Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 361 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:22
Ok, vandaag moest ik weer (!) de VW voorwaarden accepteren in de VW App ... Wel een hele rare manier van werken bij VW. Dit is al de 2 keer in 3 maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
AndereKoekoek schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:23:
Het vaak benoemde voordeel van minder/geen onderhoud komt hierdoor wel te vervallen imho.
Een elektromotor is veel simpeler dan een verbrandingsmotor, dus in principe heeft een EV minder onderhoud nodig dan een ICE.

Echter, bij de ID.-serie is VW wat zaken vergeten die ze eerder goed onder de knie hadden: gewoon goede auto's bouwen, met goed sluitende deuren en kleppen en lampjes en sensoren (buiten de typische ICE sensoren dan, want die hebben altijd veel storingen gekend). Ik snap niet dat VW zoveel steken heeft laten vallen hier!

En jij hebt helaas extreem veel pech gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

leinenga schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Dan was dat wel een hele kleine/lichte diesel? Een diesel tot 550kg zou al rond de 116 euro per kwartaal moeten betalen.
En een diesel van 1000kg al meer dan 280 euro per kwartaal.
Dat moet dan haast wel inderdaad. Ik betaalde voor m'n VW Golf 7 GTD tot in 2019 al ruim €300,- per 3 maanden (en dus ruim €100,- / maand). Dat ding zat in de categorie 1251 - 1350 kg (Noord-Brabant).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 14:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

ikweethetbeter schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Een elektromotor is veel simpeler dan een verbrandingsmotor, dus in principe heeft een EV minder onderhoud nodig dan een ICE.

Echter, bij de ID.-serie is VW wat zaken vergeten die ze eerder goed onder de knie hadden: gewoon goede auto's bouwen, met goed sluitende deuren en kleppen en lampjes en sensoren (buiten de typische ICE sensoren dan, want die hebben altijd veel storingen gekend). Ik snap niet dat VW zoveel steken heeft laten vallen hier!

En jij hebt helaas extreem veel pech gehad.
Lees nergens iets over de motor. Het zijn vooral de dingen eromheen. Modules, sensoren etc die de berijders in de steek laten.

Stond vanmiddag op het sportveld met vestigingsmanager Skoda/Cupra/Seat. Heb dezelfde vraag ook aan hem gesteld. Of hij zijn lease Enyaq als particulier zou aanschaffen. Zijn antwoord was resoluut: Nee.

En benoemde alle bovenstaand punten. Een jaar geleden leek de restwaarde beter te zijn, waardoor de hogere aanschafprijs te verantwoorden was.

Het is hopen op een goedkopere ID3.5 ofzo. Een wat grotere id3 die rond de prijs van een ev3 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 22:50
Boy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Ja, ik vond het ook bizar, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt; mijn vorige Mondeo (diesel) van 2006 daarvoor had nooit problemen bij de APK. Mijn ID.4 is idd net 4 jaar geworden. Iets met wiellagers, hier de details: [Afbeelding]
Mijn ID.3 Pro (12/2020) is net door de APK gegaan. Voor de keuring moest de SOS-module worden vervangen, maar ik weet niet wat de kosten waren, want het is een leaseauto.

Nu hoor ik echter een rammel die pas na de APK is opgevallen. Het lijkt iets met de ophanging te zijn. Ik wil er eigenlijk nog even mee blijven rijden, maar die rammel baart me wel zorgen.

Daarnaast werken de online functies niet meer sinds de update naar versie 3.7. De app doet het nog wel, maar ik krijg geen verkeersinformatie, update-informatie of toegang tot de App Store en Car2X.

Ik moet nog een afspraak maken, maar ik weet niet zeker of ze het nog gaan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

mark1978 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Mijn ID.3 Pro (12/2020) is net door de APK gegaan. Voor de keuring moest de SOS-module worden vervangen, maar ik weet niet wat de kosten waren, want het is een leaseauto.

Nu hoor ik echter een rammel die pas na de APK is opgevallen. Het lijkt iets met de ophanging te zijn. Ik wil er eigenlijk nog even mee blijven rijden, maar die rammel baart me wel zorgen.

Daarnaast werken de online functies niet meer sinds de update naar versie 3.7. De app doet het nog wel, maar ik krijg geen verkeersinformatie, update-informatie of toegang tot de App Store en Car2X.

Ik moet nog een afspraak maken, maar ik weet niet zeker of ze het nog gaan fixen.
Misschien ligt nu na de controle wat gereedschap achterin bij de laadkabel bij elkaar. Dat was hier de reden van wat metalen gerammel dat me deed vrezen voor de koppelstang. Sinds ik dat opgelost heb niks meer gehoord bij drempels en zo.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mark1978 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:53:
[...]

• SOS module is dus al onder garantie vervangen?
  • Rammeltje? Wie, wat, waar? Een beetje meer duidelijkheid is wel wenselijk.
  • Online functies: Check je abonnementen .... Als ze verlopen zijn dan doen ze inderdaad niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:43
Trzema schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:48:
Net een OTA update voor mijn ID.3 pro S (2021) gekregen. Zit al op 3.7 (inclusief de kleine update daarna). Iemand enig idee wat deze update doet? Heb hem maar even genegeerd.
Hopelijk een update waardoor de shop weer fatsoenlijk werkt en ik niet om de dag dezelfde drie apps opnieuw mag installeren, met exact dezelfde versies :+

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 16:09
leinenga schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Dan was dat wel een hele kleine/lichte diesel? Een diesel tot 550kg zou al rond de 116 euro per kwartaal moeten betalen.
En een diesel van 1000kg al meer dan 280 euro per kwartaal.
Sorry, was toch per maand idd. Skoda Octavia Combi 2014 Greenline. Geen idee wat die woog.

[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 09-01-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
AlphaRomeo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:15:
Ik rijd ook een klein beetje uit een milieu oogpunt. Ik voelde mij elke keer schuldig als ik benzine aan het verstoken was op de reis terug naar huis. Natuurlijk is het comfort fijn, en was het fijn dat de prijs per kilometer zo'n stuk lager lag. Maar als ik vanaf 2026 108 euro in de maand moet aftikken voor mijn ID.5 en vanaf 2029 zelfs 140 euro voelt het wel een beetje wrang. Toch ga ik er niet voor overstappen, uit principe, en ik hoop dat er meer mensen om die reden voor een EV blijven kiezen.

Ik krijg wel steeds meer begrip voor private-lease rijders. Ik heb zelf mijn auto gewoon betaald uit eigen middelen, maar met private lease weet je tenminste waar je aan toe bent qua maandelijkse kosten. Ik heb nu onzekerheid over de restwaarde en de wegenbelasting. Gelukkig heb ik de energie 3 jaar vast staan, en scheelt het overstappen van verzekeraar mij 45 euro in de maand.

Einde geklaag; ik geniet meestal nog wel van het comfort van mijn auto. :)
Nou wees gerust: je hoeft je nu met je EV totaal niet milieu vriendelijk te voelen. In 2024 was 53% van de energie afkomstig vanuit hernieuwbare bronnen. Dus je kilometers rijd je ook in je EV voor bijna de helft gewoon nog met uitstoot.. Alleen de plaats waar de uitstoot ontstaat wordt bij EV's geconcentreerd op 1 plek. (de gas/kolen of kerncentrale) Dus ook benzine rijders hoeven nog geen schaamte aan de pomp te hebben.
Bron CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/...-uit-hernieuwbare-bronnen

Daarnaast wordt er bij EV's gesproken over een verhoogde bandenslijtage en daardoor meer fijnstof uitstoot. Gelukkig zij de 1.0 liter 3 cilinder spaar turbo motoren ook enorme fijnstof uitstoters, dus onder de streep zal dat in het niet vallen.

Conclusie is gewoon dat er enorm veel geld in subsidies is gegaan, dat de verkeerde mensen er van profiteerden, dat de 2e hands EV's nog steeds een aantrekkelijk iets voor de export is. Dus dat de bijdrage van alle EV acties tot nu toe gering is en dat we ook nog eens over gaan tot het straffen van de voorlopers.

Het geheel neigt naar greenwashing, kapitaal vernietiging en goed willende vooruitstrevende burgers pesten.

En dan is de ID. generatie ook nog niet heel energie zuinig, dus mocht men in de politiek toch het licht gaan zien en gaan belasten op energie verbruik van je EV, dan zit je ook nog steeds aan de verkeerde kant van de lijn.

Anderzijds kan je dan wel de Volvo EX-30 rijders flink gaan uitlachen. Wat die Chinese auto's verbruiken is echt schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 16:09
Will_M schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:20:
[...]

Dat moet dan haast wel inderdaad. Ik betaalde voor m'n VW Golf 7 GTD tot in 2019 al ruim €300,- per 3 maanden (en dus ruim €100,- / maand). Dat ding zat in de categorie 1251 - 1350 kg (Noord-Brabant).
Was idd per maand. De laatste MRB afschrijving was 107 (2020) en die zou verhoogd worden naar 110 (2021). Skoda Octavia Combi. Ik denk dat het gewicht in de buurt zat of beperkt hoger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:01

AlphaRomeo

FP PowerMod
ucsdcom schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:09:
[...]
Nou wees gerust: je hoeft je nu met je EV totaal niet milieu vriendelijk te voelen. In 2024 was 53% van de energie afkomstig vanuit hernieuwbare bronnen. Dus je kilometers rijd je ook in je EV voor bijna de helft gewoon nog met uitstoot.. Alleen de plaats waar de uitstoot ontstaat wordt bij EV's geconcentreerd op 1 plek. (de gas/kolen of kerncentrale) Dus ook benzine rijders hoeven nog geen schaamte aan de pomp te hebben.
Wat je lijkt te vergeten is dat een elektromotor (well to wheel) nog steeds véél efficiënter is dan een brandstofmotor, dat bij een brandstofmotor er ook geen 53% duurzame energie in zit (helemaal niets) en dat EV rijder kunnen sturen wanneer ze laden met voorkeur voor zonnige dagen en winderige nachten. Verder lijkt me dit niet de discussie om hier te voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

ucsdcom schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:09:
[...]

Daarnaast wordt er bij EV's gesproken over een verhoogde bandenslijtage en daardoor meer fijnstof uitstoot. Gelukkig zij de 1.0 liter 3 cilinder spaar turbo motoren ook enorme fijnstof uitstoters, dus onder de streep zal dat in het niet vallen.

Conclusie is gewoon dat er enorm veel geld in subsidies is gegaan, dat de verkeerde mensen er van profiteerden, dat de 2e hands EV's nog steeds een aantrekkelijk iets voor de export is. Dus dat de bijdrage van alle EV acties tot nu toe gering is en dat we ook nog eens over gaan tot het straffen van de voorlopers.

Het geheel neigt naar greenwashing, kapitaal vernietiging en goed willende vooruitstrevende burgers pesten.

En dan is de ID. generatie ook nog niet heel energie zuinig, dus mocht men in de politiek toch het licht gaan zien en gaan belasten op energie verbruik van je EV, dan zit je ook nog steeds aan de verkeerde kant van de lijn.

Anderzijds kan je dan wel de Volvo EX-30 rijders flink gaan uitlachen. Wat die Chinese auto's verbruiken is echt schokkend.
Gaan we weer.

Nee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
AlphaRomeo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Wat je lijkt te vergeten is dat een elektromotor (well to wheel) nog steeds véél efficiënter is dan een brandstofmotor, dat bij een brandstofmotor er ook geen 53% duurzame energie in zit (helemaal niets) en dat EV rijder kunnen sturen wanneer ze laden met voorkeur voor zonnige dagen en winderige nachten. Verder lijkt me dit niet de discussie om hier te voeren.
Helder, daar heb je een belangrijk punt. Ik zal er niet verder over door z**ken.
En er zijn natuurlijk zat andere zaken die het ID. en EV rijden heerlijk maken (zoals het heerlijke koppel van je elektromotor).

De laatste ID. generatie heeft een motortype wat stukken zuiniger is. Natuurlijk snap ik dat er sprake is van een ontwikkel cyclus, waarbij een fabrikant niet meteen start met het zuinigste van het zuinigste (lees de duurste van de duurste onderdelen). Waardoor de modellen onbetaalbaar of niet voldoende winstgevend zullen worden. Toch vind ik het door de hele ID. range heen toch best lastig om nu te weten of je nu wel of niet de efficiëntere motor hebt. Bij de ID.7 was dit al vanaf productiestart, maar bij andere modellen pas na de 2e facelift, waarbij de goedkoopste modellen, actie modellen, voorraad modellen of juist de kleine batterij types weer de oude motor hebben.

Is er nog ergens een truuk om te zien met welke motor je uiteindelijk te maken hebt in je aandrijving van de IC. modellen en de afgeleiden van de andere VAG merken?
In het voorjaar zou er een nieuwe nota vervoer moeten komen met mogelijk toch wat nieuwe kortingen, daar kan toch het WLTP verbruik uiteindelijk nog een rol gaan spelen bij de kosten voor belasting etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:29
ucsdcom schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Helder, daar heb je een belangrijk punt. Ik zal er niet verder over door z**ken.
En er zijn natuurlijk zat andere zaken die het ID. en EV rijden heerlijk maken (zoals het heerlijke koppel van je elektromotor).

De laatste ID. generatie heeft een motortype wat stukken zuiniger is. Natuurlijk snap ik dat er sprake is van een ontwikkel cyclus, waarbij een fabrikant niet meteen start met het zuinigste van het zuinigste (lees de duurste van de duurste onderdelen). Waardoor de modellen onbetaalbaar of niet voldoende winstgevend zullen worden. Toch vind ik het door de hele ID. range heen toch best lastig om nu te weten of je nu wel of niet de efficiëntere motor hebt. Bij de ID.7 was dit al vanaf productiestart, maar bij andere modellen pas na de 2e facelift, waarbij de goedkoopste modellen, actie modellen, voorraad modellen of juist de kleine batterij types weer de oude motor hebben.

Is er nog ergens een truuk om te zien met welke motor je uiteindelijk te maken hebt in je aandrijving van de IC. modellen en de afgeleiden van de andere VAG merken?
In het voorjaar zou er een nieuwe nota vervoer moeten komen met mogelijk toch wat nieuwe kortingen, daar kan toch het WLTP verbruik uiteindelijk nog een rol gaan spelen bij de kosten voor belasting etc.
Als je WLTP van een (tweedehands)auto wilt weten doe je gewoon even de kentekencheck op RDW. Daaruit kan je afleiden of je inmiddels met de nieuwe zuinigere motor van doen hebt.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:31
ucsdcom schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Ja de oude hadden 204pk en de nieuwe hebben 286pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:25
Zo weer even verhuisd naar Albanië en snel terug naar Nederland. HA liep weer eens vast. De gebruikersvoorwaarde van VW moesten weer eens een x opnieuw geaccepteerd worden. Het draait weer. Wel vervelend.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:23
Scrtz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Dat vraag ik mij af. De 204pk wordt ook nog steeds geleverd, ook in de nieuwe modellen, evenals de 170 die er ook al was. Die kunnen ook best vernieuwd zijn.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 19:18
Jakkie takkie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Dat vraag ik mij af. De 204pk wordt ook nog steeds geleverd, ook in de nieuwe modellen, evenals de 170 die er ook al was. Die kunnen ook best vernieuwd zijn.
Uit het rijbereik dat VW opgeeft, concludeer ik dat dat nog steeds de eerste generatie motoren is. Die minder efficient zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:46
Devke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:11:
Zo weer even verhuisd naar Albanië en snel terug naar Nederland. HA liep weer eens vast. De gebruikersvoorwaarde van VW moesten weer eens een x opnieuw geaccepteerd worden. Het draait weer. Wel vervelend.
Ik heb ook een aantal keer gehad dat HA geen connectie kon maken en dat de integratie moest inloggen bij VW. Dat lukt dan niet, totdat ik zelf via de browser weer even bij VW inlog via
https://www.vwbedrijfswag...en-apps/myvolkswagen.html

Vervolgens werkt de HA integratie dan ook weer. Heel vaag, maar wie weet werkt dit bij jou ook.
Ik weet niet zeker of het om dezelfde HA integratie gaat, maar ik gebruik:
https://github.com/robino...ssistant-volkswagencarnet versie 5.0.3 momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
leinenga schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Ik heb ook een aantal keer gehad dat HA geen connectie kon maken en dat de integratie moest inloggen bij VW. Dat lukt dan niet, totdat ik zelf via de browser weer even bij VW inlog via
https://www.vwbedrijfswag...en-apps/myvolkswagen.html

Vervolgens werkt de HA integratie dan ook weer. Heel vaag, maar wie weet werkt dit bij jou ook.
Ik weet niet zeker of het om dezelfde HA integratie gaat, maar ik gebruik:
https://github.com/robino...ssistant-volkswagencarnet versie 5.0.3 momenteel.
Ik gebruik WeConnect integratie. Daar hebben ze ook een procedure voor. Inmiddels draait hij hier ook weer. Toch bedankt voor je reactie!

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Jakkie takkie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:13:
[...]

De 170pk is wel de vernieuwde idd, die is er later ook pas bijgekomen. 204pk was eerste generatie, staat al hele tijd niet meer in configurator. Wordt misschien nog wel uit voorraad verkocht inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
De 170 en 204 zitten in de nieuwe modellen van Skoda (enyaq en Elton). Bij de huidige ID3 is het 170/204 en 231.

[ Voor 23% gewijzigd door Jakkie takkie op 09-01-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Jakkie takkie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:59:
De 170 en 204 zitten in de nieuwe modellen van Skoda (enyaq en Elton). Bij de huidige ID3 is het 170/204 en 231 (behoudens de GTX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Devke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:11:
Ja, wederom die voorwaarden accepteren is wel broddelwerk van VW. Gebeurd elke 1-2 maanden :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
UTMachine schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Ja, wederom die voorwaarden accepteren is wel broddelwerk van VW. Gebeurd elke 1-2 maanden :'(
Ik zal de oplossing vastpinnen. Je kunt wel merken dat ze geen Software bedrijf zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 21:40
Scrtz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Er zijn ook oude met 145pk, 150pk, 170pk, 174pk of 231pk en ook nieuwe met 326pk, en dat alleen de achterwielaangedreven varianten. In 4motion nog een heleboel andere combo’s.

Blijft erg jammer dat de oude variant nog zoveel gebruikt wordt, de impact op bereik is best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
AndRo555 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Er zijn ook oude met 145pk, 150pk, 170pk, 174pk of 231pk en ook nieuwe met 326pk, en dat alleen de achterwielaangedreven varianten. In 4motion nog een heleboel andere combo’s.

Blijft erg jammer dat de oude variant nog zoveel gebruikt wordt, de impact op bereik is best groot.
Ja je hebt gelijk ook idd, excuses. Die oude bouwen ze niet meer zover ik weet, is dan echt nog restant voorraad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 21:40
Scrtz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Ja je hebt gelijk ook idd, excuses. Die oude bouwen ze niet meer zover ik weet, is dan echt nog restant voorraad..
Volgens mij komen alle MEB auto’s (muv ID7) in de basis nog met de oude motor/inverter. Zelfs de ID.buzz Pure, Q4 35, etc. aan het verbruik te zien.

Ik vermoed dat de oude APP310 nog in Tianjin gemakt wordt en de nieuwere APP550 in Kassel.

[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 09-01-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 10:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBNfI7hRNjf1QYH9YdkvDnlRrsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yylD55Luf49sbIEGMQVIPA8c.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben er hier meer van dat de CCS cover steeds los schiet bij het openen van de "tank klep"?
Iemand dit toevallig op weten te lossen? Zelf gebruik ik CCS nooit gezien ik enkel korte afstanden rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 09:00
Schwarz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:43:
[Afbeelding]

Hebben er hier meer van dat de CCS cover steeds los schiet bij het openen van de "tank klep"?
Iemand dit toevallig op weten te lossen? Zelf gebruik ik CCS nooit gezien ik enkel korte afstanden rijd.
Haal je het touwtje toch los van de tankklep?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 10:43
DonJunior schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Haal je het touwtje toch los van de tankklep?
Dan valt ie er alsnog uit bij verwijderen Type2 stekker. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Schwarz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:43:
Ik heb hier zelf geen last van. Misschien kun je een stukje ducktape of iets degelijks om die cover doen, zodat hij iets strakker zit. Zwarte tape zal niet al te lelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Schwarz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Dan valt ie er alsnog uit bij verwijderen Type2 stekker. :P
Je kan het uiteinde van de dop (de kant die je in de auto steekt) wellicht ietwat verwarmen en dan een beetje bijbuigen zodat het beter klemt
Of iets van een 'wedge', stukje karton ofzo, er tussen proppen.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:29
@Schwarz koop voor een paar euro een siliconen CCS Port Cover, knip of snij boven en onder los van elkaar en klaar ben je.Wordt op internet veelal aangeboden onder CCS Combo Socket Cover - Tesla Model 3.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:32
Sta net de auto in te laden en valt me op dat de achterstrip / achterlamp in het midden los lijkt te zitten, bij het logo zeg maar. Ik kan er achter langs kijken. Hoort dat? Zijkanten zitten wel vast.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 23:13
Sinds enkele dagen in het bezit van een nieuwe ID.3 Pro S Business 77kWh na ruim 4 jaar met plezier in een ID.3 first+ zonder noemenswaardige problemen gereden te hebben. Het 2025 model is een dag en nacht verschil met de first edition. Rijd en voelt veel solider aan, multimedia systeem 5.0 is geweldig en werkt zo smooth, interieur is met luxere materialen nu op orde.
Mijn extra's: steunhaak voor fietsdrager en interieur style pakket met o.a. head-up display, ergo-active stoelen elektrisch met geheugen en massage en nog wat zaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_LeUK8ALFAU7mORAUnoLG5gsLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZ9kiMp7SxVjDjrboSV1BFll.jpg?f=fotoalbum_large

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
KaiseRRuby schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:11:
Sta net de auto in te laden en valt me op dat de achterstrip / achterlamp in het midden los lijkt te zitten, bij het logo zeg maar. Ik kan er achter langs kijken. Hoort dat? Zijkanten zitten wel vast.
Is dat dit issue?

MJMaverick in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

Galvatron in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

*sowieso

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
mcmiles schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:18:
Sinds enkele dagen in het bezit van een nieuwe ID.3 Pro S Business 77kWh na ruim 4 jaar met plezier in een ID.3 first+ zonder noemenswaardige problemen gereden te hebben. Het 2025 model is een dag en nacht verschil met de first edition. Rijd en voelt veel solider aan, multimedia systeem 5.0 is geweldig en werkt zo smooth, interieur is met luxere materialen nu op orde.
Mijn extra's: steunhaak voor fietsdrager en interieur style pakket met o.a. head-up display, ergo-actie stoelen elektrisch met geheugen en nog wat zaken.
[Afbeelding]
Wat goed om te lezen dat er ook mensen zijn zonder noemenswaardige problemen met de eerste generatie ID.3

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DonJunior schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Wat goed om te lezen dat er ook mensen zijn zonder noemenswaardige problemen met de eerste generatie ID.3
Ik denk persoonlijk dat het merendeel van de mensen er wel gewoon, zonder noemenswaardige issues, mee rond rijdt. Op fora heb je vaak een bias doordat juist daar mensen met klachten zich verzamelen (nadat ze op d'r eigen 'probleem' gezocht hebben).

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:12
Will_M schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Ik denk persoonlijk dat het merendeel van de mensen er wel gewoon, zonder noemenswaardige issues, mee rond rijdt. Op fora heb je vaak een bias doordat juist daar mensen met klachten zich verzamelen (nadat ze op d'r eigen 'probleem' gezocht hebben).

:9
Ik heb sinds een maand een ID.3 1st edition van 2020, na hiervoor een Opel Corsa-e te hebben gereden.
Geloof me, deze Volkswagen is een fantastische auto vergeleken met de Corsa, waar de airco 3x van stuk is gegaan en de auto me 2x heeft laten staan in 1,5 jaar tijd.
Er zijn wel wat kleinigheden:
- 1 parkeersensor voor geeft aan schoongemaakt te moeten worden maar is schoon
- Ik lijk vast te zitten op software 3.2, de update komt maar niet (ben ingelogd en ben bekend met het consent verhaal)
- Draadloze lader doet het niet (meerdere telefoons geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

zjeeraar84 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Ik heb sinds een maand een ID.3 1st edition van 2020, na hiervoor een Opel Corsa-e te hebben gereden.
Geloof me, deze Volkswagen is een fantastische auto vergeleken met de Corsa, waar de airco 3x van stuk is gegaan en de auto me 2x heeft laten staan in 1,5 jaar tijd.
Er zijn wel wat kleinigheden:
- Ik lijk vast te zitten op software 3.2, de update komt maar niet (ben ingelogd en ben bekend met het consent verhaal)
- Draadloze lader doet het niet (meerdere telefoons geprobeerd)
Is het niet zo dat je éérst ID software v3.5 er op moet hebben voordat je naar 3.7 kunt? v3.5 is AFAIK niet als OTA update binnen te halen waardoor je hier voor naar de dealer moet.

Schijnbaar kán v3.7 direct als OTA update vanaf v3.2 zonder tussenstap maar ik zou er gewoon even een keer bij een dealer mee langs gaan als ik jou was.

https://www.volkswagen.nl/software-updates/id-software-3-7

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 10-01-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:08
Gaat het om een 1st Max? Anders zit er geen draadloze lader in.

dion.dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jantje_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:04
Zou zomaar kunnen zijn dat er door steenslag een parkeersensor voor kapot is, heb ik ook 1 keer gehad. Kun je schoonmaken tot je een.....

[ Voor 3% gewijzigd door Jantje_ op 10-01-2025 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnnyDune
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:52
Goed-nieuws-vrijdag: de auto is vanmorgen probleemloos door de APK gekomen (4.1st) 😎

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Jup. In februari moet hij voor de beurt en voor het oplossen van het kraken bij het sturen. Dan moeten ze dit meteen maar even oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-08 20:19
Vandaag even in een ID4 gezeten in de showroom. Wat mij vooral opviel was dat het infotainment systeem wel vlot reageert maar wat Hz lijkt te missen/trage verversingssnelheid lijkt te hebben waardoor de iconen met een zichtbare “trail” over het scherm schuiven, wat het naar mijn mening erg onrustig maakt om naar te kijken.

Ik weet niet welke versie van de software gebruikt werd.

Is dit ook opgelost in de nieuwe/facelift versie van de ID4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-09 22:54
Draiden schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:15:
Vandaag even in een ID4 gezeten in de showroom. Wat mij vooral opviel was dat het infotainment systeem wel vlot reageert maar wat Hz lijkt te missen/trage verversingssnelheid lijkt te hebben waardoor de iconen met een zichtbare “trail” over het scherm schuiven, wat het naar mijn mening erg onrustig maakt om naar te kijken.

Ik weet niet welke versie van de software gebruikt werd.

Is dit ook opgelost in de nieuwe/facelift versie van de ID4?
Ik heb v4 maar heb daar geen last van. Software werkt eigenlijk altijd wel goed.

Tja.... 🤨

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Net ingeplugd ergens bij Köln in de buurt, weer 87kW max met 2%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcmpYQLjaRzrUags993h6JrmcoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeizrM5UDhD75iMLvpyw8rWB.jpg?f=fotoalbum_large

Even nieuwsgierig alle palen bekeken, geen enkele andere auto kwam boven de 85kW, ook niet aan de 300kW laders.

Probleem zit hem toch dus in een limiet op aantal oid. Alles ging rond de 85kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
diotav schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:12:
Gaat het om een 1st Max? Anders zit er geen draadloze lader in.
Ik heb dit icoontje staan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISsMW-kqtzfDJCR8cMdQpuUQuKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoOL7mv9mR9vxsfBacSeQAQu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjeeraar84
Will_M schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Is het niet zo dat je éérst ID software v3.5 er op moet hebben voordat je naar 3.7 kunt? v3.5 is AFAIK niet als OTA update binnen te halen waardoor je hier voor naar de dealer moet.

Schijnbaar kán v3.7 direct als OTA update vanaf v3.2 zonder tussenstap maar ik zou er gewoon even een keer bij een dealer mee langs gaan als ik jou was.

https://www.volkswagen.nl/software-updates/id-software-3-7
Heel toevallig kwam eindelijk gisteravond de melding dat de update beschikbaar is! En nu draai ik 3.7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dus daar kun je je telefoon leggen. Als het geen First Max is, heb je geen draadloze lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:54

EDB

Termy schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Dus daar kun je je telefoon leggen. Als het geen First Max is, heb je geen draadloze lader.
Ik heb geen first max maar een pro uit 2021 en kan gewoon draadloos laden. Zal eerder te maken hebben met een of andere optie.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

EDB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Ik heb geen first max maar een pro uit 2021 en kan gewoon draadloos laden. Zal eerder te maken hebben met een of andere optie.
Jij hebt dus geen First :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas533
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-03 09:31
Bij het gebruik van de app zou je een route naar je auto kunnen sturen. Dit werkte altijd goed. Heb sinds vorige week een nieuwe ID4 Pro business. Alleen nu werkt dit niet meer. In de app naar maps en dan vergroot glas en in dit scherm kan ik niets in de zoekbalk intypen. Zijn er meer met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:10
jonas533 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:50:
Bij het gebruik van de app zou je een route naar je auto kunnen sturen. Dit werkte altijd goed. Heb sinds vorige week een nieuwe ID4 Pro business. Alleen nu werkt dit niet meer. In de app naar maps en dan vergroot glas en in dit scherm kan ik niets in de zoekbalk intypen. Zijn er meer met dit probleem?
Ja! Er komt geen toetsenbord tevoorschijn. Bij mijn Android zit het invoerveld ook nog eens onder de systeem-/statusbalk, dus ik kan ook het invoerveld niet aantikken om een toetsenbord tevoorschijn te toveren. Ik weet niet sinds wanneer dit zo is, want ik gebruik dit nauwelijks. Alleen deze week toevallig om een vakantieroute te bekijken, maar dat werkt dus zo niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 11-01-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas533
Ok dan ligt het dus niet aan mij. Dan zullen er wel meer zijn met dat probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

jonas533 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:01:
Ok dan ligt het dus niet aan mij. Dan zullen er wel meer zijn met dat probleem.
Hier geen problemen. Gebruik zelf een iPhone dus het kan zijn dat het alleen bij Android problemen geeft?

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Laatst online: 13:05
jonas533 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:50:
Wat is de ervaring van de routeplanner in de app bij anderen? Ik heb er een paar keer naar gekeken maar hij schat het verbruik zo ontzettend veel lager in dan werkelijk in de winter dat je er niets mee kunt. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDB

EDB

Hemmik schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Wat is de ervaring van de routeplanner in de app bij anderen? Ik heb er een paar keer naar gekeken maar hij schat het verbruik zo ontzettend veel lager in dan werkelijk in de winter dat je er niets mee kunt. Of zie ik dit verkeerd?
Ben net naar Zuid Spanje gereden op de navigatie van de auto. In de app klopt er niet zo veel van en lijkt het wel of hij de wltp waarde gebruikt maar zodra de route in de auto staat lijkt het wel goed te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
EDB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:28:
[...]

Ben net naar Zuid Spanje gereden op de navigatie van de auto. In de app klopt er niet zo veel van en lijkt het wel of hij de wltp waarde gebruikt maar zodra de route in de auto staat lijkt het wel goed te kloppen.
Mooi reisje met een EV! Hoe vaak heb je moeten laden, ging dat goed?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EDB

EDB

Jakkie takkie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Mooi reisje met een EV! Hoe vaak heb je moeten laden, ging dat goed?
Het was onze eerste lange EV trip, vrijwel altijd thuis geladen en nog nooit geoefend. In totaal 2690 kilometer gereden (enkele reis), 15x (snel)geladen, gewoon de VW navi de planning laten doen maar op de telefoon ook de IONITY app erbij omdat de meest recente IONITY laadplekken kennelijk nog niet altijd in de VW navigatie staan. Ook de Tesla app erbij vanwege de lage prijzen.
Geladen bij FastNed, Shell, IONITY, Tesla, Zunder, Endesa en Allego.
Koud in Frankrijk dus aktieradius beperkt en laden erg langzaam dus lange laadpauzes.
Nergens laadfiles, nergens defecte palen.

[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 11-01-2025 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTMachine
De vw app ligt er hier sinds 11:20 vanochtend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 18:12
Hoi allemaal kennen jullie een "VW App status website" waar je kan checken of de app eruit ligt?

Mijn slim laden app ligt er sinds vrijdag uit, vandaag nieuw wachtwoord aangemaakt maar nu doet de app helemaal niets meer....

Update: ah - UTmachine heeft het ook zie ik nu.

[ Voor 11% gewijzigd door Plaffie_NL op 13-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
De VW app doet inderdaad niks meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas533
Ligt er hier ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

UTMachine schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:47:
Ik kon hier om 12:00 uur middels de app nog nét aangeven dat m'n auto vandaag mag doorladen tot 100% (op m'n werk). Kon daarna niet meer zien of de setting correct doorgekomen was dus zojuist maar even gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:42
Online handleiding (via vwbedrijfswagens) werkt ook niet, in ieder geval sinds gisteren. Alle onderwerpen geven "NO TOPIC FOUND"
Daarom zou ik toch ook graag als backup een analoge handleiding gehad hebben, hoewel deze theoretisch kan verouderen als VW ooit significante wijzigingen gaat doorvoeren via updates :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Termy schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Voor degenen die het interessant vinden, ik heb ooit op Ali een draadloze lader besteld voor mijn auto, maar voor de ID.5 en ID.4 is dat dus verschillend. Het is een plug en play systeem wat officieel volkswagen lijkt.

Ligt bij mij in de kast, als iemand het wil hebben dan mag dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
UTMachine schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:47:
Mijn HA integratie geeft geen foutmeldingen meer, maar de vw app doet het nog steeds niet.

Update: alles werkt hier weer. Vw outage was 3 uur en 25 minuten.

[ Voor 11% gewijzigd door UTMachine op 13-01-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34

Boy

www.byoscoop.nl

Bij mij werkt de VW app momenteel weer

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
UTMachine schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:44:
[...]

Mijn HA integratie geeft geen foutmeldingen meer, maar de vw app doet het nog steeds niet.

Update: alles werkt hier weer. Vw outage was 3 uur en 25 minuten.
Dank. App weer OK. Slim laden app nog niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:35

tijmeng

Panasonic 7J

Ik begin toch te denken dat mijn 12V accu van de ID3 zijn beste tijd gehad heeft. Sinds een paar maanden laden wij de ID3 aan onze laadpaal dmv Tibber zijn algoritme (inclusief grid rewards). Dit zorgt denk ik voor veel data verkeer tussen auto en app. Bij kouder weer komt het nu vaak voor dat er geen connectie is tussen de twee omdat na een dag of 2 aan de paal de 12v accu leeg is (dat is de melding). De app werkt dan niet, Tibber heeft geen connectie en het laden kan dus niet gestuurd worden met dynamische tarieven (en dan wordt er dus geladen op dure momenten, of is de auto niet opgeladen op aangegeven momenten).

Hebben meer mensen hier last van? Is mijn vermoeden juist? Veel data verkeer en constant online trekt een 4 jaar oude accu leeg bij koud weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:33
tijmeng schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:58:
Ik begin toch te denken dat mijn 12V accu van de ID3 zijn beste tijd gehad heeft. Sinds een paar maanden laden wij de ID3 aan onze laadpaal dmv Tibber zijn algoritme (inclusief grid rewards). Dit zorgt denk ik voor veel data verkeer tussen auto en app. Bij kouder weer komt het nu vaak voor dat er geen connectie is tussen de twee omdat na een dag of 2 aan de paal de 12v accu leeg is (dat is de melding). De app werkt dan niet, Tibber heeft geen connectie en het laden kan dus niet gestuurd worden met dynamische tarieven (en dan wordt er dus geladen op dure momenten, of is de auto niet opgeladen op aangegeven momenten).

Hebben meer mensen hier last van? Is mijn vermoeden juist? Veel data verkeer en constant online trekt een 4 jaar oude accu leeg bij koud weer?
Dat de spanning van de 12V accu te laag wordt door het dataverkeer klinkt wel aannemelijk, dat het na 2 of 3 dagen al zover is lijkt me snel maar is wel in lijn met andere berichten hier op forum.

Je zou de optie 'Optimaliseer accu gebruik;' (oid, ik heb Engels als taal in de app en daar heet het 'Optimize battery use') aan kunnen zetten. Dan ondersteund de HV accu de 12V bij onder andere de stroom die het communiceren met de cloud vraagt en zou de 12V dus minder snel zijn spanning moeten verliezen. Ten kost van de SOC van de HV natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

MJMaverick schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Dat de spanning van de 12V accu te laag wordt door het dataverkeer klinkt wel aannemelijk, dat het na 2 of 3 dagen al zover is lijkt me snel maar is wel in lijn met andere berichten hier op forum.

Je zou de optie 'Optimaliseer accu gebruik;' (oid, ik heb Engels als taal in de app en daar heet het 'Optimize battery use') aan kunnen zetten. Dan ondersteund de HV accu de 12V bij onder andere de stroom die het communiceren met de cloud vraagt en zou de 12V dus minder snel zijn spanning moeten verliezen. Ten kost van de SOC van de HV natuurlijk.
Die staat helaas al aan. Ik ga binnenkort gewoon eens meten met een multimeter als de melding weer aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

tijmeng schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Die staat helaas al aan. Ik ga binnenkort gewoon eens meten met een multimeter als de melding weer aanwezig is.
Ja, dat hadden wij laatst ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4il4UHzAyQODO_p_bqx9W2P3OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaDN9esvlECjNBfvKQNQNYZr.jpg?f=fotoalbum_large
En inderdaad staat bij ons ook "Geoptimaliseerd accugebruik" aan.
Ra ra ra....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
tijmeng schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Heb je in het eerste jaar een nieuwe accu gehad net als de andere First modellen? Ik denk dat de auto’s van het eerste en tweede model jaar (t/m juli 2021) af fabriek een te kleine 12v accu hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je die 4 jaar oude 12V (Start) Accu door gaat (laten) meten dan zal er waarschijnlijk wel uitkomen dat het ding niet meer optimaal kan presteren, zeker niet bij de huidige weersomstandigheden. Een en ander hangt dan ook nog veel af van het historisch gebruik waarbij een accu sneller slijt bij het vaak rijden van korte afstanden waarbij een lood/zuur accu nooit volledig geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Will_M schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:08:
Als je die 4 jaar oude 12V (Start) Accu door gaat (laten) meten dan zal er waarschijnlijk wel uitkomen dat het ding niet meer optimaal kan presteren, zeker niet bij de huidige weersomstandigheden. Een en ander hangt dan ook nog veel af van het historisch gebruik waarbij een accu sneller slijt bij het vaak rijden van korte afstanden waarbij die lood/zuur accu nooit volledig geladen wordt.
Mooi verhaal, maar wat betekent het rood omkaderde gedeelte dan? Die hoogvoltaccu was echt niet leeg...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLC4QhT5zw47HFVXzDSQDcv0QUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmydqINCzWWQvK77cW0nhX8l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Jakkie takkie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Heb je in het eerste jaar een nieuwe accu gehad net als de andere First modellen? Ik denk dat de auto’s van het eerste en tweede model jaar (t/m juli 2021) af fabriek een te kleine 12v accu hadden.
Auto komt bij Pon vandaan, heb m nu 1,5 jaar als 2e hands. Ik ga eens zoeken wat er het beste in kan. Een lood-zuur startaccu is totaal niet logisch lijkt mij. er hoeft immers geen hoge startstroom te lopen. AGM of Gel lijkt mij veel logischer en beter belast tegen het laad en verbruik patroon.

anyway. ik laat het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Mooi verhaal, maar wat betekent het rood omkaderde gedeelte dan? Die hoogvoltaccu was echt niet leeg...[Afbeelding]
Dan zal de '12V' accu wel écht niet meer goed zijn, hè. Als er cellen intern kapot zijn dan kan die Hoog-voltage accu daar ook niets meer aan veranderen. En dan maakt het niets uit of je een Lood/Zuur, AGM of GEL accu hebt.

Een '12V' boord-accu levert idealiter eigenlijk 13.8V (6 cellen á 2.3V).

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 14-01-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr662
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-07 10:59
B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Mooi verhaal, maar wat betekent het rood omkaderde gedeelte dan? Die hoogvoltaccu was echt niet leeg...
Vraag ik me oof af. Vanochtend bleek mijn auto niet geladen te hebben (ik heb dat geautomatiseerd via de API van Volkswagen met VWsfriend). De auto was onbereikbaar door een lage spanning van accu. Ik heb een 1st uit 2020 die een vervangende accu heeft gekregen. Moet wel toegeven dat de laatste 4 weken de auto heel weinig lange ritten heeft gemaakt. En het is koud. Maar dat dan de HV accu het niet overneemt snap ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Trzema schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:48:
Net een OTA update voor mijn ID.3 pro S (2021) gekregen. Zit al op 3.7 (inclusief de kleine update daarna). Iemand enig idee wat deze update doet? Heb hem maar even genegeerd.
Eind vorige week kreeg mijn ID.4 (maart 2022, 3.7) ook een OTA aangeboden. Volgens de beschrijving gaat het om updates en bugfixes die vooral de aandrijflijn betreffen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNycY7dIxnnOvml2V2aiQS2qyfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yewfofxBl72YCrFnYoJXKTGY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is de update probleemloos verlopen. Na de update is blijkbaar een internetverbinding vereist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6h00UA8kP8-KysYQHzaRXQWEzq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SJs9Sz0uJAvCZiFct4twzyR.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig merk ik nog geen veranderingen in de aandrijflijn op.

Na de update heb ik de drie (telkens) missende apps weer geïnstalleerd en tot nu toe zijn die nog niet verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:40
tijmeng schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:58:

Heb eenzelfde constructie, maar dan via Frank Energie. Inderdaad wordt geregeld op-en afgeschakeld. Omdat mijn Buzz vlak naast een raam van de woonkamer staat, hoorde ik de hele tijd bijbehorende schakelgeluiden. Niet heel erg, maar vond het toch storend. Bij Frank kun je zowel de auto als de laadpaal aansturen, dus heb toen gekozen om de laadpaal aan te sturen. Dan is er geen communicatie met de auto nodig. Nadeel is alleen dat je SOC in de app van Frank moet opgeven bij starten van laadproces.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

DonJunior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Zojuist terug van de garage.. zonder ID.3 :|
2 accus modules defect en ze mogen me daarmee niet verder laten rijden.
Vervangen kan vanwege personeelstekort, brug te kort en levertijden tot anderhalve maand gaan duren.
The saga continues..

Tot en met donderdag een ID.5 mee gekregen, kan ik meteen de nieuwe software proberen. Deze ID.5 staat op sw 5.+ (geen idee welke precies) Mijn god wat werkt dat stukken soepeler en beter dan de v3.5 waar mijn ID.3 op draait. Wereld van verschil. Waar ik normaal echt minuten moet wachten tot Android Auto een keer gestart is (ondanks dat ik het altijd via de kabel doe) was het instappen in de ID5, kabel inpluggen en het werkte echt meteen. Heel fijn.
Mijn vrouw is bij de garage mbt het 'storing electrosysteem' issue.

Uitlezen kostte 166 euro.

Nu belt ze me en zegt dat de 'eerste accu' defect is of iets dergelijks. Ik weet er het fijne nog niet van, geen idee van de kosten.

Alles buiten garantie blijkbaar. Duurt 8 uur om te fixen, kan nog anderhalve week duren. Mag niet meer rijden met de auto. Leenauto a 50 euro per dag is wat ze kunnen aanbieden (een Up).

Ik ben er nu echt een beetje klaar mee. Een auto waar ik aardig wat geld voor neergelegd heb en dan na 4 jaar niet eens door de APK en nu dit.

Ben pissig, geïrriteerd en teleurgesteld...

Ik wil wel een klacht in gaan dienen. Iemand ervaring / idee waar ik dit het beste kan doen?
De garage zelf heeft natuurlijk ook maar gewoon te doen wat Volkswagen aangeeft.
zjeeraar84 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Heb je een importauto of is het een origineel NL auto? En zit je nog onder de 160.000km?
Volgens Volkswagen heb je 8 jaar garantie op het accupakket.
https://www.volkswagen.nl/service/garantie
Edit:
Ik wilde net m'n originele post aanpassen, m'n vrouw stuurt net een bericht dat het binnen de garantie van de accu valt, scheelt €6000 blijkbaar...poeh...

[ Voor 21% gewijzigd door Boy op 15-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjeeraar84
Boy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Nu belt ze me en zegt dat de 'eerste accu' defect is of iets dergelijks. Ik weet er het fijne nog niet van, geen idee van de kosten.

Alles buiten garantie blijkbaar. Duurt 8 uur om te fixen, kan nog anderhalve week duren. Mag niet meer rijden met de auto. Leenauto a 50 euro per dag is wat ze kunnen aanbieden (een Up).

Ik ben er nu echt een beetje klaar mee. Een auto waar ik aardig wat geld voor neergelegd heb en dan na 4 jaar niet eens door de APK en nu dit.

Ik wil wel een klacht in gaan dienen. Iemand ervaring / idee waar ik dit het beste kan doen?
De garage zelf heeft natuurlijk ook maar gewoon te doen wat Volkswagen aangeeft.
Heb je een importauto of is het een origineel NL auto? En zit je nog onder de 160.000km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:16

Eltjo

Groninger in Fryslân

Daar had ik al langer problemen mee. Blijkbaar werkt het login scherm niet omdat VW een voorwaarden scherm laat zien. Je kunt deze instructies volgen om je land aan te passen, deze kun je later terug zetten naar Nederland. Hiermee komt niet steeds het voorwaarden scherm terug.

https://github.com/mitch-..._we_connect_id/issues/289

Omschrijving is voor het gebruik van een HA plugin maar dit lost het probleem ook op voor de slim laden app.

[ Voor 10% gewijzigd door Eltjo op 15-01-2025 11:01 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Ik kreeg zojuist een interessante mail van VW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYHRA0k-2JieJzJFLKqus9aaYp0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gNwWcpirEnVME4OzHBGkTXaY.png?f=user_large

Hier zitten velen van ons volgens mij al lang op te wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:55

Tarin

Just plain weird.

Dat is inderdaad mooi! En precies een week voordat ik hem weer in mag leveren ;).

Overigens interessant dat ik die mail net ook kreeg, maar alleen via het adres wat ik voor de gastgebruiker had gebruikt.

[ Voor 46% gewijzigd door Tarin op 15-01-2025 11:43 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

zjeeraar84 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Weet niet of je m'n bericht had gezien toen ik 'm aanpastte, maar het is idd toch binnen garantie op de accu. Het is geen importauto, het is een ID.4 1st.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Boy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Weet niet of je m'n bericht had gezien toen ik 'm aanpastte, maar het is idd toch binnen garantie op de accu. Het is geen importauto, het is een ID.4 1st.
Het is wel bijzonder dat dit er niet uit is gekomen bij de terugroepactie voor de check op defecte cellen banken. Omdat bij mij auto de degradatie ook onverklaarbaar hoog is heb ik even research gedaan op internet maar dit blijkt heel veel
Voor te komen bij de ID modellen. Stiekem hoop ik ook op die storing en dan vervangen van de accu door een goed exemplaar 😏.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Vandaag een mail van Volkswagen dat er binnenkort meer rechten komen voor hoofd- en gastgebruikers, ook als je NIET ingelogd bent. ETA is 22 jan 2025... mij benieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Boy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:07:
[...]

[...]

Edit:
Ik wilde net m'n originele post aanpassen, m'n vrouw stuurt net een bericht dat het binnen de garantie van de accu valt, scheelt €6000 blijkbaar...poeh...
Jup idem hier. Mijn ID3 staat nu ook al een week bij de dealer voor het vervangen van een tweetal accucellen. Kon tot anderhalve maand gaan duren. Dan is de anderhalve week bij jou nog best relaxt.
Ik overigens een ID5 mee en heb nu van de leasemaatschappij een Mini Countryman gekregen als huurauto.
Ben blij dat ik dit allemaal via de lease betaal en niet direct prive.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

DonJunior schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Jup idem hier. Mijn ID3 staat nu ook al een week bij de dealer voor het vervangen van een tweetal accucellen. Kon tot anderhalve maand gaan duren. Dan is de anderhalve week bij jou nog best relaxt.
Ik overigens een ID5 mee en heb nu van de leasemaatschappij een Mini Countryman gekregen als huurauto.
Ben blij dat ik dit allemaal via de lease betaal en niet direct prive.
Ja, ik overweeg toch volgende keer operational lease te doen (heb de auto wel op de zaak staan).

Op zich nu wel geschrokken en gedachten gaan alle kanten op: ik kan deze auto niet lang meer blijven rijden met deze risico's, wat doet het met de waardevermindering? Moeten we toch maar terug naar benzine?

We gaan iig de komende tijd er goed over nadenken en uitschrijven wat de opties zijn / risico's. Maar een risico van 6000 euro op een auto op ieder moment te kunnen krijgen voelt als een tijdbom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Jakkie takkie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Het is wel bijzonder dat dit er niet uit is gekomen bij de terugroepactie voor de check op defecte cellen banken. Omdat bij mij auto de degradatie ook onverklaarbaar hoog is heb ik even research gedaan op internet maar dit blijkt heel veel
Voor te komen bij de ID modellen. Stiekem hoop ik ook op die storing en dan vervangen van de accu door een goed exemplaar 😏.
Ja, inderdaad...maar dat is ook alweer een tijd geleden lijkt me? Ik weet het niet, heb 2 of 3 terugroepacties gehad geloof ik, ga vanuit dat deze er ook bij zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Tarin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:19:
Dat is inderdaad mooi! En precies een week voordat ik hem weer in mag leveren ;).

Overigens interessant dat ik die mail net ook kreeg, maar alleen via het adres wat ik voor de gastgebruiker had gebruikt.
Natuurlijk, want er moet altijd wat te verbeteren blijven en dan kunnen ze over een maand weer een juich-bericht sturen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Boy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Ja, ik overweeg toch volgende keer operational lease te doen (heb de auto wel op de zaak staan).

Op zich nu wel geschrokken en gedachten gaan alle kanten op: ik kan deze auto niet lang meer blijven rijden met deze risico's, wat doet het met de waardevermindering? Moeten we toch maar terug naar benzine?

We gaan iig de komende tijd er goed over nadenken en uitschrijven wat de opties zijn / risico's. Maar een risico van 6000 euro op een auto op ieder moment te kunnen krijgen voelt als een tijdbom.
Behalve dat dit dus geen risico is want de hoogvoltaccu heeft een garantie van 160k km / 8 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Eltjo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Daar had ik al langer problemen mee. Blijkbaar werkt het login scherm niet omdat VW een voorwaarden scherm laat zien. Je kunt deze instructies volgen om je land aan te passen, deze kun je later terug zetten naar Nederland. Hiermee komt niet steeds het voorwaarden scherm terug.

https://github.com/mitch-..._we_connect_id/issues/289

Omschrijving is voor het gebruik van een HA plugin maar dit lost het probleem ook op voor de slim laden app.
Yess !!!!!!! dank !!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Voor de gehaasten onder jullie met hetzelfde probleem: dit heb ik gedaan:
1. Inloggen op https://id.vwgroup.io/account
2. pas je land aan naar een ander land dan NL en klik op 'Save'
3. pas je land aan naar NL en klik op 'Save'
4. Na 5 minuten inloggen in je slim laden app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Termy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Behalve dat dit dus geen risico is want de hoogvoltaccu heeft een garantie van 160k km / 8 jaar.
Ja dat klopt, maar stel ik wil de auto toch nog doorrijden in 2026, in dat jaar zal ik op 150km uitkomen. Vanaf dan wordt het wel heeeeeel spannend en zou ik eigenlijk een potje ergens moeten hebben van 15k voor als er meer dan het huidige aantal cellen defect is.

Komt een beetje overeen met een motorblok vervangen qua gevoel, daar ga ik ook nooit vanuit, maar risico lijkt hier toch aanzienlijker.

Of denk je dat ik nu overdrijf? (Oprechte vraag, geen irritatie of zo ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Wat een afzetterij!
Kabeltje aansluiten en gaan. Triest van de dealer!
Pagina: 1 ... 361 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.