Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 397 398 Laatste
Acties:

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pietermx schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:48:
[...]

Ah ik wist niet dat het twee op zichzelf staande systemen waren. Kan het dus ook nog zo zijn dat eCall op 2G zit terwijl de andere (VW centrale) op 4G zit? Wellicht kan VW dan nog iets fixen om de ene via de HW van de andere te laten werken o.i.d. Ben benieuwd wat er verzonnen wordt.
Dat is dus precies dát wat er bij o.a. VAG geïmplementeerd is, net zoals dat dit bij bijna alle automerken en fabrikanten gedaan is en ook nog steeds gebeurd. 2G heeft minder afhankelijkheden en werkt dus ook bijna altijd terwijl 4G en 5G op sommige locaties 0.0 bereik kunnen hebben. In Nederland hebben we tegenwoordig zelfs op 4G en 5G bijna een 100% dekking en zul je dan ook zelden terug hoeven vallen op 2G of 3G (en dus GPRS / EDGE) maar als je bijvoorbeeld in Duitsland bent dan zijn er grote delen van het land niet voorzien van 4G en/of hoger.

Oplossing zal iets in de trend moeten gaan worden van één van onderstaande aanpassingen:
  1. Alle auto's met zo'n eCall module (simds 2018 verplicht in alle nieuwe auto's in de gehele EU) terug roepen en de eCall module vervangen door een module welke nu wél 4G of 5G kan babbelen én daarbij het 4G en 5G netwerk dekkend maken in de gehele EU. Feitelijk schuif je daarmee het hele probleem voor je uit tot een volgende generatie communicatiemiddelen en technieken.
  2. Alle EU telecom providers verplichten om een 2G netwerk tot in lengte van dagen dekkend in de lucht te laten houden. Hierbij blijft er dus ook minder capaciteit over voor nieuwe draadloze netwerken en/of technieken doordat 'de ether' niet oneindig volgepompt kan worden met verschillende signalen.
  3. Die hele eCall afhankelijkheid uit de keuringsnormen en voertuieisen schrappen.
Politieke inmenging in techniek behelst / bevat zelden tot nooit een gezonde vorm van langetermijnvisie :*)

[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 19-04-2026 21:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik blijf me toch verbazen over het verschil in range nu de batterijen weer wat warmer zijn. Ik vroeg mij de afgelopen winter serieus af of ik nu zo veel degradatie heb gehad. Maar dit weekend met vooral stadsverkeer een gemiddeld verbruik zo rond de 15 à 16 kwh/100km (id.5 gtx 2022). En daarmee mijn voorspelde range ook weer royaal over de 400. Met de koude nachten van de winter haalde ik op dit soort ritten praktisch nooit minder dan 21 op 100. Het leuke seizoen voor de elektrisch rijder is weer begonnen. 8)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

AlphaRomeo schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:10:
Ik blijf me toch verbazen over het verschil in range nu de batterijen weer wat warmer zijn. Ik vroeg mij de afgelopen winter serieus af of ik nu zo veel degradatie heb gehad. Maar dit weekend met vooral stadsverkeer een gemiddeld verbruik zo rond de 15 à 16 kwh/100km (id.5 gtx 2022). En daarmee mijn voorspelde range ook weer royaal over de 400. Met de koude nachten van de winter haalde ik op dit soort ritten praktisch nooit minder dan 21 op 100. Het leuke seizoen voor de elektrisch rijder is weer begonnen. 8)
Korte ritten in de stad terwijl je batterij koud is (en dus de heater aan staat) geeft hoog verbruik per km ja. Maar wat op de snelweg daadwerkelijk verschil maakt is de luchtdichtheid die hoger is bij lagere temperaturen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 397 398 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.