In één ruk of dat ik dat heen & terug? Ik doe vrijwel net zoiets met regelmaat (190 km, 95 km heen/terug), alleen dus net iets korter. Ik hoef niet te laden op de bestemming om weer thuis te komen, maar doe dat altijd wel als de mogelijkheid er is.
Houden jullie het geadviseerde laadniveau van 80% aan of juist meer of minder en waarom?
Ja.
Over het algemeen heb ik daar voldoende aan. Waarom? Omdat het beter is voor de levensduur van de accu en daarmee de auto en daarmee hopelijk ook het milieu.
Maken jullie gebruik van laadschema's van de auto en zo ja hoe hebben jullie deze ingesteld en waarom?
Nog niet, maar ga dat wel doen.
Ik kan nog geen laadschema's gebruiken omdat ik nog op software 0564 zit. De batterij laden voor vertrek zorgt er voor dat het laden klaar is kort voor vertrekt en zorgt voor een geklimatiseerde cabine. Dat is prettig instappen, zeker in hartje winter of zomer, en je kunt een piekbelasting uitbesteden aan het stroomnet i.p.v. je accu wat je bereik ten goede komt.
Met de Golf GTE vond ik dit altijd erg prettig. Bij de ID.3 is het minder nodig omdat de accu veel ruimer in de jas zit en de verwarming ook veel sneller werkt. Maar dan nog blijft het prettig.
Wat ik wel hoop is dat het laden volgens het schema ook goed werkt. Bij de Golf was dat het geval maar bij de ID.x serie hoor ik er wisselende verhalen over. Vaak in combinatie met stekkerdozen waar minder dan 11 kW uit komt omdat de auto daar mogelijk geen of onvoldoende weet van heeft en er geen rekening mee houd. Verwacht daarom bij mij niet direct problemen, maar we gaan het wel zien.
Wat zijn jullie ervaringen met de laadverliezen van de onboard AC omvormer? Heeft iemand hier cijfers van?
Ik meen daar wel eens een test van gezien te hebben maar ik krijg hem niet terug gevonden. Over het algemeen zijn de AC omvormers in EVs zeer efficiënt, en dan mag je denken in de orde van tegen de 95%. Een belangrijkere factor is de batterij en hoeveel er van de inkomende stroom er daadwerkelijk kan worden opgeslagen en hoeveel omgezet wordt in warmte. Doorgaans is de efficiëntie ook hiervan hoog, maar ze loopt wat terug naarmate de temperatuur buiten daalt. Met AC laden heb je daar volgens mij maar weinig last van omdat geen vermogens zijn waarvoor de accu zich in het zweet zou werken

Verbruikt de auto ook energie bij het stilstaan?
Nee, vrijwel nul. Bij mij nog nooit gezien dat hij gedaald is in percentage.
Kan voorkomen dat als ie een goede tijd staat hij een slokje richting de 12V accu stuurt om die op spanning te houden maar gezien het verschil in vermogen van die twee accu's zijn dat geen hoeveelheden om je zorgen om te maken.
Is het dan beter (voor de accu?) om de auto bijvoorbeeld bij een paar dagen niet gebruiken (bijv. in het weekend) ingeplugd te laten?
Maakt niet echt uit. Hij laad de accu op tot gevraagd percentage. Daarna gaat het laadcircuit uit en dan is het klaar. Hij gaat niet druppelen bijvoorbeeld.
Ik denk zelf dat het voor de ID.3 beter is om de stekker er uit te halen wanneer de auto langer staat. De 12V accu blijft namelijk wel wakker. De communicatie met de laadpaal blijft waarschijnlijk wel actief.
Maar wat is "een langere periode". Een dag of twee is wat anders dan twee weken zeg maar.
Zelf haal ik de stekker er wel uit de volgende dag wanneer de auto in de nacht heeft staan laden.
Bovendien zit dan de laadklep dicht. Dan loopt daar ook minder snel iemand tegenaan.
Flappiewappie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:04:
ID3. Pro:
[..]
Snelheidsherkenning is nog steeds heel lomp op de ID3, zou niet eens mogen bestaan want functie is levensgevaarlijk (overdag naar de 130, s'avonds laat opeens naar de 90 op de snelweg). Echt bizar deze functie.
Die voor de ACC heb ik dan ook heel snel uit gezet. Die is bloedirritant inderdaad.
Wat soms nog voorkomt is dat de auto volgens mij denkt dat ik een afrit heb genomen terwijl ik rechtdoor op de snelweg ga. Dan geeft hij al aan "Bocht - 50 km/h" en zou je het aan hem overlaten dan gaat hij dat waarschijnlijk ook rijden ook. Als workaround geef ik een streepje "gas", wanneer ik op de ACC rijdt (heel vaak), dan overrule je hem en rolt ie keurig door.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.