Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.528 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:41
Bulder schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Hoezo niet? Even meegaand in je need vs. want verdeling van producten, zal er in een vrije markt altijd een race to the bottom plaatsvinden bij producten die basale behoeften vervullen. Marges zijn laag, onderling kwaliteitsverschil nihil of non-existent, en groei is volledig afhankelijk van bevolkingsgroei of schaalvergroting. Daarnaast ligt de markt redelijk vast. Het is niet alsof we over 3 jaar massaal een nieuwe basale behoefte hebben.

Bij luxeproducten/diensten daarentegen kun je het winnen op (beoogd) kwaliteitsverschil. Daar kun je concurreren op alle P's naast alleen prijs.
Daarom zeg ik ook dat je bij basale producten winnaars hebt. Kijk bijvoorbeeld naar een Walmart. Door schaalgrootte kunnen zij lagere prijzen dan de rest vragen waardoor zij overduidelijk winnen. Hetzelfde kun je zeggen van dingen als afwasmiddelen en dergelijk. Hier heb je duidelijke winnaars zoals een P&G bijvoorbeeld.

Het zijn juist fabrikanten van zaken als houten schuttingen en zo,waar van je je kunt afvragen of dat winnaars worden en dus een investering rechtvaardigen.

Voor luxegoederen telt vaak juist brand value en een omgekeerde prijselasticiteit. Dus het is veel lastiger om daar tussen te komen. Je horloge kan technisch beter zijn dan een Patek Philippe, maar het is het niet, dus kan je er niet hetzelfde voor vragen. Iets als status duurt jaren om op te bouwen (even los van wat je er van vindt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Interessant de discussie over Disney. Maar misschien is het handig om verder te kijken dan anecdotes over of je vrienden naar Dinsey+ of Netflix kijken. Heeft iemand überhaupt de FCF geanalyseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Brons schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:02:
Interessant de discussie over Disney. Maar misschien is het handig om verder te kijken dan anecdotes over of je vrienden naar Dinsey+ of Netflix kijken. Heeft iemand überhaupt de FCF geanalyseerd?
Dat.. is toch op dit moment hetzelfde? Blijven ze met 10-20 miljoen/maand extra subscribers groeien of niet, en voor hoe lang die groei vol te houden is, bepaald op dit moment ongeveer alles.
Het levert nu 300 miljoen/maand op, stijgt dat inderdaad naar >1 miljard/maand of niet, kan wel eens (voor de long-term) veel groter effect hebben dan de vraag of business-as-usual nog dit jaar terugkeert.

Als Disney+ dit jaar het succes van Netflix bereikt, terwijl ze hetzelfde waard zijn, krijg je effectief 'al het andere' aan eigendom/ip/inkomsten gratis en voor niks.

Short-term is ongetwijfeld pro-netflix, want geen parken/cruiseschepen/films uitstellen die groei tegen houdt en geld kost. Maar long term, kan Disney+ wel eens alles gaan bepalen voor het disney-aandeel.

Zat net nog even transcript te lezen. Plekken waar Disney+ dit jaar nog launch krijgt zijn o.a.
the Nordics, Belgium, Luxembourg and Portugal in September and Latin America will follow towards the end of the year.
Grofweg 1,5 continent dat ze gaan toevoegen dit boekjaar, dus ik zie die groeicijfers nog wel potentie hebben om door te pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 06-05-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Dat is prima. Maar de analyse gaat hier niet verder dan dat vrienden wel of niet naar Disney+ kijken. Ik zie niets over de kosten voor het krijgen van deze nieuwe klanten. Wat de retentie van deze klanten is. Wat de kosten zijn voor het stilleggen van bijna alle operaties. Etc, etc.

Het komt er nu op neer dat als Disney evenveel subscribers heeft als Netflix dat het dan gigantisch veel waard is. En mijn vrienden kijken niet graag naar Netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
Brons schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:02:
flyguy in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Iets meer dan 35% van de FCF af, maar dat komt ook omdat de capex is toegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:44
Oef ik zocht een entrance point voor Enphase Energy Inc. , maar met deze opening lijkt de kans weer vervlogen. Hopen dat hij nog een keer sub $40 gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 20:06
Stukje uit de versoepelingsmaatregelen die vandaag aangekondigd gaan worden.

"Naast de evenementen kunnen per 1 september ook de sportscholen weer van start."

Voor sportschool(aandeel)houders wel slecht nieuws zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Santee misschien wil @Immutable ze wel verkopen aan je :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:50
Als je VWRL maandelijks wil aankopen, wat is over het algemeen het meest gebruikelijk?
- je wil elk maand 10 stuks kopen en stort op je koopmoment 10xkoers van dat moment op de rekening verminderd met een restant dat nog op de rekening staat (bijvoorbeeld klein saldo van vorige maand of ontvangen dividend)
- of maandelijks €725 storten op de rekening en dan op je koopmoment maar zien hoeveel stuks je kan kopen? De volgende maand kun je (even los van koerswinst) dan meer kopen omdat je de vorige maand minder hebt gekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door Trezzahn op 06-05-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Trezzahn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:42:
Als je VWRL maandelijks wil aankopen, wat is over het algemeen het meest gebruikelijk?
- je wil elk maand 10 stuks kopen en stort op je koopmoment 10xkoers van dat moment op de rekening verminderd met een restant dat nog op de rekening staat (bijvoorbeeld klein saldo van vorige maand of ontvangen dividend)
- of maandelijks €725 storten op de rekening en dan op je koopmoment maar zien hoeveel stuks je kan kopen? De volgende maand kun je (even los van koerswinst) dan meer kopen omdat je de vorige maand minder hebt gekocht.
Als de koers <€72,50 ps staat plan B, als de koers >€72,50 ps staat plan A ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:50
Santee schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:44:
[...]

Als de koers <€72,50 ps staat plan B, als de koers >€72,50 ps staat plan A ;)
Bedankt voor je reactie. Maar zo was mijn vraag niet bedoeld. Timing is niet mijn doel.
Wil weten wat meest gebruikelijk is, op basis van stuks of op basis van maandelijkse inleg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik maak gewoon alles over en kijk wel hoeveel ik er van kan kopen. Dan hoef je ook niet elke maand na te denken of je nog extra moest overmaken of niet, en je beleggingsbudget kan dan ook niet stiekem opgaan aan iets anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
@Trezzahn Meest logisch is de laatstgenoemde optie. Je bepaalt zelf wat je inlegt en daarin moet je je niet laten leiden door de koers. Als VWRL ineens naar 200 euro zou stijgen, zou het wellicht lastig zijn om vast te houden aan die 10 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Trezzahn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar zo was mijn vraag niet bedoeld. Timing is niet mijn doel.
Wil weten wat meest gebruikelijk is, op basis van stuks of op basis van maandelijkse inleg.
Logica is eigenlijk dat als de economie groeit je ook steeds meer gaat inleggen (als dat houdbaar is). Anders kom je straks in de situatie wanneer de VWRL op €50 staat je ineens €500 inlegt i.p.v. €725. Dan zou ik eerder méér gaan inleggen dan minder. Op deze manier koop je ten minste 10 stuks per maand.

Als je per se 1 tactiek wilt zou ik dus een vast bedrag overmaken. Hierbij kan je ook even checken of je niet bijvoorbeeld 5 euro tekort komt voor een extra stuk. Dan zou ik net iets meer overmaken. Constant ~€70 op je broker laten staan is ook zonde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Trezzahn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Ik zit bij Binck Fundcoach en kan gratis periodiek beleggen, waarbij ik een bedrag opgeef. Binck koopt dat het aantal ETFs aan tot dat bedrag of lager. Bijvoorbeeld, ik stort elke maand 500 euro naar mijn Binck rekening. Als VWRL 110 euro per stuk doet, koopt Binck er 4 voor 440 euro. Ik houd dus 60 euro over.

Van deze rekening worden ook de beheerskosten ingehouden en wordt dividend gestort. Aan het einde van elk jaar maak ik extra orders aan ("eenmalig periodiek", een truckje bij Binck om toch gratis aan te kunnen kopen) om het restant geld ook op te maken. Eventueel (her)balanceer ik mijn portfolio er (deels) mee.

Tevens verhoog ik elk jaar het bedrag dat ik inleg voor o.a. inflatie, maar ook bijvoorbeeld omdat ik meer geld ter beschikking heb (bijv. hoger inkomen, lagere vaste lasten). Doorgaans 5% tot 10% per jaar indexering.

[ Voor 10% gewijzigd door Skyaero op 06-05-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trezzahn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:42:
Je kan het beter van de andere kant bekijken: niet de aankoop maar de inleg is leidend. Dat is namelijk het bedrag dat je blootstelt aan het risico van de markt. Waarom zou je dat bedrag laten afhangen van de koers op dat moment?
Niet voor niets is dollar cost averaging (DCA) zo populair: het is een eenvoudige methode die er voor zorgt dat je inleg ongeacht de koers constant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Longcat schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:40:
@Santee misschien wil @Immutable ze wel verkopen aan je :D
haha gekocht voor $38 ze gaan wel lekker. Ze compenseren wel mooi de slechtere dagen van de S&P500 en VWRL. Ze gingen ook flink omhoog vanwege dat ze toegevoegd gaan worden aan de S&P400.
Ik wou ze verkopen, maar hou ze gewoon. We zien wel waar ze op staan over 10 jaar.

Edit: Na wat analyse denk ik toch dat ik ze binnenkort als ze leuk hoog staan te gaan verkopen. Huidige prijs is veel te hoog. Daarnaast las ik waarom ze het zo goed deden in 2019, vanwege een regeling. Dus iedereen denkt dat ze het dit jaar ook zo goed gaan doen. Het concept is best mooi en relatief uniek, (combinatie van bepaalde ideeën) zie het als een iPhone onder de microinverters. Goeie combi van verschillend technieken. Maar het is makkelijk na te maken, en binnenkort komt hetzelfde gewoon van een concurrent. Microinverters is wel de toekomst, de nieuwe standaard. Het biedt zoveel voordelen.
Maar als je kijkt naar de aandelen van bedrijven die zonnepanelen doen, die gaan niet zo hard omhoog, dus het houdt een keer op met de flinke groei. En ben bang dat het overgewaardeerd is.

De reden waarom Enphase zo'n dikke boost heeft komt vanwege de toevoeging aan S&P400, en ik kan niks anders verzinnen. Daarna zijn veel mensen de cijfers gaan bekijken van Enphase vanwege vorige jaar 2x groei en denken dat dat dit jaar ook doorzet. (ik heb mijn twijfels)
S&P400 wekte interesse vanwege de gigantische stijging, en goede cijfers lokte allerlei mensen met FOMO.
Teveel lucht in deze aandeel, stap er binnenkort uit.

[ Voor 68% gewijzigd door Immutable op 06-05-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Betreft de Disney discussie:
Disney stop dus met dividend?
https://www.fool.com/inve...uspends-its-dividend.aspx

Dus gokje dat ze later weer dividend uit gaan keren na het corona gebeuren?
Gaan ze eerst hun "corona" schulden wegwerken, en dan pas dividend uitkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Immutable Heel veel bedrijven skippen het dividend nu. Op zich de juiste move als er ook maar iets van onzekerheid is m.b.t. toekomstige omzet. Het doemscenario is dat je cash opraakt, de bank durft geen krediet te verlenen en obligaties uitgeven kan alleen tegen een hoge rente. Je ziet ook bedrijven hun doorlopend krediet bij de bank volledig opnemen, gewoon voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik heb een vraag betreffende het handelen in opties bij broker Plus500.

Zojuist had ik 600 opties "Call Olie 27 Juni" aangeschaft voor een bedrag van €0,91.

Uiteindelijk is de positie automatisch gesloten vanwege een margin call. De positie is gesloten om 16:30 uur op een bedrag van €0,55. Echter, kijkend naar de grafiek, heeft de positie überhaupt de €0,55 nieteens geraakt. Om 16:30 uur had deze een waarde van €1,24.

Hoe kan het dat de positie automatisch gesloten is met 200 euro verlies. Zie ik als beginnende belegger iets over het hoofd, of wordt ik hier gewoonweg "genaaid"?.

Hopelijk kunnen jullie me van wat info voorzien!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT_p9te2O49wuAY5D0SrAY9DFRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npKg2jqrEha3ERiLCVjhhccI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-HTWzg4MVeMHXJQWJH45e6kwew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPdAy2tdkiA9hFkw9tQCAVN7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXYLiJxNI7EtvCS_t7PnC_nXdaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VouEA3tocMM4zZBdKDhRCIHP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
Of een bedrijf dividend uitkeert of niet maakt ook geen zak uit. Het bedrijf moet simpelweg per tijdseenheid kijken wat op dat moment de beste mogelijkheden zijn voor kapitaalallocatie. Dat kan dividend zijn, maar ook overnames of schuldreductie. Bedrijven en investeerders die gefixeerd zijn op dividend of groei daarvan gaan voorbij aan het feit dat kapitaalallocatie in de meest rendabele wijze het belangrijkste is en niet de vorm (nog even los van de fiscale gevolgen van kapitaalteruggave via dividend tov andere vormen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flyguy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:14:
(nog even los van de fiscale gevolgen van kapitaalteruggave via dividend tov andere vormen).
Dit is voornamelijk voor buitenlands (en met name VS) belastingplichtigen relevant. Particuliere Nederlands belastingplichtigen kunnen vrijwel alle* namens hen ingehouden dividendbelasting verrekenen op de aangifte. (Danwel direct, danwel in een later jaar.)

Je zou nog kunnen stellen dat je wat tijdswaarde verliest over de ingehouden dividendbelasting die je later terugkrijgt, maar dat is minuscuul ten opzichte van de belastingregimes die wel dividend en andere vormen van inkomsten uit vermogen belasten.

* voor zover de inhouding na toepassing van een eventueel belastingverdrag niet meer dan 15% bedraagt

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 06-05-2020 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 18:18
Maar dividend wordt toch sowieso uit de koers betaald? Dus sigaar uit eigen doos?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Grafiekje van SP500 vs SP500 equalweight vs NASDAQ vs Russel 2000: klik

Laat mooi zien waar de kracht zit (NASDAQ, tech internet en largecaps). Onderin in SP500 en Russel 2000 duidelijk minder herstel/grotere klappen gevallen. Kracht is ook wel even uit de rally nu. Eurostoxx 50 staat ook op de -22% in de zelfde tijdsperiode. (VX5E.LN)

Emerging markets komt ook totaal niet mee trouwens.

Geloven er nog mensen in de deadcat bounce hier? Of sidewayshuffle totdat de restricties gelift worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:41:
Maar dividend wordt toch sowieso uit de koers betaald? Dus sigaar uit eigen doos?

:+
Wat dat betreft zijn stock buybacks eigenlijk best wel bijzonder :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Of de koers de 0,55 heeft geraakt is zo lastig te zeggen. Wat is het detailniveau van die grafiek? Wat voor type grafiek is het? Waarschijnlijk geeft de grafiek de gemiddelde koers tijdens een bepaalde periode weer maar zijn er op korte tijdschaal grotere schommelingen.

Daarnaast lijkt het me goed om te beseffen dat de prijzen in dollars zijn. Je schrijft overal eurotekens ;)

Verder kan je misschien meer informatie vinden in Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Oke ik begrijp een dingetje niet. Vanavond, half uur nadat de Nasdaq dicht gaat komt er een earnings rapport uit. En net ervoor gaat het aandeel enorm omhoog. Wat gebeurd er meestal erna? Aandeel omlaag? :)
(heb de boel verkocht, vind stijging 20% op een dag absurd en niet normaal.)
Enphase 52,8 dollar verkocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 06-05-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
Immutable schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:15:
Oke ik begrijp een dingetje niet. Vanavond, half uur nadat de Nasdaq dicht gaat komt er een earnings rapport uit. En net ervoor gaat het aandeel enorm omhoog. Wat gebeurd er meestal erna? Aandeel omlaag? :)
(heb de boel verkocht, vind stijging 20% op een dag absurd en niet normaal.)
Enphase 52,8 dollar verkocht.
Dat het aandeel daarna omlaag zou gaan zou in principe onlogisch zijn. Waarom zou je iets voor een dure prijs kopen als het daarna goedkoop te krijgen zou zijn.

Lijkt mij eerder dat de verwachting is dat de resultaten goed zullen zijn en daardoor velen nog even snel "goedkoop" wat aandelen willen kopen. Echter zal dat de vraag omhoog drijven waardoor middels vraag en aanbod de prijs van het aandeel omhoog gaat. Daardoor dat het nu voordat de resultaten bekend zijn al zal stijgen. Waarbij de verwachting dus zal zijn dat het aandeel nog meer waard is als de resultaten bekend zijn. Blijken de resultaten toch tegen te vallen / lager dan analisten verwachten dan zal het aandeel uiteraard wel weer dalen.

Dat is in ieder geval wat ik er als leek van denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
RobertMe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:29:
[...]

Dat het aandeel daarna omlaag zou gaan zou in principe onlogisch zijn. Waarom zou je iets voor een dure prijs kopen als het daarna goedkoop te krijgen zou zijn.

Lijkt mij eerder dat de verwachting is dat de resultaten goed zullen zijn en daardoor velen nog even snel "goedkoop" wat aandelen willen kopen. Echter zal dat de vraag omhoog drijven waardoor middels vraag en aanbod de prijs van het aandeel omhoog gaat. Daardoor dat het nu voordat de resultaten bekend zijn al zal stijgen. Waarbij de verwachting dus zal zijn dat het aandeel nog meer waard is als de resultaten bekend zijn. Blijken de resultaten toch tegen te vallen / lager dan analisten verwachten dan zal het aandeel uiteraard wel weer dalen.

Dat is in ieder geval wat ik er als leek van denk.
Nog even goedkoop inkopen? Waarom hebben ze dat dan niet eerder gedaan? Men weet toch ongeveer wanneer de earnings rapportering komt? Ik snap dat nog niet zo goed. We zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik zie een licentie in Cyprus? Noem me paranoide, maar Cyprus is wel de route om zonder veel echt toezicht effectendiensten tw mogen aanbieden in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Immutable schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:35:
[...]

Nog even goedkoop inkopen? Waarom hebben ze dat dan niet eerder gedaan? Men weet toch ongeveer wanneer de earnings rapportering komt? Ik snap dat nog niet zo goed. We zullen zien.
Je ziet dit toch wel vaker. Waarschijnlijk zijn er ook zat mensen die nu beginnen met beleggen. Enphase is best hyped en volgens vele bronnen de beste in hun vakgebied. Duurzaamheid boomt (hopelijk ook steeds meer in de VS) en men verwacht veel groeit van Enphase de komende jaren. Ik vind de koers nu ook wel overdreven. Ik denk dat de cijfers komend half jaar zwaar gaan tegenvallen en dat de koers wel weer onderuit gaat. Daarom vind ik het nu te risicovol om in te stappen. Als ik eerder research had gedaan was ik eerder ingestapt (en had ik wellicht nu ook de boot verlaten).

Maarja verwachtingen komen vaak niet uit he, dus wellicht gaat ze morgen naar de $60.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Les nummer 1 van het beleggen: snap precies wat je koopt.

CFDs zijn naar mijn idee de crack onder de beleggingsmogelijkheden, je kunt het nauwelijks beleggen noemen, het is gewoon gokken. Dan is degene die de markt onderhoudt ook nog de scheidsrechter, niet echt een goede optie om te gaan beleggen naar mijn idee. Voor Plus500 natuurlijk fantastisch.

Voor € 200 een goedkope les, lijkt me. Hier lees je nog wat meer over Plus500 en zie je nog wat andere mogelijkheden. Zoek vooral ook verder en vorm je eigen mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ko.Kane schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:48:
Grafiekje van SP500 vs SP500 equalweight vs NASDAQ vs Russel 2000: klik

Laat mooi zien waar de kracht zit (NASDAQ, tech internet en largecaps). Onderin in SP500 en Russel 2000 duidelijk minder herstel/grotere klappen gevallen. Kracht is ook wel even uit de rally nu. Eurostoxx 50 staat ook op de -22% in de zelfde tijdsperiode. (VX5E.LN)

Emerging markets komt ook totaal niet mee trouwens.

Geloven er nog mensen in de deadcat bounce hier? Of sidewayshuffle totdat de restricties gelift worden?
Ik stel de vraag en hop naar beneden...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:40:
[...]
Waarschijnlijk zijn er ook zat mensen die nu beginnen met beleggen.
[...]
Is de particuliere markt zo groot dat het echt verschil kan maken? Er staan wel ruim 20.000 mensen in de rij bij DeGiro, maar hoeveel hebben er een significant bedrag te beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Trasos schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Is de particuliere markt zo groot dat het echt verschil kan maken? Er staan wel ruim 20.000 mensen in de rij bij DeGiro, maar hoeveel hebben er een significant bedrag te beleggen?
Dat is waar. Echter moet je ook voorstellen dat grote pensioenfondsen e.a. op dit moment hun olie investeringen hebben zien verdampen en (hopelijk) naar andere mogelijkheden aan het kijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:23
Waar kan ik historische koers data zien met meer datapunten? Vaak krijg je als je van 1 dag naar 5 dagen switched nog maar 5 data punten te zien... De schommelingen op een dag ontbreken dan.

(Buiten de OHLC grafieken natuurlijk)

[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 06-05-2020 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
BasvanS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:06:
Waar kan ik historische koers data zien met meer datapunten? Vaak krijg je als je van 1 dag naar 5 dagen switched nog maar 5 data punten te zien... De schommelingen op een dag ontbreken dan.
Is dit iets? https://www.tradingview.com/ ik gebruik dit voornamelijk.
Let er wel op, veel data is 15 minuten oud. Je kan dan wel op 1minuut drukken, maar at heeft geen zin. Het hangt van waar de informatie vandaan komt. Wil je echt live data, dan moet je betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Immutable op 06-05-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
BasvanS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:06:
Ik type in Chrome vaak gewoon de ticker gevolgd door 'stock', bijvoorbeeld 'AAPL stock'. Als je de grafiek dan op 1 week zet, zie je de intraday bewegingen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Longcat schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:13:
[...]

Ik type in Chrome vaak gewoon de ticker gevolgd door 'stock', bijvoorbeeld 'AAPL stock'. Als je de grafiek dan op 1 week zet, zie je de intraday bewegingen nog.
Daar zijn ook al aardig wat data punten uit hoor. Al is het stukken beter dan degiro.. De link van @Immutable geeft al een stuk meer detail! Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-edit-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom is er überhaupt sprake van een margin call als je een koopoptie hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Samengevoegd met het algemene beleggingstopic.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:30:
Beste Tweakers,

Zojuist had ik 600 opties "Call Olie 27 Juni" aangeschaft voor een bedrag van €0,91.

Uiteindelijk is de positie automatisch gesloten vanwege een margin call. De positie is gesloten om 16:30 uur op een bedrag van €0,55. Echter, kijkend naar de grafiek, heeft de positie überhaupt de €0,55 nieteens geraakt. Om 16:30 uur had deze een waarde van €1,24.

Hoe kan het dat de positie automatisch gesloten is met 200 euro verlies. Zie ik als beginnende belegger iets over het hoofd, of wordt ik hier gewoonweg "genaaid"?.

Hopelijk kunnen jullie me van wat info voorzien![Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
@Verwijderd Ik denk dat de grafiek te weinig datapunten laat zien. Misschien was er een scherpe spike omlaag waarop de call nog 0.55 waard was. Het is vreemd dat je een margin call kreeg op gekochte calls. Dit zou alleen moeten kunnen als je de calls met geleend geld hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53
Beste Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie me van wat info voorzien![Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou maar gewoon stoppen met plus500, is een onbetrouwbare partij en de producten die ze aanbieden hebben meer met gokken te maken dan met beleggen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:54
Longcat schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:13:
[...]

Doe ik ook.

De mogelijkheid om snel twee aandelen visueel te vergelijken vind ik ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:06
Wozmro schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Doe ik ook.

De mogelijkheid om snel twee aandelen visueel te vergelijken vind ik ook leuk.
Hoe bedoel je dat laatste? Is dat een functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:20:
[...]

@Verwijderd Ik denk dat de grafiek te weinig datapunten laat zien. Misschien was er een scherpe spike omlaag waarop de call nog 0.55 waard was. Het is vreemd dat je een margin call kreeg op gekochte calls. Dit zou alleen moeten kunnen als je de calls met geleend geld hebt gekocht.
en @Verwijderd
Dit is wat je gekocht hebt: https://www.plus500.nl/Instruments/CLJUN20C27
Geen call optie maar een CFD die een call optie nabootst (dus een ondoorzichtig product). Bovendien met een enorme spread (momenteel ruim 9%).
Daarnaast is het een 5x leveraged instrument waarbij Plus500 een initiële marge van 20% en een onderhoudsmarge van 10% aanhoudt. Wellicht is het saldo van je account daar onder gekomen (door aankoop van een ander instrument bijvoorbeeld) en heeft Plus500 daarom de positie gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
broker Plus500.
[...]
wordt ik hier gewoonweg "genaaid"?.
1 + 1 = 2

Dit is het business model, zoals op de frontpage al staat:
CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 80,5% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Rukapul schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:45:
[...]

1 + 1 = 2

Dit is het business model, zoals op de frontpage al staat:

[...]
Dan nog vind ik een Margin Call op 0.55 als de grafiek 1.24 aangeeft wel heel raar. Kun je geen kaars of OHLC laten zien @Verwijderd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
BasvanS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Dan nog vind ik een Margin Call op 0.55 als de grafiek 1.24 aangeeft wel heel raar. Kun je geen kaars of OHLC laten zien @Verwijderd ?
Dat kan via de link die werd gepost: https://www.plus500.nl/Instruments/CLJUN20C27
High: 0.99
Low: 0.54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Longcat schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Dat kan via de link die werd gepost: https://www.plus500.nl/Instruments/CLJUN20C27
High: 0.99
Low: 0.54
Opmerkelijk dat die grafieken van Plus500 elke 2-3 dagen een gigantische dip laten zien.. Kunnen we die rijmen met data van andere platformen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Welke gigantische dip bedoel je? Ik zie het zo snel niet in de link in je quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zr40 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:26:
Welke gigantische dip bedoel je? Ik zie het zo snel niet in de link in je quote.
Als je grafiek op 5 minuten zet, en uitzoomt naar een week. Zie je een Open = 0.8 en Close = 0,24 Op 7 mei om 01:25.

Het data punt erna opent op 0.72 met een low op 0.72

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Sjurm schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:43:
[...]

Hoe bedoel je dat laatste? Is dat een functie?
Naast overzicht is er een tabblad 'vergelijken'.

Ik typ bvb in 'vwrl koers'. Dan krijg je de grafiek van vwrl, dan klik je op vergelijken en dan kan je in het zoekvakje een ander aandeel of index ingeven. En dan legt Google de beide grafieken op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Wozmro schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Naast overzicht is er een tabblad 'vergelijken'.

Ik typ bvb in 'vwrl koers'. Dan krijg je de grafiek van vwrl, dan klik je op vergelijken en dan kan je in het zoekvakje een ander aandeel of index ingeven. En dan legt Google de beide grafieken op elkaar.
Ik zie hem niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@BasvanS Eerst op 'Finance' klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BasvanS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:32:
[...]

Als je grafiek op 5 minuten zet, en uitzoomt naar een week. Zie je een Open = 0.8 en Close = 0,24 Op 7 mei om 01:25.

Het data punt erna opent op 0.72 met een low op 0.72
Dan zou iemand op dat tijdstip daadwerkelijk gehandeld hebben op een prijs van 0,24.

Vergelijken met de koers op andere platformen kan niet, want CFD's zijn niet beursgenoteerd en handelen over-the-counter. Ze zijn ook niet vergelijkbaar met CFD's van andere aanbieders (want andere tegenpartij). Hooguit kan je vergelijken met de koers van de underlying.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zr40 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:37:
[...]

Dan zou iemand op dat tijdstip daadwerkelijk gehandeld hebben op een prijs van 0,24.

Vergelijken met de koers op andere platformen kan niet, want CFD's zijn niet beursgenoteerd en handelen over-the-counter. Ze zijn ook niet vergelijkbaar met CFD's van andere aanbieders (want andere tegenpartij). Hooguit kan je vergelijken met de koers van de underlying.
Waarom zou je handelen op 0.24 als de koers 0.8 is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Omdat je een market order plaatst? Omdat je niet kijkt wat de koers van de underlying is? Omdat je niet nadenkt? Al is dat laatste evident omdat diegene voor CFD's kiest :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 07-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zr40 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:41:
Omdat je een market order plaatst? Omdat je niet kijkt wat de koers is? Omdat je niet nadenkt? Al is dat laatste evident omdat diegene voor CFD's kiest :P
En als je goed begrijp, is die 0.24 gelijk aan de koers als het op dat moment de enige verhandeling is? Dus als Plus500 een dom vriendje heeft, die random voor lage bedragen Calls verkoopt dan word Plus500 slapend rijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BasvanS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:43:
[...]

En als je goed begrijp, is die 0.24 gelijk aan de koers als het op dat moment de enige verhandeling is?
De koers op enig moment is niets meer dan de prijs van de laatst uitgevoerde transactie. Als er niet wordt gehandeld verandert de koers dus niet.

Niet te verwarren met de bid en ask prijs, of de midpoint.
Dus als Plus500 een dom vriendje heeft, die random voor lage bedragen Calls verkoopt dan word Plus500 slapend rijk?
Ja. Plus500 is de tegenpartij en die accepteert alleen trades die niet negatief zijn voor Plus500. Dus wanneer de underlying op dit moment verhandeld wordt voor 0.80, dan zal Plus500 alleen kooporders accepteren met een prijs hoger dan 0.80 en alleen verkooporders met een prijs lager dan 0.80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Ok.. Dus Plus501 heeft op 16:30 een verkoop order geplaatst voor 0,24 welke natuurlijk meteen word geaccepteerd door Plus500. De koers daalt naar 0.24 en 90% van de mensen klapt eruit met een margin Call.

Plus501 en Plus500 zijn natuurlijk op geen enkele manier aan elkaar gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Valt dit ook onder een vorm van AFM? Of is dit gevestigd op een ex-booreiland ergens in de noordzee?

spoiler:
Wie Wij Zijn

Het Plus500-handelsplatform wordt aangeboden door Plus500UK Ltd, een in het VK gebaseerd bedrijf met zijn gevestigde kantoren in Londen. Het bedrijf is geautoriseerd en wordt gereguleerd door de Britse Autoriteit Financiële Markten (FCA) om contracten ter verrekening van verschillen (CFD's) aan te bieden. Het bedrijf is een snelgroeiende CFD-provider en biedt momenteel een portfolio met meer dan 2000 instrumenten aan. Plus500UK Ltd is een filiaal van Plus500 Ltd; een bedrijf die genoteerd is op de belangrijkste markt voor beursgenoteerde bedrijven aan de beurs van Londen, en met de hoofdzetel in Haifa.

valt mee :)

[ Voor 76% gewijzigd door Ko.Kane op 07-05-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@BasvanS Ik neem aan dat margin calls plaatsvinden o.b.v. mid price en niet de koers, anders loopt het nogal gek bij illiquide instrumenten. Grote schommelingen zijn niet heel gek gezien CFD (volatiel) op een optie (volatiel) op olie (volatiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Longcat Je vergeet de 1:5 hefboom nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
Ko.Kane schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:56:
Valt dit ook onder een vorm van AFM? Of is dit gevestigd op een ex-booreiland ergens in de noordzee?

spoiler:
Wie Wij Zijn

Het Plus500-handelsplatform wordt aangeboden door Plus500UK Ltd, een in het VK gebaseerd bedrijf met zijn gevestigde kantoren in Londen. Het bedrijf is geautoriseerd en wordt gereguleerd door de Britse Autoriteit Financiële Markten (FCA) om contracten ter verrekening van verschillen (CFD's) aan te bieden. Het bedrijf is een snelgroeiende CFD-provider en biedt momenteel een portfolio met meer dan 2000 instrumenten aan. Plus500UK Ltd is een filiaal van Plus500 Ltd; een bedrijf die genoteerd is op de belangrijkste markt voor beursgenoteerde bedrijven aan de beurs van Londen, en met de hoofdzetel in Haifa.

Nee, dat is het mooiweerpraatje. Flinke kans dat je formeel een contract hebt met de toko op booreilandeilandje in de NoordzeeMiddellandse zee. Het doel van deze bedrijven is enkelvoudig: geld wat van jou is transformeren in geld wat van hen is. Die vestiging in Cyprus hebben ze niet voor de lol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Longcat schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:56:
@BasvanS Ik neem aan dat margin calls plaatsvinden o.b.v. mid price en niet de koers, anders loopt het nogal gek bij illiquide instrumenten. Grote schommelingen zijn niet heel gek gezien CFD (volatiel) op een optie (volatiel) op olie (volatiel).
Het zou me dus niks verbazen als het hier de koers is, even kijken of ik dat terug kan vinden ergens. Anders klopt de Margin call: 0.55 toch ook niet die @Verwijderd ons liet zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ko.Kane schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:56:

spoiler:
Wie Wij Zijn

lees ik dat nu goed? Het platform is van 500UK maar plus500 Ltd zit in Haifa? Israel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
BasvanS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:06:
[...]

lees ik dat nu goed? Het platform is van 500UK maar plus500 Ltd zit in Haifa? Israel?
Dat is niet zo gek ansich. Daar is het opgericht en veel platformen zitten in meerdere landen. Flatex zit bijvoorbeeld ook in meerdere landen.
Plus500UKLtd is authorized and regulated by the Financial Conduct Authority (FCA) (FRN 509909)

Plus500CYLtd is authorized and regulated by the Cyprus Securities and Exchange Commission (CySEC Licence No. 250/14)

Plus500SG Pte Ltd is licensed by the MAS (#CMS100648-1) and IE Singapore (#PLUS/CBL/2018).

Plus500AU Pty Ltd (ACN 153301681) is licensed by: Australian Securities and Investments Commission in Australia, AFSL #417727, FMA in New Zealand, FSP #486026; Authorised Financial Services Provider in South Africa, FSP #47546.

Plus500SEY Ltd is authorised and regulated by the Seychelles Financial Services Authority (Licence No. SD039).

Plus500IL Ltd is registered in Israel and licenced to operate a trading platform.
bron

Maar verder wat @Rukapul zegt: dit is vooral bedacht om mensen van geld af te helpen.

Ik vond dit een mooie comment online:
I could write a complicated technical answer, but the truth is very easy to understand.

Plus500 make money ONLY when you lose money. They are a “pretend” broker, pretend in that your orders are never routed to the real market, Plus500 takes advantage of the fact that > 90% of retail traders will lose their money. If you buy crude oil on plus500 you are never buying contracts of actual oil on the CME exchange in Chicago, you are “contracting for difference” which is like a bet with your broker. Unregulated, unmonitored, oriented towards traders with very small accounts.

All the flashing lights and buttons on their software, NONE of it is real. It is not a real market, you are not being shown real spreads, it is all fake. It is pretty close to the real market, but that difference between pretty close and the real thing is actually a lot to professionals.

In their defence, if you are able to overcome the odds (the odds are stacked against you through spreads higher than the real market) they will actually pay you. They also pay you sign on bonuses, knowing that you will almost certainly lose them.

The technical term for a scam broker is “market maker” or “dealing desk”. As soon as you see this, just keep looking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Ko.Kane
The technical term for a scam broker is “market maker” or “dealing desk”. As soon as you see this, just keep looking.
Niet te verwarren met market makers op de echte beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:33
Longcat schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:56:
hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Dit is gericht op wat ik zei over die mid price? Ik zat al te wachten op iemand die me zou corrigeren. Het is natuurlijk niet de mid price maar de bid indien long en de ask indien short, toch? Gelukkig handel ik niet met margin. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:33
Longcat schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Dit is gericht op wat ik zei over die mid price? Ik zat al te wachten op iemand die me zou corrigeren. Het is natuurlijk niet de mid price maar de bid indien long en de ask indien short, toch? Gelukkig handel ik niet met margin. 8)7
Ik dacht dat je bedoelde dat de transactie van de margin call op de mid price uitgevoerd zou worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Hielko schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:49:
[...]

Ik dacht dat je bedoelde dat de transactie van de margin call op de mid price uitgevoerd zou worden
Oh zo, nee dat zou toch fijn zijn. :+ Ik bedoelde wat triggert de margin call. Ik dacht de mid price, maar nadat ik had gepost twijfelde ik of dit wel klopte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
BasvanS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:06:
[...]

Rode vlaggen alom.

Een registratie in Cyprus is de "light" manier om effectendiensten in de EU te mogen aanbieden zonder de stringente controles die we in andere landen hebben. Het platform kun je met een BV in een ander land bouwen en onderhouden, de exploitatie leg je dan in handen van de Cyrpyotische entiteit.

En Israel is ook een zeer omstreden vestigingsplaats. Op een of andere manier (wellicht een gebrek aan regulering of handhaving) is het een verzamelplaats van binary options bedrijven geworden. Toen die binary options in de ban werden gedaan (ik meen een jaar of 2 geleden, toen Google stopte om advertenties van die bedrijven te plaatsen), toen lijkt de louche handel verplaatst te zijn naar cryptom, forex en CFD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Zr40 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:40:
@Ko.Kane

[...]

Niet te verwarren met market makers op de echte beurs.
Ja, sowieso is die quote niet perfect, maar intentie is wel duidelijk.

Heb wel een beetje hate-love met zulke bedrijven: ik vind het interessant business model en deze markt moet bediend worden, net zoals mensen die op paarden wedden bediend moeten worden.

Alleen dit product is bijna voor dat publiek niet te doorgronden. Anderzijds op een slotmachine staat ook geen uitleg met wiskunde algoritme en kans op winst/jackpot verdeling. En die staan ook in elke snackbar.

Er staat een disclaimer op de site dat 80% verliest, nou als je denkt zonder enige reden in die overige 20% te vallen, veel succes!

Niet iedereen doet het voor een longterm gain van 5% met >2% SD over 30 jaar. Sommigen willen gewoon dopamine rush.

[ Voor 46% gewijzigd door Ko.Kane op 07-05-2020 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Voor de dopamine verhalen lees ik ook WallStreetBets op Reddit wel eens door.
Dat is eigenlijk een samenkomst van gokverslaafden, maar doordat er wat geneuzel rondom de beurs omheen zit ziet het er wat minder heftig uit als een verhaal van iemand die in het casino continu alles op rood zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Trasos schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:24:
Voor de dopamine verhalen lees ik ook WallStreetBets op Reddit wel eens door.
Dat is eigenlijk een samenkomst van gokverslaafden, maar doordat er wat geneuzel rondom de beurs omheen zit ziet het er wat minder heftig uit als een verhaal van iemand die in het casino continu alles op rood zet.
Oh zo heerlijk door WSB te scrollen. 3 verhalen van mensen die van 2k > 200K maken en 20 verhalen van mensen die hun net worth er binnen 1 maand doorheen gejaagd hebben. Las toevallig 1 gast die een maand geleden Shopify calls $740 had gemaakt toen ze op $350 ofzo stonden, die liep binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Morgen komen de werkeloosheidscijfers van vorige maand in de US, en de voorspellingen zijn niet best. De glazen bol mag weer uit de kast komen, ben benieuwd wat de impact op de beurs gaat zijn. Ik vind de koersen van de laatste tijd echt idioot hoog vergeleken met wat je in het nieuws leest, ergens vrees ik dat het geen beste invloed gaat hebben op de beurs morgen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:06
flipjevandejam schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:33:
Voor de Tesla-volgers:
Shares of high-flying Tesla <TSLA> sank 10.3% on Friday after CEO Elon Musk tweeted that the stock price is "too high," leaving bulls scratching their heads as to why he would do such a thing. Bearish analyst Gordon Johnson of GLJ Research thinks he knows why.
https://justthecompany.co...cts/elon-mask-neck-gaiter

:D

Edit: nog eens 3.1 mio initial jobless claims in US...

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 07-05-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Widow schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:21:
Morgen komen de werkeloosheidscijfers van vorige maand in de US, en de voorspellingen zijn niet best. De glazen bol mag weer uit de kast komen, ben benieuwd wat de impact op de beurs gaat zijn. Ik vind de koersen van de laatste tijd echt idioot hoog vergeleken met wat je in het nieuws leest, ergens vrees ik dat het geen beste invloed gaat hebben op de beurs morgen.
Dat is wel sterk voorbeeld van bekend nieuws, lijkt mij: ADP rapport is er al geweest. De weekly claims zijn bekend, vandaag weer de laatste weekly claims erbij. Continuing claims zijn misschien wel interessantste nu om te zien wanneer die stagneren. Maar ook die zijn bekend.

Ben het er mee eens qua hoogte notering. Volgens mij staat het nu op 20+ x forward P/E (2021). Dat is vrij hoog, en lijkt mij dat als de P/E verwachting perfect uit komt dat veel hoger multiple nou niet directe verwachting is. Dus wat is de verwachte upside of returns in 2021 dan?

Dus tsja..... ik snap die oude Warren B wel. Er zijn weinig echte koopjes: onder instaat er veel terecht super laag omdat het speculatief is hoe de nieuwe toekomst gaat zijn (bv airlines). Boven in extreem hoog omdat er nu al geprofiteerd wordt of omdat er hoop op retention van market share is post corona (Amazon heeft bv moeite om op de extra omzet ook extra winst te maken, dus daar is het hopen op blijvende hoge omzet en efficientie post-corona). En de middenmoot staat op ong -20% wat wellicht in lijn is met werkelijkheid, maar dus ook absoluut geen koopje daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ko.Kane schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:38:
[...]
Dat is wel sterk voorbeeld van bekend nieuws, lijkt mij: ADP rapport is er al geweest. De weekly claims zijn bekend, vandaag weer de laatste weekly claims erbij. Continuing claims zijn misschien wel interessantste nu om te zien wanneer die stagneren. Maar ook die zijn bekend.
Klopt dat ADP rapport bedoelde ik ook. Maar daarin waarschuwen ze al dat ze in het begin van de maand de gegevens verzamelen, en dat het daarom niet de volledige impact van de situatie weergeeft.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Widow schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Klopt dat ADP rapport bedoelde ik ook. Maar daarin waarschuwen ze al dat ze in het begin van de maand de gegevens verzamelen, en dat het daarom niet de volledige impact van de situatie weergeeft.
maar dan is er dus vrijdag helemaal geen nieuws met betrekking tot unemployment? ;)

en dus geen reactie :)

*edit: geen voorspelling, maar gewoon als voorbeeld van "nieuw" nieuws vs "bekend/verwacht" nieuws.

[ Voor 10% gewijzigd door Ko.Kane op 07-05-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Daarnet was er nieuws, maar zoals gewoonlijk heeft de beurs geen interesse in de werklozen en staan de futures weer lekker hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
UglyDinosaur schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:55:
Daarnet was er nieuws, maar zoals gewoonlijk heeft de beurs geen interesse in de werklozen en staan de futures weer lekker hoog...
Niet echt nieuws dus ;)
First-time filings for unemployment insurance hit 3.17 million last week, bringing the total to 33.5 million over the past seven weeks, the Labor Department reported Thursday. The total was slightly higher than the 3.05 million expected by economists surveyed by Dow Jones
praktisch op de consensus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:51
Ko.Kane schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Niet echt dus ;)

[...]

praktisch op de consensus
Ja veel is al veel dus ietsje meer veel is niet erg meer ? Ik heb geen glazen bol. Maar er is een enorme hoop op Q3 weer terug naar normaal, en dus snel een vaccin en behandelmethode. De waarderingen zijn hoger dan eind 2019 toen er vrees was voor een recessie. Nu is er een ongekende werkloosheid en feitelijk een depressie van ongekende weerga. Een P/E van 20 is al hoog in goede tijden.

Feitelijk zou er in ieder geval nog een procent of 40 vanaf moeten. Volgens 'ouderwetse' logica.

Nu staan de geldpersen al jaren vol aan, rente was al geen instrument meer.Voor deze crisis al niet. Enige wat je nog kan gaan doen om de consument te redden is hypotheken kwijt schelden en grootschalige gedwongen huurverlagingen en een basisinkomen instellen.

De consumenten besteden maken het overgrote deel van de Amerikaanse binnenlandse bestedingen uit. En met voornamelijk geleend geld. Dus kwijtschelden is de enige optie. Voorheen kon dat ook, je kon je als particulier meermaals failliet laten verklaren. Dat is een paar presidenten geleden afgeschaft. Ik heb zo'n vermoeden dat er veel mensen op weg zijn naar tent city daar.

Maar aan de andere kant, mocht de schuldenberg voor een groot deel overeind blijven en mensen kunnen straks weer even snel aan het werk en weer verder lenen kan het zomaar zijn dat er 'niets' aan de hand is.

Ergens moet er een keer een verdere correctie op basis van de schuldenberg gaan plaatsvinden. Is nu de tijd ?

Logica zegt mij dat het naar beneden zou moeten, gegeven de basis voorwaarden voor economie en vertrouwen. Werk = kunnen lenen = consumeren = groet = meer lenen. En andersom in slechte tijden.

Maar ja wat weet ik nu eigenlijk ? Niets is wat het lijkt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik vraag me af of het onvermijdelijke ingrijpen van de FED ook invloed heeft mbt het niet dalen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
MrMonkE schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:18:
Ik vraag me af of het onvermijdelijke ingrijpen van de FED ook invloed heeft mbt het niet dalen.
Dat is zeker, alleen het is nu de vraag of het genoeg is, en hoeveel men nog bereid is erbij te doen. Het kan prima op zich, alleen moet de economie dan wel zo snel mogelijk weer aan de gang. Hoe langer het duurt hoe meer er nodig is en uiteindelijk komt er een moment dat het krediet op gaat drogen.

Dat wordt nu voorkomen, bedrijven kunnen nog lenen en overheden ook. Dat houdt een rekening voor de toekomst in, hoe sneller we deze terug kunnen betalen als samenleving hoe beter. Hoe langer het duurt , hoe langer de terugbetaling op zich laat wachten.

De vorige crisis is bij lange na nog niet afbetaald. Het wordt gemaskeerd door de hoge waarde van assets (huizen , aandelen etc ) gecombineerd met de afwezigheid van inflatie en lage rente. Normaal zou rente het middel zijn. Dat middel is overleden.

Geen idee wat er verder nog gedaan kan worden. Ik heb in ieder geval het gevoel dat het een enorme gok op snel terug naar normaal is. Ik zeg met nadruk gevoel want ik heb geen enkele cijfermatige onderbouwing van de situatie gezien. En hoe en wat er nog meer zou kunnen , behalve nog meer geld drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
CornermanNL schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Ja veel is al veel dus ietsje meer veel is niet erg meer ? Ik heb geen glazen bol. Maar er is een enorme hoop op Q3 weer terug naar normaal, en dus snel een vaccin en behandelmethode. De waarderingen zijn hoger dan eind 2019 toen er vrees was voor een recessie. Nu is er een ongekende werkloosheid en feitelijk een depressie van ongekende weerga. Een P/E van 20 is al hoog in goede tijden.

Feitelijk zou er in ieder geval nog een procent of 40 vanaf moeten. Volgens 'ouderwetse' logica.

Nu staan de geldpersen al jaren vol aan, rente was al geen instrument meer.Voor deze crisis al niet. Enige wat je nog kan gaan doen om de consument te redden is hypotheken kwijt schelden en grootschalige gedwongen huurverlagingen en een basisinkomen instellen.

De consumenten besteden maken het overgrote deel van de Amerikaanse binnenlandse bestedingen uit. En met voornamelijk geleend geld. Dus kwijtschelden is de enige optie. Voorheen kon dat ook, je kon je als particulier meermaals failliet laten verklaren. Dat is een paar presidenten geleden afgeschaft. Ik heb zo'n vermoeden dat er veel mensen op weg zijn naar tent city daar.

Maar aan de andere kant, mocht de schuldenberg voor een groot deel overeind blijven en mensen kunnen straks weer even snel aan het werk en weer verder lenen kan het zomaar zijn dat er 'niets' aan de hand is.

Ergens moet er een keer een verdere correctie op basis van de schuldenberg gaan plaatsvinden. Is nu de tijd ?

Logica zegt mij dat het naar beneden zou moeten, gegeven de basis voorwaarden voor economie en vertrouwen. Werk = kunnen lenen = consumeren = groet = meer lenen. En andersom in slechte tijden.

Maar ja wat weet ik nu eigenlijk ? Niets is wat het lijkt in ieder geval.
Er valt ook een hoop voor de opleving te zeggen. De risk free rates zijn enorm gedaald waardoor bij een evenredige risk premium voor equities hogere mulitples ondersteunt worden. Daarnaast draaien veel grote bedrijven zoals een Microsoft juist enorm goed in deze omstandigheden met een versnelde migratie naar de cloud bijvoorbeeld. Daarnaast hebben beursbedrijven door hun notering veel betere toegang tot kapitaal en het mkb niet, wat corona tot een flinke squeeze out maakt van het mkb.

Verder zijn veel grote bedrijven tov enkele decennia geleden veel minder kapitaalintensief geworden, waardoor met hogere multiples de beloning voor investeerders gelijk kan blijven.
Wat sinds de vorige crisis ook te zien was in dat geldcreatie uiteindelijk leidt tot hoger asset prijzen omdat meer geld renderend spul najaagt. Dit is bijvoorbeeld ook goed te zien in de huizenprijzen. En met een geldcreatie in de laatste maanden van meer dan 15% tov februari kan je alleen al dat er bij optellen bij de indicies omdat te verrekenen.

De schulden zijn straks meer het probleem voor landen met een zwakke eigen munt of die veel obligaties hebben uitgegeven in harde valuta. Daar zal vroeg of laat een haircut opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@flyguy allemaal waar maar van gestegen huizenprijzen kun je niets kopen , lagere lopende kapitaalvereisten van bedrijven, is wellicht zo maar het is op een aantal na nog steeds krediet gedreven.

Uiteindelijk moet de consument uitgeven , en inkomen houden , cash flow , geen fictieve waarde van huizen , en andere assets als ze die al hebben.

We hebben in Nederland al 7 miljard uitgestelde hypotheek betalingen , is wellicht niet heel veel op de grote hoop , maar deze mensen kunnen in de toekomst minder uitgeven. Hele industrieën liggen stil , en zowaar veel arbeidsintensieve takken.

Met veel laagbetaalde krachten zonder vangnet , die zijn na een dag of 50 al aardig opgedroogd qua bestedingskracht , de hulp houdt hun een dak boven het hoofd dat is het wel.

De cijfers qua kapitalisatie kloppen wellicht nog , maar voor de consumenten breken nu pas de moeilijke tijden aan. En die moeten het straks gaan doen , met uitgeven. En dat kunnen velen niet.

Ik denk wellicht te simpel maar ik verwacht niet dat dit zomaar weer op niveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
CornermanNL schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:00:
@flyguy allemaal waar maar van gestegen huizenprijzen kun je niets kopen , lagere lopende kapitaalvereisten van bedrijven, is wellicht zo maar het is op een aantal na nog steeds krediet gedreven.

Uiteindelijk moet de consument uitgeven , en inkomen houden , cash flow , geen fictieve waarde van huizen , en andere assets als ze die al hebben.

We hebben in Nederland al 7 miljard uitgestelde hypotheek betalingen , is wellicht niet heel veel op de grote hoop , maar deze mensen kunnen in de toekomst minder uitgeven. Hele industrieën liggen stil , en zowaar veel arbeidsintensieve takken.

Met veel laagbetaalde krachten zonder vangnet , die zijn na een dag of 50 al aardig opgedroogd qua bestedingskracht , de hulp houdt hun een dak boven het hoofd dat is het wel.

De cijfers qua kapitalisatie kloppen wellicht nog , maar voor de consumenten breken nu pas de moeilijke tijden aan. En die moeten het straks gaan doen , met uitgeven. En dat kunnen velen niet.

Ik denk wellicht te simpel maar ik verwacht niet dat dit zomaar weer op niveau is.
Vanuit de consument klopt dat inderdaad wel. En het wrange is dat met deze crisis met name de blue collar banen het hardst geraakt worden (vaak bijvoorbeeld maar beperkt/niet thuiswerken mogelijk in deze banen), maar dit was qua aandeel van de consumenteneconomie sowieso al de groep met de laagste koopkracht. Hierdoor droegen ze al een relatief beperkt deel bij aan de economie en als dit wegvalt blijft dit beperkt. En voor de individuen in deze groep hebben we gelukkig de verzorgingsstaat om dit voorlopig af te vangen. Dit vermindert dit effect natuurlijk aanzienlijk.

Voor bedrijven zijn hogere vastgoedprijzen wel rechtstreeks gekoppeld aan meer inkomsten omdat de huur vaak een multiple is van de waarde van het pand. Als ik gesprekken heb met vastgoedinvesteerders in iets als logistiek vastgoed, dan geven ze vaak ook aan dat in de lease meestal aanpassingsmogelijkheden zijn op basis hiervan of bedingen ze korte leases zodat ze deze met regelmatig kunnen ophogen. Dit geldt eigenlijk ook voor residentieel vastgoed. En aangezien vastgoedprijzen de facto een proxy zijn van rentes zullen deze lagere rentes uiteindelijk ook weer meer rendement betekenen.

Maar met alle maatregelen nu zal in Europa momenteel de overheid meer dan de helft van de economie beslaan. Dus zo lang die blijft uitgeven, blijft het draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door flyguy op 07-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
flyguy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Vanuit de consument klopt dat inderdaad wel. En het wrange is dat met deze crisis met name de blue collar banen het hardst geraakt worden (vaak bijvoorbeeld maar beperkt/niet thuiswerken mogelijk in deze banen), maar dit was qua aandeel van de consumenteneconomie sowieso al de groep met de laagste koopkracht. Hierdoor droegen ze al een relatief beperkt deel bij aan de economie en als dit wegvalt blijft dit beperkt. En voor de individuen in deze groep hebben we gelukkig de verzorgingsstaat om dit voorlopig af te vangen. Dit vermindert dit effect natuurlijk aanzienlijk.

Voor bedrijven zijn hogere vastgoedprijzen wel rechtstreeks gekoppeld aan meer inkomsten omdat de huur vaak een multiple is van de waarde van het pand. Als ik gesprekken heb met vastgoedinvesteerders in iets als logistiek vastgoed, dan geven ze vaak ook aan dat in de lease meestal aanpassingsmogelijkheden zijn op basis hiervan of bedingen ze korte leases zodat ze deze met regelmatig kunnen ophogen. Dit geldt eigenlijk ook voor residentieel vastgoed. En aangezien vastgoedprijzen de facto een proxy zijn van rentes zullen deze lagere rentes uiteindelijk ook weer meer rendement betekenen.

Maar met alle maatregelen nu zal in Europa momenteel de overheid meer dan de helft van de economie beslaan. Dus zo lang die blijft uitgeven, blijft het draaien.
Dat is zo, echter de normale mens beslaat wel de reële economie, zelfs 'goede' banen zijn verworden tot slecht verzekerde banen, Het is dus een kwestie van tijd voor niet alleen de allerarmsten en dit zeg ik met enige terughoudendheid getroffen worden. Het behoud van kredietwaardigheid door de consument en het kunnen blijven betalen van de rekeningen is van belang voor het straks weer kunnen gaan uitgeven.

Anders blijft er van de waarde van en aanpassingsmogelijkheden van onderpand en krediet faciliteit snel weinig over. Je kan niet verwachten dat de rijkere medemens die nog wel kan consumeren straks wel even het gat van de minder bedeelden invult. En een groot deel van de mensen die thuiswerken maken dingen voor iedereen en vaak ook zaken die straks toch niet zo nodig blijken.

Alles is krediet tegenwoordig, private lease , je nieuwe telefoon. Alles leent men van zichzelf , maar weinig wordt nog gewoon direct afgerekend.

De overheid kan ook niet eeuwig doorgaan met het blijven oppompen van de leningen. Ik vraag me sterk af waar die grens ligt, en of die er is. Dat de waardes nu nog niet absurd zijn omdat er genoeg welwillende leners (of eigenlijk maar 1 de centrale banken) tegenover staan is op de korte termijn wellicht behulpzaam om bedrijven open te houden , of in ieder geval in coma te houden tot een vaccin. Is die grens er niet. Prima dan kan het nog hoger.

Is die grens er wel dan is het een kwestie van snelheid in het vinden van een vaccin of een harde opening van de economie in mijn beleving, anders stort alsnog de kredietmarkt in en is er geen redden meer aan. Dan is er slechts het kwijtschelden van schulden of opkopen van particulieren hypotheken en terugkopen van huurwoningen nog een oplossing. (Althans in Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
De vraag is dan: hoe kan je daar als langetermijn belegger best op inspelen.

Voor mezelf gebruik ik eigenlijk twee stelregels:
- de mens verhuist steeds meer richting de online-wereld (games, apps, VR,...)
- de basisvoorzieningen zullen nodig blijven( elektriciteit, water, natuur,...)

Voor mij zijn dit echt algemene trends dus ik beleg bijna niet in specifieke aandelen.

Ik gebruik etf iwda/vwrl als basis en twee holdings waarvan ik weet dat ze in hun private equity sterk inzetten op het online-gebeuren.
En voor wat betreft de basisvoorziening gebruik ik het nutsbedrijf Elia. Want iedereen heeft wel een beetje elektriciteit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Wozmro schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:16:

Voor mij zijn dit echt algemene trends dus ik beleg bijna niet in specifieke aandelen.

Ik gebruik etf iwda/vwrl als basis en twee holdings waarvan ik weet dat ze in hun private equity sterk inzetten op het online-gebeuren.
En voor wat betreft de basisvoorziening gebruik ik het nutsbedrijf Elia. Want iedereen heeft wel een beetje elektriciteit nodig.
Ik zit ook te kijken naar nutsbedrijf, maar als ik naar Tennet kijk gaat die al sinds 2015 omlaag. Wat ik graag zie is innovatie van een bi-directioneel smart grid, energie markt waarbij IEDEREEN stroom kan kopen en verkopen. Misschien is daar de blockchain wel in te zetten. Mjha... het is de toekomst. Maar valt er ook geld aan te verdienen? Via het aandeel van tennet? hmm.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Immutable Als belegger kan je de term 'blockchain' het beste helemaal vergeten. Blockchains voegen geen waarde toe aan problemen die inherent niets te maken hebben met het domein van IT.

Ik koop en verkoop vandaag al stroom aan het net. Zie signature. Daar komt geen enkele blockchain bij kijken ;)

Het probleem is echter het transport van een overschot aan stroom. Mijn overproductie kan technisch gezien prima binnen de wijk door een andere afnemer verbruikt worden. Maar wanneer de wijk als geheel overproductie kent, kan dit niet geleverd worden aan het hoogspanningsnet. Nouja, in theorie kan het wel, maar daar zijn de distributiestations niet op ontworpen.

De oplossing is het verbouwen van de distributiestations zodat deze niet alleen kunnen afnemen van het hoogspanningsnet, maar ook kunnen leveren. Dat is duur, en zal dan ook pas gebeuren wanneer het echt noodzakelijk is geworden, niet eerder. Dat is het grote probleem. Het toevoegen van blockchains verbetert daar niets aan.

Wanneer ik een beleggingspropositie zie waarin blockchain genoemd wordt als kernpunt, denk ik altijd: waarom? Wie wordt er beter van als dit gebruikt wordt? Bijvoorbeeld https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200375/description waarbij blockchain gebruikt wordt voor microleningen aan Ethiopische boeren. Niet door de investeerders in het project, maar door het bedrijf waarin geinvesteerd wordt. Ik citeer: "Als eerste wereldwijd plaatsten wij betalingen aan de boeren op de blockchain." Leuk hoor, maar wat hebben die boeren daar precies aan?

Zelf ben ik IT'er, en ik heb nog geen enkel project beter, of eenvoudiger, of goedkoper zien worden door het gebruik van blockchain. De meeste voordelen van blockchain die men noemt zijn evengoed mogelijk (en vaak eenvoudiger) met behulp van een doodgewone relationele database, en de nadelen van blockchain worden vaak niet eens benoemd.

Nee, wanneer ik blockchain zie als primaire doelstelling van een investering zonder deugdelijke onderbouwing waarom dit gebruikt wordt, dan investeer ik simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
CornermanNL schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Dat is zo, echter de normale mens beslaat wel de reële economie, zelfs 'goede' banen zijn verworden tot slecht verzekerde banen, Het is dus een kwestie van tijd voor niet alleen de allerarmsten en dit zeg ik met enige terughoudendheid getroffen worden. Het behoud van kredietwaardigheid door de consument en het kunnen blijven betalen van de rekeningen is van belang voor het straks weer kunnen gaan uitgeven.

Anders blijft er van de waarde van en aanpassingsmogelijkheden van onderpand en krediet faciliteit snel weinig over. Je kan niet verwachten dat de rijkere medemens die nog wel kan consumeren straks wel even het gat van de minder bedeelden invult. En een groot deel van de mensen die thuiswerken maken dingen voor iedereen en vaak ook zaken die straks toch niet zo nodig blijken.

Alles is krediet tegenwoordig, private lease , je nieuwe telefoon. Alles leent men van zichzelf , maar weinig wordt nog gewoon direct afgerekend.

De overheid kan ook niet eeuwig doorgaan met het blijven oppompen van de leningen. Ik vraag me sterk af waar die grens ligt, en of die er is. Dat de waardes nu nog niet absurd zijn omdat er genoeg welwillende leners (of eigenlijk maar 1 de centrale banken) tegenover staan is op de korte termijn wellicht behulpzaam om bedrijven open te houden , of in ieder geval in coma te houden tot een vaccin. Is die grens er niet. Prima dan kan het nog hoger.

Is die grens er wel dan is het een kwestie van snelheid in het vinden van een vaccin of een harde opening van de economie in mijn beleving, anders stort alsnog de kredietmarkt in en is er geen redden meer aan. Dan is er slechts het kwijtschelden van schulden of opkopen van particulieren hypotheken en terugkopen van huurwoningen nog een oplossing. (Althans in Nederland)
Wel heel negatief allemaal. Voor de mensen die hun baan verliezen zijn er meer die momenteel geld overhouden omdat er minder mogelijkheden zijn om dit uit te geven. Dit zie je in Q1 al terug in extra uitgaves in games en voedingsmiddelen. Veel consumptie is enkel uitgesteld. Tov de GFC zijn consumenten hier maar bijvoorbeeld ook in de VS gedeleveraged en minder volgehangen met schulden (hoewel er uiteraard een grote groep is voor wie dit niet geldt, maar het gehele plaatje is beter). Non-financiële bedrijven hebben wel significant meer schulden uitstaan, maar dat maakt ook niet uit. Bij een herstructurering wordt dat gewoon omgezet van schuld naar eigen vermogen.

Uiteindelijk blijft schuld ook niets minder dan een liability voor de een, maar een asset voor de ander. Het is puur een verplaatsing die plaats vindt en zo lang er nog genoeg partijen met dry powder zijn, zal er ook wel vraag blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
Wozmro schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:16:

Welke private equity partijen zijn dat? Zo veel zijn dat er namelijk niet die er op gefocust zijn omdat er weinig harde assets zijn voor potentiële portfolio companies waarmee je kan herkapitaliseren. De enige grote die ik daarvan ken is Vista Equity Partners van Robert Smith, maar die is niet beursgenoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Zr40 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:55:
@Immutable Als belegger kan je de term 'blockchain' het beste helemaal vergeten. Blockchains voegen geen waarde toe aan problemen die inherent niets te maken hebben met het domein van IT.

Ik koop en verkoop vandaag al stroom aan het net. Zie signature. Daar komt geen enkele blockchain bij kijken ;)

Het probleem is echter het transport van een overschot aan stroom. Mijn overproductie kan technisch gezien prima binnen de wijk door een andere afnemer verbruikt worden. Maar wanneer de wijk als geheel overproductie kent, kan dit niet geleverd worden aan het hoogspanningsnet. Nouja, in theorie kan het wel, maar daar zijn de distributiestations niet op ontworpen.

De oplossing is het verbouwen van de distributiestations zodat deze niet alleen kunnen afnemen van het hoogspanningsnet, maar ook kunnen leveren. Dat is duur, en zal dan ook pas gebeuren wanneer het echt noodzakelijk is geworden, niet eerder. Dat is het grote probleem. Het toevoegen van blockchains verbetert daar niets aan.

Wanneer ik een beleggingspropositie zie waarin blockchain genoemd wordt als kernpunt, denk ik altijd: waarom? Wie wordt er beter van als dit gebruikt wordt? Bijvoorbeeld https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200375/description waarbij blockchain gebruikt wordt voor microleningen aan Ethiopische boeren. Niet door de investeerders in het project, maar door het bedrijf waarin geinvesteerd wordt. Ik citeer: "Als eerste wereldwijd plaatsten wij betalingen aan de boeren op de blockchain." Leuk hoor, maar wat hebben die boeren daar precies aan?

Zelf ben ik IT'er, en ik heb nog geen enkel project beter, of eenvoudiger, of goedkoper zien worden door het gebruik van blockchain. De meeste voordelen van blockchain die men noemt zijn evengoed mogelijk (en vaak eenvoudiger) met behulp van een doodgewone relationele database, en de nadelen van blockchain worden vaak niet eens benoemd.

Nee, wanneer ik blockchain zie als primaire doelstelling van een investering zonder deugdelijke onderbouwing waarom dit gebruikt wordt, dan investeer ik simpelweg niet.
Ben het hier volledig met je eens. Het hele elektriciteitsnet zal over de kop moeten betreft de transformator stations e.d. Daar zitten gigantische investeringen in, en de investeringen die nu al in die stations zitten zullen ook ooit terugverdient moeten worden.

Ik ben het eens betreft Crypto. Blockchain is een onderliggende techniek, wat Crypto mogelijk maakt. Ik geloof er alleen niet in. Blockchain is een distributed systeem. En niemand heeft de CAP Theorema opgelost. (De vraag is, gaat dat ooit gebeuren?) Er is een reden waarom er verschillende type databases zijn. Ik zie crypto zolang dat Theorema staat, geen succes worden. (Als valuta!)

Echter blockchain is wel een hyped woord, maar ik zie het wel als een systeem dat "energie tokens" mee verhandelt kunnen worden. Het hoeft niet snel consistent te zijn, omdat het geen echt "geld" is. En het wordt wel gereguleerd en gekoppeld aan onze Euromunt. Het lost maar een klein probleempje op, en kan ook opgelost worden zonder blockchain.

Je moet inderdaad hardware aanpassen, en dan via software een "platform" bouwen. Een energie handelsplatform. (Die bestaat ook al, voor grote bedrijven)

Maar vanwege de grote investeringen, en maar weinig kans op grote verdiensten zie ik het allemaal niet zo snel komen.

Qua belegging is het dus een veel te grote investering met een onbekend, maar wel kleine of geen winst voor de netbeheerder.

(Ja we leveren nu al terug, en krijgt via subsidie dus hetzelfde bedrag nog terug. Dit gaat natuurlijk vervallen...) Je kan bufferen met batterijen, en die koppelen aan zo'n open energie markt. Ook elektrische auto's. Maar zoals jij zegt, ons net is daar niet voor opgezet. Het is opgezet als eenrichtingsverkeer. (Helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Merger VTIQ en Nikola motor is 2e week juni compleet werd gisteren getweet. Momenteel +15% en als grootste losse aandeel in mijn portefeuille daarmee ook een lekkere plus vandaag. :)
Pagina: 1 ... 114 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.