VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Heb vemeld dat ik een trekhaak heb. Ze hadden idd wel issues met de steunhaak op de ID3, maar trekhaak op de ID4 zou geen probleem moeten zijn (voor zover ze wisten).
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
3.1 Id3 1st, 0783, met steunhaak ingebouwd door Van Mossel..maik73 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:00:
Zojuist gebeld door van den Udenhout.... Auto kan vrijdag gebracht worden en waarschijnlijk zaterdag weer opgehaald worden.
Heb vemeld dat ik een trekhaak heb. Ze hadden idd wel issues met de steunhaak op de ID3, maar trekhaak op de ID4 zou geen probleem moeten zijn (voor zover ze wisten).
Ben wel benieuwd of deze "steunhaakissues" nu nieuw zijn voor de 2.1-software of dat deze ook een verklaring geven van de vele issues die ik ervaar met de 0783-2.0 software? Zo rijd ik praktisch altijd weg met niet functionerende veiligheids- en hulpsystemen.
Kan ik uberhaupt ergens zien of er "steunhaaksoftware" is geinstalleerd?
23 maart update naar 2.1 bij Van Mossel, wordt vervolgd...
Zijn de issues gerelateerd aan de trekhaak of heeft het met iets anders te maken?Dusun schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:11:
ID.3 1st MAX; Net gebeld door de dealer en zoals verwacht (had nog niets vernomen sinds afgelopen vrijdag) issues met de update, ik krijg waarschijnlijk vanmiddag meer details omtrent hoe / wat en vervolgstappen.
Toch zojuist weer terug gebeld door van den Udenhout....maik73 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:00:
Zojuist gebeld door van den Udenhout.... Auto kan vrijdag gebracht worden en waarschijnlijk zaterdag weer opgehaald worden.
Afspraak ivm trekhaak toch verzet naar 22 maart. Dan verwachten ze nieuwe software te hebben.
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
Geen idee ik wacht nog op details en next steps maar ze zouden deze update wel gebruiken om tevens de steunhaak te plaatsenReplay256 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:47:
[...]
Zijn de issues gerelateerd aan de trekhaak of heeft het met iets anders te maken?
In tegenstelling tot de meeste Tweakers ben ik niet werkzaam in de IT sector. Maar lijkt mij toch dat VW hier op IT gebied keihard aan het falen is? Hoe moeilijk moet een update zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Freakie1NL op 08-03-2021 14:25 ]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik denk idd dat dit geen goede indruk geeft.... Daarnaast.... Het zal niet makkelijk zijn .Freakie1NL schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:25:
Volgens verschillende internationale gebruikers van FB van de officiele 1ste Mover Pagina is dit probleem inmiddels bekend bij VW en lukken die updates nergens.
In tegenstelling tot de meeste Tweakers ben ik niet werkzaam in de IT sector. Maar lijkt mij toch dat VW hier op IT gebied keihard aan het falen is? Hoe moeilijk moet een update zijn.
Die moeten dit toch ook hm getest hebben daar?Freakie1NL schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:25:
Volgens verschillende internationale gebruikers van FB van de officiele 1ste Mover Pagina is dit probleem inmiddels bekend bij VW en lukken die updates nergens.
iig was ik vrijdagochtend daar met een fiets weggegaan, ervan uitgaande dat ik vrijdagmiddag weer mijn auto terug zou krijgen. Nu dat nog steeds niet het geval is, heb ik gevraagd om vervangend vervoer..... Ik ben nu net naar huis gereden in een huurauto: Opel Astra.... Het zou toch wel fijn zijn als de OTA gaat werken straks...... en heel eerlijk gezegd, dacht ik ook dat het OTA probleem een id.3 ding was, dus ik was überhaupt verrast..
Paar eurootjes voorschieten die je later kan declareren?!AkroBatik schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:41:
Nou mijn 4.1m staat ook bij de garage. Wel tof, de kaalste up! als leen auto.
Keurige service!
Wel de vraag of ik hem netjes wilde aftanken. Op de vraag hoe ik dat moest doen zonder tankpas was de reactie: “je kan ook gewoon pinnen bij de pomp!”
First world problems.....
VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White
Liever meteen goed dan dat die auto er 2 dagen staat.
Ik zit ook een beetje met de laadcurve te spelen in excel, omdat ik wat vergelijkingen wilde maken met bijv. de Ioniq 5. Ik zal mijn speelsels hier ook delen en neem daar de laadtijden in mee.barber schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:56:
@Simply1337 Mooi youtube filmpje weer van je vandaag! Ik zat inderdaad nog te wachten tot een volledige fast charge laadbeurt tot 100% van een ID.4. Mijn dank hiervoor!![]()
Misschien kan je nog een grafiek maken waarin je het percentage tegen de tijd afzet?
Als ik snel even wat datapunten van je video pak en in excel zet (en extrapoleer) kom ik op zoiets uit:
[Afbeelding]
Wat me wel opvalt is dat de gerapporteerde kW's van het scherm van de lader bijvoorbeeld niet lijken te kloppen met de laadtijd van 80-100%. Ik probeer de laadcurve zo te modelleren dat het klopt met de laadcurve van @Simply1337 .
Edit: dit zit hem in de laadverliezen vermoed ik. HPC laders hebben gekoelde kabels, dus dat zal wat energie kosten. Ik puzzel nog even verder, maar irritant dat er geen gerapporteerd laadvermogen zit in het Infotainment van VW zelf.
[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-03-2021 18:31 ]
Dit hele topic gaat over first world problems...MLLL schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:42:
[...]
Paar eurootjes voorschieten die je later kan declareren?!
First world problems.....
Snap gewoon niet dat VW/pon hier niet 2 minuten langer over na heeft gedacht.
Een klant van een auto die binnen 2 maanden na aflevering 2 dagen bij de garage staat, zou anders behandeld mogen worden dan met vervangend vervoer van een kwart van de nieuwwaarde van de auto die je achterlaat met als extraatje de administrative rompslomp die er bij komt.
[ Voor 43% gewijzigd door AkroBatik op 08-03-2021 18:36 ]
.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Eens. Het is allemaal niet wereldschokkend maar als je een auto van bepaalde grote hebt gekocht (en dus ook bijbehorende prijs hebt betaald) mag je best wat verwachten qua vervangend vervoer. Als je dan ook nog een keer allerlei administratieve rompslomp krijgt is dat niet echt netjes.AkroBatik schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:20:
[...]
Dit hele topic gaat over first world problems...
Een klant van een auto die binnen 2 maanden na aflevering 2 dagen bij de garage staat, zou anders behandeld mogen worden dan met vervangend vervoer van een kwart van de nieuwwaarde van de auto die je achterlaat met als extraatje de administrative rompslomp die er bij komt.
Als je een grote auto hebt omdat je 3 kinderen hebt (met bijbehorende kinderstoelen) wordt je niet blij van een up.
Ze willen toch een beetje reclame maken voor electrisch rijden maar daar lijkt het nog niet altijd op.
Nu had ik, tegen beter weten in, gehoopt dat het mogelijk zou zijn om via de We Connect ID-app mijn ritten te kunnen zien. Dus starttijd-rit, eindtijd-rit, afstand, verbruik... helaas werkt nog niet.
Gesproken met een alleraardigste meneer van de VW-garage (Autobedrijf Schueler, Nijkerk) -> Hij wist mij te vertellen dat deze functionaliteit er nog niet inzit vanwege de privacy-wet. Wie weet wanneer deze functionaliteit er bij komt?
Met m'n Passat GTE uit 2016 werkte dit nog prima met de oude Volkswagen We Connect-app.
Tja, men wist dat de ID3 niet af was en dat PON niet erg bekend staat om servicegerichtheid, dus zo verrassend is het allemaal niet.AkroBatik schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:20:
[...]
Het viel me op dat ie ook echt totaal niet trok.
Na herstart alles weer normaal.... 4.1M
Die heb ik ook een paar keer gehad (4.1M). Cruise control e.d. werken dan niet. Na herstart alles weer normaal.maik73 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:21:
Vandaag de eerste storings melding. Storing in aandrijfsysteem.
Het viel me op dat ie ook echt totaal niet trok.
Na herstart alles weer normaal.... 4.1M
Zo gezegd, zo gedaan... Hier de laadcurve en de laadtijden voor de ID.4.barber schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:56:
@Simply1337 Mooi youtube filmpje weer van je vandaag! Ik zat inderdaad nog te wachten tot een volledige fast charge laadbeurt tot 100% van een ID.4. Mijn dank hiervoor!![]()
Misschien kan je nog een grafiek maken waarin je het percentage tegen de tijd afzet?
Als ik snel even wat datapunten van je video pak en in excel zet (en extrapoleer) kom ik op zoiets uit:
[Afbeelding]
/f/image/8nvt59doI0h2Ea2wnIGVwfFC.png?f=fotoalbum_large)
Het was even puzzelen met de laadverliezen. Uiteindelijk heb ik 9 kW laadverlies ingeplugd en daarmee komen de cijfers goed overeen met de laadtijden zoals in het filmpje van ID.Furkan.
Begin SOC hier is 5%. Verder heb ik de curve niet exact gereconstrueerd (bijv. max 125 kW en niet 127 kW zoals in het filmpje), maar dat maakt in wezen weinig uit.
Aantal relevante laadtijden:
5-80%: 38 minuten
Dit is precies zoals beloofd door VW
10-70%: 29 minuten
Voor een trip met meerdere stops is dit dus een gunstiger laadstop. Even als voorbeeld: ABRP rekent standaard met 212 Wh/km bij 110 km/h (en je moet flink doorrijden om dat te halen). Dat geeft een bereik van 365 km. Met 60% daarvan kom je dus in twee uur rijden 220 km ver. NB van 5-65% is het 27 minuten, maar dan moet je geen nerveuze passagiers hebben
100 km bereik bijladen: 8 minuten
Ioniq 5 kan dit in 5 minuten volgens de claim van Hyundai.
NB gebaseerd op 165 Wh/km, zoals onlangs in de range test van ID.Furkan (snelweg 92 km/h op de ACC, gemiddeld 88 km/h over ruim 400 km). Laden van 5% - 28%. Dit zijn redelijk gunstige aannames, maar iets zegt me dat de marketing van Hyundai niet op de worst case is gebaseerd...
---
Overigens is het goed om te zien dat de laadcurve bij verschillende bronnen gelijk uit de bus komt. Ook een aantal tests die in de winter zijn uitgevoerd laten dezelfde curve zien. Ik ga hier nog verder mee puzzelen, ook om te vergelijken met bijv. de Ioniq 5 en wat een verhoging van de laadsnelheid naar 170 kW zou kunnen betekenen.
[ Voor 14% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-03-2021 22:09 ]
Ik ga ook maar even bellen en mijn afspraak verplaatsen. Staat gepland aanstaande woensdag bij Hoogenboom.AMARONE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:57:
Hier is de afspraak ook uitgesteld naar over 2 weken. Nja, prima.
Liever meteen goed dan dat die auto er 2 dagen staat.
3.1P met steun haak. Ik rij sinds november al 10k zonder storingen op 0583. Doe dat nog maar even wat langer.
Die UP zie ik (met baby van 1/2 jaar oud) niet zo zitten om een tijdje in te rijden mocht het misgaan...
Mooi. Op basis deze gafiek en uit eigen metingen er bij thuisladen met 11 kW geen geen beperking van de laadsnelheid, ook niet niet in de regio boven 80%.
Iemand enig idee waarom Volkswagen dan toch adviseert om maar tot 80% te laden?
Ik zat wel het gehele uur in de auto, met klima en blijkbaar ook lichten aan, dus 2 kwh kun je wegstrepen voor interieur en wellicht overige verliezen schuiven naar de gekoelde kabels en wss nog echte laadverliezen tijdens het opladen.bilgy_no1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:58:
[...]
Zo gezegd, zo gedaan... Hier de laadcurve en de laadtijden voor de ID.4.
[Afbeelding]
*knip*
Bij 38% had ik een laadsnelheid van 540 km/u. ik kijk morgen wat het was voor de eerste 10% ofzo, wel opgenomen, maar niet gebruikt voor video. ik herinner me dat het 610 km/u was. upload dat wel morgen even verborgen, kun je kijken.
Dat heeft onder andere met de levensduur van de cellen te maken. En de laadsnelheid zakt natuurlijk wel degelijk behoorlijk in boven die 80% en je doet er dan dus ook fors langer over 5% lading dan tussen 30 en 35%. Snelladen doe je omdat je of op doorreis bent of je eindbestemming net niet kan halen. (Noodzaak en geen dagelijkse strategie dus) tot 80% in een goede tijd is dan dus meer dan prima.wlbbrhzn schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:28:
[...]
Mooi. Op basis deze gafiek en uit eigen metingen er bij thuisladen met 11 kW geen geen beperking van de laadsnelheid, ook niet niet in de regio boven 80%.
Iemand enig idee waarom Volkswagen dan toch adviseert om maar tot 80% te laden?
[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2021 22:40 ]
Dit was het antwoord van volkswagen toen ik ze er naar vroeg:GeeMoney schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:38:
[...]
Dat heeft onder andere met de levensduur van de cellen te maken. En de laadsnelheid zakt natuurlijk wel degelijk behoorlijk in boven die 80% en je doet er dan dus ook fors langer over 5% lading dan tussen 30 en 35%. Snelladen doe je omdat je of op doorreis bent of je eindbestemming net niet kan halen. (Noodzaak en geen dagelijkse strategie dus) tot 80% in een goede tijd is dan dus meer dan prima.
Uit mijn eigen metingen zie ik dat bij thuisladen de laadsnelheid constant op 11 kW blijft, helemaal tot aan 100%.Naar aanleiding van de mail die u naar ons toe had gestuurd wilde ik graag nog terug komen op uw vraag.
Voor dagelijks gebruik wanneer het niet nodig is om tot 100% te laden (omdat je bijvoorbeeld verwacht maar een korte afstand te rijden), adviseren wij het ladingsdoel op 80% in te stellen. Het laden tot 80% gaat snel, daarna neemt de snelheid van het laden af. Voor langeafstandsritten adviseren wij voor een zo groot mogelijke actieradius, het ladingsdoel op 100% in te stellen. De accu is hier voldoende voor geschikt, dit heeft geen effect op de duurzaamheid of kwaliteit.
Met vriendelijke groet,
Mario t Zand
Volkswagen Customer Care
Volkswagen
/f/image/QK94w3QfXRuMO27UL4XXNeXF.png?f=fotoalbum_large)
De data is opgenomen met behulp van een VeePeak ODB2 scanner en komt dus van de auto zelf.
De State of Charge die wordt uitgelezen verschilt van de ladingstoestand die op het dashboard aangegeven wordt: Bij SoC = 60% gaf het dashboard 62% aan, bij SoC = 96% gaf het dashboard 100% aan.
De laadstroom zakt langzaam van 26.5 A naar 24.5 A, gemiddeld 25.5 A. In totaal is er volgens de laadpaal 34.087 kWh aan energie verbruikt gedurende deze laadsessie van 3.12 uur. Da's 10.92 kW gemiddeld. De weergegeven stroom is dus gebaseerd op een batterij voltage van ± 430 V.
Als je maar lang genoeg klaagt kan het ook anders bij VW hoor.AkroBatik schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:20:
[...]
Mijn ID.3 staat in bestelling, maar rijd nu nog een VW Golf 7.5 1.5TSI waar in het begin niet zozeer veel fout mee was, maar ze hadden van de orderlijst vergeten om het sportonderstel te monteren. Nu was dat niet de eerste fout in het hele bestelproces dus ze waren zich nu wel echt bewust van de stomme fout en dat ze dit nu goed moesten oplossen. Auto werd dus netjes thuis weer opgehaald en in ruil kwamen ze met een gloednieuwe Audi Q7 3.0 met meer dan 300pk..
De chauffeur die de auto kwam wisselen maakte nog de opmerking: "Jij hebt een mooie wissel te pakken zo.. die hebben waarschijnlijk iets goed te maken"
*sowieso
:strip_exif()/f/image/WQGoKeaW45LnM6UeEKCSTDsh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XWXfgGZ9IOkmLBIQwdXlhajB.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht ik de mogelijkheid hebben om de auto in te leveren of om te ruilen dan zou ik het gelijk doen. Heb de auto al op ons intranet aangeboden met de hoop dat een collega de auto wil overnemen.
[ Voor 14% gewijzigd door Replay256 op 09-03-2021 07:56 ]
Naast dat het niet echt goed is voor de levensduur van dit type accu’s om continu op 100% geladen te zijn, is het ook niet goed voor je remmen. Je kunt namelijk niet of nauwelijks afremmen op de (elektro)motor (lees: laden / regenereren) als je accu 100% gevuld is.wlbbrhzn schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:57:
[...]
Dit was het antwoord van volkswagen toen ik ze er naar vroeg:
[...]
Uit mijn eigen metingen zie ik dat bij thuisladen de laadsnelheid constant op 11 kW blijft, helemaal tot aan 100%.
NB In je display kun je dit zien aan het groene balkje wat niet volledig gevuld zal zijn.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Als je van alle issues af wilt zijn moet je hem er idd uit doen.Replay256 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:56:
Het wordt steeds gekker! Ik moet eerlijk zeggen ben het echt helemaal zat, een auto van rond 60000.- en dan zo afleveren.
Mocht ik de mogelijkheid hebben om de auto in te leveren of om te ruilen dan zou ik het gelijk doen. Heb de auto al op ons intranet aangeboden met de hoop dat een collega de auto wil overnemen.![]()
Ik snap de frustratie.
Wat betreft je foto's: Ik zie dat je m pas 0:15 min aan de stroom hebt hangen en dat je capaciteit op 78% zit.
Je weet dat er een bug in de huidige software zit dat je storingen (kunt) krijgen wanneer je de auto meer dan 8 uur aan de strooom hebt hangen? Ongeacht of deze laad of niet?
Er zitten idd behoorlijk wat bugs in, en de ene is de andere niet. Ik heb toevallig gister na een ruime maand mijn eerste melding gehad over het aandrijf systeem.. Wel nadat ik de auto van 9 uur s'avonds tot 10 uur s'ochtends aan de lader had gehad....
Exterieur hadden we al een gevoel, maar nu wordt dus ook de interieur bekend. Ben benieuwd
data:
7-21% 9km/min [540 km/uur] - ~7 min = 63km
22-33% 10 km/min [600 km/uur] - ~3 min = 30km
34 9 km/min [540 km/uur] - ~1min - 9 km
Dus ongeveer 95 km in 10 minuten. in de zomer zal deze waarde ook stijgen naar boven de 100. rond het vriespunt was dit maar 6 a 7 km/min dus rond de 70km/uur. totale bereik is ook minder
Dat is toch maar eventjes, tot je accu niet meer 100% is? En daarnaast zullen de remmen inderdaad iets sneller slijten, maar die extra slijtage lijkt me ook verwaarloosbaar.pietermx schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:57:
[...]
Naast dat het niet echt goed is voor de levensduur van dit type accu’s om continu op 100% geladen te zijn, is het ook niet goed voor je remmen. Je kunt namelijk niet of nauwelijks afremmen op de (elektro)motor (lees: laden / regenereren) als je accu 100% gevuld is.
NB In je display kun je dit zien aan het groene balkje wat niet volledig gevuld zal zijn.
Je bug is dat je voertuig helemaal achter is verscholen? Random bug tot nu toeReplay256 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:56:
Mocht ik de mogelijkheid hebben om de auto in te leveren of om te ruilen dan zou ik het gelijk doen. Heb de auto al op ons intranet aangeboden met de hoop dat een collega de auto wil overnemen.![]()
Los van het feit dat VW zelf zegt dat het prima is om tot 100% te laden, heb ik een drain van 3-4-5% per dag als deze gewoon stil staat buiten zonder klimatiseren. Dus al laad ik op tot 100%, dat is de dag erna al 95%. "probleem" lost zichzelf dus ook oppietermx schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:57:
[...]
Naast dat het niet echt goed is voor de levensduur van dit type accu’s om continu op 100% geladen te zijn, is het ook niet goed voor je remmen. Je kunt namelijk niet of nauwelijks afremmen op de (elektro)motor (lees: laden / regenereren) als je accu 100% gevuld is.
Ik maak me alleen zorgen over 2 weken vakantie als het weer mag. Kom je thuis via Schiphol - auto dood...
[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 09-03-2021 08:49 ]
pas bij 93%~ kun je weer je volledige regeneratie balk gebruiken.tinustilburg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:39:
[...]
Dat is toch maar eventjes, tot je accu niet meer 100% is? En daarnaast zullen de remmen inderdaad iets sneller slijten, maar die extra slijtage lijkt me ook verwaarloosbaar.
Advies is ook om gewoon voor vertrek naar 100% te zetten en dan te vertrekken. Enkele uren zal niet zoveel uitmaken, maar als je dagen op 100% zet is dat wel gevoeliger voor de batterij. Wat de echte effecten zijn is niet bekend, maar dat er een iets hogere degredatie plaatsvind als je vaak en lang op 95%+ achter laat staan is wel algemeen bekend.
Het is ook wel zo dat 100% op scherm, niet 100% in het "echt" is.
Kijkend naar de data van wlbbrhzn lijkt het dat er een top-buffer van 3kWh wordt gehouden (77/80 ipv82 = 0.9625).
Wellicht is er dan onderaan bij 0% dus de overige 2 kWh (2.4%) buffer, waarvan je nog 1 kWh kunt gebruiken voorbij 0% zoals getest bij autoblog en de laatste 1 kWh over hebt voor de kritieke systemen waarbij je de voertuig ook niet meer kunt bewegen.
Moet ik maar es bekijken hoe het daadwerkelijk zit.
jouw voertuig valt dus niet in slaap. Wellicht continu je 12v aan het bijladen?Soeski schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:48:
[...]
Los van het feit dat VW zelf zegt dat het prima is om tot 100% te laden, heb ik een drain van 3-4-5% per dag als deze gewoon stil staat buiten zonder klimatiseren. Dus al laad ik op tot 100%, dat is de dag erna al 95%. "probleem" lost zichzelf dus ook op
Ik maak me alleen zorgen over 2 weken vakantie als het weer mag. Kom je thuis via Schiphol - auto dood...
Die blauwe lijn in de 1e grafiek kan niet kloppen. Als de laadsnelheid hoog is, dan moet die blauwe lijn stijler omhoog lopen en wanneer de laadsnelheid afneemt, moet die gaan afvlakken.bilgy_no1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:58:
[...]
Zo gezegd, zo gedaan... Hier de laadcurve en de laadtijden voor de ID.4.
[Afbeelding]
Het was even puzzelen met de laadverliezen. Uiteindelijk heb ik 9 kW laadverlies ingeplugd en daarmee komen de cijfers goed overeen met de laadtijden zoals in het filmpje van ID.Furkan.
Begin SOC hier is 5%. Verder heb ik de curve niet exact gereconstrueerd (bijv. max 125 kW en niet 127 kW zoals in het filmpje), maar dat maakt in wezen weinig uit.
Aantal relevante laadtijden:
5-80%: 38 minuten
Dit is precies zoals beloofd door VW
10-70%: 29 minuten
Voor een trip met meerdere stops is dit dus een gunstiger laadstop. Even als voorbeeld: ABRP rekent standaard met 212 Wh/km bij 110 km/h (en je moet flink doorrijden om dat te halen). Dat geeft een bereik van 365 km. Met 60% daarvan kom je dus in twee uur rijden 220 km ver. NB van 5-65% is het 27 minuten, maar dan moet je geen nerveuze passagiers hebben
100 km bereik bijladen: 8 minuten
Ioniq 5 kan dit in 5 minuten volgens de claim van Hyundai.
NB gebaseerd op 165 Wh/km, zoals onlangs in de range test van ID.Furkan (snelweg 92 km/h op de ACC, gemiddeld 88 km/h over ruim 400 km). Laden van 5% - 28%. Dit zijn redelijk gunstige aannames, maar iets zegt me dat de marketing van Hyundai niet op de worst case is gebaseerd...
---
Overigens is het goed om te zien dat de laadcurve bij verschillende bronnen gelijk uit de bus komt. Ook een aantal tests die in de winter zijn uitgevoerd laten dezelfde curve zien. Ik ga hier nog verder mee puzzelen, ook om te vergelijken met bijv. de Ioniq 5 en wat een verhoging van de laadsnelheid naar 170 kW zou kunnen betekenen.
Verder leuke grafieken en goed om te zien dat ze overeenkomen met die van, bijvoorbeeld, FastNed. Bedankt!
YouTube: WORLD PREMIERE! 2021 AUDI Q4 E-TRON - FULL INTERIOR REVEAL + CAMO EX...
en nog 4 andere duitsers
[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 09-03-2021 09:09 ]
Zij hebben wel een 12v aansluiting voorin. Aparte knoppen voor Climate, geen sliders zo te zien. Fysieke knoppen voor alle 4 de ramen en de vergrendeling. Best wel wat verschillen zo te zien. Stukje klassieker. Zal een hoop mensen aanspreken verwacht ik.
https://insideevs.com/new...kswagen-id3-tour-5-seats/
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
en om andere punten erbij toe te voegen:theHoff schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:13:
[...]
Zij hebben wel een 12v aansluiting voorin. Aparte knoppen voor Climate, geen sliders zo te zien. Fysieke knoppen voor alle 4 de ramen en de vergrendeling. Best wel wat verschillen zo te zien. Stukje klassieker. Zal een hoop mensen aanspreken verwacht ik.
- Audi infotainment, ID/Enyaq is het gedeeld, audi slaat een andere weg op?
- dashboard om rijder ingepakt
- Sonos Hifi, tweeters/speakers deur achterhendel.Geen sub gezien. Meer speakers?
- geen pano
- geen stoelmassage [knop iedergeval, maar ziet goed ondersteunend uit
- Kleinere kofferbak
- AR HUD = hetzelfde als IDx alleen audi smaakje
- 24 kwh/100km bij na 14 km met 90 en 130 kmh rond 11 gr. oke
- DCC aanwezig
- Iets snellere acceleratie dan id4.. toch de RWD variant?
- Acceleratieboost met een knop
* PB1983 zal haar vanmiddag wel met de kinderwagen ophalen..
Heb je een kinderzitje? Wellicht hiermee te maken?PB1983 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:56:
Ik begin nu echt wel een patroon in die airbagstoringsmelding te zien.. Elke dinsdag, elke keer als ik mijn dochtertje naar de opvang toe breng.. Airbag storing..![]()
* PB1983 zal haar vanmiddag wel met de kinderwagen ophalen..
Ja, op de achterbank.. maar dan zou het bij elke autorit de melding moeten komen.Lock77 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:19:
[...]
Heb je een kinderzitje? Wellicht hiermee te maken?
Ik kan me voorstellen dat het voor PON/VW AG om meerdere redenen beter is om uit te leveren met actuele software. Ze hoeven de dealers niet te betalen/compenseren voor het uitvoeren van die update/vervangend vervoer etc. en jij als klant krijgt een nieuwe auto afgeleverd die 'af' is ipv buggy. Ik mag aannemen dat er geen levensbedreigende bugs in de software zitten, want anders waren alle uitgeleverde auto's al aan de ketting gelegd.dfader schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:47:
Zou het hele gebeuren met de trekhaak/software combinatie ook de reden zijn waarom er geen ID.4's meer mogen worden uitgeleverd? Die van mij staat nog steeds bij PON en vandaag via leasemaatschappij laten bellen (eerder via dealer) en zij zeiden dat vamuit de fabriek echt wordt gezegd dat er geen enkele ID.4 uitgeleverd mag worden totdat 'de software is bijgewerkt'.
[edit]: Ik heb ondertussen nog geen bericht gehad over mijn 4.1m (trekhaak)
WTF, dat ik het aanwezig zijn van een trekhaak hier überhaupt noem, omdat dat schijnbaar relevant is...... )
[ Voor 9% gewijzigd door kisik op 09-03-2021 11:17 ]
Ik heb mijn 4.1M een keer een week laten staan met 54%. Na een week was dit nog 24% dus op basis van die statistieken zou hij bij twee weken inderdaad dood zijn geweest. Ik ben er niet achter gekomen waardoor dit is gekomen maar is wel iets om rekening mee te houden.Soeski schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:48:
[...]
Los van het feit dat VW zelf zegt dat het prima is om tot 100% te laden, heb ik een drain van 3-4-5% per dag als deze gewoon stil staat buiten zonder klimatiseren. Dus al laad ik op tot 100%, dat is de dag erna al 95%. "probleem" lost zichzelf dus ook op
Dit blijven toch bijzondere situaties. Ik heb dit soort meldingen meer voorbij zien komen en verbaas me over hoeveel energie wel niet 'verloren' gaat. Let wel 30% van 77 kWh is maarliefst 23.1 kWh. Dat is een ouderwetse stofzuiger voor een halve dag (12 uur) voluit aan laten staan. Het lijkt vrij onwaarschijnlijk dat dit 1 of andere component is die nog wat energie vraagt...Mrloki schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:28:
[...]
Ik heb mijn 4.1M een keer een week laten staan met 54%. Na een week was dit nog 24% dus op basis van die statistieken zou hij bij twee weken inderdaad dood zijn geweest. Ik ben er niet achter gekomen waardoor dit is gekomen maar is wel iets om rekening mee te houden.
Mijn beste gok is dat het voorklimatiseren om de 1 of andere manier aangaat (door een schema, bewust of onbewust). Dat proces is namelijk een half uur actief en het klimaatsysteem is 6 kW. Dus 1x voorklimatiseren kost ongeveer 3 kWh. Na 1 week 30% eraf is per dag 3.3 kWh (23.1 kWh / 7) minder. Met wat afrondingen (en misschien was bovenstaande 'week' niet precies 7 dagen), kan dat best die 3 kWh van voorklimatiseren zijn.
Kortom, of het programma staat toch actief (user error) of het programma gaat aan, terwijl dit niet de bedoeling is (bug).
Uiteraard kan het ook nog zo zijn dat om de 1 of andere (onderhouds) reden de batterij verwarmd wordt (zoals bij Tesla). Dat zou dan alleen bij bepaalde ID.3 / ID.4 auto's zo zijn en niet allemaal... onwaarschijnlijk, maar zou kunnen.
Bij mijn ID4.1 (non-max dus) gaat er in elk geval niets af... ook niet na lange tijd. Het percentage blijft iedere dag stabiel. Ook als ik instap in de auto en daar het percentage controleer.
Die lijn die klopt precies... Hij geeft de hoeveelheid geladen kWh weer bij iedere SOC in procenten. Hij is hier dus niet gerelateerd aan de laadsnelheid of de verstreken tijd. Misschien voegt het hier niet zo heel veel info toe.Ghost81 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:59:
[...]
Die blauwe lijn in de 1e grafiek kan niet kloppen. Als de laadsnelheid hoog is, dan moet die blauwe lijn stijler omhoog lopen en wanneer de laadsnelheid afneemt, moet die gaan afvlakken.
Verder leuke grafieken en goed om te zien dat ze overeenkomen met die van, bijvoorbeeld, FastNed. Bedankt!
In de rechtergrafiek zie je dat deze curve eerst snel oploopt en daarna afvlakt.
Ik ga hier nog wat mee puzzelen. Leuke dingen als een theoretische 1000 km test in zomer en winter.
Ik moet toch wat tot half april de ID.4 wordt geleverd...
Die van mij ook buiten.... meestal een degradatie van 1km per dag.... procenten blijft redelijk goed. Na 3 dagen vorige keer 1% minder...aapnooit schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:39:
Same here, auto staat gewoon buiten en staat regelmatig een aantal dagen stil maar heb nog nooit een drop in % gezien.
3.1 ID.3 1st software 0783maik73 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:48:
[...]
Die van mij ook buiten.... meestal een degradatie van 1km per dag.... procenten blijft redelijk goed. Na 3 dagen vorige keer 1% minder...
ook hier regelmatig verlies van enkele procenten in enkele dagen. Drain mag volgens internet 1 of max 2% per MAAND zijn.
Ik vraag me af hoeveel ID.x er dan volledig leeg op de diverse grote parkeerterreinen staan
Maar vooralsnog zie ik niemand met een oplossing komen, blijft gissen....
Hoe kan ik vaststellen dat auto wel of niet in slaapstand staat?
Hoe kan ik vaststellen dat de 12V accu wordt bijgeladen? Stond laatst na 3 dagen ook nagenoeg leeg...
Uiteraard staat er een leenauto voor me klaar ....
Ze hebben de fout in de software gevonden waardoor het mis ging .
[ Voor 18% gewijzigd door maik73 op 09-03-2021 14:10 ]
ik zeg even wat, want weet het oorzaak ook niet:Ad Vogels schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:54:
[...]
3.1 ID.3 1st software 0783
ook hier regelmatig verlies van enkele procenten in enkele dagen. Drain mag volgens internet 1 of max 2% per MAAND zijn.
Ik vraag me af hoeveel ID.x er dan volledig leeg op de diverse grote parkeerterreinen staan![]()
Hoe kan ik vaststellen dat de 12V accu wordt bijgeladen? Stond laatst na 3 dagen ook nagenoeg leeg...
Is je autosleutel in de buurt waardoor de auto net contact kan maken waardoor het semi actief blijft? sleutel in broekzak en loop je in huis met de auto voor de deur?
[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 09-03-2021 14:17 ]
Ik hoop dat het met 2.1 opgelost is. Het is ook niet elke dag, en klimatiseren is het niet denk ik (ik check de app ook als ik niet vertrek voor de GOM en of de klimatisering door een (human) bug toch aan staat). Gisteravond met 94% geparkeerd, vanochtend nog 91% (voor het klimatiseer-tijdstip al, ook al staat het schema uit en is dit niet zichtbaar aan geweest). Nu al de hele dag op 91%.Ad Vogels schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:54:
[...]
3.1 ID.3 1st software 0783
Ik vraag me af hoeveel ID.x er dan volledig leeg op de diverse grote parkeerterreinen staan![]()
Ik heb overigens nog nooit gehad dat de auto _niks_ verliest. Elke dag is er wel minstens 1% vanaf, maar vaak dus meer. Dit is echter bij onze Zoë ook dus ik vind het niks bijzonders als dit 1% per dag zou zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Soeski op 09-03-2021 14:30 ]
1-2% heb ik ook niks te zeggen, is nog relatief koud buiten, vooral als het op een open vlakte staat, maar 4-5% per dag is wel gortig. Net geen de 10% voor Tesla Sentry mode per dag, maar daar staat het hoofdsysteem dan ook aan.Soeski schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Ik hoop dat het met 2.1 opgelost is. Het is ook niet elke dag, en klimatiseren is het niet denk ik (ik check de app ook als ik niet vertrek voor de GOM en of de klimatisering door een (human) bug toch aan staat). Gisteravond met 94% geparkeerd, vanochtend nog 91% (voor het klimatiseer-tijdstip al, ook al staat het schema uit en is dit niet zichtbaar aan geweest). Nu al de hele dag op 91%.
Ik heb overigens nog nooit gehad dat de auto _niks_ verliest. Elke dag is er wel minstens 1% vanaf, maar vaak dus meer. Dit is echter bij onze Zoë ook dus ik vind het niks bijzonders als dit 1% per dag zou zijn.
Volgens mijn dealer (van den Udenhout), hebben ze nu de software die wel goed moet gaan.march1979 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:48:
Is er al iemand met een ID3 of ID4 met trekhaak / steunhaak waarbij de update wel goed is gegaan? Die van mij, 3.1 met steunhaak, gaat morgen voor de update. Heb tot nu toe nul problemen met de auto gehad dus twijfel of ik de update nog even moet uitstellen.
A solution from Wolfsburg is expected on Wednesday
En wat betreft telefoon. Ik krijg veel klachten van mensen over ruis als ik bel vanuit de auto. Dat had m'n Passat GTE absoluut niet en vind ik ook eigenlijk niet kunnen voor een auto in deze prijsklasse.nietnormaal schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:05:
De Audi Q4 ziet er goed uit. Tenminste ook een knop voor telefoonbediening op het stuur. Dat mis ik echt aan de ID3. Je kan de telefoon niet bedienen vanaf het stuur. Zelfs als het scherm in de telefoonstand staat, veranderen de up/down knoppen op het stuur de radiozender en niet de bellijst. Was in mijn Golf 7 ook een stuk beter geregeld.
Goed nieuws, ik heb aanstaande maandag de update in de planning staan voor mijn ID.3P met steunhaak.maik73 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:05:
Zojuist telefoon gehad van de dealer: Auto 4.1M (met trekhaak) mag toch vrijdag komen voor de update
Uiteraard staat er een leenauto voor me klaar ....
Ze hebben de fout in de software gevonden waardoor het mis ging .
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
.
EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen
Morgen hopelijk wel succes, met hulp van Pon.
Ik denk er serieus over om 2.1 zo lang mogelijk uit te stellen todat de eerste resultaten van de eerste ronde OTA update bekend zijn. Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat foutloos zal gaan verlopen en om nou ineens een ge-brik-te (pun intended) VW op de oprit te hebben daar heb ik ook geen zin in...koifim schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:16:
Loopt gesmeerd bij VW zo... hoop voor de bezitters dat de toekomstige OTA updates niet dezelfde hiccups vertonen, want dan wordt het helemaal een pijnlijk dossier.
Wees daar niet bang voor. Je krijgt hem gewoon niet meer terug.theHoff schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:38:
[...]
Ik denk er serieus over om 2.1 zo lang mogelijk uit te stellen todat de eerste resultaten van de eerste ronde OTA update bekend zijn. Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat foutloos zal gaan verlopen en om nou ineens een ge-brik-te (pun intended) VW op de oprit te hebben daar heb ik ook geen zin in...
als je mazzel hebt, heb je wel een mooie vw met vreemde joystick tussen de stoelen op de oprit staan.
.
Verder niet veel geen verschil kunnen merken met 2.0. Had het gevoel dat het menu wel een stuk vlotter was.
Spotify sloeg over met CarPlay. Speelde continue de eerste seconde af in loop. Ook bij volgende/vorige nummer.
En de regeneratie in sport remt sneller af.
[ Voor 6% gewijzigd door jfinc op 09-03-2021 20:12 ]
Mbt CarPlay / spotify: muziek hapert hier soms, volgens mij alleen als je niet AirPlay als scherm actief hebt. iPhone is met CarPlay via Bluetooth / WiFi verbonden (niet via USB). 4.1M met (nu nog) 2.0.jfinc schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:09:
Vandaag 2.1 succesvol geïnstalleerd. 3.1p zonder steun/trekhaak. Na 300meter fout aandrijving zoek werkplaats...
Verder niet veel geen verschil kunnen merken met 2.0. Had het gevoel dat het menu wel een stuk vlotter was.
Spotify sloeg over met CarPlay. Speelde continue de eerste seconde af in loop. Ook bij volgende/vorige nummer.
En de regeneratie in sport remt sneller af.
Een loop heb ik nog niet gehad, maar wel kleine verstoringen zo 1x per 2 minuten. Meer mensen met dit issue?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
[ Voor 12% gewijzigd door Simply1337 op 09-03-2021 20:48 ]
Dat heb ik juist niet. Mensen horen niet eens dat ik in de auto zit.theHoff schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:12:
[...]
En wat betreft telefoon. Ik krijg veel klachten van mensen over ruis als ik bel vanuit de auto. Dat had m'n Passat GTE absoluut niet en vind ik ook eigenlijk niet kunnen voor een auto in deze prijsklasse.
Inderdaad dit. Het is zo zuiver en stil dat ze het niet horen. Echt top. Aangezien mijn wederhelft ook elektrisch rijdt kunnen we eindelijk probleemloos bellen. Lees; zonder ruis en motorgeluiden. Nu vragen we aan elkaar "zit je al in de auto"?nietnormaal schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:49:
[...]
Dat heb ik juist niet. Mensen horen niet eens dat ik in de auto zit.
[ Voor 24% gewijzigd door Soeski op 09-03-2021 21:59 ]
Het is min of meer al toegezegd door Thomas Ulbrich dat we dit kunnen verwachten, maar uiteraard zonder specifieke toezeggingen over hoeveel hoger en wanneer. Enkele maanden geleden was er een artikel waarin van 170 kW werd gerept voor de modellen die nu 125 kW max hebben. Verder hebben we de huidige laadcurve redelijk goed in beeld. Op basis van deze informatie heb ik eens doorgerekend hoe zo'n laadcurve eruit zou kunnen zien.
Uitgangspunten
Ik heb hier een soort optimale curve geëxtrapoleerd door de dalende lijn vanaf het tweede 'plateau' door te trekken tot 170 kW. Het wordt dan een curve die erg lijkt op de Tesla Model 3 curve (alleen met 170 kW als max ipv 250 KW). Hiervoor zal VW het warmtemanagement van de batterij al behoorlijk moeten optimaliseren, dus wellicht is een 150 kW max realistischer. Maar zo weten we ongeveer wat de maximale tijdwinst kan zijn.
De curve is dan als volgt (gele lijn voor de potentiële curve):
/f/image/WVNZkO2KtGHalht6g9GtypiM.png?f=fotoalbum_large)
Tijdwinst
Klinkt mooi, bijna 50% hogere laadsnelheid, maar hoeveel scheelt dat in de praktijk? Hier een paar voorbeelden:
5-100%: 6 minuten korter laden (57 minuten ipv 63 minuten)
5-80%: 6 minuten korter laden (32 minuten ipv 38 minuten)
10-70%: 4-5 minuten korter laden (23-24 minuten ipv 28 minuten)
200 km bijladen vanaf 5%: 4 minuten korter laden (20 minuten ipv 24 minuten)
Kortom, niet schokkend veel sneller, maar op een rit met meerdere laadstops toch wel aangenaam. Hoe korter je hoeft te wachten nadat je hebt geplast en koffie hebt gedronken hoe beter.
Vergelijking met Ioniq 5
Belangrijker is waarschijnlijk de vergelijking met de concurrentie. De Ioniq 5 zal een soort benchmark worden in het marktsegment van de ID.4. Die laadt van 10-80% in 18 minuten. Het verschil tussen ID.4 en Iioniq 5 wordt met de potentiële laadcurve dus 13 minuten ipv 18 minuten.
Voor de eerlijke vergelijking moet je kijken naar de hoeveelheid kWh die wordt bijgeladen. Bij de Ioniq 5 is dat 50,68 kWh (10-80% van 72,4 kWh). Volgens de huidige curve duurt dat 33 minuten bij de ID.4. Dat wordt volgens de potentiële curve 27 minuten, oftewel nog maar 9 minuten langer dan de Ioniq 5.
Tot slot claimt Hyundai 100 km bijladen in 5 minuten. Bij de ID.4 is dat 8,5 minuten bij de huidige curve en dat wordt 6,5 minuten bij de potentiële curve. (laden vanaf 5%, rekenend met 16,5 kWh/100 km).
Overigens zijn de waarden van de Ioniq 5 bij gebruik van een 350 kW lader en die zijn er niet zoveel. Bij een 175 kW lader zullen de verschillen veel kleiner zijn.
De moeite waard?
Kortom, is het de moeite waard? Ikzelf vind van wel. Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de levensduur van de batterij. Maar deze tijdwinst kan op momenten goed van pas komen. Vooral als je een langere trip maakt met meerdere laadstops tellen die 5-6 minuten per keer wel op. Voor mijn eigen gebruik zal 5 minuten tijdwinst ook erg welkom zijn.
Maar vooral voor de vergelijking met de concurrentie lijkt het me belangrijk dat VW dit realiseert. Veel auto's in dezelfde klasse (Mustang Mach-e, Volvo, Polestar, Ariya) laden iets sneller dan de ID.4 en de Ioniq 5 en Tesla Model Y laden veel sneller. Met 170 kW max komt de ID.4 dan op een verdienstelijke derde plek ipv de hekkensluiter te zijn.
Ik kan ernaast zitten natuurlijk maar het was dan logischer geweest om vanuit Audi dan nu met de introductie van de Q4 al te kunnen adverteren met de hogere waardes waarna mogelijk de ID reeks zou kunnen volgen.
Verder nergens op gebaseerd natuurlijk maar Audi/Porsche is meestal degene die de lat bepaald binnen VAG.
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 09-03-2021 23:01 ]
Volledig offtopic, maar: wow, mijn complimentenbilgy_no1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:49:
waarin van 170 kW werd gerept
Het komt nauwelijks nog voor dat dit correct wordt geschreven; er wordt in 99,99% van de gevallen over iets gerept
En dan denk ik altijd aan Dr. Dre, Eminem, Snoop, etc.
Ik geloof niet dat het af hoeft te hangen van de Q4 e-tron. Het is een platform-eigenschap en ik denk met recht dat ze er niet aan gaan ontkomen om de laadsnelheid te verhogen. Vooral vanwege de concurrentie.GeeMoney schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:59:
@bilgy_no1 niet om de sfeer te verpesten maar nu de Q4 (het “luxere” broertje van het stel) is aangekondigd met ook max 125kW zou ik er niet teveel op rekenen dat de ID reeks even een update krijgt eerlijk gezegd.
Ik kan ernaast zitten natuurlijk maar het was dan logischer geweest om vanuit Audi dan nu met de introductie van de Q4 al te kunnen adverteren met de hogere waardes waarna mogelijk de ID reeks zou kunnen volgen.
Verder nergens op gebaseerd natuurlijk maar Audi/Porsche is meestal degene die de lat bepaald binnen VAG.
En het is echt gezegd door de EV-manager dat een verhoging van de laadsnelheid in de planning staat. Of dat naar 170 kW gaat of naar 150 kW is een tweede. En wanneer precies is uiteraard ook onduidelijk.
Nu zullen ze eerst wel voorrang geven aan het fixen van de vele bugs, maar ik verwacht wel dat het eens gaat gebeuren.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De laatste weken iedere keer de 12V melding bij het wegrijden. Daarna verdween de melding weer. Lijkt er op alsof ze niet zo goed getest hebben met auto's die wat langer stil staan.
Uiteraard een benzine Polo uit 2017 als vervangende auto. Ik zal er niet veel mee rijden en als alles goed gaat is mijn ID.3 snel terug, maar het voelt toch ondermaats.
in dit geval is volkswagen de ontwerper van het platform en ze zitten met alles nog aan de veilige kant. Polestar heeft bijvoorbeeld de marges op de accu kleiner gemaakt voor meer range, dat zou vw natuurlijk ook nog kunnen doen maar voor ze die stap zetten moeten ze gewoon heel veel testen. Idem voor de laadsnelheid. Daarnaast is het eerste doel om de software stabiel te krijgen, uitbreidingen en nieuwe functies zullen daarna pas echt volgen.GeeMoney schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:59:
@bilgy_no1 niet om de sfeer te verpesten maar nu de Q4 (het “luxere” broertje van het stel) is aangekondigd met ook max 125kW zou ik er niet teveel op rekenen dat de ID reeks even een update krijgt eerlijk gezegd.
Als er dan toch nog twee minpuntjes zijn.. In een bungalowpark horen ze niet aan komen rijden.. en ons vakantiehuisje had dan weer net geen laadpaal..
Volgens dat Engelse artikel zou het inderdaad een optie worden in de nieuwe variant, maar volgens het interview met de man van VW zelf komt het als een update naar de verkochte modellen. Nu allemaal nog koffiedik kijken, maar de belofte van VW is wel degelijk dat ze de auto blijven verbeteren gedurende de levensduur, inclusief upgrades. Net als de meeste EV fabrikanten het doen sinds Tesla.Inspired schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:11:
Was het ook niet zo dat het een optie zou worden bij nieuwe auto’s? Dus geen OTA voor bestaande modellen maar een optie met een prijskaartje voor nieuwe modelen vanaf ~Q3 dit jaar.
Dat moet ook wel, want daarmee voorkom je dat mensen het aanschaffen van een nieuwe auto uitstellen.
Toch nog even opgezocht. Volgens Onze Taal zijn beide correct, maar is 'reppen van' de oudere variant. Kortom, ik glijd weer wat dieper mijn midlife crisis in...Tijsbeer schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:12:
[...]
Volledig offtopic, maar: wow, mijn complimenten![]()
Het komt nauwelijks nog voor dat dit correct wordt geschreven; er wordt in 99,99% van de gevallen over iets gerept![]()
En dan denk ik altijd aan Dr. Dre, Eminem, Snoop, etc.
Nu vraag ik mij af of er ook problemen gaan komen wanneer de haak volgende week wordt geinstaleerd met 2.0? Zo ja dan wacht ik liever nog even, zo nee, dan laat ik hem wel installeren maar dan wacht daarna wel even met de 2.1 update - zo veel verschil lijkt er namelijk ook weer niet te zitten tussen 2.0 en 2.1!?
Ik heb sinds gisteren de 2.1 software.
Vanochtend viel me op dat de auto nog steeds automatisch snelheid van de ACC aanpast als er een verkeersbord gelezen wordt, terwijl ik dat bij ECO assistent heb uitgezet.
Dat is echt heel vervelend! Twee keer vanochtend al gehad dat er ergens 80 of zelfs 50 werd opgevangen terwijl ik toch echt gewoon op een 100 weg reed.
Hebben jullie daar ook last van? Of moet even een reset doen ofzo..
Als het goed is komt er deze week nog een oplossing voor de update en trekhaak, kan je dit niet gewoon combineren? Dat ze de update uitvoeren en trekhaak monteren in dezelfde afspraak? Anders moet je 2x terugkomen.TinusH80 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:34:
Goedemorgen, ik heb een 3.1P met software versie 2.0. Volgende week wordt eindelijk de steunhaak voor fietsendrager geinstalleerd bij de dealer. In de weken daarna wil ik de update naar 2.1 gaan doen, nu lees ik hier veel problemen met steunhaken icm met de 2.1 update.
Nu vraag ik mij af of er ook problemen gaan komen wanneer de haak volgende week wordt geinstaleerd met 2.0? Zo ja dan wacht ik liever nog even, zo nee, dan laat ik hem wel installeren maar dan wacht daarna wel even met de 2.1 update - zo veel verschil lijkt er namelijk ook weer niet te zitten tussen 2.0 en 2.1!?
Ik snap Volkswagen wel beter dat ze de ev nog enigszins op een olieslurper hebben laten lijken om de overgang te verkleinen, soms hoor ik collega's met vragen over de ID3...echt
Dit kan je toch gewoon uitzetten in de instellingen van de assistentiesystemen? Verder kan je ook op resume drukken op je stuur om terug te gaan naar je ingestelde snelheid.Bensjero schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:53:
3.1P.
Vanochtend viel me op dat de auto nog steeds automatisch snelheid van de ACC aanpast als er een verkeersbord gelezen wordt, terwijl ik dat bij ECO assistent heb uitgezet.
Dat is echt heel vervelend! Twee keer vanochtend al gehad dat er ergens 80 of zelfs 50 werd opgevangen terwijl ik toch echt gewoon op een 100 weg reed.
Het is ook niet de ECO assistent die dit doet. Het is de snelheidsvoorspelling in je assistent-menu.Bensjero schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:53:
3.1P.
Het nadeel van de RESUME functie op je stuur vind ik (met 2.0) dat deze NIET je TA resumed. Alleen je gewone ACC. Ik weet nog niet hoe ik de TA moet resumen via het stuur, anders dan weer op TA drukken. Alleen dan pakt hij je huidige snelheid, niet wat je had. Misschien ook een gevalletje RTFM hoorJosBonsio schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:04:
[...]
Dit kan je toch gewoon uitzetten in de instellingen van de assistentiesystemen? Verder kan je ook op resume drukken op je stuur om terug te gaan naar je ingestelde snelheid.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ED8JTmlu5PXi0ptlc8SoHtWV.png?f=user_large)