Bedankt voor de uitgebreide berekening en bijdrageSimply1337 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:31:
[...]
kun je zoeken, maar die versie is nog niet op de markt, wel sindskort bestelbaar. Alle id.x's nu op de weg zijn hebben de 204 pk motor en het effect van range met minde krachtige motor en smallere banden/velgen zijn nog niet echt bekend.
Het dichtbijzijnde wat je kunt proefrijden binnenkort is een enyaq iv60 qua vermoogen, wellicht vanaf mid-april.
edit: enyaq60 is wel ietsjes sterker omdat het een grotere batterij heeft en een iets sterkere motor gegeschroefd.
Maar qua range kan ik je wel helpen.
52 kwh is 27% minder dan 77kwh. dus als je ook een kwart van alle rangetests afhaalt kom je wel zeker in de buurt wat je gaat halen in de winter/zomer.
Mijn laagste ooit in de winter (-10) zonder warmtepomp was 26 kwh/100km voor 100 kmh en 36 kwh/100km voor 130 kmh. Rond het vriespunt is dit 24 kwh/100km en 33 kwh/100km, maar we rekenen even het slechtste scenario
als je die waarde deelte met de accupakket van 52 krijg je een 100% waarde van:
100 kmh - 200 km bij 100%
130 kmh - 144 km bij 100%
Liefst wil je tussen de 80% en 10% blijven dus houd je 70% "range" over.
100 kmh - 140 km bij 70% accuverbruik
130 kmh - 101 km bij 70% accuverbruik
Waardes kunnen iets stijgen door een zuinigere motor, kleinere velgen/banden dan dat ik heb (19 inch 235 voor/255 achter]. 52kwh heeft 235 breed alle vier de velgen.
In de zomer mag minimaal de range met 50% verhogen, maar veel is het niet.
En dat heb je nog laadsnelheden en het vaak moeten laden op "lange" stukken. En zo te zien zelfs lange retourtripjes binnen NL
Het betreft hier gewoon woon-werk verkeer en radius is hier voor mij niet de belangrijkste factor. De hoogte en rijstijl van de wagen geniet ik meer van, het is ook mijn eerste elektrische komende van een tragere diesel, het effect is natuurlijk groot voor mij.
Ik kan iedere dag gratis laden indien nodig maar met mijn km's en jouw uitleg zou ik ongeveer iedere 7/8 dagen eens moeten laden.
Volgens de BC van mijn huidige diesel kom ik niet boven een gem. snelheid van 69km/u over 5 maanden.