Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 62 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 14:08

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

ephymerous schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor je ervarignen/mening. Wat ik lastig vind is dat ik nergens goede foto's online van beide stoelen kan vinden. Ik zal eens mailen met VW.
Volgens mij kan je beide in dit filmpje zien:

YouTube: VW ID4 FULL REVIEW driving the all-new Volkswagen EV SUV ID.4 1st Max

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
ephymerous schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor je ervarignen/mening. Wat ik lastig vind is dat ik nergens goede foto's online van beide stoelen kan vinden. Ik zal eens mailen met VW.
Tech = Ergo active stoelen
Max = "kuip"stoelen met onderbeen ondersteuing [hele grote vraagteken]. Zie Golf 8 GTI / Golf 8 R. zullen die zijn, maar dan in grijs(?), blijft het een aparte keuze vinden, vind ze meer passen bij een "GTX uitvoeren en dan alsnog als optie zeg maar.. de id4 kuipstoelen hebben wel een gat thv nek

Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

[ Voor 14% gewijzigd door Simply1337 op 28-01-2021 08:53 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
en daar ga je de mist in. 1st Max heeft Ergo Active stoelen. de Normale Max heeft kuipstoelen en ergo active bij de tech

oh.. je hebt gelijk ook nog, heb die 6 seconde totaal gemist

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 27-01-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:12
We hebben het thuis niet meer over de XC40 P8. De ruimte van de ID4 spreekt ons erg aan. Bestellen hoeft pas eind maart dus even afwachten of in tussentijd nog andere auto's beschikbaar worden. We gaan sowieso nog rijden in de iX3 maar die moet wel erg goed zijn om een serieuze optie te worden. De executive scheelt netto 100 euro bijtelling per maand.
Simply1337 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:21:
[...]

Tech = Ergo active stoelen
Max = "kuip"stoelen met onderbeen ondersteuing [hele grote vraagteken]. Zie Golf 8 GTI / Golf 8 R. zullen die zijn, maar dan in grijs(?), blijft het een aparte keuze vinden, vind ze meer passen bij een "GTX uitvoeren en dan alsnog als optie zeg maar.. de id4 kuipstoelen hebben wel een gat thv nek
Ik vind de tech stoelen met het bruine eigenlijk veel mooier. Volgens mij hebben we daar ook op gezeten in de 1st max? :o

[ Voor 23% gewijzigd door ephymerous op 27-01-2021 13:26 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
ephymerous schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:22:
We gaan sowieso nog rijden in de iX3 maar die moet wel erg goed zijn om een serieuze optie te worden. De executive scheelt netto 100 euro bijtelling per maand.
of rijdt de X3. Zelfde auto minus aandrijving + gewicht. Als je wilt weten hoe de interieur voelt. Heads-up. X3 interieur is ook een klasse hoger tov id4, maar ja ook een bmw prijsje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-02-2024
ephymerous schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:22:
We hebben het thuis niet meer over de XC40 P8. De ruimte van de ID4 spreekt ons erg aan. Bestellen hoeft pas eind maart dus even afwachten of in tussentijd nog andere auto's beschikbaar worden. We gaan sowieso nog rijden in de iX3 maar die moet wel erg goed zijn om een serieuze optie te worden. De executive scheelt netto 100 euro bijtelling per maand.
Herkenbare conclusie, de ID.4 heeft ook hier een betere indruk achter gelaten dan de toch wat verouderde en krappere XC40 P8.
Zelf overweeg ik te wachten tot de Audi Q4, welke in maart wordt aangekondigd. Eigenlijk een ID.4 GTX (306pk - AWD) met mogelijk een mooier interieur. De prijs zal tussen de ID.4 en iX3 liggen vermoed ik, afhankelijk van de gekozen opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Trivola schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Herkenbare conclusie, de ID.4 heeft ook hier een betere indruk achter gelaten dan de toch wat verouderde en krappere XC40 P8.
Zelf overweeg ik te wachten tot de Audi Q4, welke in maart wordt aangekondigd. Eigenlijk een ID.4 GTX (306pk - AWD) met mogelijk een mooier interieur. De prijs zal tussen de ID.4 en iX3 liggen vermoed ik, afhankelijk van de gekozen opties.
Was de Etron sportback niet de Q etron? dan verder zitten zoeken en volgende spyshots gevonden:

https://www.autoliefhebbe...er-te-pronken-p-4823.html

Staan die krengen op 19 inch Hamar VW velgen :+

EDIT: 255/50 achter.. en wellicht 235/55 voor

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 27-01-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trivola
Simply1337 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Was de Etron sportback niet de Q etron? dan verder zitten zoeken en volgende spyshots gevonden:

https://www.autoliefhebbe...er-te-pronken-p-4823.html

Staan die krengen op 19 inch Hamar VW velgen :+
De Audi (Sportback) Etron en Audi Q4 (Sportback) Etron hebben weinig met elkaar te maken, heel ander platform. De Audi Q4 is de ID.4/Enyaq, met een Audi sausje (lees: duurder/meer premium).
https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/q4/q4-coupe.html
YouTube: Audi Q4 e-tron REVIEW EV SUV - Autogefühl

[ Voor 8% gewijzigd door Trivola op 27-01-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Trivola schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:23:
[...]

De Audi (Sportback) Etron en Audi Q4 (Sportback) Etron hebben weinig met elkaar te maken, heel ander platform. De Audi Q4 is de ID.4/Enyaq, met een Audi sausje (lees: duurder/meer premium).
https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/q4/q4-coupe.html
YouTube: Audi Q4 e-tron REVIEW EV SUV - Autogefühl
dat moet wel een duur sausje worden. dan zou ik nogsteeds voor de skoda Enyaq IV80x RS gaan >:)
Q3 of 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
Trivola schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:59:
[...]

De Q4 kijk ik ook met schuin oog naar. Dat is zeker interessant als het maximaal trekgewicht omhoog gaat. Ik kan sowieso wachten tot eind maart/begin april met bestellen. Bij onveranderd aanbod gaan wij zoals het nu lijkt voor de tech uitvoering :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trivola
ephymerous schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:28:
[...]

De Q4 kijk ik ook met schuin oog naar. Dat is zeker interessant als het maximaal trekgewicht omhoog gaat. Ik kan sowieso wachten tot eind maart/begin april met bestellen. Bij onveranderd aanbod gaan wij zoals het nu lijkt voor de tech uitvoering :)
Het zou omhoog moeten kunnen met 102pk extra op de voorwielen erbij, de topsnelheid gaat wel naar 180 km/u.

Alternatief voor mij is de ID.4 Max, vanwege het DCC. De dealer gaf aan dat dit in de Tech niet zit namelijk en ik heb de ID.4 met en zonder gereden en vond het verschil toch wel erg groot. Zonder DCC is er geen merkbaar verschil tussen Comfort/Sport, wat betreft het onderstel. Met DCC is comfort een significant comfortabeler over slecht wegdek en Sport merkbaar stabieler bij hogere bochtensnelheid of flinke wind op de snelweg. Dat beviel mij beter dan ik had verwacht.
De sportstoelen van de Max zien er mooi uit en zitten wat steviger (er vanuit gaan dat dit dezelfde zijn als in de Passat GTE), verschil is niet heel groot en de elektrische bediening en massagefuncties zitten er gewoon op. En zo'n warmtepomp, ach, zal tussen de 5-15C een paar kilometer range opleveren...verder weinig bijzonders denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:04
Hopelijk niet al te veel off-topic dit, maar het MEB platform blijkt ook geschikt voor bootjes...

https://electrek.co/2021/...pra-design-silent-yachts/

:*)

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
Nog even over de velgen. Ik was van plan om te wachten tot er wat aerodynamischere velgen komen (net als bij Tesla bijna helemaal dicht). Weet één van jullie of er een soort maatstaaf net als de cw waarde? Ik wil gewoon max bereik, hoe ze er uit zien maakt me weinig uit. Of zijn de standaardvelgen al behoorlijk zuinig en is het een kwestie van de kleinste maat (19"?) kiezen?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 18:57
Vandaag de ID4 First non max (grey) in ontvangst mogen nemen. Eerste wat opvalt: wat een mooie en ruime auto! Nu even uitvogelen hoe alles werkt en ingesteld kan worden. Thuis gelijk (bij 80%) aan de NewMotion laadpaal gehangen met laadsnelheid 60 km/h. Laden jullie de auto thuis altijd tot 100% of maar tot 80%?

Tot dusver erg happy met de auto😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Laad je thuis of openbaar? Ik laad openbaar nu meestal tot 90% omdat de laadpalen hier wat schaars zijn en ik dan en dag extra naar het werk kan rijden. Als ik thuis kon laden zou ik 80% doen. En als ik een lange rit (200+ km) heb laad ik hem even tot 100. Maar ik kwam zondag na ca 220 km rijden met bijna 40 resterend thuis. Dus eigenlijk niet echt nodig.

Addendum: ik heb vandaag voor het eerst en het tweedst een andere ID.4 in het wild gezien! Één grijze in Elburg en een witte op de A28 naar Zwolle. Iemand hier?

[ Voor 18% gewijzigd door wheli op 27-01-2021 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 21:30
m4yall schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:48:
Vandaag voor de tweede keer wat snelweg gereden (rond de 100km/u) in de ID.4.

Bereik volgens app: 209km
Bereik volgens GOM na instappen: 236km
Gereden afstand: 38km
Bereik GOM na aankomst: 140km
Bereik app na aankomst 138km

Vooral verschil GOM is enorm. Verschil app van ook 70 km, bijna het dubbele ongeveer qua afstand, maar met de ervaring van een GTE niet vreemd in mijn ogen. Zal misschien nog wat meer moeten gaan leren voordat het wat accurater wordt.

Maar wat rijdt het lekker zeg, nog steeds erg blij dat dit de auto is voor de komende jaren :)
Les 1 van elektrisch rijden: de GOM heet niet voor niet 'Guess-o-Meter' en is in de meeste auto's compleet waardeloos...
Toen ik voor het eerste in een EV ging rijden leerde ik al snel om constant te hoofdrekenen met de SOC en verbruik wat ik normaal op zo'n rit verwacht (snelweg/binnenweg/stad, winter/zomer, nat/droog, etc). En dan onderweg adhv de hectometerpaaltjes en afname SOC kijken of ik onder of boven het vereiste verbruik zat om de bestemming te bereiken.

GOM was hiervoor compleet nutteloos. Dat hoofdrekenen is vast goed als brain training tegen Alzheimer, maar erg convenient is het niet. Bij Tesla hebben ze daarom een mooie grafiek. Op basis van de route (inclusief hoogteverschil) berekent het systeem een verwacht verbruik en dat laat de afname van de SOC zien voor de hele route en de verwachte SOC bij aankomst. Daar komt gedurende de rit een lijntje bij met je werkelijke SOC. En dan is het simpel: zit je actuele SOC boven het eerste lijntje, dan kun je harder rijden. Zit je eronder, dan moet je wat langzamer rijden.

VW geeft nu nog niet eens de verwachte SOC weer bij aankomst op een laadstation. Laat staan zoiets als hierboven. Ze zeggen daar dat personeel ook met concurrenten rijdt, maar dan snap ik niet dat ze met de huidige navigatie zijn gekomen ipv gewoon dat goed werkende systeem van Tesla een eerbetoon te bewijzen... Misschien komt dat nog met een update.

Tot die tijd: hoofdrekenen... Het heeft ook wel iets meditatiefs onderweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:56
bilgy_no1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Les 1 van elektrischbrijden: de GOM heet niet voor niet 'Guess-o-Meter' en is in de meeste auto's compleet waardeloos...
Toen ik voor het eerste in een EV ging rijden leerde ik al snel om constant te hoofdrekenen met de SOC en verbruik wat ik normaal op zo'n rit verwacht (snelweg/binnenweg/stad, winter/zomer, nat/droog, etc). En dan onderweg adhv de hectometerpaaltjes en afname SOC kijken of ik onder of boven het vereiste verbruik zat om de bestemming te bereiken.

GOM was hiervoor compleet nutteloos. Dat hoofdrekenen is vast goed als brain training tegen Alzheimer, maar erg convenient is het niet. Bij Tesla hebben ze daarom een mooie grafiek. Op basis van de route (inclusief hoogteverschil) berekent het systeem een verwacht verbruik en dat laat de afname van de SOC zien voor de hele route en de verwachte SOC bij aankomst. Daar komt gedurende de rit een lijntje bij met je werkelijke SOC. En dan is het simpel: zit je actuele SOC boven het eerste lijntje, dan kun je harder rijden. Zit je eronder, dan moet je wat langzamer rijden.

VW geeft nu nog niet eens de verwachte SOC weer bij aankomst op een laadstation. Laat staan zoiets als hierboven. Ze zeggen daar dat personeel ook met concurrenten rijdt, maar dan snap ik niet dat ze met de huidige navigatie zijn gekomen ipv gewoon dat goed werkende systeem van Tesla een eerbetoon te bewijzen... Misschien komt dat nog met een update.

Tot die tijd: hoofdrekenen... Het heeft ook wel iets meditaties onderweg...
Terugreis was met eindresultaat nog 104 km te gaan dus minder dan de afgelegde afstand. Ach houdt het spannend, maar voor de lange afstanden wel lastig. Hopelijk volgen upgrades zoals jij hierboven beschrijft, klinkt dan als goed hulpmiddel om het zuiverder te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
ephymerous schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:28:
[...]

En ook voor @Trivola

Half februari komt er ook nog de aankondiging van de Ioniq 5. Dat is het nieuwe elektrische submerk van Hyundai, met een heel nieuw platform. Eerste teasers zien er mooi uit en wat heel interessant is: 800V architectuur, waardoor het DC laden heel snel zou moeten gaan. Er wordt wild gespeculeerd dat het een goedkope auto zou worden, maar dat betwijfel ik wel. Zeker duurder dan de e-Niro schat ik in.

Maar toch interessant ivm de genoemde auto's. Hyundai heeft een goede reputatie voor efficiency en het ook daadwerkelijk benaderen van WLTP bereik auto's. Huidige modellen laden echter te traag (en zijn wat krap in de bagageruimte), maar dat wordt dus opgelost met de Ioniq 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
m4yall schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:09:
[...]

Terugreis was met eindresultaat nog 104 km te gaan dus minder dan de afgelegde afstand. Ach houdt het spannend, maar voor de lange afstanden wel lastig. Hopelijk volgen upgrades zoals jij hierboven beschrijft, klinkt dan als goed hulpmiddel om het zuiverder te krijgen.
Ja, laten we het allemaal even tweeten aan Herbert Diess...

Alternatief is ABRP via CarPlay of Android Auto, gekoppeld aan zo'n ODB dongle voor live data. Weet alleen niet hoe soepel dat gaat werken op het scherm. Het is er nu voor Apple, misschien heeft iemand er ervaring mee. Voor Android is het nog in de maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@m4yall Gewoon op een android phone abrp app gebruiken, met een obd2 dongle met evnotify of tronity (https://abetterrouteplanner.com/compare/livedata/)
en dan de telefoon in een houdertje :)
apple carplay is er nu ca. 1 week. Werkt prima,

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 27-01-2021 20:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:05

Freakie1NL

Grote Baas

Vandaag voor het eerst, op de A12 richting Den Haag, een ID.4 in het wild. Even naast blijven rijden met de ID.3. Vooral stuk hoger valt op. Berijder had echter niets door.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 21:47
bilgy_no1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Les 1 van elektrischbrijden: de GOM heet niet voor niet 'Guess-o-Meter' en is in de meeste auto's compleet waardeloos...

Tot die tijd: hoofdrekenen... Het heeft ook wel iets meditaties onderweg...
Dit kan ik niet helemaal volgen, klinkt voor mij erg ingewikkeld. Je zet de VW Navi aan en dan zie je op je schermpje recht voor je hoeveel km je nog moet en je ziet ook hoeveel km accucapaciteit je nog hebt. Zolang je capaciteit (ruim) hoger blijft dan je resterende km zit je goed. Loopt dat hard naar elkaar toe, ga je wat rustiger rijden.

En als je dat 3x doet, weet je dat je met 0-10 graden geen 300 km 130 km/h kan blijven rijden in een ID.3. Kan zeker beter, maar dit vind ik vrij simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
bilgy_no1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Ja, laten we het allemaal even tweeten aan Herbert Diess...

Alternatief is ABRP via CarPlay of Android Auto, gekoppeld aan zo'n ODB dongle voor live data. Weet alleen niet hoe soepel dat gaat werken op het scherm. Het is er nu voor Apple, misschien heeft iemand er ervaring mee. Voor Android is het nog in de maak.
Zag vandaag op de firstmovers club van VW interessante info over de ID.3. Er werd o.a. benoemd dat de ID.3 (en nu ook de ID.4) de eerste auto van VW is die gebruik maakt van de backend van het bedrijf wirelesscar een samenwerking tussen Volvo en VW. Die backend bevat specifiek functionaliteit voor EVs dat bestaat uit o.a. smart navigation en range management. Ik denk dat hier een groot deel van de navigatie en app ontwikkelingen plaats vinden die hier besproken worden. Misschien daar even een mailtje naar toe sturen ipv naar Herbert Diess :+ https://www.wirelesscar.com/our-solutions/

Plug & Charge. Simplify charging and payment processes based on vehicle identification certificate handling – just plug and charge.
Range Management. Plan the journey and let the car calculate and direct the driver to suitable charging stations.
Smart navigation. Based on our journey intelligence service in combination with range management, smart navigation enables a hassle-free and comfortable ride without any feelings of range anxiety

[ Voor 17% gewijzigd door Alfred66 op 27-01-2021 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrlGl
bilgy_no1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Ik heb nu ABRP via CarPlay bij een paar grote ritten kunnen uitproberen en moet zeggen dat ik blij verrast was over de nauwkeurigheid waarmee deze de SoC bij aankomst voorspelt. Ik gebruik het in combinatie met Tronity omdat EVNotify voor iOS nog niet beschikbaar is.
Wat mij betreft een aanrader. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Nu met software 0783 vind ik de app wel goed werken. Laden word direct weergeven (t.o.v <0783 waar ik soms pas na uren de status kon zien). Ook reageert hij direct op aanpassing. Zojuist in app aangegeven, laden met verminderde ac laadstroom (dus rond 5,5) en in mijn energieverbruik app zie ik direct na dit commando in de VW app dat dit is aangepast.

Dat werkt echt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Simply1337 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:23:
[...]

en daar ga je de mist in. 1st Max heeft Ergo Active stoelen. de Normale Max heeft kuipstoelen en ergo active bij de tech

oh.. je hebt gelijk ook nog, heb die 6 seconde totaal gemist
Daar ga je de mist in. Iets verder op is er een uitgebreider vergelijk met de 2 stoel varianten:

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:18

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sortjai schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:31:
@Ultraman Hoeveel stroom was je kwijt na een weekje stilstaan? of staat hij bij jou constant aan de lader?
Inmiddels een antwoord. Een week geleden op de oprit gezet met 69%. Vanochtend weggereden met... 69%. Percentueel gezien nog niets kwijt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
juanpabloo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:07:
[...]

Dit kan ik niet helemaal volgen, klinkt voor mij erg ingewikkeld. Je zet de VW Navi aan en dan zie je op je schermpje recht voor je hoeveel km je nog moet en je ziet ook hoeveel km accucapaciteit je nog hebt. Zolang je capaciteit (ruim) hoger blijft dan je resterende km zit je goed. Loopt dat hard naar elkaar toe, ga je wat rustiger rijden.

En als je dat 3x doet, weet je dat je met 0-10 graden geen 300 km 130 km/h kan blijven rijden in een ID.3. Kan zeker beter, maar dit vind ik vrij simpel.
Ik reed toen in een LEAF met 100-150 km bereik afhankelijk van snelheid en omstandigheden. Ik moest ook vaak dat soort afstanden rijden en wilde voorkomen dat ik moest snelladen, want die waren er nog niet zoveel een vak kapot. Voor mij was de GOM echt onvoldoende.

Met groter bereik speelt dit uiteraard minder en kun je bijna net als bij een fossiele auto rijden. Maar als je langere trips gaat maken met laadstops gaat het veel extra tijd kosten als je het laden niet goed kunt uitkienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Alfred66 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Zag vandaag op de firstmovers club van VW interessante info over de ID.3. Er werd o.a. benoemd dat de ID.3 (en nu ook de ID.4) de eerste auto van VW is die gebruik maakt van de backend van het bedrijf wirelesscar een samenwerking tussen Volvo en VW. Die backend bevat specifiek functionaliteit voor EVs dat bestaat uit o.a. smart navigation en range management. Ik denk dat hier een groot deel van de navigatie en app ontwikkelingen plaats vinden die hier besproken worden. Misschien daar even een mailtje naar toe sturen ipv naar Herbert Diess :+ https://www.wirelesscar.com/our-solutions/

Plug & Charge. Simplify charging and payment processes based on vehicle identification certificate handling – just plug and charge.
Range Management. Plan the journey and let the car calculate and direct the driver to suitable charging stations.
Smart navigation. Based on our journey intelligence service in combination with range management, smart navigation enables a hassle-free and comfortable ride without any feelings of range anxiety
Dank voor die link. Interessant om te weten waar dit wist gedaan. Ik hoop dat ze de smart navigatie wel continu en snel blijven verbeteren. Bij mijn kleine test tijdens de proefrit kwam er een totaal onlogische suggestie via een Ionity die niet eens op de route ligt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
AkroBatik schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:06:
[...]

Daar ga je de mist in. Iets verder op is er een uitgebreider vergelijk met de 2 stoel varianten:

Check. Wist het echt niet.

ID.4 Tech + 1st Max = ErgoActive met verstelbare hoofdsteun [alleen in hoogte]
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UR9I1yC.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7PpTW15.png

ID.4 Max = ErgoActive zonder(?) verstelbare hoofdsteun
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2oX6lkh.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U5R6K8w.png

Duitse prijslijst zegt niks over ergoactive elementen [staat alleen "TopSport"
Nieuwe nederlandse prijslijst weer wel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5BnpYUJ.png

Ik zat verkeerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
Simply1337 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:47:
[...]

Check. Wist het echt niet.

Tech = ErgoActive met verstelbare hoofdsteun [alleen in hoogte]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Max = ErgoActive zonder(?) verstelbare hoofdsteun
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Duitse prijslijst zegt niks over ergoactive elementen [staat alleen "TopSport"
Nieuwe nederlandse prijslijst weer wel:
[Afbeelding]

Ik zat verkeerd 8)7
Prachtige stoelen, jammer dat de ID.3 niet deze stoelen heeft. Ze ogen met dat lichte printje toch wat goedkoop.

Trekhaak krijg ik volgende week :D Update nog niet, ik blijf lekker op de oude software, werkt prima.

[ Voor 5% gewijzigd door AMARONE op 28-01-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:56
AMARONE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Prachtige stoelen, jammer dat de ID.3 niet deze stoelen heeft. Ze ogen met dat lichte printje toch wat goedkoop.

Trekhaak krijg ik volgende week :D Update nog niet, ik blijf lekker op de oude software, werkt prima.
De stoelen in de normale 1st ID4 zijn ok, maar ik mis de "betere" stoelen wel - vooral als ik dit zo zie. Ziet er erg mooi uit allemaal (ook de reguliere stoelen in de ID4) met de verschillende kleuren :)

Van de trekhaak op de ID4 bij mij nog geen nieuws vanuit de dealer. Die hoopte na 2 weken meer te weten, maar nog even geduld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Hehe, nu definitief de bevestiging dat ze de auto volgende week vrijdag (5 feb) komen afleveren bij mij voor de deur. Wachten duurt altijd lang!

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 17:49

delorean7

Let's take the Aston toni

m4yall schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:22:
[...]

De stoelen in de normale 1st ID4 zijn ok, maar ik mis de "betere" stoelen wel - vooral als ik dit zo zie. Ziet er erg mooi uit allemaal (ook de reguliere stoelen in de ID4) met de verschillende kleuren :)

Van de trekhaak op de ID4 bij mij nog geen nieuws vanuit de dealer. Die hoopte na 2 weken meer te weten, maar nog even geduld.
Wij stappen ook over naar de ID4 binnenkort, is een 1st MAX geworden.

Wat ik niet helemaal kan volgen is of er nu de Ergo of Sport stoelen in de 1st MAX komen.

Als ik het fimpje van autogefuhl goed bekijk zijn die sport stoelen een optie op de 1st MAX en niet standaard.

Ook onze proefrit was volgens de verkoper een 1st MAX en "zo zouden we hem ook krijgen" - deze auto had stoelen erin gelijk aan wat de Ergo stoelen hierboven in het vergelijk worden genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
delorean7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Wij stappen ook over naar de ID4 binnenkort, is een 1st MAX geworden.

Wat ik niet helemaal kan volgen is of er nu de Ergo of Sport stoelen in de 1st MAX komen.

Als ik het fimpje van autogefuhl goed bekijk zijn die sport stoelen een optie op de 1st MAX en niet standaard.

Ook onze proefrit was volgens de verkoper een 1st MAX en "zo zouden we hem ook krijgen" - deze auto had stoelen erin gelijk aan wat de Ergo stoelen hierboven in het vergelijk worden genoemd.

id.4 1st max = bruin/grijs ergoactive
id.4 tech = bruin/grijs ergoactive
id.4 max= grijs ergoactive "top-sport" "kuip"stoel

makelijker kan ik het niet meer maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
[...]

In Duitsland zijn die sportstoelen inmiddels ook verkrijgbaar voor de ID.3 (Top Sport pakket).Afbeeldingslocatie: https://s7g10.scene7.com/is/image/volkswagenag/2020-11-27%2009_00_13-Window_Top-Sport_ID.3?Zml0PWNyb3AsMSZmbXQ9d2VicCZxbHQ9Nzkmd2lkPTExMjAmaGVpPTU2MCZhbGlnbj0wLjAwLDAuMDAmNmFiYQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-09 00:18
juanpabloo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:07:
[...]

Eens beetje op het verbruik letten. 1 keer zelfs verwarming uitgezet aangezien ik het niet ging halen. Uiteindelijk nog 10km over.

In mijn ID3 klopt de GOM wel redelijk alleen moet je niet naar 1 rit kijken .
Want dat kan vertekend beeld geven. Als ik naar kantoor rij dan heb ik bijna altijd tegenwind. Dan zit ik nu op een verbruik van 22. Als ik dan weer vertrek naar huis heb ik dus een lage km stand op mijn GOM staan. Maar de weg terug heb ik wind mee en zit ik op 17-18. Gemiddeld kom ik dus wel uit wat de GOM aan het begin van de rit aan geeft.
Wat ook verschil maakt met dit koude weer is als je geen pre-heating heb gedaan dat de eerst 15 km het verbruik dramatisch is. Als je dus alleen maar korte stukken rij gaat je GOM heel hard achteruit.

Windy is een fijne app om te zien hoe de wind staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 13:46
Wellicht vreemde vraag: is het mogelijk om nog 'n ergo active stoel naderhand te laten plaatsen in 'n ID.4 first non-max?

- hardware always changes.. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
mouluh schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:29:
[...]
/..

Windy is een fijne app om te zien hoe de wind staat
De routeplanners van https://evnavigation.com/ en https://abetterrouteplanner.com/ houden met het gecalculeerde verbruik automatisch rekening met de weersomstandigheden. (Temperatuur, wind e.d.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aapnooit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 14:58
Gister ook mijn eerste garagebezoek gehad. Eerder regelmatig storing met aandrijfsysteem / ACC/ travelassist waarbij als ik dan stopte ik geen andere "versnelling" kon selecteren. Uiteindelijk toch maar even naar de garage gebracht. Deze heeft storing uitgelezen en oplossing zou vervangen van de keuzehendel voor de versnelling zijn. Hiervoor moest wel akkoord van importeur worden gevraagd dus op basis van de diverse verhalen hier op het forum was ik bang dat ik de auto voor weken kwijt zou zijn...

Echter niets is minder waar; gisterochtend auto gebracht, rond de ochtend gebeld met mededeling dat het de keuzehendel zou zijn, eind van de middag akkoord van importeur, vanmorgen om 10:00 auto op kunnen halen en 90 km gereden zonder 1 storing.

Garage gaf wel aan dat er mogelijk nog enkele storingen zijn die niet zo veel uit maken en die bij de volgende software update verholpen zullen zijn. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:27
aapnooit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:30:
Gister ook mijn eerste garagebezoek gehad. Eerder regelmatig storing met aandrijfsysteem / ACC/ travelassist waarbij als ik dan stopte ik geen andere "versnelling" kon selecteren. Uiteindelijk toch maar even naar de garage gebracht. Deze heeft storing uitgelezen en oplossing zou vervangen van de keuzehendel voor de versnelling zijn. Hiervoor moest wel akkoord van importeur worden gevraagd dus op basis van de diverse verhalen hier op het forum was ik bang dat ik de auto voor weken kwijt zou zijn...

Echter niets is minder waar; gisterochtend auto gebracht, rond de ochtend gebeld met mededeling dat het de keuzehendel zou zijn, eind van de middag akkoord van importeur, vanmorgen om 10:00 auto op kunnen halen en 90 km gereden zonder 1 storing.

Garage gaf wel aan dat er mogelijk nog enkele storingen zijn die niet zo veel uit maken en die bij de volgende software update verholpen zullen zijn. Ben benieuwd!
Bij mij is die hendel ook vervangen. Auto geparkeerd, kom terug en wou niet meer in een versnelling.

Auto uiteindelijk naar de garage laten brengen: onderdeel moest besteld worden in Duitsland. Was bang dat ik ook een paar weken geduld mocht hebben maar was binnen 2 dagen gerepareerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Kreeg net een thumbs-up voor mijn ID.3 van iemand die naast mij reed op de snelweg. Stiekem toch best wel leuk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

[...]

Ik vind de ergo active stoelen in het echt zelfs veel beter uit zien dan op de plaatjes.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Jester schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:42:
Wellicht vreemde vraag: is het mogelijk om nog 'n ergo active stoel naderhand te laten plaatsen in 'n ID.4 first non-max?
Als je het vandaag wilt doen? nee, kan waarschijnlijk niet want de "computer" is nog niet gekraakt [zie ook golf 8] om te coderen. En qua onderdelen bemachtigen is ook lastig.

Is het mogelijk? kijkend naar golf7 [oude gen], ja daar kunnen ze het doen. extra kabels aanleggen, computer coderen en je hebt een stoel die werkt. ook genoeg tweedehands voorraad.

Zal een dealer dit voor je doen? zeer kleine kans of je betaald het hoofdbedrag. Wellicht over 6 maanden misschien een jaar en dan verwacht ik wel dat het zal lukken. [coderen/voorraad]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Alfred66 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:54:
[...]

In Duitsland zijn die sportstoelen inmiddels ook verkrijgbaar voor de ID.3 (Top Sport pakket).[Afbeelding]
Dat is hier ook in het topsport pakket, maar dat zit alleen bij de Max (niet 1st Max). Je kunt dat niet als optie kiezen bij een Tech of Family bijv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Vraagje voor de ID.4 rijders: ik moet regelmatig keren in mijn straat. Als ik het stuur dan helemaal draai zodat ik de kortste draaicirkel heb dan hoor ik soms een soort 'boink' geluid. Alsof de band ergens tegenaan komt. Heeft één van jullie dat ook? Of is het de ferme Auto-hold functie die dit veroorzaakt? (nog niet getest wat auto-hold uitzetten doet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Boy

www.byoscoop.nl

wheli schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:33:
Vraagje voor de ID.4 rijders: ik moet regelmatig keren in mijn straat. Als ik het stuur dan helemaal draai zodat ik de kortste draaicirkel heb dan hoor ik soms een soort 'boink' geluid. Alsof de band ergens tegenaan komt. Heeft één van jullie dat ook? Of is het de ferme Auto-hold functie die dit veroorzaakt? (nog niet getest wat auto-hold uitzetten doet)
Yup, heb ik ook. Volgens mij met en zonder Autohold

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-09 00:18
KrlGl schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:10:
[...]

De routeplanners van https://evnavigation.com/ en https://abetterrouteplanner.com/ houden met het gecalculeerde verbruik automatisch rekening met de weersomstandigheden. (Temperatuur, wind e.d.)
Dat is toch alleen bij betaalde versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelReijn
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-05 22:18
RoelReijn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:26:
Wij rijden sinds kort de ID.4 1st Max, en daar zijn wij enorm tevreden over. De auto rijdt prettig en is naar onze mening de beste keuze die we hadden kunnen maken. Toch gebeurde er vandaag iets raars, ik kreeg de volgende melding in mijn display:

[Afbeelding]

Ik merkte hierna dat de remmen van de auto heel erg slecht reageerden op het pedaal. Ik moest ze tot het einde induwen en zelfs daarna remde de auto erg slecht. Ook kreeg ik het idee dat de snelheidsmeter niet de goede snelheid aangaf. Dat was, zoals jullie wel begrijpen, genoeg reden om de auto eens aan de kant te zetten en het boekje erbij te pakken. Deze gaf aan dat ik absoluut niet meer moest doorrijden, dat heb ik dan ook niet gedaan.

Daaropvolgend heb ik de servicedesk gebeld en zij gaven aan om de auto te verlaten, op slot te doen en om ongeveer 10 minuten later opnieuw de auto te starten. Zo gezegd zo gedaan, na 10 minuten boodschappen doen bij de lokale supermarkt opnieuw de auto gestart. En inderdaad, geen problemen meer. Tot ik diezelfde middag op de snelweg reed en opnieuw deze melding kreeg. Direct de afrit genomen en neergezet op een parkeerterrein.

Opnieuw met de servicedesk gebeld en zij gaven aan dat er een monteur/sleepwagen naar mij toegestuurd zou worden. En inderdaad, een tiental minuten later arriveerde de sleepwagen om de auto weg te slepen naar de garage. Daar gaven ze aan dat de reparatie ongeveer 2 tot 3 dagen zou gaan duren. Bij de garage weten ze nog niet wat de foutmelding veroorzaakt heeft en ze zullen zo nodig contact opnemen met de importeur.

Ik heb in mijn achterhoofd zitten dat dit misschien een software gerelateerd probleem is, zou dat kunnen?
Even een update, een dag later 's middags door de dealer gebeld. Zij gaven aan dat de rembekrachtiging kapot was. Toch raar bij een gloednieuwe auto. Een nieuw onderdeel zou besteld zijn maar ze verwachten niet dat deze voor het weekend komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
mouluh schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Dat is toch alleen bij betaalde versie?
Bij EVNavigation niet, bij ABRP wel. Maar daar kun je een maand gratis premium krijgen via EVNotify:
https://abetterrouteplanner.com/ref/EVNOTIFY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Heb ik ook. Mijn gevoel zegt dat als je volledig je stuur draait je wieluitslag zo groot wordt dat de kleinst en geringste voorwaardse beweging je laat slippen of je band verspringt.

Eigenlijk moet iemand buiten staan en luisteren/kijken wat er echt gebeurd. Kan ook net een baksteen zijn die net genoeg ruimte geeft voor de band om te 'ontspannen'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Als een ID3 een stuurinrichting volgens het Ackermann principe heeft is het niet raar dat dat gebeurt.
Kan op Google niet achterhalen of dat zo is.

Plaatje bij het praatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTRc214obZ64u4Ef-r7940QSY2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LMehl7y5FMqJt2DupUlL8kbk.jpg?f=user_large

Andere oorzaak kan ook zijn dat de maximale stuuruitslag groter is doordat een ID3 achterwielaangedreven is. Scheelt zo 2 meter kortere draaicirkel tov van een voorwielaandrijver die beperkt wordt door de aandrijfassen

[ Voor 21% gewijzigd door MLLL op 28-01-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
KrlGl schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Ik kende EV Navigation nog niet, dus even geprobeerd. Op mijn vaste route plant ie toch een beetje gek. Gaat tot 100% laden, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Ook kent deze de ID.4 nog niet, dus ik moest het via een ID.3 model doen, wat natuurlijk ook minder accuraat is.

Ook nog even op ABRP gekeken en kwam erachter dat er op mijn vaste stopplaats nu ook een 175 kW lader is ipv de enkele 50 kW die er tot 2 weken geleden stond. En de nieuwe is nog goedkoper ook... Het wordt allemaal beter.

Deze nieuwe lader was bij EVN nog niet te zien. Ik kreeg sowieso niet echt makkelijk info te zien over de laders. Kortom, hier valt nog veel te verbeteren. Wind op de kaart was wel goed om te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door bilgy_no1 op 29-01-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44
Vraagje voor de ID.4 rijders: ik moet regelmatig keren in mijn straat. Als ik het stuur dan helemaal draai zodat ik de kortste draaicirkel heb dan hoor ik soms een soort 'boink' geluid.
ID.3 me too!

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-08 23:05
aan de reacties te zien is dit standaard bij de ID. X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:44
Hi,

Heb sinds eind oktober een ID3 1st (basic)
Hardware: H20
Software: 0564

8000km gereden, paar keer een vreemde melding die weg was bij de volgende rit.
Over het algemeen dik tevreden over de auto!

Ik kijk wel reikhalzend uit naar de software update. De Navi probeerde me laatst door een straat te leiden die al sinds maart 2020 afgesloten was... ik mis mijn Waze app :(

Ik belde laatst naar de dealer met de vraag wanneer ik kon komen voor de update. Vertelde dat ik geen haast had maar de 'drukte' voor wilde zijn en nu alvast iets wil plannen voor over 6 of 8 weken.
De beste man had nog geen idee, software was nog niet beschikbaar, en/of dat ging allemaal via VW zelf, en het was super druk, en.... etc.

Kreeg niet idee dat er al een plan is voor een centrale uitrol van de update.
Meer mensen deze ervaring of zijn er al mensen die geen 12v issues hebben oid en toch al een update hebben gehad/hebben kunnen plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@eitje84

Navigatie kan je ongeacht je software versie updaten. Je moet de navigatie software van Golf 8 downloaden vanaf VW. Dit op root USB zetten en die vervolgens in je ID.3 stoppen. Zal niet direct iets gebeuren maar op de achtergrond zal hij updaten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KrlGl
Even wat observaties:

Er is een nieuwe versie van de we connect app uit.
Omdat ik vanochtend een lange rit voor de boeg had, heb ik gisteravond met de app ingesteld dat er geladen moest worden tot 100% en dat ik om 08:00 met een voorverwarmde auto wilde vertrekken
En zowaar, dat werkte! Zou VW het dan toch voor elkaar krijgen?

Vanochtend moest ik dus 200 km naar het zuiden met regen en wind tegen.
ABRP gaf bij vertrek aan dat ik met 33% SoC zou aankomen en bij aankomst was het 32%.

Van deze dingen word ik nou vrolijk. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Soort van fijn om te lezen dat meer mensen de boink hebben. Ik zal wat voorzichtiger sturen, maar het zal dan vast niet al te veel kwaad kunnen. Hooguit wat eerder versleten banden.

Ik heb de ABRP nog niet zelf nodig gehad maar wel wat filmpjes opgezocht. Echt super software zeg! Ik ben zeker van plan om een betaalde account aan te maken om ze te steunen. Als we dat allemaal doen dan kan integratie met Android Auto (en Carplay) gemaakt worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
KrlGl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:25:
Even wat observaties:

Omdat ik vanochtend een lange rit voor de boeg had, heb ik gisteravond met de app ingesteld dat er geladen moest worden tot 100% en dat ik om 08:00 met een voorverwarmde auto wilde vertrekken

ABRP gaf bij vertrek aan dat ik met 33% SoC zou aankomen en bij aankomst was het 32%.

bij mij geeft het nieuwe update juist meer foutmeldingen [of wellicht juist goed want het geeft uberhaupt meldingen]

anyway 200 km gereden en 2/3 verbruik? kom je op 25.6 kwh/100km. met wind tegen kan dat prima kloppen in huidige omstandigheden. vraag is of je 100 hebt gereden of 130. verbruikt lijk mij meer op 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
Tja, dit viel eigenlijk wel te verwachten dat de huidige problemen zo direct in een test worden benoemd. Een beetje extra druk erbij (voor zover die er al niet is) kan nooit kwaad. Een ruime, fantastische rijdende en goed geprijsde auto maar ook een met veel aanloopproblemen helaas (met name ID.3 dan). Ik vind de genoemde oplossing overigens om maar weer terug te gaan naar fysieke knoppen en het verwijderen van "gadgets" precies verkeerd om. Ik zou de weg vooruit kiezen en zorgen dat het nieuwe software gestuurde bedieningsconcept wel goed en vlot gaat werken. Ik zie niet in waarom dit niet kan... Ook aan het winter verbruik is volgens mij vast nog wel wat te doen. Slimmer om gaan met het verschil tussen korte en langere ritten bij de verwarming van de accu kan al een boel oplossen. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

KrlGl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:25:
Even wat observaties:

iOS dan zeker? Want op Android alleen nog versie van november beschikbaar.

Blijft toch raar Android achter te stellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Laatst online: 15:44
Freakie1NL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:43:
[...]

iOS dan zeker? Want op Android alleen nog versie van november beschikbaar.

Blijft toch raar Android achter te stellen :+
Ik had vandaag een update voor de app on Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 20:10
Soeski schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Ik had vandaag een update voor de app on Android.
Hier nog geen update. Ik heb als laatste versie 1.5.0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BDelamontagne
Zojuist mijn eerste wat langere rit gemaakt met de ID.3. De rit was retour Amsterdam - Breda met een korte tussenstop op de heenrit in Nieuwegein. Grootste gedeelte dus snelweg (110km/h op ACC) en klein stukje N-wegen en bebouwde kom. Totale afstand betrof 214km.

Bij aanvang was de SoC 100% met GOM 311km. De gehele rit heb ik de verwarming op 19,5 graden gehad en het grootste gedeelte van de rit de stoel- & stuurverwarming maximaal.

Bij thuiskomst was de SoC 23% met GOM 77km.

Dus voor een totale afstand van 214km is de GOM er 234km op achteruit gegaan. Moet zeggen dat ik daar toch wel dik tevreden over ben ook gezien de weersomstandigheden (veel wind) en ik ook stukjes 120/130 gereden heb.

Gelijk weer aan de laadpaal gehangen en met 4:10 uur is hij weer vol. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
laatste versie is 1.5.0, niet zo spanned tov 1.4.0. onder de motorkap wat veranderd, maar we zijn er nog LANG niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 29-01-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Simply1337 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:57:
laatste versie is 1.5.0, niet zo spanned tov 1.4.0. onder de motorkap wat veranderd, maar we zijn er nog LANG niet.
Ik heb dus 1.6.0 net gekregen. Release date 25-01-2021.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbN1BYJj13tfcLdsfEsF267zODg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJcT1nsUCLIjXJyuXCKiYFjO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Soeski op 29-01-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
oke, nice, wellicht wordt het rustig uitgerold

1.5.0 - 25-01-2021 - android
https://play.google.com/s...gen.weconnect&hl=nl&gl=US

1.9.0 - 26-01-2021 - apple
https://apps.apple.com/nl...e-connect-id/id1517566572

[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 29-01-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Simply1337 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:12:
oke, nice, wellicht wordt het rustig uitgerold

1.5.0 - 25-01-2021 - android
https://play.google.com/s...gen.weconnect&hl=nl&gl=US

1.9.0 - 26-01-2021 - apple
https://apps.apple.com/nl...e-connect-id/id1517566572
Wat me vooral tegenvalt is de feedback van de app.

Synchroniseren (als ik temperatuur instel) duurt iedere keer heel lang, er staat een update timestamp ("6 uur geleden", "zojuist") waar ik geen idee van heb wat hij ermee bedoelt. Als ik de app open, dan update hij de data, want dan zie ik bijv percentage veranderen of actieradius, maar die timestamp veranderd niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Huidige VW Connect ID App is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Simply1337 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:28:
Je zou bijna zeggen dat VW nog niet zo goed is met software in het algemeen _/-\o_

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BDelamontagne
maik73 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Je zou bijna zeggen dat VW nog niet zo goed is met software in het algemeen _/-\o_
Behalve natuurlijk dat ene akkefietje met de dieseltjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 22:52
Weet iemand hoe je kunt scrollen door je contacten of laatst gebelde nummers? Als ik namelijk de omhoog/omlaag knoppen gebruik veranderd hij van radiozender, zelfs als ik niet in het radioscherm zit. Wie heeft dat ooit verzonnen. Ik weet nog uit mijn golf zeven dat de met de knoppen op het stuur daardoor kon scrollen, ook als default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Simply1337 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:28:
Dit was in 2014 zo erg met de LEAF dat er een 3rd party app was... Niet verwacht dat OEMs (zeker met meerdere voorgaande EVs al in de markt) er nog zo'n potje van kunnen maken...

Maar goed, ben er wel vanuit gegaan dat VW de auto en platforms continu blijft updaten en upgraden. Ik reken minstens op betrouwbare software per medio dit jaar en ergens dit jaar een upgrade naar 150 kW laden 😁
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrlGl
Simply1337 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:18:
[...]

bij mij geeft het nieuwe update juist meer foutmeldingen [of wellicht juist goed want het geeft uberhaupt meldingen]

anyway 200 km gereden en 2/3 verbruik? kom je op 25.6 kwh/100km. met wind tegen kan dat prima kloppen in huidige omstandigheden. vraag is of je 100 hebt gereden of 130. verbruikt lijk mij meer op 100
Nee, ik kom op ongeveer 20 kWh/100 km. (Ik heb een id.3) bij inderdaad ongeveer 100 km/u.
De terugweg was een stuk zuiniger (windje mee) met ongeveer 18 kWh/100 km en ook daar had ABRP het ongeveer goed. Uiteindelijk kwam ik een procentpuntje zuiniger uit dan ABRP bij vertrek voorspelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
ID3/ID4 verschil hehe

[ Voor 27% gewijzigd door Simply1337 op 29-01-2021 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Dit was in 2014 zo erg met de LEAF dat er een 3rd party app was... Niet verwacht dat OEMs (zeker met meerdere voorgaande EVs al in de markt) er nog zo'n potje van kunnen maken...

Maar goed, ben er wel vanuit gegaan dat VW de auto en platforms continu blijft updaten en upgraden. Ik reken minstens op betrouwbare software per medio dit jaar en ergens dit jaar een upgrade naar 150 kW laden 😁
.
Klein dingetje dat mee speelt is dat de risico bereidheid maar ook systeem integratie wat lager is dan bijvoorbeeld een Tesla, daardoor blijft het ecosysteem altijd gefragmenteerder.

Wordt overigens hard aan gewerkt, geloof dat de webviews die nu in de app zitten er uit gaan ergens komende maanden. Verwacht dat dat wel aardig wat gaat verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 09:44
ID.4 hier.... heb nu een aantal keer opgeladen na de auto "normaal" gebruikt te hebben, ik kom steeds uit op ongeveer 27 tot 29 kWh/100km.

Stuur + stoelverwarming over het algemeen op standje 1 verwarmd, temperatuur op 19 graden. Gemiddelde snelheid rond de 35km/h, dus niet veel snelweg. Ik laad meestal op tot 90% procent (omdat ik thuis niet kan laden) en zoek weer een laadplek op als ik rond de 15% kom.

Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet heel erg enthousiast ben over de range. Uiteraard snap ik dat de 500km+ WLTP puur marketing is en dat de winter ook veel impact heeft op de batterij, maar had gehoopt dat de warmtepomp hier toch wel wat verschil zou maken. Had toch wel gehoopt op zeker 250 tot 300km per lading. Vooral omdat ik thuis niet kan laden, ben ik toch benieuwd hoe het gaat als ik "ooit" weer naar het werk toe moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

II Stevow II schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:03:
ID.4 hier.... heb nu een aantal keer opgeladen na de auto "normaal" gebruikt te hebben, ik kom steeds uit op ongeveer 27 tot 29 kWh/100km.

Stuur + stoelverwarming over het algemeen op standje 1 verwarmd, temperatuur op 19 graden. Gemiddelde snelheid rond de 35km/h, dus niet veel snelweg. Ik laad meestal op tot 90% procent (omdat ik thuis niet kan laden) en zoek weer een laadplek op als ik rond de 15% kom.

Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet heel erg enthousiast ben over de range. Uiteraard snap ik dat de 500km+ WLTP puur marketing is en dat de winter ook veel impact heeft op de batterij, maar had gehoopt dat de warmtepomp hier toch wel wat verschil zou maken. Had toch wel gehoopt op zeker 250 tot 300km per lading. Vooral omdat ik thuis niet kan laden, ben ik toch benieuwd hoe het gaat als ik "ooit" weer naar het werk toe moet.
Buiten dat natuurlijk start/stop verkeer niet helpt zijn korte stukjes ook killing, het verwarmen van je interieur van 5 naar 19 graden kost een bak Energie die enorm veel groter is dan de temperatuur op 19 graden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 18:57
Gisteravond de ID4 aan m'n thuislader gehangen. In de app tot 80% laden ingesteld. Vanmorgen bleek de ID4 helemaal vol te zijn. Ik begrijp niet helemaal hoe dat kan.

Gisteren een ritje gemaakt van 2x 60 km waarvan iets meer dan de helft snelweg. Comfort mode, verwarming op 20 graden, geen stoelverwarming, snelheid op snelweg 110 km/h. Het verbruik kwam uit op 21 kWh/100 km.

Tijdens het rijden kreeg ik wel een foutmelding dat het SOS systeem beperkt bereikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Laatst online: 16:09
Hier nog een laatste vraag mbt de warmtepomp. Zijn er hier mensen met dit apparaat in de auto en dus daar issues mee hebben?

Reden is dat hoewel ik bij de Enyaq de warmtepomp wil wisselen voor een upgrade naar Plus van Assistentie en infotainment. Is mijn LM en dioor hun hun gekozen dealer heel erg terughoudend om de wijziging door te voeren, ivm mogelijke impact op leverweek. Zij leggen al het risico bij mij en kunnen ook geen verwachting afgeven omdat importeur heeft gezegd dat leverweek kán wijzigen

Ergo, enigszins met tegenzin denk ik over van de wijziging af te zien en de WP te laten zitten. Maar ik introduceer wel een complex stuk hardware/software wat de helft van het jaar niks doet....

Dank alvast voor de gedeelde ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:11

Veel korte stukjes? Dan is het verbruik vrij hoog bij lagere temperaturen. Op langere ritten is dit effect minder.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

GoldenSample schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:10:
[...]

Buiten dat natuurlijk start/stop verkeer niet helpt zijn korte stukjes ook killing, het verwarmen van je interieur van 5 naar 19 graden kost een bak Energie die enorm veel groter is dan de temperatuur op 19 graden houden.
Dit. En vergeet het verwarmen van het accupakket niet. Dat vraagt eenzelfde bak stroom als het interieur, als het niet ietsjes meer is.
Twee dingen die je met pre-conditioneren zou kunnen aftikken. (Ware het niet dat dat zo'n beetje het enige is wat bij mij niet werkt in de ID.3).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

FJP84 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:01:
Hier nog een laatste vraag mbt de warmtepomp. Zijn er hier mensen met dit apparaat in de auto en dus daar issues mee hebben?

Reden is dat hoewel ik bij de Enyaq de warmtepomp wil wisselen voor een upgrade naar Plus van Assistentie en infotainment. Is mijn LM en dioor hun hun gekozen dealer heel erg terughoudend om de wijziging door te voeren, ivm mogelijke impact op leverweek. Zij leggen al het risico bij mij en kunnen ook geen verwachting afgeven omdat importeur heeft gezegd dat leverweek kán wijzigen

Ergo, enigszins met tegenzin denk ik over van de wijziging af te zien en de WP te laten zitten. Maar ik introduceer wel een complex stuk hardware/software wat de helft van het jaar niks doet....

Dank alvast voor de gedeelde ervaringen
Warmtepomp werkt hier prima. Veel herrie, dat wel ;) maar alleen van buiten.

Weet niet hoe dat zonder warmtepomp is, maar als ik in de buurt van de auto kom, gaat de verwarming aan. Als ik dan mn kind vastgesp en instap, dan is het al lekker warm, zonder voorverwarmen. Met voorverwarmen is het een sauna.

Ik vind hem echt super snel warm. Met mn golf gte op alleen stroom duurde dat veel langer. Maar nogmaals, wert niet hoe dat zonder wp is.

Ik heb de warmtepomp omdat de keuze was: 12% bijteling of 8% met WP. Makkelijke keuze imho. In jouw geval zou ik zeker de wijziging doorvoeren. De assistenten ga je zeker missen in een auto uit de toekomst. De warmtepomp is niet stoer, zie je niet, merk je niet echt en de netto winst wordt overal betwist. Dan maar langer wachten, maar dan zonder spijt.

[ Voor 11% gewijzigd door AkroBatik op 30-01-2021 08:40 ]

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
Gisteren was er windkracht 7/8?

Anyway had een keertje windmee bft 7 en 135 op hud had ik een verbruik van 25kwh/100km.
Dat is een leuke waarde, totdat je terug moet en 36kwh/100km leest.

Ja, auto verbruik enorm. Baksteen bewegen is inefficient }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
ID.4 hier....

/...Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet heel erg enthousiast ben over de range. Uiteraard snap ik dat de 500km+ WLTP puur marketing is/...
Nee, de WLTP is geen marketing maar moeten de autofabrikanten in Europa verplicht melden.
Helaas is deze een stuk optimistischer dan de meer realistische EPA norm in Amerika.
De EPA is gebaseerd op een werkelijke testt, terwijl de WLTP een theoretisch rekenmodel is.
En bij de WLTP komen nu juist de SUV-achtingen modellen optimistischer uit de bus omdat deze niet genoeg rekening houdt met de feitelijke lucht- en rolweerstand.
Het is dus altijd beter om voor het rijbereik te kijken naar de EPA dan naar de WLTP.
(Overigens is de NEDC cyclus nog dramatischer in dat opzicht).
Het zelfde verschil zie je ook in de verbruikscijfers en de CO2 uitstoot bij auto’s die nog op dinosap rijden. De WLTP norm wordt ook daar nooit gehaald in de praktijk.

[ Voor 0% gewijzigd door KrlGl op 30-01-2021 09:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
Is het de ID.3 rijders ook opgevallen dat in de We Connect ID. app en in de auto zelf de ID.3 wordt afgebeeld als de 1st Max versie, ipv de versie die je zelf rijdt?

Het is een klein visueel detail, maar toch wel leuk als je daar je eigen uitvoering ziet ipv de uitvoering die niet in het leasebudget paste :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

KrlGl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:07:
[...]

Nee, ik kom op ongeveer 20 kWh/100 km. (Ik heb een id.3) bij inderdaad ongeveer 100 km/u.
De terugweg was een stuk zuiniger (windje mee) met ongeveer 18 kWh/100 km en ook daar had ABRP het ongeveer goed. Uiteindelijk kwam ik een procentpuntje zuiniger uit dan ABRP bij vertrek voorspelde.
Ik rijd per dag 58 km waarbij grootste gedeelte snelweg, het verbruik in januari is gemiddeld 27,5 Kwh/100km. Dit terwijl VW opgeeft dat het verbruik in de winter 17,4 Kwh/100 km zou zijn. :-(
Maar goed hij rijd en dat is al heel bijzonder als ik de verhalen lees _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

Vorige week led knipperverlichting van de zij spiegels zelf aangebracht met hulp van YouTube: re:blink - VW Passat B8 - Running / dynamic / floating mirror turn l.... Het leuke is dat deze ook op de ID.3 passen.
Na veel zoekwerk gevonden bij AliExpress en dat is zeker de moeite waard. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrocTOtj9Ye_MrDEnEv6Ese0lAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGoQ0aa38dYgRCNoL85W7g4N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxJWp9u5YQBPnf2HkJjwIAVUlz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuJtwQrNx60Gtaj9qfhzWbWR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4zEGYCXNjkyfTh-YcQiTZrRqOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDKvPI5i6mwBMEKmUqgxyLSz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
@mhe59 ziet er mooi uit, maar verspeel je daar niet je garantie mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
Waar zag jij trouwens dat VW communiceert dat de id.3 17.4 kWh/100 km in de winter doet?
Ik ben dat nog niet tegengekomen.
Lijkt mij voor de zomer overigens wel een realistisch verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
mhe59 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:54:
Vorige week led knipperverlichting van de zij spiegels zelf aangebracht met hulp van YouTube: re:blink - VW Passat B8 - Running / dynamic / floating mirror turn l.... Het leuke is dat deze ook op de ID.3 passen.
Na veel zoekwerk gevonden bij AliExpress en dat is zeker de moeite waard. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool! Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan wat voor lampen daar standaard zitten. Is dat geen LED? Of gaat het je erom dat het nu van die bewegende clignoteurs zijn? Zoiets hoort eigenlijk wel bij het hele IQ.Light pakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
BDelamontagne schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:57:
Is het de ID.3 rijders ook opgevallen dat in de We Connect ID. app en in de auto zelf de ID.3 wordt afgebeeld als de 1st Max versie, ipv de versie die je zelf rijdt?

Het is een klein visueel detail, maar toch wel leuk als je daar je eigen uitvoering ziet ipv de uitvoering die niet in het leasebudget paste :9
Verhip, nu je het zegt. Ik dacht juist dat ze dat deden! Maar ik heb precies die witte MAX. Ja zou wel leuk zijn als je daar in de toekomst je eigen uitvoering kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AkroBatik schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:35:
[...]

Warmtepomp werkt hier prima. Veel herrie, dat wel ;) maar alleen van buiten.

Weet niet hoe dat zonder warmtepomp is, maar als ik in de buurt van de auto kom, gaat de verwarming aan. Als ik dan mn kind vastgesp en instap, dan is het al lekker warm, zonder voorverwarmen. Met voorverwarmen is het een sauna.

Ik vind hem echt super snel warm. Met mn golf gte op alleen stroom duurde dat veel langer. Maar nogmaals, wert niet hoe dat zonder wp is.

Ik heb de warmtepomp omdat de keuze was: 12% bijteling of 8% met WP. Makkelijke keuze imho. In jouw geval zou ik zeker de wijziging doorvoeren. De assistenten ga je zeker missen in een auto uit de toekomst. De warmtepomp is niet stoer, zie je niet, merk je niet echt en de netto winst wordt overal betwist. Dan maar langer wachten, maar dan zonder spijt.
ID.3 zonder WP hier, maar interieur is heel snel warm. Als ik het terrein af rijdt van onze flat komt er al warme lucht uit de roosters, dan is de motor net 30 seconden gestart. Ik denk niet dat een WP dat nog versnelt. En tot nu toe lees ik dat mensen met een WP meer verbruiken per (kortere) rit dan mensen zonder. Ik heb zelf berekend dat het over 5 jaar aan extra stroomkosten, aan de hand van de VW opgave, nog steeds minder kost dan wat de WP kost. Financieel geen voordeel dus - je zou het alleen voor de range kunnen doen als je het echt nodig hebt, frequent. Anders zie ik het voordeel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
mhe59 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Ik rijd per dag 58 km waarbij grootste gedeelte snelweg, het verbruik in januari is gemiddeld 27,5 Kwh/100km. Dit terwijl VW opgeeft dat het verbruik in de winter 17,4 Kwh/100 km zou zijn. :-(
Maar goed hij rijd en dat is al heel bijzonder als ik de verhalen lees _/-\o_
Waar zegt Volkswagen iets over het winterverbruik? Ik ben alleen de WLTP tegengekomen met de kwalificatie:

"Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag."

Nu zeggen de cijfers die je noemt ook niet zoveel zonder verdere context. Bijvoorbeeld: wat is de gemiddelde snelheid op die stukken snelweg? Rijd je op de ACC of juist niet? Kun je de auto aan de stekker opwarmen voor vertrek?

Volgens EV-database is het verbruik op de snelweg in koud weer 232 Wh/km. Maar als de auto (cabine + batterij) eerst nog moet opwarmen (1x heen en 1x terug), dan zie ik wel dat je nog een stuk hoger uitkomt op die relatief korte stukken (2x een rit van 29 km).

Dus zoals gezegd: context afhankelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

KrlGl schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:00:
@mhe59 ziet er mooi uit, maar verspeel je daar niet je garantie mee?
Welke garantie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
De standaard 2 jaar fabrieksgarantie.
Ik lees in de garantievoorwaarden ondermeer dat de garantie vervalt bij:
• Veranderingen aan de auto die zonder toestemming van de
fabrikant zijn uitgevoerd.
• Het gebruik van niet-originele Volkswagen -onderdelen.
Zie hier: https://www.volkswagen.nl...rwaarden-brochure-v4.ashx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

mhe59 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:54:
Na veel zoekwerk gevonden bij AliExpress en dat is zeker de moeite waard. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is het glas los halen? Is dat te doen. Zit eraan te denken om dit ook te doen. Doe voor mijn motor alles zelf. Maar hier wat meer terug houdend omdat het een lease auto is. Maar ja nu 1x er op en over 5 jaar eventueel is ook de moeite niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

Freakie1NL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Hoe is het glas los halen? Is dat te doen. Zit eraan te denken om dit ook te doen. Doe voor mijn motor alles zelf. Maar hier wat meer terug houdend omdat het een lease auto is. Maar ja nu 1x er op en over 5 jaar eventueel is ook de moeite niet.
Ik had hiervoor zoals ook in de youtube video zo’n zuignap voor
Pagina: 1 ... 62 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.