Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 93 ... 383 Laatste
Acties:

• Gugi101
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-10 21:07
Alfred66 schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:16:
ID3.1 Max. Vandaag zowaar ruim onder de 15kwh/100km op mijn standaard rit van werk naar huis (mix van stad en snelweg). Dan ga je dus de 400km bereik aantippen. Dat is heel wat beter dan die 250km in de winter! Zou WLTP dan toch mogelijk zijn ? :)F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrQwFIHzmEyQ3AUuVVqfbFVTdps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpad2EczwXSz2A1Hfq796drD.jpg?f=fotoalbum_large

:) Idd bijna 420... ID3.1

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-11 15:56
Oh nice. Ik merkte het afgelopen weekend al.. al een volle accu met 345km ipv plaats van 290-320. Ben benieuwd waar ie vandaag met het lekker zonnetje mee gaat komen.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
met mn slagschip kom ik nu uit op 420-440 bij 100%.
Afgelopen weekend ook 3 uur gereden met een gemiddelde consumptie van 171 Wh/km --> 450 km 100% bereik. niet slecht

toch iets betere waardes dan 320 km van afgelopen winter

[ Voor 34% gewijzigd door Simply1337 op 28-04-2021 11:01 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Eldro19
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-01 14:13
Simply1337 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:58:
met mn slagschip kom ik nu uit op 420-440 bij 100%.
Afgelopen weekend ook 3 uur gereden met een gemiddelde consumptie van 171 Wh/km --> 450 km 100% bereik. niet slecht

toch iets betere waardes dan 320 km van afgelopen winter
Gebruik je dan ook wel gewoon de airco of niet?

• Simply1337
Eldro19 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:03:
[...]

Gebruik je dan ook wel gewoon de airco of niet?
was met airco, 70/30% snelweg/stad over 200km

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 16:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBGZVQDyyCeHs0OkgKXZ4WSsHm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6zD8sned5J9UdMTH4NlrfXs.jpg?f=fotoalbum_large
Deze ook met airco.... Op travel assist 105km/u ... ben ik happy mee..... 4.1M

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10
maik73 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:08:
[Afbeelding]
3.1M
Ik had uiteindelijk 23kWh/100 vanochtend. 100 op de snelweg, ritje van 15 minuten (voornamelijk snelweg). Toen ik de snelweg op ging stond ik nog op 38kWh/100 (paar minuten na start) en toen ik de snelweg af ging stond deze op 24kWh/100.
Het mag dus nog wel wat warmer worden wil ik onder de 20kWh/100 komen :)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:14
maik73 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:08:
[Afbeelding]
Je scherm is echt ranzig :X

Serieus als er bij mij 1 vingerafdruk op zit poets ik het er meteen af met een doekje haha :o

*sowieso

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 16:34
DonJunior schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:27:
[...]

Serieus als er bij mij 1 vingerafdruk op zit poets ik het er meteen af met een doekje haha :o
Haha, ja zag ik ook..... op de foto valt het meer op dan in werkelijkheid... Ligt ook standaard een doekje in de auto, maar denk dat mijn camera super scherp is O-)

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-11 15:07
Met een dergelijk laag verbruik (id3) rij je dan toch echt niet door denk ik? Of in ieder geval niet lange stukken snelweg. Ik ben nooit verder dan 350 km gekomen: netjes 105 op de teller, 99% snelweg en rond de 20 graden.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:55
DonJunior schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:27:
[...]

Alleen in de eerste maand toch? Daarna is het klaar met poetsen en gaan de glimmende delen snel achteruit(dom vw, had wat anders verzonnen daar)

Wat anders, bij sommige is dit stuk afgebroken toch? Ik zag bij mij dat de linker een scheve naad had, rechts zat wel goed. Hoe zit dit bij anderen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCiksq23lMF012IES6g8eLHjo-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITcUqxsmqs0tQDg24TjvFugi.jpg?f=fotoalbum_large

Naast elkaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lV7dymgzy8rK_LSwKjzeeWGhOV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcATSFMc8p7QG54ga3T49rvh.jpg?f=fotoalbum_large

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:53

Freakie1NL

Grote Baas

Navigatie werkte vanochtend niet. Bleef op laden staan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• PB1983
AMARONE schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:42:
[...]

Wat anders, bij sommige is dit stuk afgebroken toch? Ik zag bij mij dat de linker een scheve naad had, rechts zat wel goed. Hoe zit dit bij anderen? [Afbeelding]
Check, bleek achteraf volgens de dealer niet afgebroken, maar het hoort zo. Bij mij kwam het los toen het zo lekker vroor en sneeuwde. Inmiddels zelf weer op zijn plek gekregen. Zal zo ff een foto maken.

[ Voor 5% gewijzigd door PB1983 op 28-04-2021 13:54 ]

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
Iemand al op een ID.3 spatlappen gemonteerd? Ben niet zo van auto wassen, maar mijn vriendin rijd dagelijks over een een klein stukje zandweg naar de paarden en de ID.3 is met één dag al niet niet meer om aan te zien op de achterkant.

Is nu nog te doen, mijn tankpas heeft wassen (nog) geactiveerd. ;)

• DonJunior
Freakie1NL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:43:
Dat heb ik in Golf echt vaak. Kwestie van dashboardkastje open, SD kaart eruit, SD kaart weer erin en kastje weer dicht. 9 van de 10 keer werkt dat prima.
Geen idee hoe dat met de IDx gaat overigens. Heb je daar ook zo'n losse SD?

*sowieso

• DonJunior
AMARONE schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:42:
[...]

Alleen in de eerste maand toch? Daarna is het klaar met poetsen en gaan de glimmende delen snel achteruit(dom vw, had wat anders verzonnen daar)

[..]
Nee hoor.. ik doe dat zowel in mijn privé auto als de lease Golf (in dit geval de Golf 7.5 variant nog.. ID3 komt er aan)

*sowieso

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Freakie1NL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:43:
Bij mij had ik vanochtend een niet werkende GPS. Wel keurig een kaart, maar die kaart bleef staan op dezelfde plek als waar mijn huis woont :/ Infotainment al eens gereboot, maar daar is de GPS module denk ik geen onderdeel van want die bleef lekker staan.
Ben benieuwd of dat straks nog zo is wanneer ik naar huis ga.Deed het keurig op weg naar huis.

Heb gisteren de VW Connect geprobeerd, verder niks veranderd. Niet doorgegaan met de activatie daarvan want dan zou mijn 4 jarig abonnement in gaan, terwijl ik helemaal niks met de VW Connect zou kunnen behalve zien hoe vol de accu is. Wacht er lekker mee tot ze me hebben opgeroepen voor een firmware update.

Verbruik gaat ook hier de positieve kant op. Met 56% vol staat er 226 km op de GoM. Gemiddeld verbruik over de rit van 92 km was 14.3 kWh/100km.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 28-04-2021 17:37 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Simply1337
ID.4 GTX gelanceerd.. prijzen onbekend
https://www.volkswagen.nl...zijn-meest-duurzame-vorm/

[YouTube: +++ The world premiere of the new Volkswagen ID.4 GTX! +++]

[ Voor 31% gewijzigd door Simply1337 op 28-04-2021 17:32 ]

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:17
Als je een sportieve (snelle) auto wilt dan koop je toch geen ID.4 denk ik dan... :?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-11 07:54
ID.4Tech Even nieuwsgierig, is er iemand die net als ik een af fabriek trekhaak hebben bestelt en al wat gehoord hebben over de levering? Ik begreep dat er problemen waren met de trekhaak.
Ik was verbaasd dat mijn auto met trekhaak in week 22 bij de dealer wordt afgeleverd.
12 maart is de auto bestelt. Dus best wel snel als dit waar zou zijn. Dus was wel benieuwd naar jullie ervaringen.

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-11 18:49
samv5 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:43:
ID.4Tech Even nieuwsgierig, is er iemand die net als ik een af fabriek trekhaak hebben bestelt en al wat gehoord hebben over de levering? Ik begreep dat er problemen waren met de trekhaak.
Ik was verbaasd dat mijn auto met trekhaak in week 22 bij de dealer wordt afgeleverd.
12 maart is de auto bestelt. Dus best wel snel als dit waar zou zijn. Dus was wel benieuwd naar jullie ervaringen.
4.1M
Ze hebben gezegd dat de trekhaak waarschijnlijk rond eind april wordt geplaatst. Maar dat was bij de update naar 792 en die was 7 april en ik heb tot nu toe nog niks gehoord.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:46
ID.3P
Bij de 2.1 update is mijn instructieboekje ingenomen door de dealer met daarin 2 pagina’s info over de steunhaak. Ik ben helemaal vergeten dit instructieboek terug te vragen. Heeft iemand wellicht die twee pagina’s gekopieerd en zou die het hier willen posten? Alvast dank.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• DonJunior
pietermx schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:59:
[...]

Als je een sportieve (snelle) auto wilt dan koop je toch geen ID.4 denk ik dan... :?
Wel als je ook nog een gezin hebt wellicht? Of vaak veel spullen mee moet nemen en daarnaast toch graag doorrijdt? Er is een reden de de Audi RS6 zo goed verkoopt (totaal niet te vergelijken met de ID4, maar ik doel meer op het feit dat er echt wel een markt is voor snelle én functionele auto's)

*sowieso

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-11 15:01
DonJunior schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:32:
[...]

Wel als je ook nog een gezin hebt wellicht? Of vaak veel spullen mee moet nemen en daarnaast toch graag doorrijdt? Er is een reden de de Audi RS6 zo goed verkoopt (totaal niet te vergelijken met de ID4, maar ik doel meer op het feit dat er echt wel een markt is voor snelle én functionele auto's)
Dan koop je een Model Y / Model X / P8 / Mach E.
GTX moet altijd onderdoen voor deze wagens

Als de sportversie van VW ID klasse nog steeds 6.2 seconden nodig heeft tot de 100 per uur, dan wordt het wel eens tijd om meer tijd en ontwikkeling in de drivetrain te steken.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 19:41
bottom line schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:58:
[...]

Dan koop je een Model Y / Model X / P8 / Mach E.
GTX moet altijd onderdoen voor deze wagens

Als de sportversie van VW ID klasse nog steeds 6.2 seconden nodig heeft tot de 100 per uur, dan wordt het wel eens tijd om meer tijd en ontwikkeling in de drivetrain te steken.
Ik denk eerder in de accu. Ik vermoed dat VW dezelfde performance uit de huidige drive-train kan halen als de genoemde auto's, maar dat de accu's dan nóg sneller leeg zijn. Ok, als de drive-train aangepast kan worden om met minder energie dezelfde of betere performance te halen dan heb jij ook gelijk ;) . Maar als er in een IDx óf een zwaardere accu (100kWh) gezet kan worden óf eentje met betere energiedichtheid (solid-state) dat VW de door mij vermoedde limit op koppel en vermogen losser kan instellen.

Ik kan het helemaal mis hebben, en waarschijnlijk zit in beide onze argumenten waarheid.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:31
samv5 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:43:
Die Tech met warmtepomp en trekhaak van mij is tweede helft januari besteld. Zou week 15 worden geleverd, maar de meest recente opgave (afgelopen vrijdag) is nu week 25...

Dat die van jou veel later is besteld, maar alsnog eerder wordt geleverd verbaast me erg (maar blij voor jou). De vlotte levering was een van de redenen om de ID.4 te kiezen...

• samv5
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:48:
[...]

Die Tech met warmtepomp en trekhaak van mij is tweede helft januari besteld. Zou week 15 worden geleverd, maar de meest recente opgave (afgelopen vrijdag) is nu week 25...

Dat die van jou veel later is besteld, maar alsnog eerder wordt geleverd verbaast me erg (maar blij voor jou). De vlotte levering was een van de redenen om de ID.4 te kiezen...
Ja dat is dan wel heel vreemd als de mijne in week 22 geleverd wordt dan kan het alleen met de warmtepomp te maken hebben, of het exterieur pakket.

Ben benieuwd, is geen pijl optie trekken.

• xetri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 07:39
samv5 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:14:
[...]

Ja dat is dan wel heel vreemd als de mijne in week 22 geleverd wordt dan kan het alleen met de warmtepomp te maken hebben, of het exterieur pakket.

Ben benieuwd, is geen pijl optie trekken.
Welke dealer?
(id.4 Tech +wp geen trekhaak ook januari besteld, levering week 25)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij zijn er na de snelle levering van de 1st editions eind 2020 gewoon in januari en februari nauwelijks auto's voor Nederland gemaakt omdat eerst andere landen aan de beurt waren. In maart en april zijn er wel weer volop op kenteken gezet maar specifiek de ID.4 Tech heb ik nog nergens iets van gehoord of gelezen, een ID.4 Tech uitvoering staat ook nergens op voorraad bij dealers.

Dus ik vermoed dat er rond week 21 / 22 misschien gewoon pas een eerste batch van de Tech gepland staat waar zowel bestellingen van januari als van april in vallen. Die van mij is pas een dag of 10 geleden besteld en zou dus ook week 25 bij de dealer zijn (ID.4 Tech Moonstone Grey met warmtepomp).

Maar zoals ik al eerder heb gezegd het blijft afwachten, het kan ook natuurlijk dat mijn auto ook nog weken of maanden vertraging oploopt...

• samv5
xetri schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:19:
[...]

Welke dealer?
(id.4 Tech +wp geen trekhaak ook januari besteld, levering week 25)
Wittebrug Den Haag.

• samv5
ik222 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:30:
Volgens mij zijn er na de snelle levering van de 1st editions eind 2020 gewoon in januari en februari nauwelijks auto's voor Nederland gemaakt omdat eerst andere landen aan de beurt waren. In maart en april zijn er wel weer volop op kenteken gezet maar specifiek de ID.4 Tech heb ik nog nergens iets van gehoord of gelezen, een ID.4 Tech uitvoering staat ook nergens op voorraad bij dealers.

Dus ik vermoed dat er rond week 21 / 22 misschien gewoon pas een eerste batch van de Tech gepland staat waar zowel bestellingen van januari als van april in vallen. Die van mij is pas een dag of 10 geleden besteld en zou dus ook week 25 bij de dealer zijn (ID.4 Tech Moonstone Grey met warmtepomp).

Maar zoals ik al eerder heb gezegd het blijft afwachten, het kan ook natuurlijk dat mijn auto ook nog weken of maanden vertraging oploopt...
Dat viel mij ook op, ik had naar diverse dealers gebeld voor een Tech, en allemaal krijgen ze deze vanaf eind Mei.

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-11 07:08
Zo, zal me hier na een lange tijd van afwezigheid weer eens even melden.
Rijd sinds november met een ID.3 1st Plus rond (jnmiddels de 20k km gepasseerd) met zo nu en dan wat storingen maar niks ernstigs, tot ik één keer het bekende probleem met de lege 12V-accu had. Dit is netjes opgelost en toen de 2.0 update gekregen als oplossing waardoor ik alvast gebruik kon maken van CarPlay. Sindsdien wel nog regelmatig de melding dat ik de werkplaats op moet zoeken (lijkt te komen als het 's nachts koud is geweest), de sleutel die met enige regelmaat niet herkend wordt (bij de bekerhouder lost dit dan meestal wel weer op) en nog wat kleine gekkigheden. In het infotainmentsysteem / CarPlay lijkt een bug te zitten waardoor het beeld zwart blijft als je vanuit CarPlay de klimaatinstellingen aanpast en weer terug verwacht te gaan naar CarPlay.

Inmiddels ben ik aan de beurt voor update 2.1 en heb ik een leenauto mee (ID.3 Pro, met al 2.1) waarbij me opvalt dat de geschatte range van de leenauto aanmerkelijk hoger is dan mijn eigen auto. Met een volle accu komt de inschatting met moeite boven de 300km uit, met de leenauto is het nu zelfs 347km!

Weet iemand over welk gemiddeld gebruik de actieradius geschat wordt? Of zou het kunnen dat versie 2.1 zelfs wat actieradiusverbetering met zich meebrengt? Rijd behoorlijk veel snelweg waarbij ik de snelheidslimiet +5km/h aanhoud op ingebouwde snelheidsmeter. Dat ik de WLTP niet ga halen lijkt me evident maar 15% in geschatte range vind ik best fors.
De bug van het zwarte scherm zat ook in de leenauto dus het is jammer dat dat niet opgelost lijkt te zijn. Wel lijkt het infotainment weer net iets vlotter dan in versie 2.0, dat is dus goed nieuws. Verder opvallend dat de ID.3 Pro geen gescheiden airco heeft, links en rechts heeft dezelfde instelling, wel lijkt deze airco minder ventilatiegeluid te maken dan ik van mijn eigen auto gewend ben.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• Simply1337
Emacee schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:10:
Rijd sinds november met een ID.3 1st Plus rond (jnmiddels de 20k km gepasseerd) met zo nu en dan wat storingen maar niks ernstigs, tot ik één keer het bekende probleem met de lege 12V-accu had. Dit is netjes opgelost en toen de 2.0 update gekregen als oplossing waardoor ik alvast gebruik kon maken van CarPlay. Sindsdien wel nog regelmatig de melding dat ik de werkplaats op moet zoeken (lijkt te komen als het 's nachts koud is geweest), de sleutel die met enige regelmaat niet herkend wordt (bij de bekerhouder lost dit dan meestal wel weer op) en nog wat kleine gekkigheden. In het infotainmentsysteem / CarPlay lijkt een bug te zitten waardoor het beeld zwart blijft als je vanuit CarPlay de klimaatinstellingen aanpast en weer terug verwacht te gaan naar CarPlay.

Inmiddels ben ik aan de beurt voor update 2.1 en heb ik een leenauto mee (ID.3 Pro, met al 2.1) waarbij me opvalt dat de geschatte range van de leenauto aanmerkelijk hoger is dan mijn eigen auto. Met een volle accu komt de inschatting met moeite boven de 300km uit, met de leenauto is het nu zelfs 347km!

Weet iemand over welk gemiddeld gebruik de actieradius geschat wordt? Of zou het kunnen dat versie 2.1 zelfs wat actieradiusverbetering met zich meebrengt? Rijd behoorlijk veel snelweg waarbij ik de snelheidslimiet +5km/h aanhoud op ingebouwde snelheidsmeter. Dat ik de WLTP niet ga halen lijkt me evident maar 15% in geschatte range vind ik best fors.
De bug van het zwarte scherm zat ook in de leenauto dus het is jammer dat dat niet opgelost lijkt te zijn. Wel lijkt het infotainment weer net iets vlotter dan in versie 2.0, dat is dus goed nieuws. Verder opvallend dat de ID.3 Pro geen gescheiden airco heeft, links en rechts heeft dezelfde instelling, wel lijkt deze airco minder ventilatiegeluid te maken dan ik van mijn eigen auto gewend ben.
Guess-O-Meter (GOM) kijkt naar de vorige honderd (?) kilometers en met een schuinoog naar het huidig verbruik.
je leenauto heeft waarschijnlijk minder snelweg kilometers gemaakt en ook niet zo lang. Verschillende rijstijlen, verschillende waardes

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10
Simply1337 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:17:
[...]

Guess-O-Meter (GOM) kijkt naar de vorige honderd (?) kilometers en met een schuinoog naar het huidig verbruik.
je leenauto heeft waarschijnlijk minder snelweg kilometers gemaakt en ook niet zo lang. Verschillende rijstijlen, verschillende waardes
en de buitentemperatuur. Ik heb gister geparkeerd met 113km, nu heb ik er 115km. Ben nog niet bij de auto geweest. En ook verlies ik zo'n 1% per dag met stilstaan. Gister na 5 dagen stil staan was ik 30km range kwijt. Zonder klimatiseren. Zal de bug zijn die de 12V steeds bij moet laden.

• Simply1337
Soeski schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:28:
[...]

en de buitentemperatuur. Ik heb gister geparkeerd met 113km, nu heb ik er 115km. Ben nog niet bij de auto geweest. En ook verlies ik zo'n 1% per dag met stilstaan. Gister na 5 dagen stil staan was ik 30km range kwijt. Zonder klimatiseren. Zal de bug zijn die de 12V steeds bij moet laden.
en sinds 2.1 [voor mijn gevoel] heeft het omzetten van eco/comfort/sport effect op de GOM.

Eco tov sport = 102% / 1% tov comfort
comfort tov sport = 101%
Sport = 100%

maar even serieus, jouw stilstand consumptie is extreem

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Emacee schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:10:

Lage buitentemperatuur is enorm van invloed, daarna zijn de snelheid, wind en regen de belangrijkste factoren. Wat ook nog van invloed kan zijn is een te lage bandenspanning. Het valt mij op dat bandenboeren de banden niet heel hard oppompen. Bij de laatste wissel naar zomerbanden heb ik die tot 2,6 bar opgepompt dat is iets boven de norm van 2,5 bar maar de bandenboer doet dat vaak niet eens is mijn ervaring. Een of twee tienden boven de norm mag gewoon al wordt het comfort wel wat minder.

Maar bij 300km zou je dus een gemiddelde van 58000/300 = 193wh/km moeten zien. Dat is vrij veel bij de temperatuur en het rustige weer van de afgelopen dagen. Geeft jouw auto dat ook echt aan? Naar mijn idee wordt de geschatte range overigens eerder aangepast als je de auto verder leeg rijdt anders wordt die range maar mondjesmaat bijgestuurd. Ik zou dat een keer proberen.

• PB1983
Had gisteren 16 op 100 op de heenweg.. bij een gemiddelde van 82km
- 5km binnen de bebouwde kom
- 4km N-weg
- 79km auto/snelweg

Reed weg bij 330 en kwam aan met 270. Op de terugweg wel iets meer verbruik gehad, want had ook een flink stuk 115-120 en het laatste stuk snelweg 130 gereden (met een gecombineerd gemiddelde van 17.3). Hoorde de kleine achterin "poepie poepie" roepen en ik geen schone luiers bij mij had. Bij thuiskomst.. gelukkig geen poepie..

Temperatuur is zeker van invloed, windje mee en windje tegen ook..

[ Voor 10% gewijzigd door PB1983 op 29-04-2021 10:57 ]

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-11 16:36
4.1
Gisteren met de dealer hier in Groningen gesproken (Century) over de trekhaak. Bij mij moet deze nog achteraf gemonteerd worden. Zijn verklaring was dat er leveringsproblemen zijn vanwege het globale chip tekort. Er kon geen prognose worden afgegeven qua datum.

• Ultraman
  • Laatst online: 00:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PB1983 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:55:
[...]
laatste stuk snelweg 130 gereden (met een gecombineerd gemiddelde van 17.3). Hoorde de kleine achterin "poepie poepie" roepen en ik geen schone luiers bij mij had.
Ah, racekak B-)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• pietermx
M'n 4.1M gaat volgende week even langs de garage:

- Vocht in achterlicht (blijft terugkomen)
- Achterlicht op de achterklep die er vanaf knalt als de auto in de zon staat

Ben vooral benieuwd of ze het 2e kunnen oplossen. Misschien e.e.a. anders / beter bevestigen?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Forumbezoeker
  • Registratie: Februari 2021
pietermx schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:21:
M'n 4.1M gaat volgende week even langs de garage:

- Vocht in achterlicht (blijft terugkomen)
- Achterlicht op de achterklep die er vanaf knalt als de auto in de zon staat

Ben vooral benieuwd of ze het 2e kunnen oplossen. Misschien e.e.a. anders / beter bevestigen?
Ik ben benieuwd of ze beide punten kunnen oplossen. Zelf heb ik ook vocht in de achterlichten geconstateerd (niet altijd, maar op sommige ochtenden), maar begreep dat dit een bekend probleem is onder auto's met LED achterlichten? Zie het ook bij de Tesla's van de buren. Al had ik dit niet bij mijn vorige Mercedes A (W177). Dacht dat het altijd aan de slechte bouwkwaliteit van Tesla lag.

Mijn ID4.1 heeft ook last van de extra ruimte tussen de achterlichten en klep kwaal. Toen ik laatst voor de 2.1 update bij de dealer stond heb ik meerdere ID.4's bekeken op de parkeerplaats en ze hadden het allemaal.. Ik moet nog een terug voor de trekhaak, ik zal er dan nog eens naar laten kijken.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

pietermx schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:59:
[...]

"GTX": 6,2 sec naar de 100.

This ain't it Volkswagen. :O

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• pietermx
Forumbezoeker schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:09:
[...]

Ik ben benieuwd of ze beide punten kunnen oplossen. Zelf heb ik ook vocht in de achterlichten geconstateerd (niet altijd, maar op sommige ochtenden), maar begreep dat dit een bekend probleem is onder auto's met LED achterlichten? ...
Ik heb het bij m'n motor (BMW K1600GT) ook wel eens in de koplamp, maar daar trekt het dan ook snel weer weg. Bij de ID4 komt het wel erg vaak voor, lijkt me een ontwerpfoutje (slechte ventilatie). Vraag me eigenlijk af waarom ventilatie überhaupt noodzaak is bij dergelijke led achterlichten, de hitte die eraf komt is beperkt en kan ook wel via passieve koeling afgevoerd worden lijkt mij (waardoor je de hele unit volledig kan sealen).

Maar goed, ik ben geen auto ontwerper :9B

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• DonJunior
Forumbezoeker schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:09:
[...]

.. . Zelf heb ik ook vocht in de achterlichten geconstateerd (niet altijd, maar op sommige ochtenden), maar begreep dat dit een bekend probleem is onder auto's met LED achterlichten?
Mijn Golf 7.5 heeft ook LED achterlichten en heb nooit vocht er in gehad eigenlijk. Lijkt me sowieso niet afhankelijk van het type fitting of er overnacht vocht optreedt.
Ja door Halogeen verdwijnt het vocht sneller (want meer warmte) maar dan moet er eerst al vocht zitten.

*sowieso

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:08

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

pietermx schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:18:
[...]

Ik heb het bij m'n motor (BMW K1600GT) ook wel eens in de koplamp, maar daar trekt het dan ook snel weer weg. Bij de ID4 komt het wel erg vaak voor, lijkt me een ontwerpfoutje (slechte ventilatie). Vraag me eigenlijk af waarom ventilatie überhaupt noodzaak is bij dergelijke led achterlichten, de hitte die eraf komt is beperkt en kan ook wel via passieve koeling afgevoerd worden lijkt mij (waardoor je de hele unit volledig kan sealen).

Maar goed, ik ben geen auto ontwerper :9B
ID3 B de mijne gaat as maandag voor het vochtprobleem naar de garage.

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-11 14:42
Ik ben aan het kijken naar een lease-auto, en mijn oog is gevallen op de ID.4 1st 77 kWh (evenals E-Niro en Enyaq iv 80). Ik heb hier nog wel een aantal vragen over. Binnen mijn budget is het enkel mogelijk om of een trekhaak, of een warmtepomp te kiezen. Mijn keuze lijkt te gaan voor de trekhaak, aangezien ik denk dat ik zonder warmtepomp in de winter ook wel een range van 300+ km heb. Ik ga niet op wintersport, ik ben wel van plan om de auto te gebruiken voor kamperen maar in de zomer lijkt me de toevoeging van de warmtepomp nihil. Dan ga ik liever voor de trekhaak i.v.m. fietsendrager.Is er iemand die mij beter kan vertellen wat de actieradius van de ID.4 77 kWh is, bij echt flink lage temperaturen (bijvoorbeeld toen je afgelopen jaar kon schaatsen). Volgens een test van de auto-week is de range van de ID.4 lager dan die van de E-Niro namelijk, maar volgens ev-database is dat weer anders.

Ik moet wel eens lange stukken rijden, dus een beetje rijgemak lijkt me wel prettig. Wat is het voordeel van de Travel Assist? File rijden lijkt me ook mogelijk met ACC Stop & Go, of interpreteer ik dat verkeerd? Verder geeft de brochure aan dat ook de standaard 1st versie gewoon Lane Assist heeft. Enige verschil tussen de 1st en 1st Max wat betreft veiligheid/rij assistentie is dode hoek en Travel Assist. Ik zou zeggen dat je met deze ACC en Lane Assist ook een heel eind komt toch?

Verder las ik in dit topic dat er ook nogal wat issues zijn met software / ID modellen an sich? Is dit een zorgwekkend iets waarvan je zou zeggen, ik zou even verder kijken? En heeft er iemand toevallig ook een idee van huidige levertijden? Wil hem uiteraard graag nog dit jaar hebben i.v.m. bijtelling

[ Voor 15% gewijzigd door revo37 op 29-04-2021 18:54 ]

• ik222
  • Niet online
@revo37 Veel van je vragen zijn al beantwoord in dit topic dus even een paar pagina's teruglezen kan al veel beantwoorden :)

Als je nog een ID.4 1st wilt zal die ergens op voorraad moeten staan want die worden niet meer gemaakt. Levertijden verder is veel over geschreven de laatste pagina's, levering nog in 2021 zou normaal gesproken in elk geval geen probleem mogen zijn. Als je nu besteld kun je levering ergens in juli verwachten.

Wat betreft Travel Assist en het verschil daarmee t.o.v. de standaard LA en ACC kun je het beste even dit filmpje bekijken YouTube: Difference between Lane Assist and Travel Assist | VW ID.4 1st Max

Wat betreft software problemen, ik wacht zelf nog op mijn ID.4 dus geen eigen ervaringen buiten de proefrit 3 weken geleden. Maar in de proefrit vond ik alles prima werken, media systeem is niet super snel en snappy nog maar wel prima werkbaar. Wat betreft overige serieuze issues heb ik als ik de diverse topics lees niet de indruk dat de ID.4 het veel beter of slechter doet dan de concurrentie. Overal is wel iets maar de overgrote meerderheid ervaart geen serieuze problemen.

[ Voor 26% gewijzigd door ik222 op 29-04-2021 19:08 ]

• bilgy_no1
revo37 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:46:
Ik ben aan het kijken naar een lease-auto, en mijn oog is gevallen op de ID.4 1st 77 kWh (evenals E-Niro en Enyaq iv 80). Ik heb hier nog wel een aantal vragen over. Binnen mijn budget is het enkel mogelijk om of een trekhaak, of een warmtepomp te kiezen. Mijn keuze lijkt te gaan voor de trekhaak, aangezien ik denk dat ik zonder warmtepomp in de winter ook wel een range van 300+ km heb. Ik ga niet op wintersport, ik ben wel van plan om de auto te gebruiken voor kamperen maar in de zomer lijkt me de toevoeging van de warmtepomp nihil. Dan ga ik liever voor de trekhaak i.v.m. fietsendrager.Is er iemand die mij beter kan vertellen wat de actieradius van de ID.4 77 kWh is, bij echt flink lage temperaturen (bijvoorbeeld toen je afgelopen jaar kon schaatsen). Volgens een test van de auto-week is de range van de ID.4 lager dan die van de E-Niro namelijk, maar volgens ev-database is dat weer anders.

Ik moet wel eens lange stukken rijden, dus een beetje rijgemak lijkt me wel prettig. Wat is het voordeel van de Travel Assist? File rijden lijkt me ook mogelijk met ACC Stop & Go, of interpreteer ik dat verkeerd? Verder geeft de brochure aan dat ook de standaard 1st versie gewoon Lane Assist heeft. Enige verschil tussen de 1st en 1st Max wat betreft veiligheid/rij assistentie is dode hoek en Travel Assist. Ik zou zeggen dat je met deze ACC en Lane Assist ook een heel eind komt toch?

Verder las ik in dit topic dat er ook nogal wat issues zijn met software / ID modellen an sich? Is dit een zorgwekkend iets waarvan je zou zeggen, ik zou even verder kijken? En heeft er iemand toevallig ook een idee van huidige levertijden? Wil hem uiteraard graag nog dit jaar hebben i.v.m. bijtelling
Het is een beetje wat je zoekt. Voor minder dan de prijs van een kale ID.4 of Enyaq heb je een volledig uitgeruste e-Niro. Die is dan wel weer wat kleiner en iets minder stil. Heeft een iets kleinere batterij, maar is ook wat efficiënter door het formaat.

De exacte range is van veel factoren afhankelijk. Misschien wel de grootste invloed heb je zelf met je rechtervoet. Het maakt enorm verschil uit of je 100 rijdt of 130. Ik reken zelf met WLTP - 20% in de zomer en dan nog eens - 20% in de winter zonder warmtepomp. Dat is dan ongeveer 320 km bij zo'n 100 km/h gemiddeld op de snelweg. Maar als je harder rijdt en het is nat en koud en een beetje bergop of wind tegen kun je nog veel lager uitkomen op zo'n 225-250 km. Maar dan heb je het wel over uitzonderlijke omstandigheden. Overigens is dit alles bij relatief nieuwe batterijen. Over degradatie is bij VW nog niet veel bekend.

Bij de e-Niro zal dit alles niet veel anders zijn. 1 test van Autoweek zegt helemaal niet zo veel. Nadeel van de e-Niro voor lange reizen is dat deze een stuk langzamer laadt. Vooral in de winter als de batterij ook nog eens koud is. Op grote stukken met verschillende laadpauzes kan dat wel oplopen. De ID.4 en Enyaq doen dat een stuk sneller, en daar wordt ook nog eens een update verwacht. En dat is nog een plus voor de VAG auto's: deze zullen nog regelmatig OTA updates krijgen en worden in principe ieder kwartaal beter.

Lane Assist is echt alleen een noodsysteem om te voorkomen dat je onbedoeld je rijbaan verlaat. Je moet dat niet als een zelfsturende feature zien en zeker niet als zodanig gebruiken. Daarvoor heb je Travel Assist nodig. Uiteraard kun je ook filerijden met alleen ACC. Je moet dan wel nog sturen.

Bij Kia heet de Lane Assist equivalent LKAS (Lane Keeping Assist) en het de Travel Assist variant LFA (Lane Follow Assist) of HDA (Highway Driving Assist).

Qua levertijden, zie de laatste paar pagina's hier. Lijkt op zo'n 2 à 3 maanden te zitten bij VW wanneer je nu bestelt, maar er zijn ook eerder bestelde auto's die nu ook nog 2 maanden op zich laten wachten.

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-11 14:42
@ik222 Dank voor je antwoorden, filmpje verduidelijkt veel. Heb verder gezocht in het topic maar nog niet alles kunnen vinden. Met name actieradius blijft lastig, maar zoals door meer mensen benoemd is dat van enorm veel afhankelijk. Sneller laden is wat dat betreft wel een extra voordeel denk ik.

@bilgy_no1 Ook jij bedankt voor je antwoorden. Goed om te horen dat file rijden met ACC prima kan, alleen sturen vind ik opzich niet zo'n issue, dat houdt me in ieder geval nog gewoon wakker. Ik heb de ruimte van een grotere auto absoluut niet nodig, maar het is wel een voordeel voor vakantie (kamperen bijvoorbeeld). Met dat in het achterhoofd is de extra laadsnelheid ook zeker wel een voordeel lijkt me. Een ID.4 1st met trekhaak kost me netto per maand +- 330 euro (deels eigen bijdrage, wordt in 2/3 jaar midner verwacht ik), een E-niro executive +- 359 per maand. Enyaq is zelfs nog wat duurder.
Blijft een lastige afweging waar ik meer voordeel uit haal. Helemaal gezien het mijn eerste auto is en ik dus verder geen dingen heb waar ik me aan heb kunnen ergeren bij vorige autos.

• bilgy_no1
revo37 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:19:
@ik222 Dank voor je antwoorden, filmpje verduidelijkt veel. Heb verder gezocht in het topic maar nog niet alles kunnen vinden. Met name actieradius blijft lastig, maar zoals door meer mensen benoemd is dat van enorm veel afhankelijk. Sneller laden is wat dat betreft wel een extra voordeel denk ik.

@bilgy_no1 Ook jij bedankt voor je antwoorden. Goed om te horen dat file rijden met ACC prima kan, alleen sturen vind ik opzich niet zo'n issue, dat houdt me in ieder geval nog gewoon wakker. Ik heb de ruimte van een grotere auto absoluut niet nodig, maar het is wel een voordeel voor vakantie (kamperen bijvoorbeeld). Met dat in het achterhoofd is de extra laadsnelheid ook zeker wel een voordeel lijkt me. Een ID.4 1st met trekhaak kost me netto per maand +- 330 euro (deels eigen bijdrage, wordt in 2/3 jaar midner verwacht ik), een E-niro executive +- 359 per maand. Enyaq is zelfs nog wat duurder.
Blijft een lastige afweging waar ik meer voordeel uit haal. Helemaal gezien het mijn eerste auto is en ik dus verder geen dingen heb waar ik me aan heb kunnen ergeren bij vorige autos.
Uiteindelijk zijn het allemaal prima auto's en zeker met een leasecontract ben je er niet mee getrouwd... Na 4 jaar is het contract voorbij en ben je van eventuele ergernissen verlost. En waar hebben we het over... toen ik klein (jaren '80) was huurden we een VW golf koekblikje voor de vakantie en zat ik met mijn broer op de achterbank gepropt tussen de tentbuizen en de koelbox... Nu maak ik me zorgen of de achterbank wel verwarmd is... 😂😂😂

Voor de langere routes kun je eens kijken naar A Better Routeplanner. Daar kun je lange routes plannen, inclusief laadpauzes, met verschillende auto's. Even mee spelen en zien wat het verschil is tussen de ID.4 en de e-Niro. En daar lijkt ABRP nog wat conservatief met de ID.4.

Opvallend trouwens dat prijsverschil. Kennelijk denkt de leasemaatschappij dat de VW waardevaste is, of ze hebben een betere deal gesloten. Dan nog is voor die paar tientjes meer het uitrustingsniveau veel hoger.

Succes met de keuze!

[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 29-04-2021 20:33 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:59
Heeft iemand van jullie al EV banden kunnen testen? Lees hier en daar dat dit zomaar 20km extra kan geven, helaas niets te vinden icm een id3/id4.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-10 14:40
Vandaag de ID.4 1st terug van software update en wat garantiepuntjes.

Ik zoek waar je kan instellen tussen welke tijden de auto “mag” laden. Misschien blond, kan het niet vinden 🤦‍♂️

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Vandaag een Enyaq in het echt kunnen beschouwen. Wat heeft VW qua interieur design toch de plank misgeslagen met de ID.3. Die Enyaq betrof een 60 dus zelfde accu (volgens mij?) en qua prijs hetzelfde als mijn plus. Toch had die Enyaq veel meer dingen: groter scherm, knoppen voor airco, automatische stoel, flippers achter het stuur voor het remmen!!!.

Ach 8% bijtelling, het grootse voordeel komt dus notabene ook niet van VW zelf maar van vader Staat. Realiseer mij hier wel wederom waarom ik nooit een auto nieuw zou kopen.

Daarin tegen doet die ID.4 het erg goed in geel. :9~ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ABoROXOdgE1i_HovT5f2NlGSMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhXTHcIluPV0ktfdHXmpqiAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1IAAkYdzg812HWt6S_G_g5Z498=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTnMSXTYIvndULuFBEmdbPr9.jpg?f=fotoalbum_large

• ik222
  • Niet online
Freakie1NL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:18:
Vandaag een Enyaq in het echt kunnen beschouwen. Wat heeft VW qua interieur design toch de plank misgeslagen met de ID.3. Die Enyaq betrof een 60 dus zelfde accu (volgens mij?) en qua prijs hetzelfde als mijn plus. Toch had die Enyaq veel meer dingen: groter scherm, knoppen voor airco, automatische stoel, flippers achter het stuur voor het remmen!!!.

Ach 8% bijtelling, het grootse voordeel komt dus notabene ook niet van VW zelf maar van vader Staat. Realiseer mij hier wel wederom waarom ik nooit een auto nieuw zou kopen.

Daarin tegen doet die ID.4 het erg goed in geel. :9~ [Afbeelding]

[Afbeelding]
De Enyac moet je natuurlijk wel met de ID.4 vergelijken en niet met de ID.3 ;)

Zelf ook wel naar de Enyac gekeken maar uiteindelijk juist bewust voor de ID.4 gekozen. Persoonlijk vind ik zowel het interieur als het exterieur van de ID.4 stukken mooier en moderner. Wat rijden, opties en prijs betreft is het allema vrijwel gelijk, enkel biedt de Enyac de mogelijkheid om vrijer opties te kiezen waar Volkswagen met 7 uitvoeringen werkt zonder losse opties op de warmtepomp en de trekhaak na.

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 30-04-2021 07:28 ]

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@ik222
Je kan hem vergelijken met de soort auto dan moet het inderdaad met de ID.4.
Je kan hem echter ook vergelijken op basis van de prijs en dan moet het met de ID.3 en dan is het absurd hoeveel beter die Skoda is uitgerust voor dezelfde prijs range.

• ik222
  • Niet online
Freakie1NL schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:48:
@ik222
Je kan hem echter ook vergelijken op basis van de prijs en dan moet het met de ID.3 en dan is het absurd hoeveel beter die Skoda is uitgerust voor dezelfde prijs range.
Nou dat ligt echt helemaal aan de uitrusting, als naar de vanaf prijs kijkt dan is de ID.4 inderdaad stukken duurder dan de Enyac.

Maar probeer maar eens een Enyac samen te stellen met dezelfde opties als de ID.4 Tech. Dan is de Enyac zelfs iets duurder dan de ID.4...

• rednax2
Freakie1NL schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:48:
@ik222
Vreemde vergelijking. Vanafprijs ID.4 is 40.690. Enyaq vanaf 40.780. Waarom dan met ID.3 moeten vergelijken qua prijs?

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Vergelijk eens de ID.4 Life met de simpelste Enyaq 80, en kijk wat je mist. Bijvoorbeeld het snelladen... onbegrijpelijk!

• samv5
IK heb ook voor de keuze gestaan de ID.4 of de Enyaq, en qua vormgeving vind ik persoonlijk de buitenzijde mooier van de ID.4 Wat interieur aangaat snap ik dat men de Enyaq vertrouwder en misschien wel mooier vinden, maar mijn inzien komt dat omdat deze dichter bij de traditionele vormgeving komt die we gewend raken. In de test hebben ze het dat fysieke indruk knoppen beter zijn dan de swipi knoppen bij de ID.4. Maar toen we overgingen van een Black Berry naar een iPhone konden we ons ook niet voorstellen dat dat de nieuwe standaard werd. En naar ieders tevredenheid.
Ik zelf heb dus uiteindelijk gekozen voor een VW ID.4 Tech, de vergelijkbare Enyak was trouwens wel duurder.
Maar uiteindelijk is de smaak en de beleving doorslaggevend voor wat we kiezen.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

rednax2 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:08:
[...]

Vreemde vergelijking. Vanafprijs ID.4 is 40.690. Enyaq vanaf 40.780. Waarom dan met ID.3 moeten vergelijken qua prijs?
Nu nog even opzoeken wat een ID.3 plus kost en je hebt antwoord op je vraag.

• rednax2
Freakie1NL schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:34:
[...]

Dat hoef ik niet op te zoeken, want dat wist ik al.

Zoek jij op wat een qua opties en uitrusting vergelijkbare Enyaq kost ?

• Gadget Freak
[...]

De Enyaq is de tegenhanger van de ID.4. Punt.

Ga anders eens naar de Skoda dealer en vraag het een verkoper daar! En doe voor de gein hetzelfde bij de VW dealer.

• Simply1337
Wellicht een sneek peak voor volgende software update. De ID.4 GTX release heeft een meer moderne UI/Look gekregen, maar... nog hetzelfde met Tegel-ontwerp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8z86pzlG3Fz060Efeko-_KY788=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTTWMwQVC3UpNDCp7U1YKTuw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikOQvjNYId0sbFwbPNkNQpUx4dQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaFHYPEgoFTCPfNgMtK3IePd.webp?f=fotoalbum_large

Bronnen:
https://www.volkswagen-ne...-fun-the-new-id4-gtx-7073
https://www.volkswagen.co...lectric-cars/id4-gtx.html

Kijkend naar 1.5 jaar terug naar de Space Vizzion concept.. snap ik nogsteeds niet waarom ze die UI niet hebben gepusht naar de ID.x, maar wel naar de Enyaq's. Gaan het zien..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4Pp4jtlAETxHPgoJe4znRRWFo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuW3zPoqoM920qEzkmIgVNxX.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.slashgear.com/gv/vw-id-space-vizzion-gallery

• ik222
  • Niet online
[...]

De vergelijking tussen een ID.3 en een Enyac gaat natuurlijk op alle fronten mank. Ja ze hebben een net zo grote accu maar de ID.3 komt daar echt verder mee omdat de Enyac een veel grotere auto is. Een kwa prijs vergelijkebare ID.3 heeft dan natuurlijk meer opties dan de Enyac, wil je dezelfde opties op de Enyac dan is die weer een stukje duurder dan de ID.3.

Maar dat is allemaal volledig logisch omdat de Enyac veel en veel groter is dan de ID.3, de Enyac moet je echt vergelijken met de ID.4 punt.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je voor jezelf niet prima de afweging kan maken dat je liever een kalere Enyac hebt voor dezelfde prijs als een vollere ID.3

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

rednax2 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:44:
[...]

Dat hoef ik niet op te zoeken, want dat wist ik al.

Zoek jij op wat een qua opties en uitrusting vergelijkbare Enyaq kost ?
Dan blijf ik in cirkels bezig.

Freakie1NL in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

"Die Enyaq betrof een 60 dus zelfde accu (volgens mij?) en qua prijs hetzelfde als mijn plus. Toch had die Enyaq veel meer dingen: groter scherm, knoppen voor airco, automatische stoel, flippers achter het stuur voor het remmen!!!."
Gadget Freak schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:52:
[...]

De Enyaq is de tegenhanger van de ID.4. Punt.

Ga anders eens naar de Skoda dealer en vraag het een verkoper daar! En doe voor de gein hetzelfde bij de VW dealer.
Waar heb ik anders beweerd?

Jullie mogen het best met mij oneens zijn, dikke prima dat is juist leuk op een forum. Ik hoor graag de mening van andere mensen. Maar het zou wel fijn zijn als jullie dan de moeite nemen om te lezen i.p.v snel reageren en maar dingen in te vullen. Op die manier kunnen we de discussie netjes houden.

Want misschien ben ik wel teveel kapitalist maar ik vergelijk producten op basis van prijs. Nergens stel ik dat een Enyaq DE tegenhanger is van een ID.3 Punt (ken de Punt niet maar zal vast ook een versie zijn :+ ). Ik stel alleen dat als je naar de prijs kijkt het erg tegenvalt wat de ID.3 in huis heeft qua interieur ten opzichte van een gelijk geprijsde Enyaq. En gezien de meeste reacties interpreteer ik dat jullie de ID.4 en een Enyaq in een klasse hoger vinden zitten. Prima dat bekrachtigt mijn argumenten alleen maar meer.
Geen van de dingen die ik heb genoemd is behouden aan een auto in een bepaald segment.

Groter scherm, fysieke knoppen, automatische stoel dat zou ik ook verwachten als ik een Dacia Logan van 44K zou kopen/leasen. Als jullie dat niet hebben prima. Dat kan.

Ik blijf het raar vinden dat VW steeds heeft beweerd dat de ID,3 het best haalbare was qua prijs, maar dat dit door zowel de ID.4 als en helemaal de Enyaq ontkracht word.

Oh en een dealer zou ik niet teveel waarde aan hechten, anders heb ik de enige ID.3 in Nederland met voorwiel aandrijving. :)
ik222 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:28:
[...]

De vergelijking tussen een ID.3 en een Enyac gaat natuurlijk op alle fronten mank. Ja ze hebben een net zo grote accu maar de ID.3 komt daar echt verder mee omdat de Enyac een veel grotere auto is. Een kwa prijs vergelijkebare ID.3 heeft dan natuurlijk meer opties dan de Enyac, wil je dezelfde opties op de Enyac dan is die weer een stukje duurder dan de ID.3.

Maar dat is allemaal volledig logisch omdat de Enyac veel en veel groter is dan de ID.3, de Enyac moet je echt vergelijken met de ID.4 punt.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je voor jezelf niet prima de afweging kan maken dat je liever een kalere Enyac hebt voor dezelfde prijs als een vollere ID.3
Dus niet, ik herhaal nogmaals:
"Die Enyaq betrof een 60 dus zelfde accu (volgens mij?) en qua prijs hetzelfde als mijn plus. Toch had die Enyaq veel meer dingen: groter scherm, knoppen voor airco, automatische stoel, flippers achter het stuur voor het remmen!!!."

Ik weet wat mijn ID.3 aan boort heeft en wat die Enyaq aan boort had.

Nogmaals jullie mogen het met mij oneens zijn, maar nergens beweer ik dat je een ID.3 als soort auto kan vergelijken met een Skoda Enyaq (zou een hele andere disscusie zijn want zoveel verschillen ze niet :+ ). Het gaat mij om de prijs en wat je bij VW daarvoor niet terug krijgt.

• Simply1337
Freakie1NL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:18:

Daarin tegen doet die ID.4 het erg goed in geel. :9~ [Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand is zonder stroom >:) Is de ANWB ID.4 met mobiele stroom generator/aanhanger

https://www.volkswagen.nl...risch-met-volkswagen-id4/
https://www.anwb.nl/wegen...april/wegenwacht-is-jarig

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 30-04-2021 09:39 ]

• Simply1337
@Freakie1NL Enige wat de ID.3 wel heeft versus de Enyaq is je rijbereik. Je zult 10-20% verder komen dan een Enyaq met hetzelfde batterij. Dat is de kracht van de id3. Vooral met de 77kwh batterij is het een interessantie combi, maar levert wel in op veel andere dingen.

en natuurlijk niet te vergeten: Matrix Leds, Car2X, kleinere/snellere auto, beter rijgedrag.

Enyaq kan heel rap naar 50k met enkele opties met de IV60

[ Voor 22% gewijzigd door Simply1337 op 30-04-2021 09:48 ]

• Gadget Freak
Freakie1NL schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:36:
Want misschien ben ik wel teveel kapitalist maar ik vergelijk producten op basis van prijs.
Dat kan. Dat levert hele nuttige vergelijkingen op. Zoals het vergelijken van een Ford Focus ST-3 met de even dure Mercedes C 200 Launch Edition - Luxury Line.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

De generator was waarschijnlijk ergens aan het laden.
Wel grappig want ik zag deze ID.4 van de ANWB vorige week op de A12 bij Gouda.

Of ik kom hem toevallig nu 2x tegen of ze hebben er toch al een flink aantal.

• AMARONE
Simply1337 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:16:
Wellicht een sneek peak voor volgende software update. De ID.4 GTX release heeft een meer moderne UI/Look gekregen, maar... nog hetzelfde met Tegel-ontwerp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bronnen:
https://www.volkswagen-ne...-fun-the-new-id4-gtx-7073
https://www.volkswagen.co...lectric-cars/id4-gtx.html

Kijkend naar 1.5 jaar terug naar de Space Vizzion concept.. snap ik nogsteeds niet waarom ze die UI niet hebben gepusht naar de ID.x, maar wel naar de Enyaq's. Gaan het zien..

[Afbeelding]

Bron: https://www.slashgear.com/gv/vw-id-space-vizzion-gallery
Netjes, dit is wat ik hoop dat ze dit blijvend blijven doorontwikkelen. Van mij mag vooral de UI van de radio wat flitsender (het oog wil ook wat).

Van mij mag de navigatie ook een optie zijn op het centrale schermpje ipv alleen de pijl nu. De 2.1 update heeft nog voor 0 foutmeldingen gezorgd, de snelheid mag wel veel beter nog qua opstarten en de laadpalen in de navi kunnen wel wat beter. Ik heb verder eigenlijk geen redenen om Android auto te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door AMARONE op 30-04-2021 10:29 ]

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

AMARONE schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:28:
[...]

Netjes, dit is wat ik hoop dat ze dit blijvend blijven doorontwikkelen. Van mij mag vooral de UI van de radio wat flitsender (het oog wil ook wat).

Van mij mag de navigatie ook een optie zijn op het centrale schermpje ipv alleen de pijl nu. De 2.1 update heeft nog voor 0 foutmeldingen gezorgd, de snelheid mag wel veel beter nog qua opstarten en de laadpalen in de navi kunnen wel wat beter. Ik heb verder eigenlijk geen redenen om Android auto te gebruiken.
Flitsmeister werkt nu met AA :) .

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Freakie1NL schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:12:
[...]

De generator was waarschijnlijk ergens aan het laden.
Wel grappig want ik zag deze ID.4 van de ANWB vorige week op de A12 bij Gouda.

Of ik kom hem toevallig nu 2x tegen of ze hebben er toch al een flink aantal.
Gisteren of eergisteren baas van Wegenwacht op de radio. Er rijden er nu 4 rond. Komen er nog meer.

• Gadget Freak
Kan Flitsmeister ook routes met laadpunten bepalen?

• AMARONE
Freakie1NL schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:31:
[...]

Flitsmeister werkt nu met AA :) .
Huawei en AA draadloos niet :)

• 7o9
  • Niet online

7o9

Op het eerste gezicht linkt de achterkant van een ID.3 voldoende stevig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ek0p74vbxMIHbafRkzDz4cerCCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gceI6E4r48dG5bzvLph6MuNa.jpg?f=user_large
© Fotopersburo Bert Jansen / Jozef Bijnen

[ Voor 6% gewijzigd door 7o9 op 30-04-2021 19:07 ]

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Of het remsysteem was niet instaat om de aanrijding aan de voorkant te voorkomen of hij is door het rijtje er achter doorgetikt. Airbag uit.

• niki_lauda

niki_lauda

7o9 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:06:

[Afbeelding]
Maar volgens mij was de ID niet op tijd met remmen. :> of zie ik het verkeerd?

• 7o9
  • Niet online

7o9

niki_lauda schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:52:
[...]

Maar volgens mij was de ID niet op tijd met remmen. :> of zie ik het verkeerd?
Op de tweede foto ziet de voorkant er inderdaad minder goed uit: https://www.ed.nl/cranend...enhuis-gebracht~a77f5dd9/

• Simply1337
7o9 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:55:
[...]

Op de tweede foto ziet de voorkant er inderdaad minder goed uit: https://www.ed.nl/cranend...enhuis-gebracht~a77f5dd9/
en alle fotos :+

https://www.weertdegekste...botsing-op-a2-bij-leende/

Mijn take: ID3 was ook niet optijd.. daarom airbags open, maar die voorbumper heeft niet zoveel schade. dus lijkt me een na-kus nadat het van achteren is getikt. vragen vragen vragen

[ Voor 9% gewijzigd door Simply1337 op 30-04-2021 20:20 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Lijkt inderdaad doorgeknald te zijn.
Ik ben ooit eens van achter aangetikt met 30 maar je verbaasd je nog wat voor klap dat geeft. Aan die witte (fiesta?) te zien had die de gang er nog goed in, dat hij op 2 ton klapt helpt natuurlijk ook niet :+ .

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

GeeMoney schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:18:
Lijkt inderdaad doorgeknald te zijn.
Ik ben ooit eens van achter aangetikt met 30 maar je verbaasd je nog wat voor klap dat geeft. Aan die witte (fiesta?) te zien had die de gang er nog goed in, dat hij op 2 ton klapt helpt natuurlijk ook niet :+ .
Een remmende auto duikt met de neus onder de bumper van de voorligger, die schade lijkt (en is) altijd groter dan die van de voorligger. De ID.3 heeft op zijn beurt ook een flinke kus gegeven anders gaan de front airbags niet uit, dan is de bumper ver genoeg naar binnen gedrukt om de sensor(en) te activeren.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-11 10:53
7o9 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:06:

[Afbeelding]
Dag bijtelling voordeel.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Mrloki schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:07:
[...]

Dag bijtelling voordeel.
Zou deze TL zijn? Nee toch? 40K aan schade is flink.

Maar als de accu beschadigd is gaat dat inderdaad wel snel.

• Simply1337
Mrloki schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:07:
[...]

Dag bijtelling voordeel.
dealers hebben nog voldoende 8%'s staan

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

AMARONE schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:00:
[...]

Huawei en AA draadloos niet :)
Ik zou het er niet voor over hebben want bedraad aangesloten boeit mij niets maar er is een oplossing: https://androidworld.nl/a...oid-auto-gewoon-draadloos

• niki_lauda

niki_lauda

Freakie1NL schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:30:
[...]

Ik zou het er niet voor over hebben want bedraad aangesloten boeit mij niets maar er is een oplossing: https://androidworld.nl/a...oid-auto-gewoon-draadloos
Is volgens mij geen oplossing.
"De AAWireless is een klein apparaatje dat je je verbindt met de usb-a-poort van je wagen"

Volgens mij hebben we geen USB-A of zit ik verkeerd?

• Gadget Freak
@niki_lauda
Inderdaad, 4 maal USB-C, de achterste alleen voor laden.
Dus dan heb je ook nog een USB-C naar USB-A female nodig.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

We zitten op Tweakers, dan laat je je toch niet tegenhouden door een afwijkende USB poort? :) :+

[ Voor 4% gewijzigd door Freakie1NL op 01-05-2021 10:51 ]

• Gadget Freak
Afwijkende poorten zijn geen probleem! Ik wees daarom ook op een verloopje. Maar een AAWireless heeft volgens mij een USB aansluiting ipv een vast snoer, dus koop meteen het juiste snoertje.

• AMARONE
Ik zoek de oplossing meer in een andere telefoon straks. Maar de standaard Navi is goed genoeg voor mij.

Alleen voor vakanties is abrp nodig.

• niki_lauda

niki_lauda

Freakie1NL schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:50:
We zitten op Tweakers, dan laat je je toch niet tegenhouden door een afwijkende USB poort? :) :+
De WAF van een kabelrotzooi :)

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
[Enyaq iV 80]

Goedemiddag mede VAG rijders 😁.
Ik rij inds gisteren een Skoda Enyaq.
Er zijn in het Enyaq topic meerdere rijders die ervaren dat het inplannen van een laadsessie via de interface in de auto niet het gewenste resultaat oplevert. De auto laad vaak maar een deel van wat er wordt verwacht. In mijn geval had de Enyaq vanmorgen om 7.00 op 80% moeten staan, vanaf 50% gisterenavond. In praktijk stond hij op 54% met rond 4.30 ca. 10 min. activiteit volgens de laadpaal.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee met de ID3/4? De meesten van jullie rijden al wat langer rond en hebben vast wat meer ervaring.
Laadsessies inplannen via de App kan met de MySkoda app op dit moment sowieso nog niet.

Alvast bedankt voor info & ervaringen.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-11 10:53
Simply1337 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 01:13:
[...]

dealers hebben nog voldoende 8%'s staan
Nu nog wel. De vraag is of ze dan net ook een hebben staan die de gewenste kleur/opties heeft. Dat lijkt mij als lease rijder toch wel vervelend als je auto total loss is (door schuld van een ander) waardoor jij ineens een andere mogelijk duurdere auto gaat rijden.

• AMARONE
Mrloki schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:41:
[...]

Nu nog wel. De vraag is of ze dan net ook een hebben staan die de gewenste kleur/opties heeft. Dat lijkt mij als lease rijder toch wel vervelend als je auto total loss is (door schuld van een ander) waardoor jij ineens een andere mogelijk duurdere auto gaat rijden.
Ja, dat hou je altijd natuurlijk. Als je het dan toch doet dan maar nu. Bij het ado stadion staan er echt nog gigantisch veel geparkeerd.

Zag de skoda net op de snelweg, voorkant is geslaagd,de achterkant kies ik dan toch de id4 welke meer in balans is.

• ik222
  • Niet online
Inderdaad, als ik een ID.3 had gewild dan kon ik nog uit zo'n beetje alle uitvoeringen en kleuren kiezen. Allemaal direct leverbaar uit voorraad met 8% bijtelling, staan nog hele terreinen vol mee bij diverse dealers...

De ID.4 die ik besteld heb is een ander verhaal helaas, daar is minimaal 2 maanden levertijd op en als ik dit topic lees kan het zomaar ook langer duren.

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
RandomNick schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:52:
[Enyaq iV 80]

Goedemiddag mede VAG rijders 😁.
Ik rij inds gisteren een Skoda Enyaq.
Er zijn in het Enyaq topic meerdere rijders die ervaren dat het inplannen van een laadsessie via de interface in de auto niet het gewenste resultaat oplevert. De auto laad vaak maar een deel van wat er wordt verwacht. In mijn geval had de Enyaq vanmorgen om 7.00 op 80% moeten staan, vanaf 50% gisterenavond. In praktijk stond hij op 54% met rond 4.30 ca. 10 min. activiteit volgens de laadpaal.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee met de ID3/4? De meesten van jullie rijden al wat langer rond en hebben vast wat meer ervaring.
Laadsessies inplannen via de App kan met de MySkoda app op dit moment sowieso nog niet.

Alvast bedankt voor info & ervaringen.
Dat gebruik ik zelf niet maar ik weet wel dat daar eerder issues mee gemeld zijn. Ik heb even gezocht op uitgesteld laden en vind meerdere meldingen. Wellicht kan je er wat mee. https://gathering.tweaker...rds%5D=Uitgesteld%20laden

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-11 23:20
Telkens als ik met de auto heb gereden staat de beltoon van mijn iPhone op maximaal volume. Iemand een idee hoe ik dat kan veranderen?

[ Voor 18% gewijzigd door nietnormaal op 01-05-2021 21:22 ]

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Alfred66 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:46:
[...]

Dat gebruik ik zelf niet maar ik weet wel dat daar eerder issues mee gemeld zijn. Ik heb even gezocht op uitgesteld laden en vind meerdere meldingen. Wellicht kan je er wat mee. https://gathering.tweaker...rds%5D=Uitgesteld%20laden
Thanks! Niet hét antwoord, maar wel nuttige info.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
RandomNick schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:57:
[...]

Thanks! Niet hét antwoord, maar wel nuttige info.
Volgens mij was het wel het antwoord. Meerdere rijders die al geklaagd hebben in dit topic dat het slecht of niet werkt. Er staan ook een aantal oplossingen tussen en andere issues die je kan verwachten als je een locatie aanmaakt. VW heeft gezegd dat het allemaal opgelost wordt in een komende update.

• AMARONE
Hoe is jullie zitpositie in de id3? (190lang). Zet je de stoel juist hoog of heel laag?

Ik kom nog niet achter de perfecte zit.
Pagina: 1 ... 93 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.