Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 88 ... 383 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:43

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

bij Rijmodi kan je bij Individueel en vervolgens Onderstel kiezen voor Comfort en Sportief. ik heb een 3 1st basis en wat heeft die keuzemogelijkheid dan voor zin? ook nog een bug?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Zeuh auto ingeleverd voor 2.1, ID.3 1P [zonder WP] voor in de plaats terug.

10km ervaring tov id4 1m:
Strakke wegligging
Helt niet over zoals die wel doet met id.4 met comfort (sport-stand helt het minder) (Id3 geen pano)
acceleratie is beter, iets minder log gewicht
infoscherm is veel sneller met 0564 en kleiner info scherm

alles voelt kleiner aan (wat ook zo is). hoofdruimte, stuur, infoscherm, zijspiegels, auto, tankklep,

Echt, id3 wint veel met rijgedrag. dat is gewoon goed en dan vergeet je gewoon na paar min dat veel plastic is.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:37
Hansoverdiep schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:09:
bij Rijmodi kan je bij Individueel en vervolgens Onderstel kiezen voor Comfort en Sportief. ik heb een 3 1st basis en wat heeft die keuzemogelijkheid dan voor zin? ook nog een bug?
heb de 3.1p maar merk niets van de verschillende standen. blijft op rugbrekend staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 07:43

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

vind zelf onderstel id.3 1st basis comfortabel genoeg met 18 inch velgen en bandenspanning op 2.5 bar. toch vreemd van die instelmogelijkheid van het onderstel bij Individueel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Hansoverdiep schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:43:
vind zelf onderstel id.3 1st basis comfortabel genoeg met 18 inch velgen en bandenspanning op 2.5 bar. toch vreemd van die instelmogelijkheid van het onderstel bij Individueel
Dat is hier een tijd terug al eens eerder ter sprake gekomen. Die instelling heeft geen invloed op de vering (kan niet want er zit geen adaptief onderstel op). Originele post met bronvermelding hieronder
Ultraman schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:06:
Dat Sport-stand verhaal mbt de ID.3:
Bij mijn weten heeft de Sport stand geen effect op de demping van de ID.3. Zit er simpelweg niet op voor zover ik weet, en ik merk er ook niks van.
Wat de Sport Driving Mode wel doet (bron):
  • Aanpassing in het elektronisch diff lock. Dit zorgt voor een verandering in het rijgedrag, met name het zelf-sturende gedrag, omdat er allerlei kleine rem interventies kunnen worden uitgevoerd op de individuele wielen
  • Stuurgedrag wordt preciezer
  • Gasrespons preciezer en volgens mij ook iets feller
  • Regeneratie actief in stand D. Remt daardoor af bij gas loslaten.
  • Sfeerverlichting op rood (standje "hoerenkast") 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Simply1337 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:09:
Zeuh auto ingeleverd voor 2.1, ID.3 1P [zonder WP] voor in de plaats terug.

10km ervaring tov id4 1m:
Strakke wegligging
Helt niet over zoals die wel doet met id.4 met comfort (sport-stand helt het minder) (Id3 geen pano)
acceleratie is beter, iets minder log gewicht
infoscherm is veel sneller met 0564 en kleiner info scherm

alles voelt kleiner aan (wat ook zo is). hoofdruimte, stuur, infoscherm, zijspiegels, auto, tankklep,

Echt, id3 wint veel met rijgedrag. dat is gewoon goed en dan vergeet je gewoon na paar min dat veel plastic is.
Hoop dat je niet de tijd krijgt om er zo aan te wennen als ik. De ID.3 met km stand van 25 tot 1000 km gereden. De ID.4 is sinds gisteren 4 weken weg.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10 17:47
Kratos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:16:
[...]

heb de 3.1p maar merk niets van de verschillende standen. blijft op rugbrekend staan ;)
3.1M
Rugbrekend? De ID.3 is zelfs in sportstand best soepel nog (20" Sanya hier). Standje rugbrekend straf zit er niet op. Wel is de ID.3 in Sport wat stugger dan Comfort of Eco, maar dat is prima.

Wat ik wel vervelend vind (ongerelateerd aan bovenstaande) - als de auto een langere tijd heeft stil gestaan verlies je de verbinding met de app, en die komt ook niet meer terug tot je weer gaat rijden. Niks aan te doen. Soort diepe slaap na 2-3 dagen. Heb het nu meermaals gehad en elke keer hetzelfde na een paar dagen. Je range blijft hetzelfde elke dag en je kunt niks meer aanpassen "actie mislukt". Naar de auto lopen, starten (rempedaal intrappen) - de auto komt weer online en je kan je huis weer in. Dan heb je weer een paar dagen verbinding. Hopelijk fixen ze dat nog. 0792 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:57
Hansoverdiep schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:09:
Het onderstel aanpassen was iets wat de ID3 1st ook zo krijgen maar door tijdgebrek(corona?) is dat er uiteindelijk niet ingekomen.

Volgens mij hebben de normale versies en de ID4 het wel standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
AMARONE schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:37:
[...]

Het onderstel aanpassen was iets wat de ID3 1st ook zo krijgen maar door tijdgebrek(corona?) is dat er uiteindelijk niet ingekomen.

Volgens mij hebben de normale versies en de ID4 het wel standaard?
Alleen ID.4 1M/Max heeft Dynamische Chassis Control (DCC). En dat haalt de "logheid" van de id4 eruit als je het al op standje tussen comfort en sport zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
AkroBatik schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:10:
[...]

Hoop dat je niet de tijd krijgt om er zo aan te wennen als ik. De ID.3 met km stand van 25 tot 1000 km gereden. De ID.4 is sinds gisteren 4 weken weg.
Gaan het zien, staat ook gelijk voor de niet werkende A/C :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-10 19:31
Zou er softwarematig nog iets te doen zijn aan het verbruik van een auto als de ID.3P?

Gisteravond een matig en teleurstellend verbruik van 26 kWh/100 km gereden.

Sowieso kan de guess-o-meter realistischer worden, want als je al 100 km lang rond de 120 km/h hebt gereden zou hij er toch rekening mee moeten houden dat je dat de komende 100 km ook doet met vergelijkbaar verbruik. Zo lijkt het niet te werken,waardoor je range steeds harder achteruit gaat dan logisch op je gereden afstand en je het dus uiteindelijk toch niet haalt op je accu, ondanks dat je dat halverwege (niet eens aan het begin!) wel nog denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-10 10:54
juanpabloo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:21:
Zou er softwarematig nog iets te doen zijn aan het verbruik van een auto als de ID.3P?

Sowieso kan de guess-o-meter realistischer worden, want als je al 100 km lang rond de 120 km/h hebt gereden zou hij er toch rekening mee moeten houden dat je dat de komende 100 km ook doet met vergelijkbaar verbruik. Zo lijkt het niet te werken,waardoor je range steeds harder achteruit gaat dan logisch op je gereden afstand en je het dus uiteindelijk toch niet haalt op je accu, ondanks dat je dat halverwege (niet eens aan het begin!) wel nog denkt.
Mijn GOM is redelijk betrouwbaar onder normale omstandigheden, maar inderdaad gister met de kou en tegen de wind in ging er na een ritje van 30km zo'n 70km van mijn GOM af.

Daarentegen zie ik hem ook vaak zijn verwachting naar boven aanpassen als je toch ineens zuiniger aan het rijden bent dan je vorige ritje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:03
juanpabloo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:21:

Zeker kan er softwarematig verbeterd worden, maar het hangt wel af van waar het hoge verbruik aan ligt. Nu was het gisteren opeens weer koud en dan speelt de verwarming weer een grote rol. Verder was het nat, koud en winderig. Dat heeft voor iedere auto een slechte invloed op het verbruik.

Maar een paar voorbeelden van wat mogelijk geoptimaliseerd kan worden:

Het is bekend dat de VWs zijn ingesteld op direct de cabine en batterij verwarmen als het koud is. Dat kost dan even kort heel veel energie, waardoor het verbruik op korte ritjes door het dak gaat. Dat gedrag kan natuurlijk worden aangepast, maar het verwarmen van de batterij is iets wat ook helpt om degradatie te beperken.

Ook lijkt de warmtepomp nog niet goed ingesteld, dus daar valt nog een slag te winnen (mocht je die hebben).

Bij andere fabrikantenis er softwarematig nog wel iets worden aangepast in de aandrijving, waardoor de efficiency iets verbeterde.

Sommige fabrikanten geven aanvankelijk nog niet alle batterij capaciteit vrij. Via een update wordt dan opeens het bereik vergroot.

Ik weet niet wat VW hiervoor in petto heeft. Verbeteren warmtepomp lijkt me wel een essentiële.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-10 08:45
bilgy_no1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:35:
SPOILER ALERT:
Björn Nyland heeft dit weekend de 1000-km test gedaan met de ID.4. Daar kwam een hele goede tijd uit: 10h35m. Een van de beste niet-Tesla's tot nu toe!

Hij is over het algemeen erg positief over de auto.
Nog wat geleerd ook nog...... Ik heb nu geleerd dat ik tussenstops op een snellader ook via de navigatie moet doen, ook al weet ik waar de snellader staat. Als je het via de navigatie doet, weet de auto dat je gaat snelladen én wordt je accu op voorhand naar de optimale temperatuur gebracht, om ook op maximale snelheid te kunnen laden als je er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

kisik schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:50:
[...]

Nog wat geleerd ook nog...... Ik heb nu geleerd dat ik tussenstops op een snellader ook via de navigatie moet doen, ook al weet ik waar de snellader staat. Als je het via de navigatie doet, weet de auto dat je gaat snelladen én wordt je accu op voorhand naar de optimale temperatuur gebracht, om ook op maximale snelheid te kunnen laden als je er staat.
Komt hij niet terug op zijn woorden in de ondertiteling?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-10 16:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

kisik schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:50:
[...]

werkt dat inmiddels? Want dat is iets wat Tesla inderdaad doet, en Bjorn daardoor waarschijnlijk gewend is. Maar in de tests die ik gezien heb van een Duitse site en de filmpjes van Battery Life blijkt de ID.3 dit (nog) niet te doen.
On arrival at the first charging stop with less than 20 percent charge level, the charging capacity was in the range of 55-65 kW. The vehicle did not actively heat the battery in addition, this shows temperature from the heating circuit.
Bron: https://nextmove.de/winte...tests-electric-verhicles/

Die tests zijn uiteraard niet met de 2.1 software gemaakt. Volgens mij met of 0564 of "2.0" 0783. Al heb ik niet vernomen dat dit er in 2.1 bij gekomen is. Wel iets waarvan ik verwacht dat het er nog in komt ooit.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
AkroBatik schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:40:
[...]

Komt hij niet terug op zijn woorden in de ondertiteling?
Er was volgens mij één Ionity snellader op zijn route die recent was toegevoegd en die de navigatie nog niet kende volgens mij. Daar was de laadsnelheid bij aanvang wat lager, maar die ging op zich nog wel redelijk snel omhoog doordat de batterij alsnog op temperatuur werd gebracht.

Volgens mij ging het darover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

kisik schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:41:
[...]

Er was volgens mij één Ionity snellader op zijn route die recent was toegevoegd en die de navigatie nog niet kende volgens mij. Daar was de laadsnelheid bij aanvang wat lager, maar die ging op zich nog wel redelijk snel omhoog doordat de batterij alsnog op temperatuur werd gebracht.

Volgens mij ging het darover.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6NDfR68QDNuI7PcczYyHVI22oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ZyuUkXSMyhC8ZU8zc3EKPzi.png?f=fotoalbum_large

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
Ik zie het. Die had ik gemist. Ik was afgehaakt toen hij deze derde laadsessie bij een snellader in ging met de boodschap dat hij weer ging eten en drinken tijdens het laden........ alsof dat een voordeel is. Met een diesel rijd je nog altijd twee keer zo ver op één energiebijtanksessie en ben je met binnen 5 minuten weer onderweg. Het blijft nog een beetje behelpen met elektrisch rijden, maar dit is voor mij alleen een paar keer per jaar met vakantie echt een punt. Voor dagelijks gebruik heb ik voldoende voor uit-en-thuis aan de thuislader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
er zit geen preheating.. niet met 0564(1.0?) niet met 783(2.0) en ook niet met 0792 (2.1).

als je echt niet 120+ kunt rijden, gewoon aankomen met een zo laag mogelijke %. geef je de batterij tijd om op te warmen tijdens het laden om zo een hogere laadsnelheid te kunnen bereiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 06-04-2021 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
kisik schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:17:
[...]

Ik zie het. Die had ik gemist. Ik was afgehaakt toen hij deze derde laadsessie bij een snellader in ging met de boodschap dat hij weer ging eten en drinken tijdens het laden........ alsof dat een voordeel is. Met een diesel rijd je nog altijd twee keer zo ver op één energiebijtanksessie en ben je met binnen 5 minuten weer onderweg. Het blijft nog een beetje behelpen met elektrisch rijden, maar dit is voor mij alleen een paar keer per jaar met vakantie echt een punt. Voor dagelijks gebruik heb ik voldoende voor uit-en-thuis aan de thuislader.
Ach het is inderdaad sowieso maar een paar keer per jaar voor de meeste mensen.

Maar zelfs dan is die 5 minuten tankstop voor veel mensen theoretisch. Ik ben zelf geen 20 meer en vind het wel prima om na 2-3 uur rijden even een korte pauze in te lassen. Even naar de wc, koffie halen en de benen strekken kost al snel 20 minuten.

En de rest van het jaar winnen veel mensen tijd door gewoon thuis te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:04:
[...]

Ach het is inderdaad sowieso maar een paar keer per jaar voor de meeste mensen.

Maar zelfs dan is die 5 minuten tankstop voor veel mensen theoretisch. Ik ben zelf geen 20 meer en vind het wel prima om na 2-3 uur rijden even een korte pauze in te lassen. Even naar de wc, koffie halen en de benen strekken kost al snel 20 minuten.

En de rest van het jaar winnen veel mensen tijd door gewoon thuis te kunnen laden.
Het enige echte issue wat ik zie is met wintersport. Daar moet je echt wel proberen buiten de piek drukte te rijden. Ik denk zelf aan dagje eerder vertrekken en hotelletje pakken ergens op 2/3 afstand, met laadmogelijkheid. Daarna de dag erop vroeg vertrekken om de piek voor te zijn. Dan kan je denk ik de wachtrijen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-10 10:35
theHoff schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:17:
[...]

Het enige echte issue wat ik zie is met wintersport. Daar moet je echt wel proberen buiten de piek drukte te rijden. Ik denk zelf aan dagje eerder vertrekken en hotelletje pakken ergens op 2/3 afstand, met laadmogelijkheid. Daarna de dag erop vroeg vertrekken om de piek voor te zijn. Dan kan je denk ik de wachtrijen vermijden.
Maar wat nou als iedereen dat doet? Dan moet je juist weer in de piek, want de piek is dan geen piek meer :+

On topic: vandaag 4.1M naar de dealer gebracht voor 2.1 update. Geen vervangend vervoer, ik dacht dat dit standaard was, maar blijkbaar verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
Bestaat er al een analyse van de optimaal te rijden snelheid in een ID als je een verre afstand rijdt? Een en ander is natuurlijk afhankelijk van waar de snelladers precies staan. Maar je verbruikt met 130 km/h natuurlijk een stuk meer dan met 100, maar gaat wel sneller. Ergens ligt een optimum en ik ben benieuwd wat het optimum ongeveer is in de zomer richting Spanje/Italië. Ik zou denken 100 maar dat voelt ontzettend traag als de rest 120/130 rijdt.

Gaat dus om offset meer verbruik/ vaker moeten laden versus harder rijden

[ Voor 7% gewijzigd door juanpabloo op 07-04-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
dfader schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:24:
[...]

On topic: vandaag 4.1M naar de dealer gebracht voor 2.1 update. Geen vervangend vervoer, ik dacht dat dit standaard was, maar blijkbaar verkeerd begrepen.
Ik dacht een keer gelezen te hebben dat de dealers een vergoeding krijgen van X vanuit Volkswagen voor een leenauto. Welke dealer heb je hem gebracht, wellicht dat anderen een zelfde ervaring hebben of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-10 10:35
Lock77 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:30:
[...]

Ik dacht een keer gelezen te hebben dat de dealers een vergoeding krijgen van X vanuit Volkswagen voor een leenauto. Welke dealer heb je hem gebracht, wellicht dat anderen een zelfde ervaring hebben of juist niet.
Broekhuis Alkmaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Laatst online: 20:27
Voor zover ik weet is vervangend vervoer ook gratis.
Zie ook de volkswagen website;

https://www.volkswagen.nl/id-software-update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ah, mijn "vrienden" bij Broekhuis Alkmaar. Daar is de update voor m'n Passat een keer vastgelopen waardoor de auto niet mee terug naar huis kon. Wilden ze mij toen ook zelf voor laten betalen voor vervangend vervoer. Dus het is een beetje modus operandi daar. Ze gaan niks voor je doen tot je boos wordt.
Ik maak tegenwoordig telefonisch de afspraak bij hen om alles goed door te spreken en laat hen alles per mail bevestigen. Niet dat het daar beter mee wordt, maar je staat niet voor verrassingen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forumbezoeker
  • Registratie: Februari 2021
dfader schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:24:
[...]

Maar wat nou als iedereen dat doet? Dan moet je juist weer in de piek, want de piek is dan geen piek meer :+

Mijn dealer wilde het vervangend vervoer in rekening brengen. Ik heb ze toen netjes gewezen op het artikel op de volkswagen website. Daarna kreeg ik bericht dat ze het vervoer intern gingen doorbelasten.

Netjes is uiteraard anders, ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die zijn ID.X kwam update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
juanpabloo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:27:
Bestaat er al een analyse van de optimaal te rijden snelheid in een ID als je een verre afstand rijdt? Een en ander is natuurlijk afhankelijk van waar de snelladers precies staan. Maar je verbruikt met 130 km/h natuurlijk een stuk meer dan met 100, maar gaat wel sneller. Ergens ligt een optimum en ik ben benieuwd wat het optimum ongeveer is in de zomer richting Spanje/Italië. Ik zou denken 100 maar dat voelt ontzettend traag als de rest 120/130 rijdt.

Gaat dus om offset meer verbruik/ vaker moeten laden versus harder rijden
Dat hangt af van de route en beschikbaarheid van laders op die specifieke routes. Idealiter rijd je tussen 10 en 60-70 procent om de laadtijd te beperken. Bij een ID.4 heb je dan te maken met een laadtijd van 22-28 minuten (je ziet dat die extra 10% relatief veel tijd kost). Naar 80% kost ook nog eens 8 minuten extra.

De vraag is dus of je met 60-70% tot het volgende laadpunt komt en met welke snelheid.

In zijn algemeenheid is de tijdwinst van harder rijden relatief klein. Laatst eens uitgerekend voor 500 km. Met 120 km/h is dat 4h10m. Met 130 km/h is het 3h51m, oftewel maar 19 minuten korter. Als je daardoor een extra of langere laadstop hebt is het verschil miniem. Overigens zijn dit gemiddelde snelheden, en om dat te realiseren in het echte verkeer moet je waarschijnlijk nog veel harder rijden.

Ik ga zelf gewoon de routes plannen met ABRP en kijken hoe de auto het doet. Op een echt lange rit maakt het me ook niet zoveel uit eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
theHoff schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:17:
[...]

Ja inderdaad, de tijden iets aanpassen. En als je onderweg een hotelletje boekt met laadpunt rijd je gewoon de volgende ochtend met volle batterij de berg op.

En de High Power Chargers schieten nu in Duitsland als paddestoelen uit de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
  • Laatst online: 27-10 10:24
3.1P.
Theoretisch kun je dit even proberen met ABRP. Plan een lange route in en varieer telkens de max snelheid.
Bij mij kwam van Groningen naar Lac du verdon in frankrijk het volgende eruit:

max km/htotale tijd
10018.31
11017.51
12017.01
13016.51
14016.55
15016.45

130 lijkt me dan redelijk optimaal. Maar of het in de praktijk ook zo uitpakt weet ik natuurlijk niet ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:42
leinenga schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:58:
3.1P.
Theoretisch kun je dit even proberen met ABRP. Plan een lange route in en varieer telkens de max snelheid.

max km/htotale tijd
10018.31
11017.51
12017.01
13016.51
14016.55
15016.45

130 lijkt me dan redelijk optimaal. Maar of het in de praktijk ook zo uitpakt weet ik natuurlijk niet ;)
Grappig, ik zou daar 120 als optimaal bestempelen. De stap van 110 naar 120 scheelt nog 50 minuten. De stap van 120 naar 130 scheelt nog slechts 10 minuten, wat imho verwaarloosbaar is op een dergelijke afstand. De kans dat je met een hogere snelheid ook daadwerkelijk die snelheid steeds rijdt, wordt steeds kleiner. En het telkens afremmen en weer versnellen maakt het risico op een hoger verbruik ook steeds groter. En dat allemaal voor een lousy 10 minuten op een hele dag rijden.

Als je dan de cruisecontrol op 120 kan zetten, en veel minder hoeft af te remmen en versnellen, rij je veel relaxter, en kom je waarschijnlijk minder vermoeid aan. En je hebt waarschijnlijk minder kans op range-anxiety, omdat je minder op het randje zit van wel/niet extra hoeven laden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
  • Laatst online: 27-10 10:24
Wild Chocolate schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:08:
[...]

Grappig, ik zou daar 120 als optimaal bestempelen. De stap van 110 naar 120 scheelt nog 50 minuten. De stap van 120 naar 130 scheelt nog slechts 10 minuten, wat imho verwaarloosbaar is op een dergelijke afstand. De kans dat je met een hogere snelheid ook daadwerkelijk die snelheid steeds rijdt, wordt steeds kleiner. En het telkens afremmen en weer versnellen maakt het risico op een hoger verbruik ook steeds groter. En dat allemaal voor een lousy 10 minuten op een hele dag rijden.

Als je dan de cruisecontrol op 120 kan zetten, en veel minder hoeft af te remmen en versnellen, rij je veel relaxter, en kom je waarschijnlijk minder vermoeid aan. En je hebt waarschijnlijk minder kans op range-anxiety, omdat je minder op het randje zit van wel/niet extra hoeven laden.
Ja, je hebt gelijk natuurlijk. Ik had inderdaad over het hoofd gezien dat er maar weinig verschil zat tussen 120 en 130. Zag het pas goed nadat ik hem gepost had ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
.. en op de dag van vertrek is het 25 of 15 graden.. met strakke blauwe lucht of alleen maar tegenwind.

Beste is gewoon om te kijken wat je verbruikt op je etappe en kijken waar je wilt belanden qua laadplek... wellicht heeft VW wel tot die tijd de navi-laad-planning op orde (hoop ik) of gebruik je ABRP en realtime laadstatus.

[ Voor 6% gewijzigd door Simply1337 op 07-04-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
Ja, maar ik heb daar dan juist geen voorkeur in. Als ik maar zsm op mijn bestemming ben.

De tip met snelheden van ABRP is een hele goeie en de daaruit volgende conclusie over het optimum van 120 km/h kan ik goed volgen en ga ik zeker proberen.

Alle ervaringsdeskundigen op dit forum nodig ook vooral uit om de ervaringen van echt lange ritten te delen. Als het weer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:54

MLLL

Palm Treo 650

leinenga schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:58:
3.1P.

max km/htotale tijd
10018.31
11017.51
12017.01
13016.51
14016.55
15016.45

Van Montpellier naar Alkmaar deed ik binnen 11;30 uur met een Lexus IS200 2 jaar geleden.
Daś wel een verschilletje

En wintersport is sneller met het vliegtuig Alkmaar Westendorf in 5,5 uur tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
MLLL schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:53:
[...]

Van Montpellier naar Alkmaar deed ik binnen 11;30 uur met een Lexus IS200 2 jaar geleden.
Daś wel een verschilletje
Als ik die route nu inplug op ABRP geeft ie terug:
11:56 rijtijd
2:28 laadtijd (6 stops)
14:24 totaal

Die 11:30 uur was dus (harder dan de maximale snelheid) DOOR jakkeren met minimale stops. Meeste mensen zullen het prettiger vinden af en toe te stoppen voor een plaspauze/koffiepauze. Dan sta je al snel 20 minuten stil en kost een laadstop nauwelijks extra tijd. Indien je ook een lunch en een diner stop hebt kosten die twee laadsessies al helemaal geen extra tijd.

Kortom, dat tijdverlies valt best mee. En de rest van het jaar win je juist tijd door gewoon thuis in te pluggen.

Ik heb dat vroeger ook wel gedaan, dat doorracen, maar moet er nu echt niet meer aan denken. Ik kom liever relaxt aan.
En wintersport is sneller met het vliegtuig Alkmaar Westendorf in 5,5 uur tijd.
Tja... Vliegen zal sneller zijn. Maar ik ga dat voor zulke tripjes gewoon niet meer doen. Kan het niet aan mezelf en mijn zoontje verantwoorden. Dan maar een paar uur langer onderweg in de elektrische auto. Trouwens, ook met een fossiele auto ben je langer onderweg dan met het vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
Van Randstad naar Montpellier is volgens Google Maps 12,5 u en volgens ABRP 15,5u. Da's 3 uur verschil en dat kan ik me ook wel voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10 21:45
ABRP plant automatisch pauzes in en Google Maps niet. Het is 109 dagen lopen naar Singapore maar dan gaat Google maps er vanuit dat je 24 uur per dag loopt. Dat lijkt me ook niet realistisch.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Laatst online: 25-10 09:30

delorean7

Let's take the Aston toni

Iemand knopje "reduced AC charging" al eens geprobeerd? Hoeveel Kw laden krijg je dan? Ik durf niet want ben voor de eerste keer thuis (11kw) aan het laden en ben als de dood dat er iets stuk gaat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
delorean7 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:05:
Iemand knopje "reduced AC charging" al eens geprobeerd? Hoeveel Kw laden krijg je dan? Ik durf niet want ben voor de eerste keer thuis (11kw) aan het laden en ben als de dood dat er iets stuk gaat ;)
De helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

delorean7 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:05:
Ik gebruik dat altijd voor thuis laden van mijn 3.1P. Ik heb nooit haast en dit laadt met 3x2 kW en dat gaat snel genoeg. Geen idee of het helpt maar ik zie het als voorkomen van onnodige belasting van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
juanpabloo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:19:
Van Randstad naar Montpellier is volgens Google Maps 12,5 u en volgens ABRP 15,5u. Da's 3 uur verschil en dat kan ik me ook wel voorstellen.
Wellicht zit het verschil in ID.4 vs ID.3 (kleinere batterij, langzamer laden), of in de temperatuur. Ik had hem ingesteld op zomer (immers Zuid-Frankrijk) en droog wegdek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delorean7
  • Laatst online: 25-10 09:30

delorean7

Let's take the Aston toni

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Auto is terug van A-point [a'dam z-o].

2.1 zit erop zonder issues
21's met zomerbanden zitten eronder.
garantiekwestie ophaaldag ook gefixt
en een nieuwe boekje om te lezen.

Prima zo.. weer moet ook even meewerken anders hadden de zomers geen zin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Dat zou gaaf zijn! Hopelijk is de ID.4 dan met een adapter ook te gebruiken om apparaten van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:27
Ik zie alleen voordelen als in de wijk een keer de stroom uit valt of? Waarom zou men dit willen? (oprechte vraag)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-10 19:58
DonJunior schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:56:
[...]

Ik zie alleen voordelen als in de wijk een keer de stroom uit valt of? Waarom zou men dit willen? (oprechte vraag)
Voordeel is bv. dat je stroom van je zonnepanelen overdag kan opslaan en ‘s avonds gebruiken. Nu nog totaal niet interessant, maar als salderen straks wordt afgebouwd wel.

Moet je natuurlijk wel de auto bij huis hebben staan, en dat is in veel situaties niet erg waarschijnlijk (op werk, weekendje weg, etc.). Ben je beter af met een vast opslag systeem / batterij.

Als de stroom echt uitvalt heb je er waarschijnlijk niks aan, dergelijke systemen werken niet zomaar gescheiden van het net.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:06
pietermx schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:03:
[...]

Voordeel is bv. dat je stroom van je zonnepanelen overdag kan opslaan en ‘s avonds gebruiken. Nu nog totaal niet interessant, maar als salderen straks wordt afgebouwd wel.

Moet je natuurlijk wel de auto bij huis hebben staan, en dat is in veel situaties niet erg waarschijnlijk (op werk, weekendje weg, etc.). Ben je beter af met een vast opslag systeem / batterij.

Als de stroom echt uitvalt heb je er waarschijnlijk niks aan, dergelijke systemen werken niet zomaar gescheiden van het net.
Of laden op de zaak en na werk thuis gebruik maken van de power in de auto 👹

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
Bschnitz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:07:
[...]

Dat is weer eens wat anders dan wc-papier mee naar huis nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:06
Alfred66 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:14:
[...]

Dat is weer eens wat anders dan wc-papier mee naar huis nemen :+
Denk dat er echt niemand van zou omkijken, ook al verbruik je dan elke dag 10kwh extra ofzo. Ja sorry ik rij gewoon redelijk wat per dag privé. Is niet eens 50km ofzo?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
Bschnitz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:07:
[...]

Haha dat is inderdaad wel een interessante case. Of laden bij een van de vele gratis laadpalen.

Kun je het nog betaald terugleveren aan het net ook, legale diefstal _O-

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
DonJunior schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:56:
[...]

Er zijn uiteraard enkele praktische voordelen voor de gebruiker zelf.

Maar voor het hele elektriciteitsnet is dit een belangrijke hulpstap in de transitie naar een volledig duurzame opwekking. Een van de issues is dat zonne- en windenergie niet constant zijn. Opslag is een van de oplossingen daarvoor, maar is relatief duur.

Als alle elektrische auto's ook terug kunnen leveren aan het net, dan is er potentieel een enorme batterij beschikbaar. Stel dat een auto gemiddeld 70 kWh heeft en 15% beschikbaar heeft voor het net, oftewel 10 kWh. Die capaciteit is dan beschikbaar om overproductie (veel wind en zonnig) op te vangen of bij onderproductie (in de avond en nacht) terug te leveren. Uiteraard moet dit met een goede app worden gestuurd, maar er is een verdienmodel: energie tegen 0 of negatieve prijs opnemen en tegen een hoger tarief terugleveren.

10 kWh is ongeveer het verbruik van een gezin per dag (zonder verwarming op een warmtepomp).

In NL rijden 9 miljoen auto's rond, hoewel die een groot deel van de tijd stilstaan. Stel dat ze allemaal elektrisch zijn, er zo'n 11% tegelijkertijd ingeplugd zijn en elk 15% beschikbaar stellen. Deze 1 miljoen auto's hebben dan een buffer capaciteit van 10 GWh. Dat zijn 55 van die superbatterijen zoals Tesla in South Australia heeft geïnstalleerd. Zoiets kost anders miljarden.

Het is ook zonde om al die batterijen stationair te installeren. Je kunt er dan beter een auto op zetten en zo dubbel gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-04-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10 21:45
Zijn ook mooie afleveringen over gemaakt door Youtube Kanaal Fully Charged. Ouder flmpje en deze wat nieuwer

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmdolf
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10-2022
Auto ID4 1st Max trekhaak net voor paasweekend gebracht voor 2.1, smiddags telefoon.. Het is mislukt en er is een regelcomputer overleden.. Als goed is is die eind vandaag klaar.

Wel een ID3 gekregen als leenauto gisteren, Maastricht - Assen in één keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• globalvar
  • Laatst online: 18-10 20:48
wilmdolf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:27:
Auto ID4 1st Max trekhaak net voor paasweekend gebracht voor 2.1, smiddags telefoon.. Het is mislukt en er is een regelcomputer overleden.. Als goed is is die eind vandaag klaar.

Wel een ID3 gekregen als leenauto gisteren, Maastricht - Assen in één keer!
Dan heb je geluk dat ze daar regelapparaten in voorraad hebben. Bij mij staat mijn 3.B al meer dan twee weken bij de garage omdat ze geen regelapparaat geleverd kunnen krijgen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-10 13:21
Deze week is mijn 3.1P geüpdatet naar 2.1, top dat ik nu eindelijk zaken heb als CarPlay. Echter, de verkeerstekenherkenning krijg ik met geen mogelijkheid uit en het is verschrikkelijk (gevaarlijk) om nu met ACC te rijden. Iemand de tip hoe ik dit weer uit kan schakelen? In het menu staat het uit, heb al een paar reboots van het systeem gedaan, niets lijkt te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOLFID
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-11-2021
Mijn app. weconnctID maakt wederom geen contact met mijn ID4, gebeurt regelmatig! hoe krijg ik deze het snelst weer in de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Tije schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:08:
Deze week is mijn 3.1P geüpdatet naar 2.1, top dat ik nu eindelijk zaken heb als CarPlay. Echter, de verkeerstekenherkenning krijg ik met geen mogelijkheid uit en het is verschrikkelijk (gevaarlijk) om nu met ACC te rijden. Iemand de tip hoe ik dit weer uit kan schakelen? In het menu staat het uit, heb al een paar reboots van het systeem gedaan, niets lijkt te helpen.
Omdat het ook niet je verkeerstekenherkenning is - die geeft visueel alleen maar aan welke borden hij gezien heeft :)
Je wil de snelheidsvoorspelling uit hebben in je menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Helaas bericht dat mijn ID.4 Tech iets is vertraagd. Wordt nu begin mei ipv volgende week. Grrr. Had juist in de meivakantie wat leuke ritten willen maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
Ik werd wel enthousiast, maar het is niet alleen een software-update die nodig is voor reeds uitgeleverde auto's op het MEB platform. ....... Deze mogelijkheid komt er standaard voor auto's geproduceerd vanaf eind dit jaar, op het zgn. MEB 2nd generation platform. Auto's op de eerste generatie MEB platform hebben een technische aanpassing én een software update nodig. Vraag is welke prijs er mogelijk wordt gerekend voor de technische aanpassing. PON kennende........ En als ik ook nog eens mijn net geplaatste laadpaal moet vervangen/aanpassen......

Bron originele interview:
https://www.handelsblatt....m-verdienen/27052182.html

[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 08-04-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bilgy_no1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:59:
Helaas bericht dat mijn ID.4 Tech iets is vertraagd. Wordt nu begin mei ipv volgende week. Grrr. Had juist in de meivakantie wat leuke ritten willen maken...
Geven ze daar een reden bij?
Het lijkt me sterk dat ze op zo'n korte tijdspanne nog zitten te wachten op onderdelen. Eerder een logistiek probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:11:
[...]

Het lijkt me sterk dat ze op zo'n korte tijdspanne nog zitten te wachten op onderdelen. Eerder een logistiek probleem dan?
Autoproducenten hebben grote problemen met de tijdige levering van computerchips en moeten productie terugschroeven.

En hier het forum volgende lijkt het er ook op dat zelfs de software update voor kapotte en dus te vervangen chips etc. zorgen.......

[ Voor 14% gewijzigd door kisik op 08-04-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kisik schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:13:
[...]

Autoproducenten hebben grote problemen met de tijdige levering van computerchips en moeten productie terugschroeven.

En hier het forum volgende lijkt het er ook op dat zelfs de software update voor kapotte en dus te vervangen chips etc. zorgen.......
Maar de levering was gepland voor volgende week, als ze daar nu nog chips moeten inbouwen dan houden ze wel een heel strak schema tussen productie en oplevering bij de dealer.

Ik zit in de batch van 08/2021, als die tekorten nog lang aanhouden moet ik er al helemaal niet aan denken om deze zomer rond te rijden :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:33:
[...]

Maar de levering was gepland voor volgende week, als ze daar nu nog chips moeten inbouwen dan houden ze wel een heel strak schema tussen productie en oplevering bij de dealer.

Ik zit in de batch van 08/2021, als die tekorten nog lang aanhouden moet ik er al helemaal niet aan denken om deze zomer rond te rijden :z
Just in time...... Mijn 31-12 geleverde id.4 kent een productiedatum van 14-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

globalvar schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:05:
[...]

Dan heb je geluk dat ze daar regelapparaten in voorraad hebben. Bij mij staat mijn 3.B al meer dan twee weken bij de garage omdat ze geen regelapparaat geleverd kunnen krijgen :'(
Ik heb er maar 4 weken op moeten wachten :( hij schijnt nu eindelijk binnen te zijn, dus let’s see!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Tije schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:08:
Dit is idd niet verkeersbordherkenning, maar trajectvoorspelling (zoiets heet het), te vinden onder het menu ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• globalvar
  • Laatst online: 18-10 20:48
AkroBatik schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:47:
[...]

Ik heb er maar 4 weken op moeten wachten :( hij schijnt nu eindelijk binnen te zijn, dus let’s see!
Ay dan zal ik ook nog wel even geduld moeten hebben.
Hoop voor je dat ze toch wel met een kleine compensatie komen als je hem gaat ophalen. Is toch wel het minste wat ze kunnen doen na een maand wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
vandaag is mij opgevallen dat ze een sticker op mn zonneklep hebben geplaats met betrekking tot de privacy stuff van de id.x

Ik heb het gezien.. sticker gaat eraf >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
globalvar schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:11:
[...]

Ay dan zal ik ook nog wel even geduld moeten hebben.
Hoop voor je dat ze toch wel met een kleine compensatie komen als je hem gaat ophalen. Is toch wel het minste wat ze kunnen doen na een maand wachten
Compensatie doen ze niet aan. Ik heb de ID.3 na 2 weken (1 week kunnen rijden) ingeleverd met issues, bijna 7 weken kwijt geweest. Sja, vervelend meneer! Hier issie ongewassen en ongeladen terug. Veel plezier ermee :+
Zelfs van binnen was het vies - zwarte vegen op het stuur en op de stoel. Heb het zelf maar schoongemaakt. Ook een paar krassen op het stuur helaas, in het leer. Dat gaat er nooit meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:11:
[...]

Nee, er is niet echt een reden opgegeven. Maar zoals anderen ook aangeven is er een bekend probleem met chiptekorten en daarnaast is wellicht ook de Corona-situatie debet aan vertragingen.

Normaliter zou ik er wel een punt van maken, maar onder deze omstandigheden is het toch een beetje overmacht. Ik hoop alleen niet dat het nog veel langer duurt. Eind mei vervalt de APK van de inruiler en ik wil niet nog een keer voor een APK en beurt opdraaien. Dus als het daarop aankomt hebben we nog wel wat te bespreken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 16:34
Simply1337 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:21:
vandaag is mij opgevallen dat ze een sticker op mn zonneklep hebben geplaats met betrekking tot de privacy stuff van de id.x

Ik heb het gezien.. sticker gaat eraf >:)
Haha, klopt! Bij mij was de sticker er al af voordat ik de parkeerplaats bij de dealer af reed _/-\o_

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kisik schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:46:
[...]

Scherp, wist niet dat het zo snel kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:09:
[...]

Scherp, wist niet dat het zo snel kon gaan.
Ja, toen wilden ze nog als de wiedeweerga zoveel mogelijk elektrische auto's uitleveren om de CO2-boete te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Id3
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-04-2023

Id3

Goedemorgen

Wil iemand met een 75kg steunhaak een plaatje delen hiervan. Maakt de discussie met dealer makkelijker. Hier 55kg geplaatst.

Groet

Baris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 27-10 15:44

oZy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
Viel me op dat niet alleen het gewicht maar ook de maximale afmetingen zijn gewijzigd... Meer gewicht op een langere arm dus.

Blijf het, los van de uitvoering / auto, wonderlijk vinden dat het überhaupt kan op zo’n trekhaak (komen forse krachten bij kijken).

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Ook daarvoor hebben we een quote uit dit topic:
Ad Vogels schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:00:
Volgens mij is dat niet het verschil. De 55 kg haak heeft typenummer 10A 803 880 B en de 75 kg heeft 10A 092 150 A. Die eerste mag twee fietsen dragen en de tweede 3. Het totaalgewicht van het fietsenrek plus de fietsen moet onder de resp 55 en 75 kilo blijven.

Dus het is terdege een ander product met ander typenummer en andere typesticker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Laatst online: 27-10 16:07
Heb nog even op de offerte gekeken van mijn ID.3. Daar staat inderdaad de 10A092150 als type-nummer en heb het zelf dus ook zo als accessoire in de leaseportaal van Alphabet gezet. Dus die 55kg is gewoon een valide optie :)

[ Voor 3% gewijzigd door PB1983 op 09-04-2021 13:49 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Ik heb gisteren mijn ID.3 opgehaald.
Ik had van te voren gevraagd om de 2.1 update erop te zetten en ook bij navraag gisteren werd mij verzekerd dat deze erop stond.
Bij thuiskomst natuurlijk beetje puzzelen en van alles proberen.
Ik krijg de Weconnect app echter niet werkend op het auto gedeelte.
Toen maar eens gekeken naar de software versie etc.
Blijkt dat er nu H20 en 0564 op zit....
Dat is toch niet de 2.1 update?
Of kan je deze verwijderen door de fabrieksinstellingen te herstellen in de auto? Dat heb ik namelijk gedaan omdat ik dit als tip zag om het weconnect gedeelte te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy

oZy

Frank_P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:57:
Ik heb gisteren mijn ID.3 opgehaald.
Ik had van te voren gevraagd om de 2.1 update erop te zetten en ook bij navraag gisteren werd mij verzekerd dat deze erop stond.
Bij thuiskomst natuurlijk beetje puzzelen en van alles proberen.
Ik krijg de Weconnect app echter niet werkend op het auto gedeelte.
Toen maar eens gekeken naar de software versie etc.
Blijkt dat er nu H20 en 0564 op zit....
Dat is toch niet de 2.1 update?
Of kan je deze verwijderen door de fabrieksinstellingen te herstellen in de auto? Dat heb ik namelijk gedaan omdat ik dit als tip zag om het weconnect gedeelte te laten werken.
0564 is v0.01-alpha3 ofzo,.. in ieder geval niet 2.1, dat is namelijk 0792.

Als jij 'de dealer' zegt heb je het waarschijnlijk over de afdeling verkoop. Bij de werkplaats zul je waarschijnlijk te horen krijgen dat er een wachtlijst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
kisik schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:10:
[...]

Ik werd wel enthousiast, maar het is niet alleen een software-update die nodig is voor reeds uitgeleverde auto's op het MEB platform. ....... Deze mogelijkheid komt er standaard voor auto's geproduceerd vanaf eind dit jaar, op het zgn. MEB 2nd generation platform. Auto's op de eerste generatie MEB platform hebben een technische aanpassing én een software update nodig. Vraag is welke prijs er mogelijk wordt gerekend voor de technische aanpassing. PON kennende........ En als ik ook nog eens mijn net geplaatste laadpaal moet vervangen/aanpassen......

Bron originele interview:
https://www.handelsblatt....m-verdienen/27052182.html
Misschien kan de technische aanpassing voor V2L in de vorm van een adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bODkn6ll0iLBqoTCnEEpS9L66ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w60ElRfqtQtH5hfbDg67p5Iu.jpg?f=fotoalbum_large

En voor V2G zal ongetwijfeld ook het laadpunt geschikt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
oZy schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:03:
[...]

0564 is v0.01-alpha3 ofzo,.. in ieder geval niet 2.1, dat is namelijk 0792.

Als jij 'de dealer' zegt heb je het waarschijnlijk over de afdeling verkoop. Bij de werkplaats zul je waarschijnlijk te horen krijgen dat er een wachtlijst is.
Tja de verkoop is de vestiging manager en ik heb het duidelijk van te voren afgesproken en ze zouden dit meteen in orde maken (daardoor nog extra week gewacht).
Ook voordat ik hem meenam nog nagevraagd (alleen niet gecontroleerd stom genoeg) en ook toen verzekerde hij mij dit.

Maar kan een reset van het systeem de versies ongedaan maken? Nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
juanpabloo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:41:
Ja, maar ik heb daar dan juist geen voorkeur in. Als ik maar zsm op mijn bestemming ben.

De tip met snelheden van ABRP is een hele goeie en de daaruit volgende conclusie over het optimum van 120 km/h kan ik goed volgen en ga ik zeker proberen.

Alle ervaringsdeskundigen op dit forum nodig ook vooral uit om de ervaringen van echt lange ritten te delen. Als het weer kan.
In ieder geval is er nu de ervaring van Björn Nyland met zijn standaard 1000 km challenge. De ID.4 komt hier goed uit de bus met 10:35 uur inclusief laadstops. Daarmee is het een van de snelste niet-Tesla's. En als de laadsnelheid nog iets wordt verhoogd kan er nog eens 15-20 minuten vanaf.

YouTube: VW ID4 82 kWh 1000 km challenge

In ieder geval lijkt het erop dat ABRP nog wat conservatief is met de ID.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Frank_P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:12:
Tja de verkoop is de vestiging manager en ik heb het duidelijk van te voren afgesproken en ze zouden dit meteen in orde maken (daardoor nog extra week gewacht).
Ook voordat ik hem meenam nog nagevraagd (alleen niet gecontroleerd stom genoeg) en ook toen verzekerde hij mij dit.

Nee, een reset zet niet de versie terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Frank_P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:12:
[...]

Nee, dat is niet mogelijk. De 0564 is de originele versie van vorig jaar. Alle ID.3's geproduceerd vanaf week 8 hebben 0792, aldus VW. Jij hebt dus mogelijk een oudere (voorraadmodel?). Na 0564 is nog 0783 uitgekomen, en toen 0792.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Soeski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:17:
[...]

Nee, dat is niet mogelijk. De 0564 is de originele versie van vorig jaar. Alle ID.3's geproduceerd vanaf week 8 hebben 0792, aldus VW. Jij hebt dus mogelijk een oudere (voorraadmodel?). Na 0564 is nog 0783 uitgekomen, en toen 0792.
Dat klopt, het is een december voorraadmodel i.v.m. de 8% bijtelling.
Beetje jammer dat ik er specifiek om vraag en dit toegezegd wordt en het dan uiteindelijk totaal niet gedaan is.
Ik heb gelukkig nog geen hele gekke dingen kunnen ontdekken, behalve dat de keyless entry niet werkt.
En de weconnect die niet wil activeren in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
Frank_P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:21:
[...]

Dat klopt, het is een december voorraadmodel i.v.m. de 8% bijtelling.
Beetje jammer dat ik er specifiek om vraag en dit toegezegd wordt en het dan uiteindelijk totaal niet gedaan is.
Ik heb gelukkig nog geen hele gekke dingen kunnen ontdekken, behalve dat de keyless entry niet werkt.
En de weconnect die niet wil activeren in de auto.
Eerlijk gezegd vind ik dit wel erg slecht van die dealer, is een behoorlijk shady actie :(

Ik zou dit wel alsnog snel laten regelen want er is echt een wereld van verschil tussen beide versies. Je wilt niet al die gekke problemen en lege 12 volt accu voor je kiezen krijgen, bovendien is de nieuwe versie een stuk comfortabeler in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Alfred66 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:13:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dit wel erg slecht van die dealer, is een behoorlijk shady actie :(

Ik zou dit wel alsnog snel laten regelen want er is echt een wereld van verschil tussen beide versies. Je wilt niet al die gekke problemen en lege 12 volt accu voor je kiezen krijgen, bovendien is de nieuwe versie een stuk comfortabeler in gebruik.
Ik zal geen namen noemen, het is een gerespecteerde dealer volgens mij.
Maar ik ben er ook niet blij mee, ik heb in ieder geval vriendelijk gevraagd hoe dit kan terwijl het mij was toegezegd meermaals en hoe ze dit zsm gaan oplossen.
Hopelijk kan ik hem snel brengen voor de update, want heb inderdaad geen zin in gekke problemen.
Ik gebruik hem ook dagelijks voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
kisik schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:46:
[...]
02-12 geproduceerd,
23-12 dealer inspectie
31-12 geleverd.

Ben benieuwd of iemand anders een lagere VIN# heeft. zit zelf onder 3.5k 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swahjak
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 22:25
4.1M

Zojuist een telefoontje van Udenhout ontvangen (gemist dus voicemail); We bellen je i.v.m. een terugroepactie voor de handgrepen van de ID.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:45
3.1Max op 2.1

Kunnen jullie in de navigatie van de auto zelf, navigeren naar een stad als Milaan, Berlijn of Parijs?
Bij mij komt er een foutmelding. Een stad in Belgie wil nog wel lukken, maar lijkt wel boven de +- 500km niet te willen navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
rbnw schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:44:
3.1Max op 2.1

Kunnen jullie in de navigatie van de auto zelf, navigeren naar een stad als Milaan, Berlijn of Parijs?
Bij mij komt er een foutmelding. Een stad in Belgie wil nog wel lukken, maar lijkt wel boven de +- 500km niet te willen navigeren.
Vinkje aangezet voor navigatie via laadstations?
Laden tot 100% toestaan?

En wat zegt de foutmelding?

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 09-04-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

swahjak schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:51:
4.1M

Zojuist een telefoontje van Udenhout ontvangen (gemist dus voicemail); We bellen je i.v.m. een terugroepactie voor de handgrepen van de ID.4.
????

Mijn auto 4.1M ging niet meer open. Na 5 weken bij de garage gaan ze de greep vervangen...

Hele probleem waarvoor de auto wegging is pas behandeld toen de software update mis ging en de computer vervangen is.

Hoor graag als iemand meer informatie heeft.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swahjak
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 22:25
AkroBatik schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:54:
[...]

????

Mijn auto 4.1M ging niet meer open. Na 5 weken bij de garage gaan ze de greep vervangen...

Hele probleem waarvoor de auto wegging is pas behandeld toen de software update mis ging en de computer vervangen is.

Hoor graag als iemand meer informatie heeft.
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt, (eind april) maar niet verder gevraagd. Zal morgen eens bellen om te kijken of ik wat meer los kan krijgen. In ieder geval ook deze ronde gratis vervangend vervoer.

Kan niet zeggen dat ik "problemen" ervaar met de handgrepen, soms wil hij ff niet open, maar ben er altijd vanuit gegaan dat dat de vergrendeling is gezien hij na een paar keer klooien met de sleutel wel werkt. Is ook niet na aanleiding van een melding oid, gewoon out of the blue.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:46
Knoop doorgehakt.
ID 4 tech met 20” Drammen velgen en een trekhaak bestelt in de kleur Mangan Grey.
Vermoedelijke aflever datum 23 Juli
Nu me verder verdiepen in de ins and outs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 27-10 16:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Frank_P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:22:
[...]

Hopelijk kan ik hem snel brengen voor de update, want heb inderdaad geen zin in gekke problemen.
Ik gebruik hem ook dagelijks voor mijn werk.
Om je zorgen op dat vlak wat te verlichten: mijn ID.3 van december heeft dezelfde, originele, 0564 software en werkt keurig (sinds december).
Behalve natuurlijk de zaken die pas sinds de update werken. Maar instappen, rijden, opladen (zonder timer), werkt allemaal prima. Zo'n 5000 km inmiddels.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 11-04-2021 23:36 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Ultraman schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:19:
[...]

Om je zorgen op dat vlak wat te verlichten: mijn ID.3 van december heeft dezelfde, originele, software en werkt keurig (sinds december).
Behalve natuurlijk de zaken die pas sinds de update werken. Maar instappen, rijden, opladen, werkt allemaal prima. Zo'n 5000 km inmiddels.
Hopelijk geld dat voor mij dan ook, maar het gaat mij om het principe dat ik de afspraak heb gemaakt voor de 2.1 update meteen met aflevering en het zelfs bij de aflevering zelf nog heb gevraagd.

Overigens heb ik dus wel paar dingen die niet lekker werken.
De keyless entry bijvoorbeeld werkt niet lekker. Als ik aankom wordt er niks automatisch ontgrendeld.
Ik moet echt fysiek aan de deurklink trekken en soms zelfs de sleutel erbij pakken.
Hoort hij trouwens ook automatisch te sluiten als je wegloopt?

Daarnaast krijg ik de weconnect app met geen mogelijkheid aan de praat in het systeem gedeelte.
Hij blijft maar zeuren dat er geen 4G verbinding is terwijl die vol bereik heeft.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-10 16:32

mhe59

ID.5 Pro Performance

Vandaag mijn 3 1P laten voorzien van speakers 🔊 in de achterdeur en de audio info is aangepast, zodat de fader werkt en de speakers achterin worden herkend.
Wat een geluid, wat een verschil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U38G7O0iYosgS5eJZLuX1hEiFcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3yiMmJUu5nojLmoh8HQeCdn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrvApXY7q81Rv3wZAE873f--PQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKI71z0h5JcnOZQfRoeecqPv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b-JOAeTCbYvFSPrC2HSvZcmsTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0NMWNimKSa8Uhr5AzD4cqnu.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu dus een 6.1 audio systeem.

Ben er echt superblij mee, bedankt Bram (Vagexpert.nl en deze heeft dezelfde originele speakers 🔊 gebruikt als in de Max).
Pagina: 1 ... 88 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.