Realiseer je goed dat wat je leest op dit forum en op het internet juist de probleemgevallen zijn. Degenen die geen problemen ervaren kom je veel minder tegen, want... die doen het gewoon
Mijn ID.3 Business doet het al 5500 km nagenoeg probleemloos.
Stel ik ben al 100 keer ingestapt om te gaan rijden, maar bij 1 daarvan kon ik niet meteen gaan rijden.
Dat betrof na het "starten" een storingsmelding in de aandrijving. Toen ben ik uit de auto gestapt zodat ie uit ging, ben weer ingestapt, opnieuw gestart en er was niks aan de hand.
Verder gezien:
- Tweemaal een airbagstoring. Uit en Aan verhelpt het of gewoon gaan rijden, na een paar minuten was ie weg. Toevallig was vanochtend de tweede keer dat ik hem gezien/gehad heb.
- Tweemaal storing cruisecontrol. Bij wegrijden gehad en ook tijdens een rit (tegen het einde van een hagelbui). Vaak heeft dat te maken met een camera die het zicht kwijt is door bijvoorbeeld condens op je voorruit of de radar heeft er wat ijs op liggen waar ie niet happy mee is, of ... <oorzaak>. Klinkt veel enger dan het is. Oplossing is vaak eenvoudig: ruitenwisser een keer er over en ontwasemen van de ruit, storing weg. En die keer tijdens/na hagelbui verdween de melding tijdens het rijden, binnen 5 minuten na de "piep".
Ik zit nog op de originele software (0564). Jij gaat sowieso een nieuwere versie hebben waardoor je waarschijnlijk die airbagstoring niet zult krijgen.
Zet ik dit af tegen een andere auto die ik heb gehad:
VW Golf GTE, anderhalf jaar, kilometerstand 127k tot 170k, had een soms "storingsscenario" met de melding dat het hybridesysteem niet functioneerde en de elektrische aandrijving daardoor was uitgeschakeld. Auto uit en weer aan, hopla werkte weer.
Ook in die GTE heb ik met wat vochtig weer regelmatig een niet functionerende cruise-control gehad. En dat was niet eens een adaptive systeem, dat was een puur deze snelheid aanhouden variant.
Wederom: uit/aan, weg.
Qua rijden is die denk ik wel te vergelijken met jouw Golf 7.5. Heerlijk rijdende wagen, stuurde goed, zat goed. Qua interieur anders dan de ID.3. Sommige aspecten qua gevoel iets luxer qua materiaalkeuze. Maar dat is ook maar net welk optiepakket je op de Golf hebt zitten.
Zou ik mijn GTE terug willen? Nee, veel liever de ID.3. De Golf reed iets sportiever, maar de ID.3 ligt ook heel keurig op de weg. De DSG bak hoef ik echt niet terug, de ID.3 is veel vloeiender. En de ID.3 is stiller van binnen.
Ik ga mijn vertrouwde. Golf 7.5 variant wel missen ben ik bang.. vooral de Dynaudio en het panorama dak (zeker met dit mooie weer)
Ja, het geluidssysteem in de Golf was wat beter voor mijn gevoel. Wanneer je met de equalizer de lage en de hoge tonen wat versterkt klinkt het al wat beter. Speakers in de achterdeuren heb ik nu niet meer en die mis ik wel een beetje. Maar het voldoet prima hoor. Ik zit ook niet in de auto voor een audio-ervaring, en gewoon radio en wat dingen van mijn telefoon spelen gaat prima.
Als je nu een Dynaudio set in je Golf hebt en de ID.3 de standaardset is... dan ga je er inderdaad op achteruit. Zelf zit ik niet in de auto voor een "audio-ervaring". Maar als jij daar anders over denkt kun je nog overwegen wat te investeren in betere speakers en speakers achterin bijvoorbeeld.
Panoramadak is volgens mij wel een optie op een aantal uitvoeringen van de ID.3. Wel mooi, geeft nog meer licht. Voor het ruimtelijke gevoel heb je het in de ID.3 minder nodig omdat de cabine van zichzelf al ruimer is en voelt dan die van de Golf.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.