Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 76 ... 383 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Chris P. schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:37:
Net Van den Udenhout gesproken. De 2.1 update wordt daar zoveel mogelijk in het weekend gepland. Update duurt ook 2 dagen. Update is voor zowel de ID.3 als de ID.4 en kan ook voor beiden ingepland worden.
2 dagen voor een software update? Mijn god :X

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12
DennusB schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Als alles goed gaat, anders langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:41
DennusB schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Ruime marge nemen ze, ik kan op 9 maart nu. 11 maart moet die naar de schadeherstel..Zou dit te kortdag zijn? :')

5 maart kan ook al via het online systeem, weet iemand of die dan al beschikbaar is?

[ Voor 13% gewijzigd door AMARONE op 02-03-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:30

Freakie1NL

Grote Baas

Ja; de mijne staat op 4 maart. Ze krijgen hem morgen

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:58:
Ja; de mijne staat op 4 maart. Ze krijgen hem morgen
20 minuten rijden maar ik plan het maar in denk bij Wittebrug. Hoef ik ook niet op A-point te wachten.

5 maart ingepland, 2.1 + navigatie aangevinkt. We gaan het zien :*)

[ Voor 11% gewijzigd door AMARONE op 02-03-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forumbezoeker
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
4.1

Vraagje voor de iPhone gebruikers. Om carplay te gebruiken en mijn iPhone op te laden (ID 4.1) moet ik een USB-C adapter aanschaffen. Ik heb de keuze uit:

Optie 1: USB-C -> USB-A adapter
Optie 2: USB-C -> Lightning (orginele Apple kabel)

De voorkeur gaat uit naar optie 2, omdat dit in mijn ogen de mooiste oplossing is. Echter werkt Carplay hiermee ook? Hebben jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 17:53
Forumbezoeker schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:26:
4.1

Vraagje voor de iPhone gebruikers. Om carplay te gebruiken en mijn iPhone op te laden (ID 4.1) moet ik een USB-C adapter aanschaffen. Ik heb de keuze uit:

De voorkeur gaat uit naar optie 2, omdat dit in mijn ogen de mooiste oplossing is. Echter werkt Carplay hiermee ook? Hebben jullie ervaring hiermee?
Carplay werkt toch ook draadloos? Heb overigens geen idee of hij draadloos werkt als die ook aan een kabel hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 20:31
4.1

Ik heb deze kabel, hij is een hele tijd €19,90 geweest maar ik zie nu een tientje duurder https://shop.volkswagen.n...0&trimline=1st-plus&cid=3

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:53

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Ik heb net Bourguignon (Leeuwarden) gebeld en kon een afspraak maken voor de update (ID3) komende maandag :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-01 18:08
Had net even tijd tussendoor dus de 2 draden vanuit de dashcam accu even aangeloten op het zekeringenkastje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwHS9_kXCXCHlpR_SttHJbxQgDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwWExLrSh4vLFBduPgltZnLV.jpg?f=fotoalbum_large

1. Zijpaneeltje eruit geklikt. De massa kan je netjes aansluiten op de metalen bracket dmv een boutje, moertje en eventueel een ring. Dacht dat ik er foto van had gemaakt maar denk dat het idee wel duidelijk is toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgrHADoiLm0n_nARjCNY02sQVEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOssV3qJRUvne8fr8niy9i4Z.jpg?f=fotoalbum_large

De zekering van de dashcam(accu) heb ik in een vrij slot gestopt (F58 bij mij). Als je goed kijkt zie je metalen pennetjes bij verschillende sloten en bij sommige niet. Als er metalen pennetjes zitten maar geen zekering dat zit er wel stroom op maar wordt het nergens voor gebruikt. Je kan dat slot dan gewoon voor je dashcam(accu) gebruiken.

Tot zover dus mijn dashcam verhaal. Alles werkt nu zoals de bedoeling is: als het contact aan gaat zal de dashcam-accu opladen, deze voorziet de dashcam van stroom. Als het contact eraf gaat, dan zal de dashcam-accu niet geladen worden. Er is dus geen risico dat de dashcam de accu leeg trekt.

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dank voor de mooie foto's, goed weggewerkt.

Het ontgaat mij alleen even waarom je een accu voor de dashcam hebt geplaatst. Sinds 0783 laad de HV accu indien nodig de 12V accu op. Tenzij je dus een dashcam hebt die kW's over een dag trekt is dit toch helemaal geen probleem?

Tesla heeft een sentry modus, dat kan met een EV makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris P.
Ik heb het systeem 1-op-1 overgezet vanuit mijn KIA. Daar had ik de accu ook ertussen zitten. Wat je zegt is waar, die accu hoeft in principe niet. Misschien haal ik hem er uiteindelijk tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:27:

Het ontgaat mij alleen even waarom je een accu voor de dashcam hebt geplaatst. Sinds 0783 laad de HV accu indien nodig de 12V accu op. Tenzij je dus een dashcam hebt die kW's over een dag trekt is dit toch helemaal geen probleem?

Precies mijn vraag, maar was nog bezig met zoeken naar de bron van deze info.
Op YouTube: VW Id.3 - 12V battery drain solved ? zie je bij een ID3 met versie 0783 de 12V opladen als deze te leeg raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris P.
Heb even de kabel in het zekeringenkastje aangepast naar continue stroom. Dan heb ik ook een dashcam die 24/7 aan staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Dinsdag dus de update, vrijdag kon toch niet. Qua navigatie kreeg ik al mails dat je het zelf kan downloaden en dat het hier a via ota gaat. Grappig altijd hoe weinig kennis de mensen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-10 17:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTE5cyR5xn2PIeyDMAbBhWzy4Qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8bOSkhTSFLdY1AsfW3CC0gKk.png?f=fotoalbum_large
Weet niet of dit al eerder gepost was, maar mijn voorklimatisering ziet er wat netter uit :) volgens de app store geen update geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dat is als hij geen goede verbinding heeft. Helaas waar, want het ziet er beter uit. Maar dit verspringt straks weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Vogels
  • Laatst online: 21-05-2021
I3 1 ID.3 1st met 0783

Na de eerder genoemde problemen toch de volgende:

vandaag melding dat ik moet gaan rijden omdat de 12V accu leeg raakt!

Bij 0783 zou de 12V accu toch worden bijgeladen door de "grote accu"...

Ik heb nu maar zoveel mogelijk uitgezet. Ook de online-modus...

Herkent iemand dit nog i.c.m. de 0783 software??

Andere vraag: wie rijdt er met de AUTO HOLD ingeschakeld en wat is daar het nut van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris P.
Auto Hold laat de auto stilstaan (rem erop) zelfs als je je voet eraf haalt. Handig dus bij stoplichten, minder handig als je zachtjes moet manoevreren (inparkeren) omdat de auto niet gaat "rollen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkreuk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
Kratos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:22:
[Afbeelding]
Weet niet of dit al eerder gepost was, maar mijn voorklimatisering ziet er wat netter uit :) volgens de app store geen update geïnstalleerd.
Dit had ik van de week ook, maar toen reed er iemand in de auto. Daarna was het weer normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-10 16:32

mhe59

ID.5 Pro Performance

Freakie1NL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:27:

Op welke klem sluit je dan de dashcam aan, of maakt dat niet uit en staat de dashcam dan altijd aan ? Of gaat deze weer aan bij een grote schok als je geparkeerd staat ?

Toch maar even de gebruiksaanwijzing doornemen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybenray
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-01-2022
Vraagje. De dataverbinding van mijn iD.4 ligt er al enkele dagen uit, de auto kan dus niet in online modus meer hierdoor. Ik heb het 1 keer eerder gehad, toen werkte hij na een dag of vier weer.

Ik heb overigens ook nog additionele data bijgekocht voor de hotspot destijds.

Iemand tips hoe deze gereset kan worden of een andere oplossing? Een systeem reset lost het probleem niet op.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:11

ThePsycho

Biertje?

Chris P. schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:54:
Auto Hold laat de auto stilstaan (rem erop) zelfs als je je voet eraf haalt. Handig dus bij stoplichten, minder handig als je zachtjes moet manoevreren (inparkeren) omdat de auto niet gaat "rollen"
Scheelt wel dat je het met het dropdown menu (of hoe dat heet) snel kan uitschakelen! Doe ik meestal als ik even heel precies moet parkeren.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 20:31
Bij autoweek is een duurtest van de ID.3 gestart: https://www.autoweek.nl/a...gen-id-3-welkom-duurtest/

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Niet die van mij maar dit is een nieuw buildversie, wellicht horende bij de 2.1 update?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGZKHdN9eG2OMDwxhXQ9R24U6A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91KaTHcRkSp6XNRgMMsa7vIF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannickvh164
  • Laatst online: 24-03-2021
Normaal zou de update morgen uitkomen, tot op heden niets meer vernomen over hoe/wat er moet gebeuren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Chris P. schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:54:
Grote ergernis, maar sinds de tussentijdse software update (2.0) geen last meer van. Tijdens het parkeren gaat hij (bij mij) niet meer op auto hold... bij stoplichten volgens mij nog steeds wel! Zal er binnenkort even goed op letten of dat echt zo is... maar heb de indruk van wel.

Ik mag overigens over 2 weken voor de software update. Auto wordt netjes voor de deur opgehaald en ongeruild voor een leenauto. Twee dagen later krijg ik hem weer terug voor de deur. Ideaal! Mooi stukje service van Volkswagen!

Super tevreden met mijn ID.3 1st max. Geen enkele problemen gehad nog. Enkel wat kleine software dingetjes zoals het aansturen van stoel- en stuurverwarming die niet helemaal goed gaat en de boel start wel erg traag op nu nog. Kan ik allemaal niet zo mee zitten. De Augmented Reality is nog niet perfect, maar wat een ontzettend gaaf stukje techniek is dat! En de adaptieve cruise control werkt zelfs vlekkeloos in de binnenstad en remt zelfstandig af voor bochten en kruisingen. Heerlijk ontspannen rijden!

Enige ergernis aan deze auto is het eindeloze gezeur van mensen die het ding zo nodig compleet moeten afkraken... probeer het te negeren, maar het is toch gewoon jammer!

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 02-03-2021 20:58 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
YouTube: The 2021 Volkswagen ID4 Is a New Fully Electric $40,000 Crossover
Doug De Muro heeft de ID.4 ook gereviewed. Altijd interessant/leuk om zijn reviews te zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
kazz1980 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:54:
[...]

Enige ergernis aan deze auto is het eindeloze gezeur van mensen die het ding zo nodig compleet moeten afkraken... probeer het te negeren, maar het is toch gewoon jammer!
Helemaal eens! Ik heb mijn id3 max afgopen woensdag opgehaald en ben erg tevreden, bijna geen problemen tegen gekomen en auto rijdt heerlijk. Heb vandaag mijn ramen bij bestuurder en passagier laten tinten en de stickers weg laten halen. Ben er erg tevreden met het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHFX2Xp-sFivKFMdlxc6d6T8b7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXOQjyfNhTKVH8Jzebbl7c1G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 11:05
4.1

Ik heb hier 2 van gekocht, werken prima (als je wilt opladen, CarPlay werkt bij mij draadloos, maar ook via deze kabel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:54
Hmm sinds vanmiddag deze melding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjgcnWO7dydp0aAXvc3x_5v1k_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjdkSTQ2IT7UvRNL4krd9Cir.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik wordt niet meer weergegeven. Morgenochtend eens kijken of hij er nog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:33
Kanter schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:57:

[Afbeelding]

Verbruik wordt niet meer weergegeven. Morgenochtend eens kijken of hij er nog staat.
Deze heb ik ook gehad, (3.1 met 0783) Na een nachtje was die spontaan weer weg....

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE

[Afbeelding]

aaah nostalgie, mijn eerste melding in september na 1 uur de auto ontvangen te hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Alfred66
kazz1980 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:54:
[...]
Niet op letten en gewoon van genieten.

Er is helaas een behoorlijk vocale groep (van niet ID.3 eigenaren) die zo overtuigd van zichzelf is dat die niet meer van mening veranderen en alleen maar genieten van ieder probleem met deze auto. Ieder zijn plezier...

Daarnaast is er ook een groep (terecht)teleurgestelde eigenaren die wel degelijk serieuze problemen gehad hebben en m.i. in het begin behoorlijk in de steek gelaten zijn omdat het dealer netwerk zich geen raad wist met alle problemen. Dit lijkt inmiddels behoorlijk de goede kant op te gaan omdat er inmiddels in heel korte tijd veel ervaring is opgebouwd. (Ik denk dat we veel meer early adopter zijn dan van te voren gedacht.)

Zelf rij ik er in ieder geval met veel plezier in (inmiddels 7000km) en heb er ondanks wat recente issues nog steeds veel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:19

[Afbeelding]

Mijn eerste en enige melding met mijn 4.1 tot nu toe. Uiteindelijk een reset gedaan naar fabrieksinstellingen, even uitstappen/op slot doen, minuutje wachten en alles was weer in orde. Verder geen last meer van gehad ook. De kilometers worden (helaas) nog wel bijgehouden :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
Alfred66 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:46:
[...]

Niet op letten en gewoon van genieten.

Er is helaas een behoorlijk vocale groep (van niet ID.3 eigenaren) die zo overtuigd van zichzelf is dat die niet meer van mening veranderen en alleen maar genieten van ieder probleem met deze auto. Ieder zijn plezier...

Daarnaast is er ook een groep (terecht)teleurgestelde eigenaren die wel degelijk serieuze problemen gehad hebben en m.i. in het begin behoorlijk in de steek gelaten zijn omdat het dealer netwerk zich geen raad wist met alle problemen. Dit lijkt inmiddels behoorlijk de goede kant op te gaan omdat er inmiddels in heel korte tijd veel ervaring is opgebouwd. (Ik denk dat we veel meer early adopter zijn dan van te voren gedacht.)

Zelf rij ik er in ieder geval met veel plezier in (inmiddels 7000km) en heb er ondanks wat recente issues nog steeds veel vertrouwen in.
Waar wel een schandelijke toevoeging mag gedaan worden hiervoor aan pon. In heel Europa hebben 1st rijders weldegelijk mooie aanbiedingen gehad om de pijn te verzachten (gratis maanden lease, laadpas met tegoed, winterbanden en velgen, etc.) van het lange wachten en volkswagen wist natuurlijk ook al van deze problemen af. Maar in Nederland krijg je een middelvinger vanuit PON.

Ik ben verder heel tevreden met de auto maar ik rij er dan ook maar 4 jaar in en kom van een citroen c3, en tijdelijke megane. Beide geen slechte auto's maar de id3 is dan wel echt een klasse beter en ook het interieur voelt veel degelijker aan ondanks de harde materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

AMARONE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Maar in Nederland krijg je een middelvinger vanuit PON.
Nu heb ik de auto pas sinds eind december, dus hoe het daarvoor ging toen er nog echt grote problemen waren weet ik niet! Maar zelf ben ik wel tevreden met PON hoe ze het nu afhandelen. Voor straks de software update komen ze de auto netjes voor de deur afhalen en later weer terugbrengen omdat de garage/PON van mening was dat ik niet mijn tijd hoef te spenderen voor iets dat zij nog niet volledig op orde hebben... . Keurig stukje service.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W116-1964
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-08-2024
ID3 1P 0564

Afgelopen vrijdag na ruim twee maanden en dik 4000 km geconfronteerd met het 12 volt issue. Bij het benaderen ontbrak al de bekende begroeting en het openen van het portier was zonder succes. Na met de noodsleutel de deur geopend te hebben bleek de auto volledig dood. Even de meter op de 12 Volt accu gezet en het resultaat was 5 volt...

Door de Wegenwacht geholpen door wat spanning op de accu te zetten kwam de auto weer tot leven. Na enige tijd verdwenen de meeste meldingen maar de airbag melding en het rechter achter knipperlicht defect bleven. Auto direct naar de lokale garage gereden en vervangend vervoer gekregen.

Zojuist gebeld door de garage, de bekende 2.1 software wordt momenteel gedownload en zal morgen/overmorgen worden geïnstalleerd. Hopelijk vrijdag middag de auto weer ophalen.

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 19:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgKaxvkWffe4IPqmYRYB68y5Ufk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtJdYzsOLieKyLSZjCWbWyzD.jpg?f=fotoalbum_large

🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-10 17:14
Ik heb mail gekregen dat ik 15 maart mijn update krijg voor de ID3.1P

Dit is ook nodig want na een mislukte update van 2.0 (sos computer kapot gegaan)heb ik alleen maar problemen waar ik bij de oude software geen last van had.
Dit heeft grotendeels met de sos computer die nog geleverd moet worden te maken.
Gisteren ook ervaringsdeskundige van een 12v probleem geworden.
Gelukkig had de VW mobility service hem redelijk vlot aan de praat gekregen. Hopelijk houdt de auto het vol tot 15 maart, want ik heb toch al 8000 fijne km gereden.

Ik zie trouwens al steeds meer ID.3 en ID.4 rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door mouluh op 03-03-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
AMARONE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:37:
[...]

gratis maanden lease, laadpas met tegoed, winterbanden en velgen, etc.) van het lange wachten en volkswagen wist natuurlijk ook al van deze problemen af. Maar in Nederland krijg je een middelvinger vanuit PON.
Over laadpas gesproken.. hebben wij uberhaupt de mogelijkheid om de "We Charge" pas aan te vragen? Duitse en belgische website kun je het wel "zien" dat het via de VW connect ID App kunt aanvragen, maar in NL heeft pon weer iets nieuws bedacht... de "Shuttel" en dat gaat.. je raadt het al, via PON.

En als je met je shuttel naar Ionity gaat mag je doodleuk 79 kwh cent per kwh aftikken. En met ionity + abo
van 10eu] zakt de prijs naar 30 cent. Dat zijn prijzen om snel te laden.

https://www.volkswagen.be/nl/e-mobility-en-id/we-charge.html

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:25
kazz1980 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Nu heb ik de auto pas sinds eind december, dus hoe het daarvoor ging toen er nog echt grote problemen waren weet ik niet! Maar zelf ben ik wel tevreden met PON hoe ze het nu afhandelen. Voor straks de software update komen ze de auto netjes voor de deur afhalen en later weer terugbrengen omdat de garage/PON van mening was dat ik niet mijn tijd hoef te spenderen voor iets dat zij nog niet volledig op orde hebben... . Keurig stukje service.
De vraag is of je voor die service de dealer moet bedanken of PON (de importeur).

Ik vind ze hier ook wel gierig. In veel andere landen krijg je bijvoorbeeld een jaar gratis abonnement op We Charge, waarmee je goedkoper kunt laden bij Ionity. Hier mag je gelijk betalen of 0,79 per kWh aftikken (sowieso een schandalig tarief).

Ik heb hier posts gezien van mensen die hun auto weken tot maanden niet hebben kunnen gebruiken. Daar hoort een compensatie bij die verder gaat dan een Up als leenauto.

Maar ook voor alle bugs waarvoor je niet naar de garage hoeft, maar die wel irritant zijn, of voor de ontbrekende features waarvoor je wel hebt betaald zou een compensatie op zijn plaats zijn.

Ik heb er zelf hopelijk geen last van (4T wordt in april geleverd met nieuwe software), maar als er dingen niet in orde zijn bij een auto van ruim €50.000 dan ga ik wel mijn verhaal halen.

Heb bij de LEAF bijvoorbeeld geklaagd dat een auto in september 2014 werd afgeleverd met een navigatie kaart die bijna twee jaar verouderd was (A5 die in 2012 was geopend stond er bijvoorbeeld niet op). Dat kostte anders 200 om te updaten. Gewoon over klagen en volhouden tot je redelijkerwijs bent geholpen.

PON kan hier zomaar geconfronteerd worden met met honderden tot duizenden leasecontracten die worden ontbonden wegens wanprestatie. Laat ze daar dan ook naar handelen.

De auto lobby heeft hier (en in Europa) een veel te beschermde positie. VW (of de importeur) heeft hier geen enkele boete gekregen voor dieselgate, terwijl er schade is door meer uitstoot en ze bovendien onterecht hebben geprofiteerd van belastingmaatregelen ('schone diesels' met lage bijtelling). In de VS dikke boetes en een deal om te elektrificeren en een landelijk snellaadnetwerk op te bouwen. ID.4 kopers krijgen daar 3 jaar gratis snelladen bij Electrify America erbij!

En hier? Ga maar lekker €0,79 per kWh aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
mouluh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:31:
Ik heb mail gekregen dat ik 15 maart mijn update krijg voor de ID3.1P

Dit is ook nodig want na een mislukte update van 2.0 (sos computer kapot gegaan)heb ik alleen maar problemen waar ik bij de oude software geen last van had.
Dit heeft grotendeels met de sos computer die nog geleverd moet worden te maken.
Gisteren ook ervaringsdeskundige van een 12v probleem geworden.
Gelukkig had de VW mobility service hem redelijk vlot aan de praat gekregen. Hopelijk houdt de auto het vol tot 15 maart, want ik heb toch al 8000 fijne km gereden.

Ik zie trouwens al steeds meer ID.3 en ID.4 rijden.
Positief dat dit beter lijkt te gaan, mijn dealer zal wel denken als ze bellen straks..die ongeduldige gast. Mijne staat voor dinsdag ingepland bij Wittebrug, A-point ging terecht eerst alle probleemgevallen af en zou terugbellen.

Je ziet ze steeds meer, blijft een leuke verschijning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Simply1337 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Over laadpas gesproken.. hebben wij uberhaupt de mogelijkheid om de "We Charge" pas aan te vragen? Duitse en belgische website kun je het wel "zien" dat het via de VW connect ID App kunt aanvragen, maar in NL heeft pon weer iets nieuws bedacht... de "Shuttel" en dat gaat.. je raadt het al, via PON.

En als je met je shuttel naar Ionity gaat mag je doodleuk 79 kwh cent per kwh aftikken. En met ionity + abo

Geen idee of je dat via Duitsland gewoon kan aanvragen? Ik heb er zelf geen last van in de lease, gebruik Travelcard hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
AMARONE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Geen idee of je dat via Duitsland gewoon kan aanvragen? Ik heb er zelf geen last van in de lease, gebruik Travelcard hier.
Ik zag wel ergens dat je een Duitse pas kunt aanvragen waarmee je bij oa Fastned veel goedkoper kunt laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W116-1964
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-08-2024
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Ik zag wel ergens dat je een Duitse pas kunt aanvragen waarmee je bij oa Fastned veel goedkoper kunt laden.
Bij Maingau
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbW76JjiKqbtURaSpRTrdQ_mZTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LoQeXWH29HiHa3haV3NEeGrX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Ionity lijkt mij een stuk beter, jammer dat we die in NL nog niet veel zien. Ik vind Fastned namelijk behoorlijk tegenvallen. De meeste stations zijn nog 50kWh max. Sta je dan met een lege accu.

Ik heb er afgelopen week voor het eerst op gelet maar mijn motorkap is wel netjes aan de onderkant gespoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Aanstaande dinsdag ben ik aan de beurt, hoop vooral ook dat de snelheid van het infotainment systeem wat vooruit gaat.

@hierboven, toevallig gisteren mijn Maingau pas gebruikt bij een ionity paal in een parkeergarage, hij pakte de standaard laaddruppel niet. Kun je gewoon gratis aanvragen, binnen een paar dagen heb je hem in de bus.

[ Voor 48% gewijzigd door Rev! op 03-03-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-10 17:14
Ik heb shell recharged pas en daarmee laad ik bij Shell recharged voor 35cent/kw 100kw/uur
Dit zal wel tijdelijk zijn maar voor nu is het wel leuk.
Daarnaast zitten ze vaak op mijn route. Waar bij fastned in weekend druk is heb je daar wel een plekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kampina
  • Laatst online: 11-10-2024
Simply1337 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:42:
[...]

4.1 Je hebt helemaal gelijk. Prima dat Pon met Shuttel een eigen alternatief bied maar ze mogen ons niet blokkeren voor gebruik van We Charge. Daar heb ik immers als koper van een VW ID-product gewoon “recht” op. Ionity netwerk wordt toch gebouwd (lees betaald door de klanten die hun producten afnemen!!) door een aantal fabrikanten waaronder VW.
Ik ben toch ook klant van zo’n fabrikant?

Dat mijn auto toevallig via Pon is uitgeleverd betekent niet dat ik geen recht zou hebben op de benefits van Ionity. Tenslotte zal ik hopelijk ook weer eens door (bijvoorbeeld) Duitsland kunnen rijden.

Heeft nog niemand een achterdeurtje gevonden? Bijvoorbeeld door de We Connect app te verwijderen, je standplaats in je telefoon op B of D zetten, app er weer op etc en dan kijken of je die pas wel kunt aanvragen?

Het gaat mij om vakantie gebruik waarvan ik zelf de laadkosten moet betalen. In NL gebruik ik gewoon pas van de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampina
Rev! schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:59:
Aanstaande dinsdag ben ik aan de beurt, hoop vooral ook dat de snelheid van het infotainment systeem wat vooruit gaat.

@hierboven, toevallig gisteren mijn Maingau pas gebruikt bij een ionity paal in een parkeergarage, hij pakte de standaard laaddruppel niet. Kun je gewoon gratis aanvragen, binnen een paar dagen heb je hem in de bus.
Volgens laadpastop10 kost Ionity via Maingau ook €0,75. Via WeCharge kan dat (met een abbo dat t/m 2022 kosteloos is) voor €0,55. Toch de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-10 00:41
4.1M
Wat mij opvalt is dat als ik mijn ramen op de halve stand heb staan en ik deze weer dicht wilt doen deze eerst open gaan.

Ik trek de knopjes omhoog en dan gaan de ramen omlaag, doe ik dat nog eens gaan ze omhoog. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
smirri schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:26:
4.1M
Wat mij opvalt is dat als ik mijn ramen op de halve stand heb staan en ik deze weer dicht wilt doen deze eerst open gaan.

Ik trek de knopjes omhoog en dan gaan de ramen omlaag, doe ik dat nog eens gaan ze omhoog. Iemand ervaring mee?
Nu je het zegt is dat mij ook overkomen (3.1P), ik maakte ene grapje naar mijn vriendin toen er nog sneeuw tegenaan lag. Maar uiteindelijk door deze hapering werd de grap werkelijkheid :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirri
AMARONE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Nu je het zegt is dat mij ook overkomen (3.1P), ik maakte ene grapje naar mijn vriendin toen er nog sneeuw tegenaan lag. Maar uiteindelijk door deze hapering werd de grap werkelijkheid :')
Ik ben wel benieuwd of dit standaard is of niet aangezien dit elke keer gebeurt. Iemand dar een idee over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-10 21:48
4.1M, update naar 2.1 staat ingepland voor over 2 weekjes. Ben benieuwd, in ieder geval tijd genoeg om af te zeggen als het voor die tijd hier een ramp blijkt te zijn _O-

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-10 11:19
pietermx schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:37:
4.1M, update naar 2.1 staat ingepland voor over 2 weekjes. Ben benieuwd, in ieder geval tijd genoeg om af te zeggen als het voor die tijd hier een ramp blijkt te zijn _O-
Tip: leg er ook meteen je zomerbanden onder. Ze moeten namelijk toch 8u lang in de buurt van de auto blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Kampina schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Volgens laadpastop10 kost Ionity via Maingau ook €0,75. Via WeCharge kan dat (met een abbo dat t/m 2022 kosteloos is) voor €0,55. Toch de moeite.
Maar waar kun je dat abonnement dan kosteloos krijgen als ID.4 rijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-10 07:42

J.W

Ghost81 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Net PON Dealer Amersfoort aan de lijn gehad. Dacht de update te combineren met de bandenwissel. Kreeg te horen dat de update alleen voor de ID.3 is. Ik wacht het nog wel even af.
Je kunt ook bij van Tilburg Bastianen online een afspraak maken. De update kan gedaan worden in Breda, Roosendaal of Halsteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Mdesign schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Tip: leg er ook meteen je zomerbanden onder. Ze moeten namelijk toch 8u lang in de buurt van de auto blijven.
Dit gaat zo'n plezier geven. Die herriemakers er onderuit en weer terug naar de stille bandjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanter
  • Laatst online: 09:54
Electromonkey schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:00:
[...]

Mijn eerste en enige melding met mijn 4.1 tot nu toe. Uiteindelijk een reset gedaan naar fabrieksinstellingen, even uitstappen/op slot doen, minuutje wachten en alles was weer in orde. Verder geen last meer van gehad ook. De kilometers worden (helaas) nog wel bijgehouden :+ .
En nu is ie weer verdwenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirri
AMARONE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Ik heb de handleiding erbij gepakt.
Dit werkt ook niet :
'Press the REAR touch control briefly again to activate operation of the electric windows in the front doors'
Als ik op rear druk, moet ik wachten voor de ramen voor dicht of open kunnen

Dit heb ik ook nog niet getest:
'Press and hold the REAR touch control to activate convenience opening and closing of the electric windows in all doors. The touch control function light flashes when the function is activated. All four windows can now
be simultaneously opened or closed witheach of the two buttons'
Ik ben benieuwd of dit werkt

Het probleem met het raam heeft denk ik te maken met:
The roll-back function for the electric windows can reduce the risk of injuries when the windows are closing.

Ik ga de dealer bellen, kijken of hij me meer duidelijkheid kan geven over de ramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
AMARONE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Ionity lijkt mij een stuk beter, jammer dat we die in NL nog niet veel zien. Ik vind Fastned namelijk behoorlijk tegenvallen. De meeste stations zijn nog 50kWh max. Sta je dan met een lege accu.

Ik heb er afgelopen week voor het eerst op gelet maar mijn motorkap is wel netjes aan de onderkant gespoten.
Het zal ook van je routes afhangen. Voor de route waarop ik de meeste kilometers verwacht te rijden is er geen Ionity. Er is er wel een met een omweg waarnaar de VW navigatie stuurde, maar die ga ik niet gebruiken. Langs de route zelf zijn namelijk diverse opties bij Allego en Total. Op de terugweg zou ik wat langer door kunnen rijden om bij Fastned of Shell te laden.

Belangrijk is vooral de betrouwbaarheid. Start het altijd op en functioneren de palen ook daadwerkelijk? Een paar jaar geleden kwam ik helaas vaak ergens aanrijden waar het ding het niet deed, als ie er überhaupt nog stond.

Maar Ionity stuit me wel enigszins tegen de borst met die woekerprijzen. Allego ook overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijavanerp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-10 16:28
4.1 Net Udenhout aan de lijn gehad, moeten 800 auto's updaten, verwachten dat iedere monetru max 6 auto's tegelijk kan handelen. Er moeten handmatige zaken met USB stick gedaan worden, auto moet permanent aan de 12V acculader, geen HV, echt een heel circus.
OTA ind e toekomst is nog onzeker, volgens deze man vanwege privacy. Als je je servers in Europa hebt staan, is het niet eenvoudig om OTA te doen ivm privacy, omdat je de auto dan permanent aan het volgen bent.....
Wordt een spannende operatie voor de dealers......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:33
AMARONE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Ik heb het vorig jaar geprobeerd, maar kreeg als reactie dat de WeCharge kaart niet beschikbaar is voor Nederland.
Hartelijk dank, familie Pon voor deze alweer niet service, naast alle andere ontzeggingen... 8)7 ;w

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampina
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Maar waar kun je dat abonnement dan kosteloos krijgen als ID.4 rijder?
Tja, als NL’ers komen wij dus blijkbaar niet aanmerking. Op (bijvoorbeeld) Duitse en Belgische VW site kun je er over lezen. In die landen kun je via de We Connect app een pas aanvragen. In de NL versie van de app is dit blijkbaar uitgeschakeld (of niet zichtbaar). Te gek voor woorden toch?

Het enige dat je als NL ID rijder wilt is dat je van dezelfde incentives bij Ionity gebruik mag maken als die voor andere (Europese) VW rijders gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 16:34
ijavanerp schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:11:

OTA ind e toekomst is nog onzeker, volgens deze man vanwege privacy. Als je je servers in Europa hebt staan, is het niet eenvoudig om OTA te doen ivm privacy, omdat je de auto dan permanent aan het volgen bent.....
Da's fijn .... was toch echt beloofd....

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55
maik73 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Da's fijn .... was toch echt beloofd....
We hebben nu al OTA updates voor de navi en de Online Handleiding, dus die horde is blijkbaar al genomen...?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
4.1 Net Udenhout aan de lijn gehad, moeten 800 auto's updaten, verwachten dat iedere monetru max 6 auto's tegelijk kan handelen. Er moeten handmatige zaken met USB stick gedaan worden, auto moet permanent aan de 12V acculader, geen HV, echt een heel circus.
Ik maak me daar niet zo druk om, de dealers weten vaak niet heel veel en goddank gaat de OTA vanuit VW en niet via de dealers.

In het menu kan je dmv profielen de keuze maken of de auto online/offline is, qua privacy is dat dan gedekt natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door AMARONE op 03-03-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

bilgy_no1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:45:
[...]

De vraag is of je voor die service de dealer moet bedanken of PON (de importeur).
Eens. Maar als ik de verkoper mag geloven kwam het van beiden. Het werd me in ieder geval aangeboden namens zowel de dealer als PON. Hoe het dan verder achter de schermen werkelijk zit, tja dat weet ik natuurlijk niet! Maar kan me zo voorstellen dat als het geheel vanuit de dealer komt die ook met liefde zelf alle credits ervoor geclaimd had!
AMARONE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Ik maak me daar niet zo druk om, de dealers weten vaak niet heel veel en goddank gaat de OTA vanuit VW en niet via de dealers.

In het menu kan je dmv profielen de keuze maken of de auto online/offline is, qua privacy is dat dan gedekt natuurlijk.
Ik heb de eerste OTA update al gehad weekje of 2-3 terug... dus kennelijk kan dat ook in Europa gewoon prima! Kwam spontaan binnen als melding waarbij ik zelf akkoord moest geven of ik het wilde installeren. Dat downloaden en installeren gebeurt vervolgens op de achtergrond en heb je dus geen hinder van. Verliep prima!

[ Voor 38% gewijzigd door kazz1980 op 03-03-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
C0C0 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:17:
[...]

Als alles goed gaat, anders langer.
Dit gaan de dealers niet leuk vinden, sterker, het gaat ze nooit lukken als er updates blijven komen. denk bv. aan al dat vervangend vervoer dat ze dan nodig hebben. onbetaaldbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Kaaschef schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Dit gaan de dealers niet leuk vinden, sterker, het gaat ze nooit lukken als er updates blijven komen. denk bv. aan al dat vervangend vervoer dat ze dan nodig hebben. onbetaaldbaar.
Als het goed is is dit de enige update die nog nodig gaat zijn via de garage. Hierna kan alles gewoon OTA en de updates zullen (wederom als het goed is) niet zo omvangrijk meer zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
kazz1980 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Als het goed is is dit de enige update die nog nodig gaat zijn via de garage. Hierna kan alles gewoon OTA en de updates zullen (wederom als het goed is) niet zo omvangrijk meer zijn.
Dat klopt, zie ook berichten vanuit vw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gj8EAAxx_DyCGMZoAX5BIqAy_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpttcqkFWRDDazwkTmoLkqD8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
Mdesign schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:59:
Net gesproken met mijn dealer in Nijkerk. Ze krijgen de upload donderdag binnen om 13:00u kunnen ze het downloaden. Ze verwachten een dag te downloaden. Vrijdag gaan ze het eerst testen op de demo auto's. Maandag 8 maart starten ze met updaten. Helaas moeten ze altijd bij de auto blijven omdat deze niet in slaapstand mag gaan. Een update duurt 8 uur. Ze gaan er 2 per dag doen.
wel 2 bijzondere uitspraken van de dealer,

1) Waarom zou een download 1 dag duren? Ik krijg het idee dat ze erg inefficient werken met de software. en belachelijk grote bestanden werken. daarnaast tegenwoordig haal je toch wel 100GB in een uurtje of wat binnen met een beetje knappe verbinding?

2) Het is natuurlijk super suf dat je de auto in 'slaapstand' zou gaan en de update zou stoppen. Onder Windows 3.11 was dat bij wijze al beter geregeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris P.
Kaaschef schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:52:
[...]

2) Het is natuurlijk super suf dat je de auto in 'slaapstand' zou gaan en de update zou stoppen. Onder Windows 3.11 was dat bij wijze al beter geregeld :)
Wellicht is er een software update voor nodig om dat te fixen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45
Misschien het trommelende konijntje op een duracell in de auto zetten :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:42

MLLL

Palm Treo 650

bilgy_no1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Ik vind ze hier ook wel gierig. In veel andere landen krijg je bijvoorbeeld een jaar gratis abonnement op We Charge, waarmee je goedkoper kunt laden bij Ionity. Hier mag je gelijk betalen of 0,79 per kWh aftikken (sowieso een schandalig tarief).

Ik heb hier posts gezien van mensen die hun auto weken tot maanden niet hebben kunnen gebruiken. Daar hoort een compensatie bij die verder gaat dan een Up als leenauto.

Maar ook voor alle bugs waarvoor je niet naar de garage hoeft, maar die wel irritant zijn, of voor de ontbrekende features waarvoor je wel hebt betaald zou een compensatie op zijn plaats zijn.

Ik heb er zelf hopelijk geen last van (4T wordt in april geleverd met nieuwe software), maar als er dingen niet in orde zijn bij een auto van ruim €50.000 dan ga ik wel mijn verhaal halen.

Heb bij de LEAF bijvoorbeeld geklaagd dat een auto in september 2014 werd afgeleverd met een navigatie kaart die bijna twee jaar verouderd was (A5 die in 2012 was geopend stond er bijvoorbeeld niet op). Dat kostte anders 200 om te updaten. Gewoon over klagen en volhouden tot je redelijkerwijs bent geholpen.

PON kan hier zomaar geconfronteerd worden met met honderden tot duizenden leasecontracten die worden ontbonden wegens wanprestatie. Laat ze daar dan ook naar handelen.

De auto lobby heeft hier (en in Europa) een veel te beschermde positie. VW (of de importeur) heeft hier geen enkele boete gekregen voor dieselgate, terwijl er schade is door meer uitstoot en ze bovendien onterecht hebben geprofiteerd van belastingmaatregelen ('schone diesels' met lage bijtelling). In de VS dikke boetes en een deal om te elektrificeren en een landelijk snellaadnetwerk op te bouwen. ID.4 kopers krijgen daar 3 jaar gratis snelladen bij Electrify America erbij!

En hier? Ga maar lekker €0,79 per kWh aftikken.
Als je dit op voorhand weet en niet vindt kunnen waarom bestel je dan in godsnaam een VW?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Chris P. schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Wellicht is er een software update voor nodig om dat te fixen :*)
Ik denk dat het meer te maken heeft met dat dit systeem is ontwikkeld met slechts kleine OTA updates in gedachten... (en bij die updates stopt het proces inderdaad zodra de auto in slaapstand gaat weet ik van mijn eerste OTA update). Deze hele grote update was vooraf natuurlijk niet zo bedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-10 10:54
Kratos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:51:
[...]

Ik heb ook een afspraak gemaakt, maar moest alleen een sleutel meenemen. Laadpaas is wel heel gierig haha. Vorige keren bij de werkplaats, soms bijna leeg aangekomen en altijd vol meegekregen.
Ja, dat lijkt mij ook niet meer dan normaal. Ga er wel even naar informeren waarom ze die nodig hebben en waarom ze daar zelf niet in voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
Mijn ID.3 is vandaag tijdens het updaten helaas overleden :o . Een van de computers is gecrashed en was niet meer aan de praat te krijgen. Er is een nieuwe besteld, levertijd onbekend. Ik was blijkbaar de eerste voor de 2.1... (update vanaf 0564, ik weet niet of er nu eerst een tussenstap naar de 0783 is gedaan of dat het een alles in een update betreft).

Het is even niet anders, ik heb vervangend vervoer en kan gewoon rijden dus geen stress.

Maar het wordt wel spannend zo met alle auto’s die er nog aan komen... Wie durft nog >:) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:46

oZy

Argh.. het IT kennisniveau van de dealers wordt weer eens pijnlijk duidelijk in de laatste berichten.

AVG bezwaren voor OTA ('servers in eu')
Permanent auto moeten volgen voor OTA (gast je verkoopt al 10 jaar oncall volgsystemen)
Eerst een dag uploaden en daarna kan de dealer een dag downloaden (je moet je uren ergens op kwijt)
Auto mag niet in slaapstand gaan?? Moeten ze dan iedere 20 min de muis even bewegen?
Computer (VW service terminal?) is bij de eerste poging onherstelbaar gecrashed

Ben benieuwd naar de echte instructie van VW (die binnenkort vast ergens opduikt) maar dit klinkt toch echt als mensen die te laat beseffen dat ze asap moeten gaan bijscholen.

Het is natuurlijk ook een wereldje dat gewend is aan het feit dat ze 99% van de klanten van alles wijs kunnen maken.. mij incluis, ik heb nog nooit een koppakking of oliefilter van dichtbij gezien. Maar op het gebied van ota firmware/software updates kan ik ze nog wel wat bij brengen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
oZy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:20:
Computer (VW service terminal?) is bij de eerste poging onherstelbaar gecrashed
Ik bedoelde dat een van de computers(regeleenheid, mcas of hoe ze die ook noemen) in mijn ID.3 is gecrashed. Niet die van de dealer zelf. Blijkbaar gebeurd dit vaker tijdens updaten en komt daar dan niet meer uit. Enige oplossing is nieuwe bestellen, maar die zijn dus gewild...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Alfred66 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:57:
Mijn ID.3 is vandaag tijdens het updaten helaas overleden :o . Een van de computers is gecrashed en was niet meer aan de praat te krijgen. Er is een nieuwe besteld, levertijd onbekend. Ik was blijkbaar de eerste voor de 2.1... (update vanaf 0564, ik weet niet of er nu eerst een tussenstap naar de 0783 is gedaan of dat het een alles in een update betreft).

Het is even niet anders, ik heb vervangend vervoer en kan gewoon rijden dus geen stress.

Maar het wordt wel spannend zo met alle auto’s die er nog aan komen... Wie durft nog >:) ?
Ik ga morgen. Niets van de dealer gehoord dat het niet door zou gaan. :) . Ik heb overigens al 0783. We zullen het zien, mocht het misgaan dan komt het vast allemaal goed. Alleen eis ik dan wel iets beters dan het leen Polotje met handbak die ik vorige keer mee kreeg. Denk iets van een ID.4 die ik dan eis :9 _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
Succes! Het zal vast beter gaan al is het maar omdat de update voor jouw auto een stuk kleiner zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Er zijn 20-30 systemen(afhankelijk van Spec) die geüpdatet moet worden vanaf 0564 naar 0783. En zullen dus weer enkele of tientallen systemen geüpdatet worden om van 0783 naar 0792 te gaan.

Ik heb gelezen dat auto's die nu rondrijden met 05xx eerst naar 0783 moeten (2.0) om dan te updaten naar 2.1(0792). Maar instructies komen ergens wel naar boven. (bovenstaande kan ik wel opzoeken als men geïnteresseerd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannickvh164
  • Laatst online: 24-03-2021
Alfred66 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:57:

Bij ons zijn er momenteel 3 aan het lopen, vandaag bij de invoerder ook eentje gecrasht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:52
Alle modules worden apart van elkaar voorzien van een update, daar zit de meeste tijd in...ze moeten om de zoveel tijd kijken of er een module klaar is en vervolgens doorklikken naar de volgende

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Als er geen OTA updates meer komen voor deze auto, dan gaat dat in tegen alle beloftes van VW.

Maar sowieso is dit een compleet onzinnige stelling. Je telefoon krijgt ook OTA updates, dus waarom zou dit bij een auto niet kunnen? Tesla doet het al. Je hoeft daarvoor ook helemaal niet de auto permanent te volgen, dus het klinkt nogal onzinnig wat ze je verteld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
kazz1980 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Eens. Maar als ik de verkoper mag geloven kwam het van beiden. Het werd me in ieder geval aangeboden namens zowel de dealer als PON. Hoe het dan verder achter de schermen werkelijk zit, tja dat weet ik natuurlijk niet! Maar kan me zo voorstellen dat als het geheel vanuit de dealer komt die ook met liefde zelf alle credits ervoor geclaimd had!
Overigens is het niet meer dan normaal dat je in zo'n geval een leenauto ter beschikking krijgt. Het is immers een (softwarematige) reparatie om een gebrekkig geleverde auto te herstellen.

Daar verdienen ze geen bloemetje voor en ik zou het niet verwarren met compensatie voor de ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Simply1337 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:10:
Ik heb gelezen dat auto's die nu rondrijden met 05xx eerst naar 0783 moeten (2.0) om dan te updaten naar 2.1(0792). Maar instructies komen ergens wel naar boven. (bovenstaande kan ik wel opzoeken als men geïnteresseerd is)
Laat maar, update is blijkbaar een gehele herschrijving van het systeem en dus ook de subsystemen. of je nou van 05XX komt of 0783

Van onze westerburen
Firmware 2.1 is indeed 0792.

Sadly the update takes 8-9 hours regardless of which firmware the car has to begin with as a total re-write is needed.
Ben nu wel zeker benieuwd wat update met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syith
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-10 08:07
Heeft er iemand gekeken naar een fietsendrager voor modellen zonder trekhaak? Zo'n trekhaak à 1200 piek is mij te gortig, ik heb wel 2 ebikes te vervoeren van totaal 39kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
syith schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:03:
Heeft er iemand gekeken naar een fietsendrager voor modellen zonder trekhaak? Zo'n trekhaak à 1200 piek is mij te gortig, ik heb wel 2 ebikes te vervoeren van totaal 39kg.
voordat mensen je verder kunnen helpen met welke keuzes ze hebben gemaakt even een simpele vraag:

Voor welke auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

syith schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:03:
Durf het niet te zeggen voor de ID.3/4, maar bij een voorgaande auto wel eens bekeken en toen direct besloten dat mijn volgende (inmiddels vorige) auto een trekhaak moest hebben. Op mijn ID.3 komt dus ook een steunhaak. Komt, want was nog niet leverbaar.... Over dik een week wordt hij eindelijk geïnstalleerd. Zo'n trekhaak-loze oplossing is voor mijn gevoel toch echt enkel geschikt voor een lichtgewicht sportfietsje of kinderfiets, twee e-bikes gaat hem niet worden! (Sterker nog: menig trekhaak fietsendrager redt dat niet eens...).

Met dakdragers zou het waarschijnlijk wel kunnen qua gewicht, maar je wilt echt je e-bikes niet op het dak van je auto gaan zeulen iedere keer... (plus dat het nagenoeg een garantie is dat je ergens een keer de auto en mogelijk ook de fietsen stevig gaat beschadigen). En ik gok ook dat het energieverbruik met fietsen op het dak (als het al kan op de ID.3/4 - heb geen idee!) enorm omhoog schiet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

bilgy_no1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:31:
[...]

Overigens is het niet meer dan normaal dat je in zo'n geval een leenauto ter beschikking krijgt. Het is immers een (softwarematige) reparatie om een gebrekkig geleverde auto te herstellen.

Daar verdienen ze geen bloemetje voor en ik zou het niet verwarren met compensatie voor de ellende.
Leenauto zeker, maar thuis ophalen en terugbrengen van de auto vind ik wel mooi stukje extra service.
En compensatie hoef ik niet zo nodig aangezien ik absoluut 0,0 ellende heb gehad met mijn ID.3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Laatst online: 16-10 21:48

Flappiewappie

Hier nog meer

Simply1337 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Laat maar, update is blijkbaar een gehele herschrijving van het systeem en dus ook de subsystemen. of je nou van 05XX komt of 0783

Van onze westerburen

[...]

Klinkt alsof men er verstandig aan doet om even nog een paar maandjes te wachten met de update - mits je nu geen issues hebt. Mijn auto doet het nu prima, geen (onverklaarbare) laadt issues, errors whatsoever op de allereerste versie 0.5xx nog iets.

* Flappiewappie klopt af

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Flappiewappie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Klinkt alsof men er verstandig aan doet om even nog een paar maandjes te wachten met de update - mits je nu geen issues hebt. Mijn auto doet het nu prima, geen (onverklaarbare) laadt issues, errors whatsoever op de allereerste versie 0.5xx nog iets.

* Flappiewappie klopt af
Mwa, gewoon zo snel mogelijk updaten. Dan is het geregeld en ben je voor updates van de dealer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Flappiewappie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:27:
[...]

* Flappiewappie klopt af
Nou elke auto kan net een andere hardwareconfiguratie hebben waardoor je net een andere software pakket nodig hebt. Kan net zo goed zijn dat jij de eerste bent met het betreffende hardwarecombi na een maand.

Dus gewoon naar je dealer bellen, achteraan aansluiten en heb je tenminste een slot voor de update.. volgende update is al over 3 maanden gepland ;)

* Simply1337 wacht nog op zijn update afspraak, ontvangt een belletje ieder moment nu

[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 04-03-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Simply1337 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Van onze westerburen

[...]

Zojuist afgegeven bij de dealer. Die gaf aan dat ik de eerste was en dat ze het ook een beetje spannend vonden en benadrukte dat ze tegen onvoorziene dingen kunnen aanlopen. Prima als dat keurig van te voren verteld is.

Hij gaf inderdaad dat de code geheel herschreven was.

Moet zeggen lijkt mij wel sterk dat ongeacht van 05XX of 0783 de code geheel herschreven is. Want vanaf 05XX zou dat kunnen, maar met 0783 gewoon te weinig tijd tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-10 21:43
ID software-update staat nu ook in het lijstje met selecteerbare werkzaamheden, in het scherm waar je een werkplaatsafspraak kunt maken, op de website van Van Mossel. Dus zojuist een afspraak ingepland :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Freakie1NL schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Zojuist afgegeven bij de dealer. Die gaf aan dat ik de eerste was en dat ze het ook een beetje spannend vonden en benadrukte dat ze tegen onvoorziene dingen kunnen aanlopen. Prima als dat keurig van te voren verteld is.

Hij gaf inderdaad dat de code geheel herschreven was.

Moet zeggen lijkt mij wel sterk dat ongeacht van 05XX of 0783 de code geheel herschreven is. Want vanaf 05XX zou dat kunnen, maar met 0783 gewoon te weinig tijd tussen.
niet de software code, maar gewoon even een schone installatie waarbij elk module even opnieuw wordt geupdate. Waarschijnlijk zit er wat code in om ook te luisteren voor OTA updates in de toekomst. Verschil qua softwareversies kom ik wel achter als mijn auto is geupdatet en welk modules ze daadwerkelijk hebben aangeraakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Simply1337 op 04-03-2021 09:48 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.