Zo de eerste 2 "tanken" leeg gereden, hier mijn eerste impressies.
Mijn laatste eigen auto was een Toyota Auris Hybrid.
Mijn eerste leasebak was een Audi A4, en heb dit jaar met een Skoda Scala gereden.
Ik rij nu dus in de ID.4 Max 1st in de uitvoering honey yellow, afgeleverd met software versie: 0783
Gezien het gewicht was ik een beetje bang dat hij traag zou zijn, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken., het is geen Tesla, maar er is nog geen moment geweest dat ik twijfelde of ik een "even snel voor de vrachtwagen" inhaal actie ging halen. Hij voelt echter wel zwaar en log aan. Vooral bij het remmen voel je het gewicht. Ik ben zelf 198cm en deze auto is echt heel ruim, een van de eerste auto's waarbij de stoel niet standaard op zijn max achteruit hoeft. Ook kan ik met de stoel in mijn stand, prima achterin zitten.
De achterbak is iets kleiner als ik had gehoopt, moet er 2 benches voor honden in kwijt, en vraag me af of dat gaat passen, maar zeker 2 slagen groter als die van de Skoda.
De bediening is een beetje wennen, ik zelf snap niet helemaal waarom veel via een touch screen moet, het aan/uit zetten van stoel of stuur(

) verwarming is minimaal 2 navigatie acties weg. Daar komt nog bij kijken dat de software zoals verwacht redelijk traag is. En de aanraak gevoeligheid ook niet het niveau van je telefoon heeft wat samen resulteert in dat ik mijn ogen van de weg moet houden, en vaak langer als prettig voelt.
De heads-up display en augmented reality daarin tegen is echt fantastisch! Als je de onboard navigatie gebruikt zie je de pijlen op de weg, die naarmate je dichterbij komt groter worden. Je ziet wat de ACC aan het doen is door dat hij groene pijltjes achter de auto's ketend die hij gebruikt als richtlijn. Dit alles geeft je in 1 oogopslag het vertrouwen dat het systeem ook heeft gezien wat jij heb gezien en zorgt er dus voor dat ik minder zenuwachtig boven het rem pedaal hoef te zweven.
De ACC in het algemeen is een beetje mixed bag. Vanuit het perspectief van de Audi snap ik niet helemaal wat er is fout gegaan. Waar de Audi geprogrammeerd lijkt te zijn om altijd het midden van de baan aan te houden, lijkt deze meer focus te hebben op niet over een lijn heen rijden. Het gevolg hiervan is dan ook, wat ik hier al eerder heb voorbij zien komen, het ping pong gedrag, hij zweeft naar rechts, corrigeert en zweeft daardoor naar links. De Audi maakte kleine correcties zodra je buiten het midden van de baan zweefde, met als resultaat een soepelere lijn. Daar in tegen is hij een stuk soepeler als de Scala, waarbij ik dit systeem eigenlijk standaard uit zetten omdat deze een paar keer het stuur uit mijn handen trok, bijvoorbeeld bij een file strook. Dingen die dan wel weer erg prettig werken is het voor accelereren op het moment dat je je knipperlicht aanzet om uit te voegen.
Waar ik ook nog niet echt tevreden mee ben is het algemene rijdbegeleiding, het systeem dat helpt remmen bij aankomende kruising, of strakke bocht. Dit systeem voelt aan als of het nog wat uren leren nodig heeft. Ik heb al een paar maal gehad dat er het meer aanvoelde als een dom, je bent nu hier, dan moet je x km/h, dat doe je niet dus remmen. Of dat nou nodig is of niet. Dit resulteert dus in regelmatig correctie van mijn kant door het gas weel in te trappen. Ik hoop dat dit het zelfde is als waar tesla aan het begin moeite mee had, en dat er op de achtergrond een systeem aan het mee kijken is naar mij die een beetje extra gas geeft, zodat andere gebruikers tot een beter gemiddelde komen.
De herkenning van Motor / Auto / Vrachtwagen werkt ook erg goed, echter vind ik de bord herkenning bedroevend. Hij suggereert waarschuwing borden die er niet zijn en heeft de advies snelheid eigenlijk ook nog niet goed gehad.