In dat geval valt Renault in positieve wijze op. Eigenlijk bijna geen vreemde problemen mee gehad.
Ik snap niet (en wel) dat de ID.3 niet beter verkoopt. Ik keek gisteren een review (duurtest) van Autovisie over de EX30.
Wat een kleuterinterieur en wat een volbloed Chinees is dat zeg. En vooral de kofferbak is zo klein, de ID.3 doet dat veel beter.
Ook beenruimte achterin, de ID.3 is net een Passat, die EX30 is achterin zo klein als een Polo (ik heb nooit in een EX30 gezeten, maar gebaseerd op reviews).
Helaas mijn boot gemist, ik had een schade ID.3 Pro S gezien in Duitsland vorige week, voor 12000 met lichte schade linksachter (wel 160dkm volgens mij) maar die was dus ook al binnen 3 dagen verkocht! Hopelijk volgt er snel nog een, want dit is wel bereikbaar voor mij!
Wat een kleuterinterieur en wat een volbloed Chinees is dat zeg. En vooral de kofferbak is zo klein, de ID.3 doet dat veel beter.
Ook beenruimte achterin, de ID.3 is net een Passat, die EX30 is achterin zo klein als een Polo (ik heb nooit in een EX30 gezeten, maar gebaseerd op reviews).
Helaas mijn boot gemist, ik had een schade ID.3 Pro S gezien in Duitsland vorige week, voor 12000 met lichte schade linksachter (wel 160dkm volgens mij) maar die was dus ook al binnen 3 dagen verkocht! Hopelijk volgt er snel nog een, want dit is wel bereikbaar voor mij!
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ik heb sinds een tijdje nu dat als ik via de app het laadpercentage naar 100% zet, dit niet doorgevoerd wordt in de auto.
Ik moet dus de wijziging in de auto zelf doorvoeren, nogal vervelend en rare regressie. Iemand anders ook dit probleem?
Ik moet dus de wijziging in de auto zelf doorvoeren, nogal vervelend en rare regressie. Iemand anders ook dit probleem?
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Is dat omdat je 'Battey Care' aan hebt staan?Boy schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:49:
Ik heb sinds een tijdje nu dat als ik via de app het laadpercentage naar 100% zet, dit niet doorgevoerd wordt in de auto.
Druk je dan wel op 'Save' rechtsboven nadat je de aanpassing hebt gedaan? Bij mij is dat vergeten de oorzaak elke keer dat de auto een instelling niet overneemt vanuit mijn app.Boy schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:49:
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/gp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1Tweaker19 schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:34:
Ik ben op zoek naar goede sneeuwkettingen voor mijn Volkswagen ID.5 met bandenmaat 255/50 R19. Twee jaar geleden heb ik via de Volkswagen-shop (die lijkt inmiddels niet meer te bestaan?) de officiële Pewag 9mm Special sneeuwkettingen voor de ID-serie gekocht.
Helaas heb ik hier alleen maar slechte ervaringen mee. Vorig jaar moest ik ze tijdens de wintersport gebruiken, maar het was een drama om ze om te leggen: na 1,5 uur trekken en veel moeite kreeg ik ze nét vast. Gisteren probeerde ik ze opnieuw bij droog weer, en toen kwam ik tot de conclusie dat ik ruim 10 cm te kort kom. Daarnaast brak de staalkabel van het spansysteem door het harde trekken, waardoor ze helemaal niet meer bruikbaar zijn.
Ik begrijp niet waarom ze zo krap zijn, terwijl ik met eerdere sneeuwkettingen nooit problemen heb gehad met het omleggen. Het lijkt wel alsof ze veel te klein zijn voor deze band(terwijl de bandemaat wel op het koffertje staat). Herkent iemand zich in dit probleem? Of heeft iemand tips voor sneeuwkettingen die wél goed passen en gebruiksvriendelijk zijn voor deze bandenmaat en auto?
Ik moet aanstaande zaterdag vertrekken naar Oostenrijk, dus ik ben dringend op zoek naar vervanging. Suggesties voor betrouwbare en makkelijk te monteren kettingen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt!
Zijn ook in jouw maat verkrijgbaar. En 12mm dik, zoals VW adviseert.
Ik merk de laatste weken dat de laadkabel moeilijker in de laadpoort gaat; gisteren even goede gekeken en nu zie ik dat de pin rechtsboven in de laadpoort dieper lijkt te liggen dan de andere pinnen, dit lijkt me niet de bedoeling. Is dat iets wat ze eenvoudig bij de dealer kunnen repareren, of ben ik 'm dan een aantal dagen kwijt? Laden gaat momenteel nog wel normaal.
de sensor pinnen moeten dieper liggen zodat de stroom verbroken wordt door de software voordat deze pinnen los komen. Dit om "arcing" te voorkomen.mawi schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:20:
Ik merk de laatste weken dat de laadkabel moeilijker in de laadpoort gaat; gisteren even goede gekeken en nu zie ik dat de pin rechtsboven in de laadpoort dieper lijkt te liggen dan de andere pinnen, dit lijkt me niet de bedoeling. Is dat iets wat ze eenvoudig bij de dealer kunnen repareren, of ben ik 'm dan een aantal dagen kwijt? Laden gaat momenteel nog wel normaal.
Dat is normaal: Wikipedia: IEC 62196 Type 2mawi schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:20:
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Hier even een vraagje over snelladen bij de fastned.
Normaal gesproken laad ik 98% altijd gewoon aan de thuislader, dus niet zoveel ervaring met snelladers. Maar nu in korte tijd toch een paar keer moeten snel laden bij de fastned waar het 'snel' laden niet sneller ging dan 55kwh.
Ik heb dit gehad terwijl mijn auto er al een rit van 250km op had zitten, dus accu kan dan volgens mij niet te koud meer zijn? Maar heb dit ook gehad terwijl ik nog maar paar km had gereden. Ik heb enkele maanden geleden voor het laatst prima geladen waar ik tijdens het laden wel snelheden van minimaal 80kwh haalde.
Nu heb ik niet alleen deze ervaring maar mijn vrouw ook. Deze heeft audi Q4 (zelfde auto dus onder de motorkap)
Zijn er mensen die dit ook ervaren hebben? Is dit een ID4/Q4 issue? Winterweer? Fastned? Je kunt het in ieder geval niet echt snel noemen op deze manier.
Normaal gesproken laad ik 98% altijd gewoon aan de thuislader, dus niet zoveel ervaring met snelladers. Maar nu in korte tijd toch een paar keer moeten snel laden bij de fastned waar het 'snel' laden niet sneller ging dan 55kwh.
Ik heb dit gehad terwijl mijn auto er al een rit van 250km op had zitten, dus accu kan dan volgens mij niet te koud meer zijn? Maar heb dit ook gehad terwijl ik nog maar paar km had gereden. Ik heb enkele maanden geleden voor het laatst prima geladen waar ik tijdens het laden wel snelheden van minimaal 80kwh haalde.
Nu heb ik niet alleen deze ervaring maar mijn vrouw ook. Deze heeft audi Q4 (zelfde auto dus onder de motorkap)
Zijn er mensen die dit ook ervaren hebben? Is dit een ID4/Q4 issue? Winterweer? Fastned? Je kunt het in ieder geval niet echt snel noemen op deze manier.
Onlangs voor de eerste keer aan de snellader gehangen met mijn nieuwe ID.4.jdgraaf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:50:
netjes de accu laten voorverwarmen (duurde makkelijk 40-50 minuten ivm wintertemperaturen).
Accu stond op ongeveer 15%
Snelladen begon en bleef rond de 145kW, dus helemaal niet slecht.
Na 35% lading ben ik gestopt want voldoende om thuis te geraken
Even meegeven dat de auto aan een snellader hing van 300kW en dat ik er alleen was.
[ Voor 4% gewijzigd door dhd op 17-12-2024 15:19 ]
Rijden doet weinig met de temperatuur van de accu. Vandaar dat je een accu moet voorverwarmen voor het snelladen als hoge laadsnelheden wil behalen.jdgraaf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:50:
Ik heb dit gehad terwijl mijn auto er al een rit van 250km op had zitten, dus accu kan dan volgens mij niet te koud meer zijn?
@jdgraaf De laadsnelheid is onder anderen afhankelijk van de temperatuur, de lading bij aankomst, de totale capaciteit en de precieze chemische samenstelling van de accu.
55kW is niet echt rap, zeker niet na een (flink) stuk rijden. Wij kwamen met de ID.4 Pro Performance (2022, 77kWh) afgelopen zondag bij 3°C met een koude auto en 3% na 10km rijden aan bij een snellader; die leverde vrij constant tot 50% 105kW. Bij optimale omstandigheden doet hij 135kW (~10% lading bij aankomst, na 100+km rijden, >20°C).
Sneller gaat ook in de winter, maar pas na een flink stuk rijden (dit was vorig jaar na 500km, op de terugweg - op de heenweg haalde hij na 200km net 100kW):
55kW is niet echt rap, zeker niet na een (flink) stuk rijden. Wij kwamen met de ID.4 Pro Performance (2022, 77kWh) afgelopen zondag bij 3°C met een koude auto en 3% na 10km rijden aan bij een snellader; die leverde vrij constant tot 50% 105kW. Bij optimale omstandigheden doet hij 135kW (~10% lading bij aankomst, na 100+km rijden, >20°C).
Sneller gaat ook in de winter, maar pas na een flink stuk rijden (dit was vorig jaar na 500km, op de terugweg - op de heenweg haalde hij na 200km net 100kW):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BSgmKrzklRRgtgF0GD7vwlCb.jpg?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Tarin op 17-12-2024 15:24 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Hoe doe je dat dan? Ik heb een ID.5 van 2022 met warmtepomp, maar ik zie geen optie op de accu voor te verwarmen.zjeeraar84 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:19:
[...]
Rijden doet weinig met de temperatuur van de accu. Vandaar dat je een accu moet voorverwarmen voor het snelladen als hoge laadsnelheden wil behalen.
Op welke manieren kan je de accu eigenlijk voorverwarmen? Ik ken alleen de manier dat je de snellader toevoegt aan de navigatie van de auto, en dan maar hopen dat die dat zelf doet.
Wij laden af en toe nog wel eens bij een Supercharger, maar omdat die niet bekend zijn in de navigatie is dat dus nooit voorverwarmd. Is er een manier om dat toch voor elkaar te krijgen?
Wij laden af en toe nog wel eens bij een Supercharger, maar omdat die niet bekend zijn in de navigatie is dat dus nooit voorverwarmd. Is er een manier om dat toch voor elkaar te krijgen?
[ Voor 5% gewijzigd door Sicco92 op 17-12-2024 15:24 ]
De ID.'s die met het nieuwe scherm (met airco-knoppen direct in de UI) geleverd zijn, kunnen ook de accu voorverwarmen, vanuit het laad-menu:Sicco92 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:24:
Op welke manieren kan je de accu eigenlijk voorverwarmen? Ik ken alleen de manier dat je de snellader toevoegt aan de navigatie van de auto, en dan maar hopen dat die dat zelf doet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z1HgktgrSVKHMxXddiu5CmGA.jpg?f=user_larg)
Oudere kunnen dit vziw niet; je zou flink kunnen versnellen en regenereren, maar daar maak je je mede-weggerbuikers (en bijdrijder) niet blij mee.
[ Voor 7% gewijzigd door Tarin op 17-12-2024 15:28 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Herkenbaar. Laadt normaal altijd thuis dus in een klein jaar pas 2x elders hoeven laden. De 1ste keer bij Lidl paal van 50 kw, daar kreeg ik 43 hetgeen ik prima vond. Laatste keer was na een rit van 1.5 uur bij een 150kw paal van Shell. Buiten zo’n 13 graden en accu 40%. Ik kreeg 38 kw! We gaan over een paar weken naar Spanje met de auto en als het snelladen altijd zo langzaam gaat dan is de ID3 heel snel ingeruild.jdgraaf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:50:
Dus hier weinig ervaring met snelladen maar de snelheid was heel laag.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
50kW snelladen met een ID3 is normaal bij lage temperaturen hier in NL tenzij je 130 kunt rijden. Dat is altijd al zo geweest in mijn beleving. In de zomer of in het buitenland bij hogere snelheden en dus hogere onttrekking uit je accu wordt het meer. Dakkoffer wil ook helpen. Tijdens de wintersport heb je er dan dus niet zo’n last van.
Sommige andere merken hebben dat overigens ook, heeft meer met de eerste generatie elektrische auto’s te maken.
Sommige andere merken hebben dat overigens ook, heeft meer met de eerste generatie elektrische auto’s te maken.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Met 40% ga je ook nooit een hoge laadsnelheid krijgen.EDB schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:56:
[...]
Herkenbaar. Laadt normaal altijd thuis dus in een klein jaar pas 2x elders hoeven laden. De 1ste keer bij Lidl paal van 50 kw, daar kreeg ik 43 hetgeen ik prima vond. Laatste keer was na een rit van 1.5 uur bij een 150kw paal van Shell. Buiten zo’n 13 graden en accu 40%. Ik kreeg 38 kw! We gaan over een paar weken naar Spanje met de auto en als het snelladen altijd zo langzaam gaat dan is de ID3 heel snel ingeruild.
Dus hier weinig ervaring met snelladen maar de snelheid was heel laag.
Is dat met voorverwarmen? Ik krijg ook 45-50 kW zonder voorverwarmen namelijk.Jakkie takkie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:19:
50kW snelladen met een ID3 is normaal bij lage temperaturen hier in NL tenzij je 130 kunt rijden. Dat is altijd al zo geweest in mijn beleving. In de zomer of in het buitenland bij hogere snelheden en dus hogere onttrekking uit je accu wordt het meer. Dakkoffer wil ook helpen. Tijdens de wintersport heb je er dan dus niet zo’n last van.
Voorverwarmen accu zit voor zover ik weet alleen op auto’s van model jaar 2025 en nieuwer (=vanaf productie maand augustus 2024).
[ Voor 69% gewijzigd door Jakkie takkie op 17-12-2024 18:59 ]
Ik zag van de week dat ‘baardmans’ (battery life) op YouTube een leuke test heeft staan waarbij hij een nieuwe GTX, een nieuwe Pro S en een oude Pro S vergelijkt ten aanzien van verbruik en snelladen.
YouTube: VW Id.3 Battle - GTX versus ProS
YouTube: VW Id.3 Battle - GTX versus ProS
[ Voor 21% gewijzigd door Jakkie takkie op 17-12-2024 19:04 ]
Ik heb net een nieuwe ID3 my25 ja ik kan de accu voorverwarmen, de auto vergrendelen en ontgrendelen op afstand (en dat werkt). Wat ik wel mis t.o.v.mijn oude 1st is de ledbalk onder het voorraam, oftewel IDlight, is alleen vanaf de ID4 te verkrijgen, was wel een leuke gimmick.Jakkie takkie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:58:
Voorverwarmen accu zit voor zover ik weet alleen op auto’s van model jaar 2025 en nieuwer (=vanaf productie maand augustus 2024).
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Nee ik snap dat ik met 40% niet de theoretische max ga krijgen. Maar volgens de laadcurve van fastned moet de ID4 met 40% alsnog zeker 70-80kwh halen. Heb ik in het verleden ook wel gehaald.Jakkie takkie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:20:
[...]
Met 40% ga je ook nooit een hoge laadsnelheid krijgen.
Maar goed ga eens proberen met de "vreselijke" VW navi proberen te navigeren naar de snellader (dat ding stuurt mij altijd naar laders in een dorp naast de snelweg ipv van een fast charger die letterlijk daar ook aan de snelweg ligt... maar dat is weer een andere frustratie. ;-)
Eens kijken of dat ding dat de accu voorverwarmt en er wel hogere laadsnelheden gehaald worden. Want ik heb nog een model zonder de vernieuwde interface en dus knop voor voorverwarmen.
Maar het laden zelf moet de accu toch ook opwarmen, dus na even laden zou de snelheid dan toch op moeten lopen? Accu is immers warmer door laden? Of is dat ding zo slim dat die de accu tijdens het laden onder de optimale laadtemperatuur houd? ;-)
Ik weet wel dat als je je batterij tot onder de 15% rijdt, je een hogere laadsnelheid "unlockt". sowieso is het handig om altijd zo leeg mogelijk te rijden als je onderweg bent. Hoe leger de accu, hoe harder je kunt laden.jdgraaf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:59:
[...]
Nee ik snap dat ik met 40% niet de theoretische max ga krijgen. Maar volgens de laadcurve van fastned moet de ID4 met 40% alsnog zeker 70-80kwh halen. Heb ik in het verleden ook wel gehaald.
Maar goed ga eens proberen met de "vreselijke" VW navi proberen te navigeren naar de snellader (dat ding stuurt mij altijd naar laders in een dorp naast de snelweg ipv van een fast charger die letterlijk daar ook aan de snelweg ligt... maar dat is weer een andere frustratie. ;-)
Eens kijken of dat ding dat de accu voorverwarmt en er wel hogere laadsnelheden gehaald worden. Want ik heb nog een model zonder de vernieuwde interface en dus knop voor voorverwarmen.
Maar het laden zelf moet de accu toch ook opwarmen, dus na even laden zou de snelheid dan toch op moeten lopen? Accu is immers warmer door laden? Of is dat ding zo slim dat die de accu tijdens het laden onder de optimale laadtemperatuur houd? ;-)
Dat werkt niet als de accu niet op temperatuur is. Ik had hem laatst op 2% en toen ging hij meen ik ook maar tot iets meer dan 60kW en later terug naar 50kW. Ik had toen een heel eind 80km/100km wegen gereden bij temperaturen heel iets boven 0.LittleKiller schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:37:
[...]
Ik weet wel dat als je je batterij tot onder de 15% rijdt, je een hogere laadsnelheid "unlockt". sowieso is het handig om altijd zo leeg mogelijk te rijden als je onderweg bent. Hoe leger de accu, hoe harder je kunt laden.
Wel leuk als je je ervaringen hier deelt, met name verschil met de first!vanderv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:20:
[...]
Ik heb net een nieuwe ID3 my25 ja ik kan de accu voorverwarmen, de auto vergrendelen en ontgrendelen op afstand (en dat werkt). Wat ik wel mis t.o.v.mijn oude 1st is de ledbalk onder het voorraam, oftewel IDlight, is alleen vanaf de ID4 te verkrijgen, was wel een leuke gimmick.
Fastned houdt de maximale laadstroom per model bij: https://www.fastnedchargi...rken-overzicht/volkswagenJakkie takkie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:52:
[...]
Dat werkt niet als de accu niet op temperatuur is. Ik had hem laatst op 2% en toen ging hij meen ik ook maar tot iets meer dan 60kW en later terug naar 50kW. Ik had toen een heel eind 80km/100km wegen gereden bij temperaturen heel iets boven 0.
Leuke objectieve data bron.
Als de accu koud is, gaat het natuurlijk veel langzamer, pas bij 30 C is ideaal begreep ik. Ik heb een keer op die voorverwarm knop gedrukt, en toen kreeg ik een melding dat het 40 to 50 minuten ging duren om dat te halen. Dan duurt snelladen wel lang.
Via home assistant kan je de temperatuur van je accu uitlezen. Het viel me op dat dit weekend de accu op 4 graden begon (buiten temperatuur) tijdens het rijden liep het op tot 12 C en daar bleef de temperatuur hangen. Dus dat vind VW blijkbaar de ideale ontlaad temperatuur bij dit weer.
Edit: even een plaatje erbij:
/f/image/VhzQZ4DtWF100wL8q9Q7tGOp.png?f=fotoalbum_large)
Geel is laden, groen is rijden. Ongeveer 1 uur over 75 km, stukje stad, stukje snelweg, en dezelfde route terug. Buitentemperatuur tussen de 6 en 10 graden. Je ziet dat hij aan het einde van het eerste stuk ophoudt met oplopen (rond 1 uur 's middags). Bij het wegrijden neemt hij weer een klein stukje toe en blijft dan stabiel.
[ Voor 25% gewijzigd door Hobby ingenieur op 17-12-2024 22:25 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Met andere woorden... Het is wat het is en wordt niet anders met koude temperaturen. Maar dan wel even iets om rekening mee te gaan houden op de langere afstanden in de winter.Jakkie takkie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:52:
[...]
Dat werkt niet als de accu niet op temperatuur is. Ik had hem laatst op 2% en toen ging hij meen ik ook maar tot iets meer dan 60kW en later terug naar 50kW. Ik had toen een heel eind 80km/100km wegen gereden bij temperaturen heel iets boven 0.
Lijkt me wel, zeker als je overdag in NL moet snelladen en je accu dus ook langzaam wordt ontladen. Dan zal de temperatuur ergens rond die 12 graden zitten zoals je in de vorige post ziet. Even terug gekeken bij een laad sessie van mij vorige winter in Duitsland en toen zat ik wel een stukje hoger na een rit met 130 op de ACC.jdgraaf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:08:
[...]
Met andere woorden... Het is wat het is en wordt niet anders met koude temperaturen. Maar dan wel even iets om rekening mee te gaan houden op de langere afstanden in de winter.
Pardon? Ik rij nu ook 2 weken in een ID3 my25 (Pro Business, foto volgt binnenkortvanderv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:20:
[...]
Ik heb net een nieuwe ID3 my25 ... Wat ik wel mis t.o.v.mijn oude 1st is de ledbalk onder het voorraam, oftewel IDlight, is alleen vanaf de ID4 te verkrijgen, was wel een leuke gimmick.

Dat is vreemd, ik had een voorraad pro business en had het opgezocht op de VW website, dan zal het idd wel een optie zijn in het bestellen voor alle ID auto's, ik vond het al vreemd..JohanF schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:55:
[...]
Pardon? Ik rij nu ook 2 weken in een ID3 my25 (Pro Business, foto volgt binnenkort) maar daar zit gewoon een ID.light in...
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik heb zojuist ook m'n ID.3 Pro-S Business opgehaald en (uiteraard) 'gewoon' dat ID-Light aan boordvanderv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:30:
[...]
Dat is vreemd, ik had een voorraad pro business en had het opgezocht op de VW website, dan zal het idd wel een optie zijn in het bestellen voor alle ID auto's, ik vond het al vreemd..
:strip_exif()/f/image/ejd1gzcCv5n9bAFkd8jENfSP.jpg?f=fotoalbum_large)
Maak nog wel een andere keer wat mooiere plaatjes bij beter weer....
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 18-12-2024 15:02 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Hebben jullie dan ook een head up display?Will_M schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:15:
[...]
Ik heb zojuist ook m'n ID.3 Pro-S Business opgehaald en (uiteraard) 'gewoon' dat ID-Light aan boord
[Afbeelding]
Maak nog wel een andere keer wat mooiere plaatjes bij beter weer....
Waarom zou dat een verschil uitmaken? Dit is toch alleen dat hij daarna terug gaat naar 80% als hij 100% bereikt heeft?7o9 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:10:
[...]
Is dat omdat je 'Battey Care' aan hebt staan?
Die fout wel eens gemaakt idd haha, maar nee, in de app staat ie ook gewoon op 100% daarna, de auto alleen niet.Sicco92 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:10:
[...]
Druk je dan wel op 'Save' rechtsboven nadat je de aanpassing hebt gedaan? Bij mij is dat vergeten de oorzaak elke keer dat de auto een instelling niet overneemt vanuit mijn app.
Deed net in de auto de aanpassing via de app en toen zag ik m wel wijzigen in de auto vrijwel live.
In het verleden kon ik m zelfs op 100% zetten als hij al op 80% idle stond.
[ Voor 7% gewijzigd door Boy op 18-12-2024 16:17 ]
Nu ik er over nadenk, volgens mij heb ik het ook wel eens gehad dat ik het laadpercentage niet hoger kreeg dan 80%. Volgens mij kwam dat toen doordat ik de huidige locatie van de auto toegevoegd had als laadlocatie in de auto, en had ik daar een maximum van 80% ingesteld. Zodra de auto dan in de buurt van die laadlocatie stond, kreeg ik hem niet hoger dan 80%.Boy schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:17:
[...]
Die fout wel eens gemaakt idd haha, maar nee, in de app staat ie ook gewoon op 100% daarna, de auto alleen niet.
Deed net in de auto de aanpassing via de app en toen zag ik m wel wijzigen in de auto vrijwel live.
In het verleden kon ik m zelfs op 100% zetten als hij al op 80% idle stond.
Kan je eens checken of je handmatige laadlocaties met een max laadpercentage ingesteld hebt in de auto?
Hey dat is wel iets wat ik volgens mij een aantal weken geleden gedaan heb, mijn thuislocatie toegevoegd als laadlocatie. Dat zou het dan moeten zijn!Sicco92 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:25:
[...]
Nu ik er over nadenk, volgens mij heb ik het ook wel eens gehad dat ik het laadpercentage niet hoger kreeg dan 80%. Volgens mij kwam dat toen doordat ik de huidige locatie van de auto toegevoegd had als laadlocatie in de auto, en had ik daar een maximum van 80% ingesteld. Zodra de auto dan in de buurt van die laadlocatie stond, kreeg ik hem niet hoger dan 80%.
Kan je eens checken of je handmatige laadlocaties met een max laadpercentage ingesteld hebt in de auto?
Wel vreemd dat ik 'm in de auto wel naar 100% kan zetten, maar niet via de app (hoewel de app wel 100% aangeeft
Jazeker welvanderv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:02:
[...]
Hebben jullie dan ook een head up display?
Is er geen update met voorverwarmen? De hardware zit wel in de ID.3 vanaf begin namelijk, er zijn mensen die dat vanaf EVnotify regelen, met een of andere toggle..Jakkie takkie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:52:
[...]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Als je een (thuis)laadlocatie hebt, dan moet je in de app niet naar Instellingen gaan, maar naar (hou je vast):Boy schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:38:
[...]
Hey dat is wel iets wat ik volgens mij een aantal weken geleden gedaan heb, mijn thuislocatie toegevoegd als laadlocatie. Dat zou het dan moeten zijn!
Wel vreemd dat ik 'm in de auto wel naar 100% kan zetten, maar niet via de app (hoewel de app wel 100% aangeeft)
Vertrektijden
Onderin naar actieve vertrektijden (naam laadlocatie)
Op het tandwieltje rechtsbovenin
Daar kun je dan alles instellen voor je laadlocatie.
Ik ga zo meteen onderstaande maar eens even op het gemakje bekijken, thuis op de bank
TIjdens het file rijden vandaag al genoeg instellingen gevonden en naar wens aan kunnen passen maar.... Er zitten wel érg veel instellingen in de diverse menu's (zeker gezien ik komende ben van het 'oude' MIB2 systeem in een ICE (VW Tiguan) waar ook al alle opties in zaten welke er destijds in 2020 mogelijk waren).
Mijn eerste 200KM's in een EV zijn gemaakt én....... zijn PER-FECT bevallen
TIjdens het file rijden vandaag al genoeg instellingen gevonden en naar wens aan kunnen passen maar.... Er zitten wel érg veel instellingen in de diverse menu's (zeker gezien ik komende ben van het 'oude' MIB2 systeem in een ICE (VW Tiguan) waar ook al alle opties in zaten welke er destijds in 2020 mogelijk waren).
Nee, gewoon het standaard interieur (Taia bekleding) zonder het "Interieur Style" pakket waar ook de HUD in zit.vanderv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:02:
[...]
Hebben jullie dan ook een head up display?
Bij proefzitten bleek ik te lang om de HUD/AR volledig te kunnen zien, zelfs met stoel op de laagste stand en HUD op hoogste stand ingesteld. Wanneer houden fabrikanten nou eens rekening met de wat langere mensen

Ofwel is de auto gewoon geleverd met een kapot ID.light. Was bij mij ook zo 2 jaar terugvanderv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:30:
[...]
Dat is vreemd, ik had een voorraad pro business en had het opgezocht op de VW website, dan zal het idd wel een optie zijn in het bestellen voor alle ID auto's, ik vond het al vreemd..

Ik heb ook niks in mijn menu staan qua instellingen, wat is er toen precies bij jouw vervangen?Silhouet schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:03:
[...]
Ofwel is de auto gewoon geleverd met een kapot ID.light. Was bij mij ook zo 2 jaar terug
Ga eerst eens (laten) kijken naar de volledige af-fabriek uitrusting van je huidige auto op basis van het VIN. Je zei eerder al dat het een voorraad model was dus veel kans dat er een aantal zaken bewust niet aangebracht zijn om zo de cataloguswaarde (en daarmee jouw fiscale bijtelling) te kunnen drukken.vanderv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:39:
[...]
Ik heb ook niks in mijn menu staan qua instellingen, wat is er toen precies bij jouw vervangen?
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 18-12-2024 22:46 ]
Goeie vraag, een regelsysteem of zo iets denk ik.vanderv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:39:
[...]
Ik heb ook niks in mijn menu staan qua instellingen, wat is er toen precies bij jouw vervangen?
Bij wagen -> interieur -> ID.light kan ik daar de helderheid instellen. Anders zijn er geen instellingen denk ik.
Uitrusting specificaties kun je zelf zien in je vw account.Will_M schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:44:
[...]
Ga eerst eens (laten) kijken naar de volledige af-fabriek uitrusting van je huidige auto op basis van het VIN. Je zei eerder al dat het een voorraad model was dus veel kans dat er een aantal zaken bewust niet aangebracht zijn om zo de cataloguswaarde (en daarmee jouw fiscale bijtelling) te kunnen drukken.
vandaag mijn auto binnengebracht omdat het portier rechts achteraan niet meer kan geopend worden, niet van binnen en ook niet van buitenaf. blijkbaar moet er een nieuw slot/hendel besteld worden + herspuiten. auto is natuurlijk meer dan 3jaar (id4 pro max 09/2021). gelukkig geen groot manco, even wachten nu
Update: Garage heeft SoundBox/SoundUnit vervangen en de foutmeldingen zijn weg.Usta schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
ID3 heeft net jaarlijkse onderhoud gehad. Dag daarna dit melding in de auto en app. Pff... Maandag terug naar garage...
Wie heeft hier nog meer last van piepende/krakende bestuurderstoel bij het rijden? Sinds een paar weken heb ik hier last van. Dacht eerst dat het onderstel of vering was, maar na eens goed luisteren is het mijn voorstoel.
Hebben meer ID4 rijders hier last van? En is hier een easy fix voor? Het is namelijk wel irritant om constant ge kraak en gepiep bij elk hobbeltje te horen. De mooie stille elektrische ervaring wordt zo wel tenietgedaan ;-)
Maar goed als ik hiervoor naar de garage moet kan ik net zo goed wacht tot mijn eerste onderhoudsbeurt waarvoor die over 150 dagen voor aan de beurt is, want eerder zullen ze toch geen tijd hebben ;-)
Hebben meer ID4 rijders hier last van? En is hier een easy fix voor? Het is namelijk wel irritant om constant ge kraak en gepiep bij elk hobbeltje te horen. De mooie stille elektrische ervaring wordt zo wel tenietgedaan ;-)
Maar goed als ik hiervoor naar de garage moet kan ik net zo goed wacht tot mijn eerste onderhoudsbeurt waarvoor die over 150 dagen voor aan de beurt is, want eerder zullen ze toch geen tijd hebben ;-)
Onder garantie? Was meen ik een kostbaar onderdeel.Usta schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:14:
[...]
Update: Garage heeft SoundBox/SoundUnit vervangen en de foutmeldingen zijn weg.
Wat ben ik jaloers op die versie 5.0 zeg..Will_M schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:38:
Ik ga zo meteen onderstaande maar eens even op het gemakje bekijken, thuis op de bank![]()
[YouTube: A full tour through VW ID Software 5.0]
![]()
Toch jammer dat je als versie 3 bezitter toch blijft zitten met in dit opzicht geen vooruitgang meer.KaiseRRuby schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:45:
[...]
Wat ben ik jaloers op die versie 5.0 zeg..
Ergens zijn we inmiddels ook wel verpest, want we hebben sinds het ontstaan van de auto geaccepteerd dat deze “as-is” blijft zoals hij van de band komt. Nu we in de kinderschoenen staan van dynamische updates, zijn we direct teleurgesteld als het ergens stopt.jdgraaf schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:10:
[...]
Toch jammer dat je als versie 3 bezitter toch blijft zitten met in dit opzicht geen vooruitgang meer.
Ja maar het is echt een blamage dat pre-conditioning niet beschikbaar wordtTWFpa2Vs schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:33:
[...]
Ergens zijn we inmiddels ook wel verpest, want we hebben sinds het ontstaan van de auto geaccepteerd dat deze “as-is” blijft zoals hij van de band komt. Nu we in de kinderschoenen staan van dynamische updates, zijn we direct teleurgesteld als het ergens stopt.
kijk even op je meter of je niet een fase mist.Sandrioni schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:34:
Sinds vannacht valt het mij op dat ik nog maar met +/- 7kWh laad ipv 11.
Volgens mij heb ik nergens aan gezeten, en ook de "verminderde laadstroom" optie is niet de boosdoener. Als ik die aanzet gaat ie 3.7 kWh laden.
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb de auto via private Lease, dus dat regeld leasemaatschappij zelf.Jakkie takkie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:40:
[...]
Onder garantie? Was meen ik een kostbaar onderdeel.
Zie een paar reacties hoger. Icm scheduled charging lijkt de auto hier zelf voor te kiezen bij lage temperaturen. Probeer maar eens op Direct laden.
Sinds de 3.7 update (al maanden) hebben meer mensen hier last van. Reactie van Volkswagen gisteren (wmb onbevredigend moet ik zeggen):Sandrioni schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:34:
Volgens mij heb ik nergens aan gezeten, en ook de "verminderde laadstroom" optie is niet de boosdoener. Als ik die aanzet gaat ie 3.7 kWh laden.
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
Dear community,
in the last few weeks, we have received several indications from you that after the OTA update to ID. software 3.7, the AC charging power of your vehicle repeatedly drops from 11 kW to approx. 7.2 kW.
First, we would like to thank you for these hints, especially Peter Thornvig for initiating a community poll, which has provided an even clearer picture.
In the meantime, we have been working hard to analyze this issue and have identified possible causes:
1. Some vehicles (e.g. ID.3 Pure) are only equipped with a maximum AC charging power of 7.2 kW.
👉 Please check what the maximum AC charging power of your vehicle is.
2. Faulty electrical installation of the wallbox can lead to reduced charging power.
The recognition function was introduced with ID. Software 3.0 and has not changed with 3.7. If you have received an update from, for example, 3.2 to 3.7 (whether OTA or workshop) and the error has not occurred before, this explanation can be excluded.
👉 Only charge your vehicle at tested charging facilities or have the charging device checked (please note the instructions in the logbook).
3. Some charging devices reduce the charging power, e.g. due to load management. This is often the case in company parking lots, multi-storey car parks, etc.
👉 Make sure that your charging device does not restrict the charging power.
4. We have observed that the case you describe most frequently is usually associated with instant charging: The vehicle mistakenly detects a fault in the charger and reduces the charging power from 11 kW to 7.2 kW (shutting down a phase) to protect the hardware. This typically happens after about 10 to 30 minutes of charging time (first a short shutdown of 2-3 seconds, then permanently).
👉 We have identified a software-related discrepancy here and are working on a solution.
If none of the above cases apply to you, but your vehicle is still only AC charging with reduced power, please visit your workshop for further analysis.
Best regards,
Your Volkswagen ID. Team
Zorgen dat de accu onder de 20 procent zit en dat deze warm is.Sandrioni schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:34:
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
Dus nagenoeg leeg rijden en dan laden.
Had ik bijzonder genoeg ook van de week. Fase 1 gaf niets. Stekker erin en eruit en gewoon weer op 3 fasen.Sandrioni schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:34:
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk in mijn geval niet te vergelijken maar ik zette m'n auto gisteren thuis neer met ~60% / /300Km accucapaciteit resterend zonder 'm in te pluggen omdat ik vandaag toch vrij ben.
Vanochtend toch de stekker er maar eens 'koud' ingeprikt om te kijken of m'n laadpaal thuis het überhaupt wel doet (éérste laadsessie thuis aan een Alfen Single Pro) en de auto start het laden keurig met 11kW/ om bij 85% terug te vallen naar 7kW.
* Will_M heeft het display van de laadpaal volledig uit gezet.... lichtvervuiling en sluipverbruik is er al genoeg
Vanochtend toch de stekker er maar eens 'koud' ingeprikt om te kijken of m'n laadpaal thuis het überhaupt wel doet (éérste laadsessie thuis aan een Alfen Single Pro) en de auto start het laden keurig met 11kW/ om bij 85% terug te vallen naar 7kW.
* Will_M heeft het display van de laadpaal volledig uit gezet.... lichtvervuiling en sluipverbruik is er al genoeg
[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 20-12-2024 13:52 ]
Kijk, in deze laatste bullet zal het echte probleem en de oplossing zitten schat ik zo in. Een bug in de software duskisik schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:22:
[...]
👉 We have identified a software-related discrepancy here and are working on a solution.
Dat lijkt me ook, maar ik snap ook dat ze alles ervoor zetten omdat ze natuurlijk willen voorkomen dat mensen een probleem wat hier niet aan ligt aan de update toewijzenDave_R schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:55:
[...]
Kijk, in deze laatste bullet zal het echte probleem en de oplossing zitten schat ik zo in. Een bug in de software dus
Het idee is dat het voorverwarmen al gebeurt tijdens het rijden, dus dat je direct met de maximale snelheid (afhankelijk van soc) begint te laden. Dus het kost wel wat stroom, maar bespaart juist tijd.Hobby ingenieur schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:07:
[...]
Als de accu koud is, gaat het natuurlijk veel langzamer, pas bij 30 C is ideaal begreep ik. Ik heb een keer op die voorverwarm knop gedrukt, en toen kreeg ik een melding dat het 40 to 50 minuten ging duren om dat te halen. Dan duurt snelladen wel lang.
Volgens mij is het al langer zo dat het laatste stukje tot 100% langzamer gaat?Will_M schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:42:
Waarschijnlijk in mijn geval niet te vergelijken maar ik zette m'n auto gisteren thuis neer met ~60% / /300Km accucapaciteit resterend zonder 'm in te pluggen omdat ik vandaag toch vrij ben.
Klopt! Helemaal niet door gehad dat er 1 fase uit lag.flippy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:36:
[...]
kijk even op je meter of je niet een fase mist.
Laadt nu weer keurig 11 kWu.
Thanks!
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Will_M schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:42:
..aan een Alfen Single Pro..
offtopic:
Hoe? Ik heb eenzelfde, 'gekregen' bij mij leasecontract. Maar dat het scherm de hele tijd aan staat vind ik zo kansloos.
Hoe? Ik heb eenzelfde, 'gekregen' bij mij leasecontract. Maar dat het scherm de hele tijd aan staat vind ik zo kansloos.
*sowieso
Waarschijnlijk de groep waarop de paal is aangesloten uit gezet. Da's de enige manier die ik ken (heb geen admin toegang tot de paal).DonJunior schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:07:
[...]
offtopic:
Middels de admininterface / MyEve App / AceInstaller van de paal, maar daarvoor heb je wel een aangesloten netwerk.kabel en de inloggegevens van de Alfen Eve Single Pro nodig (staan in de meegeleverde documentatie).DonJunior schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:07:
[...]
offtopic:
De backoffice kan het overigens ook vanop afstand voor je doen. Dat hebben ze vanuit Eneco bij een collega van me ook gedaan omdat hij het niet zelf kon (hij had geen netwerkkabel laten trekken /aansluiten),
[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 22-12-2024 17:58 ]
Nee, dat geldt alleen bij DC laden. Bij AC laden zou de snelheid constant moeten zijn. Waarschijnlijk hebben de mensen die last hebben van lagere snelheden (of het inzakken op een bepaald moment) een laadpaal met dynamic load balancing die er 1 fase uitgooit als er elders stroom gevraagd wordt. Dat zou mijn gok zijn.Jakkie takkie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:41:
[...]
Volgens mij is het al langer zo dat het laatste stukje tot 100% langzamer gaat?
Correct. Bij mij is AC laden gewoon altijd 11kW van begin tot eind. Ik kan dat altijd terugzien in HomeAssistant namelijk.pa2ra schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:05:
[...]
Nee, dat geldt alleen bij DC laden. Bij AC laden zou de snelheid constant moeten zijn. Waarschijnlijk hebben de mensen die last hebben van lagere snelheden (of het inzakken op een bepaald moment) een laadpaal met dynamic load balancing die er 1 fase uitgooit als er elders stroom gevraagd wordt. Dat zou mijn gok zijn.
*sowieso
Dat is niet helemaal het geval, boven de ~95% wordt 11kW AC niet altijd gehaald, vooral als het (erg) koud is. Dat heeft niet met load balancing van de paal te maken.pa2ra schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:05:
[...]
Nee, dat geldt alleen bij DC laden. Bij AC laden zou de snelheid constant moeten zijn. Waarschijnlijk hebben de mensen die last hebben van lagere snelheden (of het inzakken op een bepaald moment) een laadpaal met dynamic load balancing die er 1 fase uitgooit als er elders stroom gevraagd wordt. Dat zou mijn gok zijn.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Bij mijn auto daalt het vermogen de laatste procenten tot 100. Althans voor zover de app aangeeft, nog nooit gechecked op de meter maar meestal klopt het vermogen dat de app aangeeft.DonJunior schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:30:
[...]
Correct. Bij mij is AC laden gewoon altijd 11kW van begin tot eind. Ik kan dat altijd terugzien in HomeAssistant namelijk.
Dat duspietermx schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:25:
[...]
Dat is niet helemaal het geval, boven de ~95% wordt 11kW AC niet altijd gehaald, vooral als het (erg) koud is. Dat heeft niet met load balancing van de paal te maken.
Ongeacht de temperatuur haal ik 11 kW AC tot 100%.pietermx schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:25:
[...]
Dat is niet helemaal het geval, boven de ~95% wordt 11kW AC niet altijd gehaald, vooral als het (erg) koud is. Dat heeft niet met load balancing van de paal te maken.
En ik weet dat load balancing wat anders is maar de onbekende gebruiker ziet zijn laadstroom instorten. Dat kan namelijk ook door loadbalancing zijn veroorzaakt.
Iemand meer “problemen” met sportstoelen met memory functie dat ondanks de optie aan staat, de bestuurdersstoel niet meer naar achteren en voren schuift bij instappen en uitstappen? Bijrijder doet dat nog wel.
Ja idemBeuQert schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:37:
Iemand meer “problemen” met sportstoelen met memory functie dat ondanks de optie aan staat, de bestuurdersstoel niet meer naar achteren en voren schuift bij instappen en uitstappen? Bijrijder doet dat nog wel.
http://www.brianesselbrugge.nl
Ik heb mijn id.3 58kwh 1st performance verkocht.
Ik ben overgestapt naar de e Golf.
Waarom deze overstap,
Gelet op het rijgedrag en de bediening van de diverse functies.
Golf ligt naar mijn mening toch fijner op de weg en gaat veel soepeler over wegdrempels.
Bediening van climatronic , stoelverwarming etc. Werkt makkelijker, ivm normale knoppen.
Het interieur en zitcomfort bevalt me ook beter.
Daarom deze laatste reactie van mij hier .
Waarom deze overstap,
Golf ligt naar mijn mening toch fijner op de weg en gaat veel soepeler over wegdrempels.
Bediening van climatronic , stoelverwarming etc. Werkt makkelijker, ivm normale knoppen.
Okay thx. Viel me pas op toen ik weer eens zelf instapte ipv bijrijder, dus geen idee hoe lang dit al speelt?
Qua range wel een stapje terug niet? Heb er nog een tijdje over getwijfeld om een eGolf als 2e auto ernaast te zetten, voor de vrouw zeg maar, Maar krijg het (nog) niet over mn hart om de Alfa weg te doen en twee EVs te gaan rijden.201WD schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:56:
Waarom deze overstap,
*sowieso
Ik snap het wel. Maar ik hoop en verwacht dat VW in de toekomst het beste van twee werelden weet te combineren. Ik ben nog hoopvol dat MY2026 van de ID3 een stap in de goede richting gaat zetten en een goede opvolger wordt van mijn ID3 1st...201WD schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:56:
Waarom deze overstap,
Als 2e auto een electrische zou ik best wel willen, de range maakt dan niet zo veel uit (tenzij je beide > 50km van je werk af woont). Het lijkt me wel vervelend om rekening te houden wie bij het laadpunt moet zijn om te laden, maar is vast ook over heen te komen.DonJunior schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:26:
[...]
Qua range wel een stapje terug niet? Heb er nog een tijdje over getwijfeld om een eGolf als 2e auto ernaast te zetten, voor de vrouw zeg maar, Maar krijg het (nog) niet over mn hart om de Alfa weg te doen en twee EVs te gaan rijden.
Volgens EV database kan 135 km in de winter, is vaak toch wel voldoende.
@pa2ra @Jakkie takkie ik heb dus vanacht express een keer tot 100% geladen omdat ik er heilig van overtuigd was dat bij mij altijd de lijn in een één keer naar beneden dropt als het laden klaar is.pietermx schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:25:
[...]
Nou ik had het dus mis.. Dit is de laadgrafiek bij laden naar 100%
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tYBjNWwHSXZjh54hvZFSF8kk.jpg?f=user_large)
Nu heb ik teruggekeken en ik laad normaal dus altijd tot 80 of 90% en dan stopt de lijn wel in 1x. Vandaar mijn verwarring.
*sowieso
Is er eigenlijk ergens een knop om het snelheids-signaal uit te zetten?
Of moet je echt iedere keer in het menu duiken om dat vervelende tuutje af te zetten?
Of moet je echt iedere keer in het menu duiken om dat vervelende tuutje af te zetten?
Bedoel je dat als je te hard rijdt dat de auto dan gaat piepen?Idr548 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:58:
Is er eigenlijk ergens een knop om het snelheids-signaal uit te zetten?
Dat kan je permanent uit zetten in de instellingen. Dan kun je zelfs kiezen of hij een popup toont "pas op je gaat meer dan 10 km te hard) of helemaal niets.
To disable Speed Limit Warnings, Press the Assist button. Touch on the Road Sign (1) to bring up Dynamic Road Sign Display screen. Select Speed Warning Off — this is a persistent change.
[ Voor 17% gewijzigd door DonJunior op 24-12-2024 09:04 ]
*sowieso
Ja het bereik is,natuurlijk wat minder.DonJunior schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:26:
[...]
Qua range wel een stapje terug niet? Heb er nog een tijdje over getwijfeld om een eGolf als 2e auto ernaast te zetten, voor de vrouw zeg maar, Maar krijg het (nog) niet over mn hart om de Alfa weg te doen en twee EVs te gaan rijden.
Van 58kwh naar 35.8 kwh.
De id.3 had veel opties maar de golf heeft er ook veel ,
Oa warmtepomp , virtual cockpit, parkeerassistent, dynaudio , amibiance verlichting etc.
Ik denk een prima auto.
Dat is sowieso een pluspunt.. dat mis ik tot op de dag van vandaag nog steeds elke keer als ik instap in de ID.3
Veel plezier van je nieuwe auto.!
*sowieso
Als ik het goed heb staat dit iedere keer opnieuw aan.DonJunior schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:01:
[...]
Bedoel je dat als je te hard rijdt dat de auto dan gaat piepen?
Dat kan je permanent uit zetten in de instellingen. Dan kun je zelfs kiezen of hij een popup toont "pas op je gaat meer dan 10 km te hard) of helemaal niets.
[...]
Heb al verschillende dingen geprobeerd, maar iedere keer als we opnieuw instappen is dat geluidje er weer als we 3km te snel durven rijden.
Ik dacht dat dit een nieuwe regel was sinds 2024. Maar zou wel handig zijn als we dit kunnen afzetten zonder in het menu te moeten duiken.
Feestje weer. Staat hier aan de lader. Openbaar. Zoek het maar uit wanneer die vol is 🙈
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb in mijn paar dagen oude ID.3 nu een audiosysteem van Harman Kardon zitten. Tot het MY24 model was het optionele 'Beats Audio' te bestellen maar net als dat Harman Kardon spul wat ik nu heb alléén maar middels het aanvinken van de 'Interieur Pakket Plus' optie en helaas nooit als losse optie. Harman Kardon spul bevalt me overigens ook dikke prima.DonJunior schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:22:
[...]
Dat is sowieso een pluspunt.. dat mis ik tot op de dag van vandaag nog steeds elke keer als ik instap in de ID.3
Veel plezier van je nieuwe auto.!
Dynaudio is tegenwoordig geloof ik alleen nog maar leverbaar op de Touareq
@201WD Je 'klacht' aangaande de bedieninf van de stoelverwarming lijkt me niet helemaal 100% terecht. Je kunt al sinds de éérste ID.x modellen (alle types) de stoelverwarming inschakelen met de touch-knopjes op de richel onder het display. Kwestie van met twee vingers tegelijkertijd de +/- van de temperatuurregelaar pér kant aantikken
[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 24-12-2024 13:22 ]
hij is weer in de lucht (bij mij ten minste)Devke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:02:
[...]
Feestje weer. Staat hier aan de lader. Openbaar. Zoek het maar uit wanneer die vol is 🙈
Ik had er net wel gegevens staan alleen geen actuele. Nu staat er dit? Abbo verlopen?murdoch1980 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:13:
[...]
hij is weer in de lucht (bij mij ten minste)
:strip_exif()/f/image/8Gs7HiStNnNoAQ9UEjl9Fr69.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
@Devke Geldighied van de diverse onderdelen kun je zelf controleren door met je VW ID in te loggen op onderstaande site:
https://connect-shop.volkswagen.com/
Grote kans dat je 'We-Connect / We-Connect-Plus' verlopen is als de auto inmiddels 2 jaar oud is...
Grote kans dat je 'We-Connect / We-Connect-Plus' verlopen is als de auto inmiddels 2 jaar oud is...
[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 24-12-2024 12:50 ]
Idd. Ik zag het. De ratten. Toch even een licht geïrriteerde mail naar de verkoper gestuurd. Een auto koop je compleet 😜Will_M schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:44:
@Devke Geldighied van de diverse onderdelen kun je zelf controleren door met je VW ID in te loggen op onderstaande site:
Klopt, VW lag eruit tussen 08:35 en 12:00 vandaag.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.