet. Het lijkt wellicht zo en de balansen zullen wel kloppen. Maar dat valt of staat met vertrouwen en liquiditeit.
Ik ben denk ik niet negatief ik vraag mij gewoon af hoe lang , 3 maanden, 6 maanden 18 maanden vanaf nu de ondersteuning nog kan en de waarderingen nog wel in de pas kunnen blijven lopen ten opzichte van wat er daadwerkelijk gebeurd.