Ik heb hetzelfde (ID3 2020), heel vervelend.Plaffie_NL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:13:
[...]
Ik BEN de hoofdgebruiker. Maar als mijn vrouw in de auto haar naam selecteert zie ik minder in mijn App.
Hebben jullie 2 aparte accounts? Dan klopt het namelijk wat je zegt.Plaffie_NL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:13:
[...]
Ik BEN de hoofdgebruiker. Maar als mijn vrouw in de auto haar naam selecteert zie ik minder in mijn App.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
'Works as designed' (hoe brak dat ook is) en staat gewoon in de handleiding.Plaffie_NL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:13:
[...]
/f/image/FKRKebpJcVqiDtIAKjpjPntb.png?f=fotoalbum_large)
Thanks, maar ik zie het toch wel als bug.GM15 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:40:
[...]
'Works as designed' (hoe brak dat ook is) en staat gewoon in de handleiding.
[Afbeelding]
Dat je zodra een andere gebruiker ingelogd is je geen inzicht meer hebt in de auto kan je wat van vinden, maar zo is het designed.
Als je de auto echter parkeert log je uit (want je moet bij starten weer opnieuw een gebruiker selecteren). Maar zolang je dat als hoofdgebruiker niet doet heb je geen inzicht meer in de auto locatie, GOM, SoC.
Klopt en ik loop tegen hetzelfde aan, dat hele gebruikers gebeuren hebben ze heel brak geimplementeerd vind ik. Maar het is wat het is helaas.zjeeraar84 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:46:
[...]
Thanks, maar ik zie het toch wel als bug.
Dat je zodra een andere gebruiker ingelogd is je geen inzicht meer hebt in de auto kan je wat van vinden, maar zo is het designed.
Als je de auto echter parkeert log je uit (want je moet bij starten weer opnieuw een gebruiker selecteren). Maar zolang je dat als hoofdgebruiker niet doet heb je geen inzicht meer in de auto locatie, GOM, SoC.
Klopt allemaal en daarom gebruikt volgens mij ook niemand die functie waarbij je meerdere gebruikers kunt aanmaken. Wij gebruiken het in ieder geval niet in de ID3 en ook niet in de andere auto, zou ook niet weten waarom behoudens zitplaatsen maar die werken sowieso niet als je dat niet in je pakket hebt zitten.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Super vervelend dit. Wij gebruiken de verschillende gebruikers hier ook. Vooral ivm het groot verschil in zitpositie en spiegels. Je zou gewoon toestemming moeten kunnen geven als vaste (gast of hoofd) gebruiker om die gegevens met een andere gebruiker te delen.
Maar ook de zitpositie is niet meer te koppelen aan de sleutel, waardoor je bij het instappen iedere keer de gebruikersaccount moet wisselen voordat de positie veranderd. En oh ja, daarvoor moet het contact aan, dus moet je al in de auto zitten.
Bij mijn vorige wagens werkte dit allemaal wel. Het is gewoon een achteruitgang in de gebruikerservaring.
Maar ook de zitpositie is niet meer te koppelen aan de sleutel, waardoor je bij het instappen iedere keer de gebruikersaccount moet wisselen voordat de positie veranderd. En oh ja, daarvoor moet het contact aan, dus moet je al in de auto zitten.
Bij mijn vorige wagens werkte dit allemaal wel. Het is gewoon een achteruitgang in de gebruikerservaring.
Ik wilde het gebruiken omdat mijn vrouw en ik allebei andere wensen hebben qua rijhulpen.Jakkie takkie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:08:
Klopt allemaal en daarom gebruikt volgens mij ook niemand die functie waarbij je meerdere gebruikers kunt aanmaken. Wij gebruiken het in ieder geval niet in de ID3 en ook niet in de andere auto, zou ook niet weten waarom behoudens zitplaatsen maar die werken sowieso niet als je dat niet in je pakket hebt zitten.
Snap ik .... maar precies dat met die zitplaatsen en geheugen is een functie die ik heel erg waardeer, en nog wat andere persoonlijke instellingen .Jakkie takkie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:08:
[ Voor 4% gewijzigd door Plaffie_NL op 03-01-2025 15:41 ]
Dank je wel @GM15 ! Ik heb de auto 4 maanden en nog niet helemaal uitgeplozen. Ik ga dan maar eens kijken naar een oplossing - als ik het gevonden heb laat ik het weten.GM15 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:40:
[...]
'Works as designed' (hoe brak dat ook is) en staat gewoon in de handleiding.
[Afbeelding]
Vanochtend had ik hem weer. Wederom de oranje foutmelding (gelukkig niet de rode)DonJunior schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:34:
Krijg net de melding: "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken alstublieft"
Die hebben meer mensen hier al gehad toch? Had dit niet een link met de 12v accu?
Stukje rijden, parkeren. Na een uur sporten weer ingestapt. Nog steeds.. shit. Naar huis gereden en thuis weggezet.
Na een paar uur moest ik weer weg, direct weer de fout bij instappen. Toch weggereden. Vervolgens ga ik dus onderweg om iemand op te halen.. ik stap uit (auto niet op slot), bel aan (om de persoon in kwestie op te halen) en stap vervolgens weer in..
foutmelding weg.. wtf.
Rest van de dag nog een paar ritjes gemaakt.(o.a. boodschappen en andere korte ritjes) geen foutmelding meer gezien.
Gisteren wel een duif aangereden op een 60km weg... wellicht heeft dat er iets mee te maken. Al had ik geen schade ofzo. Alleen een doffe vlek op de voorbumper ter hoogte van de koplamp (kwam ik heel goed mee weg overigens) en daarna reed de auto verder zonder problemen.
*sowieso
Enige oplossing is beiden hetzelfde account gebruiken en geen andere accounts in de auto. Zo doe ik het al jaren. Ook op de telefoons hebben mijn vrouw en ik hetzelfde account ingelogd om zo beiden toch de auto te kunnen voorverwarmen wanneer we dat zelf willen.Plaffie_NL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Dank je wel @GM15 ! Ik heb de auto 4 maanden en nog niet helemaal uitgeplozen. Ik ga dan maar eens kijken naar een oplossing - als ik het gevonden heb laat ik het weten.
*sowieso
Met die duif heb je dan nog mazzel gehad… ik had een steentje precies op de rand van het VW logo waardoor het kunststof ringetje dat daaromheen zit kapot was en het logo (met radar sensor) los zat. Volgens VW 3,5 uur werk (hele bumper eraf en alles aan de voorkant uit elkaar) en dus heel veel €€€€. Monteur zou wel even wat proberen en had het in 10 minuutjes van buitenaf gepiept 😅
Of een accu-pakket dat qua waardes afwijkt van de rest van de accu..DonJunior schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:19:
[...]
Vanochtend had ik hem weer. Wederom de oranje foutmelding (gelukkig niet de rode)
Stukje rijden, parkeren. Na een uur sporten weer ingestapt. Nog steeds.. shit. Naar huis gereden en thuis weggezet.
Na een paar uur moest ik weer weg, direct weer de fout bij instappen. Toch weggereden. Vervolgens ga ik dus onderweg om iemand op te halen.. ik stap uit (auto niet op slot), bel aan (om de persoon in kwestie op te halen) en stap vervolgens weer in..
foutmelding weg.. wtf.
Rest van de dag nog een paar ritjes gemaakt.(o.a. boodschappen en andere korte ritjes) geen foutmelding meer gezien.
Gisteren wel een duif aangereden op een 60km weg... wellicht heeft dat er iets mee te maken. Al had ik geen schade ofzo. Alleen een doffe vlek op de voorbumper ter hoogte van de koplamp (kwam ik heel goed mee weg overigens) en daarna reed de auto verder zonder problemen.
Dan krijg je die melding ook te zien. Blijft ooit langere tijd zichtbaar maar met rijden merk je er niets van. Ineens komt het dan weer terug. Auto is toen 2x terug geweest naar dealer. 1e keer hebben ze hem gereset. 2e keer 2 dagen onderzocht en toen bleek dat 1 pakket afweek van de overige. Vervolgens een nieuw pakket besteld en onder garantie is het toen vervangen.
Zou je die verschillen tussen de verschillende accu bankjes er ook uit halen met een uitgebreide test? Of kun je de voltages ook zien met trinity oid?
Met een goede test moet het er uit komen , met trinity weet ik niet ?Jakkie takkie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:53:
Zou je die verschillen tussen de verschillende accu bankjes er ook uit halen met een uitgebreide test? Of kun je de voltages ook zien met trinity oid?
Tegen die tijd mag hij denk ik terug naar de lease maatschappij.. Het is een 12/2020 ID3 die ik sinds augustus 2021 rijd (toen liep mijn vorige lease af) dus nog een paar maanden en dan ga ik hem óf verlengen of inleveren.. afhankelijk van hoeveel gedonder hij nog gaat geven201WD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:49:
[...]
Of een accu-pakket dat qua waardes afwijkt van de rest van de accu..
Dan krijg je die melding ook te zien. Blijft ooit langere tijd zichtbaar maar met rijden merk je er niets van. Ineens komt het dan weer terug. Auto is toen 2x terug geweest naar dealer. 1e keer hebben ze hem gereset. 2e keer 2 dagen onderzocht en toen bleek dat 1 pakket afweek van de overige. Vervolgens een nieuw pakket besteld en onder garantie is het toen vervangen.

*sowieso
Te vroeg gejuicht.. vanochtend was de 'storing elektrosysteem' melding weer terugDonJunior schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:19:
[...]
Vanochtend had ik hem weer. Wederom de oranje foutmelding (gelukkig niet de rode)
[...]
[...] en daarna reed de auto verder zonder problemen.

Maandag de garage maar weer bellen..
Heb toch zeker een paar maanden zonder problemen kunnen rijden

*sowieso
@DonJunior Jij hebt duidelijk niet het beste modelletje
. Blij dat ik tot nu toe in 2,5 jaar geen storing gezien heb, en ik zit zelfs op 3.7
.
Misschien is 3.7 wel de oplossing
.

Misschien is 3.7 wel de oplossing
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik zou nog even wachten op ID software 3.8 🤓Termy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:26:
@DonJunior Jij hebt duidelijk niet het beste modelletje. Blij dat ik tot nu toe in 2,5 jaar geen storing gezien heb, en ik zit zelfs op 3.7
.
Misschien is 3.7 wel de oplossing.
Dan kan ik nog lang wachten met m'n ID.3 .... Die draait (als een zonnetje) op ID Software v5.0Jakkie takkie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:35:
[...]
Ik zou nog even wachten op ID software 3.8 🤓
Dat de 30-kleuren AmbientLight optie niet meer correct werkte ná de eigenhandige installatie van de gratis 'Wellness-App' vergeef ik VW...
Een klein puntje van kritiek wat ik hád op de instellingen en mogelijkheden van de ID.3 ben ik inmiddels na twee weken in positieve zin aan gewend geraakt en ik vraag nu inmiddels dus eigenlijk af waarom dat in al m'n eerdere VW's niet zo was...
De optie 'spiegel laten zakken bij achteruitrijden moet pér rit opnieuw geactiveerd worden door met de spiegel verstelknop in het deurpaneel de rechter buitenspiegel te selecteren (waarbij die functie in de menu's gewoon altijd aan staat). Nú moet ik er per keer dus even aan denken dat ik die optie activeer waneer dat nodig is (bij parkeren langs een trotoirband) en laat de auto de spiegel gewoon staan als ik dat niet doe. In het verleden ergerde ik m'n er wel eens aan dat die spiegel zichzelf aan het verstellen ging terwijl ik dat niet wilde.... Vooral met het rijden met aanhanger is die optie overbodig maar dan stond die mechanische knop wel altijd in de stand voor de rechter buitenspiegel
Probleem met achteruitrijden met aanhanger is sowieso van de baan gezien de ID.3 geen aanhanger mag trekken
[ Voor 77% gewijzigd door Will_M op 04-01-2025 14:19 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bij jou hebben ze echt zitten slapen met de auto in elkaar zetten. Dit is een auto waar ze maandagmorgen aan begonnen zijn en vrijdagmiddag hebben afgemaakt. Gelukkig zit dr nog een leasemaatschappij tussen voor het financiële deel maar voor rijplezier is dit wat anders.DonJunior schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Te vroeg gejuicht.. vanochtend was de 'storing elektrosysteem' melding weer terug
Rij hier nu al ruim 1 jaar met plezier. Ben recent wat kWh's verloren aan weet ik wat en met ieder ritje ruiken we een rooklucht. Lijkt achter stuurkolom vandaan te komen. Van de week garagebezoek.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zelfde hier met die spiegel. Ik heb hem in de Golf nu ook altijd in het midden staan, zo vaak hoef ik niet langs de stoep te parkeren.Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:40:
[...]
Dan kan ik nog lang wachten met m'n ID.3 .... Die draait (als een zonnetje) op ID Software v5.0![]()
Dat de 30-kleuren AmbientLight optie niet meer correct werkte ná de eigenhandige installatie van de gratis 'Wellness-App' vergeef ik VW...
Een klein puntje van kritiek wat ik hád op de instellingen en mogelijkheden van de ID.3 ben ik inmiddels na twee weken in positieve zin aan gewend geraakt en ik vraag nu inmiddels dus eigenlijk af waarom dat in al m'n eerdere VW's niet zo was...![]()
De optie 'spiegel laten zakken bij achteruitrijden moet pér rit opnieuw geactiveerd worden door met de spiegel verstelknop in het deurpaneel de rechter buitenspiegel te selecteren (waarbij die functie in de menu's gewoon altijd aan staat). Nú moet ik er per keer dus even aan denken dat ik die optie activeer waneer dat nodig is (bij parkeren langs een trotoirband) en laat de auto de spiegel gewoon staan als ik dat niet doe. In het verleden ergerde ik m'n er wel eens aan dat die spiegel zichzelf aan het verstellen ging terwijl ik dat niet wilde.... Vooral met het rijden met aanhanger is die optie overbodig maar dan stond die mechanische knop wel altijd in de stand voor de rechter buitenspiegel
Probleem met achteruitrijden met aanhanger is sowieso van de baan gezien de ID.3 geen aanhanger mag trekken
Ten aanzien van die aanhanger, kan wel hoor, is in NL alleen niet goedgekeurd. Ik heb er een trekhaak onder zitten met TUV keur tot 1500kg. Ik rij geregeld met aanhanger achter de ID3 en dat gaat als een speer.
Zojuist hier de ID.3 maar wat sneller/ zuiniger gemaakt door (tijdelijk?) wat overbodig gewicht uit de auto te verwijderen. Welke 'mongool' bij de dealer bedenkt het om een 'life-hammer' in beide voorste portiervakken te bevestigen zodat je er dus zelf niks nuttigs meer in kwijt kunt
Binnenkort misschien eens gaan kijken hoe de middenconsole er uit kan zodat ik die blinde klem verbinding van de houders daar netjes kan gaan bevestigen.
Binnenkort misschien eens gaan kijken hoe de middenconsole er uit kan zodat ik die blinde klem verbinding van de houders daar netjes kan gaan bevestigen.
Ik vermoed dat die daar zitten zodat je in blinde paniek binnen handbereik zo'n hamer vindt. Maar ik gun je de Darwin award door hem weg te halenWill_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:58:
Zojuist hier de ID.3 maar wat sneller/ zuiniger gemaakt door (tijdelijk?) wat overbodig gewicht uit de auto te verwijderen. Welke 'mongool' bij de dealer bedenkt het om een 'life-hammer' in beide voorste portiervakken te bevestigen zodat je er dus zelf niks nuttigs meer in kwijt kunt![]()
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nou, nou, nou.. moet dit?Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:58:
... Welke 'mongool' ..
Is het handig? wellicht niet.. maar ze daar weghalen is wellicht nog minder handig. Ik heb ze gewoon wat verder naar achteren geschoven zodat ik wel iets kwijt kan in de deurbak.
*sowieso
Daarom ga ik ze ook weer terug monteren maar dan onder aan de middenconsole. Daarvoor moet alleen wél de hele middenconsole er uit omdat die dingen aan de binnenkant 'blind' geklemd moeten worden middels een inbusboutje (en dus zónder gaten te hoeven boren). Qua grijphoogte zitten ze dan op dezelfde positie als dat ze ook in de portiervakken zaten maar dan aan de andere kant (voor de bestuurder dus rechts en voor de bijrijder links).Termy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Ik vermoed dat die daar zitten zodat je in blinde paniek binnen handbereik zo'n hamer vindt. Maar ik gun je de Darwin award door hem weg te halen.
Misschien sowieso ook wel eens interessant voor je om onderstaand filmpje te bekijken en dan je eigen gemaakte 'Darwin Award' uitspraak in twijfel te gaan trekken in een aantal (lees: steeds meer) gevallen.
Kassa heeft hier onlangs overigens ook nog een item aan gewijd. Beter houd je je auto dus gewoon op het droge én vertrouw je op de 'oude' regelgeving aangaande de elektrisch bediende ramen welke, ook onder water, nog te openen moeten zijn middels het elektronisch systeem gedurende 'x' tijd óf te weten dat een achterruit van auto AL-TIJD nog wel van veiligheidsglas gemaakt is.....
Mind the 'Quotes'DonJunior schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:56:
[...]
Nou, nou, nou.. moet dit?
Is het handig? wellicht niet.. maar ze daar weghalen is wellicht nog minder handig. Ik heb ze gewoon wat verder naar achteren geschoven zodat ik wel iets kwijt kan in de deurbak.
[ Voor 48% gewijzigd door Will_M op 04-01-2025 20:33 ]
Blijf me wel echt verwonderen over die laadsnelheid. Ben nu richting wintersport.
Eerste laadpaal met 27% - 67kW max
Tweede nu met 10% - 91kW max
Dan zou je zeggen dat die accu wel warm je na 300km constant rijden. Hoe die 175kW behaald kan worden is mij een raadsel. Pure volksverlakkerij dit, ze zouden verplicht gemiddelde laadsnelheid moeten adverteren, geen piek.
Dan zou je zeggen dat die accu wel warm je na 300km constant rijden. Hoe die 175kW behaald kan worden is mij een raadsel. Pure volksverlakkerij dit, ze zouden verplicht gemiddelde laadsnelheid moeten adverteren, geen piek.
Welke laadpalen gebruik je?KaiseRRuby schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:07:
Blijf me wel echt verwonderen over die laadsnelheid. Ben nu richting wintersport.
Hier laadsnelheden met respectievelijk 16, 19 en 13% op weg naar wintersport in ID.3 first.KaiseRRuby schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:07:
:strip_exif()/f/image/MqTXNTtdmXJCP0tOQEuAh1Wt.jpg?f=fotoalbum_large)
100 kW net niet aangetikt. Merkte op terugweg je wel echt 130 moest rijden om batterij temp niet onder de 25 te laten komen. Waar ik in mijn leaf altijd bezig was temperatuur omlaag te krijgen, ben ik hier juist bezig hem omhoog te krijgen
Het is inmiddels toch wel duidelijk dat je die laadsnelheden in de winter niet haalt bij ‘normale’ snelheden? Blijft vervelend op zo’n lange reis, dat snap ik.KaiseRRuby schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:07:
[ Voor 4% gewijzigd door Jakkie takkie op 04-01-2025 20:55 ]
Ik was altijd gewend om tijdens een weekendje op één tank brandstof (en zonder stops) naar Kitzbühel te (kunnen) rijden maar dat lukt je ook al niet meer met een benzine/diesel aangedreven auto op het moment dat je passagiers mee gaat nemen....Jakkie takkie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Het is inmiddels toch wel duidelijk dat je die laadsnelheden in de winter niet haalt bij ‘normale’ snelheden? Blijft vervelend op zo’n lange reis, dat snap ik.
Ligt dan overigens zelden tot nooit aan de auto en/of de beschikbare hoeveelheid brandstof, die haalt het wel, maar aan de passagiers welke om de paar uur écht de auto willen verlaten om te gaan pissen o.i.d.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-01-2025 21:26 ]
Gisteren bij terugrijden vanuit de Alpen.KaiseRRuby schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:07:
300km rijden doet weinig of niets aan de temperatuur van de batterij. Die bleef gewoon zakken, bij aankomst aan lader dikwijls maar 12gr. (Id5 model 2023)
Had bij een andere laad sessie zelfs pieken tot 133kW. Maar ik had ook wel sessie waar ik veel minder had, meestal bij hoger SoC of vlak na een week in de vrieskou.
:strip_exif()/f/image/lSXRwhtawsatlgScBOH99pqj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Sky74 op 04-01-2025 22:42 ]
Waar zie jij de temp? Heb je een ODB2 dongle o.i.d ?Hemmik schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:41:
[...]
100 kW net niet aangetikt. Merkte op terugweg je wel echt 130 moest rijden om batterij temp niet onder de 25 te laten komen. Waar ik in mijn leaf altijd bezig was temperatuur omlaag te krijgen, ben ik hier juist bezig hem omhoog te krijgen
Zit wel even een verschil tussen 175kW of met 60kW staan te laden. Dat is een derde. En de laadpleinen stonden echt niet vol.Jakkie takkie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Het is inmiddels toch wel duidelijk dat je die laadsnelheden in de winter niet haalt bij ‘normale’ snelheden? Blijft vervelend op zo’n lange reis, dat snap ik.
Bij Tesla heb ik ook nog nooit echt snel geladen. Ik heb daar ooit eens eerder over gepost in dit topic.KaiseRRuby schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:17:
[...]
Tesla, ionity. 1 laadstop wel 117kW gehaald. Ik heb overigens een GTX.
ow wow, dit is supertoevallig, of het heeft met het weer te maken. Ik wilde gaan zoeken naar 'elektrosysteem' in dit topic en klinkte op 'nieuwe berichten' en zag deze van jou.DonJunior schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Te vroeg gejuicht.. vanochtend was de 'storing elektrosysteem' melding weer terug
M'n vrouw wilde net namelijk een trip gaan maken van 100km en zag deze storing.
Met de onduidelijkheden van de auto mbt storingen zei ik dat ik gewoon zou gaan rijden. Ze is nu onderweg.
Lekker man, zo'n betrouwbare auto van 4 jaar oud... begin toch steeds minder plezier in te krijgen na regelmatig wat lampjes die aan gaan.
Bij jou ging de melding vanzelf weer weg?
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Jup, hij ging vanzelf weg .. maar kwam een dag later ook weer terug..Boy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:28:
[...]
ow wow, dit is supertoevallig, of het heeft met het weer te maken. Ik wilde gaan zoeken naar 'elektrosysteem' in dit topic en klinkte op 'nieuwe berichten' en zag deze van jou.
M'n vrouw wilde net namelijk een trip gaan maken van 100km en zag deze storing.
Met de onduidelijkheden van de auto mbt storingen zei ik dat ik gewoon zou gaan rijden. Ze is nu onderweg.
Lekker man, zo'n betrouwbare auto van 4 jaar oud... begin toch steeds minder plezier in te krijgen na regelmatig wat lampjes die aan gaan.
Bij jou ging de melding vanzelf weer weg?
*sowieso
Als hij er morgenvroeg nog is, dan maar eens bellen met de garage. Poeh, eerste de APK waar ik niet doorheen kom zonder een reparatie van bijna €900 en nu weer dit...DonJunior schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:47:
[...]
Jup, hij ging vanzelf weg .. maar kwam een dag later ook weer terug..
Ik weet niet hoe lang ik de auto nog aanhoud. Hij rijdt fijn, maar ik heb weinig vertrouwen in de onderhoudskosten, waar ik eigenlijk toch wel wat mikte bij een electrische auto.
Het heeft dus ook niets te maken met de laadpaal maar puur met de temperatuur van je accu, die is te laag. De facelift modellen doen dat vele malen beter.KaiseRRuby schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:18:
[...]
Zit wel even een verschil tussen 175kW of met 60kW staan te laden. Dat is een derde. En de laadpleinen stonden echt niet vol.
Goedemorgen op deze mooie witte dag!
Vanochtend voordat ik onderweg zou gaan en de auto wilde voorverwarmen kreeg ik deze melding. Het deed mij vermoeden dat er een issue zou zijn met de 12v batterij. Uiteraard was het vandaag koud, maar ook weer niet mega koud. Nameten met een multimeter gaf een spanning van 13,5v, natuurlijk omdat bij het ontgrendelen van de auto de accu al geladen wordt. De grote accu was nog 32%. De ID.3 Pro is 1,5j oud. Gister nog 360km mee gereden. Tijdens het rijden verder geen probleem.
Heeft iemand ervaring met deze melding?
Vanochtend voordat ik onderweg zou gaan en de auto wilde voorverwarmen kreeg ik deze melding. Het deed mij vermoeden dat er een issue zou zijn met de 12v batterij. Uiteraard was het vandaag koud, maar ook weer niet mega koud. Nameten met een multimeter gaf een spanning van 13,5v, natuurlijk omdat bij het ontgrendelen van de auto de accu al geladen wordt. De grote accu was nog 32%. De ID.3 Pro is 1,5j oud. Gister nog 360km mee gereden. Tijdens het rijden verder geen probleem.
:strip_exif()/f/image/LAh19K8MPuWrg2UTpisp1ZEt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus bij een frontale botsing met kreukelzone moet jij bukken om je lifehammer te pakken. Slechte plek, bij de middenconsole.Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Daarom ga ik ze ook weer terug monteren maar dan onder aan de middenconsole. Daarvoor moet alleen wél de hele middenconsole er uit omdat die dingen aan de binnenkant 'blind' geklemd moeten worden middels een inbusboutje (en dus zónder gaten te hoeven boren). Qua grijphoogte zitten ze dan op dezelfde positie als dat ze ook in de portiervakken zaten maar dan aan de andere kant (voor de bestuurder dus rechts en voor de bijrijder links).
Absoluut activeren. Hiermee blijft je 12 V systeem op voldoende spanning, vanuit je hoofdbatterij. Die spanning is nodig om het relais van de hoofdspanning te schakelen, zodat je kunt rijden. Ik snap niet waarom dit een optie is, dit zou gewoon altijd aan moeten staan.douwe.kruit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:40:
[Afbeelding]
Ik vind de plek in de vakken in de deur ook wel heel erg raar. Als ik iets erin wil leggen, moet ik uitkijken dat ik me niet pijn doe aan de hamerpa2ra schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Dus bij een frontale botsing met kreukelzone moet jij bukken om je lifehammer te pakken. Slechte plek, bij de middenconsole.
Niet door de APK komen? Hoe oud is je ID?Boy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:27:
[...]
Als hij er morgenvroeg nog is, dan maar eens bellen met de garage. Poeh, eerste de APK waar ik niet doorheen kom zonder een reparatie van bijna €900 en nu weer dit...
Ik weet niet hoe lang ik de auto nog aanhoud. Hij rijdt fijn, maar ik heb weinig vertrouwen in de onderhoudskosten, waar ik eigenlijk toch wel wat mikte bij een electrische auto.
Ik reed een auto van 14 jaar en dat ding wilde maar niet afgekeurd worden. Ook de auto's daarna was het maar een formaliteit. Het kan niet zo zijn dat naar een jaar of 4 een EV al niet door de APK komt anno 2025!
Ja, ik vond het ook bizar, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt; mijn vorige Mondeo (diesel) van 2006 daarvoor had nooit problemen bij de APK. Mijn ID.4 is idd net 4 jaar geworden. Iets met wiellagers, hier de details:Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:42:
[...]
Niet door de APK komen? Hoe oud is je ID?
Ik reed een auto van 14 jaar en dat ding wilde maar niet afgekeurd worden. Ook de auto's daarna was het maar een formaliteit. Het kan niet zo zijn dat naar een jaar of 4 een EV al niet door de APK komt anno 2025!
:strip_exif()/f/image/7yxEhQk3rjjFEwWJKg5tz66k.png?f=user_large)
Bij zo'n botsing heb je niet veel aan dat hamertje, voor de portierramen hangt een opgeblazen kussen waar je onderdoor naar buiten moet. Weinig ruimte om hamerje tik te spelen. Wel staan je ramen op een kier van ca 3 cm.pa2ra schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Dus bij een frontale botsing met kreukelzone moet jij bukken om je lifehammer te pakken. Slechte plek, bij de middenconsole.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Waar zit die optie? Ik heb er wel naar gezocht maar nog niet gevonden. Heb zelf een ID.4 Pro Business van ongeveer een maand oud, met o.a. het Assistance Plus Pakket, maar kan nergens de optie vinden om de spiegels automatisch te laten zakken bij achteruit rijden.Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:40:
[...]
[..]
Had verwacht dat ze in het instellingen spiegels menu zouden zitten, maar daar heb ik alleen synchroon verstellen en inklappen bij vergrendelen beschikbaar.
Of was dit onderdeel van een optiepakket dat ik wellicht niet heb?
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
heeft te maken met je laadinstellingen, ze adviseren om max 80% te laden en dan gaat die optimalisatie aan.douwe.kruit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:40:
[Afbeelding]
Dat is battery care modus en heeft hier niks mee te maken.201WD schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:31:
[...]
heeft te maken met je laadinstellingen, ze adviseren om max 80% te laden en dan gaat die optimalisatie aan.
Te belachelijk voor woorden of je moet 2 ton gereden hebben. Is dat ook zo of zit je daar mijlen ver vandaan nog?Boy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:49:
[...]
Ja, ik vond het ook bizar, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt; mijn vorige Mondeo (diesel) van 2006 daarvoor had nooit problemen bij de APK. Mijn ID.4 is idd net 4 jaar geworden. Iets met wiellagers, hier de details: [Afbeelding]
Niet correct. Dat advies heeft hier niks mee te maken. De instelling van max 80% is een heel andere instelling.201WD schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:31:
[...]
heeft te maken met je laadinstellingen, ze adviseren om max 80% te laden en dan gaat die optimalisatie aan.
Ik zit net over een ton heen (tijdens reparatie nog eronder)Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Te belachelijk voor woorden of je moet 2 ton gereden hebben. Is dat ook zo of zit je daar mijlen ver vandaan nog?
Gemidddeld kunnen ze zeker langer dan een ton mee. Ik zie zelfs 150k.Boy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Ik zit net over een ton heen (tijdens reparatie nog eronder)
Ik ben geen monteur en verder weinig kennis mbt reparaties van auto's, ik zal toch gewoon de garage moeten geloven.Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:32:
[...]
Gemidddeld kunnen ze zeker langer dan een ton mee. Ik zie zelfs 150k.
M'n schoonbroer gaf aan dat een collega met een ID.4 hetzelfde issue had.
Heb inderdaad een dongle, temp is dan zichtbaar op telefoon in ABRP.GM15 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:06:
[...]
Waar zie jij de temp? Heb je een ODB2 dongle o.i.d ?
En met welke SoC kwam je aan bij de laadpaal?KaiseRRuby schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:18:
[...]
Zit wel even een verschil tussen 175kW of met 60kW staan te laden. Dat is een derde. En de laadpleinen stonden echt niet vol.
Heb gemerkt dat dat een groot verschil was.
Bij <20% (bij mij 15%) ging hij vrij snel naar +110kW, bij 30% was dat veel lager.
Maar wanneer zou ik het dan ooit kunnen halen?Jakkie takkie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Het heeft dus ook niets te maken met de laadpaal maar puur met de temperatuur van je accu, die is te laag. De facelift modellen doen dat vele malen beter.
Heb je gelezen, want ik heb dat heel vaak gehad en nog nooit hoger dan 140kW geladen.Sky74 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:30:
Zoals ik al zei. Bij een SoC van 20% of minder, liefst rond de 10 a 15%.
Met 2% gisteren had ik 113kW (zoals ik zei).
140kW is niet slecht. Die 175 is een maximum, onder ideale omstandigheden.
Ik zou verwachten met de modellen met pre conditioning dat dat beter zou moeten zijn, maar nog niet veel reacties hier gezien van die modellen.
Ik zou verwachten met de modellen met pre conditioning dat dat beter zou moeten zijn, maar nog niet veel reacties hier gezien van die modellen.
Bij hogere accu temperaturen maar daarvoor is het nu te koud tenzij je (veel) harder gaat rijden waardoor de accu opwarmt. In de zomer heb je dit probleem niet, mij ID3 gaat in de zomer ook naar 125kW maar nu (laatste keer enkele weken terug) ook maar tot max. 50kW. Dit was wel bij een lage gemiddelde snelheid hier in NL, bij hogere gemiddelde snelheid kom je ook hoger met de laadsnelheid.KaiseRRuby schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Maar wanneer zou ik het dan ooit kunnen halen?
De nieuwe modellen laden inderdaad aanzienlijk beter, kijk het vergelijkende filmpje van Batterylife maar eens:Sky74 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:45:
140kW is niet slecht. Die 175 is een maximum, onder ideale omstandigheden.
YouTube: VW Id.3 Battle - GTX versus ProS
Wat bedoel je met harder? Want 200km aan 135km/u laat je batterij nog steeds serieus afkoelen, bij winterse temperaturen.Jakkie takkie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:46:
[...]
Bij hogere accu temperaturen maar daarvoor is het nu te koud tenzij je (veel) harder gaat rijden waardoor de accu opwarmt. In de zomer heb je dit probleem niet, mij ID3 gaat in de zomer ook naar 125kW maar nu (laatste keer enkele weken terug) ook maar tot max. 50kW. Dit was wel bij een lage gemiddelde snelheid hier in NL, bij hogere gemiddelde snelheid kom je ook hoger met de laadsnelheid.
In de zomer heb ik het ook nog nooit gehad, die accu koelt zichzelf gewoon. Ik snap je theoretische punt wel hoor, maar in de praktijk is het echt vrijwel onmogelijk.Jakkie takkie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:46:
[...]
Bij hogere accu temperaturen maar daarvoor is het nu te koud tenzij je (veel) harder gaat rijden waardoor de accu opwarmt. In de zomer heb je dit probleem niet, mij ID3 gaat in de zomer ook naar 125kW maar nu (laatste keer enkele weken terug) ook maar tot max. 50kW. Dit was wel bij een lage gemiddelde snelheid hier in NL, bij hogere gemiddelde snelheid kom je ook hoger met de laadsnelheid.
Die optie zit inderdaad in dat menu wat je beschrijft maar ik durf je zo echt niet te zeggen in welk optiepakket ze die functie weg gestopt hebben. Ik heb een ID.3 Pro-S Business met alle mogelijke optiepakketten en kan bij VW op de site ook niet gevonden krijgen wáár die optie mee meegekomen is.PressPlayOnTape schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:18:
[...]
Waar zit die optie? Ik heb er wel naar gezocht maar nog niet gevonden. Heb zelf een ID.4 Pro Business van ongeveer een maand oud, met o.a. het Assistance Plus Pakket, maar kan nergens de optie vinden om de spiegels automatisch te laten zakken bij achteruit rijden.
Had verwacht dat ze in het instellingen spiegels menu zouden zitten, maar daar heb ik alleen synchroon verstellen en inklappen bij vergrendelen beschikbaar.
Ben ook niet anders gewend dan dat die optie er is, al moest je er in het verleden vaak een 'Spiegel-Pakket' voor bestellen waarin het automatisch inklappen van de spiegels opgenomen was (dan had je automatisch ook de geheugenfunctie voor het spiegelglas waarmee die optie tot automatisch zakken bij achteruitrijden mogelijk werd).
Thanks! Wellicht zit het dan in een optiepakket wat ik niet heb. Zal er eens een mailtje naar de dealer aan wagen, misschien dat die meer weten.Will_M schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:44:
[...]
Die optie zit inderdaad in dat menu wat je beschrijft maar ik durf je zo echt niet te zeggen in welk optiepakket ze die functie weg gestopt hebben. Ik heb een ID.3 Pro-S Business met alle mogelijke optiepakketten en kan bij VW op de site ook niet gevonden krijgen wáár die optie mee meegekomen is.
Ben ook niet anders gewend dan dat die optie er is, al moest je er in het verleden vaak een 'Spiegel-Pakket' voor bestellen waarin het automatisch inklappen van de spiegels opgenomen was (dan had je automatisch ook de geheugenfunctie voor het spiegelglas waarmee die optie tot automatisch zakken bij achteruitrijden mogelijk werd).
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
Werkt bij mijn Id.3 (2025 Pro.S.business) zoals in de handleiding staat :PressPlayOnTape schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:18:
[...]
Waar zit die optie? Ik heb er wel naar gezocht maar nog niet gevonden. Heb zelf een ID.4 Pro Business van ongeveer een maand oud, met o.a. het Assistance Plus Pakket, maar kan nergens de optie vinden om de spiegels automatisch te laten zakken bij achteruit rijden.
:strip_exif()/f/image/7bXa79nK4AjVbJMzaW36bt9d.png?f=user_large)
Zou dit ook op deze manier moeten werken voor oude modellen (de ID.4 1st)? Ik heb dit jaren geleden geprobeerd voor elkaar te krijgen, maar lukte me nooit. Ik wil nog wel een poging wagen.GM15 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Werkt bij mijn Id.3 (2025 Pro.S.business) zoals in de handleiding staat :
[Afbeelding]
Sinds de 3.7 update valt mij het volgende op aan mn ID4.
Als ik in het donker langs de auto loop dan gaan de lampen aan en de auto gaat open.
Na een paar seconden gaan de dimlichten uit en en blijven de DRL's aan.
Dat was normaal.
Maar sinds 3.7 flitsen de dimlichten even heel kort een paar seconden na dat ze uit zijn.
Heel vreemd.
Iemand anders dit ook opgevallen ?
Als ik in het donker langs de auto loop dan gaan de lampen aan en de auto gaat open.
Na een paar seconden gaan de dimlichten uit en en blijven de DRL's aan.
Dat was normaal.
Maar sinds 3.7 flitsen de dimlichten even heel kort een paar seconden na dat ze uit zijn.
Heel vreemd.
Iemand anders dit ook opgevallen ?
Dit leek bij mij niets te doen. Kon het ook zo snel niet terugvinden in de manual (readme?). Ik waag er nog een mailtje aan naar de dealer, maar lig er verder ook niet wakker van.GM15 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Werkt bij mijn Id.3 (2025 Pro.S.business) zoals in de handleiding staat :
[Afbeelding]
In mijn ID4 2023 werkt dit idd ook gewoon zoals beschreven. Ik kan het zo 1-2-3 niet ergens terugvinden maar dacht dat dit gekoppeld zat aan het type stoel dat je hebt. Heb je de stoelen met geheugenfunctie / elektrisch verstelbaar? Geen elektrische stoelen zou je deze functie ook niet hebben. ODB11 zou wellicht nog een optie zijn om dit te activeren mocht je geen elektrische stoelen hebben.PressPlayOnTape schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Dit leek bij mij niets te doen. Kon het ook zo snel niet terugvinden in de manual (readme?). Ik waag er nog een mailtje aan naar de dealer, maar lig er verder ook niet wakker van.
Ik heb die spiegel voor elkaar al sinds het begin (dec 2021). Zoals die beschreven staat werkt, zorg ervoor dat je maar 1 sleutel in de sleutelbak hebt liggen. Ik heb de tweede sleutel niet geprogrammeerd, dus weet niet of dat ook werkt met 2 sleutels die afzonderlijke instellingen hebben.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ah, wellicht dat het dat dan is. Ik heb geen stoelen met geheugenfunctie. Die waren onderdeel van het Sport Pakket Plus (geloof ik), welke ik niet heb. Misschien zoek ik dus naar een optie die ik überhaupt niet heb.lucky7 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:36:
[...]
In mijn ID4 2023 werkt dit idd ook gewoon zoals beschreven. Ik kan het zo 1-2-3 niet ergens terugvinden maar dacht dat dit gekoppeld zat aan het type stoel dat je hebt. Heb je de stoelen met geheugenfunctie / elektrisch verstelbaar? Geen elektrische stoelen zou je deze functie ook niet hebben. ODB11 zou wellicht nog een optie zijn om dit te activeren mocht je geen elektrische stoelen hebben.
Zojuist terug van de garage.. zonder ID.3DonJunior schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:10:
[...]
2 accus modules defect en ze mogen me daarmee niet verder laten rijden.
Vervangen kan vanwege personeelstekort, brug te kort en levertijden tot anderhalve maand gaan duren.
The saga continues..
Tot en met donderdag een ID.5 mee gekregen, kan ik meteen de nieuwe software proberen. Deze ID.5 staat op sw 5.+ (geen idee welke precies) Mijn god wat werkt dat stukken soepeler en beter dan de v3.5 waar mijn ID.3 op draait. Wereld van verschil. Waar ik normaal echt minuten moet wachten tot Android Auto een keer gestart is (ondanks dat ik het altijd via de kabel doe) was het instappen in de ID5, kabel inpluggen en het werkte echt meteen. Heel fijn.
*sowieso
Ah, dus hetzelfde aanhouden als eerder beschreven met als toevoeging de sleutel in de sleutelbak leggen? Ga ik dat straks eens uitproberen!Paganstars schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:25:
Ik heb die spiegel voor elkaar al sinds het begin (dec 2021). Zoals die beschreven staat werkt, zorg ervoor dat je maar 1 sleutel in de sleutelbak hebt liggen. Ik heb de tweede sleutel niet geprogrammeerd, dus weet niet of dat ook werkt met 2 sleutels die afzonderlijke instellingen hebben.
Ik ben met 2 'defecte' modules nog gewoon op vakantie naar Spanje mogen gaan ;-)DonJunior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Zojuist terug van de garage.. zonder ID.3![]()
Vervangen kan vanwege personeelstekort, brug te kort en levertijden tot anderhalve maand gaan duren.
The saga continues..
Klein beetje offtopic misschien. Maar de eerste aanslag Motorrijtuigenbelasting is binnen. 76 euro per tijdvak voor mijn ID.3. Dat valt nog alles mee ( dit jaar) ...
Je hebt echt enorme pechDonJunior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Zojuist terug van de garage.. zonder ID.3![]()
The saga continues..
Ik ben ook erg benieuwd wat het vervangen gaat kosten. Als er al info over bekend is dan gaat dat over het vervangen van complete accu-packs voor zo ver ik kan vinden.
Tijdvak van 3 maand hoop ik?illie1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:19:
Klein beetje offtopic misschien. Maar de eerste aanslag Motorrijtuigenbelasting is binnen. 76 euro per tijdvak voor mijn ID.3. Dat valt nog alles mee ( dit jaar) ...
Het blijft oneerlijk voelen dat EV's eerst langer vrijgesteld zouden blijven maar we nu toch ineens al vanaf dit jaar moeten betalen. Hoe kun je nu een goede afweging maken over de aanschaf van een auto als de overheid zo'n wispelturig beleid voert?
110 euro hier voor onze id.4. Voor de goede orde. Tijdvak 3 maanden.illie1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:19:
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 07-01-2025 18:47 ]
Net een OTA update voor mijn ID.3 pro S (2021) gekregen. Zit al op 3.7 (inclusief de kleine update daarna). Iemand enig idee wat deze update doet? Heb hem maar even genegeerd.
Dan gaat die 75% vanaf volgend jaar wel echt pijn doen. De populairste EV’s zijn bijna gelijk in gewicht. Dan gaat een grote groep EV-rijders zich toch achter de oren krabben. Er is een totaal gebrek aan visie met wat er nu in politiek Den Haag zit.Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:46:
[...]
110 euro hier voor onze id.4. Voor de goede orde. Tijdvak 3 maanden.
[ Voor 9% gewijzigd door diotav op 07-01-2025 20:52 ]
Ik maak nog het e.a. goed omdat de auto goedkoper is met laden dan mijn vorige auto met brandstof. Echter bij 75% is denk ik dat toch niet meer het geval. Met de door ons gereden kilometers. Dit is wel typisch iets Nederlands. We stimuleren en gaan daarna straffen. Ik ga dr vanuit dat er in een jaar nog veel kan gebeuren. Andere inzichten al dan niet gelobbyed door de branche. Een 2e optie is een nieuw kabinet. Ik steek niet onder stoelen of banken dat deze van mij mag ophoepelen.diotav schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:51:
[...]
Dan gaat die 75% vanaf volgend jaar wel echt pijn doen. De populairste EV’s zijn bijna gelijk in gewicht. Dan gaat een grote groep EV-rijders zich toch achter de oren krabben. Er is een totaal gebrek aan visie met wat er nu in politiek Den Haag zit.
Op de zakelijke leaserijder na zal iedereen met een eigen laadpaal er zo wel in zitten. Maar dan weegt het absoluut niet meer tegen elkaar op.Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:57:
[...]
Ik maak nog het e.a. goed omdat de auto goedkoper is met laden dan mijn vorige auto met brandstof. Echter bij 75% is denk ik dat toch niet meer het geval. Met de door ons gereden kilometers. Dit is wel typisch iets Nederlands. We stimuleren en gaan daarna straffen. Ik ga dr vanuit dat er in een jaar nog veel kan gebeuren. Andere inzichten al dan niet gelobbyed door de branche. Een 2e optie is een nieuw kabinet. Ik steek niet onder stoelen of banken dat deze van mij mag ophoepelen.
Ik rijd ook een klein beetje uit een milieu oogpunt. Ik voelde mij elke keer schuldig als ik benzine aan het verstoken was op de reis terug naar huis. Natuurlijk is het comfort fijn, en was het fijn dat de prijs per kilometer zo'n stuk lager lag. Maar als ik vanaf 2026 108 euro in de maand moet aftikken voor mijn ID.5 en vanaf 2029 zelfs 140 euro voelt het wel een beetje wrang. Toch ga ik er niet voor overstappen, uit principe, en ik hoop dat er meer mensen om die reden voor een EV blijven kiezen.
Ik krijg wel steeds meer begrip voor private-lease rijders. Ik heb zelf mijn auto gewoon betaald uit eigen middelen, maar met private lease weet je tenminste waar je aan toe bent qua maandelijkse kosten. Ik heb nu onzekerheid over de restwaarde en de wegenbelasting. Gelukkig heb ik de energie 3 jaar vast staan, en scheelt het overstappen van verzekeraar mij 45 euro in de maand.
Einde geklaag; ik geniet meestal nog wel van het comfort van mijn auto.
Ik krijg wel steeds meer begrip voor private-lease rijders. Ik heb zelf mijn auto gewoon betaald uit eigen middelen, maar met private lease weet je tenminste waar je aan toe bent qua maandelijkse kosten. Ik heb nu onzekerheid over de restwaarde en de wegenbelasting. Gelukkig heb ik de energie 3 jaar vast staan, en scheelt het overstappen van verzekeraar mij 45 euro in de maand.
.
[ Voor 99% gewijzigd door AlphaRomeo op 07-01-2025 21:15 ]
Enige plus die ik me nog kan bedenken is eigen laadpaal. Dynamisch tarief erop. Dat maakt het verschil wat extra kleiner. Echter laadpaal mag hier nog niet van de gemeente. Beleid is in ontwikkeling.diotav schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:06:
[...]
Op de zakelijke leaserijder na zal iedereen met een eigen laadpaal er zo wel in zitten. Maar dan weegt het absoluut niet meer tegen elkaar op.
Navigatiesysteemupdate?Trzema schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:48:
Net een OTA update voor mijn ID.3 pro S (2021) gekregen. Zit al op 3.7 (inclusief de kleine update daarna). Iemand enig idee wat deze update doet? Heb hem maar even genegeerd.
Misschien komt er dit jaar nog een ander kabinetAlphaRomeo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:15:
Ik rijd ook een klein beetje uit een milieu oogpunt. Ik voelde mij elke keer schuldig als ik benzine aan het verstoken was op de reis terug naar huis. Natuurlijk is het comfort fijn, en was het fijn dat de prijs per kilometer zo'n stuk lager lag. Maar als ik vanaf 2026 108 euro in de maand moet aftikken voor mijn ID.5 en vanaf 2029 zelfs 140 euro voelt het wel een beetje wrang. Toch ga ik er niet voor overstappen, uit principe, en ik hoop dat er meer mensen om die reden voor een EV blijven kiezen.
Ik heb eind 2020 mijn diesel ingeruild voor de ID.4, omdat ik €110 in de maand wegenbelasting wat gortig begon te vinden na een paar jaar stijging..... Nu ga ik er meteen tussenpauze gewoon op verder en een jaar later dik overheen.Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:46:
[...]
110 euro hier voor onze id.4. Voor de goede orde. Tijdvak 3 maanden.
[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 09-01-2025 15:52 ]
Eens. Maar er ontstaat zo een nog grotere kloof qua transitie.AlphaRomeo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:15:
Ik geniet nog steeds van mijn ID.4 uit 2020, maar ik lease niet en ik vind de afschrijving bizar hoog. De afgelopen maanden heb ik naar een nieuwe EV gekeken (wsl weer een VW), maar de inruilwaarde lag 10k onder wat ik had verwacht. Dus ik rijd nog even door. Ik lees hier en daar dat ze de 300k kilometers moeten kunnen halen. Kan ik nog 7 a 8 jaar vooruit 😉
Volgens mij is die snelle waardedaling ook een gevolg van het beleid van het bij mij toch al niet zo populaire kabinet. Naast de wegenbelasting maakt dit de ID’s nog duurder. Ik denk dat de leaseprijzen nu ook wel omhoog gaan of al zijn gegaan.
Ik wil zelf niet anders meer dan elektrisch, maar begrijp het goed als mensen hier niet meer voor kiezen. En dat is dan jammer voor het klimaat. Extra regenjassen aanschaffen dan maar 🤔
De leaseprijs van mijn id4 is nu al wc aangepast bij Athlon. Enerzijds door de hogere wegenbelasting en anderszijds door hogere verzekeringen voor elektrische auto's.
Onze ID4 is echt een hele fijne auto. Comfort en de ruimte is niet te vergelijken met de 10 andere auto's die ik heb gehad.
Mijn volgende auto zal echter geen elektrische auto zijn. Wanneer je een vergelijkbare auto wil kopen met een benzinemotor, dan zal de prijs een stuk lager liggen dan de 55.000 van mijn ID4.
Al acht ik de kans dat ik van baan wissel komend jaar en particulier een auto zal moeten kopen. Dat zal dan zeker geen elektrische zijn met de hogere kosten.
Men roept dat elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben. Maar mijn ID4 heeft meer kosten gehad dan de Golf Highline van mijn vrouw uit 2018. Sensortje vervangen, instapverlichting, achterklep steeds uit sync, stoel moeten vervangen ivm wegzakken rugleuning en dan heb ik gelukkig niks gehad met de updates zoals sommige hier. Het vaak benoemde voordeel van minder/geen onderhoud komt hierdoor wel te vervallen imho.
M.i. is daardoor de hogere aanschafprijs niet te verantwoorden tov Ice. Je zou nog kunnen kijken naar duurzaamheid, maar er zit ook een bepaalde ecologische afdruk ivm de edelmetalen in de accu. Die dan ook nog eens onder bepaalde omstandigheden worden gedolven.
Onze ID4 is echt een hele fijne auto. Comfort en de ruimte is niet te vergelijken met de 10 andere auto's die ik heb gehad.
Mijn volgende auto zal echter geen elektrische auto zijn. Wanneer je een vergelijkbare auto wil kopen met een benzinemotor, dan zal de prijs een stuk lager liggen dan de 55.000 van mijn ID4.
Al acht ik de kans dat ik van baan wissel komend jaar en particulier een auto zal moeten kopen. Dat zal dan zeker geen elektrische zijn met de hogere kosten.
Men roept dat elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben. Maar mijn ID4 heeft meer kosten gehad dan de Golf Highline van mijn vrouw uit 2018. Sensortje vervangen, instapverlichting, achterklep steeds uit sync, stoel moeten vervangen ivm wegzakken rugleuning en dan heb ik gelukkig niks gehad met de updates zoals sommige hier. Het vaak benoemde voordeel van minder/geen onderhoud komt hierdoor wel te vervallen imho.
M.i. is daardoor de hogere aanschafprijs niet te verantwoorden tov Ice. Je zou nog kunnen kijken naar duurzaamheid, maar er zit ook een bepaalde ecologische afdruk ivm de edelmetalen in de accu. Die dan ook nog eens onder bepaalde omstandigheden worden gedolven.
Oeps. Die 110 is niet per maand he. Die is per 3 maanden nu.kisik schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:00:
[...]
Ik heb eind 2020 mijn diesel ingeruild voor de ID.4, omdat ik €110 in de maand wegenbelasting wat gortig begon te vinden..... Nu ga ik er meteen tussenpauze gewoon op verder en een jaar later dik overheen.
Auto rijdt hier ook echt heerlijk. Afschrijving is idd niet leuk maar je rijdt geen 1 jaar met een auto toch? De regering snapt er hier niks van. NL op 1 was het toch? Ik zie ze zich alleen maar druk maken om de assielzoekers. Maar goed dat gaat te ver offtopic. Misschien moeten we een politiek topic maken dan 🤣Pjotr662 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:33:
[...]
Ik geniet nog steeds van mijn ID.4 uit 2020, maar ik lease niet en ik vind de afschrijving bizar hoog. De afgelopen maanden heb ik naar een nieuwe EV gekeken (wsl weer een VW), maar de inruilwaarde lag 10k onder wat ik had verwacht. Dus ik rijd nog even door. Ik lees hier en daar dat ze de 300k kilometers moeten kunnen halen. Kan ik nog 7 a 8 jaar vooruit 😉
Volgens mij is die snelle waardedaling ook een gevolg van het beleid van het bij mij toch al niet zo populaire kabinet. Naast de wegenbelasting maakt dit de ID’s nog duurder. Ik denk dat de leaseprijzen nu ook wel omhoog gaan of al zijn gegaan.
Ik wil zelf niet anders meer dan elektrisch, maar begrijp het goed als mensen hier niet meer voor kiezen. En dat is dan jammer voor het klimaat. Extra regenjassen aanschaffen dan maar 🤔
Ik heb even de bankafschrift terug gekeken en die diesel was idd ook per 3 mndDevke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:13:
[...]
Oeps. Die 110 is niet per maand he. Die is per 3 maanden nu.
Sorry, was toch per maand. Ik was er niet helemaal bij met mijn hoofd.
[ Voor 13% gewijzigd door kisik op 09-01-2025 09:10 ]
Dan was dat wel een hele kleine/lichte diesel? Een diesel tot 550kg zou al rond de 116 euro per kwartaal moeten betalen.kisik schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Ik heb even de bankafschrift terug gekeken en die diesel was idd ook per 3 mnd
En een diesel van 1000kg al meer dan 280 euro per kwartaal.
Mijn app van de auto werkt sinds oktober al niet meer, kan ook niet meer terug naar fabrieksinstellingen...
Daarnaast kan ik ook geen user meer verdwijderen.
Zit er niet echt op te wachten om naar de dealer te gaan omdat het zo ontzettend duur is om dingen te fixen, dus ik rijd er maar mee door.
Edit: ook klopt de snelheidslezing van de borden niet meer, hij geeft 5km aan op de snelweg.
Daarnaast kan ik ook geen user meer verdwijderen.
Zit er niet echt op te wachten om naar de dealer te gaan omdat het zo ontzettend duur is om dingen te fixen, dus ik rijd er maar mee door.
Edit: ook klopt de snelheidslezing van de borden niet meer, hij geeft 5km aan op de snelweg.
[ Voor 13% gewijzigd door jeantje op 08-01-2025 15:09 ]
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.