VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White
Logo projectieBraaaii schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:18:
3.1P
Ik ging even door de carwash, was wel even spannend Hahah maar alles lukte.
Nu viel mij het volgende op onder de spiegels... is dit voor de dodehoekdetectie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Zojuist even 2 korte testritjes gereden met 16gr.Simply1337 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:55:
USA ID4 heeft ook rood als optie
17.1kwh/100km.. Wow ik ben nog niet onder 20 geweest, hoewel ik geen warmtepomp heb is dit best een behoorlijk verschil. Kijken of ik vandaag wel onder 20 dip
Met 90 kmh heb ik een verbruik van 17.9kwh/100km (430km)
En 100kmh had ik een verbruik van 20kwh/100km (385km)
Niet slecht en geeft wat meer hoop in de zomer
EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen
Dit filmpje lijkt over de Zoë te gaan. Dat laat zich volgens mij niet direct naar de VW id vertalen. In de D stand van VW kan je en laten uitrollen en maximaal regenereren. Als je op de rem trapt en de D stand wordt er eerst tot maximaal regenereren gebruikt om te vertragen voordat de rem wordt gebruikt. Ik rem zelden harder dan dat er geregenereerd wordt. Ik denk dat de D stand misschien wel eens efficiënter kan zijn.niki_lauda schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:38:
Er is volgens mij in dit Forum al veel gesproken over de D of de B keuze om in te rijden.
MoveElectric heeft er net een video over gemaakt
Uitkomst in de B Stand rijden is dus veel besparender. Ik vind het zelf ook fijner rijdn.
YouTube: Segeln oder Rekuperieren - Was ist sparsamer? Elektroauto-Effizienz-...
Hoe bedoel je precies kenteken? Staat dit ergens op het kentekenbewijs beschreven?Simply1337 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:11:
[...]
Heb je een kenteken? check je uitvoering.
D0O1ASA = geen warmptepomp
D0M1ASA = wel warmtepomp
De uitvoering staat op de RDW site waar je je kenteken kunt invoeren.Kratos schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:07:
[...]
Hoe bedoel je precies kenteken? Staat dit ergens op het kentekenbewijs beschreven?
ID4.1 Net 110km gereden (op winterbanden, voor en achter 245 breed ipv standaardmaat, AC aan, 90% snelweg) verdeeld over 2 etappes van elk 55km. 2 volwassen en 1 kind aan boord. Hele rit 110 op ACC (volgens flitsmeister is dat 108 km/u werkelijke snelheid). Resulteerde in 18,9 kW/100km voor de hele rit.
Maar nu wat anders; ik heb hier al vaak diverse klachten gemeld met de auto. Dinsdag gaat auto naar dealer voor onderzoek. Afgelopen week al paar keer gedacht: “zie ik nu een waterdruppel vallen?”. Gisteren viel het beter op: ja dus! Water vanuit de beschermkap rond de binnenspiegel viel zo op het bedieningspaneel. En ik heb een 4.1 dus geen panodak. En ik had de auto ook meteen sneeuwvrij gemaakt. Vermoedelijk zit voorruit niet goed gelijmd? Ik heb geen andere verklaring. Hopelijk volgende week duidelijkheid.
:strip_exif()/f/image/Rgny1HXEbfh1oTeBbFeB5df1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan is met dit verbruik, je range dus 123 km / 29% = 424 km. Not bad...Chris P. schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:12:
Ik heb gisterenavond de ID.4 99% volgeladen en heb tot zojuist 123km gereden (1x35km, 4x22km) en heb nu nog 70% over. Volgens de auto kan ik nu nog 343km. Als dat klopt zou ik met 1 acculading 490km ver komen
Heb de afstanden met snelheden tussen de 80 en 110km per uur gereden. Heb daarbij vooral op B stand gereden en weinig hoeven remmen (=veel regenereren). Mode ECO.
Wat me op viel is dat ik elke keer als ik de auto ontgrendelde en instapte, het nog te rijden kms elke keer toenam, soms zelfs met 30km.
Lijkt wel als de auto in de zon staat, de auto aangeeft dat ie meer kms nog kan rijden.
De ID.3 is vandaag niet veel gebruikt.
En ook hier lang niet slecht. Maar ik denk dat het niet veel beter wordt in de zomer. Dan gaat immerse airco weer meer verbruiken.Simply1337 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:20:
[...]
Zojuist even 2 korte testritjes gereden met 16gr.
Met 90 kmh heb ik een verbruik van 17.9kwh/100km (430km)
En 100kmh had ik een verbruik van 20kwh/100km (385km)
Niet slecht en geeft wat meer hoop in de zomer
En hier ook een totale range van 407 km snelweg.Kampina schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:26:
[...]
ID4.1 Net 110km gereden (op winterbanden, voor en achter 245 breed ipv standaardmaat, AC aan, 90% snelweg) verdeeld over 2 etappes van elk 55km. 2 volwassen en 1 kind aan boord. Hele rit 110 op ACC (volgens flitsmeister is dat 108 km/u werkelijke snelheid). Resulteerde in 18,9 kW/100km voor de hele rit.
Kortom dan blijkt de vuistregel "echt bereik bij 100 km/h op de snelweg = 80% x WLTP in de zomer en daarvan weer 80% in winter" toch ook voor de ID.4 op te gaan.
Dat was mijn uitgangspunt bij het kiezen van de ID.4: ongeveer 400km zomer en 300 km winter bij 100 km/h op de snelweg. Uiteraard bij hogere snelheid en slechtere omstandigheden wat lager (wind, nat wegdek).
Het lijkt er wel op dat het warmtemanagement in de winter nog beter kan, dus hopelijk wordt de winter range (zeker met warmtepomp) nog iets beter.
[ Voor 35% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-02-2021 18:22 ]
Heb alles geprobeerd: WiFi hotspot connectie aan/uit, opnieuw verbinden, spraakknop op het stuur ingedrukt houden, CarPlay vergeten en weer opnieuw connectie maken maar elke keer hetzelfde resultaat en melding:
kan geen draadloze verbinding maken.
Ik heb met mijn 3.1M geen problemen met CarPlay. Zelfs schakelen tussen twee toestellen gaat prima.Pim1986 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:32:
Heeft iemand de gouden tip voor het draadloos verbinden van CarPlay?
Heb alles geprobeerd: WiFi hotspot connectie aan/uit, opnieuw verbinden, spraakknop op het stuur ingedrukt houden, CarPlay vergeten en weer opnieuw connectie maken maar elke keer hetzelfde resultaat en melding:
kan geen draadloze verbinding maken.
Ik heb een oude iPhone met kabel gekoppeld met een Jailbreak om video’s te kunnen kijken. Als ik gebeld wordt gaat die automatisch naar de telefoon. En als ik switch dan gaat die ook moeiteloos op draadloos CarPlay..
:strip_exif()/f/image/g2TVWlU5BG1n2JpiHQ0KJU5X.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je all updates op je IPhone? Let wel; zowel Bluetooth als WiFi moeten aan staan.
Hoe kan dit toch? VW maakt al decennia degelijke auto's maar bij de IDx gaat toch van alles fout. Worden deze in nieuwe (andere) fabrieken gemaakt?Kampina schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:26:
[...]
Afgelopen week al paar keer gedacht: “zie ik nu een waterdruppel vallen?”. Gisteren viel het beter op: ja dus! Water vanuit de beschermkap rond de binnenspiegel viel zo op het bedieningspaneel.
Dank voor je reactie. Ook wel mooi, zo’n jailbreak om films mee te kunnen kijken!SjoerdGTI schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:55:
[...]
Ik heb met mijn 3.1M geen problemen met CarPlay. Zelfs schakelen tussen twee toestellen gaat prima.
Ik heb een oude iPhone met kabel gekoppeld met een Jailbreak om video’s te kunnen kijken. Als ik gebeld wordt gaat die automatisch naar de telefoon. En als ik switch dan gaat die ook moeiteloos op draadloos CarPlay..
[Afbeelding]
Heb je all updates op je IPhone? Let wel; zowel Bluetooth als WiFi moeten aan staan.
Ben inderdaad helemaal up to date. Bluetooth en WiFi staan ook aan. Twijfel alleen of ik nou ook echt connectie moet hebben met de hotspot van de auto of juist niet?
4.1 1stPim1986 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:28:
[...]
Dank voor je reactie. Ook wel mooi, zo’n jailbreak om films mee te kunnen kijken!
Ben inderdaad helemaal up to date. Bluetooth en WiFi staan ook aan. Twijfel alleen of ik nou ook echt connectie moet hebben met de hotspot van de auto of juist niet?
Je bent niet de enige. Via kabel krijg ik het af en toe wel aan de praat. Dan werkt het als een zonnetje, met Spotify, Google Assistent en zo. Maar draadloos heb ik het nog nooit aan de praat gekregen (p30 pro)
Fraaie is, in de Instellingen van AA staat iets dan Draadloos verbinding maken met Volkswagen xxxx", maar als ik dan daarop klik gebeurt er niets.
Films kijken lijkt mij ook vet (voor de medepassagiers uiteraard 😎)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Met mijn iphone geen hotspot of zo gebruikt. Via bluetooth een verbinding gemaakt, daarna kwam vanzelf de vraag over carplay gebruiken en daarna werkte het gewoon, dus zonder kabel. Geen hotspot opgezet of verbonden.Pim1986 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:28:
[...]
Dank voor je reactie. Ook wel mooi, zo’n jailbreak om films mee te kunnen kijken!
Zelfde ook met de telefoon van mijn vrouw gedaan.
Werkt allemaal prima zonder problemen
Het gaat hier wel om een 4.1M.
ID4.1 Niks vreemds voor mij wat jij nu mee maakt. Ik heb het al sinds de auto op 12 januari van de trailer werd gereden. Elke dag en bijna elke rit. Al ruim 3.000km lang. Enkele keer afgewisseld met SOS storing of storing systeemvermogen of zoiets. Maar die laatste komen zelden voor. Bijzonder was laatst een dag totaal geen volume/geluid. Navigatie blijft altijd werken en de auto blijft altijd rijden.Wallieboe schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:03:
Ik heb een 4.1M. Erg tevreden tot op heden. Alleen vanmiddag zo iets vreemds (zie foto). Geen enkel veiligheidssysteem deed het nog. Iemand een idee? Na een tijdje ging het MM systeem ook compleet in reset. Nog geen verbetering tot nu toe. Het leek wel alsof er geen verkeerd data binnen kwam?
[Afbeelding]
De door jou omschreven storing zorgt er bij mijn auto voor dat ACC niet werkt en er is ook geen tijdsaanduiding. Na een tiental minuten valt ook de buitentemperatuur aanduiding uit en dan wordt ook het verbruik of het restant kilometers niet meer aangeven.
Ik heb lang gehoopt (omdat ca 1 uit 20/25 ritten alles wel blijft functioneren) dat t spontaan zou verdwijnen. Ook meerdere keren factory reset gedaan maar dat hielp niet. Helaas ook geen “spontane” verbetering dus komende week toch maar terug naar dealer. Ben benieuwd of het eenvoudig op te lossen is.
Voor android: vanaf android 11 is android auto standaard draadloos(met 5ghz wifi) , daarvoor werkt het alleen met enkele telefoons zoals de Google phones en Samsung S10 en hoger voor android 10 en Samsung s8 voor android 9
https://support.google.co...your-car-display-wireless
Wellicht een custom rom voor je oude Android zal wellicht een oplossing zijn.
IPhone is iPhone, daar werkt het gewoon met elke variant volgens mij
[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 20-02-2021 22:40 ]
Hmmm, ik lees het idd. Het is een phone van mijn werk dus kan niet zomaar rooten en andere ROM flashen.Simply1337 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:46:
Voordat je het schuld geeft aan VW.. Wellicht is het je telefoon.
Voor android: vanaf android 11 is android auto standaard draadloos(met 5ghz wifi) , daarvoor werkt het alleen met enkele telefoons zoals de Google phones en Samsung S10 en hoger voor android 10 en Samsung s8 voor android 9
https://support.google.co...your-car-display-wireless
Wellicht een custom rom voor je oude Android zal wellicht een oplossing zijn.
IPhone is iPhone, daar werkt het gewoon met elke variant volgens mij
Nou ja, dan maar aanklooien via een kabel.
Hopen dat het met Android 11 wel werkt. Update van Huawei schijnt onderweg te zijn.
Bedankt voor je antwoord iig!
[ Voor 4% gewijzigd door Sandrioni op 20-02-2021 22:15 ]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Je hebt een WiFi verbinding nodig. Maar dat activeert hij automatisch wanneer je verbinding maakt met CarPlay. Wellicht goed om te proberen om de WiFi van de auto ‘te vergeten’ en dan opnieuw verbinding maken via CarPlay.Pim1986 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:28:
[...]
De stickers verwijdert met of zonder gebruik van een föhn?Kanter schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:34:
Gisteren de stickers van de c-pijlers eraf gehaald
[Afbeelding]
Zag op de portier aan de bestuurderskant paar hele kleine puntjes waar de lak eraf was. Zie je zo direct niet met het oog maar ja lak is dus niet perfect bij mij.
Want dat de lak hierbij beschadigd raakt, wil je juist vermijden.
Met fohn. Ging best makkelijk. Wat lijmresten bleven over en die kon ik wegpoetsen.mhe59 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:50:
[...]
De stickers verwijdert met of zonder gebruik van een föhn?
Want dat de lak hierbij beschadigd raakt, wil je juist vermijden.
Ben nog steeds benieuwd naar je filmpje, ik wil nl de kabels netjes weg gewerkt hebben, of heb ik je filmpje gemist ?Simply1337 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:24:
[...]
Heb een video gemaakt met m'n telefoon, anders krijg je 15+ afbeeldingen. Maandag/dinsdag post ik het.
Maar je hebt ongeveer 8m nodig als je het via 12v wilt voeden en langs de kanten van ruit, vloer en achterbank wilt verstoppen. Of 4m als je als een kledinglijn wilt gebruiken
Maar dan toch lak beschadigingen ?Kanter schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:55:
[...]
Met fohn. Ging best makkelijk. Wat lijmresten bleven over en die kon ik wegpoetsen.
Nee geen lak beschadigingen daar. Alleen op de deur aan de bestuurderskant hele kleine puntjes.
Ik denk dat @Kanter bedoelde dat dit al zo was, maar 'm nooit was opgevallen
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
werk is tussen gekomen, komende week ook best druk. doe geen beloftes meermhe59 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:58:
[...]
Ben nog steeds benieuwd naar je filmpje, ik wil nl de kabels netjes weg gewerkt hebben, of heb ik je filmpje gemist ?
Daarnaast heb ik de laatste tijd vaak als ik aan de bestuurderskant uit wil stappen dat de deur niet van het slot gaat, pas na een tweede openen gaat de deur open. En dan hoor je ook een vrreemde klik.
Zijn gelukkig maar minor details, maar ben wel benieuwd of er meer mensen last van hem.
Het warmere weer doet het rijbereik wel ten goede. Ook bij kleinde stukjes kruipt deze onder de 20. Mooi vooruitzicht voor de zomervakantie
I asked VW customer service again. I now also got KW9 as an appointment. "At this point, we will be happy to inform you that
the 2.1 software update will be available for your vehicle from calendar week 9 of this year."
Uhm.. dacht dat ik de enige was.. Heb dat ding er gewoon weer opgedrukt en zit nu nog steeds vast. Heb de dealer wel gebeld en mocht langskomen en er zou een nieuwe besteld worden. Zal het nog eens aangegeven wanneer ik de update geïnstalleerd krijgtKrlGl schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:37:
[...]
Ik had vandaag precies hetzelfde...![]()
Gewoon bij het openen eraf gevallen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik iets raars gedaan heb waardoor het afgebroken is. Mogelijk heeft het vastgevroren gezeten en is het nu los gekomen. Een andere verklaring heb ik er niet voor.
Kennelijk een zwak punt van de ID.3...
Is het bij jou onder garantie verholpen?
ID.3 Pro S Limited Edition
Gisteren bij het wassen van de ID3 ook gemerkt dat dit deel los zit, hing half los. Zal het ook maar even melden bij de dealer.PB1983 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:57:
[...]
Uhm.. dacht dat ik de enige was.. Heb dat ding er gewoon weer opgedrukt en zit nu nog steeds vast. Heb de dealer wel gebeld en mocht langskomen en er zou een nieuwe besteld worden. Zal het nog eens aangegeven wanneer ik de update geïnstalleerd krijgt
Heb ook geen info van de app, lijkt wel of de auto sinds donderdag niks meer doorgeeft aan de server. Auto is wel online, ook dat zie ik normaal in de app als dat niet zo is.edkreuk schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:56:
4.1.M heb vandaag weer geen koppeling met de app en ook in de auto geen actuele verkeersinfo(bestemming hebben geen groene kleur maar wit). Lijkt erop dat dit nu elke 2 weken gebeurd.
Daarnaast heb ik de laatste tijd vaak als ik aan de bestuurderskant uit wil stappen dat de deur niet van het slot gaat, pas na een tweede openen gaat de deur open. En dan hoor je ook een vrreemde klik.
Zijn gelukkig maar minor details, maar ben wel benieuwd of er meer mensen last van hem.
Het warmere weer doet het rijbereik wel ten goede. Ook bij kleinde stukjes kruipt deze onder de 20. Mooi vooruitzicht voor de zomervakantie
Ik heb mijn auto nog niet, maar heb al een aantal keren voorbij zien komen dat dit niet werkt. Alleen via afstandbediening of handgreep indrukken.GOLFID schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:57:
Vraag, mijn ID4 gaat volgens mij niet automatisch op slot als ik wegloop met de sleutel? kan dit wel of niet ingesteld worden
oke wel jammer..Lock77 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:15:
[...]
Ik heb mijn auto nog niet, maar heb al een aantal keren voorbij zien komen dat dit niet werkt. Alleen via afstandbediening of handgreep indrukken.
Hmmm, wat zie ik nu, kun je La Fuente live zien op het beeldscherm via carplay? iPhone of Android?
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
Staat dat zo letterlijk in de handleiding? Ik heb een Engelstalige handleiding in pdf, maar daar staat dat niet in. Mijn 4T komt pas half april. Dit zou wel fijn zijn als het er ooit bij komt.theHoff schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:39:
[...]
Volgens de handleiding moet het nog wel komen
Ik zou jullie graag om een reactie willen vragen (vooral van de 1st edition NON-max rijders) over het volgende: hoe ervaren jullie het geluid in de auto, bijvoorbeeld van de wind en de banden?
Ik heb zelf namelijk proefgereden in een 1st Max, en was zelf erg te spreken over de stilte binnen. Maar bijvoorbeeld de Zweden 14.46 en vooral Autoweek 3.22 nemen de moeite om tijdens de review hierop te wijzen.
Nu zijn beide reviews opgenomen in een 1ST Max, waarin zowel de zijruiten als de voorruit geluidsisolerend zijn, terwijl de 1ST edition het moet doen met alleen een geluidsisolerende voorruit (prijslijsten).
:fill(white):strip_exif()/f/image/NBgYz4Md5QY3zsNdZk44r6CT.png?f=user_large)
Opvallend overigens dat in de brochure van de standaard versies dit wordt vermeld:
Dit zou betekenen dat de 1ST Max een "mindere" isolatie heeft dan de standaard Max?Kortom: wat is jullie ervaring in de dagelijkse praktijk?
Weet helaas niet hoe de 1st non max verhoudt tot de max.
Zal hopelijk stiller zijn dan een Tesla M3
.
Ik heb alleen nog de ervaring van de proefritten met ID.3 1st Max (denk ik), ID.4 First en Kia e-Niro in de hoogste uitrusting. Beide VW auto's zijn veel stiller dan de Kia.NWA schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:48:
Ik verwacht mijn ID4.1 ergens begin April te mogen ontvangen van de leasemaatschappij, het wordt een blauwe, want ze konden de goudgele versie niet meer als 1st edition geleverd krijgen van dealers in Nederland.
Ik zou jullie graag om een reactie willen vragen (vooral van de 1st edition NON-max rijders) over het volgende: hoe ervaren jullie het geluid in de auto, bijvoorbeeld van de wind en de banden?
Ik heb zelf namelijk proefgereden in een 1st Max, en was zelf erg te spreken over de stilte binnen. Maar bijvoorbeeld de Zweden 14.46 en vooral Autoweek 3.22 nemen de moeite om tijdens de review hierop te wijzen.
Nu zijn beide reviews opgenomen in een 1ST Max, waarin zowel de zijruiten als de voorruit geluidsisolerend zijn, terwijl de 1ST edition het moet doen met alleen een geluidsisolerende voorruit (prijslijsten).
[Afbeelding]
Opvallend overigens dat in de brochure van de standaard versies dit wordt vermeld:[Afbeelding] Dit zou betekenen dat de 1ST Max een "mindere" isolatie heeft dan de standaard Max?
Kortom: wat is jullie ervaring in de dagelijkse praktijk?
Tussen de 3 en 4 was het lastig beoordelen. Beide zijn erg stil van binnen. Maar er zaten een paar weken tussen en het weer was heel anders (meer wind).
Ik vond zelf ook de situatie met het glas erg onduidelijk in de prijslijst. Zoals je aangeeft in het laatste plaatje is het duidelijker voor de standaard versies. Design Pakket Plus zit er vanaf Family op. Ik heb Tech besteld, dus ga ervan uit dat het rondom isolerend glas is.
Hier een 4.1 bezitter, ik vind de auto erg stil in vergelijking tot de e-Golf die ik ervoor had. Nu had de e-Golf all-season banden, dat zorgde voor meer rolgeluid. Het enige dat me opvalt, is dat bij lagere snelheden, bijvoorbeeld in de woonwijk, de auto wat meer een zoemend geluid maakt (had de e-Golf niet), maar dat kan komen om voetgangers en fietsers wat te 'waarschuwen'.NWA schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:48:
Kortom, op de snelweg/autoweg -> super stil.
Wat een tractor als je een ID3 gewent bent. Ik denk dat ik nooit meer naar een ICE auto ga.
Ik had datzelfde idee na 4 jaar lease van een Nissan LEAF (14-18). Helaas duurde het nog iets langer voordat een elektrische auto met onze specifieke wensen beschikbaar kwam. Heb dus toch nog een paar jaar tussendoor gedieseld, maar nu komt de ID.4 eraan en zie ik mezelf geen fossiele auto meer kopen. Ik ben van plan deze 'op' te rijden en daarna mogen sowieso geen nieuwe ICE auto's worden toegelaten...mouluh schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:36:
vandaag mijn ID3.1P naar dealer gebracht voor de steunhaak en update. Krijg ik een Golf diesel als leenauto.
Wat een tractor als je een ID3 gewent bent. Ik denk dat ik nooit meer naar een ICE auto ga.
Dat superstil vind ik bij m'n 4.1 best wel tegenvallen. Ik had echt rust verwacht in de auto, mss heb ik ander soort banden of zo, maar dat lijkt me stugEl_BingO schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:35:
[...]
Hier een 4.1 bezitter, ik vind de auto erg stil in vergelijking tot de e-Golf die ik ervoor had. Nu had de e-Golf all-season banden, dat zorgde voor meer rolgeluid. Het enige dat me opvalt, is dat bij lagere snelheden, bijvoorbeeld in de woonwijk, de auto wat meer een zoemend geluid maakt (had de e-Golf niet), maar dat kan komen om voetgangers en fietsers wat te 'waarschuwen'.
Kortom, op de snelweg/autoweg -> super stil.
en uitrustingsverschillen ook opgemerkt met buitenlandse specs.. snap niet meer wat waar hoort.
never say no to yourself
Ik had de deur dicht gedaan en dacht mijn telefoon ligt nog in de auto, alleen de deuren gingen niet meer open.
Gelukkig dat ik hier vaak rond kijk en wist dat het klepje bij de bestuurders kant er af getrokken moet worden met de sleutel (met veel kracht).
Wat men niet vertelde is dat als je de sleutel dan helemaal doordraait je ook nog met kracht de hendel naar boven moet trekken om de deur te openen. Dus dat was nog even een momentje van wat nu
Na binnenkomst de sleutel gesynced in het voorste bakje en alles was weer goed.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd, moet ik dit nou bij de dealer melden of dit gewoon op zijn beloop laten gaan?
Ik heb het nog niet durven testen maar...... wat gebeurd er als ik Travel Assist heb aanstaan op een weg waar nagenoeg niemand is, snelheid +-80km/u, en ik nader een stilstaande auto bij een stoplicht.
Stopt de auto netjes? Gaat deze in een noodrem? of moet ik echt zelf reageren....
Ik heb tot nu toe alleen zelf nog maar gereageerd omdat ik het niet vertrouwde.
@Simply1337 Toevallig al getest ?
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
als je op de scherm een auto ziet dan ziet de auto de auto.maik73 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:53:
4.1M
Ik heb het nog niet durven testen maar...... wat gebeurd er als ik Travel Assist heb aanstaan op een weg waar nagenoeg niemand is, snelheid +-80km/u, en ik nader een stilstaande auto bij een stoplicht.
Stopt de auto netjes? Gaat deze in een noodrem? of moet ik echt zelf reageren....
uitproberen? ACC even op stande max zetten ipv minimum, gaat ook eerder ingrijpen
Edit: Werkt weer
[ Voor 15% gewijzigd door Kanter op 22-02-2021 15:43 ]
ja Net. Lijkt op storing bij VW.Kanter schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:26:
Meer mensen die uit de We Connect ID app zijn gegooit?
Meestal sluiten systemen vanaf een snelheid van 70km/u, stilstaande objecten uit hun beelden/database.maik73 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:53:
4.1M
Om zo bij false positives, gevaarlijke situaties te vermijden.
Als de auto dus volledig stilstaat, vertrouw er aub niet op.
Als deze nog aan het uitrollen is, dan gaat die wel herkent worden.
YesKanter schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:26:
Meer mensen die uit de We Connect ID app zijn gegooit?
Edit: Werkt weer
Ik ga zo controleren of alles weer werkt.
EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen
Ik heb de angst dat het niet altijd goed werkt hier. Op het scherm zie je de auto en ondanks dat ze bij een rood stoplicht staan begint de ID.3P ineens te versnellen waarna ik toch maar even zelf ingrijp. Ook bij het naderen van een voorligger heb ik soms het idee dat de auto nooit meer zelf automatisch kan stoppen want die grijpt op een meter afstand nog niet in?maik73 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:53:
4.1M
ik denk dat we even een hele grote maar moeten zetten tussen TRAVEL ASSIST en LANE ASSIST.AMARONE schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:21:
[...]
Ik heb de angst dat het niet altijd goed werkt hier. Op het scherm zie je de auto en ondanks dat ze bij een rood stoplicht staan begint de ID.3P ineens te versnellen waarna ik toch maar even zelf ingrijp. Ook bij het naderen van een voorligger heb ik soms het idee dat de auto nooit meer zelf automatisch kan stoppen want die grijpt op een meter afstand nog niet in?
TA ziet wat meer en vertrouw ik ook meer, LA/ACC alleen zal ik dat nooit doen want die vertrouwen geeft het mij niet. Hoewel het prima zal werken op een recht stuk weg.
Net even bij de dealer geweest en ze bestellen een nieuwe voor me. Ik was niet de eerste, zeiden ze...PB1983 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:57:
[...]
Uhm.. dacht dat ik de enige was.. Heb dat ding er gewoon weer opgedrukt en zit nu nog steeds vast. Heb de dealer wel gebeld en mocht langskomen en er zou een nieuwe besteld worden. Zal het nog eens aangegeven wanneer ik de update geïnstalleerd krijgt
Lynk&co 02 software 1.2.4 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Bij mijn ID.4 First (ACC met Auto Hold, geen TA) testrit viel me op dat ik bij één stoplicht een waarschuwing kreeg. Zoiets als 'voorligger te dichtbij. Hard remmen!'. Bij de overige stoplichten volgde de auto keurig het verkeer en bracht zichzelf helemaal tot stilstand. Dit alles binnen de bebouwde kom, dus met ongeveer 50 km/h.Simply1337 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:25:
[...]
ik denk dat we even een hele grote maar moeten zetten tussen TRAVEL ASSIST en LANE ASSIST.
TA ziet wat meer en vertrouw ik ook meer, LA/ACC alleen zal ik dat nooit doen want die vertrouwen geeft het mij niet. Hoewel het prima zal werken op een recht stuk weg.
De auto's worden afgemonteerd met verschillende types en fabrikaten banden heb ik gezien. Voorheen was het zo dat de meeste VW's in NL op Continental banden werden geleverd maar als er nu ook auto's uit andere landen worden geleverd zou dat zomaar anders kunnen zijn.Boy schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:45:
[...]
Dat superstil vind ik bij m'n 4.1 best wel tegenvallen. Ik had echt rust verwacht in de auto, mss heb ik ander soort banden of zo, maar dat lijkt me stug
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Klopt! Via iPhone (dus CarPlay en geen Android auto)maik73 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:51:
[...]
Hmmm, wat zie ik nu, kun je La Fuente live zien op het beeldscherm via carplay? iPhone of Android?
Jailbreak gedaan, carbridge geïnstalleerd op de iPhone en je kan YouTube streamen en IPTV.
Helaas werkt Netflix, of de ziggo app niet.
En in dit geval was het Day 1 met de Ferrari special ❣️
Maar laten we ontopic blijven. Als je nog vragen hebt kan dat via DM! 😄
3.1MSimply1337 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:25:
[...]
ik denk dat we even een hele grote maar moeten zetten tussen TRAVEL ASSIST en LANE ASSIST.
Ik zet hem ook uit als ik een stoplicht, rotonde of een kruising nader, ondanks mijn TA.. ik vertrouw echt eerder mijzelf die ver vooruit kan kijken dan Alle ondersteuning op een auto.
4.1m ik rem ook handmatig omdat het gewoon niet afremt, zonder TA/ACC remt het al voor je af met de navigatie info en in rijmodi D. rijdt relaxter in de stad.SjoerdGTI schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:18:
[...]
3.1M
Ik zet hem ook uit als ik een stoplicht, rotonde of een kruising nader, ondanks mijn TA.. ik vertrouw echt eerder mijzelf die ver vooruit kan kijken dan Alle ondersteuning op een auto.
.
Ja het gaat ook helemaal de goede kant op met mijn ID.3 Max (winterbanden). Ik zat vandaag op de 17.4kwh/100km. Mijn gemiddelde snelheid lag met 85km/h wel wat hoger. Allebei nette waardes
Minder prima: Scherm bleef zwart op de terugweg. Alle systemen werkten verder, incl. de radio via stuurwiel bediening. Ook klimaat enzo waren wel te regelen via het scherm.
Blijkbaar een vastloper van de navigatie, had geen zin om er naar te kijken (en wist de route toch wel...). Iemand al eens gehad?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Hoe bedoel je, ik zet 'm uit? Als je gewoon de rem al aantikt gaat je TA al vanzelf uit. De werking is echt subliem. Bijna geen enkele rotonde of kruising die hij niet kent en met 50 "door wil denderen". Even de rem aantikken en weer op RES drukken daarna en weer relaxed verder. Goed systeem, en dat zonder uberhaupt de navi ingesteld te hebben. Je went er ook snel al aan, dat al die hulpsystemen al werken zonder navi of zonder extra instelling eigenlijk. Ook als ik TA niet instel remt de auto al voor voorliggers en rotondes trouwens, dus sowieso erg prettig.SjoerdGTI schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:18:
[...]
3.1M
[ Voor 18% gewijzigd door Soeski op 22-02-2021 22:02 ]
Mijn vrouw had vandaag de auto mee. Gaat de goede kant uit met het verbruik zo.
Ritje van 41km, waarvan 5km door de stad en de rest autoweg.
Zonder TA remt hij voor voorliggers? Weet je dit zeker? Rotondes wel, want die kent hij op basis van je positie maar afremmen doet hij toch echt alleen met TA in lijkt mij of een noodstop maar dat rijdt niet lekkerSoeski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:01:
[...]
Hoe bedoel je, ik zet 'm uit? Als je gewoon de rem al aantikt gaat je TA al vanzelf uit. De werking is echt subliem. Bijna geen enkele rotonde of kruising die hij niet kent en met 50 "door wil denderen". Even de rem aantikken en weer op RES drukken daarna en weer relaxed verder. Goed systeem, en dat zonder uberhaupt de navi ingesteld te hebben. Je went er ook snel al aan, dat al die hulpsystemen al werken zonder navi of zonder extra instelling eigenlijk. Ook als ik TA niet instel remt de auto al voor voorliggers en rotondes trouwens, dus sowieso erg prettig.
Of het systeem moet afwijken van mijn E-tron maar volgens mij zijn ze hetzelfde.
startknop ingedrukt houden.. totdat je de vw logo ziet. helaas ook iets te vaak gehad. Dit keer kwam het door muziek via bluetooth lolpietermx schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:50:
4.1M Gisteren ongeveer 250 km gereden, bij thuiskomst nog 30% accu (130km) over, helemaal prima dus.
Minder prima: Scherm bleef zwart op de terugweg. Alle systemen werkten verder, incl. de radio via stuurwiel bediening. Ook klimaat enzo waren wel te regelen via het scherm.
Blijkbaar een vastloper van de navigatie, had geen zin om er naar te kijken (en wist de route toch wel...). Iemand al eens gehad?
GeeMoney schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:46:
[...]
Zonder TA remt hij voor voorliggers? Weet je dit zeker? Rotondes wel, want die kent hij op basis van je positie maar afremmen doet hij toch echt alleen met TA in lijkt mij of een noodstop maar dat rijdt niet lekker.
Of het systeem moet afwijken van mijn E-tron maar volgens mij zijn ze hetzelfde.
Remmen voor voorliggers doet hij door de ACC, niet de TA.GeeMoney schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:46:
[...]
Zonder TA remt hij voor voorliggers? Weet je dit zeker? Rotondes wel, want die kent hij op basis van je positie maar afremmen doet hij toch echt alleen met TA in lijkt mij of een noodstop maar dat rijdt niet lekker.
.
Zonder ACC ingeschakeld ook. Dat zal onderdeel zijn van de ECO assistent denk ik? Zonder TA, zonder ACC, zonder navigatie - ja hij remt voor rotondes, kruisingen en voorliggers. Werkt in mijn optiek echt heel erg prettig. Selector in D en ECO assistent aan inderdaad.AkroBatik schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:08:
[...]
Remmen voor voorliggers doet hij door de ACC, niet de TA.
Dat klopt idd. Ik ben hier ook een groot fan van! Ik rij hierdoor eigenlijk nooit meer in B.Soeski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:24:
[...]
Zonder ACC ingeschakeld ook. Dat zal onderdeel zijn van de ECO assistent denk ik? Zonder TA, zonder ACC, zonder navigatie - ja hij remt voor rotondes, kruisingen en voorliggers. Werkt in mijn optiek echt heel erg prettig. Selector in D en ECO assistent aan inderdaad.
Klopt helemaal wat je zegt. Alleen op een 80 weg waar niemand voor je zit (waar we het over hadden) en je nadert dan een stoplicht of rotonde dan zet ik hem, al ver van te voren, uit met de knop op het stuur. Ik gebruik juist niet de rem omdat dan bijvoorbeeld een schrik reactie kan creëren bij je achterligger. Zo denk ik altijd.Soeski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:01:
[...]
Hoe bedoel je, ik zet 'm uit? Als je gewoon de rem al aantikt gaat je TA al vanzelf uit. De werking is echt subliem. Bijna geen enkele rotonde of kruising die hij niet kent en met 50 "door wil denderen". Even de rem aantikken en weer op RES drukken daarna en weer relaxed verder. Goed systeem, en dat zonder uberhaupt de navi ingesteld te hebben. Je went er ook snel al aan, dat al die hulpsystemen al werken zonder navi of zonder extra instelling eigenlijk. Ook als ik TA niet instel remt de auto al voor voorliggers en rotondes trouwens, dus sowieso erg prettig.
Maar gebruik TA best vaak, en altijd op de snelweg. Mijn handelingen gaat echt over de 80 weg en niemand voor je, maar je ziet ze al wel bij een stoplicht stil staan. Dan overzie je als mens echt veel meer 😉
Inderdaad, maar ik heb niet zo vaak dat ik met 80 op een kruispunt met stoplichten af kom rijden waarbij er 1 auto stilstaat bij de streep. Dan tik ik mijn rem kort aan of zet 'm in B. Al weet ik dat de auto met TA zelf goed remt naar 0 als het moet, hij kijkt best ver vooruit. Maar - comfortabeler is het dan alsnog om het zelf te doen. Keuze genoeg voor een bepaalde rijstijl en wat iedereen dus zelf prettig vindt! Het is echt stukken beter dan de e-tron hiervoor. Die keek veel minder ver vooruit en reageerde dan heftiger. (Ver) vooruit zien is regerenSjoerdGTI schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:34:
[...]
Klopt helemaal wat je zegt. Alleen op een 80 weg waar niemand voor je zit (waar we het over hadden) en je nadert dan een stoplicht of rotonde dan zet ik hem, al ver van te voren, uit met de knop op het stuur. Ik gebruik juist niet de rem omdat dan bijvoorbeeld een schrik reactie kan creëren bij je achterligger. Zo denk ik altijd.
Maar gebruik TA best vaak, en altijd op de snelweg. Mijn handelingen gaat echt over de 80 weg en niemand voor je, maar je ziet ze al wel bij een stoplicht stil staan. Dan overzie je als mens echt veel meer 😉
Zonder ACC? Dus als je handmatig (voetmatigSoeski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:24:
[...]
Zonder ACC ingeschakeld ook. Dat zal onderdeel zijn van de ECO assistent denk ik? Zonder TA, zonder ACC, zonder navigatie - ja hij remt voor rotondes, kruisingen en voorliggers. Werkt in mijn optiek echt heel erg prettig. Selector in D en ECO assistent aan inderdaad.
Nee zo werkt het niet. Als je bijv een rotonde of kruising nadert verschijnt dat op je scherm of hud. Je moet dan wel je “gas” loslaten dat laat hij ook zien met een voet symbool op je scherm of hud. Het afremmen doet de auto daarna vanzelf. Een soort automatische recuperatie eigenlijk. De eind snelheid is niet altijd perfect maar dan rem je of iets bij of je geeft iets gas als je denkt dat je die bocht wel even sneller kunt nemenBoy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 05:36:
[...]
Zonder ACC? Dus als je handmatig (voetmatig) "gas" geeft en je rijdt dan 50 en verandert je voet niet van stand, dan gaat hij wel afremmen?
Edit: rijdt er dus een auto voor je dan houdt de eco assistent daar ook rekening mee en remt eerder af als het moet. Daar heb je geen acc voor nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door Alfred66 op 23-02-2021 08:38 ]
4.1Alfred66 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:35:
[...]
Nee zo werkt het niet. Als je bijv een rotonde of kruising nadert verschijnt dat op je scherm of hud. Je moet dan wel je “gas” loslaten dat laat hij ook zien met een voet symbool op je scherm of hud. Het afremmen doet de auto daarna vanzelf. Een soort automatische recuperatie eigenlijk. De eind snelheid is niet altijd perfect maar dan rem je of iets bij of je geeft iets gas als je denkt dat je die bocht wel even sneller kunt nemen. Desalniettemin rijdt het met eco assistent heel relaxed vind ik.
Edit: rijdt er dus een auto voor je dan houdt de eco assistent daar ook rekening mee en remt eerder af als het moet. Daar heb je geen acc voor nodig.
Ah zo bedoel je! Dit moet ik dan eens uit gaan proberen!
Ik rij meestal (ook binnen bebouwde kom) met ACC aan en bij rotondes laat ik de auto afremmen. Het is wel heel wisselend hoe goed het werkt; vaak als ik niet rem en de auto de remhoeveelheid laat bepalen, ga ik met aardig een snelheid rond de rotonde. Andere keren remt hij weer meer af en is het relaxter.
Als ik alleen in de auto zit en niemand op de rotonde, dan raak ik de rem niet aan, ik maak daar een sport van
Wat mijn ervaring is met mijn 3.1P is dat de auto bij goed weer (15+ graden) efficiënt is.(150 a 160 W/km)
En als interieur en batterij verwarming aan gaat verbruik drastisch stijgt. (190-220 W/km)
Daarom kan je het beste de auto altijd aan de kabel voorverwarmen en je verbruik is al een stuk beter. Dat kan ik ook nog niet thuis.
Ik heb nu gemiddeld verbruik van 190 W/km bij 7000+ KM maar dit is voornamelijk in koud weer. Ik laat de long distance een jaar aan staan. Zo kan ik een goed jaar gemiddelde zien.
ID.3 Pro S Limited Edition
sta je 5 min voor spoorwegovergang dan is je gemiddelde snelheid ook lager. Terwijl je misschien hele route 80 heb gereden.
Hierbij mijn verbruikscijfers:
Testuitgangspunten:
- Begonnen met 100% bij een snellader
- 19 inch Hamar winterbanden [iets meer verbruik ivm rolweerstand]
- A2 Op- en Af rijden [Heenweg was volle wind tegen en terugweg was volle wind mee [2/3 bft].
- Heenweg is helling op.. terugweg was helling af hoe weinig het ook is.
- Travel assist op 92 kmh en niet achter een vrachtwagen gekleefd, maar netjes met tempo ingehaald.
- Rijmode Comfort + D
- Een ritje met 2 personen
- Klima op 17-19 [even afhankelijk of de volle zon scheen of niet.
- 2x gestopt voor de benodigde lozingen
Heenweg had ik een verbruik van 17.5 kWh/100km en een terugweg gerekend een verbruik van 15.5 kWh/100km.
- Temperatuur in laatste 40 min kelderde enorm van 15 naar 11 graden en schoot het verbruik ook gelijk omhoog. van 15 naar 18 ish.
- Zomerbanden hebben een lagere rolweerstand en wellicht een lager verbruik [tussen 19 en 21 inch zal wellicht nietzoveel schelen, banden juist wel]
- Rond 20graden wordt het echt een "zuinige" auto.
Had nog 8% met 38km over na de onderstaande foto.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YbvIa3Is34VZa3Ns9Y0x1qXA.png?f=user_large)
500km komt zo erg dichtbij. Nu nog de zomerbanden eronder en 20 graden gehele rit en dan gaat het wellicht wel lukken.
[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 23-02-2021 10:37 ]
Serieus netjes!Simply1337 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:32:
Voordat de video over onderstaande ritje online komt zijn we 2 weken verder![]()
Hierbij mijn verbruikscijfers:
Testuitgangspunten:
- Begonnen met 100% bij een snellader
- 19 inch Hamar winterbanden [iets meer verbruik ivm rolweerstand]
- A2 Op- en Af rijden [Heenweg was volle wind tegen en terugweg was volle wind mee [2/3 bft].
- Heenweg is helling op.. terugweg was helling af hoe weinig het ook is.
- Travel assist op 92 kmh en niet achter een vrachtwagen gekleefd, maar netjes met tempo ingehaald.
- Rijmode Comfort + D
- Een ritje met 2 personen
- Klima op 17-19 [even afhankelijk of de volle zon scheen of niet.
- 2x gestopt voor de benodigde lozingen![]()
Heenweg had ik een verbruik van 17.5 kWh/100km en een terugweg gerekend een verbruik van 15.5 kWh/100km.
- Temperatuur in laatste 40 min kelderde enorm van 15 naar 11 graden en schoot het verbruik ook gelijk omhoog. van 15 naar 18 ish.
- Zomerbanden hebben een lagere rolweerstand en wellicht een lager verbruik [tussen 19 en 21 inch zal wellicht nietzoveel schelen, banden juist wel]
- Rond 20graden wordt het echt een "zuinige" auto.
Had nog 8% met 38km over na de onderstaande foto.
[Afbeelding]
500km komt zo erg dichtbij. Nu nog de zomerbanden eronder en 20 graden gehele rit en dan gaat het wellicht wel lukken.
Kun je het ritje ook nog eens doen op 100 km/h en op 120 km/h
Mijn verwachting is dat het ook met 100 kmh de 400km kunt aantikken.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:31:
[...]
Serieus netjes!
Kun je het ritje ook nog eens doen op 100 km/h en op 120 km/h
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
met 120kmh gaan we rond 330 km uitkomen.
Kijk dat geeft de burger moed! Leuk dat je moeite doet om dit te testen.Simply1337 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:18:
[...]
Mijn verwachting is dat het ook met 100 kmh de 400km kunt aantikken.
met 120kmh gaan we rond 330 km uitkomen.
Ik (en ik denk met mij veel andere) vraag me af wat de ID.4 doet vol bepakking, in de zomer richting het zuiden met afwisselend 110 - 130km/h. Zou de magische 300km haalbaar zijn (dus om de 2,5 uur een stop?).
nee, niet met die snelheid. en je moet ook je laadsnelheid ook in acht nemen. want je gaat niet laden tot 85/90/100% ipc. van 90 tot 100 ben je 15min kwijt,van 10 tot 35 ben je ook 15 min kwijt [even schattend]. maar qua tijd kun je meer km's laden als je een lagere % behoudt.Forumbezoeker schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:48:
[...]
Kijk dat geeft de burger moed! Leuk dat je moeite doet om dit te testen.
Ik (en ik denk met mij veel andere) vraag me af wat de ID.4 doet vol bepakking, in de zomer richting het zuiden met afwisselend 110 - 130km/h. Zou de magische 300km haalbaar zijn (dus om de 2,5 uur een stop?).
Denk dat etappes van 250 km met 100kmh en een laadtoestand tussen 10-70% het lekkerste zal werken. Houd je wat marge als je lekker wilt gassen of slecht weer wordt... of hellingen. en tot die tijd wordt ABRP ook wel beter. dus kijk maar wat die zegt wanneer de zomerplannen doorgaan
210 invullen in verwachte consumptie.dat zal een goed beeld geven [wellicht 220 to be safe
[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 23-02-2021 17:25 ]
Voor een langere trip ga je waarschijnlijk ABRP gebruiken om de route te optimaliseren op reistijd. Ik zou dus eigenlijk de oude gewoonte van de fossiele auto vergeten.Forumbezoeker schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:48:
[...]
Kijk dat geeft de burger moed! Leuk dat je moeite doet om dit te testen.
Voor de tussen-etappes wil je eigenlijk max 70% van de batterij gebruiken, omdat je beter niet voorbij 80% laadt (daarna gaat het veel langzamer).
Als je bij 130 km/h 300 km range zou hebben, is dat met batterijgebruik tussen 10-80% dus 210 km etappes, waarna je 35-40 minuten moet laden. Als je van 10-70% moet laden scheelt dat zomaar 10 minuten op een laadpauze. Je kunt dan waarschijnlijk nog beter iets langzamer rijden of vaker stoppen.
Je eerste etappe (bij vertrek met volle accu) is dan max. 275 km, maar daarna zal het eerder rond 200 km zijn. Op 1000 km heb je dan 4 relatief korte laadstops, waarvan twee sowieso ontbijt/lunch/diner die wat langer duren. En twee koffiebreaks die iets langer zijn dan je misschien in een fossiele auto zou doen.
Maar ik denk dat ABRP eerder 5 of zelfs 6 stops inplant om de laadtijd te verkorten. Die houdt dan weer niet echt rekening met wanneer je graag langer zou willen stoppen om te eten (en dan dus iets verder zou kunnen laden).
[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 23-02-2021 17:04 ]
Als je de "rear" knop inhoudt bij de raambediening gaat hij knipperen. De linker schakelaar bedient dan alle 4 de ramen tegelijk!
Toch even verder speuren in de handleiding...
Edit: ik zie nu dat dit ook al eerder gepost was. Maar voor de mensen die niet terugzoeken naar 3 augustus 2020 laat ik deze staan.
[ Voor 23% gewijzigd door ThePsycho op 23-02-2021 17:32 ]
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
...of die de handleiding nog nooit opengeslagen hebbenThePsycho schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:31:
Hah leuk! Handig voor in de zomer.
Als je de "rear" knop inhoudt bij de raambediening gaat hij knipperen. De linker schakelaar bedient dan alle 4 de ramen tegelijk!
Toch even verder speuren in de handleiding...
Edit: ik zie nu dat dit ook al eerder gepost was. Maar voor de mensen die niet terugzoeken naar 3 augustus 2020 laat ik deze staan.
“Let op: Het helaas niet mogelijk om Autocharge te gebruiken met de volgende auto's: ... Volkswagen ID.3 & ID.4”
Het heeft, althans bij mij, wel gewerkt. Heb maar twee keer geladen bij Fastned, de eerste keer functioneerde autocharge (hij begon direct te laden), de 2e keer niet.
Blijkbaar zijn er issues mee, aangezien het nu expliciet vermeld staat op de website van Fastned.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/9km91yRwtidqqr0UXDnvDIoP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fb05ExylUVH5hgnAw1TJX9ie.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xcXYNAaBEmAm8yIJY0PhVWXu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vsOmbxXBnzLyNPOST2IGJQV6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eokR8j63BTjc3q4K8LwptPIG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WY2bKbZOVJ9zjl0EhzSt2Q8m.jpg?f=fotoalbum_large)