Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 73 ... 383 Laatste
Acties:

• KoezzyEV
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 16:56
3.1M ...Ah leuk, vanmiddag 48 km rit met verbruik 13,2 kWh / 100 km gehaald :-) Was voor de lol, AC uit, fluwelen voet, Nieuwegein - Amsterdam, windje schuin mee, op A2 95 km/u op de TA en A10 zuid 90 km/u (want wind schuin tegen ) en A10 west 80 km/u. Ik had vandaag dus 439 km op volle "tank" kunnen rijden :Y _O-

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-11 18:33
Id3.1 plus: vandaag door de polder:

Heen cc op 104, werkelijke gem. snelheid 96, verbruik 16 KWh/100km. 150 km heel constant gereden.

Terug cc op 110-120, werkelijke gem. snelheid 106, verbruik 20.5 kwh/100.

Daarmee dus bereik van 280-360 km.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:39
Bedankt iedereen die de huidige verbruikscijfers deelt. Maakt me erg enthousiast over de Skoda Enyaq die opwachting maakt!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:57

MLLL

Palm Treo 650

Met software uit 2006 die wél feilloos werkt *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46uSagDDMPTLZtbwK8OzOz9ddxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P2KiBRucj26ZxgpMW517ylpM.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MLLL op 23-02-2021 20:41 ]

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-11 16:50
Nou vooruit, deel ik ook maar even mijn 'ritje' van vandaag.
Viel mij mee dat ik alles op één lading kon doen (3.1)

Ik had niet veel over toen ik thuis was.... :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QABL3VcpPKzNesfEsbfObKN7U5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/322oZg14khtwb41ZBzYaPwVA.jpg?f=fotoalbum_large

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-11 09:40

ThePsycho

Biertje?

pietermx schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:29:
https://support.fastned.n...s/115012747127-Autocharge

“Let op: Het helaas niet mogelijk om Autocharge te gebruiken met de volgende auto's: ... Volkswagen ID.3 & ID.4”

Het heeft, althans bij mij, wel gewerkt. Heb maar twee keer geladen bij Fastned, de eerste keer functioneerde autocharge (hij begon direct te laden), de 2e keer niet.

Blijkbaar zijn er issues mee, aangezien het nu expliciet vermeld staat op de website van Fastned.
Gezien de E-tron er ook bij staat waarschijnlijk iets met de VAG laadsystemen?
Vraag me ook meteen af of dit systeem verder verspreid naar shell en niet-snelladers.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:11

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

MLLL schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:39:
Met software uit 2006 die wél feilloos werkt *O*

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://static.onecms.io/wp-content/uploads/sites/6/2013/01/atari-ms-pac-man_510x380.jpg

.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Zoals eerder gezegd is het software die je ziet alleen van de infotainment (ICAS3)

onze buren hebben een lijst gemaakt met de update verschillen tussen 0564 en 0783 van een ID.3 waarbij je ook de updateverschillen ziet van de ICAS1 systeem.

https://www.goingelectric...uergeraete-VW-ID-Familie/

Daarnaast hebben we ook 0570. Hadden we ook andere versies? 052x? 04xx?

Ik moet ook even mijn ID.4 bekijken voordat de "grote" update komt.

offtopic:
Voor de toekomst zou ik graag alle versies die nu rondrijden ook in kaart willen brengen. Is iemand bereidt zijn ID.3 te lenen zodat ik het systeem kan aflezen [wellicht 10 min tops]?

[ Voor 34% gewijzigd door Simply1337 op 24-02-2021 10:01 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-11 08:38
Simply1337 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:52:
offtopic:
Voor de toekomst zou ik graag alle versies die nu rondrijden ook in kaart willen brengen. Is iemand bereidt zijn ID.3 te lenen zodat ik het systeem kan aflezen [wellicht 10 min tops]?
Misschien is het handig om erbij te vermelden waar je je (ongeveer) bevindt enz.
Lijkt mij niet zo handig om naar Friesland of Oost-Groningen te rijden wanneer je zelf uit Zeeland moet komen bijvoorbeeld :9

Overigens zit ik met een 3.1M (met versie 0564) in Almere, dus als dat niet te ver voor je is mag je best langskomen om m'n wagen uit te lezen.

Gecertificeerd prutser!

• Simply1337
Lesilhouette schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Misschien is het handig om erbij te vermelden waar je je (ongeveer) bevindt enz.
Lijkt mij niet zo handig om naar Friesland of Oost-Groningen te rijden wanneer je zelf uit Zeeland moet komen bijvoorbeeld :9

Overigens zit ik met een 3.1M (met versie 0564) in Almere, dus als dat niet te ver voor je is mag je best langskomen om m'n wagen uit te lezen.
MetropoolRegio Amsterdam :*) Maar ergens over 1 a 2 weken. heeft niet zo n enorme haast.

[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 24-02-2021 13:23 ]

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:00
3.1M

Hebben jullie ook last van een krakend panorama dak als je over een klinkerweg of drempels rijdt?
Lijkt nu erger te worden met het warmere weer.

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-11 13:49
4.1M
Net bericht gekregen van mijn dealer: de auto kan niet op 3 maart geleverd worden, want hij staat bij PON en wordt niet vrijgegeven totdat ze 'de software update' erop hebben gezet. Dat zou op zijn vroegst half maart zijn en dan zou hij eind maart geleverd kunnen worden. Ik neem aan dat het om de 2.1 software update gaat. Ik baal hier ontzettend van en ik vind het ook debiel, want ze kunnen die software update toch gewoon bij de dealer doen? Maar goed: voor diegenen die er ook op zitten te wachten: het kan dus langer duren. :( :( :(

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 14:30

oZy

dfader schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:52:
4.1M
Net bericht gekregen van mijn dealer: de auto kan niet op 3 maart geleverd worden, want hij staat bij PON en wordt niet vrijgegeven totdat ze 'de software update' erop hebben gezet. Dat zou op zijn vroegst half maart zijn en dan zou hij eind maart geleverd kunnen worden. Ik neem aan dat het om de 2.1 software update gaat. Ik baal hier ontzettend van en ik vind het ook debiel, want ze kunnen die software update toch gewoon bij de dealer doen? Maar goed: voor diegenen die er ook op zitten te wachten: het kan dus langer duren. :( :( :(
Ik gok dat PON een aantal wagens achter de hand houdt tbv de opleiding van de monteurs rondom deze mega update operatie. Ze kunnen zich niet veroorloven dat er straks weer meerdere pogingen nodig zijn per wagen.

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-11 13:49
oZy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Ik gok dat PON een aantal wagens achter de hand houdt tbv de opleiding van de monteurs rondom deze mega update operatie. Ze kunnen zich niet veroorloven dat er straks weer meerdere pogingen nodig zijn per wagen.
Als dat zo is, dan maakt me dat eigenlijk nog bozer, die auto is begin oktober besteld! :(

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
dfader schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Als dat zo is, dan maakt me dat eigenlijk nog bozer, die auto is begin oktober besteld! :(
Ik heb 'iets' langer gewacht op mijn ID.3 1ST ;)

Ergens halve wege 2019 besteld en geleverd oktober 2020

• Yannickvh164
  • Laatst online: 24-03-2021
dfader schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:52:
4.1M
Is in België ook zo, zowel id3 als id4.

De software update gaat er volgende week zijn dus normaal kunnen ze volgende week geleverd worden.

• Pim1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:11
Het valt mij op het rode lichtje op de sleutel van mijn ID4 heel vaak knippert. Ook als deze ‘gewoon’ onaangeraakt op tafel ligt. Betekent dat knipperen iets dat iemand weet?

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
rbnw schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:42:
3.1M

Hebben jullie ook last van een krakend panorama dak als je over een klinkerweg of drempels rijdt?
Tijdens het rijden is mij dit nog niet opgevallen maar wel als ik van mijn afrit de straat op draai dan gaat ie met zijn wielen iets schuin een verhoging af en dan hoor ik dit ook sinds de afgelopen week. Ik hou het even in de gaten.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:32
rbnw schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:42:
3.1M

Misschien ongerelateerd, maar toen ik een proefrit (ID.4) wilde maken bij een grote dealer moest ik uitwijken naar een andere vestiging, omdat het glazen panoramdak van hun eigen proefrit auto gebroken was.

Enkele pagina's geleden een forumlid met lekkend dak (ik geloof geen panorama).

Hopelijk is de dakconstructie niet een gek zwak punt.

• Fischer10
  • Laatst online: 22-06-2021
3.1P

Al een tijdje aan het meelezen bij dit topic, nu toch een account aangemaakt. Volgende week kan ik mijn ID.3 Mangan Grey ophalen bij de dealer. Hij wordt afgeleverd met de standaard fabriekssoftware dus ik ben zeer benieuwd.. to be continued.

• geukster
  • Laatst online: 02-09 13:33
Mijn leasingmaatschappij laat weten dat mijn ID.4 1st begin maart geleverd wordt! België komt eindelijk aan de beurt.

• Ad Vogels
  • Laatst online: 21-05-2021
3.1 ID.3 1st ME 2.0 software 0783

probleem laden VW ID.3 1st

Ik heb de generieke- en de locatieafhankelijke laadinstellingen ingesteld op starten bij 20% en laden tot 80%. Zaterdag zat ik op 19% en heb de auto geladen (dus tot 80%). Dus ongeveer 60% van 58 KW is 35 KW. De app gaf aan dat de auto met 11 Kw ruim 3 uur zou laden. Inderdaad na ruim drie uur stond in de app dat de auto 80% geladen was. Het laden is gestopt. So far so good.

Echter, vanmorgen (dinsdag) ging ik weg met de auto en zag ik in de auto dat de auto aangaf dat deze tot 89% geladen was (op het scherm stond ook de 80% laadgrens aangegeven). Ergens gaat er dus iets fout. Of de auto stopt niet bij 80% en laadt door. OF het display in de auto gaat altijd uit van 100% als de auto aan de stekker heeft gehangen. Op het moment dat ik instapte gaf ook de app aan dat de auto 89% geladen was.
Wie herkent dit probleem? Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Verder erg tevreden met de VW ID.3!!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 23:10
Pim1986 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:20:
Het valt mij op het rode lichtje op de sleutel van mijn ID4 heel vaak knippert. Ook als deze ‘gewoon’ onaangeraakt op tafel ligt. Betekent dat knipperen iets dat iemand weet?
Dit lampje zou alleen moeten knipperen als de sleutel binnen 30 seconden daarvoor bewogen is. Er zit een G-sensor in, als je de sleutel stil laat liggen stopt het knipperen. Ook als de sleutel in de buurt van de auto ligt. Zodra je deze oppakt begint het weer. Zo kan je de sleutel toch dicht bij de auto hebben zonder dat deze actief met de auto communiceert de hele tijd. Sommige mensen houden de autosleutel in de broekzak en lopen er de hele dag mee rond in huis - dan komt de sleutel niet tot rust en zal dit de batterij drainen. En steeds de lampen van je auto aan doen als het donker genoeg is ;)

• Pim1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:11
Soeski schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:55:
[...]

Dit lampje zou alleen moeten knipperen als de sleutel binnen 30 seconden daarvoor bewogen is. Er zit een G-sensor in, als je de sleutel stil laat liggen stopt het knipperen. Ook als de sleutel in de buurt van de auto ligt. Zodra je deze oppakt begint het weer. Zo kan je de sleutel toch dicht bij de auto hebben zonder dat deze actief met de auto communiceert de hele tijd. Sommige mensen houden de autosleutel in de broekzak en lopen er de hele dag mee rond in huis - dan komt de sleutel niet tot rust en zal dit de batterij drainen. En steeds de lampen van je auto aan doen als het donker genoeg is ;)
Ah werkt het zo! Dat is fijn en goed om te weten. Thanks 😀

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:05
Ad Vogels schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:49:
3.1 ID.3 1st ME 2.0 software 0783

probleem laden VW ID.3 1st

Ik heb de generieke- en de locatieafhankelijke laadinstellingen ingesteld op starten bij 20% en laden tot 80%. Zaterdag zat ik op 19% en heb de auto geladen (dus tot 80%). Dus ongeveer 60% van 58 KW is 35 KW. De app gaf aan dat de auto met 11 Kw ruim 3 uur zou laden. Inderdaad na ruim drie uur stond in de app dat de auto 80% geladen was. Het laden is gestopt. So far so good.

Echter, vanmorgen (dinsdag) ging ik weg met de auto en zag ik in de auto dat de auto aangaf dat deze tot 89% geladen was (op het scherm stond ook de 80% laadgrens aangegeven). Ergens gaat er dus iets fout. Of de auto stopt niet bij 80% en laadt door. OF het display in de auto gaat altijd uit van 100% als de auto aan de stekker heeft gehangen. Op het moment dat ik instapte gaf ook de app aan dat de auto 89% geladen was.
Wie herkent dit probleem? Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Verder erg tevreden met de VW ID.3!!
Heb ik ook gehad met ac-laden iig. Gezegd tot 90% laden en auto laadkabel ontgrendel aan. Kwam aan en toen was hij al 92%. Lijkt dus gewoon door te lopen.

Edit: Lees hier en daar dat het ook kan liggen of je een laadplek heb ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanter op 25-02-2021 08:45 ]

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij werkt het laadplek instellen sowieso niet zo goed. Ondanks dat ik in m'n 4M had ingesteld, laden tussen 23u en 7u, begon de auto niet te laden via m'n Zappi V2. Zappi zelf stond op Fast dus dat zou het probleem niet hebben moeten zijn. Ook na het aanpassen van het tijdslot wilde de auto niet meer laden, ook niet bij opnieuw inpluggen. Pas na het verwijderen van de laadplek in het menu in de auto begon de auto te laden. Dat laten we dan ook maar even zitten tot er een software update is geweest.

Het was een probeersel aangezien ik zowel in de Zappi als in de auto kan instellen wanneer hij mag laden om gebruik te maken van het nachttarief. Helaas lijkt het niet goed te werken in de VW, jammer want dat zou de manier moeten zijn hoe het nu kan werken icm een Zappi. Vanavond probeer ik het andersom. De Zappi bepaalt wanneer de auto mag laden en niet de auto zelf. Bijkomend voordeel daarvan is dat ik in de app kan aanpassen als de auto een keer tot 100% moet worden geladen, dat kon niet bij een ingestelde laadplek vanuit de app. Dat moest je dan weer vanuit de auto instellen. Helaas wat dingen gelezen over het niet goed samenwerken van de ID serie met de Zappi, dus waarschijnlijk dat dit ook niet werkt.

Edit: zal sowieso even kijken of de update van februari op m'n Zappi staat, ook al zitten daar geen changes in voor het bekende probleem met (wat Zappi zelf zegt) de ID3. Dit zit (wellicht) pas in 2.1 en ik verwacht dan ook niet dat het goed gaat werken vanavond, maar we kijken het even aan. Verder niet bedoeld om het hier over laadpalen te hebben, puur over het niet goed werken van de laadplekken. :+

[ Voor 18% gewijzigd door theHoff op 25-02-2021 09:12 ]

• bilgy_no1
https://www.autowereld.co...-volkswagen-id4-meer-wilt

Zijn hier mensen die spijt hebben van de ID.4???

Ik vind zelf de Ioniq 5 een mooie auto met een aantal echt interessante features die ik zou verkiezen boven de ID.4 (sneller laden, 1600 kg treklast, mooie reclining seats, zonnecellen). Maar de ID.4 is op een aantal punten wel iets beter/gelijkwaardig:

- ID.4 Tech 509 km WLTP (en gezien de recente ervaringen van mensen is 400+ km op de snelweg realistisch haalbaar in de zomer). Project 45: 460 km WLTP (mogelijk conservatief ingeschat).

- ID.4: 543 liter bagageruimte; Ioniq 5: 531 liter, maar dit is inclusief de Frunk. Oftewel eerder 480 liter in de kofferruimte.

- Prijs: ID4.Tech (inclusief trekhaak en warmtepomp) kwam na onderhandelen 4.000 - 5.000 geodkoper uit dan de Project 45. Later zullen er uiteraard ook goedkopere versies komen, maar de versie met de kleinere batterij begint boven €40.000 (dus iets hoger dan de vergelijkbare ID.4)

- Het snellere laden van de Ioniq is wel top, maar werkt alleen bij bepaalde laadpalen. Als VW de laadsnelheid van de ID.4 met een software update verhoogt naar bijvoorbeeld 175 kW (waar ze op hebben gezinspeeld) is dat voordeel al een heel stuk kleiner.

Kortom, ik heb dus geen spijt dat ik een maand voor deze aankondiging de trekker heb overgehaald met de ID.4. Ik moet namelijk voor eind mei van de diesel af (wil niet nog een APK en onderhoudsbeurt + lagere inruil + te hoge wegenbelasting voor laag kilometrage), dus nog langer wachten maakt het prijsverschil zomaar nog €1000-2000 groter. Maar als ik over een jaar zou overstappen zou de keuze misschien wel anders uitvallen: Ioniq 5, Enyaq, Model Y, Ariya. Het zou alleen nooit een Tiguan, RAV 4, 5008 of Tucson zijn geworden...

Anyway, mooi dat het elektrisch rijden nu doorbreekt met aantrekkelijke modellen. Maar ik denk dat de gemiddelde pers het verkeerd stelt. Dit is vooral concurrentie voor de fossiele compacte SUV's. Zo'n auto ziet er nu toch wel uit als een Nokia N72 in het tijdperk van de touchscreen smartphone...

• Simply1337
ioniq 5 is leuk, alleen de project 45 is zeer goed geprijsd.. als je er 1 kunt bemachtigen is/lijkt het een goede deal te worden. ik ben bang dat als je de normale versie aankleden op zn minst 5k meer gaat betalen met minder uitrusting, maar we gaan het zien.

Er zijn kleine dingen waar ik denk.. hmm.. geen achterruitwisser? mediascherm is een relatieve copy van MBUX systeem van mercedes [niet slecht bedoeld]. hele lange neus waardoor interiers wat kleiner lijkt, bagageruimte valt me echt tegen als de frunk ook wordt meegeteld qua volume.

met een 800v maar 220 kw laden valt ook weer tegen [hopelijk is dit maar een begin]. terwijl ID.X en klonen naar 150 en wellicht 175kw gaan [enige bevestiging komt van skoda] met het grootste accupakket.

achterlicht diodes zien er duuuuuuur uit om te vervangen als er wat gebeurt.

• theHoff
  • Niet online
Wellicht als deze in 2020 was uitgekomen, maar nu zou het ongeveer 5000 euro netto meer bijtelling zijn geweest. Ik denk dat veel van de gebruikers hier hun ID4 nog in 2020 op kenteken hebben gekregen dus ik denk dat het grootste gedeelte van die groep er geen spijt van heeft.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 14:40
theHoff schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Wellicht als deze in 2020 was uitgekomen, maar nu zou het ongeveer 5000 euro netto meer bijtelling zijn geweest. Ik denk dat veel van de gebruikers hier hun ID4 nog in 2020 op kenteken hebben gekregen dus ik denk dat het grootste gedeelte van die groep er geen spijt van heeft.
Inderdaad dat dus :) Als de bijtelling niet omhoog was gegaan had ik zeker nog gewacht, bv. omdat de Skoda Enyaq eigenlijk voorkeur had en ik de Ford Mustang Mach e nog niet had gezien...

Maar ach er komen altijd wel opties bij, komt bij een volgend keuze moment wel weer :w

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 12:51

Boy

www.byoscoop.nl

pietermx schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Inderdaad dat dus :) Als de bijtelling niet omhoog was gegaan had ik zeker nog gewacht, bv. omdat de Skoda Enyaq eigenlijk voorkeur had en ik de Ford Mustang Mach e nog niet had gezien...

Maar ach er komen altijd wel opties bij, komt bij een volgend keuze moment wel weer :w
Idem, en eigenlijk denk ik dat ik over 3 jaar weer eens kijken om in te ruilen, vooral omdat ik denk dat als ik langer zou wachten, de waarde van de auto harder omlaag gaat. Maar dat is maar een gevoel. Tegen die tijd maar eens kijken.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dat sneller laden is wel leuk, maar hoeveel laders ondersteunen dat nu al? Stond vorige week ook weer bij een "snellader" van Fastned die max 50kW ondersteunde.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:28
ID.3P
In Duitsland een officieel nieuwsbericht verschenen over de 2.1 update https://www.volkswagen.de...wrrXtQ4fqReBMf7TD3SnQ01Cc

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
De update is uit:
http://www.volkswagen.de/softwareupdate

Nog niks op Nederlands site

• Replay256
  • Niet online
Eindelijk , kan ik hem al op een USB stick zetten?? :-)

• Soeski
Alles wat ze daar noemen aan functionaliteit zit al in de 2.0 (0783) versie, behalve OTA updates. Misschien dus onderhuids wel een boel meer, maar functioneel dus niet noemenswaardig blijkbaar.

• bilgy_no1
Boy schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:34:
[...]

Idem, en eigenlijk denk ik dat ik over 3 jaar weer eens kijken om in te ruilen, vooral omdat ik denk dat als ik langer zou wachten, de waarde van de auto harder omlaag gaat. Maar dat is maar een gevoel. Tegen die tijd maar eens kijken.
Ja, dat is echt koffiedik kijken. Wat me opvalt is dat veel modellen die worden aangekondigd als 'een elektrische auto voor de massa' met een "sub $40,000" prijs, uiteindelijk toch flink duurder zijn als je de specificaties een beetje opleukt. Wat dat betreft neem ik alle reviewers die de Ariya een voordelig geprijsde SUV noemen met een flinke korrel zout.

Het is natuurlijk ook zo dat een auto gewoon geld kost om te maken. Ja, drivetrain met batterij is bij een EV nog duurder, maar we naderen het punt waarop dit niet meer zo is. De prijzen zullen dan uiteindelijk stabiliseren rond het punt van een vergelijkbare fossiele auto (de rest van auto maakt immers geen verschil). Heel veel ruimte voor lagere prijspunten is er daarom denk ik niet. Als je de ID.4 vergelijkt met een Tiguan kun je de laatste wel krijgen met een lagere vanaf prijs, maar als je vervolgens dezelfde opties aanvinkt komt het redelijk gelijk uit met de ID.4 (77 kWh).

Voor mij zal vooral de batterijdegradatie een rol spelen. Wij hebben een nogal typische behoefte met regelmatige stukken snelweg waar we niet of maar heel kort willen laden. Dat moet de eerste 5 jaren lukken met de ID.4, zeker als de laadsnelheid nog wordt opgehoogd. Maar als de laadstops na een x aantal jaar voor ons te lang gaan worden is het gewoon nog een super bruikbare auto voor de meeste mensen. Dus zal dan ook wel wat waard zijn op de 2e hands markt of bij de inruil.

• NWA
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat de Ioniq 5 er op papier er erg goed uit ziet, maar ik vraag mij even af wat de levertijden zullen zijn en wat de prijsvorming is van de Ioniq 5 modelrange is ten opzichte van de ID.4. Had ik volgend (half) jaar voor de keuze gestaan, dan was het misschien een 'Spitzenkandidat' geweest, maar ja je moet de trekker eens overhalen. Straks is de Ioniq 5 uit en kijkt iedereen weer met slijm in de mondhoeken naar de volgende generatie e-auto, wie zal het zeggen? Fijn dat we keuzestress hebben na >75 jaar benzine en diesel 'ontwikkeling'.

Mijn keuze voor een ID.4.1 komt neer op:
  • ID3: is helaas te klein vwb de bagageruimte,
  • Kona en e-Niro: laadprestaties leken mij minder aantrekkelijk (geen eigen laadmogelijkheid), en ik vind het 'vastleggen' van functies onder een knop ouderwetsch,
  • Skoda Enyaq: De levertijd is mij te lang (i.e. niet meer dit jaar, bron LM), en de kale versie lijkt qua prijsstelling aantrekkelijk, maar er zijn wat prijzige pakketjes nodig om het een leuke auto te maken, zeker als je kijkt naar de 1ST editions van de ID4, voor de andere ID4 versies speelt dit trouwens minder,
  • Mach-e was helaas buiten mijn budget en het is tevens nog onduidelijk wanneer die beschikbaar is (bron LM, die hem nog niet voor september kon aanvragen),
  • ID4 is nu leverbaar,
  • Teslas en polestars liggen buiten het budget,
  • Aiways, MG etc, daar mogen 'anderen' bewijzen dat het value for money is. :P

• Replay256
  • Niet online
Soeski schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Alles wat ze daar noemen aan functionaliteit zit al in de 2.0 (0783) versie, behalve OTA updates. Misschien dus onderhuids wel een boel meer, maar functioneel dus niet noemenswaardig blijkbaar.
Ja, onderhuids lijkt er iets meer gedaan, dan wat op die webpagina staat vermeld, is er niet iets van een release note of iets

"The extensive software update not only complements the two functions App-Connect and the remote range AR Head-up-Display, but also plays further upgrades into the vehicle. These include AC timer-driven charging and Connected ACC. As a Volkswagen driver, you are our number one priority – that's why the update also includes additional functions that are based on customer feedback from ID.3 drivers"

• bilgy_no1
Rev! schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:41:
Dat sneller laden is wel leuk, maar hoeveel laders ondersteunen dat nu al? Stond vorige week ook weer bij een "snellader" van Fastned die max 50kW ondersteunde.
Ja, dat is vooral future proofing denk ik.

Het is ook de vraag wat nou echt de laadcurve is bij laders met minder dan 350 kW vermogen. Tesla Model 3 LR kan ook met 250 kW laden (gewoon op 400V trouwens), maar doet dit slechts heel kort.

Dit alles betekent echter wel dat VW ergens dit jaar een update moet pushen, zodat ook de ID.4 met bijvoorbeeld 150 kW of 175 kW kan laden. Anders gaan ze achterlopen in de specs.

[ Voor 15% gewijzigd door bilgy_no1 op 25-02-2021 14:59 ]

• bilgy_no1
NWA schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:44:
[...]

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat de Ioniq 5 er op papier er erg goed uit ziet, maar ik vraag mij even af wat de levertijden zullen zijn en wat de prijsvorming is van de Ioniq 5 modelrange is ten opzichte van de ID.4. Had ik volgend (half) jaar voor de keuze gestaan, dan was het misschien een 'Spitzenkandidat' geweest, maar ja je moet de trekker eens overhalen. Straks is de Ioniq 5 uit en kijkt iedereen weer met slijm in de mondhoeken naar de volgende generatie e-auto, wie zal het zeggen? Fijn dat we keuzestress hebben na >75 jaar benzine en diesel 'ontwikkeling'.

Mijn keuze voor een ID.4.1 komt neer op:
  • ID3: is helaas te klein vwb de bagageruimte,
  • Kona en e-Niro: laadprestaties leken mij minder aantrekkelijk (geen eigen laadmogelijkheid), en ik vind het 'vastleggen' van functies onder een knop ouderwetsch,
  • Skoda Enyaq: De levertijd is mij te lang (i.e. niet meer dit jaar, bron LM), en de kale versie lijkt qua prijsstelling aantrekkelijk, maar er zijn wat prijzige pakketjes nodig om het een leuke auto te maken, zeker als je kijkt naar de 1ST editions van de ID4, voor de andere ID4 versies speelt dit trouwens minder,
  • Mach-e was helaas buiten mijn budget en het is tevens nog onduidelijk wanneer die beschikbaar is (bron LM, die hem nog niet voor september kon aanvragen),
  • ID4 is nu leverbaar,
  • Teslas en polestars liggen buiten het budget,
  • Aiways, MG etc, daar mogen 'anderen' bewijzen dat het value for money is. :P
Helemaal mijn lijstje vergelijkingen!!!

Ik had bijna de trekker overgehaald met een Kia e-Niro. Daar zou ik €4000 korting krijgen op een top trim e-Niro met grote batterij, aardige inruil en zo ongeveer €15.000 goedkoper uitkomen dan de ID.4 die ik nu in bestelling heb. Maar het bleek om een 2020 model te gaan en niet de 2021. Die laatste had ik nodig ivm de aanhanger. Ook was de

De ID.4 is echt een fijnere auto: stiller, ruimer qua bagage, ruimer voor de passagiers (bij de Niro pasten de voeten van de achterpassagiers niet onder de voorstoel), fijnere rij-assistenten, OTA. Maar ja, kost dus ook wel wat...

[ Voor 14% gewijzigd door bilgy_no1 op 25-02-2021 14:53 ]

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:47
Iemand al iets gehoord over de 2.1 update?

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:51
AMARONE schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:41:
Iemand al iets gehoord over de 2.1 update?
3.1 hier

Heb een afspraak staan voor 2 april voor de banden wissel en heb aangeven om dan meteen de update naar 2.1 te willen. Dat gingen ze regelen zeiden ze... :Y

We gaan het meemaken tzt!

Maar nog geen email oid gehad, en daar heb ik andere mensen wel over gehoord. Of zal ook dat weer per dealer verschillen?

• Zalovich
  • Laatst online: 10-03-2021
Vandaag mijn ID.4 First mogen ontvangen!

Het viel mij op dat de parkeersensoren aan de voorkant wel erg laat reageerde. Herkent iemand dit? Ik kon zo geen instelling hiervoor vinden en de vriendelijke verkoper van Volkswagen had er ook niet echt een antwoord op.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• wheli
  • Laatst online: 03-11 13:42
Zalovich schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:57:
Vandaag mijn ID.4 First mogen ontvangen!

Het viel mij op dat de parkeersensoren aan de voorkant wel erg laat reageerde. Herkent iemand dit? Ik kon zo geen instelling hiervoor vinden en de vriendelijke verkoper van Volkswagen had er ook niet echt een antwoord op.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ja ik herken dit ook. Vooral dat hij de eerste rustige piepjes overslaat en 'ineens' bijna botst. Zeker in combinatie met de toch vrij vlotte standaard achteruitrijsnelheid af en toe spannend. Het went overigens wel, maar hopelijk in de almachtige 2.1 _/-\o_

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• bilgy_no1
wheli schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:03:
[...]

Ja ik herken dit ook. Vooral dat hij de eerste rustige piepjes overslaat en 'ineens' bijna botst. Zeker in combinatie met de toch vrij vlotte standaard achteruitrijsnelheid af en toe spannend. Het went overigens wel, maar hopelijk in de almachtige 2.1 _/-\o_
Hij hoort toch ook uit zichzelf te remmen? Of is dat niet in alle versies zo?

• Simply1337
UK gaat ook voor 2.1. Hey Pon.. lees je mee?

https://www.volkswagen.co...tion/id-3-software-update

• wheli
  • Laatst online: 03-11 13:42
@bilgy_no1 Ik heb het nooit uit durven proberen. Wacht jij daar op?

[ Voor 16% gewijzigd door wheli op 25-02-2021 16:15 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Simply1337
bilgy_no1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Hij hoort toch ook uit zichzelf te remmen? Of is dat niet in alle versies zo?
jahwol, mijn kontje is al een keer beschermd toen ik iets teveel op mn camera keek. Auto wilt wel remmen dan ;P

Toen kwam ik ook erachter dat de cameras een hele kleine vertraging hebben 0.2-0.3s. iedergeval hoog genoeg dat het opvalt.

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-10 10:54
A-Point "wist nog van niets", maar zou het voor mij uitzoeken en heeft een werkorder aangemaakt. Fingers crossed dus!

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
BDelamontagne schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:21:
[...]

A-Point "wist nog van niets", maar zou het voor mij uitzoeken en heeft een werkorder aangemaakt. Fingers crossed dus!
Ik stond net bij ze in de wacht toen ik bovenstaande las, laat even weten wat hier uitkomt. Ga ik ook een afspraak inplannen. (y)

• Simply1337
2.1 lijkt een update te zijn van 2.0 waarbij OTA wordt geunlockt en een waarschijnlijk ook de webshop komt.

Shit.. DLC.

[ Voor 9% gewijzigd door Simply1337 op 25-02-2021 16:52 ]

• bilgy_no1
wheli schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:15:
@bilgy_no1 Ik heb het nooit uit durven proberen. Wacht jij daar op?
Daarom ben ik een 'late adopter'. Ik laat het graag aan anderen om dit soort functies in de praktijk uit te proberen... :9

• Galahad
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 22:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vbFJp6wm_YBFfAaIVFOIez87sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Am5P7Js7oqNB2NhDXCr1o6Jm.png?f=fotoalbum_large

Ik kwam dit tegen in de engelse manual van de ID.3. Zou dit betekenen dat het mogelijk wordt de auto te openen met een smartphone?

• BDelamontagne
Galahad schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:18:
[Afbeelding]

Ik kwam dit tegen in de engelse manual van de ID.3. Zou dit betekenen dat het mogelijk wordt de auto te openen met een smartphone?
Dat zou wel handig zijn mocht je je sleutel vergeten. Moet alleen wel de laadkabel ook los te halen zijn daarmee ;)

• Galahad
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 22:49
Dat zou wel handig zijn mocht je je sleutel vergeten. Moet alleen wel de laadkabel ook los te halen zijn daarmee ;)
Als ik mijn ID.3 via keyless entry ontgrendel dan ontgrendeld de laadkabel ook. Dus in principe zou dit met je telefoon als sleutel het zelfde moeten kunnen werken.

• BDelamontagne
Galahad schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Als ik mijn ID.3 via keyless entry ontgrendel dan ontgrendeld de laadkabel ook. Dus in principe zou dit met je telefoon als sleutel het zelfde moeten kunnen werken.
Huh, dat doet 'ie bij mij niet! Ik moet 2x drukken op de sleutel... Vond het altijd al wat omslachtig, maar blijkbaar kan dit ook met kessy :+

• Soeski
BDelamontagne schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Huh, dat doet 'ie bij mij niet! Ik moet 2x drukken op de sleutel... Vond het altijd al wat omslachtig, maar blijkbaar kan dit ook met kessy :+
Ja, ik moet ook drukken op de sleutel inderdaad. Keyless werkt dit niet. 3.1M

• Simply1337
als je niet binnen 15s je laadkabel eraf trekt gaat het terug in de vergrendeling

maar dat terzijde, wat ik 2 weken geleden hoorde.. lees ik weer

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4eRUL38.png

wie weet... komt de mail morgen binnen :w

• AMARONE
Mag hopen dat de dealers eerst even de id3 1st mensen afwerken voordat de rest komt.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Zou mij niets verbazen als PON dit weer helemaal weet te verneuken en het niet ordentelijk zal verlopen.

Het antwoord op Furkan zijn vraag is al niet hoopgevend. Welke dealer? De leverende de dealer? De dealer waarbij hij ondertussen al heeft gestaan om alle urgente problemen te verhelpen? Op dat soort vragen had de dealer (beide) geen antwoord en gaf aan dat het via PON zou gaan.

:+

[ Voor 58% gewijzigd door Freakie1NL op 25-02-2021 18:25 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Simply1337
wat update, auto rijdt toch? :+

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Lijkt wel of ik de vacinatievoortgang aan het volgen ben. O-)

[ Voor 18% gewijzigd door AkroBatik op 25-02-2021 18:38 ]

.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:28
[Afbeelding]

Dat zou handig zijn. Eerlijk gezegd heb ik de startbutton nog niet een keer aangeraakt.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• AMARONE
mcmiles schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:58:
[...]

Dat zou handig zijn. Eerlijk gezegd heb ik de startbutton nog niet een keer aangeraakt.
Bizarre keuzes van volkswagen.. Op meerdere vlakken willen ze de overstap tussen een fossiel en ev niet te groot te laten zijn. Die is helemaal niet groot dus had gewoon maximaal voor vernieuwing gegaan.

Mensen haken echt niet af op een moderne auto, daar kies je voor of ze hebben het niet eens door.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

If ain't broken don't fix it (yet) >:)

• Alfred66
AkroBatik schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:38:
Lijkt wel of ik de vacinatievoortgang aan het volgen ben. O-)
Als we dan maar niet twee software vaccinaties hoeven te halen :+

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Alfred66 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:08:
[...]

Als we dan maar niet twee software vaccinaties hoeven te halen :+
er zijn er genoeg die dat gaan doormaken :)

.

• Alfred66
[Afbeelding]

Daar lijken wel voorbereidingen voor getroffen (althans voor het starten van de auto volgens onderstaande website). Starten door het plaatsen van je smartphone in de middenconsole zou wellicht mogelijk zijn mits de rfid reader dicht genoeg bij de smartphone houder zit.

Maar het openen van de auto via een app kan zo niet daar zal toch andere communicatie plaats moeten vinden.

The schematics show that the ID3 has a chip card reader in the second cup holder (component #2 in front center console). If this hardware is in the 1st edition cars then it infers that VW will push an update some time in the future that will allow you to start the car using a RFID card instead of having the key with you all the time. If this hardware is not in the 1st edition perhaps this is something VW will look to offer in future editions of the ID3.
https://evflux.pro/id3-in...UeqQYO-u9MLCDYRRmSFXB4TEM

• Alfred66
Dit is trouwens ook leuk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTuLxswbFlQq-CgPDy0dPrd50hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54kKqREdy5dFYc1fwyS9Eadf.jpg?f=fotoalbum_large

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:39
3.1P hoeveel km geeft jullie ID3 aan als de accu 100% vol is, mijne nog maar 330km.

• bilgy_no1
Alfred66 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:27:
[...]

Daar lijken wel voorbereidingen voor getroffen (althans voor het starten van de auto volgens onderstaande website). Starten door het plaatsen van je smartphone in de middenconsole zou wellicht mogelijk zijn mits de rfid reader dicht genoeg bij de smartphone houder zit.

Maar het openen van de auto via een app kan zo niet daar zal toch andere communicatie plaats moeten vinden.

The schematics show that the ID3 has a chip card reader in the second cup holder (component #2 in front center console). If this hardware is in the 1st edition cars then it infers that VW will push an update some time in the future that will allow you to start the car using a RFID card instead of having the key with you all the time. If this hardware is not in the 1st edition perhaps this is something VW will look to offer in future editions of the ID3.
https://evflux.pro/id3-in...UeqQYO-u9MLCDYRRmSFXB4TEM
Waarom zou een smartphone de auto niet kunnen openen? Er is al een verbinding, het openen gebeurt elektronisch. Het is alleen een kwestie van een handig protocol uitvogelen.

Met Keyless entry heb open je gewoon de deur aan de handgreep zonder iets uit je zak te moeten halen. Met een telefoon zou je toch eerst de app moeten openen en dan op een knopje drukken. Tenzij er bijvoorbeeld iets bluetooth/WiFi kan worden gepingd dat je met de telefoon in de buurt van de auto bent.

Hoe dan ook, het zou fijn zijn om zo'n optie te hebben. Dan hoef je bijvoorbeeld geen extra sleutel bij je te hebben.

Maar ik vind het automatisch sluiten ook een topprioriteit. En de optie van een keycard lijkt me ook wel fijner dan zo'n traditionele sleutel. Ben erg benieuwd wat er komen gaat.

• Alfred66
bilgy_no1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Waarom zou een smartphone de auto niet kunnen openen? Er is al een verbinding, het openen gebeurt elektronisch. Het is alleen een kwestie van een handig protocol uitvogelen.

Met Keyless entry heb open je gewoon de deur aan de handgreep zonder iets uit je zak te moeten halen. Met een telefoon zou je toch eerst de app moeten openen en dan op een knopje drukken. Tenzij er bijvoorbeeld iets bluetooth/WiFi kan worden gepingd dat je met de telefoon in de buurt van de auto bent.

Hoe dan ook, het zou fijn zijn om zo'n optie te hebben. Dan hoef je bijvoorbeeld geen extra sleutel bij je te hebben.

Maar ik vind het automatisch sluiten ook een topprioriteit. En de optie van een keycard lijkt me ook wel fijner dan zo'n traditionele sleutel. Ben erg benieuwd wat er komen gaat.
Via een app kan m.i. zeker, wat ik alleen bedoelde dat dit niet via rfid kan. Bluetooth of WiFi is al aan boord van de ID serie zoals je zegt dus wie weet...

• Simply1337
Ze hebben een audi logo op een id4 geplakt :+

Oh wacht is de Q4 etron

https://twitter.com/GregK.../1364967958892666885?s=19

https://www.instagram.com...iCx/?igshid=1gvbuk4makz9o

[ Voor 19% gewijzigd door Simply1337 op 25-02-2021 23:23 ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
hveck75 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:01:
3.1P hoeveel km geeft jullie ID3 aan als de accu 100% vol is, mijne nog maar 330km.
Nu 370km

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Er is niets mis met trommelremmen op een EV. Deze winter heeft dat nog eens duidelijk aangetoond. In de pekel periode droop de roest van de schijven voor af. Achter was er niets aan de hand.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-11 13:56
hveck75 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:01:
Die van mij stond de laatste lading tot 100% nog tot 311, maar als ik het goed van de dealer begreep had dat ook te maken op basis van je laatste ritten?

ID.3 1st Plus Mangan Grey

• theHoff
  • Niet online
Dat is volgens mij standaard op het MEB platform. Ben benieuwd of ze dit ook op de ID.6 gaan doorvoeren. Die zal wat zwaarder gaan worden.
Evengoed vind ik het een goede keus die trommelremmen hoewel het wat minder looks heeft. Achter mijn 21 inch velgen zie je ze niet eens, maar ik verwacht bij een aftermarket setje 19 inch wel. Ik zit nog te wachten op een goede configurator die dat ook daadwerkelijk laat zien.

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

PB1983 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:14:
[...]

Die van mij stond de laatste lading tot 100% nog tot 311, maar als ik het goed van de dealer begreep had dat ook te maken op basis van je laatste ritten?
Bereik is van vele factoren afhankelijk.

De software maakt een inschatting op basis van je rijgedrag maar kan natuurlijk niet raden wat het bijvoorbeeld voor weer wordt of hoe jouw volgende ritten gaan zijn.

Vandaar ook dat het tijdens rijden continu aangepast wordt.

• AMARONE
-

[ Voor 100% gewijzigd door AMARONE op 26-02-2021 09:36 ]

• AMARONE
theHoff schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:26:
[...]

Dat is volgens mij standaard op het MEB platform. Ben benieuwd of ze dit ook op de ID.6 gaan doorvoeren. Die zal wat zwaarder gaan worden.
Evengoed vind ik het een goede keus die trommelremmen hoewel het wat minder looks heeft. Achter mijn 21 inch velgen zie je ze niet eens, maar ik verwacht bij een aftermarket setje 19 inch wel. Ik zit nog te wachten op een goede configurator die dat ook daadwerkelijk laat zien.
bij de id3.1p zitten best open velgen dus je ziet ze achter wel zitten, maar mooi zwart dus je merkt er eigenlijk helemaal niets van. Sterker nog, ik vind de keuze van volkswagen hiervoor met een hele goede reden waarbij het mij nog minder stoort.

• Simply1337
Elk MEB voertuig tot nu toe heeft trommelremmen achter.

ID.3 / ID.4 / ID.6 / Enyaq / Cupra Born / Q4 Etron

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Simply1337 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Elk MEB voertuig tot nu toe heeft trommelremmen achter.

ID.3 / ID.4 / ID.6 / Enyaq / Cupra Born / Q4 Etron
Is dat dan ook waarom ze in 1 van die ID.3 reviews (in het begin) letterlijk met brandende remschijven stonden voor?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Dusun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Alfred66 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:29:
[...]

Tijdens het rijden is mij dit nog niet opgevallen maar wel als ik van mijn afrit de straat op draai dan gaat ie met zijn wielen iets schuin een verhoging af en dan hoor ik dit ook sinds de afgelopen week. Ik hou het even in de gaten.
ID.3 1st MAX en heb hier ook last van, voornamelijk bij het schuin rijden over drempels (ingang woonerf o.i.d.)

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

DennusB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Is dat dan ook waarom ze in 1 van die ID.3 reviews (in het begin) letterlijk met brandende remschijven stonden voor?
Nee dat heeft er niets mee te maken. Gewicht gaat nou eenmaal naar voren bij remmen. Daar doet de soort achterrem niets aan.

Wat dat betreft zou geen kwaad kunnen als de gemiddelde automobilist eens even 1x op een motor stapt en het verschil tussen een voor en achterrem leert kennen.

• Simply1337
DennusB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:54:
[...]

even opgezocht:

ye, okey. vind het netjes dat hij dat voor elkaar heeft gekregen, maar dan komt de vraag.. heeft hij kilometers lang op hoge snelheid op de rem getrapt? zodat hij deze shot krijgt, want zo spannend vond hij het niet alsof hij het verwachtte [Faded brakes?]

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 26-02-2021 09:21 ]

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Zo spannend is dat niet, ga eens in Zuid-Europa in de bergen staan (buiten Corona tijd :-) ) en verbaas je over de hoeveelheid mensen die geen berg rijden gewent zijn en met rokkende remmen naar beneden komen. En dan heb ik het over Aygo's van 750 KG.

https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 26-02-2021 09:28 ]

• AMARONE
Simply1337 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:19:
[...]

even opgezocht:

[YouTube: Volkswagen ID 3 brakes catching fire]

ye, okey. vind het netjes dat hij dat voor elkaar heeft gekregen, maar dan komt de vraag.. heeft hij kilometers lang op hoge snelheid op de rem getrapt? zodat hij deze shot krijgt, want zo spannend vond hij het niet alsof hij het verwachtte [Faded brakes?]
Ik vond dit een behoorlijk gezocht filmpje, als je remmen branden sta je er niet zo rustig bij dus het kan niet anders dat die gast aan het zoeken was om dit voor elkaar te krijgen. Het probleem speelt ook helemaal niet anders had het al veel vaker voorgekomen.

• Simply1337
Sindskort rijd ik met een gratis mod rond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjH6qKDG4LfAuotPfLuJtoSKqoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IjgfNTXCv87Xvosh11wQ6Fw3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1RaWNJ4UfamFDEZLn-yRlmO8X0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgYAwAH8uzHOBQ5xlDY67TKn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh1iW_kdcIy5k4h_tecC-1GyzOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHji8PfqJZPJVOFCHaF5X6ZP.jpg?f=fotoalbum_tile

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 16:34
Simply1337 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:10:
Sindskort rijd ik met een gratis mod rond.
Aiiii... klepje open laten staan en iets geraakt?

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• theHoff
  • Niet online
Die zou ik niet meer in de regen laten staan zonder dat klepje.

• Simply1337
maik73 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Aiiii... klepje open laten staan en iets geraakt?
Is bij mijn afwezigheid gebeurd tijdens het laden. Rest mag je zelf invullen hoe het voorval heeft plaatsgevonden. Een mamoettanker als een tankklep helpt er niet bij..
theHoff schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Die zou ik niet meer in de regen laten staan zonder dat klepje.
"tank"klep zelf heeft een kap rondom de laadingang, die blijft droog, ook tijdens een hoge druk wasbox sessie. Moment dat de tankklepmechaniek ook stuk is. dan is het wel aan te raden om de pinnen te beschermen. Nu is alleen de "cover" eraf, maar het lelijke basis staat er nog.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xVhe09K.png

[ Voor 16% gewijzigd door Simply1337 op 26-02-2021 11:52 ]

• Simply1337
mhe59 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:45:
[...]

Zou je foto’s willen laten zien hoe/waar je de kabel hebt weg gewerkt, cq hoe of waar je de voeding vandaan haalt ?
Gisteren even tijd gevonden d:)b

Vanaf 3:15 ga ik in zn geheel doorheen.

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Even een snelle scan gedaan, dus missschien dat jij hem al hebt beantwoord maar vanavond pas tijd voor hele filmpje. Maar waarom niet gewoon via de USB aansluiting? Waarom helemaal naar achter naar 12v?

• AMARONE
Simply1337 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Is bij mijn afwezigheid gebeurd tijdens het laden. Rest mag je zelf invullen hoe het voorval heeft plaatsgevonden. Een mamoettanker als een tankklep helpt er niet bij..

[...]

"tank"klep zelf heeft een kap rondom de laadingang, die blijft droog, ook tijdens een hoge druk wasbox sessie. Moment dat de tankklepmechaniek ook stuk is. dan is het wel aan te raden om de pinnen te beschermen. Nu is alleen de "cover" eraf, maar het lelijke basis staat er nog.

[Afbeelding]
Ik heb die zorgen ook altijd als ik openbaar moet laden waar ook net vanaf een drukke weg auto's diezelfde weg op rijden.

Zo dicht mogelijk bij het stoepje en ik druk de laadklep altijd terug op de laadkabel, scheelt toch enkele centimeters.

• Simply1337
Freakie1NL schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:07:
Even een snelle scan gedaan, dus missschien dat jij hem al hebt beantwoord maar vanavond pas tijd voor hele filmpje. Maar waarom niet gewoon via de USB aansluiting? Waarom helemaal naar achter naar 12v?
najah, voorste 2 zijn voor media [1. permanent] en wellicht voorpassagier als diegene even wilt laden [afwisselend].

Ik kan het bij de achterste 2 zetten, waarvan 1 permanent wordt voor de dashcam en 1 voor achterpassagier.

Als ik het achter wil plaatsen kan ik het net zo goed bij de 12v aansluiten. Door wat kabellengte toe te voegen en houdt ik de 2 achterste vrij in het geval dat ik 2 dingen tegelijk moet opladen :*)

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:07
Simply1337 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:29:
[...]

Gisteren even tijd gevonden d:)b

[YouTube: Dashcam Installation | VW ID.4 1st Max]

Vanaf 3:15 ga ik in zn geheel doorheen.
Netjes, nu hopen dat op de Enyaq de 12v ook geschakeld staat. Is namelijk nu niet op de Skoda Modellen :)

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-11 21:15
AMARONE schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Ik heb die zorgen ook altijd als ik openbaar moet laden waar ook net vanaf een drukke weg auto's diezelfde weg op rijden.

Zo dicht mogelijk bij het stoepje en ik druk de laadklep altijd terug op de laadkabel, scheelt toch enkele centimeters.
Heel herkenbaar inderdaad. Mijns inziens is die grote laadklep echt een designfout. Bij de 230V kabel draai ik het draadje van het beschermkapje van de laadstekker rond die grote dop aan de binnenkant van de laadklep. Dan trekt het klepje eerst aan dat draadje/de stekker (die zeer vast zit) en forceert die klep niet zo snel.

Ik overweeg ook om een fel oranje stikker (evt. reflectief) aan de binnenkant te pakken. Of iets van een 'vlaggetje' wat je omhoog kan draaien als de klep openstaat. Als je van schuin van voren komt valt de gelakte klep best wel weg tegen de auto (zeker in het donker).

Misschien dat het in sommige gevallen zelfs beter is de laadkabel een keer om de klep heen te wikkelen zodat mensen 'm beter zien en hij minder makkelijk geforceerd wordt.

Blijft spannend in sommige situaties...

• Simply1337

Pagina: 1 ... 73 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.