Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 75 ... 383 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:51
Simply1337 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:48:
Dit is mijn huidige laadcurve met een lege en warme accu. Mijn gevoel zegt dat er meer in zit qua laden.

Heb liever een constantere snelheid dan een hogere piek. Zeg maar hetzelfde als Audi Etron, maar door de batterij samenstelling is dat niet echt mogelijk. Enige optie die blijft is het piek verhogen, maar piek zal dan ook minder lang zijn. We shall see

[Afbeelding]
Uiteindelijk is de laadcurve waar het om gaat de SOC uitgezet tegen de laadtijd. Een hogere pieksnelheid zorgt ervoor dat het in de eerste minuten sneller gaat. Dus eigenlijk worden alle laasessies enkele minuten korter.

De traditionele curve (laadvermogen uitgezet tegen SOC) is vooral handig om te zien wat je kunt verwachten afhankelijk van de SOC bij het inpluggen en tot welk percentage het nog zinvol is om te snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:57

Freakie1NL

Grote Baas

Simply1337 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:28:
[...]

niet bevestigd, maar alles wat ze noemen zit al in 0783.. dus wellicht is het 0783 + vrijgave OTA.

Zelf achtergekomen dat versie 0783(en overige systemen) voor Id3 en id4 niet veel verschillen das wel geinig (1 a 2 softwareversie na) . (link van going Electric van paar pagina's terug)

Dus hoef niet langs te gaan voor Id3 met software 0564/570. Ik geloof het wel dat alle auto's met hetzelfde software zijn geleverd. Maar diverse hardware hetzelfde software zorgt voor de problemen blijkbaar.
OTA is door VW bevestigd als zijnde onderdeel van 2.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0wVYhb8PPpoIAwg4fY_dDlyRBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/antBjl1n4g9OGg6qiqYZCnyC.jpg?f=user_large

Ik kon deze week nog terecht voor mijn update. Ben benieuwd.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:34
3.1M - draaiend op 0783 2.0
Afspraak voor 10 maart staan voor de grote update (2.1), verwacht er niks van qua functionaliteiten, hoop vooral dat er wat bugs zijn gefixed. Want, ook in de 2.0 software zit nog op z'n minst wel een tiental bugs die ik elke week ervaar. Allemaal niks spannends waarvan je stil komt te staan, maar storend wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:12

MLLL

Palm Treo 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 10:55
rbnw schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:26:
3.1M - draaiend op 0783 2.0
Afspraak voor 10 maart staan voor de grote update (2.1), verwacht er niks van qua functionaliteiten, hoop vooral dat er wat bugs zijn gefixed. Want, ook in de 2.0 software zit nog op z'n minst wel een tiental bugs die ik elke week ervaar. Allemaal niks spannends waarvan je stil komt te staan, maar storend wel.
Ik heb eigenlijk alleen nog last van keyless entry die niet werkt, verder is de auto prima met 2.0. Lichten gaan wel aan, maar spiegels klappen niet uit en auto gaat niet open als je aan komt lopen. ik moet echt op de knop drukken op de a/b.
Verder mis ik momenteel niks - alles werkt zoals ik zou verwachten. Ja, het mag sneller, maar geen fouten of andere issues. Android Auto met de beta van Flitsmeister doet het nu ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Lelijk!

Maar niet een heel gek idee. Een fluisterstille auto waarbij het dak open kan, dan zou je in natuur gebieden nog echt kunnen genieten als je minder mobiel bent.

[ Voor 27% gewijzigd door Freakie1NL op 01-03-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 11:05
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:57:
[...]

OTA is door VW bevestigd als zijnde onderdeel van 2.1

[Afbeelding]

Ik kon deze week nog terecht voor mijn update. Ben benieuwd.
Ik heb net met mijn dealer gesproken en vanaf vandaag (lees: deze week) wordt iedereen benaderd vanuit VW voor een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-10 15:17
Heb de 2.0 maar nergens last van. Alles doet het prima. Zie wel wanneer ik een keer voor de 2.1 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Rev! schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:39:
Krik kun je officieel ook nergens voor gebruiken gezien je geen reserve wiel hebt, zal wel de reden zijn dat er geen krik bij zit.
Net even in het handboekje gekeken. Op pagina 353 staat wel een krik aangegeven en op 355 staat een afdichting set met compressor wat erbij zou moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
El_BingO schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb net met mijn dealer gesproken en vanaf vandaag (lees: deze week) wordt iedereen benaderd vanuit VW voor een afspraak.
IEDEREEN? Ze gaan ff 10.000 mensen benaderen in 5 dagen? Jij hebt vertrouwen in VW zeg :+
Ze kunnen er soms niet eens één benaderen in 2 weken... :'(
We gaan het zien. Ik hoop dat ze mijn collega's snel kunnen inplannen - ze hebben niet veel storingen, maar rijden nog met 0564 dus die mogen van mij echt eerder dan ik zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door Soeski op 01-03-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Gaaf gedaan. Lijkt erg op de Golf cabrio vind ik, maar - leuk karretje om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

El_BingO schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:47:
[...]

Ach ik heb nu al een afspraak staan. Dealer gaf aan dat ik de eerste zal zijn dus wel risico dat e.e.a niet goed gaat. Maar acht dat heb ik voor over. Laat maar komen die 2.1.

Want zoals @Soeski stelt moeten er 10.000 ID.3's in Nederland geupdate worden. Als het straks los gaat moet je gerust tot juni ofzo wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:28
Soeski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:56:
[...]

IEDEREEN? Ze gaan ff 10.000 mensen benaderen in 5 dagen? Jij hebt vertrouwen in VW zeg :+
Ze kunnen er soms niet eens één benaderen in 2 weken... :'(
.
Nee ze gaan vanaf deze week mensen benaderen, er wordt nergens geschreven dat ze alle 10.000 mensen binnen deze week gaan benaderen. Kan best zijn dat ze maar twee man per week doen en dus over een jaar of tig wel iedereen hebben gehad. :+

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25
Ik heb ook weinig behoefte om tot na Q1 te wachten dus net proactief gebeld. Geen enkel probleem en ingepland voor over 2 weken. Met dank aan oplettendheid in dit forum :)

--

Gisteren met ID.3P 200 km snelweg gereden: 3 - 9 graden 105 op de teller, uiteindelijk 98 km/h gemiddeld. Daarmee een verbruik van 18,5 kWh/100km en daarmee in totaal net geen 300 km bereik.

Later die dag nog een keer dat ritje gedaan (andersom) met 1 uur 105 km/h rijden en 1 uur 120/130 km/h. Daarmee zat ik rond de 20,5 kWh/100 km, het was wel iets warmer (rond de 10 graden gemiddeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-10 13:25
Ben ik de enige die het gevoel heeft dat de 2.1 update t.o.v. de 2.0 gewoon weinig tot misschien wel niets gaat veranderen m.u.v. OTA updates? Ik lees hier toch wel regelmatig de 'hoop' dat bepaalde issues in 'de almachtige' 2.1 update zijn opgelost, maar ik heb er persoonlijk een hard hoofd in als ik eerlijk ben. En dat verhaal over de 12 wekelijkse update cyclus dat moet ik ook eerst nog maar eens zien. Ik ben bang dat er weinig updates komen en dat er dan ineens een evolutie van de ID serie software komt en dat de huidige HW daar niet geschikt voor zal zijn.

Of is dit echt heel pessimistisch gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laiting
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 14:59
juanpabloo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:07:
Ik heb ook weinig behoefte om tot na Q1 te wachten dus net proactief gebeld. Geen enkel probleem en ingepland voor over 2 weken. Met dank aan oplettendheid in dit forum :)

--
Hier hetzelfde gedaan. Contact opgenomen met de dealer, en kon via de website een timeslot bemachtigen om de update 13 maart in te plannen. Wel geven ze aan 2 dagen in acht te nemen voor de update :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dfader schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:14:
Ben ik de enige die het gevoel heeft dat de 2.1 update t.o.v. de 2.0 gewoon weinig tot misschien wel niets gaat veranderen m.u.v. OTA updates? Ik lees hier toch wel regelmatig de 'hoop' dat bepaalde issues in 'de almachtige' 2.1 update zijn opgelost, maar ik heb er persoonlijk een hard hoofd in als ik eerlijk ben. En dat verhaal over de 12 wekelijkse update cyclus dat moet ik ook eerst nog maar eens zien. Ik ben bang dat er weinig updates komen en dat er dan ineens een evolutie van de ID serie software komt en dat de huidige HW daar niet geschikt voor zal zijn.

Er zit ook een update in voor de augmented reality.
Maar ja, pessimistisch gedacht zou dat best eens kunnen. Aan de andere kant, We Connect heeft ook 5 jaar lang bepaalde issues gehad zonder updates, dus het zou bet wel eens kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-10 10:54
A-Point weet zogenaamd nog steeds van niets.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 03:55
Simply1337 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Nee, heb ik niet.

Vraag is of je 2 ton aan gewicht met een noodkrik wilt krikken. Daarnaast acht ik de kans groot dat ze liever geen krik meeleveren ivm mogelijk verkeerd plaatsen en dus een batterij onnodig belasten van onderen met alle gevolgen van dien

[Afbeelding]
..... Dan... breng je toch specifiek krikzones aan waarbij het voor de eigenaar duidelijk is exact waar de meegeleverde of niet meegeleverde krik (met advies wat voor krik dat dan het beste kan zijn) geplaatst moet worden.... wat moet je dan als je aan de kant van de weg staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
BDelamontagne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:19:
Net A-point opgehangen en heb een afspraak ingepland voor de 15e. Maar was inderdaad nieuw voor de medewerker die ik aan de lijn had. Ze mogen in ieder geval nu afspraken in gaan plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
Lock77 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Net A-point opgehangen en heb een afspraak ingepland voor de 15e. Maar was inderdaad nieuw voor de medewerker die ik aan de lijn had. Ze mogen in ieder geval nu afspraken in gaan plannen.
Had je gebeld met de afsprakenlijn of met je dealer direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
TWeaKLeGeND schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:25:
[...]

..... Dan... breng je toch specifiek krikzones aan waarbij het voor de eigenaar duidelijk is exact waar de meegeleverde of niet meegeleverde krik (met advies wat voor krik dat dan het beste kan zijn) geplaatst moet worden.... wat moet je dan als je aan de kant van de weg staat...
Ze zijn er ook, wordt ook apart verkocht. Als je dit bewust doet verwacht ik wel dat je ook snap waarmee je bezig bent
https://shop.ahw-shop.de/...eber-bordwerkzeug?c=10267

Alleen waarom ga je krikken? Geen reserve band/velg achter [kun je kopen], onder heb je alleen een beschermplaat. Puur voor velgen om ze thuis eraf te halen? neem dan gelijk een krik met pomp, veel beter.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
  • Laatst online: 02-10-2024
BDelamontagne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Had je gebeld met de afsprakenlijn of met je dealer direct?
De afspraken lijn, hij wilde me eerst doorverbinden naar de vestiging, maar zij gaven aan dat hij de afspraken mag inplannen. Worden wel 2 dagen voor ingepland..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Nee hoor denk eerder realistisch. Ik verwacht ook niet heel veel van 2.1. Enige reden dat ik hem snel wil hebben is dat er straks een storm komt aan updates blijkt hij dan toch dingen te fixen sta je een maand in de wacht.

Maar over de update per 14 dagen geloof ik weinig. Is ook erg onzin, zo'n frequentie. Heb een Google Pixel dus krijg iets van kwartaallijks de veiligheid updates van Android gepushed. Denk niet dat VW dit sneller krijgt.

Hoop stiekem nog wel op in car purchases zodat ook de Plus TA heeft. Geloof er niets van dat daar nog andere sensoren voor nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
Lock77 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:35:
[...]

De afspraken lijn, hij wilde me eerst doorverbinden naar de vestiging, maar zij gaven aan dat hij de afspraken mag inplannen. Worden wel 2 dagen voor ingepland..
Thanks! Ga ik ze nog maar eens stalken, haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfader
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Maar over de update per 14 dagen geloof ik weinig. Is ook erg onzin, zo'n frequentie. Heb een Google Pixel dus krijg iets van kwartaallijks de veiligheid updates van Android gepushed. Denk niet dat VW dit sneller krijgt.

Hoop stiekem nog wel op in car purchases zodat ook de Plus TA heeft. Geloof er niets van dat daar nog andere sensoren voor nodig zijn.
Ik schreef 12 wekelijkse hoor, 14 dagen zou wel een beetje living on the edge zijn denk ik :+ Die in car purchases zouden inderdaad nog wel eens in die 2.1 update kunnen zitten, want ik denk dat dit voor VW een hogere prio heeft dan bugs oplossen, die auto's zijn toch al verkocht en het is (voor mij) op dit moment nog echt zo dat VW een 'traditionele' autobouwer is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:30
BDelamontagne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:19:
Die weten het sinds vandaag, bij mij komen ze er op terug want ze willen eerst de echte probleem gevallen pakken. Hopelijk hoef ik niet al te lang te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Laatst online: 20:25
Hier ook a-point. Gewoon in de telefoonkeuzemenu de werkplaats kiezen. Zij weten ervan en anders kun je aangeven dat zijn (of haar) collega’s er wel vanaf weten want bij mij was het zo gepiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
juanpabloo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:41:
Hier ook a-point. Gewoon in de telefoonkeuzemenu de werkplaats kiezen. Zij weten ervan en anders kun je aangeven dat zijn (of haar) collega’s er wel vanaf weten want bij mij was het zo gepiept.
Gelijk maar weer gebeld en nu kon het ineens wel. Ze gaf wel aan dat ze pas vanaf de 15e kunnen gaan updaten dus ik sta de 16e ingepland. Sta te popelen om CarPlay weer in beeld te zien, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 29-10 12:46

oZy

Vanmorgen ook via A-Point een afspraak gemaakt voor mijn 4.1M. Toen ik dat zei kostte het eerst even een stilte en diepe zucht. Ze zijn er *echt* niet gelukkig mee maar zoals die medewerker zei: "het is wat het is.."

En ze hanteren inderdaad de aanpak om eerst de ID.3's met storingen met voorrang te updaten. Lijkt me de juiste strategie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
oZy schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:55:
Vanmorgen ook via A-Point een afspraak gemaakt voor mijn 4.1M. Toen ik dat zei kostte het eerst even een stilte en diepe zucht. Ze zijn er *echt* niet gelukkig mee maar zoals die medewerker zei: "het is wat het is.."

En ze hanteren inderdaad de aanpak om eerst de ID.3's met storingen met voorrang te updaten. Lijkt me de juiste strategie.
Dus ik neem aan dat je pas eind april/mei aan de beurt bent met een ID.4 Max met 2.0? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 29-10 12:46

oZy

Soeski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Dus ik neem aan dat je pas eind april/mei aan de beurt bent met een ID.4 Max met 2.0? >:)
Prima hoor, ik heb nog geen enkele storing ervaren en kan alle systemen (behalve ota..) gebruiken.

Ik laat jou die versie graag beta testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Apoint [A'dam ZO] gebeld, niks bekend over een update van ID4, alleen ID3. Start vanaf 15 maart.

EDIT: wat zijn de dealers bipolair. Ene zegt wel, andere niet, andere weet er nog niks af 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Simply1337 op 01-03-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Gek want bij Munstad kan je deze week nog terecht. Beide dealer groepen zijn echter onderdeel van PON Automotive B.V. .

Zou je toch zelfde verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-10 15:45
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:28:
Gek want bij Munstad kan je deze week nog terecht. Beide dealer groepen zijn echter onderdeel van PON Automotive B.V. .

Zou je toch zelfde verwachten.
Wel raar hoe het loopt dan. Ik heb vanmorgen zowel met Muntstad (Zeist) als met Pon Dealer (Amersfoort) contact gehad en beiden beweren nog niks van update af te weten 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• march1979
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-02 00:07
Ik zit bij Pondealer en daar kan je een werkplaatsafspraak online inplannen voor de update. Heb nog geen brief of telefoontje gehad, maar dacht het gewoon eens te proberen. Als je je kenteken invult wordt er weergegeven wat je allemaal kunt inplannen en daar staat de 2.1 update gewoon tussen. Misschien bij andere dealers ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Toch jammer dat VW voor de ID. modellen slechts een paar kleuropties heeft. Zag vandaag een mat-rode Eiffel ID.3 rijden, en dat ziet er toch een stuk leuker uit dan de kleurtjes af fabriek.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Pim1986 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Wel raar hoe het loopt dan. Ik heb vanmorgen zowel met Muntstad (Zeist) als met Pon Dealer (Amersfoort) contact gehad en beiden beweren nog niks van update af te weten 7(8)7
Muntstad Zeist heb ik geen beste ervaringen mee, die weten te vaak dingen niet c.q. zaakjes niet op orde. Zou zeggen probeer eens een ander filiaa :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
bilgy_no1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:30:
[...]

En er is ergens een interview geweest met iemand van VW dat ze inderdaad kijken of ze de laadsnelheid gaan verhogen. Ik heb dat ergens begin januari op een Duits kanaal gezien, maar kan dat helaas niet meer vinden. Battery Life heeft ook gezegd dat VW dit in een interview heeft genoemd.

Maar dus geen definitieve bevestiging vziw en ook nog geen datum. Denk dat ze eerst de software stabiel willen hebben en dan gaan focussen op features en upgrades.
Joepie! Ik heb het betreffende interview weer gevonden:

YouTube: VW ID.4 im Fahrbericht: Besser als Tesla Model Y? – Bloch erklärt #1...

Thomas Ulbrich zegt hier duidelijk dat ze voorzichtig beginnen, omdat ze een betrouwbaar product willen leveren. En dat dat impliceert dat ze verhoging van de laadsnelheid gaan doorvoeren, tijdens de levensduur van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 16:34
Ik kan m online wel inplannen, maar staat wel:
Softwareupdate 2.1 VW ID.3 (alléén in Den Bosch en Eindhoven)

Dit is bij van den Udenhout.... Ik wacht nog wel een paar weken met mijn 4.1M

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Replay256
  • Niet online
Bij Ames kan je gewoon een afspraak maken voor de update, auto wordt zelfs opgehaald en een huurauto direct afgeleverd, zonder kosten, geweldige service!! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Replay256 op 01-03-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Ja, ik denk echt dat het te pessimistisch is gedacht. VW gaat net als Tesla naar een permanente cyclus van updates (in ieder geval qua software). De software ontwikkelen ze ook niet alleen voor dit model, maar voor alle toekomstige ID-modellen. En ze moeten ook wel om concurrerend te worden/blijven. Ze willen marktleider worden in elektrische auto's, dus dit kunnen ze echt niet laten versloffen.

Of ze ook echt ieder kwartaal op de klokslag een update uitrollen is een tweede, maar ik geloof zeker dat er een goede drive is om door te ontwikkelen.

Je moet alleen hopen dat Herbert Diess niet onder een tram terecht komt en wordt vervangen door een veel conservatievere CEO... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply1337

Online Werkplaatsafspraak voor 2.1 update *O*

01-03-2021 16:03 - even zelf zitten klikken
MOGELIJK :Y
Pondealer - ID3 Only
Ames
Van Den Udenhout - ID3 Only
Muntstad
Century
Van Mossel
NIET MOGELIJK :N
Apoint
Broekhuis
Witteburg
Wealer
Zijm
Pouw
Hoogenboom
De Waal

EDIT: Muntstad verplaatst :o
EDIT2: ik zie een trend. ID3 Only
EDIT3: Nieuwe locaties

[ Voor 36% gewijzigd door Simply1337 op 04-03-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-10 15:45
march1979 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:36:
Ik zit bij Pondealer en daar kan je een werkplaatsafspraak online inplannen voor de update. Heb nog geen brief of telefoontje gehad, maar dacht het gewoon eens te proberen. Als je je kenteken invult wordt er weergegeven wat je allemaal kunt inplannen en daar staat de 2.1 update gewoon tussen. Misschien bij andere dealers ook?
Goede tip! Nu gelijk een afspraak bij Pon in Amersfoort gemaakt voor donderdag 11 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-10 17:14
ik heb al een afspraak bij wealer staan voor 15 maart. Hopelijk krijgt mijn ID3.1P dan ook 2.1

[ Voor 6% gewijzigd door mouluh op 01-03-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Die hou ik even in de gaten, ik merk dat A-point niet de snelste is hierin en er staat ook nog niets tussen online. Mocht die verschijnen dan wacht ik het belletje niet af en plan ik het gewoon in op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 17:53
Pouw Zwolle helaas niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
kever678 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Wittebrug ook niet, even het formulier gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapnooit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-10 08:59
Ook maar even de stoute schoenen aangetrokken en afspraak gemaakt bij de Rooij, volgende week woensdag is het zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Soeski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Wittebrug ook niet, even het formulier gechecked.
Even gebeld en een afspraak gemaakt voor 11 Maart.
Simply1337 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:54:

01-03-2021 13:54 - even zelf zitten klikken
Pondealer
Ames
Van Den Udenhout Alleen ID.3
Apoint
Broekhuis
Muntstad
Witteburg
Century
Wealer
Zijm
Pouw
Hoogenboom
De Waal
Pouw (Zwolle) is mogelijk, net telefonisch een afspraak gemaakt. laat maar, online niet mogelijk inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door kever678 op 01-03-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:35

01-03-2021 13:54 - even zelf zitten klikken
Pondealer
Ames
Apoint
Broekhuis
Muntstad
Witteburg
Century
Wealer
Zijm
Pouw
Hoogenboom
De Waal
Bij Munstad (Zeist) heb ik online een werkplaatsafspraak gemaakt onder de noemer ID.3 en ID. 4 Software update. Er staat niet specifiek 2.1 bij, maar ik neem aan dat dat wel goed komt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Woensdag breng ik mijn auto weg om de koplampen na te kijken, ik kan dan meteen een afspraak maken voor de 2.1 update. Combineren ging helaas niet blijkbaar is het specialistisch werk wat 7u duurt.

Broekhuis dealer, het is daar dus wel mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Rev! op 01-03-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dealer gaf trouwens aan dat update waarschijnlijk 2 dagen duurt. Ze gaan er vanuit dat het niet in 1x goed gaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-10 10:49
kever678 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Ik heb hem via de optie 'terugroep actie' er in gefietst en er achter aangebeld dat het om de 2.1 update gaat tijdens de bandenwissel (hoef ik maar 1x langs) en ze gingen het regelen zij die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:15:
Dealer gaf trouwens aan dat update waarschijnlijk 2 dagen duurt. Ze gaan er vanuit dat het niet in 1x goed gaat :-)
Ze gaan er vanuit dat je 0564 hebt inderdaad, en de update duurt 7 uur als alles in 1x goed gaat en dan moeten ze nog van alles testen. Vandaar 2 dagen. Om die reden denk ik ook dat dit maanden gaat duren voor iedereen op 2.1 zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Soeski op 01-03-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Soeski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:16:
[...]

Ze gaan er vanuit dat je 0564 hebt inderdaad, en de update duurt 7 uur als alles in 1x goed gaat en dan moeten ze nog van alles testen. Vandaar 2 dagen.
Nee dealer weet dat ik 0783 heb. Hebben ze zelf gedaan (ging goed, duurde 2 dagen). Maar ze gaven aan dat ze woensdag pas alle instructies van VW ontvangen en dat ik dan de eerste ben. Dus willen ze wat marge in bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

eitje84 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:15:
[...]

Ik heb hem via de optie 'terugroep actie' er in gefietst en er achter aangebeld dat het om de 2.1 update gaat tijdens de bandenwissel (hoef ik maar 1x langs) en ze gingen het regelen zij die.
Helaas zeggen ze bij Pouw wel vaker ja; blijkt dan uiteindelijk nee te zijn.
Vreselijke dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Nee dealer weet dat ik 0783 heb. Hebben ze zelf gedaan (ging goed, duurde 2 dagen). Maar ze gaven aan dat ze woensdag pas alle instructies van VW ontvangen en dat ik dan de eerste ben. Dus willen ze wat marge in bouwen.
GE.de zeggen ze ook dat de duitse dealers instructies pas op 3-3 ontvangen. dit kan in 08 uur in de ochtend zijn. of na sluitingstijd. who knows

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• avluijk
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-10 16:09
Na flink wat wikken en wegen (en heel wat overleg met mijn lm) is de bestelling eindelijk geplaatst: per 1 september mag ik mijn Seat Leon ST omwisselen voor een Volkswagen ID.4 Business (Honey Yellow, met warmtepomp).

Helemaal in het begin eerst gekeken naar de Kia e-Niro en na een proefrit was ik best enthousiast, al kwam dat misschien met name doordat het überhaupt mijn eerste rit ooit was in een elektrische auto. Echter houdt het niet over qua bagageruimte (met een vrouw, twee jonge kinderen en een hond toch wel prettig om te hebben) en zeker na het aanhoren van de ervaringen van een collega met min of meer dezelfde gezinsgrootte verdween de Kia van mijn lijstje.

Daarna heb ik gekeken naar de Skoda Enyaq en als ik deze zelf had mogen samenstellen, dan was het zeer waarschijnlijk ook een Enyaq geworden. Ware het niet dat in mijn geval de lm de opties bepaald en om de voor mij onduidelijke reden koos voor het niet toevoegen van de extra snellaadmogelijkheid van 100/125 kW. Ook al verwacht ik niet vaak te moeten snelladen, ik weet nu al dat als ik een keer moet snelladen, ik me zeker weten ga irriteren aan die 50 kW.

Toen kwam ik ineens bij de ID.4 uit en was ik eigenlijk heel snel om. Qua interieur vond ik de Enyaq mooier, maar zeker na een proefrit vind ik de eenvoud en opgeruimdheid van de ID.4 toch ook wel heel goed. (Alleen de knoppen op het stuur zal ik echt even aan moeten wennen.) Het traditionele exterieur van de Enyaq was ik eerst helemaal weg van, maar nu vind ik het vergeleken met de ID.4 toch wel een beetje te traditioneel. (Ik bedoel, waar slaat die nep grill nou op?) Daar nog bij opgeteld dat je bij de ID.4 gezien de standaard uitrusting in mijn ogen veel meer waarde voor je geld krijgt (bij de Enyaq ben je met het erbij klikken van opties volgens mij al gauw duurder uit), zorgt dat ik toch wel heel enthousiast ben geworden over de ID.4.

Nu maar hopen dat in september de (ergste) misère rondom de software voorbij is, maar ik verwacht dat dat wel goed gaat komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 20:07

01-03-2021 16:03 - even zelf zitten klikken
Pondealer
Ames
Muntstad
Apoint
Broekhuis
Witteburg
Century
Wealer
Zijm
Pouw
Hoogenboom
De Waal

EDIT: Muntstad verplaatst :o
Net PON Dealer Amersfoort aan de lijn gehad. Dacht de update te combineren met de bandenwissel. Kreeg te horen dat de update alleen voor de ID.3 is. Ik wacht het nog wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Vogels
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-05-2021
3.1 ID3 1st sw 0783

Vandaag gebeld en gemaild naar Van Mossel. Ook per brief problemen aangegeven:
- vaak software niet beschikbaar bij vertrek,
- laden tot 80% werkt niet, laadt gewoon door..
- verlies (bij stilstand) aan capaciteit van 2% per dag, zou 1% per maand mogen zijn.

Helaas, moet wachten op brief en dan pas kunnen ze mij inplannen. Zou ergens in maart zijn.

Jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
avluijk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:48:
Na flink wat wikken en wegen (en heel wat overleg met mijn lm) is de bestelling eindelijk geplaatst: per 1 september mag ik mijn Seat Leon ST omwisselen voor een Volkswagen ID.4 Business (Honey Yellow, met warmtepomp).

Helemaal in het begin eerst gekeken naar de Kia e-Niro en na een proefrit was ik best enthousiast, al kwam dat misschien met name doordat het überhaupt mijn eerste rit ooit was in een elektrische auto. Echter houdt het niet over qua bagageruimte (met een vrouw, twee jonge kinderen en een hond toch wel prettig om te hebben) en zeker na het aanhoren van de ervaringen van een collega met min of meer dezelfde gezinsgrootte verdween de Kia van mijn lijstje.

Daarna heb ik gekeken naar de Skoda Enyaq en als ik deze zelf had mogen samenstellen, dan was het zeer waarschijnlijk ook een Enyaq geworden. Ware het niet dat in mijn geval de lm de opties bepaald en om de voor mij onduidelijke reden koos voor het niet toevoegen van de extra snellaadmogelijkheid van 100/125 kW. Ook al verwacht ik niet vaak te moeten snelladen, ik weet nu al dat als ik een keer moet snelladen, ik me zeker weten ga irriteren aan die 50 kW.

Toen kwam ik ineens bij de ID.4 uit en was ik eigenlijk heel snel om. Qua interieur vond ik de Enyaq mooier, maar zeker na een proefrit vind ik de eenvoud en opgeruimdheid van de ID.4 toch ook wel heel goed. (Alleen de knoppen op het stuur zal ik echt even aan moeten wennen.) Het traditionele exterieur van de Enyaq was ik eerst helemaal weg van, maar nu vind ik het vergeleken met de ID.4 toch wel een beetje te traditioneel. (Ik bedoel, waar slaat die nep grill nou op?) Daar nog bij opgeteld dat je bij de ID.4 gezien de standaard uitrusting in mijn ogen veel meer waarde voor je geld krijgt (bij de Enyaq ben je met het erbij klikken van opties volgens mij al gauw duurder uit), zorgt dat ik toch wel heel enthousiast ben geworden over de ID.4.

Nu maar hopen dat in september de (ergste) misère rondom de software voorbij is, maar ik verwacht dat dat wel goed gaat komen. :)
Grappig genoeg heel gelijk met mijn afweging. Daarbij ook nog gekeken naar de Model Y (nu nog veel te duur en komt pas wat later) en de Mustang Mach-E (Ook flink wat duurder met de gewenste opties en in de Long Range versie).

De Enyaq heeft een aantal plussen: iets ruimer, iets groter bereik (volgens WLTP). Maar precies wat je zegt: met de losse optiepakketten erbij kom je al snel een stuk duurder uit dan de ID.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Ad Vogels schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:35:
3.1 ID3 1st sw 0783

Vandaag gebeld en gemaild naar Van Mossel. Ook per brief problemen aangegeven:
- vaak software niet beschikbaar bij vertrek,
- laden tot 80% werkt niet, laadt gewoon door..
- verlies (bij stilstand) aan capaciteit van 2% per dag, zou 1% per maand mogen zijn.

Helaas, moet wachten op brief en dan pas kunnen ze mij inplannen. Zou ergens in maart zijn.

Jammer
Je kan uitwijken naar een andere dealer, dat weet je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Gezien mijn problemen van dit weekeinde gaat mijn ID.3 vanaf woensdag 3 dagen logeren bij de dealer voor diagnose en updates. In principe willen ze de 2.1 update gelijk installeren (vanaf donderdag). Dan moet ik natuurlijk geen echte hardware storingen hebben. Afspraak ging vlotjes gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Je kan uitwijken naar een andere dealer, dat weet je?
Dit kan?
:o

Zowel A-point als Wittebrug laten niets zien nog online.

[ Voor 13% gewijzigd door AMARONE op 01-03-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Op VW site staat het volgende:
https://www.volkswagen.nl/id-software-update

"Kan ik alleen bij de Volkswagen dealer terecht die mijn auto geleverd heeft?

Nee, je kan voor de software-update bij alle Volkswagen dealers en servicepartners terecht."

Zie lijstje van @Simply1337 op vorige pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:15:
Op verzoek van Pouw breng ik de auto om 8 uur s'ochtends en dan zou hij hoogstwaarschijnlijk om 5 uur klaar staan. We gaan het zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
Ik moest overigens wel voor de update mijn beide sleutels en laadpas meenemen. De sleutels snapte ik wel, maar de laadpas? Zijn ze te gierig om het laden tijdens het updateproces zelf te betalen?

Nu heb ik een leaseauto, dus treft het mij persoonlijk niet maar wel lullig als je als particulier ook je laadpas moet inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Geen van beide hier.
Ook raar dat ze dat nu al kunnen zeggen terwijl ze de installatie instructies pas woensdag ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

bilgy_no1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:46:
[...]

Grappig genoeg heel gelijk met mijn afweging. Daarbij ook nog gekeken naar de Model Y (nu nog veel te duur en komt pas wat later) en de Mustang Mach-E (Ook flink wat duurder met de gewenste opties en in de Long Range versie).

De Enyaq heeft een aantal plussen: iets ruimer, iets groter bereik (volgens WLTP). Maar precies wat je zegt: met de losse optiepakketten erbij kom je al snel een stuk duurder uit dan de ID.4.
Had mijn afwegingen ook al eens gepost hier, en kom eigenlijk uit op hetzelfde als jullie.
Wilde voor de vergelijking met de ID4.1 en de Enyaq eens de opties naast elkaar leggen, maar zie nu zelfs dat de configurator de warmtepomp optie voor de 1St edition niet meer opgeeft? https://configurator.volkswagen.nl/id4/1st?stap=opties

1ST vs Enyaq met vergelijkbare uitrusting
De ID 4.1 zonder opties (ergo dus ook geen WP) staat voor 47.890 in de configurator. De Enyaq 80, kaal met metallic lak (want ook op de ID4.1) kost al 48.480. Met de pakketten (educated guess) klimaat, assistentie en 125kw laden kom je al op 50.370.

Basis versies:
Als je de basis versies vergelijkt: ID4.L met unilak: 47.790 tegen een kale unilak Enyaq 80 met de 125kW optie voor 48.330.

Afgezien van de grotere bagagecapaciteit zie ik zo even niet waarom ik voor de Enyaq zou gaan? Beetje een statement met een ;) , maar hoor graag jullie overwegingen die het naar de andere kant deden doorslaan. Eéntje durf ik wel te voorspellen: de Enyaq is mooier...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soeski
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:28:
Geen van beide hier.
Ook raar dat ze dat nu al kunnen zeggen terwijl ze de installatie instructies pas woensdag ontvangen.
Als het mis gaat hebben ze de originele onaangepaste sleutel nodig om de auto te resetten. I've been there :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampina
  • Laatst online: 11-10-2024
NWA schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:35:
[...]

Had mijn afwegingen ook al eens gepost hier, en kom eigenlijk uit op hetzelfde als jullie.
Wilde voor de vergelijking met de ID4.1 en de Enyaq eens de opties naast elkaar leggen, maar zie nu zelfs dat de configurator de warmtepomp optie voor de 1St edition niet meer opgeeft? https://configurator.volkswagen.nl/id4/1st?stap=opties

1ST vs Enyaq met vergelijkbare uitrusting
De ID 4.1 zonder opties (ergo dus ook geen WP) staat voor 47.890 in de configurator. De Enyaq 80, kaal met metallic lak (want ook op de ID4.1) kost al 48.480. Met de pakketten (educated guess) klimaat, assistentie en 125kw laden kom je al op 50.370.

Basis versies:
Als je de basis versies vergelijkt: ID4.L met unilak: 47.790 tegen een kale unilak Enyaq 80 met de 125kW optie voor 48.330.

Afgezien van de grotere bagagecapaciteit zie ik zo even niet waarom ik voor de Enyaq zou gaan? Beetje een statement met een ;) , maar hoor graag jullie overwegingen die het naar de andere kant deden doorslaan. Eéntje durf ik wel te voorspellen: de Enyaq is mooier...
Er wordt vaak “snel” geconcludeerd in fora en autotests dat de Enyaq voordeliger zou zijn. Maar als “appels met appels” worden vergeleken (goed lezen is voor velen ook lastig) dan is de ID.4 echt concurrerend met de Enyaq.

Je moet in €€ ook de Enyaq80 vergelijken tov ID.4. Het uiterlijk is smaak. Ik vind de voorkant niet het sterkste punt van de ID.4 maar de achterkant vind ik wel mooi. En en profil is het voor mijn smaak ook een geslaagde verschijning. De Skoda had me ook kunnen bekoren als die beschikbaar was geweest. Maar vind die zeker niet mooier. Eerder anders....

Over de warmtepomp is al veel geschreven.

Op YouTube laten Nextmove en recent ook weer BatteryLife zien dat het voordeel van de WP marginaal is. Zag video van BatteryLife met vergelijk ID.3 met/zonder WP. Scheelde bij -9 ca 2kwh/100km en rond vriespunt 1,3 kWh/100km.

Is dat €1.200 waard? Ik was eerst ook teleurgesteld dat de ID.4 die ik op 22-12 nog kon bemachtigen geen WP had. Denk nu dat het weinig uitmaakt. Ben vooral blij met de auto zelf (en dat ik er überhaupt 1 heb kunnen bemachtigen). Ook mijn eerste EV. En ondanks dat ik tot de minderheid van ID.4 rijders met serieuze software issues behoor heb ik vertrouwen in een goede afloop na de update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 22:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voordeel van geen WP is er ook: stilte.
Vind ik fijn hoor.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 09:01

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ultraman schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:05:
Voordeel van geen WP is er ook: stilte.
Vind ik fijn hoor.
Klopt. Ik heb bij mijn auto ingested dat hij moet gaan verwarmen bij ontgrendelen, maar dan sta je wel echt naast een windturbine.

Deze elektrische auto met warmtepomp maakt meer herrie dan een stationair draaiende ICE.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avluijk
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-10 16:09
Kampina schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:38:
[...]

Er wordt vaak “snel” geconcludeerd in fora en autotests dat de Enyaq voordeliger zou zijn. Maar als “appels met appels” worden vergeleken (goed lezen is voor velen ook lastig) dan is de ID.4 echt concurrerend met de Enyaq.

Je moet in €€ ook de Enyaq80 vergelijken tov ID.4. Het uiterlijk is smaak. Ik vind de voorkant niet het sterkste punt van de ID.4 maar de achterkant vind ik wel mooi. En en profil is het voor mijn smaak ook een geslaagde verschijning. De Skoda had me ook kunnen bekoren als die beschikbaar was geweest. Maar vind die zeker niet mooier. Eerder anders....

Over de warmtepomp is al veel geschreven.

Op YouTube laten Nextmove en recent ook weer BatteryLife zien dat het voordeel van de WP marginaal is. Zag video van BatteryLife met vergelijk ID.3 met/zonder WP. Scheelde bij -9 ca 2kwh/100km en rond vriespunt 1,3 kWh/100km.

Is dat €1.200 waard? Ik was eerst ook teleurgesteld dat de ID.4 die ik op 22-12 nog kon bemachtigen geen WP had. Denk nu dat het weinig uitmaakt. Ben vooral blij met de auto zelf (en dat ik er überhaupt 1 heb kunnen bemachtigen). Ook mijn eerste EV. En ondanks dat ik tot de minderheid van ID.4 rijders met serieuze software issues behoor heb ik vertrouwen in een goede afloop na de update.
Ik zou ook niet willen zeggen dat de Enyaq mooier is dan de ID.4. Hangt heel erg af van je smaak en over smaak valt niet te twisten. Wil je een EV met een meer traditioneel uiterlijk, dan ga je voor de Enyaq. Zoek je een EV met een meer futuristisch uiterlijk, dan kom je eerder uit bij de ID.4.

Als je beide auto's mooi vindt (zoals in mijn geval), dan komt het dus aan op de vraag bij welke je de meeste waarde voor je geld krijgt en dan kom je hoe dan ook bij de ID.4 uit. En dat is toch opvallend, aangezien Skoda altijd het budget merk was. Met een Skoda reed je eigenlijk gekscherend gezegd altijd een Volkswagen, maar dan goedkoper door het ontbreken van het (dure) VW logo.

Bij de elektrische auto's van de VAG gaat die vlieger dus (vooralsnog) niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Heb het eerder gezegt, maar zal het weer zeggen.

Had liever een kindje tussen de ID4 en Enyaq waarbij het exterieur van de ID4 en het interieur van de Enyaq gezien.

Wellicht heet wat ik zoek de Audi Q4 Etron.. oke ook niet. Dus toch een Seat of Cupra tegenhanger?

[ Voor 11% gewijzigd door Simply1337 op 01-03-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 23:40
avluijk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:58:
[...]

Ik zou ook niet willen zeggen dat de Enyaq mooier is dan de ID.4. Hangt heel erg af van je smaak en over smaak valt niet te twisten. Wil je een EV met een meer traditioneel uiterlijk, dan ga je voor de Enyaq. Zoek je een EV met een meer futuristisch uiterlijk, dan kom je eerder uit bij de ID.4.

Als je beide auto's mooi vindt (zoals in mijn geval), dan komt het dus aan op de vraag bij welke je de meeste waarde voor je geld krijgt en dan kom je hoe dan ook bij de ID.4 uit. En dat is toch opvallend, aangezien Skoda altijd het budget merk was. Met een Skoda reed je eigenlijk gekscherend gezegd altijd een Volkswagen, maar dan goedkoper door het ontbreken van het (dure) VW logo.

Bij de elektrische auto's van de VAG gaat die vlieger dus (vooralsnog) niet op.
Mwah, het nadeel van de ID.4 is dat er veel meer vaste configs zijn, terwijl je de Enyaq veel meer kan personaliseren qua opties. Qua geld ontlopen ze elkaar bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
AkroBatik schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Klopt. Ik heb bij mijn auto ingested dat hij moet gaan verwarmen bij ontgrendelen, maar dan sta je wel echt naast een windturbine.

Deze elektrische auto met warmtepomp maakt meer herrie dan een stationair draaiende ICE.
Precies dit geeft mij het vermoeden dat de warmtepomp beter moet worden afgesteld via de besturingssoftware. En dat hij daarom nog niet optimaal bespaart.

Ter referentie: ik heb thuis een 7,5 kW warmtepomp die ruim 500 kuub verwarmt. Die draait meestal heel stilletjes. Alleen als het 300L boilervat moet worden verwarmd of de warmtepomp zichzelf gaat de-icen draait hij even wat harder.

Dat zo'n kleine pomp zo hard draait klopt dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Simply1337 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:03:
Heb het eerder gezegt, maar zal het weer zeggen.

Had liever een kindje tussen de ID4 en Enyaq waarbij het exterieur van de ID4 en het interieur van de Enyaq gezien.

Wellicht heet wat ik zoek de Audi Q4 Etron.. oke ook niet. Dus toch een Seat of Cupra tegenhanger?
Ach 1 ding is zeker; ben blij dat ik thuis een laadpaal in mijn leasecontract heb kunnen meenemen (ergo lagere bijtelling) want over een jaar of 5 moeten er toch hele leuke EV's zijn voor wat meer gangbare prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
vinom schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Mwah, het nadeel van de ID.4 is dat er veel meer vaste configs zijn, terwijl je de Enyaq veel meer kan personaliseren qua opties. Qua geld ontlopen ze elkaar bijna niet.
Of dat een nadeel is hangt af van wat je aan opties wilt. Ik wilde bijvoorbeeld de Travel Assist, elektrisch verstelbare stoelen, Matrix licht en een panoramadak. Door de TA zit je bij VW vast aan de Tech. Bij Skoda kun je wel losse opties kiezen, maar als je vervolgens de must haves (125 kW laden, navigatie) en nice to haves (zoals verstelbare laadbodem, groot display) erbij configureert zit je opeens wel op of boven de prijs van de Tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
Id.4 1m - Inmiddels weer wat heen en weer bericht tussen dealer en pon omdat de 2.1 inmiddels uit is. Mijn auto staat nog steeds bij Pon en zij zeggen dat er vanuit de fabriek met klem wordt gezegd dat de nieuwe auto’s niet afgeleverd mogen worden. De fabriek geeft alleen geen reden waarom.

Dat is toch wel een beetje een vaag verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:30
Nou, we zijn in ieder geval in goed gezelschap met onze software-perikelen...

:+

https://www.theverge.com/...ftware-update-on-call-ota

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 12:12
dfader schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:31:
Id.4 1m - Inmiddels weer wat heen en weer bericht tussen dealer en pon omdat de 2.1 inmiddels uit is. Mijn auto staat nog steeds bij Pon en zij zeggen dat er vanuit de fabriek met klem wordt gezegd dat de nieuwe auto’s niet afgeleverd mogen worden. De fabriek geeft alleen geen reden waarom.

Dat is toch wel een beetje een vaag verhaal?
4.1M. De mijne heeft nog steeds als afleverdatum 9 maart. Geen tegenbericht gehad gelukkig; ik hoop niet dat dat alsnog wijzigt.

Ondertussen heb ik zojuist, naar aanleiding van de berichten omtrent de mogelijkheid om online een afspraak voor de 2.1 update te kunnen maken, bij Ames Sliedrecht een dagje daarvoor gereserveerd.
En ik heb die auto nog niet eens :-)
Ze zaten overigens al vol tot begin april.

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
Tijsbeer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:25:
[...]

4.1M. De mijne heeft nog steeds als afleverdatum 9 maart. Geen tegenbericht gehad gelukkig; ik hoop niet dat dat alsnog wijzigt.

Ondertussen heb ik zojuist, naar aanleiding van de berichten omtrent de mogelijkheid om online een afspraak voor de 2.1 update te kunnen maken, bij Ames Sliedrecht een dagje daarvoor gereserveerd.
En ik heb die auto nog niet eens :-)
Ze zaten overigens al vol tot begin april.
Hi, zou jij dit kunnen navragen bij jouw dealer? Mijn auto zou namelijk morgen worden geleverd en ik zou het wel heel gek vinden als jouw auto wel geleverd kan worden terwijl ik niet beter weet dan dat de fabriek met klem zegt dat de auto's niet afgeleverd mogen worden, zonder opgaaf van reden. Ik ben daar wel benieuwd naar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-10 17:37
BDelamontagne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:24:
Ik moest overigens wel voor de update mijn beide sleutels en laadpas meenemen. De sleutels snapte ik wel, maar de laadpas? Zijn ze te gierig om het laden tijdens het updateproces zelf te betalen?

Nu heb ik een leaseauto, dus treft het mij persoonlijk niet maar wel lullig als je als particulier ook je laadpas moet inleveren.
Ik heb ook een afspraak gemaakt, maar moest alleen een sleutel meenemen. Laadpaas is wel heel gierig haha. Vorige keren bij de werkplaats, soms bijna leeg aangekomen en altijd vol meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-10 11:19
Net gesproken met mijn dealer in Nijkerk. Ze krijgen de upload donderdag binnen om 13:00u kunnen ze het downloaden. Ze verwachten een dag te downloaden. Vrijdag gaan ze het eerst testen op de demo auto's. Maandag 8 maart starten ze met updaten. Helaas moeten ze altijd bij de auto blijven omdat deze niet in slaapstand mag gaan. Een update duurt 8 uur. Ze gaan er 2 per dag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Mdesign schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:59:
Net gesproken met mijn dealer in Nijkerk. Ze krijgen de upload donderdag binnen om 13:00u kunnen ze het downloaden. Ze verwachten een dag te downloaden. Vrijdag gaan ze het eerst testen op de demo auto's. Maandag 8 maart starten ze met updaten. Helaas moeten ze altijd bij de auto blijven omdat deze niet in slaapstand mag gaan. Een update duurt 8 uur. Ze gaan er 2 per dag doen.
Je kan het VW ook niet kwalijk nemen hoe snel ze deze omslag als oldcarcompany moeten maken richting een modern bedrijf maar dit is wel knullig.

Ik verwacht veel van de OTA functie, misschien wel teveel maar we gaan het zien. Hopelijk update die ook meteen de navigatie bij deze update (ik zit in alles nog op de oudste versies die er zijn).

2.1 zal verder weinig nieuws brengen maar de belofte is er om de HUD uit t ebreiden bijvoorbeeld en andere functies toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Je kan het VW ook niet kwalijk nemen hoe snel ze deze omslag als oldcarcompany moeten maken richting een modern bedrijf maar dit is wel knullig.

Ik verwacht veel van de OTA functie, misschien wel teveel maar we gaan het zien. Hopelijk update die ook meteen de navigatie bij deze update (ik zit in alles nog op de oudste versies die er zijn).

2.1 zal verder weinig nieuws brengen maar de belofte is er om de HUD uit t ebreiden bijvoorbeeld en andere functies toe te voegen.
De navi zal je zelf moeten doen als je nog op 19.7 of 19.8 zit. Even downloaden via VW site voor de Golf 8 Discover Pro Europa en aansluiten in je auto - de rest gaat vanzelf. Blijkbaar heeft die oude versie nog geen OTA.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-01 18:08
Ondertussen bij de dashcam begonnen met het aanleggen van de stroom kabel. Zoals eerder al gezegd heb ik er nog een accu tussen zitten voor parkeermodus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rPC-0guTg9t7yet5I7IfHJtRc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edhFHnjzmO4XtWz35iYrmcfG.jpg?f=fotoalbum_large

1. Allereerst heb ik een "trekdraad" onder de vloerbekleding doorgeschoven die onder de stoel tevoorschijn komt. De accu zit met klitteband vast aan de vloerbedekking en de kabel naar de dashcam en de kabel naar de zekeringkast komen daar te voorschijn en kunnen daar worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzausCbNRS_h6DcC1ZHbEegb16k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8qviGudRRTMkCbr6GoDvueN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4rJ2D2kTrH_A3fXaLxJU-h0ukg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2OOKfdRPPGjTx3pez6bAelx.jpg?f=fotoalbum_large

2. Beide draden zijn hier ondertussen aangesloten en komen dus bij de deur onder de afdekplaat weer tevoorschijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNkRRE0SccvL2JYbiaWSwbxsGq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pysd3mjB3KofO6tnC7D9j44B.jpg?f=fotoalbum_large

3. De dashcam kabel loopt onder het rubber en langs de A-stijl naar boven (zie foto hieronder), tussen het afdekkapje en de dakhemel kan de kabel naar voren gebracht worden waarna deze (net als aan de andere kant) naar de spiegel gebracht wordt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y5lcZM2AQlqzv46XO3CAPpHENU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WvQtJ18z1HWXDf9PvPoxLc5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgmXHEocsseEj8hWLUJbjy5ZLM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHPFX4xJGKaAbASmjaSzBxXv.jpg?f=fotoalbum_large

4. De stroomkabel van de accu naar de zekeringenkast is een stuk dikker. Ter hoogte van de zekeringkast kan je de kabel er doorheen wurmen. Omdat de kabel dikker is kan deze niet onder het rubber door dus proppen we die beetje bij beetje onder de afdekplaten tot deze niet meer zichtbaar is. Afdekplaten weer goed aandrukken en het rubber weer netjes over de rand van de plaat leggen en je ziet er niet meer van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Il7Gs_-h-ijvVTec52ctlHki4Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb4sFWZDdnykp5hq7WHjkoSC.jpg?f=fotoalbum_large

5. Foto van de binnenkant van de zekeringkast. Had geen tijd meer om het af te maken i.v.m. werk maar de metalen strip zou misschien gebruikt kunnen worden voor de aarde. Moet dat dus nog even uitzoeken. Hieronder zie je beide draden uit het zekeringkastje komen. Aangezien ik ook nog op nieuwe 3M stickers wacht om de camera's vast te kunnen plakken is het nog niet afgerond maar de finishlijn is in zicht ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLm_NAJBblHX2ZPoEgKMXbqcEp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvF5DS6jz5YIXaq3uRMA7MB0.jpg?f=fotoalbum_large

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Mijn dealer zou terugbellen over de update, nu zie ik bij een ander dealernetwerk dat je het online wel gewoon kan inplannen. Ik twijfel toch om het daar dan maar te doen volgende week. Geen zin om ergens in april pas aan de beurt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Zo Chris, ik zit nu te debateren met mezelf of ik het ook gewoon zo weg moet werken.

Nu moet ik even kijken of ik onder de rubbers 2 "dikke" kabels kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 12:02
Jester schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Helaas, storing blijft. Dealer gebeld, mag 'm donderdag brengen en krijg een leenauto mee (non elektrisch). Ze hebben 'n hele dag nodig om 'm uit te lezen..
Mijn radio werkte niet meer (19 januari), melding componentenbescherming actief. Op 21 januari heb ik 'm gebracht en is de auto uitgelezen. Bleek overleg noodzakelijk met PON/VW Duitsland dus 's avonds opgehaald. Uit terugkoppeling bleek dat de auto nogmaals moest worden uitgelezen. Op 3-2 dus nog 'n dagje naar de dealer. Uiteindelijk bleek component 5F (radiomodule?) defect was, moest besteld worden. Echter duurde dat wat langer dus de auto 4-2 maar opgehaald. Kwam goed uit want onderdeel was er op vrijdag 5-2 pas zo laat dat ze 't toch niet voor 't weekend klaar konden hebben (en ik wil de auto liever op de stoep).
Vervolgafspraak was afgelopen donderdag. Daar bleek het koppelen niet zo handig te zijn, dus uiteindelijk was de ID4.1 gisteren pas eind van de middag gereed. Nu de update naar 2.1 nog!

Iemand hier met Sony Xperia XZ2 die Android Auto wel draadloos werkend heeft? Is mij nog niet gelukt; werkte wel via kabel (voordat ie naar de garage ging) maar ook niet altijd.. (Oh, Android 10 en non Google/Samsung = met kabel)

[ Voor 2% gewijzigd door Jester op 02-03-2021 11:39 . Reden: update Android Auto ]

- hardware always changes.. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Jester schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Mijn radio werkte niet meer (19 januari), melding componentenbescherming actief. Op 21 januari heb ik 'm gebracht en is de auto uitgelezen. Bleek overleg noodzakelijk met PON/VW Duitsland dus 's avonds opgehaald. Uit terugkoppeling bleek dat de auto nogmaals moest worden uitgelezen. Op 3-2 dus nog 'n dagje naar de dealer. Uiteindelijk bleek component 5F (radiomodule?) defect was, moest besteld worden. Echter duurde dat wat langer dus de auto 4-2 maar opgehaald. Kwam goed uit want onderdeel was er op vrijdag 5-2 pas zo laat dat ze 't toch niet voor 't weekend klaar konden hebben (en ik wil de auto liever op de stoep).
Vervolgafspraak was afgelopen donderdag. Daar bleek het koppelen niet zo handig te zijn, dus uiteindelijk was de ID4.1 gisteren pas eind van de middag gereed. Nu de update naar 2.1 nog!

Iemand hier met Sony Xperia XZ2 die Android Auto wel draadloos werkend heeft? Is mij nog niet gelukt; werkte wel via kabel (voordat ie naar de garage ging) maar ook niet altijd.. (Oh, Android 10 en non Google/Samsung = met kabel)
Niet elke Android telefoon kan draadloos Android auto, de xz2 is al een ouder model dus je hebt kans dat dit nooit draadloos gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:17:
[...]

De navi zal je zelf moeten doen als je nog op 19.7 of 19.8 zit. Even downloaden via VW site voor de Golf 8 Discover Pro Europa en aansluiten in je auto - de rest gaat vanzelf. Blijkbaar heeft die oude versie nog geen OTA.
Die gaat dus niet mee met de update die de dealer doet? Dat is wel een vervelende bug voor minder technische mensen. Ik heb dit nog niet gedaan omdat ik simpelweg geen usb c stick heb :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:55:
[...]

Die gaat dus niet mee met de update die de dealer doet? Dat is wel een vervelende bug voor minder technische mensen. Ik heb dit nog niet gedaan omdat ik simpelweg geen usb c stick heb :')
Klopt, dat doet de dealer niet. "Die is altijd OTA meneer"... :)
Ik heb ook geen USB-C stick. Wel een USB-C to USB-A adapter en kabeltje, dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistymo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03-2022
Zo net een afspraak gemaakt op 10 maart voor de grote update 2.1 (ID3 Max). Duurt 2 dagen en krijg vervangend vervoer mee. Ik belde toevallig om te vragen of het al kon, en de dame zei dat het net bekend is en de afspraak kan inplannen. Ik ben voor hun een van de eerste. Dus misschien kan iedereen nu bellen voor de grote software update als je dat nog niet gedaan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Mistymo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:01:
Zo net een afspraak gemaakt op 10 maart voor de grote update 2.1 (ID3 Max). Duurt 2 dagen en krijg vervangend vervoer mee. Ik belde toevallig om te vragen of het al kon, en de dame zei dat het net bekend is en de afspraak kan inplannen. Ik ben voor hun een van de eerste. Dus misschien kan iedereen nu bellen voor de grote software update als je dat nog niet gedaan hebt :)
Bij a point hoofddorp hebben ze blijkbaar ontzettend veel probleemautos omdat die voorrang krijgen en ik niets kon inplannen gisteren. Zal zo nog eens bellen en anders plan ik het bij een ander in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Soeski schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Klopt, dat doet de dealer niet. "Die is altijd OTA meneer"... :)
Ik heb ook geen USB-C stick. Wel een USB-C to USB-A adapter en kabeltje, dus opgelost.
Wat een onzin. Dit moet je gewoon niet accepteren van de dealer. Als het OTA hoort te gaan, maar niet werkt, dan moet de dealer het regelen. Je betaalt bij Discover Pro Pakket voor 3 jaar navigatie updates! Dan moeten ze wel beginnen met recente kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Jester schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Uiteindelijk bleek component 5F (radiomodule?) defect was
dat is de multimedia aka Infotainment module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-01 18:08
Net Van den Udenhout gesproken. De 2.1 update wordt daar zoveel mogelijk in het weekend gepland. Update duurt ook 2 dagen. Update is voor zowel de ID.3 als de ID.4 en kan ook voor beiden ingepland worden.

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

Pagina: 1 ... 75 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.