Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 397 398 Laatste
Acties:

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05:11
Het persbericht voor de wijzigen in de id.4 is ook gepubliceerd. Zitten geen verrasssingen meer in

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
pietermx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:19:
VW is over de brug, eindelijk worden de auto's die momenteel nog op V3 draaien bijgewerkt naar V4 (niet V5 helaas).

Daarnaast komt ook pre-heating van de batterij beschikbaar, sneller laden dus!
@pietermx kun je bevestigen dat dit een 1-aprilgrap was? Of heb je daadwerkelijk een bron?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-04 08:50
Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:01:
[...]

@pietermx kun je bevestigen dat dit een 1-aprilgrap was? Of heb je daadwerkelijk een bron?
1 april uiteraard 😂

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33

AlphaRomeo

FP PowerMod
Fijn dat je er zelf om kunt lachen. :/

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:19

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

AlphaRomeo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:35:
[...]

Fijn dat je er zelf om kunt lachen. :/
Ik kon er ook om lachen, ik vond 'm heel geestig. :)

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 22:33

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Will_M schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Klopt helemaal... Maar je moet dus écht even een paar (~2?) seconden wachten op het systeem. Iets wat ik tot vanmiddag dus ook nog nooit lang genoeg vol gehouden had gedurende de 15½ maand waarin ik nu met een ID.x rijd.

:9 :*)
Van het weekend op en neer geweest naar Duitsland en dus genoeg tijd om de lane change te proberen. Was inderdaad kwestie van geduld. Werkte op zich wel fijn/goed 🙂

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Scorpio_King schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:49:
(...)
GSR II
Voor alle ID-modellen wordt een uitgebreid systeem voor afleiding- en vermoeidheidsdetectie ingevoerd.

Dit werkt met de multifunctionele interieurcamera (MIK).
NG eCall
Door een EU-verordening wordt een verbeterde versie van eCall ingevoerd.

Deze maakt snellere en stabielere verbindingen mogelijk door gebruik van de 4G-mobiele standaard.
Ik vraag me af hoe irritant dit gaat zijn. Ik ben op het moment wat onderzoek aan het doen voor de (privé) aanschaf van een EV later dit jaar en onder andere op de lijst staan de Volkswagen ID.3 en de Kia EV3.

Nu had ik her en der gelezen dat sommige mensen het heel irritant vinden dat in de Kia EV3 er de hele allerlei piepjes en waarschuwingen zijn, als je maar nét eventjes te hard gaat, of nét een seconde even niet goed oplet. Dat het systeem het doel van veiligheid een beetje voorbijstreeft.

Ik las net eea over de aankondiging van de ID.3 Neo en werd wel enthousiast van dat er waarschijnlijk weer fysieke knoppen op het stuur komen ipv. de touch buttons die er nu opzitten. Maar een irritante piepjes zou me dan weer minder enthousiast maken over de nieuwe variant...

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:45
Ga er maar van uit dat in iedere nieuwe auto die je nu koopt, EV of niet, irritante piepjes zitten die je voor iedere rit zelf moet uitschakelen. Iets met Europese regelgeving. (Waar Nederland enthousiast mee heeft ingestemd)

Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• Rainbow
  • Niet online
KrlGl schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:49:
Ga er maar van uit dat in iedere nieuwe auto die je nu koopt, EV of niet, irritante piepjes zitten die je voor iedere rit zelf moet uitschakelen. Iets met Europese regelgeving. (Waar Nederland enthousiast mee heeft ingestemd)
Nieuw wel inderdaad, tweedehands niet per sé. :) Ik zou het nog best zien zitten om een tweedehands van de afgelopen 1-2 jaar aan te schaffen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Even een luie vraag, ik ben van plan komende week een id 4 uit '22 te bekijken.
Zijn er dingen waar ik in het bijzonder even op moet letten?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:45
Ronald.42 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:56:
Lui antwoord: nee je moet helemaal niks :+

[ Voor 3% gewijzigd door Homer-Simpson op 12-04-2026 21:58 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:57:
[...]

Lui antwoord: nee je moet helemaal niks :+
Dankjewel, het zou onze eerste ev kunnen zijn dus ik heb echt geen flauw idee.
Ding heeft een 100Kkm op de teller.
Software updates zag ik her en der voorbij komen.
Maar waar moet ik naar kijken?
De standaard ice punten red ik me wel mee.
Maar de ev punten zoals bijv. Software dingen heb ik echt nul iets mee.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Kammika
Ronald.42 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:03:
[...]

Dankjewel, het zou onze eerste ev kunnen zijn dus ik heb echt geen flauw idee.
Ding heeft een 100Kkm op de teller.
Software updates zag ik her en der voorbij komen.
Maar waar moet ik naar kijken?
De standaard ice punten red ik me wel mee.
Maar de ev punten zoals bijv. Software dingen heb ik echt nul iets mee.
De State of health van de accu opvragen. Als die te laag is moet je het niet doen

• Ronald.42
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:26:
[...]

De State of health van de accu opvragen. Als die te laag is moet je het niet doen
Die is 96% volgens de advertentie.
Kan ik dat zelf ook ergens zien in de auto?

• Pr088
Ronald.42 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:30:
[...]

Nee. Vraag het rapport op. Het beste is een meting van een externe partij als Aviloo. Maar 96% is netjes. Voelt zelfs wat hoog voor 100k km.

Vraag ook even of er terugroepacties voor accucellen zijn geweest en of die uitgevoerd zijn. Dat is voor de 2020-2021 modellen aan de orde geweest, maar misschien ook voor 2022. Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Als de software netjes up to date is dan werkt het prima bij VW.

[ Voor 34% gewijzigd door Pr088 op 12-04-2026 22:34 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ronald.42
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:31:
[...]

Nee. Vraag het rapport op. Het beste is een meting van een externe partij als Aviloo. Maar 96% is netjes. Voelt zelfs wat hoog voor 100k km.

Vraag ook even of er terugroepacties voor accucellen zijn geweest en of die uitgevoerd zijn. Dat is voor de 2020-2021 modellen aan de orde geweest, maar misschien ook voor 2022. Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Als de software netjes up to date is dan werkt het prima bij VW.
Kijk dat zijn vragen die ik kan stellen.
En de software netjes up to date kan ik dat ook ergens zien?
Ik zit in veel ev topics half wat te volgen maar ik zou dan denk ik ergens software versie zoveel punt zoveel moeten zien?
Maar soms schijnt dat dan ook weer per functie of onderdeel te zijn?
Ik vind het allemaal wat onwennig na 30 jaar ice :$

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ronald.42 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:50:
[...]

Kijk dat zijn vragen die ik kan stellen.
En de software netjes up to date kan ik dat ook ergens zien?
Ik zit in veel ev topics half wat te volgen maar ik zou dan denk ik ergens software versie zoveel punt zoveel moeten zien?
Maar soms schijnt dat dan ook weer per functie of onderdeel te zijn?
Ik vind het allemaal wat onwennig na 30 jaar ice :$
Ja, in het infotainmentsysteem bij software-versie.
Daar staat een versienummer. Check even of dat de laatste is.

En check even of het sos-knopje in de hemel groen brandt in plaats van rood (bij rood dan is er ook een oranje waarschuwing op het scherm bij je stuur).
Dat moet dan wel gefixt (is apk-afkeur)
Reparatieset kan reset zijn van de batterij van dat ding of een hele defecte module a ruim 1000 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door EWK op 13-04-2026 07:00 ]

Hoi!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:54
EWK schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:58:
[...]

Ja, in het infotainmentsysteem bij software-versie.
Daar staat een versienummer. Check even of dat de laatste is.

En check even of het sos-knopje in de hemel groen brandt in plaats van rood (bij rood dan is er ook een oranje waarschuwing op het scherm bij je stuur).
Dat moet dan wel gefixt (is apk-afkeur)
Reparatieset kan reset zijn van de batterij van dat ding of een hele defecte module a ruim 1000 euro.
Software kan je alleen zien als je "aangemeld" bent. Als de auto geen gebruikersprofiel heeft kun je het niet zien.

Dat van de SOS module zijnde APK afkeur klinkt wel heftig, waarop is dat gestoeld ?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

-tom-562

Oliesjeik

Lijkt mij ook sterk, er zijn oude Volvo's (2007/2008) die toen al SOS modules hadden die werken op het 2G netwerk. Dat zou betekenen dat die over een tijdje niet meer door de APK komen

Vaak bu'j te bang!

• KrlGl
tcw82 schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:52:
[...]

Dat van de SOS module zijnde APK afkeur klinkt wel heftig, waarop is dat gestoeld ?
Is een officieel afkeurpunt voor de APK bij auto’s waarin dat volgens de typegoedkeuring verplicht is.

Kijk maar: https://apk-handboek.rdw....eluidssignaalinrichtingen
(Punt 6)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:08:
Lijkt mij ook sterk, er zijn oude Volvo's (2007/2008) die toen al SOS modules hadden die werken op het 2G netwerk. Dat zou betekenen dat die over een tijdje niet meer door de APK komen
Daar lopen elders ook al discussies over waarbij de consensus is dat er met de module / het systeem in de auto op zo'n moment niets mis is en dat er dus ook geen APK afkeur op gegeven hoeft te worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 14:41
Ronald.42 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:56:
Naast wat al is genoemd:
  • Rare geluiden bij het rijden, tikken, rammelen, bonken. Kan probleem zijn met de ophanging.
  • Controleer alle verlichting. Mijn ID.3 blijkt een kapotte koplamp te hebben en ook de "puddle lights" zijn compleet gaar.
  • Check of de airco nog goed koud wordt.
  • Klinkt logisch, maar controleer ook het profiel van de banden.
Voorbeeld defecte puddle lights (komt onwijs veel voor bij VAG):
Afbeeldingslocatie: https://www.vwidtalk.com/attachments/screenshot_20230117_082043_facebook-jpg.20273/

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Will_M schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:29:
[...]

Daar lopen elders ook al discussies over waarbij de consensus is dat er met de module / het systeem in de auto op zo'n moment niets mis is en dat er dus ook geen APK afkeur op gegeven hoeft te worden.
Hij geeft een storing aan en storing is afkeur. Misschien bij een apk-zonder-zeuren dat het lukt. Zie de post van @KrlGl

En de puddle lights, dat heb ik bij beide auto's inderdaad. Heb ik met een hack 'opgelost'.

[ Voor 11% gewijzigd door EWK op 13-04-2026 08:40 ]

Hoi!

• Kammika
Ronald.42 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:30:
[...]

da's erg netjes voor een auto van 100k

• tcw82
KrlGl schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:13:
[...]

Is een officieel afkeurpunt voor de APK bij auto’s waarin dat volgens de typegoedkeuring verplicht is.

Kijk maar: https://apk-handboek.rdw....eluidssignaalinrichtingen
(Punt 6)
TIL.

Goed om te weten. Wel pittig, voor een systeem dat storingsgevoelig overkomt voor ID3 en ID4 modellen.
En prijzig om te vervangen ( 1000+ euro).

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 10:00
tcw82 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:33:
[...]

TIL.

Goed om te weten. Wel pittig, voor een systeem dat storingsgevoelig overkomt voor ID3 en ID4 modellen.
En prijzig om te vervangen ( 1000+ euro).
95 van de 100 keer is de storing simpel op te lossen door de module te resetten.
Wat me irriteert is dat de firmware updates redelijk wat fouten introduceren gedurende de upgrade waarna de dealer er blijkbaar nooit van gehoord heeft en je ze zo ongeveer moet dwingen de TPI te lezen. En daarna ook nog willekeurig geld te verwachten voor diagnose en resetten van een module (5 minuten werk).

• tcw82
[...]

De tekst van de clausule is vrij ondubbelzinnig, melding (met of zonder geluid bij opstarten auto... is afkeur)
tekst geplakt hieronder.
6.
Het eCall-boordsysteem van personenauto’s moet deugdelijk zijn geïnstalleerd en geconfigureerd en goed werken.
Wijze van keuren
Print
Visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze is voldaan. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.

Indien mogelijk door de technische kenmerken van het voertuig en indien de nodige gegevens beschikbaar zijn, wordt de controle mede uitgevoerd met behulp van een elektronische interface.

• tcw82
sl1000 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:36:
[...]

95 van de 100 keer is de storing simpel op te lossen door de module te resetten.
Wat me irriteert is dat de firmware updates redelijk wat fouten introduceren gedurende de upgrade waarna de dealer er blijkbaar nooit van gehoord heeft en je ze zo ongeveer moet dwingen de TPI te lezen. En daarna ook nog willekeurig geld te verwachten voor diagnose en resetten van een module (5 minuten werk).
Hier benoem je eigenlijk het echte probleem. Mijn persoonlijke ervaring met de VAG dealer in hoofddorp is gewoon misselijk makend (al was het maar om de man die de intake deed.. :r )
Afspraak maken, moeten goedkeuren van een bedrag (in mijn geval 250+ euro, andere bedragen zijn ook langsgekomen) anders geen afspraak, bij inleveren moeten tekenen voor die offerte.
En dan bij ophalen mooi weer spelen "zo meneertje, dat valt mee, u hoeft uit de goedheid van ons hart niets te betalen..."

vies bah.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-04 15:39
KrlGl schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:49:
Die in de ID.3 vind ik nog overigens vrij zacht klinken. Ik vind het idee wel goed, maar de daadwerkelijk implementatie. Niet alleen in de ID.3 maar ook in de andere auto's. Hoe vaak niet een verkeerd bord wordt gedetecteerd. Een melding van 30km terwijl je 80km mag rijden.

ID.3 Pro S Limited Edition

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-04 21:33
Ik ben op zoek naar een EV en kom eigenlijk tot de conclusie dat de Mégane E-Tech en ID.3 de enige echte kanshebbers zijn bij mij.

Ik heb me rot gezocht naar uitvoeringen van ID.3 want dat is een waar oerwoud en er zijn niet veel duidelijke brochures/prijslijsten te vinden per bouwjaar.

Maar nu is even de vraag wat de verstandigste keuze is:

Een 1st Max uit 2020 met nog 2 jaar accugarantie
Een Pro instapmodel uit 2022 met nog 4 jaar accugarantie
Een facelift model met erg weinig opties en 5 jaar accugarantie en nog wat resterende reguliere garantie

Alleen met ongeveer dezelfde kilometerstand verkrijgbaar voor eenzelfde prijs, behalve de facelifter die is wat duurder.

Ik hou zelf van luxe/opties dus dan ligt de 1st Max voor de hand, maar over de allereerste bouwjaren lees ik wel erg vaak ellende. Ik vraag me af hoe die wagens zich vandaag de dag verhouden tov een facelift model bijv?

Verder maakt het me niet veel uit of het een 150 of 200pk uitvoering is en de 58kwh accu is in principe voldoende.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou voor jezelf op een rijtje zetten welke opties je echt wilt.
Een must voor mij zou zijn stoelverwarming (en evt. stuurverwarming is mooi meegenomen), daarmee kan je het verbruik in koudere periodes redelijk drukken. Dingen als luxere/betere audio zijn b.v. achteraf nog makkelijk toe te voegen.

Vaak bu'j te bang!

• PB1983
Aomi schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:02:
Ik ben op zoek naar een EV en kom eigenlijk tot de conclusie dat de Mégane E-Tech en ID.3 de enige echte kanshebbers zijn bij mij.

Ik heb me rot gezocht naar uitvoeringen van ID.3 want dat is een waar oerwoud en er zijn niet veel duidelijke brochures/prijslijsten te vinden per bouwjaar.

Maar nu is even de vraag wat de verstandigste keuze is:

Een 1st Max uit 2020 met nog 2 jaar accugarantie
Een Pro instapmodel uit 2022 met nog 4 jaar accugarantie
Een facelift model met erg weinig opties en 5 jaar accugarantie en nog wat resterende reguliere garantie

Alleen met ongeveer dezelfde kilometerstand verkrijgbaar voor eenzelfde prijs, behalve de facelifter die is wat duurder.

Ik hou zelf van luxe/opties dus dan ligt de 1st Max voor de hand, maar over de allereerste bouwjaren lees ik wel erg vaak ellende. Ik vraag me af hoe die wagens zich vandaag de dag verhouden tov een facelift model bijv?

Verder maakt het me niet veel uit of het een 150 of 200pk uitvoering is en de 58kwh accu is in principe voldoende.
Ik heb zowel de 1st Edition gereden en sinds november de facelift variant. De 1st Edition is een prima auto, als het nodige (onder garantie) vervangen is. Bijvoorbeeld SOS module, versnellingsswitch, 12v accu etc. Als dit allemaal vervangen is, dan heb je een goede auto. Ik vond heel jammer dat ik mijn 1st moest inleveren, want het was ook een prima auto.

Qua interieur verschillen op het oog de 1st Edition en facelift variant ook niet zo heel veel, behalve dan de nieuwere versies iets minder goedkoop plastic aanvoelt, je in de facelift een groter scherm hebt en de zeker de UI/UX van de nieuwere versie vele malen soepeler werkt.

Het meeste verschil merkte ik wel tijdens de lange ritten. In de 1st edition had ik niet graag naar de wintersport gereden. Met de hoge snellaadcurve van de facelift ben je heel veel sneller weg en rij je veel zuiniger.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 14:39
Grappig. Ik ga wisselen van baan, had de keuze om mijn ID.5 GTX te laten staan of om hem mee te nemen. Heb er wel even over nagedacht maar neem hem gewoon mee, vind het best een fijne auto en heb momenteel nou niet echt andere auto's waar ik van denk: die wil ik echt heel graag hebben.

• Aomi
-tom-562 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:11:
Ik zou voor jezelf op een rijtje zetten welke opties je echt wilt.
Een must voor mij zou zijn stoelverwarming (en evt. stuurverwarming is mooi meegenomen), daarmee kan je het verbruik in koudere periodes redelijk drukken. Dingen als luxere/betere audio zijn b.v. achteraf nog makkelijk toe te voegen.
Zaken als goed verstelbare stoelen, achteruitrijcamera, stoel/stuurverwarming en goede audio zijn voor mij wel een must. Sfeerverlichting voegt ook wel wat toe.
Ik heb ook weinig zin om later nog 2k er tegenaan te smijten om die zaken aftermarket op orde te krijgen.

• Aomi
PB1983 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:22:
[...]

Ik heb zowel de 1st Edition gereden en sinds november de facelift variant. De 1st Edition is een prima auto, als het nodige (onder garantie) vervangen is. Bijvoorbeeld SOS module, versnellingsswitch, 12v accu etc. Als dit allemaal vervangen is, dan heb je een goede auto. Ik vond heel jammer dat ik mijn 1st moest inleveren, want het was ook een prima auto.

Qua interieur verschillen op het oog de 1st Edition en facelift variant ook niet zo heel veel, behalve dan de nieuwere versies iets minder goedkoop plastic aanvoelt, je in de facelift een groter scherm hebt en de zeker de UI/UX van de nieuwere versie vele malen soepeler werkt.

Het meeste verschil merkte ik wel tijdens de lange ritten. In de 1st edition had ik niet graag naar de wintersport gereden. Met de hoge snellaadcurve van de facelift ben je heel veel sneller weg en rij je veel zuiniger.
Zijn die zaken onder terugroepacties vervangen? Of was het meer "als het stuk gaat vervangen we het" en bestaat de kans dat veel occasions nog met oude kwetsbare hardware rond rijden?

Ik lees ook wel een paar verhalen (AutoWeek reviews) met ID3s die kapotte accucellen hadden enzo. Is dat regel of uitzondering bij de 2020 modellen?

• KrlGl
De meeste zaken bij mijn id.3 1st zijn vervangen onder het ‘piepsysteem’. Alleen de eerste terugroepactie van de cellen van de hv-accu niet. De tweede keer dan weer wel.

Eerlijk gezegd is mijn ervaring met de id.3 zodanig geweest dat ik nu iets anders rijd (en nog steeds niet terug naar de garage heb gehoeven het afgelopen jaar, terwijl ik bij de id.3 al een keer of 6 terug geweest was in dezelfde periode)

• Ronald.42
  • Niet online
Helaas achter het net gevist.
Nog wel even zitten praten met de nieuwe eigenaar.

Dus de zoektocht gaat verder naar iets met een trekhaak waar ook daadwerkelijk een kar aan mag.

To be continued.

• Aomi
KrlGl schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:16:
De meeste zaken bij mijn id.3 1st zijn vervangen onder het ‘piepsysteem’. Alleen de eerste terugroepactie van de cellen van de hv-accu niet. De tweede keer dan weer wel.

Eerlijk gezegd is mijn ervaring met de id.3 zodanig geweest dat ik nu iets anders rijd (en nog steeds niet terug naar de garage heb gehoeven het afgelopen jaar, terwijl ik bij de id.3 al een keer of 6 terug geweest was in dezelfde periode)
Hmm, daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Ik kan leven met de plastic kwaliteit, een middelmatig infotainment systeem en slecht snelladen. Maar ik wil er niet mee naar de garage hoeven voor dure, stomme dingen.
Mijn twijfel om voor een ID3 te gaan neemt alleen maar toe.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Aomi schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:54:
[...]

Hmm, daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Ik kan leven met de plastic kwaliteit, een middelmatig infotainment systeem en slecht snelladen. Maar ik wil er niet mee naar de garage hoeven voor dure, stomme dingen.
Tja, dan kan ik je vertellen dat onze ID.3 1st Plus 1 keer in de garage heeft gestaan omdat bij een update die destijds via de garage moest er een probleem was met een module en we vanwege de chiptekorten destijds (2022) een paar maanden moesten wachten, terwijl we in de tussentijd in een leen-ID.3 1st Plus reden. Verder last gehad van een regensensor die los zat en een kapotte laadklep (iemand tegen aangelopen, gok ik). Dat laatste heeft ons een beetje geld gekost, de rest nul. Verder geen centje pijn gehad de afgelopen bijna 4 jaar en de garage alleen gezien voor het gratis onderhoud dat de 1e 4 jaar bij de auto zat.

Ik zou me in jouw geval vooral afvragen of je de oude relatief trage software van de 1st Max te pruimen vindt (voor mij met stip de reden om een andere auto te willen, maar niet erg genoeg om dat daadwerkelijk te gaan doen). Dat moet je echt ondervinden wmb en dan vooral vanuit een volledig koude start (15-20 mins auto op slot en sleutel weg) terwijl je bv Android Auto al gekoppeld hebt. Dat kan hier gewoon een halve minuut of langer duren voor ik daadwerkelijk Waze ergens heen kan sturen wat mij mateloos stoort, maar jou misschien niet.

Verder natuurlijk goed kijken of alle recalls uitgevoerd zijn (VIN door de checker halen).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• PB1983
Aomi schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:58:
[...]

Zijn die zaken onder terugroepacties vervangen? Of was het meer "als het stuk gaat vervangen we het" en bestaat de kans dat veel occasions nog met oude kwetsbare hardware rond rijden?

Ik lees ook wel een paar verhalen (AutoWeek reviews) met ID3s die kapotte accucellen hadden enzo. Is dat regel of uitzondering bij de 2020 modellen?
Niet onder terugroepacties, meer onder "als het stuk gaat vervangen" of gedaan tijdens die niet helemaal OTA updates die bij dealer uitgevoerd moesten worden. Ik weet het niet of het vervangen van een accucel regel of uitzondering is bij de 2020 versie.
Aomi schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:54:
[...]

Vraag bij de dealer of dit al gedaan is, en dan heb je eigenlijk een prima auto. Maar ik begrijp ook wel jouw twijfels. Afgaande op de ervaringen van menig 1st Edition rijder in dit topic zou ik ook afvragen of een occassion een logische keuze is. Denk dat de nieuwe eigenaar van mijn vorige ID.3 nu best een goede auto heeft. Weet je het toevallig of het een ex-lease ID.3 1st Edition is? Dat zou mij wel de voordeel van de twijfel geven.

[ Voor 37% gewijzigd door PB1983 op 14-04-2026 08:15 ]

• MOOS
Is iemand bekend met dit probleem? De bovenste LED strip/balk van mijn rechterkoplamp brandt op halve kracht (zie foto).

Weet iemand of dit een APK-afkeur is? Volgens mijn snelle Google-zoekopdracht lijkt dat wel zo te zijn.
Is dit te repareren, of betekent dit dat de complete koplamp vervangen moet worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-UXglduEzBqTCUNhJI3IUa3-UI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmgxUohuOJrR57Xe3jk1iTW0.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
MOOS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:05:
Is iemand bekend met dit probleem? De bovenste LED strip/balk van mijn rechterkoplamp brandt op halve kracht (zie foto).

Weet iemand of dit een APK-afkeur is? Volgens mijn snelle Google-zoekopdracht lijkt dat wel zo te zijn.
Is dit te repareren, of betekent dit dat de complete koplamp vervangen moet worden?

[Afbeelding]
Ik meen me te herinneren dat in dit soort gevallen de beide strips uitschakelen een oplossing is. Of een nieuwe unit...

/s Kosten maar 1500 euro ofzo /s. -> https://share.google/w1ebind5MUagC14dd

https://rrr.lt/en/used-pa...rvzUn72xrzTwaAloNEALw_wcB

[ Voor 23% gewijzigd door tcw82 op 14-04-2026 10:11 ]

• MOOS
tcw82 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:08:
[...]

Ik meen me te herinneren dat in dit soort gevallen de beide strips uitschakelen een oplossing is. Of een nieuwe unit...

/s Kosten maar 1500 euro ofzo /s. -> https://share.google/w1ebind5MUagC14dd

https://rrr.lt/en/used-pa...rvzUn72xrzTwaAloNEALw_wcB
Heb ik even geluk, want er staat er 1 op Onderdelenlijn voor slechts 927,50 euro :X

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mocht 'ie stuk zijn, Duitse eBay of eBay kleinanzeigen in de gaten houden, daar zijn onderdelen vaak stukken goedkoper

Vaak bu'j te bang!

• tcw82
-tom-562 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:11:
Mocht 'ie stuk zijn, Duitse eBay of eBay kleinanzeigen in de gaten houden, daar zijn onderdelen vaak stukken goedkoper
Dit is zeker een goede tip!

• tcw82
MOOS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:27:
[...]

Heb ik even geluk, want er staat er 1 op Onderdelenlijn voor slechts 927,50 euro :X
Het is wel zo dat mijn 2e linkje een set is van 2... dus links en rechts voor 1500...

• PB1983
MOOS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:05:

Mijn vorige ID.3 was om die reden in 2025 ook APK-afgekeurd. Verlichting was niet goed, dus afkeur. Helaas moet dan wel de hele unit vervangen worden, aangezien bij mij de hele bovenkant niet meer werkt.. Leasemaatschappij was niet happy, destijds was het zo'n 1200

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
PB1983 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:11:
[...]
Leasemaatschappij was niet happy, destijds was het zo'n 1200
Die zijn voor ca. €350 gewoon op Ali tekoop. Zelf niet nodig gehad, maar de ID3 rijdt daar ook gewoon rond dus verwacht dat de kwaliteit prima is. Misschien zelfs wel OEM uiteindelijk.

https://a.aliexpress.com/_EuYC2bq

• tcw82
Firstconnection schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:15:
[...]

Die zijn voor ca. €350 gewoon op Ali tekoop. Zelf niet nodig gehad, maar de ID3 rijdt daar ook gewoon rond dus verwacht dat de kwaliteit prima is. Misschien zelfs wel OEM uiteindelijk.

Ik zou er bijna een linker en rechter laten overkomen. Mijn geluk kennende.... :o

• Rainbow
  • Niet online
Jeetje wat een geld zeg. Vorig jaar was een dagrijlicht op mijn auto (Kia Picanto...) kapot en het kostte 50 euro om die te laten vervangen. Bij zulke prijzen zou ik zelf zeggen van nou zet ze allebei maar uit. Goedkoper en van wat ik begrepen heb is het dan wel prima (dagrijlichten zijn niet verplicht om te hebben).

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Rainbow schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:36:
Het kostte 50 euro om die te laten vervangen.
Da's wel een beetje appels en peren. Bij de picanto is het volgens mij en losse lampunit en bij de ID.3 zijn ze geintegreerd met alle verlichting in 1 unit. Bovendien is de €350 voor de duurste uitvoering met Matrix Leds. De gewone versie is aanzienlijk goedkoper op Ali.

• Rainbow
  • Niet online
Firstconnection schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:40:
[...]

Da's wel een beetje appels en peren. Bij de picanto is het volgens mij en losse lampunit en bij de ID.3 zijn ze geintegreerd met alle verlichting in 1 unit. Bovendien is de €350 voor de duurste uitvoering met Matrix Leds. De gewone versie is aanzienlijk goedkoper op Ali.
Nou ja appels en peren, het zijn allebei auto's. Het is een keuze geweest van Volkswagen om er zo'n unit van te maken die heel duur is en als geheel vervangen moet worden. Kia heeft er toentertijd blijkbaar voor gekozen om ze bij de Picanto gemakkelijk vervangbaar te maken. Ongeacht, bij zulke prijzen, zou ik het zelf gewoon lekker laten uitzetten (mits dat goedkoper zou zijn).

• MOOS
-tom-562 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:11:
Bedankt voor de tip! Er staat inderdaad veel op Kleinanzeigen, en voor aanzienlijk lagere prijzen.
Mijn volgende APK is in december, dus ik heb nog even de tijd om iets moois te vinden en te monteren.
Firstconnection schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:15:
[...]

Dit is ook interessant, bedankt! Ik ga dit zeker verder onderzoeken.
Rainbow schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:36:
Jeetje wat een geld zeg. Vorig jaar was een dagrijlicht op mijn auto (Kia Picanto...) kapot en het kostte 50 euro om die te laten vervangen. Bij zulke prijzen zou ik zelf zeggen van nou zet ze allebei maar uit. Goedkoper en van wat ik begrepen heb is het dan wel prima (dagrijlichten zijn niet verplicht om te hebben).
Ik heb inmiddels al wat zitten prutsen met OBDeleven. DRL deels uit gekregen, maar nog niet i.c.m. stadslicht. Uitzetten heeft wel nog steeds mijn voorkeur mits voor de APK oké.

• Aomi
PB1983 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:04:
[...]

Niet onder terugroepacties, meer onder "als het stuk gaat vervangen" of gedaan tijdens die niet helemaal OTA updates die bij dealer uitgevoerd moesten worden. Ik weet het niet of het vervangen van een accucel regel of uitzondering is bij de 2020 versie.

[...]

Vraag bij de dealer of dit al gedaan is, en dan heb je eigenlijk een prima auto. Maar ik begrijp ook wel jouw twijfels. Afgaande op de ervaringen van menig 1st Edition rijder in dit topic zou ik ook afvragen of een occassion een logische keuze is. Denk dat de nieuwe eigenaar van mijn vorige ID.3 nu best een goede auto heeft. Weet je het toevallig of het een ex-lease ID.3 1st Edition is? Dat zou mij wel de voordeel van de twijfel geven.
Ex lease wil denk ik ook niet alles zeggen. Als het een ex poolauto is dan is er waarschijnlijk niet echt iemand geweest die zich om de wagen bekommerd heeft. Ik heb het zelf gezien met mijn huidige auto... Ex lease, maar de beurten zijn veel te laat uitgevoerd bijv.

Maar is een 2022 exemplaar (pre facelift) dan wel een goede keuze?
Zijn daar al veel (genoeg) verbeteringen doorgevoerd om het een betrouwbare wagen te maken? Of zit dat echt pas allemaal in de facelift?

• sl1000
MOOS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:16:
Ik heb inmiddels al wat zitten prutsen met OBDeleven. DRL deels uit gekregen, maar nog niet i.c.m. stadslicht. Uitzetten heeft wel nog steeds mijn voorkeur mits voor de APK oké.
Ik dacht dat DRL verplicht was tegenwoordig?

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-04 09:27
net mijn ID4 van November 2025 naar de dealer gebracht voor een banden wissel, en er werdt mij verteld dat er ook een recall moet worden uitgevoerd. . Gaat om recall 64A8 CR 01,02.

Zij had het over een software update, maar zeker weet ik het niet. Zal vanmiddag bij het ophalen van de auto wat meer info vragen hierover.

• Pr088
Rainbow schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:44:
[...]

Nou ja appels en peren, het zijn allebei auto's. Het is een keuze geweest van Volkswagen om er zo'n unit van te maken die heel duur is en als geheel vervangen moet worden. Kia heeft er toentertijd blijkbaar voor gekozen om ze bij de Picanto gemakkelijk vervangbaar te maken. Ongeacht, bij zulke prijzen, zou ik het zelf gewoon lekker laten uitzetten (mits dat goedkoper zou zijn).
Welke Picanto bedoel je? Bouwjaar? Ik heb ook VW's (Golf) gereden waar je voor minder dan 100 piek een koplamp-unit kon kopen en er zelf in kon schroeven. Maar dat was een Golf IV uit 2003 (of 2004). Dat vergelijken met ID3 met bouwjaar 2020+ vind ik appels en peren :P

• new_born89
  • Laatst online: 22-04 09:28
svkaster schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:32:
net mijn ID4 van November 2025 naar de dealer gebracht voor een banden wissel, en er werdt mij verteld dat er ook een recall moet worden uitgevoerd. . Gaat om recall 64A8 CR 01,02.

Zij had het over een software update, maar zeker weet ik het niet. Zal vanmiddag bij het ophalen van de auto wat meer info vragen hierover.
Dacht dat dit alleen voor de US was?

Volkswagen heeft in januari 2026 een belangrijke terugroepactie aangekondigd voor de Volkswagen ID.4 (modeljaren 2023-2025) vanwege een ernstig risico op oververhitting van de batterij, wat kan leiden tot brandgevaar. Deze actie betreft mogelijk de code 64A8 (CR 01/02), waarbij in de VS bijna 44.000 voertuigen zijn betrokken.

• svkaster
Nou dan zou ik als ik jullie ben toch maar even checken. Op RDW staat geen enkele terugroep gemeld. Ik check het vanmiddag

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34
Volgens mij is de informatie bij de RDW niet altijd actueel.
Komende maand staat mijn id3 bij de dealer voor een terugroepactie (waar ik eerder over postte) maar die is niet terug te vinden bij de RDW voor mijn auto.

Ook niet bij volkswagen nederland zelf overigens (vorige maand althans)

Het is dat hier wat tweakers waren die de juiste info hadden, anders had ik het tot op vandaag wellicht niet geweten.

• DNN!S
  • Laatst online: 20:38
De ID3 Neo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOBv_czZIw2zfOSNwLtexZ4yLmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMTKhtNHMz7KuSMjrRRtbaKr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door DNN!S op 15-04-2026 12:11 ]

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sinds dit weekend opent de bijrijdersdeur van m'n ID.4 zich spontaan tijdens het rijden. Bij afremmen vliegt vervolgens de deur in z'n geheel open. Levensgevaarlijk natuurlijk, maar de garage zegt, we hebben in juli tijd om dit te repareren. Volkswagen Nederland zegt dat, ondanks dat het op andere plekken in de wereld een terugroepactie is, dit in Nederland geen terugroepactie is. RDW zegt, als Volkswagen het zelf niet meldt bij ons dan kunnen we er niks mee.
In Amerika is het terugroepcode 57J5 / 57J9 .

Iemand anders dit probleem gehad met z'n ID.4?

[ Voor 4% gewijzigd door theHoff op 15-04-2026 12:49 ]

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:08

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

theHoff schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:49:
Sinds dit weekend opent de bijrijdersdeur van m'n ID.4 zich spontaan tijdens het rijden. Bij afremmen vliegt vervolgens de deur in z'n geheel open. Levensgevaarlijk natuurlijk, maar de garage zegt, we hebben in juli tijd om dit te repareren. Volkswagen Nederland zegt dat, ondanks dat het op andere plekken in de wereld een terugroepactie is, dit in Nederland geen terugroepactie is. RDW zegt, als Volkswagen het zelf niet meldt bij ons dan kunnen we er niks mee.

Dat is wel echt bizar gevaarlijk... En precies hierom vertrouw ik elektronische deursloten niet. Wat dat betreft ben ik blij dat de ID.Buzz tot nu toe alleen de terugroepactie voor de HV-accu heeft, en een issue waarbij het bijrijdersraam helemaal open gaat als ik m vanaf half open wil sluiten met automatisch sluiten 8)7

Kalm aan! En rap een beetje!

• Rainbow
  • Niet online
sl1000 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:49:
[...]

Ik dacht dat DRL verplicht was tegenwoordig?
Hoe ik het heb begrepen is het verplicht voor nieuwe auto's die verkocht worden om DRL te hebben, maar is het niet verplicht dat een auto waarin je rijdt (werkende) DRL heeft. Anders zouden ook veel oudere auto's niet meer de weg op mogen. Dus dan zou DRL uitzetten of kapot maken een optie zijn.
Pr088 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:08:
[...]

Welke Picanto bedoel je? Bouwjaar? Ik heb ook VW's (Golf) gereden waar je voor minder dan 100 piek een koplamp-unit kon kopen en er zelf in kon schroeven. Maar dat was een Golf IV uit 2003 (of 2004). Dat vergelijken met ID3 met bouwjaar 2020+ vind ik appels en peren :P
2018, dus het vorige model. Ik snap dat een kleine, oudere benzine-auto vergelijken met een veel duurdere, grotere, moderne EV een beetje appels met peren vergelijken is. Maar ik blijf er bij dat het de keuze van de fabrikant is om het wel of niet gemakkelijk en goedkoop vervangbaar te maken. :) Ook op een ID.3 (of welke auto dan ook) zou het best prima zo designed kunnen worden. Zelf heb ik het gevoel dat ze dat expres doen, als verdienmodel, maar dat is misschien wat meer in de richting van complotdenken... :X

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-04 12:07

Een collega's van mij heeft dit ook met zijn ID.4 gehad, maar dan met de bestuurdersdeur en iets minder extreem. Dat je voor zoiets 3 maanden moet wachten vind ik heeeeel bijzonder. Levensgevaarlijk inderdaad.

• svkaster
kom net van de dealer vandaan na banden wissel en had gehoopt dat ze de recall hadden gedaan maar het gaat de hele dag duren :(
het vaagste moet nog komen toen ik vroeg wat de recall inhoud.

Volgens de werkplatsmedewerker ging de recal over de verlijming van de voorruit te controleren.
Op de vraag warom dit dan een dag duurt, blijkt dat alle cammera's moeten worden gedemonteerd en daarna weer moeten worden gecalibreerd en afgesteld. Kosten zijn uiteraard 0 maar moet wel de auto weer een dag missen. Mischien moet @buzzlightyear en @-tom-562 ook maar eens contact opnemen jullie hebben hem in dezelfde periode ontvangen .

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

svkaster schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:45:
kom net van de dealer vandaan na banden wissel en had gehoopt dat ze de recall hadden gedaan maar het gaat de hele dag duren :(

Volgens de werkplatsmedewerker ging de recal over de verlijming van de voorruit te controleren.
Op de vraag warom dit dan een dag duurt, blijkt dat alle cammera's moeten worden gedemonteerd en daarna weer moeten worden gecalibreerd en afgesteld. Kosten zijn uiteraard 0 maar moet wel de auto weer een dag missen. Mischien moet @buzzlightyear en @-tom-562 ook maar eens contact opnemen jullie hebben hem in dezelfde periode ontvangen .
Huh, een recall? Heb je daar bericht verder van gehad? Via de RDW zie ik niks
Edit:
Heb je vorige posts gelezen, ik heb niks ontvangen over een recall. Wss geen belangrijke? (Als in, zal wel meegenomen worden met regulier onderhoud)

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 15-04-2026 16:02 ]

Vaak bu'j te bang!

• sl1000
-tom-562 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:56:
[...]

Huh, een recall? Heb je daar bericht verder van gehad? Via de RDW zie ik niks
Edit:
Heb je vorige posts gelezen, ik heb niks ontvangen over een recall. Wss geen belangrijke? (Als in, zal wel meegenomen worden met regulier onderhoud)
misschien even hier checken met je VIN nummer?:
https://www.dieteren.be/en/recall/

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

sl1000 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:20:
[...]

misschien even hier checken met je VIN nummer?:
https://www.dieteren.be/en/recall/
Die site kende ik niet, via VW.com kon ik ook zoeken op recalls maar daar werd mijn VIN niet herkend.
Via deze site vind ik geen recalls

Vaak bu'j te bang!

• svkaster
Ik was bij dealer voor bandenwissel, en deze recall moest erbij. Dus ik kan ook niks vinden op de rdw

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-04 19:27

In België is er ook een recall geweest voor dit probleem. 57K5

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 22:33

buzzlightyear

To infinity and beyond...

svkaster schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:45:

Thx voor het taggen. Kreeg je een melding of zo vanuit VW? EDIT: lees nu net je latere bericht. Zal eens gaan informeren.

[ Voor 3% gewijzigd door buzzlightyear op 15-04-2026 19:22 ]

• svkaster
@buzzlightyear zal toch wel redelijk urgent zijn want om de verlijming an de voorruit te checken moeren alle camera’s worden gedemonteerd en weer gekalibreerd. Ik weet wel als de raam niet goed verlijmd is en je airbag klapt open bij een aanrijding dan vliegt deze zo door de voorruit zonder dat hij zijn werk doet. Dus ik wil het zo snel mogelijk gefikst hebben. Heb 28 april vervolg afspraak

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

svkaster schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:32:
@buzzlightyear zal toch wel redelijk urgent zijn want om de verlijming can de voorruit te checken mieren alle camera’s worden gedemonteerd en weer gekalibreerd. Ik weet wel als de raam niet goed verlijmd is en he airbag klapt open bij een aanrijding dan vliegt deze zo door de voorruit zonder dat hij zijn werk doet. Dus ik wil het zo snel mogelijk gefikst hebben. Heb 28 april vervolg afspraak
Ik ga mijn dealer eens contacteren. Scheelt dat die hier op +/- 10 minuten afstand zit en ik vervangend vervoer heb, dus dan zoeken ze het maar uit :P

Vaak bu'j te bang!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 13:40
Ik ga eerlijk zijn maar ik vind het totaal geen verbetering tov de vorige versie. Ja de 1st had problemen en was cheap vanbinnen maar de update deed hem veel goed qua afwerking. Vind dit er echt 100x cheaper uitzien en echt weer conservatief op zijn Duits met die knoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door AMARONE op 15-04-2026 21:47 ]

• theHoff
  • Niet online
SonnyBBQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:41:
[...]

In België is er ook een recall geweest voor dit probleem. 57K5
De dealer belde terug en gaf aan dat er reeds een recall in 2021 was geweest voor dit probleem en dat mijn auto deze zou hebben gehad. Gezien mijn ervaring met deze dealer zou het zomaar kunnen dat ze niks gedaan hebben maar wel de recall hebben afgemeld.

• DNN!S
  • Laatst online: 20:38
AMARONE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:46:
[...]

Ik ga eerlijk zijn maar ik vind het totaal geen verbetering tov de vorige versie. Ja de 1st had problemen en was cheap vanbinnen maar de update deed hem veel goed qua afwerking. Vind dit er echt 100x cheaper uitzien en echt weer conservatief op zijn Duits met die knoppen.
Ik vind het interieur wél echt een verbetering. Niet eens zozeer de knoppen, daar kon ik nog wel mee leven en misschien ben ik een pietlut maar alleen al de armleuning was voor mij een reden om meer naar de Born te kijken. Gaf mij echt een aannemersbusje-idee zoals die was. Helaas lijkt de GTX nu niet meteen te komen en ga ik alsnog naar de Born VZ als die tenminste wél meteen in juni gaat uit komen bij de nieuwe facelift. Als ook die VZ pas later komt wordt het nu echt een moeilijke keus: Born of Neo :p

• KaiseRRuby
theHoff schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:48:
[...]

De dealer belde terug en gaf aan dat er reeds een recall in 2021 was geweest voor dit probleem en dat mijn auto deze zou hebben gehad. Gezien mijn ervaring met deze dealer zou het zomaar kunnen dat ze niks gedaan hebben maar wel de recall hebben afgemeld.
Was van plan om dit te typen, deze recall heb ik echt al 3 jaar geleden gehad.

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-04 19:27
theHoff schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:48:
[...]

KaiseRRuby schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:44:
[...]

Was van plan om dit te typen, deze recall heb ik echt al 3 jaar geleden gehad.
Maar gaat het hier wel over dezelfde recall? Bij mij was die er ergens eind vorig jaar voor een ID4 van 2024. Het zou toch vreemd zijn (niet onmogelijk) dat ze nieuwe auto's blijven maken met hetzelfde probleem.

• KaiseRRuby
SonnyBBQ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:18:
[...]

[...]

Maar gaat het hier wel over dezelfde recall? Bij mij was die er ergens eind vorig jaar voor een ID4 van 2024. Het zou toch vreemd zijn (niet onmogelijk) dat ze nieuwe auto's blijven maken met hetzelfde probleem.
Ik kijk nergens van op. Mijn auto uit 2023 ging in 2024 voor een krakend panoramadak naar de dealer. Forum hier meldde dit al in 2021.

Reactie van de dealer: dit hebben wij nog nooit gehoord.

• theHoff
  • Niet online
SonnyBBQ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:18:
[...]

[...]

Daar kan/wil niemand bij VW mij uitsluitsel over geven. Ik ga in ieder geval het oude onderdeel vragen zodra ik de auto breng, daar staat als het goed is een productiedatum op.

In Amerika zijn er meerdere recalls geweest voor hetzelfde euvel omdat de eerste recall het probleem niet (helemaal) oploste.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-04 15:23
Wij zijn momenteel aan het kijken naar een nieuwe private leaseauto. Ons huidige contract loopt in augustus af. Met twee kinderen merken we dat we toch behoefte hebben aan een ruime auto, dus we willen in ieder geval in hetzelfde segment blijven. (skoda octavia)

We twijfelen op dit moment tussen een paar opties. Enerzijds een tweedehands Volkswagen ID.4 Pro (77 kWh, 150 kW) voor ongeveer €520 per maand. Anderzijds een nieuwere versie: de ID.4 NEO Pro Limited (modeljaar 2027) met dezelfde accucapaciteit, maar een sterkere 210 kW motor, voor circa €640 per maand. (officieel nog niet uit maar vanuit de dealer is het id3 neo update dat ook op de id4 komt)

Daarnaast verwachten we nog een offerte voor een Volkswagen ID.7 met een kleinere accu. Afhankelijk van die prijs willen we uiteindelijk één van deze drie opties kiezen.

We zijn benieuwd hoe jullie hiernaar kijken, met name of het prijsverschil tussen de occasion en het nieuwe model het waard is?

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 10:47
KaiseRRuby schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:22:
[...]

Ik kijk nergens van op. Mijn auto uit 2023 ging in 2024 voor een krakend panoramadak naar de dealer. Forum hier meldde dit al in 2021.

Reactie van de dealer: dit hebben wij nog nooit gehoord.
Kraken wel weg nu? Mijne is twee keer geweest en onlangs (hier ook gepost) zelf met “spul” aan de slag geweest. Ging paar weken goed maar nu weer continue gekraak. Knettergek van. Als het goed is gewoon garantie op reparatie maar ben bang dat het weer een verhaal gaat worden..

• Pr088
bjornricardo33 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:32:
Wij zijn momenteel aan het kijken naar een nieuwe private leaseauto. Ons huidige contract loopt in augustus af. Met twee kinderen merken we dat we toch behoefte hebben aan een ruime auto, dus we willen in ieder geval in hetzelfde segment blijven. (skoda octavia)

We twijfelen op dit moment tussen een paar opties. Enerzijds een tweedehands Volkswagen ID.4 Pro (77 kWh, 150 kW) voor ongeveer €520 per maand. Anderzijds een nieuwere versie: de ID.4 NEO Pro Limited (modeljaar 2027) met dezelfde accucapaciteit, maar een sterkere 210 kW motor, voor circa €640 per maand. (officieel nog niet uit maar vanuit de dealer is het id3 neo update dat ook op de id4 komt)

Daarnaast verwachten we nog een offerte voor een Volkswagen ID.7 met een kleinere accu. Afhankelijk van die prijs willen we uiteindelijk één van deze drie opties kiezen.

We zijn benieuwd hoe jullie hiernaar kijken, met name of het prijsverschil tussen de occasion en het nieuwe model het waard is?
Tja, dat zal je persoonlijke afweging moeten zijn. Hoeveel km's heeft die oude ID4?
Ik verwacht dat de nieuwe ID4 als het net als de ID3 een 'Neo' is, toch wel mooier is van binnen, nieuwe software etc. Welk bouwjaar is de tweedehands ID4?

ID7 is denk ik een stuk duurder en een 77kWh accu is wel lekker als je vaker lange ritten doet.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:04
burnoutpc schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:51:
Ai, ook hier een sos-melding, geel logo en rood lampje.

Hopelijk een quick fix bij VW. Helaas geen pro-account van ODBeleven anders had ik dat nog even geprobeerd. F19 Eruit gehaald en een paar keer een emergency call geïnitieerd en gecancelled, maar de melding gaat niet weg.

3.8 update is weken geleden en nu plots de melding. ;(
Nou, wij hebben hem nu ook helaas. Ook 3.8 hier.
Maar ik zag op ODBEleven dat er nu ook een one click app is voor sos reset.

Zou je dan geen pro meer nodig hebben en hoef je enkel deze app te kopen?
Zit er namelijk aan te denken om zo'n module te kopen, maar even in dubio of ik een jaar pro erbij pak of niet.

@Guitarist tot wanneer heb jij pro?
Ik werk namelijk in Utrecht/de Meern op vrijdagen.
Mocht je kunnen proberen, dan wil ik, tegen betaling natuurlijk, proberen om de stats te resetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yngFNyBafYE6AwKbWSND9naU3w4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngithxLJbqTFD3NhkCIzJ37O.jpg?f=fotoalbum_large

Pvouput live

• tcw82
Krypt schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:16:
[...]

Zit er namelijk aan te denken om zo'n module te kopen, maar even in dubio of ik een jaar pro erbij pak of niet.

Mocht je kunnen proberen, dan wil ik, tegen betaling natuurlijk, proberen om de stats te resetten.

[Afbeelding]
Dat is wel interessant nieuws als dat inderdaad kan.
Ik zou voor de entertainment waarde ook de dealer even bellen en vragen... kijken of ze er nog steeds nooit van gehoord hebben.

Ik zou wel eens een dagje willen ruilen met zo een VW medewerker. Die dan als actieve instructie elke ochtend het mantra moet oefenen... "Dat hebben we echt nog nooit eerder gezien" "Dat hebben we echt nog nooit eerder gezien" nu met zijn allen... "dat hebben we echt nog nooit eerder gezien" .... OK !!! let's go!!!

1 dagje maar he.. .moet wel leuk blijven.

• MOOS
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook een OBDEleven met Pro, specifiek gekocht voor dit probleem en met succes verholpen op een ID.3 First Plus. Ben ook bereid om te helpen. Woon in Westland, werk in Schiedam.

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 14:30
[...]

[Afbeelding]
Kan!
Shipped
25 Jul, 2025

PRO plan (12-month)
Edit:
Ik werk op dinsdag, woensdag, donderdag in Amsterdam. En de Meern is geen probleem. Goede kop koffie en een reep Tony Chocolonly is een goede ruil.

[ Voor 7% gewijzigd door Guitarist op 18-04-2026 11:24 ]

http://www.brianesselbrugge.nl

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

https://www.gelderlander....traks-niet-meer~a79d4376/

Hmm :P

Vaak bu'j te bang!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-04 15:23
Pr088 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:24:
[...]

Tja, dat zal je persoonlijke afweging moeten zijn. Hoeveel km's heeft die oude ID4?
Ik verwacht dat de nieuwe ID4 als het net als de ID3 een 'Neo' is, toch wel mooier is van binnen, nieuwe software etc. Welk bouwjaar is de tweedehands ID4?

ID7 is denk ik een stuk duurder en een 77kWh accu is wel lekker als je vaker lange ritten doet.
Ze hebben bij de dealer 2021 en 2022 versie vooral 2021 met ongeveer 80000km op de teller

• Aomi
Ik heb een VW ID3 pro 145pk gekocht!
Proefrit beviel goed.
Nu ben ik gewend om in EVs met 200pk plus te rijden dus deze voelt een beetje langzaam (terwijl ie sneller is dan de gemiddelde 1.0 turbo motor auto), klopt het dat deze ID3 softwarematig gewoon begrensd is en dat het fysiek dezelfde motor is als de 204pk uitvoering?

Ik zie wel wat aanbieders van 'tuning' die deze motor op 204pk kunnen krijgen, maar ik zie er maar weinig ervaringen over.

Is er hier toevallig iemand die er ervaring mee heeft, of geen ervaring maar het wel aan/af kan raden?

Of betreft het fysiek echt een andere motor en is het niet mogelijk?

• pietermx
Vwbt SOS module:

https://www.volkswagen.nl.../2g-3g-uitschakeling.html

“In je Volkswagen zit het noodoproepsysteem eCall en/of de Volkswagen-noodoproepdienst. Deze systemen werken nu nog via het 2G- of 3G-netwerk. Omdat telecomproviders deze netwerken binnenkort uitzetten, zullen de noodoproepsystemen in hun huidige vorm helaas stoppen met werken. Dit is een besluit van de netwerkbedrijven waar Volkswagen geen invloed op heeft.
Wat betekent dit voor jou? Om de Volkswagen-noodoproepdienst en je mobiele online diensten (zoals We Connect) te blijven gebruiken, is er een software-update nodig. Deze update zorgt ervoor dat je auto verbinding kan maken met het snellere 4G-netwerk.
Hoe nu verder? Zodra er een oplossing is, bieden we deze aan. Dit gebeurt ofwel direct in je auto (online via de ether), of via je Volkswagen-servicepartner. We houden je op de hoogte.”

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• joezzt
  • Niet online
Heel iets anders, ik heb laatst met de vw dealer gesproken na een proefrit met een buzz. Hij meldde dat de 2027 versie als optie ook een bed krijgt. Niet dat ik dat nodig heb, ik slaap liever buiten in een tentje.🤪
Maar het lijkt er op dat ie eindelijk wat meer flex-beloftes gaat inlossen van het oorspronkelijke concept.
YouTube: VW ID Buzz | Fully Charged

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pietermx schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:03:
Vwbt SOS module:

https://www.volkswagen.nl.../2g-3g-uitschakeling.html

“In je Volkswagen zit het noodoproepsysteem eCall en/of de Volkswagen-noodoproepdienst. Deze systemen werken nu nog via het 2G- of 3G-netwerk. Omdat telecomproviders deze netwerken binnenkort uitzetten, zullen de noodoproepsystemen in hun huidige vorm helaas stoppen met werken. Dit is een besluit van de netwerkbedrijven waar Volkswagen geen invloed op heeft.
Wat betekent dit voor jou? Om de Volkswagen-noodoproepdienst en je mobiele online diensten (zoals We Connect) te blijven gebruiken, is er een software-update nodig. Deze update zorgt ervoor dat je auto verbinding kan maken met het snellere 4G-netwerk.
Een VIN Check van m'n ID.3 MY25 maakt er het volgende van :+
Je voertuig is al helemaal voorbereid op het 4G-netwerk. Je hoeft zelf dus niets te doen om de Volkswagen-nooddienst en je online diensten (zoals We Connect of VW Connect) te blijven gebruiken. Alles blijft gewoon werken zoals je gewend bent.

Even checken: je privacy-instellingen Om er zeker van te zijn dat de noodoproepdienst zijn werk kan doen, is het belangrijk dat je privacy-instellingen goed staan. Controleer of de auto niet op ‘Maximale privacy’ staat en of de dienst niet per ongeluk is uitgeschakeld. Je vindt deze instellingen heel eenvoudig in het infotainmentsysteem van je auto of via de Volkswagen-app.

Hoe zit het met de wettelijke eCall? Naast onze eigen noodoproepdienst heeft je auto ook het wettelijke eCall-systeem. Goed om te weten: dit specifieke systeem werkt alleen via 2G- of 3G-netwerken. Zodra die netwerken stoppen, werkt deze wettelijke functie niet meer. Maar geen zorgen: de private noodoproep van Volkswagen blijft, afhankelijk van je model en land, gewoon voor je beschikbaar. Zo ben je ook na het uitschakelen van de oude netwerken altijd veilig onderweg.

Hoe nu verder? Zodra er een oplossing is, bieden we deze aan. Dit gebeurt ofwel direct in je auto (online via de ether), of via je Volkswagen-servicepartner. We houden je op de hoogte.”

• Rainbow
  • Niet online
Ik kwam dit gerucht over ID.3 Neo prijzen in Finland tegen https://old.reddit.com/r/...erformancedesign/ogjuy3l/

ID.3 Neo Price list (16.4.2026)
  • Trend — 125 kW (170 hp), 50 kWh battery — 35,390 € (incl. VAT)
  • Comfort — 125 kW (170 hp), 50 kWh battery — 36,990 € (incl. VAT)
  • Comfort — 140 kW (190 hp), 58 kWh battery — 39,990 € (incl. VAT)
  • Style — 140 kW (190 hp), 58 kWh battery — 42,990 € (incl. VAT)
  • Style — 170 kW (231 hp), 79 kWh battery — 46,990 € (incl. VAT)
Zal in Nederland misschien net iets anders liggen?

Wat ik her en der ook al had gelezen is dat de 79 kWh accu niet meer te combineren valt met de lagere uitvoeringen. Waardoor het basismodel (het enige model) 79 kWh nu een stuk duurder is dan het was. Dat vind ik wel jammer, want de goedkoopste 79 kWh variant was juist die ik voor ogen had om eventueel aan te schaffen (en lag al een stukje boven het budget dat ik voor ogen had).

• pietermx
Will_M schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:53:
[...]

Een VIN Check van m'n ID.3 MY25 maakt er het volgende van :+

[...]
Wie in 2025 nog 2/3G gebruikt voor HW applicaties terwijl het per december 2027 op zwart gaat, heeft wel echt een plaat voor z'n kop |:( . Bij HW applicaties uit 2020/21 ook natuurlijk, maar nét iets minder.

Ben benieuwd met wat voor software fix VW gaat komen om de eCall module op 4G te laten functioneren. Als ik mag gokken: Geen ;) .

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pietermx schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:18:
[...]

Wie in 2025 nog 2/3G gebruikt voor HW applicaties terwijl het per december 2027 op zwart gaat, heeft wel echt een plaat voor z'n kop |:( . Bij HW applicaties uit 2020/21 ook natuurlijk, maar nét iets minder.

Ben benieuwd met wat voor software fix VW gaat komen om de eCall module op 4G te laten functioneren. Als ik mag gokken: Geen ;) .
Aghja, er zijn ook nog steeds netbeheerders welke 'nieuwe' energiemeters uitleveren welke alléén maar middels het CDMA netwerk kunnen babbelen (Alliander, Stedin en Westland), terwijl de Chinese fabrikant van die modules géén nieuwe reserveonderdelen meer maakt en/of uitlevert. Op het moment dat mensen in de regio's waar die netbeheerders actief zijn een andere slimme meter moeten moeten krijgen vanwege bijvoorbeeld een 3-Fase upgrade dan moeten er CDMA modules vanuit oude ingenomen meters hergebruikt gaan worden. De wet van de remmende voorsprong geldt hier dus bijna altijd. De provider (KPN in deze) dient dus ook het gehele CDMA netwerk als back-end inclusief alle opstelpunten nog tot 2036 actief te houden....

Hier heb je overigens nog een ander voorbeeld uit de dagelijkse praktijk waarbij dat zelfde issue ook al een tijdje gaande is, alleen zit er daar geen wettelijke (lees: politieke) druk en/of dwang achter...

Bosch vervanging 2G module; plotseling defecten gevonden

:'(

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 19-04-2026 15:23 ]

• pietermx
Misschien moeten ze LoRa / IoT gebruiken, al wil je bij SOS modules waarschijnlijk ook spraak gebruiken. Voorbeeld van de slimme meters zou wel moeten kunnen.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pietermx schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:19:
Misschien moeten ze LoRa / IoT gebruiken, al wil je bij SOS modules waarschijnlijk ook spraak gebruiken. Voorbeeld van de slimme meters zou wel moeten kunnen.
Die eCall functie / module heeft geen spraak nodig, dat 'spel' gaat pas zelfstandig het landelijke noodnummer aan het alarmeren, inclusief doorgifte van de exacte GPS locatie, op het moment dat de airbags in een auto ook al aan het werk gezet zijn. Als er airbags geactiveerd worden dan zijn de inzittenden meestal zelf niet meer in staat om direct en accuraat te reageren op eventuele vragen van een medewerker.

2G heeft daarbij een betere dekking dan 4G met daarbij véél minder opstelpunten (lees: zendmasten) als noodzakelijke afhankelijkheid....

De 'S.O.S.' knop boven in de hemel van je auto roept, in geval een VAG auto, altijd het VAG noodnummer aan op het moment dat je daar zélf op drukt (wel éérst het klepje openen) en daarbij krijg je dan ook altijd een medewerker van VAG telefonisch te spreken.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 19-04-2026 16:04 ]

• pietermx
Will_M schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:31:
[...]

Die eCall functie / module heeft geen spraak nodig, dat 'spel' gaat pas zelfstandig het landelijke noodnummer aan het alarmeren, inclusief doorgifte van de exacte GPS locatie, op het moment dat de airbags in een auto ook al aan het werk gezet zijn. Als er airbags geactiveerd worden dan zijn de inzittenden meestal zelf niet meer in staat om direct en accuraat te reageren op eventuele vragen van een medewerker.

2G heeft daarbij een betere dekking dan 4G met daarbij véél minder opstelpunten (lees: zendmasten) noodzakelijk....

De 'S.O.S.' knop boven in de hemel van je auto roept, in geval een VAG auto, altijd het VAG noodnummer aan op het moment dat je daar zélf op drukt (wel éérst het klepje openen) en daarbij krijg je dan ook altijd een medewerker van VAG telefonisch te spreken.
Ah ik wist niet dat het twee op zichzelf staande systemen waren. Kan het dus ook nog zo zijn dat eCall op 2G zit terwijl de andere (VW centrale) op 4G zit? Wellicht kan VW dan nog iets fixen om de ene via de HW van de andere te laten werken o.i.d. Ben benieuwd wat er verzonnen wordt.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Pagina: 1 ... 397 398 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.