Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 359 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:53
Will_M schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:44:
@Devke Geldighied van de diverse onderdelen kun je zelf controleren door met je VW ID in te loggen op onderstaande site:

https://connect-shop.volkswagen.com/

Grote kans dat je 'We-Connect / We-Connect-Plus' verlopen is als de auto inmiddels 2 jaar oud is...
De website is niet helemaal duidelijk? Moet je We-Connect ook na 2 jaar betalen? Voor de plus optie kan ik gedeeltelijk begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

UTMachine schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:23:
[...]

De website is niet helemaal duidelijk? Moet je We-Connect ook na 2 jaar betalen? Voor de plus optie kan ik gedeeltelijk begrijpen.
Volgens de verkoper welke afgelopen week het gebruik van m'n nieuwe ID.3 aan me uit moest leggen was dat 'We-Connect' gratis te verlengen na twee jaar.... Dat ik 'We-Connect Plus' ook heb was me niet eens verteld maar zag ik later pas op die site toen ik er ging kijken (nadat ik via wat omzwervingen eindelijk die site eens gevonden had). Ik ga het over twee jaar wel mee maken, maar je kunt gewoon op 'bestellen' klikken. Je krijgt daarna nog een schermpje met opties qua termijnen en prijzen.

Auto-Verkopers weten tegenwoordig helaas écht niet meer wat ze nu feitelijk aan het verkopen zijn, het begon er al mee dat 'ie de laadkabel onder de dubbele bodem wilde gaan wegbergen want daar was AL-TIJD voldoende ruimte aanwezig volgens hem.... Dat 'zwarte doosje' wat daar bij mijn ID.3 zit had 'ie nog nooit gezien en het zou wel iets van de LM zijn in verband met kilometerregistratie en om de auto te kunnen volgen. Ik heb 'm maar zo wijs gelaten en ik geniet gewoon lekker van het betere geluid dankzij de Harman Kardon Subwoofer welke dat vak nu vult :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 24-12-2024 13:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 16:40
Idr548 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:58:
Is er eigenlijk ergens een knop om het snelheids-signaal uit te zetten?
Of moet je echt iedere keer in het menu duiken om dat vervelende tuutje af te zetten?
Is vanaf afgelopen zomer verplicht. Auto's van ervoor kan je het uitzetten en dan blijft hij uit. Bij huidige modellen kan je hem voor de rit uitzetten, maar staat hij je de volgende rit weer vrolijk te irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:53
Will_M schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:31:
[...]

Volgens de verkoper welke afgelopen week het gebruik van m'n nieuwe ID.3 aan me uit moest leggen was dat 'We-Connect' gratis te verlengen na twee jaar.... Dat ik 'We-Connect Plus' ook heb was me niet eens verteld maar zag ik later pas op die site toen ik er ging kijken (nadat ik via wat omzwervingen eindelijk die site eens gevonden had).

Verkopers weten tegenwoordig helaas écht niet meer wat ze nu feitelijk aan het verkopen zijn, het begon er al mee dat 'ie de laadkabel onder de dubbele bodem wilde gaan wegbergen want daar was AL-TIJD voldoende ruimte aanwezig volgens hem.... Dat 'zwarte doosje' wat daar bij mijn ID.3 zit had 'ie nog nooit gezien en het zou wel iets van de LM zijn in verband met kilometerregistratie en om de auto te kunnen volgen. Ik heb 'm maar zo wijs gelaten en ik geniet gewoon lekker van het betere geluid dankzij de Harman Kardon Subwoofer :*)
:) Hopelijk blijft de We-Connect na 2 jaar gratis verlengbaar. Ik wil 150 euro/jaar voor de Plus wel aan de hoge kant (ik mis volgens mij dan alleen de voor verwarm optie? Navigatie doe ik sowieso met Google map).

Enja, auto verkopers weten het soms ook niet meer ... en zoals met verkopers, meestal zonde van de moeite om het te melden.

[ Voor 4% gewijzigd door UTMachine op 24-12-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kisik schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:38:
[...]

Is vanaf afgelopen zomer verplicht. Auto's van ervoor kan je het uitzetten en dan blijft hij uit. Bij huidige modellen kan je hem voor de rit uitzetten, maar staat hij je de volgende rit weer vrolijk te irriteren.
Gelukkig kun je het volume van dat 'piepje' nog (?) wel aanpassen + de max. toegestane overschrijding van de, volgens de auto, lokaal geldende en toegestane snelheidslimiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:16
Will_M schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:10:
[...]

Ik heb in mijn paar dagen oude ID.3 nu een audiosysteem van Harman Kardon zitten. Tot het MY24 model was het optionele 'Beats Audio' te bestellen maar net als dat Harman Kardon spul wat ik nu heb alléén maar middels het aanvinken van de 'Interieur Pakket Plus' optie en helaas nooit als losse optie. Harman Kardon spul bevalt me overigens ook dikke prima.

Dynaudio is tegenwoordig geloof ik alleen nog maar leverbaar op de Touareq :o

@201WD Je 'klacht' aangaande de bedieninf van de stoelverwarming lijkt me niet helemaal 100% terecht. Je kunt al sinds de éérste ID.x modellen (alle types) de stoelverwarming inschakelen met de touch-knopjes op de richel onder het display. Kwestie van met twee vingers tegelijkertijd de +/- van de temperatuurregelaar pér kant aantikken :+
stoelverwarming bediening, ja dat klopt. Maar doet dat maar eens in het donker of op een hobbelige weg....geen verlichting in die sliders aan de bovenzijde,
bij de Golf normale drukknoppen met verlichting.
Dat gaat veel sneller en direkt goed en zichtbaar, dat is wat ik bedoelde.
Tik je net verkeerd met je 2 vingers, dan zit je weer in de slider van het volume ?
Nu na een paardagen rijden, ook een groot verschil met lane-assist merkbaar.
Waar de id.3 best wel "heftig" corrigeert, gaat dat bij de Golf veel zachter,vloeiender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 11:21
201WD schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:56:
Ik heb mijn id.3 58kwh 1st performance verkocht.
Ik ben overgestapt naar de e Golf.
Waarom deze overstap,
Gelet op het rijgedrag en de bediening van de diverse functies.
Golf ligt naar mijn mening toch fijner op de weg en gaat veel soepeler over wegdrempels.
Bediening van climatronic , stoelverwarming etc. Werkt makkelijker, ivm normale knoppen.
Het interieur en zitcomfort bevalt me ook beter.
Daarom deze laatste reactie van mij hier .
Ik heb hem ook overwogen voor erbij. Een golf met de simpele bediening van een golf, heel fijn. Alleen wil ik geen twee elektro auto’s voor de deur (nog niet). Met accu van de oudere auto’s toch nog wel even spannend denk ik. Ben benieuwd hoe lang die van de ID3 het nog volhoud want de meeste auto’s kun je denk ik naar de sloop brengen als de vervanging idd rond de 15k zit.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:16
Jakkie takkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:09:
[...]

Ik heb hem ook overwogen voor erbij. Een golf met de simpele bediening van een golf, heel fijn. Alleen wil ik geen twee elektro auto’s voor de deur (nog niet). Met accu van de oudere auto’s toch nog wel even spannend denk ik. Ben benieuwd hoe lang die van de ID3 het nog volhoud want de meeste auto’s kun je denk ik naar de sloop brengen als de vervanging idd rond de 15k zit.
Accu's gaan best wel lang mee ook de degradatie valt mee.
Tegen de tijd dat ze echt stuk of op zijn.
Kun je er genoeg kopen en natuurlijk ook meerdere aanbieders dan op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
201WD schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:34:
[...]

Accu's gaan best wel lang mee ook de degradatie valt mee.
Tegen de tijd dat ze echt stuk of op zijn.
Kun je er genoeg kopen en natuurlijk ook meerdere aanbieders dan op de markt.
Kan ook tegenzitten. Hier 15% degradatie bij nog geen 90.000km. Dat merk je echt wel aan de range, zeker met dit weer. Ik verwacht dat ik de garantieperiode net wel/niet ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08 08:47
Hier is de auto weer spontaan tot 100% geladen terwijl toch echt tot max 80% staat ingesteld 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-09 10:44

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

TWFpa2Vs schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:22:
Hier is de auto weer spontaan tot 100% geladen terwijl toch echt tot max 80% staat ingesteld 🙈
Wees er maar blij om want op 100% haal je met dit weer nog geen 300km.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:07
AllSeeyinEye schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:50:
[...]

Wees er maar blij om want op 100% haal je met dit weer nog geen 300km.
Dat valt reuze mee (stand van vandaag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlDY24GbBJq0sTOKvOfMDGnEMiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAxU8Z82lJWPoII3zwMMTd7T.jpg?f=fotoalbum_large

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:05
KrlGl schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:51:
[...]

Dat valt reuze mee (stand van vandaag)

[Afbeelding]
Dat zijn nog geen werkelijk gereden kilometers 😊. Helaas. Kwam hier gister tot 414 km GOM. Geladen tot 90%. 77 kWh accu btw.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 25-12-2024 11:06 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Het ging me ff niet om het bereik maar de eigen wil blijkbaar van de auto om tot 100% te laden waar dat zowel in de auto en de app op 80% staat ingesteld 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
TWFpa2Vs schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:01:
Het ging me ff niet om het bereik maar de eigen wil blijkbaar van de auto om tot 100% te laden waar dat zowel in de auto en de app op 80% staat ingesteld 🙈
Het blijft software 😜. Hier btw nog nooit meegemaakt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:33
TWFpa2Vs schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:01:
Je hebt toevallig geen laadlocatie voor die plaats opgeslaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrlGl
Devke schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:04:
[...]

Dat zijn nog geen werkelijk gereden kilometers 😊. Helaas. Kwam hier gister tot 414 km GOM. Geladen tot 90%. 77 kWh accu btw.
Net weer terug, heb 320 km gereden en had nog een paar % over. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
KrlGl schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:14:
[...]

Niet slecht voor deze temperatuur 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
SonnyBBQ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:37:
[...]

Je hebt toevallig geen laadlocatie voor die plaats opgeslaan?
Nope nooit aan begonnen met deze software kwaliteit 😁

• Jakkie takkie
KrlGl schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:14:
[...]

Jaloers! Ik haal net 230/240km (80/100km/u) dan is ie helemaal leeg. Maar, niks aan het handje volgens de dealer, normale degradatie :(

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:53
Jakkie takkie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:45:
[...]

Jaloers! Ik haal net 230/240km (80/100km/u) dan is ie helemaal leeg. Maar, niks aan het handje volgens de dealer, normale degradatie :(
Ik zit op 260km bij 90% (58k batt) veel snelweg (100km/u)
230 bij 100 is voor mijn gevoel wel erg weinig.

*sowieso

• KrlGl
Jakkie takkie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:45:
[...]

Dat is zeker niet normaal. Ik zou een exacte degradatiemeting doen als ik jou was.
Bijvoorbeeld hiermee: https://aviloo.com/accu-test.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
KrlGl schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:08:
[...]

Dat is zeker niet normaal. Ik zou een exacte degradatiemeting doen als ik jou was.
Bijvoorbeeld hiermee: https://aviloo.com/accu-test.html
Dat dat niet normaal is was mij ook duidelijk maar VW doet daar niets aan zolang je niet onder de 70% zit. Meting ga ik idd doen maar de beperkte capaciteit is een gegeven waar voor nu niets aan te doen is. Het verbaast mij vooral dat er zo veel verschil zit tussen de auto’s, ik ben altijd heel zorgvuldig omgegaan met de accu dus daar kan het niet aan liggen. Degradatie was ook heel plotseling vandaar dat ik dacht dat er een bank met cellen defect was.

• KrlGl
Jakkie takkie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:35:
[...]

Dat dat niet normaal is was mij ook duidelijk maar VW doet daar niets aan zolang je niet onder de 70% zit. Meting ga ik idd doen maar de beperkte capaciteit is een gegeven waar voor nu niets aan te doen is. Het verbaast mij vooral dat er zo veel verschil zit tussen de auto’s, ik ben altijd heel zorgvuldig omgegaan met de accu dus daar kan het niet aan liggen. Degradatie was ook heel plotseling vandaar dat ik dacht dat er een bank met cellen defect was.
Is jouw auto wel terug geweest voor de terugroepactie mbt de HV-accu problemen?
Anders die test nog een keer laten doen, misschien bij een andere dealer als de jouwe niet wil bewegen.

• Jakkie takkie
KrlGl schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:46:
[...]

Is jouw auto wel terug geweest voor de terugroepactie mbt de HV-accu problemen?
Anders die test nog een keer laten doen, misschien bij een andere dealer als de jouwe niet wil bewegen.
Ja is gechecked. Wellicht dat er iets uit komt bij de onafhankelijke test. Die ga ik na de vakantie laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menalert
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:25
Vandaag ook het bereik weer eens getest (ID3 2021, 77Kwh). Tot 100% geladen, 342 km gereden (7 graden buiten) en nog 18% over. GOM gaf bij vertrek 424 km aan dus aardig accuraat. Rond de 100 km/h gereden en bijna alleen snelweg. Uit de (snelle) test bij Volkswagen dealer gaf hij overigens een degradatie van ongeveer 9% aan (na 3 jaar).

[ Voor 9% gewijzigd door menalert op 26-12-2024 23:10 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:00
Zoals beloofd een foto van onze nieuwe ID.3 Pro Business. Begin september besteld, eind oktober geproduceerd, twee weken in "banking" gestaan en eind november afgeleverd.
Gekozen voor een lekker kleurtje (rood was ook een optie, maar er staan al 3 rode auto's in de straat en geen blauwe :P )
Erg blij mee tot zo ver!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrGjhGpXjD-sVX1HnfbBDVTefNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buBCzHCmR7zVNuavWR0XGGJf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgCF96_-mUgHKguVDfKlLYkC8zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsO73IY7JHpy4HI7rMmBjC1N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 20:53
lek-ker dan...
Iemand al bericht gehad van VW dat zijn data mogelijk is gelekt?
nieuws: Gegevens van 800.000 elektrische auto's blootgesteld bij Volkswagen-lek

Cariad heeft snel en goed gereageert. Maar die locatiedata.. daar moeten ze toch wat voorzichtiger mee zijn.

edit: iets genuanceerder gemaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door illie1 op 27-12-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik las het ook, wat een grap. Elke keer als ik de auto stap moet ik consent geven vanwege "privacy, en ook mijn HA ingegratie werkt bijna wekelijks niet omdat je weer opnieuw op hun site consent moet geven. Ondertussen lekker ze zelf maandelang data....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-09 19:55
@JohanF
Mooi kleurtje, heb jij ook het ID light erop? Bij mij (ook pro business) is inmiddels een case aangemaakt richting VW ivm het ontbreken hiervan..

[ Voor 3% gewijzigd door vanderv op 27-12-2024 18:00 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:00
vanderv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:00:
@JohanF
Mooi kleurtje, heb jij ook het ID light erop? Bij mij (ook pro business) is inmiddels een case aangemaakt richting VW ivm het ontbreken hiervan..
Ja hoor, die zit er gewoon op, zie eerder (en de DM's :P ):
JohanF schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:55:
[...]

Pardon? Ik rij nu ook 2 weken in een ID3 my25 (Pro Business, foto volgt binnenkort :Y ) maar daar zit gewoon een ID.light in...
Het gaat om een Pro Business met als extra opties: Assistance Plus Pakket en Steunhaak.
In de auto-configuratie op MijnVolkswagen staat o.a.:
10-color ambient lighting, incl. ID. Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-09 09:07
Lekker hoor, VW gaat ook nog eens onzorgvuldig om met de data van haar gebruikers.

https://www.nu.nl/economi...-straat-door-datalek.html

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illie1
  • Laatst online: 02-09 20:53
TWFpa2Vs schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:22:
Dat was bij mij ook van de week. Schijnt af en toe nodig te zijn om de accu te clabreren ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
peacelord schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:26:
Lekker hoor, VW gaat ook nog eens onzorgvuldig om met de data van haar gebruikers.

https://www.nu.nl/economi...-straat-door-datalek.html
lol, dat schreef @illie1 een paar uur voor jou ook al.
Wel fijn overigens hoor, dat iedereen het meteen meld. Wel weet een bijzonder slechte zaak van VW. Die zijn me toch een partij aam het kloten daar de laatste jaren.

Ik hekel ook een beetje de lakse reactie van Volkswagen omtrent dit lek. 'het is geen lek, het is een configuratie fout'. What the f! Al onze data op straat, het schorum op het darkweb weet precies waar en wanneer onze auto's ergens staan.. maar enige aansprakelijkheid tonen? ho maar.

[ Voor 21% gewijzigd door DonJunior op 28-12-2024 08:08 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-09 19:55
@JohanF
Haha, sorry, ik zie het al... 8)7

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:05
DonJunior schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:04:
[...]

Wel fijn overigens hoor, dat iedereen het meteen meld. Wel weet een bijzonder slechte zaak van VW. Die zijn me toch een partij aam het kloten daar de laatste jaren.

Ik hekel ook een beetje de lakse reactie van Volkswagen omtrent dit lek. 'het is geen lek, het is een configuratie fout'. What the f! Al onze data op straat, het schorum op het darkweb weet precies waar en wanneer onze auto's ergens staan.. maar enige aansprakelijkheid tonen? ho maar.
En geen enkele officiële email van Volkswagen zelf; terwijl ze toch echt wel weten wie hun klanten zijn. Het vermogen om te leren lijkt echt niet te bestaan bij Volkswagen. Dinosauriërs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:11
vanderv schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:00:
@JohanF
Het is weer een knap staaltje Volkswagen. Als je op de NL site gaat zoeken vind je nergens een optie pakket waar Id.Light inzit voor de huidge (2025) Id.3 modellen. Sterker nog, als je op de NL site kijkt op welke modelen Id.Light beschikbaar is dan is dat alleen voor de Id.4 / Id.5 ( https://www.volkswagen.nl/features/id-light ).

Ga je naar een niet-nl site en daar de prijslijst bekijkt is Id.Light alleen beschikbaar in het optie pakket "IQ.drive" (WE6) https://www.volkswagenlou.../my25_master/id3_my25.pdf wat niet via de NL configurator te kiezen is.

De laatst beschikbare prijslijst vanuit de NL site is oud maar ook daar nergens de vermelding van Id.Light op de ID.3 https://www.volkswagen.nl...a/prijslijst-id3-2024.pdf

Waarom dat verschil is tussen de NL en niet-NL modellen geen idee. Ik heb mijn Pro-S-Business in november ontvangen en die is van de lopende band gerold. Begreep van de dealer dat PON heel veel voorraad modellen (die dus al klaarstonden in DE) heeft geclaimd, mogelijk dus dat die naar NL zijn gekomen maar met optie paketten bedoeld voor een ander land. Ik heb overigens ook niet het Id.Light maar mis het ook niet.

(ben overigens wel benieuwd wat voor reactie je krijgt van VW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

DonJunior schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:04:
[...]

Helemaal met je eens, maar ik herinner me nog een jaar of 15 geleden op tweakers dat het gros van de reacties wasdag mensen niet zo spastisch moesten doenover privacy >:). Ik reageerde op CC mailtjes vaak dat ze BCC moesten gebruiken. Gelukkig is dat nu anders.
En inderdaad een excuus is het minimale wat VAG moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
niki_lauda schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:33:
[...]

Helemaal met je eens, maar ik herinner me nog een jaar of 15 geleden op tweakers dat het gros van de reacties wasdag mensen niet zo spastisch moesten doenover privacy >:). Ik reageerde op CC mailtjes vaak dat ze BCC moesten gebruiken. Gelukkig is dat nu anders.
En inderdaad een excuus is het minimale wat VAG moet maken.
Je zooi op orde hebben. Klanten niet via de media erachter laten komen maar netjes vooraf informeren. Een nonchalante opmerking dat het een configuratiefout is is te makkelijk. Het zal wel ergens in de algemene voorwaarden staan die we zelf (digitaal) ondertekenen dat ze nooit of te nimmer verantwoordelijk zijn voor......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-08 15:36
Sinds de software update naar 3.7 wijzigt de privésfeerinstelling “positiegegevens verzenden” ongewenst naar uit, waardoor slim laden met Frank Energie niet werkt.
Ook lukt het niet meer om “Car2X-technologie” aan te zetten.
Hebben jullie ook die ervaring?

ID.3 Max bj 2020 58kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1oWzGFMUhaFlbShej7sNV7W3n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyAG5ZBxoBULo2lNNHfQbOkk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

mj_smit schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:47:
Sinds de software update naar 3.7 wijzigt de privésfeerinstelling “positiegegevens verzenden” ongewenst naar uit, waardoor slim laden met Frank Energie niet werkt.

ID.3 Max bj 2020 58kWh
Zou het kunnen dat dit komt doordat de relevante settings in de app of op de website uit staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:19
Druk je wel elke keer op 'OK' bij het gebruikersscherm als je de auto start? Als wij dat een keer vergeten, staat gelijk de locatieoptie weer uit totdat we die weer handmatig aanzetten.

De Car2X krijgen wij sinds een paar maanden ook niet meer aan, al was dat nog voor de 3.7 update. De garage weet vrij zeker dat het door een kapotte antenne-module komt, dus die wordt bij ons nog onder garantie vervangen binnenkort.

Hier een ID.3 1st edition trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:19
Vraagje, volgende week ontvang ik mijn nieuwe ID.3 pro s business. Mijn huidige ID.3 first lever ik in, ik log dan uit in het multimedia systeem en in de app op mijn iPhone. Ik ga er vanuit dat ik de nieuwe 3 opnieuw kan connecten met de app. Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten? Alvast dank voor de reacties.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
GM15 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:50:
[...]

Het is weer een knap staaltje Volkswagen. Als je op de NL site gaat zoeken vind je nergens een optie pakket waar Id.Light inzit voor de huidge (2025) Id.3 modellen. Sterker nog, als je op de NL site kijkt op welke modelen Id.Light beschikbaar is dan is dat alleen voor de Id.4 / Id.5 ( https://www.volkswagen.nl/features/id-light ).

Ga je naar een niet-nl site en daar de prijslijst bekijkt is Id.Light alleen beschikbaar in het optie pakket "IQ.drive" (WE6) https://www.volkswagenlou.../my25_master/id3_my25.pdf wat niet via de NL configurator te kiezen is.

De laatst beschikbare prijslijst vanuit de NL site is oud maar ook daar nergens de vermelding van Id.Light op de ID.3 https://www.volkswagen.nl...a/prijslijst-id3-2024.pdf

Waarom dat verschil is tussen de NL en niet-NL modellen geen idee. Ik heb mijn Pro-S-Business in november ontvangen en die is van de lopende band gerold. Begreep van de dealer dat PON heel veel voorraad modellen (die dus al klaarstonden in DE) heeft geclaimd, mogelijk dus dat die naar NL zijn gekomen maar met optie paketten bedoeld voor een ander land. Ik heb overigens ook niet het Id.Light maar mis het ook niet.

(ben overigens wel benieuwd wat voor reactie je krijgt van VW)
Het is helemaal niet raar dat de configuraties per land verschillen, dat is bij VW in ieder geval al heel lang zo. Sommige zaken bij ons standaard en in andere EU landen standaard en andersom. Hoewel ik denk dat er in NL zo min mogelijk zaken standaard zijn omdat de auto’s dan in basisuitvoering onbetaalbaar worden door het ‘fiscale klimaat’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09 13:09

ID.3 Max bj 2020 58kWh
[Afbeelding]
Zelfde hier bij car2x. wel heel vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

LittleKiller schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:33:
[...]

Zelfde hier bij car2x. wel heel vreemd..
Maar dat werkt toch sowieso niet met 58 kWh-uitvoering?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:30

EDB

Termy schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:32:
[...]

Staat bij mij gewoon aan (ID.3 58kw)

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik rijd nu een paar dagen in een Volkswagen ID.4 van begin 2023, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe behoorlijk beroerd wat betreft de kwaliteit van de auto. Ik loop tegen de volgende problemen aan:

Linker achterportier: Het portier kan niet meer geopend worden, niet van binnen en niet van buiten. De auto geeft ook een foutmelding over het kinderslot en meldt dat dit handmatig bediend moet worden. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Infotainmentsysteem: Het systeem is al meerdere keren uitgevallen en gaat volledig op zwart. Na enige tijd kan ik het opnieuw inschakelen met de knop. Ik vermoed dat dit een softwareprobleem is.

Sleutelbatterij: Eén van de sleutels heeft al drie keer een lege batterij gehad in slechts een paar dagen tijd. Lijkt er op dat de sleutel defect is.

Verlichting van knoppen: De knoppen voor klimaatregeling en volume zijn niet verlicht in het donker. Weet iemand of dit normaal is en misschien een bewuste keuze, ‘by design’, aka kostenbesparing)?

Al bij al wordt ik niet erg enthousiast van deze auto en de beroerde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Hallo VW ID rijders, mede EV-ers,

Mijn Hyundai Ioniq5 Lounge heeft helaas panne en staat waarschijnlijk de komende 2-3 maanden nog wel bij de garage (niet mijn schuld, niet hyundai's schuld, een argeloze medeweggebruiker...). Dat was mijn tweede EV, en nu zit in mijn derde EV, tijdelijk, maar mogelijk dus wel een paar maanden. Een VW ID.4. En hoewel ik zo af en toe nog wel een ouderwetse plofauto onder m'n gat heb gehad bij een bandenwissel ofzo, is dit eigenlijk mijn eerste "leenauto" EV (specifiek om gevraagd bij de leasemaatschappij, na ~6jr is brandstof rijden voor mij te onwennig en onrustig). Daar ik geen handleiding heb, en zelf een hoop mensen heb kunnen helpen in de respectievelijke topics voor mijn "vorige" EV's, denk ik: ik stel hier de vragen maar even. Fyi: ik rijd nu een ID.4 Pro (exacte uitvoering onbekend)

1). Klopt het dat er geen one-pedal drive modus is? Dichtste bij wat ik vindt is hem elke keer in "B" zetten (bij instappen is de eerste standaard beweging helaas "D").

Ik ben gewend geraakt aan iPedal (niks te maken met D/N/R/P standen, zijn stuurpedalen) op m'n Hyundai, wat ongeveer net zo werkt als Tesla. Feitelijk rijdt je helemaal op één pedaal en ben je zo optimaal aan het regenereren. Het is een van de redenen dat ik ook niet meer terug kan naar ICE, want hoewel je schakelen misschien niet verleert is het "instinct" van one-pedal een enorme stap. Nu kan ik met twee keer "schakelen" altijd wel in de "B" modus komen, en met auto-hold heb je hetzelfde "stoplicht" gedrag, maar de auto zelf komt niet helemaal tot stilstand. Mis ik misschien een instelling?

2). Kan Android Auto full-screen?

Bij m'n Hyundai zat er een instelling om de Hyundai-UI "uit" te zetten. Via gewone knoppen is die nog wel te benaderen, en via het Android Auto scherm, maar feitelijk door het hele scherm te gebruiken voor Android Auto heb je meer ruimte voor waze/spotify. Bij de ID.4 zit er altijd een stuk lege VW-UI er omheen, en dat voelt net alsof je games in windowed mode speelt -- niet nuttig. Omdat het een huurbak is heb ik sowieso geen VW account, en de algemene auto notificaties komen toch wel langs. Als ik meer apps tegelijk (Spotify/Waze) wil weergeven krijg ik van beiden een 'mini' UI, bij mijn Hyundai krijg ik als ik Android Auto op full screen heb tenminste de keuze om een van de twee "volledig" te maken -- waze vol met mini spotify er naast is érg fijn.

3). Snelladen

Ik moest laatst een forse rit maken, en het viel me op dat de auto niet sneller kon laden dan 120kW. Ik weet nog toen ik vooronderzoek deed voor mijn Ioniq dat dat een ding was, dit was een van de redenen dat VW destijds afviel (naast de érg kale basis -- ik heb nu ook bijv. geen achteruitrijdcamera - bij Hyundai was dat basis maar de upgrade was 360 graden). Van andere merken weet ik dat ze dat in upgrades bijgewerkt hebben, een Polestar kan nu ook sneller laden, maar ben ik achter in updates of zit ik vast op maar 120kW snelladen?

Al in al rijdt hij wel fijn, en natuurlijk mis ik m'n eigen auto, maar toch een paar dingen die beter zouden kunnen die ik misschien (bij het niet hebben van een handleiding) mis. Andere dingen zijn gewoon geen opties die geïnstalleerd zijn nu (waarvan ik me afvraag waarom dat bij VW niet standaard zo is), maar daar kan ik niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Avvd schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:09:
Ik rijd nu een paar dagen in een Volkswagen ID.4 van begin 2023, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe behoorlijk beroerd wat betreft de kwaliteit van de auto. Ik loop tegen de volgende problemen aan:

Linker achterportier: Het portier kan niet meer geopend worden, niet van binnen en niet van buiten. De auto geeft ook een foutmelding over het kinderslot en meldt dat dit handmatig bediend moet worden. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Infotainmentsysteem: Het systeem is al meerdere keren uitgevallen en gaat volledig op zwart. Na enige tijd kan ik het opnieuw inschakelen met de knop. Ik vermoed dat dit een softwareprobleem is.

Sleutelbatterij: Eén van de sleutels heeft al drie keer een lege batterij gehad in slechts een paar dagen tijd. Lijkt er op dat de sleutel defect is.

Verlichting van knoppen: De knoppen voor klimaatregeling en volume zijn niet verlicht in het donker. Weet iemand of dit normaal is en misschien een bewuste keuze, ‘by design’, aka kostenbesparing)?

Ik kan helaas niet overal antwoord op geven daar mij id.4 het gewoon goed doet. De verlichting is ook niet ingebouwd. Daar zijn al meerdere klachten op geweest. Bij nieuwere versies is dit vlgs mij wel weer ingebouwd.

Je hebt hem pas een paar dagen. Heb je dit de dealer al voor de voeten gegooid? De overige problemen herken ik (gelukkig) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie

Heb je de auto al een keer teruggebracht naar de fabrieksinstellingen? Je kunt een heleboel verkloten in het uitgebreide en wat onduidelijke menu. Infotainment moet je wellicht een keer resetten (knop 10 seconden ingedrukt houden).

Sleutel kan ook lichte oxidatie zijn van de contactjes, dat heb ik ook gehad, was niet te zien met het blote oog maar wel aanwezig. Bij mij ging dat weg na een aantal keren draaien met het batterijtje.

Verder kan een zekering 19 reset soms wonderen doen. Verder….. het blijft een ID4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Umbrah
Welkom/sterkte ;).

1. Er is geen echte OPD, nee (helaas). Stand B en auto hold aan is het beste dat je er van kunt maken.
2. Niet zover ik weet. Het randje links houd je altijd.
3. Yep, dit is geen 800V architectuur en een stuk trager dan je Ioniq 5.

Vroegah, met de '1st' edities was het standaard een stuk rijker uitgerust maar als je een relatief nieuwe Pro hebt dan zou het idd allerlei foefjes kunnen missen. Geen achteruitrijcamera zou ik ook niet meer willen. Sterker nog, we hebben onze auto er specifiek op uitgezocht :).

@Avvd
Dat klinkt allemaal niet typisch en zou ik idd mee naar de dealer gaan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:40

Boy

www.byoscoop.nl

Termy schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:42:
@Umbrah
Welkom/sterkte ;).

1. Er is geen echte OPD, nee (helaas). Stand B en auto hold aan is het beste dat je er van kunt maken.

Vroegah, met de '1st' edities was het standaard een stuk rijker uitgerust maar als je een relatief nieuwe Pro hebt dan zou het idd allerlei foefjes kunnen missen. Geen achteruitrijcamera zou ik ook niet meer willen. Sterker nog, we hebben onze auto er specifiek op uitgezocht :).

@Avvd
De 1st standaard rijk uitgerust? Ik vind die van mij behoorlijk kaal. Had keuze tussen 2 modellen toen in 2020, maar de €9000 verschil was me toen iets te veel.

Maar geen electrische achterklep vind ik bijv erg vreemd.

Enige wat ik echt had gewild, was travel assist, maar snap enigszins dat dat bij een duurder model hoort.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-08 15:35

ik heb dit ook maar dat het rechtse achterportier. op 20/12 hiervoor naar de garage geweest, ze hebben een nieuw slot & hendel besteld. hendel (of de greep neem ik aan) moeten ze spuiten, het kon even duren zeiden ze mij ... ik heb een id4 pro max uit 9/2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
--

[ Voor 100% gewijzigd door SiegmundB op 29-12-2024 15:48 . Reden: reply op eigen reply ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
--

[ Voor 100% gewijzigd door SiegmundB op 29-12-2024 15:54 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
...

..
Ik acht de kans aanwezig dat, als een full reset niet werkt, je terug mag om de media module te vervangen. Ik heb exact hetzelfde gehad vorig jaar in mijn ID3. Media viel met regelmaat uit of had andere gekke kuren (volume ineens zachter of temperatuur ineens hoger)
Uiteindelijk het hele scherm vervangen en daarna nooit meer dit issue gehad.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
even een vraagje, wat vinden jullie van ford explorer/capri?
ik vind vooral de capri dan goed geslaagd en goed uitgerust in vergelijking met id5, q4 sb, enyaq coupe en cupra tavascan. levering schijnt ook vrij vlot te gaan. op 10/1 ga ik een aantal mogelijke opvolgers voor de id4 bekijken of proberen rijden: ioniq 5, ev6 of capri is mijn shortlist. het verstand zegt: koreaan, maar ik vroeg me af of er al mensen gereden hebben met de ford / zouden jullie hem overwegen als opvolger (of waarom net niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
De explorer is een ID4…. Dat je het maar weet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
Weet ik idd dat hij op hetzelfde meb platform gebaseerd is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Volgens mij hebben we het dan over het nieuwe platform van de ID4. Dat is best aardig volgens mij en een significante verbetering tov de ‘oude’ versie. Met verlichte knoppen! Ik zou mijn ID3 er direct voor inruilen 🙂. De Ford ziet er wat stoerder uit naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Boy schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:01:
[...]

De 1st standaard rijk uitgerust? Ik vind die van mij behoorlijk kaal. Had keuze tussen 2 modellen toen in 2020, maar de €9000 verschil was me toen iets te veel.

Maar geen electrische achterklep vind ik bijv erg vreemd.

Enige wat ik echt had gewild, was travel assist, maar snap enigszins dat dat bij een duurder model hoort.
Nou ja, misschien niet "rijk" maar wel meer dan de niet-1st's. We hebben wel de 1st plus want die heeft een achteruitrijcamera en de niet-plus idd niet.

M'n ouders hebben een Ford Explorer. Beetje lomp en druk imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-09 14:08
Termy schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:32:
[...]

Car2X is een cloudgegevens ding, heeft niets met terugladen te maken.
https://www.volkswagen.be...ne/car2x-technologie.html

Terugladen kan idd wel alleen met een 77kWh accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
leinenga schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:35:
[...]

Car2X is een cloudgegevens ding, heeft niets met terugladen te maken.
https://www.volkswagen.be...ne/car2x-technologie.html

Terugladen kan idd wel alleen met een 77kWh accu.
Car2X heeft niets met cloud te maken. Is een draadloos protocol (WLANp) dat communiceerd met bv. andere auto's of infra in een straal v an 800 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 12:45

ID.3 Max bj 2020 58kWh
[Afbeelding]
Werken de File Info, de ID. SW Info-app en de Store bij jullie wel? Bij mij werken deze functies al een hele tijd niet meer sinds de update naar 3.7 (26-11-2024).

De ID. SW Info-app functioneerde vóór de update overigens ook al niet goed.

Na de update heb ik meerdere keren de online modus uit- en aangezet en ook de instellingen in MyVolkswagen gecontroleerd. Uiteindelijk kon ik na een paar keer de online modus in- en uit te schakelen, Car2X weer activeren.

Ik moet de truc met zekering 19 nog proberen, zoals eerder op dit forum werd geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 13:40
Termy schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:42:
@Umbrah
Welkom/sterkte ;).

@Avvd
Achteruitrijcamera is al een tijdje wettelijk verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

pa2ra schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:58:
[...]

Achteruitrijcamera is al een tijdje wettelijk verplicht.
Niet op 2e hands auto's ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
De GOM daling. Ritje. 2 km.

Kan dr wel om lachen hoe heftig die reageerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmKhS5-bK0r_sCATCpIz86nEE6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ip8Z3f1jEXjaQnWykqyyeDYR.jpg?f=fotoalbum_large

Edit. Heb de Soc ook eens bekeken. Hmmm. Ruim 10% weg in 2 km? Auto heeft paar dagen stil gestaan. Er is een 80 km gereden vanaf laatstw x laden. Geladen tot 90% toen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ygeiol27H3B73yYw9Fo4H5aGIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEneXiHjGHMxxaeyAjD3Zrkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Devke op 30-12-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Devke schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:39:
Edit. Heb de Soc ook eens bekeken. Hmmm. Ruim 10% weg in 2 km? Auto heeft paar dagen stil gestaan. Er is een 80 km gereden vanaf laatstw x laden. Geladen tot 90% toen.
Dat is wel heel veel! Het grootste verschil wat ik wel eens zie is 1-2% na een paar dagen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de auto zichzelf een paar keer heeft opgewarmd in de afgelopen dagen, zonder de SOC te updaten. Heb je vertrektijden actief staan in de auto toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sicco92 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:28:
[...]

Dat is wel heel veel! Het grootste verschil wat ik wel eens zie is 1-2% na een paar dagen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de auto zichzelf een paar keer heeft opgewarmd in de afgelopen dagen, zonder de SOC te updaten. Heb je vertrektijden actief staan in de auto toevallig?
Ik kan de app niet meer gebruiken. Abbo verlopen. Vertrektijden kun je dan ook niet invullen. Deze gebruikten we overigens nooit.

Heb er even zelf meegereden. Ik rook bij instappen een rook lucht. Wij roken niet. Dit is na een kilometer of 20 weer verdwenen.

94 km gereden. 41% Soc weg. Dat vind ik ook te fors. Misschien een x goed leeg rijden en vol opladen. Het valt mij op dat dit na de update van 3.7 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Devke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:40:
[...]

Ik kan de app niet meer gebruiken. Abbo verlopen. Vertrektijden kun je dan ook niet invullen. Deze gebruikten we overigens nooit.

Heb er even zelf meegereden. Ik rook bij instappen een rook lucht. Wij roken niet. Dit is na een kilometer of 20 weer verdwenen.

94 km gereden. 41% Soc weg. Dat vind ik ook te fors. Misschien een x goed leeg rijden en vol opladen. Het valt mij op dat dit na de update van 3.7 is.
Vertrektijden kan je volgens mij ook in de auto instellen, maar als je die nooit gebruikt hebt in de app lijkt het me sterk dat die wel ingesteld zijn in de auto. Is wel makkelijk gecontroleerd natuurlijk.
Een rooklucht lijkt me vreemd, tenzij je auto actief heeft staan ventileren (wat volgens mij wel gebeurt bij het verwarmen) en er bij je auto in de buurt vaak een houtkachel aanstaat. Dan zou dat het kunnen verklaren.
Mijn eerste gedachte is nog steeds dat de auto automatisch verwarmd heeft, maar het wordt wel steeds vager met de nieuwe problemen die je noemt. Een keer helemaal volladen kan wel eens helpen met het kalibreren van je accu, zeker als dat al lang geleden is dat je dat voor het laatst gedaan hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sicco92 op 30-12-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sicco92 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:50:
[...]

Vertrektijden kan je volgens mij ook in de auto instellen, maar als je die nooit gebruikt hebt in de app lijkt het me sterk dat die wel ingesteld zijn in de auto. Is wel makkelijk gecontroleerd natuurlijk.
Een rooklucht lijkt me vreemd, tenzij je auto actief heeft staan ventileren (wat volgens mij wel gebeurt bij het verwarmen) en er bij je auto in de buurt vaak een houtkachel aanstaat. Dan zou dat het kunnen verklaren.
Mijn eerste gedachte is nog steeds dat de auto automatisch verwarmd heeft, maar het wordt wel steeds vager met de nieuwe problemen die je noemt. Een keer helemaal volladen kan wel eens helpen met het kalibreren van je accu, zeker als dat al lang geleden is dat je dat voor het laatst gedaan hebt.
Dat rookluchtje is ff raar natuurlijk. Vuurwerk dat afgeschoten wordt hier en daar. Kan me voorstellen dat dit idd de auto in trekt. Echter rook ik dat buiten niet. Wel bij instappen.

Die vertrektijden ga ik toch ff checken voor de zekerheid in de auto. Dankje. Edit: Deze staan uitgevinkt. Niet actief dus.

Normaal laad ik tot 100%. Altijd. Denk nu een maand wellicht 1.5 maand niet gedaan. Onder de 20% komt hij ook nooit eigenlijk. Zetten we op het lijstje erbij.

Blijf het apart vinden. Het heeft de aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 09:46
....
....
Misschien staat hier wel de oplossing tussen.
Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Devke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:57:
[...]

Dat rookluchtje is ff raar natuurlijk. Vuurwerk dat afgeschoten wordt hier en daar. Kan me voorstellen dat dit idd de auto in trekt. Echter rook ik dat buiten niet. Wel bij instappen.

Die vertrektijden ga ik toch ff checken voor de zekerheid in de auto. Dankje. Edit: Deze staan uitgevinkt. Niet actief dus.

Normaal laad ik tot 100%. Altijd. Denk nu een maand wellicht 1.5 maand niet gedaan. Onder de 20% komt hij ook nooit eigenlijk. Zetten we op het lijstje erbij.

Blijf het apart vinden. Het heeft de aandacht.
Er gebeuren wat vreemde dingen inderdaad met GOM en SOC. Ik had laatst bij een lange rit steeds minder km per % SOC, op het laatst zelfs nog maar 1km per % SOC. Ik heb ook de indruk dat dit anders gaat sinds 3.7. Ik zal ook eens bij de internationale forums snuffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Devke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:40:
[...]

Die batterij is niet goed meer. Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
pa2ra schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:37:
[...]

Die batterij is niet goed meer. Niet doen.
Huh? Van vandaag op morgen? Ik kijk even hoe hij zich kommende dagen houdt. Als er weer zoveel weg is dan gaat er een belletje naar de dealer. Als je doelt op de rooklucht en wel gewoon verdween tijdens rijden dan kan dat van vuurwerk ofzo geweest zijn? Vrouw heeft auto meegehad even naar andere locatie. Ook geen meldingen in de auto en alles werkt gewoon. Is de soep dan zo heet? Ter info. Auto is 2 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 31-12-2024 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Jakkie takkie schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:22:
[...]

Er gebeuren wat vreemde dingen inderdaad met GOM en SOC. Ik had laatst bij een lange rit steeds minder km per % SOC, op het laatst zelfs nog maar 1km per % SOC. Ik heb ook de indruk dat dit anders gaat sinds 3.7. Ik zal ook eens bij de internationale forums snuffelen.
Benieuwd. Had ook al zitten googlen maar nog niet veel wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:55:
[...]

Huh? Van vandaag op morgen? Ik kijk even hoe hij zich kommende dagen houdt. Als er weer zoveel weg is dan gaat er een belletje naar de dealer. Als je doelt op de rooklucht en wel gewoon verdween tijdens rijden dan kan dat van vuurwerk ofzo geweest zijn? Vrouw heeft auto meegehad even naar andere locatie. Ook geen meldingen in de auto en alles werkt gewoon. Is de soep dan zo heet? Ter info. Auto is 2 jaar.
Ik doel op je genoemde percentage en het aantal kilometers. Daarmee zeg je dat je auto iets meer dan 200 km met een volle batterij kan rijden. Ik ging er vanuit dat je de 77 kWh batterij hebt en dat is gewoon niet goed. Maar ook met de 58 kWh batterij vraag ik me af of de batterij goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
pa2ra schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:06:
[...]

Ik doel op je genoemde percentage en het aantal kilometers. Daarmee zeg je dat je auto iets meer dan 200 km met een volle batterij kan rijden. Ik ging er vanuit dat je de 77 kWh batterij hebt en dat is gewoon niet goed. Maar ook met de 58 kWh batterij vraag ik me af of de batterij goed is.
Voor mijn eigen gemoedsrust de dealer gebeld. Gaan overleggen met planning of auto vrijdag meegenomen kan worden om nagekeken te worden. Bellen vandaag terug. Zolang er geen meldingen in de auto verschijnen mag rijden en laden. Meer verbruik kon door weer maar ook door een software update. Al is dit wat gortig. Ik zal het resultaat posten. Mogelijke redenen verder gaf hij niet aan. Het is idd een 77 kWh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:02:
[...]

Voor mijn eigen gemoedsrust de dealer gebeld. Gaan overleggen met planning of auto vrijdag meegenomen kan worden om nagekeken te worden. Bellen vandaag terug. Zolang er geen meldingen in de auto verschijnen mag rijden en laden. Meer verbruik kon door weer maar ook door een software update. Al is dit wat gortig. Ik zal het resultaat posten. Mogelijke redenen verder gaf hij niet aan. Het is idd een 77 kWh batterij.
Heel verstandig. Mijn 77 kWh ID.4 laat nu zien: actieradius 306 km bij 72%. Buitentemperatuur 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Nog even wat ander ID geneuzel. Ik merk (en dat was volgens mij eerder ook al) dat als je met deze weersomstandigheden scherp instuurt dat de auto 's morgens bij het wegrijden vanaf de oprit wat wegglijd over de voorwielen. Net alsof hij de bocht eigenlijk niet kan maken. Dit is alleen 's morgens en niet als je gedurende de rot scherp instuurt (wat een hele fijne eigenschap is van de ID).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
pa2ra schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:18:
[...]

Heel verstandig. Mijn 77 kWh ID.4 laat nu zien: actieradius 306 km bij 72%. Buitentemperatuur 2 graden.
Vanmorgen 227 km bij 50%. Is niet verder gezakt. Aan de laadpaal gehangen om te kijken hoe fors verbruik was op 95 km. Building a case.

Allen! Let op! Morgen gaan de tarieven aan de openbare laadpalen omhoog door een belastingcomponent die vervalt (subsidie op een paal verdwijnd). Voor mij betekend dat een verhoging van 24%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:35:
[...]

Vanmorgen 227 km bij 50%. Is niet verder gezakt. Aan de laadpaal gehangen om te kijken hoe fors verbruik was op 95 km. Building a case.
Dat is dan weer raar. Als 94 kilometer bij jou 41% verbruik is, is het raar dat een SoC van 50% tot 227 km actieradius zou leiden. Want die actieradius is gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
pa2ra schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:41:
[...]

Dat is dan weer raar. Als 94 kilometer bij jou 41% verbruik is, is het raar dat een SoC van 50% tot 227 km actieradius zou leiden. Want die actieradius is gewoon prima.
Ik zat hem al te vergelijken met jou. Ik laad tot 90%. Vorige x ook gedaan. Dus zal nu ook moeten voor eerlijk vergelijk.

Hij zit nu op 65%. 289 km. Al 13 kWh geladen. Ik ga denk ik op een ruime 30 kWh bijladen komen voor 94 km. Dat is fors. Eindresultaat deel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:55:
[...]

Ik zat hem al te vergelijken met jou. Ik laad tot 90%. Vorige x ook gedaan. Dus zal nu ook moeten voor eerlijk vergelijk.

Hij zit nu op 65%. 289 km. Al 13 kWh geladen. Ik ga denk ik op een ruime 30 kWh bijladen komen voor 94 km. Dat is fors. Eindresultaat deel ik.
Hier een Id.3 (77kWh)Pro-S-Business van November. hangt hier thuis nu ook aan de lader. 288 km / 68%. Begreep dat de GOM voornamelijk bepaald wordt door de meest recente (sinds start?). Gisteren zo'n 160 Km gereden (en niet zuinig). Keek er eigenlijk niet echt naar maar dit soort vergelijkingen zijn wel innteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
GM15 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:08:
[...]

Hier een Id.3 (77kWh)Pro-S-Business van November. hangt hier thuis nu ook aan de lader. 288 km / 68%. Begreep dat de GOM voornamelijk bepaald wordt door de meest recente (sinds start?). Gisteren zo'n 160 Km gereden (en niet zuinig). Keek er eigenlijk niet echt naar maar dit soort vergelijkingen zijn wel innteressant.
Ik wil het eigenlijk in HA gaan bakken. Jammer dat je daar niet wat je geladen hebt aan kWh's direct kunt importeren. Althans als je niet thuis laad / kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:12:
[...]

Ik wil het eigenlijk in HA gaan bakken. Jammer dat je daar niet wat je geladen hebt aan kWh's direct kunt importeren. Althans als je niet thuis laad / kunt laden.
Je kunt een indicatie krijgen door een Riemann Sum sensor te maken van de 'charging power' die wel beschikbaar is in Home Assistant. Hiermee krijg je een omzetting naar energie (kWh). Het is alleen niet heel accuraat, omdat het stroomgebruik maar per 0,5 kW doorgegeven wordt en de gegevens maar om de 5 minuten opgehaald worden. Vandaar ook dat het maximaal een indicatie kan zijn.

Ik kan het wel eens proberen en wil het daarna wel vergelijken met de gegevens van mijn laadpaal om te zien hoe accuraat je hiermee kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sicco92 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:25:
[...]

Je kunt een indicatie krijgen door een Riemann Sum sensor te maken van de 'charging power' die wel beschikbaar is in Home Assistant. Hiermee krijg je een omzetting naar energie (kWh). Het is alleen niet heel accuraat, omdat het stroomgebruik maar per 0,5 kW doorgegeven wordt en de gegevens maar om de 5 minuten opgehaald worden. Vandaar ook dat het maximaal een indicatie kan zijn.

Ik kan het wel eens proberen en wil het daarna wel vergelijken met de gegevens van mijn laadpaal om te zien hoe accuraat je hiermee kan zijn.
Ik heb de vraag ook eens neergelegd bij incharge. Daar laad ik het meest. Of ze een API hebben met sleutel. Ik ben wel van accurate gegevens haha. Ga dit eerst eens proberen maar zal je optie zeker meenemen. Handig om dit hier te blijven delen? Ik weet niet hoever we anders offtopic zouden drijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier nu bij 2o Celsius en 65% acculading een bereik van exact 300Km (MY25 77kWh ID.3 Pro-S mét warmtepomp).

Zometeen ook maar even een Factory Default van het infotainment systeem door gaan voeren. Auto is al bijna twee weken oud en sinds ik de 'Wellness App' geïnstalleerd heb kan ik de kleur van het 30-kleurige Ambilight systeem niet meer aanpassen....

:o :'(

Én.... óók weer gefixed!!

Nou de instellingen maar weer even allemaal nalopen zodat de auto bijvoorbeeld ook weer automatisch opent/sluit bij aan komen lopen en de laadkabel loskoppelt bij het gereed zijn van het laden. Én die Wellness App nu dus maar beter niet meer opnieuw installeren :9

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 31-12-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Update. Auto geladen tot 90% voor een eerlijk vergelijk. 95 km heeft me 33 kWh gekost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK1VmmHkmFhbQuZgyFAMmlH1Gp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eL8hbPVcggi0qwj53yaxtaJj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1HegRToHXCeZj4rU3zgC0uf3Lc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t2swsP4qOZ4CItsZLrcbHeRs.jpg?f=user_large

Laadverlies van 10% zou betekenen nog steeds 30 kWh. Wat zit er dan in die 95 kilometer. Voornamelijk ritten van 16 km enkele reis op 30, 60 en 80 km wegen. Schiet mij maar lek. Ik vind het persoonlijk te fors.

De 21.5 kWh/100km is hoe de boardcomputer denkt over die 95 km. 🤔

Edit : Dealer heeft gebeld. Verbruik kan door kou zijn maar ze willen hem over een weekje hebben om uit te lezen. To be continued...

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 31-12-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:46
Jakkie takkie schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:20:
Nog even wat ander ID geneuzel. Ik merk (en dat was volgens mij eerder ook al) dat als je met deze weersomstandigheden scherp instuurt dat de auto 's morgens bij het wegrijden vanaf de oprit wat wegglijd over de voorwielen. Net alsof hij de bocht eigenlijk niet kan maken. Dit is alleen 's morgens en niet als je gedurende de rot scherp instuurt (wat een hele fijne eigenschap is van de ID).
Yep, doet die van mij ook. En is altijd al zo geweest. Kan trouwens best herrie maken/heftig klinken. Ik ben er maar vanuit gegaan dat het zo hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:45:
Update. Auto geladen tot 90% voor een eerlijk vergelijk. 95 km heeft me 33 kWh gekost.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Laadverlies van 10% zou betekenen nog steeds 30 kWh. Wat zit er dan in die 95 kilometer. Voornamelijk ritten van 16 km enkele reis op 30, 60 en 80 km wegen. Schiet mij maar lek. Ik vind het persoonlijk te fors.

De 21.5 kWh/100km is hoe de boardcomputer denkt over die 95 km. 🤔

Edit : Dealer heeft gebeld. Verbruik kan door kou zijn maar ze willen hem over een weekje hebben om uit te lezen. To be continued...
Hier ook maar even tot 90% (bij momenteel 5o Celsius) geladen om een eerlijk vergelijk te kunen maken :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wP_m64lIwsf5-DAIl6QbXH8LLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0uNk6HSdB2loe9XwTyGfk9F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:30

EDB

Jakkie takkie schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:20:
Hier exact hetzelfde. Als ik in de ochtend de oprit afrij en scherp draai lijkt het inderdaad of hij even ergens overheen rijdt oid. Klinkt ook wat apart. Inderdaad alleen de 1ste bocht, daarna niet meer.
Kan bij mij de koppelstang niet zijn, die zijn dit jaar vervangen.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:56
EDB schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:29:
[...]

Hier exact hetzelfde. Als ik in de ochtend de oprit afrij en scherp draai lijkt het inderdaad of hij even ergens overheen rijdt oid. Klinkt ook wat apart. Inderdaad alleen de 1ste bocht, daarna niet meer.
Had ik ook maar na het plaatsen van de winterbanden was dit verdwenen.

Tja.... 🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

EDB schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:29:
[...]

Dit zijn waarschijnlijk je zomerbanden. Gebeurt bij mij ook ‘‘s morgens met koude banden van de oprit raar geluid. 3 uur later zelfde beweging maar met opgewarmde banden geen geluid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Will_M schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:09:
[...]

Hier ook maar even tot 90% (bij momenteel 5o Celsius) geladen om een eerlijk vergelijk te kunen maken :*)

[Afbeelding]
Jij hebt het nieuwe type zo te zien. Die is toch een stukje efficiënter als het goed is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-09 16:27
Vergelijken op basis van de gom heeft toch weinig nut? Hangen allerlei factoren aan vast. Korte ritjes; veel verwarmen? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 18:12
Hallo allemaal

Wanneer mijn vrouw inlogt op de ID.4, toont mijn VW-app minder informatie. Ik kan me wat zorgen over privacy voorstellen, maar ik wil altijd de laadstatus van mijn auto zien. Weet iemand hoe ik dat kan doen?

(Ik heb een ID4 uit september 2024 dus met vrij nieuwe software.)

Bedankt !

Plafundum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Plaffie_NL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:49:
Hallo allemaal

Wanneer mijn vrouw inlogt op de ID.4, toont mijn VW-app minder informatie. Ik kan me wat zorgen over privacy voorstellen, maar ik wil altijd de laadstatus van mijn auto zien. Weet iemand hoe ik dat kan doen?

(Ik heb een ID4 uit september 2024 dus met vrij nieuwe software.)

Bedankt !

Plafundum
Alleen de hoofdgebruiker krijgt alle info te zien. Een 2e account krijgt minder te zien. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 18:12
Devke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Alleen de hoofdgebruiker krijgt alle info te zien. Een 2e account krijgt minder te zien. Helaas.
Ik BEN de hoofdgebruiker. Maar als mijn vrouw in de auto haar naam selecteert zie ik minder in mijn App.
Pagina: 1 ... 359 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.