Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 98 ... 391 Laatste
Acties:

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:13
jdbiggelaa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:12:
@Simply1337 Vandaag ontdekte ik dat EVNotify ook beschikbaar is op de iPhone. De OBD dongles die jij noemt, verwacht je dat die ook met de iPhone app werken? Ik begrijp dat Bluetooth mogelijk een probleem is?
Wel beschikbaar, maar het is nog de oude versie zonder ondersteuning voor de id.x familie.
De ontwikkelaar belooft al een hele tijd een nieuwe versie, maar tot nu toe is die er nog steeds niet.

We wachten af….

Lynk&co 02 software 1.2.4 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-01 10:19
Simply1337 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:07:
Trouwens.. Audi Q4 Etron Project One (niet in NL leverbaar) staat bij Audi Amsterdam vandaag, morgen en maandag.

Je kunt gewoon langs gaan om te kijken. Wel druk

[belichting is wel ruk]
[Afbeelding]

Wat meer foto's voordat de video online komt
https://www.instagram.com...0OjE3ODc3NDc1OTU4MzcwMjMx
Die ziet er behoorlijk saai uit tov van de id4 eigenlijk. Materialen zijn binnen wel van een hoger niveau misschien?

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
@Simply1337 Vandaag ontdekte ik dat EVNotify ook beschikbaar is op de iPhone. De OBD dongles die jij noemt, verwacht je dat die ook met de iPhone app werken? Ik begrijp dat Bluetooth mogelijk een probleem is?
ios op evnotify is volgens mij al jaren niet geupdate.zei wel op twitter dat hij het binnenkort weer kon updaten.
met ios moet je via webview bekijken.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Simply1337
AMARONE schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:47:
[...]

Die ziet er behoorlijk saai uit tov van de id4 eigenlijk. Materialen zijn binnen wel van een hoger niveau misschien?
alles wat je lichaam dagelijks normaal aanraakt was gewoon goed. middenconsole kon beter, maar dan blijven we zeuren :P

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-01 17:58
N0EL schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:40:
Daar heb ik deze voor (niet mijn foto!)
Past ook op het ID.x stuur.
Makkelijk tijdens het laden

[Afbeelding]
Wat een handig ding haha, waar kan je die kopen?

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
De bluetooth dongles met Iphones zijn nogal picky omdat het perse bluetooth low energy MOET zijn.
EV notify heeft een dongle van amazon die ze aanraden. even googlen.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54
Die Veepeak BLE of BLE+ zouden zowel met EVNotify als met iPhone compatible moeten zijn.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• FlowDesign
Simply1337 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:19:
[...]

heb zelf de veepeak BLE+ en dongle is altijd aan ipc. EVNotify kan iedergeval verbinden met een auto waarvan contact nog "uit" staat. andere apps eisen contact aan wel.
Ik heb vanmiddag de Vgate 4.0 besteld.
Eigenlijk puur omdat die volgens mij net wat kleiner is en €10 goedkoper.

Elm327 V2.2 of V2.1 zag ik ook weinig verschil tussen in de release notes, dus daarvoor hoef je niet persé een veepeak te nemen vermoed ik.

Ik zal hier nog wel ff laten weten of deze het ook goed doet of niet.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-01 19:33
FlowDesign schreef op zondag 23 mei 2021 @ 01:01:
[...]

Elm327 V2.2 of V2.1 zag ik ook weinig verschil tussen in de release notes, dus daarvoor hoef je niet persé een veepeak te nemen vermoed ik.

Ja, heel graag, ben benieuwd!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-01 12:56

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-01 22:41
Nevie schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:25:
[...]
Wat een handig ding haha, waar kan je die kopen?
Hier heb ik die van mij vandaan: https://www.amazon.com/Cu...ating-Wheel/dp/B01LZ5NC99

• FlowDesign
jdbiggelaa schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:13:
[...]

Ja, heel graag, ben benieuwd!
Toevallig heb ik ook een iPhone SE 2021 van het werk, dus daar kan ik ook mee testen :)

• FlowDesign
FlowDesign schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Mijn Pro Performance is een Oostenrijkse uitvoering, helaas zonder achteruitrijcamera. Op zich mis ik het wel een beetje omdat ik een Model 3 gewend was, maar met de parkeersensoren en gewoon in de spiegels kijken gaat het prima hoor :)

Ik had al ff nagevraagd bij VW Udenhout Eindhoven of het achteraf in te bouwen is, maar dat is nog niet beschikbaar. Momenteel ben je afhankelijk van 3e partijen en moet je met een dongle klooien om de software aan te passen. Het is vrijwel zeker dat je dat na elke update opnieuw moet doen. Daar ga ik dus niet aan beginnen.

De VW dealer verwacht wel dat er binnen een jaar wel werkende standaard oplossingen van VW zelf komen. Hij gaf aan dat het vrij standaard is bij VW dat het ff duurt voor er accessoires beschikbaar komen.
Om nog even terug te komen op de achteruitrijcamera:

Ik zag net een filmpje op YouTube waarin ze een camera van Kufatech in een Golf 7 inbouwen en dat lijkt op zich best te doen als je een beetje handig bent.

Nu zie ik op de website van Kufatech, dat ze er ook eentje voor de ID.3 verkopen en dat je daar een dongle bij krijgt. Ik was juist sceptisch over deze dongle icm software updates, maar ik zie dat hun dongle via een USB aansluiting en hun eigen tool via een PC te updaten is. Dat maakt het alweer een stuk interessanter :)

https://www.kufatec.de/de/support-contact/dongle-tool.html

De set kost wel nog steeds €569.

https://www.kufatec.com/d...era-fuer-vw-id3-e11-45215

Alleen dit stelt me nog niet helemaal gerust, omdat je schijnbaar toch nog naar een werkplaats moet?

"*Derzeit muss vor Nutzung des Dongles das jeweilige Steuerteil zeitlich begrenzt freigeschaltet werden. Dies ist von einer Werkstatt mit gültigem GEKO Zugang zu erledigen."

Of kun je met bijvoorbeeld een vgate dongle dat vrijschakelen ook zelf doen?

[ Voor 11% gewijzigd door FlowDesign op 23-05-2021 12:41 ]

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48
ID.3P
Beste ID-rijders,
Ik heb een 7-pins aansluiting (foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijCULCCbhpZIRx6BxGXzpmgHhh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UESR0Qsso9byoeYAIL1Jo00h.jpg?f=fotoalbum_largeop mijn Thule fietsdrager. Naar mijn idee past deze niet in mijn ID.3P aansluiting. Kan iemand dat bevestigen en kan ik een 'verloopstuk' hiervoor kopen?
Alvast dank voor jullie reacties.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• FlowDesign
mcmiles schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:21:
ID.3P
Beste ID-rijders,
Ik heb een 7-pins aansluiting (foto) [Afbeelding]op mijn Thule fietsdrager. Naar mijn idee past deze niet in mijn ID.3P aansluiting. Kan iemand dat bevestigen en kan ik een 'verloopstuk' hiervoor kopen?
Ander vraagje: is die Thule fietsendrager die je al hebt om op een trekhaak te monteren? Of is deze speciaal voor dat montagesysteem voor de ID.3? Of heb je op één of andere manier toch een aftermarket trekhaak laten monteren?

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-01 07:59
mcmiles schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:21:
ID.3P
Beste ID-rijders,
Ik heb een 7-pins aansluiting (foto) [Afbeelding]op mijn Thule fietsdrager. Naar mijn idee past deze niet in mijn ID.3P aansluiting. Kan iemand dat bevestigen en kan ik een 'verloopstuk' hiervoor kopen?
Je ziet wel 7polen, maar dit is wel degelijk een 13P Jaeger stekker. Deze past gewoon op de ID3, erin steken met het aangegoten "kapje" naar links en vervolgens een kwartslag met de klok mee draaien...
(Net mijn Uebler VW bekeken, ik heb 8 pinnen in de stekker, waarschijnlijk achteruit verlichting als extra)

[ Voor 9% gewijzigd door vanderv op 23-05-2021 13:57 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• vanderv
FlowDesign schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:30:
[...]

Ander vraagje: is die Thule fietsendrager die je al hebt om op een trekhaak te monteren? Of is deze speciaal voor dat montagesysteem voor de ID.3? Of heb je op één of andere manier toch een aftermarket trekhaak laten monteren?
ID3/1+
Ik heb hier de "VW" fietsendrager (3C0071105B) voor de ID3(het is een gewone UEBLER met VW embleem). Deze moet gewoon op de trekhaak worden "geklikt".

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• FlowDesign
vanderv schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:49:
[...]

ID3/1+
Ik heb hier de "VW" fietsendrager (3C0071105B) voor de ID3(het is een gewone UEBLER met VW embleem). Deze moet gewoon op de trekhaak worden "geklikt".
Heb je dan deze steunhaak of een andere oplossing?

https://shop.volkswagen.n...aak-id3-tbv-fietsendrager

• vanderv
Dit is een gewone trekhaak/steunhaak van VW, kentekenplaat open klappen, losse trekhaak insteken en klaar voor gebruik (alleen 75Kg draagkracht!)

Een andere oplossing is er niet.

[ Voor 3% gewijzigd door vanderv op 23-05-2021 14:03 ]

• TSLJoost
  • Laatst online: 13-10-2024
FlowDesign schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:14:
[...]

Om nog even terug te komen op de achteruitrijcamera:
Cartronic in Den Haag doet dit. Met originele delen en in mijn ervaring altijd perfect. Werkt veel voor dealers maar ook voor particulieren

ID.4 1st 2020

• FlowDesign
TSLJoost schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Cartronic in Den Haag doet dit. Met originele delen en in mijn ervaring altijd perfect. Werkt veel voor dealers maar ook voor particulieren
Maar ook met originele onderdelen moet de camera geactiveerd worden en van wat ik begrepen heb van de VW dealer moet dat ook met een dongle en is de kans vrij groot dat dat na elke sw update opnieuw moet. De VW dealer verwacht dus wel dat er binnen een jaar waarschijnlijk een permanente oplossing van VW zelf komt.

• mcmiles
FlowDesign schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:30:
[...]

Klopt, montage op de originele steunhaak van VW, was in september jl een aanbieding van €195,- Ik gebruik de Thule fietsdrager die al in mijn bezit is, gebruikt op Golf 7 variant.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• mcmiles
vanderv schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Je ziet wel 7polen, maar dit is wel degelijk een 13P Jaeger stekker. Deze past gewoon op de ID3, erin steken met het aangegoten "kapje" naar links en vervolgens een kwartslag met de klok mee draaien...
(Net mijn Uebler VW bekeken, ik heb 8 pinnen in de stekker, waarschijnlijk achteruit verlichting als extra)
Dank allen, het gelukt. Ik heb de deksel van het verloopstuk er af gezaagd en nu kan ik de kwartslag draaien. Was wel even gedoe maar alles werkt.

• mcmiles
vanderv schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:02:
[...]

Dit is een gewone trekhaak/steunhaak van VW, kentekenplaat open klappen, losse trekhaak insteken en klaar voor gebruik (alleen 75Kg draagkracht!)

Een andere oplossing is er niet.
Dank, ik heb nog de 55 kg uitvoering. De e-bikes wegen ieder 20.5 kg zonder accu + fietsdrager kom ik aan 54kg, het gaat net aan!

• FlowDesign
mcmiles schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:48:
[...]

Klopt, montage op de originele steunhaak van VW, was in september jl een aanbieding van €195,- Ik gebruik de Thule fietsdrager die al in mijn bezit is, gebruikt op Golf 7 variant.
Zo! Dat is één tiende van de normale prijs! :o Goede aanbieding :)

Ik heb laatst deze gekocht voor m'n Mountainbikes, via Aliexpress uit Spanje voor €130.

https://www.rockbrosbike....h-sucker-for-2-bikes.html

• N0EL
En ik heb deze fietsendrager een paar weken geleden gekocht.
Werkt perfect met mijn ID.4.M

https://www.venderparts.n...tsendrager-2-fietsen.html

• Simply1337
FlowDesign schreef op zondag 23 mei 2021 @ 01:01:
[...]

heb een elm hier, werkt niet met evnotify

• FlowDesign
Simply1337 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:00:
[...]

heb een elm hier, werkt niet met evnotify
Elm327 is het protocol dat ze allemaal gebruiken voor de communicatie over OBD.

Die goedkope "ELM" dongles van Ali enzo doen het indd bijna nooit (goed).

• mcmiles
FlowDesign schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:09:
[...]

Zo! Dat is één tiende van de normale prijs! :o Goede aanbieding :)

Ik heb laatst deze gekocht voor m'n Mountainbikes, via Aliexpress uit Spanje voor €130.

https://www.rockbrosbike....h-sucker-for-2-bikes.html
Klopt, de originele prijs is belachelijk hoog. Maar je hebt een mooie oplossing gevonden voor je mountainbikes👌

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:37
ID.4 1st Max... zijn er meer mensen waarbij het achterin kraakt bij hobbelige wegen/drempels? Ga van de week denk ik maar eens de dealer bellen want het begint echt te irriteren en het is zelfs al als ik bijv. bij het parkeren over de afvoerstrook (t.b.v. regenwater, tussen de straat en de parkeerplaats, weet even niet hoe zoiets heet) hobbel.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:51
II Stevow II schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:04:
ID.4 1st Max... zijn er meer mensen waarbij het achterin kraakt bij hobbelige wegen/drempels? Ga van de week denk ik maar eens de dealer bellen want het begint echt te irriteren en het is zelfs al als ik bijv. bij het parkeren over de afvoerstrook (t.b.v. regenwater, tussen de straat en de parkeerplaats, weet even niet hoe zoiets heet) hobbel.
Alleen wanneer ik langzaam schuin over een hobbel / drempel rijdt kraakt het soms een klein beetje. Volgens mij het glazen dak, zijn meer meldingen van. Bij normaal rijden niks, ook niet bij drempels.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:37
pietermx schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:09:
[...]

Alleen wanneer ik langzaam schuin over een hobbel / drempel rijdt kraakt het soms een klein beetje. Volgens mij het glazen dak, zijn meer meldingen van. Bij normaal rijden niks, ook niet bij drempels.
Hmm het glazen dak... zal het nog eens in de gaten houden. Schuin ergens over heen is inderdaad ook gegarandeerd een kraken geluid. Ben benieuwd of ze daar nog überhaupt iets aan kunnen/gaan doen.

• Stevevp
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-12-2025
Hi!

Misschien een domme vraag maar van hoe ver bij de 3.1 M wordt jullie sleutel herkend/gaat het welkomst licht aan?

Zijn er verder eigenaren van een Huawei model (hier P30 pro) die wireless android auto aan de praat krijgen?

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:50
Stevevp schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:27:
Hi!

Misschien een domme vraag maar van hoe ver bij de 3.1 M wordt jullie sleutel herkend/gaat het welkomst licht aan?

...
Ongeveer 5-8 meter volgens mij. Moet de sleutel wel richting de auto bewegen. En dat licht werkt alleen als de lichtsensor aangeeft dat het "donker" is, overdag werkt dat welkom licht niet.

• Stevevp
MJMaverick schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:25:
[...]

Ongeveer 5-8 meter volgens mij. Moet de sleutel wel richting de auto bewegen. En dat licht werkt alleen als de lichtsensor aangeeft dat het "donker" is, overdag werkt dat welkom licht niet.
Hmm thanks, bij mij is dit echt pas zodra ik binnen een halve meter van de auto ben. Meer mensen die dit zo ervaren?

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:04

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Stevevp schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:50:
[...]

Hmm thanks, bij mij is dit echt pas zodra ik binnen een halve meter van de auto ben. Meer mensen die dit zo ervaren?
Weer even geleden dat ik met donker bij de auto was, maar dan reageerde de verlichting als ik binnen 3/4 meter was. Hij gaat pas open als ik binnen 50cm van de auto sta.

.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:25
Interessant en handig dit topic over de nieuwe ID range! Vorige maand een testritje gedaan en zeer overtuigd. Vrijdag haal ik m'n nieuwe ID3 Business op bij auto hoogenboom als zakelijke aanschaf. Mijn eerste EV en ben erg benieuwd! Ik verwacht doordeweeks zo'n 225 km per dag af te leggen waarvan 95% snelweg. Gebruik van de auto is voorlopig alleen zakelijk en alleen doordeweeks. Ben zeer benieuwd naar mijn eigen ervaringen van de range en energieverbruik in de praktijk

Laadpaal EV box Elvi geïnstalleerd op de oprit via Laadpaal24. Laadvermogen is hier straks 11 kW (nadat Stedin over een maandje mijn huisaansluiting naar 3x25A heeft aangepast). Nu nog 1 fase aangesloten dus voorlopig laden met 3,7 kW. Voor de zekerheid een gratis Shell Newmotion laaddruppel aangevraagd mocht ik onderweg moeten snelladen (hopelijk incidenteel). Tegen 0,35 ct/kWh is toch niet slecht tov Fastnet hier in de omgeving Rotterdam.

Houden jullie het geadviseerde laadniveau van 80% aan of juist meer of minder en waarom?
Maken jullie gebruik van laadschema's van de auto en zo ja hoe hebben jullie deze ingesteld en waarom?
Wat zijn jullie ervaringen met de laadverliezen van de onboard AC omvormer? Heeft iemand hier cijfers van?
Verbruikt de auto ook energie bij het stilstaan? Met name in de winter of tijdens warm weer. Is het dan beter (voor de accu?) om de auto bijvoorbeeld bij een paar dagen niet gebruiken (bijv. in het weekend) ingeplugd te laten?

• MJMaverick
Gecko123 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:34:
Houden jullie het geadviseerde laadniveau van 80% aan of juist meer of minder en waarom?
Ik laad door tot 100% omdat ik een shortlease auto heb en de "chef". van de shortlease gaf aan dat ik me niet druk hoefde te maken of het afnemen van de accu-capaiteit aangezien ik de auto toch niet meer zal rijden als ie dat probleem gaat vertonen en hij hem niet meer in de vloot zal hebben. Egoïstisch, ik weet het, maar de extra range vind ik wel prettig.
Is het dan beter (voor de accu?) om de auto bijvoorbeeld bij een paar dagen niet gebruiken (bijv. in het weekend) ingeplugd te laten?
Ingeplugd laten staan heeft volgens mij geen (positief of negatief) effect. Op het moment dat de accu vol is (iig tot de grens die je hebt ingesteld) dan stop het laden. Het laden wordt pas hervat als je daar zelf opdracht toe geeft via de app of de laadpaal. Druppelladen doet de auto niet aan.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

Boy

www.byoscoop.nl

Maken jullie gebruik van laadschema's van de auto en zo ja hoe hebben jullie deze ingesteld en waarom?
Wat zijn jullie ervaringen met de laadverliezen van de onboard AC omvormer? Heeft iemand hier cijfers van?
Verbruikt de auto ook energie bij het stilstaan? Met name in de winter of tijdens warm weer. Is het dan beter (voor de accu?) om de auto bijvoorbeeld bij een paar dagen niet gebruiken (bijv. in het weekend) ingeplugd te laten?
4.1
ik doe 'm op 80% zetten, omdat ik meestal niet meer nodig heb, twijfel ik, dan zet ik 'm 90%.

100% heb ik nog niet gedaan, maar zal ik doen als ik echt ver weg moet, maar dit jaar blijven we in NL met vakantie.

Ik heb er ook zo over nagedacht als @MJMaverick van "niet mijn probleem" en dat begrijp ik ook. Ik ga mss ook wel eens zetten op standaard 90%, want over paar jaar verkoop ik 'm toch. Maar van de andere kant, als ik het optimaal kan doen zonder moeite, waarom niet.

Mss als ik een kleinere accu had gehad, dat ik percentage wel altijd hoger zou hebben gezet. Denk eigenlijk zeker van wel, vooral in de winter.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• MJMaverick
[quote]MJMaverick schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:27:
[...]

Ik laad door tot 100% omdat ik een shortlease auto heb en de "chef". van de shortlease gaf aan dat ik me niet druk hoefde te maken of het afnemen van de accu-capaiteit aangezien ik de auto toch niet meer zal rijden als ie dat probleem gaat vertonen en hij hem niet meer in de vloot zal hebben. Egoïstisch, ik weet het, maar de extra range vind ik wel prettig.

[...]
@Gecko123 Ik laad overigens ook door tot 100% omdat ik geen privé laadpaal heb en ik dan de auto vaker 'thuis' kan laten staan ipv ergens anders aan de laadpaal. Mocht ik wel een eigen laadpaal hebben gehad of ooit krijgen dan zou ik hem wel op 80% zetten als ik verwacht dat dit voldoende is om de volgende dag uit en thuis te komen.

• FlowDesign
mcmiles schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:02:
[...]

Klopt, de originele prijs is belachelijk hoog. Maar je hebt een mooie oplossing gevonden voor je mountainbikes👌
Nu nog hopen dat ik geen last krijg van wegvliegende fietsen of een loszittend panoramadak 🤣😅

Hoewel, wegvliegende panaramadaken heb ik tot nu toe alleen bij Tesla gezien op het internet. Heb wat dat betreft wel wat meer vertrouwen in de bouwkwaliteit van VW.
Alleen al de achterklep van de ID.3 dichtdoen is een genot als je de achterklep van een Model 3 gewend bent :o

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11-2025

NWA

Toch een groot verschil 100 vs 130 km/h. Onlangs een route van 210 km gereden: heen overdag met 104 op de teller van 80 naar 23 procent. Nog een gom over van 155 km.
Laden en weer in de avond terug in met 134 km/h van 80 naar 12 procent, met een gom van 42 km. Dat is toch wel een behoorlijk verschil. 90 procent snelweg, op de overige 10 procent zal de heen en terug snelheid goeddeels hetzelfde zijn geweest.
Misschien wat invloed van het weer, op de terugreis heeft het wat langer geregend. 13 graden.
Toch een deukje in het vertrouwen opgelopen voor wat betreft de vakantietrip door Duitsland, heb eigenlijk geen zin om elke 250 a 280 km 35 minuten aan een paal te moeten gaan lurken...
ID4.1 1st.

• Matthijscc
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-01 09:29
Heeft iemand hier ervaring om naar de Ardennen te gaan met de ID3 58KW?
Ik ben van plan halverwege juni te gaan, is dit te doen?
Hoor graag even :-)

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
@Matthijscc
Vanaf waar rijd je naar de Ardennen? Vanaf Luik of vanaf Delfzijl?
En wat is precies je vraag?

• Matthijscc
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-01 09:29
Gadget Freak schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:48:
@Matthijscc
Vanaf waar rijd je naar de Ardennen? Vanaf Luik of vanaf Delfzijl?
En wat is precies je vraag?
Vanaf omgeving Utrecht, maar ik zal voor de grens laden.
Ik ga een week op vakantie, maar het is natuurlijk nogal een verschil qua hoogtes. Hoe reageert de auto op een bergachtig gebied?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
NWA schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:10:
Toch een groot verschil 100 vs 130 km/h. Onlangs een route van 210 km gereden: heen overdag met 104 op de teller van 80 naar 23 procent. Nog een gom over van 155 km.
Laden en weer in de avond terug in met 134 km/h van 80 naar 12 procent, met een gom van 42 km. Dat is toch wel een behoorlijk verschil. 90 procent snelweg, op de overige 10 procent zal de heen en terug snelheid goeddeels hetzelfde zijn geweest.
Misschien wat invloed van het weer, op de terugreis heeft het wat langer geregend. 13 graden.
Toch een deukje in het vertrouwen opgelopen voor wat betreft de vakantietrip door Duitsland, heb eigenlijk geen zin om elke 250 a 280 km 35 minuten aan een paal te moeten gaan lurken...
ID4.1 1st.
Tja dat je elke kleine 300km moet laden met 130km/h is natuurlijk niets nieuws als je de diverse YouTube road trips bekijkt.

In mijn geval betekent het concreet dat ik op de reis naar Oostenrijk 2 keer moet snelladen, in totaal ongeveer 45 minuten (30 + 15 minuten). De rest van de range pak ik middels een overnachting in Duitsland waar ik hem vol kan laden. Ik vind dat prima te doen :)

Van de overnachting in Duitsland naar de bestemming in Oostenrijk is de 2e dag nog slechts 170km. Die overnachting deden we ook met een brandstofauto altijd al, gewoon om een extra skidag te creëren.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 24-05-2021 15:59 ]

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-01 14:51
ik heb ook eens een vraagje. weet iemand als je een usb stick gebruikt als bron voor audio en je daarbij willekeurig gaat afspelen in een folder of hij dan daadwerkelijk ook binnen die folder blijft of in de hele usb stick?

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:25
ID4.1 1st.
Door de hogere snelheid neemt je verbruik al snel zo'n 20-25% toe. Daarbij kan de factor wind mee op de heenweg / wind tegen op de terugweg nog veel schelen.

Iedere 2,5 uur de benen strekken voor een korte pauze/maaltijd/cappuccino en info opzoeken over de plaats van bestemming of het volgende laadpunt ben je alweer 20-25 minuten verder. Bij een lunch misschien wel 45 minuten. Ben je relaxed op je bestemming 8)

• Simply1337
verschil tussen 100 en 130 km/h qua consumptie is bijna 50% extra (150%) voor de id4. Id3 is ook gelijkwaardig.

Ik zet mijn auto weg tussen 50 en 80%. ik ga niet onbewust even 200km retour rijden. 150-180km met 50% is easy.

• Simply1337
Interessant en handig dit topic over de nieuwe ID range! Vorige maand een testritje gedaan en zeer overtuigd. Vrijdag haal ik m'n nieuwe ID3 Business op bij auto hoogenboom als zakelijke aanschaf.
Welkom,
Bel morgen even naar je dealer of ze de auto willen leveren met software versie 2.1 /laatste update. Anders ga je weer terug en ben je 1 a 2 dagen je auto kwijt

• FlowDesign
ID4.1 1st.
Ik heb vorig jaar een trip naar Oostenrijk gedaan van Eindhoven tot net voorbij Lienz (iets meer dan 1.000 km) met m'n Model 3. Die kan iets sneller snelladen maar heeft ook 9 kWh minder accu. Niet het zuinigste, maar wel het snelste, is gewoon een beetje doorrijden met 130 kmh en dan telkens snelladen van 5% naar maximaal 70%. Dus wat vaker kortere stops maken. Vroeger reed ik zo'n afstand met een diesel in ongeveer 10 uur, maar dan moet je toch flink doorrijden en niet te vaak stoppen. Met de Tesla deed ik het in 12 uur inclusief laden. Ik vond dat prima te doen. Met de ID.3 moet het in ongeveer dezelfde tijd kunnen verwacht ik.

• KrlGl
  • Laatst online: 21:13
FlowDesign schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:27:
[...]
Met de Tesla deed ik het in 12 uur inclusief laden. Ik vond dat prima te doen. Met de ID.3 moet het in ongeveer dezelfde tijd kunnen verwacht ik.
Klopt, iets minder zelfs volgens abrp…(bij vertrek met 100%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcMEULqQnuKOLnZYFEULoxsqfgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvkJkY9cnJCAN3pA9OkjOaKN.png?f=fotoalbum_large

Lynk&co 02 software 1.2.4 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• FlowDesign
KrlGl schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:45:
[...]

Klopt, iets minder zelfs volgens abrp…(bij vertrek met 100%)

[Afbeelding]
Het is nog een stukje verder dan Lienz, tot net voor de grens met Italië (Mauthen) :)

Overigens was mijn ervaring dat ABRP iets positiever rekent qua tijd dan wat realistisch is wanneer je op vakantie gaat. Misschien dat het klopt wanneer je het heel strak gaat uitvoeren.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Een (voor mij ) interessante video over laadstrategie.
Als Corona voorbij is zal ik weer is zal ik weer regelmatig naar Zwitserland rijden.
https://youtu.be/us9Jv2jKq7g

Dus hard rijden voegt weinig toe.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 12:51

Flappiewappie

Hier nog meer

ID3. Pro:

Sinds de 2.1 upgrade heb ik soms nog wat issues met de software, herkenbaar?:

Beeldscherm achter het stuur verspringt naar geel/blauw - meestal in mijn ooghoek maar ik heb het ook een keer pontificaal gezien. Meer mensen last van?

Snelheidsherkenning is nog steeds heel lomp op de ID3, zou niet eens mogen bestaan want functie is levensgevaarlijk (overdag naar de 130, s'avonds laat opeens naar de 90 op de snelweg). Echt bizar deze functie.

Laad locaties onderweg:
Hij geeft wel aan dat je het niet gaat halen met de batterij maar een locatie waar je kunt laden ho-maar (terwijl ze wel gewoon op de kaart staan).

Is er nog ergens een lijstje met wat we kunnen verwachten aan upgrades? de 2.1 update was veel bombarie aangekondigd maar niet heel erg verrast, ook niet over de snelheid van de navigatie bijvoorbeeld...

Voor de rest topwagen! Op zomerbanden rijdt hij heerlijk - en met deze temperaturen standaard 350km+ range dus 300 realistisch. Heel prettig. Persoonlijk zou ik de sweetspot hebben op 250km realistisch in de winter, dat is nu ongeveer 200. Dus voor zo een auto is denk ik richting de 75kwh (77 variant?) het prettigst (zakelijk - vakantie, niet als boodschappen of familie auto in Nederland).

Overigens ook een laadkabel gehad die vast bleef zitten (Fastned), wel even zweten maar volgens mij is de ID3 erg gevoelig voor hoe de kabel erin -gaat en zit (hiervoor een eGolf gehad, ook nooit laad issues). Kabel zat er wat strak (moest van voren helemaal naar achter), hoorde hem wel klikken en ook de Fastned hard gereset en gebeld. Uiteindelijk bleek de oplossing om de kabel beetje op spanning te trekken, hiermee werd de aansluiting ontlast en trok je hem er wel zo uit.

Hier staat wat

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Flappiewappie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:04:

Beeldscherm achter het stuur verspringt naar geel/blauw - meestal in mijn ooghoek maar ik heb het ook een keer pontificaal gezien. Meer mensen last van?

Snelheidsherkenning is nog steeds heel lomp op de ID3, zou niet eens mogen bestaan want functie is levensgevaarlijk (overdag naar de 130, s'avonds laat opeens naar de 90 op de snelweg). Echt bizar deze functie.

Laad locaties onderweg:
Hij geeft wel aan dat je het niet gaat halen met de batterij maar een locatie waar je kunt laden ho-maar (terwijl ze wel gewoon op de kaart staan).

Is er nog ergens een lijstje met wat we kunnen verwachten aan upgrades? de 2.1 update was veel bombarie aangekondigd maar niet heel erg verrast, ook niet over de snelheid van de navigatie bijvoorbeeld...

Voor de rest topwagen! Op zomerbanden rijdt hij heerlijk - en met deze temperaturen standaard 350km+ range dus 300 realistisch. Heel prettig. Persoonlijk zou ik de sweetspot hebben op 250km realistisch in de winter, dat is nu ongeveer 200. Dus voor zo een auto is denk ik richting de 75kwh (77 variant?) het prettigst (zakelijk - vakantie, niet als boodschappen of familie auto in Nederland).

Overigens ook een laadkabel gehad die vast bleef zitten (Fastned), wel even zweten maar volgens mij is de ID3 erg gevoelig voor hoe de kabel erin -gaat en zit (hiervoor een eGolf gehad, ook nooit laad issues). Kabel zat er wat strak (moest van voren helemaal naar achter), hoorde hem wel klikken en ook de Fastned hard gereset en gebeld. Uiteindelijk bleek de oplossing om de kabel beetje op spanning te trekken, hiermee werd de aansluiting ontlast en trok je hem er wel zo uit.
Niets is voor mij herkenbaar behalve de snelheidsherkenning.
Heb ergens gelezen dat er een website is om foutieve snelheden kon melden.

Volgens mij moet je de laadstations aanzetten. Geeft wel slechte adviezen 11 KW ipv 100+KW

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 12:51

Flappiewappie

Hier nog meer

niki_lauda schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:22:
[...]

Niets is voor mij herkenbaar behalve de snelheidsherkenning.
Heb ergens gelezen dat er een website is om foutieve snelheden kon melden.

Volgens mij moet je de laadstations aanzetten. Geeft wel slechte adviezen 11 KW ipv 100+KW
hmm matig, dan vermoedelijk ABRP beter - of gewoon een Fastned op de route zoeken...

Hier staat wat

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:06

Freakie1NL

Grote Baas

ID3. Pro:

Ja, als sinds de 2.1 update. Freakie1NL in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1" Heb een hele tijd gedacht dat het aan mijn ogen lag, omdat het steeds plotseling was bij het opkijken vanaf de zon of wat dan ook. Alleen van de week zag mijn vrouw het ook. Contact gehad met de VW dealer, bekend probleem zeggen ze. Hij moet daarvoor wederom terug.

Ook nog steeds last van verlichting die automatische aan en uit gaat.

Geluid wat plotseling wegvalt.

Kwaliteit van de auto's is nog steeds drama.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:11
II Stevow II schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:14:
[...]

Hmm het glazen dak... zal het nog eens in de gaten houden. Schuin ergens over heen is inderdaad ook gegarandeerd een kraken geluid. Ben benieuwd of ze daar nog überhaupt iets aan kunnen/gaan doen.
Dit geluid komt van het Panorama dak dat tordeert in het rubber van het dak.Ik vond het ook behoorlijk vervelend en bij Wittebrug in Den Haag hebben ze mijn dakrubbers ingevet. Sindsdien geen last meer van, maar de beste man bij de dealer gaf aan dat hij dit vaker had gehoord en vermoedde dat dit niet een permanente oplossing was.

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-01 16:21
ID3. Pro:

Het kortstondig knipperen van het scherm in één RGB kleur komt ook bij mij voor na de update. Heb overigens een 4.1.

Toevallig vanochtend de auto afgeleverd bij de dealer. Die gaf aan dat ze het niet eerder tegen zijn gekomen. Dus wellicht ben ik toch niet de enige.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-01 23:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik verwacht doordeweeks zo'n 225 km per dag af te leggen waarvan 95% snelweg.
In één ruk of dat ik dat heen & terug? Ik doe vrijwel net zoiets met regelmaat (190 km, 95 km heen/terug), alleen dus net iets korter. Ik hoef niet te laden op de bestemming om weer thuis te komen, maar doe dat altijd wel als de mogelijkheid er is.
Ja.
Over het algemeen heb ik daar voldoende aan. Waarom? Omdat het beter is voor de levensduur van de accu en daarmee de auto en daarmee hopelijk ook het milieu.
Nog niet, maar ga dat wel doen.
Ik kan nog geen laadschema's gebruiken omdat ik nog op software 0564 zit. De batterij laden voor vertrek zorgt er voor dat het laden klaar is kort voor vertrekt en zorgt voor een geklimatiseerde cabine. Dat is prettig instappen, zeker in hartje winter of zomer, en je kunt een piekbelasting uitbesteden aan het stroomnet i.p.v. je accu wat je bereik ten goede komt.

Met de Golf GTE vond ik dit altijd erg prettig. Bij de ID.3 is het minder nodig omdat de accu veel ruimer in de jas zit en de verwarming ook veel sneller werkt. Maar dan nog blijft het prettig.
Wat ik wel hoop is dat het laden volgens het schema ook goed werkt. Bij de Golf was dat het geval maar bij de ID.x serie hoor ik er wisselende verhalen over. Vaak in combinatie met stekkerdozen waar minder dan 11 kW uit komt omdat de auto daar mogelijk geen of onvoldoende weet van heeft en er geen rekening mee houd. Verwacht daarom bij mij niet direct problemen, maar we gaan het wel zien.
Ik meen daar wel eens een test van gezien te hebben maar ik krijg hem niet terug gevonden. Over het algemeen zijn de AC omvormers in EVs zeer efficiënt, en dan mag je denken in de orde van tegen de 95%. Een belangrijkere factor is de batterij en hoeveel er van de inkomende stroom er daadwerkelijk kan worden opgeslagen en hoeveel omgezet wordt in warmte. Doorgaans is de efficiëntie ook hiervan hoog, maar ze loopt wat terug naarmate de temperatuur buiten daalt. Met AC laden heb je daar volgens mij maar weinig last van omdat geen vermogens zijn waarvoor de accu zich in het zweet zou werken ;)
Verbruikt de auto ook energie bij het stilstaan?
Nee, vrijwel nul. Bij mij nog nooit gezien dat hij gedaald is in percentage.
Kan voorkomen dat als ie een goede tijd staat hij een slokje richting de 12V accu stuurt om die op spanning te houden maar gezien het verschil in vermogen van die twee accu's zijn dat geen hoeveelheden om je zorgen om te maken.
Is het dan beter (voor de accu?) om de auto bijvoorbeeld bij een paar dagen niet gebruiken (bijv. in het weekend) ingeplugd te laten?
Maakt niet echt uit. Hij laad de accu op tot gevraagd percentage. Daarna gaat het laadcircuit uit en dan is het klaar. Hij gaat niet druppelen bijvoorbeeld.

Ik denk zelf dat het voor de ID.3 beter is om de stekker er uit te halen wanneer de auto langer staat. De 12V accu blijft namelijk wel wakker. De communicatie met de laadpaal blijft waarschijnlijk wel actief.
Maar wat is "een langere periode". Een dag of twee is wat anders dan twee weken zeg maar.

Zelf haal ik de stekker er wel uit de volgende dag wanneer de auto in de nacht heeft staan laden.
Bovendien zit dan de laadklep dicht. Dan loopt daar ook minder snel iemand tegenaan.
ID3. Pro:
[..]
Die voor de ACC heb ik dan ook heel snel uit gezet. Die is bloedirritant inderdaad.
Wat soms nog voorkomt is dat de auto volgens mij denkt dat ik een afrit heb genomen terwijl ik rechtdoor op de snelweg ga. Dan geeft hij al aan "Bocht - 50 km/h" en zou je het aan hem overlaten dan gaat hij dat waarschijnlijk ook rijden ook. Als workaround geef ik een streepje "gas", wanneer ik op de ACC rijdt (heel vaak), dan overrule je hem en rolt ie keurig door.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• N0EL
M.O.E schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:11:
[...]Toevallig vanochtend de auto afgeleverd bij de dealer. Die gaf aan dat ze het niet eerder tegen zijn gekomen. Dus wellicht ben ik toch niet de enige.
Zijn ze het nu wel of niet eerder tegengekomen?

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-01 16:21
N0EL schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Zijn ze het nu wel of niet eerder tegengekomen?
De dealer heeft aangegeven dat zij het niet zijn tegengekomen tot op heden. Maar naast mij heeft Flappiewappie er blijkbaar ook last van. Daar doelde ik op dat ik niet de enige ben...

Ben benieuwd wat de exacte oorzaak is, maar hopelijk krijg ik het vandaag te horen van de dealer. De dealer gaf aan dat ze het mogelijk met de fabriek moeten overleggen wat het mogelijk kan zijn.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58
M.O.E schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:46:
[...]

De dealer heeft aangegeven dat zij het niet zijn tegengekomen tot op heden. Maar naast mij heeft Flappiewappie er blijkbaar ook last van. Daar doelde ik op dat ik niet de enige ben...

Ben benieuwd wat de exacte oorzaak is, maar hopelijk krijg ik het vandaag te horen van de dealer. De dealer gaf aan dat ze het mogelijk met de fabriek moeten overleggen wat het mogelijk kan zijn.
3.1M
Ik heb het ook, incidenteel. Geel nog niet gezien, wel blauw (net als de HUD - snow mode).

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

M.O.E schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Weet niet welke dealer je hebt, maar bij sommige dealers is het wel degelijk bekend.

Freakie1NL in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

• FlowDesign
niki_lauda schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:43:
Een (voor mij ) interessante video over laadstrategie.
Als Corona voorbij is zal ik weer is zal ik weer regelmatig naar Zwitserland rijden.
https://youtu.be/us9Jv2jKq7g

Dus hard rijden voegt weinig toe.
Er is een video van Björn Nyland waarin hij laadstrategie uitlegt voor veel langere afstanden dan 200 km, waarbij je meermaals achter elkaar gaat snelladen. Voor een trip naar Zwitserland is dat veel beter van toepassing dan het filmpje wat je postte.

Je moet eigenlijk het optimum zien te vinden tussen de snelheid die je rijdt (dus je verbruik) en hoe snel je kunt snelladen.

Doorladen tot 100% aan een snellader is eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, gewoon een beginnersfout. Je wil je accu zo ver mogelijk leegrijden naar de volgende snellader, om dan met ongeveer 70 à 75 % SoC weer te vertrekken.

Voorbeeld: Omdat een Model 3 iets sneller kan snelladen dan een ID.3, ben je sneller wanneer je iets harder rijdt. Het gaat om de optimale verhouding tussen die twee parameters.

Rijd je bijv een Kia die maximaal (piek) 60 kW kan laden, dan kun je beter langzamer rijden om langere stukken te rijden en minder vaak te gaan laden.

• FlowDesign
Ik heb me trouwens een poosje geleden aangemeld voor de Bèta van ABRP via de Google Play Store, dan kun je ABRP ook via Android Auto gebruiken.

Zodra ik m'n dongle en EVNotify up and running heb wordt dat dan wel leuk om te gebruiken :)

In m'n Tesla gebruikte ik ABRP op lange trips overigens ook, want Tesla hield niet altijd rekening met niet-Tesla snelladers in z'n ingebouwde navigatie. Met ABRP kon ik dus meer optimale routes plannen :)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:44
Zo krijgt de Cupra een touchscreen mee van 12- in plaats van 10-inch en is de auto verkrijgbaar met een uitgebreid Beats-audiosysteem, waar muziekliefhebbers in de ID3 vooralsnog niets te zoeken hebben.
Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/cupra-born/

Okee hier baal ik dan weer gruwelijk van.
Vanuit een Golf 7 met Dynaudio overgestapt naar een ID3 Business. Enige wat me dwars zat was dat de audio niet te upgraden was in de optielijsten (en het ontbreken van een panaromadak.. maar dat terzijde).
Nu komt het kleine broertje.. de Cupra Born.. dus wél met een audio systeem en is voor de ID3 nog steeds niets beschikbaar. Echt een onbegrijpelijke keuze van de VW groep.

edit: type fouten

*sowieso

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
DonJunior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Vanuit een Golf 7 met Dynaudio overgestapt naar een ID3 Business. Enige wat me dwars zat was dat de audio niet te upgraden was in de optielijsten (en het ontbreken van een panaromadak.. maar dat terzijde).
Nu komt het kleine broertje.. de Cupra Born.. dus wél met een audio systeem en is voor de ID3 nog steeds niets beschikbaar. Echt een onbegrijpelijke keuze van de VW groep.

Kleinere broertje? Het atletische/sportieve/knappere broertje, bedoel je zeker :?
Kan die Cupra toch niks aan doen dat jij voor het dikke/ietwat sloom ogende broertje gekozen hebt :+

iRacing Profiel

• Simply1337
Cupra Born is een mooie auto geworden

cupra spanje heeft configurator online

https://www.cupraofficial...delo/personalizacion.html

[ Voor 26% gewijzigd door Simply1337 op 25-05-2021 14:25 ]

• AMARONE
Wild Chocolate schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Kleinere broertje? Het atletische/sportieve/knappere broertje, bedoel je zeker :?
Kan die Cupra toch niks aan doen dat jij voor het dikke/ietwat sloom ogende broertje gekozen hebt :+
Knapper is relatief, ik heb het gevoel dat ik de id3 eigenlijk veel tijdloze vind. De EL born was prachtig maar ik ben weer terug dat ene id3 met de juiste velgen en kleur veel mooier is. Los daarvan, beide mogen gezien worden. Ik blijf erbij dat VW vooral met het interieur een misser heeft begaan.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DonJunior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Niets vreemds aan. Waar VW standaard relatief uitgekleed is (al valt dat mee met de ID.3 en ID.4) is bijv. Seat vaak goedkoper en (veel) beter uitgerust (standaard uitvoeringen al). Maar goed, qua audio is het wel balen ja, zullen toch genoeg mensen zijn die wél meer dan "OK" geluid in hun auto willen hebben...

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Joh laat ze eerst maar even zorgen dat die software vanuit alpha fase naar beta fase gaat, want zelfs 2.1 is nog dweilen met de kraan open.

• FlowDesign
Zou me nog best voor kunnen stellen dat ik over een poosje m'n ID3 erop in zou ruilen :P Vind vooral het interieur een stuk geslaagder, de voorkant ietsje mooier, de achterkant misschien net iets minder.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01 09:07

Louw Post

Cerenas

Damn, mooie auto hoor. Ik volg dit topic al een tijdje om de ID.3 in de gaten te houden, maar de Cupra Born lijkt me eerlijk gezegd een leukere opvolger voor m'n Seat Ibiza FR. :9~

Is er wat bekent wat betreft datum dat hij uitkomt? Worden Cupra's eigenlijk ook verkocht bij de dealers hier? Ik ben er volgens mij nog nooit één tegen gekomen bij een VAG dealer.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Prijzen vallen me erg mee. Zeker als je de prijs van een ID.3 in Spanje vergelijkt met de prijzen hier, die zijn nagenoeg gelijk... ben benieuwd wat het mag gaan kosten!

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/zaPusOYo56.png/raw

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-01 23:53
Simply1337 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:40:

- id.3 1st's en pro perf (58kWh) krijgt een update van 100kw naar 125kw laadsnelheid? software of hardware update?

Op de Volkswagen site staat de hogere waarde ook bij de 1st plus, dus waarschijnlijk software. Ik hoop het in ieder geval :)

• FlowDesign
Freekers schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Prijzen vallen me erg mee. Zeker als je de prijs van een ID.3 in Spanje vergelijkt met de prijzen hier, die zijn nagenoeg gelijk... ben benieuwd wat het mag gaan kosten!

[Afbeelding]
Kwam zojuist met een beetje configuratie op 40k€ uit. Ongeveer zelfde prijzen als een vergelijkbare ID.3 in Nederland volgens mij :)

• Simply1337
Louw Post schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Damn, mooie auto hoor. Ik volg dit topic al een tijdje om de ID.3 in de gaten te houden, maar de Cupra Born lijkt me eerlijk gezegd een leukere opvolger voor m'n Seat Ibiza FR. :9~

Is er wat bekent wat betreft datum dat hij uitkomt? Worden Cupra's eigenlijk ook verkocht bij de dealers hier? Ik ben er volgens mij nog nooit één tegen gekomen bij een VAG dealer.
https://www.cupraofficial.nl/garage

[ Voor 9% gewijzigd door Simply1337 op 25-05-2021 15:40 ]

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

FlowDesign schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:30:
[...]

Kwam zojuist met een beetje configuratie op 40k€ uit. Ongeveer zelfde prijzen als een vergelijkbare ID.3 in Nederland volgens mij :)
Inderdaad. Vraag is of PON die prijzen ook in NL gaat hanteren of dat ze eerst van hun voorraadje ID.3's af willen en de prijs dus wat opkrikken.... time will tell

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• Simply1337
Freekers schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Inderdaad. Vraag is of PON die prijzen ook in NL gaat hanteren of dat ze eerst van hun voorraadje ID.3's af willen en de prijs dus wat opkrikken.... time will tell
time will not tell, is zo. MY22 configurator is nog niet online in NL :P

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Simply1337 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:53:
[...]

time will not tell, is zo. MY22 configurator is nog niet online in NL :P
Zolang de configurator niet online is, weten we ook niet wat de prijzen gaan worden. Wat bedoel je overigens met MY22?

• Simply1337
Freekers schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Zolang de configurator niet online is, weten we ook niet wat de prijzen gaan worden. Wat bedoel je overigens met MY22?
ModelYear2022

trouwens VW BE is ook niet veranderd, alleen VW DE configurator is aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door Simply1337 op 25-05-2021 15:56 ]

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Simply1337 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:56:
[...]

ModelYear2022

trouwens VW BE is ook niet veranderd, alleen VW DE configurator is aangepast.
Sorry, ik ben niet zo thuis in de VAG terminologie. En wat is de relatie met de Cupra Born t.o.v. de MY22 configurator? De Cupra Born zou dit jaar nog uitkomen toch :) ?

• Simply1337
Freekers schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:58:
[...]

Sorry, ik ben niet zo thuis in de VAG terminologie. En wat is de relatie met de Cupra Born t.o.v. de MY22 configurator? De Cupra Born zou dit jaar nog uitkomen toch :) ?
dat was de antwoord op ID.3, waaro mze wellicht de my22 config nog niet online hebben gegooid in nl, hoewel ook nog niet in BE. Duurt gewoon meestal een week om iets uit duitsland over te nemen hier als ze het willen.

• FlowDesign
Simply1337 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:59:
[...]

Cupra DE geeft geloofwaardigere prijzen weer ;)

https://www.cupraofficial...orn/personalisierung.html

50.2k full option
Met de Duitse configurator kom ik 5k€ hoger uit dan met de Spaanse ;(

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 19:51
Weet iemand of die Car Key dingen van Apple Carplay al werken op de ID.X? kan er niks over vinden via Google.

[ Voor 12% gewijzigd door unex154 op 25-05-2021 21:03 ]

• MJMaverick
unex154 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:02:
Weet iemand of die Car Key dingen van Apple Carplay al werken op de ID.X? kan er niks over vinden via Google.
Voor zover ik weet niet, zou in 2.2 zitten als ik het goed begrepen heb. Pin me er niet op vast...

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:51
unex154 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:02:
Nee, alleen een paar BMW modellen. Zie:

https://www.apple.com/ios/carplay/available-models/

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 19:51
MJMaverick schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Voor zover ik weet niet, zou in 2.2 zitten als ik het goed begrepen heb. Pin me er niet op vast...
dat is dan dat systeem van Volkswagen zelf zeker? https://www.volkswagen.nl/features/mobile-key
ohja zie nu het icoontje er voor. Had natuurlijk niet die hele lijst doorgenomen, maar gewoon naar volkswagen gezocht 8)7

• Stevevp
3.1M meer mensen last van het rechterdeel van de stuurbediening? Radio gaat alle kanalen af + hard/zacht. Ergens op drukken geeft in het begin nog haptische feedback maar doet niet wat het moet doen en uiteindelijk 0 reactie.

• MJMaverick
Stevevp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:07:
3.1M meer mensen last van het rechterdeel van de stuurbediening? Radio gaat alle kanalen af + hard/zacht. Ergens op drukken geeft in het begin nog haptische feedback maar doet niet wat het moet doen en uiteindelijk 0 reactie.
Nope, nooit gehad. Is ie misschien vies? Anders ff langs de dealer, lijkt alsof er constant contact is. Of zelf heeeel voorzichtig het cluster proberen te liften?

• Stevevp
MJMaverick schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:18:
[...]

Nope, nooit gehad. Is ie misschien vies? Anders ff langs de dealer, lijkt alsof er constant contact is. Of zelf heeeel voorzichtig het cluster proberen te liften?
Nee vies zeker niet, vanwege die o zo fijne pianolak overal standaard een doekje in de auto..
Heb zelf het idee dat het met AA te maken heeft. Heb een Huawei en met wat gekloot in de ontwikkelaarsinstellingen van AA eindelijk draadloos weten te verbinden, daarna lijkt 't te zijn begonnen. Nu blijft het echter zonder verbonden te blijven.

Cluster liften mogen ze bij vw doen, deze jongen heeft 2 linker handen.

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
Stevevp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:27:
[...]

Nee vies zeker niet, vanwege die o zo fijne pianolak overal standaard een doekje in de auto..
Heb zelf het idee dat het met AA te maken heeft. Heb een Huawei en met wat gekloot in de ontwikkelaarsinstellingen van AA eindelijk draadloos weten te verbinden, daarna lijkt 't te zijn begonnen. Nu blijft het echter zonder verbonden te blijven.

Al geprobeerd om het infotainment systeem te rebooten? (Aan/uit knopje links onder ruim 10 seconden ingedrukt houden)

• AMARONE
Stevevp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:27:
[...]

Huawei is niet vies van het niet goed werken van AA inderdaad. Ben maar gestopt hier om het te proberen ook.

• FlowDesign
Wat dat betreft kan ik hier delen, dat AA vlekkeloos werkt op m'n Samsung Galaxy S21 5G, zowel via kabel als draadloos.

AA werkt alleen niet draadloos wanneer je een VPN aan hebt. Ik gebruik Blokada om advertenties en andere shit te blokkeren, die zet een lokale VPN op en gebruikt dan een hosts file.
Ik heb daarom een Automation gemaakt (soort Tasker) om Blokada te stoppen wanneer Bluetooth met m'n ID3 verbindt en weer starten wanneer de Bluetooth verbinding stopt. Werkt perfect :)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
AMARONE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Knapper is relatief, ik heb het gevoel dat ik de id3 eigenlijk veel tijdloze vind. De EL born was prachtig maar ik ben weer terug dat ene id3 met de juiste velgen en kleur veel mooier is. Los daarvan, beide mogen gezien worden. Ik blijf erbij dat VW vooral met het interieur een misser heeft begaan.
Natuurlijk, smaken verschillen. Jij noemt het tijdloos, ik vind het oubollig. Een ander zal de Born weer schreeuwerig vinden. Maar soms gewoon leuk om autobezitters een klein beetje te plagen >:)

iRacing Profiel

• Simply1337
*O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iagewZnWNTw0mfq94f2aqv9Y7yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB1KgsvwAxH7Ynnt3WGoMiTD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfdhRysWLCqTodyOTYC9EL_wUzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4xrpi5eWwFNiaNCny2642GT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58FGl8nYyA6L3ZuE9YX_bvNiXcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4taLp72apK5UuSxznQc47Eq1.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe krijg je een VW We Charge kaart met een Nederlandse Auto?

Of de PowerPass van Skoda voor je Enyaq
1. Registreer een nieuwe account [nieuwe mail etc]

2. Tijdens het registeren Land wijzigen naar Duitsland of belgie? ipv Nederland. Alleen dan krijg je ook de optie om WeCharge te selecteren.

3. We Charge kaart aanvragen, Credit Kaart NODIG!

Ik heb EERST mijn kaart besteld om te kijken of het uberhaupt naar NL komt.
Je kunt je NL adres invoeren, maar als land krijg je dan Duitsland. Er lijkt nog een handmatige controle uitgevoerd te worden, hierdoor is mijn postadres land gewijzigd naar NL en dus is mijn kaart zonder problemen gearriveerd.

4. Een weekje wachten voor je kaart.

5. We Charge kaart activeren

6. Vervolgens weer verbinden met de auto met de QR code scan. Tevens wordt er ook een Visuele ID controle uitgevoerd met de app "IDNow". je krijgt gewoon iemand aan de lijn via de telefoon en controleert jouw en je ID kaart. Eenmaal goedgekeurt heb je volledig toegang tot de app. Deze controle lijke te zijn om alvast je gegevens te hebben en bijvoorbeeld remote je auto te kunnen unlocken. Dit heb ik niet doorlopen in NL zegmaar.

7. Je betaalplan activeren voor 0.30c Ionity. Wel 10eu/maand :+

8. Geniet van een geweldige europese vakantie en zonder stress laden voor een prikkie 8)

edit: Je hebt inprincipe de kaart helemaal niet nodig. Je kunt het laadproces remote starten via de APP. Ook AC laders kun je gewoon starten mits ze een contract hebben met ELLI.

edit2: je hoeft maar 250 kWh te laden met ionity in een jaar tijd [5x 50kWh sessie] t.o.v. 0.79c tarief en 475 [9.5x 50 kWh] kWh t.ov. 0.55c tarief om te kunnen profiteren met de 0.30 tarief incl. 120eu abo toeslag.

edt3: mijn 4g is eruit geknald.. hoewel ik in een garage heb geparkeerd.. is dit wel apart dat het niet terug online is gekomen.

edit4: valsalarm auto offline en terug online gooien heeft het verholpen

[ Voor 85% gewijzigd door Simply1337 op 27-05-2021 10:00 ]

• Kampina
  • Laatst online: 11-10-2024
Toch gelukt? Was zelf van plan nog eens klacht te sturen via Consumentenbond oid. Als velen dat doen brengt t wellicht iets teweeg.

Op Autoweek website recent review Enyaq berijder. Die was ook duidelijk over de ongehoorde gang van zaken voor VAG rijders in NL in relatie tot shuttle.
Pagina: 1 ... 98 ... 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.