Na flink wat wikken en wegen (en heel wat overleg met mijn lm) is de bestelling eindelijk geplaatst: per 1 september mag ik mijn Seat Leon ST omwisselen voor een Volkswagen ID.4 Business (Honey Yellow, met warmtepomp).
Helemaal in het begin eerst gekeken naar de Kia e-Niro en na een proefrit was ik best enthousiast, al kwam dat misschien met name doordat het überhaupt mijn eerste rit ooit was in een elektrische auto. Echter houdt het niet over qua bagageruimte (met een vrouw, twee jonge kinderen en een hond toch wel prettig om te hebben) en zeker na het aanhoren van de ervaringen van een collega met min of meer dezelfde gezinsgrootte verdween de Kia van mijn lijstje.
Daarna heb ik gekeken naar de Skoda Enyaq en als ik deze zelf had mogen samenstellen, dan was het zeer waarschijnlijk ook een Enyaq geworden. Ware het niet dat in mijn geval de lm de opties bepaald en om de voor mij onduidelijke reden koos voor het niet toevoegen van de extra snellaadmogelijkheid van 100/125 kW. Ook al verwacht ik niet vaak te moeten snelladen, ik weet nu al dat als ik een keer moet snelladen, ik me zeker weten ga irriteren aan die 50 kW.
Toen kwam ik ineens bij de ID.4 uit en was ik eigenlijk heel snel om. Qua interieur vond ik de Enyaq mooier, maar zeker na een proefrit vind ik de eenvoud en opgeruimdheid van de ID.4 toch ook wel heel goed. (Alleen de knoppen op het stuur zal ik echt even aan moeten wennen.) Het traditionele exterieur van de Enyaq was ik eerst helemaal weg van, maar nu vind ik het vergeleken met de ID.4 toch wel een beetje te traditioneel. (Ik bedoel, waar slaat die nep grill nou op?) Daar nog bij opgeteld dat je bij de ID.4 gezien de standaard uitrusting in mijn ogen veel meer waarde voor je geld krijgt (bij de Enyaq ben je met het erbij klikken van opties volgens mij al gauw duurder uit), zorgt dat ik toch wel heel enthousiast ben geworden over de ID.4.
Nu maar hopen dat in september de (ergste) misère rondom de software voorbij is, maar ik verwacht dat dat wel goed gaat komen.