nils7 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:41:
[...]
Vond de ID3 niveau polo om eerlijk te zijn.
Qua afwerking en rij gedrag.
Elektrisch kan gewoon flinke power zijn maar dat miste ik wel om eerlijk te zijn.
De zwaardere AIways U5 en een Model 3 in slak modus waren nog steeds rapper.
Op Zandvoort, dat moet ik wel eerlijk zijn.
Nu weet ik dat de ID.4 waarschijnlijk hetzelfde tempo biedt maar als ik reviews bekijk lijkt de afwerking wat meer “premium”.
De auto is voor m’n vrouw (qua woon/werk) en die rijdt (als het geen Corona is) 3 dagen per week Amsterdam en 1 dag Den Haag (vanuit Breda) en 1 dag thuis.
Ze kan en mag buiten spits rijden dus qua tijd is het krap een uurtje.
Afgaande op deze informatie en je eerdere post, zou ik de ID.4 in de kleine batterij variant afraden. Deze heeft nog minder vermogen voor een zwaardere auto dan de ID.3 die je hebt gereden (ervan uitgaande dat ze voor die proefrit een 150 kW/204 PK model hebben gebruikt). Die gaat niet veel power geven... Ik heb zelf ook de ID.3 en de ID.4 proefgereden en merkte al dat de laatste echt zwaarder is en wat langzamer. Voor mij is 8,5 sec. 0-100 echter ruim voldoende. Ik vind zelf het acceleratie-fetisjisme dat Tesla heeft ontketend zwaar overdreven...
Voor het geld van de basis-ID.4 kun je een e-Niro krijgen in een luxe uitvoering. En door de 64 kWh batterij en het lagere verbruik komt die echt een stuk verder. Als het echt alleen voor je vrouw en haar woon/werk is zou een Kona nog beter zijn: nog wat goedkoper, met zelfs nog iets meer bereik. De kleinere laadruimte zou dan geen probleem moeten zijn. Je hebt dan geen ingebouwde navigatie met laadstops, maar dat is zo gefixt met "A Better Routeplanner". De implementatie van Volkswagen is overigens nog lang niet goed, dus daarop zou ik zeker niet de keuze baseren.
Overigens: als het alleen woon/werk is en de auto redt het heen en weer, dan is de routenavigatie met laadstops niet nodig toch?
En als het alleen voor dat woon/werkverkeer is van 1 persoon en je wilt power en ingebouwde navigatie met laadstops... dan is een duidelijke optie een Model 3 Standard Range. Daar zit je met 30.000 km (zonder verdere opties) ook rond €800 per maand inclusief BTW, en dan heb je een auto waar je ook prima langere trips mee kunt maken dankzij het Supercharger netwerk.
Anyway, ik vind de ID.4 een te gekke auto met de grote batterij: redelijke range, redelijke laadtijden en enorm veel ruimte voor een prima prijs. Maar met de kleine batterij is het gewoon een gekke auto. Veel te groot voor de gemiddelde forens, maar veel te klein bereik voor een familie-auto waar je alles mee kunt doen. En niet echt veel goedkoper dan een de ID.4 Life (basic uitrusting, maar grote batterij).