Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 94 ... 383 Laatste
Acties:

• Kampina
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
nietnormaal schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:15:
Telkens als ik met de auto heb gereden staat de beltoon van mijn iPhone op maximaal volume. Iemand een idee hoe ik dat kan veranderen?
ID4.1 dat gebeurt bij mij ook maar dat is bij mij een instelling van de flitsmeister app (bij connectie met de Bluetooth van de auto gaat t telefoonvolume op max zodat ik geen melding mis).

Paar weken terug was de connectie niet goed gegaan, melding gemist dus nu €136 naar CJIB😉 (ik weet t, aan snelheid houden werkt ook).

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 19:41
AMARONE schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:38:
Hoe is jullie zitpositie in de id3? (190lang). Zet je de stoel juist hoog of heel laag?

Ik kom nog niet achter de perfecte zit.
Ik ben 1.93 en zit eigenlijk uitstekend in de auto. Nu heb ik een Max, en daar zitten andere stoelen in dan in de Plus of de gewone uitvoering volgens mij. Daarnaast is zitpositie erg persoonlijk, mijn rugleuning staat wat rechter op dan bij de meesten volgens mij. Stoelzitting heb ik op maximale lengte ingesteld, maar dat zal afhangen van de verhouding benen/bovenlijf. Oh, en de stoel heb ik in de laagste stand staan.

• Ad Vogels
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-05-2021
Hoi Kampina,

eerder schreef je dat je soortgelijke problemen had als ik (ID3.1 basis):
- geen CC en navigatie bij vertrek,
- geen tijd, geen temp
- in combinatie met diverse foutmeldingen zoals soms "probleem aandrijfsysteem, bezoek werkplaats"
en na enige tijd komen deze systemen op gang maar blijft de CC weigeren.....

Al paar keer naar garage geweest en nu (3 weken geleden :'( ) geeft men aan dat er een nieuwe diagnosemodule is besteld.

Zijn bij jou de problemen opgelost en wat was dan de oplossing?

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-11 22:08

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

AMARONE schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:38:
Hoe is jullie zitpositie in de id3? (190lang). Zet je de stoel juist hoog of heel laag?

Ik kom nog niet achter de perfecte zit.
Ben 1.88 en heb een ID3B. Zitpositie is goed hen lange bovenbenen. Geen problemen met lange ritten

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-11 22:55
MJMaverick schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Ik ben 1.93 en zit eigenlijk uitstekend in de auto. Nu heb ik een Max, en daar zitten andere stoelen in dan in de Plus of de gewone uitvoering volgens mij. Daarnaast is zitpositie erg persoonlijk, mijn rugleuning staat wat rechter op dan bij de meesten volgens mij. Stoelzitting heb ik op maximale lengte ingesteld, maar dat zal afhangen van de verhouding benen/bovenlijf. Oh, en de stoel heb ik in de laagste stand staan.
Ik heb de exacte stand nog niet gevonden. Heb de stoel nu juist hoog staan maar dan zit je tegen het plafond, misschien toch maar weer spelen met de lage stand.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:02

MLLL

Palm Treo 650

AMARONE schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Ik heb de exacte stand nog niet gevonden. Heb de stoel nu juist hoog staan maar dan zit je tegen het plafond, misschien toch maar weer spelen met de lage stand.
Als je binnen een week nog niet de goede stoelinstelling hebt gevonden vind je die nooit meer.
Spreek uit ervaring

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:35

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kan wel hoor, maar hangt meer af wat voor posities je geprobeerd hebt... Mijn vriendin reed na paar maanden mij geklaag aangehoord te hebben over dat ik geen fijne positie vond eens in mijn Golf. Zij is verticaal wat minder bedeeld, dus de stoel ging een eind omhoog.
Toen ik weer instapte brak ik eerst mijn knieën maar mijn lijf zat wat beter in de stoel. Iets omlaag en naar achter en toen was het prima.
Ik moest er alleen wel zicht voor opofferen (binnenspiegel).

Dat is mijn grootste beklag over vrijwel alle moderne auto's. De positie van de binnenspiegel ontneemt mij zicht voor verkeer van rechts. Kan gelukkig nog wel de onderzijden zien, dus wielen en koets.

In de ID.3 hetzelfde geval. Ben weer zo de stoel gaan stellen en toen was het qua zitten in orde.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 02-05-2021 19:28 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat hoogte verstelling, toen het ooit ingevoerd werd, er voor zorgt dat je de stoel naar beneden kan bijstellen. Dus standaard positie is in de hoogste stand. Helaas zie ik dan alleen de zonneklep.

In de ID.3 die ik als leen auto had, zat geen stoelhoogteverstelling. Voor mijn gevoel vond ik daar wel makkelijker een fijne positie in. Toen ik mn eigen auto weer terugkreeg, de stoel wat omhoog gedaan en dat hielp behoorlijk.

.

• edkreuk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfYgY3rkBcKIUQ_2V73MubyNEk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkjnhpHAyUUMxeI7jSaAvkRp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUKT86Oaz_6z3ypzzZzepXiPiyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBFL3q6rVNzspP4EX7KkUblI.jpg?f=fotoalbum_large

4.1.M. Ik ben benieuwd of er meer ID4 rijders last van hebben dat hun hoedeplank elke keer er uit schiet als de klep dicht gaat. Bij mij in ieder geval wel. Dacht elke keer dat mijn laadkabel een geluid maakte als ik reed, maar bleek de losse hoedeplank te zijn

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:01
edkreuk schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

4.1.M. Ik ben benieuwd of er meer ID4 rijders last van hebben dat hun hoedeplank elke keer er uit schiet als de klep dicht gaat. Bij mij in ieder geval wel. Dacht elke keer dat mijn laadkabel een geluid maakte als ik reed, maar bleek de losse hoedeplank te zijn
Nee maar wel eens bij een andere auto gehad, daarbij drukte de achterklep de hoedeplank naar voren waardoor deze eruit klikte. Zit er niet iets bevestigd aan je achterklep of komt er op een andere manier iets tussen de achterklep en de hoedeplank?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• edkreuk
pietermx schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Nee maar wel eens bij een andere auto gehad, daarbij drukte de achterklep de hoedeplank naar voren waardoor deze eruit klikte. Zit er niet iets bevestigd aan je achterklep of komt er op een andere manier iets tussen de achterklep en de hoedeplank?
Zal dat eens checken, volgens mij niet. Bedankt voor de tip

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:46
MLLL schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:33:
[...]

Als je binnen een week nog niet de goede stoelinstelling hebt gevonden vind je die nooit meer.
Spreek uit ervaring
Ik had hem gevonden met mijn 1.85m, totdat ik mijn vrouw met haar 1.58 voor het eerst met de ID.3 liet rijden.. :'(

ID.3 1st Plus Mangan Grey

• Simply1337
  • Laatst online: 29-11-2024
PB1983 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Ik had hem gevonden met mijn 1.85m, totdat ik mijn vrouw met haar 1.58 voor het eerst met de ID.3 liet rijden.. :'(
oplossing is simpel. fiat 500e kopen

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-11 12:05
Ik heb de 3.B, maar het lukt mij niet om te laden met 100kW. Nu 2 keer geprobeerd met snelladers van >100kW. Accu was onder de 30% toen ik begon met laden. Het maximale laadvermogen ligt rond de 70kW en neemt snel af naar rond de 50kW. Is het iemand wel al gelukt om 100kW aan te tikken?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nevie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:35:
Ik heb de 3.B, maar het lukt mij niet om te laden met 100kW. Nu 2 keer geprobeerd met snelladers van >100kW. Accu was onder de 30% toen ik begon met laden. Het maximale laadvermogen ligt rond de 70kW en neemt snel af naar rond de 50kW. Is het iemand wel al gelukt om 100kW aan te tikken?
Je moet eigenlijk onder de 15% zitten om maximale laadsnelheid te halen, rond de 30% begint de laadsnelheid ook als je met bijvoorbeeld 5% of 10% al terug te lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 03-05-2021 11:03 ]

• Eldro19
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-01 14:13
ik222 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Je moet eigenlijk onder de 15% zitten om maximale laadsnelheid te halen, rond de 30% begint de laadsnelheid ook als je met bijvoorbeeld 5% of 10% al terug te lopen.
Ik heb vorige week met mijn ID.3 1st langs de snelweg geladen bij een snel lader van Shell.
De accu was precies 30%, en haalde een vermogen van 95KW.

Zag zelfs af en toe de 97 voorbij komen.
Stond er zelf ook van te kijken.

• Nevie
Eldro19 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Ik heb vorige week met mijn ID.3 1st langs de snelweg geladen bij een snel lader van Shell.
De accu was precies 30%, en haalde een vermogen van 95KW.

Zag zelfs af en toe de 97 voorbij komen.
Stond er zelf ook van te kijken.
Dat klinkt goed! Vreemd dat het jou wel lukt, maar de meeste anderen niet. Ik heb Volkswagen gemaild om te vragen of ze meer uitleg kunnen geven. Het zou fijn zijn als ze uitleggen hoe je aan die 100 kW kan komen. Eventueel met een optie om aan te vinken dat je binnen 15 minuten gaat snelladen zodat de accu op de juiste temperatuur komt om op optimale snelheid te kunnen laden.

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11 20:51
Ga vanmiddag een proefrit doen in de ID.3 en ID.4. M'n oog is voornamelijk gevallen op een ID.3 met nog 8% bijtelling, maar eventueel overweeg ik ook de ID.4 (mocht dat bevallen dan wil ik ook nog even de Skoda checken).

Nu heb ik helemaal geen ervaring met proefritten (letterlijk nog nooit gedaan) en rij ik nu in een 10 jaar oude Up! en heb ik nog nooit in een elektrische auto gereden, dus ben een beetje bang (:')) dat het sowieso allemaal fantastisch ga vinden en niet echt neutraal naar de auto kan kijken.

Hebben jullie misschien tips op dingen waar ik op kan letten, die ik moet proberen, wat ik moet afwegen, etc?

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-11 19:48
unex154 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:47:
Ga vanmiddag een proefrit doen in de ID.3 en ID.4. M'n oog is voornamelijk gevallen op een ID.3 met nog 8% bijtelling, maar eventueel overweeg ik ook de ID.4 (mocht dat bevallen dan wil ik ook nog even de Skoda checken).

Nu heb ik helemaal geen ervaring met proefritten (letterlijk nog nooit gedaan) en rij ik nu in een 10 jaar oude Up! en heb ik nog nooit in een elektrische auto gereden, dus ben een beetje bang (:')) dat het sowieso allemaal fantastisch ga vinden en niet echt neutraal naar de auto kan kijken.

Hebben jullie misschien tips op dingen waar ik op kan letten, die ik moet proberen, wat ik moet afwegen, etc?
Heb je de ruimte niet nodig voor o.a. kinderen en financieel kan je het geld goed gebruiken zou ik 100% zeggen neem een ID3.

• PB1983

Als je geen ervaring met proefritten heb, maak gewoon een relaxed rondje.. Beetje snelweg, beetje N-wegen, de polder en een dorp/stadscentrum in. Heb je gewoon een gevoel hoe de auto rijdt, let wel op je rechtervoet. Bij een ID.3 zit je zo op de 50 of 100. Ga op een groot en leeg parkeerterrein even inparkeren en rondjes draaien. ID.3 heeft namelijk een vrij kleine draaicirkel. (en rij vooral niet te hard..)

Vraag vooral bij de dealer welke opties aanstaan. Dat je niet verrast wordt door een overactieve lane assist (had ik bij mijn proefrit met de Captur Plug in..). Geniet van de 'stilte' ten opzichte van een verbrandingsmotor.

Wordt laadruimte een selling point zou ik voor de ID.4 gaan.. maar goed.. Toen ik nog jong was, zat ik ook samen met mijn zusje op de achterbank volgepropt met spullen op weg naar zuid-Frankrijk... :)

En met eentje van bijna 2.. en een wandelwagen, kinderbedje, matrasje met een van de banken plat kom je ook nog redelijk ver met een ID.3 :)

[ Voor 10% gewijzigd door PB1983 op 03-05-2021 12:04 ]

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Bereik. Kun je leven met het beperktere bereik van de ID.3 ivm een ID.4 77kWh?

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:57
Vanmiddag heb ik op onze id3 max de knipperlichten vervangen voor dynamische knipperlichten van aliexpress, ik vind het een stuk beter eruit zien dan de originele knipperlichten.

[YouTube: https://youtube.com/shorts/QIcC2Aod0hc?feature=share]

• Eldro19
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-01 14:13
Nevie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Dat klinkt goed! Vreemd dat het jou wel lukt, maar de meeste anderen niet. Ik heb Volkswagen gemaild om te vragen of ze meer uitleg kunnen geven. Het zou fijn zijn als ze uitleggen hoe je aan die 100 kW kan komen. Eventueel met een optie om aan te vinken dat je binnen 15 minuten gaat snelladen zodat de accu op de juiste temperatuur komt om op optimale snelheid te kunnen laden.
Inderdaad! Is ook de enige keer dat ik dit heb gehaald hoor.
Gister kwam ik bijvoorbeeld ook niet boven de 80 uit.

Tesla heeft een optie in de auto om de accu voor te verwarmen als je bijna gaat laden.
Hoop eigenlijk dat dit ook nog naar de ID.3 komt. Dit scheelt echt enorm veel.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
darud schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:15:
Vanmiddag heb ik op onze id3 max de knipperlichten vervangen voor dynamische knipperlichten van aliexpress, ik vind het een stuk beter eruit zien dan de originele knipperlichten.

[Video]
Dat ziet er eigenlijk wel heel goed uit. Ik ben benieuwd of ze ook fel genoeg zijn in het donker, dat is nog lastig te zien. Wat heeft het gekost? En is het moeilijk?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Eldro19 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:23:
Tesla heeft een optie in de auto om de accu voor te verwarmen als je bijna gaat laden.
Zodra je navigeert naar een snellader doet ie dat inderdaad.
Of dus op de routeplanning een tussenstop bij een lader er in hebt zitten.

Zou mooi zijn als VW dat er in de navigatie bij programmeert ja.

Ik heb het over Tesla's hier, die doen dit al wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2021 08:29 ]

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:57
vinom schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:24:
[...]

Dat ziet er eigenlijk wel heel goed uit. Ik ben benieuwd of ze ook fel genoeg zijn in het donker, dat is nog lastig te zien. Wat heeft het gekost? En is het moeilijk?
Ik was met verzenden 29 euro kwijt dat viel wel mee vind ik.

Zelfs met mijn 2 linkerhanden was het echt makkelijk om te vervangen :D
Aan de hand van een youtube video van iemand anders die ze ook had vervangen is het mij gelukt.

YouTube: re:blink - VW Passat B8 - Running / dynamic / floating mirror turn l...

• ik222
  • Niet online
Ultraman schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Zodra je navigeert naar een snellader doet ie dat inderdaad.
Of dus op de routeplanning een tussenstop bij een lader er in hebt zitten.

Zou mooi zijn als VW dat er in de navigatie bij programmeert ja.
Weet je dat zeker? Ik begrijp juist uit diverse Youtube fimpjes dat Volkswagen dat nog altijd niet doet.

• Nevie
ik222 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Weet je dat zeker? Ik begrijp juist uit diverse Youtube fimpjes dat Volkswagen dat nog altijd niet doet.
Ik heb proberen te navigeren met de standaard Volkswagen navigatie, op zicht werkt het dat hij je actieradius meeneemt en je tijdig naar een laadpunt stuurt. Maar dan stuurt de navigatie je naar een 11kW lader in plaats van een snellader (op een route van 650 km). Daar heb je natuurlijk niets aan. Nog genoeg te doen voor Volkswagen op het gebied van de software, maar dat is geen nieuws.

Volkswagen gemaild waarom 100kW laden niet werkt, nu heb ik een mail teruggekregen dat je de lokale dealer moet vragen. Daar heb ik eigenlijk geen zin in omdat ik er eerlijk gezegd vanuit ga dat die lui echt geen idee hebben.

• ik222
  • Niet online
Nevie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Ik heb proberen te navigeren met de standaard Volkswagen navigatie, op zicht werkt het dat hij je actieradius meeneemt en je tijdig naar een laadpunt stuurt. Maar dan stuurt de navigatie je naar een 11kW lader in plaats van een snellader (op een route van 650 km). Daar heb je natuurlijk niets aan. Nog genoeg te doen voor Volkswagen op het gebied van de software, maar dat is geen nieuws.

Volkswagen gemaild waarom 100kW laden niet werkt, nu heb ik een mail teruggekregen dat je de lokale dealer moet vragen. Daar heb ik eigenlijk geen zin in omdat ik er eerlijk gezegd vanuit ga dat die lui echt geen idee hebben.
Heb jet als eens geprobeerd bij 10 - 15% SOC resterend?

• DutchLegendX
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:31
Nou, ook bevestiging gekregen voor de productiedatum in week 20. Voor de 4.L.

Weet iemand hoelang er ongeveer tussen het produceren en de werkelijke levertijd zit?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:44
ID.4 order is exit...

In januari heb ik voor de ID.4 gekozen en een van de redenen was dat deze redelijk snel geleverd zou worden. Maar week 15 werd week 18 en dat werd week 24 en toen week 25...

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de reservering te laten schieten. De hele situatie zint me niet. Ik zag hier ook dat mensen die nu bestellen dezelfde levertijd krijgen en dat terwijl ik al 3 maanden geleden heb besteld.

En als ik toch langer moet wachten ga ik gewoon nog even verder kijken naar alle EVs die er nu aankomen, maar in januari nog niet beschikbaar waren (of met hele lange levertijd). Inclusief andere auto's van VW/VAG zelf.

Heb met plezier hier alle discussies gevolgd. ID.4 is nog steeds een prima auto wat mij betreft, maar ik kijk nog even verder.

• Gadget Freak
@DutchLegendX
Ik heb geen idee hoeveel tijd er zit tussen productie en levering, maar we zitten nu in week 18, dus week 20 is al heel snel.

Ik heb week 31 doorgekregen voor de levering van een ID.4L.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:25
bilgy_no1 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:56:
ID.4 order is exit...

In januari heb ik voor de ID.4 gekozen en een van de redenen was dat deze redelijk snel geleverd zou worden. Maar week 15 werd week 18 en dat werd week 24 en toen week 25...

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de reservering te laten schieten. De hele situatie zint me niet. Ik zag hier ook dat mensen die nu bestellen dezelfde levertijd krijgen en dat terwijl ik al 3 maanden geleden heb besteld.

En als ik toch langer moet wachten ga ik gewoon nog even verder kijken naar alle EVs die er nu aankomen, maar in januari nog niet beschikbaar waren (of met hele lange levertijd). Inclusief andere auto's van VW/VAG zelf.

Heb met plezier hier alle discussies gevolgd. ID.4 is nog steeds een prima auto wat mij betreft, maar ik kijk nog even verder.
Ik volg met een schuin oog ook het Ford Mach-E topic. Maar daar is het helaas niet heel veel anders.
Productie van alle auto's is op dit moment een beetje drama vanwege de chiptekorten.

Waarom kies je overigens niet voor een voorraadmodel?

*sowieso

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-11 23:20
Nevie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Je snelheid niet halen heeft bijna altijd met temperatuur te maken. Het is nu te koud om de accu genoeg op te warmen bij 100km/h op de snelweg. Als het warmer wordt zal het beter gaan of je moet jojo-en voordat je naar de paal gaat. Volkswagen heeft wel gezegd dat dit er komt, maar wanneer is niet bekend.

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024
Beste ID.4 rijders,

Ik moet deze week mijn volgende lease doorgeven en twijfel gigantisch tussen de iX3 en ID.4 (en Enyaq, maar die staat hier nog steeds niet bij de dealers).

De voor en nadelen van de wagens zijn mij vrij duidelijk maar ik probeer een objectief beeld te krijgen van het rijbereik. Vergelijken is altijd moeilijk maar uit de verschillende tests die ik tot nu toe heb gezien lijken beide wagens erg aan elkaar gewaagd op dit vlak.

Vandaag volg ik echter deze trip van Berlijn naar Amsterdam van electricfelix (https://www.polarsteps.co...linchallenge-with-bmw-ix3) en als ik het goed zie en uitreken haalt hij daar op het eerste stuk vanuit Berlijn 20,7 kWh/100km met een gemiddelde snelheid van 114,4 km/h (cruise-control op 135km/h) over 156km snelweg. Wel in zowat ideale weersomstandigheden. Maar dan nog lijkt dat echt een waanzinnig goed verbruik.

Denken jullie dat een ID.4/Enyaq in dezelfde omstandigheden ook aan zo een verbruik kan komen?

• AC te B
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-08 14:05

AC te B

ID.4 1st Max

Een ID.4 Tech heb ik op 2 jan besteld. Toen werd week 14 als afleverdatum genoemd. In de maanden erna verschoof dit naar week 18. Vorige week werd eerst week 22 en daarna zelfs week 27. Waar zal het einde van al deze vertragingen? In de pers lees ik ook wel, dat niet alleen VW problemen met toeleveringen heeft.
Vandaag de order omgezet naar een ID.4 1st Max, die nog op voorraad stond bij de dealer. Zodat ik volgende week in m’n ID.4 kan rijden. Joepie!!!

Later zal de trekhaak worden gemonteerd. Trekhaken blijken bij VW op backorder te staan.
Sinds wanneer is een trekhaak een moeilijk item om te maken en te leveren?
Heeft iemand een idee wat het probleem is met de trekhaken? Waarom VW kan nog trekhaken voor de ID.4 leveren?

Wat in één keer perfect moet zijn, krijgt geen kans om te groeien.

• bilgy_no1
DonJunior schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:05:
[...]

Ik volg met een schuin oog ook het Ford Mach-E topic. Maar daar is het helaas niet heel veel anders.
Productie van alle auto's is op dit moment een beetje drama vanwege de chiptekorten.

Waarom kies je overigens niet voor een voorraadmodel?
Ja, dat heb ik overwogen. Maar de dealer had alleen een Max (niet 1st) met gelijkwaardige opties op voorraad en dan moest ik wat bijleggen. Daar voelde ik niet voor en bovendien had ik nou juist niet voor de Max gekozen omdat die extra's me niet boeien. Van de overige First Max modellen vraag ik me ook af hoeveel issues er mee zijn (zoals deurgrepen, achterlijst).

Punt is dat als ik nu een keuze maak er meer opties zijn met een (bijna) gelijke levertijd. De 'deadline' die ik had ivm keuring en onderhoud van de huidige auto is voorbij, dus die kosten ga ik nu toch maken. En als ik dan opnieuw moet kiezen komt er mogelijk wat anders uit dan 3 maanden geleden. Concreet zijn er nu bijvoorbeeld de nieuwe Koreanen bijgekomen. En desnoods kan het richting eind van het jaar worden en dan zijn ook de Ariya en Model Y in de picture.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 03-05-2021 19:24 ]

• ik222
  • Niet online
Trekhaken schijnt te maken te hebben met de kabelboom of zoiets.

@bilgy_no1 Hoewel ik je frustratie zeker begrijp zie ik niet helemaal in hoe annuleren een oplossing daarvoor is. Het zorgt er enkel voor dat je volgend jaar (wellicht bij een ander merk) weer van vooraf aan mag beginnen. Die chiptekorten houden voorlopig nog wel aan...

[ Voor 68% gewijzigd door ik222 op 03-05-2021 19:34 ]

• Simply1337
dvx76 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:54:
Beste ID.4 rijders,

Ik moet deze week mijn volgende lease doorgeven en twijfel gigantisch tussen de iX3 en ID.4 (en Enyaq, maar die staat hier nog steeds niet bij de dealers).

De voor en nadelen van de wagens zijn mij vrij duidelijk maar ik probeer een objectief beeld te krijgen van het rijbereik. Vergelijken is altijd moeilijk maar uit de verschillende tests die ik tot nu toe heb gezien lijken beide wagens erg aan elkaar gewaagd op dit vlak.

Vandaag volg ik echter deze trip van Berlijn naar Amsterdam van electricfelix (https://www.polarsteps.co...linchallenge-with-bmw-ix3) en als ik het goed zie en uitreken haalt hij daar op het eerste stuk vanuit Berlijn 20,7 kWh/100km met een gemiddelde snelheid van 114,4 km/h (cruise-control op 135km/h) over 156km snelweg. Wel in zowat ideale weersomstandigheden. Maar dan nog lijkt dat echt een waanzinnig goed verbruik.

Denken jullie dat een ID.4/Enyaq in dezelfde omstandigheden ook aan zo een verbruik kan komen?
Hmm wellicht wel met die gemiddelde snelheid. 12graden en beetje windtegen (2-3bft). Lijkt me wel mogelijk met de id4. Enyaq zal iets zuiniger zijn..

Maar puur gemiddeld 135 kmh rijden? Neuh, je Zou jl rond 25-27 kwh/100km moeten klokken met de id4.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ik222 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Ja, dat weet ik zeker. Tesla's warmen hun batterij op, indien nodig, wanneer je naar een snellader of SuperCharger navigeert.
Volkswagen doen dat inderdaad nog niet en ik hoop dat Volkswagen die functionaliteit er in afzienbare tijd bij klopt. In de koudere dagen zou dat behoorlijk helpen :)

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:27
dvx76 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:54:
Beste ID.4 rijders,

Kijk even bij Björn Nyland. Die doet vergelijkende tests tussen allerlei ev modellen
YouTube: YouTube

Resultaten kun je zien op zijn Google drive
https://drive.google.com/...ZrKPP?sort=15&direction=d

Inmiddels zijn daar ook de resultaten van de id4 en iX3 beschikbaar.

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• ik222
  • Niet online
Ultraman schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:06:
[...]

Ja, dat weet ik zeker. Tesla's warmen hun batterij op, indien nodig, wanneer je naar een snellader of SuperCharger navigeert.
Volkswagen doen dat inderdaad nog niet en ik hoop dat Volkswagen die functionaliteit er in afzienbare tijd bij klopt. In de koudere dagen zou dat behoorlijk helpen :)
Ah je had het over Tesla, dat heb ik verkeerd begrepen. Ja inderdaad het zou helpen als Volkswagen dat ook implementeert :)

• Simply1337
AC te B schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:02:
Een ID.4 Tech heb ik op 2 jan besteld. Toen werd week 14 als afleverdatum genoemd. In de maanden erna verschoof dit naar week 18. Vorige week werd eerst week 22 en daarna zelfs week 27. Waar zal het einde van al deze vertragingen? In de pers lees ik ook wel, dat niet alleen VW problemen met toeleveringen heeft.
Vandaag de order omgezet naar een ID.4 1st Max, die nog op voorraad stond bij de dealer. Zodat ik volgende week in m’n ID.4 kan rijden. Joepie!!!

Later zal de trekhaak worden gemonteerd. Trekhaken blijken bij VW op backorder te staan.
Heeft iemand een idee wat het probleem is met de trekhaken? Waarom VW kan nog trekhaken voor de ID.4 leveren?
en vanochtend met windkracht 7-8 tegenwind een consumptie van 27 kwh/100km op de snelweg :+
Hopelijk tegen einde van de dag 7-8 bft windmee :9

maar als je nog zit te twijfelen tussen id4 en ix3 en 15-20k extra kan ophoesten dan voor de ix3 natuurlijk 8)

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:27
AC te B schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:02:

Mag ik vragen bij welke dealer hij bestelt is, ik heb ook een ID.4 Tech met trekhaak bestelt bij Wiitebrug in Den Haag. En ik werd door hun verleden week nog gebeld dat ik me niet druk moest maken. want week 22 zal deze afgeleverd worden.
Toch maar weer eens bellen vandaag!

En kan een wegdraaibare trekhaak met alle bijbehoren achteraf ingebouwd worden?

• PB1983
Simply1337 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:17:
[...]

en vanochtend met windkracht 7-8 tegenwind een consumptie van 27 kwh/100km op de snelweg :+
Hopelijk tegen einde van de dag 7-8 bft windmee :9
Dat scheelt een beetje ten opzichte van gisteren met 15.2kwh/100 (gemiddelde 82km/u en 86km) en 15.9 op de terugweg :)

Meewind heeft zeker invloed op je verbruik, maar verwacht niet dat je op eens een 8 of 9kwh haalt.. En het blijft Nederland.. Hoe vaak fietste je naar school toe met tegenwind.. om vervolgens met tegenwind weer naar huis mogen te fietsen :)

[ Voor 23% gewijzigd door PB1983 op 04-05-2021 10:27 ]

• Simply1337
PB1983 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Dat scheelt een beetje ten opzichte van gisteren met 15.2kwh/100 (gemiddelde 82km/u en 86km) en 15.9 op de terugweg :)

Meewind heeft zeker invloed op je verbruik, maar verwacht niet dat je op eens een 8 of 9kwh haalt.. En het blijft Nederland.. Hoe vaak fietste je naar school toe met tegenwind.. om vervolgens met tegenwind weer naar huis mogen te fietsen :)
rond deze temperaturen is mn normale verbruik rond 200-220 wh/km. dus 150-170 wh/km is zeker haalbaar met windmee

• bilgy_no1
ik222 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:26:
Trekhaken schijnt te maken te hebben met de kabelboom of zoiets.

@bilgy_no1 Hoewel ik je frustratie zeker begrijp zie ik niet helemaal in hoe annuleren een oplossing daarvoor is. Het zorgt er enkel voor dat je volgend jaar (wellicht bij een ander merk) weer van vooraf aan mag beginnen. Die chiptekorten houden voorlopig nog wel aan...
Daar ben ik me van bewust. Maar bijvoorbeeld Ioniq 5 of EV6 nu bestellen is leveren in Q3. Die hebben hun onderdelen voor de productie dit jaar al gekocht.

En tegen het eind van het jaar zullen de dealers wel weer de orders krijgen om voldoende EVs weg te zetten om CO2 boetes te voorkomen...

• dvx76
Simply1337 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:17:
maar als je nog zit te twijfelen tussen id4 en ix3 en 15-20k extra kan ophoesten dan voor de ix3 natuurlijk 8)
Is een bedrijfswagen en beide passen binnen budget. ID.4 kost me zelf misschien 300€ minder per jaar. Leuk, maar niet doorslaggevend.

Beide wagens test gereden. De iX3 is natuurlijk meer "premium" en heeft wat meer pk - ook weer leuk maar niet doorslaggevend. Ik vond de ID.4 interessant omdat die er binnen en buiten wat moderner en leuker uit ziet, betere binnenruimte, een bruikbare middenplaats op de achterbank en compactere buitenafmetingen (korte neus + kleine draaicirkel vond ik erg aangenaam rijden). Ook stuurverwarming - kan je blijkbaar niet op de iX3 krijgen.

Zie ik iets over het hoofd?

• ik222
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Daar ben ik me van bewust. Maar bijvoorbeeld Ioniq 5 of EV6 nu bestellen is leveren in Q3. Die hebben hun onderdelen voor de productie dit jaar al gekocht.

En tegen het eind van het jaar zullen de dealers wel weer de orders krijgen om voldoende EVs weg te zetten om CO2 boetes te voorkomen...
Ik las toevallig gisteren dat bij Volkswagen de productie voor elektrische wagens ook niet geraakt zou worden door de chiptekorten. Blijft natuurlijk wel de vraag waarom jou auto dan zover uitgesteld werd elke keer.

• Simply1337
PB1983 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:25:
[...]
je hebt het gejynx, wind was deels gedraaid dus grotendeels kwam de wind vanuit de achterflank.

maar alsnog een nette 188 wh/km vs 265 wh/km van vanochtend. waarheid zit ergens in het midden voor 9 graden zonder WP

• Simply1337
dvx76 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Is een bedrijfswagen en beide passen binnen budget. ID.4 kost me zelf misschien 300€ minder per jaar. Leuk, maar niet doorslaggevend.

Beide wagens test gereden. De iX3 is natuurlijk meer "premium" en heeft wat meer pk - ook weer leuk maar niet doorslaggevend. Ik vond de ID.4 interessant omdat die er binnen en buiten wat moderner en leuker uit ziet, betere binnenruimte, een bruikbare middenplaats op de achterbank en compactere buitenafmetingen (korte neus + kleine draaicirkel vond ik erg aangenaam rijden). Ook stuurverwarming - kan je blijkbaar niet op de iX3 krijgen.

Zie ik iets over het hoofd?
hoezo geen stuurverwarming pff.

ID4:
- Car2X [toekomst gericht]
- DCC [alleen met 1st max en max]
- App is nog waardeloos
- OTA updates voor auto software volgende ergens in zomer/q3
- massage stoelen met ergo active/topsport stoelen
- draadloze carplay/android auto
- stilte
- stoel- en stuurverwarming
- laadstops inplannen met navigatie [duitsland/nederland na niet goed bruikbaar op lange trajecten, komt ook wel goed]

en nog paar dingen wat je zelf al hebt opgenoemd

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-11 14:42
Goedemiddag allen. Ik ben opzoek naar een nieuwe leaseauto en ben uitgekomen op de ID4, gezien de Enyaq niet meer leverbaar is dit jaar en de E-niro een minder bereik heeft.

Via de leasemaatschappij kan ik nog een ID4 1st of ID4 Life kiezen, beide met warmtepomp. Het enige grote verschil dat ik kan ontdekken is dat de 1ST nog een achteruitrij camera heeft. Verder zit er geen grote verschillen tussen dat ik kan zien? Klopt dit of zie ik dit verkeerd? Een ID4 business zou ook kunnen, is wel 80 euro per maand duurder en die is dan zonder warmtepomp. Ik vind die dan toch net te duur worden denk ik. Enige voordeel wat die voor mij zou hebben is de Travel assist (edit: lees nu dat dat ook niet op de business zit)

[ Voor 4% gewijzigd door revo37 op 04-05-2021 14:28 ]

• Nevie
ik222 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:44:
[...]

Heb jet als eens geprobeerd bij 10 - 15% SOC resterend?
Nee nog niet, toevallig steeds tussen de 25% en 30% tot nu toe. Maar wel na een paar uur rijden op de snelweg.

Goed om te horen dat het voorverwarmen van de accu wel is aangekondigd overigens. Laten we hopen dat VW in hun komende software updates heel erg gaat focussen op het beter maken van dit soort functionaliteiten.

• ik222
  • Niet online
Nevie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:25:
[...]

Nee nog niet, toevallig steeds tussen de 25% en 30% tot nu toe. Maar wel na een paar uur rijden op de snelweg.

Goed om te horen dat het voorverwarmen van de accu wel is aangekondigd overigens. Laten we hopen dat VW in hun komende software updates heel erg gaat focussen op het beter maken van dit soort functionaliteiten.
Als je tussen de 25 en 30% SoC begint met laden dan ga je nooit de maximale snelheid halen, zelfs niet met een voorverwarmde accu. Je zult echt met maximaal 10 a 15% moeten beginnen wil je dat halen. Zijn diverse YouTube fimpjes van waarin men dat laat zien.

Overigens vandaag even contact gehad met de leverende dealer, mijn ID.4 Tech staat nu op levering week 24, dat was eerst 25 (besteld door de LM op 20 april / week 16). Blijft afwachten natuurlijk of men het daadwerkelijk ook gaat halen maar tot nu toe ziet het er goed uit.

• dvx76
revo37 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:17:
gezien de Enyaq niet meer leverbaar is dit jaar
Huh?! Van waar heb je dit vernomen?

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

Goedemiddag allen. Ik ben opzoek naar een nieuwe leaseauto en ben uitgekomen op de ID4, gezien de Enyaq niet meer leverbaar is dit jaar en de E-niro een minder bereik heeft.

Via de leasemaatschappij kan ik nog een ID4 1st of ID4 Life kiezen, beide met warmtepomp. Het enige grote verschil dat ik kan ontdekken is dat de 1ST nog een achteruitrij camera heeft. Verder zit er geen grote verschillen tussen dat ik kan zien? Klopt dit of zie ik dit verkeerd? Een ID4 business zou ook kunnen, is wel 80 euro per maand duurder en die is dan zonder warmtepomp. Ik vind die dan toch net te duur worden denk ik. Enige voordeel wat die voor mij zou hebben is de Travel assist (edit: lees nu dat dat ook niet op de business zit)
Je kunt via de brochureshttps://forms.volkswagen.nl/site/brochure/download alle verschillen zelf helemaal uitpluizen...
Als ik zo door de lijst van de Life editie ga vallen mij als 1st rijder op:
  • 19 inch wielen ipv 20. Lijkt mij geen nadeel vwb de actieradius
  • Achterbank is niet opgedeeld en in ongelijke delen te klappen?
  • Geen sfeerverlichting in het interieur
  • Achter geen getinte ruiten
  • Zijruiten voor zijn niet geluidsabsorberend
Mij lijken de verschillen wel mee te vallen idd, al zou ik de mogelijke stiltevoordelen van de zijruiten niet willen missen, denk ik. Ook de achteruitkijk camera is wel handig. Verder zie ik niet de termen park distance control en assisted cruise control terugkomen in de ID.4 life lijst? ook vind ik zelf de bekleding van de 1st wat luxer dan de standaard, maar dat is helemaal smaak.

De life staat voor 47790 in de boekjes, de 1st voor 47890. Das een verschil van 100 euro extra voor de 1st. Volgens mij krijg je wel meer waarde dan dat bedrag met een 1st ervoor terug.

[ Voor 13% gewijzigd door NWA op 04-05-2021 16:48 . Reden: NWA moet leren om de consumentenprijzen te gebruiken... ]

• Simply1337

ID.4 1st moet je vergelijken met de ID.4 business met 20" Drammen velgen en exterieur stijling

id4 1st:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L90OhHr.png

• Simply1337

Enyaq zou mogelijk moeten zijn, even dealer shoppen en geen trekhaak, bepaalde kleur zilver, skoda sound systeem, een type 19 inch velg en nog paar dingen kiezen en je zou in 2021 moeten kunnen rijden. bel wat dealers rond of ze een slot hebben ;) beter gezegd kijk het enyaq forum. Je kunt wat selectiever zijn qua opties met hetzelfde budget.

[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 04-05-2021 15:09 ]

• revo37
dvx76 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:46:
[...]

Huh?! Van waar heb je dit vernomen?
Werd mij verteld door een dealer, maar hoor andere verhalen. Ga hem nu onder voorbehoud van levering in 2021 toch bestellen

• Gadget Freak
NWA schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:47:
Je kunt via de brochureshttps://forms.volkswagen.nl/site/brochure/download alle verschillen zelf helemaal uitpluizen...
Als ik zo door de lijst van de Life editie ga vallen mij als 1st rijder op:
  • 19 inch wielen ipv 20. Lijkt mij geen nadeel vwb de actieradius
  • Achterbank is niet opgedeeld en in ongelijke delen te klappen?
Jawel, de achterbank is wel in ongelijke delen (1 zitplaats / 2 zitplaatsen) neer te klappen. Wat mist is de middenarmsteun en het skiluikje.
  • Geen sfeerverlichting in het interieur
Volgens mij wel, maar dat weet ik niet zeker.
  • Achter geen getinte ruiten
Achter zijn de ruiten wel getint.
  • Zijruiten voor zijn niet geluidsabsorberend
De voorruit is geluidsabsorberend, de zijruiten volgens mij niet.
Mij lijken de verschillen wel mee te vallen idd, al zou ik de mogelijke stiltevoordelen van de zijruiten niet willen missen, denk ik. Ook de achteruitkijk camera is wel handig.
Zeker, die ga ik missen. Sterker nog, ik heb nu een 360 graden zicht, ik zie mezelf van boven als het ware.
Verder zie ik niet de termen park distance control en assisted cruise control terugkomen in de ID.4 life lijst?
Er zit ACC (Adaptive Cruise Control) op de Life.

• revo37
Dank voor de reacties @NWA @Gadget Freak @Simply1337 .
Ga ze in ieder geval naast elkaar leggen en een goed alternatief bepalen voor als het met de Enyaq toch niet lukt. Raak helemaal in de war van alle verschillende levertijden..

• NWA

NWA

Gadget Freak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:30:
[...]

Jawel, de achterbank is wel in ongelijke delen (1 zitplaats / 2 zitplaatsen) neer te klappen. Wat mist is de middenarmsteun en het skiluikje.

[...]

Volgens mij wel, maar dat weet ik niet zeker.

[...]

Achter zijn de ruiten wel getint.

[...]

De voorruit is geluidsabsorberend, de zijruiten volgens mij niet.

[...]

Zeker, die ga ik missen. Sterker nog, ik heb nu een 360 graden zicht, ik zie mezelf van boven als het ware.

[...]

Er zit ACC (Adaptive Cruise Control) op de Life.
Ik zie alleen dit in de brochure staan voor wat betreft de sfeerverlichting en de achterbank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx5w9QEmQMtoUv3oJ0jl3H3PpWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjBH8rCUyeXsylNL8qIKVwh8.png?f=fotoalbum_large

De achterruiten zijn op dit plaatje wel getint inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EepisLhe_X4XFcl9qH3GeSZRM1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p6o6M9wUxwqdRh8DJAQooqnA.png?f=user_large
maar staat niet als vinkje in de lijst bij de life (waar ik naar keek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXxAZm0XuQbUIzlL0MMAoyKZCYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZQHNoIdj8bdDFUMZcBycdOt.png?f=fotoalbum_large

• Gadget Freak
@NWA
Zijruiten voor geluidsisolerend is iets anders dan zijruiten achter getint...

Dat eerste heeft de Life niet, het laatste wel.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:45
Gadget Freak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:50:
@NWA

Maar in de brochure staat er geen vinkje. Dat doelt hij op.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Jazz37
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-11 19:27
Life heeft wel sfeerverlichting, maar “slechts” 10 kleuren ipv 30Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWraOHPCbgwVw_iSjIVhA2je1BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IarJLmn8ODc8Be634EmXPhG8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Jazz37 op 04-05-2021 16:56 ]

• NWA

NWA

Gadget Freak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:50:
@NWA

Ja klopt, wordt ook apart genoemd in de overzichten en ik verwar die ook niet met elkaar. Mijn punt was meer dat in het comfortpakket de getinte ramen zitten, en dat daar bij de life geen vinkje staat. In mijn laatste screenshot staan de absorberende ruiten ook apart in de laatste zin op het plaatje vermeld.

Ik heb hier in het verleden al eens wat vragen over gesteld, aangezien de 1st max en de max hier ook in lijken te verschillen.
NWA in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

[ Voor 16% gewijzigd door NWA op 04-05-2021 16:59 ]

• pietermx
Jazz37 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:53:
Life heeft wel sfeerverlichting, maar “slechts” 10 kleuren ipv 30....[/URL]
LoL, echt zo'n software beperking. Zul je zien dat je volgend jaar via het infotainment systeem kleuren kan bijkopen 8)7 _O-

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kleuren te koop als over the air DLC ;)

• Kampina
Ad Vogels schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:43:
Hoi Kampina,

eerder schreef je dat je soortgelijke problemen had als ik (ID3.1 basis):
- geen CC en navigatie bij vertrek,
- geen tijd, geen temp
- in combinatie met diverse foutmeldingen zoals soms "probleem aandrijfsysteem, bezoek werkplaats"
en na enige tijd komen deze systemen op gang maar blijft de CC weigeren.....

Al paar keer naar garage geweest en nu (3 weken geleden :'( ) geeft men aan dat er een nieuwe diagnosemodule is besteld.

Zijn bij jou de problemen opgelost en wat was dan de oplossing?
Goedenavond Ad,

[ID4.1]

Helaas, helaas alle problemen nog 100% aanwezig. Ook na update 2.1. Bij mij is idd ook een module stuk en die staan blijkbaar al maanden in backorder (levering in jaar 2039 gaf het bestelsysteem van de dealer aan). Laatst 1 dag meegemaakt dat alle ritten van die dag storingsvrij verliepen. Even ga je denken "het zal toch niet". De volgende dag weer storing dus gewoon een keer "geluk" gehad. Ik heb nu wel (af en toe) dat gedurende een rit van zeg 30min of langer de storingsmelding tijdens de rit verdwijnt waarbij dan soms de ACC ook weer gaat functioneren.

• PB1983
Vanmiddag weer de storing op de aandrijflijn gehad. Kon vervolgens ook een versnelling meer kiezen.. erg handig als je wil inparkeren.. Met uit en aanzetten is de storing wel weer verholpen.. maar het begint nu niet meer grappig te worden. Morgen dan echt de dealer bellen, dat was nummer 4.

• Kampina
Simply1337 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:16:
[...]

1 van jouw board computer is stuk.. alleen niet stuk genoeg om te zeggen welke het is... of ze weten het, maar ze weten ook dat de levertijd gewoon weken/maanden is?
Klopt idd. Eerst dacht dealer dat component stuk was toen dachten ze het met 2.1 update te kunnen fixen. Nu dat niet gelukt is weten ze weer dat het toch aan component ligt.

Ik las op Autoweek forum dat daar ook iemand is met een grijze (zou het aan de kleur liggen?) ID4.1 waar af en toe waterdruppels aan de binnenspiegel hangen. Zijn dealer (Pouw) heeft een nieuwe voorruit geplaatst. Bij mij (Mossel) dachten ze (de eerste keer was in/na de sneeuwdagen van februari) dat ik met sneeuwpoten in de auto was gestapt en dat dit dan na smelten weer gecondenseerd was (op het kunststof???) bij de binnenspiegel. Ja echt! Ik moest wel even zuchten om daar serieus op te reageren. Gelukkig had ik het fenomeen 2 weken terug bij 10 graden boven nul opnieuw dus zodra de module binnen is kan ook de voorruit afdichting gecontroleerd worden. En dan wacht ik ook nog op een trekhaak.....

Verder is het op zich wel een fijne en vooral ruime auto maar tegen dvx76 zou ik zeggen heel snel die iX3 (in carbon schwarz of sophisto grau met shadowline) bestellen. Als die in 2020 nog te leveren was geweest had ik die ook graag gehad (reed hiervoor BMW 330e, daarvoor 320d) want er is niets zo fijn als het iDrive systeem van BMW en de range van de iX3 is ook wel OK. Kan gezien mijn eigen ervaringen toch moeilijk enorm enthousiast over deze VW blijven.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Er is inmiddels wel een gemeenschappelijke deler gevonden in een (deel?)partij auto's die met de update naar 2.1 "stuk" zijn gegaan of daarmee vreemde symptomen hebben: ze zijn allen geüpgraded gebruikmakend van een specifieke versie (de recentste) van de VW diagnose/update software. Die dealers wordt nu opgedragen een rollback naar een eerdere versie te doen en dan nogmaals 2.1 te flashen.

Dus ze zijn weer ergens achter. Wie weet toch geen nieuwe modules nodig maar een herflash?

Ik ga morgen iig weer een eind rijden in mijn ID.3. Want rijden doet ie uitstekend. Al hoop ik wel dat van de zomer er iets van 2.2 software is. Want hoe goed mijn 0564 ook werkt, de paar ontbrekende fearures zoals laden a.d.h.v. vertrektijd en voor-klimatiseren zou ik dan toch prettig vinden.

• Kampina
Ultraman schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:45:
Er is inmiddels wel een gemeenschappelijke deler gevonden in een (deel?)partij auto's die met de update naar 2.1 "stuk" zijn gegaan of daarmee vreemde symptomen hebben: ze zijn allen geüpgraded gebruikmakend van een specifieke versie (de recentste) van de VW diagnose/update software. Die dealers wordt nu opgedragen een rollback naar een eerdere versie te doen en dan nogmaals 2.1 te flashen.

Dus ze zijn weer ergens achter. Wie weet toch geen nieuwe modules nodig maar een herflash?
Dat zou ook mooi zijn (herstel update).

Over een paar dagen heb ik mijn ID4.1 4 maanden in bezit. Daarvan heb ik bijna een maand in een (leen) ID3 gereden (was prima maar ik had een ID4 gekocht) en is er slechts 1 hele dag geweest dat de auto probleemloos functioneerde. Dan is het moeilijk om dolenthousiast te blijven over dit nieuwe product.

Ik ben niet helemaal thuis op het (auto) ICT vlak maar juist omdat de storing bij mijn auto zich niet permanent voordoet vermoed ik zelf een hardware gerelateerde oorzaak (systeemcheck van de auto die na ontgrendelen/openen portier plaatsvind treft een “onwelwillende” component en geeft vervolgens een foutmelding is mijn idee; vergelijkbaar met het opstarten van een pc, misschien zit ik er helemaal naast).

Maar ik kan me ook best laten overtuigen dat het door software komt😃

• xetri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 07:39
ik222 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Ik las toevallig gisteren dat bij Volkswagen de productie voor elektrische wagens ook niet geraakt zou worden door de chiptekorten. Blijft natuurlijk wel de vraag waarom jou auto dan zover uitgesteld werd elke keer.
Weet je nog waar je dat hebt gelezen?

• Simply1337
Maar ze kunnen ook niet opschalen om de (geplande) vraag te voldoen. Dus je krijgt over het gehele linie vertraging.

ID.x Familiy, Enyaq Family, Q4 Family, Born Family.

• PB1983
Ultraman schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:45:

Denk dat daar ook mijn storingsmeldingen op de aandrijflijn daarmee te verklaren zijn. Aankomende woensdag naar Wittebrug voor een check.

• Simply1337
3 mei nieuwe vw connect id update. versie 1.12.0

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CjPbC3a.png

Geen wecharge voor nederlanders, dus alleen wat bugfixes..

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-11 13:42
Kort bericht voor iedereen die twijfelt tussen auto's en foutmeldingen etc; ik heb nu 5 maanden, 7500 km de ID.4 en echt praktisch géén problemen. Met de sneeuw en soms met de regen geeft front assist een melding (maar dat is logisch) en ik heb één keer gehad dat de sleutel het niet meer deed. Na het openen van de auto met de andere sleutel en de 1e in het bakje leggen opgelost. Tenslotte ook de uitpuilende achterlichten gehad, aangegeven bij de dealer en vrijdag wordt deze met nieuwe klemmetjes vastgezet. Noem ik een kinderziekte bij een nieuw model.

Verder rijdt de auto fantastisch, we noemen het onze tweede huiskamer. Afwerking is niet 100% onze smaak maar als je me laat kiezen tussen dit en een auto van 10K meer met een perfectere afwerking weet ik het wel. Verder kijk ik uit naar de visuele update die @Simply1337 postte van de GTX want dit is ongeveer mn grootste ergernis.

Dus gewoon super tevreden :) Mag ook weleens gezegd worden!

Edit: toch één klacht/vraag bedacht: ik laad altijd publiek bij Allego palen. Enkele keren nu gehad dat het laden na 2 kWh spontaan stopt. Komen we dan de volgende ochtend achter 8)7 Heel irritant. Hebben anderen dit ook?

[ Voor 10% gewijzigd door wheli op 06-05-2021 16:44 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:02

MLLL

Palm Treo 650

wheli schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:42:

Edit: toch één klacht/vraag bedacht: ik laad altijd publiek bij Allego palen. Enkele keren nu gehad dat het laden na 2 kWh spontaan stopt. Komen we dan de volgende ochtend achter 8)7 Heel irritant. Hebben anderen dit ook?
Hoe doe je het dan als je een wat langere rit gepland hebt?
Dat lijkt mij echt de horror, als je weg moet en je staat met lege accu wat niet de bedoeling zou zijn, zeker als je een afspraak hebt staan.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-11 13:42
We laden vaak 40-90% omdat we ook niet in de vervelende situatie willen komen dat er spoed ofzo is en we dan niet weg kunnen (nog wel de luxe van een 2e auto ook).

Dit probleem was actueel, namelijk vandaag, en mijn vrouw is nu op het werk met nog 35% resterend (30 km ritje). Gelukkig hebben we een voorspelbaar leven :D
En anders een snellader denk ik maar.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• pietermx

Exact hetzelfde gehad, vaak (bij m’n lader thuis) stopte hij na een paar kWh en/of starte niet direct. Geen idee wat de oorzaak was, maar het komt nu niet meer voor. :?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Ronvgs
  • Laatst online: 12:34
Krijgen jullie daar dan geen melding van in de app?

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 19:41
...
Ik laad mijn ID.3 altijd bij een publieke laadpaal van Allego. Meestal gestart vanuit de Smoov app, soms ook met mijn laadpas (bijna altijd van Van de Bron, een enkele keer met Shell Recharge). Nog nooit meegemaakt wat jij beschrijft gelukkig.

De Smoov app geeft een bericht wanneer het laden gestopt is. Maar die berichten zijn niet altijd betrouwbaar heb ik gemerkt, daarom check ik meestal ook even met de We Connect ID app wat het laatste is dat de auto heeft doorgegeven. Soms is ie nog gewoon aan het laden ondanks dat de Smoov app aangaf dat het laden gestopt was.

• pietermx
Ronvgs schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:02:
Krijgen jullie daar dan geen melding van in de app?
Nee voor zover ik weet kan de VW app daar geen melding / alert van geven. Je kunt natuurlijk wel handmatig kijken, al werkt ook dat niet altijd van harte…

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• edkreuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiPcN9nPOuLHuWBpYyH3W5-1Tb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiSRSfEtmrSuhBomXfVYc6Q6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7uBIvpiNuGF0TTHHL-0CZ-J4t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryBdVxBY5RJrvKtp9v5WllgN.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren eindelijk mijn dakdragers voor mijn Id4.1M opgehaald bij de dealer en de daarbij behorende koffer.Nu helemaal klaar voor de zomer. Gistermiddag viel het verbruik reuze mee. Maar was maar een korte afstand. We zullen het van de zomer merken.
Ziet er wel strak uit met zo'n koffer al zeg ik het zelf.

• TSLJoost
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-10-2024
edkreuk schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren eindelijk mijn dakdragers voor mijn Id4.1M opgehaald bij de dealer en de daarbij behorende koffer.Nu helemaal klaar voor de zomer. Gistermiddag viel het verbruik reuze mee. Maar was maar een korte afstand. We zullen het van de zomer merken.
Grappig. Ik heb gisteren exact dezelfde Thule Wingbar Evo set opgehaald en en een uurtje geleden gemonteerd. Volgens mij zitten die van jou wel precies verkeerd om... :)

ID.4 1st 2020

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-11 10:53
4.1M met 2.1 update

Ik heb regelmatig problemen met het volume van de audio. Ik maak gebruik van android auto (draadloos) en heb zo nu en dan problemen met het regelen van het volume.

Gisteren kon ik het volume niet harder zetten , alleen zachter. Dit was zowel met volume regeling op het stuur als de regeling op het dashboard.

Vandaag ging het volume van het spraak kanaal harder en zachter ipv de audio. Bij klankinstellingen stond dat het tijdelijk niet beschikbaar was. Nadat ik het spraak commando "zet geluid harder" gaf ging het geluid harder, waren de klankinstellingen beschikbaar en kwam er weer audio ipv spraak bij het aanpassen van het volume.

Heb eerder ook al eens gehad dat de muziek alleen uit de centrale speaker achter het scherm kwam.

Naar mijn idee had ik dit soort problemen ook al voor de 2.1 update. Hebben andere hier ook last van?

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
In november loopt mijn huidige lease contract voor mijn VW Polo af dus vanaf februari al aan het rondkijken geweest naar een volgende auto. Gelet op de bijtelling gaat de voorkeur uit naar elektrisch rijden. Na een proefrit in een Polestar 2 wat echt wel een mooie auto is maar voor mij niet een auto is om dagelijks in te rijden zicht naar achter erg slecht en hoge middenconsole tussen bestuurder en bijrijder. Nog gekeken naar een Skoda Enyaq maar dit is wel weer een heel stuk groter dan een Polo. Daarna een proefrit in een ID.3 gemaakt en dat beviel erg goed. Uiteindelijk gekozen voor een ID.3 tech Makena Turquoise zodat mijn vrouw de auto weer terug kan vinden op de parkeerplaats :) . Levertijd zou al week 28 kunnen zijn ik ben benieuwd.

• ik222
  • Niet online
andreasvdwal schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:45:
In november loopt mijn huidige lease contract voor mijn VW Polo af dus vanaf februari al aan het rondkijken geweest naar een volgende auto. Gelet op de bijtelling gaat de voorkeur uit naar elektrisch rijden. Na een proefrit in een Polestar 2 wat echt wel een mooie auto is maar voor mij niet een auto is om dagelijks in te rijden zicht naar achter erg slecht en hoge middenconsole tussen bestuurder en bijrijder. Nog gekeken naar een Skoda Enyaq maar dit is wel weer een heel stuk groter dan een Polo. Daarna een proefrit in een ID.3 gemaakt en dat beviel erg goed. Uiteindelijk gekozen voor een ID.3 tech Makena Turquoise zodat mijn vrouw de auto weer terug kan vinden op de parkeerplaats :) . Levertijd zou al week 28 kunnen zijn ik ben benieuwd.
Goede keuze maar van de ID.3 staan er toch nog genoeg met 8% bijtelling op voorraad?

• 7o9
  • Niet online

7o9

ik222 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:51:
[...]

Goede keuze maar van de ID.3 staan er toch nog genoeg met 8% bijtelling op voorraad?
Ik vraag me af wat ze met al die voorraad ID.3's gaan doen.

Kwam dit weekend voor het eerst in een tijdje langs 'Classic Park' aan de A2 bij Boxtel/Liempde en de parkeerplaats staat daar nog altijd vol met ID.3's en ID.4's. Zo zijn er blijkbaar nog meerdere plaatsen in Nederland (bv bij het ADO station in Den Haag?) waar er nog een heleboel staan.

Mag toch hopen dat dit niet alleen voor de CO2 boete geproduceerde auto's zijn die nooit de weg op komen.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:45
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi koffertje. Verbruik zal toch zo ~20% toenemen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-11 18:59
Mrloki schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:19:
4.1M met 2.1 update

Ik heb regelmatig problemen met het volume van de audio. Ik maak gebruik van android auto (draadloos) en heb zo nu en dan problemen met het regelen van het volume.

Gisteren kon ik het volume niet harder zetten , alleen zachter. Dit was zowel met volume regeling op het stuur als de regeling op het dashboard.

Vandaag ging het volume van het spraak kanaal harder en zachter ipv de audio. Bij klankinstellingen stond dat het tijdelijk niet beschikbaar was. Nadat ik het spraak commando "zet geluid harder" gaf ging het geluid harder, waren de klankinstellingen beschikbaar en kwam er weer audio ipv spraak bij het aanpassen van het volume.

Heb eerder ook al eens gehad dat de muziek alleen uit de centrale speaker achter het scherm kwam.

Naar mijn idee had ik dit soort problemen ook al voor de 2.1 update. Hebben andere hier ook last van?
Heb ik ook regelmatig ja. Inderdaad is de enige mij bekende oplossing tegen Hallo ID te zeggen dat het volume hoger moet of iets dergelijks. En als 'ie dan vóórdat het probleem zich voordeed al tamelijk hard stond, dan staat 'ie na het stemcommando nog veel harder 8)7
Tamelijk irritant :(

https://youtu.be/dechvhb0Meo

• ik222
  • Niet online
7o9 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:57:
[...]

Kwam dit weekend voor het eerst in een tijdje langs 'Classic Park' aan de A2 bij Boxtel/Liempde en de parkeerplaats staat daar nog altijd vol met ID.3's en ID.4's. Zo zijn er blijkbaar nog meerdere plaatsen in Nederland (bv bij het ADO station in Den Haag?) waar er nog een heleboel staan.

Mag toch hopen dat dit niet alleen voor de CO2 boete geproduceerde auto's zijn die nooit de weg op komen.
ID.3's staan er inderdaad nog heel veel overal. Denk dat ze daarmee vooral de vraag naar nog 8% auto's overschat hebben. Met de introductie van o.a. de ID.4 en de Enyac lijkt een groot deel van de leaserijders toch daarvoor te kiezen, ook al hebben die 12% bijtelling.

Van de ID.4 is naar mijn weten bijna geen voorraad overigens. Heb daar genoeg naar gezocht maar daar is de keuze in voorraad auto's heel beperkt.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-11 22:55
ik222 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:20:
[...]

ID.3's staan er inderdaad nog heel veel overal. Denk dat ze daarmee vooral de vraag naar nog 8% auto's overschat hebben. Met de introductie van o.a. de ID.4 en de Enyac lijkt een groot deel van de leaserijders toch daarvoor te kiezen, ook al hebben die 12% bijtelling.

Van de ID.4 is naar mijn weten bijna geen voorraad overigens. Heb daar genoeg naar gezocht maar daar is de keuze in voorraad auto's heel beperkt.
Ik denk dat VW zich daarnaast flink verkeken heeft op de binnenzijde.

Bij ons op het werk kan je binnen mijn klasse wel de id4 nemen nu ook, alleen wel met de kleinste accu. Dat zou mij weer onwerkbaar lijken ivm het verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door AMARONE op 07-05-2021 08:43 ]

• edkreuk
TSLJoost schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Grappig. Ik heb gisteren exact dezelfde Thule Wingbar Evo set opgehaald en en een uurtje geleden gemonteerd. Volgens mij zitten die van jou wel precies verkeerd om... :)
Zal daar nog eens naar kijken, de dealer heeft ze erop gezet.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er inderdaad strak uit. Ik wil ook eek dakbak op mijn ID3! ;(

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:25
7o9 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:57:
[...]

De mijne staat er te wachten tot mijn huidige leasecontract afloopt. Deze houden ze achter zodat ik geen boete hoef te betalen over mijn huidige contract (ivm te vroeg beëindigen) en straks (augustus) wél 8% kan rijden.

*sowieso

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

DonJunior schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:11:
[...]

De mijne staat er te wachten tot mijn huidige leasecontract afloopt. Deze houden ze achter zodat ik geen boete hoef te betalen over mijn huidige contract (ivm te vroeg beëindigen) en straks (augustus) wél 8% kan rijden.
Zitten daar nog kosten aan verbonden? Die auto staat immers stil nu...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
ik222 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:51:
[...]

Het zal dan wel een ID.3 max 1st moeten zijn die is vergelijkbaar met de ID.3 tech. Verder heb ik de vraag nog wel bij mijn werkgever neergelegd om te kijken naar een 8% auto hij gaat is kijken of dat voordeliger is. Hij moet mijn huidige leaseauto ook dan weer kwijt zien te raken bij een nieuwe medewerker.

We wachten rustig af ik heb geen haast als de auto in november komt vind ik het ook best.
Pagina: 1 ... 94 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.