Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 61 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09 21:58
Oke misschien domme vraag, maar lukt het iemand om de acc om te schakelen naar de limiter? Mijn acc is stuk en volgende week donderdag moet het instrumentenpaneel vervangen worden, maar ik krijg hem maar niet op de speedlimiter (modus linksonder stuur). Als ik er naar toe swipe gebeurd er niets, als ik eerst swipe en dan klik gebeurd er niets, als ik alleen klik gebeurd er niets, stil stand niet, rijdend niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:05

Freakie1NL

Grote Baas

Ja dat is mij wel gelukt. Oké klikken bij rechter knoppen gebeuren op het stuur. Daarna heeft het altijd gewerkt met alleen swippen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44
Even een foto van mijn ID.3 met trekhaak en fietsendrager. Voor het eerst trekhaak geplaatst. Kost wel even uitzoekwerk en RTFM. Drager zit hoog... voor elektrische fiets is het wel even tillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLyQS8SFnGXoNouEsBQgTR_YYGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/un5LWEIvMeETQ28421rrsurK.jpg?f=fotoalbum_large

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:00
pveatx schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:20:
Even een foto van mijn ID.3 met trekhaak en fietsendrager. Voor het eerst trekhaak geplaatst. Kost wel even uitzoekwerk en RTFM. Drager zit hoog... voor elektrische fiets is het wel even tillen.

[Afbeelding]
Top, ik heb het nog niet geprobeerd. Maar wat is RTFM?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:16
Read The Fucking Manual :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Read The Fine Manual toch??? ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 14:08

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Waarom heeft vw er trouwens voor gekozen om de minst gebruikte knopen van de hele auto zo prominent te maken??

De mode knop om te switchen tussen limiter en acc zal ik letterlijk NOOIT gebruiken. En de view knop aan de andere kant niet veel meer.

Echt zo onbegrijpelijk. Zou zo veel dingen kunnen bedenken die ze daar voor in de plaats hadden kunnen plaatsen zoals een knop voor telefoon aannemen/ophangen of de radio aanzetten. Of het volume aanpassen.

Soweiso vind ik een hoop dingen die achteruit zijn gegaan vergeleken met de Golf 7 die ik hiervoor had.

Mijn lijstje zover die niet met een software update opgelost gaan worden:

- 1.5liter fles past niet in de deur.
- binnenkant deurvak niet volledig met stof bekleed
- stuurbediening minder intuïtief
- geen verlicht dashboardkastje (echt kansloos voor een auto van bijna 60k)
- geen gekoeld dashboard kastje
- geen zonnebril houder
- achteruitrijcamera niet bedekt, dus bij regen welhaast onbruikbaar
- raam bediening :X
- bediening onder entertainment systeem onverlicht

Daarnaast ook wat zaken die ik hoop dat nog opgelost gaan worden.

- als je travel assist aanzet, hij de snelheid resumed ipv vastzet op huidige snelheid.
- een “taakbalk” onderin het entertainmentscherm, of links om te switchen tussen verschillende apps. Radio aanzitten vergt aardig wat handelingen
- de viewknop op het scherm andere, nuttigere functies geeft.
- meer pop-ups in het scherm. Je telefoongesprek over het scherm, welk nummer speelt.
- audio overzicht in het dashboard, welk nummer speelt.
- verschillende streaming diensten voor tijdens het laden
- uiteraard de mirrordip bug.
- area view

Zijn vast nog tal van dingen die ik kan bedenken :)

Erg fijne auto die ID.4. Rijdt top. Goed gebouwd, fijne plek om in te zitten. Maar toch een hoop dingen die ooit goed waren bij VW, die men geprobeerd heeft opnieuw uit te vinden, wat helaas gewoon niet nodig was.

Ook een aantal dingen waar vreemde keuzes zijn gemaakt. Hoe is het mogelijk dat je 3 displays hebt maar nergens te zien krijgt wat de radio zender is die je net gekozen hebt, als je niet op het radio scherm staat. Of als je het splitscreen scherm gebruikt, je wel kan zien welke radio zender je luistert, maar niet hoe laat je aankomt 8)7

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 21:30
AkroBatik schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:44:
Waarom heeft vw er trouwens voor gekozen om de minst gebruikte knopen van de hele auto zo prominent te maken??

De mode knop om te switchen tussen limiter en acc zal ik letterlijk NOOIT gebruiken. En de view knop aan de andere kant niet veel meer.

Echt zo onbegrijpelijk. Zou zo veel dingen kunnen bedenken die ze daar voor in de plaats hadden kunnen plaatsen zoals een knop voor telefoon aannemen/ophangen of de radio aanzetten. Of het volume aanpassen.

Soweiso vind ik een hoop dingen die achteruit zijn gegaan vergeleken met de Golf 7 die ik hiervoor had.

Mijn lijstje zover die niet met een software update opgelost gaan worden:

- 1.5liter fles past niet in de deur.
- binnenkant deurvak niet volledig met stof bekleed
- stuurbediening minder intuïtief
- geen verlicht dashboardkastje (echt kansloos voor een auto van bijna 60k)
- geen gekoeld dashboard kastje
- geen zonnebril houder
- achteruitrijcamera niet bedekt, dus bij regen welhaast onbruikbaar
- raam bediening :X
- bediening onder entertainment systeem onverlicht

Daarnaast ook wat zaken die ik hoop dat nog opgelost gaan worden.

- als je travel assist aanzet, hij de snelheid resumed ipv vastzet op huidige snelheid.
- een “taakbalk” onderin het entertainmentscherm, of links om te switchen tussen verschillende apps. Radio aanzitten vergt aardig wat handelingen
- meer pop-ups in het scherm. Je telefoongesprek over het scherm, welk nummer speelt.
- area view

Zijn vast nog tal van dingen die ik kan bedenken :)

Erg fijne auto die ID.4. Rijdt top. Goed gebouwd, fijne plek om in te zitten. Maar toch een hoop dingen die ooit goed waren bij VW, die men geprobeerd heeft opnieuw uit te vinden, wat helaas gewoon niet nodig was.

Ook een aantal dingen waar vreemde keuzes zijn gemaakt. Hoe is het mogelijk dat je 3 displays hebt maar nergens te zien krijgt wat de radio zender is die je net gekozen hebt, als je niet op het radio scherm staat. Of als je het splitscreen scherm gebruikt, je wel kan zien welke radio zender je luistert, maar niet hoe laat je aankomt 8)7
Is er een plek om dit soort feedback terug te koppelen naar de software engineers van VW? Dat zou erg waardevol zijn!

Ik zou aan die lijst willen toevoegen dat ze ABRP licenseren om de routeplanning via laders te doen. In de testrit voerde ik ons vaste adres in Noord-Frankrijk in. De VW kwam met een tussenstop via een Ionity met tientallen kilometers omweg, terwijl er aan de snelweg een Allego is (350 KW). Dat geeft geen vertrouwen. Die routelijst ziet eruit als op een TomTom uit 2001 en mist info als verwachte SOC bij een charger. Dat kan echt veel beter.

Ik hoop dat ze al die engineers verplichten om zelf ook in een ID.3 of ID.4 te rijden op een dagelijkse basis...
nadat ze eerst een paar maanden in een Tesla hebben rondgereden.

Ik kijk echt wel uit naar de ID.4, maar ik besef me ook dat ze dit echt moeten zien als een lange termijn software klus die voor iedere toekomstige VW de basis is. Dat maakt de ontwikkeling van nieuwe auto's ook een stuk eenvoudiger + dat alle auto's een herkenbare interface hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:04
AkroBatik schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:44:

/...
- area view

Zijn vast nog tal van dingen die ik kan bedenken :
/.. je wel kan zien welke radio zender je luistert, maar niet hoe laat je aankomt 8)7
Even een snelle reactie:

Ik snap een heleboel van je kritiek, maar er is ook een aantal punten die je misschien nog niet ontdekt hebt:

Telefoon aannemen ophangen doe je met hetzelfde knopje als 'Hallo id'/CarPlay
Travel assist weet ik niet, maar ACC maakt verschil of je 'Set' gebruikt (=huidige snelheid) of 'Resume' [= vorige ingestelde snelheid)
View knop op stuurwiel is handig, want dan zie je terwijl je in split view zit op je hoofdschema, de aankomsttijd op je kleine scherm voor je neus
Streaming diensten komen met de 2.1 update
En wat mij verbaast: bij de id.3 zit de achteruitrijcamera achter het vw logo, dus blijft schoon. Ik was in de veronderstelling dat dit bij de id.4 ook is, of vergis ik mij?
En wat bedoel je met 360° view? Die zit op de duurdere modellen, of bevalt die niet?

[ Voor 0% gewijzigd door KrlGl op 24-01-2021 21:54 . Reden: Typo ]

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Aan de lijst van akrobatik wil ik toevoegen:

Knopje voor stuurverwarming (stoelverwarming is 2 vingers op temp)
Microsd slot voor media
12v/usb A ergens voorin voor een dashcam(op dit moment maar 1 12v.. In de kofferruimte
Keuze voor ladenpercentsge/laden tijdens navigatie
Subwoofer
Areaview als dashcam(Tesla sentry)
Iets hogere reso cameras
KW input/output live/historie
Laadsnelheid in andere eenheden..
Percentage op dash ipv km range
Autokleur op dash correct
Zelf instelbare knoppen onder slider

Even nu zo uit m'n losse pols.

Maar voor de rest prima auto hoor :+
Meeste zijn met software updates te fixen

[ Voor 19% gewijzigd door Simply1337 op 24-01-2021 22:03 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Id4 achteruit zit onderkant achterklep.. Naast de knop voor klep. Niet achter logo helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
Simply1337 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:01:
Id4 achteruit zit onderkant achterklep.. Naast de knop voor klep. Niet achter logo helaas :(
Ah, dat is suf. En dan heeft deze onderdelen boer het dus mis:
https://www.autopar.nl/vo...-4-achteruitrijcamera-set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

KrlGl schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Even een snelle reactie:

Ik snap een heleboel van je kritiek, maar er is ook een aantal punten die je misschien nog niet ontdekt hebt:

Telefoon aannemen ophangen doe je met hetzelfde knopje als 'Hallo id'/CarPlay
Travel assist weet ik niet, maar ACC maakt verschil of je 'Set' gebruikt (=huidige snelheid) of 'Resume' [= vorige ingestelde snelheid)
View knop op stuurwiel is handig, want dan zie je terwijl je in split view zit op je hoofdschema, de aankomsttijd op je kleine scherm voor je neus
Streaming diensten komen met de 2.1 update
En wat mij verbaast: bij de id.3 zit de achteruitrijcamera achter het vw logo, dus blijft schoon. Ik was in de veronderstelling dat dit bij de id.4 ook is, of vergis ik mij?
En wat bedoel je met 360° view? Die zit op de duurdere modellen, of bevalt die niet?
Telefoon ophangen zou kunnen moet ik kijken.
Travel assist, kan je niet hervatten. Je moet altijd de ACC hervaten en dan de travel assist weer inschakelen. 2 handelingen dus.
View knop, die erg makkelijk te vinden is zonder te kijken, had makkelijk vervangen kunnen worden door het volume, waar je drie keer voor moet zoeken. Of de ACC uitschakel knop.
Logo zit helaas niet in het logo, maar los.
De 360 view is minder uitgebreid dan bij een Passat :( De bovenaf view is niet beeldvullend en je kan niet zo cool om je auto heenlopen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Areaview wordt beeldvullend als je op de auto drukt, maar dat laatste.. yup is er niet

TA kun je gewoon direct inschakelen door op de TA knop te drukken, niks set of res. Ram die knop

Je kun swipen op het touchpaneel zonder te kijken.
Omhoog omlaag is volgende/terug. Zijwaarts is volume. Als je rond het midden blijft pakt het prima op. Zelfde voor linkerkant voor snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Simply1337 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:17:
Areaview wordt beeldvullend als je op de auto drukt, maar dat laatste.. yup is er niet

TA kun je gewoon direct inschakelen door op de TA knop te drukken, niks set of res. Ram die knop

Je kun swipen op het touchpaneel zonder te kijken.
Omhoog omlaag is volgende/terug. Zijwaarts is volume. Als je rond het midden blijft pakt het prima op. Zelfde voor linkerkant voor snelheid
Die beeldvullende is goed, die wist ik nog niet.
Voor TA, als je op die knop ramt met 23 km/h blijft hij 23 km/h rijden....

Wat betreft de stuurbediening, het zit er allemaal wel, maar had gewoon beter gekund. Die view knop voelt als een veel logischere plek voor het volume, dan de huidige functie, waar slechts 3 verschillende opties zijn. Ik vermoed dat deze knop ontworpen is voor de Golf met Digitaal dashboard welke uitgebreidere view opties heeft. Zelfde geldt voor de mode knop. De snelheid van ACC had daar beter gezeten. Dan had de mode knop ergens anders gekund. In de kofferbak ofzo. Naast het knopje van de trekhaak. Die zal ik waarschijnlijk vaker gebruiken.

edit:
Toch niet. Bij de golf hebben ze het wel goed gedaan :( Stuurwielverwarming op het stuur, geen knop voor mode en volume en skippen van nummers onderaan.

Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/VW-Golf-GTE-169FullWidthOdcPortrait-6ebe6551-1673525.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door AkroBatik op 24-01-2021 22:46 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Heeft er iemand trouwens een tip hoe je er voor zorgt dat de verwarming niet automatisch aangaat als de auto ontgrendeld wordt?

Ik vind het heerlijk dat de stoelverwarming en stuurverwarming automatisch aangaan bij wegrijden, maar ik hoef daar niet altijd de verwarming ook nog eens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
BDelamontagne schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:49:
Heeft er iemand trouwens een tip hoe je er voor zorgt dat de verwarming niet automatisch aangaat als de auto ontgrendeld wordt?

Ik vind het heerlijk dat de stoelverwarming en stuurverwarming automatisch aangaan bij wegrijden, maar ik hoef daar niet altijd de verwarming ook nog eens bij.
App connect I'd maar is opstarten. Kun je ventilatie uitschakelen bij deur ontgrendelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles

Ik zet altijd de verwarming uit als ik parkeer. Dan gaat hij ook niet aan bij automatisch ontgrendelen

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braaaii
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-12-2024

Bij het parkeren de verwarming uitzetten. Bij het starten pakt hij dan de laatst bekende instellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Braaaii op 25-01-2021 07:15 ]

EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braaaii
Hij onthoud de laatst bekende instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braaaii
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-08 23:05
Simply1337 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:58:

Knopje voor stuurverwarming (stoelverwarming is 2 vingers op temp)
Microsd slot voor media
12v/usb A ergens voorin voor een dashcam(op dit moment maar 1 12v.. In de kofferruimte
Keuze voor ladenpercentsge/laden tijdens navigatie
Subwoofer
Areaview als dashcam(Tesla sentry)
Iets hogere reso cameras
KW input/output live/historie
Laadsnelheid in andere eenheden..
Percentage op dash ipv km range
Autokleur op dash correct
Zelf instelbare knoppen onder slider

Even nu zo uit m'n losse pols.

Maar voor de rest prima auto hoor :+
Meeste zijn met software updates te fixen
Wat mijn grootste irritatie is, is dat als je CarPlay gebruikt en je bent je navigatie van de auto aan het instellen omdat hello id het weer eens niet snapt. Op het moment van instellen krijg je een whatsapp binnen, kan je weer helemaal opnieuw beginnen.
CarPlay zou een pop up moeten zijn en niet meteen volledig in beeld moeten komen en waar je mee bezig was vergeten.

Verder is de auto voor mij super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply1337
AWD versie en Audi Etron Sportback komen eraan met een VW sausje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy07jXrA5zUVVG3NsYbAqcLXQKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2DnjGkBZhBRlN8SDeOUDNueG.png?f=user_large

ID.4 GTX
https://paultan.org/2021/...-runs-cold-weather-tests/
Elementen: DRL in bumpen/mistlamp? zwarte dakrails.

ID.5
https://paultan.org/2020/...-coupe-id-5-seen-testing/
Kontje is geplet.

we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Boy

www.byoscoop.nl

Simply1337 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:58:

USB A kun je ook redelijk makkelijk oplossen met een adapter. A hoeft van mij niet meer.

Ik krijg sinds een paar dagen voorverwarmen niet meer voor elkaar en krijg deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK3v0xdweecTSb8IgyQrNt6k_9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G1JDO4bedj2Xrn0L5WrSPBnq.png?f=fotoalbum_large

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kacang
  • Laatst online: 11:03
@Boy Ik heb daar ook last van. Afgelopen week 1x gelukt om handmatig voorverwarmen aan te zetten via de app. Voor de rest krijg ik de melding die jij ook krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Kacang schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:09:
@Boy Ik heb daar ook last van. Afgelopen week 1x gelukt om handmatig voorverwarmen aan te zetten via de app. Voor de rest krijg ik de melding die jij ook krijgt.
Ok, dan ga ik de feedbackknop eens gebruiken in de app, lijkt dus een extern probleem te zijn dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:31
AMARONE schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:04:
1 ID4 in de wijk gezien(wisselde hem af aan de laadpaal), eentje gisteren bij de vuilstort gezien. Voor de rest 1x ID.3 in de wijk nog gezien ook(life versie, mijne is de plus).

Op de weg zie je best vaak de id3 in de regio den haag, schiphol.

Vooral leuk om ze vaker te zien, mooie auto's imo.
In mijn woonplaats heb ik nu al 8 mangan grey's ID.3 (in mijn wijk 2 incl. de mijne) en de eerste ID.4's gespot.

Gisteren voor het eerst de wasstraat ingereden, was even zoeken om alle sensoren uit te zetten. Regensensor zit bijvoorbeeld onder Spiegels in setup (iets met RTFM) en kan dus ook via de schakelaar van ruitenwissers. Nadat ik de parkeersensoren uit had gezet, kreeg ik wel (terecht) dat parkeersysteem uitstonden.

Ik vond het in mijn Fabia Combi toch beter terug te vinden. Gewoon een menu zou praktischer geweest zijn.
Setup
- Spiegels en ruiten
- Verlichting
- Parkeerhulp
- etc...

[ Voor 32% gewijzigd door PB1983 op 25-01-2021 10:55 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
pietermx schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:12:
Grappig hoeveel ID.* er inmiddels in het wild te zien zijn. Vandaag even wandelen op de Veluwe (Kootwijk), en zowaar 2 ID.3’s op de parkeerplaats en één ID.3 onderweg gespot!

ID.4’s blijven nog wat achter, tot nu toe 3 op de weg gespot (en m’n eigen natuurlijk :)
Moet eerlijk zeggen dat ik nog bijzonder weinig ID.3's zie in vergelijking met de verkoopcijfers! Tuurlijk zullen er nog veel op parkeerterreinen staan te wachten op aflevering, maar toch :9

Zie nog bijna vaker een Polestar 2 dan een ID.3 8)7

Opzich wel leuk dat je nog best wat hoofden laat draaien als je onderweg bent 8). Dat zal over een aantal maanden wel anders zijn als er een stuk meer op de weg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:39
PB1983 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:40:
[...]

In mijn woonplaats heb ik nu al 8 mangan grey's ID.3 (in mijn wijk 2 incl. de mijne) en de eerste ID.4's gespot.

Gisteren voor het eerst de wasstraat ingereden, was even zoeken om alle sensoren uit te zetten. Regensensor zit bijvoorbeeld onder Spiegels in setup (iets met RTFM) en kan dus ook via de schakelaar van ruitenwissers. Nadat ik de parkeersensoren uit had gezet, kreeg ik wel (terecht) dat parkeersysteem uitstonden.

Ik vond het in mijn Fabia Combi toch beter terug te vinden. Gewoon een menu zou praktischer geweest zijn.
Setup
- Spiegels en ruiten
- Verlichting
- Parkeerhulp
- etc...
Ik zet alleen de ruitenwisser uit via de hendel aan het stuur. De auto gewoon in neutraal en voor de rest doe ik niets, piepers druk ik op het scherm uit mochten ze gaan piepen. (je krijgt ze dan in beeld te zien + mute knop)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BDelamontagne
AMARONE schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Ik zet alleen de ruitenwisser uit via de hendel aan het stuur. De auto gewoon in neutraal en voor de rest doe ik niets, piepers druk ik op het scherm uit mochten ze gaan piepen. (je krijgt ze dan in beeld te zien + mute knop)
Leuke grap wel van VW dat ze de bediening van de ruitenwissers t.o.v. mijn Golf 7 op z'n kop hebben gemonteerd.

De eerste keer dat mijn ruitenwissers per ongeluk aangingen kreeg ik ze met geen mogelijkheid uit omdat ik gewend ben de hendel naar beneden te duwen om ze uit te doen. Ik ging er maar vanuit dat de sensor het wel zou oplossen. Na een kwartier rijden met inmiddels heftig piepende ruitenwissers kwam ik erachter dat de hendel omhoog moest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 19:00
BDelamontagne schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Leuke grap wel van VW dat ze de bediening van de ruitenwissers t.o.v. mijn Golf 7 op z'n kop hebben gemonteerd.

De eerste keer dat mijn ruitenwissers per ongeluk aangingen kreeg ik ze met geen mogelijkheid uit omdat ik gewend ben de hendel naar beneden te duwen om ze uit te doen. Ik ging er maar vanuit dat de sensor het wel zou oplossen. Na een kwartier rijden met inmiddels heftig piepende ruitenwissers kwam ik erachter dat de hendel omhoog moest :+
Dit idd! Bij VW ineens besloten dat op z’n kop logischer is? Ben daar zelf nog niet uit maar heb al een paar keer standje turbo ruitenwisser gehad ipv 1x :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

PB1983 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Setup
- Spiegels en ruiten
- Verlichting
- Parkeerhulp
- etc...
Bij Mercedes hebben ze een carwash functie. Hopen dat we die ooit nog krijgen!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 09:46
AkroBatik schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Bij Mercedes hebben ze een carwash functie. Hopen dat we die ooit nog krijgen!
Waarom?

Ruitenwisserpookje in standje 'uit' (neutraal dus eigenlijk) en automaat in stand N (dat moet toch). Dus je wil een knop opzoeken in het menu om de regensensor uit te zetten i.p.v. het pookje in stand 'uit' te zetten? Dat is veel ingewikkelder.

Parkeersensoren gaan niet aan als je in N staat. Contact gewoon aanlaten en vooruit staren, borstels tellen of naar de zwaailamp kijken en blij zijn dat je het duurste programma hebt gekozen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
m4yall schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Dit idd! Bij VW ineens besloten dat op z’n kop logischer is? Ben daar zelf nog niet uit maar heb al een paar keer standje turbo ruitenwisser gehad ipv 1x :X
Andersom zou betekenen dat de ruitenwisserhendel bij activatie voor de draaiknop komt te zitten om de auto in z'n vooruit of achteruit te zetten. Dat is ook niet handig :+ Neemt niet weg dat ik er nog steeds niet helemaal aan gewend ben, oude gewoontes zijn lastig af te leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Alfred66 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Andersom zou betekenen dat de ruitenwisserhendel bij activatie voor de draaiknop komt te zitten om de auto in z'n vooruit of achteruit te zetten. Dat is ook niet handig :+ Neemt niet weg dat ik er nog steeds niet helemaal aan gewend ben, oude gewoontes zijn lastig af te leren...
Scherp! Over die afstand had ik nog niet nagedacht. :) Het gaat vast snel wennen, maar het ‘grijpen’ naar de pook zit er ook nog een beetje in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Voor de ID.4 wachtende onderons..

Jouw ID.4 staat wellicht ergens hier

YouTube: nextnews: Jetzt Model 3 oder ID.3 kaufen? VW ID.4 Halde, Mercedes EQ...

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 25-01-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Eerst zien, dan geloven...maar ik zie de restwaarde straks van m'n auto keihard omlaag knallen bij dit soort berichten :o

"Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden"

https://www.ad.nl/auto/ni...ilometer-rijden~a12eab6b/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Boy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:35:
Eerst zien, dan geloven...maar ik zie de restwaarde straks van m'n auto keihard omlaag knallen bij dit soort berichten :o

Nou liever 3000 euro dan 30.000 euro. Met die 3000 euro is het ruimschoots de moeite een nieuw pakket er in te leggen tegen die tijd. Bij 30.000 euro absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

theHoff schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Nou liever 3000 euro dan 30.000 euro. Met die 3000 euro is het ruimschoots de moeite een nieuw pakket er in te leggen tegen die tijd. Bij 30.000 euro absoluut niet.
Als het compatible is dan met je VW, maar ik verwacht dat het alleen bij nieuwe auto's mogelijk zal zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
Ben wel benieuwd naar die accu. Mijn eerste reactie is; deze artikelen zag je 5 jaar geleden ook en ze zijn er nog steeds niet. Van het lab naar praktijktesten is stap 1. Maar van praktijktesten naar massaproductie is echt andere koek.
Ook overschatten veel mensen de kosten van de huidige accupakketten. Ze zitten net boven de 100 dollar per kWh. Dus een gemiddelde accu van 60 kwh kost rond de 6000 euro. Uiteraard moet er veel omheen gebouwd worden maar in 2010 was de prijs 8-10x zo hoog.
En vervolgens moet het volgens mij mogelijk zijn om een geheel nieuw (type) accupakket in een oude auto in te bouwen. Elektromotoren zijn vrij simpele machines. Het zou goed passen in een duurzaamheidsvisie zoals die Renault recent introduceerde. Hierbij betaal je meer per km dan per auto en probeert een fabrikant zo lang mogelijk met een auto te doen. Als we per 2050 volledig circulair willen zijn dan zullen we toch die richting op moeten.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58
Ik ben wel nieuwsgierig, vinden jullie de opties vppr het prijsverschil tussen de Tech en de Max de moeite waard? Zoals ik het lees gaat het dan om de het Sport Pakket Plus en de warmtepomp voor actieradiusoptimalisatie? Scheelt toch circa € 45 bijtelling per maand.

XXXVI

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

LOL ik kijk even op m'n Ring terug naar beelden, zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Si3UCquGLLql_IML-DJhKc5PgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXghIg36OfxlWIu1go6Q4gbZ.png?f=fotoalbum_large

Iemand die de auto kwam bekijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
Boy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:16:

[Afbeelding]

Haha top. Dat heb ik dus helemaal niet, dat mensen uberhaupt kijken naar de auto. Geen draaiende koppies, niemand die ff wat langer kijkt ofzo... blijkbaar ga je toch best anoniem door het verkeer elke dag. Of ze hebben er al genoeg gezien... behalve meneer Tesla 3 vorige week dan, maar die wilde graag de binnenkant zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Soeski op 25-01-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Braaaii
Ja ik ben ook aan de beurt. Gelukkig valt het wel mee, maar de garage zei dat ze gewoon de update gaan doorvoeren (as woensdag) en dat ik hem twee dagen kwijt ben (7 uur update en 3 uur testen van alles).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXGMD9P2h0OkErz1bFKo3mP92Uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sll0flDwFI2f2EjM4dRavIO8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ghost81 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Waarom?

Ruitenwisserpookje in standje 'uit' (neutraal dus eigenlijk) en automaat in stand N (dat moet toch). Dus je wil een knop opzoeken in het menu om de regensensor uit te zetten i.p.v. het pookje in stand 'uit' te zetten? Dat is veel ingewikkelder.

Parkeersensoren gaan niet aan als je in N staat. Contact gewoon aanlaten en vooruit staren, borstels tellen of naar de zwaailamp kijken en blij zijn dat je het duurste programma hebt gekozen :P
Om alle zaken te regelen die je nodig hebt voor de carwash, zoals auto hold, parkeersensoren en ruitenwissers uit. Spiegels inklappen en camera op 360 view om de borstels goed in de gaten te houden 8)7

.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
Een kleine review van de ID.4 st (non-max) na 1250 km

Rijervaring: ik kom van een Renault Clio dus het was sowieso een flinke step-up. Daarnaast heb ik eerder de ID.3, Leaf, e-Niro etc gereden en wist ik wel wat het elektrisch rijden inhield. Maar dan nog! Wat een heerlijke auto. Hij accelereert lekker snel, rijdt stabiel door de bochten en met de ACC (zelfs zonder Travel Assist) kost rijden mij geen moeite.

Stoelen: bij het testrijden met de ID.3 moesten wij er wennen aan de 'Duitse' stoelen. Veel steviger dan die uit de Franse auto's. Ook viel het afwerkingsniveau ons wel wat tegen voor zo'n dure auto. De ID.4 heeft naar onze smaak fijnere stoelen die er ook beter uit zien. De verstelmogelijkheden zijn vrij karig maar in basis zitten ze goed.

Infotainment: uiteraard is er al het nodige geschreven over alle bugs en lag. In versie 0783 vind ik het persoonlijk wel meevallen. Ik had tenminste erger verwacht. Het opstarten duurt vrij lang maar daarna kan je je prima redden in de menu's. Persoonlijk irriteer ik me er aan dat de icoontjes wel erg oranje/blauw/rood zijn afhankelijk van de sfeerverlichting. Ik had ze liever zwart of wit gehad (of zelf kiezen) en alleen de achtergrond matchend met de sfeerverlichting.
De volume slider en de sliders voor de temp zijn zoals bekend niet verlicht. Beetje jammer, in het donker zie je ze echt totaal niet. In de praktijk gebruik ik de knoppen op het stuur voor het volume en het scherm voor het instellen van de temperatuur.
De navigatie is prima voor een ingebouwde navigatie maar ik weet niet hoe lang het nog moet duren voordat alle automakers zich beseffen dat de grote jongens (google/apple) en de kleine niche spelers (ABRP) het gewoon beter kunnen. Als die Android Auto ondersteuning gaan bieden dan zou dat erg fijn zijn.

Het stuur zelf vind ik erg fijn. Stuurverwarming kan ik eigenlijk al niet meer missen xD. De menu's die je allemaal kan bekijken met de sliders zijn niet echt intuïtief maar als je eenmaal door hebt hoe ze werken zijn ze zeker erg informatief. Ook vind ik het stuur veel mooier dan de stuurwielen op bv de Kona en e-Niro. Die geven een beetje een 2000 gevoel imho.

Verlichting: ik heb dus niet de speciale koplampen en was verbaasd dat er automatisch grootlicht op de auto zit. Erg handige functie die behoorlijk goed werkt (voetgangers ziet hij niet goed). De ahterlichten vind ik zelf één van de mooiste kenmerken, met name de doorlopende LED strip.
Qua binnenverlichting zijn alle bewonderaars erg onder de indruk van de sfeerverlichting en het geeft ons vooral een 'huiselijk' gevoel. Hij staat zoals wel vaker bij gekleurde LED's altijd op dezelfde kleur.

Rijmodi: bij de reviews op internet wordt er regelmatig geklaagd over dat je de regeneratie niet zelf in kan stellen itt de concurrentie. Ik ben zelf buitengewoon positief verrast over de B en D modus. In stadverkeer staat hij standaard op B omdat het uitrollen van 2000 kg zo ontiegelijk lang duurt dat iedereen achter je loopt te drukken (D modus dus). De regeneratie lijkt zichzelf aan te passen en met enige oefening sta je precies op tijd stil. Op de snelweg is de D modusideaal. Je haalt iemand in door lichte druk op het stroompedaal en daarna laat je de auto rustig terugzakken tot je ACC snelheid.

Achterbak: we wilden graag een ruime achterbak voor kinderwagens etc en besloten daarom te wachten op de ID.4. We zijn erg tevreden met de ruimte achterin. Er is ook in de basis 1st een 12V aansluiting en wat haakjes. Ook lijken er haken te zitten voor een vlakke bodem maar daar ben ik nog niet uit. Het gebrek aan een frunk vind ik wel jammer; de laadkabels gaan natuurlijk onder de vloer maar op vakantie lijkt me dit wel echt minder handig.

Laden: ik heb tot nu toe altijd aan een 11 kW laadpaal gestaan. Van 30-80% kost ongeveer 5 uur wat prima is. Uiteraard zet ik hem daarna op een gewone parkeerplek (voor het het nog niet kent; needtocharge.com). Snelladen heb ik dus nog niet geprobeerd. Ik vind het klepje wel irritant uitsteken. Ik moet op straat laden aan een fietsstraat en ik vertrouw alle mensen die op hun telefoon zitten niet met dat ze goed uitkijken voor het klepje. Op de neus had ik handiger gevonden of een klepje zoals op de Porsche/E-tron. Volgens mij is het wachten op de eerste die een nieuw klepje moet bestellen.

Verbruik: mijn daily commute is 30 km en daarbij zit ik met dit koude weer (ca 0-3 graden) op 260 wh/100km verbruik. Op een langere rit (ca 100 km) daalt dat gestaag naar 210 wh/100 km. Met name de batterijverwarming en cabineverwarming trekken relatief veel op de korte afstand.

Conclusie; erg blij mee ;)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 09:44
AkroBatik schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Om alle zaken te regelen die je nodig hebt voor de carwash, zoals auto hold, parkeersensoren en ruitenwissers uit. Spiegels inklappen en camera op 360 view om de borstels goed in de gaten te houden 8)7
Inderdaad... daarnaast doet Mercedes ook de ophanging wat hoger zetten zodat je wat meer afstand hebt tot de grond én alle ramen (en dakraam) dicht indien deze open zijn. En bij het uitzetten van de knop wordt alles weer herstelt naar de instellingen die je daarvoor had _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
@wheli Dankje voor deze praktijk-review van de ID4! Ik heb de ID.4 overwogen, maar die zat boven mijn budget omdat ik particulier koop. Heb nu de Enyaq iV 60 besteld. Vergelijkbare auto met grotendeels dezelfde techniek. Goed om te lezen dat ook de Assist alleen al goed werkt. Ik heb die ook besteld, lijkt mij een nuttige optie die bijdraagt aan rijveiligheid. Veel rijplezier met de Id.4!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09 21:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHjbFL76bPI3RzvE0SqtQQxCQII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcFB3D0AjkHKFxz5Bp4fayMu.jpg?f=fotoalbum_large

En ja hoor, na het kapot gaan van het instrumentenpaneel, shadow braking verschijnselen en acc dat niet meer werkt. Nu ook de verwarming die het niet meer doet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Boy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:35:

Inderdaad.. . Eerst zien dan geloven. Maar als zoiets als dit er komt, dan wordt het natuurlijk wel heel aantrekkelijk (en betaalbaar) om auto's te gaan retrofitten met zo'n nieuwe batterij wanneer de oude 'op' is.

En ja, restwaarde wordt een ding. Het is net als met smartphones. De eerste waren heel duur en werden al snel ingehaald doordat er ieder jaar weer iets nieuws/beters/sneller was. Een oude telefoon is twee jaar later bijna niets meer waard.

Bij EV's zul je een race zien op prijs, bereik, laadsnelheid, mede gedreven door accutechnologie en incrementele innovaties (bijv 800V architectuur). Daarnaast gaan zaken als autonomie spelen. Het zal niet zo snel gaan als bij telefoons, maar auto's zullen wel devalueren. Uiteraard gaat een fossiele auto die je nu koopt nog veel sneller z'n waarde verliezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
ephymerous schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:50:
Ik ben wel nieuwsgierig, vinden jullie de opties vppr het prijsverschil tussen de Tech en de Max de moeite waard? Zoals ik het lees gaat het dan om de het Sport Pakket Plus en de warmtepomp voor actieradiusoptimalisatie? Scheelt toch circa € 45 bijtelling per maand.
Ik vind de meerwaarde van een sport pakket niet echt relevant in een auto die 0-100 in 8,5s doet...
Het gaat om de sportstoelen, Dynamic Chassis Control en de warmtepomp. Die laatste kun je los bestellen bij iedere versie.

Voor mij dus de Tech versie, met warmtepomp en trekhaak. En vervolgens nog wat op de prijs terug onderhandeld. Ik had de Family ook prima gevonden als ik daar los de Travel Assist bij had kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
bilgy_no1 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Ik vind de meerwaarde van een sport pakket niet echt relevant in een auto die 0-100 in 8,5s doet...
Het gaat om de sportstoelen, Dynamic Chassis Control en de warmtepomp. Die laatste kun je los bestellen bij iedere versie.

Voor mij dus de Tech versie, met warmtepomp en trekhaak. En vervolgens nog wat op de prijs terug onderhandeld. Ik had de Family ook prima gevonden als ik daar los de Travel Assist bij had kunnen nemen.
Gevoelsmatig ben ik het met je eens. Ik ben wel benieuwd naar rijervaringen met en zonder DCC. Heb jij met beide gereden? :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Heeft tech geen DCC? VW.nl site zegt van wel en prijslijst weer niet...

Duitse prijslijst zegt het zelfde. Tech heeft geen DCC..

geen ervaring met de kuipstoelen, maar ergoactive zit zo fijn... maar DCC is ook echt fijn om te hebben. dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
ephymerous schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Gevoelsmatig ben ik het met je eens. Ik ben wel benieuwd naar rijervaringen met en zonder DCC. Heb jij met beide gereden? :)
Nee, alle in Nederland geleverde ID.4s waren zo'n beetje uitgeleverd voor de leaserijders... Ik kon uiteindelijk alleen proefrijden met een basic ID.4, waaruit ik concludeerde dat ik wel graag de Travel Assist wilde (had een ID.3 proefgereden die het wel had) en ook de betere stoelen, panoramadak en elektrische kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Simply1337 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:21:
Heeft tech geen DCC? VW.nl site zegt van wel en prijslijst weer niet...

Duitse prijslijst zegt het zelfde. Tech heeft geen DCC..

geen ervaring met de kuipstoelen, maar ergoactive zit zo fijn... maar DCC is ook echt fijn om te hebben. dilemma.
Je hebt gelijk: het staat op de website (wel bij Tech) en in de prijslijst (niet bij Tech) verschillend.

Even een paar screenshots maken en klagen als het er niet op zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

ephymerous schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:50:
Ik heb de id.4 max en met warmtepomp en trekhaak.

Persoonlijk zou ik voor de tech kiezen. Effect van warmtepomp is vaak onderwerp van discussie geweest. Voor mij was het met of geen auto.

Na 4 jaar in een auto met sportonderstel en sportstoelen mijn idee:

De DCC zie ik alleen van meerwaarde als je ook 21” velgen hebt. Anders zal het standaard onderstel volstaan om comfortabel te rijden, zonder te stuiteren. Sportief rijden met een suv van 2 ton blijft sowieso een gimmick.

Vrijdag krijg ik 19” velgen. Ben benieuwd wat dat doet.

De ergoactive stoelen die je mist in de max ten opzichte van sportstoelen zou voor mij een andere reden zijn om niet voor de max te kiezen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Kratos schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:34:
[Afbeelding]

En ja hoor, na het kapot gaan van het instrumentenpaneel, shadow braking verschijnselen en acc dat niet meer werkt. Nu ook de verwarming die het niet meer doet.....
De verwarming heeft bij mij ook mega kuren. Ik maak weinig kilometers en handmatig de verwarming bedienen werkt bij mij redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
AkroBatik schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:38:
[...]

Persoonlijk zou ik voor de tech kiezen. Effect van warmtepomp is vaak onderwerp van discussie geweest. Voor mij was het met of geen auto.

De DCC zie ik alleen van meerwaarde als je ook 21” velgen hebt. Anders zal het standaard onderstel volstaan om comfortabel te rijden, zonder te stuiteren. Sportief rijden met een suv van 2 ton blijft sowieso een gimmick.

De ergoactive stoelen die je mist in de max ten opzichte van sportstoelen zou voor mij een andere reden zijn om niet voor de max te kiezen.
Mijn huidige auto op Dinobloed heeft DCC (OOK VAG groep). Ik moet zeggen dat ik dat dynamische onderstel veel vaker aanpas dan ik verwacht had. Op glad asfalt rijdt de sportstand heerlijk als je even wilt opschieten. Kom je op een stuk met veengrond (hobbels) of op b-wegen, dan zet ik hem op Normal, dan veer je overal comfortabel overheen.

De Individual stand is weer fijn als je kinderen met wagenziekte bij je hebt: dan zet je het optrekken op de minst felle stand en de demping strak. Dan heb je een kinderfeestje zonder opruimen ;)

De sportstand gebruik ik trouwens ook als het hard waait/stormt. Alles trekt dan strakker en de windgevoeligheid neemt met stip af.

Maar het meeste helpt het toch bij het juiste stuurgevoel en aanpassing op je dag en wegtype. In Nederland hebben we goed asfalt en kan je met een srakkere stand lekkerder rijden. Rijplezier is ook wat waard. In het buitenland kan je de vering/demping vervolgens wat comfortabeler maken als de weg minder goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Iemand toevallig al gekeken naar een goed te plaatsen en passende dashcam. Aangezien de camera van de ID.4 niet kan opnemen?

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmdolf
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10-2022
Laatste tijd de volgende Feature ontdekt! Random gaat de binnen verlichting bijrijder zijde aan :D
Gaat niet zelf meer uit maar gewoon soms denk me ID.4.. hij heeft vast verlichting nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 09:46
ucsdcom schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Mijn huidige auto op Dinobloed heeft DCC (OOK VAG groep). Ik moet zeggen dat ik dat dynamische onderstel veel vaker aanpas dan ik verwacht had. Op glad asfalt rijdt de sportstand heerlijk als je even wilt opschieten. Kom je op een stuk met veengrond (hobbels) of op b-wegen, dan zet ik hem op Normal, dan veer je overal comfortabel overheen.

De Individual stand is weer fijn als je kinderen met wagenziekte bij je hebt: dan zet je het optrekken op de minst felle stand en de demping strak. Dan heb je een kinderfeestje zonder opruimen ;)

De sportstand gebruik ik trouwens ook als het hard waait/stormt. Alles trekt dan strakker en de windgevoeligheid neemt met stip af.

Maar het meeste helpt het toch bij het juiste stuurgevoel en aanpassing op je dag en wegtype. In Nederland hebben we goed asfalt en kan je met een srakkere stand lekkerder rijden. Rijplezier is ook wat waard. In het buitenland kan je de vering/demping vervolgens wat comfortabeler maken als de weg minder goed is.
DCC gaat natuurlijk wel alleen over het onderstel. De ID.4 (ID.3 ook?) heeft standaard (zonder DCC) ook een lichte variant van DCC met alleen Normaal en Sport. Het verschil is ook niet zo groot als bij DCC, maar wat subtieler.

De andere zaken zoals de acceleratie en hoe zwaar/direct het stuur stuurt is onderdeel van profielen (waaronder ook een individuele aan te passen variant) welke ook standaard onderdeel zijn van de ID auto's.

Kortom, t.o.v. het verhaal hierboven gaat het alleen om een (nog) strakkere wegligging of wat meer comfort (vering) wanneer je DCC zou toevoegen aan een ID wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
maik73 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:45:
Iemand toevallig al gekeken naar een goed te plaatsen en passende dashcam. Aangezien de camera van de ID.4 niet kan opnemen?
Enige issue wat je moet accepteren is dat de enige 12v achter zit, of je moet het aansluiten op 1 van de 4 usb-c's of toch voeden via de verzekeringen.

Als je achter bij de 12V wilt komen en het netjes wilt wegwerken heb je best een lange kabel nodig.
Je hebt dan dan minimaal 8m nodig, wellicht zelfs 9m.
Met mijn 5m kabel kwam ik net bij mijn achterbank, rechts achter, wanneer ik onderlangs moest. en dan moest ik voor mn gevoel nog 2

Bovenlangs kan ik niet, want alles is zo dichtgemaakt of je moet een hangende kabel accepteren.

Ik ben er nog niet helemaal uit.

edit: even nog enkele extensie kabels gekocht, dit weekend even installeren en hopen dat ik nu wel alles bereik lol

[ Voor 6% gewijzigd door Simply1337 op 26-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Yes! 11kW laden met de Zappi is zojuist ingeschakeld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FguL4_QP3qKTk6qvYjr9bLhD6SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnMCWH6TWdlBqzKgQbeXqkD3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Boy op 26-01-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:05

Freakie1NL

Grote Baas

[Afbeelding]

Leuk, maar toch ook wel onbeschoft zo op iemand zijn oprit zo naar binnen kijken?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
Kan iemand mij vertellen wat er precies gebeurt als je in de app aangeeft ''AC -kabel automatisch ontgrendelen" na het laden?

Koppelt de kabel dan los van de auto of van de paal?

Voorheen gebruikte ik de NewMotion EV Charging app om de kabel op afstand te ontgrendelen zodat iemand anders gebruik kan maken van de laadpaal (3 parkeerplaatsen per paal dus auto hoeft niet per se weg). Die koppelde dan niet los van de auto dus kon niet meegenomen worden. Helaas kan mijn nieuwe laadpas niet aan die app worden toegevoegd dus kan ik die functie niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:41
BDelamontagne schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:54:
Kan iemand mij vertellen wat er precies gebeurt als je in de app aangeeft ''AC -kabel automatisch ontgrendelen" na het laden?

Koppelt de kabel dan los van de auto of van de paal?

Voorheen gebruikte ik de NewMotion EV Charging app om de kabel op afstand te ontgrendelen zodat iemand anders gebruik kan maken van de laadpaal (3 parkeerplaatsen per paal dus auto hoeft niet per se weg). Die koppelde dan niet los van de auto dus kon niet meegenomen worden. Helaas kan mijn nieuwe laadpas niet aan die app worden toegevoegd dus kan ik die functie niet meer gebruiken.
Koppelt los van de auto.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE

[Afbeelding]

:')

En bij de volgende foto is je oprijlaan ineens leeg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelReijn
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-05 22:18
Wij rijden sinds kort de ID.4 1st Max, en daar zijn wij enorm tevreden over. De auto rijdt prettig en is naar onze mening de beste keuze die we hadden kunnen maken. Toch gebeurde er vandaag iets raars, ik kreeg de volgende melding in mijn display:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsSO7XQYEeNPyCTuDIBvkNdq0NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXF0QIICZfTtvPSDyfstwDL1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merkte hierna dat de remmen van de auto heel erg slecht reageerden op het pedaal. Ik moest ze tot het einde induwen en zelfs daarna remde de auto erg slecht. Ook kreeg ik het idee dat de snelheidsmeter niet de goede snelheid aangaf. Dat was, zoals jullie wel begrijpen, genoeg reden om de auto eens aan de kant te zetten en het boekje erbij te pakken. Deze gaf aan dat ik absoluut niet meer moest doorrijden, dat heb ik dan ook niet gedaan.

Daaropvolgend heb ik de servicedesk gebeld en zij gaven aan om de auto te verlaten, op slot te doen en om ongeveer 10 minuten later opnieuw de auto te starten. Zo gezegd zo gedaan, na 10 minuten boodschappen doen bij de lokale supermarkt opnieuw de auto gestart. En inderdaad, geen problemen meer. Tot ik diezelfde middag op de snelweg reed en opnieuw deze melding kreeg. Direct de afrit genomen en neergezet op een parkeerterrein.

Opnieuw met de servicedesk gebeld en zij gaven aan dat er een monteur/sleepwagen naar mij toegestuurd zou worden. En inderdaad, een tiental minuten later arriveerde de sleepwagen om de auto weg te slepen naar de garage. Daar gaven ze aan dat de reparatie ongeveer 2 tot 3 dagen zou gaan duren. Bij de garage weten ze nog niet wat de foutmelding veroorzaakt heeft en ze zullen zo nodig contact opnemen met de importeur.

Ik heb in mijn achterhoofd zitten dat dit misschien een software gerelateerd probleem is, zou dat kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Freakie1NL schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Leuk, maar toch ook wel onbeschoft zo op iemand zijn oprit zo naar binnen kijken?
Ja, dat vond ik ook wel hoor! Ik zou zelf niet de oprit op lopen bij iemand zo. Ik heb wel een ID.4 zitten bekijken op de openbare weg, maar niet aangeraakt.

M'n vrouw viel er vooral over dat hij met de handen aan de auto kwam.
Netjes is anders, maar de interesse snap ik zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
ik vind de ID3 en ID4 een mooie verschijning op de wegen. Zelf Tesla M3P rijder. Misschien nog te vroeg om te vragen maar zijn er al ervaringen met de rated range of eventuele degradatie van de batterij?
Dit ivm een eventuele aanschaf ID3.

[ Voor 8% gewijzigd door Teslalrp op 26-01-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
Pff ik had gehoopt dat de id.3 met 0783 wat sneller zou laden maar nee. Meer dan anderhalf uur gereden op de snelweg (netjes 100, dat wel) en bij Shell175kW haal ik niet meer dan 38 kW. (Bij 40% SoC)
Volgens mij moet dat beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Laatst online: 11:03
@KrlGl bij mij lukt 90+kWh laden alleen als ik onder de 10%+- SoC zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Teslalrp schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:51:
ik vind de ID3 en ID4 een mooie verschijning op de wegen. Zelf Tesla M3P rijder. Misschien nog te vroeg om te vragen maar zijn er al ervaringen met de rated range of eventuele degradatie van de batterij?
Er zijn qua real world range wel ervaringen bij de ID.3 (zomer en winter) en ID.4 (alleen winter, vanwege lancering in december). YouTube staat er redelijk vol mee...

Conclusie: ID.3 is best efficiënt in de zomer, maar kan nog beter in de winter. ID.4 heeft op de snelweg in de winter een bereik van 250-350 km afhankelijk van de snelheid en omstandigheden uiteraard.

Batterijdegradatie is echt te vroeg om iets over te zeggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Kacang schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:20:
@KrlGl bij mij lukt 90+kWh laden alleen als ik onder de 10%+- SoC zit.
Ik deel deze ervaring, zodra ik beneden de 20% SoC gaat laden stukken sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De ene keer dat ik een snellader heb gebruikt kreeg ik strak de 50 kW die de paal kon leveren. Dat was van 25% naar 55%, waarna ik weer ben gaan rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 26-01-2021 19:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kampina
  • Laatst online: 11-10-2024
RoelReijn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:26:
Wij rijden sinds kort de ID.4 1st Max, en daar zijn wij enorm tevreden over. De auto rijdt prettig en is naar onze mening de beste keuze die we hadden kunnen maken. Toch gebeurde er vandaag iets raars, ik kreeg de volgende melding in mijn display:

[Afbeelding]

Ik heb in mijn achterhoofd zitten dat dit misschien een software gerelateerd probleem is, zou dat kunnen?
Dit heb ik praktisch elke rit sinds de auto begin januari werd afgeleverd. Ik heb het ook al eens beschreven: Kampina in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

ID.4 First (non-Max). Ik heb ook de tip van Simply1337 opgevolgd door de auto (meermaals) te resetten naar fabrieksinstelling. Geen resultaat helaas. Ook niet met ingedrukt houden aan/uit schakelaar.

Ik had de hoop (hoop=uitgestelde teleurstelling) dat dit "spontaan" zou verdwijnen maar helaas. De door jou beschreven remproblemen herken ik (gelukkig) totaal niet (niet in D en niet in B ). De foutmelding staat vaak meteen bij het instappen al in het scherm. Soms ook niet, dan denk ik "het zal toch niet.....", inderdaad niet want na een paar kilometer rijden verschijnt de melding dan toch, gaat soms weer weg om uiteindelijk weer permanent terug te komen. Het begint vaak met geen tijdaanduiding en later valt ook de buitentemperatuur weg. Vaak ook afgewisseld met meldingen over een niet werkende front assist en heel af en toe iets over "systeemvermogen" of zo.

Mijn auto werd bezorgd met een vrachtwagen. Er stond zelfs al 35km op de teller. Kan me niet voorstellen dat die storing dan niet opgemerkt is (hallo Van Mossel!) want ik heb het werkelijk elke rit. Inmiddels staat de teller op ruim 1.100km. Ik had ook een trekhaak besteld (dealermontage) maar die staat nog in backorder. Ik heb de ijdele hoop dat die trekhaak vlug komt en dat de dealer dan zowel trekhaak als storing in 1x kan oplossen.

Nogmaals, de remproblemen heb ik niet en daardoor is het naar mijn idee verantwoord om te blijven rijden. Het irritantste vind ik dat ik de cruisecontrol niet kan gebruiken. Daarnaast ook geen aankomst tijd vanuit navigatie, geen verbruik, geen batterijpercentage etc etc. Maar het batterijbalkje in het kleine scherm werkt wel en zo houd ik bij hoe het met de range gaat (vaak toch 400km omgerekend naar 100%). Als de auto aan de lader staat werkt de app vaak wel en geeft keurig range en resterende laadduur door. Ook werkt de preheating feilloos.

Afgelopen zaterdag n.a.v. een tip hier de minpool van de 12V losgemaakt en ruim een minuut de spanning er af. De eerste rit daarna geen foutmelding (nou ja, eerst wat meer foutmeldingen maar die verdwenen snel) maar bij de volgende rit was alles als vanouds. Ik denk dat er in mijn auto een hardware storing zit in de frontassist/acc sensor die al die andere zaken (geen tijd, temp etc) als gevolg heeft.

Waarom dan nog niet naar de garage gegaan? Enerzijds omdat ik geen zin heb de auto dagen te moeten missen (gezien alle verhalen hier op het forum) en anderzijds omdat ik denk dat mijn probleem nog wel meevalt. Laat ze eerst al die pechvolgels met hun ID.3 maar helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kampina op 26-01-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
ID.3/4 heeft last van "coldgating" aka je batterij is gewoon te koud. Vooral met deze temperaturen onder 10gr. Rijden met 100 helpt gewoon niet genoeg om batterij te verwarmen en de software [zelfs met 0783] weet nog niet om het te voorverwarmen als je zelfs een lader hebt geselecteerd.

Enige optie om NU snel te kunnen laden is door je batterij zo warm mogelijk te maken en dat doe je door:
1. iedergeval een tijdje te rijden >30min, maar dit zal je niet 70+kw laadsnelheid geven.
2. zo snel mogelijk te kunnen rijden = 120+ kmh, bij 100 heb ik ook niet zo n hoge laadsnelheid.90+ kw met een lage SOC% moet kunnen
3. en als bovenstaande ook niet kan.. remmen/acceleren/remmen/acceleren.. klinkt maf, maar je moet wat warmte genereren.

EDIT: eerlijk gezegd weet ik nog niet hoe effectief warmptepomp is voor het laden.. zelf heb ik het niet

[ Voor 11% gewijzigd door Simply1337 op 26-01-2021 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Zeuh.. vandaag de 19 inch Hamar's onder de ID.4.

Eerste reactie: man wat klein zien er wat komisch uit als je de 21's gewend ben.
Tweede reactie na de eerste bocht: god, dat stuurt licht.
Derde reactie: Yup, 19's zijn meer comfy.. wellicht iets te comfy..
Vierde reactie na een kwartier snelweg: Voelt minder rolweerstand en verbruik lijkt minder te zijn. Eerste gok is 1kwh/100km minder.. das al een besparing van 5%.. poeh, maar moet dit natuurlijk gaan testen..
Vijfde reactie: Drempels? welke drempels?

Verschilfoto's hier:
https://www.instagram.com/p/CKhI9YFn8ou/

[ Voor 47% gewijzigd door Simply1337 op 26-01-2021 20:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Gewoon even 1 of 2 versnellingen terugschakelen 15 minuten voor je gaat laden, dan is de batterij goed op temperatuur!!

:Y)

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Ik vind die 19 inch niet eens zo verkeerd onder de auto staan, nu ben ik sowieso geen fan van de hedendaagse koetswielen onder auto's.

Een dagje Amsterdam Centrum met die idiote smalle straatjes met hoge trottoirbanden en je snapt wat ik bedoel.

En de kans dat je een band lek rijdt door slecht wegdek is ook een stuk kleiner met 19 inch, veel hogere wang van de band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

MLLL schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:27:
Ik vind die 19 inch niet eens zo verkeerd onder de auto staan, nu ben ik sowieso geen fan van de hedendaagse koetswielen onder auto's.

Een dagje Amsterdam Centrum met die idiote smalle straatjes met hoge trottoirbanden en je snapt wat ik bedoel.

En de kans dat je een band lek rijdt door slecht wegdek is ook een stuk kleiner met 19 inch, veel hogere wang van de band
Helemaal mee eens. Het is dat ik geen keus had, anders had ik zeker kleiner besteld. Heb voor de winterbanden dan ook expliciet om 19 ipv 20 gevraagd. 21 is overbodig imho.

@Simply1337

Ik vind ze er prima uit zien! Welke merk banden heb jij? Ben benieuwd wat voor velgen ik krijg. Iig Bridgestone banden.(heb ik ook voor de zomerset)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
MLLL schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:27:
En toevallig vandaag na de wissel eerste keer een trottoirband aangeraakt.. Saved by the autobandwang. *O*
AkroBatik schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:30:
[...]

Helemaal mee eens. Het is dat ik geen keus had, anders had ik zeker kleiner besteld. Heb voor de winterbanden dan ook expliciet om 19 ipv 20 gevraagd. 21 is overbodig imho.

@Simply1337

Ik vind ze er prima uit zien! Welke merk banden heb jij? Ben benieuwd wat voor velgen ik krijg. Iig Bridgestone banden.(heb ik ook voor de zomerset)
Zomer: Bridgestone Turanza Eco [fabrieks-af] /ook relatief lage rolweerstand.
Winter: Pirelli Scorpion Winter [zat al om de velg heen, maar zou ook wel deze kopen ivm iets lagere rolweerstand]

[ Voor 50% gewijzigd door Simply1337 op 26-01-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
en mensen die antwoord willen weten of de banden een actieve of een passive TPMS heeft.

betreft een passieve tpms.

Edit: Eerste ID.4 commercial ook gezien. VW groep is lekker bezig om volgend jaar sowieso de uitstoot normen te behalen >:)

[ Voor 39% gewijzigd door Simply1337 op 26-01-2021 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
Aanhanger consumptietest door Nextmove

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Zojuist verscheen bij Nextmove een ID.4 range test met aanhangers! Winter range met lage aanhanger, hoge aanhanger (beide 80 km/h) en zonder aanhanger (120 km/h). Interessant resultaat!

YouTube: E-Autos & Anhänger - ein NO GO? VW ID.4 Reichweiten-Challenge + alle...

Never mind... @Simply1337 was me net voor...

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-01-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Simply1337 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:15:
Zeuh.. vandaag de 19 inch Hamar's onder de ID.4.

Eerste reactie: man wat klein zien er wat komisch uit als je de 21's gewend ben.
Tweede reactie na de eerste bocht: god, dat stuurt licht.
Derde reactie: Yup, 19's zijn meer comfy.. wellicht iets te comfy..
Vierde reactie na een kwartier snelweg: Voelt minder rolweerstand en verbruik lijkt minder te zijn. Eerste gok is 1kwh/100km minder.. das al een besparing van 5%.. poeh, maar moet dit natuurlijk gaan testen..
Vijfde reactie: Drempels? welke drempels?

Verschilfoto's hier:
https://www.instagram.com/p/CKhI9YFn8ou/
Die passen gewoon op dezelfde velgen? Dat is wel fijn! (heb er niet zo'n verstand van). Ik ga dit jaar niet nog winterbanden scoren, ik doe het komend jaar wel regelen voor volgende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Teslalrp schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:51:
Ik zou even wat browsen tussen de vele klachten op internet over deze auto. Daarbij vergeleken vallen de klachten over de MiC SR+ in het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Boy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 06:41:
[...]

Die passen gewoon op dezelfde velgen? Dat is wel fijn! (heb er niet zo'n verstand van). Ik ga dit jaar niet nog winterbanden scoren, ik doe het komend jaar wel regelen voor volgende winter.
Dat lijkt me niet dat ze op dezelfde velgen passen. De 21" hebben voor en achter een andere breedte: 235 mm resp 255 mm. De 19" hebben 235mm rondom.

Ik ga zelf in de herfst uitzoeken of er nog wat smallere banden onder kunnen in de winter. Beter voor bereik en voorkomen aquaplaning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

bilgy_no1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 07:46:
[...]

Dat lijkt me niet dat ze op dezelfde velgen passen. De 21" hebben voor en achter een andere breedte: 235 mm resp 255 mm. De 19" hebben 235mm rondom.

Ik ga zelf in de herfst uitzoeken of er nog wat smallere banden onder kunnen in de winter. Beter voor bereik en voorkomen aquaplaning.
Aquaplanning is minder van toepassing met een auto van 2 ton :)

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kampina
[...]

Er is wel wat mogelijk hoor. De voorvelg heeft een breedte van 8J en achter 9J. Er zijn minimale en maximale breedtes die je dan kunt monteren. Uiteraard moet je ook in de gaten houden of de wielomtrek (binnen een kleine marge) gelijk blijft. Maar dat kun je uitrekenen. De ET-waarde van de velgen is ook bijna gelijk. Ik dacht voor 45mm en achter 42mm. In onderstaande tabel kun je zien welke breedtes je zou mogen toepassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyYD_z_tn2V59N6f_0UYeEYLFB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LaOJr7geJIbanPBHZLHorEtq.png?f=fotoalbum_large

In verband met de slechte beschikbaarheid van de originele bandenmaat staat mijn auto nu rondom op winterbanden van 245/45R20. Dat had wat mij betreft ook wel 235 breed mogen zijn. Is wellicht net wat gunstiger voor het verbruik.

Vind het ook behoorlijk irritant dat bandenmaat voor en achter afwijkend is. Dan kun je wielen ook niet van positie wisselen om gelijkmatiger te laten slijten. Mercedes is er bij de EQC vanaf modeljaar 21 ook op teruggekomen om (standaard) aparte maten te monteren.
De EQC had ook 235 resp 255 en wordt nu (in standaard uitvoering althans) rondom op 235 uitgeleverd.

Ik zie de meerwaarde van 255 breed niet. Zo hoog is het koppel nu ook weer niet. En ook het gewicht van de auto rechtvaardigheid de keuze van VW voor 255 niet. Terwijl het aan de andere kant wel invloed op range heeft. De keuze die VW bij ID.3 heeft gemaakt vind ik beter: verschillende velgdiameters maar altijd icm loopvlakbreedte 215mm.

@Simply1337: ik vind je 19” winterset een mooie combinatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
RoelReijn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:26:

[Afbeelding]

Ik merkte hierna dat de remmen van de auto heel erg slecht reageerden op het pedaal. Ik moest ze tot het einde induwen en zelfs daarna remde de auto erg slecht. Ook kreeg ik het idee dat de snelheidsmeter niet de goede snelheid aangaf. Dat was, zoals jullie wel begrijpen, genoeg reden om de auto eens aan de kant te zetten en het boekje erbij te pakken. Deze gaf aan dat ik absoluut niet meer moest doorrijden, dat heb ik dan ook niet gedaan.

Dat remgevoel heb ik bij de ID.3 soms ook, het is alleen in de 'D' en het lijkt alsof de auto dan niet goed inschat wat de rotonde voor je is qua afstand. Je verwacht dat de auto gaat remmen maar dan valt het tegen en moet je ineens volgas bijremmen wat dan een apart gevoel geeft. Ik denk dat dit ook weer met de software te maken heeft, geen idee ook of de auto nou echt remt als je op een voorligger rijd zonder te remmen...Het voelt alsof die nooit op tijd meer kan ingrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Kunnen we op de een of andere manier een inschatting maken welke auto's echt problemen hebben? Weet iemand hoe we de productiemaand kunnen achterhalen (in het chassisnummer?) i.c.m. de software en hardware versies...misschien dat er hier iets naar voren komt waarom de een wel problemen heeft en de ander bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampina
@bandenmaat

Als (in geval van de ID.4 First) we de omtrek van een wiel in de maat 235/50R20 als 100% nemen dan geeft 245/45R20 een meeromtrek (tov 235/50R20) van 5,3% en bij 255/45R20 is dit maar 2%.

Ben nu wel benieuwd van welk wiel (of hoe) de auto de afgelegde afstand en snelheid meet. Ruim 5% verschil (bij mijn auto met de gemonteerde winterband van 245/45R20) in wielomtrek t.o.v. de standaardmaten is best veel.

Bij de 21” velgen van de First Max zijn de verschillen/afwijkingen iets kleiner (-3,3% bij 245 resp +2,9%).

@Simply1337 In Duitsland is men vrij streng (TUV). Een Duitser zal alleen bandenmaten op zijn auto monteren die officieel door de fabrikant zijn goedgekeurd. In NL wordt daar voor zover mij bekend niet zo streng naar gekeken (bij APK).

Edit: er zat een foutje in mijn eerdere getallen. Nu aangepast.

[ Voor 39% gewijzigd door Kampina op 27-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Vandaag voor de tweede keer wat snelweg gereden (rond de 100km/u) in de ID.4.

Bereik volgens app: 209km
Bereik volgens GOM na instappen: 236km
Gereden afstand: 38km
Bereik GOM na aankomst: 140km
Bereik app na aankomst 138km

Vooral verschil GOM is enorm. Verschil app van ook 70 km, bijna het dubbele ongeveer qua afstand, maar met de ervaring van een GTE niet vreemd in mijn ogen. Zal misschien nog wat meer moeten gaan leren voordat het wat accurater wordt.

Maar wat rijdt het lekker zeg, nog steeds erg blij dat dit de auto is voor de komende jaren :)

@AMARONE - Dat afremmen voor rontondes is wat wisselvallig, maar ook de inschatting van bochten is dat. Vandaag "bocht vooruit 25 km/u" en auto begint te remmen terwijl je er nog met 80 prima door kan. En waar je met 30 net door kan rijden, geen waarschuwing. Zal vast nog bijgepunt worden met toekomstige updates, maar zal een combi zijn van navi + auto software aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
[...]

Dit is dus niet waar. Ten alle tijde is het 235 voor en 255 achter. Check ook de duitse config.

Hierbij een lijstje die ik voor mezelf heb gemaakt:

19 Hamer =
Voor 235/55 R 19 / 8 J x 19
Achter 255/50 R 19 / 8 J x 19 [Ja, 255 met 8J's], Heb ik ook nu om.

20 Drammen =
Voor 235/50 R 20 / 8 J x 20
Achter 255/45 R 20 / 9 J x 20

21 Narvik =
235/45 R 21 / 8,5 J x 21
255/40 R 21 / 9 J x 21

@Kampina je tabel is meer voor personenvoertuigen. ID.4 heeft degelijk 255's achter met 19 inch 8J velgen.

Duitse config:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FJHjzDY.png

EDIT: EQC stukje gemist, maar so be it.standaard worden de id.4's zo geleverd, of dit in de toekomst wijzigt gaan we zien :)

[ Voor 14% gewijzigd door Simply1337 op 27-01-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Simply1337 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Dit is dus niet waar. Ten alle tijde is het 235 voor en 255 achter. Check ook de duitse config.

Hierbij een lijstje die ik voor mezelf heb gemaakt:

19 Hamer =
Voor 235/55 R 19 / 8 J x 19
Achter 255/50 R 19 / 8 J x 19 [Ja, 255 met 8J's], Heb ik ook nu om.

20 Drammen =
Voor 235/50 R 20 / 8 J x 20
Achter 255/45 R 20 / 9 J x 20

21 Narvik =
235/45 R 21 / 8,5 J x 21
255/40 R 21 / 9 J x 21

@Kampina je tabel is meer voor personenvoertuigen. ID.4 heeft degelijk 255's achter met 19 inch 8J velgen.

Duitse config:
[Afbeelding]

EDIT: EQC stukje gemist, maar so be it.standaard worden de id.4's zo geleverd, of dit in de toekomst wijzigt gaan we zien :)
Ik heb de Tech geconfigureerd met 19 inch Hamar. Dan staat er in het lijstje met de uitrusting:

Velgen 'Hamar', 19 inch, lichtmetaal (8J x 19) met Airstop banden 235/55 R19 inclusief slotbouten.

Geen info over afwijkende banden achter. Ben er dus eigenlijk vanuit gegaan dat het voor en achter 235 is, wat ook mijn voorkeur heeft. Maar even kijken dus wat ze eronder schroeven.

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 27-01-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:41
Hier Hamar Loen 19” met winterbanden (Continental Wintercontact): Zowel voor als achter 255/50R19

Zomerbanden op de 21” geen idee, die liggen in de opslag 😄

[ Voor 3% gewijzigd door pietermx op 27-01-2021 10:55 . Reden: Velgen zijn “Loen” ipv “Hamar” ]

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
De levertijd voor de trekhaak staat nu voor eind februari pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
AkroBatik schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:38:
[...]

Bedankt voor je ervarignen/mening. Wat ik lastig vind is dat ik nergens goede foto's online van beide stoelen kan vinden. Ik zal eens mailen met VW.

XXXVI

Pagina: 1 ... 61 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.