Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 81 ... 382 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-10 12:25
Freakie1NL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Is dat bij jullie ook zo? Of te wel is dit mijn werkgever of komt dit vanuit Alphabet?
Ik kan in Fleetagent nog steeds een calculatie doen voor een ID.3 of een ID.4.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-10 16:11
AMARONE schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Bij ons stonden ze tot voor kort nog in maar ik kan me voorstellen dat dit langzaam gaat verschuiven naar de normale edities (die een stuk minder interessant zijn helaas binnen ons leasebudget). Qua fouten denk ik niet dat ze het stoppen.

Ik vraag me wel af voor wie dan al die ID3 1st auto's zijn die naast het Ado stadion bij Wittebrug op de parking staan ingepakt en wel.

Zoals eerder vermeld hoor je natuurlijk alleen over de problemen, ik rij zelf in een van de eerste autos uitgeleverd met eigenlijk 0 problemen (4 meldingen sinds september). Maar het kan zijn dat ik een nieuwere auto heb dan mensen die hem later geleverd hebben gekregen. Geen idee hoe we dat kunnen inzien?
Kan me helemaal vinden in je laatste alinea. Ik rij vanaf oktober in ID.3P en eigenlijk probleemloos. Enige probleem is de niet werkende voorklimatisering en eenmaal een brandend airbag lampje. Aanstaande maandag de 2.1 update en ga er van uit dat het verholpen is en weer probleemloos verder kan rijden.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forumbezoeker
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
PB1983 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Ik kan in Fleetagent nog steeds een calculatie doen voor een ID.3 of een ID.4.
Hier staan de ID.3 en ID.4 ook in de Fleetagent calculator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:46

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Freakie1NL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Want personeel is gratis in Nederland? Software ter registratie is gratis? Bellen is gratis?

Je belt Alphabet als je pech hebt, die zetten de molen in werking. Zoals ook al in mijn originele post gesteld is dat zeker niet gratis.
Is niet gratis nee. Toen ik met mijn vorige auto een probleem had belde ik de servicedesk. Enige wat ze hoefden te doen is checken of er nog mobiliteitsservice was van VW en doorverwijzen. Ik verwacht voor LMs zeer geringe extra kosten en dat het zeker geen reden is om de ID3 te weren want de marge is ruim genoeg om een telefoonist te betalen.

En de LM zet de molen dus nauwelijks in beweging...

[ Voor 3% gewijzigd door Bensjero op 12-03-2021 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:13
4.1M
Nou ik heb de auto in ontvangst mogen nemen 🎉 Wat een fantastische auto zeg, echt super blij mee. Ook echt complimenten aan de dealer (Broekhuis Alkmaar) voor de service en de tijd die ze hebben genomen om alles goed uit te leggen e.d.

Maar nu komt het. Ze zeiden dat de software update nog niet is gedaan, terwijl de auto vanuit PON niet uitgeleverd mocht worden zonder software update. Verkoper en ik vinden het nog steeds een vreemd verhaal, maar nu komt het: ik heb software versie 790 8)7 !

Interface voelt redelijk snel aan. Geen idee of ik al OTA heb. Weten jullie hoe ik dat zou kunnen zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S260xpdOVj2ss1iaTTHNE5hfJk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9DIAY2dYxhLq7vSEpBAmJ0P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 16:34
dfader schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:42:
4.1M
Nou ik heb de auto in ontvangst mogen nemen 🎉 Wat een fantastische auto zeg, echt super blij mee. Ook echt complimenten aan de dealer (Broekhuis Alkmaar) voor de service en de tijd die ze hebben genomen om alles goed uit te leggen e.d.

Maar nu komt het. Ze zeiden dat de software update nog niet is gedaan, terwijl de auto vanuit PON niet uitgeleverd mocht worden zonder software update. Verkoper en ik vinden het nog steeds een vreemd verhaal, maar nu komt het: ik heb software versie 790 8)7 !

Interface voelt redelijk snel aan. Geen idee of ik al OTA heb. Weten jullie hoe ik dat zou kunnen zien?

[Afbeelding]
Allereerst gefeliciteerd met je auto!
Hmmm 790 is idd wel een vreemde versie

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-10 19:05
Freakie1NL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Want personeel is gratis in Nederland? Software ter registratie is gratis? Bellen is gratis?

Je belt Alphabet als je pech hebt, die zetten de molen in werking. Zoals ook al in mijn originele post gesteld is dat zeker niet gratis.
Heb een lease auto van Athlon maar had gewoon VW gebeld toen ik op een zondagmiddag gestrand was..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
Proficiat met de 4M. 0790 is wel een aparte versie, begrijp nu wel waarom je auto op hold stond, maar je touch- & bedieningsscherm heeft wel de laatste versie.

Kun je voor mij je "home" knop 5-10s ingedrukt houden? dan kom je op een service menu met 3 opties.
HMI, nog iets en updates. Onder HMI[of de andere] zou je dan de VW overlay softwareversie zien. Kun je de type/versie even opschrijven [of op foto zetten].

Dan kan ik even de verschillen tussen 0783 / 790( / 792 voor later) van het VW infotainment noteren. En meer kan ik toch niet aflezen zonder er fysiek aanwezig te zijn.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply1337
2 Duitstalige videos waarbij beide voertuigen goed en kort worden beschreven.
Heeft CC, dus automatisch vertalen naar NL/ENG. Vertaling is dan ook goed.

veel algemene info, Noodoplossing, algemene gebruik etc.

Instructievideo ID.3
[YouTube: ID.3 Einschulungsvideo]

Instructievideo ID.4
[YouTube: VW Einschulungsvideo ID4 UHD]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-10 21:17
De auto ook weer terug van de 1cm aan lakschade, ze waren nog bezig want de auto was goed te herkennen met de verlichting aan in de garage. Blijkbaar weten de monteurs etc. ook nog niet helemaal hoe de auto werkt.

Wat een verschil met de Polo die ik tijdelijk mee had, dat mensen de interieur afwerking vergelijken met een Polo kan ik hierbij ook ontkrachten. Ondanks de harde plastics in de ID3 oogt het van een veel hogere kwaliteit allemaal, laat staan het comfort van de stoelen.

[ Voor 4% gewijzigd door AMARONE op 12-03-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
kever678 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Heb een lease auto van Athlon maar had gewoon VW gebeld toen ik op een zondagmiddag gestrand was..
Klopt, heb ik twee weken geleden ook gedaan, je wordt gewoon geholpen door VW. Het directe nummer kun je gelijk bellen vanuit de We connect app. Dat is handig, dan hoef je niets op te zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:52
In de Repair manuals op erwin.volkswagen.de staat er een handleiding voor de monteurs om een Subwoofer te installeren, jammer genoeg heb ik geen account (betaald a 35eu p. dag) om dit te zien.
Zie Repair manuals > Communication:
https://erwin.volkswagen.de/

Ik mis toch wel het geluid van de B&O uit de A3 E-tron, zit er nog wel te denken om een sub te installeren. Iemand ervaringen hier mee?

[ Voor 8% gewijzigd door rbnw op 12-03-2021 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-10 18:31
rbnw schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:54:
In de Repair manuals op erwin.volkswagen.de staat er een handleiding voor de monteurs om een Subwoofer te installeren, jammer genoeg heb ik geen account (betaald a 35eu p. dag) om dit te zien.
Zie Repair manuals > Communication:
https://erwin.volkswagen.de/

Ik mis toch wel het geluid van de B&O uit de A3 E-tron, zit er nog wel te denken om een sub te installeren. Iemand ervaringen hier mee?
Precies dit inderdaad - ik kom ook van een A3 e-tron met B&O. Dan is dit wel even ... "wennen". Ah well. Geen ervaringen mee maar het moet gewoon kunnen, de seriemodellen hebben het wel (afhankelijk van de keuze). Precies in dat mooie gat achterin onder de plank. De showauto bij PON had 'm al - vandaar dat veel mensen dachten dat het er in zat met de +1 aanduiding. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfader
Simply1337 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:32:
Proficiat met de 4M. 0790 is wel een aparte versie, begrijp nu wel waarom je auto op hold stond, maar je touch- & bedieningsscherm heeft wel de laatste versie.

Kun je voor mij je "home" knop 5-10s ingedrukt houden? dan kom je op een service menu met 3 opties.
HMI, nog iets en updates. Onder HMI[of de andere] zou je dan de VW overlay softwareversie zien. Kun je de type/versie even opschrijven [of op foto zetten].

Dan kan ik even de verschillen tussen 0783 / 790( / 792 voor later) van het VW infotainment noteren. En meer kan ik toch niet aflezen zonder er fysiek aanwezig te zijn.
Bij deze de info:

HMI software: H50.44.55_ICAS_EU
Software base: H50.44.55-202011251534
CGRun number: H50.44.55-202011251427_ICAS_EU_202011251604
Skin editor: LSEV
Skin model: MSH50.44.5
Skin build: BH50.44.55-202011251534
Skin short: VW_OIWLarge_Core-ICAS_EU-2
Skin SPF filename: leeg/geen waarde
Text translation number: VWTexte_121.10.4_H50.44.9

Dat was het, hopelijk goed overgetikt :) Ik heb ook nog images en je bent altijd welkom om langs te komen, ik woon in omgeving Alkmaar ;)

Cheers!

Edit: er zijn drie opties, update software, HMI en ITC. ITC doet niets als ik erop kik, update software vraagt of ik de software wil updaten en HMI toont wat ik heb getikt :)

[ Voor 6% gewijzigd door dfader op 12-03-2021 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
dfader schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:47:
[...]

Bij deze de info:

HMI software: H50.44.55_ICAS_EU
Software base: H50.44.55-202011251534
CGRun number: H50.44.55-202011251427_ICAS_EU_202011251604
Skin editor: LSEV
Skin model: MSH50.44.5
Skin build: BH50.44.55-202011251534
Skin short: VW_OIWLarge_Core-ICAS_EU-2
Skin SPF filename: leeg/geen waarde
Text translation number: VWTexte_121.10.4_H50.44.9

Dat was het, hopelijk goed overgetikt :) Ik heb ook nog images en je bent altijd welkom om langs te komen, ik woon in omgeving Alkmaar ;)

Cheers!

Edit: er zijn drie opties, update software, HMI en ITC. ITC doet niets als ik erop kik, update software vraagt of ik de software wil updaten en HMI toont wat ik heb getikt :)
Als we de testrijders van USA moeten geloven heb jij een softwareversie van de ID.4 US-Spec.

0790 is een US-Spec "testrit?" software :D

Dit gaat dan nog alsnog alleen je UI enzo, onderhuids onbekend.

Maar je ICAS is wel gewoon EU, dus een interessante mengelmoes aan software.

EDIT: Media autos van de ID.4 terug in december hadden ook de software 0784 ipv de geleverde 0783 die ID.4 rijders hebben hier.

EDIT2:
Even vergeleken met mijn auto met 0783:
Je hebt gewoon een nieuwere versie van je infotainment software.

Mensen die 0792 hebben moeten nu zeggen of dit de recentste versie is of dat deze al oud en vervangen is met 0792

HMI = Human Machine Interface aka je schermsoftware

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8963GL6-XfLdlxSlRXqKrLSnzU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oFSVpwgln1lBLs1decOhQUlL.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Simply1337 op 12-03-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

AMARONE schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:06:
[...]

. Volkswagen moet echt zo snel mogelijk van PON af :')
Never gonna happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-10 16:32
Hier gisteren vandaag ook de update geïnstalleerd op mijn ID4 Max door Pon in Amersfoort. Interface voelt echt een stuk soepeler aan en daarnaast ook ein-de-lijk CarPlay aan de praat gekregen wat hiervoor echt met geen mogelijkheid lukte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-10 18:31
Ik moet zeggen dat 2.1 t.o.v. 2.0 toch wel echt sneller lijkt. Sneller opgestart en meer responsive. Dat wordt vast alleen nog maar beter de komende jaren. #hopium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
Ik ben benieuwd inmiddels! Ik hoop die van mij volgende week terug te krijgen. Onderdelen zijn binnen en de update kan er nu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:06

Freakie1NL

Grote Baas

Simply1337 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:01:
2 Duitstalige videos waarbij beide voertuigen goed en kort worden beschreven.
Heeft CC, dus automatisch vertalen naar NL/ENG. Vertaling is dan ook goed.

veel algemene info, Noodoplossing, algemene gebruik etc.

Instructievideo ID.3
[YouTube: ID.3 Einschulungsvideo]

Instructievideo ID.4
[YouTube: VW Einschulungsvideo ID4 UHD]
Bij mij is de CC (voor de ID.3) alleen in het Duits. Wat doe ik fout?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10 21:23
Simply1337 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:02:
[...]

Als we de testrijders van USA moeten geloven heb jij een softwareversie van de ID.4 US-Spec.

0790 is een US-Spec "testrit?" software :D

Dit gaat dan nog alsnog alleen je UI enzo, onderhuids onbekend.

Maar je ICAS is wel gewoon EU, dus een interessante mengelmoes aan software.

EDIT: Media autos van de ID.4 terug in december hadden ook de software 0784 ipv de geleverde 0783 die ID.4 rijders hebben hier.

EDIT2:
Even vergeleken met mijn auto met 0783:
Je hebt gewoon een nieuwere versie van je infotainment software.

Mensen die 0792 hebben moeten nu zeggen of dit de recentste versie is of dat deze al oud en vervangen is met 0792

HMI = Human Machine Interface aka je schermsoftware

[Afbeelding]
Zou VW een soort A/B testprogramma hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Freakie1NL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:23:
[...]

Bij mij is de CC (voor de ID.3) alleen in het Duits. Wat doe ik fout?
Gear -> vertaling -> automatisch evertaling -> engels/nederlands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
TinusH80 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:52:
[...]

ABRP?

Wel gek de de ingebouwde navigatie nog niet optimaal werkt, wel een soort van basisfunctiemet met nog redelijk beperke ranges. Maar goed voor de rest ben ik nog erg tevreden over de auto :)
A Better Route Planner
Dat is één van de beste routeplanners voor langere trips met laadstop. Er is app die je zelfs kunt koppelen aan je auto (via ODB2 en nog een app), zodat de route obv real-time data aangepast kan worden. Dit hoeft niet. Standaard werkt de app ook redelijk goed met een verbruiksmodel obv auto, weer/temperatuur en route (ma snelheid en hoogteverschil).

Deze app kun je via Carplay ook op het scherm van de auto gebruiken. Android Auto support wordt aan gewerkt.

Eigenlijk had VW gewoon een licentie moeten nemen bij dit bedrijf ipv de zelf ontwikkelde halfbakken 'oplossing'.

https://abetterrouteplanner.com/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Replay256
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Misschien is dit een oplossing, voor mensen die lange afstanden moeten afleggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PfbFk1SjnuqxE2Fzav38lNg9pc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pMLOZRsmX3CqxeHBVL5ltqrJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:25
Replay256 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:16:

[Afbeelding]
Blijft wel de vraag of je kunt laden tijdens het rijden, we weten inmiddels dat je kunt rijden met het laadklepje open dus ik zie mogelijkheden _O-

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 07:42

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

na twee dagen met nw software (2.1) moet ik zeggen dat het allemaal netjes loopt qua bediening. alleen de foutmelding Webradio niet beschikbaar blijft. Als ik iPhone als hotspot instel dan verdwijnt die melding en kan ik Webradio gebruiken. Dealer weet het ook niet hoe dit is te verhelpen. Instructieboekje weer terug gekregen op eigen verzoek. Laden met daltarief werkt nu ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Hansoverdiep schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:04:
na twee dagen met nw software (2.1) moet ik zeggen dat het allemaal netjes loopt qua bediening. alleen de foutmelding Webradio niet beschikbaar blijft. Als ik iPhone als hotspot instel dan verdwijnt die melding en kan ik Webradio gebruiken. Dealer weet het ook niet hoe dit is te verhelpen. Instructieboekje weer terug gekregen op eigen verzoek. Laden met daltarief werkt nu ook!
Oplossing heb je zelf gevonden. Mobiele hotspot. Of je moet data kopen van VW via je VW Connect ID app.

Webradio is geen onderdeel van gratis data.

Edit: via de app kun je onder privacy webradio uitschakelen. Maat dan kun je webradio niet meer gebruiken. Irritante is dat de melding nog blijft :(

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 13-03-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-10 19:57
4.1M versie 0783

Sinds gisteren krijg ik deze melding bij het opstarten. Daarna blijft de melding staan totdat ik uiteindelijk Android auto kan gebruiken na een tijdje. Alles lijkt dan wel te werken.

De webradio melding komt dan ook niet meer voor en de app update de status ook niet meer. Lijkt er op dat de auto geen data verbinding meer heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzmC-V9mUsl-1lkRUrZl_pdZdCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dj8vaaKzHfxcgvYyMOK8vvGm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Mrloki schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:07:
4.1M versie 0783

Sinds gisteren krijg ik deze melding bij het opstarten. Daarna blijft de melding staan totdat ik uiteindelijk Android auto kan gebruiken na een tijdje. Alles lijkt dan wel te werken.

De webradio melding komt dan ook niet meer voor en de app update de status ook niet meer. Lijkt er op dat de auto geen data verbinding meer heeft.

[Afbeelding]
Je auto heeft geen 4G verbinding. Sta je toevallig in een dode hoek qua signaal? Als dit recent is begonnen wellicht een haperende 4g verbinding? Dealer bellen ;)

Ben nu wel benieuwd of ik kan zien met welke provider we zijn verbonden in NL. En dus even ontvangstkaart beter in beeld hebben. Check dat wel met m'n auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
Simply1337 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Je auto heeft geen 4G verbinding. Sta je toevallig in een dode hoek qua signaal? Als dit recent is begonnen wellicht een haperende 4g verbinding? Dealer bellen ;)

Ben nu wel benieuwd of ik kan zien met welke provider we zijn verbonden in NL. En dus even ontvangstkaart beter in beeld hebben. Check dat wel met m'n auto
In ieder geval niet via T-Mobile. Woon op 100m afstand van een T-Mobile paal dus altijd vol bereik, maar niet met de auto die moet het doen met 2~3 streepjes.

Blijven KPN en Vodafone als opties over :)

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
Ook maar eens een sheet in elkaar gedraaid:

https://docs.google.com/s...QkSndoJLJYUN1BlHVKN4/edit

Of het klopt, geen idee... Is (ongeveer) o.b.v. de charge curve zoals deze op Fastned staat.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-10 19:57
Simply1337 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Dode hoek lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien het op meerdere plaatsen niet werkt en het voorheen op die plekken wel gewoon werkte. Ga eens zien of ik het zelf kan verhelpen en anders inderdaad dealer bellen!

Misschien teveel data gebruikt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

1

[ Voor 100% gewijzigd door Hansoverdiep op 04-04-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hansoverdiep schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:32:
Keurig antwoord gekregen van VW n.a.v. vraag over foutmelding Webradio.

...

Onze experts werken eraan om dit gedrag te veranderen, zodat de melding alleen verschijnt als u de 'Webradio' daadwerkelijk wilt gebruiken terwijl er een verbinding beschikbaar is. Helaas kunnen we u op dit moment niet vertellen wanneer het probleem zal worden verholpen.
Hoe kan zoiets hinderlijks door de QA komen? Nota bene het eerste wat je ziet als je wegrijdt! De volgende update over 12 weken zal het wel oplossen...

[ Voor 4% gewijzigd door koifim op 13-03-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
koifim schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Hoe kan zoiets hinderlijks door de QA komen? Nota bene het eerste wat je ziet als je wegrijdt! De volgende update over 12 weken zal het wel oplossen...
12 weekse update gaat pas in na de eerste OTA. En die staat gepland voor de zomer is wat ik heb begrepen. Op z'n vroegst is dat over 14 weken(?)

En anders laat ik me graag verassen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 13-03-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Koddig om te lezen dat er vanuit wordt gegaan dat de OTA problemen gaan oplossen.
Eerlijk gezegd moet ik het nog allemaal nog maar eens zien.

Maar hoop doet leven _/-\o_ O-) :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Simply1337 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:35:
[...]

En anders laat ik me graag verassen :D
Ik denk dat ze jou echt gaan verrassen als ze je gaan verassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:14
Nog even ter bevestiging. De Augmented Reality nav werkt alleen als je met de ingebouwde navigatie rijdt. En dat werkt dan niet als je Android auto gebruikt. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Vandaag weer een rit van 200 km. Ik vertrok met 70% en heb 1 stop gehad van een half uur (koffie, broodje) met nog 100km qua range over. Veel wind en regen onderweg en ik rij nog op winterbanden, het verbruik lag rond de 21kwh.

Bij de shell aangekomen was er 1 kapot waar een audi voor stond en ik parkeerde bij een werkende. Maar dit zie je vaker en dan is het toch wel echt balen naast dat maar 2 laders gewoon echt te weinig is. Qua laden begon die rond de 50kw en eindige met 76% rond de 30kw. Prima dus.

Mooie ervaring weer en hopelijk straks met de 2.1 update is het wat makkelijker te plannen/navigeren straks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQnmC2cIhbxuuEy5fOPsv4cOPHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmJA6ke71EAHr9hRL1tZzPvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87z_y6FSdWwXl0vQwysLPRvoqD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/og6jBALWwSXbB7iRJQ7S27vX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door AMARONE op 13-03-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
pietermx schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:54:
Ook maar eens een sheet in elkaar gedraaid:

https://docs.google.com/s...QkSndoJLJYUN1BlHVKN4/edit

Of het klopt, geen idee... Is (ongeveer) o.b.v. de charge curve zoals deze op Fastned staat.
De ID.4 moet veel sneller kunnen laden. 5-80% in 38 minuten. Dat is ook al in diverse real life tests bevestigd.

Op basis van de inmiddels redelijk bekende laadcurve heb ik een grafiek gemaakt met SOC en laadtijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NlVVcaQWIlsoeRkJWEYCUOVZCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8nvt59doI0h2Ea2wnIGVwfFC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Replay256 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:16:

[Afbeelding]
Waarom nou weer zo'n fossiele oplossing? Zet gewoon een kleine windturbine op de dakdragers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-10 13:56

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

AMARONE schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:36:
Vandaag weer een rit van 200 km. Ik vertrok met 70% en heb 1 stop gehad van een half uur (koffie, broodje) met nog 100km qua range over. Veel wind en regen onderweg en ik rij nog op winterbanden, het verbruik lag rond de 21kwh.

Bij de shell aangekomen was er 1 kapot waar een audi voor stond en ik parkeerde bij een werkende. Maar dit zie je vaker en dan is het toch wel echt balen naast dat maar 2 laders gewoon echt te weinig is. Qua laden begon die rond de 50kw en eindige met 76% rond de 30kw. Prima dus.

Mooie ervaring weer en hopelijk straks met de 2.1 update is het wat makkelijker te plannen/navigeren straks.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
200 km zou je toch makkelijk moeten halen met 1 tank?

Met dit verbruik en 70% vertrek soc zou je met 2/3% aan moeten komen.

In dit soort gevallen is laden tot 80% bij vertrek wellicht handiger?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik73
FJP84 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:09:
Nog even ter bevestiging. De Augmented Reality nav werkt alleen als je met de ingebouwde navigatie rijdt. En dat werkt dan niet als je Android auto gebruikt. Klopt dat?
De AR werkt idd alleen met de ingebouwde navigatie. Wanneer je die insteld kun je wel overschakelen naar Android auto en daar een ander navigatie programma op draaien.
Dan werkt de AR uiteraard wel. Het kan dan wel zijn dat beide navigatie systemen iets ander kwa route aangeven...

De AR werkt uiteraard wel altijd voor de travel assist...

[ Voor 5% gewijzigd door maik73 op 14-03-2021 10:40 ]

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:59
maik73 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:39:
[...]

De AR werkt idd alleen met de ingebouwde navigatie. Wanneer je die insteld kun je wel overschakelen naar Android auto en daar een ander navigatie programma op draaien.
Dan werkt de AR uiteraard wel. Het kan dan wel zijn dat beide navigatie systemen iets ander kwa route aangeven...

Volgens mij is in onderstaand filmpje te zien dat bij CarPlay de routeaanwijzingen rechtsonderin wel werken, maar dat er geen AR pijlen verschijnen.

YouTube: FINAL ME2 0783: HUD mit Augmented Reality und CarPlay | VW ID.3 UPDA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 23-10 13:56

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

maik73 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:39:
[...]

De statische HUD instructies werken daarnaast ook gewoon met Android auto. Je mist dan de AR pijlen op de weg, maar de overige instructies werken prima!

Wat mn bovenbuurman zegt dus:) google maps bij android auto en apple maps bij carplay

[ Voor 6% gewijzigd door AkroBatik op 14-03-2021 12:13 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
AkroBatik schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:14:
[...]

200 km zou je toch makkelijk moeten halen met 1 tank?

Met dit verbruik en 70% vertrek soc zou je met 2/3% aan moeten komen.

In dit soort gevallen is laden tot 80% bij vertrek wellicht handiger?
Ja klopt, ik moest laden ivm bij aankomst er niet geladen kon worden. Dan liever daar met 70 aankomen zodat het op de terugweg wat makkelijker is ook.

De stations vallen wel tegen qua aantallen, nu bij jutphaas wel ene mooi station met 6 350kw laders. Ipv de normale 2 laders maximaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maik73
Zojuist telefoon van van den Udenhout. Auto is klaar (update naar 2.1)...
Die werken dus echt 7 dagen in de week 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 11:39
AMARONE schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als dit Zaltbommel is kun je via de benzine pompen ook aan de andere kant van de paaltjes komen en denk ik ook wel laden. Wel handig want dan sta je niet zo snel geblokt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
ice-T106 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Als dit Zaltbommel is kun je via de benzine pompen ook aan de andere kant van de paaltjes komen en denk ik ook wel laden. Wel handig want dan sta je niet zo snel geblokt.
Het was de Shell Zaltbommel inderdaad. Maar de lader heeft maar 2x CCS en 2x CHAdemo dus dan is het snel klaar.

Dat valt toch wel tegen in het algemeen, te weinig snellader imo. Die bij Nieuwegein was de eerste echt degelijke met 6x 350kw snellader met daarnaast nog wat 50kw. En de 2.1 update gast tijdens de rit helpen, nu zit ik toch half op de telefoon en mijn vriendin komt er ook niet echt uit hoe het te fixen qua laadstation vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

2

[ Voor 100% gewijzigd door Hansoverdiep op 04-04-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
pietermx schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:04:
[...]

In ieder geval niet via T-Mobile. Woon op 100m afstand van een T-Mobile paal dus altijd vol bereik, maar niet met de auto die moet het doen met 2~3 streepjes.

Blijven KPN en Vodafone als opties over :)
Simcard gegevens gevonden, maar wel een interessante ontdekking gedaan:

1. betreft een +882 nummer met 39 als prefix.--> Vodafone Malta
2. +882 (en +883) nummers zijn codes door de internationale gemeenschap zijn bepaald. Dit zijn netwerken die niet zijn verbonden aan landen. Dit betreft een "wereld" regio code.
3. Sim zit te roamen via Vodafone UK. Dus hier en rest van EU zullen we roamen via Vodafone of het netwerk waarbij VF roamt.

Dekkingskaart van Vodafone ziet er iedergeval prima uit.
https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
AMARONE schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:00:
[...]

Het was de Shell Zaltbommel inderdaad. Maar de lader heeft maar 2x CCS en 2x CHAdemo dus dan is het snel klaar.

Dat valt toch wel tegen in het algemeen, te weinig snellader imo. Die bij Nieuwegein was de eerste echt degelijke met 6x 350kw snellader met daarnaast nog wat 50kw. En de 2.1 update gast tijdens de rit helpen, nu zit ik toch half op de telefoon en mijn vriendin komt er ook niet echt uit hoe het te fixen qua laadstation vinden.
Shell Recharge app downloaden. Filters op CCS en 50+KW [of gewoon 100kw] en voila alle snelladers in nederland en erbuiten waarbij je met een Shell Recharge pas kunt laden. Even oppassen met rijrichting :)

Welke snelladers kun je zien en laden?
Shell Recharge*
Fastned*
Allego
Ionity*
PitPoint

*Als je actuele info nodig hebt van laadbeschikbaarheid, eigen map openen en kijken. Hoewel Shell Recharge goed genoeg is en meestal alle actuele info heeft

En anders ABRP van te voren starten met eindbestemming en start SOC percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 09:51
Nog geen ID.4 maar wel voor in de markt.

Momenteel bezig met aanpassing elektra/groepenkast in mijn garage. Daar is in de verdeelkast 3-fase / 16 A beschikbaar maar is ook de warmtepomp op gevoed en wordt nu ook elektrische kookplaat op aangesloten...

Kan iemand me aangeven wat de minimale laadstroom voor ID4 moet zijn?

Want ik kan de maximale capaciteit van 11 kW niet volledig aan mijn ID weggeven.. Is ook niet echt nodig. Tijd genoeg voor tijdens de nacht. Maar moet wel tegemoet kunnen komen aan de eisen m.b.t. laadstroom van het voertuig..
Alvast dank voor info

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfader
4.1M

Hi Guys,

Inmiddels dire dagen kunnen genieten van de auto en nog steeds is het gevoel echt super goed! Ik kom van een Renault Talisman, maar dat is echt een gedrocht als je dat met dit vergelijkt. Bij de T(F)alisman zei ik altijd 'álles zit erop, maar niks werkt' (achterklep openen met schopbeweging, alleen moet je heel veel geluk hebben wil het werken en wie verzint nou ACC, maar dan pas bij 50km/h? Lane assist? Ja hoor, alleen als je over de lijn gaat hoor je een vaag geluid en stuurt de auto niet terug).

Bij deze zit (vind ik) veel, maar alles werkt wel goed. Echt super blij met Travel Assist met de predictive cruise control, ik vind het echt heel erg goed werken. Hello Id werkt ook veel beter dan ik had verwacht. Verder kon ik zonder problemen We Connect Id koppelen en alles werkt goed (voorklimatiseren en navigatie naar de auto sturen sowieso). Ik heb de auto wel met mijn thuis WiFi verbonden. De app geeft ook prima laadstatus weer (nu één keertje opgeladen).

Maar goed, daarvoor schrijf ik eigenlijk niet. Ik vroeg mij heel erg af hoeveel lag er zou zitten in de bluetooth verbinding. In mijn Talisman keek ik (als ik moest wachten) of bijrijder wel eens YT of Netflix en het was echt super storend dat het geluid 2 seconden na het beeld kwam. Bij de VW ID is dat dus niet zo, alles is realtime en dat is echt super. Geen idee hoe dat bij andere auto's is, maar mocht je hier ook ervaring mee hebben: de ID's hebben GEEN lag O+

Ok en dan nu mijn vragen :)

1. Ik heb Android Auto gekoppeld, ging perfect (bedraad), maar ik heb een Galaxy S7 (uit 2016) en het is echt HEEL traag, het is gewoon niet te gebruiken (klikken en dan 5 seconden wachten bijv.). Mijn telefoon wordt ook echt loeiheet en ik heb het gevoel dat het niet aan de auto ligt maar aan de telefoon, ondanks dat het een 'high-end' model is, wellicht is bijna 5 jaar wel -te- oud ^_^ . Wat is jullie ervaring hiermee?

2. Ik luister eigenlijk altijd podcasts tijdens het rijden en ik zag dat je podcasts kunt luisteren met de software van de auto (weet niet meer precies waar het zit), dat werkt als de auto WiFi verbinding heeft, maar ik zag niet zo heel veel podcasts waar je uit kon kiezen. Weten jullie of je ook andere podcasts kunt luisteren met die software (bijv. de Tweakers podcast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
PSmulders schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:55:

Momenteel bezig met aanpassing elektra/groepenkast in mijn garage. Daar is in de verdeelkast 3-fase / 16 A beschikbaar maar is ook de warmtepomp op gevoed en wordt nu ook elektrische kookplaat op aangesloten...

Want ik kan de maximale capaciteit van 11 kW niet volledig aan mijn ID weggeven.. Is ook niet echt nodig. Tijd genoeg voor tijdens de nacht. Maar moet wel tegemoet kunnen komen aan de eisen m.b.t. laadstroom van het voertuig..
Alvast dank voor info
Ik weet niet wat de minimale laadstroom is, maar ik zou zeker een load balancer gebruiken. Je kunt in de auto ook 'beperkte laadstroom' instellen, maar dat is een vinkje, dus ik weet niet tot hoeveel/weinig dat dan gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Een 'granny charger' werkt al en die kun je gewoon in een (1-fase) stopcontact steken en dat is max. ~3.6kW.

De 'gereduceerde' optie die je kunt instellen doet op 3-fase ongeveer 6kW.

Een load balancer is een goed idee, dan pakt de auto gewoon wat er beschikbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door 7o9 op 14-03-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampina
  • Laatst online: 11-10-2024

Alvast dank voor info
ID4.1

Er is ook een topic over laden etc maar om toch op jouw vraag te reageren hieronder mijn ervaringen:

Mijn NewMotion lader is nog op 1 fase aangesloten omdat mijn vorige hybride (330e) niet met 3 fase overweg kon. Binnenkort laat ik hem op 3 fase aansluiten.

Ik heb mijn huis eind 2018 gasloos gemaakt en heb dus ook een luchtwaterwarmtepomp (Nefit 7kw; heeft 3 fase 400V nodig), huisaansluiting 3x25A en naast een inductie kookplaat ook diverse keukenapparaten (Quooker, vaatwasser, stoomoven, vriezer, koelkast, combi oven). En verder natuurlijk een wasmachine en warmtepompdroger. En 11.200 Wp aan zonnepanelen om alle benodigde stroom een beetje economisch binnen te harken.

Als de warmtepomp flink draait (in de wintermaanden of wanneer hij bezig is het tapwater bij te verwarmen) knalde regelmatig 1 vd 3 hoofdzekeringen er uit als er op dat moment ook geladen werd. Zonder ingeschakelde autolader nooit problemen met de luchtwaterwarmtepomp.

Met als gevolg: luchtwaterwarmtepomp en autolader uit (en nog wat apparaten). Gebeurde ook meerdere keren per jaar toen ik de BMW nog reed.

Elektricien heeft wel geprobeerd wat apparaten te “verhangen” naar een andere groep maar dat nam het probleem niet weg. Met de ID.4 dit probleem ook al een paar keer gehad in jan/feb.

Elektricien geeft overigens aan dat zodra de laadpaal op 3-fase wordt aangesloten het best zo kan zijn dat het probleem niet meer voor zal komen.

Ik hou nu rekening met de andere apparaten in huis en laad pas op als er gekookt is en de vaatwasser en warmtepompdroger niet ingeschakeld zijn. Dan is er niks aan de hand. De laadsnelheid is dan ca 19/20 km/u (bij 1-fase 16A).

Als ik geen enkel risico wil lopen zet ik de ID4 op “verminderde AC stroom”. Dan laad hij op 8A met slechts 9/10 km/u. Zodra dit straks op 3 fase kan laad ik dan met bijna 30 km/u (op 8A) dus een nacht is dan altijd wel genoeg om van bijna leeg tot 80%/90% te komen. En als je probleemloos op 3-fase 16A kan laden dan gaat het helemaal vlot.

En zoals door anderen ook al geopperd: een laadpaal met loadbalancing kan het probleem ook oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kampina op 14-03-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 09:51
Inzake jullie reactie over laden. In het laadtopic kon ik zo snel geen info over de ID vinden. Van Volvo wist ik dat je op de granny de laadstroom kon instellen.

Goede tips als de granny (even niet meer aan gedacht) en concrete info zoals:
Als ik geen enkel risico wil lopen zet ik de ID4 op “verminderde AC stroom). Dan laad hij op 8A met slechts 9/10 km/u.
Vooral de granny charger op de fase waar geen kookplaat op is aangesloten zal voor ons prima volstaan. Ik ben met jullie reacties goed verder geholpen! Mijn dank daarvoor!

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maik73
Zo, net de auto opgehaald met de nieuwe software.
Echt een hele verbetering kwa response van het scherm én ik merkte dat mijn warmte pomp nu ineens aangaat (reed weg en hoorde zware brom en een lichte trilling in het stuur. Ik had de temperatuur op 20 graden staan, er kwam direct zeer warme lucht uit de roosters waardoor het binnen no time 20 graden was (of iig warm aanvoelde).
Dit heb ik voorheen niet gemerkt. De auto was ook toen snel op temperatuur, maar nu zeker sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-10 08:45

Alvast dank voor info
Ik heb een 4.1m en een all electric woning. 3X25 aansluiting (=17KWmax). De id.4 laadt max 11kw. Ik heb een 22kw laadpaal (op de toekomst?) afgezekerd op 11 kw mét dynamic loadbalancing staan. Ook als de warmtepomp, wasmachine en inductie kookplaat draaien, loopt het laadproces gewoon door met wat er over is.

Voor iets meer dan de prijs van een grannycharger kan je verzwaren naar 3x25a volgens mij en als ik een warmtepomp, kookplaat en stekkerauto zou hebben, zou ik dat doen denk ik.

Vraag aan de groep: is er over de id.4 ooit iets gezegd over een upgrade van de AC laadsnelheid naar 22kw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
kisik schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Ik heb een 4.1m en een all electric woning. 3X25 aansluiting (=17KWmax). De id.4 laadt max 11kw. Ik heb een 22kw laadpaal (op de toekomst?) afgezekerd op 11 kw mét dynamic loadbalancing staan. Ook als de warmtepomp, wasmachine en inductie kookplaat draaien, loopt het laadproces gewoon door met wat er over is.

Voor iets meer dan de prijs van een grannycharger kan je verzwaren naar 3x25a volgens mij en als ik een warmtepomp, kookplaat en stekkerauto zou hebben, zou ik dat doen denk ik.

Vraag aan de groep: is er over de id.4 ooit iets gezegd over een upgrade van de AC laadsnelheid naar 22kw?
Dan moeten ze de hardware van de AC lader wijzigen. Denk niet dat ze dat gaan doen.
Of het hardwaretechnisch al op 22kw kan laden en of het een kwestie van softwareupdate is? die kans acht ik wel zeer klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:06

Freakie1NL

Grote Baas

11 kW is toch ook snel zat voor een thuissituatie. Accu capaciteit / 11 zelfs met de grootste accu zit je dan binnen 7 uur vol (van helemaal leeg naar helemaal vol).

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 19:06
Mijn 3.1M vorige week donderdag gebracht voor de update. Vrijdagmiddag gebeld dat ze 'm niet vrijdag nog klaar hebben omdat het updaten wat moeizaam verloopt en/of problemen hadden met het opnieuw inleren van de accu of zo. Eigenlijk vergeten door te vragen, maar het klonk erg vreemd. Hebben jullie iets vergelijkbaars gehoord?

Ik kon me nog net inhouden met zeggen dat ze 'm misschien aan de oplader moesten hangen omdat 'ie nog maar 6% batterijlading had :P

Gecertificeerd prutser!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Alvast dank voor info
Heeft je huisaansluiting 3x25A? Dan heb je waarschijnlijk 17 kW maximaal vermogen. Wij draaien een groot huis (~500 m3) op een 7,5 kW warmtepomp en elektrisch koken. Er is bij ons best een goede scheiding tussen dag en nacht gebruik.

Overdag:
- Warmtepomp draait bijna nooit op vol vermogen. Eigenlijk alleen om het boilervat van 300 liter op te warmen, maar dat is ingesteld op overdag (mede ivm nachtrust en efficiency). 's Nachts zetten we de thermostaat lager (19*C), waardoor de warmtepomp dan eigenlijk nooit hoeft te draaien; zelfs met de vorst was het 's morgens nog nooit onder de 19 graden.
- Kookplaat (7,4 kW) en oven (3,6 kW) zijn alleen overdag in gebruik en nooit allebei tegelijk op vol vermogen.
- Ook de wasmachine en droger draaien we overdag/avond ivm de nachtrust.

Nacht:
- auto opladen
- wat basisverbruik.

Kortom: in de praktijk verwacht ik geen enkel probleem om af en toe (hoeft niet dagelijks) een nachtje de auto op te laden met 11 kW. Indien het wel extreem is en ik de warmtepomp ook wil laten draaien, dan kan ik in de auto (en op sommige laadpunten) het laadvermogen beperken.

Desondanks ga ik wel een laadpunt nemen dat load balancing kan doen. Dan is er geen enkel probleem en hoef je er niet naar om te kijken. Ook bij een eventuele verkoop van het huis heb je dan geen gedoe.

Het is in ieder geval handig om bij de installatie rekening te houden met de mogelijkheid voor load balancing. Daarvoor moet je naast de 5-aderige kabel ook een datakabel meetrekken om aan te sluiten op de slimme meter (P1 poort). Zoek ook even goed uit welke 3-fase kabel je laat trekken. Voor 22kW heb je kabels nodig van 2,5 mm2. Om later eventueel een 22 kW laadpunt te kunnen installeren moet je uitgaan van 4 of 6 mm2. Om dit in een keer te laten installeren is niet zoveel duurder en dan ben je wel voorbereid op de toekomst. Het zou zonde zijn als je over een paar jaar wel loadbalancing wilt hebben en je dan alsnog een datakabel apart moet laten trekken (voor zover dan nog mogelijk).

Onze aannemer heeft hier vorig jaar te snel de verkeerde kabel getrokken (4-aderige kabel zonder N), waardoor ik nu alsnog een extra kabel kan gaan trekken. Gelukkig is dit niet zo lastig te doen, maar dat is meer geluk dan wijsheid...

Mijn ID.4 Tech komt over een maandje en ik verwacht het laadpunt ergens in het najaar te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
maik73 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:13:
Zo, net de auto opgehaald met de nieuwe software.
Echt een hele verbetering kwa response van het scherm én ik merkte dat mijn warmte pomp nu ineens aangaat (reed weg en hoorde zware brom en een lichte trilling in het stuur. Ik had de temperatuur op 20 graden staan, er kwam direct zeer warme lucht uit de roosters waardoor het binnen no time 20 graden was (of iig warm aanvoelde).
Dit heb ik voorheen niet gemerkt. De auto was ook toen snel op temperatuur, maar nu zeker sneller.
Goed om te horen dat het scherm responsiever is geworden. En ook interessant dat de warmtepomp nu beter lijkt te werken. Dat was met de beruchte test van Nextmove nog een vraagteken.

Ik kwam ook dit filmpje tegen dat het verwarmen bij de start nu veel minder lijkt te verbuiken: YouTube: ID3 Update ME 2.1 OTA und weniger Verbrauch !

Is dit iets dat je ook merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
Lesilhouette schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:35:
Mijn 3.1M vorige week donderdag gebracht voor de update. Vrijdagmiddag gebeld dat ze 'm niet vrijdag nog klaar hebben omdat het updaten wat moeizaam verloopt en/of problemen hadden met het opnieuw inleren van de accu of zo. Eigenlijk vergeten door te vragen, maar het klonk erg vreemd. Hebben jullie iets vergelijkbaars gehoord?

Ik kon me nog net inhouden met zeggen dat ze 'm misschien aan de oplader moesten hangen omdat 'ie nog maar 6% batterijlading had :P
Ik heb die van mij gebracht met 79% lading.... Ze hebben m geupdate en ik heb ondertussen regelmatig de app gecontroleerd...
Zaterdag was de auto de hele dag onbereikbaar, maar zondag was hij klaar en heb ik de range regelmatig zien verspringen zonder dat de auto aan de lader hing (capaciteit bleef constant)...
Net opgehaald met nog 72% capaciteit over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sortjai
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08-2023
maik73 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Ik heb die van mij gebracht met 79% lading.... Ze hebben m geupdate en ik heb ondertussen regelmatig de app gecontroleerd...
Zaterdag was de auto de hele dag onbereikbaar, maar zondag was hij klaar en heb ik de range regelmatig zien verspringen zonder dat de auto aan de lader hing (capaciteit bleef constant)...
Net opgehaald met nog 72% capaciteit over.
Afgelopen donderdag ochtend de 4.1M op iets in de 70% accu ingeleverd voor update. En tegen eind van de dag was die klaar met iets in de 60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Over een uurtje presentatie Power Day
[YouTube: +++ VOLKSWAGEN GROUP POWER DAY LIVESTREAM +++]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Volkswagen aandeel staat vandaag goed in de plus (maar had afgelopen week ook iets verloren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tenenkrommende presentatie tot nu toe. Slechte uitspraak, Engelse zinnen die grammaticaal volledig fout zijn etc. Leidt nogal af van de boodschap.

Evengoed. VW gaat dus 6 elektriciteitscentrales bouwen??
Gelukkig worden softwareupdates wel als MUST bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Closed loop recycling
Solid state batterij
verbetering in de toekomst
hoeveelheid snelladers 5x in 4 jaar
battery dichtheid vergroten.
VW Artimes.. eerste systeem met nieuwe batterij.. bestemd voor lange afstand.. 2024(?)

nog niet echt zo.. spannend

[ Voor 55% gewijzigd door Simply1337 op 15-03-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-10 13:47
theHoff schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Tenenkrommende presentatie tot nu toe. Slechte uitspraak, Engelse zinnen die grammaticaal volledig fout zijn etc. Leidt nogal af van de boodschap.
Hierdoor ook volledig afgehaakt, ik lees het belangrijkste later wel terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

test met uitgesteld laden uitgevoerd, werkt niet goed! Heb locatie aangemaakt, vertrektijd 7 uur ingevuld voor alle dagen. Verder laadperiode ingevuld: van 23 tot 7 uur. Geen klimatiseren aangevinkt. En laden tot 90% aangegeven. Maar om 7 uur was capaciteit 79%.i.p.v. 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
theHoff schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Evengoed. VW gaat dus 6 elektriciteitscentrales bouwen??
Voor zover ik dat begreep gaat dat om capaciteit van batterijfabrieken. 6 x 40 GWh per jaar.

Uitgaande van 77 kWh per auto kun je met 1 GWh 13.000 auto's van een batterij voorzien. Dat maal 240 GWh is dus 3,12 miljoen elektrische auto's per jaar. En dit is de Europese capaciteit. Uiteraard zijn er ook auto's met een kleinere capaciteit, dus ik schat dat ze hiermee 4 miljoen auto's verwachten te kunnen produceren. Voor het perspectief: in 2019 verkocht de hele Volkswagen Group 3,8 miljoen auto's in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Simply1337 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:30:
Closed loop recycling
Solid state batterij
verbetering in de toekomst
hoeveelheid snelladers 5x in 4 jaar
battery dichtheid vergroten.
VW Artimes.. eerste systeem met nieuwe batterij.. bestemd voor lange afstand.. 2024(?)

nog niet echt zo.. spannend
En ook: alles om kostenefficiënt te kunnen opschalen. Bijvoorbeeld dus 1 type cel dat 80% van de auto's moet kunnen voorzien. Hierdoor goedkopere batterijen en daarmee dus EV's betaalbaar maken in alle marktsegmenten.

En eerlijk gezegd vind ik dat juist zeer spannend... Want het gaat er uiteindelijk om dat de hele vloot over gaat naar elektrisch en tot nu toe is dat echt de uitdaging geweest. Getuige de vele leveringsproblemen voor elektrische auto's tot nu toe.

Overig vind ik ook de vervijfvoudiging van het aantal snelladers in 4 jaar tijd wel een fijn vooruitzicht...

[ Voor 23% gewijzigd door bilgy_no1 op 15-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 14:02
bilgy_no1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Voor zover ik dat begreep gaat dat om capaciteit van batterijfabrieken. 6 x 40 GWh per jaar.

Uitgaande van 77 kWh per auto kun je met 1 GWh 13.000 auto's van een batterij voorzien. Dat maal 240 GWh is dus 3,12 miljoen elektrische auto's per jaar. En dit is de Europese capaciteit. Uiteraard zijn er ook auto's met een kleinere capaciteit, dus ik schat dat ze hiermee 4 miljoen auto's verwachten te kunnen produceren. Voor het perspectief: in 2019 verkocht de hele Volkswagen Group 3,8 miljoen auto's in Europa.
*Europees capaciteit vanaf 2030 ten vroegste.
En dan zijn niet eens alle batterijen voor VW, want die fabrieken worden beheerd door Northvolt en die hebben ook al akkoorden gesloten met BMW, Mercedes, Volvo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
bottom line schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:35:
[...]

*Europees capaciteit vanaf 2030 ten vroegste.
En dan zijn niet eens alle batterijen voor VW, want die fabrieken worden beheerd door Northvolt en die hebben ook al akkoorden gesloten met BMW, Mercedes, Volvo...
Maar je mag toch aannemen dat als VAG investeert in het opbouwen van Gigafactories, dat die batterijen dan ook voor VAG zijn... Maar goede aanvulling inderdaad dat die capaciteit vanaf 2030 pas volledig online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
bilgy_no1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Maar je mag toch aannemen dat als VAG investeert in het opbouwen van Gigafactories, dat die batterijen dan ook voor VAG zijn... Maar goede aanvulling inderdaad dat die capaciteit vanaf 2030 pas volledig online is.
Northvolt wordt slechts deels gesponsord door VAG. Ook BMW zit daarin. En dan hebben we nog tonnen aan subsidies en andere geldschieters, die allemaal een zegje mogen doen.
Net zoals Ionity. En zijn die palen enkel en alleen voor de VAG groep?
Waarom zouden dan alle batterijen voor VAG zijn?

VW doet niets zelf. Alles wat ze in de presentatie hebben gezegd, wordt gedaan door partners. CAMS, Northvolt, Ionity, BP, Iberdola, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
En nu de presentatie gedaan is, zijn we allemaal niets wijzer geworden.
Veel blabla, 0 doelen of nieuwsitems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Dat is niet correct. VW heeft dus aangekondigd dat ze ook zelf batterijen gaan produceren. Ze hebben NorthVolt uitgekocht uit de Salzgitter fabriek en gaan daar meer produceren dan wat eerder was voorzien. Van 15 GWh naar 40 GWh per jaar. Dit gaat VW dus zelf managen.

Bij Northvolt in Zweden hebben ze nu additioneel $14 miljard extra besteld. Dat is een verdubbeling van het orderboek van Northvolt! Verder gaat VW meer investeren in NorthVolt om een groter belang op te bouwen. Hierover is uiteraard niets precies bekend gemaakt.

Maar ze stellen ook dat ze veel met partners blijven doen. Dat betekent dus echter niet dat ze helemaal niets zelf zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
bilgy_no1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Dat is niet correct. VW heeft dus aangekondigd dat ze ook zelf batterijen gaan produceren. Ze hebben NorthVolt uitgekocht uit de Salzgitter fabriek en gaan daar meer produceren dan wat eerder was voorzien. Van 15 GWh naar 40 GWh per jaar. Dit gaat VW dus zelf managen.

Bij Northvolt in Zweden hebben ze nu additioneel $14 miljard extra besteld. Dat is een verdubbeling van het orderboek van Northvolt! Verder gaat VW meer investeren in NorthVolt om een groter belang op te bouwen. Hierover is uiteraard niets precies bekend gemaakt.

Maar ze stellen ook dat ze veel met partners blijven doen. Dat betekent dus echter niet dat ze helemaal niets zelf zouden doen.
Gelukkig voor jou is dat artikel net verschenen, anders had je niets om te counteren.
Verdubbeling van de orders, maar dit contract gaat wel over 10 jaar terwijl de andere 15 miljard misschien veel kortere tijdspanne hebben / belangrijker zijn in de opstart.

Dat terzijde, VW krijgt 1 fabriekje voor hun eigen, operationeel vanaf 2025 (nog niet dus voor de volledige 40GWh) dus eigen batterijen voor +-500.000 wagens.
En ze hebben voor $14.000.000.000 aan batterijorders geplaatst over 10 jaar
Als je dat betekent met $100 per kWH, zijn dat 200k wagens per jaar.
En wat is 14 miljard over 10 jaar terwijl de omzet van 1 jaar 250 miljard is... Dat is hetzelfde als jij die €250 uitgeeft aan iets.

VW kan zoveel meer doen dan wat ze nu beloven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
bottom line schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Gelukkig voor jou is dat artikel net verschenen, anders had je niets om te counteren.
Verdubbeling van de orders, maar dit contract gaat wel over 10 jaar terwijl de andere 15 miljard misschien veel kortere tijdspanne hebben / belangrijker zijn in de opstart.

Dat terzijde, VW krijgt 1 fabriekje voor hun eigen, operationeel vanaf 2025 (nog niet dus voor de volledige 40GWh) dus eigen batterijen voor +-500.000 wagens.
En ze hebben voor $14.000.000.000 aan batterijorders geplaatst over 10 jaar
Als je dat betekent met $100 per kWH, zijn dat 200k wagens per jaar.
En wat is 14 miljard over 10 jaar terwijl de omzet van 1 jaar 250 miljard is... Dat is hetzelfde als jij die €250 uitgeeft aan iets.

VW kan zoveel meer doen dan wat ze nu beloven..
Volgens mij hebben we hier te maken met een glas halfvol/half leeg situatie. Kunnen ze meer/sneller doen? Wellicht. Maar ze hebben inmiddels al voor tientallen miljarden aan investeringen aangekondigd in het elektrificeren van hun vloot. Dat moeten ze doen binnen de vereisten voor winstgevendheid en groei die de aandeelhouders van ze verwachten.

Vandaag ging volgens mij meer om visie dan om details. Die visie is duidelijk: de toekomst voor VW is grotendeels elektrisch en daar gaan ze op meerdere fronten aan werken. Dat geheel is met veel wol en weinig garen gebracht. Daarin heb je gelijk. Maar dat betekent niet dat ze helemaal niets gaan doen en er helemaal geen substantie onder zit.

Overigens vond ik de Battery Day van Tesla niet veel inhoudelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Ben je de 4680 batterijen vergeten?
Of cobaltvrij? Nieuwe drivetrain voor de model s, batterijen die worden gebouwd in het chassis van de wagen ipv. een aparte module, nieuwe manier van cathodes (eigen fabriek) gemaakt van strandzand (ofzoiets), $25.000 car over 3 jaar.

Battery day was te hyped, sowieso, maar daarna was wel duidelijk in welke richting Tesla ging.
VAG gaat elektrisch, alleen weten ze zelf nog niet hoe precies.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 15-03-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Eindelijk een glimps gevonden van de WeCharge kaart...

zit gewoon in de VW Connect ID App...

YouTube: YouTube

Lang.. leve.. PON :X

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 15-03-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampina
  • Laatst online: 11-10-2024
Simply1337 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:25:
Eindelijk een glimps gevonden van de WeCharge kaart...

zit gewoon in de VW Connect ID App...

YouTube: YouTube

Lang.. leve.. PON :X
Heb jij de mogelijkheid in jouw app? Dat is nl net het probleem dat ik vorige week of zo aanstipte.
In de NL (iOS) app zit die mogelijkheid niet. Vandaar mijn vraag of iemand verder was gekomen door app te verwijderen, op je telefoon als land B of D te selecteren, app weer installeren etc.

Ik woon niet ver van grens met B dus zou ook nog in de buurt van de grens een Belgisch netwerk kunnen selecteren om me helemaal als ingezetene van België voor te doen. Evt nog een nieuw VW account aanmaken.

Ik vermoed nl dat de app “checkt” wat de landinstelling van je telefoon is en daarna krijg je bepaalde mogelijkheden wel of niet te zien.

Jij hebt Android zie ik in jouw video’s. Kun jij wecharge wel bestellen?

Kan natuurlijk ook zijn dat ze via mijn VIN weten dat deze ID4 in NL is geregistreerd en dat het daarom niet lukt......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
Kampina schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Heb jij de mogelijkheid in jouw app? Dat is nl net het probleem dat ik vorige week of zo aanstipte.
In de NL (iOS) app zit die mogelijkheid niet. Vandaar mijn vraag of iemand verder was gekomen door app te verwijderen, op je telefoon als land B of D te selecteren, app weer installeren etc.

Ik woon niet ver van grens met B dus zou ook nog in de buurt van de grens een Belgisch netwerk kunnen selecteren om me helemaal als ingezetene van België voor te doen. Evt nog een nieuw VW account aanmaken.

Ik vermoed nl dat de app “checkt” wat de landinstelling van je telefoon is en daarna krijg je bepaalde mogelijkheden wel of niet te zien.

Jij hebt Android zie ik in jouw video’s. Kun jij wecharge wel bestellen?

Kan natuurlijk ook zijn dat ze via mijn VIN weten dat deze ID4 in NL is geregistreerd en dat het daarom niet lukt......
Nee, ik kan niet bestellen. ik mis de optie ook.

heb gewoon VW connect gemaild en kijken wat ze zeggen.

Ik verwacht ook dat het aan je VIN gekoppeld is en het gewoon game over is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:29
Simply1337 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:06:
[...]

Nee, ik kan niet bestellen. ik mis de optie ook.

heb gewoon VW connect gemaild en kijken wat ze zeggen.

Ik verwacht ook dat het aan je VIN gekoppeld is en het gewoon game over is..
Had ik ook al eens gedaan en kreeg als reactie dat het niet beschikbaar is in NL.Zie mijn post van 3 maart 12:11.

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Laatst online: 08:29
Ik kreeg vandaag de uitnodiging voor de 2.1 update dus meteen maar een afspraak gemaakt voor aanstaande woensdag. (3.1 met steunhaak).
Ik heb al 2.0 dus ben benieuwd naar de verschillen.

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartFS
  • Laatst online: 17-10 21:21
Hansoverdiep schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:12:
test met uitgesteld laden uitgevoerd, werkt niet goed! Heb locatie aangemaakt, vertrektijd 7 uur ingevuld voor alle dagen. Verder laadperiode ingevuld: van 23 tot 7 uur. Geen klimatiseren aangevinkt. En laden tot 90% aangegeven. Maar om 7 uur was capaciteit 79%.i.p.v. 90%
Had je wel genoeg laadvermogen? Met 1 fase en/ of gereduceerd laden kon hij het mogelijk niet halen in 8 uur.

De combinatie uitgesteld laden en alleen laden in een bepaalde periode lijkt niet goed te gaan bij meer mensen. In jouw geval is die laadperiode niet nodig, want hij zal uit zichzelf zo laat mogelijk starten met laden om precies om 7 uur klaar te zijn. Dat zal, mits je met 11kw laadt, ook pas na 23hr zijn.
Probeer het eens zonder 23-7 periode! (minimale soc lager instellen dan je werkelijke soc, anders gaat hij wel al direct een stukje laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Hansoverdiep schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:12:
even een berekening loslaten.

je hebt een 58 kwh netto batterij.
je laadt 8 uur lang

met 11kw/3fase laad je dan 88 kWh (8*11=88 kwh / 151%)
met 6.7 kw/3 fase gereduceerd[?] laad je dan 53.6 kWh laden [108%]
met 3.6 kw laad je dan 28.8 kw, wat maar 49% is van je accucapaciteit. Dus als je het met 30% wegzet en pas om 23 uur gaat beginnen met laden zul je 90% nooit bereiken met 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
N.a.v. de Carwow ID.4 review (zie: YouTube: Volkswagen ID.4 EV review: is it the new VW Beetle?) – des te meer ik naar de ID.x interieurs kijk des te meer zie ik gewoon Duplo en van die grove 3-jaar-oud-kind-veilige toy looks :') Wat een gruwelijk lelijke en onpraktische auto's zijn het ook. Voice commands werken voor geen meter, idiote touch screens op alles... het is zó overduidelijk een auto vol compromissen die vooral goedkoper zijn om te bouwen maar welke ze proberen te verkopen als "hip". Waar schijnbaar veel mensen nog intrappen ook.

Misschien ben ik bevooroordeeld met mijn 2017 VW Golf met échte knoppen en een ICE (met ACC, lane assist, etc.) maar waarom zou je in hemelsnaam kiezen voor een ID.x Volkswagen als je ook kan kiezen om voor minder dan een derde van de prijs in een fijnere 2e-hands auto te rijden die je niet om de paar honderd KM moet opladen?

Early adopter tax? Denk het zelf wel. Bedankt in ieder geval, oprecht bedoeld, de toekomstige generaties gaan hier van leren en waarschijnlijk ongelooflijk veel beter zijn ;)

Maar hoe gaan ze die noemen? ID.3-2? ID.3v2? ID.3b? :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Simply1337
Blue-eagle schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:19:
N.a.v. de Carwow ID.4 review (zie: YouTube: Volkswagen ID.4 EV review: is it the new VW Beetle?) – des te meer ik naar de ID.x interieurs kijk des te meer zie ik gewoon Duplo en van die grove 3-jaar-oud-kind-veilige toy looks :') Wat een gruwelijk lelijke en onpraktische auto's zijn het ook. Voice commands werken voor geen meter, idiote touch screens op alles... het is zó overduidelijk een auto vol compromissen die vooral goedkoper zijn om te bouwen maar welke ze proberen te verkopen als "hip". Waar schijnbaar veel mensen nog intrappen ook.

Misschien ben ik bevooroordeeld met mijn 2017 VW Golf met échte knoppen en een ICE (met ACC, lane assist, etc.) maar waarom zou je in hemelsnaam kiezen voor een ID.x Volkswagen als je ook kan kiezen om voor minder dan een derde van de prijs in een fijnere 2e-hands auto te rijden die je niet om de paar honderd KM moet opladen?

Early adopter tax? Denk het zelf wel. Bedankt in ieder geval, oprecht bedoeld, de toekomstige generaties gaan hier van leren en waarschijnlijk ongelooflijk veel beter zijn ;)

Bijtelling 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bilgy_no1

Wat kom je hier dan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
Vandaag heb ik mijn ID.3 na twee weken weer terug gekregen. De permanente storing met de SOS unit is opgelost. Er is hiervoor een regeleenheid vervangen die ook de update naar 2.1 in de weg zat. Na vervanging is de upgrade probleemloos geïnstalleerd.

Het allemaal wel even geduurd maar ik ben steeds proactief op de hoogte gehouden en al met al keurig en betrokken geholpen!

Voordeel is nu wel dat het na twee weken extra leuk is om in de ID.3 te rijden zeker nu ook de AR hud actief is. De eerste indruk van de software is positief ik heb alleen wat ruzie met Apple CarPlay maar daar moet ik nog even induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Een beetje kritisch zijn mag blijkbaar niet in dit subforum.
Ik vind persoonlijk het interieur van de ID reeks ook niet om over naar huis te schrijven. Ziet er goedkoop en Fischerpreisachtig uit, dat doen andere merken toch echt beter.

Dat het prima rijdt geloof ik direct en die lage bijtelling is mooi meegenomen, maar er zijn echt wel kanttekeningen te plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfred66
MLLL schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:53:
Ik vind persoonlijk het interieur van de ID reeks ook niet om over naar huis te schrijven. Ziet er goedkoop en Fischerpreisachtig uit, dat doen andere merken toch echt beter.

Dat het prima rijdt geloof ik direct en die lage bijtelling is mooi meegenomen, maar er zijn echt wel kanttekeningen te plaatsen.
Ik heb geen enkel probleem met een kritische houding, sterker ik kan jou regelmatige “brommerige” opmerkingen wel waarderen eigenlijk. Ik vind echter de toonzetting van de post die je nu lijkt te verdedigen niet erg sjiek, van die stijl ben ik geen fan van maar zijn boodschap is wel heel duidelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:03

Misschien even verder denken dan je eigen bubbel? Het is een elektrisch alternatief dat voor veel leaserijders goed en probleemloos werkt. In vergelijking met benzine krijg je voor hetzelfde geld (leasebedrag) veel meer luxe en ik durf wel te stellen dat veel mensen ervoor een of twee klassen kleiner reden (met een slechter interieur). Zelfs als je de hele a2 af moet haal je dit bovendien met de accu in 1 lading. En tot slot, niet iedereen wil (want: smaken verschillen) of kan (want duurder, of geen voorkeursmerk) de alternatieven rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-10 23:44

Nou nou nou... je voelt je waarschijnlijk ook erg thuis in de comments van de Autoweek. Even lekker je mening komen geven hier, leuk! Ga ik ook doen.

Gruwelijk lelijk, dat mag je vinden. Ik zie al 10 jaar geen verschil in de golfjes. Hele goede auto’s (heb er zelf een) maar dodelijk saai. Leuk detail, de voice commands werken hier ook voor geen meter maar dat is klaarblijkelijk geen probleem. Wel leuk dat mensen, zoals jij en ik, al jaren dezelfde auto kopen. Zelfde software, zelfde hardware en wat andere lampjes. Zet een Golf uit 2011 naast een Polo of Golf uit 2018 en alles is nagenoeg hetzelfde. Alles aan de ID.4 is nieuw, sommige dingen gebrekkig op het moment maar door OTA updates wel klaar voor verbetering.

De echte knoppen zijn inderdaad fijn. Geen idee waarom ze daar niet voor hebben gekozen, het is gewoon minder praktisch. Waarom wel? Goedkoop rijden, zeer comfortabel, weinig onderhoud, milieubewust, snel... duur in aanschaf? Zeker! Maar als leaserijder scheelt het mij €3k per jaar tov een Tiguan. Appels met appels want ik ga een ID.4 niet met een tweedehands Tiguan uit 2015 vergelijken.

Graag gedaan! Het is genieten namelijk. Ik denk dat je eens moet kijken of je een maandje in een ID.4 kunt rijden. Moet je eens opletten hoe ouderwets (en vooral traag) je Golf voelt.

Dat mag zeker! Dat zijn er veel hier ook, genoeg problemen met de auto’s namelijk. Wat Blue-eagle hier doet vind ik niet een beetje kritisch maar eerder lekker stoken en uitlokken (smileys etc). Wat jij hier zegt kan ik me in vinden en klinkt ook nog eens normaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Electromonkey op 15-03-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-10 17:14
Alfred66 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:52:
Vandaag heb ik mijn ID.3 na twee weken weer terug gekregen. De permanente storing met de SOS unit is opgelost. Er is hiervoor een regeleenheid vervangen die ook de update naar 2.1 in de weg zat. Na vervanging is de upgrade probleemloos geïnstalleerd.

Het allemaal wel even geduurd maar ik ben steeds proactief op de hoogte gehouden en al met al keurig en betrokken geholpen!

Voordeel is nu wel dat het na twee weken extra leuk is om in de ID.3 te rijden zeker nu ook de AR hud actief is. De eerste indruk van de software is positief ik heb alleen wat ruzie met Apple CarPlay maar daar moet ik nog even induiken.
Hier hetzelfde probleem. Ik ben nog aan het wachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jawel hoor. Kan heel interessant zijn. Maar er moet wel iets discussiewaarde in zitten of een puntje om op aan te haken.
De manier hoe Blue-eagle de reactie hier in de draad steekt is willekeurig en leest (voor mij) als een statement in plaats van een positie waar wat aan te discussiëren valt. Daar ga ik geen energie in steken.
En dat is jammer, want het model auto waar hij nu in rijd heb ik tot oktober gehad. Waarmee ik prima het perspectief van overzijde zou kunnen belichten, maar dat gaan we dus niet doen. ;)

[edit]
Grappig trouwens dat hij die carwow video linkt en dan dergelijk commentaar er bij typt. Die video is voornamelijk positief over de ID.4 en de mening is "shortlist it". :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 16-03-2021 09:04 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 81 ... 382 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.