Bosch vervanging 2G module; plotseling defecten gevonden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 16:54
Hallo,

Ik hoop dat ik in het goede deel van dit forum zit.

Recent heeft Bosch mailing uitgedaan dat voor de Bosch robotmaaiers de 2G module gratis wordt vervangen.
Ik heb mijn Indego S+ 500 opgestuurd naar Bosch. Ik heb geen problemen met de maaier, noch defecten gevonden of gemeld.

Nu stuurt Bosch mij een offerte voor ruim 177 euro voor het vervangen van defecte onderdelen: een kabelboom eenheid, stuurrollen en een ontluchter. Ze reken hiervoor 96 minuten aan arbeid.
De offerte is onduidelijk: er wordt niet vermeld wat er dan precies defect is en waarom dit een vervanging van de 2G module in de weg staat.

Ik heb 2 opties: of ik betaal de offerte of ik betaal niet, maar dan rekent Bosch alsnog 18,15 aan kosten en krijg ik de maaier in onderdelen terug. Ik mag hem dan zelf weer in elkaar zetten, werkt de maaier dan niet meer dan heb ik pech gehad, ik kan niks reclameren bij Bosch.

Om een lang verhaal kort te houden: ik ben op zoek naar mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of nu meemaken.

Zo ja, dan zou ik graag horen welke onderdelen defect zijn, wat de kosten van reparatie zijn en het aantal tijdseenheden dat Bosch rekent voor de reparatie. Ik heb op een ander forum al 2 andere personen gevonden die hetzelfde hebben meegemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:58

Badderbeest

De enige echte

Heb je ze al even gebeld?

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
@Badderbeest Jazeker, ik heb Bosch gebeld. De persoon aan de lijn kon mij niet helpen, maar zou het doorzetten. Vanochtend kreeg ik een herinnering dat ik nog 14 dagen heb om op de offerte te reageren, anders sturen ze de maaier in stukken terug. Ik heb verder nog niets van Bosch gehoord.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:58

Badderbeest

De enige echte

gron74 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:46:
@Badderbeest Jazeker, ik heb Bosch gebeld. De persoon aan de lijn kon mij niet helpen, maar zou het doorzetten. Vanochtend kreeg ik een herinnering dat ik nog 14 dagen heb om op de offerte te reageren, anders sturen ze de maaier in stukken terug. Ik heb verder nog niets van Bosch gehoord.
Dan zou ik ze schriftelijk bevestigen dat je ze een werkend apparaat hebt toegestuurd en dat je een werkend apparaat incl. vervangen communicatiemodule retour verwacht en dat je niet akkoord bent met het betalen van de de voorgestelde reparatiekosten omdat de maaier geen defecten vertoont en er geen kosten zijn verbonden aan het vervangen van de communicatiemodule.

Dan maar even afwachten ze reageren en/of wat ze terugsturen. sturen ze een doos onderdelen terug, dan kun je ze aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

De enige echte

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou even vragen hoe ze erbij komen dat je een opdracht tot reparatie hebt gegeven. Je hebt toch alleen gevraagd om de 2G-module kosteloos te vervangen?

Stel je voor dat je je auto naar de garage brengt om de olie te verversen. Belt de garage: we vonden het profiel van je banden wat magertjes en we hebben de gordels uit je auto gesneden. Voor 1000 euro vervangen we de banden en gordels, maar voor 20 euro zetten we de auto op klossen voor je deur.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
@Thijsmans je moet er om lachen wat je schrijft, maar zo is het feitelijk wel.

Ik kreeg vanochtend een herinnering van Bosch dat ik nog 14 dagen heb om te beslissen, daarna sturen ze de maaier in onderdelen terug. Ik heb Bosch weer gebeld, uitgelegd dat ze mij zo veel stress bezorgen. De man aan de telefoon kon mij wederom niet helpen. Hij probeerde mij door te verbinden, dat lukte niet, ze zullen terugbellen. Dat is mij vrijdag ook beloofd.

@Badderbeest Wat jij schrijft, heb ik afgelopen zaterdag in een mail naar Bosch gezet.

Ik wacht een reactie van Bosch af. Ik heb Bosch 5 werkdagen de tijd gegeven, dat lijkt me heel netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Voor een partij die je niet (door geschikte mensen) te woord staat, vind ik je coulant. Ik zou, per telefoon en daarna per mail, duidelijk maken dat:
  1. er geen opdracht tot reparatie is gegeven, maar een reactie op een vervangingsactie van de 2G-module;
  2. je de maaier terug verwacht zoals opgestuurd, met dien verstande dat de 2G-module is vervangen;
  3. je Bosch aansprakelijk zal stellen voor schade bestaande uit het niet ontvangen van een werkende maaier (te weten: de kosten van assemblage door een derde partij).
Wellicht heeft @fopjurist hier ook nog wel gedachten over.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:05

Vliegvlug

Flight Simple

gron74 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:52:
Hallo,

Ik hoop dat ik in het goede deel van dit forum zit.
Dit lijkt me beter op zijn plaats in het Shopping forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Vliegvlug schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:47:
[...]

Dit lijkt me beter op zijn plaats in het Shopping forum :)
Ik weet helaas niet hoe ik dit topic kan verplaatsen ... beetje een newbie op dat gebied 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

smarthome > shopping

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:17
*knip* Offtopic.

[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 12-06-2025 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gron74
Een update.
Bosch Nederland heeft niet gereageerd, niet per mail en ook niet telefonisch (heb ze 2x gebeld, beloven terug te bellen). Ik had een bericht gepost op een Duits forum en daar reageert Bosch Duitsland blijkbaar ook. Op hun verzoek alles naar een Duits email adres gestuurd.

Ik kreeg vrij vlot reactie.
De aan/uit knop gaat volgens Bosch binnenkort kapot. Verder lopen de voorste wielen niet goed. De ontluchter wordt altijd in rekening gebracht, want die gaat blijkbaar kapot als de maaier open gaat.
Dat laatste is natuurlijk vreemd. Het betekent dat Bosch de omruil van de 2G module dus nooit gratis uitvoert, want de ontluchter wordt altijd vervangen.
Ze adviseren om de aan/uit knop te vervangen. De wielen zijn van de offerte gehaald. De ontluchter moet ik ook betalen. Bosch haalt 60 euro van de offerte af. Dat zijn alleen de materiaalkosten van de wielen en niet de tijd. Ik heb ze erop gewezen dat ik voor de knop en ontluchter nog steeds 96 minuten aan arbeidsloon moet betalen en dat kan niet kloppen.

Ik geef Bosch nog het voordeel van de twijfel en verwacht dat ik een nieuwe offerte met minder arbeidsloon krijg.

Frappant is het verhaal van de ontluchter. Daar ga ik nog wat van zeggen, maar ik wacht eerst de reactie van Bosch af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 22:35

talin

ES-MA

gron74 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:23:

Ik geef Bosch nog het voordeel van de twijfel
chapeau voor je netheid, als ik samenvat, leverancier geeft aan dat een module vervangen moet worden, je stuurt een goed werkend apparaat op, je krijgt een rekening/dwangbevel van 177 euro anders krijg je je goed werkend apparaat niet eens in onderdelen terug.
je doet moeite en neemt tijd om te bellen, waar geen opvolging op komt, zoekt dan zelf nog verder en stuurt een mail naar Duitsland, daar willen ze nog steeds meer dan 100 euro van je zien anders geen goed werkend apparaat of in onderdelen terug.

ik had dat ding al lang opgehaald, zijn ze helemaal bruut van de toilet verwijderd!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:04

-CJ

Not remastered

Mooi dat ze zelf de robotmaaier zodanig ontwerpen dat het niet zonder schade opengemaakt/hersteld kan worden en vervolgens de klanten voor de kosten wilt laten opdraaien bij een terugroepactie.

Repareerbaarheid anno 2025.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het antwoord van @Thijsmans lijkt me nog steeds de juiste. Mooi verhaal over waarom dit en dat vervangen moet worden, maar ze hebben een gratis vervanging beloofd.

Als dat niet blijkt te kunnen of als ze wat denken te moeten repareren is het heel fijn als ze meedenken, maar dan horen ze dat eerst even te overleggen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:10
Echt niet uit coulance akkoord gaan met enige factuur dan ook. Op je strepen blijven want het is van den zotte natuurlijk hoe Bosch hier de plank misslaat.

In feite begaat Bosch hier meerdere overtredingen van de Nederlandse wet.

-ze menen dat het product een update nodig heeft om het conform te houden. Mooi dat ze dit gratis aanbieden op proactieve manier. Alles om deze reparatie uit te voeren is gratis, zowel transport als alle bijkomende kosten om het product weer conform te maken.

-Het sturen van een rekening waarbij de belofte gratis is gedaan duidt op misleiding. Dit zijn oneerlijke handelspraktijken.

-Het gijzelen van jouw product of anders in delen terugsturen valt onder bedreiging, afpersing. In iedergeval dwang als je het door een lichte bril bekijkt. Daar Bosch geen vordering op jou heeft.

Zoveel mogelijk bewijs verzamelen. Aldaar Bosch jou onrechtmatig behandeld zou ik een tegeneis maken door de schade die jij nu leidt aldaar Bosch jouw grasmaaier heeft gegijzeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:04

-CJ

Not remastered

maffiabaas schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:05:
Echt niet uit coulance akkoord gaan met enige factuur dan ook. Op je strepen blijven want het is van den zotte natuurlijk hoe Bosch hier de plank misslaat.

In feite begaat Bosch hier meerdere overtredingen van de Nederlandse wet.

-ze menen dat het product een update nodig heeft om het conform te houden. Mooi dat ze dit gratis aanbieden op proactieve manier. Alles om deze reparatie uit te voeren is gratis, zowel transport als alle bijkomende kosten om het product weer conform te maken.

-Het sturen van een rekening waarbij de belofte gratis is gedaan duidt op misleiding. Dit zijn oneerlijke handelspraktijken.

-Het gijzelen van jouw product of anders in delen terugsturen valt onder bedreiging, afpersing. In iedergeval dwang als je het door een lichte bril bekijkt. Daar Bosch geen vordering op jou heeft.

Zoveel mogelijk bewijs verzamelen. Aldaar Bosch jou onrechtmatig behandeld zou ik een tegeneis maken door de schade die jij nu leidt aldaar Bosch jouw grasmaaier heeft gegijzeld.
Gijzeling, bedreiding en afpersing? Je doet je username wel eer aan. 8)7

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gron74
Update:
Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Zij geven aan dat Bosch het toch goed dichtgetimmerd heeft. Alleen de tekst ' kosten die direct verband houden met de vervanging zijn voor rekening van Bosch' kun je op meerdere manieren uitleggen. Rechtsbijstand geeft mij gelijk met mijn onderbuikgevoel, dit is een truc van Bosch. Verder is het discutabel dat het weghalen van de stuurrollen op de factuur niet tot minder arbeid leidt.

Kortom: rechtsbijstand zegt ook dat dit zaakje stinkt aan alle kanten. Juridisch is het een ander verhaal. Wat ik kan doen is naar de rechter gaan, 50% kans dat ik win. Waarschijnlijk geldt dan het recht van de sterkste en wint Bosch de zaak.

Conclusie: Bosch verhaalt de kosten van de vervanging op (een deel van) haar klanten.
Ik heb geen andere keus dan de ruim 177 euro te betalen. Dan heb ik nog het meeste waar voor mijn geld.
Ik kan alleen maar hopen dat mijn robotmaaier nog wat jaren probleemloos draait. Daarna gaat hij bij de vuilnis en komt er geen Bosch robotmaaier weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

gron74 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:42:
Update:
Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Zij geven aan dat Bosch het toch goed dichtgetimmerd heeft. Alleen de tekst ' kosten die direct verband houden met de vervanging zijn voor rekening van Bosch' kun je op meerdere manieren uitleggen. Rechtsbijstand geeft mij gelijk met mijn onderbuikgevoel, dit is een truc van Bosch. Verder is het discutabel dat het weghalen van de stuurrollen op de factuur niet tot minder arbeid leidt.

Kortom: rechtsbijstand zegt ook dat dit zaakje stinkt aan alle kanten. Juridisch is het een ander verhaal. Wat ik kan doen is naar de rechter gaan, 50% kans dat ik win. Waarschijnlijk geldt dan het recht van de sterkste en wint Bosch de zaak.

Conclusie: Bosch verhaalt de kosten van de vervanging op (een deel van) haar klanten.
Ik heb geen andere keus dan de ruim 177 euro te betalen. Dan heb ik nog het meeste waar voor mijn geld.
Ik kan alleen maar hopen dat mijn robotmaaier nog wat jaren probleemloos draait. Daarna gaat hij bij de vuilnis en komt er geen Bosch robotmaaier weer.
Hoe kan je dan alsnog op €177 uitkomen?

Je schreef eerder:
”De ontluchter wordt altijd in rekening gebracht, want die gaat blijkbaar kapot als de maaier open gaat.
Dat laatste is natuurlijk vreemd. Het betekent dat Bosch de omruil van de 2G module dus nooit gratis uitvoert, want de ontluchter wordt altijd vervangen”
.

Hoe is dit in overeenstemming met de tekst 'kosten die direct verband houden met de vervanging zijn voor rekening van Bosch’.
Als bij het vervangen van de 2G module de ontluchter altijd stuk gaat en vervangen moet worden dan volgt uit hun eigen tekst dat ze die niet in rekening mogen brengen. Want heeft direct verband met het vervangen van de 2G module want daarvoor moet de maaier blijkbaar open.

Zou dus via de rechtsbijstand op zijn minst die kosten van de ontluchter aanvechten en nogmaals het argument van de even hoge arbeidskosten opbrengen welke niet zijn veranderd toen jij de wielvervanging hebt laten schrappen.

Wel een ballentent zeg met die slinkse tekst en ongevraagd bijkomende kosten omdat er mogelijk iets in de toekomst stuk aan gaat. ;(
Weet niet of die maaier divisie een uitzondering is want ik heb (had) toch wel een postief beeld bij Bosch als merk. Ze maken prima accugereedsschap als je tenminste hun blauwe professional lijn pakt en ook met mijn warmtepompdroger van Bosch ben ik prima tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 08:20

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

gron74 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:42:
Update:

Ik ben geen advocaat maar wel vaak genoeg er mee te maken gehad. Het niveau van rechtsbijstand is okay voor veel zaken maar vaker heb ik mijn verzekering gebruikt om zelf een advocaat in te huren (die dan via de verzekering wordt betaald) omdat ze er eigenlijk geen snars van snappen.

Als ik alles zo een beetje lees, met de kanttekening dat ik natuurlijk de overeenkomsten niet heb gelezen, dan acht ik je kans om te winnen toch veel hoger in. De definitie van winnen is ook anders namelijk. Ik heb het hier niet over juridisch je gelijk halen maar dat je middels je verzekering betaald wordt om het gewoon af te handelen. Dat gaat je verzekering natuurlijk niet tegen jou zeggen, want dan moeten ze gelijk uit betalen.

In elk geval om terug te komen, de casus over ambiguïteit in een contract is altijd in jouw voordeel. Dus wellicht als tip; ik zou je rechtsbijstand opdracht geven dat je er een zaak van wilt maken. Aan je rechtsbijstand dan zaak om er iets aan te doen. Wat ik dan verwacht is dat ze 1 poging doen bij Bosch met een 25% kans dat Bosch er geen zin in heeft en je niets laat betalen. 75% kans dat het hier doodloopt en dan moet je zeggen dat je er werk van wilt maken. Je rechtsbijstand doet dan een berekening; kosten: ~190 euro. Ok, dan betalen wij dat gewoon uit en is het klaar. Tada.

(tl;dr mijn punt is dat rechtsbijstand vaak genoeg dit zelf afhandelt omdat jij verzekerd bent en de kosten voor een zaak veel hoger zijn. Het is dan voor hun makkelijker om je 'schade'/claim te betalen, dan er een advocaat op te zetten).

[ Voor 4% gewijzigd door Douweegbertje op 23-06-2025 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:00
Hoe oud is je maaier eigenlijk? Want als die nog redelijk jong is kun je ze gelijk zeggen dat het fijn is dat ze geconstateerd hebben dat je aan/uit knop niet goed meer is en dat ze die dan fijn gelijk onder garantie mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als er sprake was van een reclameuiting, kun je altijd nog een klacht aanhangig maken bij de Reclame Code Commissie. Tegelijkertijd kun je je afvragen hoe lang je je wilt bezig houden met 177 euro, maar ieder zijn eigen keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
De maaier is 4 jaar oud. Ik vind het ook netjes dat Bosch nog de vervanging biedt. Echter vind ik dat ze optie hadden moeten bieden: bij een defect geen vervanging mogelijk, dan krijg je de maaier gratis terug zoals je die aan ons geleverd hebt. Die optie biedt Bosch niet, ik betaal ruim 18 euro voor een maaier in onderdelen, ruim 73 euro voor een geassembleerde maaier of ik betaal de reparatie: of ruim 117 voor een ontluchter en kabelboom of 177 voor stuurrollen erbij. Als ik toch moet betalen dan krijg ik voor 177 euro het meeste waar voor mijn geld.

Bosch heeft gewoon een slimme truc uitgehaald om bij een deel van de klanten de kosten voor de upgrade toch in rekening te brengen. Omdat ik geen garantie meer heb, ben ik de pineut.

Helaas bestaat de klachtenkompas van de consumentenbond niet meer. Ik post mijn ervaring op meerdere fora om mensen te waarschuwen. Bedenk goed of je maaier nog 170-250 euro waard is voordat je die naar Bosch stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
Ik zou dat advies van die RBV toch eens door een (echte) jurist laten nakijken, want dit schreeuwt 'een consument bedonderen doe je zo'. Mijn juridische onderbuik zegt dat Bosch hier echt niet mee weg zou komen bij een rechter, *tenzij* we hier niet de complete info hebben.

Elders kwam in de mailing van Bosch al tegen en ik snap wellicht dat een voorzichtige jurist erin leest dat 'andere kosten in rekening gebracht kunnen worden', maar ik ben het daar zeker niet mee eens.

Dit is een beetje hetzelfde als Apple die bij een vervanging van brak toetsenbord iets roept over 'vochtschade moederbord' en dan weigert het toetsenbord te vervangen als je niet ook - tegen betaling - het moederbord laat vervangen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
StevenK schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:45:
Ik zou dat advies van die RBV toch eens door een (echte) jurist laten nakijken, want dit schreeuwt 'een consument bedonderen doe je zo'. Mijn juridische onderbuik zegt dat Bosch hier echt niet mee weg zou komen bij een rechter, *tenzij* we hier niet de complete info hebben.

Elders kwam in de mailing van Bosch al tegen en ik snap wellicht dat een voorzichtige jurist erin leest dat 'andere kosten in rekening gebracht kunnen worden', maar ik ben het daar zeker niet mee eens.

Dit is een beetje hetzelfde als Apple die bij een vervanging van brak toetsenbord iets roept over 'vochtschade moederbord' en dan weigert het toetsenbord te vervangen als je niet ook - tegen betaling - het moederbord laat vervangen.
De maaier is 4 jaar oud. De upgrade is dan volgens mij een service van Bosch.ik kan Bosch niet verplichten de upgrade uit te voeren. Juridisch heb ik daar denk ik geen recht op, tenzij je de mailing ziet als belofte. Maar dan zeggen de kleine lettertjes: bij een defect kan de upgrade niet doorgaan. Dan moet je gaan twisten over wat een defect is. Wielen die stroef lopen waardoor de navigatie bemoeilijkt wordt, is dat een defect? Of is het alleen een defect als ik meld dat er iets mis is met de maaier? Wat ik niet heb gedaan.

Dan over de kosten die ik moet maken om mijn maaier terug te krijgen. Kosten die ik niet had gehad als de upgrade zonder reparatie(zonder defecten) was uitgevoerd. Ik moet nu 18 euro of 73 euro betalen om mijn maaier terug te krijgen die in mijn beleving niet defect was.

Mijn probleem is dat ik zonder de upgrade met een onverkoopbare maaier blijf zitten. En ik verlies functionaliteit. In die zin heeft Bosch mij dus in de tang. Ik wil alleen de upgrade, maar Bosch weigert dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
gron74 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 01:47:
[...]

De maaier is 4 jaar oud. De upgrade is dan volgens mij een service van Bosch.ik kan Bosch niet verplichten de upgrade uit te voeren. Juridisch heb ik daar denk ik geen recht op, tenzij je de mailing ziet als belofte. Maar dan zeggen de kleine lettertjes: bij een defect kan de upgrade niet doorgaan. Dan moet je gaan twisten over wat een defect is. Wielen die stroef lopen waardoor de navigatie bemoeilijkt wordt, is dat een defect? Of is het alleen een defect als ik meld dat er iets mis is met de maaier? Wat ik niet heb gedaan.
De basis is 'aanbod en aanvaarding', Bosch biedt gratis vervanging. In de kleine lettertjes dan een verplichting opnemen om andere onderhoudskwesties ook te laten herstellen is in mijn ogen onredelijk bezwarend.

Dan hadden ze dat in het aanbod zelf expliciet moeten zetten: 'let op: we controleren het hele apparaat en alle andere delen die niet meer goed genoeg zijn en vervangen moeten worden om de werking van het apparaat te garanderen worden op uw kosten vervangen'. Dat hebben ze juist niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
StevenK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:31:
[...]

De basis is 'aanbod en aanvaarding', Bosch biedt gratis vervanging. In de kleine lettertjes dan een verplichting opnemen om andere onderhoudskwesties ook te laten herstellen is in mijn ogen onredelijk bezwarend.

Dan hadden ze dat in het aanbod zelf expliciet moeten zetten: 'let op: we controleren het hele apparaat en alle andere delen die niet meer goed genoeg zijn en vervangen moeten worden om de werking van het apparaat te garanderen worden op uw kosten vervangen'. Dat hebben ze juist niet gedaan.
Ze zeggen dat defecte onderdelen die de werking negatief beïnvloeden of de machine onveilig maken, moeten worden gerepareerd anders geen 4G module. De onderdelen staan een 4G upgrade niet in de weg, maar volgens dit regeltje hoeft dat dus niet. Een kapot lampje zou al genoeg zijn voor Bosch. Bosch heeft zich zo dus ingedekt en een mogelijkheid gecreëerd om klanten toch te laten betalen voor de upgrade.
Punt is dat ik geen problemen heb geconstateerd en de controle van Bosch ondoorzichtig is. Ik weet niet wat en hoe ze controleren. Na mijn mailing halen ze de wielen van de factuur, dus hun regel hanteren ze dus niet zo nauw.

Hoe dan, het zaakje stinkt behoorlijk. Ik begin er echter moe van te worden en heb besloten te betalen. Ja, Bosch wint deze ronde maar uiteindelijk verliezen ze, want ik koop geen Bosch spullen weer. Die schade is uiteindelijk voor Bosch groter dan die 177 euro, ze zullen er wel niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:06

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Zou je het niet op misleiding kunnen gooien? Vind dit een gemene manier van communicatie. Zou op z'n minst melding doen bij de reclame code comissie.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
gron74 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 00:25:
[...]

Ze zeggen dat defecte onderdelen die de werking negatief beïnvloeden of de machine onveilig maken, moeten worden gerepareerd anders geen 4G module. De onderdelen staan een 4G upgrade niet in de weg, maar volgens dit regeltje hoeft dat dus niet. Een kapot lampje zou al genoeg zijn voor Bosch. Bosch heeft zich zo dus ingedekt en een mogelijkheid gecreëerd om klanten toch te laten betalen voor de upgrade.
Punt is dat ik geen problemen heb geconstateerd en de controle van Bosch ondoorzichtig is. Ik weet niet wat en hoe ze controleren. Na mijn mailing halen ze de wielen van de factuur, dus hun regel hanteren ze dus niet zo nauw.

Hoe dan, het zaakje stinkt behoorlijk. Ik begin er echter moe van te worden en heb besloten te betalen. Ja, Bosch wint deze ronde maar uiteindelijk verliezen ze, want ik koop geen Bosch spullen weer. Die schade is uiteindelijk voor Bosch groter dan die 177 euro, ze zullen er wel niet wakker van liggen.
Ik zou in jouw schoenen wellicht ook betaald hebben, met een 'onder protest' in de omschrijving en daarna terugbetaling gevorderd hebben bij de rechter. Maar wellicht dat ik te graag jurisprudentie op consumentenrechtzaken zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is Bosch in dit geval (naast fabrikant van veel zaken) ook de winkelier? Ergo: heb je de robotmaairer ook direct bij hen gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
Ik heb de maaier bij Amazon gekocht.
Intussen is de maaier weer terug alleen zijn ze een afdekklep vergeten, die wordt nu opgestuurd.
Dan kan ik gaan testen of de maaier goed werkt.

Als deze stuk gaat dan komt er geen robotmaaier weer. Ik ga dan weer terug naar maaien met de hand.
Veel goedkoper en ik krijg mijn beweging ook weer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skippy52
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-09 20:55
Helaas had ik dit forum niet gelezen, anders had ik mijn Indego S+ 500 niet opgestuurd.....
Afgelopen week heb ik mijn goed werkende Indego S+ 500 opgestuurd naar Bosch voor een "gratis" upgrade van 2G naar 4G. De machine voor het opsturen netjes schoongemaakt, in de originele doos verpakt en opgestuurd. Wat schetst mijn verbazing?? Vanmorgen zie ik de machine 'ONLINE' en ik dacht dat het wel weer gereed zou zijn. Later in de ochtend ontving ik een email met daarin een offerte:
Materiaalkosten: € 539,28; Arbeidskosten: € 92; Speciale Korting: € 341,29. Totale te betalen kosten: € 350,89 incl. btw.
Als men de korting niet zou berekenen zouden de kosten zijn: € 763,85 inclusief btw. Dat is dan het bedrag wat ik moet betalen voor de upgrade van een goede machine van 2G naar 4G.
Andere mogelijkheid: Gedemonteerde terugzending: € 18,15 of "Gratis recycling".
Vandaag gebeld met Bosch toolservice. Bij het doorverbinden eerst 32 minuten in de wacht gestaan, daarna heb ik de verbinding verbroken. Direct na de middag weer gebeld, ze beloofden mij terug te bellen waarop ik nog wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.berden123
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-08 21:10
Ook ik heb mijn maaier vorige week opgestuurd en eveneens een offerte ontvangen van €276 voor vervangen van extra onderdelen.
Schandalig, hoef niet verder uit te leggen.

Zijn er mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen om dit terug te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.berden123
Het is mij gelukt een bereidwillige mederwerker aan de lijn te krijgen die van de materie op de hoogte was.
Hij vertelde dat je moet reageren op de mail van aftersales.services@de.bosch.com met de duidelijke vermelding dat je alleen de gratis ombouw van 2G naar 4G uitgevoerd wilt hebben en niet de andere opgegeven punten.

Ik houd jullie op de hoogte hoe het verder afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Hallo Frank,

Ik heb uiteindelijk maar betaald. Ik ben benieuwd naar het model en de leeftijd van jouw maaier. Verder ben ik benieuwd naar welke onderdelen volgens Bosch defect zijn. Bij mij waren dat: kabelboom eenheid, stuurrollen en ontluchter.
Na flink doorvragen konden de stuurrollen van de offerte, maar geen uren.

Wat jij schrijft heb ik ook gedaan maar zonder resultaat. Ze wijzen naar de voorwaarden en zeggen dat vervanging niet kan zonder reparatie.

[ Voor 18% gewijzigd door gron74 op 11-08-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.berden123
Mijn maaier is 4 jaar oud en buiten de garantie :-(
Ik had er ook nog een andere printplaat ?? bij zitten van 120 euro ex.
Die kan niet plotseling kapot zijn want ik heb mijn maaier werkend ingeleverd!

In jouw geval ben ik bang dat je nergens op terug kunt vallen want ze hebben nu iets uitgevoerd en onderdelen gebruikt.
Wat niet wil zeggen dat dit niet netjes afgehandeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:38
Je zou bijna zo'n maaier door een expert uit elkaar laten halen, laten controleren en vervolgens opsturen om te zien of de fabrikant dan ook ineens aangeeft dat er onderdelen kapot zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Ook mijn maaier werkte zonder problemen. Ik heb dat ook bij Bosch gemeld. Toen kwam Bosch met het verhaal: de stuurrollen konden wel van de offerte, de aan/uit knop dreigde stuk te gaan maar was niet defect. De ontluchter gaat altijd kapot bij het openen van de maaier. Voor de stuurrollen kreeg ik geen uren in mindering want de uren zaten in de diagnose en testen van de maaier. Ze adviseerden om de aan/uit knop (= kabelboomeenheid) te vervangen. Advies, dus dat mag ik in de wind slaan. Dus ik schreef Bosch dat ik alleen de 4G upgrade wou. Daarop wees Bosch mij op de voorwaarden: als er een defect wordt gevonden dan kan er geen 4G upgrade plaatsvinden.

Ik ben heel benieuwd welke reactie Bosch jou gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
@Skippy52 hoe is het bij jou afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy52
Ik heb contact gehad met de after-sales organisatie. Deze mailde me dat sowieso de aandrijving- en de snij-motor vervangen moest worden omdat de waarden ver buiten het normale bereik zouden vallen. De factuur bleef echter gelijk, omdat er bij mij een 'grote' korting gegeven was. De onderdelen welke niet vervangen behoefden te worden ging dus van de korting af. Na opnieuw aangegeven te hebben dat ik er niet mee eens was en dat de kosten voor reparatie veel te hoog lagen voor een in mijn ogen goed lopende machine kreeg ik opnieuw een mail van de after-sales organisatie met de volgende tekst: Ik kan u nog steeds aanbieden dat we de ombouw zonder reparatie uitvoeren, maar we garanderen geen volledige functionaliteit in uw tuin.
Hierop heb ik gereageerd dat dit is wat ik wil, echter ik heb nog geen bevestiging terug ontvangen.
Wel kreeg ik vandaag een email van Bosch-toolservice dat ik binnen 2 weken een antwoord moet geven op de offerte van € 350 anders sturen ze me het apparaat in onderdelen retour waarbij ik de kosten a € 26,62 (€ 8 meer dan in de originele offerte) moet betalen. Ik wacht dus nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Dat is vreemd. Ik heb daar ook om gevraagd, maar aftersales heeft mij dit niet aangeboden. Ik kon alleen kiezen voor reparatie of weer retour. Heel bijzonder dit. Ik ben benieuwd of jij het voor elkaar krijgt.

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 11:46
Ik heb hetzelfde probleem, ik heb een werkende robot van 4 jaar oud opgestuurd voor aanpassing van 2G netwerk en krijg een offerte voor het volgende:

Arbeid 111.32
ontluchter 5.47
kabelboom 8.68
printplaat 146.07
membraan 22.88
stuurrollen 24.42
contactdoor Contact Assy 5.47
Motorbouwgroep 114.26
Korting -87.68
Totaalprijs 350.89

Ik zal Bosch opbellen om te vragen waarrom de printplaat en motorbouwgroep vervangen moet worden.

Ik voel me belazerd en ik krijjg het idee dat het een ondeugdelijk apparaat is als bij iedereen zoveel vervangen moet worden.

Ik lees op BNNVARA en TROS dezelfde problemen:
https://www.bnnvara.nl/ka...osten-in-rekening-brengen

https://radar-forum.avrotros.nl/viewtopic.php?t=203524

• gron74
Hoi nanke,

De ontluchter, kabelboom en stuurrollen had ik ook. Stuurrollen zijn de voorste wieltjes en dat is normale slijtage.
Wel bijzonder dat je korting krijgt. Waarom? Ik kreeg geen korting. Zit daar uitleg bij?

Als na 4 jaar zoveel kapot is, dan kun je concluderen dat Bosch een ondeugdelijk apparaat heeft geleverd.
Uneto-vni heeft uitgezocht wat de levensduur van apparaten minimaal zou moeten zijn. Helaas staan robotmaaiers daar niet bij. Zie: https://www.techniekneder...afschrijvingsmethoden.pdf

Vraag Bosch om duidelijke uitleg. Wat is er stuk, hoe kan het dat je een werkend apparaat inlevert en Bosch vindt defecten. Waarom krijg je korting.

Op BNNVARA en Radar heb ik ook gepost. Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld maar die gaven aan dat er weinig aan te doen valt. Er zijn nu zoveel soortgelijke verhalen. Ook wordt bij sommige mensen wel een upgrade zonder reparatie doorgevoerd. Een optie die Bosch alleen biedt als je gaat dreigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jareish
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 10:20
Hier hetzelfde. 4 jaar oud, geen issues mee, opgestuurd voor de “gratis” 2G upgrade. Vervolgens een rekening van 120,- euro voor ontluchter, membraan en profielafdichting. OvergroAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXAWCSoOmZO64h92YbSSTpETb4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Etx62R2jSfihv3pr1hoI97bB.jpg?f=fotoalbum_large

De kabelboom die mensen hier noemen staat bij voor 0,- Geen idee of dat betekent dat het gratis is of dat het een standaard offerte is en het niet van toepassing is.

Ik heb Bosch gemaild om het 1 en ander uit te leggen. Ik ga natuurlijk niet iets betalen wat tijdens de montage van de module (blijkbaar altijd) stuk gaat. Die arbeidsuren lijken me ook niet terecht als ze het apparaat toch al moeten demonteren.

Dit stinkt van alle kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:13

ManiacsHouse

Scheisse!

gron74 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:35:
Hoi nanke,

De ontluchter, kabelboom en stuurrollen had ik ook. Stuurrollen zijn de voorste wieltjes en dat is normale slijtage.
Wel bijzonder dat je korting krijgt. Waarom? Ik kreeg geen korting. Zit daar uitleg bij?

Als na 4 jaar zoveel kapot is, dan kun je concluderen dat Bosch een ondeugdelijk apparaat heeft geleverd.
Uneto-vni heeft uitgezocht wat de levensduur van apparaten minimaal zou moeten zijn. Helaas staan robotmaaiers daar niet bij. Zie: https://www.techniekneder...afschrijvingsmethoden.pdf

Vraag Bosch om duidelijke uitleg. Wat is er stuk, hoe kan het dat je een werkend apparaat inlevert en Bosch vindt defecten. Waarom krijg je korting.

Op BNNVARA en Radar heb ik ook gepost. Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld maar die gaven aan dat er weinig aan te doen valt. Er zijn nu zoveel soortgelijke verhalen. Ook wordt bij sommige mensen wel een upgrade zonder reparatie doorgevoerd. Een optie die Bosch alleen biedt als je gaat dreigen.
Die Uneto-vni lijst is een wij van WC-eend lijst. Daar is niks wettelijks aan. Geen idee wat het apparaat kostte nieuwprijs.
Je rechtsbijstand maar eens onder de loep of een andere nemen. Hoezo valt er niks aan te doen? Daar zijn ze toch juist voor? Voor dit soort grapjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:38
Jullie zouden de media eens moeten aanschrijven en alle consumenten die hiermee te maken hebben moeten inventariseren om gezamenlijk actie te ondernemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 11:46
gron74 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:35:
Hoi nanke,

Ik heb geen idee waarom ik korting zou krijgen. Ik heb gebeld met het servicenummer, maar daar konden ze me niet helpen en ik moet een email sturen naar aftersales.services@de.bosch.com

Ik was net bezig om een mail op te stellen. Ik keek daarbij nog even naar de online offerte via de link en toen zag ik dat de offerte was weg gehaald. Er stond nu alleen nog maar in dat reparatie/onderzoek nog bezig was. Heel vreemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gron74
Ik weet niet of het helpt, maar ik heb een melding gemaakt bij ACM ConsuWijzer en meldpunt Eerlijk van de consumentenbond.

• Skippy52
Ik heb bericht gehad dat de opdracht is gepauzeerd en dat ik de offerte op dit moment niet meer hoef te beschouwen. Deze of komende week wordt er contact met mij opgenomen over hoe het verder gaat.....

• gron74
Ik ben heel benieuwd @Skippy52 . Dank voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy52
Even een update. Ik kreeg een email met daarin de mededeling dat de indego is gediagnostiseerd volgens de nieuwe richtlijnen. De upgrade is uitgevoerd en ik verwacht de indego deze week weer terug. Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Hoi @Skippy52 , betekent dit dat je de upgrade nu kosteloos krijgt en je dus geen reparatie hoeft te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy52
Zoals gezegd heeft GLS vandaag de S+ 500 weer afgeleverd. Zonder kosten. Hij heeft ook gemaaid, dus dat werkt allemaal weer. Ik moet alleen nog zien dat ik deze kan koppelen aan mijn telefoon. Ik weet dus nog niet of 4G al werkt. Ik weet ook niet of ik het apparaat eerst weer moet registreren of niet.
Morgen verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:08
Skippy52 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:31:
Even een update. Ik kreeg een email met daarin de mededeling dat de indego is gediagnostiseerd volgens de nieuwe richtlijnen. De upgrade is uitgevoerd en ik verwacht de indego deze week weer terug. Afwachten maar.
Klinkt als: " Sh*t, ze hebben ons door en het leidt tot negatieve publiciteit als radar en consumentenbond zich hiermee gaan bemoeien, laten we de keutel maar intrekken"
Jammer hoor, want Bosch is was mijn preferred supplier voor witgoed en keukenapparatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door wlmpie op 03-09-2025 21:13 ]

• Skippy52
De Indego is weer online dankzij dit keer de snelle service van Bosch Power tools. Geupgrade en weer volledig werkend, alles zonder kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorineheling
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-09 12:17
Mega dank voor dit topic @gron74!!! Super blij dat ik dit gelezen heb. Ik zat zojuist aan de telefoon met Bosch powertools om te vragen of de ontvangen email over 2G en opsturen geen oplichting was, en zo nee hoe dat werkte met die upgrade en of je evt bijkomende kosten voor andere reparaties ook kon weigeren. Terwijl ik in de wacht stond ontdekte ik dit topic, en kon ik de medewerker meteen vragen of ik dan mijn maaier in onderdelen of als een geheel terug kon krijgen. Deze medewerker was duidelijk op de hoogte van wat er speelde en hij zei dat ze wettelijk verplicht zijn om de maaier ook te controleren op gebereken ivm veiligheid en werking. En dat mijn maaier die 4 jaar oud is en buiten de garantie valt eigenlijk in alle gevallen wel een rekening van 300-400 euro kan verwachten, dus dat hij sterk zou afraden om hem op te sturen. Het nadeel is dat ik dan hoogstwaarschijnlijk mijn maaier na 1 januari met de hand moet bedienen, maar dat is niet zeker. Ik duim maar dat het toevallig toch allemaal blijft werken, al ben ik er bang voor. Maar hoe dan ook ga ik m niet opsturen na dit allemaal gelezen te hebben. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik weet niet hoe ingrijpend de wisseling is, maar ik stel me zo voor dat de 4G een drop-in replacement is van de 2G. Je zou eens een mailtje kunnen sturen of kunnen bellen of je die module niet los kunt ontvangen, zodat je 'm zelf kunt plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jorineheling schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:17:
Deze medewerker was duidelijk op de hoogte van wat er speelde en hij zei dat ze wettelijk verplicht zijn om de maaier ook te controleren op gebereken ivm veiligheid en werking.
Dit klinkt echt als leuterkoek. Zo probeert BOSCH het te verkopen, dat geloof ik gerust. Maar dat er een wettelijke verplichting is, nee.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
@jorineheling dan zou ik Bosch eens vragen over welke wettelijke verplichting ze het hebben. Lijkt mij een mooi broodje aap verhaal. Wat duidelijk is, is dat Bosch zich in allerlei bochten wringt om mensen geld afhandig te maken. Bij de juiste persoon en voldoende dreigementen, laat Bosch de eis voor reparatie ineens vallen, komt er korting of hoeven bepaalde elementen ineens niet vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Of het direct wettelijk verplicht is weet ik niet maar ik zou het niet zo snel enkel als excuus zien. Ze hebben natuurlijk wel een bepaalde verantwoordelijkheid voor de veiligheid van hun klanten nadat ze een apparaat in handen hebben gehad en ze daarbij een situatie tegenkomen die potentieel een gevaar kan zijn bij gebruik. Moeten ze dan niets zeggen en het ding gewoon weer terugsturen met mogelijk letsel tot gevolg?

Ben het wel met je eens dat de keuze voor alles gelijk repareren, zelfs dingen die niet echt noodzakelijk, zonder akkoord van de klant maar wel alle kosten bij die klant liggen totaal niet acceptabel is.
Geef die klant gewoon de keuze en leg duidelijk uit wat de gevolgen zijn als de klant niet voor hun voorgestelde reparaties kiest. Dan hebben ze naar mijn idee ook al aan hun zorgplicht voldaan, want dat is volgens mij waar Bosch het over heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:30
Het veiligheidsargument is nonsens. Als het echt onveilig zou zijn dan zou het bedrijf een groter probleem hebben. Gezien de schaal waarbij het argument aangehaald wordt zijn de machines in het veld een soort moordmachines geworden ;) Kom maar op met een dure terugroepactie :+ De veiligheidsfuncties dienen per ontwerp voor de gehele levensduur mee te gaan. Niet voor niets dat die vaak simpel zijn uitgevoerd.

Wat ik in dit scenario niet durf uit te sluiten is dat Bosch een derde partij heeft voor service en deze heeft ingeschakeld voor de upgradeactie. Voor deze derde partij is dit mogelijk een verdienmodel. Voor de fabrikant zelf vooral een hoofdpijndossier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Thijsmans schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:03:
Ik weet niet hoe ingrijpend de wisseling is, maar ik stel me zo voor dat de 4G een drop-in replacement is van de 2G. Je zou eens een mailtje kunnen sturen of kunnen bellen of je die module niet los kunt ontvangen, zodat je 'm zelf kunt plaatsen.
Dit dus, en laat ze dan meteen een nieuwe 'ontluchter' (en een seal?) in dat upgrade-kitje steken zodat het gehele apparaat weer terug gebracht kan worden naar de staat zoals het apparaat was vóór het moeten openen van de behuizing.

Wie ontwerpt overigens zo'n apparaat op een manier waarbij vervolgens zo'n 'ontluchter' onderdeel stuk moet gaan tijdens het demonteren van een simpele beschermkap?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Will_M schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:07:
[...]

Dit dus, en laat ze dan meteen een nieuwe 'ontluchter' (en een seal?) in dat upgrade-kitje steken zodat het gehele apparaat weer terug gebracht kan worden naar de staat zoals het apparaat was vóór het moeten openen van de behuizing.

Wie ontwerpt overigens zo'n apparaat op een manier waarbij vervolgens zo'n 'ontluchter' onderdeel stuk moet gaan tijdens het demonteren van een simpele beschermkap?
Precies en ook dat verhaal klopt niet. Bosch moet de machine blijkbaar open maken voor inspectie, maar in ieder geval voor de vervanging van de 2G module. Als ze defecten vinden dan moet de klant ineens de ontluchter betalen. Vinden ze niks, dan betaalt Bosch de ontluchter. Dat klopt dus ook niet.

• TomPé
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 10:30
Ik heb ergens begin dit jaar, of zelfs al in 2024, een brief gehad met info over deze vervanging. Ik zou daarover opnieuw bericht krijgen als mijn maaier ingepland stond.

Is dat bij jullie ook zo gegaan? En zat daar ook zo'n lange tijd tussen?

TomPé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
@TomPé nee, daar zat bij mij enkele weken tussen dacht ik. Heb je geen garantie meer, bedenk dan even of je bereid bent om te betalen voor de upgrade, want de kans is groot dat je een rekening krijgt.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@gron74

Is er ook bekend over welk roaming netwerk (welke provider) de 2G verbinding van de Bosch GMBH apparatuur loopt?

Volgens de laatste berichten schakelt KPN het 2G netwerk bijvoorbeeld pas 1-December 2027 uit en bij Vofdafone is dat vooralsnog gepland voor eind 2026. T-Mobile (= Odido) heeft het 2G netwerk al in 2021 uitgezet dus dan zou er sowieso al geen verbinding meer mogelijk zijn.

Misschien ook iets om mee te nemen in de overweging tot het laten uitvoeren van een érg dure 'gratis' upgrade als je de afschrijving van zo'n apparaat ook in ogenschouw meeneemt.

Ik doe ook even de aanname dat zo'n apparaat ook zónder 2G verbinding gewoon z'n rondjes blijft maaien binnen de 'perimeter-wires', alleen dan ongecontroleerd / zónder App aansturing vanuit de Cloud?

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 20-09-2025 13:35 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TomPé schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:05:
Ik heb ergens begin dit jaar, of zelfs al in 2024, een brief gehad met info over deze vervanging. Ik zou daarover opnieuw bericht krijgen als mijn maaier ingepland stond.

Is dat bij jullie ook zo gegaan? En zat daar ook zo'n lange tijd tussen?
Ik heb op 19 december vorig jaar dat bericht over die vervanging gehad, maar daarna niks meer gehoord.
Will_M schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:29:
@gron74

Is er ook bekend over welk roaming netwerk (welke provider) de 2G verbinding van de Bosch GMBH apparatuur loopt?

Volgens de laatste berichten schakelt KPN het 2G netwerk bijvoorbeeld pas 1-December 2027 uit en bij Vofdafone is dat vooralsnog gepland voor eind 2026. T-Mobile (= Odido) heeft het 2G netwerk al in 2021 uitgezet dus dan zou er sowieso al geen verbinding meer mogelijk zijn.

Misschien ook iets om mee te nemen in de overweging tot het laten uitvoeren van een érg dure 'gratis' upgrade als je de afschrijving van zo'n apparaat ook in ogenschouw meeneemt.

Ik doe ook even de aanname dat zo'n apparaat ook zónder 2G verbinding gewoon z'n rondjes blijft maaien binnen de 'perimeter-wires', alleen dan ongecontroleerd / zónder App aansturing vanuit de Cloud?
Geen idee welk netwerk, maar dit is voor mij wel de reden om 'm niet op te sturen. Want dan is het nog 1 of 2 seizoenen voor mijn Indego uit 2020.

Ik heb overigens de machine ook al 2 keer open gehad om de verbinding met de motor te herstellen, daarbij heb ik ook niet gemerkt dat er een 'ontluchter' ofzo vervangen zou moeten worden omdat ik die gesloopt heb bij het openen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPé
gron74 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:51:
@TomPé nee, daar zat bij mij enkele weken tussen dacht ik. Heb je geen garantie meer, bedenk dan even of je bereid bent om te betalen voor de upgrade, want de kans is groot dat je een rekening krijgt.
Dank voor je update.

Ik ben me ervan bewust na het lezen van diverse topics.
Daarnaast gaat mijn maaier ook niet meer aan dus zal nog meer defecten aanzitten, lees: een dikke rekening inderdaad.

Hij komt uit 2020, dat jaar een half jaar gemaaid, daarna door grote verbouwing niet meer tot we hem dit jaar weer in gebruik wilde nemen.

Dat zijn een paar dure maaibeurtjes geweest :'(

TomPé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPé
Aiolos schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb op 19 december vorig jaar dat bericht over die vervanging gehad, maar daarna niks meer gehoord.

[...]
Dat lijkt dus ook redelijk willekeurig te gaan.

Ergens goed van Bosch dat ze dit overal 'gratis' 'willen' vervangen.
Echter beinnen we hier allemaal ook te snappen waarom ze dat zo graag willen, niet uit coulance in ieder geval.

TomPé

• gron74
@TomPé ik denk een beetje van beide. Ik geloof wel dat Bosch serieus goodwill met de vervanging wil tonen. Alleen als je in Europa duizenden maaiers moet upgraden, dan kost dat veel geld. Bosch haalt dit nu bij de consumenten met een maaier buiten garantie weg.

Zie ook het nieuws. Bosch ontslaat wederom duizenden mensen.

[ Voor 10% gewijzigd door gron74 op 26-09-2025 13:22 ]

Pagina: 1